@NHB kirjoitti:
Mielestä on haitallista rajoittaa keskustelu vain siihen, miksei itse osta jotain firmaa. Tämä on kuitenkin tekniikan lehti eikä mikään sijoituslehti.
Tesla on niin mystinen firma, ettei siitä näköjään voi keskustella vain yhdestä ainoasta näkökulmasta. Tämän keskustelun ja sijoitusaiheisten foorumien keskustelujen välillä on mielestäni poikkeuksellisen pieni sävyero, koska kaikki näkemäni keskustelut ovat mielenkiintoinen sekoitus tekniikkaa ja taloutta.
Tähän on täysin luonteva syykin, josta lienemme peräti samaa mieltä? Kosmisen kovilla arvostuskertoimilla hinnoiteltua kasvuyritystä ei voi hinnoitella tuloslaskelman perusteella, koska sellaisen yrityksen arvo on sen teknisen osaamisen markkinapotentiaalissa.
Miksi et arvosta alalla erittäin poikkeuksellista kasvua?
Totta kai arvostan. Ja tietenkin olen täysin samaa mieltä kasvuyrityksen kasvumotiivista. Etenkin uudella alalla se on täysin välttämätön ja usein myös paras strategia uuden tekniikan arkipäiväistymiseen saakka.
Pidän Teslaa suorastaan maagisena yrityksenä, jossa on jotain samaa kuin 1990-luvun Nokiassa. Yritys, joka löi kaikki ennätykset vuosi toisensa jälkeen ja jonka jokaisessa hankkeessa oli rima maailmanennätyskorkeudessa. Tesla jopa visioi yhden hiekkalaatikon ulkopuolelle eri toimialoille. Visionäärit ovat halpoja ja niitä on maailma pullollaan, mutta teknokraatti ei voi olla arvostamatta yritystä, joka ei tyydy vain visioimaan vaan tekee myös. Voisin itsekin ajaa Teslan autolla aivan hyvin, mutta käytettyjen markkina ei vaan ole vielä valmis minun visioihini.
Yrityksen ihailustani huolimatta P/E 700 ei ole kestävä taso, vaan odotan sen purkautuvan tavalla tai toisella. Koska en harrasta uhkapelejä, en ole valmis lyömään omilla rahoillani vetoa sen puolesta että arvostustaso normalisoituu tuottojen satakertaistumisen eikä osakkeen hinnan laskun kautta. Kyse ei siis ole nykyisen kasvun uskottavuusvajeesta, vaan nykyisen arvostustason vaatimasta millekään alalle poikkeuksellisen suuren kasvun jatkumisvaatimuksesta myös tulevaisuudessa.
Tesla ei ole ainoa yritys, jossa olen jättänyt arvoa pöydälle näine periaatteineni, mutta sen kanssa minun on vain elettävä. Toivotan menestystä mukana oleville.
Yrityksen ihailustani huolimatta P/E 700 ei ole kestävä taso, vaan odotan sen purkautuvan tavalla tai toisella. Koska en harrasta uhkapelejä, en ole valmis lyömään omilla rahoillani vetoa sen puolesta että arvostustaso normalisoituu tuottojen satakertaistumisen eikä osakkeen hinnan laskun kautta. Kyse ei siis ole nykyisen kasvun uskottavuusvajeesta, vaan nykyisen arvostustason vaatimasta millekään alalle poikkeuksellisen suuren kasvun jatkumisvaatimuksesta myös tulevaisuudessa.
Miksi katsot tämän hetken tulosta, vaikka tämän yrityksen kannalta olisi huono asia tehdä merkittävää tulosta tässä vaiheessa? Sehän kertoisi vain sen, ettei Teslan johto osaisi käyttää rahaa elintärkeää kasvuun. Tätä voi miettiä myös siltä kannalta, että jos sinulla olisi joskus näissä keskusteluissa esimerkkinä käyttämäsi Toyotassa omistajana mahdollisuus valita tänä vuonna nykyisen tilanteen (nollakasvun ja kympin tuntumassa olevan P/E) ja Teslan tilanteen (nollatulos ja 50 prosentin kasvu) väliltä, niin kumman valitsisin?
@NHB kirjoitti:
Miksi katsot tämän hetken tulosta, vaikka tämän yrityksen kannalta olisi huono asia tehdä merkittävää tulosta tässä vaiheessa?
Koska en osaa ekstrapoloida kasvuyrityksen tulevaisuutta. Se ei tarkoita etten uskoisi siihen tulevaisuuteen vaan että en ole valmis lyömään omalla rahallani vetoa siitä, että tämän päivän hinnalla ostaja saa kohtuullisessa ajassa kohtuullista tuottoa.
Tällä alalla ei investoinneille tule loppua ikinä, koska pääomavaltaisella toimialalla mukana pysyminen vaatii jatkuvia investointeja kaikilta toimijoilta. En myöskään osaa arvioida mahtuuko huima kasvu jatkumaan niin pitkään, että se pystyy neutraloimaan tänään ostavalle kosmisen suuren arvostuskertoimen kestävälle tasolle ilman merkittävää arvon alennusta. Hyvä yritys ei ole hyvä sijoitus, ellei sitä saa ostaa kohtuullisella hinnalla.
@NHB kirjoitti:
Miksi katsot tämän hetken tulosta, vaikka tämän yrityksen kannalta olisi huono asia tehdä merkittävää tulosta tässä vaiheessa?
Koska en osaa ekstrapoloida kasvuyrityksen tulevaisuutta. Se ei tarkoita etten uskoisi siihen tulevaisuuteen vaan että en ole valmis lyömään omalla rahallani vetoa siitä, että tämän päivän hinnalla ostaja saa kohtuullisessa ajassa kohtuullista tuottoa.
Tällä alalla ei investoinneille tule loppua ikinä, koska pääomavaltaisella toimialalla mukana pysyminen vaatii jatkuvia investointeja kaikilta toimijoilta. En myöskään osaa arvioida mahtuuko huima kasvu jatkumaan niin pitkään, että se pystyy neutraloimaan tänään ostavalle kosmisen suuren arvostuskertoimen kestävälle tasolle ilman merkittävää arvon alennusta. Hyvä yritys ei ole hyvä sijoitus, ellei sitä saa ostaa kohtuullisella hinnalla.
Onko keskustelu yrityksen tulevaisuudesta ja strategiasta aina käännettävä siihen, että ostanko vai en? Tämä tekee keskustelusta aika yksiulotteisen. Itse koen muutenkin aika omituiseksi omien tulojensa julkisen läpikäynnin tekniikan alan foorumilla.
Luonnollisesti investointeja on aina, mutta yritys, joka kavattaa tuotantoaan puolella vuosittain, kehittää paljon uutta teknologiaa ja laajentaa malliperhettään, investoi aivan eri tavalla kuin staattisemmassa tilanteessa oleva firma.
Olisiko, näin jälkeenpäin katsoen, esimerkiksi kahden vuoden takainen osakkeen hinta, joka oli noin kahdeskymmenesosa nykyisestä, ollut kohtuullinen hinta yhdestä lapusta? P/E-analyysi antoi varmaam tuolloinkin tuloksen: osakkeen hinta on kohtuuton.
Jos tätä vähän yksinkertaistaa, niin jotta osake ei olisi täysin spekulatiivinen, pitäisi sen jossain vaiheessa peilata yrityksen tulosta. Toki ymmärrän että yrityksen arvo ei tule menneistä eikä edes nykytilasta, vaan odotusarvosta. Mutta silti.
Karkeita lukuja joissa on dollareita ja euroja sekaisin, mutta se ei nyt haittaa isoa kuvaa.
Volkswagenin arvo on n. 120 miljardia, ja P/E 12, eli tekevät 10 mrd vuositulosta. Toyotasta en ole ihan varma tiedon luotettavuudesta koska taskulaskimesta loppui nollat jenejä laskiessa, mutta olin löytävinäni dollarimääräiseksi markkina-arvoksi 243mrd, P/E 15 eli tulos n 16mrd USD.
Teslan arvo on viisinkertainen Volkkariin nähden, uskotaanko että kasvuvaiheen jälkeen Tesla pystyy tekemään 50mrd tulosta? Tuleeko volyymi ja/tai tuotantotekniikka olemaan niin hyvä että tulos on kolminkertainen nykyiseen Toyotaan nähden?
Minä en usko, mutta olen ollut väärässä aiemminkin.
Lisään tähän vielä että ainakin ennakkotietojen perusteella esim. Kia EV 6 tulee kilpailemaan Teslan kanssa monessa suhteessa. Eikä hintakaan ole kovin paha, melkein 600 heppainen GT-versio maksaa rapiat 70keur. Työsuhdeautoilijalle se on kuitenkin edullinen verotusarvoalennuksen myötä.
Ja joo, hevosvoimat (joiden käyttäminen mittayksikkönä on vähän tympeää, sori siitä) eivät tietenkään ole ainoa kriteeri, mutta kyllä niitä Teslojakin kiihtyvyyden takia ostetaan.
@NHB kirjoitti:
Onko keskustelu yrityksen tulevaisuudesta ja strategiasta aina käännettävä siihen, että ostanko vai en?
Katsoin pari sivua taaksepäin ja minusta näyttää, että taloutta koskevissa kommenteissani olen lähinnä vastaillut muiden kysymyksiin. Minustakin taloutta on tullut tässä keskustelussa jo vähän liikaakin, mutta en pidä silti kohtuuttomana hyvää tulosta hehkutettaessa muistuttaa sen tulleen päästökaupasta ja bitcoineista.
@▫️ kirjoitti:
Siinä voi puolen miljoonan euron auton ostajaa harmittaa kun 70.000 euron KIa kiihtyy paremmin.
Jos jaksaa harmistua siitä, että joku on nopeampi, se riski vaanii liikenteessä aina. Kymppitonnin turbobusa syö noita paikallaan päriseviä muovilättänöitä aamupalakseen 0 - 300 km/h kiihdytyksessä, joten jos bang-for-buck on paremmuuden mittari, niin optimi on pitkälinkkuinen mopo.
Toki tilanne on Kian kannalta houkutteleva, koska muut viivalle löydetyt autot mahdollisesti ostetaan keskimääräistä suuremmalla suorituskykypainotuksella. Hyvinhän tuo sähkäri lähtee.
Näen tämän genren mainokset väistämättömänä asiana tekemässä sähköautosta kiinnostavan. Juuri näin niitä pitääkin markkinoida, koska järkiargumentit eivät vaan myy. Liikenteen kannalta en pidä välttämättä yksinomaan hyvänä asiana, että paikaltaan moottoripyörän tavoin tai ensimmäiset metrit jopa sitä ripeämmin viivalta irtoavan auton voi ostaa kuka tahansa ja sitä osaa kiihdyttää kuka tahansa. Tulevaisuus näyttää, onko huoleni aiheellinen vai ei?
Ja tämä ei missään tapauksessa ole sähköauton vika. Päinvastoin, se on hienon tekniikan tarjoama mahdollisuus, jonka sivuvaikutuksena väärinkäyttäjiä voidaan jatkossa etsiä yhä laajemmalla seulalla, kun ripeästi kiihdyttääkseen ei tarvitse enää pukea laittaa puolta miljoonaa autoon eikä pukea kypärää ja nahkoja ja opetella käyttämään kaasua ja kytkintä.
Maailman sivu vauhtisokeat ovat ajaneet ensimmäisestä kurvista metsään, niin moottoripyörillä kuin autoilla. Molempien laitteiden hallintaan vaaditaan tietyn pituinen kokemus (taito) ja ymmärrys rajoista, tyyliin harjoitus tekee mestareita. Kiihdytykset autojen perään ovat myös tämän lajin nurja puoli, perin ikävin seurauksin.
Aivan. Mutta nyt tajuntaa laajentava kiihtyvyys tulee myös sellaisten saavutettaville, jotka eivät maksa autostaan puolta miljoonaa eivätkä osaa ajaa moottoripyörää. Ja pettävällä tavalla se ohjus näyttää ihan tavalliselta autolta. B-luokan ajokortti riittää, mutta nähtäväksi jää, ovatko itsekuri ja muut valmiudet oikeasti hyväkulkuisen ajokin tasolla? Toistan jälleen, että tämä ei siis ole sähköauton vika, vaan päinvastoin täsmällisesti reagoiva voimalinja on mainio kapine. Jos kaasu käy kerrankin pohjassa moottoriradan ulkopuolella, silloinhan työntövoimaa on ostettu ihan liian vähän. Kuljettajan omianisuuksia minä tässä epäilen, koska suurin osa meistä ei ole tottunut vehkeisiin, jotka oikeasti lähtevät käskettäessä.
Tonniluokan mopon tavoin Tesla lähtee paikaltaan tavalla, jossa jokaiseen ensi kertaa kokeiltavaan asiaan pitää varata paljon vapaata tilaa ympärille ja paljon toistoja. Kun täysi teho vapautetaan, asioita alkaa tapahtua niin nopeasti, ettei kenenkään havaintokyky riitä oppimaan lennossa. Eteneminen siirtyy toiseen ulottuvuuteen, jota ihminen voi hallita ainoastaan tietämällä mitä seuraavaksi tapahtuu. Siksi kaikki temput pitää harjoitella valmiiksi, koska Jumalan Käden paiskatessa muoviluodin kosmisella pakonopeudella kohti suoran toista päätä ei aikaa oppimiselle enää ole. Kaikki ilmiöt avaruuden kapenemisesta Millenium Falconin valon nopeuteen kiihdytyksen tavoin pitää olla jo valmiiksi opittuna.
Jedi-ritarikin tietää, että voimasta hullaantuminen voi suistaa pimeälle puolelle.
May The Force be with you!
(but treat it with respect)
@740 GLE kirjoitti:
Aivan. Mutta nyt tajuntaa laajentava kiihtyvyys tulee myös sellaisten saavutettaville, jotka eivät maksa autostaan puolta miljoonaa eivätkä osaa ajaa moottoripyörää. Ja pettävällä tavalla se ohjus näyttää ihan tavalliselta autolta. B-luokan ajokortti riittää, mutta nähtäväksi jää, ovatko itsekuri ja muut valmiudet oikeasti hyväkulkuisen ajokin tasolla? Toistan jälleen, että tämä ei siis ole sähköauton vika, vaan päinvastoin täsmällisesti reagoiva voimalinja on mainio kapine. Jos kaasu käy kerrankin pohjassa moottoriradan ulkopuolella, silloinhan työntövoimaa on ostettu ihan liian vähän. Kuljettajan omianisuuksia minä tässä epäilen, koska suurin osa meistä ei ole tottunut vehkeisiin, jotka oikeasti lähtevät käskettäessä.
Tonniluokan mopon tavoin Tesla lähtee paikaltaan tavalla, jossa jokaiseen ensi kertaa kokeiltavaan asiaan pitää varata paljon vapaata tilaa ympärille ja paljon toistoja. Kun täysi teho vapautetaan, asioita alkaa tapahtua niin nopeasti, ettei kenenkään havaintokyky riitä oppimaan lennossa. Eteneminen siirtyy toiseen ulottuvuuteen, jota ihminen voi hallita ainoastaan tietämällä mitä seuraavaksi tapahtuu. Siksi kaikki temput pitää harjoitella valmiiksi, koska Jumalan Käden paiskatessa muoviluodin kosmisella pakonopeudella kohti suoran toista päätä ei aikaa oppimiselle enää ole. Kaikki ilmiöt avaruuden kapenemisesta Millenium Falconin valon nopeuteen kiihdytyksen tavoin pitää olla jo valmiiksi opittuna.
Jedi-ritarikin tietää, että voimasta hullaantuminen voi suistaa pimeälle puolelle.
May The Force be with you!
(but treat it with respect)
Tämäkin taisi olla aivan puhdas uutisankka, josta vain iltapäivälehtikansa villiintyi. Tesla toki kertoi jo heti alkuun, ettei ollut mahdollista, että auto olisi ajanut itse.
Yllä esittämäni epäilyksen vastakohtana tuo Teslan tarjoama telemetria on loistava turva vastuulliselle kuljettajalle, joka toivottavasti saa jatkossa tukea valmistajalta mikäli tarvitsee oikeudessa näyttöjä oman ajamisensa lain mukaisuudesta.
Onko tästä jo ennakkotapauksia, joissa omistaja on pyytänyt ja saanut joltain tietyltä ajomatkalta tallennettua dataa näyttönä omasta puolestaan? Teknisesti tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, jos valmistaja tallentaa datan autokohtaisesti ja jos heiltä löytyy logistiikka datan toimittamiseen asiakkaan pyynnöstä?
Tuosta Tesla-kolarista ei ole vielä taidettu saada mitään dataa talteen, koska dataloggeri on pahoin palanut. Teslan Autopilot ei kytkeydy päälle, jos tiessä ei ole reunaviivoja ja siihen perustuu ajatus, että Autopilot ei voinut olla päällä. Auton tiedoista Teslan tietokannasta nähdään, että kolariautoon ei ole ostettu FSD-ominaisuutta eli ns. itsestään ajo-ominaisuutta, joten siinä oleva autopilottikaan ei pysty ohjaamaan autoa itsenäisesti eikä FSD:kään ohjaisi autoa itsenäisesti vaan kuskin pitäisi antaa momenttia rattiin.
Tivin artikkelin mukaan kolari tapahtui 170m liikkeelle lähdön jälkeen eli ei kovin monen sekunnin ajon jälkeen.
Joku lehti oli testannut ja saanut Teslan liikkeelle ilman kuskia niin, että kuski ensin ajoi autoa, kytki Autopilotin päälle ja sääti (vakkarin vivulla) nopeuden nollaan, jolloin auto pysähtyi autopilotin pysyessä päällä. Sitten heppu ripusti ketjun ratin puolaan antamaan momenttia, hivuttautui repsikan paikalle ovea avaamatta ja sääti nopeutta ylös, jolloin auto lähti liikkeelle.
Kolaritapauksessa autopilotin päälle kytkeytymisen ei olisi pitänyt olla mahdollista eikä Tivin artikkelissa mainitun testin mukaan ollutkaan mahdollista.
Aiheesta on tekstiä www.teslarati.com sivustolla. Siellä on juttu myös toisesta tapauksesta, jossa epäillään olevan mukana autopilotin laiton käyttö.
Em. toinen tapaushan oli 25-vuotias tyyppi, joka toistuvasti liikkuu Model 3 Teslallaan istuskellen itse takapenkillä ja kuskin paikka on tyhjänä. Tyyppi on jäänyt kiinni jo aikaisemminkin ja äskettäisen ajelun jälkeenkin Highway poliisi otti tyypin kiinni ja tyyppi joutui viettämään yön putkassa. Mutta on ilmoittanut aikovansa jatkaa ajelujaan, koska on testanut ja luotettavaksi havainnut Teslan jarrut!? Kai nuo jutut paikkansa pitävät, koska Teslarati-sivusto kuitenkin taitaa olla Tesla-myönteinen eli ei luulisi trollaavan asioilla.
Nyt on epäselvää Teslan huhtikuun tuotantomäärät Kiinassa. Jossain vaiheessa oli raportoitu, että n. 25.000 Teslaa meni Kiinan markkinoille ja vielä lisäksi 14.000kpl Kiinasta vientiin. Luvuissa taitaakin olla sekaannus ja yhteismäärä oli tuon 25.000kpl ja niistä 11.000kpl Kiinaan.
Teslaratin juttuja lainaan.
Edit: brake-check taitaakin Teslaratin jutussa tarkoittaa, että hänen edellään ajanut on äkkijarruttanut "testatakseen" tai "varoittaakseen" takana tulevaa. Brake-checking ja tailgating - aina oppii uusia sanontoja, kun googlettaa muistaa.
@HybridRules kirjoitti:
Tuosta Tesla-kolarista ei ole vielä taidettu saada mitään dataa talteen, koska dataloggeri on pahoin palanut. Teslan Autopilot ei kytkeydy päälle, jos tiessä ei ole reunaviivoja ja siihen perustuu ajatus, että Autopilot ei voinut olla päällä. Auton tiedoista Teslan tietokannasta nähdään, että kolariautoon ei ole ostettu FSD-ominaisuutta eli ns. itsestään ajo-ominaisuutta, joten siinä oleva autopilottikaan ei pysty ohjaamaan autoa itsenäisesti eikä FSD:kään ohjaisi autoa itsenäisesti vaan kuskin pitäisi antaa momenttia rattiin.
Tässä tapauksessa auton lokista löytyisikin todennäköisesti lähinnä kuljettajan kannalta raskauttavaa evidenssiä, joka sinänsä sekin on aivan omiaan suojaamaan Teslaa kohtuuttomilta vastuilta selkeiden väärinkäytösten tapauksissa.
Ajattelinkin muita tapauksia, joissa Teslan kuljettajan epäillään tehneen jotain laitonta. Jos hän tietää olleensa kuljettajana ja toimineensa lain puitteissa, minulla ainakin tulisi kova halu tuoda oikeudenkäyntiin omana näyttönäni telemetriatiedot kukkahattumaisen lainkuuliaisesta ajotavastani ennen törmäystä.
Teslalle kertyy tuota tietoa eri autoista valtavasti ja sen voisi teknisesti kohtuuvaivalla monetisoimaan Teslakuljettajien lakiavustajan käyttöön. Eri asia on, haluavatko tehdä sitä? Ja haluaako kuljettaja tuoda esiin virtuaalisen ajopiirturinsa tapahtumat ennen onnettomuutta, koska se paljastaa hänen käsialansa armotta?
Huhun olen kuullut tiellä olleeseen kuoppaan rikki ajetusta vanteesta, jossa tienpitäjä olisi yrittänyt kiemurrella nopeusrajoitukseen vedoten, jolloin kuljettaja olisi pyytänyt ja saanut näytökseen auton lokin kyseiseltä reitiltä, josta näkyy selvästi ajonopeus ennen matkan pysähtymistä yhden renkaan ja vanteen rikkoutumiseen kuopassa, mutta en ole löytänyt tälle vahvistusta? Kyse voi olla joko urbaanista legendasta tai manuaalisti esiin kaivetusta datasta, joka tarjottiin asiakkaalle goodwillinä tai Teslan vakiokäytäntönä olevasta proseduurista - en tiedä mikä näistä osuu parhaiten?
@740 GLE kirjoitti:
Onko tästä jo ennakkotapauksia, joissa omistaja on pyytänyt ja saanut joltain tietyltä ajomatkalta tallennettua dataa näyttönä omasta puolestaan? Teknisesti tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, jos valmistaja tallentaa datan autokohtaisesti ja jos heiltä löytyy logistiikka datan toimittamiseen asiakkaan pyynnöstä?
Onhan noita kyselty ja saatu. Sitä en tiedä, onko käytetty oikeudessa ja mikä on ollut vastaanotto.
Sinällään asiassa ei ole mitään ihmeellistä, minullakin on käytössä softa, joka kertää jatkuvasti "kaiken" ajamisiini liittyvän datan pilveen jemmaan ja piirtelee siitä kauniita käppyröitä ja piirakoita. Saatavilla on siis yksityiskohtaista dataa hetkellisistä nopeuksista, auton sijainnista, käytetystä tehosta, sisä- ja ulkolämpötilasta ja monesta monesta muusta asiasta. Samoin latauksista saa vaikka mitä kiinnostavaa irti.
Jos joskus tulee joku aiheeton oikeustapaus, niin aion varmasti hyödyntää noita puolustuksessani.
Kuka viisas osaa kertoa, miten pelkkään kameratekniikkaan perustuva Autopilot pystyy käytännön elämässä toimimaan? Tesla on toimittanut asiakkaille ensimmäiset 3 ja Y -mallit, joissa tutkaa ei enää käytetä.
Sinänsä näkemiseen perustuva luoviminen on toimiva periaate, niinhän ihminenkin helpoiten voi liikkua. Näkökyky tekee etenemisestä huomattavasti helpompaa kuin sokean ihmisen kuuloon ja kepillä koputteluun perustuva ympäristön hahmottaminen.
Mutta. Minulla Tesla aika usein ilmoittaa, että yksi tai useampi kamera on blocked. Sateen, huurtumisen, lumen jne. takia. Ja lasille tiivistyvän kosteuden takia.
Teslassa Cruise Controll eli vakionopeudensäädin tekee enemmän kuin vain seuraa edellä ajavaa. Se mm. osaa säätää nopeuden liikenneympyrässä ja se valvoo risteyksissä myös sivutieltä tulevia ja reagoi pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin.
Toisaalta vakionopeudensäädin ei toimi ollenkaan, jos on huono olosuhde. Esim. todella rankka sade estää koko vakkarin käytön. Jos olisin ollut päättämässä Teslan tuotekehityksestä, olisin toteuttanut vakkarin niin, että kaikki hienoudet ovat päällä, kun ympäristöolosuhde sen salliin, mutta huonolla kelillä vakkari toimisi kuten tavallisten autojen vakkari. Vajaan vuoden aikana ei ole ollut kuin yhden käden sormilla laskettava määrä (ellei kyseessä ole entisen sirkkelin hoitajan känny). Vaikka jotkut kamerat ovat "blocked", ei vakkari aina lakkaa toimimasta, mutta autopilot ei mene päälle, jos kameroita on pois pelistä.
Pitääkö Teslan hankintaa harkitsevan olla huolissaan, kun tutka pudotetaan kokonaan pois keinovalikoimasta?
Elon Musk: Tesla peruuttaa ”pitkän matkan mallinsa”
Tesla Model S Plaid + -mallin tuotanto peruutetaan, toimitusjohtaja Elon Musk kertoi sunnuntaina twiitissään
@Topi27 kirjoitti:
Elon Musk: Tesla peruuttaa ”pitkän matkan mallinsa”
Tesla Model S Plaid + -mallin tuotanto peruutetaan, toimitusjohtaja Elon Musk kertoi sunnuntaina twiitissään
Musk sanoi, ettei 830km range ole tarpeen. Olen samaa mieltä, jos noin pitkä range nostaa merkittävästi auton hintaa. Tietenkin pidempi range on aina parempi kuin lyhyt range, mutta olen pärjännyt ihan hyvin 500km rangen akulla ja joku 600+ olisi jo oikein hyvä. En ole enää ladannut akkua täyteen pitkälle matkalle lähtiessäkään, koska jos matkalla joka tapauksessa pitää ladata, niin ei ole käytännön hyötyä ladata akkua piripintaan, joka lyhentää sitten akun elinikääkin. Vajaampi akku latautuu nopeasti ja jonkun 10 - 20 ekan kWh:n rännittäminen akkuun ei kauaa vie, kun lähtötaso on 20% nurkilla.
En ole enää ladannut akkua täyteen pitkälle matkalle lähtiessäkään, koska jos matkalla joka tapauksessa pitää ladata, niin ei ole käytännön hyötyä ladata akkua piripintaan, joka lyhentää sitten akun elinikääkin. Vajaampi akku latautuu nopeasti ja jonkun 10 - 20 ekan kWh:n rännittäminen akkuun ei kauaa vie, kun lähtötaso on 20% nurkilla.
Muutos siitä kehitysvaiheesta, kun NHB oli ihan tyhmä edes ehdottaessaan akun latauksen ääripäiden käyttämistä vain tarvittaessa, näkyy olevan täydellinen.
Olisikohan TM:lle paikallaan todeta nyt puoli kuuta edellisen uutisen jälkeen, että ehkä Norjan myynti ei sittenkään ole Muskille syy huolestua? Aivan kuten kaikki vähänkään aihepiiriä seuranneet odottivatkin, on M3 taas kvartaalin viimeisellä kuulla rynninyt voimalla rekisteröintilistalla ja ottanut paikkansa Norjan suosituimpana autona. M3:a on kuluvan kuun aikana rekiteröity tätä kirjoitettaessa jo yli 1200 yksilöä ja noin tuplat verrattuna toiseksi suosituimpaan eli Fordin sähköponiin. Vauhti näyttää kiihtyvän ja kuu on vasta puolivälissä. Ja sekin on jo selvää, että heinä- ja elokuussa M3:n sijoitus tippuu, koska autoja ei yksinkertaisesti saavu Eurooppaan isoja määriä. Ehkä siitäkin taas saa yhden klikkiotsikon tehtailtua.
En ole enää ladannut akkua täyteen pitkälle matkalle lähtiessäkään, koska jos matkalla joka tapauksessa pitää ladata, niin ei ole käytännön hyötyä ladata akkua piripintaan, joka lyhentää sitten akun elinikääkin. Vajaampi akku latautuu nopeasti ja jonkun 10 - 20 ekan kWh:n rännittäminen akkuun ei kauaa vie, kun lähtötaso on 20% nurkilla.
Muutos siitä kehitysvaiheesta, kun NHB oli ihan tyhmä edes ehdottaessaan akun latauksen ääripäiden käyttämistä vain tarvittaessa, näkyy olevan täydellinen.
Sinulta meni pointti ohi. Kun täyteen ladattu akku ei riitä edestakaiseen matkaan, ei välilataamista pysty välttämään ja kun niin on, niin mitä vajaammalla akulla menee laturille, sitä nopeammin akku lataantuu. Koskee tietysti parhaiten Teslan omia pikalatausasemia. Ylipäätään akkua ei kannata ladata täyteen reissulla ollessa, vaan ladata sopivasti, jotta pääsee seuraavalle laturille optimaalisen etäisyyden päähän. Suomessa ajaessa minun ei kylläkään ole tarvinnut käyttää kuin yhtä välilatausta toistaiseksi.
Olen alusta alkaen ladannut Teslan suosituksen mukaan eli kotikulmilla kurvaillessa en ole ladannut yli 90% ja nyt viime aikoina en ole ladannut täyteen pitkillekään matkoille.
Sinä sanoit NHB:n olevan tyhmä ja mikäpä minä olen siitä vastaväitteitä esittämään.
@HybridRules kirjoitti:
Olen alusta alkaen ladannut Teslan suosituksen mukaan eli kotikulmilla kurvaillessa en ole ladannut yli 90% ja nyt viime aikoina en ole ladannut täyteen pitkillekään matkoille.
Sinä sanoit NHB:n olevan tyhmä ja mikäpä minä olen siitä vastaväitteitä esittämään.
Mutta silti olen ollut aivan väärässä, kun ehdottelin tuollaista.
Juu kaikki ehdotukseni ovat mielestäsi ihan tyhmiä, etkä tietenkään ole kääntänyt takkiasi: "Sähköauto soveltuu vain harvoille kuten NHB:lle, joka ajaa niin vähän, ettei autoa edes tarvitse".
Tesla on niin mystinen firma, ettei siitä näköjään voi keskustella vain yhdestä ainoasta näkökulmasta. Tämän keskustelun ja sijoitusaiheisten foorumien keskustelujen välillä on mielestäni poikkeuksellisen pieni sävyero, koska kaikki näkemäni keskustelut ovat mielenkiintoinen sekoitus tekniikkaa ja taloutta.
Tähän on täysin luonteva syykin, josta lienemme peräti samaa mieltä? Kosmisen kovilla arvostuskertoimilla hinnoiteltua kasvuyritystä ei voi hinnoitella tuloslaskelman perusteella, koska sellaisen yrityksen arvo on sen teknisen osaamisen markkinapotentiaalissa.
Totta kai arvostan. Ja tietenkin olen täysin samaa mieltä kasvuyrityksen kasvumotiivista. Etenkin uudella alalla se on täysin välttämätön ja usein myös paras strategia uuden tekniikan arkipäiväistymiseen saakka.
Pidän Teslaa suorastaan maagisena yrityksenä, jossa on jotain samaa kuin 1990-luvun Nokiassa. Yritys, joka löi kaikki ennätykset vuosi toisensa jälkeen ja jonka jokaisessa hankkeessa oli rima maailmanennätyskorkeudessa. Tesla jopa visioi yhden hiekkalaatikon ulkopuolelle eri toimialoille. Visionäärit ovat halpoja ja niitä on maailma pullollaan, mutta teknokraatti ei voi olla arvostamatta yritystä, joka ei tyydy vain visioimaan vaan tekee myös. Voisin itsekin ajaa Teslan autolla aivan hyvin, mutta käytettyjen markkina ei vaan ole vielä valmis minun visioihini.
Yrityksen ihailustani huolimatta P/E 700 ei ole kestävä taso, vaan odotan sen purkautuvan tavalla tai toisella. Koska en harrasta uhkapelejä, en ole valmis lyömään omilla rahoillani vetoa sen puolesta että arvostustaso normalisoituu tuottojen satakertaistumisen eikä osakkeen hinnan laskun kautta. Kyse ei siis ole nykyisen kasvun uskottavuusvajeesta, vaan nykyisen arvostustason vaatimasta millekään alalle poikkeuksellisen suuren kasvun jatkumisvaatimuksesta myös tulevaisuudessa.
Tesla ei ole ainoa yritys, jossa olen jättänyt arvoa pöydälle näine periaatteineni, mutta sen kanssa minun on vain elettävä. Toivotan menestystä mukana oleville.
Miksi katsot tämän hetken tulosta, vaikka tämän yrityksen kannalta olisi huono asia tehdä merkittävää tulosta tässä vaiheessa? Sehän kertoisi vain sen, ettei Teslan johto osaisi käyttää rahaa elintärkeää kasvuun. Tätä voi miettiä myös siltä kannalta, että jos sinulla olisi joskus näissä keskusteluissa esimerkkinä käyttämäsi Toyotassa omistajana mahdollisuus valita tänä vuonna nykyisen tilanteen (nollakasvun ja kympin tuntumassa olevan P/E) ja Teslan tilanteen (nollatulos ja 50 prosentin kasvu) väliltä, niin kumman valitsisin?
Koska en osaa ekstrapoloida kasvuyrityksen tulevaisuutta. Se ei tarkoita etten uskoisi siihen tulevaisuuteen vaan että en ole valmis lyömään omalla rahallani vetoa siitä, että tämän päivän hinnalla ostaja saa kohtuullisessa ajassa kohtuullista tuottoa.
Tällä alalla ei investoinneille tule loppua ikinä, koska pääomavaltaisella toimialalla mukana pysyminen vaatii jatkuvia investointeja kaikilta toimijoilta. En myöskään osaa arvioida mahtuuko huima kasvu jatkumaan niin pitkään, että se pystyy neutraloimaan tänään ostavalle kosmisen suuren arvostuskertoimen kestävälle tasolle ilman merkittävää arvon alennusta. Hyvä yritys ei ole hyvä sijoitus, ellei sitä saa ostaa kohtuullisella hinnalla.
Onko keskustelu yrityksen tulevaisuudesta ja strategiasta aina käännettävä siihen, että ostanko vai en? Tämä tekee keskustelusta aika yksiulotteisen. Itse koen muutenkin aika omituiseksi omien tulojensa julkisen läpikäynnin tekniikan alan foorumilla.
Luonnollisesti investointeja on aina, mutta yritys, joka kavattaa tuotantoaan puolella vuosittain, kehittää paljon uutta teknologiaa ja laajentaa malliperhettään, investoi aivan eri tavalla kuin staattisemmassa tilanteessa oleva firma.
Olisiko, näin jälkeenpäin katsoen, esimerkiksi kahden vuoden takainen osakkeen hinta, joka oli noin kahdeskymmenesosa nykyisestä, ollut kohtuullinen hinta yhdestä lapusta? P/E-analyysi antoi varmaam tuolloinkin tuloksen: osakkeen hinta on kohtuuton.
Jos tätä vähän yksinkertaistaa, niin jotta osake ei olisi täysin spekulatiivinen, pitäisi sen jossain vaiheessa peilata yrityksen tulosta. Toki ymmärrän että yrityksen arvo ei tule menneistä eikä edes nykytilasta, vaan odotusarvosta. Mutta silti.
Karkeita lukuja joissa on dollareita ja euroja sekaisin, mutta se ei nyt haittaa isoa kuvaa.
Volkswagenin arvo on n. 120 miljardia, ja P/E 12, eli tekevät 10 mrd vuositulosta. Toyotasta en ole ihan varma tiedon luotettavuudesta koska taskulaskimesta loppui nollat jenejä laskiessa, mutta olin löytävinäni dollarimääräiseksi markkina-arvoksi 243mrd, P/E 15 eli tulos n 16mrd USD.
Teslan arvo on viisinkertainen Volkkariin nähden, uskotaanko että kasvuvaiheen jälkeen Tesla pystyy tekemään 50mrd tulosta? Tuleeko volyymi ja/tai tuotantotekniikka olemaan niin hyvä että tulos on kolminkertainen nykyiseen Toyotaan nähden?
Minä en usko, mutta olen ollut väärässä aiemminkin.
Lisään tähän vielä että ainakin ennakkotietojen perusteella esim. Kia EV 6 tulee kilpailemaan Teslan kanssa monessa suhteessa. Eikä hintakaan ole kovin paha, melkein 600 heppainen GT-versio maksaa rapiat 70keur. Työsuhdeautoilijalle se on kuitenkin edullinen verotusarvoalennuksen myötä.
Ja joo, hevosvoimat (joiden käyttäminen mittayksikkönä on vähän tympeää, sori siitä) eivät tietenkään ole ainoa kriteeri, mutta kyllä niitä Teslojakin kiihtyvyyden takia ostetaan.
Siinä voi puolen miljoonan euron auton ostajaa harmittaa kun 70.000 euron KIa kiihtyy paremmin.
Katsoin pari sivua taaksepäin ja minusta näyttää, että taloutta koskevissa kommenteissani olen lähinnä vastaillut muiden kysymyksiin. Minustakin taloutta on tullut tässä keskustelussa jo vähän liikaakin, mutta en pidä silti kohtuuttomana hyvää tulosta hehkutettaessa muistuttaa sen tulleen päästökaupasta ja bitcoineista.
Jos jaksaa harmistua siitä, että joku on nopeampi, se riski vaanii liikenteessä aina. Kymppitonnin turbobusa syö noita paikallaan päriseviä muovilättänöitä aamupalakseen 0 - 300 km/h kiihdytyksessä, joten jos bang-for-buck on paremmuuden mittari, niin optimi on pitkälinkkuinen mopo.
Toki tilanne on Kian kannalta houkutteleva, koska muut viivalle löydetyt autot mahdollisesti ostetaan keskimääräistä suuremmalla suorituskykypainotuksella. Hyvinhän tuo sähkäri lähtee.
Näen tämän genren mainokset väistämättömänä asiana tekemässä sähköautosta kiinnostavan. Juuri näin niitä pitääkin markkinoida, koska järkiargumentit eivät vaan myy. Liikenteen kannalta en pidä välttämättä yksinomaan hyvänä asiana, että paikaltaan moottoripyörän tavoin tai ensimmäiset metrit jopa sitä ripeämmin viivalta irtoavan auton voi ostaa kuka tahansa ja sitä osaa kiihdyttää kuka tahansa. Tulevaisuus näyttää, onko huoleni aiheellinen vai ei?
Ja tämä ei missään tapauksessa ole sähköauton vika. Päinvastoin, se on hienon tekniikan tarjoama mahdollisuus, jonka sivuvaikutuksena väärinkäyttäjiä voidaan jatkossa etsiä yhä laajemmalla seulalla, kun ripeästi kiihdyttääkseen ei tarvitse enää pukea laittaa puolta miljoonaa autoon eikä pukea kypärää ja nahkoja ja opetella käyttämään kaasua ja kytkintä.
Maailman sivu vauhtisokeat ovat ajaneet ensimmäisestä kurvista metsään, niin moottoripyörillä kuin autoilla. Molempien laitteiden hallintaan vaaditaan tietyn pituinen kokemus (taito) ja ymmärrys rajoista, tyyliin harjoitus tekee mestareita. Kiihdytykset autojen perään ovat myös tämän lajin nurja puoli, perin ikävin seurauksin.
Aivan. Mutta nyt tajuntaa laajentava kiihtyvyys tulee myös sellaisten saavutettaville, jotka eivät maksa autostaan puolta miljoonaa eivätkä osaa ajaa moottoripyörää. Ja pettävällä tavalla se ohjus näyttää ihan tavalliselta autolta. B-luokan ajokortti riittää, mutta nähtäväksi jää, ovatko itsekuri ja muut valmiudet oikeasti hyväkulkuisen ajokin tasolla? Toistan jälleen, että tämä ei siis ole sähköauton vika, vaan päinvastoin täsmällisesti reagoiva voimalinja on mainio kapine. Jos kaasu käy kerrankin pohjassa moottoriradan ulkopuolella, silloinhan työntövoimaa on ostettu ihan liian vähän. Kuljettajan omianisuuksia minä tässä epäilen, koska suurin osa meistä ei ole tottunut vehkeisiin, jotka oikeasti lähtevät käskettäessä.
Tonniluokan mopon tavoin Tesla lähtee paikaltaan tavalla, jossa jokaiseen ensi kertaa kokeiltavaan asiaan pitää varata paljon vapaata tilaa ympärille ja paljon toistoja. Kun täysi teho vapautetaan, asioita alkaa tapahtua niin nopeasti, ettei kenenkään havaintokyky riitä oppimaan lennossa. Eteneminen siirtyy toiseen ulottuvuuteen, jota ihminen voi hallita ainoastaan tietämällä mitä seuraavaksi tapahtuu. Siksi kaikki temput pitää harjoitella valmiiksi, koska Jumalan Käden paiskatessa muoviluodin kosmisella pakonopeudella kohti suoran toista päätä ei aikaa oppimiselle enää ole. Kaikki ilmiöt avaruuden kapenemisesta Millenium Falconin valon nopeuteen kiihdytyksen tavoin pitää olla jo valmiiksi opittuna.
Jedi-ritarikin tietää, että voimasta hullaantuminen voi suistaa pimeälle puolelle.
May The Force be with you!
(but treat it with respect)
Juurikin näin!
https://www.tivi.fi/uutiset/uusi-kaanne-mystisen-tesla-kolarin-tutkinnassa-ohjausavustin-ei-voinut-toimia/4c3dbdd3-d917-4706-915d-235aed63817c
Tämäkin taisi olla aivan puhdas uutisankka, josta vain iltapäivälehtikansa villiintyi. Tesla toki kertoi jo heti alkuun, ettei ollut mahdollista, että auto olisi ajanut itse.
Yllä esittämäni epäilyksen vastakohtana tuo Teslan tarjoama telemetria on loistava turva vastuulliselle kuljettajalle, joka toivottavasti saa jatkossa tukea valmistajalta mikäli tarvitsee oikeudessa näyttöjä oman ajamisensa lain mukaisuudesta.
Onko tästä jo ennakkotapauksia, joissa omistaja on pyytänyt ja saanut joltain tietyltä ajomatkalta tallennettua dataa näyttönä omasta puolestaan? Teknisesti tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, jos valmistaja tallentaa datan autokohtaisesti ja jos heiltä löytyy logistiikka datan toimittamiseen asiakkaan pyynnöstä?
Tuosta Tesla-kolarista ei ole vielä taidettu saada mitään dataa talteen, koska dataloggeri on pahoin palanut. Teslan Autopilot ei kytkeydy päälle, jos tiessä ei ole reunaviivoja ja siihen perustuu ajatus, että Autopilot ei voinut olla päällä. Auton tiedoista Teslan tietokannasta nähdään, että kolariautoon ei ole ostettu FSD-ominaisuutta eli ns. itsestään ajo-ominaisuutta, joten siinä oleva autopilottikaan ei pysty ohjaamaan autoa itsenäisesti eikä FSD:kään ohjaisi autoa itsenäisesti vaan kuskin pitäisi antaa momenttia rattiin.
Tivin artikkelin mukaan kolari tapahtui 170m liikkeelle lähdön jälkeen eli ei kovin monen sekunnin ajon jälkeen.
Joku lehti oli testannut ja saanut Teslan liikkeelle ilman kuskia niin, että kuski ensin ajoi autoa, kytki Autopilotin päälle ja sääti (vakkarin vivulla) nopeuden nollaan, jolloin auto pysähtyi autopilotin pysyessä päällä. Sitten heppu ripusti ketjun ratin puolaan antamaan momenttia, hivuttautui repsikan paikalle ovea avaamatta ja sääti nopeutta ylös, jolloin auto lähti liikkeelle.
Kolaritapauksessa autopilotin päälle kytkeytymisen ei olisi pitänyt olla mahdollista eikä Tivin artikkelissa mainitun testin mukaan ollutkaan mahdollista.
Aiheesta on tekstiä www.teslarati.com sivustolla. Siellä on juttu myös toisesta tapauksesta, jossa epäillään olevan mukana autopilotin laiton käyttö.
Em. toinen tapaushan oli 25-vuotias tyyppi, joka toistuvasti liikkuu Model 3 Teslallaan istuskellen itse takapenkillä ja kuskin paikka on tyhjänä. Tyyppi on jäänyt kiinni jo aikaisemminkin ja äskettäisen ajelun jälkeenkin Highway poliisi otti tyypin kiinni ja tyyppi joutui viettämään yön putkassa. Mutta on ilmoittanut aikovansa jatkaa ajelujaan, koska on testanut ja luotettavaksi havainnut Teslan jarrut!? Kai nuo jutut paikkansa pitävät, koska Teslarati-sivusto kuitenkin taitaa olla Tesla-myönteinen eli ei luulisi trollaavan asioilla.
Nyt on epäselvää Teslan huhtikuun tuotantomäärät Kiinassa. Jossain vaiheessa oli raportoitu, että n. 25.000 Teslaa meni Kiinan markkinoille ja vielä lisäksi 14.000kpl Kiinasta vientiin. Luvuissa taitaakin olla sekaannus ja yhteismäärä oli tuon 25.000kpl ja niistä 11.000kpl Kiinaan.
Teslaratin juttuja lainaan.
Edit: brake-check taitaakin Teslaratin jutussa tarkoittaa, että hänen edellään ajanut on äkkijarruttanut "testatakseen" tai "varoittaakseen" takana tulevaa. Brake-checking ja tailgating - aina oppii uusia sanontoja, kun googlettaa muistaa.
Tässä tapauksessa auton lokista löytyisikin todennäköisesti lähinnä kuljettajan kannalta raskauttavaa evidenssiä, joka sinänsä sekin on aivan omiaan suojaamaan Teslaa kohtuuttomilta vastuilta selkeiden väärinkäytösten tapauksissa.
Ajattelinkin muita tapauksia, joissa Teslan kuljettajan epäillään tehneen jotain laitonta. Jos hän tietää olleensa kuljettajana ja toimineensa lain puitteissa, minulla ainakin tulisi kova halu tuoda oikeudenkäyntiin omana näyttönäni telemetriatiedot kukkahattumaisen lainkuuliaisesta ajotavastani ennen törmäystä.
Teslalle kertyy tuota tietoa eri autoista valtavasti ja sen voisi teknisesti kohtuuvaivalla monetisoimaan Teslakuljettajien lakiavustajan käyttöön. Eri asia on, haluavatko tehdä sitä? Ja haluaako kuljettaja tuoda esiin virtuaalisen ajopiirturinsa tapahtumat ennen onnettomuutta, koska se paljastaa hänen käsialansa armotta?
Huhun olen kuullut tiellä olleeseen kuoppaan rikki ajetusta vanteesta, jossa tienpitäjä olisi yrittänyt kiemurrella nopeusrajoitukseen vedoten, jolloin kuljettaja olisi pyytänyt ja saanut näytökseen auton lokin kyseiseltä reitiltä, josta näkyy selvästi ajonopeus ennen matkan pysähtymistä yhden renkaan ja vanteen rikkoutumiseen kuopassa, mutta en ole löytänyt tälle vahvistusta? Kyse voi olla joko urbaanista legendasta tai manuaalisti esiin kaivetusta datasta, joka tarjottiin asiakkaalle goodwillinä tai Teslan vakiokäytäntönä olevasta proseduurista - en tiedä mikä näistä osuu parhaiten?
Onhan noita kyselty ja saatu. Sitä en tiedä, onko käytetty oikeudessa ja mikä on ollut vastaanotto.
Sinällään asiassa ei ole mitään ihmeellistä, minullakin on käytössä softa, joka kertää jatkuvasti "kaiken" ajamisiini liittyvän datan pilveen jemmaan ja piirtelee siitä kauniita käppyröitä ja piirakoita. Saatavilla on siis yksityiskohtaista dataa hetkellisistä nopeuksista, auton sijainnista, käytetystä tehosta, sisä- ja ulkolämpötilasta ja monesta monesta muusta asiasta. Samoin latauksista saa vaikka mitä kiinnostavaa irti.
Jos joskus tulee joku aiheeton oikeustapaus, niin aion varmasti hyödyntää noita puolustuksessani.
Kuka viisas osaa kertoa, miten pelkkään kameratekniikkaan perustuva Autopilot pystyy käytännön elämässä toimimaan? Tesla on toimittanut asiakkaille ensimmäiset 3 ja Y -mallit, joissa tutkaa ei enää käytetä.
Sinänsä näkemiseen perustuva luoviminen on toimiva periaate, niinhän ihminenkin helpoiten voi liikkua. Näkökyky tekee etenemisestä huomattavasti helpompaa kuin sokean ihmisen kuuloon ja kepillä koputteluun perustuva ympäristön hahmottaminen.
Mutta. Minulla Tesla aika usein ilmoittaa, että yksi tai useampi kamera on blocked. Sateen, huurtumisen, lumen jne. takia. Ja lasille tiivistyvän kosteuden takia.
Teslassa Cruise Controll eli vakionopeudensäädin tekee enemmän kuin vain seuraa edellä ajavaa. Se mm. osaa säätää nopeuden liikenneympyrässä ja se valvoo risteyksissä myös sivutieltä tulevia ja reagoi pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin.
Toisaalta vakionopeudensäädin ei toimi ollenkaan, jos on huono olosuhde. Esim. todella rankka sade estää koko vakkarin käytön. Jos olisin ollut päättämässä Teslan tuotekehityksestä, olisin toteuttanut vakkarin niin, että kaikki hienoudet ovat päällä, kun ympäristöolosuhde sen salliin, mutta huonolla kelillä vakkari toimisi kuten tavallisten autojen vakkari. Vajaan vuoden aikana ei ole ollut kuin yhden käden sormilla laskettava määrä (ellei kyseessä ole entisen sirkkelin hoitajan känny). Vaikka jotkut kamerat ovat "blocked", ei vakkari aina lakkaa toimimasta, mutta autopilot ei mene päälle, jos kameroita on pois pelistä.
Pitääkö Teslan hankintaa harkitsevan olla huolissaan, kun tutka pudotetaan kokonaan pois keinovalikoimasta?
Elon Musk: Tesla peruuttaa ”pitkän matkan mallinsa”
Tesla Model S Plaid + -mallin tuotanto peruutetaan, toimitusjohtaja Elon Musk kertoi sunnuntaina twiitissään
https://www.is.fi/autot/art-2000008033042.html
Musk sanoi, ettei 830km range ole tarpeen. Olen samaa mieltä, jos noin pitkä range nostaa merkittävästi auton hintaa. Tietenkin pidempi range on aina parempi kuin lyhyt range, mutta olen pärjännyt ihan hyvin 500km rangen akulla ja joku 600+ olisi jo oikein hyvä. En ole enää ladannut akkua täyteen pitkälle matkalle lähtiessäkään, koska jos matkalla joka tapauksessa pitää ladata, niin ei ole käytännön hyötyä ladata akkua piripintaan, joka lyhentää sitten akun elinikääkin. Vajaampi akku latautuu nopeasti ja jonkun 10 - 20 ekan kWh:n rännittäminen akkuun ei kauaa vie, kun lähtötaso on 20% nurkilla.
Muutos siitä kehitysvaiheesta, kun NHB oli ihan tyhmä edes ehdottaessaan akun latauksen ääripäiden käyttämistä vain tarvittaessa, näkyy olevan täydellinen.
Olisikohan TM:lle paikallaan todeta nyt puoli kuuta edellisen uutisen jälkeen, että ehkä Norjan myynti ei sittenkään ole Muskille syy huolestua? Aivan kuten kaikki vähänkään aihepiiriä seuranneet odottivatkin, on M3 taas kvartaalin viimeisellä kuulla rynninyt voimalla rekisteröintilistalla ja ottanut paikkansa Norjan suosituimpana autona. M3:a on kuluvan kuun aikana rekiteröity tätä kirjoitettaessa jo yli 1200 yksilöä ja noin tuplat verrattuna toiseksi suosituimpaan eli Fordin sähköponiin. Vauhti näyttää kiihtyvän ja kuu on vasta puolivälissä. Ja sekin on jo selvää, että heinä- ja elokuussa M3:n sijoitus tippuu, koska autoja ei yksinkertaisesti saavu Eurooppaan isoja määriä. Ehkä siitäkin taas saa yhden klikkiotsikon tehtailtua.
https://tekniikanmaailma.fi/elon-muskin-ja-teslan-pitaisi-ehka-huolestua-norjan-autokaupan-tilastoista/
Sinulta meni pointti ohi. Kun täyteen ladattu akku ei riitä edestakaiseen matkaan, ei välilataamista pysty välttämään ja kun niin on, niin mitä vajaammalla akulla menee laturille, sitä nopeammin akku lataantuu. Koskee tietysti parhaiten Teslan omia pikalatausasemia. Ylipäätään akkua ei kannata ladata täyteen reissulla ollessa, vaan ladata sopivasti, jotta pääsee seuraavalle laturille optimaalisen etäisyyden päähän. Suomessa ajaessa minun ei kylläkään ole tarvinnut käyttää kuin yhtä välilatausta toistaiseksi.
Olen alusta alkaen ladannut Teslan suosituksen mukaan eli kotikulmilla kurvaillessa en ole ladannut yli 90% ja nyt viime aikoina en ole ladannut täyteen pitkillekään matkoille.
Sinä sanoit NHB:n olevan tyhmä ja mikäpä minä olen siitä vastaväitteitä esittämään.
Mutta silti olen ollut aivan väärässä, kun ehdottelin tuollaista.
Juu kaikki ehdotukseni ovat mielestäsi ihan tyhmiä, etkä tietenkään ole kääntänyt takkiasi: "Sähköauto soveltuu vain harvoille kuten NHB:lle, joka ajaa niin vähän, ettei autoa edes tarvitse".
Model 3
Ei kuulu tuon hintaluokan ominaisuuksiin missään tapauksessa.
Paitsi että tuossa tapauksessa kuuluu.
Se on yksi ärsyttävimmistä ominaisuuksista autossa, rengasmelun lisäksi.
Ja siksi sen ei pitäisi kuulua minkään hintaluokan autoon eikä varsinkaan tuon hintaluokan.
Audi Q4 E on jo lähellä hyväksyttävää.