@tracktest kirjoitti:
Tein huomioni tästä, näytti nimittäin siltä ettei kaikki keskustelijat ole arvoistasi seuraa. Vastaa oliko arvioni oikea tehdessäni tämänkaltaisen huomion.
Oikein tulkitsit, mutta syy selektiiviseen radiohiljaisuuteeni et ole sinä.
@tracktest kirjoitti:
740 GLE en tiedä oliko tarkoituksesi vaientaa koko keskustelu
En minä voi teitä muita vaientaa, eikä se ollut edes tarkoitukseni. Niin kirjoittaessani kuin ajaessanikin voin vaikuttaa eniten siihen miten toimin itse. Siksi vaiensin vain itseni ja vain yhteen suuntaan, jota en katsonut enää rakentavaksi keskusteluksi.
Se, että vastaan sinulle kertonee ettet ole boikottini kohderyhmää.
mutta siltä näyttää kun katsoo kuka täällä keskustelee. Muutamalla ylimielisellä heitolla sait aikaan sen että tämä menee yksinpuheluksi. Fiksuna henkilönä voit varmasti tehdä osasi parantaa keskustelua eikä päinvastoin. Pätemisen tarve ei ole miltään kantilta hyve.
Anteeksi vain jos ymmärsin väärin, mutta minä ihan oikeasti kuvittelin sinun kysyneen muisteluita ajalta jolloin japanilaisautot saapuivat Suomeen? Siitä on jo yli 50 vuotta, joten ei kai se kovin suuri ihme ole että kovin moni muu ei enää muista? Ja ei kai se ole keskustelun tappamista tai pätemistä, kun vastaa kysyttäessä?
Nykyisen autoni ensimmäistä kertaa maskeeraamattomana nähdessäni olin vielä täysin paatunut Volvomies vailla ajatustakaan ostaa Mersua. Silti näin ensi vilkaisulla mikä se W212 korimalli oli. Syy takautuman nopeaan löytymiseen korvien väliseltä kovalevyltä oli suunnilleen otsan korkeudelta nokkatähteä tarkastelleen pikkupojan mieleen syöpyneet W120 Ponttoonin korin muodot, jotka toistuvat tänään omassa autossani.
Pussihousumobilistina näin siis heti mikä se korimalli on. Vasta paljon myöhemmin sain tietää miksi? En tosin odottanutkaan Daimlerin suunnitelleen korimallia heti uutena vanhan tutun näköiseksi takautumaksi entiselle nuorelle.
W212 on nuorempien kollegojen metalliin piirtämä arvostetun esimiehen ja pidetyn kollegan Bruno Saccon monumentti tämän eläköidyttyä. Se on takautuma vuosilta, jolloin minä näin ensimmäistä kertaa Brunon ensimmäisen projektityön. Erlkönig.
Minä siis muistan nuo ajat, koska olin silloin paikalla, en tosin vielä ajotaitoisena ennen Corollan toista versiota.
740 GLE kiitos valaisevista vastauksista. Tapani on kysyä suoraan asioita niin tein nytkin, vastasit rehdisti ja viisaasti pisteet siitä. Muistelot oli asiaa ei siinä mitään, kokemuksia on itselläni myös ajalta joka täällä on varmasti osalle uutta. Keskustellaan rehdisti myös jatkossa, pieni tuuletus on joskus paikallaan eiköhän tämä tästä mene uomiinsa ihan näillä puheilla.
@_Quu kirjoitti:
Mitäs siihen sanot kun polttomoottorin kulutus samalle matkalle puolittuu, millä se kulkee sen toisen puolikkaan.
Ei selkiintynyt kysymyksesi vielä. Toyotan sivulta katson kohdasta Koeajojen tulokset, että sähköajon osuus on 47% ja keskikulutus 5L/100km. Tarkoittaa, että polttoainetta on palanut 53km:n matkalla, joten bensan kulutus on ollut 5litraa 53km:n matkalla eli polttomoottorin käynnissäolomatkan keskikulutus on 10litraa/100km, mutta koko matkan keskikulutus on laskenut arvoon 5L/100, koska sähkömoottorin käydessä bensan kulutus on nolla.
Selvennätkö, mitä sinä tarkoitit tuolla puolittuu jne. Minä en oikein edes ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta se on minun yksinkertaisuudesta johtuvaa.
Plugari ajaa ajoakun salliman määrän oikeasti sähköajoa.
No ei sitä sen enempää ajeta itselataavallakaan, jotkut moottorilehtien toimittajat on ajaneet puolet koeajolenkistä sähköllä, eli huom. HybridRules, polttomoottori sammuneena. Ilman energiaa ei yksikään akku lataannu. Ladatun ajosähkövirran laatu akussa ei muutu generaattori pyöritykseen käytetyn energian mukaan.
Huom! polttomoottori lataa akkua ja liikuttaa autoa osan matkaa ja osan matkaa mennään sen "ylijäämäbensan" akkuun varaaman sähkön avulla. Sähköajoa tietysti lisää vähän myös talteenotettu liike-energia, kuten plugarissakin. Plugarikin lataa tarvittaessa myös polttomoottorin avulla, jos ajoakun varaus uhkaa painua liian alas.
Plugari ajaa ajoakun salliman määrän oikeasti sähköajoa.
No ei sitä sen enempää ajeta itselataavallakaan, jotkut moottorilehtien toimittajat on ajaneet puolet koeajolenkistä sähköllä, eli huom. HybridRules, polttomoottori sammuneena. Ilman energiaa ei yksikään akku lataannu. Ladatun ajosähkövirran laatu akussa ei muutu generaattori pyöritykseen käytetyn energian mukaan.
Mutta onhan siinä ero, onko sähkö otettu ilman bensan aiheuttamia päästöjä "seinästä" vai tuotettu auton mukana kulkevalla bensa-agregaatilla. Bensan kulutusta itselataava hybridi pienentää, enhän minä sitä kiistä. Mutta itselataava ei pysty lainkaan ajamaan sähköllä ilman lähipäästöjä käytännössä. Vai kuinka suuri akku itselataavassa on? Minä puhun vain oman vähäisen C-HR:llä ajon kokemuksella ja sellainen muistikuva on, että polttomoottori oli sammuksissa vain lyhyitä matkoja kerrallaan, ei ainakaan useampaa kilometriä putkeen.
Minulla on plugarissa 72.000km:n keskikulutus 5,9 litraa, mutta vaimon plugarissa on 2,8 litraa, ajokuukausia kahta vaille sama, mutta kilometrejä ei puoliakaan. Varmasti on myös plugarilla ajavia, joilla kulutus on lähes nolla ja sellaisia, joilla kulutus on 8 tai jopa enemmän.
Pointtini on, että plugarilla voi ajaa niin puhtaalla sähköllä kuin seinästä saa, mutta itselataava ei pysty muuhun kuin bensalla tuotettuun sähköön. Se on mitä haluan sanoa, enkä yhtään moiti Toyotaa kuin markkinointikielen suhteen.
Itselataavaa pitäisi markkinoinnissa verrata muihin pelkällä polttomoottorin voimalla liikkuviin autoihin eikä elvistellä, että piuhasulkeisia ei tarvita, koska auto lataa itse itsensä.
Ihan ensimmäiseksi tuossa artikkelissa ihmetyttää, että miten minä en monestikaan huomaa juttuja, joita toiset siteeraavat vaikka luen hesarin käytännössä joka päivä. Viikonloppuaamuina oikein pitkään ja hartaastikin.
Tuohan on totta, että plugareissa on tehty kompromisseja. Ja niitä voi tehdä fiksusti ja vähemmän fiksusti. XC90 ja XC60 kompromissit ovat fiksuja, koska autot ovat tasan samat tiloiltaan kuin vastaavat polttisversiot, koska akut ovat kardaanitunnelissa ja nelivedon toteutus on Twin Engine -systeemillä sähköisesti.
Poltoainetankin pienuus ei todellakaan ole ongelma, bensapumppuja löytyy sen verran tiheään eikä bensaa ostaessa saa paljousalennusta ainakaan alle sadan litran satseille.
Varmasti plugari on välikausimalli ennen täyssähköautoja, mutta voi kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska onhan alueita, jonne akkujen latauspisteet eivät kenties koskaan tule. Tai sitten itselataavat jäävät siihen käyttöön.
Huom! polttomoottori lataa akkua ja liikuttaa autoa osan matkaa ja osan matkaa mennään sen "ylijäämäbensan" akkuun varaaman sähkön avulla. Sähköajoa tietysti lisää vähän myös talteenotettu liike-energia, kuten plugarissakin. Plugarikin lataa tarvittaessa myös polttomoottorin avulla, jos ajoakun varaus uhkaa painua liian alas.
Älä nyt naurata, silloin kun itselataavalla ajetaan ev tilassa bensaa ei mene tippaakaan. Toyota hybridissä kaikki apulaitteetkin toimii sähköllä. Se kuinka paljon on tullut käryjä akkua ladatessa bensalla tai tuulivoiomalla ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon. Norjalaiset meni kuralle kun ei saa myytyä kallista sähköä lataukseen. (no ehkä vielä halpaa, mutta kun jne.)
Huom! polttomoottori lataa akkua ja liikuttaa autoa osan matkaa ja osan matkaa mennään sen "ylijäämäbensan" akkuun varaaman sähkön avulla. Sähköajoa tietysti lisää vähän myös talteenotettu liike-energia, kuten plugarissakin. Plugarikin lataa tarvittaessa myös polttomoottorin avulla, jos ajoakun varaus uhkaa painua liian alas.
Älä nyt naurata, silloin kun itselataavalla ajetaan ev tilassa bensaa ei mene tippaakaan. Toyota hybridissä kaikki apulaitteetkin toimii sähköllä. Se kuinka paljon on tullut käryjä akkua ladatessa bensalla tai tuulivoiomalla ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon. Norjalaiset meni kuralle kun ei saa myytyä kallista sähköä lataukseen. (no ehkä vielä halpaa, mutta kun jne.)
Ei mene tippaakaan bensaa ev tilassa, uskon sen. Mutta ennen ev tilaa on ladattu akkua bensalla ja liikutettu autoa bensalla. Sitten siirrytään ev ajoon ja puretaan akkua. Tarkoitin "ylijäämäbensalla" akun lataamista sillä, että polttomoottoriajossa bensakone muuttaa bensan energiaa sekä liike-energiaksi että akkua varaavaksi sähköenergiaksi. Muutoinhan itselataavan pitäisi pystyä hommaamaan sähkönsä liike-energian talteenotolla eikä se riittäisi kovin suureen sähköajon osuuteen.
Tuostahan kaiketi johtuu, että Toyotassa on se kuminauhavaihde: täytyy pyörittää moottoria reippaasti akun lataamisen tähden ja planeettavaihteella säädetään ajonopeutta samalla. Siksi tuntuu kuin vaihteistossa olisi luistoa.
Eihän sillä ole mitään väliä millä akku on ladattu, tai vaihteistotyypillä, sähkömoottori on Toyotassa ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin. Ja mitä merkitystä sillä on liikkuuko auto latauksen aikana, paitsi ettei sen tarvitse seisoa tolpassa kiinni latauksen aikana. Päästöihin on turha vedota tässä keskustelussa, se on erillinen juttu lataukseen käytetystä energiasta, mikä ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon.
ps. juuri tuo kuminauhavaihde on syynä minun autonvalintaan vaikka siellä ei olisi sähkömoottoria ollenkaan.
@_Quu kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä millä akku on ladattu, tai vaihteistotyypillä, sähkömoottori on Toyotassa ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin. Ja mitä merkitystä sillä on liikkuuko auto latauksen aikana, paitsi ettei sen tarvitse seisoa tolpassa kiinni latauksen aikana. Päästöihin on turha vedota tässä keskustelussa, se on erillinen juttu lataukseen käytetystä energiasta, mikä ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon.
ps. juuri tuo kuminauhavaihde on syynä minun autonvalintaan vaikka siellä ei olisi sähkömoottoria ollenkaan.
Oukki doukki. Jos asiaa katsoo siltä kannalta liikkuuko Toyota osan matkasta sähköllä vai ei, niin tottakai se liikkuu sähköllä osan matkaa.
@_Quu kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä millä akku on ladattu, tai vaihteistotyypillä, sähkömoottori on Toyotassa ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin. Ja mitä merkitystä sillä on liikkuuko auto latauksen aikana, paitsi ettei sen tarvitse seisoa tolpassa kiinni latauksen aikana. Päästöihin on turha vedota tässä keskustelussa, se on erillinen juttu lataukseen käytetystä energiasta, mikä ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon.
ps. juuri tuo kuminauhavaihde on syynä minun autonvalintaan vaikka siellä ei olisi sähkömoottoria ollenkaan.
Oukki doukki. Jos asiaa katsoo siltä kannalta liikkuuko Toyota osan matkasta sähköllä vai ei, niin tottakai se liikkuu sähköllä osan matkaa.
Mutta ilman voimansiirron sähköä se ei liikkuisi ollenkaan - polttomoottori vain pyörisi mutta renkaat eivät.
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihto. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Ainakin leasingyhtiöt arvottavat lataushybridin jäännösarvon korkealle. 90tkm / 36kk sopimuksella leasingvuokra oli sama kuin ostohinnaltaan selvästi edullisemmalla dieselillä. Täyssähköstä ei omakohtaista kokemusta.
Miksi tuo "vain" 100tkm akkutakuu olisi ongelma? Lähes kaikissa eurooppalaisissa polttiksissa on vain 2 vuoden takuu, eli se on loppu selvästi ennen tyypillisen leasingkauden päättymistä.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
On akkuja ja on akkuja. Plugarien akut ovat kooltaan noin kymmenkertaisia itselataaviin verrattuna ja täyssähköautojen akut luokkaa 50-kertaisia. Selvää on, että myös hintaerot ovat suuret. Omassa itselataavassa (jossa akun nettokapasiteetti on huimat 0,7 kWh) akun takuu on 10 v./ 350000 km ja se on tarkoitettu kestämään auton ikä. Samalla tavalla myös muiden patteriautojen akkujen olisi tarkoitus kestää pitkään.
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
@tracktest kirjoitti:
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
@tracktest kirjoitti:
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
Autojen ajoakkuja hallitaan tarkemmin kuin akkuja yleensä. Toyotan hybridejä on ollut käytössä jo vuosituhannen vaihteesta ja ymmärtääkseni niin on aika vähän vaihdettu akkuja.
@tracktest kirjoitti:
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
Autojen ajoakkuja hallitaan tarkemmin kuin akkuja yleensä. Toyotan hybridejä on ollut käytössä jo vuosituhannen vaihteesta ja ymmärtääkseni niin on aika vähän vaihdettu akkuja.
Tähän uskon minäkin, mutta hyvään jälleenmyyntiarvoon ei riitä että itse uskoo vaan myös suuren käytettyjä autoja ostavan massan on luotettava akkujen kestävyyteen.
@tracktest kirjoitti:
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
Autojen ajoakkuja hallitaan tarkemmin kuin akkuja yleensä. Toyotan hybridejä on ollut käytössä jo vuosituhannen vaihteesta ja ymmärtääkseni niin on aika vähän vaihdettu akkuja.
Tähän uskon minäkin, mutta hyvään jälleenmyyntiarvoon ei riitä että itse uskoo vaan myös suuren käytettyjä autoja ostavan massan on luotettava akkujen kestävyyteen.
Kestävyys on pitkälti toinen kysymys kuin haluttavuus jälkimarkkinoilla, johon voi tulla suuriakin muutoksia esim. valtion vero-ohjauksen tai käyttörajoitusten kautta.
@tracktest kirjoitti:
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
Autojen ajoakkuja hallitaan tarkemmin kuin akkuja yleensä. Toyotan hybridejä on ollut käytössä jo vuosituhannen vaihteesta ja ymmärtääkseni niin on aika vähän vaihdettu akkuja.
Tähän uskon minäkin, mutta hyvään jälleenmyyntiarvoon ei riitä että itse uskoo vaan myös suuren käytettyjä autoja ostavan massan on luotettava akkujen kestävyyteen.
Kestävyys on pitkälti toinen kysymys kuin haluttavuus jälkimarkkinoilla, johon voi tulla suuriakin muutoksia esim. valtion vero-ohjauksen tai käyttörajoitusten kautta.
Valtion vero-ohjaukset ym. on auton ulkopuolelta tulevia juttuja joilla tietenkin on merkitystä erilaisten autojen haluttavuuteen ja niitä säätäneiden hallituspuolueiden kannatukseen. Mutta käytetyn ostaja ei halua edes potentiaalisia kalliita yllätyksiä ostokseensa. Jos pelkona on 25000 €:n akkuostokset, käytetty jää kyllä autokauppaan niin kauaksi aikaa, että hinta on kohdallaan, eikä autokauppiaskaan maksa maltaita. Samoin uusien nopea kehitys alentaa vanhojen kysyntää.
Lisään patteri-Minin perheen kakkosautoksi mahdollisten kandidaattien joukkoon. Voisin pörrätä lyhyet ajot tuollaisella itse, olettaen että Rouvan isompi auto on käytettävissä pidemmillä matkoilla.
Polttomoottoriautoja tulee olemaan tarjolla vielä pitkään niille, joiden valintakriteereihin eivät akun riskit sovi.
@NHB kirjoitti:
Kestävyys on pitkälti toinen kysymys kuin haluttavuus jälkimarkkinoilla, johon voi tulla suuriakin muutoksia esim. valtion vero-ohjauksen tai käyttörajoitusten kautta.
Valtion vero-ohjaukset ym. on auton ulkopuolelta tulevia juttuja joilla tietenkin on merkitystä erilaisten autojen haluttavuuteen ja niitä säätäneiden hallituspuolueiden kannatukseen. Mutta käytetyn ostaja ei halua edes potentiaalisia kalliita yllätyksiä ostokseensa.
Juuri nyt lataushybridit pitävät hintapyyntönsä käytettynä vähintään yhtä hyvin kuin polttikset. Todellisia kauppahintoja en tosin ole tutkinut, mutta rajoitetun valikoiman hintalappuvertailuni ei tue väitettä markkinoiden pelkäämästä hybridin akkuriskistä.
Saman näen isojen ja käytännöllisten sähköautojen osalta vielä selvemmin, kun vanhojen hintapyynnöt ovat kohtuuttoman lähellä uusia.
Syy saattaa hyvinkin olla sähköautomarkkinan kypsymättömyydessä vaihdokkien puuttuessa, mutta juuri tällä hetkellä pahimmat pelot näyttävät kohdistuvan dieseliin.
Kuten itsekin sanot, arvostukset ja pelot eivät ole pelkästään teknisiä, eivätkä edes pelkästään rationaalisia.
Dieselin osalta lienee ostajan markkinat. Itse päädyin ostamaan 3,5 vuotiaan dieselin (Euro6, mutta ei vielä AdBlue) reilusti alle puoleen hintaan siitä mitä se on uutena maksanut. Ja mikä parasta, dieselillä on mukava ajaa eikä sitä tarvitse olla niin usein tankkaamassa.
Turbottomat dieselit olivat laiskoja, eli silloin oli syytä laskea kannattaako se kallis ja laiska moottori taloudellisesti.
Jos asiaa katsoo siltä kannalta liikkuuko itselataava hybridi osan matkasta sähköllä vai ei, niin tottakai se liikkuu sähköllä osan matkaa
Ai nyt se on "tottakai"?
Minä luulen, Kumppani, että et ollenkaan ole ymmärtänyt, mistä tässä asiassa on ollut kyse. Ja luulen, että sitä ei enää kannata toistella. Jos joku jäi asemalle, pitää toivoa, että tulee vielä uusia junia.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Näinpä. Automyyjän työ ei ole niitä kiitollisempia hommia varsinkaan näinä aikoina.
Menee vahvasti off topicin puolelle, mutta minä olen "aina" halunnut päästä ainakin kokeilemaan automyyjän työtä. Ikinä en ole sitä tehnyt, vaikka autoalalla olen kohta 20 vuotta ollutkin.
Oikein tulkitsit, mutta syy selektiiviseen radiohiljaisuuteeni et ole sinä.
En minä voi teitä muita vaientaa, eikä se ollut edes tarkoitukseni. Niin kirjoittaessani kuin ajaessanikin voin vaikuttaa eniten siihen miten toimin itse. Siksi vaiensin vain itseni ja vain yhteen suuntaan, jota en katsonut enää rakentavaksi keskusteluksi.
Se, että vastaan sinulle kertonee ettet ole boikottini kohderyhmää.
Anteeksi vain jos ymmärsin väärin, mutta minä ihan oikeasti kuvittelin sinun kysyneen muisteluita ajalta jolloin japanilaisautot saapuivat Suomeen? Siitä on jo yli 50 vuotta, joten ei kai se kovin suuri ihme ole että kovin moni muu ei enää muista? Ja ei kai se ole keskustelun tappamista tai pätemistä, kun vastaa kysyttäessä?
Nykyisen autoni ensimmäistä kertaa maskeeraamattomana nähdessäni olin vielä täysin paatunut Volvomies vailla ajatustakaan ostaa Mersua. Silti näin ensi vilkaisulla mikä se W212 korimalli oli. Syy takautuman nopeaan löytymiseen korvien väliseltä kovalevyltä oli suunnilleen otsan korkeudelta nokkatähteä tarkastelleen pikkupojan mieleen syöpyneet W120 Ponttoonin korin muodot, jotka toistuvat tänään omassa autossani.
Pussihousumobilistina näin siis heti mikä se korimalli on. Vasta paljon myöhemmin sain tietää miksi? En tosin odottanutkaan Daimlerin suunnitelleen korimallia heti uutena vanhan tutun näköiseksi takautumaksi entiselle nuorelle.
W212 on nuorempien kollegojen metalliin piirtämä arvostetun esimiehen ja pidetyn kollegan Bruno Saccon monumentti tämän eläköidyttyä. Se on takautuma vuosilta, jolloin minä näin ensimmäistä kertaa Brunon ensimmäisen projektityön. Erlkönig.
Minä siis muistan nuo ajat, koska olin silloin paikalla, en tosin vielä ajotaitoisena ennen Corollan toista versiota.
740 GLE kiitos valaisevista vastauksista. Tapani on kysyä suoraan asioita niin tein nytkin, vastasit rehdisti ja viisaasti pisteet siitä. Muistelot oli asiaa ei siinä mitään, kokemuksia on itselläni myös ajalta joka täällä on varmasti osalle uutta. Keskustellaan rehdisti myös jatkossa, pieni tuuletus on joskus paikallaan eiköhän tämä tästä mene uomiinsa ihan näillä puheilla.
Ei selkiintynyt kysymyksesi vielä. Toyotan sivulta katson kohdasta Koeajojen tulokset, että sähköajon osuus on 47% ja keskikulutus 5L/100km. Tarkoittaa, että polttoainetta on palanut 53km:n matkalla, joten bensan kulutus on ollut 5litraa 53km:n matkalla eli polttomoottorin käynnissäolomatkan keskikulutus on 10litraa/100km, mutta koko matkan keskikulutus on laskenut arvoon 5L/100, koska sähkömoottorin käydessä bensan kulutus on nolla.
Selvennätkö, mitä sinä tarkoitit tuolla puolittuu jne. Minä en oikein edes ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta se on minun yksinkertaisuudesta johtuvaa.
Huom! polttomoottori lataa akkua ja liikuttaa autoa osan matkaa ja osan matkaa mennään sen "ylijäämäbensan" akkuun varaaman sähkön avulla. Sähköajoa tietysti lisää vähän myös talteenotettu liike-energia, kuten plugarissakin. Plugarikin lataa tarvittaessa myös polttomoottorin avulla, jos ajoakun varaus uhkaa painua liian alas.
Mutta onhan siinä ero, onko sähkö otettu ilman bensan aiheuttamia päästöjä "seinästä" vai tuotettu auton mukana kulkevalla bensa-agregaatilla. Bensan kulutusta itselataava hybridi pienentää, enhän minä sitä kiistä. Mutta itselataava ei pysty lainkaan ajamaan sähköllä ilman lähipäästöjä käytännössä. Vai kuinka suuri akku itselataavassa on? Minä puhun vain oman vähäisen C-HR:llä ajon kokemuksella ja sellainen muistikuva on, että polttomoottori oli sammuksissa vain lyhyitä matkoja kerrallaan, ei ainakaan useampaa kilometriä putkeen.
Minulla on plugarissa 72.000km:n keskikulutus 5,9 litraa, mutta vaimon plugarissa on 2,8 litraa, ajokuukausia kahta vaille sama, mutta kilometrejä ei puoliakaan. Varmasti on myös plugarilla ajavia, joilla kulutus on lähes nolla ja sellaisia, joilla kulutus on 8 tai jopa enemmän.
Pointtini on, että plugarilla voi ajaa niin puhtaalla sähköllä kuin seinästä saa, mutta itselataava ei pysty muuhun kuin bensalla tuotettuun sähköön. Se on mitä haluan sanoa, enkä yhtään moiti Toyotaa kuin markkinointikielen suhteen.
Itselataavaa pitäisi markkinoinnissa verrata muihin pelkällä polttomoottorin voimalla liikkuviin autoihin eikä elvistellä, että piuhasulkeisia ei tarvita, koska auto lataa itse itsensä.
Ihan ensimmäiseksi tuossa artikkelissa ihmetyttää, että miten minä en monestikaan huomaa juttuja, joita toiset siteeraavat vaikka luen hesarin käytännössä joka päivä. Viikonloppuaamuina oikein pitkään ja hartaastikin.
Tuohan on totta, että plugareissa on tehty kompromisseja. Ja niitä voi tehdä fiksusti ja vähemmän fiksusti. XC90 ja XC60 kompromissit ovat fiksuja, koska autot ovat tasan samat tiloiltaan kuin vastaavat polttisversiot, koska akut ovat kardaanitunnelissa ja nelivedon toteutus on Twin Engine -systeemillä sähköisesti.
Poltoainetankin pienuus ei todellakaan ole ongelma, bensapumppuja löytyy sen verran tiheään eikä bensaa ostaessa saa paljousalennusta ainakaan alle sadan litran satseille.
Varmasti plugari on välikausimalli ennen täyssähköautoja, mutta voi kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska onhan alueita, jonne akkujen latauspisteet eivät kenties koskaan tule. Tai sitten itselataavat jäävät siihen käyttöön.
Älä nyt naurata, silloin kun itselataavalla ajetaan ev tilassa bensaa ei mene tippaakaan. Toyota hybridissä kaikki apulaitteetkin toimii sähköllä. Se kuinka paljon on tullut käryjä akkua ladatessa bensalla tai tuulivoiomalla ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon. Norjalaiset meni kuralle kun ei saa myytyä kallista sähköä lataukseen. (no ehkä vielä halpaa, mutta kun jne.)
Ei mene tippaakaan bensaa ev tilassa, uskon sen. Mutta ennen ev tilaa on ladattu akkua bensalla ja liikutettu autoa bensalla. Sitten siirrytään ev ajoon ja puretaan akkua. Tarkoitin "ylijäämäbensalla" akun lataamista sillä, että polttomoottoriajossa bensakone muuttaa bensan energiaa sekä liike-energiaksi että akkua varaavaksi sähköenergiaksi. Muutoinhan itselataavan pitäisi pystyä hommaamaan sähkönsä liike-energian talteenotolla eikä se riittäisi kovin suureen sähköajon osuuteen.
Tuostahan kaiketi johtuu, että Toyotassa on se kuminauhavaihde: täytyy pyörittää moottoria reippaasti akun lataamisen tähden ja planeettavaihteella säädetään ajonopeutta samalla. Siksi tuntuu kuin vaihteistossa olisi luistoa.
Eihän sillä ole mitään väliä millä akku on ladattu, tai vaihteistotyypillä, sähkömoottori on Toyotassa ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin. Ja mitä merkitystä sillä on liikkuuko auto latauksen aikana, paitsi ettei sen tarvitse seisoa tolpassa kiinni latauksen aikana. Päästöihin on turha vedota tässä keskustelussa, se on erillinen juttu lataukseen käytetystä energiasta, mikä ei vaikuta sähkömoottorilla ajoon.
ps. juuri tuo kuminauhavaihde on syynä minun autonvalintaan vaikka siellä ei olisi sähkömoottoria ollenkaan.
Oukki doukki. Jos asiaa katsoo siltä kannalta liikkuuko Toyota osan matkasta sähköllä vai ei, niin tottakai se liikkuu sähköllä osan matkaa.
Mutta ilman voimansiirron sähköä se ei liikkuisi ollenkaan - polttomoottori vain pyörisi mutta renkaat eivät.
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Ainakin leasingyhtiöt arvottavat lataushybridin jäännösarvon korkealle. 90tkm / 36kk sopimuksella leasingvuokra oli sama kuin ostohinnaltaan selvästi edullisemmalla dieselillä. Täyssähköstä ei omakohtaista kokemusta.
Miksi tuo "vain" 100tkm akkutakuu olisi ongelma? Lähes kaikissa eurooppalaisissa polttiksissa on vain 2 vuoden takuu, eli se on loppu selvästi ennen tyypillisen leasingkauden päättymistä.
On akkuja ja on akkuja. Plugarien akut ovat kooltaan noin kymmenkertaisia itselataaviin verrattuna ja täyssähköautojen akut luokkaa 50-kertaisia. Selvää on, että myös hintaerot ovat suuret. Omassa itselataavassa (jossa akun nettokapasiteetti on huimat 0,7 kWh) akun takuu on 10 v./ 350000 km ja se on tarkoitettu kestämään auton ikä. Samalla tavalla myös muiden patteriautojen akkujen olisi tarkoitus kestää pitkään.
Kaikki on kivaa kunnes ongelmia alkaa ilmetä. Väärinkäytöksistä ei juuri puhuta mutta onko kaikki käyttäjien tiedossa? Jatkuvaa pikalatausta ei suositella jos suosituksena on minimoida pikalatauksen käyttöä.
Tähän mennessä joka ikinen akku, jota olen elämäni aikana käyttänyt on lopettanut toimintansa 2-12 vuotiaana. Jos plugarin tai täyssähköauton julmetun kallis akku on 12 vuotiaana tiensä päässä, on suuri vaara, että koko auton tien pää on siinä (missä perinteiset autot ovat vasta käyttöikänsä puolivälissä).
Autojen ajoakkuja hallitaan tarkemmin kuin akkuja yleensä. Toyotan hybridejä on ollut käytössä jo vuosituhannen vaihteesta ja ymmärtääkseni niin on aika vähän vaihdettu akkuja.
Tähän uskon minäkin, mutta hyvään jälleenmyyntiarvoon ei riitä että itse uskoo vaan myös suuren käytettyjä autoja ostavan massan on luotettava akkujen kestävyyteen.
Kestävyys on pitkälti toinen kysymys kuin haluttavuus jälkimarkkinoilla, johon voi tulla suuriakin muutoksia esim. valtion vero-ohjauksen tai käyttörajoitusten kautta.
Valtion vero-ohjaukset ym. on auton ulkopuolelta tulevia juttuja joilla tietenkin on merkitystä erilaisten autojen haluttavuuteen ja niitä säätäneiden hallituspuolueiden kannatukseen. Mutta käytetyn ostaja ei halua edes potentiaalisia kalliita yllätyksiä ostokseensa. Jos pelkona on 25000 €:n akkuostokset, käytetty jää kyllä autokauppaan niin kauaksi aikaa, että hinta on kohdallaan, eikä autokauppiaskaan maksa maltaita. Samoin uusien nopea kehitys alentaa vanhojen kysyntää.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nain-koyhdyt-3-vuodessa-80-000-osta-tesla-ja-koeta-vaihtaa-se-uuteen/42c1754f-9a2c-3992-864d-0555b60292cd
Lisään patteri-Minin perheen kakkosautoksi mahdollisten kandidaattien joukkoon. Voisin pörrätä lyhyet ajot tuollaisella itse, olettaen että Rouvan isompi auto on käytettävissä pidemmillä matkoilla.
Polttomoottoriautoja tulee olemaan tarjolla vielä pitkään niille, joiden valintakriteereihin eivät akun riskit sovi.
Juuri nyt lataushybridit pitävät hintapyyntönsä käytettynä vähintään yhtä hyvin kuin polttikset. Todellisia kauppahintoja en tosin ole tutkinut, mutta rajoitetun valikoiman hintalappuvertailuni ei tue väitettä markkinoiden pelkäämästä hybridin akkuriskistä.
Saman näen isojen ja käytännöllisten sähköautojen osalta vielä selvemmin, kun vanhojen hintapyynnöt ovat kohtuuttoman lähellä uusia.
Syy saattaa hyvinkin olla sähköautomarkkinan kypsymättömyydessä vaihdokkien puuttuessa, mutta juuri tällä hetkellä pahimmat pelot näyttävät kohdistuvan dieseliin.
Kuten itsekin sanot, arvostukset ja pelot eivät ole pelkästään teknisiä, eivätkä edes pelkästään rationaalisia.
@HybridRules kirjoitti:
Ai nyt se on "tottakai"?
Dieselin osalta lienee ostajan markkinat. Itse päädyin ostamaan 3,5 vuotiaan dieselin (Euro6, mutta ei vielä AdBlue) reilusti alle puoleen hintaan siitä mitä se on uutena maksanut. Ja mikä parasta, dieselillä on mukava ajaa eikä sitä tarvitse olla niin usein tankkaamassa.
Turbottomat dieselit olivat laiskoja, eli silloin oli syytä laskea kannattaako se kallis ja laiska moottori taloudellisesti.
Minä luulen, Kumppani, että et ollenkaan ole ymmärtänyt, mistä tässä asiassa on ollut kyse. Ja luulen, että sitä ei enää kannata toistella. Jos joku jäi asemalle, pitää toivoa, että tulee vielä uusia junia.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Uudet ja kunnostetut vaihtoakut, on varmasti edullisempia vaihtaa kuin 10v bemarin moottoriremontti.
Näinpä. Automyyjän työ ei ole niitä kiitollisempia hommia varsinkaan näinä aikoina.
Menee vahvasti off topicin puolelle, mutta minä olen "aina" halunnut päästä ainakin kokeilemaan automyyjän työtä. Ikinä en ole sitä tehnyt, vaikka autoalalla olen kohta 20 vuotta ollutkin.