Kehun(ko) Corolla Hybridin kuluja

165 kommenttia
2456
  • @takuulla257 kirjoitti:
    normaali maantie keskinopeus on 80/100 teitä liikuttaessa yleensä aina noin 77-80 km/h. Harvoin ajetaan esim 100 km keskinopeudella 100. Toki jossain lapissa yöllä se onnistuu.

    Aika alhaisilta kuulostaa nämä keskinopeudet. Toki jos ajaminen tapahtuu pääkaupunkiseutulaisten 'viikonloppuruuhkassa' noin voi ollakin, mutta muuten 80/100 teillä keskinopeudet 90-93 kmh on normaaleja, sillä ohittaminen on vaivatonta vähäisessä liikenteessä. Yleensä lasken matka-ajat 90km/h keskinopeudella, jotta ei tule turha stressiä ja painetta. Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen.

      
  • muokattu 06.08.2020 14:13

    @Tiko:

    Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen.

    Autosi ajotietokone näyttäisi yhtäjaksoisen ajon jälkeen tuollaista keskinopeutta ko. legille, vaikkapa kotipihalta perille, parkkipaikalla?

      
  • Tällä tankillisella on jaettu 411 km sisältäen Helsinki - Tampere - Helsinki matkan, keskikukutus 4,3 keskikulutus nollattu tankatessa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Tällä tankillisella on jaettu 411 km sisältäen Helsinki - Tampere - Helsinki matkan, keskikukutus 4,3 keskikulutus nollattu tankatessa.

    Aika hienosti - varsinkin, kun melkein koko matka on sataakahtakymppiä.

      
  • muokattu 06.08.2020 18:49

    @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko:

    Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen.

    Autosi ajotietokone näyttäisi yhtäjaksoisen ajon jälkeen tuollaista keskinopeutta ko. legille, vaikkapa kotipihalta perille, parkkipaikalla?

    Kyllä. 397km pihasta pihaan n 3h 40 min. Muutama minuutti alle jos liikennevalot sattuu Helsingissä kohilleen ja päälle jos joutuu kovin odottelee. Moottoriteiden välin Oulunkylä-Pasila-Munkka Tarvotien. Kehän kautta varmaan keskinopeus nousisi, mutta lisääntyy matkakin> @Kumppani kirjoitti:

    @Tiko:

    Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen.

    Autosi ajotietokone näyttäisi yhtäjaksoisen ajon jälkeen tuollaista keskinopeutta ko. legille, vaikkapa kotipihalta perille, parkkipaikalla?

    Jees pihasta pihaan on 397km aikaa menee 3h 40min. Helsingin liikennevaloista (ajan Porvoon motarilta Tarvotielle Pasilan ohi) riippuen muutama minuutti yli tai ali. Talvella menee 10-15min enemmän.> @Kumppani kirjoitti:

    @Tiko:

    Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen.

    Autosi ajotietokone näyttäisi yhtäjaksoisen ajon jälkeen tuollaista keskinopeutta ko. legille, vaikkapa kotipihalta perille, parkkipaikalla?

    Tuplaa

      
  • muokattu 06.08.2020 22:29

    @Tiko:

    Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen. 397km pihasta pihaan n 3h 40 min. Muutama minuutti alle jos liikennevalot sattuu Helsingissä kohilleen ja päälle jos joutuu kovin odottelee. Moottoriteiden välin Oulunkylä-Pasila-Munkka Tarvotien. Kehän kautta varmaan keskinopeus nousisi, mutta lisääntyy matkakin. Talvella menee 10-15min enemmän

    Jotenkin hämmentää. Ollaan aiemminkin keskusteltu keskinopeuksista palstalla meinaan.

    Rajoitusnopeuksia (+/-5km) ajellen, varsinkin jos tulee yhtään punaisissa seisomista ja muutenkin taajama-ajoa pihoille päästäkseen, voisin kuvitella oman autoni ajotietokoneen väittävän keskinopeudeksi suunnilleen 70km/h ja allekin. Vaikka tuntuu että esim. mökkimatkalla ei muuta olekaan kuin 80-120 rajoituksia ja matkaa 230km suuntaansa.

    Google Maps ehdottaa Turku - Helsinki - Lpr - reitille pituudeksi 383 km ja ajoajaksi 4h 9min.
    Väitänkö väärin, ettei autosi ajotietokoneen keskinopeus olisi silloin 110 km/h, vaan alle. Millä nopeudella ajat saadaksesi oman autosi näyttämään noinkin korkealta tuntuvaa keskinopeutta? Voihan autoissa olla eroja, ei siinä mitään. Tai sitten motari alkaa kummassakin päässä heti parkkipaikalta päästyäsi. Helsingissä ei poikittain ole kehillä kuin 80km/h rajoitus ja kymmeniä kilometrejä sitäkin. Yms.

    Leppoisuudestasikin tulee eittämättä mieleen kirjoittaja HybridRules, jonka mielestä +15km ylinopeutta on sellaista, heh...

      
  • muokattu 07.08.2020 08:02

    @NHB kirjoitti:

    @furesis kirjoitti:
    Paljonkohan 1.2 turbon todellinen mitattu keskikulutus mahtaa olla?

    Jos vertaa vaikka tuohon Corolla maantielenkin 4,7 litraan sadalle, niin TM 20/18 olleiden litrasten vertailussa maantielenkin kulutukset olivat 4,2-5,0 l/100 km ja hiljattain koeajossa olleen 1,5 litraisen Golfin kulutus oli 4,8 l/100 km. 1,2 litrainen tuskin poikkeaa tästä.

    Spiritmonitor antaa 1,2-litraiselle (77kw) Golfille 6,5 l/100km, saman aikakauden Auris Hybridille (100 Kw) 5,8 l/100km. Tämä siis lähinnä saksalaisilta käyttäjitä, jolloin hybridille epäedullinen moottoritieajo korostuu.
    -edit- Passat GTE 4,96 l/100km.

      
  • @Peterstar kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @furesis kirjoitti:
    Paljonkohan 1.2 turbon todellinen mitattu keskikulutus mahtaa olla?

    Jos vertaa vaikka tuohon Corolla maantielenkin 4,7 litraan sadalle, niin TM 20/18 olleiden litrasten vertailussa maantielenkin kulutukset olivat 4,2-5,0 l/100 km ja hiljattain koeajossa olleen 1,5 litraisen Golfin kulutus oli 4,8 l/100 km. 1,2 litrainen tuskin poikkeaa tästä.

    Spiritmonitor antaa 1,2-litraiselle (77kw) Golfille 6,5 l/100km, saman aikakauden Auris Hybridille (100 Kw) 5,8 l/100km. Tämä siis lähinnä saksalaisilta käyttäjitä, jolloin hybridille epäedullinen moottoritieajo korostuu.
    -edit- Passat GTE 4,96 l/100km.

    Taitaapa Saksassa tuo hybridille edullinen kaupunkiajaminenkin korostua Suomeen verrattuna.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko:

    >

    Jotenkin hämmentää. Ollaan aiemminkin keskusteltu keskinopeuksista palstalla meinaan.

    Rajoitusnopeuksia (+/-5km) ajellen, varsinkin jos tulee yhtään punaisissa seisomista ja muutenkin taajama-ajoa pihoille päästäkseen, voisin kuvitella oman autoni ajotietokoneen väittävän keskinopeudeksi suunnilleen 70km/h ja allekin.

    Jaa mulla on nyt ajotietokoneessa viimeiset 10000 kn. Keskinopeus 60kmh, kulutus 5,5l 100km ja puolet sähköajoa.

    Google Maps ehdottaa Turku - Helsinki - Lpr - reitille pituudeksi 383 km ja ajoajaksi 4h 9min.

    Kyllä Kuukkelin ehdotus on Kouvolan kautta, ajan Haminan kautta, jolloin moottoritien osuus maksimoituu ja kameroiden määrä minimoituu.

    Leppoisuudestasikin tulee eittämättä mieleen kirjoittaja HybridRules, jonka mielestä +15km ylinopeutta on sellaista, heh...

    Ihan oikeassa on HR. Ajan moottoritiellä vakkariasetuksella taulu+20kmh. Ihan leppoisasti ja ääneti matkustetaan tuossa nopeudessa. Muilla valtateillä +15-20kmh. Jos liikennettä on paljon, niin sitten ajetaan mitä jono liikkuu. Sanoisin, että hyvinkin leppoisa vauhti on moottoritiellä jonnekin 160kmh huituville. Sen jälkeen Tarvon tiellä alkaa mutkat tutumaan, mutta uudemmilla pätkillä (Tampere, Lahti, Kotka, Turku) noita suoria osuuksia voisi päästellä enempiä jännittämättä +200kmh. En siis noita käytä, koska kortti lähtee heti, mutta muutamien kokeilun perusteella tälläin tuntuma on + vertailu kokekmuksiin autobaanalla käytettäviin nopeuksiin ja liikennetiheyksiin.

      
  • @Tiko:

    Ajan moottoritiellä vakkariasetuksella taulu+20kmh. Muilla valtateillä +15-20kmh

    Ja todellinen nopeus on silloin 80:n 100:n ja 120:n alueella silloin?

    Ihan leppoisasti ja ääneti matkustetaan tuossa nopeudessa. Sanoisin, että hyvinkin leppoisa vauhti on moottoritiellä jonnekin 160kmh huituville.

    Ketä kuvittelet huijaavasi muuntamalla termin ylinopeus "leppoisaksi"? Mikset vain sano, että ajat reippaasti ylinopeutta, muuttuuko asia omassatunnossa jotenkin paremmaksi toisella tapaa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko:

    Ajan moottoritiellä vakkariasetuksella taulu+20kmh. Muilla valtateillä +15-20kmh

    Ja todellinen nopeus on silloin 80:n 100:n ja 120:n alueella silloin?

    Nuo on siis todellisia nopeuksia, onko jotain muutakin?

    Ihan leppoisasti ja ääneti matkustetaan tuossa nopeudessa. Sanoisin, että hyvinkin leppoisa vauhti on moottoritiellä jonnekin 160kmh huituville.

    Ketä kuvittelet huijaavasi muuntamalla termin ylinopeus "leppoisaksi"? Mikset vain sano, että ajat reippaasti ylinopeutta, muuttuuko asia omassatunnossa jotenkin paremmaksi toisella tapaa?

    Juu ei ole tarkoitus missään nimessä väittää että kyseessä ei olisi ylinopeus. Sen reippaudesta voi olla montaa mieltä, nuorempana tuli ajettu ns. reipasta ylinopeutta, niissä kortti otetaan pois paikan päällä ja annetaan lupa ajaa kotiin. Esim tuo 160kmh on reippaalla alueella. Noilla omilla asetuksilla ohittajia löytyy, moottoritiellä päiväsaikaan paljonkin mitä lähempänä Helsinkiä ollaan, havaintojeni mukaan käyttämäni nopeus moottoritiellä ei jaksa virkavaltaakaan tästä sýytä kiinnostaa, mutta se ei ole pointti.

    Leppoisalla tarkoitin etenemistä, joka auto jolkottelee lähes itsekseen ääneti ja mukavasti ilman sen ihmeempiä jarrutuksia tai kiihdytyksiä. Tänään ajelin mökille pari autoa meni edellä, nopeus vaihteli 95 kmh kahta puolta, rajoitus 80kmh. Ajelin jonon jatkona adaptiivinen vakari päällä. Rajoitus nousi 100kmh, edellä olevat jatkoivat samalla vauhdilla. No, ohitin molemmat ja laitoin asetuksen 122kmh mittarinopeuteen ja sillä sitten seuraavat ~30km tasaisesti. Mitä tähän omatunto liittyy?

      
  • Normaalia maantieajoa satasen tiellä jossa risteyksissä 80 ja muutaman taajaman tms. kaupungin tuntumassa 60. Rajoituksia noudattaen, keskinopeus 84 km/h, katolla kajakki ja polkupyörä, kulutus 5,2 l/100 km dieseliä. Paljon vai vähän?

      
  • Normaali

      
  • muokattu 09.08.2020 10:43

    @Tiko:

    Ajan moottoritiellä vakkariasetuksella taulu+20kmh. Muilla valtateillä +15-20kmh

    Ja todellinen nopeus on silloin 80:n 100:n ja 120:n alueella silloin?

    Nuo on siis todellisia nopeuksia, onko jotain muutakin?

    Selvennän esimerkillä: taulu näyttää 120, sinä ajat +20km/h autosi mittarin nopeudesta. Mitä näyttää GPS todellista nopeutta, mittavirhe huomioidaan siis?

    Juu ei ole tarkoitus missään nimessä väittää että kyseessä ei olisi ylinopeus. Sen reippaudesta voi olla montaa mieltä

    Minulle riittää se määritelmäksi, minkälaista laskua sinulle tehtäisiin, jos jäisit kiinni (välähdyksellä tai livenä pysäytys). Ja kuinka usein on uhka lähteä kortti. Nuo eivät ole fiilistelyjuttuja, joten helppoa asettaa "rajaksi".

    Noilla omilla asetuksilla ohittajia löytyy, moottoritiellä päiväsaikaan paljonkin mitä lähempänä Helsinkiä ollaan,

    Eli kyllähän sinäkin, jos kerran muutkin?

    havaintojeni mukaan käyttämäni nopeus moottoritiellä ei jaksa virkavaltaakaan tästä sýytä kiinnostaa

    Etkä ole ehtinyt painaa jarrua ajaaksesi sallittua nopeutta? Jos virkavalta oikeasti on ollut paikalla siis.

    Leppoisalla tarkoitin etenemistä, joka auto jolkottelee lähes itsekseen ääneti ja mukavasti ilman sen ihmeempiä jarrutuksia tai kiihdytyksiä.

    No siinä tapauksessa ei oikein kannattaisi kytkeä rajoitusnopeuksien ylitystä mukaan samaan lauseeseen, eihän? Koska eihän noiden määreiden toteuttamiseksi tarvita ylinopeudella ajamista, kuten joku voi kirjoituksesi lukea.

    Tänään ajelin mökille pari autoa meni edellä, nopeus vaihteli 95 kmh kahta puolta, rajoitus 80kmh. Ajelin jonon jatkona adaptiivinen vakari päällä. Rajoitus nousi 100kmh, edellä olevat jatkoivat samalla vauhdilla. No, ohitin molemmat ja laitoin asetuksen 122kmh mittarinopeuteen ja sillä sitten seuraavat ~30km tasaisesti.

    Ja ylinopeutesi GPS:n mukaan oli?

    Mitä tähän omatunto liittyy?

    Valikoivasti poimittuna yksittäistapauksena ei varmaan mitenkään. Mutta sehän ei ole pointtisi: väität ajavasi - tuossa edelläkin juuri - ylinopeutta koko ajan maantiellä, jollei noita hiivatin "vastaantulijoita" olisi. Ja siihen kun vielä yhdistit "leppoisuuden" mukaan, niin omantunnon lohduttamiseksi vissiin. Epäilin, että kuulostaahan se korvaasi paremmalta kuin ylinopeus.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko:

    Ajan moottoritiellä vakkariasetuksella taulu+20kmh. Muilla valtateillä +15-20kmh

    Ja todellinen nopeus on silloin 80:n 100:n ja 120:n alueella silloin?

    Nuo on siis todellisia nopeuksia, onko jotain muutakin?

    Selvennän esimerkillä: taulu näyttää 120, sinä ajat +20km/h autosi mittarin nopeudesta. Mitä näyttää GPS todellista nopeutta, mittavirhe huomioidaan siis?

    Tottakai, todellinen nopeus vie eteenpäin.

    Juu ei ole tarkoitus missään nimessä väittää että kyseessä ei olisi ylinopeus. Sen reippaudesta voi olla montaa mieltä

    Minulle riittää se määritelmäksi, minkälaista laskua sinulle tehtäisiin, jos jäisit kiinni (välähdyksellä tai livenä pysäytys). Ja kuinka usein on uhka lähteä kortti. Nuo eivät ole fiilistelyjuttuja, joten helppoa asettaa "rajaksi".

    No hengitäpä nyt hiukan, näistä alle 20kmh nopeuden ylityksistä tulee virhemaksu, 170eur ei vaikuta ajo-oikeuteen milläänlailla. Tosin edellinen kamera välähdys on itsellä 8 vuoden takaa, 60 kmh alueella vauhtia oli 67kmh. Todellista kaikkine vähennyksineen, eli mittari on näyttänyt hieman yli 70kmh.

    Noilla omilla asetuksilla ohittajia löytyy, moottoritiellä päiväsaikaan paljonkin mitä lähempänä Helsinkiä ollaan,

    Eli kyllähän sinäkin, jos kerran muutkin?

    havaintojeni mukaan käyttämäni nopeus moottoritiellä ei jaksa virkavaltaakaan tästä sýytä kiinnostaa

    Etkä ole ehtinyt painaa jarrua ajaaksesi sallittua nopeutta? Jos virkavalta oikeasti on ollut paikalla siis.

    Kyllä, siiviiliautoillahan poliisi motaria valvoo, ei siinä jarrutelu auta. Koska homma on noin aika "tehotonta" määrämielessä, keskittyvät käsittääkseni noin päiväsakotettaviin eli yli 20khm nopeuksiin. Sieltähän tulee helposti moninkertainen määrä tuloa, jonka poliisi on myöntänyt yhdeksi avainmittareikseen.

    Ja ylinopeutesi GPS:n mukaan oli?

    80kmh alueella 10-15kmh ja 100kmh alueella 20kmh. Jos poliisi mittaisi, niin noista vähennys -3kmh, joten ihan tällä virhemaksuosatolla ajellaan leppoisasti :smiley:

    Valikoivasti poimittuna yksittäistapauksena ei varmaan mitenkään. Mutta sehän ei ole pointtisi: väität ajavasi - tuossa edelläkin juuri - ylinopeutta koko ajan maantiellä, jollei noita hiivatin "vastaantulijoita" olisi.

    Tarkoitatko noita peräedellä vastaan tulevia, ne ei ole ongelma. Nykyajan autoilla ohittaminen on helppoa. Osaan myös hyvin arvioida, milloin ohittaminen ei kannata eli jos liikennettä on paljon ja jounotuminen selvää ( tietyt ajat päivästä, viikonloppuna pe ja su ilta) ajelen jonossa muiden mukana. Eli turvallisesti ja leppoisasti, yritän tehdä aina ajamisen muille myös helpoksi ja olla poissa nopeampien tieltä. Tärkeintä on että kaikki pääsee perille ja liikenne sujuu. Sama juttu kun keli heikkenee nopeutta lasketaan tarvittaessa hyvinkin alas.

    Ymmärrän hyvin, että verenpaine nousee, jos ohitellaan ajetaan selvästi muuta liikennettä nopeammin vilkkaassa liikenteessä. Mutta tyhjillä teillä mitä Suomen tiet on pääasiassa, jos joku ajaa reippaammin kuin joku toinen, antaa mennä vaan. Poliisi valvoo jos valvoo. Tämä on toki Pilkku-Villeille mahdoton neuvo, ja ymmärrän kyllä pVillenkin kantaa, periaateen ihmisiä on ja hyvä niin.

    Keskustelupalstat on sinänsä turvallisia paikkoja kertoa mielipiteensä. Se mitä en ymmärrä, kun pVille alkaa 'opettamaan' tienpäällä. Tässä havaintoja noin 35 vuoden kokemuksella: leveäkaista tiellä ajetaan keskiviivan viereen ohituksen vaikeuttamiseksi, ohituksessa kiihdytetään (yllättäen) vauhtia/ohituskaistan kohdalla nopeus nousee reilusti, ohituksen jälkeen ohitettu ajaa mielenosoituksellisesti persaukseen kiinni, moottoritiellä menohalut tyssää vasemmalla kaistalla hitaamman viereen, jossa viihdytään kilometritolkulla. Nämä kaikki liittyy tilanteeseen, missä takaa on tullut joku suurempaa vauhtia, joten on osoitettava, että ylinopeus on huono juttu ja sijaistetaan sitten poliisia. Auton merkilläkin on tässä yllättävän iso merkitys. Oma auton merkki aiheuttaa pahaa oloa pelkällä olemassa olollaan aika monelle.

      2
  • muokattu 09.08.2020 14:48

    Selvennän esimerkillä: taulu näyttää 120, sinä ajat +20km/h autosi mittarin nopeudesta. Mitä näyttää GPS todellista nopeutta, mittavirhe huomioidaan siis?

    @Tiko kirjoitti:

    Tottakai, todellinen nopeus vie eteenpäin.

    Jaahas, rautalanka ei vielä riittänyt. Mitä sinun todellinen nopeutesi näyttää esimerkin 120km/h rajoitusalueella, jos ei ole edessä olevia? Ymmärrätkö nyt kysymyksen?

    ....näistä alle 20kmh nopeuden ylityksistä tulee virhemaksu, 170eur ei vaikuta ajo-oikeuteen millään lailla.

    En minä painottanutkaan ajo-oikeuden menetystä, vaan eriasteisten lappujen riittämistä tapauksessasi: jo se, että voisit kiinni jäädessäsi joutua maksamaan vähintään tuon 170€ kertoo sekin jo missä haarukassa liikut. Siitä oli kyse, eikä asiasta voi ollaa "montaa mieltä". Sen kummemin sinä, etkä minä emme määritä maksuille rajoja ja summia. Varsin kätevä mittari siis, vai mitä?

    Tosin edellinen kamera välähdys on itsellä 8 vuoden takaa, 60 kmh alueella vauhtia oli 67kmh. Todellista kaikkine vähennyksineen, eli mittari on näyttänyt hieman yli 70kmh.

    Ja muina kertoina sitten olet joutunut joustamaan "leppoisuudesta", tai sitten on ollut hyvä tuuri, tai teillä ei ole minkäänlaista valvontaa. Sinulle ilmeisesti pelkästään ilon aihe. Mutta ei se kerro mitään siitä, miten kamera suhtautuisi, tai poliisi livenä jos sattuisit kohdalle, eihän? Tai joku muu.

    ....siiviiliautoillahan poliisi motaria valvoo, ei siinä jarrutelu auta. Koska homma on noin aika "tehotonta" määrämielessä, keskittyvät käsittääkseni noin päiväsakotettaviin eli yli 20khm nopeuksiin. Sieltähän tulee helposti moninkertainen määrä tuloa, jonka poliisi on myöntänyt yhdeksi avainmittareikseen.

    ....mutta muina aikoina kaikki tuo sitten lähes velvoittaa sinut pitämään kiinni "leppoisuudestasi", vai?

    Nykyajan autoilla ohittaminen on helppoa. Osaan myös hyvin arvioida, milloin ohittaminen ei kannata eli jos liikennettä on paljon ja jounotuminen selvää (tietyt ajat päivästä, viikonloppuna pe ja su ilta) ajelen jonossa muiden mukana. Eli turvallisesti ja leppoisasti, yritän tehdä aina ajamisen muille myös helpoksi ja olla poissa nopeampien tieltä. Tärkeintä on että kaikki pääsee perille ja liikenne sujuu. Sama juttu kun keli heikkenee nopeutta lasketaan tarvittaessa hyvinkin alas.

    Aivan upeeta ja "uhrautuvaa", mutta vähän kuulostaa kaksinaismoralistiselta.

    Ymmärrän hyvin, että verenpaine nousee, jos ohitellaan ajetaan selvästi muuta liikennettä nopeammin vilkkaassa liikenteessä. Mutta tyhjillä teillä mitä Suomen tiet on pääasiassa, jos joku ajaa reippaammin kuin joku toinen, antaa mennä vaan. Poliisi valvoo jos valvoo. Tämä on toki Pilkku-Villeille mahdoton neuvo, ja ymmärrän kyllä pVillenkin kantaa, periaatteen ihmisiä on ja hyvä niin.

    Periaatteensa kullakin näköjään, Iso-Villeilläkin. Sinäkin siis - periaatteen miehenä - suorastaan neuvoisit tuollaiseen "antaa palaa vaan" -liikennöintiin, jos kerran kysytään?

    Tässä havaintoja noin 35 vuoden kokemuksella: leveäkaista tiellä ajetaan keskiviivan viereen ohituksen vaikeuttamiseksi, ohituksessa kiihdytetään (yllättäen) vauhtia/ohituskaistan kohdalla nopeus nousee reilusti, ohituksen jälkeen ohitettu ajaa mielenosoituksellisesti persaukseen kiinni, moottoritiellä menohalut tyssää vasemmalla kaistalla hitaamman viereen, jossa viihdytään kilometritolkulla.

    Toisesta vinkkelistä asiat voisi kertoa näin, kuulostaako yhtään järkevämmältä (ihan sama miten pitkä kokemus on):

    Ajetaan keskiviivan viereen toisen perään roikkumaan ohituksen "helpottamiseksi", ohituksen jälkeen jäädään mielenosoituksellisesti ohitetun eteen vähäksi aikaa, moottoriteillä menohalut pitää vasemmalla kaistalla jossa viihdytään kilometritolkulla oli ohitettavia tai ei.

    Nuo kaikki liittyvät tilanteeseen, jossa on itse ajettu suurempaa vauhtia, joten on osoittava että edellä on menty liian hitaasti ja kovempi nopeus olisi parempi juttu. Poliiseja ei sovi olla paikalla, eikä kameroita. Auton merkillä on yllättävän iso merkitys ja oman auton merkki aiheuttaa hyvää oloa pelkällä olemassa olollaan aika monelle ja oletusti kateutta muille.

      
  • muokattu 09.08.2020 16:28

    @Kumppani kirjoitti:
    Selvennän esimerkillä: taulu näyttää 120, sinä ajat +20km/h autosi mittarin nopeudesta. Mitä näyttää GPS todellista nopeutta, mittavirhe huomioidaan siis?

    @Tiko kirjoitti:

    Tottakai, todellinen nopeus vie eteenpäin.

    Jaahas, rautalanka ei vielä riittänyt. Mitä sinun todellinen nopeutesi näyttää esimerkin 120km/h rajoitusalueella, jos ei ole edessä olevia? Ymmärrätkö nyt kysymyksen

    Jos mittaat nopeden GPS niin sen on 140kmh, poliisi kirjottaisi 137kmh muikkarin ja mittari näyttää 143kmh. Valitse ihan vapaasti nopeus, todelinen nopeus on näistä tuo eka.


    En minä painottanutkaan ajo-oikeuden menetystä, vaan eriasteisten lappujen riittämistä tapauksessasi: jo se, että voisit kiinni jäädessäsi joutua maksamaan vähintään tuon 170€ kertoo sekin jo missä haarukassa liikut. Siitä oli kyse, eikä asiasta voi ollaa "montaa mieltä". Sen kummemin sinä, etkä minä emme määritä maksuille rajoja ja summia. Varsin kätevä mittari siis, vai mitä?

    Siis mitä jankaat, eikö tuo nyt ole päivän selvää. Jos nopeutta on yli tauluun kirjoitetun, ollaan ylinopeuden puolella. Ei tuosta tarvii olla montaa mieltä.

    Nykyajan autoilla ohittaminen on helppoa. Osaan myös hyvin arvioida, milloin ohittaminen ei kannata eli jos liikennettä on paljon ja jounotuminen selvää (tietyt ajat päivästä, viikonloppuna pe ja su ilta) ajelen jonossa muiden mukana. Eli turvallisesti ja leppoisasti, yritän tehdä aina ajamisen muille myös helpoksi ja olla poissa nopeampien tieltä. Tärkeintä on että kaikki pääsee perille ja liikenne sujuu. Sama juttu kun keli heikkenee nopeutta lasketaan tarvittaessa hyvinkin alas.

    Aivan upeeta ja "uhrautuvaa", mutta vähän kuulostaa kaksinaismoralistiselta.

    Jaa minusta tässä on maalaisjärjestä kyse. Jos siekin ymmärtäisit että kyseessä on joukkuepeli, jossa pyritään siihen että liikenne sujuu. Ei tarvii uhrautua, riittää että joustaa kun sen paikka tulee, eikä lue lakikirjassa sääntöjä..

    Ymmärrän hyvin, että verenpaine nousee, jos ohitellaan ajetaan selvästi muuta liikennettä nopeammin vilkkaassa liikenteessä. Mutta tyhjillä teillä mitä Suomen tiet on pääasiassa, jos joku ajaa reippaammin kuin joku toinen, antaa mennä vaan. Poliisi valvoo jos valvoo. Tämä on toki Pilkku-Villeille mahdoton neuvo, ja ymmärrän kyllä pVillenkin kantaa, periaatteen ihmisiä on ja hyvä niin.

    Periaatteensa kullakin näköjään, Iso-Villeilläkin. Sinäkin siis - periaatteen miehenä - suorastaan neuvoisit tuollaiseen "antaa palaa vaan" -liikennöintiin, jos kerran kysytään?

    En ala neuvomaan muita liikenteessä. Jos en itse aja, oon hiljaa kyydissä.

    Toisesta vinkkelistä asiat voisi kertoa näin, kuulostaako yhtään järkevämmältä (ihan sama miten pitkä kokemus on):

    Ajetaan keskiviivan viereen toisen perään roikkumaan ohituksen "helpottamiseksi", ohituksen jälkeen jäädään mielenosoituksellisesti ohitetun eteen vähäksi aikaa, moottoriteillä menohalut pitää vasemmalla kaistalla jossa viihdytään kilometritolkulla oli ohitettavia tai ei.

    Joillakin on tuollainen tapa, pyrin ajamaan tuos tilanteessa mahdollisimman oikealla. Tosin ajan aina lähes reunaviivan päällä, koska asfaltti on siinä sileämpää. Tuollainen mielenosoittaminen on turhaa Noita vasemman kaistan kulkioita on silloin tällöin moottoritiellä, mutta sama tuo on, jos ei ole ohitettavia eli yksikseen ovat ja muita ei ole ajatko vasemmelma tai oikealla.

    Nuo kaikki liittyvät tilanteeseen, jossa on itse ajettu suurempaa vauhtia, joten on osoittava että edellä on menty liian hitaasti ja kovempi nopeus olisi parempi juttu. Poliiseja ei sovi olla paikalla, eikä kameroita. Auton merkillä on yllättävän iso merkitys ja oman auton merkki aiheuttaa hyvää oloa pelkällä olemassa olollaan aika monelle ja oletusti kateutta muille.

    Jees meinasin tuohon jo kirjoittaakin, että kun sitten kouluttaja löytää sielunveljen, lähteköön sirkus liikkeelle kumminpäin vaan, periaatteen puolesta tehdään tempauksia, jotka on melkoisia stuntteja. 100 +/-30kmh on kyllä kova nopeus, kun kaikki ei mennekään kuten elokuvissa, mutta ei muuta kuin lakikirjassa selvittelemään kuka oli periaatteessa oikeassa.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    Jos mittaat nopeuden GPS niin sen on 140kmh, poliisi kirjottaisi 137kmh muikkarin ja mittari näyttää 143kmh. Valitse ihan vapaasti nopeus, todelinen nopeus on näistä tuo eka.

    ....ja sitä juuri kysyin. En sitä, mitä poliisi tekee napattuaan sinut sivuun tiellä, tai nähtyäsi kameravälähdyksen.

    Siis mitä jankaat, eikö tuo nyt ole päivän selvää. Jos nopeutta on yli tauluun kirjoitetun, ollaan ylinopeuden puolella. Ei tuosta tarvii olla montaa mieltä.

    Minäkö jankkaan? Aluksi kerroit kyllä ihan itse, että (ylinopeutesi) "reippaudesta voidaan olla montaa mieltä". Siksi kysyinkin, mitä tarkoitat omalla ylinopeudellasi (lue: paljonko ajat sitä suhteessa tauluun ja autosi nopeusmittariin). Sekin oli vaikea vastattavaksi (se GPS-nopeus). Ja helpoin mittari on tosiaankin asteikko, josta tarkistetaan, alkaako tulla lappua jossa on summa maksettavaksi - tai tuleeko huomautus. Saat "muikkarinkin" kuulostamaan siltä, että käyt suunnilleen kaffeella tuttujen poliisien kanssa ja jatkat matkaa. Mahtaako nyt ihan niin olla kuitenkaan?

    Jaa minusta tässä on maalaisjärjestä kyse. Jos siekin ymmärtäisit että kyseessä on joukkuepeli, jossa pyritään siihen että liikenne sujuu. Ei tarvii uhrautua, riittää että joustaa kun sen paikka tulee, eikä lue lakikirjassa sääntöjä..

    Sen pitäisi tosiaankin olla olla joukkuepeliä se liikenne. Joukkupelissä on yhteisiä sääntöjä, joita olisi tarkoitus noudattaa. Toki maalaisjärkeä voi käyttää, mutta minusta se varsinaisesti ei ole synonyymi soveltamiselle niiden ohi, vaan paremminkin sääntöjen sisällä.

    En ala neuvomaan muita liikenteessä. Jos en itse aja, oon hiljaa kyydissä.

    No kyllähän sinä aiemmin nimenomaan neuvoit:

    Tyhjillä teillä mitä Suomen tiet on pääasiassa, jos joku ajaa reippaammin kuin joku toinen, antaa mennä vaan. Poliisi valvoo jos valvoo. Tämä on toki Pilkku-Villeille mahdoton neuvo

    Tuolla ehdollistamisellasi siis.

    kun sitten kouluttaja löytää sielunveljen, lähteköön sirkus liikkeelle kumminpäin vaan, periaatteen puolesta tehdään tempauksia, jotka on melkoisia stuntteja.

    Liikenteessä on tosiaan monenlaista kuskia: omien ajatuksiensa soveltajaa, opettajaa, neuvojaa, maalaisjärjen käyttäjää jne.

    100 +/-30kmh on kyllä kova nopeus, kun kaikki ei mennekään kuten elokuvissa, mutta ei muuta kuin lakikirjassa selvittelemään kuka oli periaatteessa oikeassa

    Hyvin harva onnettomuus taitaa olla yhden tekijän aiheuttama pelkästään. Mutta +30 tekee sen, että "leukaan sattuu enemmän". Sekin pitäisi maalaisjärjellä muistaa huomioida, vai mitä?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Normaalia maantieajoa satasen tiellä jossa risteyksissä 80 ja muutaman taajaman tms. kaupungin tuntumassa 60. Rajoituksia noudattaen, keskinopeus 84 km/h, katolla kajakki ja polkupyörä, kulutus 5,2 l/100 km dieseliä. Paljon vai vähän?

    Kattokuorman vuoksi vähän tuolla keskinonpeudella.

    Kuskaatko kanoottia auton katolla pohja ylöspäin vai alaspäin?

      
  • @Tiko kirjoitti:
    kun kaikki ei mennekään kuten elokuvissa, mutta ei muuta kuin lakikirjassa selvittelemään kuka oli periaatteessa oikeassa.

    Poliiseja sijaistaville saattaa tulla yllätyksenä, että jonkun muun kuljettajan oletettu rike ei oikeutakaan heitä itseään yhtään mihinkään rikkomukseen vaan oikeudessa jokainen vastaa omasta ajamisestaan ihan itse.

      3
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko kirjoitti:

    kun sitten kouluttaja löytää sielunveljen, lähteköön sirkus liikkeelle kumminpäin vaan, periaatteen puolesta tehdään tempauksia, jotka on melkoisia stuntteja.

    Liikenteessä on tosiaan monenlaista kuskia: omien ajatuksiensa soveltajaa, opettajaa, neuvojaa, maalaisjärjen käyttäjää jne.

    100 +/-30kmh on kyllä kova nopeus, kun kaikki ei mennekään kuten elokuvissa, mutta ei muuta kuin lakikirjassa selvittelemään kuka oli periaatteessa oikeassa

    Hyvin harva onnettomuus taitaa olla yhden tekijän aiheuttama pelkästään. Mutta +30 tekee sen, että "leukaan sattuu enemmän". Sekin pitäisi maalaisjärjellä muistaa huomioida, vai mitä?

    Kuten varmaan näet, emme pääse rautalangalla, rivinvälejä, sanoja tai lauseita irrallaan kampaamalla eteenpäin, joten antaa olla.

    Sitten asiaan josta tämä lähti alunperin liikkelle keskinopeudesta ja -kulutuksesta. Vaimo ajoi auton eilen mökiltä kaupunkiin, kun itse ajaelin siirtymän matkan veneellä. Hän ajaa varmasti rajoitusten alle (siis maksimissaan mittarinopeutta mitä taulussa on) ja hän ohittaa vain äärimäimäisessä tapauksessa. Keskinopeus oli 66kmh, kun itsellä se on ~80-83kmh, pihasta pihaan. Toki positiivisia vaikutuksia oli kulupuolella, sähköllä hän pääsi 86km (itse asiassa uusi ennatys rangessa), kun itselle tekee tiukkaa päästä yli 70km (~65km keskimäärin). Bensakulutus oli 1,2 l/100km, kun omassa ajossa samalle matkalla kuluu 4l/100km.

    (Omien) autojen keskikulutuksia kehutaan tottakai, samassa virkkeessä pyörii moottoritienopeuksia jne ja sitten todellisuudessa keskinopeudesta näkee, että vauhdit on tosi maltillisia. Ilmanvastus alkaa kasvamaan selvästi 70 kmh jälkeen ja ko luonnon ilmiö vaikuttaa joka autoon. Jos moottoritiellä ajetaan todellista 120kmh bensaa/dieseliä/sähköä kuluu jokaisella kiikottimella jotain muuta kuin 3-4 litraa, jopa hybridi-Corollalla.

      
  • Ahdistusta herättänyt tekijä taisi olla kertomasi todellinen ajoaika. Kun ajat ja kilometrit osoittautuivatkin oikein mitatuiksi, ne haastanut joutui vaihtamaan argumenttiaan. En itsekään hoksaa mitä stressiä noin 140 km/h 120 rajoitetulla moottoritiellä aiheuttaisi, mutta eri ihmiset ahdistuvat eri asioista.

    Aika monilla yli normin kuluttavilla kuljettajilla kulutus laskee keskinopeutta nostamalla, mutta kuvauksesi perusteella taidat olla poikkeus tästä säännöstä?

      2
  • muokattu 10.08.2020 15:22

    @740GLE

    Ahdistusta herättänyt tekijä taisi olla kertomasi todellinen ajoaika.

    Veikkaan, että taidat tarkoittaa minua. Ei tuo ahdistusta aiheuta, mistä niin päättelet?

    Kun ajat ja kilometrit osoittautuivatkin oikein mitatuiksi, ne haastanut joutui vaihtamaan argumenttiaan.

    Mitä on vaihdettu ja mihin? Sain tietystikin vahvistuksen sille, että Tiko ajelee varsin vauhdikkaasti, mutta sitähän suoraan kysyinkin. Asian pystyi siis päättelemään "osoittautumisiasikin", mutta sinulle aiheutti näppylöitä, että yleensä kysyin, ymmärsinkö tosiaan oikein.

    En itsekään hoksaa mitä stressiä noin 140 km/h 120 rajoitetulla moottoritiellä aiheuttaisi, mutta eri ihmiset ahdistuvat eri asioista.

    Ei se stressiä aiheuta. Kyllä tyhjällä motarilla voinee ajaa helpostikin tuollaista, jos haluaa. Mistä sinä nyt yrität hoksottimiasi kiusata?

    Et huomannut, että eihän tuossa edellä keskusteltu edes pelkästään motarista, mutta pakkohon sinun jotenkin on yrittää pointtiasi vääntää...

    Aika monilla yli normin kuluttavilla kuljettajilla kulutus laskee keskinopeutta nostamalla, mutta kuvauksesi perusteella taidat olla poikkeus tästä säännöstä?

    Aiheuttaako tuo ahdistusta? (jos kerran lisätietojen kysyminen niin vaikuttaa...)

      
  • @Tiko kirjoitti:

    Sitten asiaan josta tämä lähti alunperin liikkelle keskinopeudesta ja -kulutuksesta.

    Takuulla257 kirjoitti tosiaan, että normaali maantie keskinopeus on 80/100 teitä liikuttaessa yleensä aina noin 77-80 km/h. Harvoin ajetaan esim 100 km keskinopeudella 100. Toki jossain lapissa yöllä se onnistuu.

    Noinhan se palttiarallaa rajoitusnopeutta ajaen onkin.

    Aika alhaisilta kuulostaa nämä keskinopeudet. Toki jos ajaminen tapahtuu pääkaupunkiseutulaisten 'viikonloppuruuhkassa' noin voi ollakin, mutta muuten 80/100 teillä keskinopeudet 90-93 kmh on normaaleja, sillä ohittaminen on vaivatonta vähäisessä liikenteessä. Yleensä lasken matka-ajat 90km/h keskinopeudella, jotta ei tule turha stressiä ja painetta. Vakio 400km-legi Etelä-Suomen halki Lpr:sta Turkuun sujuu noin 110 km/h keskinopeudella ihan leppoisasti vakionopeusäätimellä ajellen

    Niinpä, aika kovalta kuulosti keskinopeutesi siis. Minkä vahvistit: täytyy ajaa reilusti ylinopeutta, jos keskinopeus näyttää samaa kuin nopeusrajoitus - ovelta ovelle.

    Näkemys on siis yksinkertaisesti vastakkainen kuin sinulla: ihmettelet miksei muut pystyisi samaan? Jos mainitsee, että ehkä rajoitusnopeudet sitten asiaan liittyvät, niin ihmettelet sitäkin.

      
  • muokattu 12.08.2020 08:28

    @740 GLE kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Normaalia maantieajoa satasen tiellä jossa risteyksissä 80 ja muutaman taajaman tms. kaupungin tuntumassa 60. Rajoituksia noudattaen, keskinopeus 84 km/h, katolla kajakki ja polkupyörä, kulutus 5,2 l/100 km dieseliä. Paljon vai vähän?

    Kattokuorman vuoksi vähän tuolla keskinonpeudella.

    Kuskaatko kanoottia auton katolla pohja ylöspäin vai alaspäin?

    Kajakki on pohja alaspäin ja aukkopeite aukon päällä. Ilmanvastus on tällöin ihan jotain muuta kuin inkkarissa.

    Paluumatka samaa reittiä, mutta ensimmäisen rekan ohituksen jälkeen totesin homman turhaksi, kun sain kiinni kaksi ja kauempana näkyi kolmas. Loppumatka siis noiden tahdissa eli keskinopeus jotain 7-alkuista ja kulutus lähes litran vähemmän kuin menomatkalla.

    Ehkä voin sittenkin olla tyytyväinen autooni ja ajotapaani, vaikka bensahybrideillä ajavien päästöt polttoaineen co2-määrän takia (dieselin vastaaviin litroihin verrattuna) aavistuksen alemmaksi keskimäärin jäisivätkin.

      
  • muokattu 25.08.2020 20:59

    @740 GLE kirjoitti:
    Kuinka monta turboa olet vaihtanut alle 300.000 km? Meillä ei vielä yhtään, mutta perheessä yksi neljättäsataatuhattaan menevä vinkuu jo siihen malliin, että sen vaihto tulee olemaan muutaman satasen meno lähiaikoina.

    Otan takaisin tämän konepeltiä avaamatta korvakuulolta tehdyn arvion ja pahoittelen hätäistä päätelmääni.

    Ei sillä turbolla mitään hätää vielä noilla kilometreillä ole. Imusarjan tiiviste, osat pari kymppiä, mutta paljon purkamista.

    Näissä tekniikkavertailuissa on parasta keskittyä siihen, mitä eri automalleille oikeasti tapahtuu, koska merkkikohtaisen keskiarvon kaltaista autoa ei ole olemassakaan.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Toki kumit katsotaan. Mutta kun ne on aina ehyet. Olisko kerran ollut vuosien aikana akselin kumissa pikku reikä.
    Melkosen paljon tulee syynäiltyä muutenkin. Kerran yksi kaveri laittoi valkoiset paperilaput takaovien rakoon merkkihuoltoon viedessä. Laput oli paikallaan ja saranat voitelematta. hehheh

      
  • @Lukija42178 kirjoitti:

    @takuulla257 kirjoitti:
    Toki kumit katsotaan. Mutta kun ne on aina ehyet. Olisko kerran ollut vuosien aikana akselin kumissa pikku reikä.
    Melkosen paljon tulee syynäiltyä muutenkin. Kerran yksi kaveri laittoi valkoiset paperilaput takaovien rakoon merkkihuoltoon viedessä. Laput oli paikallaan ja saranat voitelematta. hehheh

    AURIS HYBRID Ostin Jyväskylässä merkkiliikkeellä aina 7 vuotta huolletun 2013 farkun.Esim,konepellin lukitus täysin voitelematta ei saanut auki -kiinni. Pelti vipu ruosteessa jumissa.Jostain syystä auto muuten toimii .

      
  • Nämä ovien ja luukkujen lukkojen ja saranoiden voitelut ovat juuri niitä asioita, joista hyvin hoidetun auton erottaa vuosien kuluttua. Raskaskin ovi jysähtää kiinni täsmällisesti vielä vuosikymmenien ja satojen tuhansien kilometrien jälkeen.

    Alkuperäinen moottoriantennikin toimii yhä, vaikka sitä on runnottu edestakaisin jo niin paljon, että metallipiiskan kromipinta on paikoin kulunut jo puhki.

      
  • Ostin Auris Hybrid Touring sports farmarin vm.2016. Autolla oli ostaessa ajettu vasta 9000km. Nyt kun mittarissa oli 35 000km huomattiin huollossa AD-Espoo, että Auriksen kääntölaakerit ovat sökönä.(Espoon Toyota huolto muuten väitti näitä ehjäksi.)Kuskin puolen kääntölaakeri (MCPherson) oli niin huonossa kunnossa(RAHISI), että puolet hauleistakin oli kokonaan poissa. Vänkärin puolen laakeri oli pikkusen paremmassa hapessa, mutta sekin jo vaihdon tarpeessa(RAHISI).Laakerilautanenkin oli täysin ruosteessa jo! Molemmat jouduttiin vaihtamaan uusiin. Kustannus oli n.500e sisältäen aurauskulmien säädön! Takuu ei enää korvannut, kun vuodet olivat jo täynnä, mutta kilometrit ei. Kannattaa olla tarkka Auris Hybridin ostossa ja tarkistaa auto läpi kotaisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit