Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1212224262776
  • Jore44
    On se aika kuminauhamaista jos äänet ja kiihtyvyys eivät korreloi

    Minun mielestäni voi kait olla ihan sama mitä/millaista ääntä auto pitää (jotkuthan haluavat jopa urheiluautomaisia ääniä, jotta liikkuminen tulisi huomatuksi). Tärkeintä lienee se, että vastaako kiihtyvyys kaasupedaalin polkemiseen? Nythän edes tuosta sinun kommentistasi ei selviä muuta kuin stereotyyppinen lausahdus kierroksiin liittyen, mutta eipä muuta. Tuollaisia hokemalla niitä mielikuvia synnytetään ja ylläpidetään tietysti.

    Jos eri ratkaisuilla automaattivaihteistoja saadaan n. sama lopputulos 0-100:aan, niin miksi äänet nyt sitten olisivat mitään muuta kuin mielikuvajuttu? Voihan se hämätä ensiksi, mutta pitääkö sen. Aivan yhtä lailla DSG:stä kirjoitellaan, että lähdöt lipsuu ja lovimaatti nykäisee selvästi, eikä vaihda pehmeästi tms. Mutta moottori ei saisi pitää ääntä? Ei kait mikään perusauto, vaihdelaatikosta riippumatta, sukkasillaan vaikka täyskiihdytyksessä lähde? Ja urheiluversiot vielä vähemmän, tarkoituksella.

    Eikös CVT:issä ole vielä joku sport-asentokin? Mikäs vaikutus sillä on äänimaailmaan, muuten?

    @NHB: Saivartelua tai ei, niin kyllä teidän (listatut) luulisi kestävän ajatusta, että tuon esille toisenlaisen näkökulman. Tarkoitus ei ole sulkea toisia mielipiteitä siis pois, mutta herättää vähän. Ja ihan riippumatta siitä, mitä Toyota sanoo. Varmaan yhtä lailla mikä tahansa muu merkki kehuu uusimman automaattilaatikkonsa paremmuutta edelliseen, oli sitten vaikka kaksoiskytkin tai "perinteinen" automaatti.

    Inspektoria mukaillen tyttärestä tykkäävä voisi pitää äidistäkin, jos jättää ennakkoluulonsa pois. Äidin äänimaailma voi olla erilainen, mutta kyyti ihan yhtä hyvä? Se selviäisi vain kokeilemalla, mutta monet tyytyvät katselemaan vain etäältä ja kuvittelevat tietävänsä paremmin... No, makuasia edelleen, ei käy kieltäminenkään :-)

      
  • Näiden Ruleskien kaltaisten pykäliin juurtuneiden tuntemuksien takia cvt vaihteeseen on lisätty portaalisia ominaisuuksia ilman hajoavia kytkimiä, kun heille siirtymäkausi vie aikaa portaattomaan tulevaisuuteen
    

    Kannattaako kieltää fakta ja satuilla vuodesta toiseen puhtaita satuja vuodesta toiseen? Kukaan ei ole missään vaiheessa vaatinut pykäliä kiihtyvyyteen ja asia on sinullekin selitetty jo moneen kertaan, mutta aina vain palaat tuohon harhaasi. Sähköautohan on paras tässä suhteesa eli pykälillä ei ole yhtään mitään tekemistä tämän kanssa.

      
  • No johan loputakin upposi väistämätön auton tulevaisuus, eikä siinä pykäliä tarvita.
    Nyt voisitte pikkuhiljaa totutella kiinteään Toyota hybridin tasaiseen sähkömoottorin vetoon katkottomasti.

      
  • Mä olen kyllä totutellut katkottomaan sähkömoottorin vetoon ilman polttomoottorin mukana tulevaa kuminauhavoimansiirtoa. Toyotalla tuntuu olevan vielä paljon opeteltavaa, kun jopa tuo kallis Lexus saa paljon moitteita voimalinjastaan alan lehdistössä.

      
  • NHB Missä hybridissä on sähkömoottori ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin? Jopa tuo kallis Lexus on vuosia edellä Saksalaisia hybriditekniikassa kahdella sähkömoottorillaan.

      
  • Quuleskille kommentti, ettei ainakaan japanilaisittain ole kohteliasta väännellä toisten nimimerkkejä.

    Minä en ollut aikaisemmin tiennyt tuollaisen voimalinjan olemassa olosta, että tuntuu kuin kytkin luistaisi. Kun sellainen auto annettiin alle pyytämättä ja yllättäen, niin kyllä ensi reaktio oli hämmästys, että mikä on vialla.

    Kyllä siihen vetoon varmasti tottuu, mutta en minä oikein ymmärrä, miksi sellainen pitää olla. Sen hybridin kulutuskaan ei ollut mitenkään mainittavan pieni (6,5 - 7 L/100 meni).

    Auton kiihtyvyys tai siis sen puute ei hämmentänyt, en sen tyyppiseltä autolta sen kummempaa odottanutkaan. Saman kiihtyvyyden olisi kyllä voinut saada aikaan pienemmälläkin moottorin huudattamisella monessa muussa autossa.

    Entä onko robottivaihteesta palstalla konsensus vallalla, että ei hyvä, vai löytyykö puolustuspuheenvuoroja?

    Jos pitäisi ottaa autiolle saarelle mukaan jompikumpi noista voimalinjoista, niin robottivaihteistoa en ottaisi.

      
  • NHB Missä hybridissä on sähkömoottori ainoassa kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin? Jopa tuo kallis Lexus on vuosia edellä Saksalaisia hybriditekniikassa kahdella sähkömoottorillaan.
    

    Esimerkiksi omassani.

    @NHB: Saivartelua tai ei, niin kyllä teidän (listatut) luulisi kestävän ajatusta, että tuon esille toisenlaisen näkökulman. 
    

    Itse kestän kyllä vastakkaiset mielipiteet, mutta sinun kanssa keskustelu on jotain aivan muuta - jotain sellaista, mitä en enää viitsi enää käydä läpi.

    Entä onko robottivaihteesta palstalla konsensus vallalla, että ei hyvä, vai löytyykö puolustuspuheenvuoroja?
    

    En kyllä kenenkään ole nähnyt noita kehuvan. Positiivisimmat kommentit ovat sellaisia, että kyllä noiden kanssa toimeen tulee. Itse olisin joskus sopivassa mielentilassa voinut ostaa Smart Roadsterin, mutta se vaihteisto taisi nousta kynnyskysymykseksi.

      
  • Esimerkiksi omassani.

    NHB Kerro tarkemmin voimalinjasta?

      
  • NHB Kerro tarkemmin voimalinjasta?
    

    Mitä jos kokeilisit opetella käyttämään googlea.

      
  • Minä en ole tietoinen kuin Toyota hybridistä missä on sähkömoottori kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin.

    Planeettavaihteisto
    mahdollistaa polttomoottorin ja sähkömoottorin vaihtelevan käytön eri ajotilanteiden mukaan. Järjestelmä on tehokas, koska se sallii moottorin käydä pääasiassa parhaalla hyötysuhteella.
    Hybridijärjestelmään kuuluvat polttomoottori, sähkömoottori ja generaattori, joita yhdistää toisiinsa planeettavaihteisto. Tämä planeettavaihteisto toimii myös portaattomana automaattivaihteistona. Komponenteista ainoastaan sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin.

      
  • No siinähän se selitys Toyotan kuminauhalle taitaa juuri ollakin.

      
  • Quu-ukko: "Minä en ole tietoinen kuin Toyota hybridistä missä on sähkömoottori kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin."/

    Voin lisätä tietoisuuttasi sillä, että myös ainakin BMW:n ja Mercedes-Benzin hybrideissäkin sähkömoottori on vaihteiston välityksellä kiinteässä mekaanisessa yhteydessä vetäviin pyöriin.

      
  • Moro

    Tämä planeettavaihteisto toimii myös portaattomana automaattivaihteistona.Kirjoitti QUU.2018,Mutta minkälainen onkaan portaattoman planeettavaihteiston rakenne?

      
  • BMW:n ja Mercedes-Benzin hybrideissäkin sähkömoottori on vaihteiston välityksellä kiinteässä mekaanisessa yhteydessä vetäviin pyöriin

    Jos vaihteiston on sähkömoottori ja vetävien pyörien välissä ja siinä on kytkimiä yhteys ei ole kiinteä.

      
  • Mutta minkälainen onkaan portaattoman planeettavaihteiston rakenne?

      
  • Minä vaan kysyn, mikä 100 kW tehoinen auto kiihtyy pintakaasulla rampilta moottoritie nopeuteen, mikä on oikeastaan ainoa tilanne, missä moottorin kierrokset nousee tappiin ja sen jälkeen Toyotan moottori jää rengasäänten taustalle hyräilemään tarittaessa.
    Kaupunkiajossa meno on äänetöntä nautintoa, eikä voimalinjaan kiinnitä mitään huomiota.

      
  • Eihän pienitehoinen auto jyrkästi kiihdy, mutta tuntuu oudolta, jos moottori käy kierroksilla, mutta vauhti ei vain nouse. En epäile, etteikö siihen ilmiöön totu, enkä sano, etteikö auton voi noinkin toteuttaa, olen ihan itse päässyt toteamaan, että voi. Mutta ei siinä voimalinjassa ollut mitään niin positiivista, että se olisi korvannut tuon omituisuuden.

    Polttoaineen kulutuskaan ei ollut pieni, joten jään edelleen miettimään, että miksiköhän tuollainen voimalinja on tehty.

    Ihme, jos joku siitä tykkää, mutta sen ymmärrän, että sitä voi sietää, jos auto muuten on mieluinen.

      
  • En ole ainoa joka pitää voimalinjasta. Kiihtyvyys mitataan kellolla eikä moottorinkierrosluvulla.
    Toyota-hybridien myynti on ylittänyt maailmanlaajuisesti jo 10 miljoonan rajapyykin!

      
  • Quu: minä vaan kysyn...
    Osallistun, jos kisaan saa tulla huipputeholtaan tehokkaammalla? Voin antaa tasoitusta ajamalla 100 kW sijasta normaaliin tapaani enintään 100 hv tehopyynnöllä, eli siis alle 2000 kierroksen. Mikä moottorin ääni?

    Quu: kiihtyvyyttä mitataan kellolla
    Ja nyt realiteetit kohdalleen siellä hybridiautossakin.

      
  • Quu.2018
    Toyota-hybridien myynti on ylittänyt maailmanlaajuisesti jo 10 miljoonan rajapyykin!

    Pidän suurimpana syynä tähän sen ettei millään muulla valmistajalla ole ollut tarjota suurella volyymilla saman hintaluokan vaihtoehtoja.

    Ostetaan vihreyttä ominaisuuksista välittämättä.

      
  • Ostetaan vihreyttä ominaisuuksista välittämättä.

    Näillä mennään, parempaa automaattivoimalinjaa odotellessa.

      
  • Onko Tyotan hybridissä ns. mukana kulkeva agregaatti eli pyörittääkö polttomoottori vain generaattoria ja ottaa kierroksia, kun ampeereja tarvitaan enemmän kiihdytyksessä?

    Kun ajelin sillä, niin ei oikein hotellin pihastakaan päässyt pelkällä sähköllä. Jäi sellainen jälkimaku, että bensalla käytännössä päristeltiin.

    Onko, Quu, sinun mielestä 6,5 tietämillä oleva kulutus pieni sille H-CR:lle? Minusta ei ole. Autossa oli siis keskikulutuksen näyttö, josta katselin kulutuslukemaa, en sitä tietenkään mitenkään tankkauksista mittaillut.

      
  • Minä en ole valinnut tätäkään autoa kulutuksen vähyyden tai paljouden takia, mutta tämä näyttää pitkäaikaisessa laskutuksessa vievän n. kaksi litraa vähemmän 100 km kuin edellinen samalla korilla oleva 1.6 L pensakone cvt. Yks hailee, ihan sama.

      
  • C-HR:n Hybrid kulutus on 4.5-5 litraa/sadalla. Ajettu nyt noin 20000km. Edellinen oli RX400. Ihan samalla tavalla kulkee. Tehossa tietenkin vähän eroa.

      
  • HybridRules
    Eihän pienitehoinen auto jyrkästi kiihdy, mutta tuntuu oudolta, jos moottori käy kierroksilla, mutta vauhti ei vain nouse.

    Minä edelleen epäilen, että kiinnität huomiota vain siihen moottorin kierroksilla käymiseen sen vauhdin todellisen nousemisen sijaan. Jos et kuulisi moottoria, niin kiihtyvyys vastaavilla pienitehoisilla autoilla olisi todennäköisesti samaa luokkaa. Olisiko näin, että vaikutelmat ovat muuta kuin todellisuus?

    Onhan CVT-vaihteistoja muillakin automerkeillä, onko kellään vastaavia tai vaihtoehtoisesti erilaisia kokemuksia C-HR:ään tai Aurikseen verrattuna.

      
  • TM-ajettua: Ford Mondeo Titanium HEV 2,0 – Hybridi-Mondeo saapuu Toyota Priuksen kilpailijaksi

    Voimansiirtoratkaisu on periaatteeltaan vastaava kuin Toyotan käyttämä, mutta yksityiskohtien toteutuksessa on eroa. Sähkömoottori on suorassa yhteydessä vetäviin pyöriin ja sitä kautta planeettavaihteistoon.

    Polttomoottorista voima tulee planeettavaihteistoon, joka jakaa sen vetäviin pyöriin menevään mekaaniseen osaan ja generaattorin kautta sähkömoottorista pyöriin menevään osaan

    Voimansiirto: etuveto, planeettapyörästöllä toteutettu voimanjakoyksikkö toimii portaattomana vaihteistona

    HYVÄÄ
    hybridijärjestelmän toiminta
    taloudellisuus

    HUONOA
    pieni tavaratila
    automaatti-ilmastoinnin lämpövaihtelut

      
  • Nimenomaan kiinnitän huomiota moottorin kierroksiin suhteessa, mitä tapahtuu nopeudelle.

    En siis moiti, että autossa olisi moottorin kokoon nähden huono kiihtyvyys, mutta moottorin kierroksiin nähden se on. Uskon, että siihen ilmiöön tottuu, ei siinä mitään. Enkä väitä, että se olisi jotenkin absoluuttisesti huono ratkaisu, mutta kun auton kulutuskaan ei ainakaan sen minun ajaman auton osamatkakulutusmittarin mukaan ole erityisen pieni, eikä "tavallinen automaattikaan" nykäise vaihtaessaan mitenkään häiritsevästi, niin miksi tuollaisia vaihteita tehdään?

    Onko kyseessä "keisarin uudet vaatteet" -ilmiö, että ihmiset olettavat autossa olevan jotain erityisen hybridiä ja pienin mahdollinen polttoaineen kulutus, kun tehdään vähän eksotiikkaa mukaan voimalinjan toteutuksessa?

      
  • HybridRules:
    ....eikä ”tavallinen automaattikaan” nykäise vaihtaessaan mitenkään häiritsevästi, niin miksi tuollaisia vaihteita tehdään?

    Ei häiritsevästi, mutta sen huomaa? Niinpä: nykimistä, viivettä, kierroksia... Erilaisia oireita riittää kussakin automaattivaihtoversiossa. Eikä siinä tietysti mitään, jos niiden toimivuuksia pyritään parantamaan. Kaikin mokomin.

    Onko kyseessä ”keisarin uudet vaatteet” -ilmiö, että ihmiset olettavat autossa olevan jotain erityisen hybridiä ja pienin mahdollinen polttoaineen kulutus, kun tehdään vähän eksotiikkaa mukaan voimalinjan toteutuksessa?

    No kuten todettu, niin eihän vaikkapa Kiassa ole noin. Olisiko mukana keveyden tavoittelua jopa? Mitä tulee kulutukseen, niin minun mielestänikin se 6,5 keskikulutus on suurehko. Tosin usein referoidun Spritmonitorin mukaan joku on päässyt 5,1:n keskikulutuksella.
    Minkälaista ajoa, millä teillä ja kuinka pitkään sitten ajoitkaan, se ei selviä tuosta toteamuksestasi myöskään. Voisin kuvitella, ettei kokemuksesi kerro ns. kaikkea. Paljonko olisi pihein dieselautokin vienyt samoilla ajoilla vaikkapa? Tai joku muu, ei hybridi bensa-auto?

    Noista Toyotalle vaihtoehtoisista merkeistä, niin Hondalta löytyy ainakin CVT-vaihteisto mallistostaan. Honda Civicin uusimmasta malliversiosta kirjoitettiin lehdissä 2017-vuoden puolella lehdissä sen osalta mm. näin:

    Moottori:
    Portaaton CVT-automaattivaihteisto pitää kolmisylinterisen turbomoottorin kierrosluvut vakiona. Parittoman sylinterimäärän epärytminen käyntiääni pärisee voimakkaasti sisälle. Onneksi täyskaasulla virtuaalivaihteet luovat illuusion tavallisesta automaatista. Sinänsä vaihteiston toiminnassa ei ole moitittavaa. Pehmeä reagointi vain himmentää potentiaalin, jota Hondan uusi turbomoottori kenties tarjoaa. Litrasta puristetut 130 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen, ja veto on pirteää kierrosalueen yläpäähän asti.

    Ilta~Sanomat:
    Molempien koneiden yhteyteen saa molemmat vaihteistovaihtoehdot: sekä kuusiportaisen ja sulavaliikkeisen manuaalin että CVT-automaatin. Honda on CVT:nsä kanssa seurannut kilpailijoita: sekin on ohjelmoinut oikeassa elämässä portaattomaan voimansiirtoon ”vaihteet”, joita auto ”vaihtaa” erityisesti kevyemmissä kiihdytyksissä. Myös rattivivuista nykimällä auto vaihtaa pienemmälle tai suuremmalle. Ainoa merkitys tälle on psykologia: ihminen on niin tottunut kiinteisiin vaihteisiin, että muutoin kuminauhatunnelmaa tarjoavan CVT-laatikon käyttö on näin luonnollisemman tuntuista.

    Kaasujalka:
    Ehkä auton ainoita selkeitä miinuksia on yksilitraisen moottorin äänen kohoaminen CVT-automaattivaihteiston takia kiihdytyksissä erittäin kovaksi. Mutta kyllä siihen tottuu, vaikka koska Civic ei enää samalla tavalla mene kuminauhamaisesti kuin 3-pyttyiset litran turbot silloin, kun ne vielä olivat kehityskaarensa alussa joskus vuonna 2013. Muuten portaaton CVT-automaattivaihteisto toimii mukavasti ja seitsemää ”virtuaalipykälää” voi vaihdella myös käsin ohjauspyörän alta löytyvistä vivuista.

    Sitten löytyi kirjoituksia Multitronicista (esim. Audissa, tosin myös onko laskettava "cvt:ksi") ja Ford käyttää omasta versiostaan kait nimeä eVCT.

    Mielenkiintoisia linkkejä aiheesta näyttää löytyvän:

    Tällainen linkki löytyi myös:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobiles_with_continuously_variable_transmissions

    Variaatioita löytyy siis...

    Edit:
    Tuosta Westwoodin linkistä löytyi muuten selitys sille "miksi CVT" hybridissä?

    Using CVT is also great for the environment, not just for your car. It is estimated CVT gearboxes give 8% better fuel economy than a standard automatic gearbox, no matter what speed you are travelling at. As your car will be operating at the optimal speed and correct gearing, your car will be more efficient.
    You will be using and burning less fuel, which is beneficial to the environment. When you drive a car with a manual gearbox, you obviously change gears in relation to your driving speed. This is not the case with CVT, as it is constantly altering the speed of the wheels in relation to the engine, giving your car more mileage and helping the environment at the same time.

      
  • Kyllä kaksiskytkin vaihteet ilma "ryömintänopeutta" on ihan hanurista ahtaissa parkkihalleissa ja taskupysäköinnissä.

      
  • Tuo taloudellisuuden kehuminen on aika kiistanalainen asia. Nykyisin moderneissa hammavaihteissa automaateissa on 7-10 vaihdetta, joista kyllä löytyy lähes kaikkiin tilanteisiin sellainen välitys, jolla moottori voi toimia hyvän hyötysuhteen kuormituspisteessä. Toki CVT:llä on pieni etulyöntiasema tässä, mutta variaattorin hammasvaihdetta suuremmat häviöt tasoittavat puntit. Hammasvaihteet ovat myös johdossa välitysalueen laajuudessa. Usein tilanne on niin, että hammasvaihde on taloudellisempi maantiellä ja varsinkin moottoritiellä, mutta variaattorin ominta kenttää on kaupunki. Toyotan vaihde on toki hammasvaihde ja CVT, mutta kierrättää sähköä häviöllisesti toimiakseen. Kaupungissa Toyotan hybridit ovat esimerkillisen taloudellisia, mutta esimerkiksi Mersun A-Klassen suoritus tuoreessa TM:n testissä osoittaa sen, että hammasvaihde puolustaa asemaansa keskuksien ulkopuolilla. Onhan noita variaattoreita aina silloin tällöin TM:n testattavanakin, mutta tuollaista 8 prosentin kulutusetua niistä on hankala mitata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit