Vaaralliset kuljettajat liikenteessä

183 kommenttia
12346
  • Noita yksityisiä videota voidaan kyttää oikeudessa onnettomuuden todisteena, jos oikeus toteaa ne aidoiksi.
    Pelkällä poliisille lähetyn videon perutella ei voida ketään tuomita. Vielä vähemmän nykyään kun älyohjelmilla voidaan tehdä melkein mitä vaan.

      2
  • muokattu 13.03.2024 09:28

    740 GLE:n kysymykseen oma näkemys.

    Jos vastaantulijalla oli hyvin tilaa väistää, eikä muutenkaan ollut kiire eli väistäminenkään ei aiheuttanut erityistä vaaraa. Käyttihän bussi leveää sulkualuetta ohitukseen.

    Itsekään en pidä siitä, että tällaisten videoiden perusteella jaetaan tuomioita. Oikeudessa tosiaan nateriaali on osa näyttöä, mutta silloinkin kuullaan kaikkia osapuolia. Kenttäoikeus toimii eri tavoin.

      
  • Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

      3
  • muokattu 13.03.2024 10:36

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Kyseessä on räikeä liikenteen vaarantaminen ja ohittajan selkeä virhearvio. Ammattipätevyyden voinee ainakin kyseenalaistaa, jos ei ole kykyä arvioida ohituksen turvallisuutta. Onhan tilanne härski ja erittäin vaarallinen, ohituskaistan jälkeen tie kapenee huomattavasti. En oikein ymmärrä miten tästäkin saatiin näin selkeä kiistanaihe.

      
  • @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

      3
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

    Ajattele tilannetta hetken aikaa järjen kera, miten hitossa linja-auton saa sovitettua turvallisesti jonoon noin huomattavalla nopeudella. Kyseessä on linja-auton kuljettajan räikeä virhearvio, jos saat tästäkin eriävän mielipiteen aikaan täytyy ihmetellä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    En oikein ymmärrä miten tästäkin saatiin näin selkeä kiistanaihe.

    Kuka sen on kiistänyt ettei liikenneturvallisuus vaarantunut, minä henkilökohtaisesti en hyväksy siviilivalvonnan videoita rangaistuksen perusteeksi.

      2
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    En oikein ymmärrä miten tästäkin saatiin näin selkeä kiistanaihe.

    Kuka sen on kiistänyt ettei liikenneturvallisuus vaarantunut, minä henkilökohtaisesti en hyväksy siviilivalvonnan videoita rangaistuksen perusteeksi.

    Tästä on turha kiistellä sen arvioi poliisi ja käräjäsalissa tulee asialle sinetti.

      
  • muokattu 13.03.2024 10:45

    Ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan, poliisi kuvaa liikenteessä vaarallisia tilanteita jatkuvasti. On hyvä näyttää miten vaarallisia kuljettajia liikenteessä on. Osoittaa melkoista piittaamattomuutta, jos ammattipätevyyden omaava kuljettaja syyllistyy räikeällä tavalla liikenteen vaarantamiseen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

    Ajattele tilannetta hetken aikaa järjen kera, miten hitossa linja-auton saa sovitettua turvallisesti jonoon noin huomattavalla nopeudella. Kyseessä on linja-auton kuljettajan räikeä virhearvio, jos saat tästäkin eriävän mielipiteen aikaan täytyy ihmetellä.

    Räikeä ja räikeä, sitä on vaikea väittää. Virhearvio kyllä, mutta miksi? On toisten luoma pakko ohittaa edessä kulkevat autot, että voisi pysyä aikataulussa. Siinä optimismi voittaa ja kuvittelee pääsevänsä ohi ja takaisin omalle kaistalle. Sitä olen kait väittänyt koko ajan, ettei tapaus ole selvä.

    Miksi minun näkemykseni on väärä, kun se ei vastaa sinun mielipidettäsi?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan, poliisi kuvaa liikenteessä vaarallisia tilanteita jatkuvasti. On hyvä näyttää miten vaarallisia kuljettajia liikenteessä on. Osoittaa melkoista piittaamattomuutta, jos ammattipätevyyden omaava kuljettaja syyllistyy räikeällä tavalla liikenteen vaarantamiseen.

    Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan, poliisi kuvaa liikenteessä vaarallisia tilanteita jatkuvasti. On hyvä näyttää miten vaarallisia kuljettajia liikenteessä on. Osoittaa melkoista piittaamattomuutta, jos ammattipätevyyden omaava kuljettaja syyllistyy räikeällä tavalla liikenteen vaarantamiseen.

    Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.

    Sopii vallan mainiosti, ehkä nämä eri tavoin analysoidut kiistatkin vähenisivät. Väitin joskus poliisin katsovan tilanteita maalaisjärjen kera, esimerkkinä turvallinen ohitus ylinopeudella. Mieluiten turvallinen ohitus, kuin yhteenajo. Tehokkaalla autolla se on hyvin helppoa, linja-autolla se on pirun vaikeaa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä.

      
  • muokattu 13.03.2024 13:01

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Itä-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario arvelee teon olleen tahallinen ja toteaa sen vaarantavan toisten tienkäyttäjien turvallisuuden.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010286705.html

    Miksi tämä ei täyttäisi TÖRKEÄN liikenneturvallisuyden vaarantamisen tunnusmerkistöä? Videolla vilahtaakin viittaus Rikoslain 23 luvun 1 §, mutta saman luvun 2 § sanoo seuraavaa:

    "2 § (30.4.1999/545)
    Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
    Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

    1) huomattavasti ylittää sallitun enimmäisnopeuden,

    2) ryhtyy ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön taikka ohituksen ollessa muutoin kielletty,

    3) laiminlyö liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden tai väistämisvelvollisuuden, taikka

    4) muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo liikennesääntöjä

    siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, hänet on tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

    Jos on jo päätelty että teko oli tahallinen ja koska vastaantulija oli paikalla ja joutui ilmeisesti väistämään, oli hengen ja terveyden vaara ilmeinen.

    En ota kantaa siihen pitäisikö poliisin ryhtyä jahtaamaan ihmisiä iltalehtien videoiden perusteella, mutta millä perusteella tuo ohitus ei olisi TLV?

    Jos tapaus nähdään vain pienestä kulmasta, ei sitä voida kovin hyvin arvioida. Taitaa kakkoskohta olla lähimpänä tuossa tapauksessa ja ohitukseen ryhtymisessä ei ainakaan voida väittää olleen ongelmaa. Jos toiset estävät paluun omalle kaistalle, ei saisi ohittaa, mutta jos se ilmenee vasta ohituskaistan loppuessa?

    Siksi sanoinkin jo aiemmassa kommentissani että en halua julistaa tuomiota pelkän videon perusteella.

    Mutta JOS tilanne katsotaan bussikuskin tahallaan tai törkeällä tuottamuksellaan aiheuttamaksi, sitten riski oli mielestäni todellinen ja juuri tuon 2-kohdan TLV tunnusmerkistö täyttyy.

    Jos taas videon kuvaaja tai joku muu pakotti bussikuskin etsimään vapaan tilan mistä tahansa, sehän muuttaa tilanteen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Tästä on turha kiistellä sen arvioi poliisi ja käräjäsalissa tulee asialle sinetti.

    Joko se on käräjille menossa, epäilen.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    Tästä on turha kiistellä sen arvioi poliisi ja käräjäsalissa tulee asialle sinetti.

    Joko se on käräjille menossa, epäilen.

    En tiedä tapauksesta mitään muuta kuin tuon nähdyn videon, mutta tuskin siitä mitään käräjiä syntyy. Liikennöitsijältä tulee kyseiselle kuljettajalle varoitus, tuskin mitään muuta. Mainehaitta kuljetusyhtiölle on varmasti ikävin tuohon videoon liittyvä haitta.

      
  • Jotenkin tuntuu että tässäkin videossa esiintyvä bussifirma on aika usein esillä näissä merkeissä.
    Siten konsernin johdon luulisi hiljaksilleen tarkistelevan aikataulupainetta.
    Kuljettajien hermokontrolli ei asiaa selvästikään riitä käsittelemään.
    Vai onko se kokonaan muun liikenteen vika, kun ei anneta tälle yhtiölle esteetöntä kulkua?

      1
  • @Jokeri kirjoitti:
    Jotenkin tuntuu että tässäkin videossa esiintyvä bussifirma on aika usein esillä näissä merkeissä.
    Siten konsernin johdon luulisi hiljaksilleen tarkistelevan aikataulupainetta.
    Kuljettajien hermokontrolli ei asiaa selvästikään riitä käsittelemään.
    Vai onko se kokonaan muun liikenteen vika, kun ei anneta tälle yhtiölle esteetöntä kulkua?

    Kun junista puhutaan, usein puhe kohdistuu VR:ään. Ajaahan siellä Fennia Railkin rahtia. Mutta aina suurimmasta puhutaan ja äkkiseltään on vaikea keksiä toista vielä varmasti toimivaa bussifirmaa. Ja Onnipussi on markkinointinimi vai peräti frantsöösinkiä ja usea yritys ajaa niitä linjoja.

    Muutaman kerran olen mahdollistanut ohituksen, kun olen hidastellut edessä (saavat/joutuvat ajaa satasta) ja turhan usein niillä on vain päiväledit päällä, vaikka saisi olla ajovalot.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

    Tämä juuri tuli itsellenikin mieleen, että ohitettavat ovat saattaneet omalla toiminnallaan vaikuttaa bussikuskin päätökseen. Ei se ole mitään perätöntä legendaa, etteivätkö oikean kaistan autoilijat toisinaan kiihdyttäisi vauhtiaan ohituskaistan kohdalla. Liikennevirhehän tuo kiistatta bussikuskilta oli, mutta saattoi tuossa tilanteessa olla jopa turvallisempi vaihtoehto, kuin jarrutus ja pikainen siirtyminen kamera-auton eteen.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.

    @tracktest kirjoitti:

    Sopii vallan mainiosti, ehkä nämä eri tavoin analysoidut kiistatkin vähenisivät. Väitin joskus poliisin katsovan tilanteita maalaisjärjen kera, esimerkkinä turvallinen ohitus ylinopeudella. Mieluiten turvallinen ohitus, kuin yhteenajo. Tehokkaalla autolla se on hyvin helppoa, linja-autolla se on pirun vaikeaa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä.

    Nyt et sitten ollut väittämässä, että ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan ?? Logiikkasi oli....?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.

    @tracktest kirjoitti:

    Sopii vallan mainiosti, ehkä nämä eri tavoin analysoidut kiistatkin vähenisivät. Väitin joskus poliisin katsovan tilanteita maalaisjärjen kera, esimerkkinä turvallinen ohitus ylinopeudella. Mieluiten turvallinen ohitus, kuin yhteenajo. Tehokkaalla autolla se on hyvin helppoa, linja-autolla se on pirun vaikeaa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä.

    Nyt et sitten ollut väittämässä, että ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan ?? Logiikkasi oli....?

    Ei ole tapana toistaa samoja asioita. Poliisin esittämät videot ovat johtaneet sakkoihin ja ajokieltoihin. Nämä muut videot eivät johda rangaistuksiin kuten jo edellä todettiin. Tykkääkö kumppani, jos naapuri kuvaa kumppanin törttöilyä kotikadulla? En tosin tiedä mitä kaikkea pitää tehdä päästäkseen lehteen asti.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Liikennevideot saisi panna jäihin ja näyttää vain poliisin videoimia pätkiä. Niissä tehdään selvä rike, joista rangaistaan sakoilla tai ajokielloilla.

    @tracktest kirjoitti:

    Sopii vallan mainiosti, ehkä nämä eri tavoin analysoidut kiistatkin vähenisivät. Väitin joskus poliisin katsovan tilanteita maalaisjärjen kera, esimerkkinä turvallinen ohitus ylinopeudella. Mieluiten turvallinen ohitus, kuin yhteenajo. Tehokkaalla autolla se on hyvin helppoa, linja-autolla se on pirun vaikeaa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä.

    Nyt et sitten ollut väittämässä, että ne jotka eivät noudata liikennesääntöjä ovat näitä videoita vastaan ?? Logiikkasi oli....?

    Ei ole tapana toistaa samoja asioita. Poliisin esittämät videot ovat johtaneet sakkoihin ja ajokieltoihin. Nämä muut videot eivät johda rangaistuksiin kuten jo edellä todettiin. Tykkääkö kumppani, jos naapuri kuvaa kumppanin törttöilyä kotikadulla? En tosin tiedä mitä kaikkea pitää tehdä päästäkseen lehteen asti.

    Eivät poliisin kuvaamat videot johda sakkoihin, ne ovat todisteita tapahtuneesta. Jos törttöilee ja poliisi näkee, saa sakot. Joskus poliisi saa tilanteen talteen, aina ei. Jos tulee kiistaa tekosista, videolta on hyvä näyttää mitä tapahtui ja suun louskutus jää vähemmälle. Jos ei ole videota, poliisi voittaa sananvaihdon, ellei usko autoilijaa ja harkitse sakottamista uudelleen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Ei ole tapana toistaa samoja asioita.

    Eli vastasit M880:lle kuten sitä ennen Quulle, OK

    Tykkääkö kumppani, jos naapuri kuvaa kumppanin törttöilyä kotikadulla? En tosin tiedä mitä kaikkea pitää tehdä päästäkseen lehteen asti

    Ja tämä liittyi mihin? Jos sinua kuvattaisiin vastaavasti, niin mitäs olisit mieltä? Voithan sinä tehdä jotakin lehteen päästäksesikin?

      
  • muokattu 13.03.2024 16:13

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Ei ole tapana toistaa samoja asioita.

    Eli vastasit M880:lle kuten sitä ennen Quulle, OK

    Tykkääkö kumppani, jos naapuri kuvaa kumppanin törttöilyä kotikadulla? En tosin tiedä mitä kaikkea pitää tehdä päästäkseen lehteen asti

    Ja tämä liittyi mihin? Jos sinua kuvattaisiin vastaavasti, niin mitäs olisit mieltä? Voithan sinä tehdä jotakin lehteen päästäksesikin?

    Pitää kaikin keinoin välttää törttöilyä liikenteessä, reilut 37 vuotta on mennyt jo ilman sakkoja ja vahinkoja. Urheilusuoritusten tiimoilta olen ollut lehdessä, mutta siitä on jo aikaa. Töiden kautta myös, mutta eipä muuten.

      
  • muokattu 13.03.2024 16:37

    @tracktest kirjoitti:

    Pitää kaikin keinoin välttää törttöilyä liikenteessä, reilut 37 vuotta on mennyt jo ilman sakkoja ja vahinkoja.

    Vain täydellisellä keskittymisellä jne...

    Urheilusuoritusten tiimoilta olen ollut lehdessä, mutta siitä on jo aikaa. Töiden kautta myös, mutta eipä muuten

    Huohhh..... Toistan kysymyksen: tykkäätkö sinä jos naapuri kuvaa törttöilyäsi kotikadulla, tai tykkäisitkö? Ja siksi päätyisit lehteen.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Pitää kaikin keinoin välttää törttöilyä liikenteessä, reilut 37 vuotta on mennyt jo ilman sakkoja ja vahinkoja.

    Vain täydellisellä keskittymisellä jne...

    Urheilusuoritusten tiimoilta olen ollut lehdessä, mutta siitä on jo aikaa. Töiden kautta myös, mutta eipä muuten

    Huohhh..... Toistan kysymyksen: tykkäätkö sinä jos naapuri kuvaa törttöilyäsi kotikadulla, tai tykkäistkö?

    Tiedätkin vastauksen, mutta miten olet itse selvinnyt? Onko kortti lähtenyt ylinopeuksista yms? Jos ei törttöile ei ole mitä kuvata. En osaa edes aavistaa miten pahalta se tuntuu, jos mokailee liikenteessä ja video pyörii lööppien alla.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Jotenkin tuntuu että tässäkin videossa esiintyvä bussifirma on aika usein esillä näissä merkeissä.
    Siten konsernin johdon luulisi hiljaksilleen tarkistelevan aikataulupainetta.
    Kuljettajien hermokontrolli ei asiaa selvästikään riitä käsittelemään.
    Vai onko se kokonaan muun liikenteen vika, kun ei anneta tälle yhtiölle esteetöntä kulkua?

    Kun junista puhutaan, usein puhe kohdistuu VR:ään. Ajaahan siellä Fennia Railkin rahtia. Mutta aina suurimmasta puhutaan ja äkkiseltään on vaikea keksiä toista vielä varmasti toimivaa bussifirmaa. Ja Onnipussi on markkinointinimi vai peräti frantsöösinkiä ja usea yritys ajaa niitä linjoja.

    Muutaman kerran olen mahdollistanut ohituksen, kun olen hidastellut edessä (saavat/joutuvat ajaa satasta) ja turhan usein niillä on vain päiväledit päällä, vaikka saisi olla ajovalot.

    Niin, Onnibus yhtiönä kuuluu nykyisin Koiviston auto-konserniin. Pitkillä reiteillä luultavasti markkinajohtaja, ja omaa jonkinlaisen brandiarvonkin.
    Mutta liikkuu teillä vielä runsaasti muitakin, niin ei nämä videot mitään hyvää mainosta ole.
    Saat ihan vapaasti päästää ohi bussit jos siltä tuntuu, mutta oletus että toiset kulkijat ovat esim. nyt puitavassa videossa vain tahallisesti estämässä kiireisen kuljettajan töitä on minusta outo.

      2
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Jotenkin tuntuu että tässäkin videossa esiintyvä bussifirma on aika usein esillä näissä merkeissä.
    Siten konsernin johdon luulisi hiljaksilleen tarkistelevan aikataulupainetta.
    Kuljettajien hermokontrolli ei asiaa selvästikään riitä käsittelemään.
    Vai onko se kokonaan muun liikenteen vika, kun ei anneta tälle yhtiölle esteetöntä kulkua?

    Kun junista puhutaan, usein puhe kohdistuu VR:ään. Ajaahan siellä Fennia Railkin rahtia. Mutta aina suurimmasta puhutaan ja äkkiseltään on vaikea keksiä toista vielä varmasti toimivaa bussifirmaa. Ja Onnipussi on markkinointinimi vai peräti frantsöösinkiä ja usea yritys ajaa niitä linjoja.

    Muutaman kerran olen mahdollistanut ohituksen, kun olen hidastellut edessä (saavat/joutuvat ajaa satasta) ja turhan usein niillä on vain päiväledit päällä, vaikka saisi olla ajovalot.

    Niin, Onnibus yhtiönä kuuluu nykyisin Koiviston auto-konserniin. Pitkillä reiteillä luultavasti markkinajohtaja, ja omaa jonkinlaisen brandiarvonkin.
    Mutta liikkuu teillä vielä runsaasti muitakin, niin ei nämä videot mitään hyvää mainosta ole.
    Saat ihan vapaasti päästää ohi bussit jos siltä tuntuu, mutta oletus että toiset kulkijat ovat esim. nyt puitavassa videossa vain tahallisesti estämässä kiireisen kuljettajan töitä on minusta outo.

    Kyseisen nimimerkin oikeassa olemisen tarve on niin voimakas, ettei muita vaihtoehtoja ole. Toisenlainen mielipide on lähtökohtaisesti väärä, vaikka se olisi kaiken järjen mukaan oikea.

      
  • Minulla on sellainen fiilis että täällä on vain yksi oikea😇 tuomitseva mielipide, ilman yhtään kiinnijäätyä sakotettavaa liikennerikettä.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

    Tämä juuri tuli itsellenikin mieleen, että ohitettavat ovat saattaneet omalla toiminnallaan vaikuttaa bussikuskin päätökseen. Ei se ole mitään perätöntä legendaa, etteivätkö oikean kaistan autoilijat toisinaan kiihdyttäisi vauhtiaan ohituskaistan kohdalla. Liikennevirhehän tuo kiistatta bussikuskilta oli, mutta saattoi tuossa tilanteessa olla jopa turvallisempi vaihtoehto, kuin jarrutus ja pikainen siirtyminen kamera-auton eteen.

    Ei olisi pitänyt edes aloittaa ohitusta. Idioottimaisuutta sanan täydessä tarkoituksessa.

    Vaaransi kymmenien ihmisten hengen liikeneessä 1-3 sekunnin takia mitä tuollaisella ohituskaistalla hetkellisesti voi voittaa ja sitten taas mennään jonossa.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.

    Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.

    Tämä juuri tuli itsellenikin mieleen, että ohitettavat ovat saattaneet omalla toiminnallaan vaikuttaa bussikuskin päätökseen. Ei se ole mitään perätöntä legendaa, etteivätkö oikean kaistan autoilijat toisinaan kiihdyttäisi vauhtiaan ohituskaistan kohdalla. Liikennevirhehän tuo kiistatta bussikuskilta oli, mutta saattoi tuossa tilanteessa olla jopa turvallisempi vaihtoehto, kuin jarrutus ja pikainen siirtyminen kamera-auton eteen.

    Ei olisi pitänyt edes aloittaa ohitusta. Idioottimaisuutta sanan täydessä tarkoituksessa.

    Vaaransi kymmenien ihmisten hengen liikeneessä 1-3 sekunnin takia mitä tuollaisella ohituskaistalla hetkellisesti voi voittaa ja sitten taas mennään jonossa.

    Bussi ajaa väärin ja liikennesääntöjen mukaan tuosta saa mahdollisesti sakot, mutta kymmenien ihmisten henkeä ei tuossa vaaraannu, älytön väite. Videon alussa vastaantuleva auto tulee omaan kaistaansa ja bussi on ohituskaistalla. Bussi jatkaa ohitustaan ohituskaitaan päässä olevien seepraviivojen yli, mutta kuten kamerastakin nähdään näkyväisyyttä on pitkälle ja vastaatulijoita ei ole.

    Kirjoitin tuohon, että sakkoa saa mahdollisesti. Itse on tehnyt vastaavan virheen aikoinaan leveäkaistatiellä Liljendalissa Kouvolan suuntaan. Seeparat oli ristysalueen vuoksi, ohitin (siviili)poliisiauton :smiley: Oli markää ja pimeää ja en vain noita viivoja huomioinut, en ajanut ylinopeutta ja poliisit ajoi hyvin hitaasti. No pysäyttivät tietenkin, keskusteltiin ja jatkettiin matkaan suullisen huomauksen kera sillä kertaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit