Alhaiset nopeusrajoitukset

207 kommenttia
123457»
  • @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Pala BMW:n historiaa.

    BMW:n huippumalli 750i oli vuonna 1987 yksi merkkipaalu autojen tekniikan kehittymisessä. Uutuusmalliin oli pakattu niin massiivinen määrä varusteita, että niiden toiminta vaati kymmeniä sähkömoottoreita. Kun uusi 7-sarja esiteltiin, BMW:n mainosfilmissä kerrottiin, että autossa oli mikroprosessoriohjaamo ja auto monitoroi jatkuvasti kuuttatoista toimintaa, joista se tarpeen mukaan informoi kuljettajaa.

    Ison BMW:n tekniikkaan kuuluivat moottorinohjausjärjestelmä, joka jatkuvasti diagnosoi toimintoja ja häiriötilanteessa sääti tekniikkaa niin että matka ei jäänyt kesken, nopeuden mukaan säätyvällä tehostuksella varustettu Servotronic-ohjaus, lukkiutumattomat ABS-jarrut, elektroninen iskunvaimennuksen säätö, ajotilojen valinnalla varustettu sähköisesti ohjattu automaattivaihteisto ja valinnaisvarusteina myös ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät.

    BMW:n hallintalaitteissa oli ajotietokone, auton käyttöä seuraava huoltovälin ilmaisin ja peruutusvaihteen myötä alaspäin tilttaavat sivupeilit. Matkustamossa oli sähkösäätöiset ja muistipaikoilla varustetut istuimet ja elektronisesti ohjattu automaattinen kaksialueilmastointi. Vuonna 1991 pidennetty versio 750iL sai ensimmäisenä sarjatuotantoautona xenon-puolivalot.

    Kuvaavaa on, että 7-sarjan BMW:n varustus vaati niin paljon virtaa, että sen tavaratilassa oli toinen akku ja toinen laturi konetilassa olevien lisäksi.

    Useimmista eksklusiivisen huippumallin toiminnoista on sittemmin tullut kansanautojen vakiovarusteita tai ne ovat saatavana valinnaisvarusteina kuten sähkösäätöiset istuimet. 750i:n varustevalikoimasta lähinnä vain integroitu faksitoiminto ja viininjäähdytin eivät ole yleistyneet.

    Hyvin kirjoitettu. Ja osuit samaan kuin https://www.taloustaito.fi/vapaalla/Autojen-varustelukehitys-vauhtiin-1990-luvulla/#4123df11

    Juha Partasen tekstiä.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    Etkö lukenut aiempia kommentteja, jos et nähnyt miksi ruostuminen on esillä?

    En ainakaan viimeiseen kolmeen sivuun nähnyt mitään siihen viittaavaa. Kunhan tracktesti piti vain jotakin päästä heittämään.

    Harrastekäyttö on paljon muuta kuin museoautoja

    On toki, vaikka autourheilukäytössä olevat, mutta niitä ei taida teillä liikkua. Etkä sinä erota välttämättä museoautoakaan liikenteessä.

    @tracktest kirjoitti:

    ei lähdetä tässä ketjussa halkomaan hiuksia

    Ei ole pakko, mutta myönnätkö Latelle, että päätit vain heittää kevyen läpän?

      
  • muokattu 17.01.2024 15:29

    @Late1969 kirjoitti:

    Etkö lukenut aiempia kommentteja, jos et nähnyt miksi ruostuminen on esillä?

    En ainakaan viimeiseen kolmeen sivuun nähnyt mitään siihen viittaavaa. Kunhan tracktestin piti vain jotakin päästä heittämään... jotakin.

    Harrastekäyttö on paljon muuta kuin museoautoja

    On toki, vaikka autourheilukäytössä olevat, mutta niitä ei taida teillä liikkua paljoakaan. Etkä sinä erota välttämättä museoautoakaan liikenteessä.

    @tracktest kirjoitti:

    ei lähdetä tässä ketjussa halkomaan hiuksia

    Ei ole pakko, mutta myönnätkö Latelle, että päätit vain heittää kevyen läpän?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ja kun pysytään aiheessa, nopeuksien nostoahan täällä kaivattiin. Sen vaikutus pitäisi kompensoida jollain tavalla. Jos autokantaa uudistettaisiin, mikä voisi tapahtua vähitellen esim. seuraavien 20 vuoden aikana, vaikutuksetkin näkyisivät vähitellen ja vasta kompensoisivat nopeuden muutosta.

    Köyhä Suomi ajaa autonsa loppuun. Jos autojen laatu paranee, kuten tähän mennessäkin on tapahtunut, se kannustaa lykkäämään romuttamista.

    Kymmenen vuotta sitten ennustettiin, että lähivuosina autonomiset autot hoitavat liikenteen turvalliseksi. Voitaisiin ajaa muutaman metrin turvaväleillä moottoritiellä kaikissa olosuhteissa ilman vaaratilanteita koska prosessori on niin paljon nopeampi kuin ihmisäly ja vielä parempi logiikka joka aavistaa vaaratilanteen jo ennen sen syntymistä. Ylinopeudet katoavat tyystin.
    Ehkä tämä sitten kompensoi hallitut nopeudennostot ja ihan ensi alkuun nollaa onnettomuustilastot nykyisillä nopeuksilla. Muutoshan on aivan nurkan takana eikö?

      
  • En tiedä, kuka on tuon ennusteen tehnyt. Varmaan sama laskutaidoton kaveri valtionhallinnossa, joka ennusti sähköautojen yleistymisen rajusti yläkanttiin.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    En tiedä, kuka on tuon ennusteen tehnyt. Varmaan sama laskutaidoton kaveri valtionhallinnossa, joka ennusti sähköautojen yleistymisen rajusti yläkanttiin.

    Ainakin Volvo on rekka-autoille moista suunnitellut, ilmanvastus tippuisi radikaalisti muutaman metrin väleillä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Ehkä tämä sitten kompensoi hallitut nopeudennostot ja ihan ensi alkuun nollaa onnettomuustilastot nykyisillä nopeuksilla. Muutoshan on aivan nurkan takana eikö?

    Höpö höpö, ensimmäinen auto kun joutuu syystä taitoisesta paniikkijarrutukseen katastrofi on valmis, kitka ei häviä muutaman metrinväleillä mihinkään.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    En tiedä, kuka on tuon ennusteen tehnyt. Varmaan sama laskutaidoton kaveri valtionhallinnossa, joka ennusti sähköautojen yleistymisen rajusti yläkanttiin.

    Ainakin Volvo on rekka-autoille moista suunnitellut, ilmanvastus tippuisi radikaalisti muutaman metrin väleillä.

    Voihan sitä suunnitella. Eri asia on tuoda se markkinoille ja varsinkin saada yleistymään.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Ehkä tämä sitten kompensoi hallitut nopeudennostot ja ihan ensi alkuun nollaa onnettomuustilastot nykyisillä nopeuksilla. Muutoshan on aivan nurkan takana eikö?

    Höpö höpö, ensimmäinen auto kun joutuu syystä taitoisesta paniikkijarrutukseen katastrofi on valmis, kitka ei häviä muutaman metrinväleillä mihinkään.

    Miksi automatiikka tekisi paniikkijarrutuksen? Ideanahan on, että autot ajavat yhtenä. Jarrutus ei siirry jonon edestä taakse, vaan jarruttavat yhtä aikaa ja hoitavat välinsä. Automatiikka ei kuluta sekunteja ihmettelyyn.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    Miksi automatiikka tekisi paniikkijarrutuksen?

    Siksi vaikka hirvi, sivutieltä tuleva auto, pyörä, lapsi, vastaantuleva auto samaa kaistaa, tästä voi kehitellä tilastoista vaikka mitä, miksi auto joutuu paniikkijarrutukseen, jarrutusmatka se on automaattijarrutuksessakin.
    Jonossa on aina ensimmäinen auto.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Miksi automatiikka tekisi paniikkijarrutuksen?

    Siksi vaikka hirvi, sivutieltä tuleva auto, pyörä, lapsi, vastaantuleva auto samaa kaistaa, tästä voi kehitellä tilastoista vaikka mitä, miksi auto joutuu paniikkijarrutukseen, jarrutusmatka se on automaattijarrutuksessakin.
    Jonossa on aina ensimmäinen auto.

    Se autonominen autoryhmä tiedottaa esim hirvestä millisekunneissa toisilleen ja kaikki jarruttavat yhtäaikaa.

      1
  • muokattu 17.01.2024 20:35

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Se autonominen autoryhmä tiedottaa esim hirvestä millisekunneissa toisilleen ja kaikki jarruttavat yhtäaikaa.

    Ja törmäävät yhtä aikaa, äkkipysähdyksen sattuessa ensimmäiselle

      3
  • Meidän auto seuraa uskollisesti säätimellä edellä ajavan nopeusvaihteluiden mukaan aina pysähdykseen saakka. Nyt kun on ollut jäiset tiet, olen laittanut pisimmän mahdollisen välin kun meillä on kitkarenkaat, edellä ajavilla voi olla nastat ja jarrutusmatka lyhyempi.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Se autonominen autoryhmä tiedottaa esim hirvestä millisekunneissa toisilleen ja kaikki jarruttavat yhtäaikaa.

    Ja törmäävät yhtä aikaa, äkkipysähdyksen sattuessa ensimmäiselle

    Sama ongelma on junilla, veturin törmätessä kiinteään esteeseen tulee pahaa jälkeä. Mutta junillakaan ei ajella joka paikassa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Se autonominen autoryhmä tiedottaa esim hirvestä millisekunneissa toisilleen ja kaikki jarruttavat yhtäaikaa.

    Ja törmäävät yhtä aikaa, äkkipysähdyksen sattuessa ensimmäiselle

    Sama ongelma on junilla, veturin törmätessä kiinteään esteeseen tulee pahaa jälkeä. Mutta junillakaan ei ajella joka paikassa.

    Meinaatko kun jononvetäjä joutuu onnettomuuteen, tai paniikkijarrutukseen, takana olevat pysähtyy tasaväleillä osumatta toisiinsa.
    Vaikka reagointiviive jäisikin pois ei auto pysähdy siihen paikkaan.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Se autonominen autoryhmä tiedottaa esim hirvestä millisekunneissa toisilleen ja kaikki jarruttavat yhtäaikaa.

    Ja törmäävät yhtä aikaa, äkkipysähdyksen sattuessa ensimmäiselle

    Sama ongelma on junilla, veturin törmätessä kiinteään esteeseen tulee pahaa jälkeä. Mutta junillakaan ei ajella joka paikassa.

    Meinaatko kun jononvetäjä joutuu onnettomuuteen, tai paniikkijarrutukseen, takana olevat pysähtyy tasaväleillä osumatta toisiinsa.
    Vaikka reagointiviive jäisikin pois ei auto pysähdy siihen paikkaan.

    Ei noista mitään tesloja tehdä, automaattiautot eivät joudu keskenään onnettomuuksiin. Teistä tehdään turvallisia riista-aidoin ja välikaitein ja muilla rakenteilla. Automatiikka havaitsee ongelmat vähän kauempaa kuin suomalainen autoilija nopeusrajoituksen (vasta merkin kohdalla).

    Tarkoitatkin paniikkijarrutuksella hätäjarrutusta. Miksi sillä ensimmäisellä olisi parhaat edellytykset pysähtyä? Tuskin se tietä ehtii talvikelilläkään toisille kiillottaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tuskin se tietä ehtii talvikelilläkään toisille kiillottaa.

    Niinpä, mistähän se mahtaa johtua kun talvella on peräänajoja oletettavasti enemmän kuin kesällä.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tuskin se tietä ehtii talvikelilläkään toisille kiillottaa.

    Niinpä, mistähän se mahtaa johtua kun talvella on peräänajoja oletettavasti enemmän kuin kesällä.

    Kuinka paljon itseajavia autoja on noista ja kuinka moneen itseajavaan autoon ne ovat törmänneet? Kuinka moni peräänajo on johtunut siitä, että juuri edellä menevä on nopeasti pysähtyessään kiillottanut tien?

      
  • Ei ole reilua jos edelläajavalla on uudenkarheat nastat alla ja perässä tulee joku vuoden ajetuilla kitkoilla. Pysähtymismatkoissa voi olla 80 km/h nopeudesta > 50m ero.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Ei ole reilua jos edelläajavalla on uudenkarheat nastat alla ja perässä tulee joku vuoden ajetuilla kitkoilla. Pysähtymismatkoissa voi olla 80 km/h nopeudesta > 50m ero.

    Nyt mennään jo tosisuomalaisuuteen, mikään ei ole koskaan mahdollista paitsi perunakuopassa eläminen, kunhan edes lähistölle ei tule muunheimolaisia.

    Eiköhän tuo etelässä toteudu tänäänkin monta kertaa. Keskenään viestivät automaattiautot voivat sentään kiskoa vyöt kireälle ja laukaista turvatyynyt juuri oikeaan tarpeeseen.

      
  • muokattu 18.01.2024 08:37

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Ei ole reilua jos edelläajavalla on uudenkarheat nastat alla ja perässä tulee joku vuoden ajetuilla kitkoilla. Pysähtymismatkoissa voi olla 80 km/h nopeudesta > 50m ero.

    Sehän on juuri ihan todella reilua - kummallakin on juuri sellaiset renkaat, mitkä on halunnut.

    Ps. Mulla on 5 vuotiaat kitkat autossani, enkä valita tippaakaan epäreiluutta - ja ovat pitäneet tänä talvena upeasti. Varmaan sitten kun tulee vetiset jääkelit, ne eivät enää pidäkään, mutta silloin ajellaan sen mukaan. Ei ylitetä rajoituksia ja pidetään riittävät turvavälit.

      
  • muokattu 18.01.2024 09:25

    Ihan sama kuka sitä autoajaa, kun pito loppu niin se loppuu.
    Sitten kun auto oppii muutakin kuin rajoitustenmukaisen nopeuden, eli kelinvaatiman tilannenopeuden, niin että auto pysähtyy automaattisesti kaikissa tilanteissa, niin tänäänkään mentäisi moottoritielläkin aika hiljaa.
    Haastavampi on vielä pienillä väleillä jamiseen renkaiden ja autojen väliset kitkaerot jarrutusmatkoineen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Ei ole reilua jos edelläajavalla on uudenkarheat nastat alla ja perässä tulee joku vuoden ajetuilla kitkoilla. Pysähtymismatkoissa voi olla 80 km/h nopeudesta > 50m ero.

    Sehän on juuri ihan todella reilua - kummallakin on juuri sellaiset renkaat, mitkä on halunnut.

    Ps. Mulla on 5 vuotiaat kitkat autossani, enkä valita tippaakaan epäreiluutta - ja ovat pitäneet tänä talvena upeasti. Varmaan sitten kun tulee vetiset jääkelit, ne eivät enää pidäkään, mutta silloin ajellaan sen mukaan. Ei ylitetä rajoituksia ja pidetään riittävät turvavälit.

    Heh - huumori ei tainnut oikein purra tämän aamun kauhukeli työmatkaliikenteessä. Minulla on ne nastat.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ihan sama kuka sitä autoajaa, kun pito loppu niin se loppuu.
    Sitten kun auto oppii muutakin kuin rajoitustenmukaisen nopeuden, eli kelinvaatiman tilannenopeuden, niin että auto pysähtyy automaattisesti kaikissa tilanteissa, niin tänäänkään mentäisi moottoritielläkin aika hiljaa.

    Toivottavasti mennään hiljaa tänäänkin, samat velvollisuudet ihmisellä on kuin automaatiollakin. Hyvin harva varautuu siihen, että edellä ajavan eteen tippuu betoniseinä taivaasta ja pitää saada pysähtymään sitä ennen. Yleensä oletetaan, että näkee sen seinän tippumisen tai edellä ajava ei pysähdy kuin seinään moottoritiellä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ihan sama kuka sitä autoajaa, kun pito loppu niin se loppuu.
    Sitten kun auto oppii muutakin kuin rajoitustenmukaisen nopeuden, eli kelinvaatiman tilannenopeuden, niin että auto pysähtyy automaattisesti kaikissa tilanteissa, niin tänäänkään mentäisi moottoritielläkin aika hiljaa.

    Hmm. .. "auto pysähtyy automaattisesti kaikissa tilanteissa.." - onko tiedossa, että olisi joku tilanne jossa auto ei olisi pysähtynyt ollenkaan?
    Jos hirvi tulee ojasta yhdellä loikalla konepellille tai satelliitti putoaa tielle viiden metrin päähän auton eteen, ei kenenkään mielestä olisi pitänyt pysähtyä siten, ettei törmäystä tapahtuisi ollenkaan.
    Peräänajokolarit johtuu useimmiten siitä, että turvaväli ja reaktioaika ei riitä estämään törmäystä. Ketjukolareissa haastetta lisää vielä se, että kenenkään jarruvalot ei syty koska edessäoleva pysähtyy esteeseen, ei jarruttamalla. No, jos ajaa vanhoilla renkailla, mikään turvaväli ei välttämättä pelasta - sadan metrin turvaväliin riittää tulijoita.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Hmm. .. "auto pysähtyy automaattisesti kaikissa tilanteissa.." - onko tiedossa, että olisi joku tilanne jossa auto ei olisi pysähtynyt ollenkaan?

    Ainahan ne pysähtyy, ja liianmyöhään pysähtyneet on vakuutusyhtiön varastossa.

      
  • Tänään vajaa sata kilometriä talvirajoituksen mukaista nopeutta. Eipä ollut ohittelijoita. Ei ainuttakaan. Viitisen kilometriä koulubussin perässä. Bussin näin sen pysäkiltä lähtiessä ja taas uudestaan pysähtyessä. Välillä edessä näkyi vain pöllyävää lunta. Välimatkaa oli varmaakin puolisen kilometriä.
    Vastaantulijoista ehkä joka kolmannella takasumari päällä.

    Lumityöt tehty ja koneet tallissa sulamassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit