@740 GLE kirjoitti:
Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.
Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.
Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.
Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.
Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.
En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
Auto jäisi ostamatta?
Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.
Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.
"Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.
Late kirjoitti 27.10.:
"Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa."
Tälle väittämälle Teslan ilmoituksesta toivoisin lähdettä eli missä ja milloin Tesla on tehnyt em. ilmoituksen?
Ruotsissa Tesla on pieni työnantaja, työntekijöitä 130. Tesla ei ole vielä tehnyt ammattiliton kanssa työehtosopimusta, mutta onhan sillä työehtosopimukset työntekijöidensä kanssa. Aamulehti haluaa värittää asiaa.
En tiedä ammattiyhdistyksiin liittyvistä säännöistä tarkemmin, mutta käsittääkseni ainakaan Suomessa yritysten ei ole pakko kuulua työnantajaliittoon eikä Suomessa yksittäinen yritys minun tietääkseni tee sopimuksia ammattiliiton kanssa.
Niin kuin se suomalainen IF Metallin ammattiyhdistyspukarikin sanoo, kyseessä on periaatteellinen asia eli ammattiyhdistyksen valtapolitiikkaa.
Minkä osapuolen kanssa Tesla on tehnyt työehtosopimuksia? Työsopimus on eri asia ja kuka vain ei voi tehdä työehtosopimuksia työntekijöiden puolesta.
Orvon-Purran hallitus haluaa juuri kirjoittamaasi, työehtosopimuksista halutaan vapaaehtoisia yritysten kannalta, nythän niin ei ole.
Työsopimuksissa sovitaan työehdot, kyllä ne ovat työehtosopimuksia, mutta eivät yleissitovia.
@740 GLE kirjoitti:
Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.
Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.
Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.
Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.
Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.
En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
Auto jäisi ostamatta?
Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.
Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.
"Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.
Late kirjoitti 27.10.:
"Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa."
Tälle väittämälle Teslan ilmoituksesta toivoisin lähdettä eli missä ja milloin Tesla on tehnyt em. ilmoituksen?
Ruotsissa Tesla on pieni työnantaja, työntekijöitä 130. Tesla ei ole vielä tehnyt ammattiliton kanssa työehtosopimusta, mutta onhan sillä työehtosopimukset työntekijöidensä kanssa. Aamulehti haluaa värittää asiaa.
En tiedä ammattiyhdistyksiin liittyvistä säännöistä tarkemmin, mutta käsittääkseni ainakaan Suomessa yritysten ei ole pakko kuulua työnantajaliittoon eikä Suomessa yksittäinen yritys minun tietääkseni tee sopimuksia ammattiliiton kanssa.
Niin kuin se suomalainen IF Metallin ammattiyhdistyspukarikin sanoo, kyseessä on periaatteellinen asia eli ammattiyhdistyksen valtapolitiikkaa.
Minkä osapuolen kanssa Tesla on tehnyt työehtosopimuksia? Työsopimus on eri asia ja kuka vain ei voi tehdä työehtosopimuksia työntekijöiden puolesta.
Orvon-Purran hallitus haluaa juuri kirjoittamaasi, työehtosopimuksista halutaan vapaaehtoisia yritysten kannalta, nythän niin ei ole.
Työsopimuksissa sovitaan työehdot, kyllä ne ovat työehtosopimuksia, mutta eivät yleissitovia.
Taidat ollakin jonkin sortin sosialisti?
Sanalla työehtosopimus on toinen merkitys kuin työsopimuksella, jossa voi toki kaiken sopia lainsäädännön niin salliessa, yleensä työsopimuksessa ei ole kuin nimet ja sovellettava työehtosopimus. On muuten helppoa työnantajalle ottaa uusi työntekijä, ei mene puolta vuotta ehtojen tinkaamiseen.
Sen verran sosialisti olen, että samaa sekasotkua kuin kaupankäyntiin ei kannata luoda työmarkkinoille. Kaupassahan on pyritty eroon tukkuportaasta ja samaa halutaan työvoiman ostoon. Joskus on vähän hymyilyttänyt, kun viiden hengen työryhmässä työmaalla on ollut yhtä monta erilaista työaikaa ja tietysti kaikki muutkin ehdot erilaisia. Se ei johda järkevään ja tehokkaaseen yritystoimintaan, kun kaikki (työantajat) osaoptimoivat.
Ammattiliiton muodostavat yleensä saman ammattialan (esimerkiksi sairaanhoitajat) tai toimialan (esimerkiksi lasitehtaan työntekijät) henkilöt tai saman koulutuksen (esimerkiksi insinöörit) saaneet henkilöt. Ammattiliitto muodostuu työntekijöiden muodostamista ammattiosastoista tai -yhdistyksistä.
Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksia työnantajapuolen kanssa.
Ensimmäiset modernit ammattiyhdistykset syntyivät Isossa-Britanniassa 1800-luvun alussa osin vanhojen kilta-ammattikuntien perinteisiin pohjautuen. Ammattiyhdistykset olivat usein työnantajien kiivaasti vastustamia.
On vain arvailuja varassa elintasomme jos ei suomessakaan olisi ollut vahvaa ammattiyhdistystoimintaa.
@740 GLE kirjoitti:
Ei ole. Kahdesti olen laittanut lentoyhtiön boikottiin. Harrvoin käyttämäni boikotti on vahva ase koska kumpikin firma meni nurin alle vuodessa minun asiakkuuteni menetettyään.
Tesla lähestyy toimintatapaa, jossa voisin harkita ostamista jos osinkotaso on riittävä suuri ja riittävän vakaa.
Olet siis Laten kanssa päinvastaista mieltä. Laten mielestähän, jos oikein ymmärsin, Tesla lähestyy toimintatapaa, jota hän vastustaa eikä siksi olisi ostamassa Teslaa tai Teslalta.
Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.
Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa.
En tiedä mistä tuon ylläolevan Late on bongannut, mutta kestokulutushyödykettä kuluttajille valmistavan yhtiön ulostulona melkoinen sammakko.
Käsittääkseni Laten kohdalta ymmärsit oikein, Late ei ostaisi Teslaa eikä sen palveluita.
740 GLE sensijaan olisi valmis ostamaan Teslan osakkeita osinkotason ollessa riittävä.
Auto jäisi ostamatta?
Näin se markkina toimii, työntekijöiden asemaa poljettaessa pörssi kiittää.
Niin, Late ei koe tarpeelliseksi antaa ilmi tietolähdettään. Olisi ollut uskottavampaa, kun olisi kertonut. Jenkkilässähän on ollut viimeaikoina lakkoja autoyhtiöissä. Ford on juuri saanut sopimuksen aikaiseksi. En ole varma, oliko Teslalla siellä probleemaa. Ford ja GM ainakin olivat lakkojen kohteena. Liekö IF Metalli ottanut sieltä mallia. Näkyy olevan suomalaisnimi IF Metallin keulilla.
"Tesla on torjunut vaatimuksen ja sanoo, ettei se solmi työehtosopimuksia missään päin maailmaa." Tesla yrittää siis hajottaa ja hallita. Kun yhtiö ei sovi työntekijöiden kanssa, yritetään sillä varmasti romuttaa järjestäytymisoikeus.
Late kirjoitti 27.10.:
"Tesla on ilmoittanut, että se ei kunnioita työntekijöiden oikeuksia missään päin maailmaa."
Tälle väittämälle Teslan ilmoituksesta toivoisin lähdettä eli missä ja milloin Tesla on tehnyt em. ilmoituksen?
Ruotsissa Tesla on pieni työnantaja, työntekijöitä 130. Tesla ei ole vielä tehnyt ammattiliton kanssa työehtosopimusta, mutta onhan sillä työehtosopimukset työntekijöidensä kanssa. Aamulehti haluaa värittää asiaa.
Ei Aamulehti jutussaan ole värittänyt asiaa miksikään.
Tosin haluaasin myöskin tietää tarkemmin missä yhteydessä tuollainen on tuotu esiin.
130 työntekijää ei mielestäni ole enää niin pieni, että järjestäytymättömyydestä olisi etua.
En tiedä ammattiyhdistyksiin liittyvistä säännöistä tarkemmin, mutta käsittääkseni ainakaan Suomessa yritysten ei ole pakko kuulua työnantajaliittoon eikä Suomessa yksittäinen yritys minun tietääkseni tee sopimuksia ammattiliiton kanssa.
Metsäteollisuus ry. Irtisanoutui muutama vuosi sitten yleisitovista sopimuksista. Tämän jälkeen ammattiliitot ovat neuvotelleet suoraan yritysten kanssa. UPM olisi halunnut jopa tehdas ja konekohtaiset sopimukset.
Työnantajan ensimmäinen kompastuskivi tuli eteen jo vuosilomalaissa , jossa jatkuvaan kolmivuorotyöhön pitikin saada mukaan talviloma, jota ei siis ennen yleissitovissa sopimuksissa ollut.
Niin kuin se suomalainen IF Metallin ammattiyhdistyspukarikin sanoo, kyseessä on periaatteellinen asia eli ammattiyhdistyksen valtapolitiikkaa.
Tästähän puuttuu enää Teslan ilmoitus että se haluaa tarjota ryöntekijöilleen parempaa mihin tessin puitteissa pystyisi.
@HybridRules kirjoitti:
Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.
Totta, vaikka minulla onkin tässä kaksi valintaa jotka teen eri kriteereillä. En koe boikotoivani Toyotaa enkä Nissania vaikka en löydä niidenkään mallistosta itselleni sopivaa. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä! Silti Toyotaa taitaa olla jossain rahaston nurkassa omistuksessa pieni siivu.
Arvioin siis sijoitukset ja autoihin kulutetun rahan tietoisesti eri kriteereillä. Teslan osakkeita voisin ostaa, koska amerikkalaisyritysten osinkoverotus menee suoraan kerralla oikein ilman tarvetta väitellä saksalaisen verottajan liikaa perimiä veroja takaisin, mikä hidastaa kaiken Frankfurtissa noteeratun ostamista. Mutra olen siirtynyt jo vuosia sitten salkun kasvattamisesta osinkosijoittajan puolustuspeliin, joten osingottomia kasvuosakkeita ei salkustani löydy. Jätän salkun kasvattamisen niillä nuoremmille.
Mikä tahansa takavetoinen tai natiivisti takavetoisesta rakennettu nelivetoinen on potentiaalisesti kiinnostava. En minä muuten olisi Model Yytäkään koeajanut.
Ammattiliiton muodostavat yleensä saman ammattialan (esimerkiksi sairaanhoitajat) tai toimialan (esimerkiksi lasitehtaan työntekijät) henkilöt tai saman koulutuksen (esimerkiksi insinöörit) saaneet henkilöt. Ammattiliitto muodostuu työntekijöiden muodostamista ammattiosastoista tai -yhdistyksistä.
Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimuksia työnantajapuolen kanssa.
Ensimmäiset modernit ammattiyhdistykset syntyivät Isossa-Britanniassa 1800-luvun alussa osin vanhojen kilta-ammattikuntien perinteisiin pohjautuen. Ammattiyhdistykset olivat usein työnantajien kiivaasti vastustamia.
On vain arvailuja varassa elintasomme jos ei suomessakaan olisi ollut vahvaa ammattiyhdistystoimintaa.
Tietysti työntekijöiden järjestäytyminen on ollut ja on edelleen hyvä asia ainakin yleensä.
IF Metall lienee enemmän omalla asiallaan kuin Teslan työntekijöiden asialla. Pääpukari itsekin on sanonut kyseessä olevan periaatteellinen asia eli ammattiliiton vallasta siinä ollaan huolissaan.
Minusta on vähän omituista, että ammattiliitto tulee ikään kuin ulkopuolelta vaatimaan Teslan työntekijöitä lakkoon ja sitten, kun iso osa työntekijöistä ei halua lakkoilla, valittaa, että nämä ovat rikkureita. Oikeampaa olisi, että ammattiliitto tulisi työntekijöiden avuksi, jos heillä on ongelmia.
Gansterielokuvissa oli muotia tarjota suojelua, josta ei voinut kieltäytyä. Onko se nykyajan modernia ammattiliiton toimintaa?
@HybridRules kirjoitti:
Sekä Laten että sinun tapauksessa on ehkä väärin käyttää boikotti-sanaa, koska kumpikaan teistä ei potentiaalisesti ostaisi Teslaa tai Teslan tuotteita Teslan toimintatavasta riippumatta tai sen ansiosta.
Totta, vaikka minulla onkin tässä kaksi valintaa jotka teen eri kriteereillä. En koe boikotoivani Toyotaa enkä Nissania vaikka en löydä niidenkään mallistosta itselleni sopivaa. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä! Silti Toyotaa taitaa olla jossain rahaston nurkassa omistuksessa pieni siivu.
Arvioin siis sijoitukset ja autoihin kulutetun rahan tietoisesti eri kriteereillä. Teslan osakkeita voisin ostaa, koska amerikkalaisyritysten osinkoverotus menee suoraan kerralla oikein ilman tarvetta väitellä saksalaisen verottajan liikaa perimiä veroja takaisin, mikä hidastaa kaiken Frankfurtissa noteeratun ostamista. Mutra olen siirtynyt jo vuosia sitten salkun kasvattamisesta osinkosijoittajan puolustuspeliin, joten osingottomia kasvuosakkeita ei salkustani löydy. Jätän salkun kasvattamisen niillä nuoremmille.
Mikä tahansa takavetoinen tai natiivisti takavetoisesta rakennettu nelivetoinen on potentiaalisesti kiinnostava. En minä muuten olisi Model Yytäkään koeajanut.
Mitens nyt, kun sinun täsmäboikotti johtaa firman konkurssiin (kuten kerroit esimerkeillä), niin miten eri firmat voivat tietää boikotoitko niitä vai oletko muuten vaan ostamatta? Meinaan, ettei vain firmat turhaan mene konkurssiin, kun luulevat olevansa sinun boikotin kohteena? 🙂
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
@Late1969 kirjoitti:
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
Nimenomaan se on periaatteellinen ja sosialisti Löfven tietysti peesaa ammattiliittoa. Työntekijöiden puolesta asiassa ei toimita vaan ammattiliiton valtapolitiikan.
Nimenomaan se on periaatteellinen ja sosialisti Löfven tietysti peesaa ammattiliittoa. Työntekijöiden puolesta asiassa ei toimita vaan ammattiliiton valtapolitiikan.
Miten on Norjassa, sillähän lakkoili teslan omistajat.
@Late1969 kirjoitti:
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
Nimenomaan se on periaatteellinen ja sosialisti Löfven tietysti peesaa ammattiliittoa. Työntekijöiden puolesta asiassa ei toimita vaan ammattiliiton valtapolitiikan.
On upeaa kuinka joku, yleensä Perussuomalainen, tietää asiasta kaiken pelkästään sanojan aseman perusteella. Nyt Dynamic Duo Orpo-Purra ja Satonen haluavat Ruotsin mallia työmarkkinoille Suomeen ja se on lähtöisin sosialidemokraattien vaikutuksesta. Sama hallitus haluaa muuten Tanskan sosialidemokraattien maahanmuutojärjestelmää. Molemmat ovat siis varmasti täyttä sitä itseänsä lähtökohtansa perusteella ja Suomen surkein hallitus haluaa niistä Suomeen kivet lumipalloista.
@Late1969 kirjoitti:
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
Nimenomaan se on periaatteellinen ja sosialisti Löfven tietysti peesaa ammattiliittoa. Työntekijöiden puolesta asiassa ei toimita vaan ammattiliiton valtapolitiikan.
On upeaa kuinka joku, yleensä Perussuomalainen, tietää asiasta kaiken pelkästään sanojan aseman perusteella. Nyt Dynamic Duo Orpo-Purra ja Satonen haluavat Ruotsin mallia työmarkkinoille Suomeen ja se on lähtöisin sosialidemokraattien vaikutuksesta. Sama hallitus haluaa muuten Tanskan sosialidemokraattien maahanmuutojärjestelmää. Molemmat ovat siis varmasti täyttä sitä itseänsä lähtökohtansa perusteella ja Suomen surkein hallitus haluaa niistä Suomeen kivet lumipalloista.
Jos kommentti on minulle kohdistettu, niin en oikein ymmärrä sitä. Ainakaan Löfvenin puheista en sano mielipidettä hänen asemansa perusteella, kun en edes tiedä, mikä hänen asemansa nykyään on (vai onko vielä Ruotsin demarien puheenjohtaja?). Tiedän vain hänen olevan sosialisti ja siihen aatteeseen tietenkin kuuluu pyrkiä toisten puurokupille eli päästä päsmäröimään yritysmaailmaa, joka toimii toisten pääoman ansiosta.
Itse olen sitä mieltä, että sosiaalidemokratia on ollut tärkeässä roolissa, kun pohjoismaisia hyvinvointivaltioita ja demokratiaa on rakennettu. Voi olla, että sen rooli ei enää ole niin tärkeä. Kun katsoo Sanna Marinin edesottamuksia, niin demarius saattaa nykyään olla pelkkä kulissi, jonka avulla kiivetään henkilökohtaisia portaita ns. työväestön kustannuksella.
Perussuomalaiset on puolestaan tosi mielenkiiintoinen ilmiö. Mahtaa Timo Soinia potutttaa. Monta vuotta sinnitteli SMP:n ja sitten Persujen puolueen eteen ja kun Persut vihdoin alkoivat saada kannatusta, se olikin Soinin kannalta vääränlaista kannatusta ja Soini menetti koko puolueen. Taitaa olla ainoa laatuaan kehityskaari Suomessa. Onhan täällä vuosien varrella monta uutta puoluetta perustettu, mutta Veikko Vennamon aloittama puolue on ainoa, joka on sinnikkäästi ollut mukana vuosikymmeniä, tosin linjaassa muutellen. Mutta kuitenkin.
@Late1969 kirjoitti:
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
Sandstorm on kyllä parempi kuin alla olevan linkin takaa löytyvä giga sounds, joka on kuitenkin todellisista tuotantoäänistä samplatty.
Juicehan oli joskus töissä (kesä?) Juankoskella paperitehtaan arkittamossa ja on kertonut inspiroituneensa johonkin kappaleeseen arkkileikkurin ajoäänien rytmistä. En vain muista, mikä kappale se oli. Joku hiteistä kuitenkin.
Ennen sallitut valot ja niiden käyttö oli kerrottu määräyksissä. Nykyään niissä lukee vain mikä on erikseen kiellettyä. Kausivalot ja 20 ledbaria autossa on tuttua kauraa, mutta myös uusia täysiä älyttömyyksiä saa autoissa olla. Ei kai tuota ole siis kielletty liikenteessäkään käyttää, että saamme tottua humppaa vilkutteleviin teslailijoihin.
TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä
Kattavan yli 10 miljoonan katsastuksen saksalaisen aineiston perusteella akselistot ovat raskaiden sähköautojen akilleen kantapää.
Mitähä maksavat nuo akseliremontit, ja kuuluu olevan kuukausien jono teslahuolloissa.
Kiinalaiset suunnittelijat ovat vuotaneet kuvia, joiden perusteella tuskin kukaan tuota kulkuneuvoa autokseen ostaa. Erikoisuuden tavoittelu ja rahan näyttäminen on sitten eri asia, toimiikohan Euroopassa kuten Kiinassa.
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
Ruotsalaiset ovat eri mieltä, varsin moni. Liitot eivät voi ottaa valtaa yli lain, eikä puolueetkaan. Jos asioihin halutaan muutosta, se ei tarkoita hallituksen valtaa vastaan kapinoimista. Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Onko joku kieltänyt sossuja puhumasta?
On Suomessa. Nyt vaaditaan aina jokin muu idea tilalle, että saa sanoa mielipiteensä jostakin hallituksen ohjelmakohdasta. Niihin on keksitty vaikutukseksi vaikka 100 000 uutta työpaikkaa. Jos haluaa avata suunsa, pitää ensin kertoa mistä muutoin otetaan nuo keksityt vaikutukset.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
Ruotsalaiset ovat eri mieltä, varsin moni. Liitot eivät voi ottaa valtaa yli lain, eikä puolueetkaan. Jos asioihin halutaan muutosta, se ei tarkoita hallituksen valtaa vastaan kapinoimista. Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Ammattiliitot kapinoivat laillista hallitusta vastaan, mutta kapinasta kärsivät tässä vaiheessa syyttömät osapuolet.
Sossujen pitäisi tehdä voitavansa eduskunnasta käsin eikä mobilisoida työntekijäjärjestöjä barrikadeille. Sossut toimivat kuin trumpistit jenkkilässä ja yrittävät jälkikäteen kumota vaalituloksen.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
Ruotsalaiset ovat eri mieltä, varsin moni. Liitot eivät voi ottaa valtaa yli lain, eikä puolueetkaan. Jos asioihin halutaan muutosta, se ei tarkoita hallituksen valtaa vastaan kapinoimista. Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Ammattiliitot kapinoivat laillista hallitusta vastaan, mutta kapinasta kärsivät tässä vaiheessa syyttömät osapuolet.
Sossujen pitäisi tehdä voitavansa eduskunnasta käsin eikä mobilisoida työntekijäjärjestöjä barrikadeille. Sossut toimivat kuin trumpistit jenkkilässä ja yrittävät jälkikäteen kumota vaalituloksen.
Kaivapa nyt liittojen sivuilta vaatimukset hallituksen erosta. Luulen, ettei löydy. Mutta löytyy vaatimuksia neuvotella hallituksen keksimistä parannuksista. Ei meidän oikeistolainen Akavakaan ole hallituksen kanssa samaa mieltä.
@HybridRules kirjoitti:
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
Ruotsalaiset ovat eri mieltä, varsin moni. Liitot eivät voi ottaa valtaa yli lain, eikä puolueetkaan. Jos asioihin halutaan muutosta, se ei tarkoita hallituksen valtaa vastaan kapinoimista. Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Ammattiliitot kapinoivat laillista hallitusta vastaan, mutta kapinasta kärsivät tässä vaiheessa syyttömät osapuolet.
Sossujen pitäisi tehdä voitavansa eduskunnasta käsin eikä mobilisoida työntekijäjärjestöjä barrikadeille. Sossut toimivat kuin trumpistit jenkkilässä ja yrittävät jälkikäteen kumota vaalituloksen.
Kaivapa nyt liittojen sivuilta vaatimukset hallituksen erosta. Luulen, ettei löydy. Mutta löytyy vaatimuksia neuvotella hallituksen keksimistä parannuksista. Ei meidän oikeistolainen Akavakaan ole hallituksen kanssa samaa mieltä.
Hallitushan tarjoaa tilaisuuksia neuvotella, mutta silti AY-jyrät nostattavat kapinaa.
Työsopimuksissa sovitaan työehdot, kyllä ne ovat työehtosopimuksia, mutta eivät yleissitovia.
Taidat ollakin jonkin sortin sosialisti?
Sanalla työehtosopimus on toinen merkitys kuin työsopimuksella, jossa voi toki kaiken sopia lainsäädännön niin salliessa, yleensä työsopimuksessa ei ole kuin nimet ja sovellettava työehtosopimus. On muuten helppoa työnantajalle ottaa uusi työntekijä, ei mene puolta vuotta ehtojen tinkaamiseen.
Sen verran sosialisti olen, että samaa sekasotkua kuin kaupankäyntiin ei kannata luoda työmarkkinoille. Kaupassahan on pyritty eroon tukkuportaasta ja samaa halutaan työvoiman ostoon. Joskus on vähän hymyilyttänyt, kun viiden hengen työryhmässä työmaalla on ollut yhtä monta erilaista työaikaa ja tietysti kaikki muutkin ehdot erilaisia. Se ei johda järkevään ja tehokkaaseen yritystoimintaan, kun kaikki (työantajat) osaoptimoivat.
On vain arvailuja varassa elintasomme jos ei suomessakaan olisi ollut vahvaa ammattiyhdistystoimintaa.
Ei Aamulehti jutussaan ole värittänyt asiaa miksikään.
Tosin haluaasin myöskin tietää tarkemmin missä yhteydessä tuollainen on tuotu esiin.
130 työntekijää ei mielestäni ole enää niin pieni, että järjestäytymättömyydestä olisi etua.
Metsäteollisuus ry. Irtisanoutui muutama vuosi sitten yleisitovista sopimuksista. Tämän jälkeen ammattiliitot ovat neuvotelleet suoraan yritysten kanssa. UPM olisi halunnut jopa tehdas ja konekohtaiset sopimukset.
Työnantajan ensimmäinen kompastuskivi tuli eteen jo vuosilomalaissa , jossa jatkuvaan kolmivuorotyöhön pitikin saada mukaan talviloma, jota ei siis ennen yleissitovissa sopimuksissa ollut.
Tästähän puuttuu enää Teslan ilmoitus että se haluaa tarjota ryöntekijöilleen parempaa mihin tessin puitteissa pystyisi.
Totta, vaikka minulla onkin tässä kaksi valintaa jotka teen eri kriteereillä. En koe boikotoivani Toyotaa enkä Nissania vaikka en löydä niidenkään mallistosta itselleni sopivaa. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä! Silti Toyotaa taitaa olla jossain rahaston nurkassa omistuksessa pieni siivu.
Arvioin siis sijoitukset ja autoihin kulutetun rahan tietoisesti eri kriteereillä. Teslan osakkeita voisin ostaa, koska amerikkalaisyritysten osinkoverotus menee suoraan kerralla oikein ilman tarvetta väitellä saksalaisen verottajan liikaa perimiä veroja takaisin, mikä hidastaa kaiken Frankfurtissa noteeratun ostamista. Mutra olen siirtynyt jo vuosia sitten salkun kasvattamisesta osinkosijoittajan puolustuspeliin, joten osingottomia kasvuosakkeita ei salkustani löydy. Jätän salkun kasvattamisen niillä nuoremmille.
Mikä tahansa takavetoinen tai natiivisti takavetoisesta rakennettu nelivetoinen on potentiaalisesti kiinnostava. En minä muuten olisi Model Yytäkään koeajanut.
Tietysti työntekijöiden järjestäytyminen on ollut ja on edelleen hyvä asia ainakin yleensä.
IF Metall lienee enemmän omalla asiallaan kuin Teslan työntekijöiden asialla. Pääpukari itsekin on sanonut kyseessä olevan periaatteellinen asia eli ammattiliiton vallasta siinä ollaan huolissaan.
Minusta on vähän omituista, että ammattiliitto tulee ikään kuin ulkopuolelta vaatimaan Teslan työntekijöitä lakkoon ja sitten, kun iso osa työntekijöistä ei halua lakkoilla, valittaa, että nämä ovat rikkureita. Oikeampaa olisi, että ammattiliitto tulisi työntekijöiden avuksi, jos heillä on ongelmia.
Gansterielokuvissa oli muotia tarjota suojelua, josta ei voinut kieltäytyä. Onko se nykyajan modernia ammattiliiton toimintaa?
Mitens nyt, kun sinun täsmäboikotti johtaa firman konkurssiin (kuten kerroit esimerkeillä), niin miten eri firmat voivat tietää boikotoitko niitä vai oletko muuten vaan ostamatta? Meinaan, ettei vain firmat turhaan mene konkurssiin, kun luulevat olevansa sinun boikotin kohteena? 🙂
"Kiista työsopimusehdoista on niin periaatteellinen ja suuri, että aiheeseen on ottanut kantaa jopa Ruotsin entinen sosialidemokraattinen pääministeri Stefan Löfven, joka on kehottanut ruotsalaisia muun muassa boikotoimaan Tesla-merkkisiä autoja."
https://www.is.fi/autot/art-2000009957305.html
Nimenomaan se on periaatteellinen ja sosialisti Löfven tietysti peesaa ammattiliittoa. Työntekijöiden puolesta asiassa ei toimita vaan ammattiliiton valtapolitiikan.
Miten on Norjassa, sillähän lakkoili teslan omistajat.
On upeaa kuinka joku, yleensä Perussuomalainen, tietää asiasta kaiken pelkästään sanojan aseman perusteella. Nyt Dynamic Duo Orpo-Purra ja Satonen haluavat Ruotsin mallia työmarkkinoille Suomeen ja se on lähtöisin sosialidemokraattien vaikutuksesta. Sama hallitus haluaa muuten Tanskan sosialidemokraattien maahanmuutojärjestelmää. Molemmat ovat siis varmasti täyttä sitä itseänsä lähtökohtansa perusteella ja Suomen surkein hallitus haluaa niistä Suomeen kivet lumipalloista.
Jos kommentti on minulle kohdistettu, niin en oikein ymmärrä sitä. Ainakaan Löfvenin puheista en sano mielipidettä hänen asemansa perusteella, kun en edes tiedä, mikä hänen asemansa nykyään on (vai onko vielä Ruotsin demarien puheenjohtaja?). Tiedän vain hänen olevan sosialisti ja siihen aatteeseen tietenkin kuuluu pyrkiä toisten puurokupille eli päästä päsmäröimään yritysmaailmaa, joka toimii toisten pääoman ansiosta.
Itse olen sitä mieltä, että sosiaalidemokratia on ollut tärkeässä roolissa, kun pohjoismaisia hyvinvointivaltioita ja demokratiaa on rakennettu. Voi olla, että sen rooli ei enää ole niin tärkeä. Kun katsoo Sanna Marinin edesottamuksia, niin demarius saattaa nykyään olla pelkkä kulissi, jonka avulla kiivetään henkilökohtaisia portaita ns. työväestön kustannuksella.
Perussuomalaiset on puolestaan tosi mielenkiiintoinen ilmiö. Mahtaa Timo Soinia potutttaa. Monta vuotta sinnitteli SMP:n ja sitten Persujen puolueen eteen ja kun Persut vihdoin alkoivat saada kannatusta, se olikin Soinin kannalta vääränlaista kannatusta ja Soini menetti koko puolueen. Taitaa olla ainoa laatuaan kehityskaari Suomessa. Onhan täällä vuosien varrella monta uutta puoluetta perustettu, mutta Veikko Vennamon aloittama puolue on ainoa, joka on sinnikkäästi ollut mukana vuosikymmeniä, tosin linjaassa muutellen. Mutta kuitenkin.
Siinä hyvä syy ostaa Tesla.
Nehän piti olla niin viattomia kun ei niissä ole polttomoottoriakaan.
Sandstorm on kyllä parempi kuin alla olevan linkin takaa löytyvä giga sounds, joka on kuitenkin todellisista tuotantoäänistä samplatty.
Juicehan oli joskus töissä (kesä?) Juankoskella paperitehtaan arkittamossa ja on kertonut inspiroituneensa johonkin kappaleeseen arkkileikkurin ajoäänien rytmistä. En vain muista, mikä kappale se oli. Joku hiteistä kuitenkin.
https://www.teslarati.com/tesla-giga-sounds-song-factory-audio/
P.S. Kohta Volvokin voi nauhoittaa oman giga-kappaleensa
https://www.teslarati.com/tesla-casting-machine-supplier-giga-presses-volvo/
Teslastaan ei voi tykätä koskaan liikaa. https://www.is.fi/autot/art-2000009978040.html
Onneksi en aja noin uudella autolla: https://www.is.fi/autot/art-2000009997786.html
Vuosittain katsastettavat pysyvät kunnossa.
https://www.is.fi/autot/art-2000009998308.html
Ennen sallitut valot ja niiden käyttö oli kerrottu määräyksissä. Nykyään niissä lukee vain mikä on erikseen kiellettyä. Kausivalot ja 20 ledbaria autossa on tuttua kauraa, mutta myös uusia täysiä älyttömyyksiä saa autoissa olla. Ei kai tuota ole siis kielletty liikenteessäkään käyttää, että saamme tottua humppaa vilkutteleviin teslailijoihin.
Mitähä maksavat nuo akseliremontit, ja kuuluu olevan kuukausien jono teslahuolloissa.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten Cybertruck myy.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-ui-interior-photos/
Kiinalaiset suunnittelijat ovat vuotaneet kuvia, joiden perusteella tuskin kukaan tuota kulkuneuvoa autokseen ostaa. Erikoisuuden tavoittelu ja rahan näyttäminen on sitten eri asia, toimiikohan Euroopassa kuten Kiinassa.
Saas nähdä, miten IF Metallin agressio päättyy. Löfvenhän olikin muuten aikoinaan IF Metallin puheenjohtaja eli ei ihme, että tukee liittoa. Tunnistin ensin Löfvenin nimen vain entiseksi sosialisti-pääministeriksi.
https://www.teslarati.com/tesla-sweden-vehicle-deliveries-increase-55-yoy-despite-strike/
Ruotsalaista näkökulmaa:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjpyLjMudiCAxWZExAIHRivBhAQFnoECBgQAQ&url=https://da.se/2023/11/svenskt-naringsliv-om-upptrappade-strejken-inte-rimligt/&usg=AOvVaw3ZqBLSlxLNsgdyargrYbon&opi=89978449
Vastaavasti sanaillen, voi ihmetellä koska Suomen aggressio Venäjää vastaan päättyy tai Ukrainan. Molemmat luulevat puolustavansa jäseniään, kansalaistensa etuja.
Ruotsin laki ei vaadi yrityksiltä liittymistä liittoihin. Teslan työntekijät eivät halua lakkoilla. Ammattiliittojen johto ei ole demokraattisesti valittu. Teslalla on vain n. 130 työntekijää Ruotsissa, joten Teslan toiminnalla ei ole laajempaa yhteiskunnallista merkitystä asiasta. Ammattiliitto hyökkää yritystä vastaan, joka toimii Ruotsin lakien mukaan.
Suomessa ammattiliitot kapinoivat maan laillista valtiovaltaa vastaan.
Ei ole hyvä juttu, jos Unionit alkavat ottaa itselleen valtaa yli maan lakien.
Ruotsalaiset ovat eri mieltä, varsin moni. Liitot eivät voi ottaa valtaa yli lain, eikä puolueetkaan. Jos asioihin halutaan muutosta, se ei tarkoita hallituksen valtaa vastaan kapinoimista. Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Demokratia ei oikein toimi, jos oikeisto on ainoa, joka saa vaalien välillä jotain sanoa.
Onko joku kieltänyt sossuja puhumasta?
On Suomessa. Nyt vaaditaan aina jokin muu idea tilalle, että saa sanoa mielipiteensä jostakin hallituksen ohjelmakohdasta. Niihin on keksitty vaikutukseksi vaikka 100 000 uutta työpaikkaa. Jos haluaa avata suunsa, pitää ensin kertoa mistä muutoin otetaan nuo keksityt vaikutukset.
Ammattiliitot kapinoivat laillista hallitusta vastaan, mutta kapinasta kärsivät tässä vaiheessa syyttömät osapuolet.
Sossujen pitäisi tehdä voitavansa eduskunnasta käsin eikä mobilisoida työntekijäjärjestöjä barrikadeille. Sossut toimivat kuin trumpistit jenkkilässä ja yrittävät jälkikäteen kumota vaalituloksen.
Kaivapa nyt liittojen sivuilta vaatimukset hallituksen erosta. Luulen, ettei löydy. Mutta löytyy vaatimuksia neuvotella hallituksen keksimistä parannuksista. Ei meidän oikeistolainen Akavakaan ole hallituksen kanssa samaa mieltä.
Hallitushan tarjoaa tilaisuuksia neuvotella, mutta silti AY-jyrät nostattavat kapinaa.