Tesla

2446 kommenttia
1676870727382
  • @Quu kirjoitti:
    Meidän omat vehkeet mahtui jo aikanaan Fiat 600:taan, eikä sen jälkeenkään ole isompia henkilöautoja välttämättä tarvittu.

    Meillä mahtuu 7 ihmistä vehkeineen 4,36 metriseen autoon ja sen lisäksi jää tavaratilaa vielä reilusti kaikkien pipoille ja hanskoille.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meidän omat vehkeet mahtui jo aikanaan Fiat 600:taan, eikä sen jälkeenkään ole isompia henkilöautoja välttämättä tarvittu.

    Meillä mahtuu 7 ihmistä vehkeineen 4,36 metriseen autoon ja sen lisäksi jää tavaratilaa vielä reilusti kaikkien pipoille ja hanskoille.

    Minkälaiseen reissuun olette näitä arvioita tehneet? Viikon reissu mökillä tai Lapissa laskettelemassa (vuokrasuksilla) vai jokin reissu mihin ei sisälly vaihtovaatteita lainkaan.
    Muistan kun aikoinaan mentiin lasten kanssa mökille niin tavaraa tuli sen verran mukaan, että loppumatkasta kun poikettiin ruokakauppaan, ei oikein mitään koloa meinannut löytyä neljälle kauppakassille.

      
  • Elon Musk on ilmeisimmin Venäjän puolella, ei ainakaan halua tukea Ukrainaa oikeasti. Vieläkö Teslaa saa ostaa vai pitäisikö boikotoida kuten kiinalaisia?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009840641.html

      
  • Olin jo varautunut kömpimään Model Y:n peräkonttiin mittanauhan kanssa, koska mittakuva näyttää sangen lupaavalta. Yyhyn on pakattu hienot tilat pieneen jalanjälkeen.

    Taksissa istuessani huomasin silti että äänieristyksen vuoksi Y ei ole minun autoni. Melu todennäköisesti korostuu takapenkillä, jossa istun nykyisin jo varsin harvoin, joten sen merkitys on vähenemässä. Yhden Amazonin ja 740:n olen äänieristänyt purkamalla sisustuksen kojetaulun takaa tuulilasin alta takahattuhyllyyn saakka ja verhoilemalla koko lattian äänieristysmatolla, mutta en viitsi ostaa uutta autoa, jolle tulisin todennäköisesti tekemään saman.

    Hyvät oli taksin kulutuslukemat ja kuski tykkäsi luotettavasti toimineesta ja helppohoitoisesta autostaan, joten en siis moiti autoa, vaan totean ainoastaan sen sopimattomuuden omaan maailmaani. Minä en enää kaipaa pärinää ja pauketta, vaan hiljaisuutta. Sähkäreistä on kokemusta vasta vähän ja ehkä juuri siksi minulla on vielä se hiljainen sähköauto kokeilematta?

      2
  • Model S:n ja X:n hinnat näyttävät tänään lähtevän alle sadasta tontusta, elleivät silmäni vallan harita. Eikö tämä tarkoita kerrassaan huimaa alennusta viimeviikkoiseen verrattuna?

    Esimerkiksi S Plaid maksoi kevään testien mukaan 144 000 €, nyt 110 000. Miinusta 34 000 eggendaalia.

    Samalla Suomen hinnat on harmonisoitu muun Euroopan kanssa. Aiemmin Saksasta sai nämä mallit useamman tonnin halvemmalla, kun nyt hinnat ovat samat. Tämä siis huolimatta siitä että Suomen alv on 24 ja Saksan 19 %.

    Vaikka puhutaan yhä meidän halveksittavien mitättömyyksien kannalta tosi suurista rahoista, veikkaan kaupan käyvän tästä eteenpäin Teslan koko mallistolla.

      
  • @Repe Ruutikallo kirjoitti:
    Model S:n ja X:n hinnat näyttävät tänään lähtevän alle sadasta tontusta, elleivät silmäni vallan harita. Eikö tämä tarkoita kerrassaan huimaa alennusta viimeviikkoiseen verrattuna?

    Esimerkiksi S Plaid maksoi kevään testien mukaan 144 000 €, nyt 110 000. Miinusta 34 000 eggendaalia.

    Samalla Suomen hinnat on harmonisoitu muun Euroopan kanssa. Aiemmin Saksasta sai nämä mallit useamman tonnin halvemmalla, kun nyt hinnat ovat samat. Tämä siis huolimatta siitä että Suomen alv on 24 ja Saksan 19 %.

    Vaikka puhutaan yhä meidän halveksittavien mitättömyyksien kannalta tosi suurista rahoista, veikkaan kaupan käyvän tästä eteenpäin Teslan koko mallistolla.

    Aiemmin kirjoiteltiin Teslan tuotanto-ohjautuvuudesta. On päätetty, että autoja tulee linjalta ja kaikki valmistuvat autot myydään. Kun hinnat tippuvat koko ajan, tarkoittaako se että kauppa ei käy vai että saadaan vähemmästä sama voitto tuotantokustannuksien tippuessa per auto?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Aiemmin kirjoiteltiin Teslan tuotanto-ohjautuvuudesta. On päätetty, että autoja tulee linjalta ja kaikki valmistuvat autot myydään. Kun hinnat tippuvat koko ajan, tarkoittaako se että kauppa ei käy vai että saadaan vähemmästä sama voitto tuotantokustannuksien tippuessa per auto?

    S- ja X-kauppa ei varmaan ole käynyt toivotusti ainakaan erikoiskalliiden hintojen maissa kuten Suomessa. Nyt kun rajusti alennetut hinnat ovat koko euroalueella samat, voidaan odottaa reipasta muutosta.

      
  • muokattu 15.09.2023 14:54

    @Late1969 kirjoitti:
    Aiemmin kirjoiteltiin Teslan tuotanto-ohjautuvuudesta. On päätetty, että autoja tulee linjalta ja kaikki valmistuvat autot myydään. Kun hinnat tippuvat koko ajan, tarkoittaako se että kauppa ei käy vai että saadaan vähemmästä sama voitto tuotantokustannuksien tippuessa per auto?

    Omilla rahoillani en uskalla lyödä vetoa kumpaankaan suuntaan mutta voin laittaa virtuaalisen oluen vetoon, että Teslan hintakilpailukyky sähköautoissa on useimpia muita suurempi.

    Tämä ei ole aivan puhdas arvaus, vaan päättelen sen Teslan automotive alalle poikkeuksellisen suuresta pääoman tuotosta. Toimiala on erittäin pääomavaltainen raskaan tuotekehityksen ja tuotannon vuoksi. Alan arvostetut ja pitkään menestyksekkäästi toimineet yritykset pyörittävät tyypillisesti jotain 5% luokkaa olevia tuottoprosentteja ja Tesla sen sijaan hyvin brändätyn Ferrarin tavoin kymmeniä prosentteja. Mielestäni se indikoi, että autojen hintojen laskiessa markkionoilla tikkerit TSLA ja RACE eivät ole ensimmäisiä jotka vajoavat miinukselle JOS kaikkien katteet laskevat suunnilleen samaa tahtia.

    Siinä on jo "jos" parikin kertaa ja syvällinen analyysi ei ole näin yksinkertaista, koska volyymin vaikutus muuttuvien ja pysyvien kustannusten suhteeseen pitää ottaa huomioon, mutta Tesla vetää nyt jo alalle ihan kohtuullisella volyymillakin.

    Se on sitten eri asia, mitä vanhat valmistajat voivat tehdä voitollisella polttomoottoribisneksellään ainakin vielä hetken aikaa? Niillä on nyt sama tilanne kuin VW:lla Kuplan kanssa 1970-luvun taitteessa. Vahva kassa ja iso liikevaihto, mutta "tarttis tehdä jotain".

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Elon Musk on ilmeisimmin Venäjän puolella, ei ainakaan halua tukea Ukrainaa oikeasti. Vieläkö Teslaa saa ostaa vai pitäisikö boikotoida kuten kiinalaisia?

    https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009840641.html

    Itse en koske pitkällä tikullakaan Teslaan juurikin tuon sekopää Muskin takia. Twitter-sekoiluineen ja Ukraina kommentteineen, todella raivostuttava äijä. Eli vastaus on, pitää boikotoida!

      8
  • Olipa raju repäisy Teslalla syyskuun rekisteröinneissä, kun Toyota jäi kakkoseksi lähes 200 auton päähän. Vielä huimempi oli mallikohtainen lista, jonka mukaan Model Y:tä vietiin kilpiin 1134 kpl, Corollan jäädessä 327 kappaleeseen. Sähköautopuolella(kin) VW-konsernin sisäisessä kisassa Skoda ottaa niskalenkkiä emomerkistä. Mersun osalta karsastan tilastointitapaa, jossa EQ-sarja käsitellään yhtenä mallina.

      1
  • @koreileva kirjoitti:
    Olipa raju repäisy Teslalla syyskuun rekisteröinneissä, kun Toyota jäi kakkoseksi lähes 200 auton päähän. Vielä huimempi oli mallikohtainen lista, jonka mukaan Model Y:tä vietiin kilpiin 1134 kpl, Corollan jäädessä 327 kappaleeseen. Sähköautopuolella(kin) VW-konsernin sisäisessä kisassa Skoda ottaa niskalenkkiä emomerkistä. Mersun osalta karsastan tilastointitapaa, jossa EQ-sarja käsitellään yhtenä mallina.

    Teslasta on tullut uusi iPhone. Nyt kun hinnat ovat tippuneet ja uusia saa käytetyn hinnalla, kaikki haluavat näyttää omistavansa Teslan tai ainakin ajavansa sellaisella. iPhone ja Tesla eivät taida muita huonompia olla, joten kalliin hankinnan teko voi olla perusteltua jopa järjellä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Olipa raju repäisy Teslalla syyskuun rekisteröinneissä, kun Toyota jäi kakkoseksi lähes 200 auton päähän. Vielä huimempi oli mallikohtainen lista, jonka mukaan Model Y:tä vietiin kilpiin 1134 kpl, Corollan jäädessä 327 kappaleeseen. Sähköautopuolella(kin) VW-konsernin sisäisessä kisassa Skoda ottaa niskalenkkiä emomerkistä. Mersun osalta karsastan tilastointitapaa, jossa EQ-sarja käsitellään yhtenä mallina.

    Teslasta on tullut uusi iPhone. Nyt kun hinnat ovat tippuneet ja uusia saa käytetyn hinnalla, kaikki haluavat näyttää omistavansa Teslan tai ainakin ajavansa sellaisella. iPhone ja Tesla eivät taida muita huonompia olla, joten kalliin hankinnan teko voi olla perusteltua jopa järjellä.

    Minä olen kyllä tiedostanut, että olen väärässä kuplassa, kun olen tällä keskustelupalstalla. Mutta olen ajatellut tätä siedätyshoitona. Ja onhan täällä vähän huvittavaakin. Muistuu mieleen vanha kunnon Archie Bunker aina välillä.

      
  • Kunnostuskelpoisia Tesloja saa jo pikkurahalla: https://www.is.fi/autot/art-2000009898975.html

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Olipa raju repäisy Teslalla syyskuun rekisteröinneissä, kun Toyota jäi kakkoseksi lähes 200 auton päähän. Vielä huimempi oli mallikohtainen lista, jonka mukaan Model Y:tä vietiin kilpiin 1134 kpl, Corollan jäädessä 327 kappaleeseen. Sähköautopuolella(kin) VW-konsernin sisäisessä kisassa Skoda ottaa niskalenkkiä emomerkistä. Mersun osalta karsastan tilastointitapaa, jossa EQ-sarja käsitellään yhtenä mallina.

    Teslasta on tullut uusi iPhone. Nyt kun hinnat ovat tippuneet ja uusia saa käytetyn hinnalla, kaikki haluavat näyttää omistavansa Teslan tai ainakin ajavansa sellaisella. iPhone ja Tesla eivät taida muita huonompia olla, joten kalliin hankinnan teko voi olla perusteltua jopa järjellä.

    Enpä nyt sanoisi, aika valju maku jäi kolmosesta ja siitä paisutetusta saman näköisestä kojetaulusta, oliko y vai x vai z ihan sama, muovi tuntuu ihan toyotan muovilta, ohuelta ja kopisevalta, joka nuppi ja nappi jotenkin halpoja sekä ovet ei sulkeutuessa 'pussahda' siististi kiinni vaan ihan kun ritmon oven olis kiinni vetässyt, karmiton= karmiva (oma mielipide) ja se kolmosen kahva on aivan susipaska, jo 70 luvulla oli parempia karmittomia ovia autoissa sekä oikeat kahvat. Ja polvi ottaa kiinni liian alas ja leveäksi venytettyyn näyttöön, missä on ilmakuva kartasta, herranjestas? saisiko penkin lämmitystä säädettyä ilman näyttöä, ai niin se jäähdytyksen puute ja luistava kernipenkki.
    Kyllä apple vielä teslan hakkaa laadullisesti, sitten kun ei, niin vaihdan applen oitis poijes.

      
  • Miksi Teslaan ei ole tehty tiivistä akkukoteloa? Onkohan muissa sähkiksissä?

    https://www.is.fi/autot/art-2000009928065.html

      
  • Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa. Ruotsissa Tesla harkitsee rikkurityövoiman käyttöä murtamaan lakkoa. Tervetuloa sata vuotta sitten aikaan. Enää ei ole mitään syytä käyttää Teslan palveluja missään muodossa. Kummallista, että menestys luo tuollaista harhaa, että on parempi kuin kukaan muu maailmassa ja siksi toisilla ei ole väliä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa. Ruotsissa Tesla harkitsee rikkurityövoiman käyttöä murtamaan lakkoa. Tervetuloa sata vuotta sitten aikaan. Enää ei ole mitään syytä käyttää Teslan palveluja missään muodossa. Kummallista, että menestys luo tuollaista harhaa, että on parempi kuin kukaan muu maailmassa ja siksi toisilla ei ole väliä.

    Mikäs lakko Ruåttalaisilla on? Vaalien jälkeisestä keskustelusta olen ymmärtänyt lakkoja olevan vain Suomessa..

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa. Ruotsissa Tesla harkitsee rikkurityövoiman käyttöä murtamaan lakkoa. Tervetuloa sata vuotta sitten aikaan. Enää ei ole mitään syytä käyttää Teslan palveluja missään muodossa. Kummallista, että menestys luo tuollaista harhaa, että on parempi kuin kukaan muu maailmassa ja siksi toisilla ei ole väliä.

    Oletko paljonkin käyttänyt Teslan palveluja ja missä muodossa? Varmaan nyt Teslan housut tutisee noin kuvaannollisesti, kun sinä uhkaat jättää palveluja käyttämättä.

    Suomessa esim. AKT:llä on melko usein erilaisia harhoja, kun pysäyttävät koko Suomen ulkomaan viennin aina välillä. Kummallista, että ahtaajilla on tuollaista harhaa, että ovat parempia kuin kukaan muu maailmassa ja toisilla ei ole väliä.

      1
  • Latesta en tiedä, mutta minun boikottini on harvoin käytetty ja tuhoisa täsmäase. Olen 30 vuotta ammatikseni ympäri masilmaa lennellessäni olen kahdesti laittanut lentoyhtiön boikottiin epävarman palvelun ja myöhästymisten luokattoman hoitamisen vuoksi.

    Sekä Sabena että Swissair olivat vuoden sisällä konkurssissa. Todennäköisesti näissä tapauksissa mielipiteeni vastasi kohtuullisen tarkasti yleistä mielipidettä, jota kuluttajatuotteiden kauppiaan olisi syytä silittää myötäkarvaan?

    Positiivisena näen Teslan muuttuneen normaaliksi terveeksi yritykseksi. Vaikka osake edelleen hypehinnoissa onkin, liikevoittoprosentti on jo normalisoitunut Ferrari-kategoriasta automotive alalle tyypilliseen tapaan vaatimattomammalle uskottavalle tasolle hyvin lähelle vaikkapa Toyotan, BMW:n ja Mersun vastaavan prosentin keskiarvoa. Arvostus on vähemmän mielipidekysymys kun se perustuu jo saavutettuun tuottoon.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Latesta en tiedä, mutta minun boikottini on harvoin käytetty ja tuhoisa täsmäase. Olen 30 vuotta ammatikseni ympäri masilmaa lennellessäni olen kahdesti laittanut lentoyhtiön boikottiin epävarman palvelun ja myöhästymisten luokattoman hoitamisen vuoksi.

    Sekä Sabena että Swissair olivat vuoden sisällä konkurssissa. Todennäköisesti näissä tapauksissa mielipiteeni vastasi kohtuullisen tarkasti yleistä mielipidettä, jota kuluttajatuotteiden kauppiaan olisi syytä silittää myötäkarvaan?

    Positiivisena näen Teslan muuttuneen normaaliksi terveeksi yritykseksi. Vaikka osake edelleen hypehinnoissa onkin, liikevoittoprosentti on jo normalisoitunut Ferrari-kategoriasta automotive alalle tyypilliseen tapaan vaatimattomammalle uskottavalle tasolle hyvin lähelle vaikkapa Toyotan, BMW:n ja Mersun vastaavan prosentin keskiarvoa. Arvostus on vähemmän mielipidekysymys kun se perustuu jo saavutettuun tuottoon.

    Yritin kyllä ymmärtää, mutta en onnistunut. Mitä tarkoitat tässä yhteydessä boikotillasi? Onko sinulla nyt joku boikotti menossa?

      
  • Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Kannattaa tosiaan harkita minkälaisen yrityksen auton ostaa.

    Suomessa olisi helppo kertoa juttuja pankeista ja vakuutusyhtiöistä. Omallakin uralla niitä on hävinnyt kuin metsää, aina on joutunut siirtymään seuraavaan. Vasta viime vuodet on rahat kerännyt jatkuvasti samat yhtiöt.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.

    En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
    Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
    740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
    Auto jäisi ostamatta?
    Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.

    En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
    Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
    740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
    Auto jäisi ostamatta?
    Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.

    Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.

    https://www.teslarati.com/uaw-expands-strike-gm-plant-stellantis-ford-deals/

    https://www.teslarati.com/general-motors-gm-secures-tentative-deal-uaw/

      
  • muokattu 31.10.2023 06:59

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.

    En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
    Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
    740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
    Auto jäisi ostamatta?
    Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.

    Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.

    https://www.teslarati.com/uaw-expands-strike-gm-plant-stellantis-ford-deals/

    https://www.teslarati.com/general-motors-gm-secures-tentative-deal-uaw/

    Ihan päivän uutisissa asiasta kerrottiin, vaikka https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009952002.html. (Uutista ei näköjään ollut Hesarissa, vaikka sieltä ne useimmiten valuvat muihin Sanoma-lehtiin.)

    "Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.

    En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
    Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
    740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
    Auto jäisi ostamatta?
    Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.

    Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.

    https://www.teslarati.com/uaw-expands-strike-gm-plant-stellantis-ford-deals/

    https://www.teslarati.com/general-motors-gm-secures-tentative-deal-uaw/

    Ihan päivän uutisissa asiasta kerrottiin, vaikka https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009952002.html. (Uutista ei näköjään ollut Hesarissa, vaikka sieltä ne useimmiten valuvat muihin Sanoma-lehtiin.)

    "Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.

    Late kirjoitti 27.10.:
    "Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa."

    Tälle väittämälle Teslan ilmoituksesta toivoisin lähdettä eli missä ja milloin Tesla on tehnyt em. ilmoituksen?

    Ruotsissa Tesla on pieni työnantaja, työntekijöitä 130. Tesla ei ole vielä tehnyt ammattiliton kanssa työehtosopimusta, mutta onhan sillä työehtosopimukset työntekijöidensä kanssa. Aamulehti haluaa värittää asiaa.

    En tiedä ammattiyhdistyksiin liittyvistä säännöistä tarkemmin, mutta käsittääkseni ainakaan Suomessa yritysten ei ole pakko kuulua työnantajaliittoon eikä Suomessa yksittäinen yritys minun tietääkseni tee sopimuksia ammattiliiton kanssa.

    Niin kuin se suomalainen IF Metallin ammattiyhdistyspukarikin sanoo, kyseessä on periaatteellinen asia eli ammattiyhdistyksen valtapolitiikkaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.

    Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.

    Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.

    Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.

    Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.

    En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
    Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
    740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
    Auto jäisi ostamatta?
    Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.

    Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.

    https://www.teslarati.com/uaw-expands-strike-gm-plant-stellantis-ford-deals/

    https://www.teslarati.com/general-motors-gm-secures-tentative-deal-uaw/

    Ihan päivän uutisissa asiasta kerrottiin, vaikka https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009952002.html. (Uutista ei näköjään ollut Hesarissa, vaikka sieltä ne useimmiten valuvat muihin Sanoma-lehtiin.)

    "Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.

    Late kirjoitti 27.10.:
    "Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa."

    Tälle väittämälle Teslan ilmoituksesta toivoisin lähdettä eli missä ja milloin Tesla on tehnyt em. ilmoituksen?

    Ruotsissa Tesla on pieni työnantaja, työntekijöitä 130. Tesla ei ole vielä tehnyt ammattiliton kanssa työehtosopimusta, mutta onhan sillä työehtosopimukset työntekijöidensä kanssa. Aamulehti haluaa värittää asiaa.

    En tiedä ammattiyhdistyksiin liittyvistä säännöistä tarkemmin, mutta käsittääkseni ainakaan Suomessa yritysten ei ole pakko kuulua työnantajaliittoon eikä Suomessa yksittäinen yritys minun tietääkseni tee sopimuksia ammattiliiton kanssa.

    Niin kuin se suomalainen IF Metallin ammattiyhdistyspukarikin sanoo, kyseessä on periaatteellinen asia eli ammattiyhdistyksen valtapolitiikkaa.

    Minkä osapuolen kanssa Tesla on tehnyt työehtosopimuksia? Työsopimus on eri asia ja kuka vain ei voi tehdä työehtosopimuksia työntekijöiden puolesta.

    Orvon-Purran hallitus haluaa juuri kirjoittamaasi, työehtosopimuksista halutaan vapaaehtoisia yritysten kannalta, nythän niin ei ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit