@Lukija31722 kirjoitti:
Dieselissäni taasen webasto käy noissa pakkasissa käytännössä koko ajan, mutta silti hitaassa ajossa lämpömittari vain laskee.
Tässä on parantamisen varaa. Webastolla valmiiksi esilämmitetyn moottorin lämpötilan pitää lähteä ajoon lähdettäessä sen verran selvään nousuun, että polttimen voi sammuttaa kotikadulta poistuessaan.
?? Oliko nuo terveiset tarkoitettu menemään Tsekinmaalle vai minulle?
Ilman etupahvia, jota minulla ei ole koskaan ollut ei tuo TDI-DSG pidä lämpöään 26 asteen pakkasessa esim. kuuttakymppiä ajettaessa vaikka olisi jo valmiiksi täysin lämmin (paitsi polttaessaan hiukkassuodatinta puhtaaksi). Jos lämpömittari näyttää 90 astetta, mitä tuo näyttää varmaankin aina, kun moottorin todellinen lämpötila on 70-100 astetta, niin jäähtyminen näkyy mittarissa asti vasta tietyn viiveen jälkeen. Jos taas mittari ei ole vielä saavuttanut kovempivauhtisessa ajossa tuota 90 astetta, lämpö rupeaa mittarissakin laskemaan heti, kun ajonopeus tippuu esim. kuuteenkymppiin, webastosta huolimatta.
Tietysti, jos matkustamon lämmönsäädön kääntäisi minimiin, saattaisi moottorinkin lämpötila pysyä paremmin, mutta niin "taitavaksi" kuljettajaksi en aio talousmielessä ryhtyä - kulukoon dieseliä enemmän.
Peräkärryn vetäminen auttaa pitämään lämmön sen verran hyvin, että webastokin sammuu kovemmillakin pakkasilla ja pelkän moottorin tuottama lämpö riittää.
...ja poltinta ei kuski voi tuossa sammuttaa jos lämpötila on alle +5 astetta - se toimii ajettaessa silloin täysautomaattisesti, sammuen kun moottori on lämmin.
@NHB kirjoitti:
Nämä asiat ovat sellaisia, joista olisi ihan mielenkiintoista nähdä vertailuja TM:ssäkin. Erot tuntuvat olevat olevan suuria. Toiset toteutukset toimivat täysin myös talvella ja toiset odottelevat säiden lämpenemistä.
Samaa mieltä. Lisäksi toivelistalla olisi vaikka wikisivu merkkikohtaisiin vinkkeihin näiden lataushybridien kanssa - siis miten saada paras irti mistäkin merkistä.
@NHB kirjoitti:
Nämä asiat ovat sellaisia, joista olisi ihan mielenkiintoista nähdä vertailuja TM:ssäkin. Erot tuntuvat olevat olevan suuria. Toiset toteutukset toimivat täysin myös talvella ja toiset odottelevat säiden lämpenemistä.
Samaa mieltä. Lisäksi toivelistalla olisi vaikka wikisivu merkkikohtaisiin vinkkeihin näiden lataushybridien kanssa - siis miten saada paras irti mistäkin merkistä.
TM tuntuu keksittyvän siihen, että miten saadaan huonoin irti aina, kun liikutaan sähköllä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Dieselissäni taasen webasto käy noissa pakkasissa käytännössä koko ajan, mutta silti hitaassa ajossa lämpömittari vain laskee.
Tässä on parantamisen varaa. Webastolla valmiiksi esilämmitetyn moottorin lämpötilan pitää lähteä ajoon lähdettäessä sen verran selvään nousuun, että polttimen voi sammuttaa kotikadulta poistuessaan.
?? Oliko nuo terveiset tarkoitettu menemään Tsekinmaalle vai minulle?
Sinulle kaikessa ystävyydessä, koska jos koet tilanteen ongelmaksi, siihen on olemassa parannuskeinoja. Alla kertomasi mukaan osa terveisistä tulee sinulle ja osa menee Mlada Boleslawn suuntaan.
Ilman etupahvia, jota minulla ei ole koskaan ollut ei tuo TDI-DSG pidä lämpöään 26 asteen pakkasessa esim. kuuttakymppiä ajettaessa vaikka olisi jo valmiiksi täysin lämmin (paitsi polttaessaan hiukkassuodatinta puhtaaksi).
Minun dieseliäni edestä päin katsoen ei näe vapaata säleikköä lainkaan. Alempi ilmanotto on kokonaan tukossa, mutta ylemmässä on pieni ilmarako piilossa puskurin päälle asennetun LED-panelin takana.
Mutta ei ole pakko käyttää viimasuojaa ellei halua.
Jos lämpömittari näyttää 90 astetta, mitä tuo näyttää varmaankin aina, kun moottorin todellinen lämpötila on 70-100 astetta, niin jäähtyminen näkyy mittarissa asti vasta tietyn viiveen jälkeen. Jos taas mittari ei ole vielä saavuttanut kovempivauhtisessa ajossa tuota 90 astetta, lämpö rupeaa mittarissakin laskemaan heti, kun ajonopeus tippuu esim. kuuteenkymppiin, webastosta huolimatta.
Kojetaulun mittarit ovat kokemukseni mukaan sangen suuntaa antavia. Silloin kun kiinnostaa tietää mitä konepellin alla tapahtuu, katson auton oman mittaustiedon väylältä.
Aavikkovälitetty kaksiturboinen menee pienemmän ahtimen turvin talvirajoitusnopeudella toiseksi suurimmalla vaihteella 1300 - 1400 kierroksella, eikä käyntinopeus saavuta 1500 kierrosta edes satasen maantiejoassa (koska isoin vaihde vaihtuu tuossa välissä).
Tietysti, jos matkustamon lämmönsäädön kääntäisi minimiin, saattaisi moottorinkin lämpötila pysyä paremmin, mutta niin "taitavaksi" kuljettajaksi en aio talousmielessä ryhtyä - kulukoon dieseliä enemmän.
Täällä on lämmityksen asetukset 22 asteessa kestä talvet, eikä tarvi palella.
Suoraruiskudiesel otti aikanaan etukammiodieseliin verrattuna 5 - 10% hyötysuhde-edun, josta merkittävä osa oli kannen lämpöhäviöitä. Nykydiesel hukkaa lämpöhäviöinä edelleen ison saunan kiukaan verran, mutta kuten itsekin olet huomannut, nyt ne häviöt eivät enää siirry jäähdytysnesteeseen etukammiodieselin tavoin. Siksi lämmityslaitteen kenno riittää sen jäähdyttimeksi kylmässä kelissä varsin hyvin. On oma valintasi viilennätkö lämmittimen kennon lisäksi myös auton eteen asennettua jäähdytintä vai et.
Peräkärryn vetäminen auttaa pitämään lämmön sen verran hyvin, että webastokin sammuu kovemmillakin pakkasilla ja pelkän moottorin tuottama lämpö riittää.
Tuon Weban kytkentä on tehtaan moka. En oikeasti keksi, miksi polttaisin Webastoa ajon aikana, koska esilämmitys riittää varsin hyvin. 25 km työmatkalla lämpö nousee suunnilleen normaaliin (eli yli 80 asteen merkin) kovimpia pakkasia lukuunottamatta.
...ja poltinta ei kuski voi tuossa sammuttaa jos lämpötila on alle +5 astetta - se toimii ajettaessa silloin täysautomaattisesti, sammuen kun moottori on lämmin.
Tämä on ikävä tapa kytkeä lämmitin, eikä Skoda ole ainoa valmistaja joka on säästänyt väärässä paikassa. Jos autolla ajetaan pätkäajoa, tästä seuraa polttimelle varsin huono käyttösykli, kun lyhyet polttojaksot nokeavat pannun tarpeettoman nopeasti.
Jos autossasi on tehdas-Webasto, ehdotan Telestart kauko-ohjauksen lisäämistä, koska se antaa mahdollisuuden esilämmityksen kytkentään kauko-ohjauksella aamukahvipöydästä ja esilämmitetty auto kunnon viimasuojauksella ei kokemukseni mukaan edes tarvitse lisälämmitintä ajon aikana.
Jos autossasi on tehdas-Webasto, ehdotan Telestart kauko-ohjauksen lisäämistä, koska se antaa mahdollisuuden esilämmityksen kytkentään kauko-ohjauksella aamukahvipöydästä ja esilämmitetty auto kunnon viimasuojauksella ei kokemukseni mukaan edes tarvitse lisälämmitintä ajon aikana.
Minä saan lämmityksen päälle avaimen perän napista ja käytän sitä aina pakkasella (paitsi jos auto on tallissa). Mutta lämmittimen hallinta karkaa kuskilta automatiikalle heti, kun auto on käynnissä. (Jos ulkolämpötila on yli +5 astetta, niin silloin kuski voi päättää onko lämmitin kylmällä koneella päällä vai ei moottorin käydessä.)
Ellei kojetaulussakaan ole nappia, josta voi komentaa lämmittimen hiljaiseksi jo valmiiksi esilämmitetyn moottorin käynnistyttyä, niin onpa aika erikoinen kytkentä?
Tarkoittaako tuo myös sitä, että lyhyitä pätkiä ajettaessa poltin syttyy väkisin jokaisen startin jälkeen?
Lämpötilarajan +5 olemassaolo ilmaisee että lämmittimen kontrolli on ehkä saatavissa kuljettajallekin kun vain bitit ravistellaan haluttuun järjestykseen. Jo lämpötilarajan pudottaminen -30 asteeseen auttaisi aika pitkälle.
Ilman bitin taluttamistakin saat lyhennetyksi lämmitysjaksoa viimasuojalla.
@740 GLE kirjoitti:
Ellei kojetaulussakaan ole nappia, josta voi komentaa lämmittimen hiljaiseksi jo valmiiksi esilämmitetyn moottorin käynnistyttyä, niin onpa aika erikoinen kytkentä?
Kojelaudassa on nappi, joka toimii aivan samoin kuin avaimenperän napitkin, eli kun auto ei ole käynnissä sillä saa webaston päälle ja pois milloin tahansa. Kun taasen moottori on käynnissä ja ulkona alle +5, niin nappi ei vaikuta mitään vaan webasto lämmittää kunnes moottori on lämmin. Ja kun on vähintään +5 niin lämmittimen saa pois ja päälle mutta lämmitin sammuu aina moottorin ollessa lämmin.
Tarkoittaako tuo myös sitä, että lyhyitä pätkiä ajettaessa poltin syttyy väkisin jokaisen startin jälkeen?
Kyllä - kun siirrät auton vaikka katoksesta talliin niin webasto jää käryämään sinne, kunnes sammuu.
Lämpötilarajan +5 olemassaolo ilmaisee että lämmittimen kontrolli on ehkä saatavissa kuljettajallekin kun vain bitit ravistellaan haluttuun järjestykseen. Jo lämpötilarajan pudottaminen -30 asteeseen auttaisi aika pitkälle.
Ilman bitin taluttamistakin saat lyhennetyksi lämmitysjaksoa viimasuojalla.
Kovia pakkasia on niin harvoin - ei viitsi hommata viimasuojaa. Tänä talvena yli 25 astetta pakkasta vain yhtenä päivänä tähän mennessä ja viime talvena ei kertaakaan.
@Lukija31722 kirjoitti:
Meneekö muuten teidän lataushybrideistä 2 johtoa talvisin pistorasiaan - latausjohto ja lohkolämmittimen johto?
Ei mee. Ainoastaan latausjohto. Sisätilat lämpiää sillä, ja akuissa on sen verran paukkua että polttomoottori kyllä tarvittaessa pyörähtää käyntiin jos on tarvetta (kuten tänä aamuna ku näytti -29.5).
@740 GLE kirjoitti:
Tarkoittaako tuo myös sitä, että lyhyitä pätkiä ajettaessa poltin syttyy väkisin jokaisen startin jälkeen?
Kyllä - kun siirrät auton vaikka katoksesta talliin niin webasto jää käryämään sinne, kunnes sammuu.
Tällä kytkennällä ilmeisesti vältetään juuri sitä epäilemääni tilannetta että lyhyissä siirroissa Webasto käy vain sen ajan kuin moottorikin, mikä johtaa lämmittimen nuohoamiseen jossain vaiheessa.
Aika epäkäytännöllinen tuokin tapa on mainitsemassasi siirrossa talliin ja esilämmityksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Jos olisi omani, etsisin ensimmäiseksi jotain tapaa, jolla tuon +5 asteen rajan voisi siirtää reilusti kylmemmälle.
@740 GLE kirjoitti:
Tarkoittaako tuo myös sitä, että lyhyitä pätkiä ajettaessa poltin syttyy väkisin jokaisen startin jälkeen?
Kyllä - kun siirrät auton vaikka katoksesta talliin niin webasto jää käryämään sinne, kunnes sammuu.
Tällä kytkennällä ilmeisesti vältetään juuri sitä epäilemääni tilannetta että lyhyissä siirroissa Webasto käy vain sen ajan kuin moottorikin, mikä johtaa lämmittimen nuohoamiseen jossain vaiheessa.
Aika epäkäytännöllinen tuokin tapa on mainitsemassasi siirrossa talliin ja esilämmityksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Jos olisi omani, etsisin ensimmäiseksi jotain tapaa, jolla tuon +5 asteen rajan voisi siirtää reilusti kylmemmälle.
Kyllä se aloittaa sammumisen heti kun auton sammuttaa - siinä sammumisessa vaan aina kestää se reilu minuutti, jolloin se vielä käryää ja ensin pienentää polttimen kierroslukua ja sitten nostaa sen maksimiin, kunnes pysähtyy.
Mitäpä raati on mieltä kannattaako hybridiä pitää talvisin lämpimässä autotallissa? Ensi viikolla on tulossa eka (itselataava) hybridi taloon. Tähän asti meillä on järjestely on ollut se, että ykkösauto on katoksessa ja huomattavasti harvemmin käytetty kakkosauto tallissa. Näin päin siksi, että enemmän käytetty auto toisi useammin kosteuskuormaa talliin. Tulee mieleen varsinkin tämän foorumin postauksia lukiessa, että saatanpa nyt hybridin tullessa taloon vaihtaa autojen sijoituspaikat, jotta hybridillä pääsee kovallakin pakkasella lämpimällä akulla liikenteeseen ja siten sähköajo maksimoituu. Onko jollakulla käytännön kokemusta saako lämpimällä hybridillä kuinka paljon kulutusta alas verrattuna kylmään? Huonot puolet tallissa säilyttämisestä on kyllä tiedossa, joten ei viedä keskustelua siihen suuntaan.
Eri toteutuksissa on eroja, mutta karkeasti yleistäen ero on lähinnä siinä, että voit ajaa pelkällä sähköllä kylminä päivinä ilman, että lataat akkuja ennen liikkeelle lähtöä. Hybridien akuissa ei ole lämmitystä, niin myöskään kulutus ei kasva kovin paljoa kylmänä, mutta jossakin pakkasasteluvussa ei vain voi ajaa ilman polttomoottoria. Jos sinulla on latausmahdollisuus pihalla, niin ajastamalla latauksen ja esilämmityksen ennen lähtöä, pääset aivan yhtä pitkälle kuin lämpimästä tallista lähtien,
@MaxSyöttöpaine kirjoitti:
Mitäpä raati on mieltä kannattaako hybridiä pitää talvisin lämpimässä autotallissa? Ensi viikolla on tulossa eka (itselataava) hybridi taloon. Tähän asti meillä on järjestely on ollut se, että ykkösauto on katoksessa ja huomattavasti harvemmin käytetty kakkosauto tallissa. Näin päin siksi, että enemmän käytetty auto toisi useammin kosteuskuormaa talliin. Tulee mieleen varsinkin tämän foorumin postauksia lukiessa, että saatanpa nyt hybridin tullessa taloon vaihtaa autojen sijoituspaikat, jotta hybridillä pääsee kovallakin pakkasella lämpimällä akulla liikenteeseen ja siten sähköajo maksimoituu. Onko jollakulla käytännön kokemusta saako lämpimällä hybridillä kuinka paljon kulutusta alas verrattuna kylmään? Huonot puolet tallissa säilyttämisestä on kyllä tiedossa, joten ei viedä keskustelua siihen suuntaan.
Itselataavassa hybridissä on pieni akku, joten tuskin on sähköajon kannalta ainakaan näkyvää etua lämpimässä pitämisestä.
Käytännössä itselataavan hybridin pitämisessä lämpimässä tallissa on suunnilleen saman verran hyötyä, mitä minkä tahansa polttomoottoriauton pitämisestä on. Kun sen ajaa ulos pakkaseen, se ei kulje pelkällä sähköllä ennen kuin on lämmin (moottori+matkustamo+akku).
@Lukija31722 kirjoitti:
Dieselissäni taasen webasto käy noissa pakkasissa käytännössä koko ajan, mutta silti hitaassa ajossa lämpömittari vain laskee.
Tässä on parantamisen varaa. Webastolla valmiiksi esilämmitetyn moottorin lämpötilan pitää lähteä ajoon lähdettäessä sen verran selvään nousuun, että polttimen voi sammuttaa kotikadulta poistuessaan.
?? Oliko nuo terveiset tarkoitettu menemään Tsekinmaalle vai minulle?
Sinulle kaikessa ystävyydessä, koska jos koet tilanteen ongelmaksi, siihen on olemassa parannuskeinoja. Alla kertomasi mukaan osa terveisistä tulee sinulle ja osa menee Mlada Boleslawn suuntaan.
Ilman etupahvia, jota minulla ei ole koskaan ollut ei tuo TDI-DSG pidä lämpöään 26 asteen pakkasessa esim. kuuttakymppiä ajettaessa vaikka olisi jo valmiiksi täysin lämmin (paitsi polttaessaan hiukkassuodatinta puhtaaksi).
Minun dieseliäni edestä päin katsoen ei näe vapaata säleikköä lainkaan. Alempi ilmanotto on kokonaan tukossa, mutta ylemmässä on pieni ilmarako piilossa puskurin päälle asennetun LED-panelin takana.
Mutta ei ole pakko käyttää viimasuojaa ellei halua.
Jos lämpömittari näyttää 90 astetta, mitä tuo näyttää varmaankin aina, kun moottorin todellinen lämpötila on 70-100 astetta, niin jäähtyminen näkyy mittarissa asti vasta tietyn viiveen jälkeen. Jos taas mittari ei ole vielä saavuttanut kovempivauhtisessa ajossa tuota 90 astetta, lämpö rupeaa mittarissakin laskemaan heti, kun ajonopeus tippuu esim. kuuteenkymppiin, webastosta huolimatta.
Kojetaulun mittarit ovat kokemukseni mukaan sangen suuntaa antavia. Silloin kun kiinnostaa tietää mitä konepellin alla tapahtuu, katson auton oman mittaustiedon väylältä.
Aavikkovälitetty kaksiturboinen menee pienemmän ahtimen turvin talvirajoitusnopeudella toiseksi suurimmalla vaihteella 1300 - 1400 kierroksella, eikä käyntinopeus saavuta 1500 kierrosta edes satasen maantiejoassa (koska isoin vaihde vaihtuu tuossa välissä).
Tietysti, jos matkustamon lämmönsäädön kääntäisi minimiin, saattaisi moottorinkin lämpötila pysyä paremmin, mutta niin "taitavaksi" kuljettajaksi en aio talousmielessä ryhtyä - kulukoon dieseliä enemmän.
Täällä on lämmityksen asetukset 22 asteessa kestä talvet, eikä tarvi palella.
Suoraruiskudiesel otti aikanaan etukammiodieseliin verrattuna 5 - 10% hyötysuhde-edun, josta merkittävä osa oli kannen lämpöhäviöitä. Nykydiesel hukkaa lämpöhäviöinä edelleen ison saunan kiukaan verran, mutta kuten itsekin olet huomannut, nyt ne häviöt eivät enää siirry jäähdytysnesteeseen etukammiodieselin tavoin. Siksi lämmityslaitteen kenno riittää sen jäähdyttimeksi kylmässä kelissä varsin hyvin. On oma valintasi viilennätkö lämmittimen kennon lisäksi myös auton eteen asennettua jäähdytintä vai et.
Peräkärryn vetäminen auttaa pitämään lämmön sen verran hyvin, että webastokin sammuu kovemmillakin pakkasilla ja pelkän moottorin tuottama lämpö riittää.
Tuon Weban kytkentä on tehtaan moka. En oikeasti keksi, miksi polttaisin Webastoa ajon aikana, koska esilämmitys riittää varsin hyvin. 25 km työmatkalla lämpö nousee suunnilleen normaaliin (eli yli 80 asteen merkin) kovimpia pakkasia lukuunottamatta.
...ja poltinta ei kuski voi tuossa sammuttaa jos lämpötila on alle +5 astetta - se toimii ajettaessa silloin täysautomaattisesti, sammuen kun moottori on lämmin.
Tämä on ikävä tapa kytkeä lämmitin, eikä Skoda ole ainoa valmistaja joka on säästänyt väärässä paikassa. Jos autolla ajetaan pätkäajoa, tästä seuraa polttimelle varsin huono käyttösykli, kun lyhyet polttojaksot nokeavat pannun tarpeettoman nopeasti.
Jos autossasi on tehdas-Webasto, ehdotan Telestart kauko-ohjauksen lisäämistä, koska se antaa mahdollisuuden esilämmityksen kytkentään kauko-ohjauksella aamukahvipöydästä ja esilämmitetty auto kunnon viimasuojauksella ei kokemukseni mukaan edes tarvitse lisälämmitintä ajon aikana.
Tässä TDI-DSG:ssä saa keskinäytöön Conv. consumers -näytön, jossa on 0-1 l/h palkki joka näyttää sähkölaitteiden, ilmastoinnin ja webaston aiheuttamaa lisäkulutusta. Kun laittaa istuimien-, takalasin ja peilien lämmittimet päälle niin kulutus näyttäisi lisääntyvän hiukan vajaat 0,2 l/h. Takalasin lämmitin vie yksinään saman verran kuin molempien puolien istuimen lämmittinet ja peilien lämmitys vähemmän kuin yksi istuimen lämmitin. Webasto* näyttää vievän noin 0,6 l/h, kunnes ennen sammumistaan sen kulutus tippuu tuonne vajaaseen 0,2 l/h. Mielenkiintoista on kuitenkin, että webasto näyttää heräilevän 15 asteen pakkasessakin ihan pelkässä pitkässä hidastuksessa kun kaasu on ylhäällä, kuluttamaan hetkeksi tuota vajaata 0,2 l/h ja sammuu kun uudelleen päästään kiihdyttämään. Jos taasen kevyttä ajoa on pidempään kulutus nousee tasolle 0,6 l/h. Enpä tiedä, mitä nuo pätkäkäynnistelyt vaikuttavat laitteen kestävyyteen - ainakin 5 v. on mennyt hyvin.
*webasto tässä = polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka oikeaa merkkiä en tiedä.
On tässä monenlaista kotteroa tullut ajettua useasta koko ja hintaluokasta, auris ja corolla kyllä menee kärkeen lämmityksen osalta kylmällä autolla ajoon lähdettäessä.
@FARwd kirjoitti:
En näe mitään järkeä lähteä kylmällä autolla liikenteeseen. Mielestäni auto täytyy voida lämmittää/jäähdyttää etukäteen missä ja koska vain.
Kerro miten lämmitetään kun ulkona on -23 ja miksi, autoissamme on kaikissa ollut oma lämmityslaite / ilmastointi
Jos auto ei ole kaukosäätimen ulottuvissa, kannattaa käyttää puhelimen appia auton lämmittämiseksi etukäteen. On mukavampi mennä valmiiksi lämpimään autoon, varsinkin kovalla pakkasella. B-)
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
@MattiJ kirjoitti:
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?
@MattiJ kirjoitti:
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?
@MattiJ kirjoitti:
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?
Tuossa mersussa on 30kWh akku ja sähkölämmitys. Luulisi, että auton ohjausohjelma sallisi ajaa pelkällä sähköllä ensin vaikka pakkasta onkin, koska eihän auto tarvitse polttomoottoria mihinkään ennen kuin akun energia on alkanut hiipua. 30kWh riittää pakkasellakin useamman kymmenen kilometrin matkaan. Samahan se vaikka polttomoottorin kylmäkäynnistys tehtäisiinkin vasta, kun on ensin ajettu esim. 40km. Moni on jo niillä kilometreillä työpaikalla eikä tarvitsisi ollenkaan polttomoottoria.
Vai olisiko niin, että sähkövastuslämmitin on mitoitettu liian pieneksi koville pakkasille ja auto lämmittää polttiksella (dieselin lisälämmittimellä) ensi alkuun myös sisätiloja sähkön apuna?
Minähän harkitsin yhdessä vaiheessa juuri tuon mallin hankkimista ison akun takia ja muistaakseni siihen ei saanut webastoa ollenkaan, joten moottoria ei voi esilämmittää, mutta eikö kaikissa dieseleissä ole joka tapauksessa jonkinlainen lisälämmitin pohjoiseen myytävissä malleissa?
@MattiJ kirjoitti:
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
Olisin edelleenkin sitä mieltä, että ajoakun lämpötila on se ratkaiseva tekijä, joka mahdollistaa pelkän sähköajon 350de:nkin tapauksessa.
Mitä auton inforuutu (tai sähkörange) näyttää kylmästä lähtiessä, kun pyydät autolta pelkkää sähköajoa?
Entä muuttuuko se tietyn ajomatkan jälkeen (kun akku on lämmennyt riittävästi)?
Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)
@MattiJ kirjoitti:
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?
Sähköoajo ei mene lainkaan päälle valikossa (harmaa, ei voi valita). !!!!
?? Oliko nuo terveiset tarkoitettu menemään Tsekinmaalle vai minulle?
Ilman etupahvia, jota minulla ei ole koskaan ollut ei tuo TDI-DSG pidä lämpöään 26 asteen pakkasessa esim. kuuttakymppiä ajettaessa vaikka olisi jo valmiiksi täysin lämmin (paitsi polttaessaan hiukkassuodatinta puhtaaksi). Jos lämpömittari näyttää 90 astetta, mitä tuo näyttää varmaankin aina, kun moottorin todellinen lämpötila on 70-100 astetta, niin jäähtyminen näkyy mittarissa asti vasta tietyn viiveen jälkeen. Jos taas mittari ei ole vielä saavuttanut kovempivauhtisessa ajossa tuota 90 astetta, lämpö rupeaa mittarissakin laskemaan heti, kun ajonopeus tippuu esim. kuuteenkymppiin, webastosta huolimatta.
Tietysti, jos matkustamon lämmönsäädön kääntäisi minimiin, saattaisi moottorinkin lämpötila pysyä paremmin, mutta niin "taitavaksi" kuljettajaksi en aio talousmielessä ryhtyä - kulukoon dieseliä enemmän.
Peräkärryn vetäminen auttaa pitämään lämmön sen verran hyvin, että webastokin sammuu kovemmillakin pakkasilla ja pelkän moottorin tuottama lämpö riittää.
...ja poltinta ei kuski voi tuossa sammuttaa jos lämpötila on alle +5 astetta - se toimii ajettaessa silloin täysautomaattisesti, sammuen kun moottori on lämmin.
Samaa mieltä. Lisäksi toivelistalla olisi vaikka wikisivu merkkikohtaisiin vinkkeihin näiden lataushybridien kanssa - siis miten saada paras irti mistäkin merkistä.
TM tuntuu keksittyvän siihen, että miten saadaan huonoin irti aina, kun liikutaan sähköllä.
Tärkeää tietoa sähköautoaharkitsevalle, ylipositiivista kyllä löytyy aivan tarpeeksi.
Sinulle kaikessa ystävyydessä, koska jos koet tilanteen ongelmaksi, siihen on olemassa parannuskeinoja. Alla kertomasi mukaan osa terveisistä tulee sinulle ja osa menee Mlada Boleslawn suuntaan.
Minun dieseliäni edestä päin katsoen ei näe vapaata säleikköä lainkaan. Alempi ilmanotto on kokonaan tukossa, mutta ylemmässä on pieni ilmarako piilossa puskurin päälle asennetun LED-panelin takana.
Mutta ei ole pakko käyttää viimasuojaa ellei halua.
Kojetaulun mittarit ovat kokemukseni mukaan sangen suuntaa antavia. Silloin kun kiinnostaa tietää mitä konepellin alla tapahtuu, katson auton oman mittaustiedon väylältä.
Aavikkovälitetty kaksiturboinen menee pienemmän ahtimen turvin talvirajoitusnopeudella toiseksi suurimmalla vaihteella 1300 - 1400 kierroksella, eikä käyntinopeus saavuta 1500 kierrosta edes satasen maantiejoassa (koska isoin vaihde vaihtuu tuossa välissä).
Täällä on lämmityksen asetukset 22 asteessa kestä talvet, eikä tarvi palella.
Suoraruiskudiesel otti aikanaan etukammiodieseliin verrattuna 5 - 10% hyötysuhde-edun, josta merkittävä osa oli kannen lämpöhäviöitä. Nykydiesel hukkaa lämpöhäviöinä edelleen ison saunan kiukaan verran, mutta kuten itsekin olet huomannut, nyt ne häviöt eivät enää siirry jäähdytysnesteeseen etukammiodieselin tavoin. Siksi lämmityslaitteen kenno riittää sen jäähdyttimeksi kylmässä kelissä varsin hyvin. On oma valintasi viilennätkö lämmittimen kennon lisäksi myös auton eteen asennettua jäähdytintä vai et.
Tuon Weban kytkentä on tehtaan moka. En oikeasti keksi, miksi polttaisin Webastoa ajon aikana, koska esilämmitys riittää varsin hyvin. 25 km työmatkalla lämpö nousee suunnilleen normaaliin (eli yli 80 asteen merkin) kovimpia pakkasia lukuunottamatta.
Tämä on ikävä tapa kytkeä lämmitin, eikä Skoda ole ainoa valmistaja joka on säästänyt väärässä paikassa. Jos autolla ajetaan pätkäajoa, tästä seuraa polttimelle varsin huono käyttösykli, kun lyhyet polttojaksot nokeavat pannun tarpeettoman nopeasti.
Jos autossasi on tehdas-Webasto, ehdotan Telestart kauko-ohjauksen lisäämistä, koska se antaa mahdollisuuden esilämmityksen kytkentään kauko-ohjauksella aamukahvipöydästä ja esilämmitetty auto kunnon viimasuojauksella ei kokemukseni mukaan edes tarvitse lisälämmitintä ajon aikana.
Minä saan lämmityksen päälle avaimen perän napista ja käytän sitä aina pakkasella (paitsi jos auto on tallissa). Mutta lämmittimen hallinta karkaa kuskilta automatiikalle heti, kun auto on käynnissä. (Jos ulkolämpötila on yli +5 astetta, niin silloin kuski voi päättää onko lämmitin kylmällä koneella päällä vai ei moottorin käydessä.)
Ellei kojetaulussakaan ole nappia, josta voi komentaa lämmittimen hiljaiseksi jo valmiiksi esilämmitetyn moottorin käynnistyttyä, niin onpa aika erikoinen kytkentä?
Tarkoittaako tuo myös sitä, että lyhyitä pätkiä ajettaessa poltin syttyy väkisin jokaisen startin jälkeen?
Lämpötilarajan +5 olemassaolo ilmaisee että lämmittimen kontrolli on ehkä saatavissa kuljettajallekin kun vain bitit ravistellaan haluttuun järjestykseen. Jo lämpötilarajan pudottaminen -30 asteeseen auttaisi aika pitkälle.
Ilman bitin taluttamistakin saat lyhennetyksi lämmitysjaksoa viimasuojalla.
Kojelaudassa on nappi, joka toimii aivan samoin kuin avaimenperän napitkin, eli kun auto ei ole käynnissä sillä saa webaston päälle ja pois milloin tahansa. Kun taasen moottori on käynnissä ja ulkona alle +5, niin nappi ei vaikuta mitään vaan webasto lämmittää kunnes moottori on lämmin. Ja kun on vähintään +5 niin lämmittimen saa pois ja päälle mutta lämmitin sammuu aina moottorin ollessa lämmin.
Kyllä - kun siirrät auton vaikka katoksesta talliin niin webasto jää käryämään sinne, kunnes sammuu.
Kovia pakkasia on niin harvoin - ei viitsi hommata viimasuojaa. Tänä talvena yli 25 astetta pakkasta vain yhtenä päivänä tähän mennessä ja viime talvena ei kertaakaan.
Meneekö muuten teidän lataushybrideistä 2 johtoa talvisin pistorasiaan - latausjohto ja lohkolämmittimen johto?
Ei mee. Ainoastaan latausjohto. Sisätilat lämpiää sillä, ja akuissa on sen verran paukkua että polttomoottori kyllä tarvittaessa pyörähtää käyntiin jos on tarvetta (kuten tänä aamuna ku näytti -29.5).
Tällä kytkennällä ilmeisesti vältetään juuri sitä epäilemääni tilannetta että lyhyissä siirroissa Webasto käy vain sen ajan kuin moottorikin, mikä johtaa lämmittimen nuohoamiseen jossain vaiheessa.
Aika epäkäytännöllinen tuokin tapa on mainitsemassasi siirrossa talliin ja esilämmityksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Jos olisi omani, etsisin ensimmäiseksi jotain tapaa, jolla tuon +5 asteen rajan voisi siirtää reilusti kylmemmälle.
Kyllä se aloittaa sammumisen heti kun auton sammuttaa - siinä sammumisessa vaan aina kestää se reilu minuutti, jolloin se vielä käryää ja ensin pienentää polttimen kierroslukua ja sitten nostaa sen maksimiin, kunnes pysähtyy.
Mitäpä raati on mieltä kannattaako hybridiä pitää talvisin lämpimässä autotallissa? Ensi viikolla on tulossa eka (itselataava) hybridi taloon. Tähän asti meillä on järjestely on ollut se, että ykkösauto on katoksessa ja huomattavasti harvemmin käytetty kakkosauto tallissa. Näin päin siksi, että enemmän käytetty auto toisi useammin kosteuskuormaa talliin. Tulee mieleen varsinkin tämän foorumin postauksia lukiessa, että saatanpa nyt hybridin tullessa taloon vaihtaa autojen sijoituspaikat, jotta hybridillä pääsee kovallakin pakkasella lämpimällä akulla liikenteeseen ja siten sähköajo maksimoituu. Onko jollakulla käytännön kokemusta saako lämpimällä hybridillä kuinka paljon kulutusta alas verrattuna kylmään? Huonot puolet tallissa säilyttämisestä on kyllä tiedossa, joten ei viedä keskustelua siihen suuntaan.
Eri toteutuksissa on eroja, mutta karkeasti yleistäen ero on lähinnä siinä, että voit ajaa pelkällä sähköllä kylminä päivinä ilman, että lataat akkuja ennen liikkeelle lähtöä. Hybridien akuissa ei ole lämmitystä, niin myöskään kulutus ei kasva kovin paljoa kylmänä, mutta jossakin pakkasasteluvussa ei vain voi ajaa ilman polttomoottoria. Jos sinulla on latausmahdollisuus pihalla, niin ajastamalla latauksen ja esilämmityksen ennen lähtöä, pääset aivan yhtä pitkälle kuin lämpimästä tallista lähtien,
Itselataava hybridi kuluttaa kylmällä ilmalla enemmän lämmityksen takia
Itselataavassa hybridissä on pieni akku, joten tuskin on sähköajon kannalta ainakaan näkyvää etua lämpimässä pitämisestä.
Käytännössä itselataavan hybridin pitämisessä lämpimässä tallissa on suunnilleen saman verran hyötyä, mitä minkä tahansa polttomoottoriauton pitämisestä on. Kun sen ajaa ulos pakkaseen, se ei kulje pelkällä sähköllä ennen kuin on lämmin (moottori+matkustamo+akku).
Tässä TDI-DSG:ssä saa keskinäytöön Conv. consumers -näytön, jossa on 0-1 l/h palkki joka näyttää sähkölaitteiden, ilmastoinnin ja webaston aiheuttamaa lisäkulutusta. Kun laittaa istuimien-, takalasin ja peilien lämmittimet päälle niin kulutus näyttäisi lisääntyvän hiukan vajaat 0,2 l/h. Takalasin lämmitin vie yksinään saman verran kuin molempien puolien istuimen lämmittinet ja peilien lämmitys vähemmän kuin yksi istuimen lämmitin. Webasto* näyttää vievän noin 0,6 l/h, kunnes ennen sammumistaan sen kulutus tippuu tuonne vajaaseen 0,2 l/h. Mielenkiintoista on kuitenkin, että webasto näyttää heräilevän 15 asteen pakkasessakin ihan pelkässä pitkässä hidastuksessa kun kaasu on ylhäällä, kuluttamaan hetkeksi tuota vajaata 0,2 l/h ja sammuu kun uudelleen päästään kiihdyttämään. Jos taasen kevyttä ajoa on pidempään kulutus nousee tasolle 0,6 l/h. Enpä tiedä, mitä nuo pätkäkäynnistelyt vaikuttavat laitteen kestävyyteen - ainakin 5 v. on mennyt hyvin.
*webasto tässä = polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka oikeaa merkkiä en tiedä.
On tässä monenlaista kotteroa tullut ajettua useasta koko ja hintaluokasta, auris ja corolla kyllä menee kärkeen lämmityksen osalta kylmällä autolla ajoon lähdettäessä.
En näe mitään järkeä lähteä kylmällä autolla liikenteeseen. Mielestäni auto täytyy voida lämmittää/jäähdyttää etukäteen missä ja koska vain.
Kerro miten lämmitetään kun ulkona on -23 ja miksi, autoissamme on kaikissa ollut oma lämmityslaite / ilmastointi
Jos auto ei ole kaukosäätimen ulottuvissa, kannattaa käyttää puhelimen appia auton lämmittämiseksi etukäteen. On mukavampi mennä valmiiksi lämpimään autoon, varsinkin kovalla pakkasella. B-)
Vanha sanonta "kitukoon kelle se on mieluista" taitaa olla riittävä peruste?
Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????
MattiJ
GLE 350de
En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?
Pakkasella (-12) polttomoottori käynnistyy lämmittämään autoa.
Tuossa mersussa on 30kWh akku ja sähkölämmitys. Luulisi, että auton ohjausohjelma sallisi ajaa pelkällä sähköllä ensin vaikka pakkasta onkin, koska eihän auto tarvitse polttomoottoria mihinkään ennen kuin akun energia on alkanut hiipua. 30kWh riittää pakkasellakin useamman kymmenen kilometrin matkaan. Samahan se vaikka polttomoottorin kylmäkäynnistys tehtäisiinkin vasta, kun on ensin ajettu esim. 40km. Moni on jo niillä kilometreillä työpaikalla eikä tarvitsisi ollenkaan polttomoottoria.
Vai olisiko niin, että sähkövastuslämmitin on mitoitettu liian pieneksi koville pakkasille ja auto lämmittää polttiksella (dieselin lisälämmittimellä) ensi alkuun myös sisätiloja sähkön apuna?
Minähän harkitsin yhdessä vaiheessa juuri tuon mallin hankkimista ison akun takia ja muistaakseni siihen ei saanut webastoa ollenkaan, joten moottoria ei voi esilämmittää, mutta eikö kaikissa dieseleissä ole joka tapauksessa jonkinlainen lisälämmitin pohjoiseen myytävissä malleissa?
Olisin edelleenkin sitä mieltä, että ajoakun lämpötila on se ratkaiseva tekijä, joka mahdollistaa pelkän sähköajon 350de:nkin tapauksessa.
Mitä auton inforuutu (tai sähkörange) näyttää kylmästä lähtiessä, kun pyydät autolta pelkkää sähköajoa?
Entä muuttuuko se tietyn ajomatkan jälkeen (kun akku on lämmennyt riittävästi)?
Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)
Sähköoajo ei mene lainkaan päälle valikossa (harmaa, ei voi valita). !!!!