Siinä olet oikeassa halutessani saan BMW:n sovitettua vaikka jokaiseen viestiin mutta harvoin näin käy. Jos joku on ajotaidoton ei se tarkoita haukkumista se on vain todennettu ominaisuus kuljettajasta jonka ajotaidot ovat puutteelliset. Sähköautoilla ajaville tapahtuu ajotilanteissa mitä ihmeellisempiä törmäilyjä tämä pistää miettimään tai ainakin pitäisi laittaa miettimään missä lienee ongelma. Olet tunnetusti henkilö joka ei kestä kritiikkiä, hihat palaa samantien tämä on tullut nähtyä useaan otteeseen. Tunnetuimpana VW-fanaatikkona ei kannata paljon syytellä muita fanaattisuudesta.
@tracktest kirjoitti:
Siinä olet oikeassa halutessani saan BMW:n sovitettua vaikka jokaiseen viestiin mutta harvoin näin käy. Jos joku on ajotaidoton ei se tarkoita haukkumista se on vain todennettu ominaisuus kuljettajasta jonka ajotaidot ovat puutteelliset. Sähköautoilla ajaville tapahtuu ajotilanteissa mitä ihmeellisempiä törmäilyjä tämä pistää miettimään tai ainakin pitäisi laittaa miettimään missä lienee ongelma. Olet tunnetusti henkilö joka ei kestä kritiikkiä, hihat palaa samantien tämä on tullut nähtyä useaan otteeseen. Tunnetuimpana VW-fanaatikkona ei kannata paljon syytellä muita fanaattisuudesta.
Mihin tietoon tämä mainitsemasi ajotaidottomuus viittaa? Toki taannoin oli jonkun instanssin tiedote siitä että sähköautojen korjaus on kalliimpaa ja vahinkotiheys suurempi, mutta on erittäin todennäköistä että Teslasta puhdistettuna kyseinen tilasto ei juuri poikkea polttomoottoriautoista.
Olet muuten, ehkä tietoisesti, vähentänyt vielä jokin aika sitten läpi tunkenutta BMW-fanatismiasi. Sanon tämän ehdottomasti kehuna, en kettuiluna. Kiitos siitä!
Huomioni kolaroinneista saattaa liittyä mainitsemaasi sähköautoon. Tietoista tai ei näin on, fanatismia se ei ole. Autonani on vain ollut mainitsemasi merkki reilut 30 vuotta. Jotakuta se voi ihmetyttää mutta mitä sitä hyvää toimivaa, luotettavaa ja erittäin turvallista merkkiä vaihtaisi toiseen. Elämäni nainen tokaisi joskus osuvasti miksi vaihtaisit sikarin sätkään, näinhän se juuri on.
Siinä olet oikeassa halutessani saan BMW:n sovitettua vaikka jokaiseen viestiin mutta harvoin näin käy
Höpsistä. Jopa itse aloittamassasi katupölykeskustelussa onnistuit.
Tietoista tai ei näin on, fanatismia se ei ole.
Aha...
Autonani on vain ollut mainitsemasi merkki reilut 30 vuotta. Jotakuta se voi ihmetyttää mutta mitä sitä hyvää toimivaa, luotettavaa ja erittäin turvallista merkkiä vaihtaisi toiseen
Miksi sinun pitää sitten leimata fanatismillä ja uskovaisuudella kirjoittajan, jolla on toinen automerkki? Ihan samoista seikoista johtuen kuin sinulla - tai mistä vain syistä.
Pitääkö tahallista väärinymmärrystä sietää? Mielestäni ei pidä, tahallisessa väärinymmärtämisessä vastapuoli koittaa viedä keskustelua pois aiheesta. Tämä ilmenee silloin kun toinen keskustelija ei ole kartalla aiheesta tai ei halua myöntää toisen tietoa oikeaksi. Tätä näkee yhä enemmän näissäkin keskusteluissa.
@tracktest kirjoitti:
Pitääkö tahallista väärinymmärrystä sietää? Mielestäni ei pidä, tahallisessa väärinymmärtämisessä vastapuoli koittaa viedä keskustelua pois aiheesta. Tämä ilmenee silloin kun toinen keskustelija ei ole kartalla aiheesta tai ei halua myöntää toisen tietoa oikeaksi. Tätä näkee yhä enemmän näissäkin keskusteluissa.
Sen pari-kolme vuotta minkä olen tähän aktiivisesti osallistunut, olen ollut sitä mieltä että n. 48% sisällöstä on tahallista väärinkäsitystä.
Jonkun iltapäivälehden kommenttipalstalle ei järkeä saa, mutta täällä on samat kymmenkunta keskustelijaa joiden parissa varmasti voi saada aikaan yhteiskuntajärjestyksen jos haluaa.
Toinen asia on tietysti se, että suuri osa keskusteluista kuolee pois kinaamisen lakkaamisen myötä, ja se vähentää kommentteja noihin satunnaisiin muihinkin aiheisiin.
@_Quu kirjoitti:
Polttomoottoreilla hybrideissä on vielä pitkätulevaisuus, surkean sähköverkon alueita on maalimalla paljon, mutta autot on välttämättömiä.
Kaksi päämoottoria yhdessä ajoneuvossa? Saako siihen kolmannen?
Vie ne ”huottoon”. Otaksun itse osaavasi? Vai oletko pelkkä maksaj/kuluttaja?
Kuluttaja vs tekijä?
En vie autojani minnekään hepuille. Mainitsin tuossa aiemmin että korkeintaan kymmenen vuoden välein, silloin oli kyseessä jakohihnan vaihto.
Uskoin kyllä kolmannen Peuguerin kohdalla, että kyvyt loppuivat hämärään sähkövikaan.
Swift 19 vuotta, ei mitään. Laakerit, puslat, mitä ne ovat?
Uusimmissa tutkimuksissa todetaan näin, uudet autot eivät olekaan vihreämpiä? Päinvastainen päästöraportti: Uusien katumaasturien päästöt entistä suurempia. Vaikka terveydelle vaaralliset typpioksidi- ja hiilimonoksidipäästöt ovat vähentyneet, ovat uusien autojen hiilidioksidipäästöt jopa kasvaneet.
Uudet autot tuottavat yhä enemmän hiilidioksidipäästöjä. Erityisen tanakasti päästelevät suuret bensiinihybridiautot. Keskikokoisten bensiinikatumaasturien hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet muutaman viime vuoden aikana 20,4 prosenttia ja isojen bensiinihybridien 31,7 prosenttia.
Näinhän se on. Jos päästöjä haluaa leikata tehokkaasti, niin täyssähköauto on ainoa ratkaisu. Biokaasulla lienee pääsevän myöskin hyviin lukuihin, jos sitä onnistuu jostain saamaan. No autoja ei ainakaan enää kauaa saa, kun VAGkin luopuu pelistä.
Sähköauto ja hybridi-huumassa totuus saattaa hämärtyä. Katsaus Saksan automyyntiin 2019, dieselautojen myynti kasvoi reilusti. Saksan automyynti kasvoi (lokakuussa 2019) 13 %, nousua selittää dieselautojen myynnin selkeä kasvu.
Dieselien myynti nousi 9,6 %, mikä on nyt 30,9 % koko markkinaosuudesta.
Bensiiniautojen myynti nousi lokakuussa 4,5 %, niiden markkinaosuus on 57,7 %. Sähköautojen myynti nousi 47 %, mutta niiden osuus on edelleen vain 1,7 % koko myynnistä. Hybridien myynti nousi 139 %, niiden osuus on nyt 9,3 %, ladattavien hybridien myynti nousi 2,4 %. Lataushybridien määrä kaikista myydyistä hybrideistä on noin neljännes.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Et sitten vanhempia tilastoja löytänyt?
Joo aika kummallinen veto kaivaa jostain puoli vuotta vanha kuukausimyynti ja yrittää argumentoida sillä jotain. Jos katsotaan viime kuuta Saksassa, niin Tesla on vuoden takaiseen verrattuna ainoa plussa oleva merkki (+10,4 %) ja kaikki muuta ovat rankasti pakkasella. Myynti kokonaisuutena on tippunut -61,1 prosenttia viime vuodesta. Sähköautojen markkinaosuus on 3,8 prosenttia ja nousua tuosta viime vuoden lokakuusta siis hulppeat 124 prosenttia.
Ekalla kvartaalilla dieseleiden markkinaosuus Euroopassa laski tuttuun tapaan selvästi. Ja ladattavien autojen marssi jatkui yhtälailla tutuun tapaan vahvana.
”From January to March 2020, electrically-chargeable vehicles (ECV) substantially benefited from the decline in diesel and petrol demand. ECV sales more than doubled (+100.7%) in the first three months of the year, totalling 167,132 cars registered across the EU. Both the battery-electric (BEV) and plug-in hybrid (PHEV) segments provided a strong boost to this growth (+68.4 and +161.7% respectively).”
Eurooppalaisten kiinnostus sähköautoihin kasvoi – mutta mitä tapahtui Suomessa dieselille?
Pistokkeella ladattavat hybridit ovat suosittuja Pohjoismaissa.
Julkaistu: 10:59
Vaikka koronapandemia on hyydyttänyt maailmanlaajuisesti autokaupan, sähköautojen kysyntä kasvoi EU-maissa tasaisesti vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
Tammi-maaliskuussa koko EU:ssa ensirekisteröitiin noin 167 000 ladattavaa henkilöautoa. Se merkitsi 6,8 prosenttia kaikista ensirekisteröinneistä, Euroopan autontuottajien järjestö raportoi. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona osuus oli vain 2,5 prosenttia.
Muiden hybridien (joissa ei ole ulkoista latausominaisuutta) osuus kasvoi 9,4 prosenttiin rekisteröinneistä.
Suosituimpia pistokkeella ladattavat hybridit ovat Pohjoismaissa. Ruotsissa ja Norjassa alkuvuonna rekisteröidyistä henkilöautoista noin 19 prosenttia ja Islannissa 15 prosenttia oli lataushybridejä. Suomessa osuus oli 12,8 prosenttia ja Tanskassa 4,1 prosenttia. Lataushybridien osuus oli EU-maissa keskimäärin vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 3,1 prosenttia.
Norjassa täyssähköautojen osuus yli 50 prosenttia
Eurooppalaisittain täyssähköautojen osuus on ylivoimainen Norjassa.
Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli EU-maista suurin Ruotsissa (8,5 %), Hollannissa (8,4 %) ja Ranskassa (7,1 %). Osuus oli EU:ssa keskimäärin 3,7 prosenttia. Norjassa osuus on edelleen omaa luokkaansa: hieman yli 50 prosenttia.
Suomessa dieselin osuus yksi EU:n alimmista
Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä oli EU:ssa alkuvuonna keskimäärin 30 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden osuus laskenut kolme prosenttiyksikköä.
Uusien dieselmoottorilla varustettujen autojen kauppa on Suomessa vähentynyt viidessä vuodessa liki 40 000 kappaleesta lähes puoleen.
Uusien dieselmoottorilla varustettujen autojen kauppa on Suomessa vähentynyt viidessä vuodessa liki 40 000 kappaleesta lähes puoleen.
Suomessa dieselautojen suosio on yksi EU-maiden alimmista, sillä dieselin osuus uusien henkilöautojen rekisteröinneistä oli vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana noin 14 prosenttia. Jos osuuteen lasketaan mukaan myös dieselkäyttöiset kevythybridit, osuus kasvaa noin 16 prosenttiin.
Suomessa dieselautojen suosioon vaikuttaa dieselin verotus. Dieselpolttonesteen ja bensiinin hintaero on viime vuosina kaventunut ja käyttövoimaveron takia diesel tulee edullisemmaksi vasta melko suurella vuosittaisella ajokilometrimäärällä. Monissa muissa EU-maissa diesel on taloudellisin käyttövoimavaihtoehto jo melko pienelläkin ajokilometrien määrällä
Todistettu: Lataushybridi on puhtaampi kuin diesel
Tänään klo 11:35
Lataushybridi vai dieselmalli – kumman ympäristövaikutus on pienempi? Asia on herättänyt laajaa keskustelua. BMW:n toteuttama tuore tutkimus, jonka on tarkastanut ja hyväksynyt riippumaton testihuoltoyhtiö TÜV Rheinland, antaa tähän vastauksen.
Sähköistys mullistaa autoteollisuutta. Poliittiset päätökset yhdessä kuluttajien vaateiden kanssa ilmastovaikutusten pienentämiseksi ovat saaneet monilla markkina-alueilla sähköistettyjen autojen myynnin kunnolla vauhtiin.
Mutta miten ilmastoystävällinen lataushybridi itse asiassa on? Ovatko sen ympäristövaikutukset dieselmallia pienemmät, kun otetaan huomioon auton koko elinkaari tuotannosta kierrätykseen?
Tältä pohjalta BMW toteutti kattavan tutkimuksen. Siinä vuosimallin 2019 BMW 330e -lataushybridiä verrattiin BMW 320d -malliin, jossa on nelisylinterinen dieselmoottori.
Tutkimuksessa huomioitiin molempien autojen elinkaaren kaikki osat – kaiken materiaalin valmistuksesta pienimpien osasten kierrätykseen asti. Testijakson aikana autoja ajettiin tietyn keskiarvokaavan mukaisesti 200 000 kilometriä.
Tutkimuksen tulokset ovat tässä kaaviossa. ( katso linkki lähde artikkeliin)
Lataushybridin ympäristövaikutus on 10 prosenttia dieselmallia pienempi. Ympäristöllisesti suurin voittaja on kuitenkin se, joka lataa autoaan ainoastaan uusiutuvalla energialla, toisin sanoen esimerkiksi aurinko-, tuuli- tai vesienergialla. Tällä tavoin toimimalla lataushybridin ympäristövaikutukset ovat dieselmallia 53 prosenttia alhaisemmat.
Kiinnostava on havaita, miten nämä mallit vaikuttavat ympäristöön elinkaarensa eri aikoina.
Lataushybridillä on dieselmallia suuremmat ympäristövaikutukset tuotantovaiheessa: 22 prosenttia verrattuna 18 prosenttiin. Tämä johtuu siitä, että lataushybridin komponenttien tuotanto vaatii enemmän energiaa.
Latausvaiheessa hybridi vaatii enemmän energiaa, kun taas ajon aikana dieselauton ympäristövaikutukset ovat selkeästi suuremmat.
Kierrätysprosessissa ovat molemmat vaihtoehdot tasoissa.
Kasvava ero mallien välillä
Tässä yhteydessä toinen tärkeä asia pohdittavaksi on lataushybridien potentiaali vähentää ympäristövaikutuksia tulevaisuudessa.
Bloombergin tuoreen tutkimuksen mukaan sähköistettyjen autojen päästöt tulevat vähenemään vuosittain keskimäärin 3–10 prosentilla, kun taas bensiini- ja dieselautojen päästöt vähenevät vuosittain hieman alle kahdella prosentilla. Toisin sanoen lataushybridien ja dieselautojen ympäristövaikutusten ero kasvaa vuosi vuodelta. Myös tämä asia tulee ottaa huomioon valittaessa eri mallien välillä.
On kuitenkin tilanteita, joissa dieselmalli saattaa olla lataushybridiä fiksumpi valinta. Esimerkiksi henkilölle, joka ajaa pitkähköjä matkoja ja jolla ei ole mahdollisuutta ladata autoa niin usein, dieselauto saattaa olla parempi valinta – sekä taloudellisesta että ympäristöllisestä näkökulmasta.
Kilpavarustelua autonvalmistajien välillä
BMW:n suunnittelee käyttävänsä riippumattoman testihuoltoyhtiön TÜV Rheinlandin tarkastaman ja hyväksymän tutkimuksensa tuloksia 3-sarjan seuraavan sukupolven lataushybridien jatkokehitys- ja optimointityössä.
Tutkimuksessa on kyse nimenomaan optimoinnista.
Se, joka onnistuu luomaan sähköauton, jossa on pitkä kantama, hyvä teho ja pienin mahdollinen ympäristövaikutus, voittaa kuluttajien suosion. Autonvalmistajien välillä onkin käynnissä lähestulkoon kilpavarustelu siitä, kuka vastaa parhaiten markkinakysyntään.
BMW otti paikkansa sähköautomarkkinoilla varhain, kun se julkisti ensimmäisen täyssähkömallinsa BMW i3:n jo vuonna 2013.
11 mallista tulee 25 kolmen vuoden kuluessa
Sen jälkeen BMW:n positiivinen kehitys tällä osa-alueella on jatkunut:
• BMW on Euroopan sähköautomarkkinoiden eliittiä 14 prosentillaan kokonaismyynnistä.
• BMW:n odotetaan myyvän tänä vuonna yli puoli miljoonaa sähköistettyä autoa, ja seuraavana vuonna luvun odotetaan tuplaantuvan.
• BMW:llä on 11 mallillaan yksi markkinoiden laajimmista ladattavien autojen valikoimista. Vuonna 2023 mallien määrä on jo 25, joista 10 täyssähköautoja.
– Tavoitteemme on olla maailman paras e-mobiilisektorissa. Olemme johtavia toimijoita jo tänään, ja tulemme olemaan vastakin, sanoo BMW-konsernin toimitusjohtaja Oliver Zipse.
Hän korostaa, että BMW:ssä keskitytään aina löytämään ne tavat, joilla on suurin vaikutus taistelussa kasvihuonekaasupäästöjen maailmanlaajuiseen vähentämiseen.
Kaikki päätöksemme perustuvat tieteelliseen tietämykseen ja tekniseen dataan. Ratkaiseva tekijä on se, miten onnistumme parhaiten vähentämään ympäristövaikutuksia
Akut uudelleenkäyttöön
Tärkein yksittäinen tekijä pidettäessä sähköautojen ympäristövaikutusta alhaisena on valmistaa akut ilmaston kannalta fiksulla tavalla.
BMW aloitti kaksi vuotta sitten yhteistyön ruotsalaisen Northvolt-akkutehtaan ja belgialaisen akkujen kehitysyhtiön Umicoren kanssa. Tavoitteena on luoda yhdessä täysin kestävän kehityksen mukainen ympäristöketju akuille – tuotannosta kierrätykseen asti.
Tuotantoprosessissa käytetään ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Kun auton akkujen elinkaari on lopussa, niitä voi käyttää energian kiinteinä varastointiyksikköinä. Syklin päätteeksi akut kierrätetään ja raaka-aineet uudelleenkäytetään, kertoo BMW:n sähköajoneuvojen kehitystyön vice president Stefan Juraschek.
Olisi mielenkiintoista tietää se, millä sähkötuotannon ominaispäästöllä tuo -10 prosenttia on laskettu. Suomessahan tuo sähkö on varsin vähäpäästöistä ja Saksassakin päästöt laskevat kovaa tahtia. Jos nyt ostaa ladattavan auton, niin sen päästöt laskevat elinkaarensa aikana ihan itsestään. Dieselilläkin toki voi pientä laskua rapahtua, jos vähäpäästöistä biodieseliä saadaan tuotettua lisää, mutta kuten tuossa mainittiinkin, niin ladattavan kehitys on paljon nopeampaa.
En tarkkaa tiedä, mutta ilmeisesti ISO-standardien 14040 ja 14044 mukaisesti.
Tästä linkistä löytyy toinen, jossa vaaleansininen viiva näyttää tuloksen EU: n keskimääräisellä sähkösekoituksella, jonka päästöt ovat yhteensä 40 prosenttia pienemmät. Jos asiakas voi aina ladata vihreällä sähköllä autonsa, etuna on jopa 70 prosenttia bensiinimoottoriin verrattuna.
Josko tuosta voisi päätellä.
@NHB kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää se, millä sähkötuotannon ominaispäästöllä tuo -10 prosenttia on laskettu. Suomessahan tuo sähkö on varsin vähäpäästöistä ja Saksassakin päästöt laskevat kovaa tahtia. Jos nyt ostaa ladattavan auton, niin sen päästöt laskevat elinkaarensa aikana ihan itsestään. Dieselilläkin toki voi pientä laskua rapahtua, jos vähäpäästöistä biodieseliä saadaan tuotettua lisää, mutta kuten tuossa mainittiinkin, niin ladattavan kehitys on paljon nopeampaa.
Biodiesel? Se on uusiutuva diesel xD. Miten joku voi olla noin tietämätön edes perusasioista? Kuka muuten oot? Sössötät kaikkea paskaa tääl aina? Koska jopa perustermit sulla on hukassa, niin ei sua oikeasti nämä asiat kiinnosta, joten olet pelkkä valehtelija, valehtelija että sinua näissä jutuissa joku kiinnostaa.
Biodiesel? Se on uusiutuva diesel xD. Miten joku voi olla noin tietämätön edes perusasioista? Kuka muuten oot? Sössötät kaikkea paskaa tääl aina? Koska jopa perustermit sulla on hukassa, niin ei sua oikeasti nämä asiat kiinnosta, joten olet pelkkä valehtelija, valehtelija että sinua näissä jutuissa joku kiinnostaa.
Kilpailuhenki puuttuu näköjään. Paras konsti kisata on jyrätä ylivoimaisella osaamisellaan keskustelukumppani, ei hiekkalaatikkotason solvaamisleikki.
Minkälainen diesel on xD ? Myönnän että en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä tuotteesta.
Google kertoo että kyseessä oli Nissanin lava-auto Cumminsin moottorilla, ja miten se taas liityy mihinkään?
Siinä olet oikeassa halutessani saan BMW:n sovitettua vaikka jokaiseen viestiin mutta harvoin näin käy. Jos joku on ajotaidoton ei se tarkoita haukkumista se on vain todennettu ominaisuus kuljettajasta jonka ajotaidot ovat puutteelliset. Sähköautoilla ajaville tapahtuu ajotilanteissa mitä ihmeellisempiä törmäilyjä tämä pistää miettimään tai ainakin pitäisi laittaa miettimään missä lienee ongelma. Olet tunnetusti henkilö joka ei kestä kritiikkiä, hihat palaa samantien tämä on tullut nähtyä useaan otteeseen. Tunnetuimpana VW-fanaatikkona ei kannata paljon syytellä muita fanaattisuudesta.
Mihin tietoon tämä mainitsemasi ajotaidottomuus viittaa? Toki taannoin oli jonkun instanssin tiedote siitä että sähköautojen korjaus on kalliimpaa ja vahinkotiheys suurempi, mutta on erittäin todennäköistä että Teslasta puhdistettuna kyseinen tilasto ei juuri poikkea polttomoottoriautoista.
Olet muuten, ehkä tietoisesti, vähentänyt vielä jokin aika sitten läpi tunkenutta BMW-fanatismiasi. Sanon tämän ehdottomasti kehuna, en kettuiluna. Kiitos siitä!
Huomioni kolaroinneista saattaa liittyä mainitsemaasi sähköautoon. Tietoista tai ei näin on, fanatismia se ei ole. Autonani on vain ollut mainitsemasi merkki reilut 30 vuotta. Jotakuta se voi ihmetyttää mutta mitä sitä hyvää toimivaa, luotettavaa ja erittäin turvallista merkkiä vaihtaisi toiseen. Elämäni nainen tokaisi joskus osuvasti miksi vaihtaisit sikarin sätkään, näinhän se juuri on.
On mukava kuulua osaavien kuljettajien joukkoon, kun molemmat autoni ovat selvästi keskimääräistä vähemmän onnettomuusaltista mallia.
EIhän tämä automallien keskiarvo tee minusta yhtään parempaa kuljettajaa, mutta vakuutusmaksuja se kyllä kohtuullistaa mukavasti.
@tracktest kirjoitti:
Höpsistä. Jopa itse aloittamassasi katupölykeskustelussa onnistuit.
Aha...
Miksi sinun pitää sitten leimata fanatismillä ja uskovaisuudella kirjoittajan, jolla on toinen automerkki? Ihan samoista seikoista johtuen kuin sinulla - tai mistä vain syistä.
Juuri näin ei mitään lisättävää.
@tracktest kirjoitti:
Paitsi vastaus viimeiseen kysymykseeni...
Pitääkö tahallista väärinymmärrystä sietää? Mielestäni ei pidä, tahallisessa väärinymmärtämisessä vastapuoli koittaa viedä keskustelua pois aiheesta. Tämä ilmenee silloin kun toinen keskustelija ei ole kartalla aiheesta tai ei halua myöntää toisen tietoa oikeaksi. Tätä näkee yhä enemmän näissäkin keskusteluissa.
Sen pari-kolme vuotta minkä olen tähän aktiivisesti osallistunut, olen ollut sitä mieltä että n. 48% sisällöstä on tahallista väärinkäsitystä.
Jonkun iltapäivälehden kommenttipalstalle ei järkeä saa, mutta täällä on samat kymmenkunta keskustelijaa joiden parissa varmasti voi saada aikaan yhteiskuntajärjestyksen jos haluaa.
Toinen asia on tietysti se, että suuri osa keskusteluista kuolee pois kinaamisen lakkaamisen myötä, ja se vähentää kommentteja noihin satunnaisiin muihinkin aiheisiin.
Jatkakaa
Hyväksykää vaan vastapelurin teesit aika usein ne osuu aivan nappiin.
Polttomoottoreilla hybrideissä on vielä pitkätulevaisuus, surkean sähköverkon alueita on maalimalla paljon, mutta autot on välttämättömiä.
Kaksi päämoottoria yhdessä ajoneuvossa? Saako siihen kolmannen?
Vie ne ”huottoon”. Otaksun itse osaavasi? Vai oletko pelkkä maksaj/kuluttaja?
Kuluttaja vs tekijä?
En vie autojani minnekään hepuille. Mainitsin tuossa aiemmin että korkeintaan kymmenen vuoden välein, silloin oli kyseessä jakohihnan vaihto.
Uskoin kyllä kolmannen Peuguerin kohdalla, että kyvyt loppuivat hämärään sähkövikaan.
Swift 19 vuotta, ei mitään. Laakerit, puslat, mitä ne ovat?
Lähes kaksi vuotta vielä Trafi maksaa 200 euroa etanoli e85 käyttöiseksi. Tuo kyllä sopii autooni, kannattaako?
https://etanoliautoilijaksi.fi/etanoliautoilijat
Ettei vaan ole samanlainen tähdenlento kuin petroli oli aikanaan?
Ihan petrooliin en vertaisi ja toimii tuo myös silloinkin bensalla, mutta mihinkään korjaamoihin en mene, joten se on sitten tehtävä itse. Voi v.
Rahallisesti ei ole merkitystä (~5000km/vuodessa).
Antaako esikuvani Pentti Linkola sitten anteeksi, että olen materialisti?
Baijerin moottoritehsas karsii polttomoottoreitaan raskaalla kädellä osana säästöohjelmaa.
https://electrek.co/2020/03/13/bmw-to-cut-half-its-internal-combustion-engines-as-profits-slump/
Uusimmissa tutkimuksissa todetaan näin, uudet autot eivät olekaan vihreämpiä? Päinvastainen päästöraportti: Uusien katumaasturien päästöt entistä suurempia. Vaikka terveydelle vaaralliset typpioksidi- ja hiilimonoksidipäästöt ovat vähentyneet, ovat uusien autojen hiilidioksidipäästöt jopa kasvaneet.
Uudet autot tuottavat yhä enemmän hiilidioksidipäästöjä. Erityisen tanakasti päästelevät suuret bensiinihybridiautot. Keskikokoisten bensiinikatumaasturien hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet muutaman viime vuoden aikana 20,4 prosenttia ja isojen bensiinihybridien 31,7 prosenttia.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-autot-eivat-olekaan-vihreampia-painvastainen-paastoraportti-uusien-katumaasturien-paastot-entista-suurempia/722aaf66-ba6c-4192-8402-58728b70b36d
Näinhän se on. Jos päästöjä haluaa leikata tehokkaasti, niin täyssähköauto on ainoa ratkaisu. Biokaasulla lienee pääsevän myöskin hyviin lukuihin, jos sitä onnistuu jostain saamaan. No autoja ei ainakaan enää kauaa saa, kun VAGkin luopuu pelistä.
Sähköauto ja hybridi-huumassa totuus saattaa hämärtyä. Katsaus Saksan automyyntiin 2019, dieselautojen myynti kasvoi reilusti. Saksan automyynti kasvoi (lokakuussa 2019) 13 %, nousua selittää dieselautojen myynnin selkeä kasvu.
Dieselien myynti nousi 9,6 %, mikä on nyt 30,9 % koko markkinaosuudesta.
Bensiiniautojen myynti nousi lokakuussa 4,5 %, niiden markkinaosuus on 57,7 %. Sähköautojen myynti nousi 47 %, mutta niiden osuus on edelleen vain 1,7 % koko myynnistä. Hybridien myynti nousi 139 %, niiden osuus on nyt 9,3 %, ladattavien hybridien myynti nousi 2,4 %. Lataushybridien määrä kaikista myydyistä hybrideistä on noin neljännes.
Et sitten vanhempia tilastoja löytänyt?
Joo aika kummallinen veto kaivaa jostain puoli vuotta vanha kuukausimyynti ja yrittää argumentoida sillä jotain. Jos katsotaan viime kuuta Saksassa, niin Tesla on vuoden takaiseen verrattuna ainoa plussa oleva merkki (+10,4 %) ja kaikki muuta ovat rankasti pakkasella. Myynti kokonaisuutena on tippunut -61,1 prosenttia viime vuodesta. Sähköautojen markkinaosuus on 3,8 prosenttia ja nousua tuosta viime vuoden lokakuusta siis hulppeat 124 prosenttia.
https://www.autozeitung.de/zulassungsstatistik-140455.html
Ekalla kvartaalilla dieseleiden markkinaosuus Euroopassa laski tuttuun tapaan selvästi. Ja ladattavien autojen marssi jatkui yhtälailla tutuun tapaan vahvana.
”From January to March 2020, electrically-chargeable vehicles (ECV) substantially benefited from the decline in diesel and petrol demand. ECV sales more than doubled (+100.7%) in the first three months of the year, totalling 167,132 cars registered across the EU. Both the battery-electric (BEV) and plug-in hybrid (PHEV) segments provided a strong boost to this growth (+68.4 and +161.7% respectively).”
https://www.acea.be/press-releases/article/fuel-types-of-new-cars-petrol-52.3-diesel-29.9-electric-6.8-market-share-fi
Tuoreempaa
Eurooppalaisten kiinnostus sähköautoihin kasvoi – mutta mitä tapahtui Suomessa dieselille?
Pistokkeella ladattavat hybridit ovat suosittuja Pohjoismaissa.
Julkaistu: 10:59
Vaikka koronapandemia on hyydyttänyt maailmanlaajuisesti autokaupan, sähköautojen kysyntä kasvoi EU-maissa tasaisesti vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
Tammi-maaliskuussa koko EU:ssa ensirekisteröitiin noin 167 000 ladattavaa henkilöautoa. Se merkitsi 6,8 prosenttia kaikista ensirekisteröinneistä, Euroopan autontuottajien järjestö raportoi. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona osuus oli vain 2,5 prosenttia.
Muiden hybridien (joissa ei ole ulkoista latausominaisuutta) osuus kasvoi 9,4 prosenttiin rekisteröinneistä.
Suosituimpia pistokkeella ladattavat hybridit ovat Pohjoismaissa. Ruotsissa ja Norjassa alkuvuonna rekisteröidyistä henkilöautoista noin 19 prosenttia ja Islannissa 15 prosenttia oli lataushybridejä. Suomessa osuus oli 12,8 prosenttia ja Tanskassa 4,1 prosenttia. Lataushybridien osuus oli EU-maissa keskimäärin vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 3,1 prosenttia.
Norjassa täyssähköautojen osuus yli 50 prosenttia
Eurooppalaisittain täyssähköautojen osuus on ylivoimainen Norjassa.
Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli EU-maista suurin Ruotsissa (8,5 %), Hollannissa (8,4 %) ja Ranskassa (7,1 %). Osuus oli EU:ssa keskimäärin 3,7 prosenttia. Norjassa osuus on edelleen omaa luokkaansa: hieman yli 50 prosenttia.
Suomessa dieselin osuus yksi EU:n alimmista
Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä oli EU:ssa alkuvuonna keskimäärin 30 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden osuus laskenut kolme prosenttiyksikköä.
Uusien dieselmoottorilla varustettujen autojen kauppa on Suomessa vähentynyt viidessä vuodessa liki 40 000 kappaleesta lähes puoleen.
Uusien dieselmoottorilla varustettujen autojen kauppa on Suomessa vähentynyt viidessä vuodessa liki 40 000 kappaleesta lähes puoleen.
Suomessa dieselautojen suosio on yksi EU-maiden alimmista, sillä dieselin osuus uusien henkilöautojen rekisteröinneistä oli vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana noin 14 prosenttia. Jos osuuteen lasketaan mukaan myös dieselkäyttöiset kevythybridit, osuus kasvaa noin 16 prosenttiin.
Suomessa dieselautojen suosioon vaikuttaa dieselin verotus. Dieselpolttonesteen ja bensiinin hintaero on viime vuosina kaventunut ja käyttövoimaveron takia diesel tulee edullisemmaksi vasta melko suurella vuosittaisella ajokilometrimäärällä. Monissa muissa EU-maissa diesel on taloudellisin käyttövoimavaihtoehto jo melko pienelläkin ajokilometrien määrällä
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus
https://www.is.fi/autot/art-2000006511718.html?ref=rss
Sähkö voittaa dieselin todistetusti
Todistettu: Lataushybridi on puhtaampi kuin diesel
Tänään klo 11:35
Lataushybridi vai dieselmalli – kumman ympäristövaikutus on pienempi? Asia on herättänyt laajaa keskustelua. BMW:n toteuttama tuore tutkimus, jonka on tarkastanut ja hyväksynyt riippumaton testihuoltoyhtiö TÜV Rheinland, antaa tähän vastauksen.
Sähköistys mullistaa autoteollisuutta. Poliittiset päätökset yhdessä kuluttajien vaateiden kanssa ilmastovaikutusten pienentämiseksi ovat saaneet monilla markkina-alueilla sähköistettyjen autojen myynnin kunnolla vauhtiin.
Mutta miten ilmastoystävällinen lataushybridi itse asiassa on? Ovatko sen ympäristövaikutukset dieselmallia pienemmät, kun otetaan huomioon auton koko elinkaari tuotannosta kierrätykseen?
Tältä pohjalta BMW toteutti kattavan tutkimuksen. Siinä vuosimallin 2019 BMW 330e -lataushybridiä verrattiin BMW 320d -malliin, jossa on nelisylinterinen dieselmoottori.
Tutkimuksessa huomioitiin molempien autojen elinkaaren kaikki osat – kaiken materiaalin valmistuksesta pienimpien osasten kierrätykseen asti. Testijakson aikana autoja ajettiin tietyn keskiarvokaavan mukaisesti 200 000 kilometriä.
Tutkimuksen tulokset ovat tässä kaaviossa. ( katso linkki lähde artikkeliin)
Lataushybridin ympäristövaikutus on 10 prosenttia dieselmallia pienempi. Ympäristöllisesti suurin voittaja on kuitenkin se, joka lataa autoaan ainoastaan uusiutuvalla energialla, toisin sanoen esimerkiksi aurinko-, tuuli- tai vesienergialla. Tällä tavoin toimimalla lataushybridin ympäristövaikutukset ovat dieselmallia 53 prosenttia alhaisemmat.
Kiinnostava on havaita, miten nämä mallit vaikuttavat ympäristöön elinkaarensa eri aikoina.
Lataushybridillä on dieselmallia suuremmat ympäristövaikutukset tuotantovaiheessa: 22 prosenttia verrattuna 18 prosenttiin. Tämä johtuu siitä, että lataushybridin komponenttien tuotanto vaatii enemmän energiaa.
Latausvaiheessa hybridi vaatii enemmän energiaa, kun taas ajon aikana dieselauton ympäristövaikutukset ovat selkeästi suuremmat.
Kierrätysprosessissa ovat molemmat vaihtoehdot tasoissa.
Kasvava ero mallien välillä
Tässä yhteydessä toinen tärkeä asia pohdittavaksi on lataushybridien potentiaali vähentää ympäristövaikutuksia tulevaisuudessa.
Bloombergin tuoreen tutkimuksen mukaan sähköistettyjen autojen päästöt tulevat vähenemään vuosittain keskimäärin 3–10 prosentilla, kun taas bensiini- ja dieselautojen päästöt vähenevät vuosittain hieman alle kahdella prosentilla. Toisin sanoen lataushybridien ja dieselautojen ympäristövaikutusten ero kasvaa vuosi vuodelta. Myös tämä asia tulee ottaa huomioon valittaessa eri mallien välillä.
On kuitenkin tilanteita, joissa dieselmalli saattaa olla lataushybridiä fiksumpi valinta. Esimerkiksi henkilölle, joka ajaa pitkähköjä matkoja ja jolla ei ole mahdollisuutta ladata autoa niin usein, dieselauto saattaa olla parempi valinta – sekä taloudellisesta että ympäristöllisestä näkökulmasta.
Kilpavarustelua autonvalmistajien välillä
BMW:n suunnittelee käyttävänsä riippumattoman testihuoltoyhtiön TÜV Rheinlandin tarkastaman ja hyväksymän tutkimuksensa tuloksia 3-sarjan seuraavan sukupolven lataushybridien jatkokehitys- ja optimointityössä.
Tutkimuksessa on kyse nimenomaan optimoinnista.
Se, joka onnistuu luomaan sähköauton, jossa on pitkä kantama, hyvä teho ja pienin mahdollinen ympäristövaikutus, voittaa kuluttajien suosion. Autonvalmistajien välillä onkin käynnissä lähestulkoon kilpavarustelu siitä, kuka vastaa parhaiten markkinakysyntään.
BMW otti paikkansa sähköautomarkkinoilla varhain, kun se julkisti ensimmäisen täyssähkömallinsa BMW i3:n jo vuonna 2013.
11 mallista tulee 25 kolmen vuoden kuluessa
Sen jälkeen BMW:n positiivinen kehitys tällä osa-alueella on jatkunut:
• BMW on Euroopan sähköautomarkkinoiden eliittiä 14 prosentillaan kokonaismyynnistä.
• BMW:n odotetaan myyvän tänä vuonna yli puoli miljoonaa sähköistettyä autoa, ja seuraavana vuonna luvun odotetaan tuplaantuvan.
• BMW:llä on 11 mallillaan yksi markkinoiden laajimmista ladattavien autojen valikoimista. Vuonna 2023 mallien määrä on jo 25, joista 10 täyssähköautoja.
– Tavoitteemme on olla maailman paras e-mobiilisektorissa. Olemme johtavia toimijoita jo tänään, ja tulemme olemaan vastakin, sanoo BMW-konsernin toimitusjohtaja Oliver Zipse.
Hän korostaa, että BMW:ssä keskitytään aina löytämään ne tavat, joilla on suurin vaikutus taistelussa kasvihuonekaasupäästöjen maailmanlaajuiseen vähentämiseen.
Kaikki päätöksemme perustuvat tieteelliseen tietämykseen ja tekniseen dataan. Ratkaiseva tekijä on se, miten onnistumme parhaiten vähentämään ympäristövaikutuksia
Akut uudelleenkäyttöön
Tärkein yksittäinen tekijä pidettäessä sähköautojen ympäristövaikutusta alhaisena on valmistaa akut ilmaston kannalta fiksulla tavalla.
BMW aloitti kaksi vuotta sitten yhteistyön ruotsalaisen Northvolt-akkutehtaan ja belgialaisen akkujen kehitysyhtiön Umicoren kanssa. Tavoitteena on luoda yhdessä täysin kestävän kehityksen mukainen ympäristöketju akuille – tuotannosta kierrätykseen asti.
Tuotantoprosessissa käytetään ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Kun auton akkujen elinkaari on lopussa, niitä voi käyttää energian kiinteinä varastointiyksikköinä. Syklin päätteeksi akut kierrätetään ja raaka-aineet uudelleenkäytetään, kertoo BMW:n sähköajoneuvojen kehitystyön vice president Stefan Juraschek.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/581d2790-32c1-47cb-8a25-2b2f815e70d7
Olisi mielenkiintoista tietää se, millä sähkötuotannon ominaispäästöllä tuo -10 prosenttia on laskettu. Suomessahan tuo sähkö on varsin vähäpäästöistä ja Saksassakin päästöt laskevat kovaa tahtia. Jos nyt ostaa ladattavan auton, niin sen päästöt laskevat elinkaarensa aikana ihan itsestään. Dieselilläkin toki voi pientä laskua rapahtua, jos vähäpäästöistä biodieseliä saadaan tuotettua lisää, mutta kuten tuossa mainittiinkin, niin ladattavan kehitys on paljon nopeampaa.
En tarkkaa tiedä, mutta ilmeisesti ISO-standardien 14040 ja 14044 mukaisesti.
Tästä linkistä löytyy toinen, jossa vaaleansininen viiva näyttää tuloksen EU: n keskimääräisellä sähkösekoituksella, jonka päästöt ovat yhteensä 40 prosenttia pienemmät. Jos asiakas voi aina ladata vihreällä sähköllä autonsa, etuna on jopa 70 prosenttia bensiinimoottoriin verrattuna.
Josko tuosta voisi päätellä.
https://www.bimmertoday.de/2019/11/13/bmw-plug-in-hybride-zertifikate-bestatigen-grunen-lebenszyklus/
Biodiesel? Se on uusiutuva diesel xD. Miten joku voi olla noin tietämätön edes perusasioista? Kuka muuten oot? Sössötät kaikkea paskaa tääl aina? Koska jopa perustermit sulla on hukassa, niin ei sua oikeasti nämä asiat kiinnosta, joten olet pelkkä valehtelija, valehtelija että sinua näissä jutuissa joku kiinnostaa.
Kilpailuhenki puuttuu näköjään. Paras konsti kisata on jyrätä ylivoimaisella osaamisellaan keskustelukumppani, ei hiekkalaatikkotason solvaamisleikki.
Minkälainen diesel on xD ? Myönnän että en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä tuotteesta.
Google kertoo että kyseessä oli Nissanin lava-auto Cumminsin moottorilla, ja miten se taas liityy mihinkään?
Ei Persun tarvitse kilpailla kenenkään kanssa. Hän kilpailee omassa luokassaan.
Hyvältä näyttää tämä kehitys käytetyn dieselin ostajalle! Ilmaista dieselautoa odotellessa...