Tesla

2555 kommenttia
1596062646586
  • Löysin painevalusta kertovan artikkelin, toimittajan oma, mutta tekniikasta kerrotaan suomeksi.
    https://www.ounevagroup.fi/ajankohtaista/mita-on-painevalu/

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Löysin painevalusta kertovan artikkelin, toimittajan oma, mutta tekniikasta kerrotaan suomeksi.
    https://www.ounevagroup.fi/ajankohtaista/mita-on-painevalu/

    Tuolla valmistajalla suurin prässi on 900 tonnia. Gigaprässi on 9000 tonnia.

    Voi kuvitella kuinka perinteisen teräspeltitekniikan muotoon prässättyjen levyjen ja niihin katkohitsillä kiinnitettyjen jäykistäjien ja kiinnityskorvakkeiden sijasta painevalutekniikka sallii (niin kuin tuossa artikkelissa sanotaan) innovatiivisen suunnittelun, nopeuttaa tuotantoa ja parantaa laatua.

    Painevalutekniikka on minun mielestäni kaukaista sukua ainetta lisäävälle valmistukselle, jota minäkin olen hyödyntänyt pari vuotta muoviosien kohdalla. Ns. 3D printteri lisäilee ainetta kerros kerrallaan kun taas painevalukone päräyttää muotin täyteen yhdellä kertaa. Kumpikin tekniikka sallii suuren vapauden osan muotoiluun ja luujuuden suhteen optimaaliseen aineen käyttöön.

    Kumpikin tekniikka poikkeaa perinteisestä ainetta poistavasta valmistustekniikasta, jossa esim. 50mm halkaisijan pyörötangon sisältä vapautetaan mitä erilaisempia osia, jotka ovat olleet ympäröivän teräksen vankeina tangon sisällä. Ainetta pois ympäriltä ja varsinainen osa tulee esille.

      
  • Tesla rajoitti myymiensä autojen akkujen tehoa – Vaati ”korjauksen korjauksesta” 4500 dollaria
    27.7.202215:04päivitetty 27.7.202215:05

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/15fb49a2-ba87-4bc5-bddf-b61e1f36279f?ref=ampparit:fedd

      
  • Saksalaiskuski väittää Teslan "korjanneen" auton pelkällä maalilla – autojätti oikeuteen

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saksalaiskuski-vaittaa-teslan-korjanneen-auton-pelkalla-maalilla-autojatti-oikeuteen/8476960

      
  • Teslan maksuton ominaisuus muuttuu maksulliseksi – Kaksi ensimmäistä vuotta pysyvät ilmaisina
    26.7.202219:05päivitetty 26.7.202219:05

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/dcd10f49-6972-4431-ba68-b7878c813be4?ref=ampparit:4678

      
  • Uusi FSD-versio julkaistu testikäyttäjille. Linkissä on mielenkiintoisia pätkiä toiminnasta. Kehitys kehittyy pikkuhiljaa

    https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-10-69-chucks-left-turn/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitä ajattelet silloin, kun joku kertoo autossasi olevan ongelmia, joista et itse ole ollenkaan tietoinen eli et tunnista sellaisia olevan.

    Varmaan jo kokemuksesta arvaatkin. Täältä tulee kyllä riittävä määrä asia-argumentteja, sen jälkeen vielä lisää muutama kyseenalainenkin ja lopuksi kardaanista päähän :smiley:

      2
  • Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022
    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022
    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

    Oliko nyt Jorman kommenttien tarkoitus haastaa, vai vahvistaa Ruuhkamiehen näkemystä? Lopputulemana kuitenkin pisteet menevät Ruuhkamiehelle. Ja Teslalle.

      
  • muokattu 10.09.2022 09:43

    Minun Teslaan tuli viikko sitten Tesla Vison -päivitys eli autoni lakkasi käyttämästä tutkaa. En ole huomannut mitään konkreettista eroa aikaisempaan vielä. Mutkainen ja mäkinen mökkitie meni vakionopeudensäätimen kanssa ehkä vielä pehmeämmin mutkissa kuin ennen. Siis kun nopeusasetus on 63km/h, niin hidastamiset mutkiin olivat ehkä juohevampia kuin ennen, mutta voi olla kuvitteluakin. Vähän kuin viininmaistajaisissa, joissa maun tunnistaa parhaiten, jos näkee etiketin.

    Tesla Vison ei salli lyhintä seurausmatkaa edelläajavaan eli entisesta 7-asteisesta säädöstä on käytettävissä pykälät 2-7. Toinen ero on, että automaattiohjauksen max nopeus on rajoitettu 140km/h.

    Mutkainen ja mäkinen tie mökille on kapeahko asfalttitie, jolla on vain reunaviivat eikä keskiviivaa. Siinä automaattiohjaus pyrkii pitämään auton liian keskellä ajorataa vaikka näytön visualisoinnissa auton ajolinjan reunaviivat näyttävät samalta kuin, jos olisi keskiviiva. Siis oma kaista on n. puolikas tien leveydestä. Pyöräilijää automaattiohjaus ei yritä ohittaa vaan jää peesaamaan pyöräilijän taakse. Tuleekin ajettua se tie vakkari päällä manuaaliohjauksella. Kahdessa kohdassa vakkari putoaa pois päältä. Niissä mäen nousukulma on niin jyrkkä, että yläkuolokohdalla edessä näkyy vain puiden latvat ja taivas ja tie katoaa näkyvistä.

    Tuleekin mieleen, että hourailivatkohan TM:n toimittajat talvitestissä, kun väittivät, ettei Teslan vakkari toimi oikein. Houreissaan yrittivät kaiketi ajaa tavallisen vakkarin tapaan, että mennään kasikymppiä vaikkei mitään näekään. Kun auto yrittää vihjailla, että nyt näkyvyys ei riitä, ei se TM:n toimittajan menoa hidasta. Vakkari pois päältä ja kaasua lissää, ei tässä auta lorvia.

      
  • muokattu 22.09.2022 08:22

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022

    Mutta perinnevalmistajien autot eivät ole kehittyneet samassa suhteessa, vai miksi ne eivät pääse yhtä hyviin tuloksiin, kuin vatkaintulokas eri malleillaan?

    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

    Päinvastoin, sähkäreissähän korin painosta joudutaan nimenomaan hakemaan säästöjä, kun akku nostaa painoa. Ehkä sinulla on esittää jotain lähteistettyä lisätietoa ID4:n, tai jonkun muun vatkaimen, ylimääräisellä teräksellä vahvistetusta rungosta?

    Oma analyysini on, että sähkäreissä kori voidaan suunnitella joustavammin, kun koko nokkaa ei tarvitse pyhittää erilaisille pumpuille, hihnoille, hyrskyttimille ja ravistimille. Tesla vaikuttaa onnistuneen tässä erinomaisesti. Ja toisaalta akku kotelointeineen tuo rakenteeseen rutkasti jämäkkyyttä. Oma näppituntuma on myös se, että vatkaimissa on kehittyneemmät turvajärjestelmät, mutta tämä ei ole välttämättä faktaa. Ainakin MY sai niistä huippupisteet, vaikka TM ei Teslan järjestelmistä pidäkään. Toisaalta tälle osasyynsä on ilmeisesti se, että he eivät edes tiedä, milloin eri järjestelmät ovat päällä, vaikka tieto on esitetty näytöllä.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

      
  • Oi niitä aikoja, kun minäkin olen ajanut kolmella erilaisella takamoottorisella autolla, ohjauspyörän akseli valmiina tarvittaessa keihästämään.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

    Jotain tällaista itsekin arvelen. Markkinat määrää.

    Asiaan voisi ehkä vaikuttaa sillä, että Euro NCAP:n tähtiluokituksia muutettaisiin niin, että suht hyvälläkin tuloksella saisi vaikkapa vain kolme tähteä. Nythän lähes kaikki autot saavat viisi tähteä ja todelliset erot selvittääkseen pitää tutkia eri osa-alueiden pisteytyksiä.

      
  • muokattu 24.09.2022 21:15

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

    Jotain tällaista itsekin arvelen. Markkinat määrää.

    Asiaan voisi ehkä vaikuttaa sillä, että Euro NCAP:n tähtiluokituksia muutettaisiin niin, että suht hyvälläkin tuloksella saisi vaikkapa vain kolme tähteä. Nythän lähes kaikki autot saavat viisi tähteä ja todelliset erot selvittääkseen pitää tutkia eri osa-alueiden pisteytyksiä.

    No kannattaa odottaa vielä rauhassa viranomaisten tutkimukset ennen kuin hehkuttaa Y:n turvallisuutta liikaa.

    Onko Tesla huijannut kolaritesteissä? Hakkeri syyttää: autot ohjelmoitu tunnistamaan testit
    Tunnettu Tesla-hakkeri on löytänyt epäilyttäviä koodinpätkiä Teslojen ohjelmistosta. Törmäystestejä tekevät organisaatiot ottavat väitteen vakavasti.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a4ba1b8-0d2a-4f32-93bd-5c8573ddf828

    https://electrek.co/2022/09/13/tesla-special-code-crash-testing-in-cars-raising-red-flags/?fbclid=IwAR3pIp_LGyKjeCJdBlCaSY1I8o6C2lonwitHHKa3r9oohDIsLaxFouYwK18

      
  • muokattu 04.10.2022 15:22

    @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

    Jotain tällaista itsekin arvelen. Markkinat määrää.

    Asiaan voisi ehkä vaikuttaa sillä, että Euro NCAP:n tähtiluokituksia muutettaisiin niin, että suht hyvälläkin tuloksella saisi vaikkapa vain kolme tähteä. Nythän lähes kaikki autot saavat viisi tähteä ja todelliset erot selvittääkseen pitää tutkia eri osa-alueiden pisteytyksiä.

    No kannattaa odottaa vielä rauhassa viranomaisten tutkimukset ennen kuin hehkuttaa Y:n turvallisuutta liikaa.

    Onko Tesla huijannut kolaritesteissä? Hakkeri syyttää: autot ohjelmoitu tunnistamaan testit
    Tunnettu Tesla-hakkeri on löytänyt epäilyttäviä koodinpätkiä Teslojen ohjelmistosta. Törmäystestejä tekevät organisaatiot ottavat väitteen vakavasti.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a4ba1b8-0d2a-4f32-93bd-5c8573ddf828

    https://electrek.co/2022/09/13/tesla-special-code-crash-testing-in-cars-raising-red-flags/?fbclid=IwAR3pIp_LGyKjeCJdBlCaSY1I8o6C2lonwitHHKa3r9oohDIsLaxFouYwK18

    Juu, tämä Greenin löydös oli kyllä hyvin tiedossa ja jo ihmettelinkin kuinka kauan sen linkkaamisessa tänne kesti. Katsotaan, mitä tästä selviää, vielä ei ainakaan ole osunut silmään tutkinnan lopputuloksia. Sinällään olisi aika huvittavaa, jos tässä oikeasti olisi jokin huijaus takana ja Tesla olisi silti nimennyt eri testitahot (esim "EuroNCAP") koodiin selkokielisinä, vaikka tietää Greenin ja monen muun seulovan koodia ja raportoivan löydöksistään.

    Toki tapahtui koodissa mitä tahansa, se ei poista esimerkiksi EuroNCAP:n raportoimia erinomaisia suorituksia mm korin, istuinten ja niskatuen toiminnasta kolaritilanteessa. Mikä ei tietysti yllätä, kun valmistajan eri mallit ovat saaneet Y:n tavoin loistotuloksia myös ennen tämän koodinpätkän ilmestymistä. Mutta voihan se olla, että turvallisuudestaan huippuarviot saaneen Model 3:n perusrakenteelle pohjautuva Y onkin todellinen surmanloukku, jonka hyvä tulos on seurausta tästä raportoidusta koodinpätkästä.

      
  • muokattu 08.10.2022 10:50

    Tesla poistaa autoistaan ultraäänisensorit alkaen malleista 3 ja Y nyt heti lokakuusta, ensi vuonna malleista S ja X. Tämähän on hyvin linjassa niiden uutisten kanssa, että tuotantomääriä pitää aika radikaalisti lisätä. Tesla väittää korvaavansa nyt menetetyt ominaisuudet vaiheittain Tesla Visionilla, mutta väitänpä että ei korvaa. Miten voi korvata parkkitutkan kameroilla, joilla ei edes näe joka puolelle autoa, keulasta jää ainakin metri katveeseen? Miten talvella umpisuolapaskassa oleva takakamera näkee yhtään mitään? Aika iso muutos autoon, joka on jo tilattu aikaa sitten, taitaa jäädä vastaanottamatta.

    Tässä vielä linkki tiedotteeseen: https://www.tesla.com/fi_FI/support/transitioning-tesla-vision

      
  • muokattu 08.10.2022 11:51

    @TCoat kirjoitti:
    Tesla poistaa autoistaan ultraäänisensorit alkaen malleista 3 ja Y nyt heti lokakuusta, ensi vuonna malleista S ja X. Tämähän on hyvin linjassa niiden uutisten kanssa, että tuotantomääriä pitää aika radikaalisti lisätä. Tesla väittää korvaavansa nyt menetetyt ominaisuudet vaiheittain Tesla Visionilla, mutta väitänpä että ei korvaa. Miten voi korvata parkkitutkan kameroilla, joilla ei edes näe joka puolelle autoa, keulasta jää ainakin metri katveeseen? Miten talvella umpisuolapaskassa oleva takakamera näkee yhtään mitään? Aika iso muutos autoon, joka on jo tilattu aikaa sitten, taitaa jäädä vastaanottamatta.

    Tässä vielä linkki tiedotteeseen: https://www.tesla.com/fi_FI/support/transitioning-tesla-vision

    Minulle tuli Tesla Vision muutama viikko sitten ja ihan hyvin on automaattiohjaus toiminut. Ehkä auto käyttäytyy suuremmalla varovaisuusmarginaalilla kuin ennen. Luulen, että Teslalla on parempi ymmärrys siitä, mihin kameranäkö kykenee ja mihin ei, kuin esson baarin tietotoimistolla.

    Henkilökohtaisesti ymmärrän varauksellisen asenteen ihmisillä, kun jossain tehdään jotain, joka vaatisi ihmisiltä ajattelua laatikon ulkopuolelta. Oman ymmärryksen rajallisuus pitäisi ymmärtää ja olla tietoinen mihin analyysiin oma kompetenssi riittää ja mihin ei. Minä luotan siihen, että Teslalla ei olla tehty päätöstä Tesla Visioniin siirtymisestä hetken mielijohteesta vaan asia on tarkkaan mietitty. Kannattaa muistaa, että Teslalla on valtava määrä liikenteessä olevista autoista kerättyä dataa tukenaan.

    Myös ultraäänisensorit tukkeutuvat talvikelillä.

    Jos jätät auton vastaanottamatta, teet jonkun toisen onnelliseksi, koska hän saa Teslansa silloin nopeammin. Eli peru vain kaikessa rauhassa, jos siltä tuntuu.

    Teslan tuulilasikamerat eivät näe ihan keulan eteen alas, mutta ehkäpä konenäköohjelmisto pystyy luomaan vektorikuvan, joka "näkee" myös katveeseen jäävää aluetta. Ajattele vaikka sitä, kun lähestyt keula edellä talon seinän viereen parkkiin. Osaat pysäyttää auton keulan lähelle seinää, vaikka et näekään seinän ja maan liittymäkohtaa. Mahdolliset ulkonemat seinästä maan rajassa olet huomioinut jo aikaisemmin ja ymmärrät pysäyttää auton aikaisemmin kuin suorana maan kohtaavan seinän tapauksessa, vaikka et näekään ulkonemia enää, kun keula peittää ne. Todennäköisesti pysäytät autosi jo vähän liian aikaisin, koska varot törmäämästä ulkonemiin (esim. pyöräteline seinässä kiinni). Kamera pystyy mittaamaan etäisyyden pyörätelineeseen jo ennen kuin se peittyy näkyvistä ja ohjelmisto voi säätää varoetäisyyden sen mukaan. Ultraäänianturin antama data on paljon "tyhmempää" pelkkää "etäisyys kohteseen" -dataa. En tiedä, miten kameranäkö toimii, mutta ainakin em. olisi mahdollista.

    On typerää ottaa voimakkaasti kantaa asioihin, joiden arvioimiseen oma kompetenssi ei riitä. Silloin pitää turvautua asiantuntijoiden arvioihin ja Tesla Visionin suhteen paras asiantuntemus on Teslalla. Ja se asiantuntemus pohjautuu todella suureen datamäärään, joka on kerätty reaalimaailmassa liikkuvista ajoneuvoista.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @TCoat kirjoitti:
    Tesla poistaa autoistaan ultraäänisensorit alkaen malleista 3 ja Y nyt heti lokakuusta, ensi vuonna malleista S ja X. Tämähän on hyvin linjassa niiden uutisten kanssa, että tuotantomääriä pitää aika radikaalisti lisätä. Tesla väittää korvaavansa nyt menetetyt ominaisuudet vaiheittain Tesla Visionilla, mutta väitänpä että ei korvaa. Miten voi korvata parkkitutkan kameroilla, joilla ei edes näe joka puolelle autoa, keulasta jää ainakin metri katveeseen? Miten talvella umpisuolapaskassa oleva takakamera näkee yhtään mitään? Aika iso muutos autoon, joka on jo tilattu aikaa sitten, taitaa jäädä vastaanottamatta.

    Tässä vielä linkki tiedotteeseen: https://www.tesla.com/fi_FI/support/transitioning-tesla-vision

    Minulle tuli Tesla Vision muutama viikko sitten ja ihan hyvin on automaattiohjaus toiminut. Ehkä auto käyttäytyy suuremmalla varovaisuusmarginaalilla kuin ennen. Luulen, että Teslalla on parempi ymmärrys siitä, mihin kameranäkö kykenee ja mihin ei, kuin esson baarin tietotoimistolla.

    Henkilökohtaisesti ymmärrän varauksellisen asenteen ihmisillä, kun jossain tehdään jotain, joka vaatisi ihmisiltä ajattelua laatikon ulkopuolelta. Oman ymmärryksen rajallisuus pitäisi ymmärtää ja olla tietoinen mihin analyysiin oma kompetenssi riittää ja mihin ei. Minä luotan siihen, että Teslalla ei olla tehty päätöstä Tesla Visioniin siirtymisestä hetken mielijohteesta vaan asia on tarkkaan mietitty. Kannattaa muistaa, että Teslalla on valtava määrä liikenteessä olevista autoista kerättyä dataa tukenaan.

    Myös ultraäänisensorit tukkeutuvat talvikelillä.

    Jos jätät auton vastaanottamatta, teet jonkun toisen onnelliseksi, koska hän saa Teslansa silloin nopeammin. Eli peru vain kaikessa rauhassa, jos siltä tuntuu.

    Teslan tuulilasikamerat eivät näe ihan keulan eteen alas, mutta ehkäpä konenäköohjelmisto pystyy luomaan vektorikuvan, joka "näkee" myös katveeseen jäävää aluetta. Ajattele vaikka sitä, kun lähestyt keula edellä talon seinän viereen parkkiin. Osaat pysäyttää auton keulan lähelle seinää, vaikka et näekään seinän ja maan liittymäkohtaa. Mahdolliset ulkonemat seinästä maan rajassa olet huomioinut jo aikaisemmin ja ymmärrät pysäyttää auton aikaisemmin kuin suorana maan kohtaavan seinän tapauksessa, vaikka et näekään ulkonemia enää, kun keula peittää ne. Todennäköisesti pysäytät autosi jo vähän liian aikaisin, koska varot törmäämästä ulkonemiin (esim. pyöräteline seinässä kiinni). Kamera pystyy mittaamaan etäisyyden pyörätelineeseen jo ennen kuin se peittyy näkyvistä ja ohjelmisto voi säätää varoetäisyyden sen mukaan. Ultraäänianturin antama data on paljon "tyhmempää" pelkkää "etäisyys kohteseen" -dataa. En tiedä, miten kameranäkö toimii, mutta ainakin em. olisi mahdollista.

    On typerää ottaa voimakkaasti kantaa asioihin, joiden arvioimiseen oma kompetenssi ei riitä. Silloin pitää turvautua asiantuntijoiden arvioihin ja Tesla Visionin suhteen paras asiantuntemus on Teslalla. Ja se asiantuntemus pohjautuu todella suureen datamäärään, joka on kerätty reaalimaailmassa liikkuvista ajoneuvoista.

    Jätän nuo typeräksi haukkumiset ja sinun kompetenssiesi arvailut väliin. Ja pyydän anteeksi, että pahoitin mielesi (not). Mutta, tämä on osaltasi pelkkää spekulointia, ehkäpä ehkäpä. Spekulointi on helppoa jos omassa autossasi ne ultraäänisensorit on. En väitä, etteikö koskaan päästäisi Tesla Visionin avulla samaan, mutta tässä vaiheessa asiakas joutuu ostamaan tulevaisuuden lupauksia. Konenäöstä tiedän enemmän kuin Esson baareissa keskimäärin, varmasti voin sanoa että konenäkö ei tee mitään ilman sitä näköä ja sen parantaminen vaatisi rautamuutoksia, jollaisista ei tiedotteessa mainita mitään. Tiedän myös omasta kokemuksesta, että varsinkin talvisin, myös ultraäänisensoreissa on ongelmia. Väitän silti, että molempi parempi. Nykyisessä autossani on 360 asteen näkymä + ultraäänisensorit ja ne tukevat toisiaan hyvin, ainakin kun se niiden tuottaman datan prosessointi tapahtuu ihmisaivoissa. Toki niiltä saatava ristiriitainen tieto on tekoälyn vaikeampi ratkaista, siksi ymmärrän kyllä mitä Tesla ajaa takaa tällä ja se suunta voi hyvinkin olla tuo pelkkä Tesla Vision. Mutta jos tiedotteen luit, niin siitä kyllä selviää, että tässä vaiheessa tuo Tesla Vision ei vielä korvaa noita sensoreiden mukana menetettyjä ominaisuuksia ja aikataulua ei ole tiedossa.

    Tesla laittaa siis kaikki munat yhteen koriin, ja autosta täyden hinnan maksava asiakas joutuu betatestaajaksi. Ihan normaalia toimintaa siis.

      2
  • @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @TCoat kirjoitti:
    Tesla poistaa autoistaan ultraäänisensorit alkaen malleista 3 ja Y nyt heti lokakuusta, ensi vuonna malleista S ja X. Tämähän on hyvin linjassa niiden uutisten kanssa, että tuotantomääriä pitää aika radikaalisti lisätä. Tesla väittää korvaavansa nyt menetetyt ominaisuudet vaiheittain Tesla Visionilla, mutta väitänpä että ei korvaa. Miten voi korvata parkkitutkan kameroilla, joilla ei edes näe joka puolelle autoa, keulasta jää ainakin metri katveeseen? Miten talvella umpisuolapaskassa oleva takakamera näkee yhtään mitään? Aika iso muutos autoon, joka on jo tilattu aikaa sitten, taitaa jäädä vastaanottamatta.

    Tässä vielä linkki tiedotteeseen: https://www.tesla.com/fi_FI/support/transitioning-tesla-vision

    Minulle tuli Tesla Vision muutama viikko sitten ja ihan hyvin on automaattiohjaus toiminut. Ehkä auto käyttäytyy suuremmalla varovaisuusmarginaalilla kuin ennen. Luulen, että Teslalla on parempi ymmärrys siitä, mihin kameranäkö kykenee ja mihin ei, kuin esson baarin tietotoimistolla.

    Henkilökohtaisesti ymmärrän varauksellisen asenteen ihmisillä, kun jossain tehdään jotain, joka vaatisi ihmisiltä ajattelua laatikon ulkopuolelta. Oman ymmärryksen rajallisuus pitäisi ymmärtää ja olla tietoinen mihin analyysiin oma kompetenssi riittää ja mihin ei. Minä luotan siihen, että Teslalla ei olla tehty päätöstä Tesla Visioniin siirtymisestä hetken mielijohteesta vaan asia on tarkkaan mietitty. Kannattaa muistaa, että Teslalla on valtava määrä liikenteessä olevista autoista kerättyä dataa tukenaan.

    Myös ultraäänisensorit tukkeutuvat talvikelillä.

    Jos jätät auton vastaanottamatta, teet jonkun toisen onnelliseksi, koska hän saa Teslansa silloin nopeammin. Eli peru vain kaikessa rauhassa, jos siltä tuntuu.

    Teslan tuulilasikamerat eivät näe ihan keulan eteen alas, mutta ehkäpä konenäköohjelmisto pystyy luomaan vektorikuvan, joka "näkee" myös katveeseen jäävää aluetta. Ajattele vaikka sitä, kun lähestyt keula edellä talon seinän viereen parkkiin. Osaat pysäyttää auton keulan lähelle seinää, vaikka et näekään seinän ja maan liittymäkohtaa. Mahdolliset ulkonemat seinästä maan rajassa olet huomioinut jo aikaisemmin ja ymmärrät pysäyttää auton aikaisemmin kuin suorana maan kohtaavan seinän tapauksessa, vaikka et näekään ulkonemia enää, kun keula peittää ne. Todennäköisesti pysäytät autosi jo vähän liian aikaisin, koska varot törmäämästä ulkonemiin (esim. pyöräteline seinässä kiinni). Kamera pystyy mittaamaan etäisyyden pyörätelineeseen jo ennen kuin se peittyy näkyvistä ja ohjelmisto voi säätää varoetäisyyden sen mukaan. Ultraäänianturin antama data on paljon "tyhmempää" pelkkää "etäisyys kohteseen" -dataa. En tiedä, miten kameranäkö toimii, mutta ainakin em. olisi mahdollista.

    On typerää ottaa voimakkaasti kantaa asioihin, joiden arvioimiseen oma kompetenssi ei riitä. Silloin pitää turvautua asiantuntijoiden arvioihin ja Tesla Visionin suhteen paras asiantuntemus on Teslalla. Ja se asiantuntemus pohjautuu todella suureen datamäärään, joka on kerätty reaalimaailmassa liikkuvista ajoneuvoista.

    Jätän nuo typeräksi haukkumiset ja sinun kompetenssiesi arvailut väliin. Ja pyydän anteeksi, että pahoitin mielesi (not). Mutta, tämä on osaltasi pelkkää spekulointia, ehkäpä ehkäpä. Spekulointi on helppoa jos omassa autossasi ne ultraäänisensorit on. En väitä, etteikö koskaan päästäisi Tesla Visionin avulla samaan, mutta tässä vaiheessa asiakas joutuu ostamaan tulevaisuuden lupauksia. Konenäöstä tiedän enemmän kuin Esson baareissa keskimäärin, varmasti voin sanoa että konenäkö ei tee mitään ilman sitä näköä ja sen parantaminen vaatisi rautamuutoksia, jollaisista ei tiedotteessa mainita mitään. Tiedän myös omasta kokemuksesta, että varsinkin talvisin, myös ultraäänisensoreissa on ongelmia. Väitän silti, että molempi parempi. Nykyisessä autossani on 360 asteen näkymä + ultraäänisensorit ja ne tukevat toisiaan hyvin, ainakin kun se niiden tuottaman datan prosessointi tapahtuu ihmisaivoissa. Toki niiltä saatava ristiriitainen tieto on tekoälyn vaikeampi ratkaista, siksi ymmärrän kyllä mitä Tesla ajaa takaa tällä ja se suunta voi hyvinkin olla tuo pelkkä Tesla Vision. Mutta jos tiedotteen luit, niin siitä kyllä selviää, että tässä vaiheessa tuo Tesla Vision ei vielä korvaa noita sensoreiden mukana menetettyjä ominaisuuksia ja aikataulua ei ole tiedossa.

    Tesla laittaa siis kaikki munat yhteen koriin, ja autosta täyden hinnan maksava asiakas joutuu betatestaajaksi. Ihan normaalia toimintaa siis.

    On ihan oma päätöksesi tilaatko Teslan vai et. Mitä siis mussutat?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    On ihan oma päätöksesi tilaatko Teslan vai et. Mitä siis mussutat?

    Pahasti meni nyt tunteisiin sinulla. Jos sinulla on jo Tesla ja olet tyytyväinen, mitä siis mussutat?

      1
  • @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    On ihan oma päätöksesi tilaatko Teslan vai et. Mitä siis mussutat?

    Pahasti meni nyt tunteisiin sinulla. Jos sinulla on jo Tesla ja olet tyytyväinen, mitä siis mussutat?

    Venäläiset väittää, että länsi hyökkäsi. Huomaatko mitään yhteneväisyyttä sinun puheisiin tunteisiin menemisestä. Valehtelitko, kun sanoit, että aiot olla ottamatta vastaan tilaamaasi Teslan? Siis valehtelitko siinä, että olet tilannut Teslan?

      
  • Eiköhän se ole selvää, ettei mitään Teslaa oltu edes tilattu. Kunhan piti päästä vinkumaan.

    USS:n poistaminen kuulostaa omaan korvaan huonolta idealta, mutta katsotaan ensin, ennen kuin tuomitaan. Viimeisin nyyhkijä osoitti kommentillaan, ettei ymmärrä tippaakaan, mihin Teslan konenäkö pystyy jo nyt. Vinkki: "muisti".

      
  • muokattu 09.10.2022 09:58

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Eiköhän se ole selvää, ettei mitään Teslaa oltu edes tilattu. Kunhan piti päästä vinkumaan.

    USS:n poistaminen kuulostaa omaan korvaan huonolta idealta, mutta katsotaan ensin, ennen kuin tuomitaan. Viimeisin nyyhkijä osoitti kommentillaan, ettei ymmärrä tippaakaan, mihin Teslan konenäkö pystyy jo nyt. Vinkki: "muisti".

    Minä olen myös sillä kannalla, että katsotaan/tutustutaan asiaan ensin ja sitten otetaan kantaa. Oletan Teslan testanneet asiaa sen sijaan, että olisi joku aamu työmatkalla jollekin pälkähtänyt päähän, että otetaan ultraäänianturit pois. Tesla luottaa, että kameroiden tuottama data rittää ja Teslalla on omasta järjetelmästään paras tuntemus.

    Automaatiossa on karkeasti kolme osiota: input data, ohjelmisto ja output data. Periaatteessa tutka, USS ja kamera tuottavat inputdataa samoista asioista. USS:n ja tutkan tuottama data on vain etäisyysinfoa ja kameradatasta saadaan etäisyyksien lisäksi tunnistettua muotoja ja ympäristöä. Aina ei ihan nappiin, kuten olen huomannut esim. että mönkkärin minun auto näyttää moottoripyöränä visualisoinnissa.

    Inputdatan pitää olla kelvollista, mutta kaikkein oleellisin asia on ohjelmisto, jotta havaitaan milloin inputdata on falskia ja toisaalta osataan muodostaa oikeanlaista outputdataa relevantista inputdatasta.

    Ajonaikaisiin ominaisuuksiin ei tule keskeytystä ylimenovaiheessa Teslan ilmoituksen perusteella. Odotellaan niin saadaan parempaa tietoa.

      
  • muokattu 10.10.2022 19:15

    @HybridRules kirjoitti:

    @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    On ihan oma päätöksesi tilaatko Teslan vai et. Mitä siis mussutat?

    Pahasti meni nyt tunteisiin sinulla. Jos sinulla on jo Tesla ja olet tyytyväinen, mitä siis mussutat?

    Venäläiset väittää, että länsi hyökkäsi. Huomaatko mitään yhteneväisyyttä sinun puheisiin tunteisiin menemisestä. Valehtelitko, kun sanoit, että aiot olla ottamatta vastaan tilaamaasi Teslan? Siis valehtelitko siinä, että olet tilannut Teslan?

    Aika omituinen logiikka sulla.

    Jos tilattuun autoon tehdään oleellisia muutoksia ennen toimitusta, se pitäisi ottaa ilolla kritiikittä vastaan, kun herra Elon niin on suuressa viisaudessaan päättänyt? Sinähän tässä heti ensimmäisessä vastauksessa kävit haukkumaan henkilöä, kun kritisoin tuota päätöstä. Olisit voinut vastata siihen ihan asiallisestikin. Kritisoin eniten sitä, että ominaisuuksia otetaan pois antamatta aikataulua niiden palauttamiselle. Toimitusaika-arvio siirtyi näiden uutisten aikoihin tammikuulta joulukuulle, mikä osaltaan kertoo tämän muutoksen pääsyyn: Q4 tulos, ilmeisesti ultraääniantureissa on toimitusvaikeuksia, ja/tai niiden asentaminen vie liikaa aikaa kokoonpanolinjalla. Perustelen tätä väitettä myös sillä, että mikään ei estäisi Teslaa kehittämästä Visionia oli anturit autoissa tai ei ja niiden käyttö voisi hyvin olla käyttäjän valittavissakin. Homma ”korjataan” sitten softapäivityksellä, mutta sitä ennen pitäisi saada automaattipitkät ja sateen tunnistus toimimaan. Mitä olen oikeilta keskustelufoorumeilta lukenut, USS on ainoa suht luotettavasti toimiva avustin tällä hetkellä ja ne ominaisuudet mitä tutkan poiston jälkeen piti korvata Tesla Visionilla, eivät vieläkään toimi niin hyvin. Kyllä se pistää miettimään, mutta se on tosiaan ihan minun oma asia otanko auton vastaan vai en.

    Pääsyy Teslan valintaan oli sen paremmuus sähköautona, ja koeajolla todetut ajo-ominaisuudet, eikä ollut aikomustakaan hommata FSD:tä, kuin korkeintaan testimielessä kuukausitilauksella. Sinänsä ei siis vielä vajaasti toimiva tekoäly haittaisi, mutta pysäköintitutka / parkkisensorit kun nyt vaan on niin vakio-ominaisuus tänä päivänä, ja joka puolella autoa, jo puolet halvemmissakin vehkeissä.

      1
  • muokattu 10.10.2022 21:00

    @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    On ihan oma päätöksesi tilaatko Teslan vai et. Mitä siis mussutat?

    Pahasti meni nyt tunteisiin sinulla. Jos sinulla on jo Tesla ja olet tyytyväinen, mitä siis mussutat?

    Venäläiset väittää, että länsi hyökkäsi. Huomaatko mitään yhteneväisyyttä sinun puheisiin tunteisiin menemisestä. Valehtelitko, kun sanoit, että aiot olla ottamatta vastaan tilaamaasi Teslan? Siis valehtelitko siinä, että olet tilannut Teslan?

    Aika omituinen logiikka sulla.

    Jos tilattuun autoon tehdään oleellisia muutoksia ennen toimitusta, se pitäisi ottaa ilolla kritiikittä vastaan, kun herra Elon niin on suuressa viisaudessaan päättänyt? Sinähän tässä heti ensimmäisessä vastauksessa kävit haukkumaan henkilöä, kun kritisoin tuota päätöstä. Olisit voinut vastata siihen ihan asiallisestikin. Kritisoin eniten sitä, että ominaisuuksia otetaan pois antamatta aikataulua niiden palauttamiselle. Toimitusaika-arvio siirtyi näiden uutisten aikoihin tammikuulta joulukuulle, mikä osaltaan kertoo tämän muutoksen pääsyyn: Q4 tulos, ilmeisesti ultraääniantureissa on toimitusvaikeuksia, ja/tai niiden asentaminen vie liikaa aikaa kokoonpanolinjalla. Perustelen tätä väitettä myös sillä, että mikään ei estäisi Teslaa kehittämästä Visionia oli anturit autoissa tai ei ja niiden käyttö voisi hyvin olla käyttäjän valittavissakin. Homma ”korjataan” sitten softapäivityksellä, mutta sitä ennen pitäisi saada automaattipitkät ja sateen tunnistus toimimaan. Mitä olen oikeilta keskustelufoorumeilta lukenut, USS on ainoa suht luotettavasti toimiva avustin tällä hetkellä ja ne ominaisuudet mitä tutkan poiston jälkeen piti korvata Tesla Visionilla, eivät vieläkään toimi niin hyvin. Kyllä se pistää miettimään, mutta se on tosiaan ihan minun oma asia otanko auton vastaan vai en.

    Pääsyy Teslan valintaan oli sen paremmuus sähköautona, ja koeajolla todetut ajo-ominaisuudet, eikä ollut aikomustakaan hommata FSD:tä, kuin korkeintaan testimielessä kuukausitilauksella. Sinänsä ei siis vielä vajaasti toimiva tekoäly haittaisi, mutta pysäköintitutka / parkkisensorit kun nyt vaan on niin vakio-ominaisuus tänä päivänä, ja joka puolella autoa, jo puolet halvemmissakin vehkeissä.

    Sanoin, että on typerää ottaa voimakasta kantaa asioihin, joita ei tunne kunnolla. Minulle jäi kirjoituksestasi käsitys, että olet tilannut Teslan ja tarkoitin sanoa, että kaiken maailman keskustelupalstojen jupinoita ei kannata liiaksi noteerata. Vaan sinähän taidatkin olla juuri noita jupisijoita ja luulen, ettet ole edes tilannut Teslaa.

    Minulla on ollut Tesla Vision joitakin viikkoja, en muista milloin se päivitys tuli. Se on toiminut paremmin kuin aikaisempi versio.

    FSD on melko tarpeeton Suomessa vielä tällä hetkellä, mutta jos Teslan ostaa, niin kannattaa ottaa mukaan Parannettu Autopilot -optio. Minä ajan lähes kaikki matkat automaattiohjauksella, mutta kaupunkialueella risteykset sun muut "epäjatkuvuuskohdat" pitää ajaa pelkällä vakkarilla ja/tai ihan perinteisesti.

    Minulla on FSD autossa, mutta parannettuun autopilottiin nähden siinä ei tule muuta kuin automaattinen pysähtyminen liikennevaloihin. Ilman FSD:täkin auto antaa merkkiäänen, jos valoista ei lähde liikkeelle valojen vaihtuessa.

    Onhan se vähän outo juttu, että parkkitutkat jäävät hetkeksi pois autosta, mutta se on niin tavallinen toiminto, että varmasti tulee takaisn kameroiden avulla pian. Niin uskon, mutta en tietenkään tiedä.

    Olen nähnyt melkoisen kehityksen auton ominaisuuksissa kahden vuoden aikana. Esim. liikennevalo-automaatio teki alussa virheitä mm. Hämeenlinnan kohdalla motarilla, kun se reagoi korkealla motarin yllä oleviin valoihin, jotka ei olleet edes käytössä. Ei ole reagoinut enää pitkiin aikoihin. Teslan ohjelmistopäivityksistä osa on bugikorjauksia, mutta paljon tulee myös uusia ominaisuuksia.

    Luulen, että et edes harkitse Teslan hankkimista vaan tarkoitus oli vain "vinkua" Ruuhkamiestä lainatakseni. Mutta jos kuitenkin harkitset, niin minä en kyllä USS:n poistamisen takia tilausta peruisi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Luulen, että et edes harkitse Teslan hankkimista vaan tarkoitus oli vain "vinkua" Ruuhkamiestä lainatakseni. Mutta jos kuitenkin harkitset, niin minä en kyllä USS:n poistamisen takia tilausta peruisi.

    Kiitos jo lähes asiallisesta vastauksesta, tilaus todellakin on tehty jo heinäkuussa ja toimitus on näillä näkymin joulukuussa. Ymmärrät varmaan että tällaiset muutokset pistää hermostuttamaan.

    Tiedän konenäöstä ja tekoälystä enemmän kuin maallikko, eikä minua siis epäilytä etteikö olisi mahdollista korvata sensorien puuttumista konenäöllä. Kokemuksesta tiedän että huonoissakin olosuhteissa konenäkö toimii, jos kameroissa on tekniikkaa joka pitää ne puhtaana. Tämä on se suurin epäilyksen aihe tässä ja toinen on se aikataulu. Sensorit pitäisi mielestäni poistaa vasta kun vaihtoehto on toimivaksi todettu, nähtäväksi jää luvataanko tätä hyvittää mitenkään.

    Teslassa kiehtoo myös tuo jatkuva kehitys, mutta välillä mennään näköjään yksi askel taakse, toivottavasti sitten kaksi eteenpäin jossain vaiheessa.

      1
  • @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulen, että et edes harkitse Teslan hankkimista vaan tarkoitus oli vain "vinkua" Ruuhkamiestä . Mutta jos kuitenkin harkitset, niin minä en kyllä USS:n poistamisen takia tilausta peruisi.

    Kiitos jo lähes asiallisesta vastauksesta, tilaus todellakin on tehty jo heinäkuussa ja toimitus on näillä näkymin joulukuussa. Ymmärrät varmaan että tällaiset muutokset pistää hermostuttamaan.

    Tiedän konenäöstä ja tekoälystä enemmän kuin maallikko, eikä minua siis epäilytä etteikö olisi mahdollista korvata sensorien puuttumista konenäöllä. Kokemuksesta tiedän että huonoissakin olosuhteissa konenäkö toimii, jos kameroissa on tekniikkaa joka pitää ne puhtaana. Tämä on se suurin epäilyksen aihe tässä ja toinen on se aikataulu. Sensorit pitäisi mielestäni poistaa vasta kun vaihtoehto on toimivaksi todettu, nähtäväksi jää luvataanko tätä hyvittää mitenkään.

    Teslassa kiehtoo myös tuo jatkuva kehitys, mutta välillä mennään näköjään yksi askel taakse, toivottavasti sitten kaksi eteenpäin jossain vaiheessa.

    Minä en kyllä tarkoittanut olla epäystävällinen siinä ensimmäisessäkään vastauksessa. Ajattelin juurikin, että olet pettynyt ja hämmentynyt USS:n poistamisesta. Itsekin olisin ihmetellyt, jos speksit muuttuu kesken kaiken. En osannut valita sanoja oikein nähtävästi.

    Kamerat ovat kyllä paremmin suojassa kuin puskureiden anturit. Tuulilasissa on kolme kameraa ja nehän ovat tuulilasinpyyhkijöiden alueella.

    Auto hälyttää aina silloin tällöin, että kamera(t) on häikäistynyt tai peittynyt. Tänä aamuna lähdin suunniteltua aikaisemmin liikkeelle eikä auto ollut lämmitettynä ja lasit oli huurussa. Kun kytkin automaattiohjauksen, tuli ilmoitus, että vasen ovipilarin kamera on peittynyt ja autopilot-ominaisuudet rajoitettu. Automaattiohjaus kuitenkin toimi ihan ok.

    Autossahan on kolme kameraa tuulilasissa, kummassakin lokasuojassa taakse viistoon katsovat kamerat ja etu- ja takaoven välisessä pilarissa kamerat. Ja on peruutuskamera. Keulan eteen alas ei mikään kamera näe, mutta muuten autosta näkee ympäristön kattavasti.

    Puhelinsovelluksesta muuten voi katsoa pysäköidyn auto ympärillä olevaa kuvaa eteen, taakse ja kummallekin sivulle. Ajon aikana auto nauhoittaa em. kameranäkymää ns. tuulilasikamera-toiminnolla. Videot menee USB-tikulle ja niitä voi katsoa PC:llä ilman mitään erityistä ohjelmaa. Että jos sattuu kolaritilanne, niin kuvamateriaalia löytyy hyvin. Jos pitää Sentry-moden päällä, niin auto reagoi liikkeeseen auton vieressä ja ottaa kuvia. Että jos joku aikoo pihistää katalysaattorin, niin käry käy.

      
  • Elon Musk kuumentaa tunteita – tunnetut suomalaiset myyvät Teslojaan! Maailman rikkainta miestä ei tunnu kiinnostavan ehdotustensa järjettömyys. Päinvastoin Elon Musk näyttää nauttivan aiheuttamistaan kohuista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit