sähköautot

4231 kommenttia
1126127129131132142
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mitä mahdat tarkoittaa plugarilla, kun Teslankin olet ottanut tuohon mukaan.

    Plugarilla tarkoitetaan autoa johon voidaan ladata sähköä kaapelilla eli joko PHEV tai BEV. Hybridit joiden akkuun ei sähköä voi ladata kaapleilla auton ulkopuolelta eivät kuullu lukuihin. Tilastoinnin perusteet lienee lähtöisin siitä, että monessa maassa näitä malleja (PHEV ja BEV) tuetaan ja edistetään poliittisin toimin.

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

      
  • muokattu 24.02.2024 21:24

    @Tiko kirjoitti:

    Mutkaan/käännökseen mentäessä vielä kun on auton on suorassa jarrutetaan ja valitaan vaihde, käännettäessä aloitetaan kiihdyttämään, molemmat kädet kannataa olla tällöin ratilla jolloin ohjaaminen on tarkempaa. Jos rävellät keskellä mutkaa toisella kädellä vaihdetta ja ohjaat toisella, niin niin paljon enempää perseelleen ei voi manuaalivaihteisella ajaa. Jos yhdellä kädellä on pakko ajaa, niin kaiva vaikka nenää siten toisella, mutta älä koske vaihteeseen kesken mutkan.

    Tässä opetusvideo, kun vaihtaminen (ja jarrustus) on myöhässä (kohta 2:13), sitä ennen menee mallikkaasti ilman kaasun pumpaamista

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR luu ulkona aiheuttaa pidemmän päälle toispuoleisen kasvohalvauksen. Sylvester Stallone ehkä tunnetuin esimerkki.

    Ajoiko Sylvesteri paljon luu ulkona, mistä se tieto on peräisin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mitä mahdat tarkoittaa plugarilla, kun Teslankin olet ottanut tuohon mukaan.

    Plugarilla tarkoitetaan autoa johon voidaan ladata sähköä kaapelilla eli joko PHEV tai BEV. Hybridit joiden akkuun ei sähköä voi ladata kaapleilla auton ulkopuolelta eivät kuullu lukuihin. Tilastoinnin perusteet lienee lähtöisin siitä, että monessa maassa näitä malleja (PHEV ja BEV) tuetaan ja edistetään poliittisin toimin.

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mitä mahdat tarkoittaa plugarilla, kun Teslankin olet ottanut tuohon mukaan.

    Plugarilla tarkoitetaan autoa johon voidaan ladata sähköä kaapelilla eli joko PHEV tai BEV. Hybridit joiden akkuun ei sähköä voi ladata kaapleilla auton ulkopuolelta eivät kuullu lukuihin. Tilastoinnin perusteet lienee lähtöisin siitä, että monessa maassa näitä malleja (PHEV ja BEV) tuetaan ja edistetään poliittisin toimin.

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

    Sinähän se vaikutat olevan hukassa termien kanssa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Kummasti aina devalvaation jälkeen Suomen tuotanto halpeni eli valuutan ulkoinen arvo vaikuttaa. Kiinan talous ei niin kovin erillään ole valtiosta. Lisäksi raaka-aineet löytyvät omasta pellosta, joten hinnoittelu voi olla muutakin kuin voitontavoittelua.

    Niinpä Kiinan rämpylä ei ole perinteisesti kelluva valuutta. Jos näin olisi, se olisi vahvistunut Kiina talouden vahvistuessa, jolloin kiinalaisten tuotteiden hinnat olisivat nousseet esim euroopassa.

    Kiinassa sähköuatojen kauppa on verisesti kilpailtua ja katteet on pieniä. Aeimmin toimintaa on tuettu ja nyt tuet ovat poistuneet/poistumassa. Valmistajia on satoja. Monet kiinalaisetkin tekevät isoa tappiota, pudotuspeli on käynnissä. Helpottaakseen tilannetta markkinaa haetaan ulkomailta, euroopasta. Varsinkin uusien merkkien kanssa olisin hyvin varovainen, niiden elinikä voi olla hyvinkin lyhyt. Ja eipä esim Polestarinkaan tulevaisuus kovin avoiselta näytä. Jossain vaiheessa rahan lapiointi firmaan loppuu, jos toimita ei kannata.

    Sähköautomarkkina sakkaa euroopassa, koska kuluttajat ovat huomannee tukien poistuessa, että eipä se sähköauto olekaan sen kummempi kuin muutkaan. Suomen ulkopuolella polttoaine maksaa vähemmän ja sähkö enemmän. Youtubesta löytyy usemapikin käytännön testi, jossa ajetaan Saksan läpi sähköautolla ja vastaavaalla dieselautolla. Diesel on kuluiltaan ja siinä ei ole latauksen vaatimia pysähdyksiä eli samalla nopeampi. Saksan sähköautomarkkinanan ennustetaan pienenevän jopa 14% tänä vuonna, se on huima luku.

    Kauppalehti teki hiihtolomareissun Mersun EQE:llä ja E-mallin hybrididieselillä Suomessa. Ajokustannus oli sama, toki E-mallilla kokonaisuus on kalliimpaa vuotuisen käyttövoimaveron vuoksi, mutta tuollaisessa 100k€ autossa vuositasolla ei tuolla merkitystä ole. E-mallin mersulla ajavalla on kuitenkin vapaus ajaa pidempään niin halutessa, millä on arvonsa. Jälleenmyyntiarvonerolla spekulointi olisi oma mielenkiintoinen tarinansa.

    Perinteiset automerkit, jotka tekevät tuloksensa polttomoottoreilla, eivät ole yhtä suurissa ongelmisa kuin pelkkiä sähköautoja tekevät. En oikein ymmärrä Hydridiruleksen väitettä "Perinnevalmistajilla on varmaan omat ongelmansa saada sähkisten tuotanto kannattavaksi, kun tuotanto on alun perin suunniteltu polttomoottoriautoille," Moni perinteinen osaa valmistaa ihan millä voimalinjalla tahansa autoja, aivan varmasti. Kannattavuuteen vaikuttaa merkitävästi voluumi (esim puhdas säköautovasmistaja Polestar pienellä voluumilla isoa tappiota per auto), mutta se puuttuu sähköautomarkkimnasta, minkä vuoksi moni perinteinen valmistaja hidastaa aiempaa agressiivista strategiaansa markkinoille tuloon. Ei ole mitään järkeä puskea markkinalle autoja jotka ei mene kaupaksi tai menevät jos hintaa lasketaan tappiolle. Mutta ei tuo nyt tarkoita, että kehitys täysin pysähtyisi, esim Fordilta tulee Transit, Puma ja Explorer sähkömalleina tänä vuonna.

    Teslalla oli ja on vieläkin iso markkinaosuus, jota se on puollustanut hintojen laskulla. Toiminta on ollut kallista mutta pinkka on ollut kunnossa. Toimet ovat johtaneet ketjureaktioon, ja muutkin ovat laskeneet hintoja. Noin reilujen alennusten luulisi lisäävän myyntiä huimasti, ovathan ne paljon suurempi kuin poistuneet tuet. No ei vaan näin näytä käyvän. Teslan markkinaosuus kapenee, ja hämminki markkinoilla on vienyt Teslata isoja kaloja (autovuokraamot, liisariyhtiöt).

    Ihminen ei toimi suoraviivaisesti kysynnän ja tarjonnan käyrällä tilanteen muuttuessa rajusti. Eurooppalainen sähköautomarkkina on ajatunut lievään kaaokseen väliaikaisesti, sähköautonsa kalliilla ostaneet ovat pettyneet menettäessään 'rahaa'. 'Huono kello' kauas kuuluu ja varovaisempi ei vaihda sitten autoaan lainkaan. Jotkut uudet käyttäjät ovat pettyneet auton lataamiseen ja eivätkä enää kerrokaan early-adaptereiden samettista laulua helposta laataamisesta. Löytyy jo kokemuksia latauspaikalla jonottamisesta, etuilusta ja jopa latausraivosta. Tai täydellä latauskentällä jaetusta maksimitehosta 40-50kW/auto, kun ostettaessa on luvattu 150-200kW tehoja ja ½h pysähdyksillä täysiakku (80%), nyt sitten vierähtääkin toista tuntia. tai jopa syrjemmällä rikkinäisistä latureista ja hinausautokyydistä. Maine vaan menee nopeasti ja luottamuksen palauttaminen ei tapahdu hetkessä. Harmi sillä sähköauto on moneen tarkoitukseen toimiva ratkaisu ja energian säästön kannalla etevin. Bensa ja diesel vaan on monessa maassa (liian) halpaa, että sähköautojen murros hidastuu paljon ennustetusta.

    Mistä sinun mielestäsi johtuu, että yksikään perinnevalmistaja ei ole onnistunut tekemään myynnissä hyvin menestynyttä sähköautoa? Model Y oli maailman eniten myyty auto v. 2023, Toyota RAV4 toiseksi eniten myyty ja Toyota Corolla kolmas. Sähköauto oli siis maailman eniten myyty auto eikä se ollut Mersun, Bemarin tai Volkkarin vaan jenkkiläisen startupin tuote. Sinulla on epäilemättä syväluotaava ja kaiken kattava selitys, miksi saksalaiset räpeltävät varsinkin sähköautomarkkinalla.

    Määrittele nyt jollain tasolla hyvin menestynyt sähköauto. Muutamalla vanhalla valmistajalla on kullakin mallistossa vehkeitä vähän enemmän kuin 4 erilaista. Niitä myydään eri markkina-alueille niillä käyttövoimilla mitkä tuottaa voittoa kassaan.
    Enyaq on euroopassa menestynyt mielestäni, muu maailma saa kaiketi tulla toimeen ilman sitä.
    VW lukuisat eri ID:t pilkkoo markkinaa kansanautolta.
    Onko Model Y:n lisäksi (paitsi muut Teslat) jotain muuta sähkömallia mitä myydään lähes kaikilla maailman markkina-alueilla?

      
  • muokattu 24.02.2024 21:32

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

    Sinähän se vaikutat olevan hukassa termien kanssa.

    Ei kovinkaan kauan sitten kirjoitit näin, en ymmärtänyt että tarkoitikin itseäsi. Sorry tyhmyyteni :neutral:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR luu ulkona aiheuttaa pidemmän päälle toispuoleisen kasvohalvauksen. Sylvester Stallone ehkä tunnetuin esimerkki.

    Ajoiko Sylvesteri paljon luu ulkona, mistä se tieto on peräisin?

    Jossain haastattelussa totesi näin, määristä ei ollut puhetta.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Kummasti aina devalvaation jälkeen Suomen tuotanto halpeni eli valuutan ulkoinen arvo vaikuttaa. Kiinan talous ei niin kovin erillään ole valtiosta. Lisäksi raaka-aineet löytyvät omasta pellosta, joten hinnoittelu voi olla muutakin kuin voitontavoittelua.

    Niinpä Kiinan rämpylä ei ole perinteisesti kelluva valuutta. Jos näin olisi, se olisi vahvistunut Kiina talouden vahvistuessa, jolloin kiinalaisten tuotteiden hinnat olisivat nousseet esim euroopassa.

    Kiinassa sähköuatojen kauppa on verisesti kilpailtua ja katteet on pieniä. Aeimmin toimintaa on tuettu ja nyt tuet ovat poistuneet/poistumassa. Valmistajia on satoja. Monet kiinalaisetkin tekevät isoa tappiota, pudotuspeli on käynnissä. Helpottaakseen tilannetta markkinaa haetaan ulkomailta, euroopasta. Varsinkin uusien merkkien kanssa olisin hyvin varovainen, niiden elinikä voi olla hyvinkin lyhyt. Ja eipä esim Polestarinkaan tulevaisuus kovin avoiselta näytä. Jossain vaiheessa rahan lapiointi firmaan loppuu, jos toimita ei kannata.

    Sähköautomarkkina sakkaa euroopassa, koska kuluttajat ovat huomannee tukien poistuessa, että eipä se sähköauto olekaan sen kummempi kuin muutkaan. Suomen ulkopuolella polttoaine maksaa vähemmän ja sähkö enemmän. Youtubesta löytyy usemapikin käytännön testi, jossa ajetaan Saksan läpi sähköautolla ja vastaavaalla dieselautolla. Diesel on kuluiltaan ja siinä ei ole latauksen vaatimia pysähdyksiä eli samalla nopeampi. Saksan sähköautomarkkinanan ennustetaan pienenevän jopa 14% tänä vuonna, se on huima luku.

    Kauppalehti teki hiihtolomareissun Mersun EQE:llä ja E-mallin hybrididieselillä Suomessa. Ajokustannus oli sama, toki E-mallilla kokonaisuus on kalliimpaa vuotuisen käyttövoimaveron vuoksi, mutta tuollaisessa 100k€ autossa vuositasolla ei tuolla merkitystä ole. E-mallin mersulla ajavalla on kuitenkin vapaus ajaa pidempään niin halutessa, millä on arvonsa. Jälleenmyyntiarvonerolla spekulointi olisi oma mielenkiintoinen tarinansa.

    Perinteiset automerkit, jotka tekevät tuloksensa polttomoottoreilla, eivät ole yhtä suurissa ongelmisa kuin pelkkiä sähköautoja tekevät. En oikein ymmärrä Hydridiruleksen väitettä "Perinnevalmistajilla on varmaan omat ongelmansa saada sähkisten tuotanto kannattavaksi, kun tuotanto on alun perin suunniteltu polttomoottoriautoille," Moni perinteinen osaa valmistaa ihan millä voimalinjalla tahansa autoja, aivan varmasti. Kannattavuuteen vaikuttaa merkitävästi voluumi (esim puhdas säköautovasmistaja Polestar pienellä voluumilla isoa tappiota per auto), mutta se puuttuu sähköautomarkkimnasta, minkä vuoksi moni perinteinen valmistaja hidastaa aiempaa agressiivista strategiaansa markkinoille tuloon. Ei ole mitään järkeä puskea markkinalle autoja jotka ei mene kaupaksi tai menevät jos hintaa lasketaan tappiolle. Mutta ei tuo nyt tarkoita, että kehitys täysin pysähtyisi, esim Fordilta tulee Transit, Puma ja Explorer sähkömalleina tänä vuonna.

    Teslalla oli ja on vieläkin iso markkinaosuus, jota se on puollustanut hintojen laskulla. Toiminta on ollut kallista mutta pinkka on ollut kunnossa. Toimet ovat johtaneet ketjureaktioon, ja muutkin ovat laskeneet hintoja. Noin reilujen alennusten luulisi lisäävän myyntiä huimasti, ovathan ne paljon suurempi kuin poistuneet tuet. No ei vaan näin näytä käyvän. Teslan markkinaosuus kapenee, ja hämminki markkinoilla on vienyt Teslata isoja kaloja (autovuokraamot, liisariyhtiöt).

    Ihminen ei toimi suoraviivaisesti kysynnän ja tarjonnan käyrällä tilanteen muuttuessa rajusti. Eurooppalainen sähköautomarkkina on ajatunut lievään kaaokseen väliaikaisesti, sähköautonsa kalliilla ostaneet ovat pettyneet menettäessään 'rahaa'. 'Huono kello' kauas kuuluu ja varovaisempi ei vaihda sitten autoaan lainkaan. Jotkut uudet käyttäjät ovat pettyneet auton lataamiseen ja eivätkä enää kerrokaan early-adaptereiden samettista laulua helposta laataamisesta. Löytyy jo kokemuksia latauspaikalla jonottamisesta, etuilusta ja jopa latausraivosta. Tai täydellä latauskentällä jaetusta maksimitehosta 40-50kW/auto, kun ostettaessa on luvattu 150-200kW tehoja ja ½h pysähdyksillä täysiakku (80%), nyt sitten vierähtääkin toista tuntia. tai jopa syrjemmällä rikkinäisistä latureista ja hinausautokyydistä. Maine vaan menee nopeasti ja luottamuksen palauttaminen ei tapahdu hetkessä. Harmi sillä sähköauto on moneen tarkoitukseen toimiva ratkaisu ja energian säästön kannalla etevin. Bensa ja diesel vaan on monessa maassa (liian) halpaa, että sähköautojen murros hidastuu paljon ennustetusta.

    Mistä sinun mielestäsi johtuu, että yksikään perinnevalmistaja ei ole onnistunut tekemään myynnissä hyvin menestynyttä sähköautoa? Model Y oli maailman eniten myyty auto v. 2023, Toyota RAV4 toiseksi eniten myyty ja Toyota Corolla kolmas. Sähköauto oli siis maailman eniten myyty auto eikä se ollut Mersun, Bemarin tai Volkkarin vaan jenkkiläisen startupin tuote. Sinulla on epäilemättä syväluotaava ja kaiken kattava selitys, miksi saksalaiset räpeltävät varsinkin sähköautomarkkinalla.

    Määrittele nyt jollain tasolla hyvin menestynyt sähköauto. Muutamalla vanhalla valmistajalla on kullakin mallistossa vehkeitä vähän enemmän kuin 4 erilaista. Niitä myydään eri markkina-alueille niillä käyttövoimilla mitkä tuottaa voittoa kassaan.
    Enyaq on euroopassa menestynyt mielestäni, muu maailma saa kaiketi tulla toimeen ilman sitä.
    VW lukuisat eri ID:t pilkkoo markkinaa kansanautolta.
    Onko Model Y:n lisäksi (paitsi muut Teslat) jotain muuta sähkömallia mitä myydään lähes kaikilla maailman markkina-alueilla?

    Niin, perinteiset valmistajat eivät ole saaneet tuotua markkinoille sähköautoa, joka olisi maailmanlaajuisesti kärkipäässä myynnissä. Eikä perinteinen polttomoottoriauto ole pärjännyt myöskään Toyotan hybridiä vastaan myynnillisesti.

    Tesla on oma lukunsa. Jenkkilässähän on myös Lucid, jonka autot taitavat olla vielä "hienompia" kuin Teslat, mutta yhtiönä Lucid ei ole vielä selvinnyt startistaan. Riviankaan ei ole vielä kuivilla. Tesla on pystynyt maailmanlaajuiseen myyntiin, mutta ei ole enää ehkä maailman suurin sähköautojen valmistaja, koska BYD meni ohi ainakin viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Koko viime vuoden myynnillä Tesla oli edelleen suurempi kuin BYD. Tesla ja BYD eivät välttämättä ole toistensa kilpailijoita vaan perinnevalmistajat ovat enemmänkin uhattuna. Jos ei Kiinan tuontia aleta rajoittaa, niin ahtaalle joutuvat eurooppalaiset valmistajat.

    Miksi kukaan perinteisistä valmistajista ei pääse lähellekään näitä kahta sähköautojen valmistuksessa? Onhan niillä isot voimavarat takanaan. Innovaatiot taitavat puuttua sekä ohjelmointiosaaminen. Mutta ennen kaikkea innovaatiot. Tulee mieleen puheet, että Nokian olisi pitänyt tuoda kosketusnäytöt pysyäkseen johtoasemassa. Mutta ei se niin ole. Vaimolla oli kosketusnäyttöinen Nokiapuhelin, mutta se oli vielä kökköisempi käyttää kuin näppäinmalli. Ei kosketusnäyttö itsessään ollut Applen valtti vaan puhelimen toiminnot. Nyt perinnepajat ovat tuoneet autoihin isoja keskinäyttöjä, mutta niiden toimintojen osalta on jäänyt sormi suuhun. Pitää matkia Teslaa, mutta se jää torsoksi.

    Teslaan verrattuna perinnevalmistajilla on isona etuna valmiit fanijoukot, joiden olemassaoloon varmaan Enyaqinkin myynti perustuu. Kuten muidenkin perinneautojen. Ostetaan tuttu merkki sähköisenä. Se etu on Teslalta puuttunut koko ajan. BYD joutuu voittamaan epäluulon kiinalaista autoa kohtaan, niin kuin korealaiset joutuivat aikoinaan. Halpa hinta ja lupaus pitkästä takuusta auttaa valtaamaan markkinaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Perinteisten autonvalmistajien sähköautot käyvät kaupaksi ilman alennuksia. Alennusmyynnissä ovat nämä jotka eivät uudistu, vaan myyvät kädet pystyssä samoja malleja alennetuin hinnoin.

    HR kysyn sinulta onko nykyinen autosi sinun mielestäsi jo liian hyvä, koska perinteiset autonvalmistajat saavat sinulta osakseen näin rajua halveksuntaa?

    Tractest, vastaan sinulle, että ei ole, eivätkä perinteiset autonvalmistajat saa minulta halveksuntaa. Olen vain esimerkiksi sitä mieltä, että luonnollisesti pyörivä sähkömoottori on jo lähtökohtaisesti viksumpi vekotin kuin edestakaisin liikkuvien mäntäreppanoiden kaikenlaisten kankien ja akseleiden avulla pyöriväksi muutettu liike. Historiakin osoittaa, että sähkömoottori on luonnollinen voimanlähde. Aikoinaan ei vain osattu sähköä pakata tarpeeksi paljoa tarpeeksi kevyisiin akkuihin. Tulee aina mieleen, että hesassa oli lankasähkölinjurit aikoinaan. Lyhytnäköiset ihmiset päättivät purkaa ne pois jostain syystä. Kuitenkin säilyttivät lankasähköratikat?

    Luulisi, että pääkaupunkiseudulla toimisi hienosti sähkölinjurit, jotka voisivat ladata katujen päällä olevista langoissa tietyillä katuosuuksilla ja muuten ajaisivat nykyaikaisten ajoakkujen varassa. Liikettä 24/7 tarvitsematta koskaan pysähtyä lataamaan. Vaan itsestään selvää ei välttämättä toteuteta.

    ” Aikoinaan ei vain osattu sähköä pakata tarpeeksi paljoa tarpeeksi kevyisiin akkuihin”

    Ei tuo nykyinenkään pakkaus akkuihin ihan täydellinen ole. Latausnopeutta rajoitetaan rajusti edelleen, nimellislatausteho esim 150kW toteutuu vain erityisissä olosuhteissa, ei lähellekään vakioteho 20-80% latauksissa. Kapasiteetit liikkuu välttävässä tasossa. Ihan minimi range pitäisi olla vähintään puolet 20 vuotta vanhojen dieselien ajomatkasta tankkaamatta/lataamatta.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

    Sinähän se vaikutat olevan hukassa termien kanssa.

    Ei kovinkaan kauan sitten kirjoitit näin, en ymmärtänyt että tarkoitikin itseäsi. Sorry tyhmyyteni :neutral:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

    En nyt taas ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat.

    PHEV on kuitenkin lataushybridi ja sen nimessä on Plug-in ja sitä on totuttu Suomessa kutsumaan plugariksi. BEV ei tarkoita Blug-in Electric Vehicle, vaan se tarkoittaa varsinaista patterisähköautoa. Eikä varmaan suomalainen plugari-termi ole levinnyt muun maailman käyttöön sen enempää PHEV kuin BEV autoistakaan puhuttaessa.

    Minä en sano ymmärtäväni väärin. Mietin vain, että polttomoottorilla toimivat autothan ovat edelleen selvä enemmistö. On tietysti mielenkiintoista verrata eri käyttövoimien osuuksia autoista, mutta se tilanne muuttuu koko ajan sähköautojen hyväksi ja on tiedossa, että sähköautot lähtivät nollasta valtaamaan alaa ja että muutos ei tapahdu hetkessä. Plugari on siirtymävaiheen tekniikkaa ja epävarmojen kuskien valinta. Minäkin epäröin plgarista täyssähköön siirtymistä ja kun nyt ajattelen asiaa, en ymmärrä, miksi. XC90T8 oli kyllä mainio auto, mutta enää en vaihtaisi plugariin missään tapauksessa. XC90T8 toimi porttina sähköautoiluun.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Perinteisten autonvalmistajien sähköautot käyvät kaupaksi ilman alennuksia. Alennusmyynnissä ovat nämä jotka eivät uudistu, vaan myyvät kädet pystyssä samoja malleja alennetuin hinnoin.

    HR kysyn sinulta onko nykyinen autosi sinun mielestäsi jo liian hyvä, koska perinteiset autonvalmistajat saavat sinulta osakseen näin rajua halveksuntaa?

    Tractest, vastaan sinulle, että ei ole, eivätkä perinteiset autonvalmistajat saa minulta halveksuntaa. Olen vain esimerkiksi sitä mieltä, että luonnollisesti pyörivä sähkömoottori on jo lähtökohtaisesti viksumpi vekotin kuin edestakaisin liikkuvien mäntäreppanoiden kaikenlaisten kankien ja akseleiden avulla pyöriväksi muutettu liike. Historiakin osoittaa, että sähkömoottori on luonnollinen voimanlähde. Aikoinaan ei vain osattu sähköä pakata tarpeeksi paljoa tarpeeksi kevyisiin akkuihin. Tulee aina mieleen, että hesassa oli lankasähkölinjurit aikoinaan. Lyhytnäköiset ihmiset päättivät purkaa ne pois jostain syystä. Kuitenkin säilyttivät lankasähköratikat?

    Luulisi, että pääkaupunkiseudulla toimisi hienosti sähkölinjurit, jotka voisivat ladata katujen päällä olevista langoissa tietyillä katuosuuksilla ja muuten ajaisivat nykyaikaisten ajoakkujen varassa. Liikettä 24/7 tarvitsematta koskaan pysähtyä lataamaan. Vaan itsestään selvää ei välttämättä toteuteta.

    ” Aikoinaan ei vain osattu sähköä pakata tarpeeksi paljoa tarpeeksi kevyisiin akkuihin”

    Ei tuo nykyinenkään pakkaus akkuihin ihan täydellinen ole. Latausnopeutta rajoitetaan rajusti edelleen, nimellislatausteho esim 150kW toteutuu vain erityisissä olosuhteissa, ei lähellekään vakioteho 20-80% latauksissa. Kapasiteetit liikkuu välttävässä tasossa. Ihan minimi range pitäisi olla vähintään puolet 20 vuotta vanhojen dieselien ajomatkasta tankkaamatta/lataamatta.

    Ei ole täydellinen, mutta on jo käyttökelpoinen. Minun edellisessä autossa max latausteho oli 130kW ja nyt on 250kW. Aika usein lataan Toijalassa, jossa laturien max teho on 130kW. Siltikin tämän nykyisen auton lataaminen onnistuu huomattavasti nopeammin kuin edellisen, koska lataus jatkuu paljon pidempään 100kW paremmalla puolella. 250kW latausta saan esim. Lappeenrannassa 250kW laturilta ja silloin lataamiseen kuluva aika on tosi lyhyt. Kehitys kehittyy ja jos nyt hankkii sähköauton, kannattaa kertarangeen kiinnittää sen verran huomoita, että se on sopiva normaaliin päivittäiseen käyttöön. Ei kannata miettiä pelkästään ääritapauksia.

    Mutta joo, sähköautot eivät varmasti ole ihan lähiaikoina mahdollisuukiensa äärirajoilla, mutta itselleen oikein valitulla sähköautolla ajelee ilman ongelmia ja mukavammin kuin polttiksella.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäsisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuutaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    Stellantis - 13.1%
    Tesla - 12.1%
    BMW Group - 10.4% share (BMW brand at 8.8%)
    Mercedes-Benz Group - 8.4% (Mercedes-Benz brand at 7.8%)
    Hyundai Motor Group - 8.3%

    2022 tilanne oli vertailun vuoksi

    Volkswagen Group - 20.6%
    Stellantis - 14.6%
    BMW Group - 10.5%
    Hyundai Motor Group - 10.4%
    Mercedes-Benz Group - 9.0%
    Tesla - 9.0%

    Ja Suomessa vuosi 2024 lähti käyntiin näin

    Geely/Volvo - 21%
    VA - 20%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 6%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäsisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuutaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    Stellantis - 13.1%
    Tesla - 12.1%
    BMW Group - 10.4% share (BMW brand at 8.8%)
    Mercedes-Benz Group - 8.4% (Mercedes-Benz brand at 7.8%)
    Hyundai Motor Group - 8.3%

    2022 tilanne oli vertailun vuoksi

    Volkswagen Group - 20.6%
    Stellantis - 14.6%
    BMW Group - 10.5%
    Hyundai Motor Group - 10.4%
    Mercedes-Benz Group - 9.0%
    Tesla - 9.0%

    Ja Suomessa vuosi 2024 lähti käyntiin näin

    Geely/Volvo - 21%
    VA - 20%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 6%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Oletko laskenut nuo Trafin julkaisemasta taulukosta vai mistä? Ja ovatko nuo pelkästään ladattavia eli hybridit ja sähköautot?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    En nyt taas ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat.

    PHEV on kuitenkin lataushybridi ja sen nimessä on Plug-in ja sitä on totuttu Suomessa kutsumaan plugariksi. BEV ei tarkoita Blug-in Electric Vehicle, vaan se tarkoittaa varsinaista patterisähköautoa. Eikä varmaan suomalainen plugari-termi ole levinnyt muun maailman käyttöön sen enempää PHEV kuin BEV autoistakaan puhuttaessa.

    Niin se että plugari tarkoittaa Suomessa hybridiä, se ei tarkoita että näin olisi noissa tilastoissa. 'Plug-In Electric car' on tilastoissa sekä PHEV että BEV. Tämä on yhteisluku uutissa, tilastoissa, markkinaosuuksissa jne uutisoidaan sähköautoina halusitpa tai et. PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vechicle , BEV= Battery Electric Vechile, molemmat on siis nimensä mukaisesti ELECTRIC VEHICLE = SÄHKÖAUTO

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    En nyt taas ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat.

    PHEV on kuitenkin lataushybridi ja sen nimessä on Plug-in ja sitä on totuttu Suomessa kutsumaan plugariksi. BEV ei tarkoita Blug-in Electric Vehicle, vaan se tarkoittaa varsinaista patterisähköautoa. Eikä varmaan suomalainen plugari-termi ole levinnyt muun maailman käyttöön sen enempää PHEV kuin BEV autoistakaan puhuttaessa.

    Niin se että plugari tarkoittaa Suomessa hybridiä, se ei tarkoita että näin olisi noissa tilastoissa. 'Plug-In Electric car' on tilastoissa sekä PHEV että BEV. Tämä on yhteisluku uutissa, tilastoissa, markkinaosuuksissa jne uutisoidaan sähköautoina halusitpa tai et. PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vechicle , BEV= Battery Electric Vechile, molemmat on siis nimensä mukaisesti ELECTRIC VEHICLE = SÄHKÖAUTO

    Juu, uusilla plugareillahan on sähkösäteet jo 100km ja ylikin, joten niitä voi jo käyttääkin sähköautoina.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäsisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuutaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    Stellantis - 13.1%
    Tesla - 12.1%
    BMW Group - 10.4% share (BMW brand at 8.8%)
    Mercedes-Benz Group - 8.4% (Mercedes-Benz brand at 7.8%)
    Hyundai Motor Group - 8.3%

    2022 tilanne oli vertailun vuoksi

    Volkswagen Group - 20.6%
    Stellantis - 14.6%
    BMW Group - 10.5%
    Hyundai Motor Group - 10.4%
    Mercedes-Benz Group - 9.0%
    Tesla - 9.0%

    Ja Suomessa vuosi 2024 lähti käyntiin näin

    Geely/Volvo - 21%
    VA - 20%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 6%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Oletko laskenut nuo Trafin julkaisemasta taulukosta vai mistä? Ja ovatko nuo pelkästään ladattavia eli hybridit ja sähköautot?

    Kyllä Trafin taulukosta samalla tavoin kuin nuo 'virallisest tilastot' eli PHEV&BEV määrä. En jaksanut alkaa laskemaan prosentin osia, mutta tarkistin nuo kymmenyksetkin Toyota pitäisi olla 7% ja VAGissa oli isompi puute, eli kärki meni uusiksi.

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR luu ulkona aiheuttaa pidemmän päälle toispuoleisen kasvohalvauksen. Sylvester Stallone ehkä tunnetuin esimerkki.

    Ajoiko Sylvesteri paljon luu ulkona, mistä se tieto on peräisin?

    Jossain haastattelussa totesi näin, määristä ei ollut puhetta.

    Unohtakaa autoiluyhteydet, sillä syntymävikahan tuossa on kyseessä. IMDB: "Birth complications, caused by forceps, resulted in paralysis of the lower left side of his face, manifested by a perennial snarl and slurred speech."

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

    Sinähän se vaikutat olevan hukassa termien kanssa.

    Ei kovinkaan kauan sitten kirjoitit näin, en ymmärtänyt että tarkoitikin itseäsi. Sorry tyhmyyteni :neutral:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

    En nyt taas ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat.

    PHEV on kuitenkin lataushybridi ja sen nimessä on Plug-in ja sitä on totuttu Suomessa kutsumaan plugariksi. BEV ei tarkoita Blug-in Electric Vehicle, vaan se tarkoittaa varsinaista patterisähköautoa. Eikä varmaan suomalainen plugari-termi ole levinnyt muun maailman käyttöön sen enempää PHEV kuin BEV autoistakaan puhuttaessa.

    Minä en sano ymmärtäväni väärin. Mietin vain, että polttomoottorilla toimivat autothan ovat edelleen selvä enemmistö. On tietysti mielenkiintoista verrata eri käyttövoimien osuuksia autoista, mutta se tilanne muuttuu koko ajan sähköautojen hyväksi ja on tiedossa, että sähköautot lähtivät nollasta valtaamaan alaa ja että muutos ei tapahdu hetkessä. Plugari on siirtymävaiheen tekniikkaa ja epävarmojen kuskien valinta. Minäkin epäröin plgarista täyssähköön siirtymistä ja kun nyt ajattelen asiaa, en ymmärrä, miksi. XC90T8 oli kyllä mainio auto, mutta enää en vaihtaisi plugariin missään tapauksessa. XC90T8 toimi porttina sähköautoiluun.

    Täyssähköautoiluun läheskään kaikilla ei ole vielä järkevää mahdollisuutta. Siksi ihmettelenkin miksi lataushybridirintamalla edelleenkin dominoidaan polttomoottoria, eikä sähkömoottoria aseteta etusijalle. Opel Ampera/Chevrolet Volt, BMW i3 REx ja Mazda MX-30 R-EV olisivat (tai olisivat olleet) hyviä lähtökohtia täyttämään aukkoa polttisten ja sähkisten välillä.

      
  • muokattu 25.02.2024 10:37

    Valinnanvapaus pitää säilyä, ei ole yhtä oikeaa ja yhtä väärää.

      
  • muokattu 25.02.2024 11:42

    @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Yleensä plugarilla on tarkoitettu lataushybridiä, mutta kuka tarkoittaa mitäkin.

    No voit mennä vapaasti kouluttamaan termeistä tietätämätömiä EV-alan ihmisiä, NewYorkissa Madison Squarella näyttää olevan InsideEVs:n HQ.

    Sinähän se vaikutat olevan hukassa termien kanssa.

    Ei kovinkaan kauan sitten kirjoitit näin, en ymmärtänyt että tarkoitikin itseäsi. Sorry tyhmyyteni :neutral:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Siinä lehden luotettavuus menisi, jos teslankodalla arvosteluasteikkoa löysättäisiin teslafanin mieliksi.

    Tahallinen väärin ymmärtäminen se vasta on kaikkien keskustelupalstojen suola. Jatka valitsemallasi linjalla.

    En nyt taas ymmärtänyt, mitä sinä tarkoitat.

    PHEV on kuitenkin lataushybridi ja sen nimessä on Plug-in ja sitä on totuttu Suomessa kutsumaan plugariksi. BEV ei tarkoita Blug-in Electric Vehicle, vaan se tarkoittaa varsinaista patterisähköautoa. Eikä varmaan suomalainen plugari-termi ole levinnyt muun maailman käyttöön sen enempää PHEV kuin BEV autoistakaan puhuttaessa.

    Minä en sano ymmärtäväni väärin. Mietin vain, että polttomoottorilla toimivat autothan ovat edelleen selvä enemmistö. On tietysti mielenkiintoista verrata eri käyttövoimien osuuksia autoista, mutta se tilanne muuttuu koko ajan sähköautojen hyväksi ja on tiedossa, että sähköautot lähtivät nollasta valtaamaan alaa ja että muutos ei tapahdu hetkessä. Plugari on siirtymävaiheen tekniikkaa ja epävarmojen kuskien valinta. Minäkin epäröin plgarista täyssähköön siirtymistä ja kun nyt ajattelen asiaa, en ymmärrä, miksi. XC90T8 oli kyllä mainio auto, mutta enää en vaihtaisi plugariin missään tapauksessa. XC90T8 toimi porttina sähköautoiluun.

    Täyssähköautoiluun läheskään kaikilla ei ole vielä järkevää mahdollisuutta. Siksi ihmettelenkin miksi lataushybridirintamalla edelleenkin dominoidaan polttomoottoria, eikä sähkömoottoria aseteta etusijalle. Opel Ampera/Chevrolet Volt, BMW i3 REx ja Mazda MX-30 R-EV olisivat (tai olisivat olleet) hyviä lähtökohtia täyttämään aukkoa polttisten ja sähkisten välillä.

    Mitkä asiat voisivat olla kuluttajan motiivina ostaa ladattava hybridi? Oletan, että minun motiivini ei ole valtavirtaa. Minullehan kävi niin, että olin menossa vakavalla etukäteisharkinnalla tutustumaan bemariin. Olin katsonut netistä lähimmän BMW-edustajan, mutta ilmenikin, että liikkeessa oli vain BMW:n merkkihuolto, mutta myivät mm. Volvoja. Minulla oli silloin Disco 4. Kuuntelin sitten Volvon esittelyä ja olin jo pois lähdössä, kun myyjä sanoi, että olisi tällainen ladattava hybridikin, XC90T8. Kiinnostuin tietysti heti, että mikä ihmeen ladattava hybridi? Asia jäi vakavaan harkintaan siinä liikkeessä ja lopulta ostinkin Volvon, mutta Bilialta, josta sain paremman tarjouksen vaihtari-Discon kanssa. Uutuusvoimalinja viehätti, mutta eniten viehätti hankintahinta vs auton varustelutaso ja voimalinjan tehot, koska hybridin ensirekisteröintiveron pienuuden takia XC90T8 oli huomattavasti kiinnostavampi kuin vastaava diesel-versio. Ympäristöasiat eivät silloin käyneet ollenkaan mielessä Pieni CO2-päästö oli hieno vain siksi, että veroa meni vähemmän. Sittemmin olen huomannut, että sähkökäyttöinen auto vs ympäristö on win-win -tilanne. Mikä parempaa kuin, että parempi auto on myös lähipäästöjen suhteen parempi.

    Mitä muita perusteita ladattavan hybridin hankkimiseen voisi olla kuin, että vähemmän rahaa on parempaa tekniikkaa?

    Jos plugarilla on kertalatausrange 100+ km ja autossa on CCS-lataus, niin sillä voi käytännössäkin ajaa lähes nollalitran kulutuksella. 40km sähkörange ja 3,5kW latausteho on hyödyllinen vain verojen säästymisen kannalta,

    Edit: Ei pelkästään verojen säästymisen kannalta. Lähimatkat menee kyllä pelkästään sähköllä ja onhan sekin hieno juttu.

      
  • muokattu 25.02.2024 11:56

    @HybridRules kirjoitti:

    Oliko se DeeKaaWee? Minä muistin väärin, että DeeKaaVee.

    DKW on Deekaavee ja DKV on Deekaafau :wink:

    Ja mielenkiintoinen tuo Stellantiksen autojen menestys Euroopassa. Täällä Suomessahan niitä katsellaan niin nenänvartta pitkin, ettei niistä täällä kukaan keskustele paitsi silloin kun pitää muistaa ranskalaisia perinnemoittia.

    Kuin poikkeuksen vahvistuksena Peugeot 2008:sta oli hiljattain otsikkoa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Oliko se DeeKaaWee? Minä muistin väärin, että DeeKaaVee.

    DKW on Deekaavee ja DKV on Deekaafau :wink:

    Ja mielenkiintoinen tuo Stellantiksen autojen menestys Euroopassa. Täällä Suomessahan niitä katsellaan niin nenänvartta pitkin, ettei niistä täällä kukaan keskustele paitsi silloin kun pitää muistaa ranskalaisia perinnemoittia.

    Kuin poikkeuksen vahvistuksena Peugeot 2008:sta oli hiljattain otsikkoa.

    Tarkoitatko tämän päivän hesarin juttua?

    1.Tesla
    2. BYD
    3. Volkkari
    4. BMW
    5. Stellantis
    6. Mersu
    7. Rellu

    Volkkarin 3. sija selittyy sillä, että volkkariin sisältyy monta eri merkkiä. BMW on sijoittunut hienosti, koska se on "moraalinen" kolmonen tuossa. Siihen sisältyy vain BMW eikä ympäri Eurooppaa ostetut muut merkit niin kuin Volkkarilla. Stallentiksellakin on monta eri merkkiä samassa pussissa, joten sen 5. sija on "moraalisesti arvelluttava". "Oikeampi" järjestys olisi 3. BMW, 4. Mersu.

      
  • muokattu 25.02.2024 12:56

    Tarkoitin Tikon kommenttia 24.02.2024 17:10 2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuuttaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä Euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Siinä järjestys oli tämä

    • Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    • Stellantis - 13.1%
    • Tesla - 12,1%

    BYD ei ole siis esimerkiksi 3. kuten Hesarin jutussa tänään. Jossa on autonvalmistajien tilastoa 2023 myydyistä täyssähköautoista, ei merkkierittelyä. On siis erittäin koontimainen luonteeltaan.

    Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Chrysler, RAM, Jeep, Maserati, Peugeot, Citroën sekä Opel) on siinä 5. Tilasto olisi erilainen, jos automerkeittäin tilastoitaisiin, ei vain valmistajia. Varmasti prosenttiluvutkin olisivat ehkä pienempiä, johtuen siitä ettei kaikilla ole täyssähkäreiden valikoima monipuolisuudellaan ylpeilevä - jos niitä on edes.

      
  • Johtuuko tuo siitä, että "pojat ovat poikia"?

    https://www.teslarati.com/dodge-simulated-engine-rumble/

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitin Tikon kommenttia 24.02.2024 17:10 2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuuttaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä Euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Siinä järjestys oli tämä

    • Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    • Stellantis - 13.1%
    • Tesla - 12,1%

    BYD ei ole siis esimerkiksi 3. kuten Hesarin jutussa tänään. Jossa on autonvalmistajien tilastoa 2023 myydyistä täyssähköautoista, ei merkkierittelyä. On siis erittäin koontimainen luonteeltaan.

    Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Chrysler, RAM, Jeep, Maserati, Peugeot, Citroën sekä Opel) on siinä 5. Tilasto olisi erilainen, jos automerkeittäin tilastoitaisiin, ei vain valmistajia. Varmasti prosenttiluvutkin olisivat ehkä pienempiä, johtuen siitä ettei kaikilla ole täyssähkäreiden valikoima monipuolisuudellaan ylpeilevä - jos niitä on edes.

    Tilastoa voi tehdä vertaamalla uuden tekniikan ja väistyvän vanhan tekniikan autoja sekaisin, kuten Tiko teki. Sillä vertailulla on mielenkiintoa muutoksen väliaikatietona. Hesarin tämän päiväinen tilasto on tulevan tekniikan autojen kesken ja eurooppalaisten olisi kovasti aika huolestua, kuten jutussa sanotaan. Kehityskaaren loppupäässä eurooppalaiset ovat marginaalissa, jos eivät kykene muuttamaan suuntaa.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitin Tikon kommenttia 24.02.2024 17:10 2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuuttaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä Euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Siinä järjestys oli tämä

    • Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    • Stellantis - 13.1%
    • Tesla - 12,1%

    BYD ei ole siis esimerkiksi 3. kuten Hesarin jutussa tänään. Jossa on autonvalmistajien tilastoa 2023 myydyistä täyssähköautoista, ei merkkierittelyä. On siis erittäin koontimainen luonteeltaan.

    Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Chrysler, RAM, Jeep, Maserati, Peugeot, Citroën sekä Opel) on siinä 5. Tilasto olisi erilainen, jos automerkeittäin tilastoitaisiin, ei vain valmistajia. Varmasti prosenttiluvutkin olisivat ehkä pienempiä, johtuen siitä ettei kaikilla ole täyssähkäreiden valikoima monipuolisuudellaan ylpeilevä - jos niitä on edes.

    Hesarin jutussa on täyssähköautojen (BEV) valmistusmääriä maailmassa. Hs:n lista ei ole mitenkään täydellinen suuruusjärjestys, vaan siinä on verrattu kahta suurinta valmistajaa Teslaa ja BYDiä eurooppalaisiin. Kiinalainen SAIC puuttuu, veikkaisin hihalla, että vähintään VAGin kokoinen. Lisäksi kiinalainen Geely on varmasti isompi BEV valmistaja kuin bemari, enkä olisi yllättynyt jos olisi muitakin kiinalaisia, joiden määrät on näiden eurooppalaisten tasolla. Maailman laajuisesti merkittävin sähköautomarkkina on Kiinassa.

    Mun aiemmin postaama tilasto oli sähkäautojen (PHEV&BEV) rekisteröinnit Euroopassa 2023 ja viimeisimmässä 2024 tammikuussa Suomessa. Euroopassa PHEV&BEV rekisteröinit oli noin 3M autoa, kasvua vuoteen 2022 +16% mikä on aika vaatimaton luku kun markkina kasvoin +14% eli sähköautojen osuus kakista kasvoi vain vähän. Tälle vuodelle ennustetaan jopa supistumista.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    Mutkaan/käännökseen mentäessä vielä kun on auton on suorassa jarrutetaan ja valitaan vaihde, käännettäessä aloitetaan kiihdyttämään, molemmat kädet kannataa olla tällöin ratilla jolloin ohjaaminen on tarkempaa. Jos rävellät keskellä mutkaa toisella kädellä vaihdetta ja ohjaat toisella, niin niin paljon enempää perseelleen ei voi manuaalivaihteisella ajaa. Jos yhdellä kädellä on pakko ajaa, niin kaiva vaikka nenää siten toisella, mutta älä koske vaihteeseen kesken mutkan.

    Tässä opetusvideo, kun vaihtaminen (ja jarrustus) on myöhässä (kohta 2:13), sitä ennen menee mallikkaasti ilman kaasun pumpaamista

    Mentiin liikenneympyrästä ralliohjaukseen ja aiheena oli kädet ratilla. Tilannehan muuttuu aika paljon kun vauhti kasvaa. Tavallisessa liikenteessä aika harvoin mutkissa on tarvetta rattia paljoa kääntää ja vaihdetta vaihtaa, suomalaiset tiet ovat sen verran loivakurvisia. Ne tulevat vasta erilaisissa risteyksissä ja muissa tilanteissa, joissa kääntymiskulma kasvaa ja nopeus tippuu.

    Rallissa ajetaan käsivarret koukussa ja ollaan siksi lähellä rattia. Nykyautoilla saa olla rohkea kuski, jos ottaa siitä esimerkkiä. Jos jotain sattuu ja ratin turvatyyny laukeaa, saa kuski melkoisen iskun päin näköä. Silmä- ja aurinkolaseja kaivellaan sairaalassa esiin ja paikkaillaan kunnon ruhjeita. Kuinkahan turvavyö ja sen esikiristys toimivat, jos kuski istuu lähellä rattia. Normi-istumisellakin jää vyön kuva rintakehään ja vähän lyhyemmillä vyö nousee kurkulle kuristamaan.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitin Tikon kommenttia 24.02.2024 17:10 2023 markkinaosuudet plugareissa Euroopassa (lähde: InsideEVs). Näyttäisi perinneauto valmistaja VAG olevan selkeä ykkönen ja kasvattanut osuuttaan ja Stellantis kakkosena, Tesla nousi kolmanneksi Model Y ansiosta jaetulta viidenneltä sijalta. Suurin menettäjä Euroopassa oli viime vuonna kärkikuusikosta Hyundai Motor Group.

    Siinä järjestys oli tämä

    • Volkswagen Group - 21.2% share (Volkswagen brand at 8.2%)
    • Stellantis - 13.1%
    • Tesla - 12,1%

    BYD ei ole siis esimerkiksi 3. kuten Hesarin jutussa tänään. Jossa on autonvalmistajien tilastoa 2023 myydyistä täyssähköautoista, ei merkkierittelyä. On siis erittäin koontimainen luonteeltaan.

    Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Dodge, Chrysler, RAM, Jeep, Maserati, Peugeot, Citroën sekä Opel) on siinä 5. Tilasto olisi erilainen, jos automerkeittäin tilastoitaisiin, ei vain valmistajia. Varmasti prosenttiluvutkin olisivat ehkä pienempiä, johtuen siitä ettei kaikilla ole täyssähkäreiden valikoima monipuolisuudellaan ylpeilevä - jos niitä on edes.

    Hesarin jutussa on täyssähköautojen (BEV) valmistusmääriä maailmassa. Hs:n lista ei ole mitenkään täydellinen suuruusjärjestys, vaan siinä on verrattu kahta suurinta valmistajaa Teslaa ja BYDiä eurooppalaisiin. Kiinalainen SAIC puuttuu, veikkaisin hihalla, että vähintään VAGin kokoinen. Lisäksi kiinalainen Geely on varmasti isompi BEV valmistaja kuin bemari, enkä olisi yllättynyt jos olisi muitakin kiinalaisia, joiden määrät on näiden eurooppalaisten tasolla. Maailman laajuisesti merkittävin sähköautomarkkina on Kiinassa.

    Mun aiemmin postaama tilasto oli sähkäautojen (PHEV&BEV) rekisteröinnit Euroopassa 2023 ja viimeisimmässä 2024 tammikuussa Suomessa. Euroopassa PHEV&BEV rekisteröinit oli noin 3M autoa, kasvua vuoteen 2022 +16% mikä on aika vaatimaton luku kun markkina kasvoin +14% eli sähköautojen osuus kakista kasvoi vain vähän. Tälle vuodelle ennustetaan jopa supistumista.

    Eurooppalaisien ahdinko on siis oikeasti suurempi kuin hesarin jutussa, jos listalta puuttuu merkittäviä toimijoita, jotka eivät vielä ole tuoneet autojaan Eurooppaan. Lista onkin enemmän herätykseksi eurooppalaisille kuin tilasto maailman tilanteesta.

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Matkalla sähköautojen aikakauteen voi yrittää takertua menneeseen, mutta ei se todellisuutta muuta. Markkinat vaihtelevat aina, iso kuva on tärkein.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Rallissa ajetaan käsivarret koukussa ja ollaan siksi lähellä rattia. Nykyautoilla saa olla rohkea kuski, jos ottaa siitä esimerkkiä. Jos jotain sattuu ja ratin turvatyyny laukeaa, saa kuski melkoisen iskun päin näköä. Silmä- ja aurinkolaseja kaivellaan sairaalassa esiin ja paikkaillaan kunnon ruhjeita. Kuinkahan turvavyö ja sen esikiristys toimivat, jos kuski istuu lähellä rattia. Normi-istumisellakin jää vyön kuva rintakehään ja vähän lyhyemmillä vyö nousee kurkulle kuristamaan.

    Turvatyynyhän laukeaa ennen kuin kuljettajan pää on edes lähellä rattia. Kuinka kauas ratista luulet sen ulottuvan ja kuinka lähellä kuvittelet rallikuskien istuvan? Turvavyön esikiristystäkään tuskin on suunniteltu vetämään vyö johonkin vakiomittaan joka kuristaisi lähellä rattia istuvana kuljettajan.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit