@GTamv kirjoitti:
Firma ei tuota vieläkään autojen teolla rahaa, vaan "voitto" tuli viimeksi päästökaupoista. Todellä pitkäpinnaisia sijoittajia.....firma on ollut pystyssä kuitenkin jo vuodesta 2003, eli 17 vuoden aikana ei ole vielä pystytty tekemään autoja voitollisesti.
Metsään meni tämä analyysi. Teslan viime vuoden liikevaihdosta aika tarkkaan 5% tuli päästökaupoista. Vaatii kohtalaista vääristelyä väittää, että yksinomaan ne olisivat olleet syynä voitolliseen tulokseen.
Nimenomaan autojen valmistus on ollut jo vuosikausia voitollista, bruttomarginaali oli jo 2016 yli 25% ja viime vuonna vielä hieman sitäkin parempi.
@GTamv kirjoitti:
Firma ei tuota vieläkään autojen teolla rahaa, vaan "voitto" tuli viimeksi päästökaupoista. Todellä pitkäpinnaisia sijoittajia.....firma on ollut pystyssä kuitenkin jo vuodesta 2003, eli 17 vuoden aikana ei ole vielä pystytty tekemään autoja voitollisesti.
Metsään meni tämä analyysi. Teslan viime vuoden liikevaihdosta aika tarkkaan 5% tuli päästökaupoista. Vaatii kohtalaista vääristelyä väittää, että yksinomaan ne olisivat olleet syynä voitolliseen tulokseen.
Nimenomaan autojen valmistus on ollut jo vuosikausia voitollista, bruttomarginaali oli jo 2016 yli 25% ja viime vuonna vielä hieman sitäkin parempi.
Jos päästökauppa tuottaa 5% liikevaihdosta, niin sen osuushan on todella suuri, koska päästökaupasta saatu raha on "ilmaista rahaa" eli siihen ei liity mitään tuotantokustannuksia (ellei sitten ajattele koko firman kustannuksia päästökaupan kustannuksiksi ja niiden tuotoksi sen 5%). Päästökaupan tuoman hyvän osuutta pitää tarkastella suhteessa viimeisen viivan alle jäävää voittoa, koska päästökaupan tuotto on puhdasta riihikuivaa rahaa, johon Teslan organisaatio ei vaikuta muuten kuin olemassa olemassa. Päästökaupan tuottohan ei tule Teslan hyvästä toiminnasta vaan muiden huonosta ja se tulo häviää Teslalta sitä mukaa kuin muiden sähköautotuotanto lisääntyy. Paljonkohan päästökaupan osuus oli voitosta?
Tuossa linkissä onkin syvällisempää tietoa Teslan päästöoikeuksien myynnin vaikutuksesta Teslan autonvalmistusbisneksen tuottoihin. Lyhyesti sanottuna, jos oikein ymmärsin, niin päästöoikeuksien myynti edustaa 5%-yksikköä gross marginista eli käyttökatteesta. Pelkän autobisneksen käyttökate on 21% ja päästökaupan tuotot nostavat sen 26%:iin. Onhan 21%:kin jo hyvä luku. Teslalla on sitä enemmän päästöoikeuksia myytävänä, mitä enemmän valmistavat autoja, joten päästöoikeuksienkin myynti sen kuin jatkaa kasvuaan. Ajan oloon oikeuksien ostajat kuitenkin tulevat vähenemään ja sitä mukaa myös Teslan saamat tulot niistä. Mutta siihen menee varmaankin vielä jokunen vuosi.
Ylipäätään tuloksen tekeminen on Teslalle sivuseikka tässä vaiheessa, kun firman kuuluu satsata mahdollisimman aggressiiviseen kasvuun. Mitä väliä on sillä, mistä tulos tulee?
@NHB kirjoitti:
Ylipäätään tuloksen tekeminen on Teslalle sivuseikka tässä vaiheessa, kun firman kuuluu satsata mahdollisimman aggressiiviseen kasvuun. Mitä väliä on sillä, mistä tulos tulee?
Gross Margin kertoo, kuinka paljon valmistettujen tuotteiden myynnillä voi tienata. Olisi typerää investoida suuria rahoja tehtaisiin, jos vielä nytkin autojen valmistus toisi tappiota. Investointeihin kuluva rahahan ei ole mukana Gross Marginissa eli käyttökatteessa.
Kasvuvaiheessa käyttökate ei riitä kattamaan investointeja, vaan niihin raha täytyy saada muaalta. Kasvuvaiheessa käyttökate ei välttämättä riitä kattamaan kaikkia toiminnan kulujakaan, jos volyymi on liian pieni.
Teslan kannalta on ehdottomasti hyvä uutinen, että autojen valmistuksen käyttökate on selvästi plussalla ilman päästökauppaakin, muuten olisi syytä lopettaa investoinnit uusiin tehtaisiin, koska kapasiteetin lisääminen vain kasvattaisi tappioita,
Onhan sillä väliä yhtiön tulevaisuutta ajatellessa, mistä raha tulee, koska päästökaupan tulot loppuvat pitkällä tähtäimellä.
Kun päästökauppa nyt tuottaa 20% käyttökatteesta niin sen korvaaminen vaatii suuren tulosparannuksen tai volyymiin lisäämisen, koska tuo 20% tulee ilman minkäänlaista tuotantokustannusta kuin manulle illallinen. Siihen ei riitä 5% liikevaihdon lisäys, koska normaalissa liikevaihdossa on mukana myös kustannukset, jotka syntyvät vamistuksesta.
@Terokoo kirjoitti:
Onko autoteollisuuden historiassa mitään muuta autonvalmistajaa joka tekee tuloksen pörssikikkailulla?
Ei ainakaan toista valmistajaa joka tekee sen bittirahalla kikkailemalla ja siten paikkaamalla perusliiketoiminnan huonoa kannattavuutta.
Eihän Tesla tee tulosta pörssikikkailulla, ainakaan minun tietääkseni. Käsittääkseni Tesla ei itse omista osakkeitaan, joten jos tarkoitat osakkeiden arvon nousua, niin eihän Tesla siitä kostu ellei välillisesti saamalla helpommin pääomaa. Mutta tulosta tai tappiota pörssiyhtiö ei tee yhtään vaikka sijoittajat kuinka ostavat tai myyvät osakkeita. Osakekauppa on rahapeliä firman ulkopuolella.
Miksei bittirahalla kikkailisi, kun on Teknokingi ja Rahamestari puikoissa?😊
Teslalla on hauska ajaa ja hauskaa taitaa olla Teslan johdollakin. Minusta on aika mainiota, että firmaa johtaa Technoking ja pätäkästä pitää huolen Master of Coin.
Teslan osavuotiskatsauksista näkee, että perusliiketoiminta on ollut kannattavaa ainakin pari vuotta.
@Terokoo kirjoitti:
Onko autoteollisuuden historiassa mitään muuta autonvalmistajaa joka tekee tuloksen pörssikikkailulla?
Ei ainakaan toista valmistajaa joka tekee sen bittirahalla kikkailemalla ja siten paikkaamalla perusliiketoiminnan huonoa kannattavuutta.
Siis Tesla ei tee tulosta. Tuloksen tekrminen olisi osoitus johdon epäonnistumisesta. Tesla osti tammikuussa 1,5 miljardilla bitcoineja ja nyt möi tuosta määrästä 10 prosenttia. Mitä sitten?
Onko kuulunut mitään suunnitelmia mitä Cybertrucking jälkeen? Vuosien varrella on vähän näyttänyt siltä, että jotta vanhan mallin saa valmiiksi, pitää pyytää sijoittajilta rahaa johonkin uuteen tuotekehitykseen. Toivottavasti Muskilla on terveys kunnossa, ei välttämättä lennä niin hyvin kuin Apple jos keulakuva siirtyisi toiseen universumiin. Jenkkimarkkinat on isot mutta toisaalta rahat on tehty ihan eri luokan autoja valmistamalla kuin 40-50.000 USD + eli nyt pitäisi saada markkinoille Model 3 mutta jotenkin pelkistetty, ei tarvita satoja kilowatteja tehoa tai 500km rangea mutta hintalappu 20 000 USD niin mammat pääsee kauppaan. Iso rahasampo on toki lava-autoissa - mutta kilpailua on ja Fordin F150 alkaen hinnat on reilusti alle 30 kUSD ja harvaan asutussa maassa tonniluokan autojen lataus voi olla vähän haaste.
Tesla on yllättäen peränpitäjä autonomisten autojen kehittäjänä – ja rutkasti, paljastaa tuore raportti
30.4.202114:09|päivitetty30.4.202114:10
Googlesta irtautunut Waymo tekee itseohjautuvuuden pioneerityötä.
Tesla Model S:n näyttö, jossa näkyy autopilottitoiminnot. Kuva on vuodelta 2015. CHRIS WALKER
Itseohjautuvien autojen piti valloittaa maantiet jo viime vuosikymmenen lopussa, mutta ne ennusteet ovat osoittautuneet vääriksi. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut koko ajan, ja autonomisen liikenteen alalle on tullut paljon yrityksiä, joista useimmista moni ei ole koskaan kuullutkaan, kirjoittaa Inverse.
Sähköisen liikenteen pioneeri Tesla ei pärjää autonomisen liikenteen kehittäjien joukossa ollenkaan, selviää analyysiyhtiö Guidehouse Insightsin tekemästä tutkimuksesta. Siinä kartoitetaan autonomisen liikenteen kehitystä tekevien yritysten onnistumista.
Tutkimuksen mukaan Tesla ei ainoastaan ole listauksen viimeinen, vaan se on sitä myös reilulla erolla. Tesla on mukana ainoana autonvalmistajana.
”Virtahepo olohuoneessa on Tesla. Ollakseni rehellinen, en ole aivan varma kuuluuko se tähän joukkoon ollenkaan, mutta yhtiö ja sen toimitusjohtaja ovat vakuuttaneet sitkeästi kehittävänsä täysin autonomista autoa… Ja he saavat kaikkein suurimman huomion niin mediassa kuin rahoitusmarkkinoilta, joten ajattelin, että sen on hyvä olla mukana senkin takia, että ihmiset näkevät sen aseman kentällä”, Guidehouse Insightin analyytikko Sam Abuelsamid sanoo lehdelle.
Liikenteen autonomisoituminen ei tietenkään ole ollut mikään helppo taival autoteollisuudelle. Tällä hetkellä ollaan Gartnerin hype-käyrällä vankasti pettymys-vaiheessa, kun autonomisen liikenteen yritykset kaatuvat, tulevat ostetuiksi tai ylipäätään huomaavat, että kehitys on kivuliaan hidasta.
Raportin mukaan Tesla siis on autonomisen liikenteen yrityksistä kaikkein kehnoin. Se jää viimeiseksi sekä varsinaisessa aikaansaamisessa mutta myös strategiassa.
Teslan näkökulma sen järjestelmien testaamiseen on perustavalla tavalla erilainen kuin käytännössä jokaisella muulla alan yrityksellä, raportti sanoo. Huolimatta siitä, mitä Elon Musk väittää, Tesla yksiselitteisesti sanoo käyttöohjeissaan, että ”täysi itseohjautuvuus” (FSD, Full-Self Driving) edellyttää kuljettajaa pitämään kädet ohjauspyörässä koko ajan ja olemaan valmiina ottamaan auto haltuun.
”Kädet ratilla, silmät auki -vaatimus käytännössä tekee FSD:stä ajoassistentin, jota Kalifornian säännöt eivät koske, ja näin Tesla voi markkinoida järjestelmäänsä enempänä kuin se on” Inverse siteeraa raporttia.
Mutta kyllä Tesla saa kehujakin. Sähköautojen ykkösvalmistajalla on voimaa pysyä markkinoilla, huolimatta siitä, että se on ollut menossa nurin monta kertaa. Tällä hetkellä sen markkina-arvo on häkellyttävän ylivertainen muihin suuriin autonvalmistajiin verrattuna. Osakkeitaan myymällä Tesla on hankkinut pääomaa, esimerkiksi Gigafactory-hankkeisiinsa eri puolilla maailmaa.
“Teslan on pohdittava huolellisesti uudelleen sen tapaa kehittää autonomista liikennettä. Se on lupaillut markkinoinnissaan liikoja jo lähes viisi vuotta ja pystynyt toteuttamaan lupauksistaan todella vähän. Teslan asema tässä raportissa tuskin paranee, ennen kuin yhtiö on aiempaa rehellisempi”, Inverse siteeraa.
Teslan sijaan autonomisen liikenteen kehittämisessä keulapaikkoja pitävät Waymo, Nvidia, Argo AI ja Baidu.
Tästä linkistä voi tutustua Guidehouse Insightsin tekemään graafiin, jossa näkyy eri autonomisen liikenteen kehittäjien asema suhteessa toisiinsa.
@Topi27 kirjoitti:
Tesla on yllättäen peränpitäjä autonomisten autojen kehittäjänä – ja rutkasti, paljastaa tuore raportti
30.4.202114:09|päivitetty30.4.202114:10
Googlesta irtautunut Waymo tekee itseohjautuvuuden pioneerityötä.
Tesla Model S:n näyttö, jossa näkyy autopilottitoiminnot. Kuva on vuodelta 2015. CHRIS WALKER
Itseohjautuvien autojen piti valloittaa maantiet jo viime vuosikymmenen lopussa, mutta ne ennusteet ovat osoittautuneet vääriksi. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut koko ajan, ja autonomisen liikenteen alalle on tullut paljon yrityksiä, joista useimmista moni ei ole koskaan kuullutkaan, kirjoittaa Inverse.
Sähköisen liikenteen pioneeri Tesla ei pärjää autonomisen liikenteen kehittäjien joukossa ollenkaan, selviää analyysiyhtiö Guidehouse Insightsin tekemästä tutkimuksesta. Siinä kartoitetaan autonomisen liikenteen kehitystä tekevien yritysten onnistumista.
Tutkimuksen mukaan Tesla ei ainoastaan ole listauksen viimeinen, vaan se on sitä myös reilulla erolla. Tesla on mukana ainoana autonvalmistajana.
”Virtahepo olohuoneessa on Tesla. Ollakseni rehellinen, en ole aivan varma kuuluuko se tähän joukkoon ollenkaan, mutta yhtiö ja sen toimitusjohtaja ovat vakuuttaneet sitkeästi kehittävänsä täysin autonomista autoa… Ja he saavat kaikkein suurimman huomion niin mediassa kuin rahoitusmarkkinoilta, joten ajattelin, että sen on hyvä olla mukana senkin takia, että ihmiset näkevät sen aseman kentällä”, Guidehouse Insightin analyytikko Sam Abuelsamid sanoo lehdelle.
Liikenteen autonomisoituminen ei tietenkään ole ollut mikään helppo taival autoteollisuudelle. Tällä hetkellä ollaan Gartnerin hype-käyrällä vankasti pettymys-vaiheessa, kun autonomisen liikenteen yritykset kaatuvat, tulevat ostetuiksi tai ylipäätään huomaavat, että kehitys on kivuliaan hidasta.
Raportin mukaan Tesla siis on autonomisen liikenteen yrityksistä kaikkein kehnoin. Se jää viimeiseksi sekä varsinaisessa aikaansaamisessa mutta myös strategiassa.
Teslan näkökulma sen järjestelmien testaamiseen on perustavalla tavalla erilainen kuin käytännössä jokaisella muulla alan yrityksellä, raportti sanoo. Huolimatta siitä, mitä Elon Musk väittää, Tesla yksiselitteisesti sanoo käyttöohjeissaan, että ”täysi itseohjautuvuus” (FSD, Full-Self Driving) edellyttää kuljettajaa pitämään kädet ohjauspyörässä koko ajan ja olemaan valmiina ottamaan auto haltuun.
”Kädet ratilla, silmät auki -vaatimus käytännössä tekee FSD:stä ajoassistentin, jota Kalifornian säännöt eivät koske, ja näin Tesla voi markkinoida järjestelmäänsä enempänä kuin se on” Inverse siteeraa raporttia.
Mutta kyllä Tesla saa kehujakin. Sähköautojen ykkösvalmistajalla on voimaa pysyä markkinoilla, huolimatta siitä, että se on ollut menossa nurin monta kertaa. Tällä hetkellä sen markkina-arvo on häkellyttävän ylivertainen muihin suuriin autonvalmistajiin verrattuna. Osakkeitaan myymällä Tesla on hankkinut pääomaa, esimerkiksi Gigafactory-hankkeisiinsa eri puolilla maailmaa.
“Teslan on pohdittava huolellisesti uudelleen sen tapaa kehittää autonomista liikennettä. Se on lupaillut markkinoinnissaan liikoja jo lähes viisi vuotta ja pystynyt toteuttamaan lupauksistaan todella vähän. Teslan asema tässä raportissa tuskin paranee, ennen kuin yhtiö on aiempaa rehellisempi”, Inverse siteeraa.
Teslan sijaan autonomisen liikenteen kehittämisessä keulapaikkoja pitävät Waymo, Nvidia, Argo AI ja Baidu.
Tästä linkistä voi tutustua Guidehouse Insightsin tekemään graafiin, jossa näkyy eri autonomisen liikenteen kehittäjien asema suhteessa toisiinsa.
Tuo saattaa olla juurikin hyvä esimerkki siitä, miten tehdään tutkimus, jonka tulos on tarkoitushakuinen. Otetaan mukaan oikeaa tietoa ja säädetään näkökulmaa sopivasti ja otetaan oikeus tehdä määrittelyjä ja sitten päädytään muka todistusvoimaiseen lopputulokseen.
Teslahan ei ole väittänytkään, että sen Full Self Driving-ominaisuus olisi vielä valmis autonomiseen ajoon enkä tiedä onko sellainen edes tavoitekaan. En ainakaan ole nähnyt edes konseptitasolla esiteltävän Teslaa, jossa ei olisi ohjauspyörää ja muita kuljettajaa varten tehtyjä auton hallintalaitteita.
Tesla puhuu FSD Beta-ominaisuudesta, joka on kuljettajan valvonnassa toimiva automaattinen ajo ja sitä vaihetta FSD:n kehityksessä tarvitaan keräämään dataa reaaliliikenteessä. Toistaiseksi Beta-versiokin on ollut käytettävissä vain tietyn testiajoon hyväksyttyjen kuljettajien autoissa.
"Tutkimuksessa" mainitut Waymo ja muut taitavat olla vasta teoriatasolla omassa kehityksessään vai onko jo autoja reaaliliikenteessä, jotka ohjautuvat automaattisemmin kuin Teslat?
Onhan Musk vähän etukenossa, mutta turha Teslaa on vähätelläkään. Aika näyttää kuka on Teknokingi autonomisessa ajossa, jos sellaista ollenkaan toteutetaan nykytyyppisessä liikenteessä ja tiedossa olevalla kulkuneuvotekniikalla. Osittainen eli "erikoiskokeilla" autonomia varmasti etenee lähivuosina. Mutta laajemmin ajatellen ollaan varmaan vielä siirtymätaipaleella.
FSD:n version 9 pitäisi tulla jakeluun parin viikon kuluttua ja sen kokeilu vapautua suuremmalle käyttäjäryhmälle. Kiinnostavaa nähdä, mitä Muskin hehkuttamat "mind blowing"-ominaisuudet ovat:
@GTamv kirjoitti:
kyllähän se olis ollu jo aikapäivää sitten konkurssissa jos sinne ei olisi pumpattu kokoajan rahaa lisää.
Puhutte saman asian eri näkökulmista. Juuri näinhän NHB:kin sanoi ja myös hän on täysin oikeassa. Startuppiin kaadetaan lisää rahaa siinä toivossa, että se tuottaisi panostuksen lisäksi myös voittoa joskus tulevaisuudessa. Ei tässä ole mitään uutta.
Firma ei tuota vieläkään autojen teolla rahaa, vaan "voitto" tuli viimeksi päästökaupoista.
Olisi väärin arvioida Teslaa vain autofirmana, koska tienaahan se bitcoineillakin.
NHB, vertaapa ihan huviksesi 1Q/2021 päästökaupan ja bitcoinien tuottoa Teslan tulokseen. Mitä havaitset?
Todellä pitkäpinnaisia sijoittajia.....firma on ollut pystyssä kuitenkin jo vuodesta 2003, eli 17 vuoden aikana ei ole vielä pystytty tekemään autoja voitollisesti.
Kasvuyritysten tuotto-odotusten ostaminen on strategia muiden joukossa ja Teslan kyydissä sillä strategialla on viime aikoina pärjännyt jäätävän hyvin.
Jokainen arvioi omalta kohdaltaan kuinka pitkään on valmis pitämään sijoitustaan ennen kuin odottaa ostamansa erän tuottavan voittoa. Omaan strategiaani eivät kuulu minkään alan kasvuyritykset, joten pidätän itselläni oikeuden kertoa myös julkisesti, miksi en osta osingotonta Teslaa näillä arvostuskertoimilla. Tästä on ihan turha väitellä, koska eri strategiaa noudattava luonnollisesti sijoittaa omat rahansa kuten parhaaksi näkee. Money talks, bullshit walks.
Toivotan vilpittömästi onnea toisinajatteleville. Onnistumisenne ei ole minulta pois.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan osakkeella kaiketi voi tehdä rahaa uhkapelityylisellä treidaamisella.
Kyllä. Ja moni on tehnytkin melko brutaalia nettoa.
Tietenkin voi myös odottaa vuosikausia tai kenties kymmeniä, että Tesla alkaisi tehdä rahaa ja voisi maksaa osinkoa.
Koska kukaan ei oikeasti odota sijoittamiaan rahoja takaisin 700 vuotta, tähän strategiaan sisältyy väistämättä odotus Teslan tuottavuuden satakertaistumisesta nykyiseen verrattuna. Sillä kertoimella se olisi hyvin tarkalleen tasoissa toimialalle tyypillisten arvostustasojen kanssa.
En osaa sanoa onko se mahdollista, mutta en laita omia rahojani sen varaan että joku arvioi niin tapahtuvan, joten en osta tänäänkään Teslaa. Eri mieltä saa tietenkin olla ja kannattaa myös toimia sen mukaisesti.
Teslan tienaamasta dollarista joutuu maksamaan tänään 690 dollaria. Ala on tosin tällä hetkellä keskimääräistä korkeammalla arvostustasolla ilmeisesti viime vuoden heikkojen tulosten vuoksi. Mielenkiintoista tässä on se, että muiden toimijoiden P/E:t ovat nousussa ja Teslan laskussa, mikä on tietenkin loistava indikaattori Teslan kannalta.
Nyt, kun sähköautobuumi todella alkaa perinteisten autonvalmistajienkin tullessa mukaan, niin tilanteesta varmasti hyötyy myös Tesla. Siis kun ihmiset alkavat uskoa, että sähköautoihin tässä mennään leveällä rintamalla, niin sähköautomarkkina kasvaa ja Tesla on siellä ottamassa osansa vanhana tekijänä.
Voimakkaasti kasvavalla markkinalla kaikki toimijat pystyvät kasvattamaan myyntiään. Näin käy väkisin kun houkuttelevan kakun jakajia ilmaantuu lisää. Tämä on Teslalle hyvä asia, koska markkinaosuuksien väistämättömästä alenemisesta huolimatta volyymi on vahvassa kasvutrendissä.
Teslan osakkeen ostajalle sen sijaan systemaattinen markkinaosuuden menetys yhdistettynä markkinadominanssiin viittaavaan hinnoitteluun ovat pelottava yhdistelmä. Joko markkinan omistajuuteen viittaavan hinnoittelun tai markkinaosuuden laskun on aivan pakko taipua jossain vaiheessa, koska nämä viivoitinanalyysit eivät voi pysyä ristiriidassa loputtoman pitkään vaan jomman kumman viivoittimen on pakko kääntyä myötäilemään toista.
Minulla ei ole mitään käsityksen häivääkään siitä, kumpi viivoitin taipuu. Siksi seuraan tätä näytelmää katsomosta.
@NHB kirjoitti:
Koen aina erikoiseksi sen, kuinka moni haluaisi kasvuyrityksen tuottavan voittoa. Voiton tekeminenhön vain osoittaa sen, että ei osata kasvaa. Vähän tulee mieleen, että onkohan siellä edes peruskoulutason kompetenssia arvostella yritysten toimia.
Peruskoulutaso oli aika turha heitto, koska tiedät kyllä varsin hyvin, että ainakin yksi keskustelun kriitikoista on selkeästi kertonut arvosijoittajan osinkostrategiansa. Tällainen sijoittaja ei osta tulevaisuuden lupauksia vaan valmiita näyttöjä kyvystä tehdä tulosta ja jakaa sitä omistajille.
Näillä periaatteilla viime vuosikymmenellä itse manageeraamani salkut tuottivat yli markkinatuoton yhden salkun ylittäessä osingot takaisin sijoittavan vertailuindeksinsä hieman ja toisen ylittäessä sen merkittävästi.
Saako tällä näytöllä kommentoida sellaisten osakkeiden hintoja, jotka ylittävät moninkertaisesti Nikkei-indeksin arvostustason viikkoa ennen Japanin romahdusta 30 vuotta sitten?
Ja voidaanko näistä asioista keskustella sivistyneesti toisia nimittelemättä koska kuten sijoitusasiantuntijana hyvin tiedät, voittavia strategioita on lukemattomia. Siksi kaksi samasta datasta eri päätelmän tehnyttä voivat olla kumpikin omasta näkökulmastaan oikeassa.
@NHB kirjoitti:
Koen aina erikoiseksi sen, kuinka moni haluaisi kasvuyrityksen tuottavan voittoa. Voiton tekeminenhön vain osoittaa sen, että ei osata kasvaa. Vähän tulee mieleen, että onkohan siellä edes peruskoulutason kompetenssia arvostella yritysten toimia.
Peruskoulutaso oli aika turha heitto, koska tiedät kyllä varsin hyvin, että ainakin yksi keskustelun kriitikoista on selkeästi kertonut arvosijoittajan osinkostrategiansa. Tällainen sijoittaja ei osta tulevaisuuden lupauksia vaan valmiita näyttöjä kyvystä tehdä tulosta ja jakaa sitä omistajille.
Niin strategiasi on tiedossa, mutta vaikka et Teslaan ole halunnut sijoittaa, niin olisitko halunnut nähdä menneinä vuosina Tesla satsaavan nopean kasvun sijaan tuloksen tekemiseen ja osinkojen maksamiseen? Olisiko Teslan tulevaisuus parempi, jos Tesla olisi nyt pienempi mutta enemmän osinkoa maksava firma?
@NHB kirjoitti:
Päästökauppa ja bitcoinit toimivat hyvänä lisänä kasvun ruokkimisessa.
Niin muuten toimikin. $438 M tulos, josta $518 M päästökaupalla ja $101 M bitcoineilla. Tarkalleen toki päästökaupan osalta puhutaan revenuesta, mutta jos Tesla on joutunut investoimaan tämän mahdollistamiseen merkittävästi, niin kerro toki, koska muuten oletan tämän revenuen olevan lähes puhdasta net profittia?
"Net profit reached a quarterly record of $438 million on a GAAP basis, and the company recorded $518 million in revenue from sales of regulatory credits during the period. It also recorded a $101 million positive impact from sales of bitcoin during the quarter."
@NHB kirjoitti:
Niin strategiasi on tiedossa, mutta vaikka et Teslaan ole halunnut sijoittaa, niin olisitko halunnut nähdä menneinä vuosina Tesla satsaavan nopean kasvun sijaan tuloksen tekemiseen ja osinkojen maksamiseen?
Minulla ei ole mitään haluja minkään sellaisen yrityksen suhteen jota en omista. En ole mielestäni kommentoinut kovinkaan paljoa sen suhteen mitä Teslan olisi mielestäni järkevää tehdä. Olen lähinnä kertonut, miksi en osta sitä itse. Elleivät ostokriteerit täyty, seuraan katsomosta ja toivotan menestystä.
Olisiko Teslan tulevaisuus parempi, jos Tesla olisi nyt pienempi mutta enemmän osinkoa maksava firma?
Kysymyksesi on turha, eikä liity aiempiin kommentteihini. Arvosijoittajien tavalla diskontata tulevien tuottojen arvoa osinkojen arvon kautta on haavoittuvuutensa. Yksi kaikkein ilmeisimmistä on, ettei yrityksen arvoa nosta osingon maksaminen (kassasta), vaan osingonmaksuKYKY. Siksi sinun on turha kysyä olisiko Tesla kassasta maksamien osinkojensa vuoksi nykyistä paremmin tuottava yritys, koska tiedät vastauksen itsekin. Minun luvallani voit aivan huoletta luottaa myös arvosijoittajan tietävän tämän. Juuri siksi hän seuraa osinkotrendin lisäksi myös osingonjakosuhdetta ja EPS-trendiä varmistuakseen myös osingon Oksaharjumaisesta kestävyydestä.
Saat kutsua vanhanaikaiseksi, mutta ikiholdarille tuotto on osuus omien yritysten tuloksesta ja juuri nyt joutuisin maksamaan Teslan tekemästä tulostaalasta mielestäni kohtuuttoman hinnan.
Päästökaupalla ja bitcoineilla tämä monialakonserni on pudottanut viime syksyn automotive-alaan verrattuna 150-kertaisen yliarvostuksensa enää noin 100-kertaiseksi. Teslan suunta rahaa ansaitsevaksi yritykseksi on siis oikean suuntaista kehitys tässäkin suhteessa nopeaa. Toivotan mukanaolijoille onnea matkaan, mutta näillä numeroilla pysyn edelleen katsomossa.
@740 GLE kirjoitti:
Minullaij ei ole mitään haluja minkään sellaisen yrityksen suhteen jota en omista. En ole mielestäni kommentoinut kovinkaan paljoa sen suhteen mitä Teslan olisi mielestäni järkevää tehdä. Olen lähinnä kertonut, miksi en osta sitä itse. Elleivät ostokriteerit täyty, seuraan katsomosta ja toivotan menestystä.
>
Mielestä on haitallista rajoittaa keskustelu vain siihen, miksei itse osta jotain firmaa. Tämä on kuitenkin tekniikan lehti eikä mikään sijoituslehti.
Kysymyksesi on turha, eikä liity aiempiin kommentteihini. Arvosijoittajien tavalla diskontata tulevien tuottojen arvoa osinkojen arvon kautta on haavoittuvuutensa. Yksi kaikkein ilmeisimmistä on, ettei yrityksen arvoa nosta osingon maksaminen (kassasta), vaan osingonmaksuKYKY. Siksi sinun on turha kysyä olisiko Tesla kassasta maksamien osinkojensa vuoksi nykyistä paremmin tuottava yritys, koska tiedät vastauksen itsekin.
En minä tuollaista kysynytkään. Kysyin, että olisiko mielestäsi ollut Teslan kannalta parempi laittaa investoinnit jäihin ja keskittyvän tuloksentekoon vaikka siinä vaiheessa, kun Model 3 saatiin ensimmäisessä tehtaassa tuotantoon? Bruttokate on kuitenkin ollut ihan ok.
Päästökaupalla ja bitcoineilla tämä monialakonserni on pudottanut viime syksyn automotive-alaan verrattuna 150-kertaisen yliarvostuksensa enää noin 100-kertaiseksi. Teslan suunta rahaa ansaitsevaksi yritykseksi on siis oikean suuntaista kehitys tässäkin suhteessa nopeaa. Toivotan mukanaolijoille onnea matkaan, mutta näillä numeroilla pysyn edelleen katsomossa.
Nämä päästökaupat, bitcoinit ja tulos ovat sivuseikka tässä, koska yrityksen ei ole tarkoituskaan tehdä tulosta, vaan kasvaa niin suureksi, että se pysyy pinnalla kilpailun koventuessa. Itse en näe alle miljoonan vuosittain valmistetun auton myynnillä mahdollisuuksia selvitä siinä vaiheessa, kun isot valmistajat pääsevät vauhtiin. Saksalaisten premiumeiden 2 miljoonan luokka voisi olla jo ihan ok ja kaikki siitä ylöspäin plussaa. Tämän muistaen, en oikein ymmärrä, että mikä ajatus on laskea yrityksen arvostus luvuilla, joiden merkitys yrityksen strategiassa on vähäinen. Se, onko tulos hieman plussalla vai miinuksella, oli tässä viimeisessäkin osarissa aivan pelkkä sivuseikka 74 prosentin kasvun rinnalla. Miksi et arvosta alalla erittäin poikkeuksellista kasvua?
Tesla on Q1 raporttinsa mukaan tehnyt autojen valmistamisella 21% käyttökatteen ja kun siihen lisätään päästökaupan tuotto, niin 26% käyttökatteen. Päätyen 2.2 miljardin tuottoon autojen valmistamisen osalta. Ja se tuotto on kasvanut 79% vuoden takaiseen verrattuna.
Minusta tuo ei ole ihan huono saavutus. Enkä ymmärrä, mitä TM tarkoittaa isolla otsikollaan, että Tesla tekee tappiota autojen valmistuksessa vaikka Tesla on tienannut 2,2 miljardia dollaria autojen valmistamisella.
Vai enkö osaa lukea osavuotiskatsausta oikein? (löytyy Teslan USAn sivujen investors-osiosta),
Totta on, että jos yhtiön liikevoitosta vähennetään päästökauppa, niin tulos menee miinukselle. Mutta se on eri asia kuin, että autojen valmistaminen sinänsä olisi kannattamatonta. Kasvuyritykselle ei taida olla tavatonta, että viimeisen viivan alle on vaikea saada jäämään plussaa, mutta Teslallahan se onnistuu päästökaupan ansiosta ja tällä hetkellä bitcoinitkin avittaa asiaa.
Tesla on huippuhyvä esimerkki siitä, miten päästöoikeuskauppa antaa motivaatiota alentaa tehtaan päästöjä. Tesla hyötyy kunnolla eikä perinteiset valmistajat varmaan mielellään tue Teslaa rahallisesti, joten sähköautoja alkaa tulla muualtakin kiihtyvällä tahdilla. Mutta tällä hetkellä Tesla voi jopa toimia kuten hullu mies huittisissa: syö enemmän kuin itse tienaa. Koska päästökauppatulojen eteen Teslan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toimia oman liikeideansa mukaan ja toiset maksaa siitä vielä bonusta ilman vastiketta.
Sijoittajia ja Teslan osakkeen pörssihintaa en ymmärrä, mutta se johtuu varmaankin vain siitä, että en ole pörssisijoittaja. Minulla on vain rahastossa pieni raha korkoa kasvamassa ja Teslan osakkeella pitäisi tienata ostamalla ja myymällä kaiken aikaa. Jotenkin tuntuu todennäköisimmältä, että pitkällä aikavälillä Teslan osake ei enää raketoi vaan paremminkin saattaa laskea. Jotkut ovat tehneet sillä rahaa rutkasti, mutta onko se enää mahdollista? Ei luulisi.
@740 GLE kirjoitti:
Minullaij ei ole mitään haluja minkään sellaisen yrityksen suhteen jota en omista. En ole mielestäni kommentoinut kovinkaan paljoa sen suhteen mitä Teslan olisi mielestäni järkevää tehdä. Olen lähinnä kertonut, miksi en osta sitä itse. Elleivät ostokriteerit täyty, seuraan katsomosta ja toivotan menestystä.
>
Mielestä on haitallista rajoittaa keskustelu vain siihen, miksei itse osta jotain firmaa. Tämä on kuitenkin tekniikan lehti eikä mikään sijoituslehti.
Kysymyksesi on turha, eikä liity aiempiin kommentteihini. Arvosijoittajien tavalla diskontata tulevien tuottojen arvoa osinkojen arvon kautta on haavoittuvuutensa. Yksi kaikkein ilmeisimmistä on, ettei yrityksen arvoa nosta osingon maksaminen (kassasta), vaan osingonmaksuKYKY. Siksi sinun on turha kysyä olisiko Tesla kassasta maksamien osinkojensa vuoksi nykyistä paremmin tuottava yritys, koska tiedät vastauksen itsekin.
En minä tuollaista kysynytkään. Kysyin, että olisiko mielestäsi ollut Teslan kannalta parempi laittaa investoinnit jäihin ja keskittyvän tuloksentekoon vaikka siinä vaiheessa, kun Model 3 saatiin ensimmäisessä tehtaassa tuotantoon? Bruttokate on kuitenkin ollut ihan ok.
Päästökaupalla ja bitcoineilla tämä monialakonserni on pudottanut viime syksyn automotive-alaan verrattuna 150-kertaisen yliarvostuksensa enää noin 100-kertaiseksi. Teslan suunta rahaa ansaitsevaksi yritykseksi on siis oikean suuntaista kehitys tässäkin suhteessa nopeaa. Toivotan mukanaolijoille onnea matkaan, mutta näillä numeroilla pysyn edelleen katsomossa.
Nämä päästökaupat, bitcoinit ja tulos ovat sivuseikka tässä, koska yrityksen ei ole tarkoituskaan tehdä tulosta, vaan kasvaa niin suureksi, että se pysyy pinnalla kilpailun koventuessa. Itse en näe alle miljoonan vuosittain valmistetun auton myynnillä mahdollisuuksia selvitä siinä vaiheessa, kun isot valmistajat pääsevät vauhtiin. Saksalaisten premiumeiden 2 miljoonan luokka voisi olla jo ihan ok ja kaikki siitä ylöspäin plussaa. Tämän muistaen, en oikein ymmärrä, että mikä ajatus on laskea yrityksen arvostus luvuilla, joiden merkitys yrityksen strategiassa on vähäinen. Se, onko tulos hieman plussalla vai miinuksella, oli tässä viimeisessäkin osarissa aivan pelkkä sivuseikka 74 prosentin kasvun rinnalla. Miksi et arvosta alalla erittäin poikkeuksellista kasvua?
Minä olen ollut niin tietämätön, että olen luullut yhtiöiden nimenomaisen tarkoituksen olevan tehdä tulosta ja positiivista sellaista. Enkä älynnyt Teslan olevan voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys vaan luulin sen pyrkivän tuottamaan rahaa omistajilleen.
@740 GLE kirjoitti:
Minullaij ei ole mitään haluja minkään sellaisen yrityksen suhteen jota en omista. En ole mielestäni kommentoinut kovinkaan paljoa sen suhteen mitä Teslan olisi mielestäni järkevää tehdä. Olen lähinnä kertonut, miksi en osta sitä itse. Elleivät ostokriteerit täyty, seuraan katsomosta ja toivotan menestystä.
>
Mielestä on haitallista rajoittaa keskustelu vain siihen, miksei itse osta jotain firmaa. Tämä on kuitenkin tekniikan lehti eikä mikään sijoituslehti.
Kysymyksesi on turha, eikä liity aiempiin kommentteihini. Arvosijoittajien tavalla diskontata tulevien tuottojen arvoa osinkojen arvon kautta on haavoittuvuutensa. Yksi kaikkein ilmeisimmistä on, ettei yrityksen arvoa nosta osingon maksaminen (kassasta), vaan osingonmaksuKYKY. Siksi sinun on turha kysyä olisiko Tesla kassasta maksamien osinkojensa vuoksi nykyistä paremmin tuottava yritys, koska tiedät vastauksen itsekin.
En minä tuollaista kysynytkään. Kysyin, että olisiko mielestäsi ollut Teslan kannalta parempi laittaa investoinnit jäihin ja keskittyvän tuloksentekoon vaikka siinä vaiheessa, kun Model 3 saatiin ensimmäisessä tehtaassa tuotantoon? Bruttokate on kuitenkin ollut ihan ok.
Päästökaupalla ja bitcoineilla tämä monialakonserni on pudottanut viime syksyn automotive-alaan verrattuna 150-kertaisen yliarvostuksensa enää noin 100-kertaiseksi. Teslan suunta rahaa ansaitsevaksi yritykseksi on siis oikean suuntaista kehitys tässäkin suhteessa nopeaa. Toivotan mukanaolijoille onnea matkaan, mutta näillä numeroilla pysyn edelleen katsomossa.
Nämä päästökaupat, bitcoinit ja tulos ovat sivuseikka tässä, koska yrityksen ei ole tarkoituskaan tehdä tulosta, vaan kasvaa niin suureksi, että se pysyy pinnalla kilpailun koventuessa. Itse en näe alle miljoonan vuosittain valmistetun auton myynnillä mahdollisuuksia selvitä siinä vaiheessa, kun isot valmistajat pääsevät vauhtiin. Saksalaisten premiumeiden 2 miljoonan luokka voisi olla jo ihan ok ja kaikki siitä ylöspäin plussaa. Tämän muistaen, en oikein ymmärrä, että mikä ajatus on laskea yrityksen arvostus luvuilla, joiden merkitys yrityksen strategiassa on vähäinen. Se, onko tulos hieman plussalla vai miinuksella, oli tässä viimeisessäkin osarissa aivan pelkkä sivuseikka 74 prosentin kasvun rinnalla. Miksi et arvosta alalla erittäin poikkeuksellista kasvua?
Minä olen ollut niin tietämätön, että olen luullut yhtiöiden nimenomaisen tarkoituksen olevan tehdä tulosta ja positiivista sellaista. Enkä älynnyt Teslan olevan voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys vaan luulin sen pyrkivän tuottamaan rahaa omistajilleen.
Kyse on siinä, että jotta Teslalla olisi jatkuvuutta ja tilaisuus tehdä isoja voittoja, niin Teslan pitää kasvaa isoksi valmistajaksi seuraavien muutaman vuoden aikana. Tässä vaiheessa Teslan pitää sijoittaa kasvuun juuri niin paljon rahaa, kuin sijoitettavaa on ja kuinka ison summan sijoittamiseen kasvuun lyötyy kykyä. Toistaiseksi tuota kykyä ja rahaa molempia on löytynyt ihailtavan hyvin ja siksi markkinat ovat palkinneet Teslan osaketta. Voiton tekeminen tässä vaiheessa on epäolennaista ja jopa osoitus kyvyttömyydestä kasvaa. Seuraava pykälä syvemmälle metsään olisivat omien osakkeiden takaisinostot. Voittojen teon aika Teslalle tulee vastaa myöhemmin. Jotenkin tämän käsittäminen on peristeisesti ollut suomalaisille hankalaa, vaikka monet tämän hetken menestyneimmät firmat ovat kulkeneet juuri tämän polun.
Ensimmäiseksi Teslan pitäisi saada laatu ja viimeistely sille tasolle mikä se on perinteisillä autonvalmistajilla. Siinä sitä on tekemistä näin alkuun, harjoiteltu on jo ihan riittävän pitkään. Näillä perusasioilla on merkitystä tulevaisuudessa, jatkuvuus on yritysten arvonmäärityksessä olennaisin asia. Periteisten autonvalmistajien vauhti kiihtyy siihen tahtiin että laadun ja viimeistelyn merkitys korostuu entisestään.
Best-Selling Electric Car Brands in Germany in 2021 (Q1)
The first three months of 2021:
Brand Q1/2021 Q1/2020 % Share
1 Volkswagen 16,220 6,321 25.1
2 Hyundai 6,180 1,478 9.6
3 Tesla 6,074 3,315 9.4
4 Smart 5,975 1,438 9.2
5 Renault 5,047 4,095 7.8
6 BMW 3,029 1,582 4.7
7 Opel 2,779 984 4.3
8 Peugeot 2,755 191 4.3
9 Audi 2,532 1,914 3.9
10 Mini 2,388 390 3.7
Metsään meni tämä analyysi. Teslan viime vuoden liikevaihdosta aika tarkkaan 5% tuli päästökaupoista. Vaatii kohtalaista vääristelyä väittää, että yksinomaan ne olisivat olleet syynä voitolliseen tulokseen.
Nimenomaan autojen valmistus on ollut jo vuosikausia voitollista, bruttomarginaali oli jo 2016 yli 25% ja viime vuonna vielä hieman sitäkin parempi.
Jos päästökauppa tuottaa 5% liikevaihdosta, niin sen osuushan on todella suuri, koska päästökaupasta saatu raha on "ilmaista rahaa" eli siihen ei liity mitään tuotantokustannuksia (ellei sitten ajattele koko firman kustannuksia päästökaupan kustannuksiksi ja niiden tuotoksi sen 5%). Päästökaupan tuoman hyvän osuutta pitää tarkastella suhteessa viimeisen viivan alle jäävää voittoa, koska päästökaupan tuotto on puhdasta riihikuivaa rahaa, johon Teslan organisaatio ei vaikuta muuten kuin olemassa olemassa. Päästökaupan tuottohan ei tule Teslan hyvästä toiminnasta vaan muiden huonosta ja se tulo häviää Teslalta sitä mukaa kuin muiden sähköautotuotanto lisääntyy. Paljonkohan päästökaupan osuus oli voitosta?
Tuossa linkissä onkin syvällisempää tietoa Teslan päästöoikeuksien myynnin vaikutuksesta Teslan autonvalmistusbisneksen tuottoihin. Lyhyesti sanottuna, jos oikein ymmärsin, niin päästöoikeuksien myynti edustaa 5%-yksikköä gross marginista eli käyttökatteesta. Pelkän autobisneksen käyttökate on 21% ja päästökaupan tuotot nostavat sen 26%:iin. Onhan 21%:kin jo hyvä luku. Teslalla on sitä enemmän päästöoikeuksia myytävänä, mitä enemmän valmistavat autoja, joten päästöoikeuksienkin myynti sen kuin jatkaa kasvuaan. Ajan oloon oikeuksien ostajat kuitenkin tulevat vähenemään ja sitä mukaa myös Teslan saamat tulot niistä. Mutta siihen menee varmaankin vielä jokunen vuosi.
https://stockdividendscreener.com/auto-manufacturers/teslas-regulatory-credits-revenue/
Päästöoikeuskaupan merkityksen Teslan tulokseen voi ajatella myös näin:
Kumpi tulkinta on oikea, riippuu lukijan suhtautumisesta Teslaan yhtiönä
Ylipäätään tuloksen tekeminen on Teslalle sivuseikka tässä vaiheessa, kun firman kuuluu satsata mahdollisimman aggressiiviseen kasvuun. Mitä väliä on sillä, mistä tulos tulee?
Ei mitään.
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-tesla-china-exclusive/exclusive-volkswagen-to-buy-credits-from-tesla-in-china-to-comply-with-environmental-rules-sources-idUKKBN2BO542
Gross Margin kertoo, kuinka paljon valmistettujen tuotteiden myynnillä voi tienata. Olisi typerää investoida suuria rahoja tehtaisiin, jos vielä nytkin autojen valmistus toisi tappiota. Investointeihin kuluva rahahan ei ole mukana Gross Marginissa eli käyttökatteessa.
Kasvuvaiheessa käyttökate ei riitä kattamaan investointeja, vaan niihin raha täytyy saada muaalta. Kasvuvaiheessa käyttökate ei välttämättä riitä kattamaan kaikkia toiminnan kulujakaan, jos volyymi on liian pieni.
Teslan kannalta on ehdottomasti hyvä uutinen, että autojen valmistuksen käyttökate on selvästi plussalla ilman päästökauppaakin, muuten olisi syytä lopettaa investoinnit uusiin tehtaisiin, koska kapasiteetin lisääminen vain kasvattaisi tappioita,
Onhan sillä väliä yhtiön tulevaisuutta ajatellessa, mistä raha tulee, koska päästökaupan tulot loppuvat pitkällä tähtäimellä.
Kun päästökauppa nyt tuottaa 20% käyttökatteesta niin sen korvaaminen vaatii suuren tulosparannuksen tai volyymiin lisäämisen, koska tuo 20% tulee ilman minkäänlaista tuotantokustannusta kuin manulle illallinen. Siihen ei riitä 5% liikevaihdon lisäys, koska normaalissa liikevaihdossa on mukana myös kustannukset, jotka syntyvät vamistuksesta.
Onko autoteollisuuden historiassa mitään muuta autonvalmistajaa joka tekee tuloksen pörssikikkailulla?
Ei ainakaan toista valmistajaa joka tekee sen bittirahalla kikkailemalla ja siten paikkaamalla perusliiketoiminnan huonoa kannattavuutta.
Eihän Tesla tee tulosta pörssikikkailulla, ainakaan minun tietääkseni. Käsittääkseni Tesla ei itse omista osakkeitaan, joten jos tarkoitat osakkeiden arvon nousua, niin eihän Tesla siitä kostu ellei välillisesti saamalla helpommin pääomaa. Mutta tulosta tai tappiota pörssiyhtiö ei tee yhtään vaikka sijoittajat kuinka ostavat tai myyvät osakkeita. Osakekauppa on rahapeliä firman ulkopuolella.
Miksei bittirahalla kikkailisi, kun on Teknokingi ja Rahamestari puikoissa?😊
Teslalla on hauska ajaa ja hauskaa taitaa olla Teslan johdollakin. Minusta on aika mainiota, että firmaa johtaa Technoking ja pätäkästä pitää huolen Master of Coin.
Teslan osavuotiskatsauksista näkee, että perusliiketoiminta on ollut kannattavaa ainakin pari vuotta.
Siis Tesla ei tee tulosta. Tuloksen tekrminen olisi osoitus johdon epäonnistumisesta. Tesla osti tammikuussa 1,5 miljardilla bitcoineja ja nyt möi tuosta määrästä 10 prosenttia. Mitä sitten?
Tulosta varmaan alkaa kertyä kun parikymmentä miljoonaa jenkkiä ostaa Cybertruckin entisen lava-auton tilalle.
Onko kuulunut mitään suunnitelmia mitä Cybertrucking jälkeen? Vuosien varrella on vähän näyttänyt siltä, että jotta vanhan mallin saa valmiiksi, pitää pyytää sijoittajilta rahaa johonkin uuteen tuotekehitykseen. Toivottavasti Muskilla on terveys kunnossa, ei välttämättä lennä niin hyvin kuin Apple jos keulakuva siirtyisi toiseen universumiin. Jenkkimarkkinat on isot mutta toisaalta rahat on tehty ihan eri luokan autoja valmistamalla kuin 40-50.000 USD + eli nyt pitäisi saada markkinoille Model 3 mutta jotenkin pelkistetty, ei tarvita satoja kilowatteja tehoa tai 500km rangea mutta hintalappu 20 000 USD niin mammat pääsee kauppaan. Iso rahasampo on toki lava-autoissa - mutta kilpailua on ja Fordin F150 alkaen hinnat on reilusti alle 30 kUSD ja harvaan asutussa maassa tonniluokan autojen lataus voi olla vähän haaste.
Uusia tulossa olevia malleja on tuon CT:n lisäksi M3:a pienempi ja halvempi malli sekä uusi Roadster.
Tesla on yllättäen peränpitäjä autonomisten autojen kehittäjänä – ja rutkasti, paljastaa tuore raportti
30.4.202114:09|päivitetty30.4.202114:10
Googlesta irtautunut Waymo tekee itseohjautuvuuden pioneerityötä.
Tesla Model S:n näyttö, jossa näkyy autopilottitoiminnot. Kuva on vuodelta 2015. CHRIS WALKER
Itseohjautuvien autojen piti valloittaa maantiet jo viime vuosikymmenen lopussa, mutta ne ennusteet ovat osoittautuneet vääriksi. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut koko ajan, ja autonomisen liikenteen alalle on tullut paljon yrityksiä, joista useimmista moni ei ole koskaan kuullutkaan, kirjoittaa Inverse.
Sähköisen liikenteen pioneeri Tesla ei pärjää autonomisen liikenteen kehittäjien joukossa ollenkaan, selviää analyysiyhtiö Guidehouse Insightsin tekemästä tutkimuksesta. Siinä kartoitetaan autonomisen liikenteen kehitystä tekevien yritysten onnistumista.
Tutkimuksen mukaan Tesla ei ainoastaan ole listauksen viimeinen, vaan se on sitä myös reilulla erolla. Tesla on mukana ainoana autonvalmistajana.
”Virtahepo olohuoneessa on Tesla. Ollakseni rehellinen, en ole aivan varma kuuluuko se tähän joukkoon ollenkaan, mutta yhtiö ja sen toimitusjohtaja ovat vakuuttaneet sitkeästi kehittävänsä täysin autonomista autoa… Ja he saavat kaikkein suurimman huomion niin mediassa kuin rahoitusmarkkinoilta, joten ajattelin, että sen on hyvä olla mukana senkin takia, että ihmiset näkevät sen aseman kentällä”, Guidehouse Insightin analyytikko Sam Abuelsamid sanoo lehdelle.
Liikenteen autonomisoituminen ei tietenkään ole ollut mikään helppo taival autoteollisuudelle. Tällä hetkellä ollaan Gartnerin hype-käyrällä vankasti pettymys-vaiheessa, kun autonomisen liikenteen yritykset kaatuvat, tulevat ostetuiksi tai ylipäätään huomaavat, että kehitys on kivuliaan hidasta.
Raportin mukaan Tesla siis on autonomisen liikenteen yrityksistä kaikkein kehnoin. Se jää viimeiseksi sekä varsinaisessa aikaansaamisessa mutta myös strategiassa.
Teslan näkökulma sen järjestelmien testaamiseen on perustavalla tavalla erilainen kuin käytännössä jokaisella muulla alan yrityksellä, raportti sanoo. Huolimatta siitä, mitä Elon Musk väittää, Tesla yksiselitteisesti sanoo käyttöohjeissaan, että ”täysi itseohjautuvuus” (FSD, Full-Self Driving) edellyttää kuljettajaa pitämään kädet ohjauspyörässä koko ajan ja olemaan valmiina ottamaan auto haltuun.
”Kädet ratilla, silmät auki -vaatimus käytännössä tekee FSD:stä ajoassistentin, jota Kalifornian säännöt eivät koske, ja näin Tesla voi markkinoida järjestelmäänsä enempänä kuin se on” Inverse siteeraa raporttia.
Mutta kyllä Tesla saa kehujakin. Sähköautojen ykkösvalmistajalla on voimaa pysyä markkinoilla, huolimatta siitä, että se on ollut menossa nurin monta kertaa. Tällä hetkellä sen markkina-arvo on häkellyttävän ylivertainen muihin suuriin autonvalmistajiin verrattuna. Osakkeitaan myymällä Tesla on hankkinut pääomaa, esimerkiksi Gigafactory-hankkeisiinsa eri puolilla maailmaa.
“Teslan on pohdittava huolellisesti uudelleen sen tapaa kehittää autonomista liikennettä. Se on lupaillut markkinoinnissaan liikoja jo lähes viisi vuotta ja pystynyt toteuttamaan lupauksistaan todella vähän. Teslan asema tässä raportissa tuskin paranee, ennen kuin yhtiö on aiempaa rehellisempi”, Inverse siteeraa.
Teslan sijaan autonomisen liikenteen kehittämisessä keulapaikkoja pitävät Waymo, Nvidia, Argo AI ja Baidu.
Tästä linkistä voi tutustua Guidehouse Insightsin tekemään graafiin, jossa näkyy eri autonomisen liikenteen kehittäjien asema suhteessa toisiinsa.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/996d828c-7c0f-4bed-bca2-923390e2a018?ref=ampparit:132d
Tuo saattaa olla juurikin hyvä esimerkki siitä, miten tehdään tutkimus, jonka tulos on tarkoitushakuinen. Otetaan mukaan oikeaa tietoa ja säädetään näkökulmaa sopivasti ja otetaan oikeus tehdä määrittelyjä ja sitten päädytään muka todistusvoimaiseen lopputulokseen.
Teslahan ei ole väittänytkään, että sen Full Self Driving-ominaisuus olisi vielä valmis autonomiseen ajoon enkä tiedä onko sellainen edes tavoitekaan. En ainakaan ole nähnyt edes konseptitasolla esiteltävän Teslaa, jossa ei olisi ohjauspyörää ja muita kuljettajaa varten tehtyjä auton hallintalaitteita.
Tesla puhuu FSD Beta-ominaisuudesta, joka on kuljettajan valvonnassa toimiva automaattinen ajo ja sitä vaihetta FSD:n kehityksessä tarvitaan keräämään dataa reaaliliikenteessä. Toistaiseksi Beta-versiokin on ollut käytettävissä vain tietyn testiajoon hyväksyttyjen kuljettajien autoissa.
"Tutkimuksessa" mainitut Waymo ja muut taitavat olla vasta teoriatasolla omassa kehityksessään vai onko jo autoja reaaliliikenteessä, jotka ohjautuvat automaattisemmin kuin Teslat?
Onhan Musk vähän etukenossa, mutta turha Teslaa on vähätelläkään. Aika näyttää kuka on Teknokingi autonomisessa ajossa, jos sellaista ollenkaan toteutetaan nykytyyppisessä liikenteessä ja tiedossa olevalla kulkuneuvotekniikalla. Osittainen eli "erikoiskokeilla" autonomia varmasti etenee lähivuosina. Mutta laajemmin ajatellen ollaan varmaan vielä siirtymätaipaleella.
FSD:n version 9 pitäisi tulla jakeluun parin viikon kuluttua ja sen kokeilu vapautua suuremmalle käyttäjäryhmälle. Kiinnostavaa nähdä, mitä Muskin hehkuttamat "mind blowing"-ominaisuudet ovat:
https://electrek.co/2021/04/29/elon-musk-tesla-next-full-self-driving-beta-update-will-blow-your-mind/
Berliinin tehtaan startti taitaa siirtyä puoli vuotta pidemmälle kuin oli suunniteltu. Model Y:n odotusaika Suomeen pitenee siis varmaankin....
Minäpä jatkan, kun GTamv löi jo hanskat tiskiin.
Puhutte saman asian eri näkökulmista. Juuri näinhän NHB:kin sanoi ja myös hän on täysin oikeassa. Startuppiin kaadetaan lisää rahaa siinä toivossa, että se tuottaisi panostuksen lisäksi myös voittoa joskus tulevaisuudessa. Ei tässä ole mitään uutta.
Olisi väärin arvioida Teslaa vain autofirmana, koska tienaahan se bitcoineillakin.
NHB, vertaapa ihan huviksesi 1Q/2021 päästökaupan ja bitcoinien tuottoa Teslan tulokseen. Mitä havaitset?
Kasvuyritysten tuotto-odotusten ostaminen on strategia muiden joukossa ja Teslan kyydissä sillä strategialla on viime aikoina pärjännyt jäätävän hyvin.
Jokainen arvioi omalta kohdaltaan kuinka pitkään on valmis pitämään sijoitustaan ennen kuin odottaa ostamansa erän tuottavan voittoa. Omaan strategiaani eivät kuulu minkään alan kasvuyritykset, joten pidätän itselläni oikeuden kertoa myös julkisesti, miksi en osta osingotonta Teslaa näillä arvostuskertoimilla. Tästä on ihan turha väitellä, koska eri strategiaa noudattava luonnollisesti sijoittaa omat rahansa kuten parhaaksi näkee. Money talks, bullshit walks.
Toivotan vilpittömästi onnea toisinajatteleville. Onnistumisenne ei ole minulta pois.
Kyllä. Ja moni on tehnytkin melko brutaalia nettoa.
Koska kukaan ei oikeasti odota sijoittamiaan rahoja takaisin 700 vuotta, tähän strategiaan sisältyy väistämättä odotus Teslan tuottavuuden satakertaistumisesta nykyiseen verrattuna. Sillä kertoimella se olisi hyvin tarkalleen tasoissa toimialalle tyypillisten arvostustasojen kanssa.
En osaa sanoa onko se mahdollista, mutta en laita omia rahojani sen varaan että joku arvioi niin tapahtuvan, joten en osta tänäänkään Teslaa. Eri mieltä saa tietenkin olla ja kannattaa myös toimia sen mukaisesti.
Teslan tienaamasta dollarista joutuu maksamaan tänään 690 dollaria. Ala on tosin tällä hetkellä keskimääräistä korkeammalla arvostustasolla ilmeisesti viime vuoden heikkojen tulosten vuoksi. Mielenkiintoista tässä on se, että muiden toimijoiden P/E:t ovat nousussa ja Teslan laskussa, mikä on tietenkin loistava indikaattori Teslan kannalta.
Voimakkaasti kasvavalla markkinalla kaikki toimijat pystyvät kasvattamaan myyntiään. Näin käy väkisin kun houkuttelevan kakun jakajia ilmaantuu lisää. Tämä on Teslalle hyvä asia, koska markkinaosuuksien väistämättömästä alenemisesta huolimatta volyymi on vahvassa kasvutrendissä.
Teslan osakkeen ostajalle sen sijaan systemaattinen markkinaosuuden menetys yhdistettynä markkinadominanssiin viittaavaan hinnoitteluun ovat pelottava yhdistelmä. Joko markkinan omistajuuteen viittaavan hinnoittelun tai markkinaosuuden laskun on aivan pakko taipua jossain vaiheessa, koska nämä viivoitinanalyysit eivät voi pysyä ristiriidassa loputtoman pitkään vaan jomman kumman viivoittimen on pakko kääntyä myötäilemään toista.
Minulla ei ole mitään käsityksen häivääkään siitä, kumpi viivoitin taipuu. Siksi seuraan tätä näytelmää katsomosta.
Peruskoulutaso oli aika turha heitto, koska tiedät kyllä varsin hyvin, että ainakin yksi keskustelun kriitikoista on selkeästi kertonut arvosijoittajan osinkostrategiansa. Tällainen sijoittaja ei osta tulevaisuuden lupauksia vaan valmiita näyttöjä kyvystä tehdä tulosta ja jakaa sitä omistajille.
Näillä periaatteilla viime vuosikymmenellä itse manageeraamani salkut tuottivat yli markkinatuoton yhden salkun ylittäessä osingot takaisin sijoittavan vertailuindeksinsä hieman ja toisen ylittäessä sen merkittävästi.
Saako tällä näytöllä kommentoida sellaisten osakkeiden hintoja, jotka ylittävät moninkertaisesti Nikkei-indeksin arvostustason viikkoa ennen Japanin romahdusta 30 vuotta sitten?
Ja voidaanko näistä asioista keskustella sivistyneesti toisia nimittelemättä koska kuten sijoitusasiantuntijana hyvin tiedät, voittavia strategioita on lukemattomia. Siksi kaksi samasta datasta eri päätelmän tehnyttä voivat olla kumpikin omasta näkökulmastaan oikeassa.
Päästökauppa ja bitcoinit toimivat hyvänä lisänä kasvun ruokkimisessa.
Niin strategiasi on tiedossa, mutta vaikka et Teslaan ole halunnut sijoittaa, niin olisitko halunnut nähdä menneinä vuosina Tesla satsaavan nopean kasvun sijaan tuloksen tekemiseen ja osinkojen maksamiseen? Olisiko Teslan tulevaisuus parempi, jos Tesla olisi nyt pienempi mutta enemmän osinkoa maksava firma?
Niin muuten toimikin. $438 M tulos, josta $518 M päästökaupalla ja $101 M bitcoineilla. Tarkalleen toki päästökaupan osalta puhutaan revenuesta, mutta jos Tesla on joutunut investoimaan tämän mahdollistamiseen merkittävästi, niin kerro toki, koska muuten oletan tämän revenuen olevan lähes puhdasta net profittia?
https://www.cnbc.com/2021/04/26/tesla-tsla-earnings-q1-2021-.html
"Net profit reached a quarterly record of $438 million on a GAAP basis, and the company recorded $518 million in revenue from sales of regulatory credits during the period. It also recorded a $101 million positive impact from sales of bitcoin during the quarter."
Minulla ei ole mitään haluja minkään sellaisen yrityksen suhteen jota en omista. En ole mielestäni kommentoinut kovinkaan paljoa sen suhteen mitä Teslan olisi mielestäni järkevää tehdä. Olen lähinnä kertonut, miksi en osta sitä itse. Elleivät ostokriteerit täyty, seuraan katsomosta ja toivotan menestystä.
Kysymyksesi on turha, eikä liity aiempiin kommentteihini. Arvosijoittajien tavalla diskontata tulevien tuottojen arvoa osinkojen arvon kautta on haavoittuvuutensa. Yksi kaikkein ilmeisimmistä on, ettei yrityksen arvoa nosta osingon maksaminen (kassasta), vaan osingonmaksuKYKY. Siksi sinun on turha kysyä olisiko Tesla kassasta maksamien osinkojensa vuoksi nykyistä paremmin tuottava yritys, koska tiedät vastauksen itsekin. Minun luvallani voit aivan huoletta luottaa myös arvosijoittajan tietävän tämän. Juuri siksi hän seuraa osinkotrendin lisäksi myös osingonjakosuhdetta ja EPS-trendiä varmistuakseen myös osingon Oksaharjumaisesta kestävyydestä.
Saat kutsua vanhanaikaiseksi, mutta ikiholdarille tuotto on osuus omien yritysten tuloksesta ja juuri nyt joutuisin maksamaan Teslan tekemästä tulostaalasta mielestäni kohtuuttoman hinnan.
Päästökaupalla ja bitcoineilla tämä monialakonserni on pudottanut viime syksyn automotive-alaan verrattuna 150-kertaisen yliarvostuksensa enää noin 100-kertaiseksi. Teslan suunta rahaa ansaitsevaksi yritykseksi on siis oikean suuntaista kehitys tässäkin suhteessa nopeaa. Toivotan mukanaolijoille onnea matkaan, mutta näillä numeroilla pysyn edelleen katsomossa.
>
Mielestä on haitallista rajoittaa keskustelu vain siihen, miksei itse osta jotain firmaa. Tämä on kuitenkin tekniikan lehti eikä mikään sijoituslehti.
En minä tuollaista kysynytkään. Kysyin, että olisiko mielestäsi ollut Teslan kannalta parempi laittaa investoinnit jäihin ja keskittyvän tuloksentekoon vaikka siinä vaiheessa, kun Model 3 saatiin ensimmäisessä tehtaassa tuotantoon? Bruttokate on kuitenkin ollut ihan ok.
Nämä päästökaupat, bitcoinit ja tulos ovat sivuseikka tässä, koska yrityksen ei ole tarkoituskaan tehdä tulosta, vaan kasvaa niin suureksi, että se pysyy pinnalla kilpailun koventuessa. Itse en näe alle miljoonan vuosittain valmistetun auton myynnillä mahdollisuuksia selvitä siinä vaiheessa, kun isot valmistajat pääsevät vauhtiin. Saksalaisten premiumeiden 2 miljoonan luokka voisi olla jo ihan ok ja kaikki siitä ylöspäin plussaa. Tämän muistaen, en oikein ymmärrä, että mikä ajatus on laskea yrityksen arvostus luvuilla, joiden merkitys yrityksen strategiassa on vähäinen. Se, onko tulos hieman plussalla vai miinuksella, oli tässä viimeisessäkin osarissa aivan pelkkä sivuseikka 74 prosentin kasvun rinnalla. Miksi et arvosta alalla erittäin poikkeuksellista kasvua?
Tesla on Q1 raporttinsa mukaan tehnyt autojen valmistamisella 21% käyttökatteen ja kun siihen lisätään päästökaupan tuotto, niin 26% käyttökatteen. Päätyen 2.2 miljardin tuottoon autojen valmistamisen osalta. Ja se tuotto on kasvanut 79% vuoden takaiseen verrattuna.
Minusta tuo ei ole ihan huono saavutus. Enkä ymmärrä, mitä TM tarkoittaa isolla otsikollaan, että Tesla tekee tappiota autojen valmistuksessa vaikka Tesla on tienannut 2,2 miljardia dollaria autojen valmistamisella.
Vai enkö osaa lukea osavuotiskatsausta oikein? (löytyy Teslan USAn sivujen investors-osiosta),
Totta on, että jos yhtiön liikevoitosta vähennetään päästökauppa, niin tulos menee miinukselle. Mutta se on eri asia kuin, että autojen valmistaminen sinänsä olisi kannattamatonta. Kasvuyritykselle ei taida olla tavatonta, että viimeisen viivan alle on vaikea saada jäämään plussaa, mutta Teslallahan se onnistuu päästökaupan ansiosta ja tällä hetkellä bitcoinitkin avittaa asiaa.
Tesla on huippuhyvä esimerkki siitä, miten päästöoikeuskauppa antaa motivaatiota alentaa tehtaan päästöjä. Tesla hyötyy kunnolla eikä perinteiset valmistajat varmaan mielellään tue Teslaa rahallisesti, joten sähköautoja alkaa tulla muualtakin kiihtyvällä tahdilla. Mutta tällä hetkellä Tesla voi jopa toimia kuten hullu mies huittisissa: syö enemmän kuin itse tienaa. Koska päästökauppatulojen eteen Teslan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toimia oman liikeideansa mukaan ja toiset maksaa siitä vielä bonusta ilman vastiketta.
Sijoittajia ja Teslan osakkeen pörssihintaa en ymmärrä, mutta se johtuu varmaankin vain siitä, että en ole pörssisijoittaja. Minulla on vain rahastossa pieni raha korkoa kasvamassa ja Teslan osakkeella pitäisi tienata ostamalla ja myymällä kaiken aikaa. Jotenkin tuntuu todennäköisimmältä, että pitkällä aikavälillä Teslan osake ei enää raketoi vaan paremminkin saattaa laskea. Jotkut ovat tehneet sillä rahaa rutkasti, mutta onko se enää mahdollista? Ei luulisi.
Minä olen ollut niin tietämätön, että olen luullut yhtiöiden nimenomaisen tarkoituksen olevan tehdä tulosta ja positiivista sellaista. Enkä älynnyt Teslan olevan voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys vaan luulin sen pyrkivän tuottamaan rahaa omistajilleen.
Kyse on siinä, että jotta Teslalla olisi jatkuvuutta ja tilaisuus tehdä isoja voittoja, niin Teslan pitää kasvaa isoksi valmistajaksi seuraavien muutaman vuoden aikana. Tässä vaiheessa Teslan pitää sijoittaa kasvuun juuri niin paljon rahaa, kuin sijoitettavaa on ja kuinka ison summan sijoittamiseen kasvuun lyötyy kykyä. Toistaiseksi tuota kykyä ja rahaa molempia on löytynyt ihailtavan hyvin ja siksi markkinat ovat palkinneet Teslan osaketta. Voiton tekeminen tässä vaiheessa on epäolennaista ja jopa osoitus kyvyttömyydestä kasvaa. Seuraava pykälä syvemmälle metsään olisivat omien osakkeiden takaisinostot. Voittojen teon aika Teslalle tulee vastaa myöhemmin. Jotenkin tämän käsittäminen on peristeisesti ollut suomalaisille hankalaa, vaikka monet tämän hetken menestyneimmät firmat ovat kulkeneet juuri tämän polun.
Ensimmäiseksi Teslan pitäisi saada laatu ja viimeistely sille tasolle mikä se on perinteisillä autonvalmistajilla. Siinä sitä on tekemistä näin alkuun, harjoiteltu on jo ihan riittävän pitkään. Näillä perusasioilla on merkitystä tulevaisuudessa, jatkuvuus on yritysten arvonmäärityksessä olennaisin asia. Periteisten autonvalmistajien vauhti kiihtyy siihen tahtiin että laadun ja viimeistelyn merkitys korostuu entisestään.