Huhut kertovat, että S-klassen dieseleistä sylinterien lukumäärä vähenee kahdella. Monesko esimerkki tämä lieneekään?
Uudessa Tuulilasissa oli mielenkiintoinen juttu sähköautojen ja polttomoottorien kehityspotentiaalista, juttu oli kirjoitettu Boschin vuosittaisen teknologiaesittelyn pohjalta.
Voin hyvinkin uskoa että myös isoissa edustusautoissa aletaan muokata asenteita pienempien koneiden ja kulutusten suuntaan. Samoin kuin muiden kulutusta pienentävien ratkaisujen. Tuon luokan autot alkavat muutenkin olla vaikeuksissa länsimaiden markkinoilla, asiakkaat tyytyvät etenkin lama-aikana yhtä pykälää alemman luokan autoon, johon saa myös todella taloudellisia koneita.
Uusimmalla commonrail tekniikalla, erittäin korkeaa painetta käyttäen, ääntä saadaan pehmennettyä ja täten myös madallettua tehokkaasti. Käsittääkseni tuo S sarjan kone tulee hieman poikkeamaan E ja C sarjojen vastaavasta. Jossain mainittiin että mm. vääntö olisi 540Nm ja tehokin eri.
Sitten toki äänieristys . . . Tuskin sitä juurikaan kuulee. Sisälle nyt toki ei muutenkaan, mutta ei varmaan uloskaan kovin merkittävästi.
Uusimmalla commonrail tekniikalla, erittäin korkeaa painetta käyttäen, ääntä saadaan pehmennettyä ja täten myös madallettua tehokkaasti. Käsittääkseni tuo S sarjan kone tulee hieman poikkeamaan E ja C sarjojen vastaavasta. Jossain mainittiin että mm. vääntö olisi 540Nm ja tehokin eri.
Sitten toki äänieristys . . . Tuskin sitä juurikaan kuulee. Sisälle nyt toki ei muutenkaan, mutta ei varmaan uloskaan kovin merkittävästi.
itse koeajolla yllätyin kuinka karkea ääninen tuo E250cdi moottori on vähänkin "kaasupoljinta" painaessa,tasanopeudella ei moottoria kuule mutta ei kuule juuri missään tuon hintaluokan/kilpailijoiden autoissa.
tästä keskustelin erään auto(lehti)toimittajan kanssa taannoin ja hän oli samaa mieltä asiasta kone erittäin hieno mutta karkeaääninen tehoa käytettäessä,mutta tämä oli minun näkemys asiasta ja hän samaa mieltä...
taisi olla että teho nousee 14kw ja vääntö 40nm ja päästöt 155g/kg ,aivan riittävä kone s-sarjaan
Turbot näyttävät yleistyvän kovaa tahtia. Hyvin suuri osa kaikista uusista koneista on jo ahdettuja. Tätä tahtia vapaastihengittävät käyvät harvinaisiksi. Jopa maltillisesta mottorinkehityspolitiikasta tunnettu Volvo on alkanut korvaamaan 2,4 litraisen 5 sylinterisensä pienimmillä koneilla. Uuden S60:n koneet ovat kaikki ahdettuja. Edelliseen malliin verrattuna koneiden keskimääräinen iskutilavuus tippuu 20-25 prosenttia. Audi A1 on toinen viimeaikainen uutuus. Siinäkin kaikki koneet ovat ahdettuja. Viimeisimpiä uutisia kuuluu Nissanilta. Jukeen tulee nykytyylin mukainen 1,6 litrainen ahdettu nelikko. Tehoa siinä on 140 kW. Lähestytään jo 100 kW/litra ominaistehorajaa.
Tässäpä PutPutille taas uusia esimerkkejä. Odotetusti Fordin EcoBoost-moottotiperhe laajenee pienempiin koneisiin. Milloinkahan vuorossa on vieläkin pienemmät koneet...
Jenkitkin ovat näköjään päässeet hyvään vauhtiin tällä saralla. V8 on sielläkin pian muinaismuisto.
Näinhän siinä varmasti ennemmin tai myöhemmin käy, lukuunottamatta harvojen moottorihifistien autoja. V8:n korvaamiseksi löytyy kuitenkin jenkeiltä ihan kivoja vaihtoehtoja: http://www.fordvehicles.com/2010taurus/?id=/demos/video03
Jep, mietinkin kuinka huimaa downsizing on kun katselin uutta 5-sarjan 'perushuippumallia' jossa on 'moderniin tapaan' tosi pieneksi muuttunut kone, samoin suunnilleen kaikkien muidenkin tehot ja moottorikoot (ainakin ahdinkertoimen kanssa) ovat kasvaneet HUIMASTI edelleenkin. Ennen perusautoissa oli nipin napin jotain 140hv, nykyään 170 tai yli 200hv ovat ihan normaalia. Vai oliko aiemmin n.2-litrainen ahdettu kone jokin tavisauton piirre?
Ei kai maailma nyt BMW:n ympärillä pyöri. Tässä ketjussa on esitetty lukuisia koneita, jotka ovat korvanneet isompia edeltäjiään. Kommentoisitko niitäkin jotenki? BMW:n kuihtuva kehitysbudjetti on suunnattu viime aikoina malliston laajentamiseen. Ahdetut pikkukoneet ovat odottaneet vuoroaan. Seuraavan sukupolven koneet tulevat F30:n myötä. Silloin näemme selvästi pienempiä koneita. Eikö tämäkin osoita Bemarin suunnan aika selvästi? 5-sarjan tulanteessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että pienempien koneiden saapuminen vasta esittelyn jälkeen ei ole Bemarilta mitenkään harvinaista. Niinhän kävi edellisenkin korimallin kanssa.
Miten muuten on mahdollista, että AMS:n testissä Mini Countryman ässä oli taloudellisempi ja paljon suorituskykyisempi kuin X1 isommalla vapaastihengittävällä koneellaan?
Termi 'downsizing' tarkoittaa nimensä mukaisesti koon pienentämistä. Ei se ota kantaa maksimitehoon. Mun mielestä 2 litrainen ahdettu on tavistautoissa aika harvinainen tänäkin päivänä. Volkkarillakin 1,4 litrainen on se yleisin ja suunta on selvästi pieniin päin.
Ahdettu 1,6-litrainen ei ole 'pienempi' kuin vapaastihengittävä 1,8-litrainen.
Koneiden koot tosiasiassa ei ole pienentyneet vaan ovat edelleen kasvaneet. Jotkut on nykyään ahdettuja mutta silti 'isompia' kuin edeltäjänsä tai vähintään 'samankokoisia'.
Vasta sylinteriluvun väheneminen voisi olla downsizingia, mutta sekään ei ole minkään uuden ilmiön aikaansaamaa vaan ihan normaalin, pitkään jatkuneen kehityksen tulosta. Koneiden tehot ovat kasvaneet ja muutoinkin suorituskyky parantunut, jolloin välillä voi laittaa pienemmän koneen pellin alle ainakin ellei mallisarja ole kokenut hirveätä inflaatiota.
Ahtaminen on viime vuosina tullut sen verran hyväksi että jopa BMW on ottanut sen käyttöön bensakoneissa, ja pieniin autoihin se tulee yleisesti laajalti käyttöön siksi että hinta on pitkän kehityksen ja suorasuihkutuksen matalampien lämpöjen mahdollistamana tullut halvemmaksi.
Asia on monien tekijöiden takia toteutuvaa, eikä todellakaan minkään dwonsizingin yhtäkkisen keksimisen kautta tapahtuvaa.
Mihin malleihin Bemun 3-sylinteriset tulevat? Tuleeko edes 3-sarjaan? Taitaa ehkä tulla, mutta a) ovat tehokkaampia kuin takavuosien vastaavat koneet ja b) pääasiassa ne on kehitetty pienempien mallisarjojen tarpeisiin, siis sellaisia mallisarjoja varten joita ei aiemmin ollut.
Minkä kokoisia Minien koneet ennen olivat, entä muiden pikkuautojen? Oliko silloin joissain Twingon kokoisissa 1.2-litraisia lainkaan, saati ahdettuina?
BMW:n kuihtuva kehitysbudjetti on suunnattu viime aikoina malliston laajentamiseen. Ahdetut pikkukoneet ovat odottaneet vuoroaan. Seuraavan sukupolven koneet tulevat F30:n myötä.
Kuihtuva kehitysbudjetti??? Niin, eihän Bemulta suinkaan ole tullut mitään uutta konepuolella pitkään aikaan...
Mitenkähän on mahdollista, että ahdettu kone voidaan tuottaa niin halvalla? 1.2tsiih on tarjolla sopuhintaan monessa mallissa. Luulisi, että on halvempaa laittaa hieman enemmän metallia ja tehdä isompia reikiä-->2.0-3.0l kone, kuin alkaa asentaa ahtimia, jäähdyttimiä ym, puhumattakaan kaksoiahdetusta. Erikoista on myös se, että olikohan se fordin ecoboosti (??) on dieslinä kevyempi kuin vastaava bensa.
Järkisyyt alkaa vahvasti olla ahdetun puolella, mutta viimeisen päälle automies valitsee vaparin ja manuaalin
Jospa se BMW menee siitä mistä aita on matali, eli ostaa ne kolmipyttyiset muilta ja hieman virittelee sitten omaan malliin tai yhteistyössä valmistajan kanssa?
Vaparin ja manuaalin rakastajat eivät välttämättä ole automiestä nähneet muualla kuin märissä unissaan.
Kuihtuva kehitysbudjetti??? Niin, eihän Bemulta suinkaan ole tullut mitään uutta konepuolella pitkään aikaan...
Yllätyitkö? BMW oli se valmistaja, joka satsasi eniten autojen kehittämiseen. Se oli sitä aikaa kun toimintaa johdettiin insinöörivetoisesti. Tästä ollaan luovuttu. Nykyisin pohditaan kuumeisesti uusia niche-tuotteita ja alabrändejä, joiden lähtökohtana ei välttämättä ole tarve tai ominaisuudet vaan mielikuvat.
Yleensä BMW ja Mersu esittelevät uuden automallin yhteydessä vain joitakin uusia koneita ja koko konepaletti uusiutuu vasta vähän myöhemmin. Nykytilanteen perusteella ei siis paljon voi sanoa 5-sarjan koneistuksesta jatkossa.
Ahdettu 1,6-litrainen ei ole 'pienempi' kuin vapaastihengittävä 1,8-litrainen.
Koneiden koot tosiasiassa ei ole pienentyneet vaan ovat edelleen kasvaneet. Jotkut on nykyään ahdettuja mutta silti 'isompia' kuin edeltäjänsä tai vähintään 'samankokoisia'.
Millä logiikalla pienempi ei ole pienempi?
Asia on monien tekijöiden takia toteutuvaa, eikä todellakaan minkään dwonsizingin yhtäkkisen keksimisen kautta tapahtuvaa.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että tämä olisi keksitty eilen ja tänään toteutettu. Kyllähän pienen koneen pienempi kulutus on tiedetty alusta alkaen. Homma sai vain tuulta purjeisiin kun päästöt ja kulutus nousivat entistä olennaisesti tärkeämmäksi myyntivaltiksi.
Mihin malleihin Bemun 3-sylinteriset tulevat? Tuleeko edes 3-sarjaan? Taitaa ehkä tulla, mutta a) ovat tehokkaampia kuin takavuosien vastaavat koneet ja b) pääasiassa ne on kehitetty pienempien mallisarjojen tarpeisiin, siis sellaisia mallisarjoja varten joita ei aiemmin ollut.
Nyt tiedetään ainakin se, että 3-sarja ja pienemmät mallit saavat näitä koneita. Loputkin koneet päivittyvät noudattamaan samaa 500 cm^3 -rakennetta 3-8 sylinterisinä. Ensimmäinen kone taitaa olla seuraavan 1-sarjan 2-litrainen ahdettu, joka korvaa 6-sylinteriset koneet. M3 saa 6-sylinterisen koneen.
Minkä kokoisia Minien koneet ennen olivat, entä muiden pikkuautojen? Oliko silloin joissain Twingon kokoisissa 1.2-litraisia lainkaan, saati ahdettuina?
Tuskinpa kannattaa verrata Countrymania suoraan 50-luvun Miniin. Puhutaan kuitenkin kokolailla eri luokan autoista. Miksi Countrymanin pienempi ahdettu kone on X1:n konetta taloudellisempi ja suorituskykyisempi?
Mihin malleihin Bemun 3-sylinteriset tulevat? Tuleeko edes 3-sarjaan? Taitaa ehkä tulla, mutta a) ovat tehokkaampia kuin takavuosien vastaavat koneet ja b) pääasiassa ne on kehitetty pienempien mallisarjojen tarpeisiin, siis sellaisia mallisarjoja varten joita ei aiemmin ollut.
Veikkaan ettei BMW jää luokassaan ainoaksi 3-sylinteristen käyttäjäksi. Pariisissa kerrotaan nimittäin tällaista: "Zetsche said "We want to be efficiency world champions ... and we will be," and to do so will require initiatives that were "previously unthinkable," such as the hybrid S-Class and the coming four-cylinder. While there's no timeline placed on his pronouncement, it is clear that if M-B is going to stay with BMW and Audi in the emissions and efficiency stakes it will need to take a sledgehammer to conventional ideas of the brand."
Ahdettu 1,6-litrainen ei ole 'pienempi' kuin vapaastihengittävä 1,8-litrainen.
Koneiden koot tosiasiassa ei ole pienentyneet vaan ovat edelleen kasvaneet. Jotkut on nykyään ahdettuja mutta silti 'isompia' kuin edeltäjänsä tai vähintään 'samankokoisia'.
Millä logiikalla pienempi ei ole pienempi?
Asia on monien tekijöiden takia toteutuvaa, eikä todellakaan minkään dwonsizingin yhtäkkisen keksimisen kautta tapahtuvaa.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että tämä olisi keksitty eilen ja tänään toteutettu. Kyllähän pienen koneen pienempi kulutus on tiedetty alusta alkaen. Homma sai vain tuulta purjeisiin kun päästöt ja kulutus nousivat entistä olennaisesti tärkeämmäksi myyntivaltiksi.
Mihin malleihin Bemun 3-sylinteriset tulevat? Tuleeko edes 3-sarjaan? Taitaa ehkä tulla, mutta a) ovat tehokkaampia kuin takavuosien vastaavat koneet ja b) pääasiassa ne on kehitetty pienempien mallisarjojen tarpeisiin, siis sellaisia mallisarjoja varten joita ei aiemmin ollut.
Nyt tiedetään ainakin se, että 3-sarja ja pienemmät mallit saavat näitä koneita. Loputkin koneet päivittyvät noudattamaan samaa 500 cm^3 -rakennetta 3-8 sylinterisinä. Ensimmäinen kone taitaa olla seuraavan 1-sarjan 2-litrainen ahdettu, joka korvaa 6-sylinteriset koneet. M3 saa 6-sylinterisen koneen.
Minkä kokoisia Minien koneet ennen olivat, entä muiden pikkuautojen? Oliko silloin joissain Twingon kokoisissa 1.2-litraisia lainkaan, saati ahdettuina?
Tuskinpa kannattaa verrata Countrymania suoraan 50-luvun Miniin. Puhutaan kuitenkin kokolailla eri luokan autoista. Miksi Countrymanin pienempi ahdettu kone on X1:n konetta taloudellisempi ja suorituskykyisempi?
Puhut ties mitä, et ainakaan minun juttuihin ole vastannut vaan itse keksimiisi juttuihin, et ymmärrä aiheesta paljonkaan ja muutenkin taidat vaan olla aika suoraan vaan m**kku. Kuten yleensä, besserwisseri ei taaskaan tiedä juurikaan puhumastaan, se 'kaikkitietävän' rooliyritelmä on vain oma tapa olla v****mainen.
Ahdettu 1,6-litrainen ei ole 'pienempi' kuin vapaastihengittävä 1,8-litrainen.
Koneiden koot tosiasiassa ei ole pienentyneet vaan ovat edelleen kasvaneet. Jotkut on nykyään ahdettuja mutta silti 'isompia' kuin edeltäjänsä tai vähintään 'samankokoisia'.
Millä logiikalla pienempi ei ole pienempi?
Puhut ties mitä, et ainakaan minun juttuihin ole vastannut vaan itse keksimiisi juttuihin, et ymmärrä aiheesta paljonkaan ja muutenkin taidat vaan olla aika suoraan vaan m**kku. Kuten yleensä, besserwisseri ei taaskaan tiedä juurikaan puhumastaan, se 'kaikkitietävän' rooliyritelmä on vain oma tapa olla v****mainen.
Ootko kännissä? Onko kiva inttää ilmiselvää asiaa vastaan? Keksit omia määritelmiäsi termille "downsizing". Vetoat siihen, että autojen tehot ylipäätään on olleet nousussa, kun et selvästikään tajua, ettei kyseessä ole mikään markkinointitermi vaan ihan moottoritekninen käsite, jolla viitataan moottorin termodynaamisen hyötysuhteen nostamiseen ennenkaikkea iskutilavuuden pienentämisen, ahtamisen, välijäähdyttämisen ja suoraruiskutuksen avulla. Sillä, että nämä uudet moottorit ovat tietyissä tapauksissa sekä pienempiä että tehokkaampia kuin edeltävät, ei todellakaan ole mikään argumentti, ja luulis sun sen tajuavan itsekin.
Puhut ties mitä, et ainakaan minun juttuihin ole vastannut vaan itse keksimiisi juttuihin, et ymmärrä aiheesta paljonkaan ja muutenkin taidat vaan olla aika suoraan vaan m**kku. Kuten yleensä, besserwisseri ei taaskaan tiedä juurikaan puhumastaan, se 'kaikkitietävän' rooliyritelmä on vain oma tapa olla v****mainen.
Kovaa tekstiä kirjoittajalta, joka on selvästi osoittanut kuinka ei ymmärrä kuorman ja hyötysuhteen välistä vaikutusta toisiinsa. Se on tärkein syy downsizingin takana. Teknisen tietämyksen puutteet yrität näköjään paikata aktiivisella pilkkaamisella.
Ovatpa italilaiset saaneet painettua Giuliettan päästöt älyttömän alas. Giulietta 1.4 TB Multiair TCT-automaatti syö vain 5,2l/100 km (kaupunki 6,7l, maant. 4,3l yhd. 5,2l) ja hiilidioksipäästöt ovat 121g/km. Huikean hyvä suoritus.
Vertalun vuoksi pihinä pidetty Golf Bluemotion 1.2 TSI syö kaikkine ekohuononnuksineenkin saman verran kuin tuo Alfa. Koneet ovat kuitenkin täysin eri kalibeeria.
Verrata voi myös dieseleihin. Esimerkiksi 120d päästää joitakin grammoja enemmän kuin Alfa tehojen ollessa vastaavat. Golf GTD 2.0 TDI 170 hv DSG tupruttelee hiilidiksidia 142g/km.
Ilmeisesti Fiatin puheet Multiair-tekniikan hyödyllisyydestä eivät olleet aivan tuulesta temmattuja.
Toivoa on sikäli että ovat sanoneet (BMW) panostavansa edelleen autojen keveyteen, jopa aiempaa enemmän.
Hyvinpä näyttää panostus tuottavan tulosta...
Selkärangaton takaahuutelija yrittää vielä mussuttaa jotain muissa keskusteluissa pikkuisen siellä täällä. Ja tietenkin vain epämääräistä huutelua, ei suoraselkäisesti mitään suoria väitteitä tai rationaalista argumentaatiota. Pakenee huutelemaan muualle silloin kun puheet paljastuu täydeksi p****ksi.
NHB vissiin luulee että keskustelisi jonkun kanssa. Tosiasiassa aina kun näyttää hiljaiselta ja luulee että on vain jees-yleisö niin selittää jotain ihmeellistä paa, ja sitten kun jää kiinni niin menee hiljaiseksi ja vain riitelee ja trollailee kuin 8-vuotias.
Tämänkin viestin sisältö jää epämääräiseksi, tosin sen tarkoitus lienee selvä: vain pelkkä riitely/trollaus. Nimittäin taas kerran jutut on vailla logiikkaa ja ristiriitaisia muihin kirjoituksiin nähden. Muualla sanoit ettei muilla kuin Audeilla, eikä varsinkaan Bemulla ole mitään kiinnostavaa moottoririntamalla. Kummasti kuitenkin näyttää olevan asiat toisin taas kerran kuin mitä NHB selittelee.
Ja loppuun selkärangaton takaahuutelu painosta, asia jota ei uskaltanut enää käsitellä kun sai pahasti näpeilleen muualla. Siitä vaan yrittämään selittää etteikö Bemu nimenomaan ole panostanut painoon jo pitkään. Kun ei NHB selkärangattomana itse uskalla mitään suoraan väittää (kun aina saa näpeilleen tietenkin kun ei ole oikeata asiaa tai tiedä mistä puhuu), niin voin avata sen mitä NHB yrittää sanoa: VW-konserni panostaa keveyteen ja hallitsee siihen liittyvän teknologian paremmin, kun taas Bemua keveys ei kiinnosta eikä osaamistakaan ole. Tuo on se mitä NHB yrittää sanoa muttei uskalla suoraan lauseeksi muodostaa. Ja on tietty täyttä paa taas.
Phaeton, Touareg, Q7 V12 TDI, Bentley, Bugatti, A5... Heh, edes Audin alumiinikoriset eivät onnistu keveydessä kun jopa isommat teräskoriset ovat kevyempiä!! Ja samaan aikaan NHB UHOAA AIVAN MIELETTÖMÄSTI jossain nettisaitilla... Säälittävää.
Ovatpa italilaiset saaneet painettua Giuliettan päästöt älyttömän alas. Giulietta 1.4 TB Multiair TCT-automaatti syö vain 5,2l/100 km (kaupunki 6,7l, maant. 4,3l yhd. 5,2l) ja hiilidioksipäästöt ovat 121g/km. Huikean hyvä suoritus.
Ei lainkaan hullumpi, mutta tuota TCT-tuplakytkinvaihteistoa ei vaan taida saada vieläkään Giuliettaan. (Osien toimitusvaikeudet Japanista.)
Verrata voi myös dieseleihin. Esimerkiksi 120d päästää joitakin grammoja enemmän kuin Alfa tehojen ollessa vastaavat. Golf GTD 2.0 TDI 170 hv DSG tupruttelee hiilidiksidia 142g/km.
Uuden 120d:n (184 hv) EU-kulutus on 5,6 / 3,9 /yhd. 4,5 L/100km ja CO2 119 g/km ja automaatilla 5,2 / 3,9 /yhd. 4,4 L/100km ja CO2 116 g/km.
170 hv:n 118i jää toki vähän huonommaksi: 7,5 / 4,8 /yhd. 5,8 L/100km, CO2 134 g/km ja automaatti 7,2 / 4,7 /yhd. 5,6 L/100km, CO2 131 g/km.
En tiedä toimitusvaikeuksista, mutta hinnoiteltuna tuo TCT-malli on ollut jo pitkään. Näyttäisi kustantavan 30 500.
Uudessa 1-sarjalaisessa tosiaan siinäkin hyvät päästöt.
Rellun koneesta vielä sen verran, että ovatpas saaneet aikamoisen ominaisväännön noin pienestä moottorista. 178nm/l. Kyseinen moottorihan nähdään kuulemma tulevissa Smarteissa ja mahdollisesti mersun A-sarjalaisessakin. Twingo tuollaisella
koneella lienee aika hauska vehje.
Jos downsizingilla jatketaan, niin tämä vaikuttaa aika mielenkiintoiselta ja ennakkoluulottomalta projektilta:
Taitaa olla jokunen tovi siitä, kun vastamäntämoottoria on soviteltu autoon. Sinänsähän noita löytyy aika ihmeellisiäkin tekeleitä, esimerkiksi Napier Deltic on aika vaikuttava.
Uusia mielenkiintoisia uutisia downsizing rintamalta.
Ilmorin uusi viisitahtinen turbokone:
* Engine capacity 700cc (turbocharged)
* Peak power 130 bhp @ 7000 rpm
* Peak torque 166 Nm @ 5000 rpm
* Fuel consumption of only 226 g/kWh
http://www.ilmor.co.uk/concept_5-stroke_1.php
NHB:
Uudessa Tuulilasissa oli mielenkiintoinen juttu sähköautojen ja polttomoottorien kehityspotentiaalista, juttu oli kirjoitettu Boschin vuosittaisen teknologiaesittelyn pohjalta.
Voin hyvinkin uskoa että myös isoissa edustusautoissa aletaan muokata asenteita pienempien koneiden ja kulutusten suuntaan. Samoin kuin muiden kulutusta pienentävien ratkaisujen. Tuon luokan autot alkavat muutenkin olla vaikeuksissa länsimaiden markkinoilla, asiakkaat tyytyvät etenkin lama-aikana yhtä pykälää alemman luokan autoon, johon saa myös todella taloudellisia koneita.
NHB:
tuon koneen suurin ongelma on ääni ja miten se saadaan alennettua s-malliin sopivaksi
Mikä antaa olettaa että tuo kone olisi meluisa?
Uusimmalla commonrail tekniikalla, erittäin korkeaa painetta käyttäen, ääntä saadaan pehmennettyä ja täten myös madallettua tehokkaasti. Käsittääkseni tuo S sarjan kone tulee hieman poikkeamaan E ja C sarjojen vastaavasta. Jossain mainittiin että mm. vääntö olisi 540Nm ja tehokin eri.
Sitten toki äänieristys . . . Tuskin sitä juurikaan kuulee. Sisälle nyt toki ei muutenkaan, mutta ei varmaan uloskaan kovin merkittävästi.
Matti-:
itse koeajolla yllätyin kuinka karkea ääninen tuo E250cdi moottori on vähänkin "kaasupoljinta" painaessa,tasanopeudella ei moottoria kuule mutta ei kuule juuri missään tuon hintaluokan/kilpailijoiden autoissa.
tästä keskustelin erään auto(lehti)toimittajan kanssa taannoin ja hän oli samaa mieltä asiasta kone erittäin hieno mutta karkeaääninen tehoa käytettäessä,mutta tämä oli minun näkemys asiasta ja hän samaa mieltä...
taisi olla että teho nousee 14kw ja vääntö 40nm ja päästöt 155g/kg ,aivan riittävä kone s-sarjaan
Turbot näyttävät yleistyvän kovaa tahtia. Hyvin suuri osa kaikista uusista koneista on jo ahdettuja. Tätä tahtia vapaastihengittävät käyvät harvinaisiksi. Jopa maltillisesta mottorinkehityspolitiikasta tunnettu Volvo on alkanut korvaamaan 2,4 litraisen 5 sylinterisensä pienimmillä koneilla. Uuden S60:n koneet ovat kaikki ahdettuja. Edelliseen malliin verrattuna koneiden keskimääräinen iskutilavuus tippuu 20-25 prosenttia. Audi A1 on toinen viimeaikainen uutuus. Siinäkin kaikki koneet ovat ahdettuja. Viimeisimpiä uutisia kuuluu Nissanilta. Jukeen tulee nykytyylin mukainen 1,6 litrainen ahdettu nelikko. Tehoa siinä on 140 kW. Lähestytään jo 100 kW/litra ominaistehorajaa.
https://www.youtube.com/watch?v=7MpoPNK-gNg&feature=player_embedded
Vieläkö Putput pidät kiinni tässä ketjussa aiemmin kirjoittamastasi?
Tässäpä PutPutille taas uusia esimerkkejä. Odotetusti Fordin EcoBoost-moottotiperhe laajenee pienempiin koneisiin. Milloinkahan vuorossa on vieläkin pienemmät koneet...
http://paultan.org/2010/04/15/ford-expands-its-ecoboost-range-with-4-potters/
PSA näyttää olevan eturintamassa tuomassa markkinoille alle nelisylinterisiä koneita:
http://paultan.org/2010/04/14/peugeot-to-build-new-normally-aspirated-and-turbocharged-3-cylinder-engines/
Joko nämä esimerkit alkavat riittämään vai vieläkö kiellät koko homman? Vai oletko päättänyt vain vaieta huomatessasi oppineesi jotain?
http://www.autoblog.com/2010/05/21/usa-today-four-cylinder-engines-powered-nearly-half-of-a/
Jenkitkin ovat näköjään päässeet hyvään vauhtiin tällä saralla. V8 on sielläkin pian muinaismuisto.
NHB:
Näinhän siinä varmasti ennemmin tai myöhemmin käy, lukuunottamatta harvojen moottorihifistien autoja. V8:n korvaamiseksi löytyy kuitenkin jenkeiltä ihan kivoja vaihtoehtoja: http://www.fordvehicles.com/2010taurus/?id=/demos/video03
NHB:
Kyllähän downsizing on päivän sana. Toisenlaisiakin esimerkkejä toki on. Esimerkiksi F-150 sai juuri huipulle 411 hevosvoimaisen 6,2l mahtimyllyn.
Ja tuo kone tuli tarjolle, koska ostajat ja media halusivat SVT Raptoriin enemmän tehoa.
SVT Raptor on siis baja-autoista innoituksensa saanut F-150, jonka tarkoitus on kulkea maastossa lujaa.
Putput:
Ei kai maailma nyt BMW:n ympärillä pyöri. Tässä ketjussa on esitetty lukuisia koneita, jotka ovat korvanneet isompia edeltäjiään. Kommentoisitko niitäkin jotenki? BMW:n kuihtuva kehitysbudjetti on suunnattu viime aikoina malliston laajentamiseen. Ahdetut pikkukoneet ovat odottaneet vuoroaan. Seuraavan sukupolven koneet tulevat F30:n myötä. Silloin näemme selvästi pienempiä koneita. Eikö tämäkin osoita Bemarin suunnan aika selvästi? 5-sarjan tulanteessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että pienempien koneiden saapuminen vasta esittelyn jälkeen ei ole Bemarilta mitenkään harvinaista. Niinhän kävi edellisenkin korimallin kanssa.
Miten muuten on mahdollista, että AMS:n testissä Mini Countryman ässä oli taloudellisempi ja paljon suorituskykyisempi kuin X1 isommalla vapaastihengittävällä koneellaan?
Termi 'downsizing' tarkoittaa nimensä mukaisesti koon pienentämistä. Ei se ota kantaa maksimitehoon. Mun mielestä 2 litrainen ahdettu on tavistautoissa aika harvinainen tänäkin päivänä. Volkkarillakin 1,4 litrainen on se yleisin ja suunta on selvästi pieniin päin.
Ahdettu 1,6-litrainen ei ole 'pienempi' kuin vapaastihengittävä 1,8-litrainen.
Koneiden koot tosiasiassa ei ole pienentyneet vaan ovat edelleen kasvaneet. Jotkut on nykyään ahdettuja mutta silti 'isompia' kuin edeltäjänsä tai vähintään 'samankokoisia'.
Vasta sylinteriluvun väheneminen voisi olla downsizingia, mutta sekään ei ole minkään uuden ilmiön aikaansaamaa vaan ihan normaalin, pitkään jatkuneen kehityksen tulosta. Koneiden tehot ovat kasvaneet ja muutoinkin suorituskyky parantunut, jolloin välillä voi laittaa pienemmän koneen pellin alle ainakin ellei mallisarja ole kokenut hirveätä inflaatiota.
Ahtaminen on viime vuosina tullut sen verran hyväksi että jopa BMW on ottanut sen käyttöön bensakoneissa, ja pieniin autoihin se tulee yleisesti laajalti käyttöön siksi että hinta on pitkän kehityksen ja suorasuihkutuksen matalampien lämpöjen mahdollistamana tullut halvemmaksi.
Asia on monien tekijöiden takia toteutuvaa, eikä todellakaan minkään dwonsizingin yhtäkkisen keksimisen kautta tapahtuvaa.
Mihin malleihin Bemun 3-sylinteriset tulevat? Tuleeko edes 3-sarjaan? Taitaa ehkä tulla, mutta a) ovat tehokkaampia kuin takavuosien vastaavat koneet ja b) pääasiassa ne on kehitetty pienempien mallisarjojen tarpeisiin, siis sellaisia mallisarjoja varten joita ei aiemmin ollut.
Minkä kokoisia Minien koneet ennen olivat, entä muiden pikkuautojen? Oliko silloin joissain Twingon kokoisissa 1.2-litraisia lainkaan, saati ahdettuina?
NHB:
Kuihtuva kehitysbudjetti??? Niin, eihän Bemulta suinkaan ole tullut mitään uutta konepuolella pitkään aikaan...
Mitenkähän on mahdollista, että ahdettu kone voidaan tuottaa niin halvalla? 1.2tsiih on tarjolla sopuhintaan monessa mallissa. Luulisi, että on halvempaa laittaa hieman enemmän metallia ja tehdä isompia reikiä-->2.0-3.0l kone, kuin alkaa asentaa ahtimia, jäähdyttimiä ym, puhumattakaan kaksoiahdetusta. Erikoista on myös se, että olikohan se fordin ecoboosti (??) on dieslinä kevyempi kuin vastaava bensa.
Järkisyyt alkaa vahvasti olla ahdetun puolella, mutta viimeisen päälle automies valitsee vaparin ja manuaalin
Jospa se BMW menee siitä mistä aita on matali, eli ostaa ne kolmipyttyiset muilta ja hieman virittelee sitten omaan malliin tai yhteistyössä valmistajan kanssa?
Vaparin ja manuaalin rakastajat eivät välttämättä ole automiestä nähneet muualla kuin märissä unissaan.
Putput:
Yllätyitkö? BMW oli se valmistaja, joka satsasi eniten autojen kehittämiseen. Se oli sitä aikaa kun toimintaa johdettiin insinöörivetoisesti. Tästä ollaan luovuttu. Nykyisin pohditaan kuumeisesti uusia niche-tuotteita ja alabrändejä, joiden lähtökohtana ei välttämättä ole tarve tai ominaisuudet vaan mielikuvat.
Yleensä BMW ja Mersu esittelevät uuden automallin yhteydessä vain joitakin uusia koneita ja koko konepaletti uusiutuu vasta vähän myöhemmin. Nykytilanteen perusteella ei siis paljon voi sanoa 5-sarjan koneistuksesta jatkossa.
Putput:
Millä logiikalla pienempi ei ole pienempi?
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että tämä olisi keksitty eilen ja tänään toteutettu. Kyllähän pienen koneen pienempi kulutus on tiedetty alusta alkaen. Homma sai vain tuulta purjeisiin kun päästöt ja kulutus nousivat entistä olennaisesti tärkeämmäksi myyntivaltiksi.
Nyt tiedetään ainakin se, että 3-sarja ja pienemmät mallit saavat näitä koneita. Loputkin koneet päivittyvät noudattamaan samaa 500 cm^3 -rakennetta 3-8 sylinterisinä. Ensimmäinen kone taitaa olla seuraavan 1-sarjan 2-litrainen ahdettu, joka korvaa 6-sylinteriset koneet. M3 saa 6-sylinterisen koneen.
Tuskinpa kannattaa verrata Countrymania suoraan 50-luvun Miniin. Puhutaan kuitenkin kokolailla eri luokan autoista. Miksi Countrymanin pienempi ahdettu kone on X1:n konetta taloudellisempi ja suorituskykyisempi?
Putput:
johonkin tämmösiin??
http://www.autonews.com/article/20101001/BLOG06/101009994
Veikkaan ettei BMW jää luokassaan ainoaksi 3-sylinteristen käyttäjäksi. Pariisissa kerrotaan nimittäin tällaista: "Zetsche said "We want to be efficiency world champions ... and we will be," and to do so will require initiatives that were "previously unthinkable," such as the hybrid S-Class and the coming four-cylinder. While there's no timeline placed on his pronouncement, it is clear that if M-B is going to stay with BMW and Audi in the emissions and efficiency stakes it will need to take a sledgehammer to conventional ideas of the brand."
NHB:
Puhut ties mitä, et ainakaan minun juttuihin ole vastannut vaan itse keksimiisi juttuihin, et ymmärrä aiheesta paljonkaan ja muutenkin taidat vaan olla aika suoraan vaan m**kku. Kuten yleensä, besserwisseri ei taaskaan tiedä juurikaan puhumastaan, se 'kaikkitietävän' rooliyritelmä on vain oma tapa olla v****mainen.
Putput:
Ootko kännissä? Onko kiva inttää ilmiselvää asiaa vastaan? Keksit omia määritelmiäsi termille "downsizing". Vetoat siihen, että autojen tehot ylipäätään on olleet nousussa, kun et selvästikään tajua, ettei kyseessä ole mikään markkinointitermi vaan ihan moottoritekninen käsite, jolla viitataan moottorin termodynaamisen hyötysuhteen nostamiseen ennenkaikkea iskutilavuuden pienentämisen, ahtamisen, välijäähdyttämisen ja suoraruiskutuksen avulla. Sillä, että nämä uudet moottorit ovat tietyissä tapauksissa sekä pienempiä että tehokkaampia kuin edeltävät, ei todellakaan ole mikään argumentti, ja luulis sun sen tajuavan itsekin.
Putput:
Kovaa tekstiä kirjoittajalta, joka on selvästi osoittanut kuinka ei ymmärrä kuorman ja hyötysuhteen välistä vaikutusta toisiinsa. Se on tärkein syy downsizingin takana. Teknisen tietämyksen puutteet yrität näköjään paikata aktiivisella pilkkaamisella.
Taas esimerkki downsizingista:
Ovatpa italilaiset saaneet painettua Giuliettan päästöt älyttömän alas. Giulietta 1.4 TB Multiair TCT-automaatti syö vain 5,2l/100 km (kaupunki 6,7l, maant. 4,3l yhd. 5,2l) ja hiilidioksipäästöt ovat 121g/km. Huikean hyvä suoritus.
Vertalun vuoksi pihinä pidetty Golf Bluemotion 1.2 TSI syö kaikkine ekohuononnuksineenkin saman verran kuin tuo Alfa. Koneet ovat kuitenkin täysin eri kalibeeria.
Verrata voi myös dieseleihin. Esimerkiksi 120d päästää joitakin grammoja enemmän kuin Alfa tehojen ollessa vastaavat. Golf GTD 2.0 TDI 170 hv DSG tupruttelee hiilidiksidia 142g/km.
Ilmeisesti Fiatin puheet Multiair-tekniikan hyödyllisyydestä eivät olleet aivan tuulesta temmattuja.
PutPut voikin katsoa 120i:n päästöt ihan itse.
Tässäpä informaatioköyhä mainosvideo aiheesta:
http://www.worldcarfans.com/111040531273/bmw-twinpower-turbo-engines-cgi-animation-video
Loppukevennys:
Putput 23.5.09 17:02:
Hyvinpä näyttää panostus tuottavan tulosta...
NHB:
Selkärangaton takaahuutelija yrittää vielä mussuttaa jotain muissa keskusteluissa pikkuisen siellä täällä. Ja tietenkin vain epämääräistä huutelua, ei suoraselkäisesti mitään suoria väitteitä tai rationaalista argumentaatiota. Pakenee huutelemaan muualle silloin kun puheet paljastuu täydeksi p****ksi.
NHB vissiin luulee että keskustelisi jonkun kanssa. Tosiasiassa aina kun näyttää hiljaiselta ja luulee että on vain jees-yleisö niin selittää jotain ihmeellistä paa, ja sitten kun jää kiinni niin menee hiljaiseksi ja vain riitelee ja trollailee kuin 8-vuotias.
Tämänkin viestin sisältö jää epämääräiseksi, tosin sen tarkoitus lienee selvä: vain pelkkä riitely/trollaus. Nimittäin taas kerran jutut on vailla logiikkaa ja ristiriitaisia muihin kirjoituksiin nähden. Muualla sanoit ettei muilla kuin Audeilla, eikä varsinkaan Bemulla ole mitään kiinnostavaa moottoririntamalla. Kummasti kuitenkin näyttää olevan asiat toisin taas kerran kuin mitä NHB selittelee.
Ja loppuun selkärangaton takaahuutelu painosta, asia jota ei uskaltanut enää käsitellä kun sai pahasti näpeilleen muualla. Siitä vaan yrittämään selittää etteikö Bemu nimenomaan ole panostanut painoon jo pitkään. Kun ei NHB selkärangattomana itse uskalla mitään suoraan väittää (kun aina saa näpeilleen tietenkin kun ei ole oikeata asiaa tai tiedä mistä puhuu), niin voin avata sen mitä NHB yrittää sanoa: VW-konserni panostaa keveyteen ja hallitsee siihen liittyvän teknologian paremmin, kun taas Bemua keveys ei kiinnosta eikä osaamistakaan ole. Tuo on se mitä NHB yrittää sanoa muttei uskalla suoraan lauseeksi muodostaa. Ja on tietty täyttä paa taas.
Phaeton, Touareg, Q7 V12 TDI, Bentley, Bugatti, A5... Heh, edes Audin alumiinikoriset eivät onnistu keveydessä kun jopa isommat teräskoriset ovat kevyempiä!! Ja samaan aikaan NHB UHOAA AIVAN MIELETTÖMÄSTI jossain nettisaitilla... Säälittävää.
Lisää down sizingia:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/258385/
Facelift-Twingoon 0,9l 3-sylinterinen turbokone.
Varmaan tulee eri tehoisia versioita, mutta rellu on julkistanut jo yhden tiedot. 110 hv/160 nm. Antanee Twingon sporttimallillekin kunnon kyydin.
simppa:
Ei lainkaan hullumpi, mutta tuota TCT-tuplakytkinvaihteistoa ei vaan taida saada vieläkään Giuliettaan. (Osien toimitusvaikeudet Japanista.)
Uuden 120d:n (184 hv) EU-kulutus on 5,6 / 3,9 /yhd. 4,5 L/100km ja CO2 119 g/km ja automaatilla 5,2 / 3,9 /yhd. 4,4 L/100km ja CO2 116 g/km.
170 hv:n 118i jää toki vähän huonommaksi: 7,5 / 4,8 /yhd. 5,8 L/100km, CO2 134 g/km ja automaatti 7,2 / 4,7 /yhd. 5,6 L/100km, CO2 131 g/km.
En tiedä toimitusvaikeuksista, mutta hinnoiteltuna tuo TCT-malli on ollut jo pitkään. Näyttäisi kustantavan 30 500.
Uudessa 1-sarjalaisessa tosiaan siinäkin hyvät päästöt.
Rellun koneesta vielä sen verran, että ovatpas saaneet aikamoisen ominaisväännön noin pienestä moottorista. 178nm/l. Kyseinen moottorihan nähdään kuulemma tulevissa Smarteissa ja mahdollisesti mersun A-sarjalaisessakin. Twingo tuollaisella
koneella lienee aika hauska vehje.
Jos downsizingilla jatketaan, niin tämä vaikuttaa aika mielenkiintoiselta ja ennakkoluulottomalta projektilta:
http://ecomotors.com/technology
Taitaa olla jokunen tovi siitä, kun vastamäntämoottoria on soviteltu autoon. Sinänsähän noita löytyy aika ihmeellisiäkin tekeleitä, esimerkiksi Napier Deltic on aika vaikuttava.
FARwd:
mitäs osia sieltä Japanista tuohon tulee?