Osaakos joku muuten sanoa, miksi plugarit ovat lähes järjestäen voimakkaan polttomoottorin ja heikon sähkömoottorin yhdistelmiä? Äkkiseltään Bemarin i3 REX -tyyppinen ratkaisu vaikuttaisi fiksummalta. Ajosta 100% tehtäisiin sähkömoottorilla, eli saisi pakkasaamunakin polkea huoletta moottoritien rampissa ja muutenkin pääsisi nauttimaan sähköisen voimalinjan paremmuudesta. 20-30 kWh akkupaketti riittäisi luultavasti oikein hyvin, kun kyljessä olisi vakiokierroskone tai muu rutkutin, joka tuottaa tarvittaessa polttoaineesta lisää latinkia akkuun.
Akkujen hinta ja saatavuus on varmasti yksi syy, mutta onko tällaisessa setupissa muita heikkouksia?
Sähköauton käytettävyys pohjolan oloissa jää varsin huonoksi, mutta tilanne paranee, kun autoon lisätään polttomoottorikäyttöinen generaattori. Opel Amperalla hoituivat normaalit käyttötestin ajot, osin sähkön ja osin bensiinin voimin.
Ei oikein menestynyt.
Miksi väität, että T8 kuluttaa lämmitykseen pari litraa satasella? Minun auton keskikulutus on viimeisen parin tuhannen kilometrin matkalta 5,3litraa ja koko 74.000km:n matkalta 5.9litraa. Sisältäen pysäköintilämmityksen. Ei siihen mahdu 2L/100km lämmitysbensaa. Siksi toisekseen webasto lämmittää aikaperusteisesti eikä km-pohjaisesti eikä lämmityksen ylläpitö vaadi kokoaikaista polttoa. XC90:n lämmitys ei siis tapahdu bensamoottorin lämmöllä, kun sähköllä ajetaan vaan erillisellä lisälämmittimellä. Joillain markkina-alueilla Volvossa on sähkölämmitin, mutta täällä pohjolassa, missä ennen vanhaan oli talvikelejä, autossa on bensakäyttöinen lämmitin. Ja se on hyvä (sikäli, jos talvi vielä joskus palaa).
AM&S mittasi tuollaisen 1,5-2 litran kulutuksen Volvo V90 T8:lle ensimmäiselle 40:lle sähköllä ajetulle kilometrille. 5,9 litran keskikulutukseen sopii kyllä yhtä sun toista. Itse en pääsisi noin korkeaan kulutukseen edes ilman ulkopuolista sähköä.
Onneksi itse ajan T8:lla. Sen perusteella tiedän, että lämmitykseen ei mene 1,5 - 2 litraa per 100km, jos tarkoitit tuossa edellä keskikulutustta. Ja varsinkaan ei mene niin paljoa 40km matkaan.
En tiedä, jos ajaa tulipalopakkasilla oikein hiljaa 100km, paljonko mahtaa mennä lämmittämiseen. Mitä mahtaa webasto kuluttaa tunnissa? Toisekseen ei sen lämmittimen normaalioloissa tarvitse koko aikaa tohottaa. Sähkölämmittimessä se olisi pois ajomatkasta.
Oikeastaan ei ole kyse absoluuttisesti parempi/huonompi-tarkastelusta, vaan sinä pyrit näkemään T8:n ominaisuudet pelkästään huonoina. Minulla on ollut monta eri merkkistä autoa ja vain tämä yksi volvo. Enkö ole koskaan ollut lukittunut mihinkään automerkkiin enkä ymmärrä sellaista ajatustakaan. Bemarissa on luonnetta piti siitä tai ei, mutta kuinka kukaan voi lukittua volkkariin? Sehän on kuin suoraan Tuntemattomasta Sotilaasta hemmo, joka rakasti rätei ja lumpui, vai miten se oli?
AM&S mittasi tuo kulutuksen neljän asteen lämpötilassa. Itse näen fiksumpana lämmittää auto ulkopuolisella sähköllä, jonka jälkeen sähkö-rangen aikana ei enää kovin paljon tavitse käyttää energiaa lämmitykseen - varsinkaan neljän asteen lämpötilassa.
Sun kannattais nyt huomata, että ei jossakin 25+ sekunnin kiihtyvyydessä sataseen ole mitään kehuttavaa. Se on todella heikko kiihtyvyys miten vain absoluuttisesti arvioituna. Sinä toki yrität selitellä, kuinka sillä pärjää hyvin kaupunkiliikenteessä, mutta itselleni tuo on rajoite, sillä haluan ajaa sähköllä ongelmitta kaikissa olosuhteissa. Siinä, että joutuisin sähkömoottorin tehottomuuden vuoksi käynnistelemään polttomoottoria kesken ajon, ei vain ole mitään hyvää.
Piikittelysi Volkkariin lukittumisesta menee sekin metsään. Tämä nykyinen kohta myyntiin menevä autoni on ensimmäinen Volkkarini ja seuraavan auton ostaminen kun tulee ajankohtaiseksi, niin todennäköisesti se ei ole Volkkari. Tuo auto tulee olemaan sähköauto, jonka valinnassa sähköisen voimalinjan ominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa. Jos Volvo tarjoasi markkinoiden parhaan sähköisen voimalinjan sopivaan hintaan, niin Volvo voisi hyvinkin olla tuo auto.
Jos nyt ihan asiallisesti kommentoin, niin on totta, että T8 ei kovin jyrkästi pysty kiihdyttämään sähköllä. Saisi mielellään vähän enemmän olla sähkötehoa sen tähden, että nyt menee turhan herkästi bensakoneelle ev-tilassa. Toisaalta kaupunkiliikenteessä nykyisellä sähkökiihtyvyydellä pärjää liikenteen mukana ilman, että bensakoneen tarvitsee käynnistyä. Ja kun sähkösädettä haluaa maksimoida, on vain parempi, että esim. ohitustilanteissa lähtee bensalla.
Lämmityksen suhteen sähkölämmityksellä on puolensa ja bensalämmityksellä on myös puolensa.
Sinä kaivat esiin ominaisuuksia, jotka itse määrittelet huonoiksi ja esittelet niitä irrotettuna kokonaisuudesta. Volvon T8 voimalinja on hyvä ratkaisu kokonaisuutena ottaen. En käsitä, mikä missio sinulla on trollata Volvoa?
Minäkin saatan keskilyhyellä aikavälillä hommata täyssähköauton kaikista latausriskeistä huolimatta. Ja jos hommaan, se ei ole XC40 eikä myöskään Tesla.
BMW i4 on aika mielenkiintoinen tapaus jo pelkästään 600 km:n toimintamatkan turvin. TM ei ole autosta kirjoittanut vielä riviäkään se hieman ihmetyttää kun kyseessä on tekniikkaan keskittyvä julkaisu. Luulisi pelkkien lukujenkin valossa herättävän edes jotain kiinnostusta.
@_Quu kirjoitti:
Tommi Mäkisen puheet pisti ajattelemaan, onko edes tällaisen hybridin akkuläjänkassa turvallista olla liikenteessä, puhumattakaan sähköautolla.
Teslan mallit ovat ainakin saaneet mairittelevia tuloksia törmäystesteissä niin Euroopassa kuin jenkeissäkin.
Osaakos joku muuten sanoa, miksi plugarit ovat lähes järjestäen voimakkaan polttomoottorin ja heikon sähkömoottorin yhdistelmiä? Äkkiseltään Bemarin i3 REX -tyyppinen ratkaisu vaikuttaisi fiksummalta. Ajosta 100% tehtäisiin sähkömoottorilla, eli saisi pakkasaamunakin polkea huoletta moottoritien rampissa ja muutenkin pääsisi nauttimaan sähköisen voimalinjan paremmuudesta. 20-30 kWh akkupaketti riittäisi luultavasti oikein hyvin, kun kyljessä olisi vakiokierroskone tai muu rutkutin, joka tuottaa tarvittaessa polttoaineesta lisää latinkia akkuun.
Akkujen hinta ja saatavuus on varmasti yksi syy, mutta onko tällaisessa setupissa muita heikkouksia?
Minä ajattelen, että lataushybridit ovat ainakin pääasiassa välivaihe ja on helpompi sopeutua lakien vaatimiin päästönormeihin, kun alentaa polttomoottoriauton päästöjä sähkön avulla eikä lähde kehittämään kokonaan uutta tekniikkaa samalla, kun pitää kuitenkin tähdätä täysin sähköisiin autoihin. Bemarista en tiedä, mutta Toyotaa olen ajanut. Kyllä mieluummin ajan normaaliautoa, joka tekee pykälien vaatimat päästösäästöt seinästä otetulla sähköllä.
Kyllä ns. itselataavienkin autojen tilalle on ajan oloon tuotava lähipäästöttömään liikkumiseen pystyvät autot. Ainakin olen saanut sellaisen käsityksen, että päästönormit kiristyvät edelleen jollain aikataululla.
Minä oletan hybridivoimalinjan kuihtuvan marginaaliin jahka autonvalmistajat saavat mallistonsa konvertoitua sähkölle. Ja polttisautot jäävät käyttöön sinne, missä on lähes tiettömät taipaleet.
@_Quu kirjoitti:
Tommi Mäkisen puheet pisti ajattelemaan, onko edes tällaisen hybridin akkuläjänkassa turvallista olla liikenteessä, puhumattakaan sähköautolla.
Teslan mallit ovat ainakin saaneet mairittelevia tuloksia törmäystesteissä niin Euroopassa kuin jenkeissäkin.
Osaakos joku muuten sanoa, miksi plugarit ovat lähes järjestäen voimakkaan polttomoottorin ja heikon sähkömoottorin yhdistelmiä? Äkkiseltään Bemarin i3 REX -tyyppinen ratkaisu vaikuttaisi fiksummalta. Ajosta 100% tehtäisiin sähkömoottorilla, eli saisi pakkasaamunakin polkea huoletta moottoritien rampissa ja muutenkin pääsisi nauttimaan sähköisen voimalinjan paremmuudesta. 20-30 kWh akkupaketti riittäisi luultavasti oikein hyvin, kun kyljessä olisi vakiokierroskone tai muu rutkutin, joka tuottaa tarvittaessa polttoaineesta lisää latinkia akkuun.
Akkujen hinta ja saatavuus on varmasti yksi syy, mutta onko tällaisessa setupissa muita heikkouksia?
Suurella maksimiteholla voi perustella korkeata hintaa, joka on seurannut hybritekniikkaa. Pienitehoisen sähkömoottorin yhdistäminen vanhaan jo tuttuun polttomoottoriin on myös varmasti helppoakin verrattuna sarjahybridiin, johon tarvittaisiin kokonaan uusi moottori. Sarjahybridikokeilut eivät ole olleet kovin onnistuneita - i3 REX mukaanlukien.
Vaikuttaa siis siltä, että nykyisenkaltaisiin ratkaisuihin on päädytty sen helppouden vuoksi. Kuulostaa uskottavalta, eihän noita plugareita kukaan oikein halua edes myydä, paitsi sen verran, että EU:n päästörajat alitetaan, niin miksi niitä sitten erityisemmin kehiteltäisiin.
@tracktest kirjoitti:
BMW i4 on aika mielenkiintoinen tapaus jo pelkästään 600 km:n toimintamatkan turvin. TM ei ole autosta kirjoittanut vielä riviäkään se hieman ihmetyttää kun kyseessä on tekniikkaan keskittyvä julkaisu. Luulisi pelkkien lukujenkin valossa herättävän edes jotain kiinnostusta.
Vaikuttaa siis siltä, että nykyisenkaltaisiin ratkaisuihin on päädytty sen helppouden vuoksi. Kuulostaa uskottavalta, eihän noita plugareita kukaan oikein halua edes myydä, paitsi sen verran, että EU:n päästörajat alitetaan, niin miksi niitä sitten erityisemmin kehiteltäisiin.
Katsoin nopeasti että
Hyundai i30 fastback maksaa 23 590 € ja autoveroa 3 042,73 € sekä arvonlisäveroa 3 976,89 € (veroa 7019,62€)
Hyundai Ioniq hybrid maksaa 28 990 €
Hyundai Ioniq plug-in maksaa 34 990 € ja autoveroa 1 051,93 € sekä arvonlisäveroa 6 568,66 € (veroa 7620,59)
Totesin että oman autoni vaihtoarvo (vertasin käytettyjen samanlaisten hintapyyntöihin) sammutti ajatuksen sen päivittämisestä uudempaan tekniikkaan. Ei kannata taloudellisesti, siinä mielessä missä miten esim. dieseliä ja bensaa verrataan tekniikkavaihtoehtoina keskenään. Enkä enää halua ottaa isoa autolainaa.
Valtio on pyrkinyt pienentämään hintaeroa lisäämällä syystä tai toisesta halvimpaan malliin tyytyvälle enemmän autoveroa maksettavaksi. Utopiassa (siis muualla) riittäisi että tankkauksista (n. 57 % litrahinnasta veroa tai litrahintaan on lisätty 136 % veroa) maksettava korkea vero riittäisi.
Mitä niiden verojen kanssa peuhaat, valitse uusista tai käytetyistä lompsalle sopivanhintainen ja läpsytte tekemään kauppoja. Jos sinulla on jo auto, niin ei sekään nykyistä arvoaan pidä jos autovero uusista kerralla poistetaan.
Kiinnittäisit laskutaitosi mieluummin vuosittaiseen ajoneuvoveroon hankintaa tehdessä.
Ja onhan verovaroin tuetut julkiset
@_Quu kirjoitti:
Mitä niiden verojen kanssa peuhaat, valitse uusista tai käytetyistä lompsalle sopivanhintainen ja läpsytte tekemään kauppoja. Jos sinulla on jo auto, niin ei sekään nykyistä arvoaan pidä jos autovero uusista kerralla poistetaan.
Kiinnittäisit laskutaitosi mieluummin vuosittaiseen ajoneuvoveroon hankintaa tehdessä.
Ja onhan verovaroin tuetut julkiset
Olet oikeassa että lompsalle sopivanhintainen on se millä käytännössä on merkitystä. Jos autovero poistuisi kerralla hupsheijakkaa, niin sidottu pääoma pienenisi. Auton arvo ei romahtaisi, koska kalleimmat 3 vuotta on jo takana. Uusien arvo laskee nopeasti, koska suuria summia vapaata pääomaa ei ole tarpeeksi monella ostajalla. Jatkossa autoni arvonalennus tapahtuu hitaammin.
Moni miettii ihan liikaa sitä dieselveroa, että kannattaako se diesel vai pitääkö valita bensa.
Käytettynä autona oli tarjolla diesel, ja sellainen ostettiin talouden toiseksi autoksi. Ei se 30 euroa kuukaudessa tunnu missään, mutta dieselin tankkaaminen Shell GTL:llä (maaKaasusta Tehdään Nestettä) tuntuu hyvän hintaiselta ja puhtaalta.
Vuotuinen ajoneuvovero, sillä ei ole oikeastaan väliä onko se 150 euroa vaiko 250. Sen saa maksettua ilman että pitää ottaa velkaa. Minulla on autosta osamaksueriä vielä jäljellä, ja ne ovat kaikki auto+arvonlisäveroa. Varsinainen auto on jo maksettu.
@Karrette kirjoitti:
Minulla on autosta osamaksueriä vielä jäljellä, ja ne ovat kaikki auto+arvonlisäveroa. Varsinainen auto on jo maksettu.
Tiesit varmaan että ne verot tulee maksuun, ne ei tule yllätysjälkimätkyinä. Valtionvelkakin pitää maksaa verotuloilla, velanmaksu vaikeutuu jos tuloja leikataan.
@Karrette kirjoitti:
Katsoin nopeasti että
Hyundai i30 fastback maksaa 23 590 € ja autoveroa 3 042,73 € sekä arvonlisäveroa 3 976,89 € (veroa 7019,62€)
Hyundai Ioniq hybrid maksaa 28 990 €
Hyundai Ioniq plug-in maksaa 34 990 € ja autoveroa 1 051,93 € sekä arvonlisäveroa 6 568,66 € (veroa 7620,59)
@_Quu kirjoitti:
Mitä niiden verojen kanssa peuhaat, valitse uusista tai käytetyistä lompsalle sopivanhintainen ja läpsytte tekemään kauppoja. Jos sinulla on jo auto, niin ei sekään nykyistä arvoaan pidä jos autovero uusista kerralla poistetaan.
Kiinnittäisit laskutaitosi mieluummin vuosittaiseen ajoneuvoveroon hankintaa tehdessä.
Ja onhan verovaroin tuetut julkiset
Noinhan ihmiset toimivat, lompsalle sopivan hintainen valitaan. @_Quu puolustaa autoveron ohjaavan pienempiin päästöihin. Joko tuosta ylläolevasta esimerkistä valkenisi, että hintaluokassa missä autot ostetaan omalla rahalla, ohjautuvuus osoittaa suuremman autoveron maksuun?
@Jokeri kirjoitti:
Joko tuosta ylläolevasta esimerkistä valkenisi, että hintaluokassa missä autot ostetaan omalla rahalla, ohjautuvuus osoittaa suuremman autoveron maksuun?
Autovero ohjaa pienempipäästöisiin, sinänsä tässä pallottelussa ei ole mitään mielekästä, mutta jatketaan viihteellä.
Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Active CO2 (g/km) 135 - 143
Autoveroton hinta 21 100,00 €
Autovero 3 420,15 €
Kokonaishinta 24 520,15 €
Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid CO2 (g/km) 97 - 101
Autoveroton hinta 24 050,00 €
Autovero 1 665,85 €
Kokonaishinta 25 715,85 €
@Jokeri kirjoitti:
Joko tuosta ylläolevasta esimerkistä valkenisi, että hintaluokassa missä autot ostetaan omalla rahalla, ohjautuvuus osoittaa suuremman autoveron maksuun?
Autovero ohjaa pienempipäästöisiin, sinänsä tässä pallottelussa ei ole mitään mielekästä, mutta jatketaan viihteellä.
Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Active CO2 (g/km) 135 - 143
Autoveroton hinta 21 100,00 €
Autovero 3 420,15 €
Kokonaishinta 24 520,15 €
Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid CO2 (g/km) 97 - 101
Autoveroton hinta 24 050,00 €
Autovero 1 665,85 €
Kokonaishinta 25 715,85 €
Toyotan hinnoittelu on koko totuus vai? Autovero onkin Toyotan masinoima juoni vauhdittamaan hybridien myyntiä? Kerro nyt miten Hyundain hinnoissa tämä erinomaisuus toimii?
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
Onneksi tarpeeksi hinnastoja pöyhiessä tulee jonkinmoinen osuma millä voi perustella autoveron olemassaoloa.
Tehän autoverosta narisijat perustelette autoveronpoistoa että autokanta muuttuu vähäpäästöisemmäksi, onko se sitten väärää politiikkaa että vähäpäästöisissä on jo käytännössä merkityksetön, kun loput verohelpotukset tulee pienemmän kulutuksenkautta. (muistakaa se bensavero)
Onneksi tarpeeksi hinnastoja pöyhiessä tulee jonkinmoinen osuma millä voi perustella autoveron olemassaoloa.
Tehän autoverosta narisijat perustelette autoveronpoistoa että autokanta muuttuu vähäpäästöisemmäksi, onko se sitten väärää politiikkaa että vähäpäästöisissä on jo käytännössä merkityksetön, kun loput verohelpotukset tulee pienemmän kulutuksenkautta. (muistakaa se bensavero)
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja vielä kerran: kyllä T8:n kiihtyvyys sähköllä riittää normaaliliikenteen rytmiin ihan hyvin. Ohituskiihtyvyyksiin maantienopeuksissa se ei riitä. Jos minulla on matkaa sähkösäteen sisällä, niin ei ole tarvetta kiihdyttää bensalla.
Sitä minäkin, ettei autoa lämmitetä ajamalla ensin bensalla hissun kissun. Enkä minä lähde yleensä ilman pysäköintilämmityksen käyttöä liikkeelle. Joskus ei muista lämmittää etukäteen esim. töistä lähtiessä. Enkä tietenkään lämmitä, jollei ole selkeästi kylmä ilma.
Tilastollinen keskiarvo on aina kyseenalainen. Eihän perheissäkään ole 1,7 lasta (vai mikä se keskiarvo nyt olikaan). Keskimäärin 50km/päivä voi ajaa ja silti lähes kaikki ajot voivat olla selvästi yli. Asiakkaiden luokse suuntautuvia työmatkoja lukuunottamatta minäkin ajan päivittäiset ajot lähes joka päivä sähköllä. Olen ajanut keskimäärin n.86,8 km/päivä ja valtaosan noista päivistä pelkästään sähköllä. En siis ole joutunut ajamaan kuin 6,8km/päivä bensalla, koska lähden aamulla ladatulla akulla ja voin ladata sen uudelleen täyteen työpaikalla ja auton sähkösäde on 40km. Ilmankos minun kannatti ottaa pistokehybridiauto.
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.
Kuinkahan kauan aiot jaksaa jauhaa tätä asiaa?
Mitä tarvetta tarkoitat? Ladattavaa hybridiä voi käyttää monella tapaa ja yksi tapa on ajaa sillä ei-ladattavan hybridin tavoin tuossa hybriditilassa, joka vähemmän yllättä käyttää pääasialliseti polttomoottoria liikkumiseen.
Niin kauan, kuin sinä jaksat levittää misinformaatiota.
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.
Kuinkahan kauan aiot jaksaa jauhaa tätä asiaa?
Mitä tarvetta tarkoitat? Ladattavaa hybridiä voi käyttää monella tapaa ja yksi tapa on ajaa sillä ei-ladattavan hybridin tavoin tuossa hybriditilassa, joka vähemmän yllättä käyttää pääasialliseti polttomoottoria liikkumiseen.
Niin kauan, kuin sinä jaksat levittää misinformaatiota.
Jaa, no sanopa, mitä se misinformaatio on, jos vaikka saataisiin asia selvitettyä ja tämä jauhaminen lopetettua?
@FARwd kirjoitti:
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.
Kuinkahan kauan aiot jaksaa jauhaa tätä asiaa?
Mitä tarvetta tarkoitat? Ladattavaa hybridiä voi käyttää monella tapaa ja yksi tapa on ajaa sillä ei-ladattavan hybridin tavoin tuossa hybriditilassa, joka vähemmän yllättä käyttää pääasialliseti polttomoottoria liikkumiseen.
Niin kauan, kuin sinä jaksat levittää misinformaatiota.
Jaa, no sanopa, mitä se misinformaatio on, jos vaikka saataisiin asia selvitettyä ja tämä jauhaminen lopetettua?
Vastaa ensin esittämääni kysymykseen, niin minä vastaan sitten vuorollani.
Tästä NHB:stä sen verran että hänen on aina saatava se viimeinen sana. Jokainen harkitkoon onko fiksua lähteä keskusteluun tällaisen kanssa kun edessä on pitkä keskustelumaraton.
Sähköauton käytettävyys pohjolan oloissa jää varsin huonoksi, mutta tilanne paranee, kun autoon lisätään polttomoottorikäyttöinen generaattori. Opel Amperalla hoituivat normaalit käyttötestin ajot, osin sähkön ja osin bensiinin voimin.
Ei oikein menestynyt.
Jos nyt ihan asiallisesti kommentoin, niin on totta, että T8 ei kovin jyrkästi pysty kiihdyttämään sähköllä. Saisi mielellään vähän enemmän olla sähkötehoa sen tähden, että nyt menee turhan herkästi bensakoneelle ev-tilassa. Toisaalta kaupunkiliikenteessä nykyisellä sähkökiihtyvyydellä pärjää liikenteen mukana ilman, että bensakoneen tarvitsee käynnistyä. Ja kun sähkösädettä haluaa maksimoida, on vain parempi, että esim. ohitustilanteissa lähtee bensalla.
Lämmityksen suhteen sähkölämmityksellä on puolensa ja bensalämmityksellä on myös puolensa.
Sinä kaivat esiin ominaisuuksia, jotka itse määrittelet huonoiksi ja esittelet niitä irrotettuna kokonaisuudesta. Volvon T8 voimalinja on hyvä ratkaisu kokonaisuutena ottaen. En käsitä, mikä missio sinulla on trollata Volvoa?
Minäkin saatan keskilyhyellä aikavälillä hommata täyssähköauton kaikista latausriskeistä huolimatta. Ja jos hommaan, se ei ole XC40 eikä myöskään Tesla.
BMW i4 on aika mielenkiintoinen tapaus jo pelkästään 600 km:n toimintamatkan turvin. TM ei ole autosta kirjoittanut vielä riviäkään se hieman ihmetyttää kun kyseessä on tekniikkaan keskittyvä julkaisu. Luulisi pelkkien lukujenkin valossa herättävän edes jotain kiinnostusta.
Minä ajattelen, että lataushybridit ovat ainakin pääasiassa välivaihe ja on helpompi sopeutua lakien vaatimiin päästönormeihin, kun alentaa polttomoottoriauton päästöjä sähkön avulla eikä lähde kehittämään kokonaan uutta tekniikkaa samalla, kun pitää kuitenkin tähdätä täysin sähköisiin autoihin. Bemarista en tiedä, mutta Toyotaa olen ajanut. Kyllä mieluummin ajan normaaliautoa, joka tekee pykälien vaatimat päästösäästöt seinästä otetulla sähköllä.
Kyllä ns. itselataavienkin autojen tilalle on ajan oloon tuotava lähipäästöttömään liikkumiseen pystyvät autot. Ainakin olen saanut sellaisen käsityksen, että päästönormit kiristyvät edelleen jollain aikataululla.
Minä oletan hybridivoimalinjan kuihtuvan marginaaliin jahka autonvalmistajat saavat mallistonsa konvertoitua sähkölle. Ja polttisautot jäävät käyttöön sinne, missä on lähes tiettömät taipaleet.
Suurella maksimiteholla voi perustella korkeata hintaa, joka on seurannut hybritekniikkaa. Pienitehoisen sähkömoottorin yhdistäminen vanhaan jo tuttuun polttomoottoriin on myös varmasti helppoakin verrattuna sarjahybridiin, johon tarvittaisiin kokonaan uusi moottori. Sarjahybridikokeilut eivät ole olleet kovin onnistuneita - i3 REX mukaanlukien.
Kiitos vastauksista.
Vaikuttaa siis siltä, että nykyisenkaltaisiin ratkaisuihin on päädytty sen helppouden vuoksi. Kuulostaa uskottavalta, eihän noita plugareita kukaan oikein halua edes myydä, paitsi sen verran, että EU:n päästörajat alitetaan, niin miksi niitä sitten erityisemmin kehiteltäisiin.
https://tekniikanmaailma.fi/avainsana/bmw-i3/
Plug-in Hybrid 229 HAKUTULOSTA 33000-225000€
Katsoin nopeasti että
Hyundai i30 fastback maksaa 23 590 € ja autoveroa 3 042,73 € sekä arvonlisäveroa 3 976,89 € (veroa 7019,62€)
Hyundai Ioniq hybrid maksaa 28 990 €
Hyundai Ioniq plug-in maksaa 34 990 € ja autoveroa 1 051,93 € sekä arvonlisäveroa 6 568,66 € (veroa 7620,59)
Totesin että oman autoni vaihtoarvo (vertasin käytettyjen samanlaisten hintapyyntöihin) sammutti ajatuksen sen päivittämisestä uudempaan tekniikkaan. Ei kannata taloudellisesti, siinä mielessä missä miten esim. dieseliä ja bensaa verrataan tekniikkavaihtoehtoina keskenään. Enkä enää halua ottaa isoa autolainaa.
Valtio on pyrkinyt pienentämään hintaeroa lisäämällä syystä tai toisesta halvimpaan malliin tyytyvälle enemmän autoveroa maksettavaksi. Utopiassa (siis muualla) riittäisi että tankkauksista (n. 57 % litrahinnasta veroa tai litrahintaan on lisätty 136 % veroa) maksettava korkea vero riittäisi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero
Mitä niiden verojen kanssa peuhaat, valitse uusista tai käytetyistä lompsalle sopivanhintainen ja läpsytte tekemään kauppoja. Jos sinulla on jo auto, niin ei sekään nykyistä arvoaan pidä jos autovero uusista kerralla poistetaan.
Kiinnittäisit laskutaitosi mieluummin vuosittaiseen ajoneuvoveroon hankintaa tehdessä.
Ja onhan verovaroin tuetut julkiset
Olet oikeassa että lompsalle sopivanhintainen on se millä käytännössä on merkitystä. Jos autovero poistuisi kerralla hupsheijakkaa, niin sidottu pääoma pienenisi. Auton arvo ei romahtaisi, koska kalleimmat 3 vuotta on jo takana. Uusien arvo laskee nopeasti, koska suuria summia vapaata pääomaa ei ole tarpeeksi monella ostajalla. Jatkossa autoni arvonalennus tapahtuu hitaammin.
Moni miettii ihan liikaa sitä dieselveroa, että kannattaako se diesel vai pitääkö valita bensa.
Käytettynä autona oli tarjolla diesel, ja sellainen ostettiin talouden toiseksi autoksi. Ei se 30 euroa kuukaudessa tunnu missään, mutta dieselin tankkaaminen Shell GTL:llä (maaKaasusta Tehdään Nestettä) tuntuu hyvän hintaiselta ja puhtaalta.
Vuotuinen ajoneuvovero, sillä ei ole oikeastaan väliä onko se 150 euroa vaiko 250. Sen saa maksettua ilman että pitää ottaa velkaa. Minulla on autosta osamaksueriä vielä jäljellä, ja ne ovat kaikki auto+arvonlisäveroa. Varsinainen auto on jo maksettu.
Tiesit varmaan että ne verot tulee maksuun, ne ei tule yllätysjälkimätkyinä. Valtionvelkakin pitää maksaa verotuloilla, velanmaksu vaikeutuu jos tuloja leikataan.
Noinhan ihmiset toimivat, lompsalle sopivan hintainen valitaan. @_Quu puolustaa autoveron ohjaavan pienempiin päästöihin. Joko tuosta ylläolevasta esimerkistä valkenisi, että hintaluokassa missä autot ostetaan omalla rahalla, ohjautuvuus osoittaa suuremman autoveron maksuun?
Autovero ohjaa pienempipäästöisiin, sinänsä tässä pallottelussa ei ole mitään mielekästä, mutta jatketaan viihteellä.
Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Active CO2 (g/km) 135 - 143
Autoveroton hinta 21 100,00 €
Autovero 3 420,15 €
Kokonaishinta 24 520,15 €
Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid CO2 (g/km) 97 - 101
Autoveroton hinta 24 050,00 €
Autovero 1 665,85 €
Kokonaishinta 25 715,85 €
Toyotan hinnoittelu on koko totuus vai? Autovero onkin Toyotan masinoima juoni vauhdittamaan hybridien myyntiä? Kerro nyt miten Hyundain hinnoissa tämä erinomaisuus toimii?
Hyundai i30 Hatchback 1,4 T-GDI 140 hv 7-DCT CO2 (g/km) 136 - 143
Autoveroton hinta 24 080,51 €
Autovero 3 909,49 €
Kokonaishinta 27 990,00 €
Hyundai IONIQ hybrid 1,6 hybrid
Autoveroton hinta 27 082,54 € CO2 (g/km) 99 - 102
Autovero 1 907,53 €
Kokonaishinta 28 990,07 €
"En käsitä, mikä missio sinulla on trollata Volvoa?"
Veikkaan että kyseessä on vaikea narsismi, johon liittyy täydellinen kyvyttömyys ajatella asioita muusta kuin omasta näkökulmasta.
HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."
Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.
HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."
Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.
PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?
Onneksi tarpeeksi hinnastoja pöyhiessä tulee jonkinmoinen osuma millä voi perustella autoveron olemassaoloa.
Tehän autoverosta narisijat perustelette autoveronpoistoa että autokanta muuttuu vähäpäästöisemmäksi, onko se sitten väärää politiikkaa että vähäpäästöisissä on jo käytännössä merkityksetön, kun loput verohelpotukset tulee pienemmän kulutuksenkautta. (muistakaa se bensavero)
...ja käyttövoimavero ja ajoneuvovero...
Hyundai IONIQ hybrid 1,6 hybrid
Polttoainekustannukset (18000km) 1,48 €/l bensiinille
1 146 - 1 385 EUR/vuosi
Vuotuinen ajoneuvovero
124,44 - 128,10 EUR/vuosi
Autoveroprosentti
6,7 - 7,0 %
Hyundai i30 Hatchback 1,4 T-GDI
Polttoainekustannukset (18000km) 1,48 €/l bensiinille
1 598 - 1 678 EUR/vuosi
Vuotuinen ajoneuvovero
177,51 - 184,46 EUR/vuosi
Autoveroprosentti
12,9 - 13,9 %
En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.
Ja vielä kerran: kyllä T8:n kiihtyvyys sähköllä riittää normaaliliikenteen rytmiin ihan hyvin. Ohituskiihtyvyyksiin maantienopeuksissa se ei riitä. Jos minulla on matkaa sähkösäteen sisällä, niin ei ole tarvetta kiihdyttää bensalla.
Sitä minäkin, ettei autoa lämmitetä ajamalla ensin bensalla hissun kissun. Enkä minä lähde yleensä ilman pysäköintilämmityksen käyttöä liikkeelle. Joskus ei muista lämmittää etukäteen esim. töistä lähtiessä. Enkä tietenkään lämmitä, jollei ole selkeästi kylmä ilma.
Tilastollinen keskiarvo on aina kyseenalainen. Eihän perheissäkään ole 1,7 lasta (vai mikä se keskiarvo nyt olikaan). Keskimäärin 50km/päivä voi ajaa ja silti lähes kaikki ajot voivat olla selvästi yli. Asiakkaiden luokse suuntautuvia työmatkoja lukuunottamatta minäkin ajan päivittäiset ajot lähes joka päivä sähköllä. Olen ajanut keskimäärin n.86,8 km/päivä ja valtaosan noista päivistä pelkästään sähköllä. En siis ole joutunut ajamaan kuin 6,8km/päivä bensalla, koska lähden aamulla ladatulla akulla ja voin ladata sen uudelleen täyteen työpaikalla ja auton sähkösäde on 40km. Ilmankos minun kannatti ottaa pistokehybridiauto.
Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.
Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.
Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.
Kuinkahan kauan aiot jaksaa jauhaa tätä asiaa?
Mitä tarvetta tarkoitat? Ladattavaa hybridiä voi käyttää monella tapaa ja yksi tapa on ajaa sillä ei-ladattavan hybridin tavoin tuossa hybriditilassa, joka vähemmän yllättä käyttää pääasialliseti polttomoottoria liikkumiseen.
Niin kauan, kuin sinä jaksat levittää misinformaatiota.
Jaa, no sanopa, mitä se misinformaatio on, jos vaikka saataisiin asia selvitettyä ja tämä jauhaminen lopetettua?
Vastaa ensin esittämääni kysymykseen, niin minä vastaan sitten vuorollani.
Audissa lyhyempi sähkörange kuin Volvossa ja pienempi takakontti.
https://www.autoexpress.co.uk/audi/q5/108202/audi-q5-tfsi-e-vs-volvo-xc60-t8
Tästä NHB:stä sen verran että hänen on aina saatava se viimeinen sana. Jokainen harkitkoon onko fiksua lähteä keskusteluun tällaisen kanssa kun edessä on pitkä keskustelumaraton.