Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Kylmemmässä säässä havaintosi näyttäisi pätevän myös maantienopeuksilla. Olen itsekin päätynyt samaan lopputulokseen että oikein käytettynä Webaston kulutus on joko nollasummapeliä tai jopa ihan pientä säästöä. Käytän talvella sähkölämmitystä normaaliin tapaan ja tohautan Webastolla aamukahvipöydästä kaukosäädettynä vielä lisää lämmintä 10 - 15 minuuttia. Työmatkan kulutus laskee ainakin sen mitä Webasto kuluttaa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
@Late1969 kirjoitti:
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse.
Avaatko tätä vähän lisää? Olen joskus mittaillut lämpötiloja, viimeksi kiertovesipumpullisen 1 kW TT-Thermo sähkölämmittimen asennuksen jälkeen ja minusta näyttää pikemminkin siltä, että perinteinen luonnolliseen kiertoon perustuva pienitehoinen sähkölämmitin saattaa olla menettämässä merkitystään?
Sen sijaan tehokas kiertovesipumpullinen lämmitin joko sähköllä tai polttoainekäyttöisenä lämmittää moottorin lisäksi sensorit varsin luonnollisella tavalla lämmintä nestettä kierrättämällä. Webaston terminaalilämpötila ylittää reilusti tehokkaallakin sähköisellä esilämmityksellä aikaan saatavan.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että polttoaineen säästö käy toivottomaksi jos esilämmitys jää PELKÄN Webaston varaan. Itse tökkään Weban päälle vasta sähkölämmitysjakson lopussa ylittääkseni sähkölämmityksen terminaalilämpötilan selvästi käynnistyshetkellä.
Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin,
Näin minustakin homma toimii parhaiten. Jos -15 asteessa parin tunnin sähköisellä lohkolämmittimellä saavutettavaan 20 - 30 asteeseen tohautetaan Webastolla parikymmentä astetta lisää ennen käynnistystä, neste kiertää noin 50 asteisena kotipihalta poistuttaessa.
Syytä en tiedä, mutta kyllä minusta näyttää siltä, että vakioreitillä Webaston kuluttama 1 - 1.5 desilitraa säästyy hieman yli 20 km matkallakin? Kulutuslukema mielestäni kyllä laskeen kunnolla lämmitetyllä moottorilla lähtiessäni.
Ilman sähkölämmitystä pelkkää Webastoa saisi tohottaa kylmästä autosta lähtien -15 asteessa jo varmaan ainakin puolisen tuntia, jonka jälkeen ajamalla on vaikeaa saada enää säästetyksi Webaston esilämmitykseen kuluttamaan polttoainemäärää?
Mitä minulla jäi huomaamatta?
joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin.
Joo, 0W öljyt tarkoittavat sitä, että lämmittämätönkään kone ei kulu niin pahasti kuin ennen.
Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Eikö tosiaan? Olen hämmästynyt, ellei ole, koska kulutuslukemat tosiaan näyttävät kesärengaskaudellakin laskevan vielä reilusti lämpötilan noustessa 10 asteen tienoilta selvästi yli 20 asteen? Tästä on tosin vaikea erottaa voimansiirron jähmeyden vaikutusta.
Kojetaulun lämpömittarin lukemat ovat tosiaankin viitteellisiä. Omassa autossani näyttäisi olevan ainakin lämpenemisen aikana lähes 10 asteen ero väylällä näkyvään tietoon, joten ainakaan kojetaulun mittarilukemaan en luota kovin paljon.
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
@Late1969 kirjoitti:
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse.
Avaatko tätä vähän lisää? Olen joskus mittaillut lämpötiloja, viimeksi kiertovesipumpullisen 1 kW TT-Thermo sähkölämmittimen asennuksen jälkeen ja minusta näyttää pikemminkin siltä, että perinteinen luonnolliseen kiertoon perustuva pienitehoinen sähkölämmitin saattaa olla menettämässä merkitystään?
Sen sijaan tehokas kiertovesipumpullinen lämmitin joko sähköllä tai polttoainekäyttöisenä lämmittää moottorin lisäksi sensorit varsin luonnollisella tavalla lämmintä nestettä kierrättämällä. Webaston terminaalilämpötila ylittää reilusti tehokkaallakin sähköisellä esilämmityksellä aikaan saatavan.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että polttoaineen säästö käy toivottomaksi jos esilämmitys jää PELKÄN Webaston varaan. Itse tökkään Weban päälle vasta sähkölämmitysjakson lopussa ylittääkseni sähkölämmityksen terminaalilämpötilan selvästi käynnistyshetkellä.
Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin,
Näin minustakin homma toimii parhaiten. Jos -15 asteessa parin tunnin sähköisellä lohkolämmittimellä saavutettavaan 20 - 30 asteeseen tohautetaan Webastolla parikymmentä astetta lisää ennen käynnistystä, neste kiertää noin 50 asteisena kotipihalta poistuttaessa.
Syytä en tiedä, mutta kyllä minusta näyttää siltä, että vakioreitillä Webaston kuluttama 1 - 1.5 desilitraa säästyy hieman yli 20 km matkallakin? Kulutuslukema mielestäni kyllä laskeen kunnolla lämmitetyllä moottorilla lähtiessäni.
Ilman sähkölämmitystä pelkkää Webastoa saisi tohottaa kylmästä autosta lähtien -15 asteessa jo varmaan ainakin puolisen tuntia, jonka jälkeen ajamalla on vaikeaa saada enää säästetyksi Webaston esilämmitykseen kuluttamaan polttoainemäärää?
Mitä minulla jäi huomaamatta?
joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin.
Joo, 0W öljyt tarkoittavat sitä, että lämmittämätönkään kone ei kulu niin pahasti kuin ennen.
Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Eikö tosiaan? Olen hämmästynyt, ellei ole, koska kulutuslukemat tosiaan näyttävät kesärengaskaudellakin laskevan vielä reilusti lämpötilan noustessa 10 asteen tienoilta selvästi yli 20 asteen? Tästä on tosin vaikea erottaa voimansiirron jähmeyden vaikutusta.
Kojetaulun lämpömittarin lukemat ovat tosiaankin viitteellisiä. Omassa autossani näyttäisi olevan ainakin lämpenemisen aikana lähes 10 asteen ero väylällä näkyvään tietoon, joten ainakaan kojetaulun mittarilukemaan en luota kovin paljon.
Webaston automaattitoiminnon ymmärrän niin, että se käynnistyy yhtä aikaa moottorin kanssa, ei siis esilämmityksenä.
Kannattaa tutkia onko autossa jotain matkustamon lämpiämiseen liittyvää toimintoa kuten sähkövastusta. Kunnon plussakeleillä ei ainakaan omissa autoissani, bensa ja diesel, näy eroa kulutuksessa. Vasta talvikeleillä jäykkä auto vie enemmän ja bensamoottorinen jo pelkällä tyhjäkäynnillä pari desiä per tunti.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Kylmemmässä säässä havaintosi näyttäisi pätevän myös maantienopeuksilla. Olen itsekin päätynyt samaan lopputulokseen että oikein käytettynä Webaston kulutus on joko nollasummapeliä tai jopa ihan pientä säästöä. Käytän talvella sähkölämmitystä normaaliin tapaan ja tohautan Webastolla aamukahvipöydästä kaukosäädettynä vielä lisää lämmintä 10 - 15 minuuttia. Työmatkan kulutus laskee ainakin sen mitä Webasto kuluttaa.
Oikein käytettynä webasto käynnistetään tietenkin lämmittämään moottoria jo ennen ajoon lähtöä, mutta se oli yllätys että alkusyksyllä, liikkeelle lähdettäessä, webaston toimintakunnon ylläpitämiseksi tehty webaston käynnistys näkyikin pienentyneenä kulutuslukemana auton mittaristossa. Ko. auton webasto tuntuu olevan erittäin tehokas ja tietenkin imaisee kaiken kuluttamansa polttoaineen kulutusmittarin ohi.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
No onko siellä jotain sähkönkulutusta päällä kuten lämmitysvastus vedenlämmitystä varten? BMWssä taitaa olla se kolmen piirin sähköisesti ohjattu jäähdytyskin lämpiämisen nopeuttamiseksi.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
No onko siellä jotain sähkönkulutusta päällä kuten lämmitysvastus vedenlämmitystä varten? BMWssä taitaa olla se kolmen piirin sähköisesti ohjattu jäähdytyskin lämpiämisen nopeuttamiseksi.
Ei ole. Lisälämmittimenä toimii webasto. Lataus varmaankin toimii nykyautojen tapaan katkottaisesti ja kylmänä luultavasti lataa alkuun koko ajan?
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
No onko siellä jotain sähkönkulutusta päällä kuten lämmitysvastus vedenlämmitystä varten? BMWssä taitaa olla se kolmen piirin sähköisesti ohjattu jäähdytyskin lämpiämisen nopeuttamiseksi.
Ei ole. Lisälämmittimenä toimii webasto. Lataus varmaankin toimii nykyautojen tapaan katkottaisesti ja kylmänä luultavasti lataa alkuun koko ajan?
Olikohan sinulla edes BMWtä. Niissä PTC-vastus onkin ilmapuolella ja niin taitaa olla Kiassakin.
Kulutuksen tuplaantumiseen voisi olla syynä myös ruiskutuksen myöhentäminen katalysaattorin lämmittämiseksi, mutta tapahtuuko siinä noin lämpimällä noin suurta muutosta. Ja ei sinulla tietenkään ole ureapuhdistusta. Olikohan dieseleissä muita katalysaattoreita, hiukkasloukkua ei tyhjäkäynnillä polteta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
No onko siellä jotain sähkönkulutusta päällä kuten lämmitysvastus vedenlämmitystä varten? BMWssä taitaa olla se kolmen piirin sähköisesti ohjattu jäähdytyskin lämpiämisen nopeuttamiseksi.
Ei ole. Lisälämmittimenä toimii webasto. Lataus varmaankin toimii nykyautojen tapaan katkottaisesti ja kylmänä luultavasti lataa alkuun koko ajan?
Olikohan sinulla edes BMWtä. Niissä PTC-vastus onkin ilmapuolella ja niin taitaa olla Kiassakin.
Kulutuksen tuplaantumiseen voisi olla syynä myös ruiskutuksen myöhentäminen katalysaattorin lämmittämiseksi, mutta tapahtuuko siinä noin lämpimällä noin suurta muutosta. Ja ei sinulla tietenkään ole ureapuhdistusta. Olikohan dieseleissä muita katalysaattoreita, hiukkasloukkua ei tyhjäkäynnillä polteta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä.
Se, mitä minulla on kokemusta useammasta dieselistä ja yhdestä "itselataavasta" hybridistä, niin juuri niissä kulutus kasvaa eniten kylmänä. Hybridissä ei edes pelkkä moottorin etukäteislämmitys auta paljoa vaan sen tahtotila on että myös matkustamon ja akun on oltava "huoneenlämpöisiä" tai tavoitelämmössä ennen kuin "taloudellisimmat asetukset" on käytössä. Dieseleissä isoin ongelma on ollut ettei pelkkä moottorin tuottama lämpö tunnu riittävän talvisin vaan apua tarvitaan paljon webastolta eikä moottori lämpene edes kesällä nopeasti. Perus bensiinimoottoreissa kylmän vaikutus kulutukseen on ollut paljon pienempi ja luulen sen johtuvan moottorin paljon dieseliä nopeammasta lämpenemisestä. Niissäkin tosin yksi poikkeus minulla on vahvistanut säännön mutta se lie johtui perinteisestä automaattivaihteistosta eikä niinkään moottorista.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä.
Se, mitä minulla on kokemusta useammasta dieselistä ja yhdestä "itselataavasta" hybridistä, niin juuri niissä kulutus kasvaa eniten kylmänä. Hybridissä ei edes pelkkä moottorin etukäteislämmitys auta paljoa vaan sen tahtotila on että myös matkustamon ja akun on oltava "huoneenlämpöisiä" tai tavoitelämmössä ennen kuin "taloudellisimmat asetukset" on käytössä. Dieseleissä isoin ongelma on ollut ettei pelkkä moottorin tuottama lämpö tunnu riittävän talvisin vaan apua tarvitaan paljon webastolta eikä moottori lämpene edes kesällä nopeasti. Perus bensiinimoottoreissa kylmän vaikutus kulutukseen on ollut paljon pienempi ja luulen sen johtuvan moottorin paljon dieseliä nopeammasta lämpenemisestä. Niissäkin tosin yksi poikkeus minulla on vahvistanut säännön mutta se lie johtui perinteisestä automaattivaihteistosta eikä niinkään moottorista.
Tässähän ihmetellään eroa, kun lämpötila tippuu kesäisestä lukemasta 10 asteeseen. Melko mitätön muutos ja tuskin kukaan ainakaan esilämmittää autoa siinä lukemassa. Harva vaatii kabiiniin kunnon lämmitystä eikä murehdi moottorin lämpeämistä moisella viileällä kesäkelillä. Ollaanko vielä aloituksesi lämpötilassa vai miinus kahdessakymmenessä?
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä.
Se, mitä minulla on kokemusta useammasta dieselistä ja yhdestä "itselataavasta" hybridistä, niin juuri niissä kulutus kasvaa eniten kylmänä. Hybridissä ei edes pelkkä moottorin etukäteislämmitys auta paljoa vaan sen tahtotila on että myös matkustamon ja akun on oltava "huoneenlämpöisiä" tai tavoitelämmössä ennen kuin "taloudellisimmat asetukset" on käytössä. Dieseleissä isoin ongelma on ollut ettei pelkkä moottorin tuottama lämpö tunnu riittävän talvisin vaan apua tarvitaan paljon webastolta eikä moottori lämpene edes kesällä nopeasti. Perus bensiinimoottoreissa kylmän vaikutus kulutukseen on ollut paljon pienempi ja luulen sen johtuvan moottorin paljon dieseliä nopeammasta lämpenemisestä. Niissäkin tosin yksi poikkeus minulla on vahvistanut säännön mutta se lie johtui perinteisestä automaattivaihteistosta eikä niinkään moottorista.
Tässähän ihmetellään eroa, kun lämpötila tippuu kesäisestä lukemasta 10 asteeseen. Melko mitätön muutos ja tuskin kukaan ainakaan esilämmittää autoa siinä lukemassa. Harva vaatii kabiiniin kunnon lämmitystä eikä murehdi moottorin lämpeämistä moisella viileällä kesäkelillä. Ollaanko vielä aloituksesi lämpötilassa vai miinus kahdessakymmenessä?
Moottori on kylmä 10 tai 20 asteisenakin. Normaali käyntilämpötila on noin 90 astetta ja öljyn normaalilämpö näyttää tuossa em. dieselissä olevan vähän reilu 100 astetta. Enkä minä ihmetellyt kesäisen lämpötilan tippumisesta johtuvaa eroa vaan sitä, että kesäisessä lämpötilassakin webaston käyttäminen vähensi auton omassa näytössä näkynyttä keskikulutusta lyhyellä vakioreitillä siihen nähden ettei sitä käyttänyt vielä silloinkin kun webaston käynnisti vasta liikkeellelähtiessä. Itse olisin ajatellut että merkityksen olisi "kuulunut" olla pienempi tai oikeastaan paremminkin mitätön. Yhtä kaikki, mittari ei näytä sitä webaston omaa kulutusta, joten sen käyttäminen kesällä todennäköisesti nostaa todellista kulutusta mutta on sitä hyvä käyttää ainakin kerran kuussa ihan niinkuin ilmastoinnin kompresoria talvisin. Se nyt on arvoitus kuinka epätarkan lukeman Škodan mittari antaa noin lyhyellä matkalla, edellisten tankkausten välillä pitkällä matkalla mittarin ja todellisuuden välinen ero oli 3 desiä.
Ps. Vielä sellainen huomio, että vaikka periaatteessa kulutus kasvaa reippaasti auton polttaessa hiukkassuodattimeen kertynyttä nokea tuhkaksi, se ei näy näytöllä kulutuksen lisääntymisenä ollenkaan.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
Tuossa taas uutta ihmeteltävää, jälkipoltto käynnistetään heti kylmällä moottorilla. Dieselprosessi ei taida paljoa enää merkitä vaan se, kuinka auto on ohjelmoitu ulkoisten tekijöiden mukaan.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
Tuossa taas uutta ihmeteltävää, jälkipoltto käynnistetään heti kylmällä moottorilla. Dieselprosessi ei taida paljoa enää merkitä vaan se, kuinka auto on ohjelmoitu ulkoisten tekijöiden mukaan.
Se käynnistyy alle 2 km kuluessa seuraavasta lähdöstä, jos on keskeytynyt autoa sammutettaessa.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
Itsekin tuota Inspektorin kommenttia ihmettelin. Koska Webaston käyttö nostaa lämpömittarin lukemaa, niin tottakai se lämmittää moottoria.
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Mikäpä asia minulla ei menisi hifistelyksi? Myönnän, että sekä Webasto että täysi sähkölämmitysjärjestelmä samassa autossa on vähän overkill, mutta kun ne siinä nyt ovat, en näe mitään järkevää syytä olla käyttämättä tarjolla olevaa välineistöä.
En myöskään näe mitään syytä siihen etteikö tuleva sähköautoiluni, sitten kun se joskus alkaa, olisi samanlaista optimointia.
@Lukija31722 kirjoitti:
Ps. Vielä sellainen huomio, että vaikka periaatteessa kulutus kasvaa reippaasti auton polttaessa hiukkassuodattimeen kertynyttä nokea tuhkaksi, se ei näy näytöllä kulutuksen lisääntymisenä ollenkaan.
Minun vanhempi auto tarvitsee pidemmän matkan päästäkseen riittävän lämpimäksi suodattimen puhdistuspolttoon, joten kulutuslisä laimenee pidemmälle matkalle ja näkyy siten vain vähän tai ei ollenkaan. Jäljellä oleva range lähtee silti alenemaan selvästi puhdistuspolton alkaessa. Vanha malli fuskaa koska se ei näytä hetkellisessä kulutuksessa suotimen regeneroinnin kulutusta.
Uudempi näyttää putoavan rangen lisäksi myös selvästi nousevaa matkan keskikulutusta, joka jää parin tunnin mökkimatkallakin selvästi koholle normaaliin verrattuna. Samoin hetkellisen kulutuksen näytöstä näkee selvästi puhdistuksen olevan käynnissä kun edes moottorijarrutuksella kulutus ei laske nollaan.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa.
Tai tehdas sanoo, ettei saa, mutta sitten seuraavaan vuosimalliin saa kuitenkin. Ja vanhemmankin saa konffatuksi hyväksymään kunnolla lämmitetty moottori.
Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
En voi antaa tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävää materiaalia, mutta pidän aika selvänä että ensimmäisten kilometrien kulutus alenee esilämmittämällä myös nykyajan 0W öljyillä.
Pidän yhtä selkeänä, että pelkkää Webastoa käyttäen tuo riittävä lämmitys kuluttaa niin paljon polttoainetta, että kulutussäästön saavuttaminen on tiukassa.
Sitä en pidä mahdottomana, että ensin sähköllä 20 - 30 asteen välille lämmitetyn moottorin viimeistely juuri ennen lähtöä Webastolla sähkölämmityksen lisäksi olisi kalibroitavissa polttimen kulutukselle, jonka ensi kilometrien alempi kulutus ehtii kompensoida.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
Itsekin tuota Inspektorin kommenttia ihmettelin. Koska Webaston käyttö nostaa lämpömittarin lukemaa, niin tottakai se lämmittää moottoria.
Sisäilman lämmittäminen jäähdyttää moottoria hallitsemattomasti. Jos se tehdään webastolla, moottori lämpenee nopeammin, vaikka webasto ei lämmittäisi nestettä.
@Inspektori kirjoitti:
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa.
Tai tehdas sanoo, ettei saa, mutta sitten seuraavaan vuosimalliin saa kuitenkin. Ja vanhemmankin saa konffatuksi hyväksymään kunnolla lämmitetty moottori.
Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
En voi antaa tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävää materiaalia, mutta pidän aika selvänä että ensimmäisten kilometrien kulutus alenee esilämmittämällä myös nykyajan 0W öljyillä.
Pidän yhtä selkeänä, että pelkkää Webastoa käyttäen tuo riittävä lämmitys kuluttaa niin paljon polttoainetta, että kulutussäästön saavuttaminen on tiukassa.
Sitä en pidä mahdottomana, että ensin sähköllä 20 - 30 asteen välille lämmitetyn moottorin viimeistely juuri ennen lähtöä Webastolla sähkölämmityksen lisäksi olisi kalibroitavissa polttimen kulutukselle, jonka ensi kilometrien alempi kulutus ehtii kompensoida.
Useissa autoissa lämmitys lämmittää myös voimansiirtoa ja vaihdelaatikon häviöt pienenevät ja sitä kautta kulutus. Vaihdelaatikkoöljy on sen verran jäykempää, että kylmyys tuntuu ihan vaihdekepin liikkeissä.
Kyllä näin on: likkumisen nopeus/vapaus.
Versus jotain.
Keltä se lopulta on pois ?
Tajuton huomio dieselin kulutuksesta:
Ajan usein tietyn 7 km reitin maanteillä jossa on useampi risteys jne... Huomio on kuitenkin sellainen että kulutusmittarin näyttämästä lukemasta tuolla matkalla leikkautuu reilu litra pois jos laitan nyt loppukesälläkin webaston päälle liikkeelle lähtiessä kylmällä (>10 ⁰C) autolla siihen verrattuna etten laita. No, itse webaston kulutusosuus ei näy mittarissa, mutta kuitenkin...
Täysperävaunullinen yhdistelmä tuolla kulutuksella? Useampi litra 7 kilometrillä
Mittari näyttää l/100km. Reilu litra mittarinäytössä siis tarkoittaa vajaata desiä 7 kilometrillä, mikä on minusta sekin hyvin hyvin paljon siitä hyvästä että moottori lämpenee normaaliin lämpötilaansa ko autossa suunnilleen puolet nopeammin webaston kanssa kuin ilman. Tietysti on mahdollista että yhden kerran vertailu vastaavissa olosuhteissa eri päivinä ei anna alkuunkaan luotettavaa tulosta.
Joissain autoissa on sähkövastus veden lämmittämiseen. Kokeile niin, että sisäilman lämpötilapyynti on alle ulkolämpötilan. Itse moottori ei paljoa tuolla matkalla lämpene, lähinnä vain kansi.
Tuo mitä kirjoitin pitää näköjään paikkansa vain riittävän hitaassa ajossa. Heti kun ajetaan nopeammin lisälämmittimen merkitys polttomoottorin omaan kulutukseen näyttää pienenevän, mutta säilyy kuitenkin havaittavana. Ilman lisälämmitintä ko. diesel ei lämpene edes koko tuolla 7 km matkalla normaaliin lämpötilaansa näköjään edes kesälämmössä. Enpä aio jatkossakaan kytkeä pois Webaston automaattista käynnistystä alle 4 asteen lämpötilassa sillä ainakin osan sen kuluttamasta polttoaineesta saa takaisin moottorin alentuneena kulutuksena - ja sisällä sentään tarkenee.
Kylmemmässä säässä havaintosi näyttäisi pätevän myös maantienopeuksilla. Olen itsekin päätynyt samaan lopputulokseen että oikein käytettynä Webaston kulutus on joko nollasummapeliä tai jopa ihan pientä säästöä. Käytän talvella sähkölämmitystä normaaliin tapaan ja tohautan Webastolla aamukahvipöydästä kaukosäädettynä vielä lisää lämmintä 10 - 15 minuuttia. Työmatkan kulutus laskee ainakin sen mitä Webasto kuluttaa.
Ei webasto moottorille mitään merkitse, sen verran pikku säädöstä kun kyse. Jos lämmittäisit moottorin kunnolla ennen käynnistystä, voisi olla merkitystäkin, joskin nykyöljyt toimivat pakkasellakin. Diesel kuluttaa sen mitä auto vaatii toisin kuin ottomoottori, jossa on rikastustoiminto kylmänä. Lämpö ei siksi vaikuta samalla tavalla kulutukseen. Ja moottori ei lämpene kunnolla, vaikka viisari voikin jo nousta liki normaaliin.
Avaatko tätä vähän lisää? Olen joskus mittaillut lämpötiloja, viimeksi kiertovesipumpullisen 1 kW TT-Thermo sähkölämmittimen asennuksen jälkeen ja minusta näyttää pikemminkin siltä, että perinteinen luonnolliseen kiertoon perustuva pienitehoinen sähkölämmitin saattaa olla menettämässä merkitystään?
Sen sijaan tehokas kiertovesipumpullinen lämmitin joko sähköllä tai polttoainekäyttöisenä lämmittää moottorin lisäksi sensorit varsin luonnollisella tavalla lämmintä nestettä kierrättämällä. Webaston terminaalilämpötila ylittää reilusti tehokkaallakin sähköisellä esilämmityksellä aikaan saatavan.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että polttoaineen säästö käy toivottomaksi jos esilämmitys jää PELKÄN Webaston varaan. Itse tökkään Weban päälle vasta sähkölämmitysjakson lopussa ylittääkseni sähkölämmityksen terminaalilämpötilan selvästi käynnistyshetkellä.
Näin minustakin homma toimii parhaiten. Jos -15 asteessa parin tunnin sähköisellä lohkolämmittimellä saavutettavaan 20 - 30 asteeseen tohautetaan Webastolla parikymmentä astetta lisää ennen käynnistystä, neste kiertää noin 50 asteisena kotipihalta poistuttaessa.
Syytä en tiedä, mutta kyllä minusta näyttää siltä, että vakioreitillä Webaston kuluttama 1 - 1.5 desilitraa säästyy hieman yli 20 km matkallakin? Kulutuslukema mielestäni kyllä laskeen kunnolla lämmitetyllä moottorilla lähtiessäni.
Ilman sähkölämmitystä pelkkää Webastoa saisi tohottaa kylmästä autosta lähtien -15 asteessa jo varmaan ainakin puolisen tuntia, jonka jälkeen ajamalla on vaikeaa saada enää säästetyksi Webaston esilämmitykseen kuluttamaan polttoainemäärää?
Mitä minulla jäi huomaamatta?
Joo, 0W öljyt tarkoittavat sitä, että lämmittämätönkään kone ei kulu niin pahasti kuin ennen.
Eikö tosiaan? Olen hämmästynyt, ellei ole, koska kulutuslukemat tosiaan näyttävät kesärengaskaudellakin laskevan vielä reilusti lämpötilan noustessa 10 asteen tienoilta selvästi yli 20 asteen? Tästä on tosin vaikea erottaa voimansiirron jähmeyden vaikutusta.
Kojetaulun lämpömittarin lukemat ovat tosiaankin viitteellisiä. Omassa autossani näyttäisi olevan ainakin lämpenemisen aikana lähes 10 asteen ero väylällä näkyvään tietoon, joten ainakaan kojetaulun mittarilukemaan en luota kovin paljon.
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Webaston automaattitoiminnon ymmärrän niin, että se käynnistyy yhtä aikaa moottorin kanssa, ei siis esilämmityksenä.
Kannattaa tutkia onko autossa jotain matkustamon lämpiämiseen liittyvää toimintoa kuten sähkövastusta. Kunnon plussakeleillä ei ainakaan omissa autoissani, bensa ja diesel, näy eroa kulutuksessa. Vasta talvikeleillä jäykkä auto vie enemmän ja bensamoottorinen jo pelkällä tyhjäkäynnillä pari desiä per tunti.
Oikein käytettynä webasto käynnistetään tietenkin lämmittämään moottoria jo ennen ajoon lähtöä, mutta se oli yllätys että alkusyksyllä, liikkeelle lähdettäessä, webaston toimintakunnon ylläpitämiseksi tehty webaston käynnistys näkyikin pienentyneenä kulutuslukemana auton mittaristossa. Ko. auton webasto tuntuu olevan erittäin tehokas ja tietenkin imaisee kaiken kuluttamansa polttoaineen kulutusmittarin ohi.
Moottorin hetkellisen kulutuksen mittari ko. dieselissä näyttää kylläkin tyhjäkäynnillä tuplalukemia käynnistyksen jälkeen normaaliin verrattuna kesälläkin.
No onko siellä jotain sähkönkulutusta päällä kuten lämmitysvastus vedenlämmitystä varten? BMWssä taitaa olla se kolmen piirin sähköisesti ohjattu jäähdytyskin lämpiämisen nopeuttamiseksi.
Ei ole. Lisälämmittimenä toimii webasto. Lataus varmaankin toimii nykyautojen tapaan katkottaisesti ja kylmänä luultavasti lataa alkuun koko ajan?
Olikohan sinulla edes BMWtä. Niissä PTC-vastus onkin ilmapuolella ja niin taitaa olla Kiassakin.
Kulutuksen tuplaantumiseen voisi olla syynä myös ruiskutuksen myöhentäminen katalysaattorin lämmittämiseksi, mutta tapahtuuko siinä noin lämpimällä noin suurta muutosta. Ja ei sinulla tietenkään ole ureapuhdistusta. Olikohan dieseleissä muita katalysaattoreita, hiukkasloukkua ei tyhjäkäynnillä polteta.
On siinä ureaa. (2,0l 200hp TDI-DSG)
Se, mitä minulla on kokemusta useammasta dieselistä ja yhdestä "itselataavasta" hybridistä, niin juuri niissä kulutus kasvaa eniten kylmänä. Hybridissä ei edes pelkkä moottorin etukäteislämmitys auta paljoa vaan sen tahtotila on että myös matkustamon ja akun on oltava "huoneenlämpöisiä" tai tavoitelämmössä ennen kuin "taloudellisimmat asetukset" on käytössä. Dieseleissä isoin ongelma on ollut ettei pelkkä moottorin tuottama lämpö tunnu riittävän talvisin vaan apua tarvitaan paljon webastolta eikä moottori lämpene edes kesällä nopeasti. Perus bensiinimoottoreissa kylmän vaikutus kulutukseen on ollut paljon pienempi ja luulen sen johtuvan moottorin paljon dieseliä nopeammasta lämpenemisestä. Niissäkin tosin yksi poikkeus minulla on vahvistanut säännön mutta se lie johtui perinteisestä automaattivaihteistosta eikä niinkään moottorista.
Tässähän ihmetellään eroa, kun lämpötila tippuu kesäisestä lukemasta 10 asteeseen. Melko mitätön muutos ja tuskin kukaan ainakaan esilämmittää autoa siinä lukemassa. Harva vaatii kabiiniin kunnon lämmitystä eikä murehdi moottorin lämpeämistä moisella viileällä kesäkelillä. Ollaanko vielä aloituksesi lämpötilassa vai miinus kahdessakymmenessä?
Viime vuosina polttoainelämmittimistä on tullut osalle autoja vain kabiinin mukavuuslämmittimiä, kun Euro6 hävitti moottorien esilämmitysmahdollisuuksia. Joihinkin autoihin saa jälkiasenteisena kylmästarttisarjan ja moottoriohjauksen koodauksen avulla moottorinkin lämmityksen toimimaan, mutta kaikkiin autoihin ei tätä saa. Aika moni uuden auton ostaja on luullut tehtaalta tulleen lämmittimen lämmittävän myös moottorin, mutta näin ei valitettavasti ole ollut. Sellaisia laskelmia en ole kyllä havainnut, jossa olisi todistettu päästöjen vähenemistä kummassakaan vaihtoehdossa.
Moottori on kylmä 10 tai 20 asteisenakin. Normaali käyntilämpötila on noin 90 astetta ja öljyn normaalilämpö näyttää tuossa em. dieselissä olevan vähän reilu 100 astetta. Enkä minä ihmetellyt kesäisen lämpötilan tippumisesta johtuvaa eroa vaan sitä, että kesäisessä lämpötilassakin webaston käyttäminen vähensi auton omassa näytössä näkynyttä keskikulutusta lyhyellä vakioreitillä siihen nähden ettei sitä käyttänyt vielä silloinkin kun webaston käynnisti vasta liikkeellelähtiessä. Itse olisin ajatellut että merkityksen olisi "kuulunut" olla pienempi tai oikeastaan paremminkin mitätön. Yhtä kaikki, mittari ei näytä sitä webaston omaa kulutusta, joten sen käyttäminen kesällä todennäköisesti nostaa todellista kulutusta mutta on sitä hyvä käyttää ainakin kerran kuussa ihan niinkuin ilmastoinnin kompresoria talvisin. Se nyt on arvoitus kuinka epätarkan lukeman Škodan mittari antaa noin lyhyellä matkalla, edellisten tankkausten välillä pitkällä matkalla mittarin ja todellisuuden välinen ero oli 3 desiä.
Ps. Vielä sellainen huomio, että vaikka periaatteessa kulutus kasvaa reippaasti auton polttaessa hiukkassuodattimeen kertynyttä nokea tuhkaksi, se ei näy näytöllä kulutuksen lisääntymisenä ollenkaan.
Tuossa em. dieselissä lämpömittarivalorivi nousee näin kesällä normaaliin 90 asteeseen webaston kanssa suunnilleen puolet nopeammin kuin ilman (käytetystä ajonopeudesta riippuen). Hiukkassuodattimen poltto-operaatio taasen nostaa moottorin lämpömittarin normaaliin vielä webastoakin nopeammin.
Tuossa taas uutta ihmeteltävää, jälkipoltto käynnistetään heti kylmällä moottorilla. Dieselprosessi ei taida paljoa enää merkitä vaan se, kuinka auto on ohjelmoitu ulkoisten tekijöiden mukaan.
Se käynnistyy alle 2 km kuluessa seuraavasta lähdöstä, jos on keskeytynyt autoa sammutettaessa.
Itsekin tuota Inspektorin kommenttia ihmettelin. Koska Webaston käyttö nostaa lämpömittarin lukemaa, niin tottakai se lämmittää moottoria.
Mikäpä asia minulla ei menisi hifistelyksi? Myönnän, että sekä Webasto että täysi sähkölämmitysjärjestelmä samassa autossa on vähän overkill, mutta kun ne siinä nyt ovat, en näe mitään järkevää syytä olla käyttämättä tarjolla olevaa välineistöä.
En myöskään näe mitään syytä siihen etteikö tuleva sähköautoiluni, sitten kun se joskus alkaa, olisi samanlaista optimointia.
Minun vanhempi auto tarvitsee pidemmän matkan päästäkseen riittävän lämpimäksi suodattimen puhdistuspolttoon, joten kulutuslisä laimenee pidemmälle matkalle ja näkyy siten vain vähän tai ei ollenkaan. Jäljellä oleva range lähtee silti alenemaan selvästi puhdistuspolton alkaessa. Vanha malli fuskaa koska se ei näytä hetkellisessä kulutuksessa suotimen regeneroinnin kulutusta.
Uudempi näyttää putoavan rangen lisäksi myös selvästi nousevaa matkan keskikulutusta, joka jää parin tunnin mökkimatkallakin selvästi koholle normaaliin verrattuna. Samoin hetkellisen kulutuksen näytöstä näkee selvästi puhdistuksen olevan käynnissä kun edes moottorijarrutuksella kulutus ei laske nollaan.
Tai tehdas sanoo, ettei saa, mutta sitten seuraavaan vuosimalliin saa kuitenkin. Ja vanhemmankin saa konffatuksi hyväksymään kunnolla lämmitetty moottori.
En voi antaa tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävää materiaalia, mutta pidän aika selvänä että ensimmäisten kilometrien kulutus alenee esilämmittämällä myös nykyajan 0W öljyillä.
Pidän yhtä selkeänä, että pelkkää Webastoa käyttäen tuo riittävä lämmitys kuluttaa niin paljon polttoainetta, että kulutussäästön saavuttaminen on tiukassa.
Sitä en pidä mahdottomana, että ensin sähköllä 20 - 30 asteen välille lämmitetyn moottorin viimeistely juuri ennen lähtöä Webastolla sähkölämmityksen lisäksi olisi kalibroitavissa polttimen kulutukselle, jonka ensi kilometrien alempi kulutus ehtii kompensoida.
Sisäilman lämmittäminen jäähdyttää moottoria hallitsemattomasti. Jos se tehdään webastolla, moottori lämpenee nopeammin, vaikka webasto ei lämmittäisi nestettä.
Useissa autoissa lämmitys lämmittää myös voimansiirtoa ja vaihdelaatikon häviöt pienenevät ja sitä kautta kulutus. Vaihdelaatikkoöljy on sen verran jäykempää, että kylmyys tuntuu ihan vaihdekepin liikkeissä.