Harjoitteluohje sähköautoa odotellessa

31 kommenttia
«1

Sähköautoilu on vapauttavaa ja päihittää vanhat autot mennentullen. Näin lupaavat monet tahot.

Sitä on helppo harjoitella ja simuloida myös polttoaineella kulkevalla autolla. Tankkaa autoon vain muutama litra polttoainetta, koko perhe mukaan ja aja niin kauan kunnes veto loppuu. Muista laskea reittisi oikein. Koska latausmahdollisuuttakaan ei ole missä tahansa niin jätä varakanisteri kotiin.

Ihan vapauden tunne koko matkan ajan, eikö vain?

  
  • Sen tutun ja turvallisen teknologian korvautuminen uudella ja paremmalla on aina aiheuttanut kipuilua niissä, jotka pelkäävät muutosta. Älypuhelimetkin ovat aivan turhia ja parhautta on, kun luurissa on mahdollisimman paljon nappeja ja mahdollisimman pieni näyttö. Siihen vielä mahdollisimman iso akku pullottamaan, niin voi olla vaikka koko kuukauden lataamatta, koska vain latausten vähyys ratkaisee.

      1
  • Menneen ajan syväluotaavia analyyseja, aikansa kutakin. Tuskin kukaan kaipaa aikaa jolloin puhelimet pieneni pienenemistään. Älypuhelimen kosketusnäytön kokoa ei tarvitse enää kasvattaa, mielestäni nyt ollaan siinä rajoissa jossa puhelin sopii vielä hyvin povitaskuun.

      
  • Eihän se sähköautolla ajo ole sen kummempaa kuin bensa/diesel, kun alkaa mittari näyttämään loppumista ajetaan tankkausasemalle, sähköautolla lataukseen, siinä on vaan ainakin vielä latausaika matka ajossa ja kotioloissa missä olisi aikaa ladata, kaupunkikerrostalon latauspaikan puute, mihin kompastutaan.

      
  • Ajatelkaa, jos vastustajat olisivat voittaneet useammin, niin mitä meillä ei olisi... :)

      
  • @Josef kirjoitti:
    Ajatelkaa, jos vastustajat olisivat voittaneet useammin, niin mitä meillä ei olisi... :)

    Meillä ei olisi korkeaa autoveroa, eikä itsenäisyyttä.

      
  • muokattu 04.04.2021 12:03

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se sähköautolla ajo ole sen kummempaa kuin bensa/diesel, kun alkaa mittari näyttämään loppumista ajetaan tankkausasemalle, sähköautolla lataukseen, siinä on vaan ainakin vielä latausaika matka ajossa ja kotioloissa missä olisi aikaa ladata, kaupunkikerrostalon latauspaikan puute, mihin kompastutaan.

    On se erilaista. Sähköautolla kannattaa ladata aina, kun siihen on tilaisuus, eikä odottaa, että mittari näyttää olevan pakko.

    Sähköauton lataamista pelätään varmaankin paljolti juuri siksi, että polttomoottorikuski ajattelee akun lataamisfilosofia analogisesti samanlaiseksi kuin polttomoottoriauton tankkaamiseen eli että mennään tankille vasta, kun tankki alkaa olla tyhjä.

    Kun sähköauton lataa kotona tai työpaikalla, ei lataamista tarvitse odotella kuin pitkillä taipaleilla. Pitkän matkan ajossa kannattaa lataaminen yhdistää lounas- ja/tai kahvitaukoihin, eikä silloinkaan tarvitse odotella lataantumista.

    Joskus joutuu odottamaan auton lataantumista, mutta sellainen tilanne ei ensinnäkään tule yllättäen ja toisekseen ei elämässä kaikki muutenkaan mene aina helpoimman kautta. ¨

    Edit: kannattaa oli vahingossa muodossa "ei kannattaa"

      1
  • HR tapa jota kuvaat on perin vieras ajatus. Tankkaan aina kun polttoainemittari näyttää 20 litran rajaa. Tapaa on helppo noudattaa, asemia on sen verran tiheässä. Yksi houkutin on eri asemien väliset hinnanerot. Kaupungin sisällä hinnat eivät juurikaan poikkea toisistaan mutta eri kaupungeissa sattaa olla ihan huomattavia eroja.

      
  • muokattu 04.04.2021 13:59

    Niinhän minä kirjoitin, kun alkaa mittari näyttämään loppumista ajetaan tankkausasemalle, sähköautolla lataukseen.
    Eihän sitä sähköauta kotona tarvitse ladata, jos akussa on virtaa. Lataaminen vie kuitenkin niin paljon aikaa, että joustavin tapa ladata on omassa latauspisteessä, vaikkapa yönyli.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR tapa jota kuvaat on perin vieras ajatus. Tankkaan aina kun polttoainemittari näyttää 20 litran rajaa. Tapaa on helppo noudattaa, asemia on sen verran tiheässä. Yksi houkutin on eri asemien väliset hinnanerot. Kaupungin sisällä hinnat eivät juurikaan poikkea toisistaan mutta eri kaupungeissa sattaa olla ihan huomattavia eroja.

    Miksi?

      
  • Minä tankkasin bensa-autoakin viime talvena pariin otteeseen noin 400 km ajojen jälkeen, vaikka tankissa oli vielä 2/3 jäljellä. Syy? Odotin vaimoa kaupasta, jonka parkkipaikalla oli mittarikenttä eikä ollut hyödyllisempääkään tekemistä.

      
  • Etenkin talvella tyhjään tankkiin pääsee helposti tiivistymään kosteutta. Tämä voi aiheuttaa ongelmia polttoainejärjestelmässä. Ennaltaehkäiseviä toimia kannattaa pitää yllä eihän niistä mitään haittaakaan ole. Tämän opin jo autokoulussa vanhemmalta autokoulunopettajalta. Taitaa tämäkin olla sitä kuuluisaa katoavaa kansanperinnettä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Etenkin talvella tyhjään tankkiin pääsee helposti tiivistymään kosteutta. Tämä voi aiheuttaa ongelmia polttoainejärjestelmässä. Ennaltaehkäiseviä toimia kannattaa pitää yllä eihän niistä mitään haittaakaan ole. Tämän opin jo autokoulussa vanhemmalta autokoulunopettajalta. Taitaa tämäkin olla sitä kuuluisaa katoavaa kansanperinnettä.

    Se oli sitä aikaa kun tankit oli pellistä, ja useat lorautti vielä jäänestoa sekaan.

      
  • muokattu 04.04.2021 14:34

    @_Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Etenkin talvella tyhjään tankkiin pääsee helposti tiivistymään kosteutta. Tämä voi aiheuttaa ongelmia polttoainejärjestelmässä. Ennaltaehkäiseviä toimia kannattaa pitää yllä eihän niistä mitään haittaakaan ole. Tämän opin jo autokoulussa vanhemmalta autokoulunopettajalta. Taitaa tämäkin olla sitä kuuluisaa katoavaa kansanperinnettä.

    Se oli sitä aikaa kun tankit oli pellistä, ja useat lorautti vielä jäänestoa sekaan.

    Ei se pelti siihen mitään vaikuta, vaan tankin "hengittäminen". Ilma kutistuu kylmetessään ja tankki imee ulkoa ilman mukana kosteutta tankkiin. Lämmitessään ilma taas laajenee ja tankki puhaltaa ilmaa ulos mutta kosteus jää herkästi tankin sisään. Tätä kun jatkuu kauan, kosteutta kertyy koko ajan lisää. Kun tankki on bensaa täynnä, lämpötilan mukaan kutistuvaa ja laajenevaa ilmaa on vähemmän, jolloin myös kosteutta kulkeutuu tankkiin vähemmän. Nyky tankit on "tiiviimpiä" jolloin ilman liikkuminen on rajoitetumpaa, eikä vettä kondensoidu tankkiin niin herkästi.

    "tiiviimpiä" = tankin korvausilmaventtiili on sellainen, että se ei päästä ilmaa liikkumaan niin helposti bensahöyryjen haihtumisen rajoittamiseksi. Siksi korkkia avatessa usein kuuluu suhaus.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se sähköautolla ajo ole sen kummempaa kuin bensa/diesel, kun alkaa mittari näyttämään loppumista ajetaan tankkausasemalle, sähköautolla lataukseen, siinä on vaan ainakin vielä latausaika matka ajossa ja kotioloissa missä olisi aikaa ladata, kaupunkikerrostalon latauspaikan puute, mihin kompastutaan.

    On se erilaista. Sähköautolla kannattaa ladata aina, kun siihen on tilaisuus, eikä odottaa, että mittari näyttää olevan pakko.

    Pikemminkin tarpeen mukaan on hyvä latailla. Jos mietin tyypillistä työpäivääni Suomessa, niin lataustilaisuuksia olisi päivän aikana kotona, työpaikalla ja yhdessä tai useammassa asiointipaikassa. Kilometrejä matkalla kertyisi 30-50. Sopiva lataustahti olisi muutaman päivän välein.

      
  • muokattu 04.04.2021 17:29

    Sähkömoottori on 100 nolla polttomoottoria parempi teknisesti, yksinkertaisimmillaan kaksi laakeria ja yksi pyörivä osa.
    Akut ja latausaika on vielä kehitysvaiheessa.

      
  • Jos haluaa harjoitella sähköautoilua polttomoottoriautolla, voi hankkia kotiinsa farmitankin täyteen polttoainetta, jota lorotella auton tankkiin aina tarvittaessa. B-)

      2
  • Oikealla asenteella pääsee pitkälle, niin tässäkin asiassa. :smile:

      
  • Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se sähköautolla ajo ole sen kummempaa kuin bensa/diesel, kun alkaa mittari näyttämään loppumista ajetaan tankkausasemalle, sähköautolla lataukseen, siinä on vaan ainakin vielä latausaika matka ajossa ja kotioloissa missä olisi aikaa ladata, kaupunkikerrostalon latauspaikan puute, mihin kompastutaan.

    On se erilaista. Sähköautolla kannattaa ladata aina, kun siihen on tilaisuus, eikä odottaa, että mittari näyttää olevan pakko.

    Pikemminkin tarpeen mukaan on hyvä latailla. Jos mietin tyypillistä työpäivääni Suomessa, niin lataustilaisuuksia olisi päivän aikana kotona, työpaikalla ja yhdessä tai useammassa asiointipaikassa. Kilometrejä matkalla kertyisi 30-50. Sopiva lataustahti olisi muutaman päivän välein.

    Niin, ei tietysti kannata turhan takia ladata, mutta pointti on, ettei kannata antaa akun tyhjentyä kovin alas, ettei tarvitse sitten ladata pitkään, jos tulee lähtö kauemmaksi. En minäkään joka päivä lataa, koska työmatka on niin lyhyt. Paitsi kylmillä ilmoilla aamua varten kytken latauspiuhan illalla autoon.

    Oletan, että normikäyttäjä antaa polttisautolla tankin mennä melko tyhjäksi ennen kuin menee tankaamaan ja se ei sähköautolla ole hyvä tapa paitsi, jos tietää saavansa auton lataukseen yöksi.

    Usein tuskaillaan, että sähköauton lataamista joutuu odottamaan, mutta tosielämässä on harvoin tilanne, että edes tarvitsee ladata akkua lähes tyhjästä alkaen.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähkömoottori on 100 nolla polttomoottoria parempi teknisesti, yksinkertaisimmillaan kaksi laakeria ja yksi pyörivä osa.
    Akut ja latausaika on vielä kehitysvaiheessa.

    Akut ja latausaika ovat jo ihan käyttökelpoisella tasolla. Latausasemia vaan lisää sinne missä ihmiset pitävät autojaan parkissa.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Minkä tähden viikonloppureissulla pitäisi odottaa vähintään tunti ylimääräistä?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Nonstop Pääsiäisenä Rukalle - 740km perinteisellä voimalinjalla (hybrid). Reitillä olisi sattunut toki 22kW pikalaturi (1kpl) mukavasti puoleen väliin. Paljonko tuossa olisi pitänyt notkua, jotta olisi saanut sähkön loppuun asti, useampi tunti? Perillä lämmitystolppa, josta saa sähköä 2 tuntia kerrallaan :smile: Tässä menee jo useampi päivä, että saa hybridin akun (24kW) täyteen, mutta kai isompikin akku tulisi täyteen kun laittaa kännyyn hälytyksen aina kahden tunnin välein. Nyt on ihan sama tuleeko akku yhteen vai ei, sähköauton kanssa tuo olisi 'pakko' hoitaa.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Nonstop Pääsiäisenä Rukalle - 740km perinteisellä voimalinjalla (hybrid). Reitillä olisi sattunut toki 22kW pikalaturi (1kpl) mukavasti puoleen väliin. Paljonko tuossa olisi pitänyt notkua, jotta olisi saanut sähkön loppuun asti, useampi tunti? Perillä lämmitystolppa, josta saa sähköä 2 tuntia kerrallaan :smile: Tässä menee jo useampi päivä, että saa hybridin akun (24kW) täyteen, mutta kai isompikin akku tulisi täyteen kun laittaa kännyyn hälytyksen aina kahden tunnin välein. Nyt on ihan sama tuleeko akku yhteen vai ei, sähköauton kanssa tuo olisi 'pakko' hoitaa.

    En tiedä, mistä päin lähdit liikkeelle, mutta jos oletetaan, että Lappeenrannasta, niin matkaan menisi ABRP-sovelluksen mukaan 10tuntia 28 minuuttia, josta latausta olisi 1tunti 13 minuuttia. Reitti Lranta-Äänekoski-Pyhäjärvi- Ruka Info. Siis kaksi välilatausta. Autona Model X.

    GoogleMaps antaa samalle reitille 8 tuntia 29 minuuttia ilman taukoja. Jos siihen lisätään samat tauot kuin ABRP ehdotti sähköautolle, niin polttiksen matka veisi 9tuntia 20minuuttia.

    Pikalatausasemia on vielä turhan harvassa, mutta jo tänään sähköauto olisi ihan kelvollinen kulkuneuvo tuolle matkalle (paitsi tietysti TM:n testiryhmälle, mutta se onkin oma lukunsa).

    Rukalla varmaan löytyy muitakin latausmahdollisuuksia kuin 2h kerrallaan virtaa antava tolppa.

    Mutta tästähän ei kannata kiistellä. Sähköauto häviää polttikselle tuollaisen matkan kohdalla ajassa, mutta kaikissa muissa suhteissa se onkin parempi vaihtoehto.

      
  • Muotoilen uudelleen näkemykseni sähköautojen lataamisesta:

    Ei siihen ole yhtä oikeaa tapaa vaan jokainen valitsee omaan ajoprofiiliinsa sopivimman. Kun sanon, että paras periaate on "tilaisuus tekee lataajan", niin en tarkoita, että kirjaimellisesti pitäisi ladata ihan aina, kun siihen on mahdollisuus.

    Mutta toisin kuin polttista sähköautoa pystyy tankkaamaan vaihtelevissa paikoissa eikä ole sidoksissa julkisiin latausasemiin. Tavallinen 16A tai 32A punainen voimavirtapistorasia on ihan käypänen latauspiste.

    Olen nyt mukana projektissa, jossa asiakkaan tehtaanportin lähellä n. 350m päässä on Virran 22kW latauspisteitä 4kpl ja vähän pidemmällä toiset 4kpl. Kun menen asiakkaan luokse ja parkkeeraan siihen latauspisteeseen, auto latautuu työpäivän aikana säädettyyn 90% varaustasoon ja kotimatkan jälkeen on vielä puolet akusta jäljellä. Ei pienintäkään vaivaa lataamisesta eikä sitä tarvitse odotella. Kahden muun asiakkaan luona saan auton 16A pistorasiaan kiinni eikä taaskaan tule odotusaikoja. Vain, jos käytän Teslan latausasemia, joudun odottamaan latautumista, koska Teslan asemat ovat maanteiden varrella. Mutta silloin voi aikatauluttaa lataamisen lounaan tai kahvitauon kohdalle eikä joudu odottamaan latautumista. Teslan laturit lataavat tehokkaasti, joten odotusaika ei ole pitkä.

    Kun pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla, sähköauton käyttäminen on erittäin vaivatonta. Aamulla akussa on aina se varaus, minkä on katsonut illalla seuraavalle päivälle tarpeelliseksi. Pitkää matkaa varten 100% tai vaikka 90% matkan pituudesta riippuen. Paikkakuntapyörittelyä varten vaikka 80% - 90%. Tai voi jättää lataamisen kokonaan väliin muutamaksi päiväksi. Yön aikana akku lataantuu tarvittaessa alarajalta täyteen.

    Viime heinäkuun alussa aloittamani sähköautoilun aikana olen joutunut lataamista odottamaan ehkä n. 5 - 7 kertaa ja pisin odotus on 45min, kun koronarajoitusten takia ei voinut ABC:llä lounastaa latauksen aikana.

    Joskus harhaudun kuvittelemaan, että tätä palstaa saattaa lukea joku, joka pohtii sähköauton hankkimista ja on kiinnostunut lukemaan käyttökokemuksista. Mutta tosiasiassa täällä on vain muutama lukija/kirjoittaja, joilla on jo mielipeet selvillä

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Nonstop Pääsiäisenä Rukalle - 740km perinteisellä voimalinjalla (hybrid). Reitillä olisi sattunut toki 22kW pikalaturi (1kpl) mukavasti puoleen väliin. Paljonko tuossa olisi pitänyt notkua, jotta olisi saanut sähkön loppuun asti, useampi tunti? Perillä lämmitystolppa, josta saa sähköä 2 tuntia kerrallaan :smile: Tässä menee jo useampi päivä, että saa hybridin akun (24kW) täyteen, mutta kai isompikin akku tulisi täyteen kun laittaa kännyyn hälytyksen aina kahden tunnin välein. Nyt on ihan sama tuleeko akku yhteen vai ei, sähköauton kanssa tuo olisi 'pakko' hoitaa.

    En tiedä, mistä päin lähdit liikkeelle, mutta jos oletetaan, että Lappeenrannasta, niin matkaan menisi ABRP-sovelluksen mukaan 10tuntia 28 minuuttia, josta latausta olisi 1tunti 13 minuuttia. Reitti Lranta-Äänekoski-Pyhäjärvi- Ruka Info. Siis kaksi välilatausta. Autona Model X.

    GoogleMaps antaa samalle reitille 8 tuntia 29 minuuttia ilman taukoja. Jos siihen lisätään samat tauot kuin ABRP ehdotti sähköautolle, niin polttiksen matka veisi 9tuntia 20minuuttia.

    Pikalatausasemia on vielä turhan harvassa, mutta jo tänään sähköauto olisi ihan kelvollinen kulkuneuvo tuolle matkalle (paitsi tietysti TM:n testiryhmälle, mutta se onkin oma lukunsa).

    Rukalla varmaan löytyy muitakin latausmahdollisuuksia kuin 2h kerrallaan virtaa antava tolppa.

    Mutta tästähän ei kannata kiistellä. Sähköauto häviää polttikselle tuollaisen matkan kohdalla ajassa, mutta kaikissa muissa suhteissa se onkin parempi vaihtoehto.

    Ajoin via Kareliaa (nopea tie - 100km/h, vähän liikennettä ja ei juurikaan kameroita). Matkaan kului aikaa 7h 20min. Kyllä 3h lisää on liikaa. Mutta uskon tulevaisuussa on mahdollista yhdellä alle 1h pysähdyksellä päästä tuo matka sähköautolla. Se olisi ok. Onhan tuo hieman pitkä matka ajaa yhtä soittoa muutenkin.

    Rukan keskukseen täältä metsästä on 15 km, varmasti kylältä joku 22kW tolppa löytyisi. Sähköauton latauksen voisi järjestää pienimmällä vaivalla siten, että ajelis Ruka-keskukseen, kävis hiihtelemässä ja auto olisi sitten ladattu lenkin aikana. Hybridin kanssa ei viitsi vaivaitua, kun latu menee mökin vierestä.

      
  • muokattu 05.04.2021 07:59

    @HybridRules kirjoitti:

    Minkä tähden viikonloppureissulla pitäisi odottaa vähintään tunti ylimääräistä?

    Mitä noita koeajojen toteutuneita yhdenlatukusen matkoja katsoo, niin matka jää lyhyeksi ilman välilatausta.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllähän siinä asennetta kysytään, kun viikonloppureissulla joutuu notkumaan vähintään tunnin ylimääräistä matka aikaa lastauspaikalla.

    Nonstop Pääsiäisenä Rukalle - 740km perinteisellä voimalinjalla (hybrid). Reitillä olisi sattunut toki 22kW pikalaturi (1kpl) mukavasti puoleen väliin. Paljonko tuossa olisi pitänyt notkua, jotta olisi saanut sähkön loppuun asti, useampi tunti? Perillä lämmitystolppa, josta saa sähköä 2 tuntia kerrallaan :smile: Tässä menee jo useampi päivä, että saa hybridin akun (24kW) täyteen, mutta kai isompikin akku tulisi täyteen kun laittaa kännyyn hälytyksen aina kahden tunnin välein. Nyt on ihan sama tuleeko akku yhteen vai ei, sähköauton kanssa tuo olisi 'pakko' hoitaa.

    En tiedä, mistä päin lähdit liikkeelle, mutta jos oletetaan, että Lappeenrannasta, niin matkaan menisi ABRP-sovelluksen mukaan 10tuntia 28 minuuttia, josta latausta olisi 1tunti 13 minuuttia. Reitti Lranta-Äänekoski-Pyhäjärvi- Ruka Info. Siis kaksi välilatausta. Autona Model X.

    GoogleMaps antaa samalle reitille 8 tuntia 29 minuuttia ilman taukoja. Jos siihen lisätään samat tauot kuin ABRP ehdotti sähköautolle, niin polttiksen matka veisi 9tuntia 20minuuttia.

    Pikalatausasemia on vielä turhan harvassa, mutta jo tänään sähköauto olisi ihan kelvollinen kulkuneuvo tuolle matkalle (paitsi tietysti TM:n testiryhmälle, mutta se onkin oma lukunsa).

    Rukalla varmaan löytyy muitakin latausmahdollisuuksia kuin 2h kerrallaan virtaa antava tolppa.

    Mutta tästähän ei kannata kiistellä. Sähköauto häviää polttikselle tuollaisen matkan kohdalla ajassa, mutta kaikissa muissa suhteissa se onkin parempi vaihtoehto.

    Ajoin via Kareliaa (nopea tie - 100km/h, vähän liikennettä ja ei juurikaan kameroita). Matkaan kului aikaa 7h 20min. Kyllä 3h lisää on liikaa. Mutta uskon tulevaisuussa on mahdollista yhdellä alle 1h pysähdyksellä päästä tuo matka sähköautolla. Se olisi ok. Onhan tuo hieman pitkä matka ajaa yhtä soittoa muutenkin.

    Rukan keskukseen täältä metsästä on 15 km, varmasti kylältä joku 22kW tolppa löytyisi. Sähköauton latauksen voisi järjestää pienimmällä vaivalla siten, että ajelis Ruka-keskukseen, kävis hiihtelemässä ja auto olisi sitten ladattu lenkin aikana. Hybridin kanssa ei viitsi vaivaitua, kun latu menee mökin vierestä.

    Luulen ymmärtäväni ajatuskulkuasi aika hyvin, koska itsekin ajoin plugarilla 85.000km. Plugarin ehdoton hyvä puoli on se, ettei lataamiseen ole koskaan pakkoa.

    Minua alkoi korpeamaan sähköajon lyhyys ja lataamisen hitaus plugarin kanssa.

    Ensimmäinen kummallinen havainto sähköautoon siirtymisen jälkeen oli se, että lataamisen tarve pieneni aivan valtavasti.

    Toisaalta latureiden paikoista pitää nyt olla paremmin selvillä.

    Sähköautolla 22kW latauspiste on käyttökelpoinen tilanteessa, kun auto on muutenkin parkissa. Toisaalta aika harvassa autossa taitaa olla 22kW laturi "OnBoard". Model X:n laturi on 16,5kW, monissa autoissa on 11kW ja joissain vain 7.5kW. Ja joissain tuo 7.5kW on vain yhden vaiheen varassa eli vaatii 32A liitynnän. Siis 22kW latauspiste lataa vain 7,5kW teholla, jos autossa on 7,5kW yksivaihelataus ja 11kW latauspiste vain 3.5kW teholla. (22kW vaatii 3x32A ja 11kW 3x16A).

    Pikalaturien tehot alkavat 50kW:sta ja ovat tasavirtalatureita, jotka lataavat suoraan auton akkua, kun taas 11kW ja 22kW latauspisteet syöttävät virtaa auton omalle laturille. Pikalataus pitäisi olla joka plugarissa, jotta voisi matkalla ladata järkevästi. Paradoksaalisesti tasavirtalatausta ei ole kuin muutamassa plugarissa, mm. MB350 de. Paradoksaalista sikäli, että plugarien pientä akkua pitää ladata usein, kun sähköauton akkua vain usean sadan kilometrin välein.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minkä tähden viikonloppureissulla pitäisi odottaa vähintään tunti ylimääräistä?

    Mitä noita koeajojen toteutuneita yhdenlatukusen matkoja katsoo, niin matka jää lyhyeksi ilman välilatausta.

    Matkat eivät ole veljiä keskenään kuten eivät sähköautotkaan.

    Yleistäen voi yhtä hyvin sanoa, että sähköautolla ei tule yhtään odotusaikoja viikonloppumatkoilla.

    Toisekseen pitkällä matkalla ei tarvitse odottaa ylimääräistä, kun satuttaa lataamisen tapahtumaan muutenkin pidettävän tauon kanssa.

      1
  • Niinpä, sitähän tarkoitin, ylimääräisiä taukoja johtosulkeisilla, ei kiitos. Hybridillä menee kokokierros tauotta.

      
  • Olen ajanut kahdella eri sähköautolla(BMW i3 ja VW ID3) nyt reilut 3kk (kausiauto) ja noin 6000 km. Työmatka on päivittäin 52 km, useita matkoja ajettu 100-200 km ja viimeisimpänä Rauma-Vaasa-S-joki-Rauma noin 600 km.
    Kännykässä on kolme sovellusta joilla olen pärjännyt. Viimeisin reissu Vaasaan on ollut ainoa pidempi, jolloin pientä
    reitin suunnittelua harrastin. Ensimmäinen lataus Kristiinankaupungin ABC:llä kahvitauon lomassa, 30 min ja sähköä sain 22,7 kWh ja maksoi 0,31 eur/kWh. Toinen lataus Vaasassa hotellin parkkipaikalta, parkkimaksu oli 8 eur ja sähkö ei maksanut mitään(lataus koko yön ja akku 100%). Seuraava lataus Ideaparkissa S-joella samalla kun käytiin syömässä(lataus oli ilmainen mutta hidas). Kotimatka alkaa, rangea on 250 km ja kotiin matkaa noin 230 km. Viimeinen pysähdys vielä Porissa Tikkulan ABC:llä ja kahvin ja WC aikana lataus Fortumin 50kW:n laturista hintaan 0,28 eur/kWh.

    BMW i3 oli ihan hieno auto, paitsi että hieman kiikkerä yli 100 kmh nopeudessa ja takaovet kaapparimallia. Muuten auton käytös ja voimalinja aavistuksen VW ID3:sta hienostuneempi. Kulutus noin 3000 km aikana oli 18,8 kWh/100 km. Auto oli käytössä Tammikuun 15. - Maaliskuun alkuun. Oli oikein kunnon pakkasiakin ja esilämmitys käytössä joka päivä x 2. Mielestäni kelpo tulos. BMW:tä en ladannut kaupallisilla asemilla kuin kahdesti. Toimintamatka oli täyteen ladattuna 165 km - 220 km lämpötilasta riippuen.

    VW ID3 Performance Pro on tämänhetkinen auto, ei eroa juurikaan normiautosta. Toimintamatkaksi näyttää 100% ladattuna 280km - 320km lämpötilasta riippuen. Avustimiin olen jo tutustunut ja ainut mikä on selvä kehityskohde VW:lle on rattinapit varsinkin adapt.vakkarin käyttöön liittyen.

    Varsin halpaa ajamista jos lataa kotona. Laturit joissa hinnoittelu on aikapohjainen yritän kiertää kaukaa.

    Tarkoituksena on hakea Saksasta tuollainen BMW i3 jossa olisi akkutakuuta jäljellä 3-4 vuotta/noin 50 tkm.
    Lähinnä kaupunki/työmatka autoksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit