@tracktest kirjoitti:
Minulle tärkeimmät kriteerit auton valinnassa ovat hyvin selvät, turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus. Lisävarusteet ovat olleet aina mukava lisä, joista en ole halunnut luopua. Käytetyn valitsen siksi koska kalleimmat kilometrit ovat takana ja auto on muuten kuin uusi. Käytetyn auton valintaan kuuluu myös huolellinen perehtyminen auton historiaan, näin mitään yllätyksiä ei pääse syntymään.
Mieti sitä miksi on luovuttu niin hyvästä autosta.
@tracktest kirjoitti:
Minulle tärkeimmät kriteerit auton valinnassa ovat hyvin selvät, turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus. Lisävarusteet ovat olleet aina mukava lisä, joista en ole halunnut luopua. Käytetyn valitsen siksi koska kalleimmat kilometrit ovat takana ja auto on muuten kuin uusi. Käytetyn auton valintaan kuuluu myös huolellinen perehtyminen auton historiaan, näin mitään yllätyksiä ei pääse syntymään.
Mieti sitä miksi on luovuttu niin hyvästä autosta.
Aina löytyy niitä jotka ajavat autoilla ne kalleimmat kilometrit, se mistä se johtuu ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa vain ne autot jotka sopivat minun kriteereihini ja tarpeisiini.
Hyvää voi kehua kuka vaan, käyttäjäkunta etunenässä
Eli kaikkien 5-sarjalaisen ostaneiden ja sillä ajavan perusteella voidaan todeta, että auto on huippusuosittu heidän keskuudessaan? Ja vielä parhaiten myynytkin!
Hyvää voi kehua kuka vaan, käyttäjäkunta etunenässä
Eli kaikkien 5-sarjalaisen ostaneiden ja sillä ajavan perusteella voidaan todeta, että auto on huippusuosittu heidän keskuudessaan? Ja vielä parhaiten myynytkin!
Oma kokemukseni mainitsemastasi mallista on noin 37 vuotta, joten kokemusta on. Käyttövoimia on joka lähtöön, siitäkin voi antaa täydet pisteet.
BMW:n hybridillä ajaville kysymys paljonko BMW:n 545e xDrive-mallissa on tankin koko ja täyden akun toimintamatka? Mikähän on yhdistetty toimintamatka kilometreissä?
Kyse on Facelift-mallista näillä tekniikoilla BMW 545e xDrive Sedan (AA) 4ov 2998cm3 Autom 6- sylinterinen bensa moottori turbolla+ hybridi yhteisteho= 394hv neliveto Sport Automatic .
Hyvää voi kehua kuka vaan, käyttäjäkunta etunenässä
Eli kaikkien 5-sarjalaisen ostaneiden ja sillä ajavan perusteella voidaan todeta, että auto on huippusuosittu heidän keskuudessaan? Ja vielä parhaiten myynytkin!
Oma kokemukseni mainitsemastasi mallista on noin 37 vuotta, joten kokemusta on. Käyttövoimia on joka lähtöön, siitäkin voi antaa täydet pisteet.
Onko BMW tosiaan noin yksioikoinen auto? Eikö saman sarjan autoilla ole eroa eivätkä ne muutu vuosien kuluessa? Luulisi, että 518i ja M5 ovat olleet täysin eri autoja, vaikka olisi valmistettu samana päivänä. Peruskoppa on ollut sama. Alkupään 518i oli luultavasti aivan erilainen kuin viimeisin 518i.
paljonko BMW:n 545e xDrive-mallissa on tankin koko ja täyden akun toimintamatka? Mikähän on yhdistetty toimintamatka kilometreissä?
Jumittiko sinulla vai etkö tiedäkään kaikkea kaikesta 5-sarjalaisista?
Vinkki: mitäs jos käyt välillä katsomassa noiden autojen speksejä, etkä vain niitä kuvakavalkadeja, joita linkität tänne useimmiten?
Toiseen kysymykseen on vaikea saada täsmällistä/oikeaa vastausta koska muuttujia on useita. Ajotapa, käyttölämpötila jne. Olen tietoinen auton spekseistä, kysymykseni ei ottanut tuulta purjeisiin tavalla jota hain. Jatkat omalla tavallasi joka on tuttua kaikille palstan aktiiveille.
BMW 545e xDrive 5-sarja Sedan (G30 LCI, facelift 2020).
Aina löytyy niitä jotka ajavat autoilla ne kalleimmat kilometrit, se mistä se johtuu ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa vain ne autot jotka sopivat minun kriteereihini ja tarpeisiini.
Minä ostan autot uutena, ja jätän mahdolliset kalliit remontit käytettynä ostajalle.
Ketjukone, vaikkei sillä ole merkitystä jos nokka-akseli on viallinen, ei se akseli tiedä pyörittääkö sitä hihna vaiko ketju.
Luultavasti nokka-akselin pyöritys hajoaa ja sitä myöten nokka-akseli, harvoin toisinpäin. Tuossa oli jutun mukaan oikein twin cam, ei vain kahta nokka-akselia.
Ketjukone, vaikkei sillä ole merkitystä jos nokka-akseli on viallinen, ei se akseli tiedä pyörittääkö sitä hihna vaiko ketju.
Luultavasti nokka-akselin pyöritys hajoaa ja sitä myöten nokka-akseli, harvoin toisinpäin. Tuossa oli jutun mukaan oikein twin cam, ei vain kahta nokka-akselia.
Toki kaikki mahdollista, tarina ei kerro tarkemmin. Kyllä nuo nokka-akselit ovat viimeisen 40-50 vuoden ajan olleet näissä kannen yläpuolisia, vai mitä tarkoitat "oikein twin cam":illa(?). Eikös twin cam yleensä tarkoita juurikin DOCH (double/dual overhead cam[shaft]) konetta, eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia.
Tuo 2litran N47 kone on juurikin se "surullisen kuuluista" jakoketjuongelmistaan, mutta yleensä ne ovat ennen loppuvuotta 2014 valmistettuja joista se jakoketju/rattaat paukkuu. Luulisi tuossa jutussa olleen "nokka-akseli
asiantuntijan" osaavan tulkita syyn ja seurauksen ts. oliko nokka-akseli viallinen vaiko oliko nokka-akselin rikkoutuminen seurausta esim. jakoketjun katkeamisesta tai jakopään hammaspyörävaurioista sekoittaen jaon. Lopputulema molemmissa on sama (=moottoririkko), mutta tuhot hieman erilaisia.
Ketjukone, vaikkei sillä ole merkitystä jos nokka-akseli on viallinen, ei se akseli tiedä pyörittääkö sitä hihna vaiko ketju.
Luultavasti nokka-akselin pyöritys hajoaa ja sitä myöten nokka-akseli, harvoin toisinpäin. Tuossa oli jutun mukaan oikein twin cam, ei vain kahta nokka-akselia.
Toki kaikki mahdollista, tarina ei kerro tarkemmin. Kyllä nuo nokka-akselit ovat viimeisen 40-50 vuoden ajan olleet näissä kannen yläpuolisia, vai mitä tarkoitat "oikein twin cam":illa(?). Eikös twin cam yleensä tarkoita juurikin DOCH (double/dual overhead cam[shaft]) konetta, eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia.
Tuo 2litran N47 kone on juurikin se "surullisen kuuluista" jakoketjuongelmistaan, mutta yleensä ne ovat ennen loppuvuotta 2014 valmistettuja joista se jakoketju/rattaat paukkuu. Luulisi tuossa jutussa olleen "nokka-akseli
asiantuntijan" osaavan tulkita syyn ja seurauksen ts. oliko nokka-akseli viallinen vaiko oliko nokka-akselin rikkoutuminen seurausta esim. jakoketjun katkeamisesta tai jakopään hammaspyörävaurioista sekoittaen jaon. Lopputulema molemmissa on sama (=moottoririkko), mutta tuhot hieman erilaisia.
Twin Camilla on tarkoitettu sitä, että pako- ja imuventtiilit ovat omalla akselillaan. Siitähän IS:n jutussakin oli maininta. TC oli helpompi viritettävä, kun voi tuunata eri venttiilien ajoituksia erikseen. Nykyään harva mekaanista virittämistä harrastaa.
Nykyään on turhan moni auto kuuluisa huonosta hihnasta tai ketjusta. Jos ei hajoa totaalisesti, vaihtoväli on olematon, joskin kustannus taitaa olla luokkaa satanen per vuosi. Mutta vaihdoissa tulee aina jotain oheisharmia. Saksanseisojan kanssa tuli lämpötilavaellusta ja italianihme pitää nyt turhaa ääntä vähän joutokäynnin yläpuolella. Ja jälkimmäisen vaihto oli mallin luotettavimman osaajan tekemä. Tulisipa sähköautoja omaan tarpeeseen.
Otsikon alla puhutaan Kahdeksannen sukupolven BMW 5-sarjasta, joka on tunnukseltaan G60.
Otsikko oli BMW:n uusi 5-sarja, nyt tänne tungetaan trollien voimin vanhoja roskalehtien tarinoita jo kauan sitten todettuja tyyppivikaisia jakoketjuja yms. Nämä vikapesät ovat vähiin päin tunnustettu, sekä korjattu. Koskee yhtä moottorityyppiä (2.0l N47) joka jo tuossa yllä todettiin.
Onko noin vaikeaa pysyä asiassa eikä trollata kaiken aikaa. Late 1969 voisi ulkoilla enemmän pääkin toimisi hieman paremmin. Muutama trolli pilaa kaikki hyvätkin keskustelut, ikävän tutuksi tulleella toimillaan.
Sen verran pitää vielä kommentoida tätä nokka-akselia, että yhdestä firman Toyota pakettiautosta hajosi yllättäen nokka-akseli hyvin surullisin seurauksin hajottaen koko moottorin. Merkistä riippumatta huonoja yksilöitä on aina ollut, tekniikka on väliin sellaista mitä ei etukäteen voi tietää. Kaikki tehdasvalmistajat pyrkivät hyvään laatuun, mutta huonoja surullisen kuuluisia osia on aina ollut. Roskalehdistö nostaa näitä esiin omalla sensaatiohakuisella tyylillään myydäkseen tuotoksiaan rahan toivossa.
@tracktest kirjoitti:
Otsikon alla puhutaan Kahdeksannen sukupolven BMW 5-sarjasta, joka on tunnukseltaan G60.
Otsikko oli BMW:n uusi 5-sarja, nyt tänne tungetaan trollien voimin vanhoja roskalehtien tarinoita jo kauan sitten todettuja tyyppivikaisia jakoketjuja yms. Nämä vikapesät ovat vähiin päin tunnustettu, sekä korjattu. Koskee yhtä moottorityyppiä (2.0l N47) joka jo tuossa yllä todettiin.
Onko noin vaikeaa pysyä asiassa eikä trollata kaiken aikaa. Late 1969 voisi ulkoilla enemmän pääkin toimisi hieman paremmin. Muutama trolli pilaa kaikki hyvätkin keskustelut, ikävän tutuksi tulleella toimillaan.
Muistaakseni tässä keskustelussa kehuit kaikkia 5-sarjan autoja vuodesta ja mallista riippumatta. Kai roskalehden 5-sarjalainen mahtuu tuohon joukkoon.
Kun tykkäät ulkoilusta puhua niin voin kertoa aamun hiihtokelistä. Tässä metsän siimeksessä oli mukavat -20 joten matkaan. Tuolla aukean suon laidalla taisi olla kylmempää vaikkei naama jäätynytkään, kun luisto oli olematonta. Harvoin tulee pertsaa hiihdettyä lipsumatta luistelusuksilla.
@tracktest kirjoitti:
Sen verran pitää vielä kommentoida tätä nokka-akselia, että yhdestä firman Toyota pakettiautosta hajosi yllättäen nokka-akseli hyvin surullisin seurauksin hajottaen koko moottorin. Merkistä riippumatta huonoja yksilöitä on aina ollut, tekniikka on väliin sellaista mitä ei etukäteen voi tietää. Kaikki tehdasvalmistajat pyrkivät hyvään laatuun, mutta huonoja surullisen kuuluisia osia on aina ollut. Roskalehdistö nostaa näitä esiin omalla sensaatiohakuisella tyylillään myydäkseen tuotoksiaan rahan toivossa.
Yksi polttiksen valintaperusteista pitäisi olla venttiilien leikkaus mäntien kanssa. Useissa moottoreissa männät lyövät venttiilit kiinni hihnan tai ketjun pettäessä ja siitä seuraa ainakin kansiongelmia. Ja sellaisessa ei uskalla kokeilla kauanko hihna tai ketju oikeasti kestää. Joissain pakko-ohjausta ei ole eikä ole pakkoa ennenaikaiseen vaihtoonkaan. Jos huonosti käy, moottori tuskin hajoaa kokonaan.
Muovihihna muuten korvasi 1960-luvun alussa epäluotettavan ketjun ja hihnan piti olla ikuinen kuten ketjunkin. Siitä lähtien kisa on ollut kova, kaksi ikuista ratkaisua taistelevat siitä, kumpi kestää vähän kauemmin. Ja molempia käytetään moottoripyörissä paljon suurempien voimien siirtämiseen paljon huonommissa oloissa; niissä hihna taitaa olla kestävämpi eli ei ainakaan tarvitse huoltaa jatkuvasti.
"Toimituskuluineen Bemari maksoi ostajalleen 23 629 euroa"
"Uuden moottorin vaihtaminen olisi maksanut ulkopuolisen arvioijan mukaan hieman yli 22 000 euroa."
Viikko sitten tällä palstalla joku möykkäsi siitä miten sähköautot ovat liian kalliita kun akun vaihto maksaa 15000. Miten kukaan uskaltaa ottaa polttomoottoriautoa kun moottorin joutuu vaihtamaan jo ennen 100tkm ja se maksaa saman verran kuin itse auto?
Polttiksista jokainen ymmärtää ettei jokaiseen autoon tarvitse vaihtaa moottoria, eikä tämä olisi ylittänyt uutiskynnystäkään ellei asiasta olisi käräjöity. Yksittäistä akunvaihtoa kuitenkin pidetään todisteena siitä ettei sähkövispilöillä tee mitään.
@Late1969 kirjoitti:
Yksi polttiksen valintaperusteista pitäisi olla venttiilien leikkaus mäntien kanssa. Useissa moottoreissa männät lyövät venttiilit kiinni hihnan tai ketjun pettäessä ja siitä seuraa ainakin kansiongelmia. Ja sellaisessa ei uskalla kokeilla kauanko hihna tai ketju oikeasti kestää. Joissain pakko-ohjausta ei ole eikä ole pakkoa ennenaikaiseen vaihtoonkaan. Jos huonosti käy, moottori tuskin hajoaa kokonaan.
Onkohan missään listattu ns. vapaasti pyöriviä moottoreita ja tehdäänkö sellaisia enää ollenkaan? Sen tiedän, että Opelin 1,6-litrainen kahdeksantappinen voimanpesä kestää hihnan katkeamisen ilman isompia mekaanisia vaurioita. En tosin päässyt/joutunut tuota käytännössä toteamaan.
"Toimituskuluineen Bemari maksoi ostajalleen 23 629 euroa"
"Uuden moottorin vaihtaminen olisi maksanut ulkopuolisen arvioijan mukaan hieman yli 22 000 euroa."
Viikko sitten tällä palstalla joku möykkäsi siitä miten sähköautot ovat liian kalliita kun akun vaihto maksaa 15000. Miten kukaan uskaltaa ottaa polttomoottoriautoa kun moottorin joutuu vaihtamaan jo ennen 100tkm ja se maksaa saman verran kuin itse auto?
Polttiksista jokainen ymmärtää ettei jokaiseen autoon tarvitse vaihtaa moottoria, eikä tämä olisi ylittänyt uutiskynnystäkään ellei asiasta olisi käräjöity. Yksittäistä akunvaihtoa kuitenkin pidetään todisteena siitä ettei sähkövispilöillä tee mitään.
Juu, eihän tuossa uutisessa ole todellakaan mitään järkeä, 22000€:n uusi moottori sisältää kaiken oheislaitteita myöden. Meni noin 10s löytää ko. autoon sopiva 23tkm ajettu ns. puolimoottori (takuulla) hintaan 3k€. Juu merkkihuollossa laitavat vain uuden koneen paikoilleen, mutta monessa paikassa asentavat ko. puolimoottorin paikoilleen halvemmalla kun merrkkihuolto ruuvaa tuon koko moottorin.
Sen verran vielä, että 518d F10 vm16 ei ole surullisen kuuluisa N47 vaan uudempi B47, jonka jälkeläinen löytyy myös uusimmasta G60 520d bemarista. B47 on luotettavan koneen maineessa, ja mitä tässä on tapahtunut, niin siitä ei kerrota mitään. Ehkäpä merkittävin asia koko uutisessa on se, että case maksoi 50k€ yrittäjälle/myyjälle ja autossa on edelleen kone hajalla. Toisin toimien olisi tullut kertaluokkaa pienempi tappio
Mieti sitä miksi on luovuttu niin hyvästä autosta.
Aina löytyy niitä jotka ajavat autoilla ne kalleimmat kilometrit, se mistä se johtuu ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa vain ne autot jotka sopivat minun kriteereihini ja tarpeisiini.
@tracktest kirjoitti:
Eli kaikkien 5-sarjalaisen ostaneiden ja sillä ajavan perusteella voidaan todeta, että auto on huippusuosittu heidän keskuudessaan? Ja vielä parhaiten myynytkin!
Oma kokemukseni mainitsemastasi mallista on noin 37 vuotta, joten kokemusta on. Käyttövoimia on joka lähtöön, siitäkin voi antaa täydet pisteet.
@tracktest kirjoitti:
Eli se on huippusuosittu sinun keskuudessasi? (Muutenhan tuo historia oli n. tiedossa).
Tarkennatko vielä, mistä alkaen sitä on saanut plugarina, tai täyssähkönä? Oliko kaasuversiota?
BMW:n hybridillä ajaville kysymys paljonko BMW:n 545e xDrive-mallissa on tankin koko ja täyden akun toimintamatka? Mikähän on yhdistetty toimintamatka kilometreissä?
Kyse on Facelift-mallista näillä tekniikoilla BMW 545e xDrive Sedan (AA) 4ov 2998cm3 Autom 6- sylinterinen bensa moottori turbolla+ hybridi yhteisteho= 394hv neliveto Sport Automatic .
En tiedä, mutta hienon oloinen laite. Ostitko jo tuollaisen, vai onko vasta harkinnassa?
Sähköistä kantamaa sille annetaan teoriassa 49km, veikkaan että kesäkelillä voi toteutua 40, ja talvella melko vähän
Onko BMW tosiaan noin yksioikoinen auto? Eikö saman sarjan autoilla ole eroa eivätkä ne muutu vuosien kuluessa? Luulisi, että 518i ja M5 ovat olleet täysin eri autoja, vaikka olisi valmistettu samana päivänä. Peruskoppa on ollut sama. Alkupään 518i oli luultavasti aivan erilainen kuin viimeisin 518i.
Trolli esittää käsittämättömiä kysymyksiä. Kannattaa ulkoilla useimmin ei pää jumita niin pahoin.
@tracktest kirjoitti:
Jumittiko sinulla vai etkö tiedäkään kaikkea kaikesta 5-sarjalaisista?
Vinkki: mitäs jos käyt välillä katsomassa noiden autojen speksejä, etkä vain niitä kuvakavalkadeja, joita linkität tänne useimmiten?
Toiseen kysymykseen on vaikea saada täsmällistä/oikeaa vastausta koska muuttujia on useita. Ajotapa, käyttölämpötila jne. Olen tietoinen auton spekseistä, kysymykseni ei ottanut tuulta purjeisiin tavalla jota hain. Jatkat omalla tavallasi joka on tuttua kaikille palstan aktiiveille.
BMW 545e xDrive 5-sarja Sedan (G30 LCI, facelift 2020).
Tekniset tiedot.
https://www.auto-data.net/fi/bmw-5-series-sedan-g30-lci-facelift-2020-545e-394hp-plug-in-hybrid-xdrive-steptronic-41463
@tracktest kirjoitti:
Niinhän me kaikki, sinäkin.
Onkos tuo ketju- vai hihnakone? https://www.is.fi/autot/art-2000010094022.html
Minä ostan autot uutena, ja jätän mahdolliset kalliit remontit käytettynä ostajalle.
Ketjukone, vaikkei sillä ole merkitystä jos nokka-akseli on viallinen, ei se akseli tiedä pyörittääkö sitä hihna vaiko ketju.
Luultavasti nokka-akselin pyöritys hajoaa ja sitä myöten nokka-akseli, harvoin toisinpäin. Tuossa oli jutun mukaan oikein twin cam, ei vain kahta nokka-akselia.
Toki kaikki mahdollista, tarina ei kerro tarkemmin. Kyllä nuo nokka-akselit ovat viimeisen 40-50 vuoden ajan olleet näissä kannen yläpuolisia, vai mitä tarkoitat "oikein twin cam":illa(?). Eikös twin cam yleensä tarkoita juurikin DOCH (double/dual overhead cam[shaft]) konetta, eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia.
Tuo 2litran N47 kone on juurikin se "surullisen kuuluista" jakoketjuongelmistaan, mutta yleensä ne ovat ennen loppuvuotta 2014 valmistettuja joista se jakoketju/rattaat paukkuu. Luulisi tuossa jutussa olleen "nokka-akseli
asiantuntijan" osaavan tulkita syyn ja seurauksen ts. oliko nokka-akseli viallinen vaiko oliko nokka-akselin rikkoutuminen seurausta esim. jakoketjun katkeamisesta tai jakopään hammaspyörävaurioista sekoittaen jaon. Lopputulema molemmissa on sama (=moottoririkko), mutta tuhot hieman erilaisia.
Twin Camilla on tarkoitettu sitä, että pako- ja imuventtiilit ovat omalla akselillaan. Siitähän IS:n jutussakin oli maininta. TC oli helpompi viritettävä, kun voi tuunata eri venttiilien ajoituksia erikseen. Nykyään harva mekaanista virittämistä harrastaa.
Nykyään on turhan moni auto kuuluisa huonosta hihnasta tai ketjusta. Jos ei hajoa totaalisesti, vaihtoväli on olematon, joskin kustannus taitaa olla luokkaa satanen per vuosi. Mutta vaihdoissa tulee aina jotain oheisharmia. Saksanseisojan kanssa tuli lämpötilavaellusta ja italianihme pitää nyt turhaa ääntä vähän joutokäynnin yläpuolella. Ja jälkimmäisen vaihto oli mallin luotettavimman osaajan tekemä. Tulisipa sähköautoja omaan tarpeeseen.
Otsikon alla puhutaan Kahdeksannen sukupolven BMW 5-sarjasta, joka on tunnukseltaan G60.
Otsikko oli BMW:n uusi 5-sarja, nyt tänne tungetaan trollien voimin vanhoja roskalehtien tarinoita jo kauan sitten todettuja tyyppivikaisia jakoketjuja yms. Nämä vikapesät ovat vähiin päin tunnustettu, sekä korjattu. Koskee yhtä moottorityyppiä (2.0l N47) joka jo tuossa yllä todettiin.
Onko noin vaikeaa pysyä asiassa eikä trollata kaiken aikaa. Late 1969 voisi ulkoilla enemmän pääkin toimisi hieman paremmin. Muutama trolli pilaa kaikki hyvätkin keskustelut, ikävän tutuksi tulleella toimillaan.
Sen verran pitää vielä kommentoida tätä nokka-akselia, että yhdestä firman Toyota pakettiautosta hajosi yllättäen nokka-akseli hyvin surullisin seurauksin hajottaen koko moottorin. Merkistä riippumatta huonoja yksilöitä on aina ollut, tekniikka on väliin sellaista mitä ei etukäteen voi tietää. Kaikki tehdasvalmistajat pyrkivät hyvään laatuun, mutta huonoja surullisen kuuluisia osia on aina ollut. Roskalehdistö nostaa näitä esiin omalla sensaatiohakuisella tyylillään myydäkseen tuotoksiaan rahan toivossa.
Muistaakseni tässä keskustelussa kehuit kaikkia 5-sarjan autoja vuodesta ja mallista riippumatta. Kai roskalehden 5-sarjalainen mahtuu tuohon joukkoon.
Kun tykkäät ulkoilusta puhua niin voin kertoa aamun hiihtokelistä. Tässä metsän siimeksessä oli mukavat -20 joten matkaan. Tuolla aukean suon laidalla taisi olla kylmempää vaikkei naama jäätynytkään, kun luisto oli olematonta. Harvoin tulee pertsaa hiihdettyä lipsumatta luistelusuksilla.
Mitä roskalehtiä luet, ei sellainen lehti ole roskalehti, mikä julkaisee oikeudenpäätöksiä.
Yksi polttiksen valintaperusteista pitäisi olla venttiilien leikkaus mäntien kanssa. Useissa moottoreissa männät lyövät venttiilit kiinni hihnan tai ketjun pettäessä ja siitä seuraa ainakin kansiongelmia. Ja sellaisessa ei uskalla kokeilla kauanko hihna tai ketju oikeasti kestää. Joissain pakko-ohjausta ei ole eikä ole pakkoa ennenaikaiseen vaihtoonkaan. Jos huonosti käy, moottori tuskin hajoaa kokonaan.
Muovihihna muuten korvasi 1960-luvun alussa epäluotettavan ketjun ja hihnan piti olla ikuinen kuten ketjunkin. Siitä lähtien kisa on ollut kova, kaksi ikuista ratkaisua taistelevat siitä, kumpi kestää vähän kauemmin. Ja molempia käytetään moottoripyörissä paljon suurempien voimien siirtämiseen paljon huonommissa oloissa; niissä hihna taitaa olla kestävämpi eli ei ainakaan tarvitse huoltaa jatkuvasti.
"Toimituskuluineen Bemari maksoi ostajalleen 23 629 euroa"
"Uuden moottorin vaihtaminen olisi maksanut ulkopuolisen arvioijan mukaan hieman yli 22 000 euroa."
Viikko sitten tällä palstalla joku möykkäsi siitä miten sähköautot ovat liian kalliita kun akun vaihto maksaa 15000. Miten kukaan uskaltaa ottaa polttomoottoriautoa kun moottorin joutuu vaihtamaan jo ennen 100tkm ja se maksaa saman verran kuin itse auto?
Polttiksista jokainen ymmärtää ettei jokaiseen autoon tarvitse vaihtaa moottoria, eikä tämä olisi ylittänyt uutiskynnystäkään ellei asiasta olisi käräjöity. Yksittäistä akunvaihtoa kuitenkin pidetään todisteena siitä ettei sähkövispilöillä tee mitään.
Juu kyllä jää munat vatkaamatta jos taloudesta ei löydy sopivaa sähköliittymää.
Voihan sitä vatkata käsipelilläkin.
Niin, sähköperämoottorilla olevaa venettä voi sähkönpuutteessa soutaa, miten on sähköauton kanssa.
Se on kevyt työntää pienen ilmanvastuksen ansiosta.
Onkohan missään listattu ns. vapaasti pyöriviä moottoreita ja tehdäänkö sellaisia enää ollenkaan? Sen tiedän, että Opelin 1,6-litrainen kahdeksantappinen voimanpesä kestää hihnan katkeamisen ilman isompia mekaanisia vaurioita. En tosin päässyt/joutunut tuota käytännössä toteamaan.
Juu, eihän tuossa uutisessa ole todellakaan mitään järkeä, 22000€:n uusi moottori sisältää kaiken oheislaitteita myöden. Meni noin 10s löytää ko. autoon sopiva 23tkm ajettu ns. puolimoottori (takuulla) hintaan 3k€. Juu merkkihuollossa laitavat vain uuden koneen paikoilleen, mutta monessa paikassa asentavat ko. puolimoottorin paikoilleen halvemmalla kun merrkkihuolto ruuvaa tuon koko moottorin.
Sen verran vielä, että 518d F10 vm16 ei ole surullisen kuuluisa N47 vaan uudempi B47, jonka jälkeläinen löytyy myös uusimmasta G60 520d bemarista. B47 on luotettavan koneen maineessa, ja mitä tässä on tapahtunut, niin siitä ei kerrota mitään. Ehkäpä merkittävin asia koko uutisessa on se, että case maksoi 50k€ yrittäjälle/myyjälle ja autossa on edelleen kone hajalla. Toisin toimien olisi tullut kertaluokkaa pienempi tappio