Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Vakionopeudella ajavan on ihan mahdollista lepuuttaa jalkaansa kaasupolkimella pikkuisen turhan raskaasti. Huomaamattaan voi painaa kaasua. Itsenikin olen tuosta joskus käräyttänyt. Onneksi ei toisen ohittaessa.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Vuosien varrella on tullut sellainen fiilis, että täällä keskustelee lainkuuliaiset kansalaiset ja turvallisuudesta välittävät autoilijat. Hyviä keskusteluja kaikille, jotka haluavat parantaa turvallisuutta liikenteessä.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Vuosien varrella on tullut sellainen fiilis, että täällä keskustelee lainkuuliaiset kansalaiset ja turvallisuudesta välittävät autoilijat. Hyviä keskusteluja kaikille, jotka haluavat parantaa turvallisuutta liikenteessä.
Harmi kun ne on täällä keskustelemassa, eikä tuolla tien päällä.
Siellä on ihan eri kuskit liikenteessä...
@Quu kirjoitti:
TLL 3 §: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Laki ei tunne jatkossakaan alinopeutta muuten kuin tulevan uuden liikennemerkin kohdalla.
Uusi tieliikennelaki, jossa on alinta sallittua nopeutta määrittävä nopeusrajoitusmerkki.
Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 ajavan taakse ei kerry pitkää jonoa.
Nopeusrajoituksen rikkomisesta, eli ylinopeudesta määrätään rangaistukseksi rikesakko. Ylinopeus on liikennerikkomus.
Pasterstein kertoo, ettei laissa ole määritelty alinopeutta. – Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa
Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 ajavan taakse ei kerry pitkää jonoa.
Ihan hyvä kommentti, mutta tuo riippuu vähän olosuhteistakin. Jos ajaa mittarivirhe korjattuna tasan rajoitusnopeutta, niin ajoittain ilmestyy taakse muitakin, ja osa ohittaa jotta voisi jatkaa matkaansa ylinopeudella. Ikävimpiä ohittajia ovat ne jotka nippa-nappa pääsevät ohi, eli vaihtavat jopa kurakelillä kaistaa liian aikaisin - vaikka ei olisi edes kiirettä vaihtaa, siten että vakionopeutta ajava joutuu hetkeksi hidastaamaan.
Ylinopeutta ei löydy liikenteen lakitekstistä, mikä sinänsä on ihmeellistä. Ei löydy enää myöskään sanaa "Tilannenopeus". "Suurin sallittu nopeus" löytyy, kuten myös sanktiopuolella kuvaus siitä miten "ylittää sallitun enimmäisnopeuden".
Kukapa jaksaisi puhua "Nopeusrajoituksen rikkominen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla", kun ylinopeus on helpompi sana?
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Vuosien varrella on tullut sellainen fiilis, että täällä keskustelee lainkuuliaiset kansalaiset ja turvallisuudesta välittävät autoilijat. Hyviä keskusteluja kaikille, jotka haluavat parantaa turvallisuutta liikenteessä.
Harmi kun ne on täällä keskustelemassa, eikä tuolla tien päällä.
Siellä on ihan eri kuskit liikenteessä...
Juurihan täällä eräs, joka perää rajoitusten nostoa hiljaisemmille pääteille ruuhka-Suomen ulkopuolella, sanoi ajelevansa etelän motareilla 140 km/h.
Olet siis niin hyvä kuski, ettei yhteiset säännöt koske sinua.
Keskivertokuski ennemminkin, toki käyn harjoittemassa tiettyjä perustilanteita parin vuoden välein, hyvin harvoin näistä kuitekin on liikenteessä ollut mitään hyötyä, kun tilanteisiin ei ole joutunut. Ajan aika defensiivisesti eli pidän edessä väliä, johon toki on tulijoita tiheämmässä liikenteessä varsinkin pääkaupunkiseudeun ympäristössä. Hybridillä (10 viimeistä vuotta) väli tulee pidettyä luonnostaan. Jarrupolkimeen tarvitsee koskea tällöin hyvin harvoin, hidastuksiin riittää usein sähkömoottorin rege ja energia menee talteen akkuun.
Eipä rajoitukset koske tilastojen mukaan muitakaan. 2022 kesällä tiekohtaisen rajoituksen 80...120km/h ylitti 43%, jos oli ns. vapaa tie. Pysyvän 80km/h rajoituksen ylittää 60% niin kesällä kuin talvella. Eli meitä on noin puolet porukasta hieman tiestä riippuen.
Nyt tuli niin uskalias väite, että joudut sen perustelemaan. Varaudu kumoamaan kansainvälinen tutkijoiden käsitys aiheesta. Jos keski-iäksi sovitaan 12 vuotta ja nuorennat sitä 2 vuotta, vaikutus on suurempi kuin liikenteen keskinopeuden muutos 17%.
Passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden osalta autot on tilastoitu 5 vuoden jaksoissa , kehitys on ollut 2010-luvullakin melkoista ero viime vuosikymmen alun ja lopun autolla on huima. Erityisesti kehitys näkyy vakavissa loukkaantumissa, mutta myös kuolemissa. (Tuota sun 2 vuotta en ymmärrä, tarjoat periodia jo toistamiseen, ja viimeistä lauseen tajunnanvirtaa en kyllä muutenkaan )
Edelleen siellä on varmasti muitakin muuttujia kuin keskinopeuden muutos.
Tottahan toki, tuolla ylempänä olevasta linkista näkyy auton turvallisuus 2000-luvun alussa, jolloin rajoitus nousi 110->130 ja verrata sitä nykyiseen tilanteeseen. Kyllähän siinä on selkeä peruste miksi loukkantuneet&kuolleet ovat vähentyneet niinkin paljon. Tanskassa autojen keski-ikä on 9,3 vuotta, kun se on Suomessa 13,2 vuotta. Lisäksi Tanskassa ajettiin pienessä kaljassa hyvinkin yleisesti vielä 2000-luvun alussa. Promille raja on edelleen 0,5, mutta alkoholiin liikenteessä suhtaudutaan vakavammin.
Toki eipä auton keski-ikä ole Ruotsissakaan kummoinen 12 vuotta, mutta siellä autokannanjakauma on, kiitos Volvon kotimarkkinnan, turvallisuuteen päin vahvasti kallellaan vuosikymmenien ajalta. Pettersoneilla on aina ollut enemmän rahaa ja siellä ei ole ollut autovero enään pitkään aikaan nostamassa autojen hankintahintaa. Tanskassahan autoissa on autoveroa kuten meiläkin, mutta tanskalaiset ovat myös selkeesti vauraampaa porukkaa.
Eipä rajoitukset koske tilastojen mukaan muitakaan. 2022 kesällä tiekohtaisen rajoituksen 80...120km/h ylitti 43%, jos oli ns. vapaa tie. Pysyvän 80km/h rajoituksen ylittää 60% niin kesällä kuin talvella. Eli meitä on noin puolet porukasta hieman tiestä riippuen.
20 km/h ylittäjänä olet selkeään vähemistöön kuuluva. Veikkaan, ettet tiedosta ajotavan vaikutusta liikenteeseen.
Nyt tuli niin uskalias väite, että joudut sen perustelemaan. Varaudu kumoamaan kansainvälinen tutkijoiden käsitys aiheesta. Jos keski-iäksi sovitaan 12 vuotta ja nuorennat sitä 2 vuotta, vaikutus on suurempi kuin liikenteen keskinopeuden muutos 17%.
Passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden osalta autot on tilastoitu 5 vuoden jaksoissa , kehitys on ollut 2010-luvullakin melkoista ero viime vuosikymmen alun ja lopun autolla on huima. Erityisesti kehitys näkyy vakavissa loukkaantumissa, mutta myös kuolemissa. (Tuota sun 2 vuotta en ymmärrä, tarjoat periodia jo toistamiseen, ja viimeistä lauseen tajunnanvirtaa en kyllä muutenkaan )
Johonkin täytyy verrata. 2 ja 12 vuotta otin hatusta. Noilla luvuilla muutos on 17% ja jos vertaat sitä nopeuden muutokseen, toki muutoksen suuruus pitää olla saman suuruinen. Miten muuten vertaat nopeuden muutoksen suuruuden vaikutusta autokannan uusiutumiseen? Eihän siinä olisi ideaa, että verrattaisiin suurta muutosta autokannan keski-iässä pieneen muutokseen keskinopeudessa ja sen jälkeen väitettäisiin autokannan keski-iän vaikutusta suuremmaksi.
Anna oikest luvut, niin katsotaan mihin päästään ja mitä niiden saavuttaminen edellyttää.
@Quu kirjoitti:
TLL 3 §: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Laki ei tunne jatkossakaan alinopeutta muuten kuin tulevan uuden liikennemerkin kohdalla.
Uusi tieliikennelaki, jossa on alinta sallittua nopeutta määrittävä nopeusrajoitusmerkki.
Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 ajavan taakse ei kerry pitkää jonoa.
Tuo on hämmästyttävää. Satasen alueella yleinen maksiminopeus on 94. Mutta jos kasikympin tiellä ajaa 79, jonoa kertyy varmasti. Yleinen nopeus ei olekaan 74. Jos hidastaa nopeuttaan rajoitusten mukaan risteyksissä, kerää peräänsä autoja varmasti. Jokainen tietää mitä alinopeus on, mutta kukaan ei osaa sanoa.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
@Quu kirjoitti:
TLL 3 §: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Laki ei tunne jatkossakaan alinopeutta muuten kuin tulevan uuden liikennemerkin kohdalla.
Uusi tieliikennelaki, jossa on alinta sallittua nopeutta määrittävä nopeusrajoitusmerkki.
Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 ajavan taakse ei kerry pitkää jonoa.
Tuo on hämmästyttävää. Satasen alueella yleinen maksiminopeus on 94. Mutta jos kasikympin tiellä ajaa 79, jonoa kertyy varmasti. Yleinen nopeus ei olekaan 74. Jos hidastaa nopeuttaan rajoitusten mukaan risteyksissä, kerää peräänsä autoja varmasti. Jokainen tietää mitä alinopeus on, mutta kukaan ei osaa sanoa.
Tasanopeuskuskeja on maantiet väärällään. Itse ajan usein kaupungista ulos nelikaistaista päätietä, joka muuttuu myöhemmin moottoritieksi. 80-rajoituksella suurinta sallittua ajavana on ns. muiden jaloissa. Kun rajoitus nousee 20 km/h, muuttuu oma sijainti liikenteen nopeusasteikolla. Hitaammista tulee mentyä ohi.
Näin se vaan on ja siihen kannattaa sopeutua ilman suurempaa ihmettelyä.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Eiköhän tilanne olisi ollut syytä purkaa tavalla tai toisella ennen kuin takana on tyypillisillä turvaetäisyyksillä (tarkoitat oletettavasti alimittaisia) kymmeniä autoja.
Eihän ylinopeuskuskit tunnista osuuttaan tilanteen aiheuttajana, siksi näitä pitää auttaa selviytymään liikenteessä.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Ah niin, turvavälin pitämisvastuu on edellä menevällä.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Ah niin, turvavälin pitämisvastuu on edellä menevällä.
Äläpä nyt höpötä, jos liikennettä haluaa palvella sujuvasti, siellä ei jarrutella jonoliikenteessä ilman hyvää syytä.
Nopeusrajoitus pitäisi mieltää tuvalliseksi ajonopeudeksi, joka perustuu liikenneturvallisuuden parantamiseen. Vanhaan hyvään aikaan lentävien näkeminen rauhoitti kummasti nopeuksia. Se oli sen ajan turva-auto, joka muistutti nopeusrajoitusten olemassaolosta.
@Herbert kirjoitti:
Eiköhän tilanne olisi ollut syytä purkaa tavalla tai toisella ennen kuin takana on tyypillisillä turvaetäisyyksillä (tarkoitat oletettavasti alimittaisia) kymmeniä autoja.
Mikä olisi tähän toimiva konsti?
Itse ehdotan riittävää nopeuseroa (turvallinen Tilannenopeus kun voi joskus olla liian hidaskin), ja sitä tarvitaan myös siihen että se ohittamaan lähtenyt voi myös vaihtaa kaistaa ilman että siitä aiheutuu haittaa tai vaaraa ohitettavalle.
Ohituskielloista TLL:n 32 §
"3) (Ohitus on kielletty jos) ohittaja ei voi palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta tai muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta;"
Ylinopeus on kiellettyä, mutta reaalimaailmassa on hyvä ottaa huomioon tosiseikat, että ei Poliisi tule rankaisemaan niitä takana painostavia. On siis vain valittamisen sijaan toimittava (Klagt nicht, kuten saksalainen sanoisi):
3§ "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Ah niin, turvavälin pitämisvastuu on edellä menevällä.
Äläpä nyt höpötä, jos liikennettä haluaa palvella sujuvasti, siellä ei jarrutella jonoliikenteessä ilman hyvää syytä.
Miksi siellä pitäisi jarrutella? Ei maantienopeuksissa jarrutella nopeuden säätämiseksi, ellei nopeusrajoitus tipu alamäessä reippaasti. Mutta jos ei pääse ohi, vauhdin tiputtaminen ns. kaasua nostamalla on sallittua. Jos allasi olisi ollut linja-auto, se ei olisi kulkenut rajoitusnopeutta lujempaa.
Vaikket kysykään, tientukko on karavaanari tai joku muu, joka ei koko ajan aja juuri rajoituksen mukaan, vaan sen alle.
Rajoituksen alle? Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eli alle suurimman sallitun ajaminen on rajoituksen mukaista ajamista. Vakionopeudensäätimellä onnistuu aika tarkka suurimman sallitun ajaminen, ilman tätä vaihtelua on huolellisellakin kuskilla +/- 5 km/h, monilla ehkä 10 km/h.
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Ah niin, turvavälin pitämisvastuu on edellä menevällä.
Äläpä nyt höpötä, jos liikennettä haluaa palvella sujuvasti, siellä ei jarrutella jonoliikenteessä ilman hyvää syytä.
Miksi siellä pitäisi jarrutella? Ei maantienopeuksissa jarrutella nopeuden säätämiseksi, ellei nopeusrajoitus tipu alamäessä reippaasti. Mutta jos ei pääse ohi, vauhdin tiputtaminen ns. kaasua nostamalla on sallittua. Jos allasi olisi ollut linja-auto, se ei olisi kulkenut rajoitusnopeutta lujempaa.
Tykkään omasta tavastani enemmän 😎
Mitäs sitten kun olisi hidastanut ko. auton perään ja se olisi sitten hidastanut takaisin 90-95?
Anna oikest luvut, niin katsotaan mihin päästään ja mitä niiden saavuttaminen edellyttää.
Taulukosta autojen ero valmistuvuosien 2010-2014 ja 2015-19 valillä Ruotsissa toteutuneissa kolareissa suhteellinen riski osalta on
kuolemien osalta 62% pienempi (10%) (')
kuolemien ja vakavien onnettomuuksien välillä 25% pienempi (4,5%)
kaikkien onnettomuuskein välillä 10% pienempi (1,9%) ja
pysyvään vammaan johtavan onnettomuuden 21% vähemmän (3.9%).
Laskin sulkuihin vuoden parannuksen olettaen että paraanus jakaantuu tasaisesti per vuosi. Todellisuudessahan yksittäisen automallin turvallisuus 'hyppää' mallin uudistumisen yhteydessä paremmaksi, ja säilyy sitten samana mallin valmistuksen ajan.
2010-2014 tilaston autoissa kuolemissa on pomppu ylöspäin, mikä johtunee pienestä otoksesta (tilasto on tehty Ruotsin onnettomuuksista)
Taulukosta näkee myös, että 2010-2014 ja 2005-2009 välillä parannus on olematon, suhteelliset riskiluvut ovat (lähes) samat. Tähän asiaa voi olla hyvinkin, että Ruotsin autokannassa ja siten tässäkin tilastossa 'yliedustettuna' on viimeisimmän korimallin Volvo V70/S80, joka tuli markkinoille 2006 ja viimeinen malli vuosi taisi olla 2016.
@Tiko kirjoitti:
Taulukosta autojen ero valmistuvuosien 2010-2014 ja 2015-19 valillä Ruotsissa toteutuneissa kolareissa suhteellinen riski osalta on
Itse näkisin että pahin on jo ohi, vuosimallista 1998 alkaen alkoi kolaritestien tulokset vaikuttamaan. Tuli turvatyynyä, ABS-jarrua ja törmäystestien tuloksien avulla suunniteltuja autoja.
Esimerkiksi BMW 3-sarja sai 1997-testissä 1,5 tähteä, ja vuonna 2001 neljä tähteä. Vuonna 2005 tuli täydet 5 tähteä.
Ajonvakautus eli ESP tuli pakolliseksi marraskuusta 2014 alkaen. Suomi laahaa autoveron takia perässä siten että ihmiset saavat ESP:n noin 2 vuotta myöhemmin kuin mitä ilman autoveroa sen saisivat. Vaikka eri varustetasoissa ajonvakautus voi olla jo vakiona, niin pelkästään keski-ikää verrattaessa ei suomalaisessa autossa sitä vielä ole.
Tässä on minun vastaus
Matkaan käytetyn ajan lyhentämisestä hyötyy vain urakalla ajavat taksit ja lumikuskit ym. ammatikseen ajavat, muille nopeudennostosta ei ole kuin lisäkuluja.
Varsinkin nyt kun autot sähköistyy nopeudennosto lisää kustannuksia jyrkästi. Otetaan 10 h pois nopeuksia, ja säästyneet eurot tuottavampaan kulutukseen.
Mikä on teidän, vastatkaa otsikkoon älkääkä jauhako tilastoja, selkeä kannanotto.
Itse pudotin ajonopeuksiani, kun polttoaineiden hinnat nousi pari vuotta sitten. Koen tuon olleen minulle taloudellisesti kannattavaa.
Hintojen noustua suuri osa muistakin ajoi hitaammin varsinkin moottoritien 120-rajoituksella. Seuraavana keväänä palattaessa kesärajoituksiin oli hintaso vakiintunut ja nopeudet palasivat ennalleen. Näin tarkasti analysoituja ratkaisuja ajonopeuksien suhteen tienkäyttäjät tekee.
@Late1969 kirjoitti:
Eikö? Aivan, se olikin tientukko!
Ajoin eilen Hämeenlinnan motaria etelän suuntaan. Vakkarissa (bmw - pysyy hyvin asetetussa, ei mitään +/- 5 heiluntaa, toki voimanlähteessä riittää momenttia) 102 km/h. Eteen tuli hitaampi, siirryin vasemmalle kaistalle ja nopeuseroa tuntui olevan 5 km/h kunnes tulin melkein vierelle, oikean kaistan auto joko sääti vakkaria ylemmäs tai painoa enemmän kaasua. Ajelimme siinä vierekkäin muutaman minuutin. Minun taakse alkoi kerääntyä jonoa. Turvaetäisyys huomioon ottaen olisi ollut outoa jarruttaa ja ajaa oikeanpuoleisen auton taakse. Tyhjä moottoritie edessä joten lyhyt hetki lievää ylinopeutta (110-112), siirtyminen oikealle eikä taaksejäänyt enää ajanut kiinni vaikka palautin alkuperäisen 102 vakkarinnopeuden. Kukaan ei kuollut. Kiireisimmät ajoi sitten jonona ohi. Minäkin olen ajanut sen 30 vuotta sakoitta joten pikainen riskiarvio tietysti ensin, ettei vieressä ajanut siviilipoliisi.
Vakionopeudella ajavan on ihan mahdollista lepuuttaa jalkaansa kaasupolkimella pikkuisen turhan raskaasti. Huomaamattaan voi painaa kaasua. Itsenikin olen tuosta joskus käräyttänyt. Onneksi ei toisen ohittaessa.
Vuosien varrella on tullut sellainen fiilis, että täällä keskustelee lainkuuliaiset kansalaiset ja turvallisuudesta välittävät autoilijat. Hyviä keskusteluja kaikille, jotka haluavat parantaa turvallisuutta liikenteessä.
Harmi kun ne on täällä keskustelemassa, eikä tuolla tien päällä.
Siellä on ihan eri kuskit liikenteessä...
Minä ainakin olen ajanut ylinopeutta, useinkin, kaksi ylinopeussakkoa ohitustilanteen jälkeen.
Poliisi soveltaa ohituksessa turvallisuusnäkökulmaa, joten olet saanut sakot melkoisen reippaasta ylinopeudesta.
Ehkä, ehkä en.
Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 ajavan taakse ei kerry pitkää jonoa.
Nopeusrajoituksen rikkomisesta, eli ylinopeudesta määrätään rangaistukseksi rikesakko. Ylinopeus on liikennerikkomus.
Pasterstein kertoo, ettei laissa ole määritelty alinopeutta. – Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa
Ihan hyvä kommentti, mutta tuo riippuu vähän olosuhteistakin. Jos ajaa mittarivirhe korjattuna tasan rajoitusnopeutta, niin ajoittain ilmestyy taakse muitakin, ja osa ohittaa jotta voisi jatkaa matkaansa ylinopeudella. Ikävimpiä ohittajia ovat ne jotka nippa-nappa pääsevät ohi, eli vaihtavat jopa kurakelillä kaistaa liian aikaisin - vaikka ei olisi edes kiirettä vaihtaa, siten että vakionopeutta ajava joutuu hetkeksi hidastaamaan.
Ylinopeutta ei löydy liikenteen lakitekstistä, mikä sinänsä on ihmeellistä. Ei löydy enää myöskään sanaa "Tilannenopeus". "Suurin sallittu nopeus" löytyy, kuten myös sanktiopuolella kuvaus siitä miten "ylittää sallitun enimmäisnopeuden".
Kukapa jaksaisi puhua "Nopeusrajoituksen rikkominen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla", kun ylinopeus on helpompi sana?
Juurihan täällä eräs, joka perää rajoitusten nostoa hiljaisemmille pääteille ruuhka-Suomen ulkopuolella, sanoi ajelevansa etelän motareilla 140 km/h.
Keskivertokuski ennemminkin, toki käyn harjoittemassa tiettyjä perustilanteita parin vuoden välein, hyvin harvoin näistä kuitekin on liikenteessä ollut mitään hyötyä, kun tilanteisiin ei ole joutunut. Ajan aika defensiivisesti eli pidän edessä väliä, johon toki on tulijoita tiheämmässä liikenteessä varsinkin pääkaupunkiseudeun ympäristössä. Hybridillä (10 viimeistä vuotta) väli tulee pidettyä luonnostaan. Jarrupolkimeen tarvitsee koskea tällöin hyvin harvoin, hidastuksiin riittää usein sähkömoottorin rege ja energia menee talteen akkuun.
Eipä rajoitukset koske tilastojen mukaan muitakaan. 2022 kesällä tiekohtaisen rajoituksen 80...120km/h ylitti 43%, jos oli ns. vapaa tie. Pysyvän 80km/h rajoituksen ylittää 60% niin kesällä kuin talvella. Eli meitä on noin puolet porukasta hieman tiestä riippuen.
Passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden osalta autot on tilastoitu 5 vuoden jaksoissa , kehitys on ollut 2010-luvullakin melkoista ero viime vuosikymmen alun ja lopun autolla on huima. Erityisesti kehitys näkyy vakavissa loukkaantumissa, mutta myös kuolemissa. (Tuota sun 2 vuotta en ymmärrä, tarjoat periodia jo toistamiseen, ja viimeistä lauseen tajunnanvirtaa en kyllä muutenkaan )
https://cdn.euroncap.com/media/53186/developments-in-car-crash-safety-and-comparisons-between-results-from-euro-ncap-tests-and-real-world-crashes.pdf
Tottahan toki, tuolla ylempänä olevasta linkista näkyy auton turvallisuus 2000-luvun alussa, jolloin rajoitus nousi 110->130 ja verrata sitä nykyiseen tilanteeseen. Kyllähän siinä on selkeä peruste miksi loukkantuneet&kuolleet ovat vähentyneet niinkin paljon. Tanskassa autojen keski-ikä on 9,3 vuotta, kun se on Suomessa 13,2 vuotta. Lisäksi Tanskassa ajettiin pienessä kaljassa hyvinkin yleisesti vielä 2000-luvun alussa. Promille raja on edelleen 0,5, mutta alkoholiin liikenteessä suhtaudutaan vakavammin.
Toki eipä auton keski-ikä ole Ruotsissakaan kummoinen 12 vuotta, mutta siellä autokannanjakauma on, kiitos Volvon kotimarkkinnan, turvallisuuteen päin vahvasti kallellaan vuosikymmenien ajalta. Pettersoneilla on aina ollut enemmän rahaa ja siellä ei ole ollut autovero enään pitkään aikaan nostamassa autojen hankintahintaa. Tanskassahan autoissa on autoveroa kuten meiläkin, mutta tanskalaiset ovat myös selkeesti vauraampaa porukkaa.
20 km/h ylittäjänä olet selkeään vähemistöön kuuluva. Veikkaan, ettet tiedosta ajotavan vaikutusta liikenteeseen.
Johonkin täytyy verrata. 2 ja 12 vuotta otin hatusta. Noilla luvuilla muutos on 17% ja jos vertaat sitä nopeuden muutokseen, toki muutoksen suuruus pitää olla saman suuruinen. Miten muuten vertaat nopeuden muutoksen suuruuden vaikutusta autokannan uusiutumiseen? Eihän siinä olisi ideaa, että verrattaisiin suurta muutosta autokannan keski-iässä pieneen muutokseen keskinopeudessa ja sen jälkeen väitettäisiin autokannan keski-iän vaikutusta suuremmaksi.
Anna oikest luvut, niin katsotaan mihin päästään ja mitä niiden saavuttaminen edellyttää.
Tuo on hämmästyttävää. Satasen alueella yleinen maksiminopeus on 94. Mutta jos kasikympin tiellä ajaa 79, jonoa kertyy varmasti. Yleinen nopeus ei olekaan 74. Jos hidastaa nopeuttaan rajoitusten mukaan risteyksissä, kerää peräänsä autoja varmasti. Jokainen tietää mitä alinopeus on, mutta kukaan ei osaa sanoa.
Eihän moottoritiellä nopeutta säädetä jarruttamalla, se on outoa kun sitä tapahtuu niin usein. Mutta miksi oli mahdotonta keskeyttää ohitus ja palata toisen taakse? Vähän nopeutta alas, kaistanvaihto ja turvavälin kasvatus sopivaksi.
Tasanopeuskuskeja on maantiet väärällään. Itse ajan usein kaupungista ulos nelikaistaista päätietä, joka muuttuu myöhemmin moottoritieksi. 80-rajoituksella suurinta sallittua ajavana on ns. muiden jaloissa. Kun rajoitus nousee 20 km/h, muuttuu oma sijainti liikenteen nopeusasteikolla. Hitaammista tulee mentyä ohi.
Näin se vaan on ja siihen kannattaa sopeutua ilman suurempaa ihmettelyä.
Eihän se mahdotonta ole mutta jos olet motarilla toisen vierellä ja takana on motarin tyypillisillä turvaetäisyyksillä kymmeniä autoja jotka ovat valmiina painamaan lisää kaasua kunhan kaista vapautuu niin saattaa tuossa kohtaa hidastaminen aiheuttaa hämmennystä ja vakkarikuskeille jopa peräänajoja.
Eiköhän tilanne olisi ollut syytä purkaa tavalla tai toisella ennen kuin takana on tyypillisillä turvaetäisyyksillä (tarkoitat oletettavasti alimittaisia) kymmeniä autoja.
Eihän ylinopeuskuskit tunnista osuuttaan tilanteen aiheuttajana, siksi näitä pitää auttaa selviytymään liikenteessä.
Ah niin, turvavälin pitämisvastuu on edellä menevällä.
Äläpä nyt höpötä, jos liikennettä haluaa palvella sujuvasti, siellä ei jarrutella jonoliikenteessä ilman hyvää syytä.
Tarkoitatko, että olet yksi niistä, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä ja joita siksi pitää auttaa?
Nopeusrajoitus pitäisi mieltää tuvalliseksi ajonopeudeksi, joka perustuu liikenneturvallisuuden parantamiseen. Vanhaan hyvään aikaan lentävien näkeminen rauhoitti kummasti nopeuksia. Se oli sen ajan turva-auto, joka muistutti nopeusrajoitusten olemassaolosta.
Mikä olisi tähän toimiva konsti?
Itse ehdotan riittävää nopeuseroa (turvallinen Tilannenopeus kun voi joskus olla liian hidaskin), ja sitä tarvitaan myös siihen että se ohittamaan lähtenyt voi myös vaihtaa kaistaa ilman että siitä aiheutuu haittaa tai vaaraa ohitettavalle.
Ohituskielloista TLL:n 32 §
"3) (Ohitus on kielletty jos) ohittaja ei voi palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta tai muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta;"
Ylinopeus on kiellettyä, mutta reaalimaailmassa on hyvä ottaa huomioon tosiseikat, että ei Poliisi tule rankaisemaan niitä takana painostavia. On siis vain valittamisen sijaan toimittava (Klagt nicht, kuten saksalainen sanoisi):
3§ "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."
Miksi siellä pitäisi jarrutella? Ei maantienopeuksissa jarrutella nopeuden säätämiseksi, ellei nopeusrajoitus tipu alamäessä reippaasti. Mutta jos ei pääse ohi, vauhdin tiputtaminen ns. kaasua nostamalla on sallittua. Jos allasi olisi ollut linja-auto, se ei olisi kulkenut rajoitusnopeutta lujempaa.
Tykkään omasta tavastani enemmän 😎
Mitäs sitten kun olisi hidastanut ko. auton perään ja se olisi sitten hidastanut takaisin 90-95?
Taulukosta autojen ero valmistuvuosien 2010-2014 ja 2015-19 valillä Ruotsissa toteutuneissa kolareissa suhteellinen riski osalta on
Laskin sulkuihin vuoden parannuksen olettaen että paraanus jakaantuu tasaisesti per vuosi. Todellisuudessahan yksittäisen automallin turvallisuus 'hyppää' mallin uudistumisen yhteydessä paremmaksi, ja säilyy sitten samana mallin valmistuksen ajan.
Taulukosta näkee myös, että 2010-2014 ja 2005-2009 välillä parannus on olematon, suhteelliset riskiluvut ovat (lähes) samat. Tähän asiaa voi olla hyvinkin, että Ruotsin autokannassa ja siten tässäkin tilastossa 'yliedustettuna' on viimeisimmän korimallin Volvo V70/S80, joka tuli markkinoille 2006 ja viimeinen malli vuosi taisi olla 2016.
Itse näkisin että pahin on jo ohi, vuosimallista 1998 alkaen alkoi kolaritestien tulokset vaikuttamaan. Tuli turvatyynyä, ABS-jarrua ja törmäystestien tuloksien avulla suunniteltuja autoja.
Esimerkiksi BMW 3-sarja sai 1997-testissä 1,5 tähteä, ja vuonna 2001 neljä tähteä. Vuonna 2005 tuli täydet 5 tähteä.
Ajonvakautus eli ESP tuli pakolliseksi marraskuusta 2014 alkaen. Suomi laahaa autoveron takia perässä siten että ihmiset saavat ESP:n noin 2 vuotta myöhemmin kuin mitä ilman autoveroa sen saisivat. Vaikka eri varustetasoissa ajonvakautus voi olla jo vakiona, niin pelkästään keski-ikää verrattaessa ei suomalaisessa autossa sitä vielä ole.
Tässä on minun vastaus
Matkaan käytetyn ajan lyhentämisestä hyötyy vain urakalla ajavat taksit ja lumikuskit ym. ammatikseen ajavat, muille nopeudennostosta ei ole kuin lisäkuluja.
Varsinkin nyt kun autot sähköistyy nopeudennosto lisää kustannuksia jyrkästi. Otetaan 10 h pois nopeuksia, ja säästyneet eurot tuottavampaan kulutukseen.
Mikä on teidän, vastatkaa otsikkoon älkääkä jauhako tilastoja, selkeä kannanotto.
Itse pudotin ajonopeuksiani, kun polttoaineiden hinnat nousi pari vuotta sitten. Koen tuon olleen minulle taloudellisesti kannattavaa.
Hintojen noustua suuri osa muistakin ajoi hitaammin varsinkin moottoritien 120-rajoituksella. Seuraavana keväänä palattaessa kesärajoituksiin oli hintaso vakiintunut ja nopeudet palasivat ennalleen. Näin tarkasti analysoituja ratkaisuja ajonopeuksien suhteen tienkäyttäjät tekee.