https://www.is.fi/autot/art-2000010086679.html
BMW-kuski yliarvioi autonsa vauhdin ja päätti kostaa nolaajalle, joka ei ymmärtänyt jarruttaa ja antaa latua. Mutta oliko videolla kaksi vilkkua käyttävää BMW:tä?
BMW-kuskille saattoi käydä myös talvinen virhe, joka uhkaa myös huonosti auratuilla ohituskaistoilla. Tarkoituksena on kiihdyttää ohi, mutta nopeus paremminkin tippuu lumessa ja urissa ajava kiitää karkuun.
Kaistan vaihtaja joutui jarruttamaan, ettei olisi ajanut liian lähelle seuraavaa bemaria. Kamera-auton kuskin hermo petti ja alkoi vilkutella valoja. Sitä kaistan vaihtaja kestänyt, kun oli jo tehnyt yhden autonkäsittelyvirheen. Ehkä tuollaisen auton kuljettaja pitää itseään rattimiehenä ja tilanne oli aivan liian nolo egolle.
Artikkelissa mainittiin, että Jyrkin takana olisi ollut hyvin tilaa, joten jälkimmäinen Bemari tunki täysin tarpeettomasti hänen eteensä.
Pelinlukutaito täysin hukassa molemmilla. Nämä liikennettä kuvaavat kuljettajat korostavat omaa ajokäytöstään, kuten tässäkin toteamalla ajoin rajoitusten mukaan. Videosta on helppo päätellä miten reippaasti mennään, kun väliin ei meinaa millään ehtiä. Tilan antaminen ei pitäisi olla vaikeaa, jos yhtään on järkeä päässä.
Tilan antamisen viive tosiaan on hämmentävää ja valojen vilkutusta perään. Olivat sentään aika lähekkäin ja tiekin näytti liukkaalta. Olikohan päällimmäisenä ajatuksena, että et kai sinä siihen yritä tulla, joten tilaa en anna.
Tulkitset asian samoin, onhan tuossa outoja piirteitä meille kokeneille kuljettajille. Yhteispelillä kaikki sujuu melko mutkattomasti.
Paikassa on juuri lähdetty Markulantien valoista kohti keskustaa. Mitään isompaa kaistanvaihtostressiä tuossa kohtaa ei pitäisi olla. Tapauksen alkutahdit on lyöty jo todennäköisesti ennen edellistä risteystä. Se ei selviä oliko ohittajalla edes aikomusta kääntyä vasemmalle seuraavista valoista, ohitettavalla ei ainakaan ollut. Tuossa ajettavat kaksi kaistaa jatkavat yhtälailla suoraan seuraavan risteyksen yli.
Oletetaan, että olisi kolahtanut ja tilannetta purettaisiin kojelautakameran ja poliisin avulla. Itse en kuvaajana haluaisi vastata kysymykseen, miksi en yrittänyt estää kolaria, vaikka huomasin toisen kiilaavan eteen.
Että tällainenkin näkökulma kameroihin liittyy. Olihan täällä kerran pyöräilijänkin video, jossa kaveri selvästi haastoi riitaa autoilijalle, jotta sai tilanteen näyttämään siltä, ettei tämä noudattanut väistämisvelvollisuuttaan.
Kuvaaja ajaa reippaasti kaistaa joka vetää hyvin, kaistanvaihdolle on yleensä syynä kääntyä seuraavista valoista. Tässä kuvaaja ei ainakaan aio kääntyä koska vaihtaa kaistaa vielä oikealle puolelle. Mitään pisteitä ei ansaitse kumpikaan, sillä niin sanotusta yhteispelistä ei ole tietoakaan.
Tyypillinen bemarikuskin asenne liikenneturvallisuuteen
Olet sokea, koska et näe kuin toisen osapuolen virheet. Useissa kommenteissa näkyy yksipuolinen syyllistäminen, joka kertoo puolueellisesta tulkinnasta. Aloittaja ei olisi nostanut tätä tänne, jos kyseessä olisi ollut joku toinen merkki. Saksalaiset Premium-merkit ovat aina tikun nokassa ja otsikot sen mukaisia. Otsikot ovat tuttuja ja syyllistäviä vaikka tilanteet olisivat miten tulkinnallisia. Klikkauksien toivossa otsikko on aina repivä, autokuski ei ole sama kuin vaikka Mersu-kuski.> @Quu kirjoitti:
Olet sokea, koska et näe kuin toisen osapuolen virheet. Useissa kommenteissa näkyy yksipuolinen syyllistäminen, joka kertoo puolueellisesta tulkinnasta. Aloittaja ei olisi nostanut tätä tänne, jos kyseessä olisi ollut joku mediaseksitön merkki. Saksalaiset Premium-merkit ovat aina tikun nokassa ja otsikot sen mukaisia. Otsikot ovat tuttuja ja syyllistäviä vaikka tilanteet olisivat miten tulkinnallisia. Klikkauksien toivossa otsikko on aina repivä. Autokuski ei ole sama kuin vaikka Mersu-kuski.
Harmi, kun me kokeneet kuljettajat emme ole tuolla liikenteessä loistamassa...
Auttaisiko tuollaiseen kaistanvaihdon jälkeiseen liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarrutteluun ylinopeuskameratolpat yhtään? Vai onko niin että sille nyt vaan ei voi tehdä mitään että kuljettajan jalka kramppasi? Kojelautakamera todisti että sellaisille on aito tarve, kun tarinana tämä olisi ollut epäuskottava että kaistanvaihdolla joku yrittää tahallisesti aiheuttaa peräänajon.
Vilkku ei kulu yhtään vaikka sitä käyttäisi 15 sekuntia siihen että ilmaisee tarpeensa vaihtaa kaistaa - että antaa toiselle mahdollisuuden hidastaa sen verran että turvaetäisyysmääräyksiä ei rikottaisi. Peilin käyttökään ei kuluta peiliä ollenkaan.
Jos suurelta yleisöltä kysytään, niin rattijuopot on vaarallisia. Ei eri tavoin selvin päin temppuilevat kuljettajat.
Mikä tilanteessa sulkee sen pois, ettei kyseessä ole rattijuoppo tai huumekuski.
Vanhat bemarit on nuortensuosiossa, ja niillä testataan rajoja, usein karun seurauksin.
Mersulla ajaa herrasmiehet, ilman mitään tarvetta kohentaa omaa egoa.
Katselimme varmaan eri videon. Ei se edellä mennyt mielestäni mitenkään aiheuttanut jälkimmäisen BMW:n kaistanvaihto-ongelmia. Jo farmarin lähtökohta oli vaihtaa kaistaa valojenvilkuttelijan lokasuojaan. Siinä näytti valojenvilkuttelijalta hermo menevän, kun pitää ängetä syyttä suotta. Jälkimmäisestä kommentistasi olen samaa mieltä, olisi vain pitänyt kääntää toinen poski ja hiljentää, vaikka nuoriso-BMW ajoikin varpaille. Ja valojenvilkuttelu ei ole oikeaa toimintaa, tuossa olisi saanut painaa räikän pohjaan, ettei BMW olisi jatkanut änkeämistään.
Olet aina yhtä pihalla asiasta kuin asiasta. Kyllä vanhoilla mersuilla ajaa nuoret siinä missä vanhatkin. Ymmärrän hyvin ettet käsitä autoharrastustoiminnasta mitään. Osaat mielestäsi yksilöidä herrasmiehet, mutta et itse asiassa käsitä siitäkään mitään.
Mercedes-Benz w124 Brutal Drift & Burnout!
Miksi niin on? Nuoret harrastavat nykyään rupisia Mersuja ja Volvoja, mitä rumempi ja äänekkäämpi sitä parempi. On joukossa samaan tapaan tuunattuja Bemareitakin. Mutta siis miksi? Harrastaako kukaan enää Tojota-romuja?
Kyllä olet lapsellinen, Suomessa bemarit pätyy iltalehtien etusivulle.
Kirjoitat kuin et ymmärtäisi sujuvasta yhteispelistä mitään. Videon kuvaaja kiihdyttää aivan selkeästi, kun takaa tulee farkku joka aikoo pyrkiä vasemmalle kaistalle. Pitääkö siitä mielestäsi provosoitua, jos farkun puikoissa on nuorempi henkilö. Tämän videon kuvaaja ajaa kuin omistaisi koko Turun kaupungin, selittäen ajavansa rajoitusten mukaan. Provosoiduit siis siitä ettei kaikki ole kanssasi samaa mieltä.
Autoharrastus on oikeasti ihan hyvä harrastus, paljon parempi kuin alituinen ryyppääminen ja huumeiden käyttö. En tiedä miten olet viettänyt nuoruutesi, itse harrastin urheilua monessa muodossa sekä voimailua että kamppailulajeja. Autoharrastus alkoi noin kolmekymppisenä ja jatkuu yhä.
Katso peiliin ja kerro mitä siellä näkyy.
Ensimmäinen ajoi nätisti, en minä muuta esittänyt.
En moiti valojen vilkuttelusta tai tööttäilystä, kunhan ottaa ensin tilanteen haltuun. Nyt tärkeintä oli osoittaa mieltä.
Jos videon kuvaaja kiihdyttää, miksi farmarin on sitten ängettävä kuitenkin eteen? Se ei ainakaan yhteispeliä ole. On aina parasta vaihtaa kaistaa toisen taakse. Ei kuvasta tosin mitään kovin kummoista nopeuden nostoa näy. Mikä sen farkun jarruihin tuli, yhteispelin osoitusta?
Lehtiin päätyneistä videoista maksetaan rahaa, se saa videoijat näköjään provosoimaan kanssa-autoilijoita. Tässäkin on ilmeisesti siitä kyse, kun omaa ajamista selitetään parhain päin ja isketään video lehteen kaikkien nähtäväksi. Liukkaalla tiellä olisi suotavaa ottaa tilanne haltuun ja tehdä kaikki voitava liikenteen sujuvoittamiseksi. Tässä videossa ei edes yritetä luoda yhteispeliä päin vastoin. Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.
Juu aika tyypillinen tilanne, voisi olla mistä tahansa Suomen tuppukylästä. Hävettäisi ainakin itseäni laittaa omalla nimellä ko. video lehteen. Ihan yhtä tökeröitä ja typeriä kuskeja molemmissa kärryissä. Ensinäkin videolla ei näy kaikki mitä on mahdollisesti tapahtunut aiemmin, mutta jos pelkästää tuokin pätkä kertoo että kaikki muumit ei ole ole laaksossa.
Kamera-autossa olisi riittänyt, että nostaa hieman kaasua/kiihdyttää hitaammin niin kaikilla olisi ollut tilaa ja sirkustelu ei olisi alkanut lainkaan. Jos jotain olisi käynyt, niin tuolla videolla oman persauksn pelastaminen olisi ollut kyseenalaista, mahdollisuus tehdä turvallinen ja järkevä ratkaisu on vaikka kuinka paljon, mutta Jyrki-boy halusi 'opettaa' (vai saada someen sisältöä?!) ja biimeri-kuski sitten vastasi kutsuun 'yliopettajana'.
Liikenteessä kaistanvaihtaja tai ohittaja vastaa manööverin onnistumisesta. Toisen/toisten tehtävä on pitää oma liike vakaana ja ennustettavana. Se on tärkeää, ettei synny vastakkaista toimintaa ja onnettomuutta. Kaistanvaihtaja ei koskaan kiihdytä toisen eteen tai edes ohita jos on kaistaa päättänyt vaihtaa. Mutta Suomessa vetoketju on tuntematon, siinä ketju ei mene kiinni jos kiihdytetään kaistanvaihtoa varten.
Etkö hiljattain kertonut olleesi itsekin aiemmin bemarikuski?
Kyllä, yksi on ollut, ja sillä pystyy siististikin ajamaan.
Ei ainakaan mitään typeriä sutimisvideoita.