Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
En minä mitään unohtanut lainata. Plugarilla normaaliajossa kannattaa kiihdyttää polttomoottorilla ja sen auto tekee, kun kiihdytetään jyrkemmin. Vastaava "kynnystaso" T8:n ev-ajomoodissa on. Nyt on vain niin, että normaalikäytössä ev-moodin ajosäde ei riitä kovin pitkään matkaan eikä sitä sähköä kannata hukata kiihdytyksiin. Minä pidän ev-moodin aina päällä, koska se kuulemma pienentää energian kulutusta muutenkin kuin sähköajossa säätämällä asetuksia eli ei hukkaa regeneroitua sähköä turhaan pois ajamisesta.
Sinä kirjoitat yleensä siihen tyylin kuin voisit itse päättää kuinka pitkään kulloinkin ajat pelkästään sähköllä ikään kuin auton akku ei olisi mikään rajoite. Mutta jos tosiaan ajat lähes aina sähkösäteen sisällä, niin eihän sinun tarvitsekaan miettiä, miten sähkö parhaiten riittää.
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
En minä mitään unohtanut lainata. Plugarilla normaaliajossa kannattaa kiihdyttää polttomoottorilla ja sen auto tekee, kun kiihdytetään jyrkemmin. Vastaava "kynnystaso" T8:n ev-ajomoodissa on. Nyt on vain niin, että normaalikäytössä ev-moodin ajosäde ei riitä kovin pitkään matkaan eikä sitä sähköä kannata hukata kiihdytyksiin. Minä pidän ev-moodin aina päällä, koska se kuulemma pienentää energian kulutusta muutenkin kuin sähköajossa säätämällä asetuksia eli ei hukkaa regeneroitua sähköä turhaan pois ajamisesta.
Sinä kirjoitat yleensä siihen tyylin kuin voisit itse päättää kuinka pitkään kulloinkin ajat pelkästään sähköllä ikään kuin auton akku ei olisi mikään rajoite. Mutta jos tosiaan ajat lähes aina sähkösäteen sisällä, niin eihän sinun tarvitsekaan miettiä, miten sähkö parhaiten riittää.
Tuo Audi käynnistyy aina EV-tilassa, jota voi kai siten nimittää normaalitilaksi. Plugarien sähkörangen riittävyys riippuu pelkästääm plugarista ja käytöstä. Itselleni tuo riittää usempina päivinä oikein hyvin ja silloin kun ei riitä, niin ei tosiaankaan kannata maksimoida polttoaineenkulutusta ja päästöjä käynnistelemällä hetkittäin kiihdytyksiin polttomoottoria. Esim. eilen ajoin 135 kilometrin siirtymän siten, että ajoin taajama-alueet molemmissa päissä EV-tilassa pelkällä sähköllä ja maantie osuidet sitten hybridi-tilassa. Volvon EV-tila on kyllä vähän kummallinen, kun jo nollakeleillä mpalaa ihan vain lämmitykseen pari litraa bensaa sataselle.
Mutta tosiaan, hybriditilassa on tarkoituskin käyttää polttomoottoria paljon ja on itsestään selvää, että kaikki vähänkään merkittävät kiihdytykset ottavat polttomoottorin mukaan. EV-tila jätetään päälle silloin, kun halutaan kiihdyttää sähköllä.
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
Tämä teksti löytyy Audi.fi sivujen uutistekstistä:
"Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon. Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa."
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
En minä mitään unohtanut lainata. Plugarilla normaaliajossa kannattaa kiihdyttää polttomoottorilla ja sen auto tekee, kun kiihdytetään jyrkemmin. Vastaava "kynnystaso" T8:n ev-ajomoodissa on. Nyt on vain niin, että normaalikäytössä ev-moodin ajosäde ei riitä kovin pitkään matkaan eikä sitä sähköä kannata hukata kiihdytyksiin. Minä pidän ev-moodin aina päällä, koska se kuulemma pienentää energian kulutusta muutenkin kuin sähköajossa säätämällä asetuksia eli ei hukkaa regeneroitua sähköä turhaan pois ajamisesta.
Sinä kirjoitat yleensä siihen tyylin kuin voisit itse päättää kuinka pitkään kulloinkin ajat pelkästään sähköllä ikään kuin auton akku ei olisi mikään rajoite. Mutta jos tosiaan ajat lähes aina sähkösäteen sisällä, niin eihän sinun tarvitsekaan miettiä, miten sähkö parhaiten riittää.
Tuo Audi käynnistyy aina EV-tilassa, jota voi kai siten nimittää normaalitilaksi. Plugarien sähkörangen riittävyys riippuu pelkästääm plugarista ja käytöstä. Itselleni tuo riittää usempina päivinä oikein hyvin ja silloin kun ei riitä, niin ei tosiaankaan kannata maksimoida polttoaineenkulutusta ja päästöjä käynnistelemällä hetkittäin kiihdytyksiin polttomoottoria. Esim. eilen ajoin 135 kilometrin siirtymän siten, että ajoin taajama-alueet molemmissa päissä EV-tilassa pelkällä sähköllä ja maantie osuidet sitten hybridi-tilassa. Volvon EV-tila on kyllä vähän kummallinen, kun jo nollakeleillä mpalaa ihan vain lämmitykseen pari litraa bensaa sataselle.
Mutta tosiaan, hybriditilassa on tarkoituskin käyttää polttomoottoria paljon ja on itsestään selvää, että kaikki vähänkään merkittävät kiihdytykset ottavat polttomoottorin mukaan. EV-tila jätetään päälle silloin, kun halutaan kiihdyttää sähköllä.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Ei minulla ole tarvetta mollata mitään merkkiä. Keskustelen kaikkien merkkien ominaisuuksista objektiivisesti. Se valtaja, jonka ominaisuudet ansaitsevat kehuja, saavat niitä. Volvon hybriditekniikassa on monia ominaisuuksia, joista en pidä. Jos se parin litran bensankulutusmnollakeleissä tarjoaisi erityisen pitkän sähköisen rangen, niin se voisi olla ihan ok ratkaisu. Nyt kuitenkin on niin, että sähkörange ei erotu edukseen ja bensaa palaa silti aika paljon.
Sitten sulla alkaa taas menemään vähän turhan lapselliseksi argumentit. Olen monesti kirjoittanut, että pyrin välttämään polttomoottorin hetkittäistä käyttöä ja nyt jotenkin väännät tuon siten, että muka ajaisin muuten polttomoottorilla ja kiihdyttelisin sähkömoottorilla. Tässä kävi niin kuin monesti muulloinkin. Väität ensin jotain älytöntä ja vajoat entistä syvemmälle kun yrität puolustella älyttömyyksiäsi. Eiköhän tämä ole tässä. Audi kiihdyttelee sähköllä silloin, kun sähkötilaa ei kytketä pois päältä. Tuo on fakta, eikä se selittelemällä muuksi muutu. Silloin kun valitaan polttomoottoria suosiva tila, niin vähemmän ylättäen kiihdytyksiin Audi käyttää polttomoottoria.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Ei minulla ole tarvetta mollata mitään merkkiä. Keskustelen kaikkien merkkien ominaisuuksista objektiivisesti. Se valtaja, jonka ominaisuudet ansaitsevat kehuja, saavat niitä. Volvon hybriditekniikassa on monia ominaisuuksia, joista en pidä. Jos se parin litran bensankulutusmnollakeleissä tarjoaisi erityisen pitkän sähköisen rangen, niin se voisi olla ihan ok ratkaisu. Nyt kuitenkin on niin, että sähkörange ei erotu edukseen ja bensaa palaa silti aika paljon.
Sitten sulla alkaa taas menemään vähän turhan lapselliseksi argumentit. Olen monesti kirjoittanut, että pyrin välttämään polttomoottorin hetkittäistä käyttöä ja nyt jotenkin väännät tuon siten, että muka ajaisin muuten polttomoottorilla ja kiihdyttelisin sähkömoottorilla. Tässä kävi niin kuin monesti muulloinkin. Väität ensin jotain älytöntä ja vajoat entistä syvemmälle kun yrität puolustella älyttömyyksiäsi. Eiköhän tämä ole tässä. Audi kiihdyttelee sähköllä silloin, kun sähkötilaa ei kytketä pois päältä. Tuo on fakta, eikä se selittelemällä muuksi muutu. Silloin kun valitaan polttomoottoria suosiva tila, niin vähemmän ylättäen kiihdytyksiin Audi käyttää polttomoottoria.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että T8 ei kiihdyttäisi sähköllä? Jyrkässä kiihdytyksessä se menee bensalla niin kuin Audikin. Audin sähkösäde on vaatimaton suhteessa akun kokoon. Minun T8:n akku on 10kWh ja Audissa on 17kWh. Lueskelin englanninkielisiä juttuja audin testeistä ja niissä kuvattiin sähkösäteeksi n. 40km vähän yli. XC90 menee 40km omalla akullaan.
T8:n sähkökiihtyvyys riittää aivan hyvin taajama/kaupunkiajoon, jossa ev-tila onkin omassa elementissään.
Sillä ei liene merkitystä, pidätkö Volvon tekniikasta vai et, vaan sinun tarkoitus on nimenomaan trollata Volvoa vastaan jostain syystä. Sinähän otat esiin vain sinun mielestäsi negatiivisia asioita.
Kuten esim. bensalämmitys. Se on Suomen olosuhteisiin ilman muuta parempi vaihtoehto kuin sähkölämmitys, mutta yrität esittää se huonona ominaisuutena.
Itsehän muuten kirjoitit kiihdytteleväsi sähköllä. Luulisi Audinkin kiihdyttävän sähkömoottorilla, jota bensakone tukee, jos sähköllä kiihdyttäminen olisi hyvä juttu.
Minulla on ensimmäinen Volvo koskaan enkä ennen sen hankkimista ollut lueskellut näitä TM:n keskustelujakaan. Hämmästyttävää, miten paljon täällä on alemmuuskompleksisia kirjoittajia, jotka kokevat tarvetta kirjoittaa erityisesti Volvoa vastaan, joka sentään on melkein kotimainen auto. Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Ei minulla ole tarvetta mollata mitään merkkiä. Keskustelen kaikkien merkkien ominaisuuksista objektiivisesti. Se valtaja, jonka ominaisuudet ansaitsevat kehuja, saavat niitä. Volvon hybriditekniikassa on monia ominaisuuksia, joista en pidä. Jos se parin litran bensankulutusmnollakeleissä tarjoaisi erityisen pitkän sähköisen rangen, niin se voisi olla ihan ok ratkaisu. Nyt kuitenkin on niin, että sähkörange ei erotu edukseen ja bensaa palaa silti aika paljon.
Sitten sulla alkaa taas menemään vähän turhan lapselliseksi argumentit. Olen monesti kirjoittanut, että pyrin välttämään polttomoottorin hetkittäistä käyttöä ja nyt jotenkin väännät tuon siten, että muka ajaisin muuten polttomoottorilla ja kiihdyttelisin sähkömoottorilla. Tässä kävi niin kuin monesti muulloinkin. Väität ensin jotain älytöntä ja vajoat entistä syvemmälle kun yrität puolustella älyttömyyksiäsi. Eiköhän tämä ole tässä. Audi kiihdyttelee sähköllä silloin, kun sähkötilaa ei kytketä pois päältä. Tuo on fakta, eikä se selittelemällä muuksi muutu. Silloin kun valitaan polttomoottoria suosiva tila, niin vähemmän ylättäen kiihdytyksiin Audi käyttää polttomoottoria.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että T8 ei kiihdyttäisi sähköllä? Jyrkässä kiihdytyksessä se menee bensalla niin kuin Audikin. Audin sähkösäde on vaatimaton suhteessa akun kokoon. Minun T8:n akku on 10kWh ja Audissa on 17kWh. Lueskelin englanninkielisiä juttuja audin testeistä ja niissä kuvattiin sähkösäteeksi n. 40km vähän yli. XC90 menee 40km omalla akullaan.
T8:n sähkökiihtyvyys riittää aivan hyvin taajama/kaupunkiajoon, jossa ev-tila onkin omassa elementissään.
Sillä ei liene merkitystä, pidätkö Volvon tekniikasta vai et, vaan sinun tarkoitus on nimenomaan trollata Volvoa vastaan jostain syystä. Sinähän otat esiin vain sinun mielestäsi negatiivisia asioita.
Kuten esim. bensalämmitys. Se on Suomen olosuhteisiin ilman muuta parempi vaihtoehto kuin sähkölämmitys, mutta yrität esittää se huonona ominaisuutena.
Itsehän muuten kirjoitit kiihdytteleväsi sähköllä. Luulisi Audinkin kiihdyttävän sähkömoottorilla, jota bensakone tukee, jos sähköllä kiihdyttäminen olisi hyvä juttu.
Minulla on ensimmäinen Volvo koskaan enkä ennen sen hankkimista ollut lueskellut näitä TM:n keskustelujakaan. Hämmästyttävää, miten paljon täällä on alemmuuskompleksisia kirjoittajia, jotka kokevat tarvetta kirjoittaa erityisesti Volvoa vastaan, joka sentään on melkein kotimainen auto. Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen.
Ja taas alat tunkemaan sanoja suuhuni. En ole kirjoittanut T8:n kiihdytyksistä mitään tässä. Onko hankala keksiä mitään loogisia argumentteja, kun joudut sepittämään valheita toistuvasti?
Mun mielestä plugarissa, joka kuluttaa pari litraa bensaa sähkölläkin ajettaessa ei ole paljoa ajatusta. Itse olen selviytynyt vuosiakin alle kahden litran kulutuksella. Kylmä moottori tuottaa paljon päästöjä ja kuluttaa paljon bensaa. Sellaista en halua.
Audihan nimenomaan kiihtyy sähköllä, jos ei pakota polttomoottoria päälle. Hybriditilassa polttomoottori on luonnollisesti käytössä suurimman osan ajasta muutenkin.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Ei minulla ole tarvetta mollata mitään merkkiä. Keskustelen kaikkien merkkien ominaisuuksista objektiivisesti. Se valtaja, jonka ominaisuudet ansaitsevat kehuja, saavat niitä. Volvon hybriditekniikassa on monia ominaisuuksia, joista en pidä. Jos se parin litran bensankulutusmnollakeleissä tarjoaisi erityisen pitkän sähköisen rangen, niin se voisi olla ihan ok ratkaisu. Nyt kuitenkin on niin, että sähkörange ei erotu edukseen ja bensaa palaa silti aika paljon.
Sitten sulla alkaa taas menemään vähän turhan lapselliseksi argumentit. Olen monesti kirjoittanut, että pyrin välttämään polttomoottorin hetkittäistä käyttöä ja nyt jotenkin väännät tuon siten, että muka ajaisin muuten polttomoottorilla ja kiihdyttelisin sähkömoottorilla. Tässä kävi niin kuin monesti muulloinkin. Väität ensin jotain älytöntä ja vajoat entistä syvemmälle kun yrität puolustella älyttömyyksiäsi. Eiköhän tämä ole tässä. Audi kiihdyttelee sähköllä silloin, kun sähkötilaa ei kytketä pois päältä. Tuo on fakta, eikä se selittelemällä muuksi muutu. Silloin kun valitaan polttomoottoria suosiva tila, niin vähemmän ylättäen kiihdytyksiin Audi käyttää polttomoottoria.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että T8 ei kiihdyttäisi sähköllä? Jyrkässä kiihdytyksessä se menee bensalla niin kuin Audikin. Audin sähkösäde on vaatimaton suhteessa akun kokoon. Minun T8:n akku on 10kWh ja Audissa on 17kWh. Lueskelin englanninkielisiä juttuja audin testeistä ja niissä kuvattiin sähkösäteeksi n. 40km vähän yli. XC90 menee 40km omalla akullaan.
T8:n sähkökiihtyvyys riittää aivan hyvin taajama/kaupunkiajoon, jossa ev-tila onkin omassa elementissään.
Sillä ei liene merkitystä, pidätkö Volvon tekniikasta vai et, vaan sinun tarkoitus on nimenomaan trollata Volvoa vastaan jostain syystä. Sinähän otat esiin vain sinun mielestäsi negatiivisia asioita.
Kuten esim. bensalämmitys. Se on Suomen olosuhteisiin ilman muuta parempi vaihtoehto kuin sähkölämmitys, mutta yrität esittää se huonona ominaisuutena.
Itsehän muuten kirjoitit kiihdytteleväsi sähköllä. Luulisi Audinkin kiihdyttävän sähkömoottorilla, jota bensakone tukee, jos sähköllä kiihdyttäminen olisi hyvä juttu.
Minulla on ensimmäinen Volvo koskaan enkä ennen sen hankkimista ollut lueskellut näitä TM:n keskustelujakaan. Hämmästyttävää, miten paljon täällä on alemmuuskompleksisia kirjoittajia, jotka kokevat tarvetta kirjoittaa erityisesti Volvoa vastaan, joka sentään on melkein kotimainen auto. Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen.
Ja taas alat tunkemaan sanoja suuhuni. En ole kirjoittanut T8:n kiihdytyksistä mitään tässä. Onko hankala keksiä mitään loogisia argumentteja, kun joudut sepittämään valheita toistuvasti?
Mun mielestä plugarissa, joka kuluttaa pari litraa bensaa sähkölläkin ajettaessa ei ole paljoa ajatusta. Itse olen selviytynyt vuosiakin alle kahden litran kulutuksella. Kylmä moottori tuottaa paljon päästöjä ja kuluttaa paljon bensaa. Sellaista en halua.
Audihan nimenomaan kiihtyy sähköllä, jos ei pakota polttomoottoria päälle. Hybriditilassa polttomoottori on luonnollisesti käytössä suurimman osan ajasta muutenkin.
Suosittelen kertaamaan historiaa ja fysiikkaa.
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
Minä suosittelen sinua tutustumaan ympäristöösi laajemmin kuin ihan siitä oman navan ympäriltä.
HybridRules tämän osalta lienee historian kertaus paikallaan "Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen". Vihjauksesi Volvon kotimaisuudesta on täysin absurdi sehän on pyöreä nolla. Volvon omistajat eivät hyväksy kritiikkiä vaan vihjailevat heti alemmuuskomlekseista sun muusta jos aiheellista kritiikkiä esitetään. Jumalauton status lienee omistajilla DNA:ssa niin kummalliseksi keskustelu välillä menee. Auto-m oli tämän palstan herkkänahkaisin Volvon puolustaja ja HybridRules on tältä osin kuin kopio tästä vaikka toistuvasti kieltää tämän yhdistävän tekijän. Asiallista kritiikkiä pitää sietää eikä vajota toistuvasti lapsellisuuksiin.
@tracktest kirjoitti:
HybridRules tämän osalta lienee historian kertaus paikallaan "Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen". Vihjauksesi Volvon kotimaisuudesta on täysin absurdi sehän on pyöreä nolla. Volvon omistajat eivät hyväksy kritiikkiä vaan vihjailevat heti alemmuuskomlekseista sun muusta jos aiheellista kritiikkiä esitetään. Jumalauton status lienee omistajilla DNA:ssa niin kummalliseksi keskustelu välillä menee. Auto-m oli tämän palstan herkkänahkaisin Volvon puolustaja ja HybridRules on tältä osin kuin kopio tästä vaikka toistuvasti kieltää tämän yhdistävän tekijän. Asiallista kritiikkiä pitää sietää eikä vajota toistuvasti lapsellisuuksiin.
Ruotsihan kuului Suomeen ennen kuin Suomi liitti itseensä Venäjän. Kai sinäkin historiaa sen verran olet lukenut. Sitten kun Lenin vinkui omiaan, Suomi päästi Venäjän otteestaan. Kovasti halusivat uudestaan liittyä Suomeen myöhemmin, mutta saatiinpa torjuttua yritykset. Viron historiasta tiedetään, että aikamoinen kiviriippa olisi Venäjä Suomellekin ollut. Onneksi saatiin liittymisyritys torjuttua. Vähän hyviteltiin sitten ja oltiin vuosikausia olevinaan Ystävällinen Yhteistyökumppani ja Avulias naapuri, jottei heille tulisi liian paha mieli.
En minä mitään vihjaile alemmuuskomplekseista, en vain keksi muutakaan motiivia NHB:n juttuihin. Onhan minullakin mielipiteitä eri automerkeistä, mutta en minä niistä negatiivista kirjoittele. Paitsi ehkä joskus olen kommentoinut Bemarin keulan ulkonäköä. Joissain malleissahan auton ilme muistuttaa sieraimet auki olevaa kiilusilmäistä höperöä. Pahoittelen, että tulin loukanneeksi bemarifanin tunteita sillä ja mielestäni olen sittemmin pitäytynyt mollaamasta mitään autoa? Vai olenko mollannut?
@tracktest kirjoitti:
Ruotsi kuului Suomeen kuulostaa täysin järjettömältä jo ajatuksenakin. Järjellisessä muodossa lause kuuluu näin Suomi kuului Ruotsiin.
ei kai, täytyypä sitten tarkistaa historian kirjoista.
@tracktest kirjoitti:
NHB: "Suosittelen kertaamaan historiaa ja fysiikkaa." Lienee paikallaan niin HybridRulesille kuin palstan vähälahjaiselle trollille.
HybridRules oletko aineissa kun kysyt tuollaista? Luulisi että normaalilla järjellä varustettu ymmärtäisi tuon ketä trollia tarkoitin. Selvennetään jos ei auennut trollijore oli kyseinen henkilö.
Tahallaan väärinymmärtäminen on lapsellista. Jos tekee virheen paras tapa on tunnustaa tehneensä virheen. Näin virheistä voi oppia se kai on pääasia. Jokainen tekee virheitä täydellistä ihmistä ei ole.
@tracktest kirjoitti:
HybridRules oletko aineissa kun kysyt tuollaista? Luulisi että normaalilla järjellä varustettu ymmärtäisi tuon ketä trollia tarkoitin. Selvennetään jos ei auennut trollijore oli kyseinen henkilö.
"trollijore" ei taida olla usein esiintyvä nimimerkki täällä sikäli, kun olen lueskellut TM:n palstaa
Volvon omistajat eivät hyväksy kritiikkiä vaan vihjailevat heti alemmuuskomlekseista sun muusta jos aiheellista kritiikkiä esitetään. Jumalauton status lienee omistajilla DNA:ssa niin kummalliseksi keskustelu välillä menee. xxxx oli tämän palstan herkkänahkaisin Volvon puolustaja ja zzzzzz on tältä osin kuin kopio tästä vaikka toistuvasti kieltää tämän yhdistävän tekijän. Asiallista kritiikkiä pitää sietää eikä vajota toistuvasti lapsellisuuksiin. Näyttää siltä että tietyt merkit ovat Volvo-fanaatikolle punainen vaate, aiheuttaen lapsellisia tunteenomaisia purkauksia.
No, minun katsannossani sinä sorrut siinä tapauksessa lähes yhtä lapselliseksi, alat mitä herkkänahkaisimmaksi ja kritiikkiä sietämättömimmäksi sen oman jumalautosi kanssa, jos sitä arvioidaan "väärin". Volvo etenkin on sinulle punainen vaate!
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
AM&S mittasi tuollaisen 1,5-2 litran kulutuksen Volvo V90 T8:lle ensimmäiselle 40:lle sähköllä ajetulle kilometrille. 5,9 litran keskikulutukseen sopii kyllä yhtä sun toista. Itse en pääsisi noin korkeaan kulutukseen edes ilman ulkopuolista sähköä.
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
AM&S mittasi tuollaisen 1,5-2 litran kulutuksen Volvo V90 T8:lle ensimmäiselle 40:lle sähköllä ajetulle kilometrille. 5,9 litran keskikulutukseen sopii kyllä yhtä sun toista. Itse en pääsisi noin korkeaan kulutukseen edes ilman ulkopuolista sähköä.
Onneksi itse ajan T8:lla. Sen perusteella tiedän, että lämmitykseen ei mene 1,5 - 2 litraa per 100km, jos tarkoitit tuossa edellä keskikulutustta. Ja varsinkaan ei mene niin paljoa 40km matkaan.
En tiedä, jos ajaa tulipalopakkasilla oikein hiljaa 100km, paljonko mahtaa mennä lämmittämiseen. Mitä mahtaa webasto kuluttaa tunnissa? Toisekseen ei sen lämmittimen normaalioloissa tarvitse koko aikaa tohottaa. Sähkölämmittimessä se olisi pois ajomatkasta.
Oikeastaan ei ole kyse absoluuttisesti parempi/huonompi-tarkastelusta, vaan sinä pyrit näkemään T8:n ominaisuudet pelkästään huonoina. Minulla on ollut monta eri merkkistä autoa ja vain tämä yksi volvo. Enkö ole koskaan ollut lukittunut mihinkään automerkkiin enkä ymmärrä sellaista ajatustakaan. Bemarissa on luonnetta piti siitä tai ei, mutta kuinka kukaan voi lukittua volkkariin? Sehän on kuin suoraan Tuntemattomasta Sotilaasta hemmo, joka rakasti rätei ja lumpui, vai miten se oli?
@tracktest kirjoitti:
Ruotsi kuului Suomeen kuulostaa täysin järjettömältä jo ajatuksenakin. Järjellisessä muodossa lause kuuluu näin Suomi kuului Ruotsiin.
Paremminkin se maa-alue, joka nykyisin on Suomi oli Ruotsin itäosa sillä Suomea ei tuolloin vielä ollut olemassa.
Ruotsin itäinen osa 1323–1809
Suomi osana Venäjän keisarikuntaa 1809–1917
Itsenäisyyden alkuvaiheet 1917–1945
Jälleenrakennus, teollistuminen ja kylmä sota 1945–1991
Suomi joutui sodan häviäjänä maksamaan Neuvostoliitolle raskaat sotakorvaukset tavarana. Sotakorvauksena luovutettiin esimerkiksi junia, laivoja ja raaka-aineita
Autovero otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1958
Autoveron perusteena oli valtion huono rahatilanne ja siitä oli tarkoitus luopua heti kun valtion taloudellinen tilanne paranee. Autoverotus on kuitenkin jäänyt pysyväksi veroksi ja sitä on vuosikymmenten varrella muutettu useaan otteeseen.
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
AM&S mittasi tuollaisen 1,5-2 litran kulutuksen Volvo V90 T8:lle ensimmäiselle 40:lle sähköllä ajetulle kilometrille. 5,9 litran keskikulutukseen sopii kyllä yhtä sun toista. Itse en pääsisi noin korkeaan kulutukseen edes ilman ulkopuolista sähköä.
Onneksi itse ajan T8:lla. Sen perusteella tiedän, että lämmitykseen ei mene 1,5 - 2 litraa per 100km, jos tarkoitit tuossa edellä keskikulutustta. Ja varsinkaan ei mene niin paljoa 40km matkaan.
En tiedä, jos ajaa tulipalopakkasilla oikein hiljaa 100km, paljonko mahtaa mennä lämmittämiseen. Mitä mahtaa webasto kuluttaa tunnissa? Toisekseen ei sen lämmittimen normaalioloissa tarvitse koko aikaa tohottaa. Sähkölämmittimessä se olisi pois ajomatkasta.
Oikeastaan ei ole kyse absoluuttisesti parempi/huonompi-tarkastelusta, vaan sinä pyrit näkemään T8:n ominaisuudet pelkästään huonoina. Minulla on ollut monta eri merkkistä autoa ja vain tämä yksi volvo. Enkö ole koskaan ollut lukittunut mihinkään automerkkiin enkä ymmärrä sellaista ajatustakaan. Bemarissa on luonnetta piti siitä tai ei, mutta kuinka kukaan voi lukittua volkkariin? Sehän on kuin suoraan Tuntemattomasta Sotilaasta hemmo, joka rakasti rätei ja lumpui, vai miten se oli?
AM&S mittasi tuo kulutuksen neljän asteen lämpötilassa. Itse näen fiksumpana lämmittää auto ulkopuolisella sähköllä, jonka jälkeen sähkö-rangen aikana ei enää kovin paljon tavitse käyttää energiaa lämmitykseen - varsinkaan neljän asteen lämpötilassa.
Sun kannattais nyt huomata, että ei jossakin 25+ sekunnin kiihtyvyydessä sataseen ole mitään kehuttavaa. Se on todella heikko kiihtyvyys miten vain absoluuttisesti arvioituna. Sinä toki yrität selitellä, kuinka sillä pärjää hyvin kaupunkiliikenteessä, mutta itselleni tuo on rajoite, sillä haluan ajaa sähköllä ongelmitta kaikissa olosuhteissa. Siinä, että joutuisin sähkömoottorin tehottomuuden vuoksi käynnistelemään polttomoottoria kesken ajon, ei vain ole mitään hyvää.
Piikittelysi Volkkariin lukittumisesta menee sekin metsään. Tämä nykyinen kohta myyntiin menevä autoni on ensimmäinen Volkkarini ja seuraavan auton ostaminen kun tulee ajankohtaiseksi, niin todennäköisesti se ei ole Volkkari. Tuo auto tulee olemaan sähköauto, jonka valinnassa sähköisen voimalinjan ominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa. Jos Volvo tarjoasi markkinoiden parhaan sähköisen voimalinjan sopivaan hintaan, niin Volvo voisi hyvinkin olla tuo auto.
@_Quu kirjoitti:
Tommi Mäkisen puheet pisti ajattelemaan, onko edes tällaisen hybridin akkuläjänkassa turvallista olla liikenteessä, puhumattakaan sähköautolla.
Teslan mallit ovat ainakin saaneet mairittelevia tuloksia törmäystesteissä niin Euroopassa kuin jenkeissäkin.
Osaakos joku muuten sanoa, miksi plugarit ovat lähes järjestäen voimakkaan polttomoottorin ja heikon sähkömoottorin yhdistelmiä? Äkkiseltään Bemarin i3 REX -tyyppinen ratkaisu vaikuttaisi fiksummalta. Ajosta 100% tehtäisiin sähkömoottorilla, eli saisi pakkasaamunakin polkea huoletta moottoritien rampissa ja muutenkin pääsisi nauttimaan sähköisen voimalinjan paremmuudesta. 20-30 kWh akkupaketti riittäisi luultavasti oikein hyvin, kun kyljessä olisi vakiokierroskone tai muu rutkutin, joka tuottaa tarvittaessa polttoaineesta lisää latinkia akkuun.
Akkujen hinta ja saatavuus on varmasti yksi syy, mutta onko tällaisessa setupissa muita heikkouksia?
Unoihdit lainata sen, että tuossa selostetaan hybriditilan toimintaa. Se nyt on selvää, että kun ajetaa hybriditilassa, niin polttomoottori on käytössä ylipäätään suurimman osan matkasta ja pelkällä sähköllä mennään vain pienillä tehoilla. EV-tilassa sitten ajetaan pelkällä sähköllä niin pitkään, kuin sähköä riittää tai sähkömoottori ei pysty tuottamaan pyydettya tehoa. Tässä vielä lainaus tuosta Ev-tilan toiminnasta:
”Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.”
En minä mitään unohtanut lainata. Plugarilla normaaliajossa kannattaa kiihdyttää polttomoottorilla ja sen auto tekee, kun kiihdytetään jyrkemmin. Vastaava "kynnystaso" T8:n ev-ajomoodissa on. Nyt on vain niin, että normaalikäytössä ev-moodin ajosäde ei riitä kovin pitkään matkaan eikä sitä sähköä kannata hukata kiihdytyksiin. Minä pidän ev-moodin aina päällä, koska se kuulemma pienentää energian kulutusta muutenkin kuin sähköajossa säätämällä asetuksia eli ei hukkaa regeneroitua sähköä turhaan pois ajamisesta.
Sinä kirjoitat yleensä siihen tyylin kuin voisit itse päättää kuinka pitkään kulloinkin ajat pelkästään sähköllä ikään kuin auton akku ei olisi mikään rajoite. Mutta jos tosiaan ajat lähes aina sähkösäteen sisällä, niin eihän sinun tarvitsekaan miettiä, miten sähkö parhaiten riittää.
Tuo Audi käynnistyy aina EV-tilassa, jota voi kai siten nimittää normaalitilaksi. Plugarien sähkörangen riittävyys riippuu pelkästääm plugarista ja käytöstä. Itselleni tuo riittää usempina päivinä oikein hyvin ja silloin kun ei riitä, niin ei tosiaankaan kannata maksimoida polttoaineenkulutusta ja päästöjä käynnistelemällä hetkittäin kiihdytyksiin polttomoottoria. Esim. eilen ajoin 135 kilometrin siirtymän siten, että ajoin taajama-alueet molemmissa päissä EV-tilassa pelkällä sähköllä ja maantie osuidet sitten hybridi-tilassa. Volvon EV-tila on kyllä vähän kummallinen, kun jo nollakeleillä mpalaa ihan vain lämmitykseen pari litraa bensaa sataselle.
Mutta tosiaan, hybriditilassa on tarkoituskin käyttää polttomoottoria paljon ja on itsestään selvää, että kaikki vähänkään merkittävät kiihdytykset ottavat polttomoottorin mukaan. EV-tila jätetään päälle silloin, kun halutaan kiihdyttää sähköllä.
Sinun tavoite on yrittää mollata Volvoa syystä, jota en tiedä. Suosittelen, että hankit käyttöösi Volvon ja harjoitat siten siedätyshoitoa lieventääksesi volvofobiaasi.
Erikoinen logiikka, kun sanot, että jos ajat pidempiä matkoja kuin mihin sähkösäde riittää, niin ei kannata käynnistellä polttomoottoria kiihdytyksiin. Sinä siis kiihdyttelet sähkömoottorilla ja ajat muuten polttomoottorilla? Outo tyyli sanon minä.
Kun on kyseessä polttomoottoriauto, niin minä pidän hyvänä ratkaisuna, että lämmitys tehdään polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä mieluummin kuin hukataan sähköä. Lämmitystä tarvitaan kylmillä keleillä, jolloin patteriajo ei muutenkaan ole parhaimmillaan, joten bensaa kannattaa käyttää lämmitykseen. Lisäksi webasto on hyvä, kun joutuu auton lämmittämään reissun päällä, kun ei sähkötolppaa ole edes saatavana. Ei pelkästään aamuisin vaan esim. töiden jälkeen lähtöä varten.
Ei minulla ole tarvetta mollata mitään merkkiä. Keskustelen kaikkien merkkien ominaisuuksista objektiivisesti. Se valtaja, jonka ominaisuudet ansaitsevat kehuja, saavat niitä. Volvon hybriditekniikassa on monia ominaisuuksia, joista en pidä. Jos se parin litran bensankulutusmnollakeleissä tarjoaisi erityisen pitkän sähköisen rangen, niin se voisi olla ihan ok ratkaisu. Nyt kuitenkin on niin, että sähkörange ei erotu edukseen ja bensaa palaa silti aika paljon.
Sitten sulla alkaa taas menemään vähän turhan lapselliseksi argumentit. Olen monesti kirjoittanut, että pyrin välttämään polttomoottorin hetkittäistä käyttöä ja nyt jotenkin väännät tuon siten, että muka ajaisin muuten polttomoottorilla ja kiihdyttelisin sähkömoottorilla. Tässä kävi niin kuin monesti muulloinkin. Väität ensin jotain älytöntä ja vajoat entistä syvemmälle kun yrität puolustella älyttömyyksiäsi. Eiköhän tämä ole tässä. Audi kiihdyttelee sähköllä silloin, kun sähkötilaa ei kytketä pois päältä. Tuo on fakta, eikä se selittelemällä muuksi muutu. Silloin kun valitaan polttomoottoria suosiva tila, niin vähemmän ylättäen kiihdytyksiin Audi käyttää polttomoottoria.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että T8 ei kiihdyttäisi sähköllä? Jyrkässä kiihdytyksessä se menee bensalla niin kuin Audikin. Audin sähkösäde on vaatimaton suhteessa akun kokoon. Minun T8:n akku on 10kWh ja Audissa on 17kWh. Lueskelin englanninkielisiä juttuja audin testeistä ja niissä kuvattiin sähkösäteeksi n. 40km vähän yli. XC90 menee 40km omalla akullaan.
T8:n sähkökiihtyvyys riittää aivan hyvin taajama/kaupunkiajoon, jossa ev-tila onkin omassa elementissään.
Sillä ei liene merkitystä, pidätkö Volvon tekniikasta vai et, vaan sinun tarkoitus on nimenomaan trollata Volvoa vastaan jostain syystä. Sinähän otat esiin vain sinun mielestäsi negatiivisia asioita.
Kuten esim. bensalämmitys. Se on Suomen olosuhteisiin ilman muuta parempi vaihtoehto kuin sähkölämmitys, mutta yrität esittää se huonona ominaisuutena.
Itsehän muuten kirjoitit kiihdytteleväsi sähköllä. Luulisi Audinkin kiihdyttävän sähkömoottorilla, jota bensakone tukee, jos sähköllä kiihdyttäminen olisi hyvä juttu.
Minulla on ensimmäinen Volvo koskaan enkä ennen sen hankkimista ollut lueskellut näitä TM:n keskustelujakaan. Hämmästyttävää, miten paljon täällä on alemmuuskompleksisia kirjoittajia, jotka kokevat tarvetta kirjoittaa erityisesti Volvoa vastaan, joka sentään on melkein kotimainen auto. Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen.
Ja taas alat tunkemaan sanoja suuhuni. En ole kirjoittanut T8:n kiihdytyksistä mitään tässä. Onko hankala keksiä mitään loogisia argumentteja, kun joudut sepittämään valheita toistuvasti?
Mun mielestä plugarissa, joka kuluttaa pari litraa bensaa sähkölläkin ajettaessa ei ole paljoa ajatusta. Itse olen selviytynyt vuosiakin alle kahden litran kulutuksella. Kylmä moottori tuottaa paljon päästöjä ja kuluttaa paljon bensaa. Sellaista en halua.
Audihan nimenomaan kiihtyy sähköllä, jos ei pakota polttomoottoria päälle. Hybriditilassa polttomoottori on luonnollisesti käytössä suurimman osan ajasta muutenkin.
Suosittelen kertaamaan historiaa ja fysiikkaa.
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
Minä suosittelen sinua tutustumaan ympäristöösi laajemmin kuin ihan siitä oman navan ympäriltä.
HybridRules tämän osalta lienee historian kertaus paikallaan "Ruotsihan kuului aikoinaan Suomeen". Vihjauksesi Volvon kotimaisuudesta on täysin absurdi sehän on pyöreä nolla. Volvon omistajat eivät hyväksy kritiikkiä vaan vihjailevat heti alemmuuskomlekseista sun muusta jos aiheellista kritiikkiä esitetään. Jumalauton status lienee omistajilla DNA:ssa niin kummalliseksi keskustelu välillä menee. Auto-m oli tämän palstan herkkänahkaisin Volvon puolustaja ja HybridRules on tältä osin kuin kopio tästä vaikka toistuvasti kieltää tämän yhdistävän tekijän. Asiallista kritiikkiä pitää sietää eikä vajota toistuvasti lapsellisuuksiin.
Ruotsihan kuului Suomeen ennen kuin Suomi liitti itseensä Venäjän. Kai sinäkin historiaa sen verran olet lukenut. Sitten kun Lenin vinkui omiaan, Suomi päästi Venäjän otteestaan. Kovasti halusivat uudestaan liittyä Suomeen myöhemmin, mutta saatiinpa torjuttua yritykset. Viron historiasta tiedetään, että aikamoinen kiviriippa olisi Venäjä Suomellekin ollut. Onneksi saatiin liittymisyritys torjuttua. Vähän hyviteltiin sitten ja oltiin vuosikausia olevinaan Ystävällinen Yhteistyökumppani ja Avulias naapuri, jottei heille tulisi liian paha mieli.
En minä mitään vihjaile alemmuuskomplekseista, en vain keksi muutakaan motiivia NHB:n juttuihin. Onhan minullakin mielipiteitä eri automerkeistä, mutta en minä niistä negatiivista kirjoittele. Paitsi ehkä joskus olen kommentoinut Bemarin keulan ulkonäköä. Joissain malleissahan auton ilme muistuttaa sieraimet auki olevaa kiilusilmäistä höperöä. Pahoittelen, että tulin loukanneeksi bemarifanin tunteita sillä ja mielestäni olen sittemmin pitäytynyt mollaamasta mitään autoa? Vai olenko mollannut?
Ruotsi kuului Suomeen kuulostaa täysin järjettömältä jo ajatuksenakin. Järjellisessä muodossa lause kuuluu näin Suomi kuului Ruotsiin.
Näyttää siltä että tietyt merkit ovat Volvo-fanaatikolle punainen vaate, aiheuttaen lapsellisia tunteenomaisia purkauksia.
Tyhmä tosikko ei ymmärrä vaikka rautalangasta väännettäisiin.
ei kai, täytyypä sitten tarkistaa historian kirjoista.
NHB: "Suosittelen kertaamaan historiaa ja fysiikkaa." Lienee paikallaan niin HybridRulesille kuin palstan vähälahjaiselle trollille.
Koetko olevasi palstan vähälahjainen trolli?
HybridRules oletko aineissa kun kysyt tuollaista? Luulisi että normaalilla järjellä varustettu ymmärtäisi tuon ketä trollia tarkoitin. Selvennetään jos ei auennut trollijore oli kyseinen henkilö.
Trolli (internet) trollaustarkoituksessa aloitetun keskustelun laajenemisen tai olemassa olevan keskustelun väärille urille ajautumisen.
Tahallaan väärinymmärtäminen on lapsellista. Jos tekee virheen paras tapa on tunnustaa tehneensä virheen. Näin virheistä voi oppia se kai on pääasia. Jokainen tekee virheitä täydellistä ihmistä ei ole.
"trollijore" ei taida olla usein esiintyvä nimimerkki täällä sikäli, kun olen lueskellut TM:n palstaa
Tuon tynnyrin kansi aukeaa harvoin ja aina väärään aikaan.
@tracktest:
No, minun katsannossani sinä sorrut siinä tapauksessa lähes yhtä lapselliseksi, alat mitä herkkänahkaisimmaksi ja kritiikkiä sietämättömimmäksi sen oman jumalautosi kanssa, jos sitä arvioidaan "väärin". Volvo etenkin on sinulle punainen vaate!
AM&S mittasi tuollaisen 1,5-2 litran kulutuksen Volvo V90 T8:lle ensimmäiselle 40:lle sähköllä ajetulle kilometrille. 5,9 litran keskikulutukseen sopii kyllä yhtä sun toista. Itse en pääsisi noin korkeaan kulutukseen edes ilman ulkopuolista sähköä.
Onneksi itse ajan T8:lla. Sen perusteella tiedän, että lämmitykseen ei mene 1,5 - 2 litraa per 100km, jos tarkoitit tuossa edellä keskikulutustta. Ja varsinkaan ei mene niin paljoa 40km matkaan.
En tiedä, jos ajaa tulipalopakkasilla oikein hiljaa 100km, paljonko mahtaa mennä lämmittämiseen. Mitä mahtaa webasto kuluttaa tunnissa? Toisekseen ei sen lämmittimen normaalioloissa tarvitse koko aikaa tohottaa. Sähkölämmittimessä se olisi pois ajomatkasta.
Oikeastaan ei ole kyse absoluuttisesti parempi/huonompi-tarkastelusta, vaan sinä pyrit näkemään T8:n ominaisuudet pelkästään huonoina. Minulla on ollut monta eri merkkistä autoa ja vain tämä yksi volvo. Enkö ole koskaan ollut lukittunut mihinkään automerkkiin enkä ymmärrä sellaista ajatustakaan. Bemarissa on luonnetta piti siitä tai ei, mutta kuinka kukaan voi lukittua volkkariin? Sehän on kuin suoraan Tuntemattomasta Sotilaasta hemmo, joka rakasti rätei ja lumpui, vai miten se oli?
Paremminkin se maa-alue, joka nykyisin on Suomi oli Ruotsin itäosa sillä Suomea ei tuolloin vielä ollut olemassa.
Ruotsin itäinen osa 1323–1809
Suomi osana Venäjän keisarikuntaa 1809–1917
Itsenäisyyden alkuvaiheet 1917–1945
Jälleenrakennus, teollistuminen ja kylmä sota 1945–1991
Suomi joutui sodan häviäjänä maksamaan Neuvostoliitolle raskaat sotakorvaukset tavarana. Sotakorvauksena luovutettiin esimerkiksi junia, laivoja ja raaka-aineita
Autovero otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1958
Autoveron perusteena oli valtion huono rahatilanne ja siitä oli tarkoitus luopua heti kun valtion taloudellinen tilanne paranee. Autoverotus on kuitenkin jäänyt pysyväksi veroksi ja sitä on vuosikymmenten varrella muutettu useaan otteeseen.
AM&S mittasi tuo kulutuksen neljän asteen lämpötilassa. Itse näen fiksumpana lämmittää auto ulkopuolisella sähköllä, jonka jälkeen sähkö-rangen aikana ei enää kovin paljon tavitse käyttää energiaa lämmitykseen - varsinkaan neljän asteen lämpötilassa.
Sun kannattais nyt huomata, että ei jossakin 25+ sekunnin kiihtyvyydessä sataseen ole mitään kehuttavaa. Se on todella heikko kiihtyvyys miten vain absoluuttisesti arvioituna. Sinä toki yrität selitellä, kuinka sillä pärjää hyvin kaupunkiliikenteessä, mutta itselleni tuo on rajoite, sillä haluan ajaa sähköllä ongelmitta kaikissa olosuhteissa. Siinä, että joutuisin sähkömoottorin tehottomuuden vuoksi käynnistelemään polttomoottoria kesken ajon, ei vain ole mitään hyvää.
Piikittelysi Volkkariin lukittumisesta menee sekin metsään. Tämä nykyinen kohta myyntiin menevä autoni on ensimmäinen Volkkarini ja seuraavan auton ostaminen kun tulee ajankohtaiseksi, niin todennäköisesti se ei ole Volkkari. Tuo auto tulee olemaan sähköauto, jonka valinnassa sähköisen voimalinjan ominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa. Jos Volvo tarjoasi markkinoiden parhaan sähköisen voimalinjan sopivaan hintaan, niin Volvo voisi hyvinkin olla tuo auto.
Tommi Mäkisen puheet pisti ajattelemaan, onko edes tällaisen hybridin akkuläjänkassa turvallista olla liikenteessä, puhumattakaan sähköautolla.
Teslan mallit ovat ainakin saaneet mairittelevia tuloksia törmäystesteissä niin Euroopassa kuin jenkeissäkin.
Osaakos joku muuten sanoa, miksi plugarit ovat lähes järjestäen voimakkaan polttomoottorin ja heikon sähkömoottorin yhdistelmiä? Äkkiseltään Bemarin i3 REX -tyyppinen ratkaisu vaikuttaisi fiksummalta. Ajosta 100% tehtäisiin sähkömoottorilla, eli saisi pakkasaamunakin polkea huoletta moottoritien rampissa ja muutenkin pääsisi nauttimaan sähköisen voimalinjan paremmuudesta. 20-30 kWh akkupaketti riittäisi luultavasti oikein hyvin, kun kyljessä olisi vakiokierroskone tai muu rutkutin, joka tuottaa tarvittaessa polttoaineesta lisää latinkia akkuun.
Akkujen hinta ja saatavuus on varmasti yksi syy, mutta onko tällaisessa setupissa muita heikkouksia?
Mitäs sitten kun kaksi pinavaa akkuläjää kohtaa toisensa.