BMW:n uusi 5-sarja

414 kommenttia
1679111214
  • @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Onkos tuo ketju- vai hihnakone? https://www.is.fi/autot/art-2000010094022.html

    "Toimituskuluineen Bemari maksoi ostajalleen 23 629 euroa"

    "Uuden moottorin vaihtaminen olisi maksanut ulkopuolisen arvioijan mukaan hieman yli 22 000 euroa."

    Viikko sitten tällä palstalla joku möykkäsi siitä miten sähköautot ovat liian kalliita kun akun vaihto maksaa 15000. Miten kukaan uskaltaa ottaa polttomoottoriautoa kun moottorin joutuu vaihtamaan jo ennen 100tkm ja se maksaa saman verran kuin itse auto?

    Polttiksista jokainen ymmärtää ettei jokaiseen autoon tarvitse vaihtaa moottoria, eikä tämä olisi ylittänyt uutiskynnystäkään ellei asiasta olisi käräjöity. Yksittäistä akunvaihtoa kuitenkin pidetään todisteena siitä ettei sähkövispilöillä tee mitään.

    Juu, eihän tuossa uutisessa ole todellakaan mitään järkeä, 22000€:n uusi moottori sisältää kaiken oheislaitteita myöden. Meni noin 10s löytää ko. autoon sopiva 23tkm ajettu ns. puolimoottori (takuulla) hintaan 3k€. Juu merkkihuollossa laitavat vain uuden koneen paikoilleen, mutta monessa paikassa asentavat ko. puolimoottorin paikoilleen halvemmalla kun merrkkihuolto ruuvaa tuon koko moottorin.

    Tottakai. Mutta ihan samalla tavalla näitä merkkiliikkeen akkuhintoja laitetaan sähköautojen akunvaihtohinnoiksi. Toki se vielä tänään todennäköisesti onkin niin, mutta 8 vuoden akkutakuiden päättymisen jälkeen tuskinm

      
  • @M880 kirjoitti:

    Tottakai. Mutta ihan samalla tavalla näitä merkkiliikkeen akkuhintoja laitetaan sähköautojen akunvaihtohinnoiksi. Toki se vielä tänään todennäköisesti onkin niin, mutta 8 vuoden akkutakuiden päättymisen jälkeen tuskinm

    Toinen joka on merkittävä seikka on voluumi. B47/48 koneita on paja Itävallassa takonut kasaan 5500kpl päivävauhtia vuodesta 2014. Vertailun vuoksi BMW i3:sta valmistettiin 250k kappaletta vuosina 2013-22 - polttiskoneita tehdään sama määrä siis 45 päivässä. Tällä on merkitystä, kun edullista vara/vaihto-osaa etsitään esim vuonna 2030.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Onkos tuo ketju- vai hihnakone? https://www.is.fi/autot/art-2000010094022.html

    "Toimituskuluineen Bemari maksoi ostajalleen 23 629 euroa"

    "Uuden moottorin vaihtaminen olisi maksanut ulkopuolisen arvioijan mukaan hieman yli 22 000 euroa."

    Viikko sitten tällä palstalla joku möykkäsi siitä miten sähköautot ovat liian kalliita kun akun vaihto maksaa 15000. Miten kukaan uskaltaa ottaa polttomoottoriautoa kun moottorin joutuu vaihtamaan jo ennen 100tkm ja se maksaa saman verran kuin itse auto?

    Polttiksista jokainen ymmärtää ettei jokaiseen autoon tarvitse vaihtaa moottoria, eikä tämä olisi ylittänyt uutiskynnystäkään ellei asiasta olisi käräjöity. Yksittäistä akunvaihtoa kuitenkin pidetään todisteena siitä ettei sähkövispilöillä tee mitään.

    Juu, eihän tuossa uutisessa ole todellakaan mitään järkeä, 22000€:n uusi moottori sisältää kaiken oheislaitteita myöden. Meni noin 10s löytää ko. autoon sopiva 23tkm ajettu ns. puolimoottori (takuulla) hintaan 3k€. Juu merkkihuollossa laitavat vain uuden koneen paikoilleen, mutta monessa paikassa asentavat ko. puolimoottorin paikoilleen halvemmalla kun merrkkihuolto ruuvaa tuon koko moottorin.

    Tottakai. Mutta ihan samalla tavalla näitä merkkiliikkeen akkuhintoja laitetaan sähköautojen akunvaihtohinnoiksi. Toki se vielä tänään todennäköisesti onkin niin, mutta 8 vuoden akkutakuiden päättymisen jälkeen tuskinm

    Teslan akkutakuita on päättynyt jo vuosia. Mihin hintaan Model S akkuja on tarjolla? Kytkeytyykö auto edelleen Teslan nettipalveluihin muun kuin merkkiliikkeen akun vaihdon jälkeen?

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    Sen verran vielä, että 518d F10 vm16 ei ole surullisen kuuluisa N47 vaan uudempi B47, jonka jälkeläinen löytyy myös uusimmasta G60 520d bemarista.

    Oikeassa olet. Muistin väärin. F10/11 faceliftissä (mallivuodesta 2014) nuo 518d ja 520d mallien myllyt päivittyivät N47D20:stä B47D20:iin. Ainoastaan 525d jäi tuo N47D20 loppuun saakka.

      1
  • BMW rikkoi viime vuonna myyntiennätyksensä – kasvu 6,5 prosenttia!

    BMW toimitti yli 2,5 miljoonaa BMW-, Mini- ja Rolls-Royce-autoa vuonna 2023 ja teki uuden myyntiennätyksensä. Näin BMW vahvistaa edelleen asemaansa maailman suurimpana premium-valmistajana. Suomessa ladattavien mallien myynnissä näkyy suuri kasvu – 93,5 prosenttia BMW:n vuoden 2023 rekisteröinneistä oli ladattavia.

    BMW:n maailmanlaajuinen myynti kasvoi 6,5 prosenttia edellisvuodesta 2 555 341 ajoneuvoon maailmanlaajuisesti. Näistä BMW-autoja oli 2 253 835 kappaletta. BMW-merkkisten autojen myyntimäärä kasvoi 7,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

    Täyssähköisten autojen myynti vuonna 2023 kasvoi 74,4 prosenttia edellisvuodesta. Täyssähköisiä autoja myytiin 376 183 kappaletta, mikä on 15 prosentin osuus kokonaismyynnistä. Tärkeimpien myyntivetureiden joukossa olivat BMW iX1:n ja BMW i4:n kaltaiset mallit.
    – Meillä on laaja sähköistettyjen autojen mallisto, ja yhä useammat asiakkaamme löytävät siitä itselleen sopivan mallin. Kiinnostus sähköistettyjen BMW-malleihin näkyy myös Suomessa. 93,5 prosenttia rekisteröinneistämme oli sähköistettyjä. Näistä täyssähköisiä autoja oli 44,1 prosenttia kokonaismäärästä, sanoo BMW Group Suomen toimitusjohtaja Antonino Gomes de Sá.

    Loppuvuonna markkinoille saapuneen BMW i5:n täyssähköisen version ansiosta BMW:llä on nyt täyssähköinen vaihtoehto kaikissa pääsegmenteissään. Vuoden 2024 alkupuolella yhtiö lanseeraa uuden BMW iX2:n.

    Lisäksi 5-sarja täydentyy myöhemmin keväällä 5-sarjan Touring-mallin sähköistetyillä voimalinjoilla pistokehybridinä ja täyssähköisellä i5 Touring -mallilla. Näin Suomen touring-markkinoille saadaan lisää vaihtoehtoja sähköisistä malleista.

    Uutinen, jonka tekijä on Clas von Bell

      
  • BMW rikkoi viime vuonna myyntiennätyksensä – kasvu 6,5 prosenttia

    Niin ja siitä 5-sarjasta olit kertomassa, että....?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Loppuvuonna markkinoille saapuneen BMW i5:n täyssähköisen version ansiosta BMW:llä on nyt täyssähköinen vaihtoehto kaikissa pääsegmenteissään.

    Lisäksi 5-sarja täydentyy myöhemmin keväällä 5-sarjan Touring-mallin sähköistetyillä voimalinjoilla pistokehybridinä ja täyssähköisellä i5 Touring -mallilla. Näin Suomen touring-markkinoille saadaan lisää vaihtoehtoja sähköisistä malleista.

    On vaan i5 sen verran kallis auto, että ainakaan vuoden 2023 lopulla rekisteröinnit ei kovin kummoisia ole olleet. Ja jos nettiautosta katsoo, niin huomaa että suuri määrä i5:a on myynnissä, esittelyautoja on ollut moni moni viime vuoden viimeisen neljänneksen autoista. Tällä hetkellä moni varmasti odottaa farkkumallia ja malliston laajenemista. Tässä luokassa neliveto on lähes pakollinen varuste Suomessa, jos autoja haluaa myydä yhtään enempää. Uudessa 5-sarjalaisessa neliveto on 2-litraisessa dieselissä, hybridin ja sähkön huippumallissa. Huippumallien hinta nousee vähänkin varusteltuna yli 100k€ ja dieseleitä vältetään muuten vaan, joten ostajat on vähissä. 5-sarja eniten myyty malli (ainoa merkittävä myynnillisesti) edellisessä sukupolvessa oli 2-litrainen pluginhybrid nelivetoinen farkku. Sekä neliveto- että farmarikori puuttuvat suosituimmasta plugarista. Nelivetoista 530e:stä en ole nähnyt uutista.

    I5xdrive40 on tulossa tälle keväälle, se helpottanee yhdessä farkkukorin kanssa suomalaisen bemarimyyjän tuskaa, vaikka huimaksi tuonkin hinta nousee. Toisaalta kilpailijoita ei ole (vielä) sähköiselle isolle nelivetofarkulle. Taycan on lähipänä, mutta vaikka sekin on 5m pitkä auto, tilat on urheilullisen napakat tarkoituksella. Ja Taycanin hinta karkaa helposti useita kymmeniä tuhansia yli 100k€ rajan, jos/kun varusteita hiemankin ruksii mukaan, vaikka Porschea juuri nyt yritetään lukuttaa 15k€ varustepaketilla.

    Uusi 5-sarja on kooltaan aika sama kuin vanha F01-korinen 7-sarjalainen. Kävin juuri hakemassa oman äksän huollosta, niin koeistuttiin uusi 5-sarja pojan kanssa. Istuessani kuskin paikalla (182) takana penkillä poika(188) istui erittäin mukavasti. Istuin on riittävän korkealla, jotta reisillekin tulee tukea ja pää päällä oli vielä tilaa. Harvassa sedanissa on vastaava tilanne edes tässä kokoluokassa, E-mersu taitaa olla ainoa toinen vastaava. Monissa joko istuin on liian matalalla (esim Volvo S90), pääkatossa tai molemmat.

      2
  • ID.7 farkku olisi tulossa kevään kuluessa. Eihän sekään ole halpa muttei ihan niin kallis kuin i5

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    ID.7 farkku olisi tulossa kevään kuluessa. Eihän sekään ole halpa muttei ihan niin kallis kuin i5

    Varmistan vielä että tämän vuoden kevään korvilla?

      
  • Saksan Bemareissa ei edes radio toimi: Venäjän federaatiossa sijaitsevien BMW-autojen Bluetooth-yhteydet ovat katkenneet – Saksassa täysi radiohiljaisuus

    https://www.is.fi/autot/art-2000010141357.html

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Saksan Bemareissa ei edes radio toimi: Venäjän federaatiossa sijaitsevien BMW-autojen Bluetooth-yhteydet ovat katkenneet – Saksassa täysi radiohiljaisuus

    https://www.is.fi/autot/art-2000010141357.html

    Kyse ei ole toimimattomuudesta vaan estosta. BMW oli jo aiemmin estänyt etähallintasovelluksensa käytön Venäjällä. Nyt vuorossa ovat autojen Bluetooth-yhteydet.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    ID.7 farkku olisi tulossa kevään kuluessa. Eihän sekään ole halpa muttei ihan niin kallis kuin i5

    @Jorma L2 kirjoitti:
    ID.7 farkku olisi tulossa kevään kuluessa. Eihän sekään ole halpa muttei ihan niin kallis kuin i5

    Jep, ID.7 farkku on tulossa. VW ja BMW 5-sarja eivät välttämättä kuitenkaan kilpaile samoista sieluista. Kun ID.7:ään rksitaan isompi akku, neliveto ja farmarikori, niin hinta alkaa olla kansanautoksi melkoinen. Mutta voihan volkkari yllätääkin ja laskee vielä hintoja. Bemari ei laske hintoja, viimeinen korotus oli vuoden vaihteessa koskien koko mallistoa.

    BMW:llä ja VW:lla on sama haaste. Vastaava polttotomoottorinen (diesel/hybridi) on 15-20k€ halvempi kuin sähkömalli. Hintaerolla dieseliin/hybridiin ostaa polttoaineet vuosiksi, ja vaikka suhteellinen arvonlasku olisi sama (todellisuudessa sähkö tiputtaa arvoaan jopa nopeammin ainakin tällä hetkellä) absoluuttisia euroja palaa arvon alennuksessa paljon vähemmän halvemmalla polttomoottoriautolla. Ei tuohon jää kuin peruste, mutta kun mä haluan sähköauton, mistä sitten joutuu maksamaan aika tuhdin preemion. ID.7 voi vielä kuvitella, että manageri Virtanen voi sen työsuhdeautoksi ottaa, i5 taitaa olla monessa firmassa ylimmän kulmahuoneen herkkua.

      
  • Täyssähköisten työsuhdeautojen hinnat pyörii 50-60 t€ paikkeilla. En usko, että VW voi paljon ID.7 farkulle laittaa lisää hintaa jos nykyinen Pro Elegance 210kW 77 kWh maksaa 59.990€
    Vakiovarustelista on vaikuttava, löytyy mm HUD, lämmitettävä ja eristetty tuulilasi, hierovat jakkarat, matriisiajovalit yms. Toki auto on kuitenkin volkkari, ei bemari

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Täyssähköisten työsuhdeautojen hinnat pyörii 50-60 t€ paikkeilla. En usko, että VW voi paljon ID.7 farkulle laittaa lisää hintaa jos nykyinen Pro Elegance 210kW 77 kWh maksaa 59.990€
    Vakiovarustelista on vaikuttava, löytyy mm HUD, lämmitettävä ja eristetty tuulilasi, hierovat jakkarat, matriisiajovalit yms. Toki auto on kuitenkin volkkari, ei bemari

    ID.7 on hieno auto, mutta ko. konsernin tuotteilla ajavat odottavat, että 60-70k€ hintaan sisältyy rinkulat keulalle. Ja näinhän siinä käykin, kunhan saavat sähköisen A6:n valmiiksi.

    Volkkari on yrittänyt temppuja joilla päästä luokkaa ylemmäs. Phaeton-harjoitus oli tyyris yritys, tappio per auto 30k€. Autohan oli huippu hieno, sama kuin Bentley, mutta kun brändi puutuu kokonaan niin se puuttuu.....Sellaista autokauppa on kun merkillä alkaa olla väliä. 100k€ autossa näin alkaa olla, jos keulalta löytyy tähti, rinkulat , roundel tai 'L' kauppa käy, mutta massamerkillä on vaikeeta, vaikka tuote olisikin kunnossa.

      2
  • muokattu 24.01.2024 17:15
  • Skodalta liisattu perä ja pitkä keula. Onko tuo coupe jo 5,5 m?

      
  • BMW:llä ja Skodalla ei ole mitään yhteistä. BMW i5 Touring näyttää hyvältä ja tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen. Perinteistä konservatiivista muotoilua, joka takaa kiinnostuksen. BMW i5 Touring edustaa perinteitä ja uutta muotoilua hyvällä tavalla.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW:llä ja Skodalla ei ole mitään yhteistä. BMW i5 Touring näyttää hyvältä ja tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen. Perinteistä konservatiivista muotoilua, joka takaa kiinnostuksen. BMW i5 Touring edustaa perinteitä ja uutta muotoilua hyvällä tavalla.

    Vahvasti Superbiltä näyttää. Mutta kivan värinen on.

    BMW osaa moottorinohjauksen paremmin kuin moni muu, mutta kateellisilla on aikaa tutkia: https://tekniikanmaailma.fi/bmwlla-voi-olla-kasissaan-oma-dieselgatensa-saksassa-herasi-epaily-paastohuijauksesta/

      1
  • Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

      
  • Skodamies voinee pähkäillä omasta näkökulmastaan mitä lystää, mutta tämä keskustelu käsittelee ja puntaroi uutta 5-sarjaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

    BMW:llä voi olla taidot tallella. Voi olla ettei liity nykyiseen ja varsinkaan tulevaan tuotantoon mitenkään, mutta jokainen valmistaja ottaa hyvän riskin aina huijatessaan, että huijaus koskeekin useampia malleja kuin mistä kulloinkin jäädään kiinni.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

    Ei ole rohkeutta luopua munuaisista edes täyssähköautoissa. Valitettavasti.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

    Ei ole rohkeutta luopua munuaisista edes täyssähköautoissa. Valitettavasti.

    Ai vähän niin kuin Alfa-Romeon pitäisi luopua tunnusomaisesta Alfa-Shieldistä (keulakolmio)...
    Suurempi pettymys on että palattiin noihin "pieniin munuaisiin" eikä jatkettu noiden urheilullisten M3/M4 "räyhäkällä" linjalla :-)

      1
  • muokattu 25.01.2024 10:40

    @tracktest kirjoitti:

    BMW i5 Touringin tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen.

    Ihmeauto siis.

    Perinteistä konservatiivista muotoilua, joka takaa kiinnostuksen. BMW i5 Touring edustaa perinteitä ja uutta muotoilua hyvällä tavalla.

    Niinhän se on kuin ilmetty E12!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    BMW i5 Touringin tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen.

    Ihmeauto siis.

    Perinteistä konservatiivista muotoilua, joka takaa kiinnostuksen. BMW i5 Touring edustaa perinteitä ja uutta muotoilua hyvällä tavalla.

    Niinhän se on kuin ilmetty E12!

    Hienoa kumppani olet tutustunut 5-sarjan historiaan, nyt vielä koeajolle uudella i5:lla (i5 M60 xDrive).

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    BMW i5 Touringin tavaratila on varmasti riittävä jokaisen tarpeeseen.

    Ihmeauto siis.

    Perinteistä konservatiivista muotoilua, joka takaa kiinnostuksen. BMW i5 Touring edustaa perinteitä ja uutta muotoilua hyvällä tavalla.

    Niinhän se on kuin ilmetty E12!

    Hienoa kumppani olet tutustunut 5-sarjan historiaan, nyt vielä koeajolle uudella i5:lla (i5 M60 xDrive).

    Tehdas ei tainnut tehdä farkku-E12:a ollenkaan. Minkä tekijän farkun näköinen uusi farkku on?

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Vahvasti Superbiltä näyttää. Mutta kivan värinen on.

    Varmuudella pystyt tulevaisuudessa tunnistamaan ko. auton epäselvästäkin iltapäivälehden liikennevideosta bemariksi, en epäile hetkeäkään :wink:

      
  • muokattu 25.01.2024 12:49

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Vahvasti Superbiltä näyttää. Mutta kivan värinen on.

    Varmuudella pystyt tulevaisuudessa tunnistamaan ko. auton epäselvästäkin iltapäivälehden liikennevideosta bemariksi, en epäile hetkeäkään :wink:

    No varmasti, kun otsikon tekstissä lukee Bemari, joskus harvoin BMW. Pelkästä kuvasta luulisin autoksi.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

    Ei ole rohkeutta luopua munuaisista edes täyssähköautoissa. Valitettavasti.

    Ai vähän niin kuin Alfa-Romeon pitäisi luopua tunnusomaisesta Alfa-Shieldistä (keulakolmio)...
    Suurempi pettymys on että palattiin noihin "pieniin munuaisiin" eikä jatkettu noiden urheilullisten M3/M4 "räyhäkällä" linjalla :-)

    Mersu ja volkkari tekee rohkeasti oikeasti uusia sähköautoiksi suunniteltuja malleja. Niissä ei ole mitään hätäisesti tukittuja polttomoottorin jäähdyttimen säleikköjä.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tähän ketjuun ei tarvitse sotkea mitään vanhan mallin epäilyä, tässä ei ole mitään yhteyttä uuteen 5-sarjaan.

    Ei ole rohkeutta luopua munuaisista edes täyssähköautoissa. Valitettavasti.

    Ai vähän niin kuin Alfa-Romeon pitäisi luopua tunnusomaisesta Alfa-Shieldistä (keulakolmio)...
    Suurempi pettymys on että palattiin noihin "pieniin munuaisiin" eikä jatkettu noiden urheilullisten M3/M4 "räyhäkällä" linjalla :-)

    Mersu ja volkkari tekee rohkeasti oikeasti uusia sähköautoiksi suunniteltuja malleja. Niissä ei ole mitään hätäisesti tukittuja polttomoottorin jäähdyttimen säleikköjä.

    Perehtyneiltä voit kysyä neuvoa, jos et tunnista muiden merkkien sähköautoja. BMW:n sähköautojen tunnistaminen lienee helpoimmasta päästä, sinulle on kehittynyt ihmiselle hieman harvinaisempi ns valikoiva muisti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit