@tracktest kirjoitti:
Kattoon asti lastaaminen taitaa olla melko vaarallista, jossain kohtaa se vaarantaa kuljettajan ja matkustajat.
Selvennätkö hieman mikä siinä kattoon asti lastaamisessa on vaarallista? Tottakai painavimmat laitetaan alle ja kevyemmät sitten siihen päälle. Mulla ainakin auton varusteisiin kuuluu verkko, jonka saa kattoon koukuillä kiinni ja alareunan lattiaan turvavyön tapaisilla liinoilla, ja saapa väliverkon vielä tarvittaessa siirrettyä etupenkkien taakse (katosssa on koukuile toiset kiinnityspaikat) jos takapenkit kaadetaan. Joissakin malleissa verkko on integroitu samaan tavaratilansuojan kanssa mutta idea on sama. Käsitääkseni ko. järjestely kuuluu kaikkiin bemarin pitkäkattoisiin farkku/SUV-malleihin.
Siitä olen samaan mieltä, että jos ei ole mitään jakajaa takapenkkien selkänaojan ja katon välissä estämässä tavaratilassa olevien tavaroiden mahdollista siirtymistä matkustajien niskaan, niin erittäin vaarallistahan se on äkkipysähdyksessä, vaikka tavaratilaa ei edes olisi lastattu selkänojan yläreuna tasolle. Sedanissa ongelmaa ei ole, paitsi kuljetettaessa tavaraa takapenkit kaadettuna. Sedaneissa en ole nähnyt mitään vastaavia suojia. 5-sarjalasessa sedanissa 2000-luvun alussa oli suksipussi ja sen lisäksi turvavyö, jolla pussissa olevat sukset lukittiin paikoilleen, että ne eivät lentele missään tilanteessa matkustamossa. En muista nähneeni enään tuollaisia varmistuksia nykyään. Nykyisessä ei ole suksiluukkua, vaan istuinten keskeltä kaatuu ohut siivu. josta sukset laitettua, mutta siinä ne vapaana. Äkkipysähdyksessä sukset ja sauvat 'keihästävät' ilmastointilaitteen säätimet.
Oikeaoppinen lastaaminen ei aiheuta vaaraa, mutta väärin lastatussa vaara alkaa olla ilmeinen. Olen koko ikäni ajellut 5-sarjan sedaneilla ja olen ollut näihin tiloihin tyytyväinen. Tavaratila on aina riittänyt ja kuten sanoin, käytössäni on ollut pakettiautoja isommille tarpeille. Suksipussit on tullut tutuksi kuten kaatuvat takaselkänojat ja pärjätty on. Suksiboksi taitaa olla suksille se turvallisin tapa kuljettaa niitä paikasta toiseen. Tilasta tai tilan puutteesta keskusteleminen on minusta vähän hölmöä, aina joku kitisee sen riittävyydestä tai puutteesta. Tietysti kohdallani hyvää on ollut se etten ole ollut yhden auton varassa vaan käytössä on aina ollut pakettiautoja. Pidetään keskustelu asiallisena ja mennään hyvässä hengessä eteenpäin.
@tracktest kirjoitti: BMW i5 Touring näyttää hyvältä ja tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen.
@tracktest kirjoitti myös:Käyttötarpeen mukaan se menee. Ei kai kukaan niin huonosti arvioi omaa tilantarvetta, että auto pitää kattoa myöden lastata.
@tracktest kirjoitti vielä tämänkin:Tilasta tai tilan puutteesta keskusteleminen on minusta vähän hölmöä, aina joku kitisee sen riittävyydestä tai puutteesta.
Ensin Bemarin tilat riittävät kaikille. Sitten eivät riitäkään, mutta tarve on jotenkin arvioitu väärin, ja sen jälkeen koko asiasta ei enää saisi keskustella.
Pystytkö kuvittelemaan että muilla ihmisillä voi olla erilaisia tarpeita kuin sinulla? Voisiko ajatella että joillekin auto on väline jolla kuljetetaan tavaroita ja ihmisiä, eikä se olekaan oman identiteetin jatke?
Tietysti kohdallani hyvää on ollut se etten ole ollut yhden auton varassa vaan käytössä on aina ollut pakettiautoja.
Bemari on hyvä ja sopiva auto kaikille, kunhan pitää varalla riittävän määrän muita autoja.
Kukin valitkoon tarpeidensa mukaan, ei tähän muuta sanottavaa ole. Voit veistellä asiaa miten haluat. Kai se sallitaan, että kukin puhuu omista tarpeista ja mahdollisuuksista.
@tracktest kirjoitti:
Kukin valitkoon tarpeidensa mukaan, ei tähän muuta sanottavaa ole. Voit veistellä asiaa miten haluat. Kai se sallitaan, että kukin puhuu omista tarpeista.
Tottakai, nyt olemme tästä ihan samaa mieltä. Sinä kuitenkin aloitit sanomalla että se riittää kaikkiin tarpeisiin. Jos olisit sanonut että se riittää sinulle, niin ei minulla olisi mitään valittamista.
Oikeaoppinen lastaaminen ei aiheuta vaaraa, mutta väärin lastatussa vaara alkaa olla ilmeinen. Olen koko ikäni ajellut 5-sarjan sedaneilla ja olen ollut näihin tiloihin tyytyväinen. Tavaratila on aina riittänyt ja kuten sanoin, käytössäni on ollut pakettiautoja isommille tarpeille. Suksipussit on tullut tutuksi kuten kaatuvat takaselkänojat ja pärjätty on. Suksiboksi taitaa olla suksille se turvallisin tapa kuljettaa niitä paikasta toiseen. Tilasta tai tilan puutteesta keskusteleminen on minusta vähän hölmöä, aina joku kitisee sen riittävyydestä tai puutteesta. Tietysti kohdallani hyvää on ollut se etten ole ollut yhden auton varassa vaan käytössä on aina ollut pakettiautoja. Pidetään keskustelu asiallisena ja mennään hyvässä hengessä eteenpäin.
Tilantarve vaihetelee kovin harrastusten ja perheen tilanteen mukaan. Aikoinaan kun omat lapset oli pieniä, romua oli lyhyellekin yön yli mummolla reisulle melkoisesti: sänkyä. pottaa, petivaatetta, nyskää, pilttiä jos jonkinlaista. Kyllä auto oli kattoa myöden ja jalkatilassa loput. Samoin hiihtolomareissuilla on paljon rojua matkassa, tosin matkat on tehty ilman suksiboksia. Farmarintarpeen/pakollisuuden ymmärän tätä taustaa vasten erittäin hyvin. Nykyisin mukana kulkeva,materia mahtuu usein jo suojaverhon alle. Itsellä onkin suunnitelmissa paluu sedaniin 25 vuoden jälkeen, mutta vetokoukku täytyy autossa olla poikkeustapausten varalle ja ehkäpä suksiboksikin menee hankintaan.
Sen verran kurkkasin, että edella mainittuun Suberbin farmariin saa jakajaverhon lisävarusteena. Mersua en käynyt tsekkamassa, mutta oletan siinä asian olevan kunnossa jo vakiona, kuten se on bemarissakin. Näin ei ole läheskään kaikkissa, jakajaa ei ole saavissa edes lisävarusteena, joten mikään ei estä kattoon asti pakattuja tavaroita liikkumasta matkustajien niskaan tai turva-istuimissa selkämenoisuuntaan istuvien pikkupilttien syliin kovassa jarrutuksessa, törmäysessä tai peräänajossa. Ilman verkkoa/jakajaa ko. auto on käytännössä mahdottomia lastata kattoa myöten turvallisesti,
Oikeaoppinen lastaaminen ei aiheuta vaaraa, mutta väärin lastatussa vaara alkaa olla ilmeinen. Olen koko ikäni ajellut 5-sarjan sedaneilla ja olen ollut näihin tiloihin tyytyväinen. Tavaratila on aina riittänyt ja kuten sanoin, käytössäni on ollut pakettiautoja isommille tarpeille. Suksipussit on tullut tutuksi kuten kaatuvat takaselkänojat ja pärjätty on. Suksiboksi taitaa olla suksille se turvallisin tapa kuljettaa niitä paikasta toiseen. Tilasta tai tilan puutteesta keskusteleminen on minusta vähän hölmöä, aina joku kitisee sen riittävyydestä tai puutteesta. Tietysti kohdallani hyvää on ollut se etten ole ollut yhden auton varassa vaan käytössä on aina ollut pakettiautoja. Pidetään keskustelu asiallisena ja mennään hyvässä hengessä eteenpäin.
Tilantarve vaihetelee kovin harrastusten ja perheen tilanteen mukaan. Aikoinaan kun omat lapset oli pieniä, romua oli lyhyellekin yön yli mummolla reisulle melkoisesti: sänkyä. pottaa, petivaatetta, nyskää, pilttiä jos jonkinlaista. Kyllä auto oli kattoa myöden ja jalkatilassa loput. Samoin hiihtolomareissuilla on paljon rojua matkassa, tosin matkat on tehty ilman suksiboksia. Farmarintarpeen/pakollisuuden ymmärän tätä taustaa vasten erittäin hyvin. Nykyisin mukana kulkeva,materia mahtuu usein jo suojaverhon alle. Itsellä onkin suunnitelmissa paluu sedaniin 25 vuoden jälkeen, mutta vetokoukku täytyy autossa olla poikkeustapausten varalle ja ehkäpä suksiboksikin menee hankintaan.
Sen verran kurkkasin, että edella mainittuun Suberbin farmariin saa jakajaverhon lisävarusteena. Mersua en käynyt tsekkamassa, mutta oletan siinä asian olevan kunnossa jo vakiona, kuten se on bemarissakin. Näin ei ole läheskään kaikkissa, jakajaa ei ole saavissa edes lisävarusteena, joten mikään ei estä kattoon asti pakattuja tavaroita liikkumasta matkustajien niskaan tai turva-istuimissa selkämenoisuuntaan istuvien pikkupilttien syliin kovassa jarrutuksessa, törmäysessä tai peräänajossa. Ilman verkkoa/jakajaa ko. auto on käytännössä mahdottomia lastata kattoa myöten turvallisesti,
Juuri näin, ei mitään lisättävää. Usean lapsen isänä kaikki vuodet on vielä hyvässä muistissa.
Tavaraa oli paljon, mutta hyvin lasten kanssa pärjättiin. Mummoloissa oli paljon tavaraa, joten ihan kaikkea ei tarvinnut viedä edestakaisin. 7-sarjaakin tuli kokeiltua, mutta 5-sarja oli enemmän omani.
@tracktest kirjoitti:
Kattoon asti lastaaminen taitaa olla melko vaarallista, jossain kohtaa se vaarantaa kuljettajan ja matkustajat.
Silti monet ostavat matalia farmareita kuten 5-sarjaa.
Käyttötarpeen mukaan se menee. Ei kai kukaan niin huonosti arvioi omaa tilantarvetta, että auto pitää kattoa myöden lastata. Tarpeen ollessa niin iso voi vetää perässään peräkärryä ja laittaa vielä katolle suksiboxin. Muuttokuorma viedään sitten kuorma-autolla tai isolla pakettiautolla. Eiköhän nämä ratkaisut löydy kaikille tarpeille, en tunne ainuttakaan joka olisi tässä epäonnistunut.
Kun joutuu peräkärryä hinaamaan tai suksiboksia kuljettelemaan katolla on tilantarpeensa arvioinut melko väärin. Hankalaa ja vaarallista ja vain Suomessa.
Minulla oli lumilinko mökillä mukana viikonloppuna. Olisin utelias kuulemaan selvityksen, missä kohtaa tilantarve on arvioitu väärin kun Volvon perässä oli peräkärry.
@Quu kirjoitti:
MERCEDES-BENZ EQE 350+ oikeasti uutta
Niin on. Isoin ja ahtain E-sarjalainen ikinä.
Asuessani noin kymmenen vuotta sitten perheen kanssa ulkomailla, kohtasimme useasti tilanteen Helsingin lentokentällä - mahtuuko laukut taksiin?
E-sedan viime vuosikymmenen alusta nieli neljä matkalaukkua takakonttiin, korkeutta oli sen verran, että kaksi mahtui päällekkäin. Mittasin silloin ulkomailla käytössä olleen F10 sedanin ja sen takakontin korkeus oli 10 cm liian matala jotta laukut olisi mahtuneet päällekkäin. Tässähän matkalaukun merkillä ei ole suurta merkistystä, jotenkin standardoitu.
Mitenkähän nämä nykyiset sedanit taksina?
@tracktest kirjoitti:
Kattoon asti lastaaminen taitaa olla melko vaarallista, jossain kohtaa se vaarantaa kuljettajan ja matkustajat.
Silti monet ostavat matalia farmareita kuten 5-sarjaa.
Käyttötarpeen mukaan se menee. Ei kai kukaan niin huonosti arvioi omaa tilantarvetta, että auto pitää kattoa myöden lastata. Tarpeen ollessa niin iso voi vetää perässään peräkärryä ja laittaa vielä katolle suksiboxin. Muuttokuorma viedään sitten kuorma-autolla tai isolla pakettiautolla. Eiköhän nämä ratkaisut löydy kaikille tarpeille, en tunne ainuttakaan joka olisi tässä epäonnistunut.
Kun joutuu peräkärryä hinaamaan tai suksiboksia kuljettelemaan katolla on tilantarpeensa arvioinut melko väärin. Hankalaa ja vaarallista ja vain Suomessa.
Minulla oli lumilinko mökillä mukana viikonloppuna. Olisin utelias kuulemaan selvityksen, missä kohtaa tilantarve on arvioitu väärin kun Volvon perässä oli peräkärry.
Ei se varmaan olisi kattoon asti pakkaamalla mahtunut sisälle, joten se ei välttämättä liity tähän. Jos muuttokuormat ja muut vastaavat kuljettelee muulla kuin käyttiksen tavaratilassa, ei se varmaan kerro tilaongelmasta. Jos taas nyytit ja nyssäkät kuljettelee katolla tai perävaunussa, ei auto ihan sopiva ole.
Minulla muuten oli tuollainen ääliömatala farmari, Vectra B. Se oli aikanaan ihan kohtuuiso ja luulin, että sillä olisi hyvä kuljetella kaikenlaista, mutta korkeuden kanssa tuli aina ongelmia. Kaikki piti kaataa lattialle.
Hehehh..... Tuosta voisi joku vääräleuka kyllä kehittää erilaisia teorioita, mitä tuollakin tarkoitetaan!
Kumppani kuittailusi oli jälleen kerran puskasta huutelun arvoista, ei mitään lisäarvoa tähänkään keskusteluun.
Minusta @Kumppani kommentti on ihan asiaa. TIlastot kun riippuun paljon siitä miten ne tehdään. Bemarin maininta hyvässä ja pahassa, tuo merkinnän. Tätä itsekin tarkoitin, joka kerta kun @Late1969 postaa bemarista jotain, älykone laskeen sen mukaan tilastoon.
@tracktest kirjoitti:
BMW:n iDrive-järjestelmä on etevä ja siinä moni autonvalmistaja jää hopealle.
Ettet itse astunut miinaan, vertaapa eri autoja keskenään. Laita vaikka viisi kohtaa ja vertaa niiden avulla viittä eri valmistajaa keskenään.
(ei pidä elvistellä asioilla mitä ei oikeasti hallitse.)
Täältä pisteet mulpuralle!
Joissain Audeissa mulpura oli muiden nappien seassa kojetaulussa ja ikävä käyttää suoralla kädellä ilman tukea. Mersun mulpura oli aina siellä missä pitääkin, käsinojan edessä hyvin käsillä, mutta se katosi jo uusista malleista.
BMW:ssa on edelleen mulpura siellä missä sen kuuluukin olla ja sillä on erittäin helppo ohjata äärellisen määrän vaihtoehtoja sisältäviä valintoja.
Videon olosuhteet huomioon ottaen suoritus on erinomainen, väistötestit tehdään normaalisti kuivalla asfaltilla. Tyhmempikin ymmärtää, että noissa olosuhteissa suoritus on loistava.
@tracktest kirjoitti:
Videon olosuhteet huomioon ottaen suoritus on erinomainen, väistötestit tehdään normaalisti kuivalla asfaltilla. Tyhmempikin ymmärtää, että noissa olosuhteissa suoritus on loistava.
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä. Talvisilla teillä ajetaan jopa satasta, vaikka siinä vauhdissa ei siis ole edes Bemarilla mahdollista välttää onnettomuutta. Ei ehdi pysähtymään, hiljentämään huomattavasti tai pysty väistämään.
Kuulutko sinäkin siihen joukkoon, joka ei ymmärrä liukkaan kelin vaikutusta suoritukseen. Tuossa videossa ajetaan kitkarenkailla jäisellä radalla, olosuhde on mahdollisimman hankala. Normaalisti liikenteessä nopeus pitää asettaa sopivaksi kelien mukaan, tuo on ihan terve asenne jokaiselle. Mielestäni suurin osa suomalaisista ajaa kelien edellyttämällä nopeudella, vain pieni osa ei ymmärrä hidastaa vauhtia vaarallisissa keliolosuhteissa. En oikein ymmärrä miten noin negatiivinen asenne saadaan aikaan, ajattelisin tuon asenteen olevan mahdollisimman stressaava. Luulisi jatkuvasti lenkillä käyvän omaksuvan hyvin helposti positiivisuutta arkiseen aherrukseen.
@tracktest kirjoitti:
Kuulutko sinäkin siihen joukkoon, joka ei ymmärrä liukkaan kelin vaikutusta suoritukseen. Tuossa videossa ajetaan kitkarenkailla jäisellä radalla, olosuhde on mahdollisimman hankala. Normaalisti liikenteessä nopeus pitää asettaa sopivaksi kelien mukaan, tuo on ihan terve asenne jokaiselle. Mielestäni suurin osa suomalaisista ajaa kelien edellyttämällä nopeudella, vain pieni osa ei ymmärrä hidastaa vauhtia vaarallisissa keliolosuhteissa. En oikein ymmärrä miten noin negatiivinen asenne saadaan aikaan, ajattelisin tuon asenteen olevan mahdollisimman stressaava. Luulisi jatkuvasti lenkillä käyvän omaksuvan hyvin helposti positiivisuutta arkiseen aherrukseen.
Tuohan on helppo paikka, kun urat puuttuvat täysin. Teepä sama suomalaisella maantiellä, niin etu- ja takapyörät löytävät itselleen ihan omat raiteet. Koska viimeksi ajoit tyytyväisenä maantiellä kuuttakymppiä ajavan takana, että onpa turvallinen kuljettaja?
Pisteet kotiin suorituksesta kalleimmalla, varustelluimmalla, sähköisimmällä, urheilullisimmalla nelivetoisella versiolla uutta 5:sta.
Entäs ne alkaen mallit, pystyvätkö samaan? Mikä promille Suomessa tuollaisia M-versioita edes ostetaan - vaikka 5-sarja onkin huippusuosittu (vai oliko se vaan BMW:n myynti yleisesti, joka oli noussut...)
@Late1969 kirjoitti:
Kissavideo selostuksella. Onko kuudenkympin väistötesti normi vai todiste auton hyvyydestä? Harvoin Suomessa niin hiljaa ajellaan.
Kyseessä on testi, jolla tutkitaan auton ajovakavuuden hallinta järjestelmään. Video on todiste että kuski on ammattimies, itse tuskin saisin auto vietyä läpi noissa oloissa tuolla nopeudella. Hyvin näkee että vähänkin lisää vauhtia ja keiloja alkaisi kaatua Ja ei autokaan huono ole
Oikeassa tilanteessa nykyautolla ei väistöä noin tehdä, vaan jarru runtataan pohjaan heti alkuun. Ja jarrulla seisotaan siten koko väistön ajan. Jos olisi harjoitustilanne, niin jarrutus alkaisi ekalta merkkikeilalta, todellisessa tilanteessa tietysti heti esteen havaitessa. Nopeastihan se reaalimaailman tilanne tulee, joten 1. keila on hyvä paikka harjoitukselle. Tiukin paikka on 1. käännös, jos sen tekee liian äkkinäisesti niin pito häipyy ohjaavilta pyöriltä ja auto menee suoraan. Oikea-aikainen ja mutta riittävän pehmeä ohjausliike vaatii (jatkuvaa) harjoittelua, että onnistuu myös äkkitilanteessa.
@Kumppani kirjoitti:
Pisteet kotiin suorituksesta kalleimmalla, varustelluimmalla, sähköisimmällä, urheilullisimmalla nelivetoisella versiolla uutta 5:sta.
Entäs ne alkaen mallit, pystyvätkö samaan? Mikä promille Suomessa tuollaisia M-versioita edes ostetaan - vaikka 5-sarja onkin huippusuosittu (vai oliko se vaan BMW:n myynti yleisesti, joka oli noussut...)
Veikkaisin että perusmallinen 520d menee ko. testin noissa oloissa selvästi suuremmalla vauhdilla. Massa vaikuttaa testissa paljon, kun kitka on alhainen. Lisäksi perusmallin pehmeäpi jousitus lisää hieman pitoa liuekkaalla. Selkeimmin rajanopeutta saa ylös ko. oloissa nastarenkaalla.
Ja ei ole 5-sarjan M-versio (M=motorsport), M5 tulee myöhemmin tänä vuonna. i5M60:n 'M'-kirjain tulee sanasta 'marketing'
Ehkä R. Purra on oikeassa, suomalaiset elävät yli varojensa jos tuollainenkin on sopiva budjettimalli.
10 vuoden päästä niitä saa 250tkm ajettuina alle 20k€
Kyllä TM taisi pitää hintaa nyt uutena suorastaan edullisena, vain vähän yli sedanin.
Ostin telkkariin paikkakunnan tarjonnan sanelemana 22 euron BT-kajarin ääntä parantamaan. Siinä on samanlaiset ledit kuin tuossa sisäkuvassa näkyy. Ne saa helposti pois onneksi. Ja vieläkin tuo näyttää takaapäin ihan Skodalta. Makuasioita, mutta vanhemmat BMW:t sentään näyttivät varsinkin sisältä haluttavilta ja ergonomia oli kuuluisaa 1970-luvulta alkaen. Enää ei taida olla.
Ei kai tässä nyt väitetty auton sopivan jokaisen suomalaisen kukkarolle,tai että se olisi keskihintainen?
Viime vuonna eniten myi Model Y, top 10:ssä oli XC60 ja top 20 malleista löytyi i4, eikai tuo hinnat alkaen i5 nyt niin merkittävästi poikkea etteikö sitä voisi sanoa "sopivaksi"?
Ja jos nyt sitten huomioidaan että työsuhdeautoilijat ovat merkittävä uusien autojen "ostajaryhmä", niin siihen ryhmään tuo menee myös hyvin, ainakin niin kauan kuin verotusarvoalennus on voimassa.
Toki bemareiden hinnoissa tuppaa olemaan sellainen ongelma, ettei hinnat-alkaen mallissa ole edes niitä varusteita jotka löytyvät monien paljon halvempien autojen vakiovarustelusta, tai ainakin tolkullisen hintaisten varustepakettien myötä.
@M880 kirjoitti:
Ei kai tässä nyt väitetty auton sopivan jokaisen suomalaisen kukkarolle,tai että se olisi keskihintainen?
Viime vuonna eniten myi Model Y, top 10:ssä oli XC60 ja top 20 malleista löytyi i4, eikai tuo hinnat alkaen i5 nyt niin merkittävästi poikkea etteikö sitä voisi sanoa "sopivaksi"?
Ja jos nyt sitten huomioidaan että työsuhdeautoilijat ovat merkittävä uusien autojen "ostajaryhmä", niin siihen ryhmään tuo menee myös hyvin, ainakin niin kauan kuin verotusarvoalennus on voimassa.
Toki bemareiden hinnoissa tuppaa olemaan sellainen ongelma, ettei hinnat-alkaen mallissa ole edes niitä varusteita jotka löytyvät monien paljon halvempien autojen vakiovarustelusta, tai ainakin tolkullisen hintaisten varustepakettien myötä.
Suomalaisten suosikki hintaa myöten, kai se jotain tarkoittaa. Kuvaa aika hyvin nyky-Suomea, kun toiset ostavat kahden tonnin autoja kun vaihtavat uudempaan ja toiset sitten jotain muuta. Nyt pitää vähän tinkiä, ostaa siis mitä?
Mikä hintaraja nyt on voimassa työsuhdeautoissa? Jokin sähkishuojennus on 2025 asti, mutta mikä?
BMW:ssähän oli aikanaan niin perusmallihinta, että sillä ei saanut autoa ulos kaupasta. Piti ostaa ratti erikseen, oliko se Business-paketti vai mikä.
Oikeaoppinen lastaaminen ei aiheuta vaaraa, mutta väärin lastatussa vaara alkaa olla ilmeinen. Olen koko ikäni ajellut 5-sarjan sedaneilla ja olen ollut näihin tiloihin tyytyväinen. Tavaratila on aina riittänyt ja kuten sanoin, käytössäni on ollut pakettiautoja isommille tarpeille. Suksipussit on tullut tutuksi kuten kaatuvat takaselkänojat ja pärjätty on. Suksiboksi taitaa olla suksille se turvallisin tapa kuljettaa niitä paikasta toiseen. Tilasta tai tilan puutteesta keskusteleminen on minusta vähän hölmöä, aina joku kitisee sen riittävyydestä tai puutteesta. Tietysti kohdallani hyvää on ollut se etten ole ollut yhden auton varassa vaan käytössä on aina ollut pakettiautoja. Pidetään keskustelu asiallisena ja mennään hyvässä hengessä eteenpäin.
Ensin Bemarin tilat riittävät kaikille. Sitten eivät riitäkään, mutta tarve on jotenkin arvioitu väärin, ja sen jälkeen koko asiasta ei enää saisi keskustella.
Pystytkö kuvittelemaan että muilla ihmisillä voi olla erilaisia tarpeita kuin sinulla? Voisiko ajatella että joillekin auto on väline jolla kuljetetaan tavaroita ja ihmisiä, eikä se olekaan oman identiteetin jatke?
Bemari on hyvä ja sopiva auto kaikille, kunhan pitää varalla riittävän määrän muita autoja.
Kukin valitkoon tarpeidensa mukaan, ei tähän muuta sanottavaa ole. Voit veistellä asiaa miten haluat. Kai se sallitaan, että kukin puhuu omista tarpeista ja mahdollisuuksista.
Tottakai, nyt olemme tästä ihan samaa mieltä. Sinä kuitenkin aloitit sanomalla että se riittää kaikkiin tarpeisiin. Jos olisit sanonut että se riittää sinulle, niin ei minulla olisi mitään valittamista.
Totta kai tartuit tähän, eihän seepra raidoistaan pääse. 5-sarja riittää minulle, nyt saat henkisen rauhan.
Tilantarve vaihetelee kovin harrastusten ja perheen tilanteen mukaan. Aikoinaan kun omat lapset oli pieniä, romua oli lyhyellekin yön yli mummolla reisulle melkoisesti: sänkyä. pottaa, petivaatetta, nyskää, pilttiä jos jonkinlaista. Kyllä auto oli kattoa myöden ja jalkatilassa loput. Samoin hiihtolomareissuilla on paljon rojua matkassa, tosin matkat on tehty ilman suksiboksia. Farmarintarpeen/pakollisuuden ymmärän tätä taustaa vasten erittäin hyvin. Nykyisin mukana kulkeva,materia mahtuu usein jo suojaverhon alle. Itsellä onkin suunnitelmissa paluu sedaniin 25 vuoden jälkeen, mutta vetokoukku täytyy autossa olla poikkeustapausten varalle ja ehkäpä suksiboksikin menee hankintaan.
Sen verran kurkkasin, että edella mainittuun Suberbin farmariin saa jakajaverhon lisävarusteena. Mersua en käynyt tsekkamassa, mutta oletan siinä asian olevan kunnossa jo vakiona, kuten se on bemarissakin. Näin ei ole läheskään kaikkissa, jakajaa ei ole saavissa edes lisävarusteena, joten mikään ei estä kattoon asti pakattuja tavaroita liikkumasta matkustajien niskaan tai turva-istuimissa selkämenoisuuntaan istuvien pikkupilttien syliin kovassa jarrutuksessa, törmäysessä tai peräänajossa. Ilman verkkoa/jakajaa ko. auto on käytännössä mahdottomia lastata kattoa myöten turvallisesti,
Juuri näin, ei mitään lisättävää. Usean lapsen isänä kaikki vuodet on vielä hyvässä muistissa.
Tavaraa oli paljon, mutta hyvin lasten kanssa pärjättiin. Mummoloissa oli paljon tavaraa, joten ihan kaikkea ei tarvinnut viedä edestakaisin. 7-sarjaakin tuli kokeiltua, mutta 5-sarja oli enemmän omani.
@tracktest kirjoitti:
@25.01.2024 07:09:
Niin johdonmukaista... Kuten M880:kin totesi edellä.
@Tiko kirjoitti:
Hehehh..... Tuosta voisi joku vääräleuka kyllä kehittää erilaisia teorioita, mitä tuollakin tarkoitetaan!
Minulla oli lumilinko mökillä mukana viikonloppuna. Olisin utelias kuulemaan selvityksen, missä kohtaa tilantarve on arvioitu väärin kun Volvon perässä oli peräkärry.
Asuessani noin kymmenen vuotta sitten perheen kanssa ulkomailla, kohtasimme useasti tilanteen Helsingin lentokentällä - mahtuuko laukut taksiin?
E-sedan viime vuosikymmenen alusta nieli neljä matkalaukkua takakonttiin, korkeutta oli sen verran, että kaksi mahtui päällekkäin. Mittasin silloin ulkomailla käytössä olleen F10 sedanin ja sen takakontin korkeus oli 10 cm liian matala jotta laukut olisi mahtuneet päällekkäin. Tässähän matkalaukun merkillä ei ole suurta merkistystä, jotenkin standardoitu.
Mitenkähän nämä nykyiset sedanit taksina?
Ei se varmaan olisi kattoon asti pakkaamalla mahtunut sisälle, joten se ei välttämättä liity tähän. Jos muuttokuormat ja muut vastaavat kuljettelee muulla kuin käyttiksen tavaratilassa, ei se varmaan kerro tilaongelmasta. Jos taas nyytit ja nyssäkät kuljettelee katolla tai perävaunussa, ei auto ihan sopiva ole.
Minulla muuten oli tuollainen ääliömatala farmari, Vectra B. Se oli aikanaan ihan kohtuuiso ja luulin, että sillä olisi hyvä kuljetella kaikenlaista, mutta korkeuden kanssa tuli aina ongelmia. Kaikki piti kaataa lattialle.
Kumppani kuittailusi oli jälleen kerran puskasta huutelun arvoista, ei mitään lisäarvoa tähänkään keskusteluun.
Minusta @Kumppani kommentti on ihan asiaa. TIlastot kun riippuun paljon siitä miten ne tehdään. Bemarin maininta hyvässä ja pahassa, tuo merkinnän. Tätä itsekin tarkoitin, joka kerta kun @Late1969 postaa bemarista jotain, älykone laskeen sen mukaan tilastoon.
Täältä pisteet mulpuralle!
Joissain Audeissa mulpura oli muiden nappien seassa kojetaulussa ja ikävä käyttää suoralla kädellä ilman tukea. Mersun mulpura oli aina siellä missä pitääkin, käsinojan edessä hyvin käsillä, mutta se katosi jo uusista malleista.
BMW:ssa on edelleen mulpura siellä missä sen kuuluukin olla ja sillä on erittäin helppo ohjata äärellisen määrän vaihtoehtoja sisältäviä valintoja.
Muut saavat keksiä loput neljä?
Testissä BMW i5 M60 xDrive (Teknavi 2023).
Kissavideo selostuksella. Onko kuudenkympin väistötesti normi vai todiste auton hyvyydestä? Harvoin Suomessa niin hiljaa ajellaan.
Videon olosuhteet huomioon ottaen suoritus on erinomainen, väistötestit tehdään normaalisti kuivalla asfaltilla. Tyhmempikin ymmärtää, että noissa olosuhteissa suoritus on loistava.
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä. Talvisilla teillä ajetaan jopa satasta, vaikka siinä vauhdissa ei siis ole edes Bemarilla mahdollista välttää onnettomuutta. Ei ehdi pysähtymään, hiljentämään huomattavasti tai pysty väistämään.
Kuulutko sinäkin siihen joukkoon, joka ei ymmärrä liukkaan kelin vaikutusta suoritukseen. Tuossa videossa ajetaan kitkarenkailla jäisellä radalla, olosuhde on mahdollisimman hankala. Normaalisti liikenteessä nopeus pitää asettaa sopivaksi kelien mukaan, tuo on ihan terve asenne jokaiselle. Mielestäni suurin osa suomalaisista ajaa kelien edellyttämällä nopeudella, vain pieni osa ei ymmärrä hidastaa vauhtia vaarallisissa keliolosuhteissa. En oikein ymmärrä miten noin negatiivinen asenne saadaan aikaan, ajattelisin tuon asenteen olevan mahdollisimman stressaava. Luulisi jatkuvasti lenkillä käyvän omaksuvan hyvin helposti positiivisuutta arkiseen aherrukseen.
Tuohan on helppo paikka, kun urat puuttuvat täysin. Teepä sama suomalaisella maantiellä, niin etu- ja takapyörät löytävät itselleen ihan omat raiteet. Koska viimeksi ajoit tyytyväisenä maantiellä kuuttakymppiä ajavan takana, että onpa turvallinen kuljettaja?
Tuossa katseltavaa, kaikki eivät arvosta kunnon autoa. Aika hyvä varaosa-autoksi: https://www.is.fi/autot/art-2000010153957.html
Pisteet kotiin suorituksesta kalleimmalla, varustelluimmalla, sähköisimmällä, urheilullisimmalla nelivetoisella versiolla uutta 5:sta.
Entäs ne alkaen mallit, pystyvätkö samaan? Mikä promille Suomessa tuollaisia M-versioita edes ostetaan - vaikka 5-sarja onkin huippusuosittu (vai oliko se vaan BMW:n myynti yleisesti, joka oli noussut...)
Kyseessä on testi, jolla tutkitaan auton ajovakavuuden hallinta järjestelmään. Video on todiste että kuski on ammattimies, itse tuskin saisin auto vietyä läpi noissa oloissa tuolla nopeudella. Hyvin näkee että vähänkin lisää vauhtia ja keiloja alkaisi kaatua Ja ei autokaan huono ole
Oikeassa tilanteessa nykyautolla ei väistöä noin tehdä, vaan jarru runtataan pohjaan heti alkuun. Ja jarrulla seisotaan siten koko väistön ajan. Jos olisi harjoitustilanne, niin jarrutus alkaisi ekalta merkkikeilalta, todellisessa tilanteessa tietysti heti esteen havaitessa. Nopeastihan se reaalimaailman tilanne tulee, joten 1. keila on hyvä paikka harjoitukselle. Tiukin paikka on 1. käännös, jos sen tekee liian äkkinäisesti niin pito häipyy ohjaavilta pyöriltä ja auto menee suoraan. Oikea-aikainen ja mutta riittävän pehmeä ohjausliike vaatii (jatkuvaa) harjoittelua, että onnistuu myös äkkitilanteessa.
Veikkaisin että perusmallinen 520d menee ko. testin noissa oloissa selvästi suuremmalla vauhdilla. Massa vaikuttaa testissa paljon, kun kitka on alhainen. Lisäksi perusmallin pehmeäpi jousitus lisää hieman pitoa liuekkaalla. Selkeimmin rajanopeutta saa ylös ko. oloissa nastarenkaalla.
Ja ei ole 5-sarjan M-versio (M=motorsport), M5 tulee myöhemmin tänä vuonna. i5M60:n 'M'-kirjain tulee sanasta 'marketing'
Lankesin marketingjäynään, heh! 520d:n renkaat ei ehkä ole myöskään yhtä massiiviset?
Suomalaisille sopivan hintainen auto: https://tekniikanmaailma.fi/farmarikorinen-bmw-i5-vaikuttaa-hintaa-myoten-suomalaisten-seuraavalta-suosikilta/
Ehkä R. Purra on oikeassa, suomalaiset elävät yli varojensa jos tuollainenkin on sopiva budjettimalli.
10 vuoden päästä niitä saa 250tkm ajettuina alle 20k€
Kyllä TM taisi pitää hintaa nyt uutena suorastaan edullisena, vain vähän yli sedanin.
Ostin telkkariin paikkakunnan tarjonnan sanelemana 22 euron BT-kajarin ääntä parantamaan. Siinä on samanlaiset ledit kuin tuossa sisäkuvassa näkyy. Ne saa helposti pois onneksi. Ja vieläkin tuo näyttää takaapäin ihan Skodalta. Makuasioita, mutta vanhemmat BMW:t sentään näyttivät varsinkin sisältä haluttavilta ja ergonomia oli kuuluisaa 1970-luvulta alkaen. Enää ei taida olla.
_Suomalaisille sopivan hintainen auto: https://tekniikanmaailma.fi/farmarikorinen-bmw-i5-vaikuttaa-hintaa-myoten-suomalaisten-seuraavalta-suosikilta/
_
@Late1969 kirjoitti:
Ihan on joo suomalaisten uusien autojen keskihintaa: ensimmäisenä myyntiin tuleva i5 eDrive40 Touring maksaa 76 900 euroa.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Sillä välin, parin vuoden päästä niitä tuodaan Keski-Euroopasta "halavalla" kanssa.
Ei kai tässä nyt väitetty auton sopivan jokaisen suomalaisen kukkarolle,tai että se olisi keskihintainen?
Viime vuonna eniten myi Model Y, top 10:ssä oli XC60 ja top 20 malleista löytyi i4, eikai tuo hinnat alkaen i5 nyt niin merkittävästi poikkea etteikö sitä voisi sanoa "sopivaksi"?
Ja jos nyt sitten huomioidaan että työsuhdeautoilijat ovat merkittävä uusien autojen "ostajaryhmä", niin siihen ryhmään tuo menee myös hyvin, ainakin niin kauan kuin verotusarvoalennus on voimassa.
Toki bemareiden hinnoissa tuppaa olemaan sellainen ongelma, ettei hinnat-alkaen mallissa ole edes niitä varusteita jotka löytyvät monien paljon halvempien autojen vakiovarustelusta, tai ainakin tolkullisen hintaisten varustepakettien myötä.
Suomalaisten suosikki hintaa myöten, kai se jotain tarkoittaa. Kuvaa aika hyvin nyky-Suomea, kun toiset ostavat kahden tonnin autoja kun vaihtavat uudempaan ja toiset sitten jotain muuta. Nyt pitää vähän tinkiä, ostaa siis mitä?
Mikä hintaraja nyt on voimassa työsuhdeautoissa? Jokin sähkishuojennus on 2025 asti, mutta mikä?
BMW:ssähän oli aikanaan niin perusmallihinta, että sillä ei saanut autoa ulos kaupasta. Piti ostaa ratti erikseen, oliko se Business-paketti vai mikä.