Kärryn veto sähköautolla

187 kommenttia
12346
  • @NHB kirjoitti:
    Käytettyjen markkinoilla pyörivistä malleista ei voi kuin yrittää päätellä menneisyyden tilannetta.

    Ei, vaan uudehkoista vaihtareista näkee tasan tarkkaan sen, mitä JUURI NYT tulee vaihdossa. Juuri siksi rajasin automobiilihistorialliset mallit ulos ja listasin vain uudehkot vaihdokit.

    SUV:t omaavat nykyisin jo EU:ssakin yli 40 prosentin markkinaosuuden ja pikkuautojakin myydään paljon.

    Kumpaa tarjoat tiloista tinkimättä ja hintaa tuplaamatta Skoda Octaviaansa nyt vaihtoon tuovalle?

      
  • muokattu 08.03.2021 10:55

    @HybridRules:

    Kokonaisuutta ajatellen sähköauton tankkaaminen on paljon vaivattomampaa kuin polttisauton.

    Et ajattele todennäköisesti tuossa juurikaan sitä kokonaisuutta. Ehkä vain yksittäistä tökkelin seinään laittamista. Ehkä jotakin tylsää "ei tarvitse kärvistellä [tähän viittaus johonkin kelityyppiin]" siihen päälle?

    Et sitä, kuinka usein teet niin, miten mikäkin latauskerta vaikuttaa matkan pituuteen ja kestoon, matkojen suunnitteluun, saati latausmahdollisuuksien tiheys (ei ole vain työpaikka ja koti) jne. Kuten Herbert edellisellä sivulla totesi NHB:lle, sinäkin olet varmaan jo huomannut, että sähköautoilussa lataaminen vaatii aivan erilaisen lähestymistavan (pelkkään) polttomoottoriseen verrattuna.

      
  • Ymmärrän, miten historiaa käytetään viitteenä nykypäivän tekniikkaan. Kuten 740 GLE sanoo, voidaan kuitenkin nähdä tarkalleen mitä nykypäivän vaihtimissa nähdään. Menneisyyden tilanteen sisällyttäminen nykyisen tekniikan esittämiseen on turhaa tai merkityksetöntä, koska meillä on jo käsitys siitä, mikä on standardia.

      
  • muokattu 08.03.2021 12:42

    Ilmanvastus on merkittävä asia taloudellisuudessa ja sähköautojen range on yksi suurimpia ongelmia, mitä sähköautoihin liittyy. Kuitenkin epäedullisella aerodynamiikalla varustetut autot ovat suosiossa. Omituinen yhtälö. Veikkaan, että tilanne oikenee jossain vaiheessa ja farkut, kenties Corolla Trekin tyyppisinä lievästi korotettuina kasvattaa jatkosa suosiotaan katumaaturien kustannuksella. Ihan vielä muutos ei ole näkyvissä.

    Kaupunkikäytössä suositut pienet katumaasturit säilyttävät jatkossakin suosionsa, koska niissä ei ilmanvastuksella ole suurta merkitystä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Käytettyjen markkinoilla pyörivistä malleista ei voi kuin yrittää päätellä menneisyyden tilannetta.

    Ei, vaan uudehkoista vaihtareista näkee tasan tarkkaan sen, mitä JUURI NYT tulee vaihdossa. Juuri siksi rajasin automobiilihistorialliset mallit ulos ja listasin vain uudehkot vaihdokit.

    Niin kauan, kuin valmistajat eivät ala valmistamaan käytettyjä autoja, uusien mallien korimalleja ei valita käytettyjen markkinoita silmällä pitäen.

    SUV:t omaavat nykyisin jo EU:ssakin yli 40 prosentin markkinaosuuden ja pikkuautojakin myydään paljon.

    Kumpaa tarjoat tiloista tinkimättä ja hintaa tuplaamatta Skoda Octaviaansa nyt vaihtoon tuovalle?

    Ei mulla ole kumpaakaan tarjottavana.

      
  • Eli myös NHB vahvistaa väitteen siitä, että sähköversiona hinta herkästi nousee ainakin 2-3-kertaiseksi, kun kaivataan tuollaiselle autolle vaihtoehtoa.

    Nyt aletaan kai olla samaa mieltä suunnilleen kaikista asioista.

      
  • NHBNHB
    muokattu 08.03.2021 14:23

    @Herbert kirjoitti:
    Eli myös NHB vahvistaa väitteen siitä, että sähköversiona hinta herkästi nousee ainakin 2-3-kertaiseksi, kun kaivataan tuollaiselle autolle vaihtoehtoa.

    Yllä olevan on nimimerkki Herbertin luomaa fantasiaa.

      
  • No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

      
  • muokattu 08.03.2021 15:31

    @Herbert kirjoitti:
    No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

    Octavia maksaa 30keur, hinnat alkaen taisi olla 26 300.

    ID4 taitaa päästä lähimmäksi? 40keur, wltp 343km. 48teur jos haluaa ~500km wltp:n.

    Muita olisi sitten 50keur luokassa Ford Mustang Mach-e, tai Maxus Euniq 7 (49 000, wltp 260km).

    Ei noilla vielä Corollan tai Octavian kanssa taideta kisata. Tuleeko jollain mieleen jotain mikä olisi lähempänä?

      
  • muokattu 08.03.2021 16:09

    @M880 kirjoitti:

    Tuleeko jollain mieleen jotain mikä olisi lähempänä?

    Kia Niro Electric
    Mazda MX-30
    Audi e-tron Audi Audi e-tron Farmari
    Mercedes-Benz EQC EQC 400 4MATIC Farmari (AC) 5ov
    Peugeot e-2008 GT Line 50kWh 136

    Tuollaisia Autotalli.com ehdottaa, voisivat käydä "sähköfarkuista" tai osastolla "vast."/"tms."

    Täyttävätkö otsikon vaatimukset, en tiedä?

      
  • NHBNHB
    muokattu 08.03.2021 16:11

    @Herbert kirjoitti:
    No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

    Jos se on tarve farkku-Octavialle, niin miksi silloin edes miettisi sähköauton ostoa? Ostaa vain sen farkku-Octavian, jolle tarve on ja vaikka toinen varalle, että on auto millä ajaa senkin jälkeen, kun farkku-Octavian valmistus loppuu. Olen aina sanonut, että kannattaa ostaa tarpeenseensa ja rahapussiinsa sopiva auto. Minlä hintaista farkku-Octaviaa suosittelet sähköauton tarvitsijalle?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Tuleeko jollain mieleen jotain mikä olisi lähempänä?

    Kia Niro Electric
    Mazda MX-30
    Audi e-tron Audi Audi e-tron Farmari
    Mercedes-Benz EQC EQC 400 4MATIC Farmari (AC) 5ov
    Peugeot e-2008 GT Line 50kWh 136

    Tuollaisia Autotalli.com ehdottaa, voisivat käydä "sähköfarkuista" tai osastolla "vast."/"tms."

    Täyttävätkö otsikon vaatimukset, en tiedä?

    Tosiaan, Kia Niro ja Hyundai Kona saattaisivat kelvata. 40keur paikkeilla hinta.

    Peugeot ja Mazda taitavat olla pienempiä, ja EQCn ja E-Tronin hinnat karkaavat.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

    Jos se on tarve farkku-Octavialle, niin miksi silloin edes miettisi sähköauton ostoa? Ostaa vain sen farkku-Octavian, jolle tarve on ja vaikka toinen varalle, että on auto millä ajaa senkin jälkeen, kun farkku-Octavian valmistus loppuu. Olen aina sanonut, että kannattaa ostaa tarpeenseensa ja rahapussiinsa sopiva auto. Minlä hintaista farkku-Octaviaa suosittelet sähköauton tarvitsijalle?

    Kun nyt sähkön suuntaan ollaan menossa ja aiemmin kerrotun mukaan 2...3-kertainen hinta on kuulemma fake news. Toisin kuin luulin, sinä et olekaan tästä samaa mieltä, joten kaipaan esimerkkiä edullisemmasta vaihtoehdosta. Ellei sellaista löydy, tullaan tulokseen 2...3-kertaisesta hinnasta ja fantasiani onkin totta. Eli lopetaan kiemurtelu ja katsotaan, onko asia fake news vai ei.

    Niro, Kona, Mazda yms. tyyliset ei pärjää tiloissa alkuunkaan Octavialle. Mersusta en tiedä, mutta sen hintalappu on oma lukunsa.

      
  • muokattu 08.03.2021 17:23

    @Herbert kirjoitti:

    Niro, Kona, Mazda yms. tyyliset ei pärjää tiloissa alkuunkaan Octavialle. Mersusta en tiedä, mutta sen hintalappu on oma lukunsa

    Aika vähissä kokelaat on umpisähköisissä.... Toistaiseksi. Plugareissa tietysti valinnanvara vähän kasvaisi, saisipa sen Octaviankin sitten.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

    Jos se on tarve farkku-Octavialle, niin miksi silloin edes miettisi sähköauton ostoa? Ostaa vain sen farkku-Octavian, jolle tarve on ja vaikka toinen varalle, että on auto millä ajaa senkin jälkeen, kun farkku-Octavian valmistus loppuu. Olen aina sanonut, että kannattaa ostaa tarpeenseensa ja rahapussiinsa sopiva auto. Minlä hintaista farkku-Octaviaa suosittelet sähköauton tarvitsijalle?

    Kun nyt sähkön suuntaan ollaan menossa ja aiemmin kerrotun mukaan 2...3-kertainen hinta on kuulemma fake news. Toisin kuin luulin, sinä et olekaan tästä samaa mieltä, joten kaipaan esimerkkiä edullisemmasta vaihtoehdosta. Ellei sellaista löydy, tullaan tulokseen 2...3-kertaisesta hinnasta ja fantasiani onkin totta. Eli lopetaan kiemurtelu ja katsotaan, onko asia fake news vai ei.

    Niro, Kona, Mazda yms. tyyliset ei pärjää tiloissa alkuunkaan Octavialle. Mersusta en tiedä, mutta sen hintalappu on oma lukunsa.

    Ei ne ehkä ihan kaksinkertaisia ole jos ID4 tai Mustang Mach-e kelpuutetaan Octavian veroiseksi. Riippuu vähän millä kriteerein verrataan 1,5 octavialla saa yhden ID4n, ja Mustangiin ei tarvitse ihan täyttä kahta. Ja silloin pohjana on Octavian karvalakkiversio.

    Mutta ei me silti taideta päästä siitä mihinkään ettei farkku-Octavialle tai Corollalle ole sähköistä vastinetta tarjolla samassa hintaluokassa.

    Veikkaan 2025 on valinnanvaraa, toivottavasti aiemminkin.

      2
  • muokattu 08.03.2021 19:05

    @Kumppani kirjoitti:
    @Herbert kirjoitti:

    Niro, Kona, Mazda yms. tyyliset ei pärjää tiloissa alkuunkaan Octavialle. Mersusta en tiedä, mutta sen hintalappu on oma lukunsa

    Aika vähissä kokelaat on umpisähköisissä.... Toistaiseksi. Plugareissa tietysti valinnanvara vähän kasvaisi, saisipa sen Octaviankin sitten.

    Näin se vaan on nykyiset sähköauto ovat vielä selvästi kalliimipia kuin vastaavat ominaisuudet tarjoava polttomoottoriauto. Tilanne tulee muuttumaan sähköautojen kehittyessä. Plugareissa kalliimassa päässä pieni vero kääntää hintaedun hybridin puoleen Suomessa.

    Sähköautoissa on sama veroetu, mutta silti ne ovat kalliita tällä hetkellä esim mersun GLC vs EQC eroa 16keur. Mutta uusin EQA on 'vain' 7keur kallimpi ja varustetasattuna ero lienee vielä pienempi. Toki 50keurin on arvokas kärri sekin.
    Yli 100keurin luokassa on mielenkiintoista nähdä onko uusi EQS halvempi kun vastaava polttomoottori ässä, toki tavallisen autonostajan arkeen tuolla ei ole vaikutusta.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    No paljonko sähköauto maksaa farkku-Octavian tarvitsijalle?

    Jos se on tarve farkku-Octavialle, niin miksi silloin edes miettisi sähköauton ostoa? Ostaa vain sen farkku-Octavian, jolle tarve on ja vaikka toinen varalle, että on auto millä ajaa senkin jälkeen, kun farkku-Octavian valmistus loppuu. Olen aina sanonut, että kannattaa ostaa tarpeenseensa ja rahapussiinsa sopiva auto. Minlä hintaista farkku-Octaviaa suosittelet sähköauton tarvitsijalle?

    Kun nyt sähkön suuntaan ollaan menossa ja aiemmin kerrotun mukaan 2...3-kertainen hinta on kuulemma fake news. Toisin kuin luulin, sinä et olekaan tästä samaa mieltä, joten kaipaan esimerkkiä edullisemmasta vaihtoehdosta. Ellei sellaista löydy, tullaan tulokseen 2...3-kertaisesta hinnasta ja fantasiani onkin totta. Eli lopetaan kiemurtelu ja katsotaan, onko asia fake news vai ei.

    Tuo nyt on tekijästä kiinni. Suomessakin on takuulla moni vaihtanut farkku-Octavian sähköautoon ilman tuollaista hintaeroa autojen hinnoissa, mutta olet vakuuttanut minut siitä, että löydät takuulla jonkin eritysitarpeen, jonka perustella sinun käytössäsi korkeintaan isoakkuinen Tesla X on ainoa minimit täyttävä ehdokas Jos haluat inttää jonkun toisen väitteistä, niin tee se väitteen esittäjän kanssa.

      
  • Kyse oli tiloltaan farkku-Octaviaa vastaavasta. Oletko samaa mieltä siitä, että tarvitaan vähintään 2...3-kertainen määrä rahaa, jotta saadaan sähköauto? Kyllä vai ei.

      
  • NHBNHB
    muokattu 08.03.2021 20:34

    Farkku-Octaviaa vastaa tiloiltaan vain farkku-Octavia. Muut ovat sitten pieneimpiä, tilavampia tai vähintään eri mallisia. Arvaan, että sulle ei kelpaa mikään muu kuin ehkä Model X, eikä siinä ole mitään väärää. Monelle muulle farkku-Octavialla ajavalle löytyy sopivia muistakin. Ensin pitäisi määritellä ne olennaiset vaatimukset tarkastija myös hinnat, sitten ne sulle riittävät "latausvälit" jne. Kysymykseesi ei voi vastata kyllä tai ei, kun et ole sitä määritellyt tarkasti ja tiedän tasan tarkkaan, että sinulta tulee myöhemmässä vaiheessa hyvin tarkkoja vaatimuksia. Jatka nyt vain inttoasi sen kanssa, joka kanssa olet inttosi aloittanutkin.

      
  • muokattu 08.03.2021 21:32

    @Herbert kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    "kaksin-kolminkertainen hintaluokka" on taas sitten fake news.

    Riippuu siitä, mihin verrataan. ID4:n perusmalli on 52 kWh akulla...

    Vieläkään ei saada farmari-Golfin veroisia tiloja, joten tällaisen auton tarvitsija joutuu katselemaan huomattavasti kalliimpia autoja vastaavan kuljetuskapasiteetin saavuttaakseen. Siten Vitalin määritelmä ei kovin kaukana totuudesta ole, voi olla jopa täysin oikea.

    Tässä on NHB alkuperäiset maalitolpat. Minä en niitä ole siirrellyt mihinkään. Tuntuu siltä, että sinulle ja Ruuhkamiehelle ainoastaan on vastenmielistä myöntää, että noilla yksinkertaisilla kriteereillä sähköauton hinta pomppaa huikeasti ja yli keskituloisen mahdollisuuksien.

      1
  • muokattu 09.03.2021 00:01

    @NHB kirjoitti:
    Farkku-Octaviaa vastaa tiloiltaan vain farkku-Octavia. Muut ovat sitten pieneimpiä, tilavampia tai vähintään eri mallisia.

    Älä pelleile, kun tiedät hyvin että vähintään yhtä suuret tilat suunnilleen samassa muodossa kelpaavat kyllä. Maalitolppien siirrosta on turha kiukutella kun alun perinkin kysymys oli tyypillisen perhefarkun sähköisestä korvaajasta. Trenditietoiset tietenkin ostavat kaikkea muuta kuin farkkumalleja, mutta nämä kanttikoriset nyt vaan ovat siitä huolimatta aika käytännöllisiä niille, jotka tilaa tarvitsevat tai joiden elämää se helpottaa.

    Datalehden perusteella kelpuuttaisin jo ehdotetun Ford Mach-e:n hyväksi vertailukohteeksi. En tietenkään voi luvata 100 litraa pienemmän ja penkit kaadettuna muutaman sata litraa pienemmän tavaratilan ilman tilavaa ja korkeaa suksiluukkua varmasti riittävän kaikille Octaviaan tottuneille, mutta voin hyvin jättää sen kunkin ostajan itse päätettäväksi. Skodan Enyaq vaikuttaa myös kohtuulliselta vaihtoehdolta, hinnat alkaen lähtisi Fordia edullisemmin ja suksiluukkukin on. Tavaratilan litrat ovat jo varsin lähellä Octaviaa, mutta tavaratilan pituudesta ei minulla ainakaan ole mitään tarkkaa tietoa, kuin ei myöskään Enyaqin todellisesta saatavuudesta, jos sellaisen nyt tilaisi?

    Herbertin hintakerroin 2 tiloista tinkimättä vaikuttaa siis tänään varsin realistiselta arviolta, vaikka en minäkään usko sen kertoimen kestävän ikuisesti. Tänään se kerroin näyttää silti vielä olevan realismia tässä vertailussa.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Farkku-Octaviaa vastaa tiloiltaan vain farkku-Octavia. Muut ovat sitten pieneimpiä, tilavampia tai vähintään eri mallisia.

    Älä pelleile, kun tiedät hyvin että vähintään yhtä suuret tilat suunnilleen samassa muodossa kelpaavat kyllä. Maalitolppien siirrosta on turha kiukutella kun alun perinkin kysymys oli tyypillisen perhefarkun sähköisestä korvaajasta. Trenditietoiset tietenkin ostavat kaikkea muuta kuin farkkumalleja, mutta nämä kanttikoriset nyt vaan ovat siitä huolimatta aika käytännöllisiä niille, jotka tilaa tarvitsevat tai joiden elämää se helpottaa.

    Datalehden perusteella kelpuuttaisin jo ehdotetun Ford Mach-e:n hyväksi vertailukohteeksi. En tietenkään voi luvata 100 litraa pienemmän ja penkit kaadettuna muutaman sata litraa pienemmän tavaratilan ilman tilavaa ja korkeaa suksiluukkua varmasti riittävän kaikille Octaviaan tottuneille, mutta voin hyvin jättää sen kunkin ostajan itse päätettäväksi. Skodan Enyaq vaikuttaa myös kohtuulliselta vaihtoehdolta, hinnat alkaen lähtisi Fordia edullisemmin ja suksiluukkukin on. Tavaratilan litrat ovat jo varsin lähellä Octaviaa, mutta tavaratilan pituudesta ei minulla ainakaan ole mitään tarkkaa tietoa, kuin ei myöskään Enyaqin todellisesta saatavuudesta, jos sellaisen nyt tilaisi?

    Herbertin hintakerroin 2 tiloista tinkimättä vaikuttaa siis tänään varsin realistiselta arviolta, vaikka en minäkään usko sen kertoimen kestävän ikuisesti. Tänään se kerroin näyttää silti vielä olevan realismia tässä vertailussa.

    Kuten sanoin, en ole myymässä yhtään mitään autoa. En Herbertille enkä sinulle, joten voitte ihan keskenänne etsiä itsellenne mieleiset autot. Teitä molempia yhdistää sellaiset omat vaatimukset, että yleisellä tasolla keskusteltaessa noista pienistä ja ah niin tärkeistä nyansseista jauhaminen on kokolailla turhaa. Typerää tässä teidän tinkaamisessa on se, että Herbert yrittää ilmeisesti tarjoilla jonin kolmannen osapuolen tekemää väitettä minulle perusteltavaksi. Ota siitä koppi jos noin paljon kiinnostaa, minua ei kiinnosta. Eikäpä tämä näytä Herbertiäkään kiinnostavan. Kysymyksen määrittely on nimittäin edelleen täysin auki.

      
  • Täällähän on syntynyt keskustelua. Mietin vain, että onkohan Suomi markkina-alueena sellainen (ts. pieni), ettei tänne niin helposti tule esimerkiksi tällaisen auton täyssähköistä korvaajaa: https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11659229 (toivottavasti autoa ei ihan heti myydä ja linkki toimii).

    Tällä hetkellä vedän erilaisia kärryjä kolmella eri autolla: pakulla vetomassa 2500kg, nelivetosedanilla 2100kg ja etuvetofarkulla 1500kg. Farkusta kun pääsen eroon, niin Superb houkuttelee jopa etuvetoisena, vetomassa 2000kg ja tilaa on erittäin runsaasti (nelivedolla 2200kg).

      
  • @Päivittäistoiminta kirjoitti:

    Täällähän on syntynyt keskustelua.

    Aina, asiasta ja sen vierestäkin :wink:

    Mietin vain, että onkohan Suomi markkina-alueena sellainen pieni, ettei tänne niin helposti tule esimerkiksi tällaisen auton täyssähköistä korvaajaa (Skoda Superb)

    Vaikea sanoa. Mistä voisi edes tarkistaa, mitä myydään Japanissa, Jenkeissä tai Saksassa, tai Valko-Venäjällä, mitä täällä ei myydä? (yleisellä tasolla)

    Tiedän itsekin, että jotakin autoa saa jossakin päin plugarina, mutta ei täällä, mutta ne on sattumahavaintoja. Tai merkillä x on sähköauto, josta täällä ei ole kuultukaan. Tosin tässä vaikuttaa sekin, että mallinimet eivät ole kaikkialla samat välttämättä, vaikka samasta autosta on kyse.

      
  • @Tiko kirjoitti:
    Yritin googlettaa paljonko Teslan S mallilla saa vetäkärryä, muta ei löyty nopeaan mitään, tuskin se nolla kuitenkaan on.

    Ei saa vetää ollenkaan, valmistaja on eksplisiittisesti sen kieltänyt. Saksassa tosin ovat saaneet ihan rekisteriin asti jälkiasennetun koukun. https://medium.com/@finnthieme/experience-with-tesla-model-s-and-trailer-hitch-899324d9853c

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Pointti on se, että arjessa 200 km toteutuu helposti latausväliksi, vaikka mainoksessa puhutaan paljon pidemmästä välistä. Sillä tietysti luodaan mielikuvia, jotka ei välttämättä istu käyttäjän arkeen.

    En tiedä mistä mainoksesta puhut, mutta voin omalta osaltani kertoa arjen latausvälin olevan sellaiset 50 km. Eli noin 1/10 auton maksimirangesta.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ilmanvastus on merkittävä asia taloudellisuudessa ja sähköautojen range on yksi suurimpia ongelmia, mitä sähköautoihin liittyy.

    Sanoisin, että suurin ongelma on korkea uushankintahinta ja toiseksi suurin on erittäin kattavan suurteholaturiverkoston puute.

    Audin toimari(?) juuri visioi, että tulevaisuuden sähköautoissa on nykyisiä pienemmät akustot. Tämä perustuu siihen ajatukseen, että kun latausverkosto on kunnossa, ei ole mikään ongelma ottaa 5-10 min taukoa esim 200-300 km välein. Juuri kukaan ei aja säännöllisesti tuota pidempiä matkoja, jolloin satunnaisilla pidemmillä reissuilla lyhyet tauot eivät ole mikään ongelma, kun suurin osa pitää taukoja joka tapauksessa. Toisena seikkana on se, että ihmisillä on vielä pinttynyt vaatimus siitä, että yhdellä latingilla pitäisi päästä 1000 km tai jotain sinne päin. Tuolla vaatimuksella ei ole päätä eikä häntää ja pian ihmiset oppivat sen.

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Ilmanvastus on merkittävä asia taloudellisuudessa ja sähköautojen range on yksi suurimpia ongelmia, mitä sähköautoihin liittyy.

    Sanoisin, että suurin ongelma on korkea uushankintahinta ja toiseksi suurin on erittäin kattavan suurteholaturiverkoston puute.

    Audin toimari(?) juuri visioi, että tulevaisuuden sähköautoissa on nykyisiä pienemmät akustot. Tämä perustuu siihen ajatukseen, että kun latausverkosto on kunnossa, ei ole mikään ongelma ottaa 5-10 min taukoa esim 200-300 km välein. Juuri kukaan ei aja säännöllisesti tuota pidempiä matkoja, jolloin satunnaisilla pidemmillä reissuilla lyhyet tauot eivät ole mikään ongelma, kun suurin osa pitää taukoja joka tapauksessa. Toisena seikkana on se, että ihmisillä on vielä pinttynyt vaatimus siitä, että yhdellä latingilla pitäisi päästä 1000 km tai jotain sinne päin. Tuolla vaatimuksella ei ole päätä eikä häntää ja pian ihmiset oppivat sen.

    En oikein lämpene tuolle ajatukselle. Baijerin pikkuteiden 200-300 kilometriä kutistuu raskaissa olosuhteissa helposti alle 150 kilometriin, joka on kyllä minulle liian vähän. Samoin nopeatempoisessa moottoritieajossa tuo typistyy helposti tunnin taukotaajuuteen, joka on ainakin kolme kertaa tarpeettoman korkea minulle. Otan mieluimmin Lightyear Onen muotoisen auton, jollaisella ajaa keskikokoisellakin akulla pitkälle.

      3
  • Kuvien perusteella Mach-e:stä ei ole ainakaan tavaratilan puolesta Octavian korvikkeeksi.

    Meganesta on näemmä tulossa sähköversio, myös farkkuna. Olisikohan se ensimmäinen "farkku-Corolla"-luokan sähköauto?

      
  • Entäs tämä: Dacia Spring:

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/21b81cd4-dc20-4ae4-a39f-6a9a042a6dcb

    Lainaus:
    Auto maksaa Ranskassa 16 990 euroa tai 18 490 euroa varustetason mukaan. Kun tiedetään Suomen olematon autovero sähköautoille, niin oletettavasti Springin hinta jää Suomessakin reilusti alle 20 000 euron. Aiemmin spekuloituihin 10 000 euron hintoihin ei sentään ole päästy.

    Tavaratila vetää 270 litraa, ei ole farkkuluokkaa. Akun 27,4 kWh:n kapasiteetti riittää virtaa WLTP-normin mukaan noin 230 kilometrin ajoon - taajamissa jopa yli 300 kilometriä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit