sähköautot

4169 kommenttia
1128129131133134139
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Mikähän vika Taycanissa on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html. Maksullinen juttu.

    Tuo valkoinen ja myös musta väri näyttävät olevan muotia, myös sisällä. Nettiautossa liki kaikki ovat sellaisia muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Niissä on ominaisuutena myös kuskin penkin surkea kunto, vaikka kilometrejä ei ole paljoa tullut. Onko liisarin mittarinkääntö niin helppoa?

    Jaa vaikea sanoa ei ole HS:n digiä mullakaan. Voi olla avautumisen syynä pieni maavara ja siten herkkyys pohjakosketukseen ja jopa akkulaatikon vaurioon. Nykyisin suositumassa 'farmari-Taycanissa' ilmajousitus on vakiona ja maavaraakin on jo vakioasennossa useampi sentti enemmän ja huonon tien asetuksella maavara on peräti 17,6cm. Perus-taycanissa maavaraa on vain 12,7cm ja ilmajousitetussa sitä saa nostettua ylöspäin hetkellisesti 2cm (nopeus <30km/h). Lisäksi Taycanin akseliväli on pitkä, mikä tuo lisähaasteen maavaraa. Kyllähän tuo perusmalli Suomessa huonommilla teillä ja erityisesti talvella aika haastava on maavaransa vuoksi. Urheiluauto on urheiluauto :smile:

    Puolitosissani katselin Taycan CT-malleja (farkku) viime syksynä hieman enemmän. En kyllä huomannut penkeissä mitään erikoista (30...50tkm ajettuja autoja). Päinvastoin Poschen työlaatu ja fiilis on kaikella tavalla erinomainen myös käytetyissä autoissa, uuden veroisessa kunnossa sisutukset oli. Maalipinnassa sen sijaan oli kyllä monessa sanomista, kiveniskuja oli paljon sekä keulassa että takapyörän edessä takaoven alareunassa (takalokasuoja pullistuu voimakkaasti ulospäin). Keulan kiveniskut viittaavat kuskeihin joka harrastavat liian lähellä takana ajamista. Pullistumanaan osuu eturenkaan tiestä irti nostama hiekka. Aika rajatulla alueella ongelmakohta on ja kiveniskusuoja teipillä asian ratkaisisi helposti.

    @koreileva tähän jo vastasikin, mutta tosiaan jäähdytin ja sen tuuletin sijaitsevat lokasuojan kohdalla, ilmanottoaukot sisälokasuojassa. Sinne kertääntyy hiekkatiellä likaa, ja artikkelin autoilija asuu 4km mittaisen hiekkatien päässä. Pikkukivet ilmeisesti haittaavat tuulettimen toimintaa, mikä vuorostaan on haitaksi kesällä pikalatureilla kun pitäisi päästä jäähdyttämään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

    No ei ajeta muuta kuin tiheässä liikneteessä ja nopeusrajoitusalueilla, tyyppillinen rajoitus on 120km/h, (ja staussa sitten paikoillaa tai ryömitään). Tyypillinen vauhti on 160-180km/h vapaiden nopeuksien alueella vasemmalla kaistalla.

    No kyllä ajetaan. Olen aika paljon ajanut Saksassa työmatkojen takia ja jos pidän vauhdin 140-150km/h, joudun käytännössä ajamaan vasenta kaistaa paitsi, että pitää aina välillä väistää takaa tulevia ohjuksia.

    Sää ajelet itäisessä Saksassa ;). Köln - Frankfurt - Munchen välillä ajellaan nopeampaa. Toin vuosia sitten bemarin Munchenistä Travemundeen ja tietöitä lukuunottamatta melkein kaikki ajoi 150 km/h +
    Mun työmatkat on olleet enimmäkseen siellä etelässä ja ajelen muun liikenteen mukana sitä 160+. Vuokra-autot harvoin kulkevat yli 200 mutta edelleen omistuksessa oleva BMW 520d otti yhdellä rauhallisella pätkällä yli 230 mittariin.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Mikähän vika Taycanissa on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html. Maksullinen juttu.

    Tuo valkoinen ja myös musta väri näyttävät olevan muotia, myös sisällä. Nettiautossa liki kaikki ovat sellaisia muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Niissä on ominaisuutena myös kuskin penkin surkea kunto, vaikka kilometrejä ei ole paljoa tullut. Onko liisarin mittarinkääntö niin helppoa?

    Jaa vaikea sanoa ei ole HS:n digiä mullakaan. Voi olla avautumisen syynä pieni maavara ja siten herkkyys pohjakosketukseen ja jopa akkulaatikon vaurioon. Nykyisin suositumassa 'farmari-Taycanissa' ilmajousitus on vakiona ja maavaraakin on jo vakioasennossa useampi sentti enemmän ja huonon tien asetuksella maavara on peräti 17,6cm. Perus-taycanissa maavaraa on vain 12,7cm ja ilmajousitetussa sitä saa nostettua ylöspäin hetkellisesti 2cm (nopeus <30km/h). Lisäksi Taycanin akseliväli on pitkä, mikä tuo lisähaasteen maavaraa. Kyllähän tuo perusmalli Suomessa huonommilla teillä ja erityisesti talvella aika haastava on maavaransa vuoksi. Urheiluauto on urheiluauto :smile:

    Puolitosissani katselin Taycan CT-malleja (farkku) viime syksynä hieman enemmän. En kyllä huomannut penkeissä mitään erikoista (30...50tkm ajettuja autoja). Päinvastoin Poschen työlaatu ja fiilis on kaikella tavalla erinomainen myös käytetyissä autoissa, uuden veroisessa kunnossa sisutukset oli. Maalipinnassa sen sijaan oli kyllä monessa sanomista, kiveniskuja oli paljon sekä keulassa että takapyörän edessä takaoven alareunassa (takalokasuoja pullistuu voimakkaasti ulospäin). Keulan kiveniskut viittaavat kuskeihin joka harrastavat liian lähellä takana ajamista. Pullistumanaan osuu eturenkaan tiestä irti nostama hiekka. Aika rajatulla alueella ongelmakohta on ja kiveniskusuoja teipillä asian ratkaisisi helposti.

    En tarkoittanut penkillä Possua, vaan muita kuten Volvoja ja Mersuja. Pallit ovat venyneet, kiillottuneet ja rypyssä, yleisesti kangaspenkit ovat paremman näköisiä, mutta kulumaa niissäkin. Pakettiautot ovat oma lukunsa, kuskilla on aina puukko vyössä ja penkissä reikä selkänojassa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

    No ei ajeta muuta kuin tiheässä liikneteessä ja nopeusrajoitusalueilla, tyyppillinen rajoitus on 120km/h, (ja staussa sitten paikoillaa tai ryömitään). Tyypillinen vauhti on 160-180km/h vapaiden nopeuksien alueella vasemmalla kaistalla.

    No kyllä ajetaan. Olen aika paljon ajanut Saksassa työmatkojen takia ja jos pidän vauhdin 140-150km/h, joudun käytännössä ajamaan vasenta kaistaa paitsi, että pitää aina välillä väistää takaa tulevia ohjuksia.

    Sää ajelet itäisessä Saksassa ;). Köln - Frankfurt - Munchen välillä ajellaan nopeampaa. Toin vuosia sitten bemarin Munchenistä Travemundeen ja tietöitä lukuunottamatta melkein kaikki ajoi 150 km/h +
    Mun työmatkat on olleet enimmäkseen siellä etelässä ja ajelen muun liikenteen mukana sitä 160+. Vuokra-autot harvoin kulkevat yli 200 mutta edelleen omistuksessa oleva BMW 520d otti yhdellä rauhallisella pätkällä yli 230 mittariin.

    Useimmiten olen lähtenyt Düsseldorfin lentokentältä liikkeelle. Joskus Hampurista tai Frankfurtista. Olen erityisesti kiinnittänyt huomion siihen, että vapaat rajoitukset eivät tarkoita, että kaahareita olisi kovin paljon. Suurin osa liikennevirtaa menee vain vähän kovempaa kuin Suomen motareilla kesäisin. Bemarikuski on bemarikuski Saksassakin ja meneehän siellä kaikenlaisia urheilullisia autoja tuhatta ja sataa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Siitä on ehkä kuukausi-puolitoista kun joku kävi täällä möykkäämässä että käytetyt sähköautot ovat liian kalliita kun niissä ei oteta huomioon 10-15keur akunvaihtoa.

    Näyttää se ihan tavallisen Focuksen polttomoottorikin maksavan samat 15k

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-ecoboost-moottori-hajosi-hieman-takuun-paattymisen-jalkeen-asiakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/

    Noita moottoreita ei taida pystyä purkamaan, joten on aina vaihdettava lähes koko moottori. Myynti-ilmoituksissa mainitaan niin usein tehdynkin. Ja taas kerran asiakas hyötyi, kun sai uuden moottorin. Vanhalla kun on tapana ajaa loppuun saakka, nyt asiakas saa ajaa uudella loppuun saakka. Sai mahdollisesti kilometrit 300-400 tuhatta rahallaan, jos auto muutoin kestää sinne saakka. Tuskin.

    Volvo S40 2006-2012 käytetään Fordin 1.8 moottoria joissa usein on melkoinen öljynkulutus. Moottoria ei ole tarkoitettu korjattavaksi mutta yhden koneen purin osiin ja vaihdoin mm. kiertokankien laakeriliuskat. Koneistutin akselin koska laakerit olivat rohtuneet öljynpuutteen vuoksi. Alakertaan ei saanut mitään osia Biliasta, laakeriliuskoja ei saanut Suomesta. Mahlen männänrenkaat laitoin, alkuperäiset olivat syyllisiä öljynkulutukseen. Soiva peli tuli. Bilia olisi toimittanut uuden puolimoottorin 3000 € - osat maksoi kaikkinensa alle 500€.
    Eco Boost taisi mennä niin huonoon kuntoon, ettei voinut korjata mutta olisi luullut vähän ajetun moottorin löytyvän helposti. Tehtaalle uusi moottori ilman apulaitteita tuskin paria tonnia enempää maksaa, joten showmielessä 15k uusi moottori autoon.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Mikä on Model X sähkönkulutus 160-180 km/h baananopeuksilla? Pari kollegaa asuu Saksassa yli 100 km päässä toimistolta mutteivat näe siinä mitään ongelmaa. Bensa-mersulla kiihdytys 200 km/h nopeuteen ja liikenteestä riippuen kotona 45 min päästä. Jos töissä ei voi ladata, pääseekö Teslalla noilla nopeuksilla töihin ja takaisin pysähtymättä lataamaan (200km)?

    Jotain satunnaisia lukuja baanalta
    Tesla S tasaisella 200km/h nopeudella noin 40kWh/100km (aika huono testi liikenteen vuoksi, muutama mittaus on vain hyvin lyhyiltä pätkiltä).
    BMW i7 mitattu ~180km/h matkanopeudella pidemmmälle matkalle 37kWh/100km keskiarvo (nopeus vaihdellut 160...180)
    I4M50 tasainen 150km/h 27kWh/100km ja 200km/h 37kWh eco-comfort moodilla.
    Björn Nylund tyjensi i4m50 akun kulutuksella 47...50kWh nopeudella 200...230km/h sport-moodissa.
    Taycan turbo CT 260km/h 72kWh/100km. (out of spec Kyle Conner)

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Mielenkiinnosta kysyn, paljonko sitä tavaratilaa pitää tuollaiselle reissulle olla jos 470 litraa ei riitä?

    Sivuilta ei heti löytynyt mitään teknisiä tietoja, kai ne jossain ovat. Mutta TM:n koeajo löytyy ja siinä on auton kulutukset testattu 30 asteen pakkasella. Eihän tuollainen puikula voi viedä moottoritiellä muutoin 28,5 kWh/100km. Isokaan akku ei auta, kun kasikympissäkin menee 20 eli ihan maksimi ajomatka 400 km. Jos on tosiaan talvi, reilu 200 taitaa onnistua Suomessa.

    TM:n mukaan kontti on 340 l.

    Nyt en ihan hahmota miten range liittyykään tavaratilan kokoon, mutta ehkä tässä on joku viisaus? Tavaratilan VDA litrat on 470 ja tuohan on lisäksi hatchback.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Mielenkiinnosta kysyn, paljonko sitä tavaratilaa pitää tuollaiselle reissulle olla jos 470 litraa ei riitä?

    Sivuilta ei heti löytynyt mitään teknisiä tietoja, kai ne jossain ovat. Mutta TM:n koeajo löytyy ja siinä on auton kulutukset testattu 30 asteen pakkasella. Eihän tuollainen puikula voi viedä moottoritiellä muutoin 28,5 kWh/100km. Isokaan akku ei auta, kun kasikympissäkin menee 20 eli ihan maksimi ajomatka 400 km. Jos on tosiaan talvi, reilu 200 taitaa onnistua Suomessa.

    TM:n mukaan kontti on 340 l.

    Nyt en ihan hahmota miten range liittyykään tavaratilan kokoon, mutta ehkä tässä on joku viisaus? Tavaratilan VDA litrat on 470 ja tuohan on lisäksi hatchback.

    Kuten kirjoitin, tieto löytyi, kun ihmettelin tuon auton teknisiä tietoa. Ei se liity tavaratilan kokoon mitenkään suoraan, sori että mainitsin keskusteluun sopimattoman seikan. Ei tuollainen suuri kulutus toisaalta matkailuominaisuuksia paranna.

    TM pitää mittaustaan pätevänä käytännön tilavuutena. Harva tunkee joka sopen täyteen, vaan mukaan lastataan laukkuja ja kasseja. Mitä hatchback vaikuttaa? Kai matkustajat tilansa saavat pitää eikä mitään tavararöyhkiötä taakse kasata.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:
    Nyt en ihan hahmota miten range liittyykään tavaratilan kokoon, mutta ehkä tässä on joku viisaus? Tavaratilan VDA litrat on 470 ja tuohan on lisäksi hatchback.

    Kuten kirjoitin, tieto löytyi, kun ihmettelin tuon auton teknisiä tietoa. Ei se liity tavaratilan kokoon mitenkään suoraan, sori että mainitsin keskusteluun sopimattoman seikan. Ei tuollainen suuri kulutus toisaalta matkailuominaisuuksia paranna.

    TM pitää mittaustaan pätevänä käytännön tilavuutena. Harva tunkee joka sopen täyteen, vaan mukaan lastataan laukkuja ja kasseja. Mitä hatchback vaikuttaa? Kai matkustajat tilansa saavat pitää eikä mitään tavararöyhkiötä taakse kasata.

    Niin, ehkä Jorma L olisi paras kommentoimaan perheen tilantarvetta muutaman päivän reissulle. VDA mittaus on normi, TM mittaus taas lehden sisäinen normi. Tuulilasi taitaa vielä käyttää kaljakoreja ja Teslabjörn banaanilaatikoita. Hatchbackeissa tapaa olla tilaa takalasiin asti, kun sedanissa tila loppuu hattuhyllyyn. Björnin testissä i4 taisi mennä 1000km lähelle kärkeä.

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:
    Nyt en ihan hahmota miten range liittyykään tavaratilan kokoon, mutta ehkä tässä on joku viisaus? Tavaratilan VDA litrat on 470 ja tuohan on lisäksi hatchback.

    Kuten kirjoitin, tieto löytyi, kun ihmettelin tuon auton teknisiä tietoa. Ei se liity tavaratilan kokoon mitenkään suoraan, sori että mainitsin keskusteluun sopimattoman seikan. Ei tuollainen suuri kulutus toisaalta matkailuominaisuuksia paranna.

    TM pitää mittaustaan pätevänä käytännön tilavuutena. Harva tunkee joka sopen täyteen, vaan mukaan lastataan laukkuja ja kasseja. Mitä hatchback vaikuttaa? Kai matkustajat tilansa saavat pitää eikä mitään tavararöyhkiötä taakse kasata.

    Niin, ehkä Jorma L olisi paras kommentoimaan perheen tilantarvetta muutaman päivän reissulle. VDA mittaus on normi, TM mittaus taas lehden sisäinen normi. Tuulilasi taitaa vielä käyttää kaljakoreja ja Teslabjörn banaanilaatikoita. Hatchbackeissa tapaa olla tilaa takalasiin asti, kun sedanissa tila loppuu hattuhyllyyn. Björnin testissä i4 taisi mennä 1000km lähelle kärkeä.

    Taitaa tuossakin olla tavaratilan verho, joka pitää jättää kotiin ennen kuljetustarvetta. TM:n 10 litran loota voi olla ihan järkevä mitta, iso banaanilaatikko liian iso ja puolet ruumasta jää tyhjäksi.

    Täälläkin on jollain i4 ja se taitaa kulkea vähemmällä tai siis talvella samalla kuin TM:n testissä kesällä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Taitaa tuossakin olla tavaratilan verho, joka pitää jättää kotiin ennen kuljetustarvetta. TM:n 10 litran loota voi olla ihan järkevä mitta, iso banaanilaatikko liian iso ja puolet ruumasta jää tyhjäksi.

    Täälläkin on jollain i4 ja se taitaa kulkea vähemmällä tai siis talvella samalla kuin TM:n testissä kesällä.

    i4 Ei ole varsinaista verhoa, mutta "irrotettava hattuhyllylevy" ja sitten taaempana pitkähkön takalasin suojana sellainen toinen irroitettava verhoilulevy.

    Kulutukseen vaikuttaa nopeuden, lämpötilan ja tienpinnan lisäksi hyvinkin paljon käytettävä rengastus. Pelkästään kesärenkaalla range putoaa yli 10% jos käytetään 20" rengastusta verrattuna 17". Lisäksi talvirengas näyttää nostavan kulutusta vähintään 10% verrattuna kesärenkaaseen (samassa keliolosuhteessa).

      
  • @JEV2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:
    Nyt en ihan hahmota miten range liittyykään tavaratilan kokoon, mutta ehkä tässä on joku viisaus? Tavaratilan VDA litrat on 470 ja tuohan on lisäksi hatchback.

    Kuten kirjoitin, tieto löytyi, kun ihmettelin tuon auton teknisiä tietoa. Ei se liity tavaratilan kokoon mitenkään suoraan, sori että mainitsin keskusteluun sopimattoman seikan. Ei tuollainen suuri kulutus toisaalta matkailuominaisuuksia paranna.

    TM pitää mittaustaan pätevänä käytännön tilavuutena. Harva tunkee joka sopen täyteen, vaan mukaan lastataan laukkuja ja kasseja. Mitä hatchback vaikuttaa? Kai matkustajat tilansa saavat pitää eikä mitään tavararöyhkiötä taakse kasata.

    Niin, ehkä Jorma L olisi paras kommentoimaan perheen tilantarvetta muutaman päivän reissulle. VDA mittaus on normi, TM mittaus taas lehden sisäinen normi. Tuulilasi taitaa vielä käyttää kaljakoreja ja Teslabjörn banaanilaatikoita. Hatchbackeissa tapaa olla tilaa takalasiin asti, kun sedanissa tila loppuu hattuhyllyyn. Björnin testissä i4 taisi mennä 1000km lähelle kärkeä.

    Joo, myönnän, etten ottanut huomioon muunneltavuutta jolloin tavaraa voisi kasata lasiin asti takana. Autohan on melko virtaviivaisen näköinen ja tyypillisesti akku ei anna mahdollisuutta laskea kontin pohjaa ihan alas.
    Meillä silloin kun kyytiin tuli minä, vaimo, tytär ja poika (lapset on aikuisia jo) niin esimerkiksi mökkiviikonloppua varten piti otta pari matkalaukkua, neljät saappaat, kylmälaukku tms. Kun käytiin kaupassa niin kauppakassit jouduttiin jo jakamaan kaikkien jalkoihin. 500-farkun konttia en viitsinyt lastata yli takapenkin selkänojan, se näkösuojarullaverho jäi monesti kotiin - irrottaminen on nopeaa ja helppoa.
    Sedaneita on ollut työreissuissa ja jos mennään neljän äijän porukalla, vuokra-Superbin combin takakontti on tilava, en tiedä VDA litroja.

      
  • Autovero sähkiksille: https://www.is.fi/autot/art-2000010258227.html

    Toimittajan mukaan uusille sähköautoille laitettavan veron takia uusien sähköautojen hinnat nousisivat Suomessa, mutta vastaava ulkomailta tuotu olisi halvempi. Miksi noin kävisi, ei taida toimia polttiksissa? Vertaako hän kuitenkin eri-ikäisiä autoja keskenään?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos "rintamalinja" on sähköautot vs polttikset, niin kumpi voittaa pitkällä tähtäimellä? Onko rintamalinja oikeasti noin eli esim Tesla, BYD ja pelkästään sähkäreitä valmistavat samalla puolella, kun toisella puolella bemari, mersu, volkkari, stellantis yms muut polttismaakarit? Uudet valmistajat puskevat markkinoille sähkäreitä ja perinnevalmistajat joutuvat jarruttelemaan sähkärituotantoa ja yrittävät antaa tekohengitystä polttiksille. Volvo tosin taitaa vaihtaa puolta ja lopettaa polttikset pian.

    https://www.teslarati.com/byd-tesla-partner-electrification/

    Hankalaa on ainoastaan täyssähköautoihin keskittyvillä valmistajilla Teslaa lukuunottamatta. Kassavirta on jokaisela negatiivinen ja näyttää kiihtyvän kun määrät kasvaa (esim Rivian ja Nio)

    https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/1axw01n/whole_mars_catalog_on_x_the_competition_is/

    Apple kertoi eilen että 10 vuoden yrittämisen ja useamman miljardin jälkeen - 'kiitti mulle riitti'

    https://tekniikanmaailma.fi/kuolleita-applen-sahkoauto-apple-hautasi-vuosikymmenen-kestaneen-sahkoautohankkeensa/

    BYD ei muuten ole puhdas täyssähköautovalmistaja. Firma on aloittanut perinteisistä polttomoottoriautoilla, siten siirtynyt PHEV autoihin ja siitä täsysähköautoijhin. BYD valmistaa edelleen paljon PHEV autoja, viime vuonna portfolio oli suurinpiiretein puolet ja puolet, yhteensä runsaat 3 miljoonaa kappaletta.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:
    Autovero sähkiksille: https://www.is.fi/autot/art-2000010258227.html

    Toimittajan mukaan uusille sähköautoille laitettavan veron takia uusien sähköautojen hinnat nousisivat Suomessa, mutta vastaava ulkomailta tuotu olisi halvempi. Miksi noin kävisi, ei taida toimia polttiksissa? Vertaako hän kuitenkin eri-ikäisiä autoja keskenään?

    Vertaa eri-ikäisiä. Uuden ja verotetun sijaan kannattaisi tuoda vähän käytetty verottamaton, käyttöönotto ajalta ennen verotuksen aloittamista.

    Jos vero olisi korkeahko, niin kyllä siinä varmaan pari-kolme vuotta menisi niin ettei uusia sähköautoja juuri myytäisi. Ehkä liisareiksi, mutta "yrityksemme ajoneuvoratkaisuista päättävänä" meillekin tulisi sitten niitä vähän käytettyjä tuontiautoja, jotka varmasti joku liike ystävällisesti tänne roudaisi.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Autovero sähkiksille: https://www.is.fi/autot/art-2000010258227.html

    Toimittajan mukaan uusille sähköautoille laitettavan veron takia uusien sähköautojen hinnat nousisivat Suomessa, mutta vastaava ulkomailta tuotu olisi halvempi. Miksi noin kävisi, ei taida toimia polttiksissa? Vertaako hän kuitenkin eri-ikäisiä autoja keskenään?

    Aika sekavan juttun oli toimittaja saanut aikaan autonmyyjien lobbausmateriaalista. Autonmyyjäthän ajaa autoveron poistoa, tilalle vuotuista veroa ja km-veroa.

    Ei uutta auringon alla, ja noinhan siinä väistämättä tulee käymään lukuunottamatta autoveron poistoa. Autoveronposito nimittäin lisäisi oleellisesti polttomoottoriautojen hintakilpailukykyä ja vaikeuttaisi entisestään päästöttömien tiekarttojen toteutumista. Sähköautojen lisääntyessä verokarhu haluaa osansa liikkumisesta. Koska vuotuinen ajoneuvovero on jo, lisää rahaa saadaan km-verolla.

    Paljonkohan meinaavat km-veroksi laittaa 5snt vai samoin tein 10snt? Tuostahan syntyy sitten mukava poliititinen työkalu, jota voi säätää(lue kiristää) vaalikausittain, esim ruuhka-Suomeen korkeampi hinta ja reuna-alueilla vähemmän. Kaupunkiin ruuhka-ajoiksi (työmatka) korkeampi hinta ja yöksi ja vkl halvemalla jne. Perusteet löytyy kyllä puolueen mukaan :smiley:

      
  • Sähköautoihin.
    Progressiivinen kilometriverotus tarkoittaa sitä, että maksat veroa sen perusteella, kuinka paljon auto painaa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Sähköautoihin.
    Progressiivinen kilometriverotus tarkoittaa sitä, että maksat veroa sen perusteella, kuinka paljon auto painaa.

    No eipä siinä kauan kestänyt :neutral:
    Painon lisäääminen ja progreessivisesti vieläpä kaavoihin vois olla hyvin yksi poliittinen päätös. Voisin hyvin olettaa että isoakkuinen (eli kallis) auto painnaa enemmän, joten sosiaalidemokraattia/vasmmistolaista kiinnostaa varmasti vierailla kyseisellä taskulla, jossa potentiaalisesti on rahaa.
    Vihreä taas haluaa estää autojen pääsyn Helsinkiin, niin ko. alueella voi olla autoilu sitten tulevaisuudessa tuplahintaista km-veron puolesta ja ydinkeskustassa vero voidaan korottaa kymmenkertaiseksi.
    Ja jos Keskusta pitää saada vielä joskus mukaan hallitukseen voidaan sopia, että maaseudulla km-veron määrään pienenentään hallituskauden ajaksi.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos "rintamalinja" on sähköautot vs polttikset, niin kumpi voittaa pitkällä tähtäimellä? Onko rintamalinja oikeasti noin eli esim Tesla, BYD ja pelkästään sähkäreitä valmistavat samalla puolella, kun toisella puolella bemari, mersu, volkkari, stellantis yms muut polttismaakarit? Uudet valmistajat puskevat markkinoille sähkäreitä ja perinnevalmistajat joutuvat jarruttelemaan sähkärituotantoa ja yrittävät antaa tekohengitystä polttiksille. Volvo tosin taitaa vaihtaa puolta ja lopettaa polttikset pian.

    https://www.teslarati.com/byd-tesla-partner-electrification/

    Hankalaa on ainoastaan täyssähköautoihin keskittyvillä valmistajilla Teslaa lukuunottamatta. Kassavirta on jokaisela negatiivinen ja näyttää kiihtyvän kun määrät kasvaa (esim Rivian ja Nio)

    https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/1axw01n/whole_mars_catalog_on_x_the_competition_is/

    Apple kertoi eilen että 10 vuoden yrittämisen ja useamman miljardin jälkeen - 'kiitti mulle riitti'

    https://tekniikanmaailma.fi/kuolleita-applen-sahkoauto-apple-hautasi-vuosikymmenen-kestaneen-sahkoautohankkeensa/

    BYD ei muuten ole puhdas täyssähköautovalmistaja. Firma on aloittanut perinteisistä polttomoottoriautoilla, siten siirtynyt PHEV autoihin ja siitä täsysähköautoijhin. BYD valmistaa edelleen paljon PHEV autoja, viime vuonna portfolio oli suurinpiiretein puolet ja puolet, yhteensä runsaat 3 miljoonaa kappaletta.

    BYD on ollutkin Teslaa suurempi ladattavien autojen valmistaja jo pidempään eli kun BYDin PHEV:t on laskettu mukaan. Viime vuoden lopulla BYD oli Teslaa suurempi myös sähköautojen valmistajana.

    Jos sähköautojen myynti alkaa laskea kautta linjan, niin se tietenkin tietää vaikeuksia sähköautojen valmistajille. Lucid, Rivian ja Fisker ovat jo nyt heikoilla, varsinkin Lucid, joka pystyy toimimaan vain Saudien rahoituksen varassa. Lucidin tämän vuoden myyntitavoite on 9000kpl, kun se viime vuonna myi 8500 autoa. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Lucid teki n.377.000 dollaria tappiota jokaisella myydyllä autolla.

    Kun perinnevalmistajat jarruttelevat sähköautojen kehitystä ja valmistusta, ne jäävät lisää jälkeen Teslasta ja kumppaneista. Jos käy niin, että Tesla, BYD ja muut sähköautoihin panostavat saavat tuotteensa myytyä, niiden osuus markkinoista kasvaa koko ajan ja perinnevalmistajat pienenevät suhteellisesti.

    Sähköautojen valmistajilla on etuna se, että niiden tuotanto tukee valtioiden pyrkimystä vähentää lähipäästöjä. Vaikka polttiksista tehtäisiin hiilineutraaleja, tulee niistä silti lähipäästöjä esim. kaupungeissa ihmisten kiusaksi. Minkä hintaista synteettisestä polttoaineesta mahtaa tulla?

      1
  • Ajoneuvovero on Suomessa liikennekäytössä olevasta ajoneuvosta perittävä vero, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Vuonna 2010 perusvero muuttui hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi.

    Eikö ajettuihin kilometreihin perustuva vero (mielellään ei mitään veroa) ole perusteltu, eihän autokaan mitään päästele, silloin kun sitä ei käytetä.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    Ajoneuvovero on Suomessa liikennekäytössä olevasta ajoneuvosta perittävä vero, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Vuonna 2010 perusvero muuttui hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi.

    Eikö ajettuihin kilometreihin perustuva vero (mielellään ei mitään veroa) ole perusteltu, eihän autokaan mitään päästele, silloin kun sitä ei käytetä.

    Kymmenisen vuotta sittenhän ns. Ollilan työryhmähän ehdotti kilometriveron käyttöönottoa.

    https://www.is.fi/autot/art-2000000693549.html

    Nimellispäästöihin perustunut laskentakaava kuitenkin ottaa tavallaan kantaa myös auton omistamiseen, koska vähäpäästöisen auton kilometrit ovat edullisempia, varsinkin, kun polttoainevero säilyisi ennallaan. Parempituloisilla on tietenkin paremmat edellytykset hankkia sähköautoja ja lataushybridejä. Kumpikin on pienituloisille myrkkyä.

      
  • Auto- ja ajoneuvoveron perusteena oleva moottorin nimellispäästö kertoo vain auton tekniset päästöt kilometriä kohden testiolosuhteissa.

    Meidän auto on seisonut tuossa ruudussa viikon, eikä tietääkseni ole päästellyt mitään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    BYD on ollutkin Teslaa suurempi ladattavien autojen valmistaja jo pidempään eli kun BYDin PHEV:t on laskettu mukaan. Viime vuoden lopulla BYD oli Teslaa suurempi myös sähköautojen valmistajana.

    Jos sähköautojen myynti alkaa laskea kautta linjan, niin se tietenkin tietää vaikeuksia sähköautojen valmistajille. Lucid, Rivian ja Fisker ovat jo nyt heikoilla, varsinkin Lucid, joka pystyy toimimaan vain Saudien rahoituksen varassa. Lucidin tämän vuoden myyntitavoite on 9000kpl, kun se viime vuonna myi 8500 autoa. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Lucid teki n.377.000 dollaria tappiota jokaisella myydyllä autolla.

    Kun perinnevalmistajat jarruttelevat sähköautojen kehitystä ja valmistusta, ne jäävät lisää jälkeen Teslasta ja kumppaneista. Jos käy niin, että Tesla, BYD ja muut sähköautoihin panostavat saavat tuotteensa myytyä, niiden osuus markkinoista kasvaa koko ajan ja perinnevalmistajat pienenevät suhteellisesti.

    Sähköautojen valmistajilla on etuna se, että niiden tuotanto tukee valtioiden pyrkimystä vähentää lähipäästöjä. Vaikka polttiksista tehtäisiin hiilineutraaleja, tulee niistä silti lähipäästöjä esim. kaupungeissa ihmisten kiusaksi. Minkä hintaista synteettisestä polttoaineesta mahtaa tulla?

    Olet ehkäpä hieman ymmärtänyt väärin perinteisten autovalmistajien puheet jarruttelusta. Aluperäinen idea oli vyöryttää sähköinen voimalinja mahdollisman moneen malliin ja tappaa polttomooottorimallit, ja perinteisillä valmistajillahan niitä riittää. Jarruttelu ei tarkoita, että hanskat on naulassa. Esim Mersulla on jo hyvinkin laaja sähköautomallisto, mutta se tuskin laajenee samalla nopeudella alempiin hintaluokkiin, koska niissä kilpailu on kovempaa. Jos nyt pystyvät nykyisillä sähkömalleilla tekemään positiivista kassavirtaa niin hyvä on, paljon paremmin kuin pelkillä uusilla täyssähkövalmistajilla (Polestar, Nio, Rivian ..). Ja jos ei kannata, niin määrät on sen verran alhaiset että kassa kestää ja samalla syntyy tarvittavaa kokemusta seuraavan sukupolven kehittämiseen, mikä on käynnissä. Perinteiset valmistajat ovat myös huomanneet, että polttomoottoreille onkin hyvin kysyntää edelleen ja niillä voi tehdä rahaa, joten senkin vuoksi 'jarruttaminen' on järkevää. Toisaalta esim Geeley-Volvolla ei ole muuta vaihtoehtoa enää kuin lopettaa polttomoottoriautojen valmistus, sillä polttomoottorin kehittäminen on lopetettu aikoja sitten ja päätöksen pyörtäminen ei ole enää mahdollista.

    Mielenkiintoista nähdä, miten bemarin ajoitus osuu kohdalleen. Heillä on yhtiön kokoon nähden menossa melkoinen satsaus ja transitio. Nykyinen sähköautomallisto on tehty varman päälle samalle alustalle kuin polttomoottoriautot iX-mallia lukuunottamatta. Uusi pohjalevy ja tehdas pelkästään täyssähköautoa varten, ja kokoluokkaan, josta myyntiä pitää saada paljon, on riski. Poliittinen riski ainakin kosahti jo rakennusvaiheessa, koska tehdas on Unkarissa ja Orban ehtii tekemään vaikka mitä vielä. Ensimmäiset uudet mallit on heti bemarin suurimman voluumin alueelle eli 3-sarjalaisen ja X3:n kokoiset autot. Peliliike onnistuu jos uutuus on samanhintainen kuin polttomoottorinen 3-sarja. Jos on paljon kalliimpi vaikeuksia tulee...No Porsche Macan määritteli täyssähköiselle X3:lle ylärajan, Macan on lähtöhinnaltaan 84k€, joten tuosta noin 10k€ pois, eli uusi sähkö-X3 ei saisi maksaa paljoa nykyistä iX3 enempää ja tällöin hinta vastaisi myös nykyistä X3 30e. Vuoden sisään tiedetään mikä hinta on ja pia sen jälkeen miten kauppa käy. Työntekijöiden koulutus alkoi viime vuoden lopulla ja tuotannon pitäis alkaa 2025.

    Suurimmat haasteet on ison voluumin valmistajilla GM:llä, Fordilla, Volkkarilla ja Stellantiksella, joiden valmistamien autojen keskihinta on polttomoottoriautoissa matala, heille ei riitä nykyiset noin 40...50k€ hinnat alkaen täyssähköautot. Ne on liian kalliita. Esim uusi ID7 on hieno auto mutta verratuna Passattiin hintaa on liikaa, paljon. Fordin uusi täyssähköinen Explorer (45k€) on hyvä yritys ja samaa hintaluokkaa kuin Kuga PHEV, joten sillä on edellytykset pärjätä. Mutta ei riitä, näiden valmistajien mallistossa pitäisi olla 20...30k€ täyssähköautoja (mallia Focus, Golf jne) ja niillä pitäisi vielä pystyä tekemään rahaa.

    Hyvä muistaa että vielä seuraavan vuosikymmenen alussa polttomoottori on joka toisessa uudessa autossa. Kun huomioidaan että ennusteet ennustavat koko markkinan kavavan noin 100M autoon, niin polttomoottori olisi 55M autossa (sis 5M PHEV) Kokonaismarkkina oli viime vuonna 88M, josta täyssähköautoja 10M. Eli seuraavan viiden vuodena aikana polttomoottoriautojen markkina supistuu vuositasolla 20M kpl. Tosin epävarmuuksia tuossa on, sähköautojen myynnin kehityksella ennusteaan tuplaantumista joka 3. vuosi tämän vuosikymmen loppuun mennessä. Melkoinen kasvumarkkina siis, ei siitä ole periteisillä valmistajilla varaa olla poissa. Ja pitäisi tuolla olla tilaa onnistusa muidenkin pelkien täysähköautovalmistajien kuin Teslan. Toisaalta moni asiantuntija on sitä mietä että startup-juna meni jo.

      5
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    BYD on ollutkin Teslaa suurempi ladattavien autojen valmistaja jo pidempään eli kun BYDin PHEV:t on laskettu mukaan. Viime vuoden lopulla BYD oli Teslaa suurempi myös sähköautojen valmistajana.

    Jos sähköautojen myynti alkaa laskea kautta linjan, niin se tietenkin tietää vaikeuksia sähköautojen valmistajille. Lucid, Rivian ja Fisker ovat jo nyt heikoilla, varsinkin Lucid, joka pystyy toimimaan vain Saudien rahoituksen varassa. Lucidin tämän vuoden myyntitavoite on 9000kpl, kun se viime vuonna myi 8500 autoa. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Lucid teki n.377.000 dollaria tappiota jokaisella myydyllä autolla.

    Kun perinnevalmistajat jarruttelevat sähköautojen kehitystä ja valmistusta, ne jäävät lisää jälkeen Teslasta ja kumppaneista. Jos käy niin, että Tesla, BYD ja muut sähköautoihin panostavat saavat tuotteensa myytyä, niiden osuus markkinoista kasvaa koko ajan ja perinnevalmistajat pienenevät suhteellisesti.

    Sähköautojen valmistajilla on etuna se, että niiden tuotanto tukee valtioiden pyrkimystä vähentää lähipäästöjä. Vaikka polttiksista tehtäisiin hiilineutraaleja, tulee niistä silti lähipäästöjä esim. kaupungeissa ihmisten kiusaksi. Minkä hintaista synteettisestä polttoaineesta mahtaa tulla?

    Olet ehkäpä hieman ymmärtänyt väärin perinteisten autovalmistajien puheet jarruttelusta. Aluperäinen idea oli vyöryttää sähköinen voimalinja mahdollisman moneen malliin ja tappaa polttomooottorimallit, ja perinteisillä valmistajillahan niitä riittää. Jarruttelu ei tarkoita, että hanskat on naulassa. Esim Mersulla on jo hyvinkin laaja sähköautomallisto, mutta se tuskin laajenee samalla nopeudella alempiin hintaluokkiin, koska niissä kilpailu on kovempaa. Jos nyt pystyvät nykyisillä sähkömalleilla tekemään positiivista kassavirtaa niin hyvä on, paljon paremmin kuin pelkillä uusilla täyssähkövalmistajilla (Polestar, Nio, Rivian ..). Ja jos ei kannata, niin määrät on sen verran alhaiset että kassa kestää ja samalla syntyy tarvittavaa kokemusta seuraavan sukupolven kehittämiseen, mikä on käynnissä. Perinteiset valmistajat ovat myös huomanneet, että polttomoottoreille onkin hyvin kysyntää edelleen ja niillä voi tehdä rahaa, joten senkin vuoksi 'jarruttaminen' on järkevää. Toisaalta esim Geeley-Volvolla ei ole muuta vaihtoehtoa enää kuin lopettaa polttomoottoriautojen valmistus, sillä polttomoottorin kehittäminen on lopetettu aikoja sitten ja päätöksen pyörtäminen ei ole enää mahdollista.

    Mielenkiintoista nähdä, miten bemarin ajoitus osuu kohdalleen. Heillä on yhtiön kokoon nähden menossa melkoinen satsaus ja transitio. Nykyinen sähköautomallisto on tehty varman päälle samalle alustalle kuin polttomoottoriautot iX-mallia lukuunottamatta. Uusi pohjalevy ja tehdas pelkästään täyssähköautoa varten, ja kokoluokkaan, josta myyntiä pitää saada paljon, on riski. Poliittinen riski ainakin kosahti jo rakennusvaiheessa, koska tehdas on Unkarissa ja Orban ehtii tekemään vaikka mitä vielä. Ensimmäiset uudet mallit on heti bemarin suurimman voluumin alueelle eli 3-sarjalaisen ja X3:n kokoiset autot. Peliliike onnistuu jos uutuus on samanhintainen kuin polttomoottorinen 3-sarja. Jos on paljon kalliimpi vaikeuksia tulee...No Porsche Macan määritteli täyssähköiselle X3:lle ylärajan, Macan on lähtöhinnaltaan 84k€, joten tuosta noin 10k€ pois, eli uusi sähkö-X3 ei saisi maksaa paljoa nykyistä iX3 enempää ja tällöin hinta vastaisi myös nykyistä X3 30e. Vuoden sisään tiedetään mikä hinta on ja pia sen jälkeen miten kauppa käy. Työntekijöiden koulutus alkoi viime vuoden lopulla ja tuotannon pitäis alkaa 2025.

    Suurimmat haasteet on ison voluumin valmistajilla GM:llä, Fordilla, Volkkarilla ja Stellantiksella, joiden valmistamien autojen keskihinta on polttomoottoriautoissa matala, heille ei riitä nykyiset noin 40...50k€ hinnat alkaen täyssähköautot. Ne on liian kalliita. Esim uusi ID7 on hieno auto mutta verratuna Passattiin hintaa on liikaa, paljon. Fordin uusi täyssähköinen Explorer (45k€) on hyvä yritys ja samaa hintaluokkaa kuin Kuga PHEV, joten sillä on edellytykset pärjätä. Mutta ei riitä, näiden valmistajien mallistossa pitäisi olla 20...30k€ täyssähköautoja (mallia Focus, Golf jne) ja niillä pitäisi vielä pystyä tekemään rahaa.

    Hyvä muistaa että vielä seuraavan vuosikymmenen alussa polttomoottori on joka toisessa uudessa autossa. Kun huomioidaan että ennusteet ennustavat koko markkinan kavavan noin 100M autoon, niin polttomoottori olisi 55M autossa (sis 5M PHEV) Kokonaismarkkina oli viime vuonna 88M, josta täyssähköautoja 10M. Eli seuraavan viiden vuodena aikana polttomoottoriautojen markkina supistuu vuositasolla 20M kpl. Tosin epävarmuuksia tuossa on, sähköautojen myynnin kehityksella ennusteaan tuplaantumista joka 3. vuosi tämän vuosikymmen loppuun mennessä. Melkoinen kasvumarkkina siis, ei siitä ole periteisillä valmistajilla varaa olla poissa. Ja pitäisi tuolla olla tilaa onnistusa muidenkin pelkien täysähköautovalmistajien kuin Teslan. Toisaalta moni asiantuntija on sitä mietä että startup-juna meni jo.

    En tiedä, olenko ymmärtänyt väärin tai oikein enkä osaa kertoa, miten asiat tulevaisuudessa menevät. Perinnemerkit eivät kuitenkaan oikein onnistuneet aloituksessaan sähköautojen kanssa ja nyt vähän pakittavat. Sähköautovalmistajat lisäävät kaasua (jos noin voi sanoa) ja päästövähennysvaatimukset puoltavat sähköautoja.

    Mallien suuri määrä on muuten minusta vähän kummallinen ilmiö. Se ei varmaan ole kannattavuuden kannalta hyvä juttu. Teslan suoraviivainen lähestyminen mallivalikoimaan on ollut onnistunut. Autossa on hyvä varustelu eikä se ole vakiona kuten perinneautoissa on totuttu vaan auto vain on sellainen kuin on. Helppo ostaa. Väri on suunnilleen ainoa, minkä voi valita. Eikä käy niin kuin perinneautoissa, että innostut mainoksen hinnoista, mutta kun alat ostaa autoa, hinta pompsahtaa kympin pari, koska hinnat alkaen mallissa ei ollut juuri mitään varusteita.

    Perinnemerkeillä on hyvin vähän toisistaan poikkeavia malleja. Mutta kun on erilaisia, ei tuotantoa voi optimoida niin hyvin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    . Teslan suoraviivainen lähestyminen mallivalikoimaan on ollut onnistunut. Autossa on hyvä varustelu eikä se ole vakiona kuten perinneautoissa on totuttu vaan auto vain on sellainen kuin on. Helppo ostaa. Väri on suunnilleen ainoa, minkä voi valita. Eikä käy niin kuin perinneautoissa, että innostut mainoksen hinnoista, mutta kun alat ostaa autoa, hinta pompsahtaa kympin pari, koska hinnat alkaen mallissa ei ollut juuri mitään varusteita.

    Tästä olen kyllä kanssasi vahvasti eri mieltä. Teslan mallivalikoima on kaikkiaan todella suppea, sopivan löytäminen ei ole saletti. Lisäksi puolet malleista on ur-vanhoja.

    Teslan isoita malleista (S/X) saisi tuolla voimalinjalla hienoja autoa halutessaan, mutta ei niin ei. Kyllähän Teslakin avoimesti myöntää että ko. mallien kehittäminen on lopetettu jo aikaa sitten. Tarjooma on tasoa musta tai valkoinen pintaan ja samma på inne vinyylinä, ei paljoa napostele. No ei se kiinnosta kyllä montaa muutakaan, euroopassa myynti on erikoisauton tasoa, muutama tuhat autoa /vuosi. Suomessa viimeinen kvartteri viime vuonna 11 kpl S-malleja, tammikuussa 1kpl. Varmaan helppo ostaa kuin värillinen muoviämpäri, mutta ei tuossa kyllä onnistumisella voi kehua kuin talousosastoa, joka varmaa on saanut bonarit kustannusten minimoinnista. Mutta tietoinen valinta, kai noista jotain ropoja jää kirstuun tuolla tyylillä kun niitä ei ole vielä lahdattu.

      2
  • @Tiko

    Autonmyyjäthän ajaa autoveron poistoa, tilalle vuotuista veroa ja km-veroa... Autoveronpoisto nimittäin lisäisi oleellisesti polttomoottoriautojen hintakilpailukykyä ja vaikeuttaisi entisestään päästöttömien tiekarttojen toteutumista. Sähköautojen lisääntyessä verokarhu haluaa osansa liikkumisesta. Koska vuotuinen ajoneuvovero on jo, lisää rahaa saadaan km-verolla. Paljonkohan meinaavat km-veroksi laittaa 5snt vai samoin tein 10snt? Tuostahan syntyy sitten mukava poliititinen työkalu, jota voi säätää(lue kiristää) vaalikausittain, esim ruuhka-Suomeen korkeampi hinta ja reuna-alueilla vähemmän. Kaupunkiin ruuhka-ajoiksi (työmatka) korkeampi hinta ja yöksi ja vkl halvemalla jne. Perusteet löytyy kyllä puolueen mukaan

    Tuosta jäi vähän epäselväksi, epäilitkö autonmyyjien esittävän 5snt tai samoin tein 10snt? Vai ketä tarkoitit?

    Painon lisäääminen ja progreessivisesti vieläpä kaavoihin vois olla hyvin yksi poliittinen päätös. Voisin hyvin olettaa että isoakkuinen (eli kallis) auto painnaa enemmän, joten sosiaalidemokraattia/vasmmistolaista kiinnostaa varmasti vierailla kyseisellä taskulla, jossa potentiaalisesti on rahaa.

    Kenes taskuilla muut puolueet mielestäsi ovat käymässä?

    Vihreä taas haluaa estää autojen pääsyn Helsinkiin, niin ko. alueella voi olla autoilu sitten tulevaisuudessa tuplahintaista km-veron puolesta ja ydinkeskustassa vero voidaan korottaa kymmenkertaiseksi. Ja jos Keskusta pitää saada vielä joskus mukaan hallitukseen voidaan sopia, että maaseudulla km-veron määrään pienenentään hallituskauden ajaksi

    Mitäs muut puolueet mielestäsi ovat esittäneet?

      
  • muokattu 29.02.2024 09:43

    @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko

    Autonmyyjäthän ajaa autoveron poistoa, tilalle vuotuista veroa ja km-veroa... Autoveronpoisto nimittäin lisäisi oleellisesti polttomoottoriautojen hintakilpailukykyä ja vaikeuttaisi entisestään päästöttömien tiekarttojen toteutumista. Sähköautojen lisääntyessä verokarhu haluaa osansa liikkumisesta. Koska vuotuinen ajoneuvovero on jo, lisää rahaa saadaan km-verolla. Paljonkohan meinaavat km-veroksi laittaa 5snt vai samoin tein 10snt? Tuostahan syntyy sitten mukava poliititinen työkalu, jota voi säätää(lue kiristää) vaalikausittain, esim ruuhka-Suomeen korkeampi hinta ja reuna-alueilla vähemmän. Kaupunkiin ruuhka-ajoiksi (työmatka) korkeampi hinta ja yöksi ja vkl halvemalla jne. Perusteet löytyy kyllä puolueen mukaan

    Tuosta jäi vähän epäselväksi, epäilitkö autonmyyjien esittävän 5snt tai samoin tein 10snt? Vai ketä tarkoitit?

    Painon lisäääminen ja progreessivisesti vieläpä kaavoihin vois olla hyvin yksi poliittinen päätös. Voisin hyvin olettaa että isoakkuinen (eli kallis) auto painnaa enemmän, joten sosiaalidemokraattia/vasmmistolaista kiinnostaa varmasti vierailla kyseisellä taskulla, jossa potentiaalisesti on rahaa.

    Kenes taskuilla muut puolueet mielestäsi ovat käymässä?

    Vihreä taas haluaa estää autojen pääsyn Helsinkiin, niin ko. alueella voi olla autoilu sitten tulevaisuudessa tuplahintaista km-veron puolesta ja ydinkeskustassa vero voidaan korottaa kymmenkertaiseksi. Ja jos Keskusta pitää saada vielä joskus mukaan hallitukseen voidaan sopia, että maaseudulla km-veron määrään pienenentään hallituskauden ajaksi

    Mitäs muut puolueet mielestäsi ovat esittäneet?

    Nuo Vihreät ovat aivan uskomaton puolue. Nykyisellään kannatus on alle 10%, joskus on ollut vähän enemmän, mutta silti se on kaapannut vallan Suomessa. Kaikki jonkun mielestä huonot päätökset, jotka eivät suoraan pilaa ympäristöä, ovat Vihreiltä. Suuri enemmistö on katsonut vierestä, kun Vihreät päättävät asiat. Kertooko se jotain muiden puolueiden surkeudesta?

    Vasemmisto puolestaan ryöstää toisten rahat. Kokoomuslaiset varmaan antavat rahansa pois mielellään, sallivat vasemmiston käydä näpistelemässä taskut tyhjiksi. Nytkin hallitus jakaa rahaa eikä yritä saada sitä lisää sidosryhmilleen.

    Hölmöä juttua suuntaan tai toiseen, jos omat halut halutaan kääntää toisten vaatimuksiksi.

      
  • Autoista perittävien verojen tuotto laskee
    Kokoomuksen hallitus kääntää Suomen nousuun palkattomalla sairauspäivällä ja työttömyysturvaan leikkauksilla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Tuosta jäi vähän epäselväksi, epäilitkö autonmyyjien esittävän 5snt tai samoin tein 10snt? Vai ketä tarkoitit?

    Suuruuluokka on oma arvaus tasosta jos polttoaineveron alennus kompensoidaan.

      
  • muokattu 29.02.2024 11:43

    Eli poliitikkojen päätöksellä, ei automyyjien spekulointina

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit