Liikenteessä on monenlaisia kuljettajia hyviä, huonoja ja kaikkea siltä väliltä. Kaikkein vaarallisimmat kuljettajat eivät piittaa omasta eikä muiden turvallisuudesta pätkääkään. Räikeimmät tapaukset ovat käsittämättömillä ylinopeuksilla ajavat kuljettajat jotka ovat usein myös aineissa, näiden tekemisiä saa lukea lehdistä tämän tästä.
HR on selvästi kehityskelpoinen kuljettaja siitä ei ole epäilystäkään. Keskustelujen tehon huomaa siinä että HR on selvästi huomannut ajotavoissaan parantamisen varaa, tämä osoittaa hyvän esimerkin tehokkuuden. Ylinopeuksilla saavutettu hyöty on yleensä mitätön jos sitä perustellaan ajan säästämisellä. Riskit nousevat sitä mukaa mitä kovempaa ajetaan. Varaamalla riittävästi aikaa matkantekoon matkasta tulee miellyttävä ja aikaa jää ennakointiin joka tarkoittaa liikenteen seurantaan etäältä näin voi varautua tulevaan riittävän aikaisin. Ennakoiva kuljettaja hankkii itselleen pelivaraa eli tilaa ja aikaa toimia välttääkseen riskejä, tärkeintähän on ennakoida tulevat liikennetapahtumat riittävän ajoissa.
@_Quu kirjoitti:
Taloudelliset (pihtaavat) kuskit saa aikaiseksi haitariliikkeen jonoon.
Milläs tuon perustelet?
Mietipä sitä, välillä rullaavat vapaalla ja taas kiihdytään ylämäkeen, kuitenkaan ei ylitetä suurintasallittua nopeuta, niin nopeus heijaa, nopeudenvaihtelut korostuu mitä pidempi jono sitä enemmän, kun jono yrittää pitää maksiminopeutta
Mitä pitäisi päätellä vapaalla rullaamisesta ja ylämäkikiihdytyksestä oletuksena mielestäsi? Minusta se ei selitä vielä mitään, koska puuttuu niin paljon muuta taustatietoa näistä kuvitelmistasi.
Ja mitäs siinä välissä sitten tapahtuu?
kuitenkaan ei ylitetä suurintasallittua nopeuta, niin nopeus heijaa
Mitä tekemistä sillä on heijaamisen kanssa? Eikös se nyt olisi ihan sama sitten ylitetäänkö, alitetaanko, tai pidetään nopeus just sallitussa?
nopeudenvaihtelut korostuu mitä pidempi jono sitä enemmän, kun jono yrittää pitää maksiminopeutta
Eli kaikki siis vaikuttavat itse asiassa siihen nopeuden heijaamiseen! Se onkin itse asiassa se todennäköisempi vaihtoehto kuin sellainen kuviteltu heijauksen aiheuttaja keulilla, joka saattaa vetää itse asiassa vakkarilla tasanopeuttakin (oli se yli/ali/just-nopeutta).
Vaan mitä tekemistä tällä ilmiöllä olisi just keulilla ajavan taloudellisuusajattelun kanssa, se(kin) jäi vielä auki?
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
@NHB kirjoitti:
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
@NHB kirjoitti:
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
Ja tuota yrittäessään se vakkari jarruttelee vauhtia pois jonon tahtiin energiaa tuhlaten.
@NHB kirjoitti:
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
Ja tuota yrittäessään se vakkari jarruttelee vauhtia pois jonon tahtiin energiaa tuhlaten.
Hybridi lataa lisää energiaa jarruttaessa, jos sillä nyt on jollekin merkitystä.
@NHB kirjoitti:
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
Ja tuota yrittäessään se vakkari jarruttelee vauhtia pois jonon tahtiin energiaa tuhlaten.
Hybridi lataa lisää energiaa jarruttaessa, jos sillä nyt on jollekin merkitystä.
Eipä siis muuta kuin polkemaan sitä hybridin jarrua oikein paljon, niin maailman energiahuolet on ratkaistu.
Keskinopeus on sama, mutta muuten tuossa ei ole järkeä. Jos ajetaan niin lähellä, että acc reagoi edellä ajavan jokaiseen nopeuden muutokseen, aiheutuu edellä ajavan nopeuden muutoksista ylimääräistä energian kulutusta. Jos sen sijaan pidät sellaista etäisyyttä, että acc jarruttaa vain silloin, kun nopeuden vaihtelun seurauksena etäisyys uhkaa kutistua liiaksi eli se reagoi vain osaan nopeuden muutoksista, heikkenee nopeuden vaihtelun vaikutus jonossa taakse päin. Suuri osa ajasta siis ajetaan vakionopeudella, vaikka edessä ajavan nopeus vaihtelee. Vain suurimpiin vaihteluihin reagoidaan. Tällöin ajaminen on taloudellisempaa, kun ei tehdä turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
Jos järjestelmä siis roikkuu edessä ajavassa kiinni, kannattaa asettaa oma ajonopeus esim. 1-2 km/h alemmas. Ei ole vaarallista, vaikka edessä ajava hetkeksi karkaisikin. Pian sen taas saa kiinni vakionopeudellakin. Tämän totesin taas eilen, kun olin edessä ajavan rytmissä kiinni. Itse olin vielä alamäessä, mutta edessä ajava alkoi kavuta jyrkkää ylämäkeä. Tuon vauhti hidastui, jolloin omakin vauhtini hidastui juuri alamäen lopussa. Vapaasti ajaen otan tuossa hiukan vauhtia, jotta ylämäkeen pääsee kevyemmin. Nyt jarrutin juuri ennen ylämäen alkua. Ei kovin taloudellista.
@HybridRules kirjoitti:
Ei taida Helsingin kehäteillä pystyä oikein taloudellisesti ajamaan, mutta siellä varmasti mukautuva vakkari tekee ajamisesta stressitöntä.
Näin on, mutta taloudellisuutta pitääkin verrata niihin olosuhteisiin jossa ajetaan, ei ideaalioloihin. Kehäteillä on helppo pudottaa kulutusta, kun valitsee ns. tavanomaisen ajotavan sijaan tavanomaista paremmin tilanteita ennakoivan.
ACC on sitä varten että se pitää nopeuden asetetussa, tai liikennemerkistä lukemassaan nopeudessa ja saavuttaessaan mahdollisen hitaammin ajavan pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona. Hybridin monitooria seuratessa hidastuksissa energia virtaa akkuun päin ja kiihdytyksissä sähkömoottoriin päin. Kaksi asiaa mitä vaadin seuraavaltakin autoltani on automaattivoimalinja ja ACC, mikä seuraa uskollisesti jonon nopeudenvaihteluja, manuaalisesti ajava ei pysty pitämään satojakilometrejä niin tasaista väliä edellä ajavaan.
Niinhän se haitari toimii kun manuaalisen kuskin reagointi tulee aina viiveellä jonon nopeudenvaihteluihin.
Tiedän kyllä miten acc toimii. Nyt kyse on kuitenkin taloudellisesta ajotavasta ja kiihdyttelyn + jarruttelun merkitystä ei kumoa edes hidastuksesta akkua lataava järjestelmä.
@Herbert kirjoitti:
Tiedän kyllä miten acc toimii. Nyt kyse on kuitenkin taloudellisesta ajotavasta ja kiihdyttelyn + jarruttelun merkitystä ei kumoa edes hidastuksesta akkua lataava järjestelmä.
Niinhän se haitari toimii kun manuaalisen kuskin reagointi tulee aina viiveellä jonon nopeudenvaihteluihin.
Juuri tuosta syystä jonoon tulee oikeassa liikenteessä kiihdytyksiä hidastuksia, jos oikein jarrulle mennään, niin silloin jono on niin pitkä ruuhka aikoina että jonon alkaa jopa pysähtelemään, vaikka keulassa mennään vetäjän nopeudenvaihtelujen mukaan, tavoitellessaan desilitran säästöjä, ja saa aikaiseksi jonon loppupäähän desilitrojen lisäkulutuksen (paitsi itselataava hybridi ottaa hidastuksissa energia akkuun seuraavaa kiihdytystä varten)
Niinhän se haitari toimii kun manuaalisen kuskin reagointi tulee aina viiveellä jonon nopeudenvaihteluihin.
Miten niin manuaalisen pelkästään? Automaatti ja ACC:kin joutuu silti reagoimaan, jos sikseen tulee lasket sen sitten viiveellä tai ripeästi tapahtuvaksi.
Juuri tuosta syystä jonoon tulee oikeassa liikenteessä kiihdytyksiä hidastuksia, jos oikein jarrulle mennään, niin silloin jono on niin pitkä ruuhka aikoina että jonon alkaa jopa pysähtelemään
Toivottavasti et kuitenkaan edelleenkään kuvittele, että sinä ja autosi ACC jotenkin vähentäisi tuota jonon heijaamista?
vaikka keulassa mennään vetäjän nopeudenvaihtelujen mukaan, tavoitellessaan desilitran säästöjä
Mistä sinä pystyt tuollaista yleistystä päättelemään? Varsinkin kun olet itse keskellä jonoa aiheuttamassa ACC:si kaikille takana tuleville sitä samaa heijaamista, eikö niin?
Yritin sinulle tuolla aiemmin vääntää rautalankaa, että se keulaoletuskuski saattaa itse asiassa ajaa vakkari päällä, on se säädetty sitten ali/yli/just-nopeuteen. Sen jälkeen kaikkien takana tulevien käytös vaikuttaa siihen heijaamisefektiin. Mutta sinä syytät keulalla ajavaa. Loogista?
Liikenteessä on monenlaisia kuljettajia hyviä, huonoja ja kaikkea siltä väliltä. Kaikkein vaarallisimmat kuljettajat eivät piittaa omasta eikä muiden turvallisuudesta pätkääkään. Räikeimmät tapaukset ovat käsittämättömillä ylinopeuksilla ajavat kuljettajat jotka ovat usein myös aineissa, näiden tekemisiä saa lukea lehdistä tämän tästä.
HR on selvästi kehityskelpoinen kuljettaja siitä ei ole epäilystäkään. Keskustelujen tehon huomaa siinä että HR on selvästi huomannut ajotavoissaan parantamisen varaa, tämä osoittaa hyvän esimerkin tehokkuuden. Ylinopeuksilla saavutettu hyöty on yleensä mitätön jos sitä perustellaan ajan säästämisellä. Riskit nousevat sitä mukaa mitä kovempaa ajetaan. Varaamalla riittävästi aikaa matkantekoon matkasta tulee miellyttävä ja aikaa jää ennakointiin joka tarkoittaa liikenteen seurantaan etäältä näin voi varautua tulevaan riittävän aikaisin. Ennakoiva kuljettaja hankkii itselleen pelivaraa eli tilaa ja aikaa toimia välttääkseen riskejä, tärkeintähän on ennakoida tulevat liikennetapahtumat riittävän ajoissa.
Milläs tuon perustelet?
Mietipä sitä, välillä rullaavat vapaalla ja taas kiihdytään ylämäkeen, kuitenkaan ei ylitetä suurintasallittua nopeuta, niin nopeus heijaa, nopeudenvaihtelut korostuu mitä pidempi jono sitä enemmän, kun jono yrittää pitää maksiminopeutta
Erikoinen tekniikka Quulla taloudellisuuteen pyrittäessä.
Quu käyttää aina mukautuvaa vakionopeussäädintä (ACC) niin ei pahemmin jono nopeusvaihtelut häiritse, vaikka keulassa ajaakin pihtari.
Pihtari ei rullaa vapaalla ja taas kiihdytä ylämäkeen.
Jaaha, kukahan seillä jonon kärjessä ottaa rennosti
@Quu:
Mitä pitäisi päätellä vapaalla rullaamisesta ja ylämäkikiihdytyksestä oletuksena mielestäsi? Minusta se ei selitä vielä mitään, koska puuttuu niin paljon muuta taustatietoa näistä kuvitelmistasi.
Ja mitäs siinä välissä sitten tapahtuu?
Mitä tekemistä sillä on heijaamisen kanssa? Eikös se nyt olisi ihan sama sitten ylitetäänkö, alitetaanko, tai pidetään nopeus just sallitussa?
Eli kaikki siis vaikuttavat itse asiassa siihen nopeuden heijaamiseen! Se onkin itse asiassa se todennäköisempi vaihtoehto kuin sellainen kuviteltu heijauksen aiheuttaja keulilla, joka saattaa vetää itse asiassa vakkarilla tasanopeuttakin (oli se yli/ali/just-nopeutta).
Vaan mitä tekemistä tällä ilmiöllä olisi just keulilla ajavan taloudellisuusajattelun kanssa, se(kin) jäi vielä auki?
Yksi taloudellisen ajon lähtökohta on pitää sen verran turvaväliä, ettei tarvitse jarrutella samaa tahtia lyhyillä väleillä ajavien kanssa aina, kun letkan nopeus hidastuu jostain syystä.
Mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
Ja tuota yrittäessään se vakkari jarruttelee vauhtia pois jonon tahtiin energiaa tuhlaten.
....ja aiheuttaa omalta osaltaan heijaamista jonossa.
Hybridi lataa lisää energiaa jarruttaessa, jos sillä nyt on jollekin merkitystä.
Aivan, kun kovempaa ei voi ajaa kuin edellä ajava.
Eipä siis muuta kuin polkemaan sitä hybridin jarrua oikein paljon, niin maailman energiahuolet on ratkaistu.
Kyllä voi, niin kauan kuin välimatkaa on tarpeeksi.
Ei, Kyllä se jarruttaa ihan itse, tarvittaessa pysähdyksiin asti.
Kuinka pitkä välimatka riittää, että voi ajaa kovempaa kuin edellä ajava.
Ei taida Helsingin kehäteillä pystyä oikein taloudellisesti ajamaan, mutta siellä varmasti mukautuva vakkari tekee ajamisesta stressitöntä.
Onko se sitten siellä keulalla oleva, vai?
Eiku takana
Niin pitkä, että riittävä turvaväli jää, vaikka saavuttaakin edellä menevää.
Elikä palataan samaan ajorytmiin missä (ACC) idea on siinä että se pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona
Keskinopeus on sama, mutta muuten tuossa ei ole järkeä. Jos ajetaan niin lähellä, että acc reagoi edellä ajavan jokaiseen nopeuden muutokseen, aiheutuu edellä ajavan nopeuden muutoksista ylimääräistä energian kulutusta. Jos sen sijaan pidät sellaista etäisyyttä, että acc jarruttaa vain silloin, kun nopeuden vaihtelun seurauksena etäisyys uhkaa kutistua liiaksi eli se reagoi vain osaan nopeuden muutoksista, heikkenee nopeuden vaihtelun vaikutus jonossa taakse päin. Suuri osa ajasta siis ajetaan vakionopeudella, vaikka edessä ajavan nopeus vaihtelee. Vain suurimpiin vaihteluihin reagoidaan. Tällöin ajaminen on taloudellisempaa, kun ei tehdä turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
Jos järjestelmä siis roikkuu edessä ajavassa kiinni, kannattaa asettaa oma ajonopeus esim. 1-2 km/h alemmas. Ei ole vaarallista, vaikka edessä ajava hetkeksi karkaisikin. Pian sen taas saa kiinni vakionopeudellakin. Tämän totesin taas eilen, kun olin edessä ajavan rytmissä kiinni. Itse olin vielä alamäessä, mutta edessä ajava alkoi kavuta jyrkkää ylämäkeä. Tuon vauhti hidastui, jolloin omakin vauhtini hidastui juuri alamäen lopussa. Vapaasti ajaen otan tuossa hiukan vauhtia, jotta ylämäkeen pääsee kevyemmin. Nyt jarrutin juuri ennen ylämäen alkua. Ei kovin taloudellista.
Näin on, mutta taloudellisuutta pitääkin verrata niihin olosuhteisiin jossa ajetaan, ei ideaalioloihin. Kehäteillä on helppo pudottaa kulutusta, kun valitsee ns. tavanomaisen ajotavan sijaan tavanomaista paremmin tilanteita ennakoivan.
Mitä tarkoitat?
ACC on sitä varten että se pitää nopeuden asetetussa, tai liikennemerkistä lukemassaan nopeudessa ja saavuttaessaan mahdollisen hitaammin ajavan pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona. Hybridin monitooria seuratessa hidastuksissa energia virtaa akkuun päin ja kiihdytyksissä sähkömoottoriin päin. Kaksi asiaa mitä vaadin seuraavaltakin autoltani on automaattivoimalinja ja ACC, mikä seuraa uskollisesti jonon nopeudenvaihteluja, manuaalisesti ajava ei pysty pitämään satojakilometrejä niin tasaista väliä edellä ajavaan.
Niinhän se haitari toimii kun manuaalisen kuskin reagointi tulee aina viiveellä jonon nopeudenvaihteluihin.
Tiedän kyllä miten acc toimii. Nyt kyse on kuitenkin taloudellisesta ajotavasta ja kiihdyttelyn + jarruttelun merkitystä ei kumoa edes hidastuksesta akkua lataava järjestelmä.
Niinhän se haitari toimii kun manuaalisen kuskin reagointi tulee aina viiveellä jonon nopeudenvaihteluihin.
Juuri tuosta syystä jonoon tulee oikeassa liikenteessä kiihdytyksiä hidastuksia, jos oikein jarrulle mennään, niin silloin jono on niin pitkä ruuhka aikoina että jonon alkaa jopa pysähtelemään, vaikka keulassa mennään vetäjän nopeudenvaihtelujen mukaan, tavoitellessaan desilitran säästöjä, ja saa aikaiseksi jonon loppupäähän desilitrojen lisäkulutuksen (paitsi itselataava hybridi ottaa hidastuksissa energia akkuun seuraavaa kiihdytystä varten)
@Quu:
Miten niin manuaalisen pelkästään? Automaatti ja ACC:kin joutuu silti reagoimaan, jos sikseen tulee lasket sen sitten viiveellä tai ripeästi tapahtuvaksi.
Toivottavasti et kuitenkaan edelleenkään kuvittele, että sinä ja autosi ACC jotenkin vähentäisi tuota jonon heijaamista?
Mistä sinä pystyt tuollaista yleistystä päättelemään? Varsinkin kun olet itse keskellä jonoa aiheuttamassa ACC:si kaikille takana tuleville sitä samaa heijaamista, eikö niin?
Yritin sinulle tuolla aiemmin vääntää rautalankaa, että se keulaoletuskuski saattaa itse asiassa ajaa vakkari päällä, on se säädetty sitten ali/yli/just-nopeuteen. Sen jälkeen kaikkien takana tulevien käytös vaikuttaa siihen heijaamisefektiin. Mutta sinä syytät keulalla ajavaa. Loogista?