"Jokaisesta uudesta Suomessa ensirekisteröitävästä täyssähköautosta valtio saa keskimäärin 11 600 euroa. Syynä on hinnasta pulitettava arvonlisävero (alv). Sitä kertyy bensiiniautoista puolet vähemmän."
Jutun mukaan bensa-auton alv on siis vain puolet.
Ja sitä edellistä, sähköautoa koskevaa linkkiäsi väärinymmärtäen: keulittiinko autolla koko ajan?
"Lehti testasi autoa kaikilla käytettävissä olevilla ajotiloilla, mutta se liikkui kaikissa vain takapyörillä."
Kyllä se on tasan samasumma, eurona siis, kahdesta samanhintaisesta makkarapaketista tai kahdesta autosta, ei polttiksissa ole ALV alennusta.
Otin makkarapaketin ylettömän havainnollistavaksi vertaukseksi sille seikalle että maahan tulevien sähköautojen keskimääräinen veroton hinta on paljon korkeampi kuin polttomoottoriautojen - ja siksi, tottakai, myös maksettu ALV on suurempi. (Alvi% on tietenkin eri autoissa sama, keskimääräisen polttomoottoriauton alvi on euroina paljon pienempi kuin sähköauton ja makkarapaketin alvi euroina ei ole edes sadasosaa siitä sähköautosta.)
Sähköautomyynti takkuaa Euroopassa, mutta monien ylenkatsomat itselataavat hybridit porskuttivat helmikuussa. Saksassa dieselitkin petrasivat lähes 10% edellisvuodesta.
@koreileva kirjoitti:
Sähköautomyynti takkuaa Euroopassa, mutta monien ylenkatsomat itselataavat hybridit porskuttivat helmikuussa. Saksassa dieselitkin petrasivat lähes 10% edellisvuodesta.
@M880 kirjoitti:
Ongelma on ainakin minun autohankinnoissani ollut se, ettei värillisiä autoja ole tahtonut saada edes rahalla. Lisärahaa osataan kyllä pyytää, mutta silti tarjolla on vain 8 harmaata, valkoinen, musta ja hyvässä lykyssä joku väri.
Kävin laittamassa Rouvan puolesta yläpeukun tälle havainnolle. Kun vilkaisee Volvo 740 esitettä vuosien takaa kirkkaine ulko- ja myös sisustusväreineen, ei voi kun ihmetellä ovatko ostajat vai valmistajat kaiken valtaavan harmauden todellisena valitsijana?
Meillä on sinisessä autossa (740 GLE) myös sininen sisustus. Valkoinen punaisella plyysiverhoilulla tai musta auto viininpunaisella nahkaverhoilulla olisi myös ollut saatavana, mutta ei sellaisia enää tehdä. Osien ja etenkin softavarianttien tarjoaminen on halpaa, mutta värien vaihtamisen katsotaan ilmeisesti sotkevan liikaa tasaisen harmaata tuontantoprosessia?
Silloin kun perinteisesti saksanharmaaseen E-sarjaan tuli vaihtoehtoiseksi lisähintaisten metallivärien yläpuolelle vielä lisähintaisempi hyasintinpunainen värikoodi, luin saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä tuollaisia autoja ihailevia kommentteja. Ensimmäiset helmiäispunaiset oli bongattu liikenteestä ja lopulta katuosoitteen perusteella auton omistaja tunnisti itsensä ja kävi ottamassa vastaan onnittelut hyvästä valinnasta.
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Koska valkoinen on oma suosikkini, omalta kannaltani hyvänä kehityksenä on useiden valmistajien tuomat puhtaan valkoiset värikoodit. Vanha Volvon 189 "valkoinen" värikoodi ja Mersun kalkinkeltainen "kalcitweiss" näyttävät valkoiselta kesällä vihreässä luonnossa, mutta talvella lumisateen jälkeen vasta pestykin auto näytti likaiselta koska valkoiseen väriin oli sotkettu jotain pashaa sekaan. Nykyiset uudet valkoiset ovat tavallaan tehostevärejä, kun maalipinta on puhtaana häikäisevän lumivalkoinen. Se on tietenkin jokaisen oma valinta mistä pitää, mutta valikoimaa kestäisi olla enemmänkin, etenkin niillä valmistajilla jotka elvistelevät yksilöllisillä varustevalinnoilla.
@M880 kirjoitti:
Ongelma on ainakin minun autohankinnoissani ollut se, ettei värillisiä autoja ole tahtonut saada edes rahalla. Lisärahaa osataan kyllä pyytää, mutta silti tarjolla on vain 8 harmaata, valkoinen, musta ja hyvässä lykyssä joku väri.
Kävin laittamassa Rouvan puolesta yläpeukun tälle havainnolle. Kun vilkaisee Volvo 740 esitettä vuosien takaa kirkkaine ulko- ja myös sisustusväreineen, ei voi kun ihmetellä ovatko ostajat vai valmistajat kaiken valtaavan harmauden todellisena valitsijana?
Meillä on sinisessä autossa (740 GLE) myös sininen sisustus. Valkoinen punaisella plyysiverhoilulla tai musta auto viininpunaisella nahkaverhoilulla olisi myös ollut saatavana, mutta ei sellaisia enää tehdä. Osien ja etenkin softavarianttien tarjoaminen on halpaa, mutta värien vaihtamisen katsotaan ilmeisesti sotkevan liikaa tasaisen harmaata tuontantoprosessia?
Silloin kun perinteisesti saksanharmaaseen E-sarjaan tuli vaihtoehtoiseksi lisähintaisten metallivärien yläpuolelle vielä lisähintaisempi hyasintinpunainen värikoodi, luin saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä tuollaisia autoja ihailevia kommentteja. Ensimmäiset helmiäispunaiset oli bongattu liikenteestä ja lopulta katuosoitteen perusteella auton omistaja tunnisti itsensä ja kävi ottamassa vastaan onnittelut hyvästä valinnasta.
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Koska valkoinen on oma suosikkini, omalta kannaltani hyvänä kehityksenä on useiden valmistajien tuomat puhtaan valkoiset värikoodit. Vanha Volvon 189 "valkoinen" värikoodi ja Mersun kalkinkeltainen "kalcitweiss" näyttävät valkoiselta kesällä vihreässä luonnossa, mutta talvella lumisateen jälkeen vasta pestykin auto näytti likaiselta koska valkoiseen väriin oli sotkettu jotain pashaa sekaan. Nykyiset uudet valkoiset ovat tavallaan tehostevärejä, kun maalipinta on puhtaana häikäisevän lumivalkoinen. Se on tietenkin jokaisen oma valinta mistä pitää, mutta valikoimaa kestäisi olla enemmänkin, etenkin niillä valmistajilla jotka elvistelevät yksilöllisillä varustevalinnoilla.
Toyotan RAV 4 EV nikkelimetalliakku kestänyt hyvin aikaa 27 vuotiaaksi edelleen toimien ja 27 vuotiaita sähkö RAV 4 EV:n hintakin vielä n. 5000 kolikkoa.
Miten hyvästä tehtiin vieläkin parempi: Uusi Enyaq ei jää jalkoihin
Uudistunut Enyaq on paremmin varusteltu, nopeampi ja käytettävämpi kuin ennen. Myös hinta on pudonnut. Muutokset olivat tarpeellisia.
@M880 kirjoitti:
Ongelma on ainakin minun autohankinnoissani ollut se, ettei värillisiä autoja ole tahtonut saada edes rahalla. Lisärahaa osataan kyllä pyytää, mutta silti tarjolla on vain 8 harmaata, valkoinen, musta ja hyvässä lykyssä joku väri.
Kävin laittamassa Rouvan puolesta yläpeukun tälle havainnolle. Kun vilkaisee Volvo 740 esitettä vuosien takaa kirkkaine ulko- ja myös sisustusväreineen, ei voi kun ihmetellä ovatko ostajat vai valmistajat kaiken valtaavan harmauden todellisena valitsijana?
Meillä on sinisessä autossa (740 GLE) myös sininen sisustus. Valkoinen punaisella plyysiverhoilulla tai musta auto viininpunaisella nahkaverhoilulla olisi myös ollut saatavana, mutta ei sellaisia enää tehdä. Osien ja etenkin softavarianttien tarjoaminen on halpaa, mutta värien vaihtamisen katsotaan ilmeisesti sotkevan liikaa tasaisen harmaata tuontantoprosessia?
Silloin kun perinteisesti saksanharmaaseen E-sarjaan tuli vaihtoehtoiseksi lisähintaisten metallivärien yläpuolelle vielä lisähintaisempi hyasintinpunainen värikoodi, luin saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä tuollaisia autoja ihailevia kommentteja. Ensimmäiset helmiäispunaiset oli bongattu liikenteestä ja lopulta katuosoitteen perusteella auton omistaja tunnisti itsensä ja kävi ottamassa vastaan onnittelut hyvästä valinnasta.
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Koska valkoinen on oma suosikkini, omalta kannaltani hyvänä kehityksenä on useiden valmistajien tuomat puhtaan valkoiset värikoodit. Vanha Volvon 189 "valkoinen" värikoodi ja Mersun kalkinkeltainen "kalcitweiss" näyttävät valkoiselta kesällä vihreässä luonnossa, mutta talvella lumisateen jälkeen vasta pestykin auto näytti likaiselta koska valkoiseen väriin oli sotkettu jotain pashaa sekaan. Nykyiset uudet valkoiset ovat tavallaan tehostevärejä, kun maalipinta on puhtaana häikäisevän lumivalkoinen. Se on tietenkin jokaisen oma valinta mistä pitää, mutta valikoimaa kestäisi olla enemmänkin, etenkin niillä valmistajilla jotka elvistelevät yksilöllisillä varustevalinnoilla.
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Sähköautojen kaupallisuus on kaukana vielä Norjassakin ja muissa maissa myynti on romahtanut tukien tippuessa. En lähtisi mitenkään ylistämään sähköautoilijoita, vaikka he tuntuvat sitä joka paikassa vaativat. Jos sähkikset olisivat edes jotenkin järkevän kokoisia, voisi asiaa harkita, mutta nykyisellään kyse on ihan henkselien paukuttelusta. Sähkö on uusi tekosyy, ennen perusteltiin että kokoon ja suorituskykyyn nähden auto on asiallinen.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Sähköautojen kaupallisuus on kaukana vielä Norjassakin ja muissa maissa myynti on romahtanut tukien tippuessa. En lähtisi mitenkään ylistämään sähköautoilijoita, vaikka he tuntuvat sitä joka paikassa vaativat. Jos sähkikset olisivat edes jotenkin järkevän kokoisia, voisi asiaa harkita, mutta nykyisellään kyse on ihan henkselien paukuttelusta. Sähkö on uusi tekosyy, ennen perusteltiin että kokoon ja suorituskykyyn nähden auto on asiallinen.
Etkö löydä sopivan pientä sähköautoa vai mikä mättää sähköauton mitoissa? Sähköautoilijoita ei tarvitse ylistää. On vain harmi, kun palstan keskusteluissa pyörii pelkästään fossiilimobiilien asiat kuten nokkaketjut, hiukkaspuhdistus, yms. tekniikan historian hämärään siirtymässä olevat asiat. Sähköautoista keskustellaan vain ulkokehällä.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Sähköautojen kaupallisuus on kaukana vielä Norjassakin ja muissa maissa myynti on romahtanut tukien tippuessa. En lähtisi mitenkään ylistämään sähköautoilijoita, vaikka he tuntuvat sitä joka paikassa vaativat. Jos sähkikset olisivat edes jotenkin järkevän kokoisia, voisi asiaa harkita, mutta nykyisellään kyse on ihan henkselien paukuttelusta. Sähkö on uusi tekosyy, ennen perusteltiin että kokoon ja suorituskykyyn nähden auto on asiallinen.
Etkö löydä sopivan pientä sähköautoa vai mikä mättää sähköauton mitoissa? Sähköautoilijoita ei tarvitse ylistää. On vain harmi, kun palstan keskusteluissa pyörii pelkästään fossiilimobiilien asiat kuten nokkaketjut, hiukkaspuhdistus, yms. tekniikan historian hämärään siirtymässä olevat asiat. Sähköautoista keskustellaan vain ulkokehällä.
Sähkiksissä on pieniä, mutta niillä ei taas pääse oikein minnekään varsinkaan talvella eivätkä ne siedä akuston vanhenemista. Sellainen olisi todella kiva talvella, mutta 250 km on vaatimuksena. Se riittäisi yhteen suuntaan moneen paikkaan ja sillä kävisi 100 km:n säteellä eri paikoissa. Sinänsä pikkuauto ei ole must, mutta isot sähkikset taas ovat kaikilta numeroiltaan ihan järjettömiä. (Moottoripyöräni on tuollainen ja se on siinä rajoilla, että jaksaa ajella. Pienellä tankilla saa tankkausstressiä kuten latausahdistustakin.)
Sähkiksiä olisi hyvä ihmetellä, pallo on omistajilla/haltijoilla. Täällä taitaa teksti tulla jonkinlaisesta harrastuneisuudesta ja sähkiksiä taidetaan vain ajaa. Hyvin vähän kirjoitetaan muustakaan nykyajasta, vaikka ympäristö on täynnä tekniikkaa.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Minun kohdallani tuo johtuu siitä, etten ole mikään hätäinen auton vaihtaja. Jotain kuvastanee se, että toiseksi vanhin autonikin on ollut minulla 18 v. Miten tuossa nyt sitten vaihtaa sähköautoon, kun nykyisetkin autot tuntuvat toimivan ultraluotettavasti (vanhinta -90-lukulaista lukuun ottamatta) vuosikymmenestä toiseen eikä ole ollut tarvetta vaihtaa ylipäätään mihinkään. (Ainoastaan firman uudet autot ovat temppuilleet pakkasen takia päästönhallinnan kanssa.)
Mutta kolme lähimmistä työkavereista ajaa sähköautolla ja ympäröivän maaseudun isännät ovat hankkineet niitä oikein urakalla. Itsekin on tullut koeajettua vaikka kuinka monta mallia. Ajatuksissa on jo pitkään ollut että seuraava autoni olisi sähköauto - sitten kuin nykyisistä rupeaa olemaan liikaa vaivaa. Ensin niiden määrää kuitenkin pitäisi vähentää, kun perhe on pikkuhiljaa pienentynyt lasten kasvettua.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Sähköautojen kaupallisuus on kaukana vielä Norjassakin ja muissa maissa myynti on romahtanut tukien tippuessa. En lähtisi mitenkään ylistämään sähköautoilijoita, vaikka he tuntuvat sitä joka paikassa vaativat. Jos sähkikset olisivat edes jotenkin järkevän kokoisia, voisi asiaa harkita, mutta nykyisellään kyse on ihan henkselien paukuttelusta. Sähkö on uusi tekosyy, ennen perusteltiin että kokoon ja suorituskykyyn nähden auto on asiallinen.
Etkö löydä sopivan pientä sähköautoa vai mikä mättää sähköauton mitoissa? Sähköautoilijoita ei tarvitse ylistää. On vain harmi, kun palstan keskusteluissa pyörii pelkästään fossiilimobiilien asiat kuten nokkaketjut, hiukkaspuhdistus, yms. tekniikan historian hämärään siirtymässä olevat asiat. Sähköautoista keskustellaan vain ulkokehällä.
Vähän vettä lisää myllyyn. Itse olen ilmaissut aiemmin kiinnostukseni ostaa sähköauto, kunhan kuljetusparametrit omaava ajoneuvo tulee kohtuuhinnalla, esim. käytettynä, myyntiin. ID7 farmari on luultavasti lähellä tätä. Ilmastosyyt ei ole kolmen kärjessä auton valinnassa jos auto ei muuten täytä vaatimuksia. Ilmastosyyt edellä pitäisi hankkia polkupyörä.
Toisaalta, liekö tuuria vai mitä, mutta sähköautojen hinnat on tulleet sen verran rytinällä alas viimeisen vuoden aikana, että ihan hyvä, ettei tullut vuosi sitten hankittua. Etätöitä, paljon reissuja mökille kärryn kanssa, olisin ottanut rajusti takkiin uudehkon sähköauton kanssa. Volvoa tankkaa vuoden ajan sähköauton parin kuukauden rahoituskuluilla ja vältyn siltäkin, että joutuisin mennen tullen pysähtymään kahvittelemaan mökkimatkan varrella. Mökki on maalla, ei latauspaikkoja viimeisen 50km matkalla ennen mökille saapumista. Mökillä voi tietysti ladata vaikka aurinkosähköllä, mutta mikä olisi akun lataus% kun kärryn kanssa ajaisi VT 90km + moottoritietä 150km + 10km mäkistä ja mutkaista hiekkatietä?
Olen sujuvasti sijoittanut ylijääneet rahat, jotka ovat tuottaneet mukavasti ja parannellut lisäksi mm. kotia ja mökkiä aurinkopaneeleilla, aurinkokerääjillä yms. nykyajan jutuilla. Rahoittaja on taas vuoden hyvin palvellut Volvo, jota tankataan (5.5-6 L/100km) ja kerran vuodessa vaihdan itse öljyt ja suodattimet.
@Jorma L2 kirjoitti:
Olen sujuvasti sijoittanut ylijääneet rahat, jotka ovat tuottaneet mukavasti ja parannellut lisäksi mm. kotia ja mökkiä aurinkopaneeleilla, aurinkokerääjillä yms. nykyajan jutuilla.
Aurinkokerääjä kiinnostaa minua oikeastaan enemmän kuin aurinkopaneeli. Voisitko kertoa omastasi vähän lisää? Ihan perusjuttuja, en ole perehtynyt.
Vähän vettä lisää myllyyn. Itse olen ilmaissut aiemmin kiinnostukseni ostaa sähköauto, kunhan kuljetusparametrit omaava ajoneuvo tulee kohtuuhinnalla, esim. käytettynä, myyntiin. ID7 farmari on luultavasti lähellä tätä. Ilmastosyyt ei ole kolmen kärjessä auton valinnassa jos auto ei muuten täytä vaatimuksia. Ilmastosyyt edellä pitäisi hankkia polkupyörä.
Toisaalta, liekö tuuria vai mitä, mutta sähköautojen hinnat on tulleet sen verran rytinällä alas viimeisen vuoden aikana, että ihan hyvä, ettei tullut vuosi sitten hankittua. Etätöitä, paljon reissuja mökille kärryn kanssa, olisin ottanut rajusti takkiin uudehkon sähköauton kanssa. Volvoa tankkaa vuoden ajan sähköauton parin kuukauden rahoituskuluilla ja vältyn siltäkin, että joutuisin mennen tullen pysähtymään kahvittelemaan mökkimatkan varrella. Mökki on maalla, ei latauspaikkoja viimeisen 50km matkalla ennen mökille saapumista. Mökillä voi tietysti ladata vaikka aurinkosähköllä, mutta mikä olisi akun lataus% kun kärryn kanssa ajaisi VT 90km + moottoritietä 150km + 10km mäkistä ja mutkaista hiekkatietä?
Olen sujuvasti sijoittanut ylijääneet rahat, jotka ovat tuottaneet mukavasti ja parannellut lisäksi mm. kotia ja mökkiä aurinkopaneeleilla, aurinkokerääjillä yms. nykyajan jutuilla. Rahoittaja on taas vuoden hyvin palvellut Volvo, jota tankataan (5.5-6 L/100km) ja kerran vuodessa vaihdan itse öljyt ja suodattimet.
Hyvin samoilla mennään, onneksi näissä ostoksissa on itsellä aina hitautta. Ensin pitää löytää sopiva auto, joka täyttää omat kriteerit, tämä oli pitkään päärajoite, koska pääkriteeri ei ole täyssähköinen voimalinja. Tällä kertaa tuli päädyttryä malliin, jonka arvo putoaa voimalinjasta riippumatta kiven lailla alkuun, joten 1-1½ vuoden odottaminen on sekin vuoksi ollut pakollista. Tähän päälle on osunut vielä tämä sähköautomarkkinnan lamaannus bonuksena, joka näkyy raa'asti käytettyjen hinnoissa. Hinta on nyt itselle houkutteleva ja projekti on käynnistynyt nykyisen myymiseksi. Nopeimalla aikataululla täysähköllä liikutaan jo vappuna
@Jorma L2 kirjoitti:
Olen sujuvasti sijoittanut ylijääneet rahat, jotka ovat tuottaneet mukavasti ja parannellut lisäksi mm. kotia ja mökkiä aurinkopaneeleilla, aurinkokerääjillä yms. nykyajan jutuilla.
Aurinkokerääjä kiinnostaa minua oikeastaan enemmän kuin aurinkopaneeli. Voisitko kertoa omastasi vähän lisää? Ihan perusjuttuja, en ole perehtynyt.
Avaan uuden ketjun tälle (Ilmastonmuutos) niin pysyy sähköautot laatikossaan
Tesla oli taas suurin BEV valmistaja Q1. Autoilun sähköistymisessä on ainakin vielä selkeä trendi, jossa on aaltoliikettä niin kuin kaikissa käppyröissä.
@HybridRules kirjoitti:
Tesla oli taas suurin BEV valmistaja Q1. Autoilun sähköistymisessä on ainakin vielä selkeä trendi, jossa on aaltoliikettä niin kuin kaikissa käppyröissä.
Selkeä trendi on, että valtioiden tukemana valmistus ja myynti sujuu. Onko jossain maassa päästy kaupalliseen toimintaan? Uusia tekniikoita pitääkin tukea ja luultavasti akkuautoilu jatkuu.
Sähköauton ostin lähinnä teknisestä mielenkiinnosta. Ja kun tuli 50 vuotta täyteen alalle opiskelemaan lähdöstä. Ei mahtunut tukiaisraameihin, mutta viis siitä. Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Lyhyt kantama, mutta se on vain maan tomua. Näin on hyvä. Ja vielä ässä hihassa: erinomainen voimalinja.
Arvonalennuksen, sen nyt monia hirvittävän, sitten aikanaan kuittaavat testamenttini edunsaajat pienempinä jako-osuuksina.
@Yosemite J kirjoitti:
Sähköauton ostin lähinnä teknisestä mielenkiinnosta. Ja kun tuli 50 vuotta täyteen alalle opiskelemaan lähdöstä. Ei mahtunut tukiaisraameihin, mutta viis siitä. Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus. Lyhyt kantama, mutta se on vain maan tomua. Näin on hyvä. Ja vielä ässä hihassa: erinomainen voimalinja.
Arvonalennuksen, sen nyt monia hirvittävän, sitten aikanaan kuittaavat testamenttini edunsaajat pienempinä jako-osuuksina.
Tiedä johtuuko alan valinnasta, mutta 2001 ajattelin ostaneeni viimeisen uuden polttomoottoriautoni ja seuraava olisi sähköauto jonkin 10-15 vuoden kuluttua. Osittain pätee vieläkin, vuodet ovat vain kuluneet pidemmälle. Vakavaa tarvetta uudelle henkilöautolle ei ole tullut eikä mitään henkistä pakkoa ole noussut. Eipä ole näkynyt mitään pakollista ostettavaa polttiksissakaan, mutta on pari käytettyä tullut hankittua erikoistarpeisiin. Joskus voisi kokeilla, mutta eipä innosta sitä pihaan seisomaan hankkia.
ALV 14%
Ja sitä edellistä, sähköautoa koskevaa linkkiäsi väärinymmärtäen: keulittiinko autolla koko ajan?
"Lehti testasi autoa kaikilla käytettävissä olevilla ajotiloilla, mutta se liikkui kaikissa vain takapyörillä."
Euroina siis.
Kyllä se on tasan samasumma, eurona siis, kahdesta samanhintaisesta makkarapaketista tai kahdesta autosta, ei polttiksissa ole ALV alennusta.
Otin makkarapaketin ylettömän havainnollistavaksi vertaukseksi sille seikalle että maahan tulevien sähköautojen keskimääräinen veroton hinta on paljon korkeampi kuin polttomoottoriautojen - ja siksi, tottakai, myös maksettu ALV on suurempi. (Alvi% on tietenkin eri autoissa sama, keskimääräisen polttomoottoriauton alvi on euroina paljon pienempi kuin sähköauton ja makkarapaketin alvi euroina ei ole edes sadasosaa siitä sähköautosta.)
Verottajan mukaan se on sama 24%
Fisker vaikuttaa olevan pahassa pulassa
https://www.teslarati.com/fisker-bailout-falls-through-delisting/
Sähköautomyynti takkuaa Euroopassa, mutta monien ylenkatsomat itselataavat hybridit porskuttivat helmikuussa. Saksassa dieselitkin petrasivat lähes 10% edellisvuodesta.
https://www.euronews.com/business/2024/03/21/car-sales-rev-up-in-february-as-hybrids-take-europes-top-slot
Kuten uutisessa todetaan, pihit valtiot huonontavat sähköautomyyntiä.
Olen aina ihmetellyt ruskeita nahkasisustuksia eikä kovin värilliset muutkaan nahat ole hienoilta näyttäneet. Mutta saa värillisen nahkasisustuksen todella hienoksikin, kun nahkaa ei käytetä joka paikassa. Porsche osaa: https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-2003-porsche-911-sport-classic-harvinaisuus-jollaista-on-vaikea-saada-omakseen/
Nimenomaan ruskea nahkaverhoilu on monissa eksklusiivisissa autoissa se piste iin päälle. Minun ja uskoakseni monen muunkin mielestä.
Toyotan RAV 4 EV nikkelimetalliakku kestänyt hyvin aikaa 27 vuotiaaksi edelleen toimien ja 27 vuotiaita sähkö RAV 4 EV:n hintakin vielä n. 5000 kolikkoa.
Pian joka neljäs Euroopassa myyty sähköauto on kiinalainen
Kiinalaiset sähköautot ovat lyömässä läpi Euroopan markkinoilla.
https://yle.fi/a/74-20081531?origin=rss
Miten hyvästä tehtiin vieläkin parempi: Uusi Enyaq ei jää jalkoihin
Uudistunut Enyaq on paremmin varusteltu, nopeampi ja käytettävämpi kuin ennen. Myös hinta on pudonnut. Muutokset olivat tarpeellisia.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/2f3030d6-24bd-4e4c-848d-d9507905273f
Jotain poissulkevaahan niissä pitää olla. Makuja on monia.
Fiskerati-sivustokin valmistautuu Fiskerin tarinan loppumiseen näköjään. Fiskerati.com ohjautuu jo ch4arge.com nimen alle
https://ch4rge.com/electric-vehicles/charging-forward-our-ev-journey-takes-a-turn/
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
https://www.teslarati.com/bevs-tipping-point-bloomberg/
Sähköautojen kaupallisuus on kaukana vielä Norjassakin ja muissa maissa myynti on romahtanut tukien tippuessa. En lähtisi mitenkään ylistämään sähköautoilijoita, vaikka he tuntuvat sitä joka paikassa vaativat. Jos sähkikset olisivat edes jotenkin järkevän kokoisia, voisi asiaa harkita, mutta nykyisellään kyse on ihan henkselien paukuttelusta. Sähkö on uusi tekosyy, ennen perusteltiin että kokoon ja suorituskykyyn nähden auto on asiallinen.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010320103.html
Etkö löydä sopivan pientä sähköautoa vai mikä mättää sähköauton mitoissa? Sähköautoilijoita ei tarvitse ylistää. On vain harmi, kun palstan keskusteluissa pyörii pelkästään fossiilimobiilien asiat kuten nokkaketjut, hiukkaspuhdistus, yms. tekniikan historian hämärään siirtymässä olevat asiat. Sähköautoista keskustellaan vain ulkokehällä.
Sähkiksissä on pieniä, mutta niillä ei taas pääse oikein minnekään varsinkaan talvella eivätkä ne siedä akuston vanhenemista. Sellainen olisi todella kiva talvella, mutta 250 km on vaatimuksena. Se riittäisi yhteen suuntaan moneen paikkaan ja sillä kävisi 100 km:n säteellä eri paikoissa. Sinänsä pikkuauto ei ole must, mutta isot sähkikset taas ovat kaikilta numeroiltaan ihan järjettömiä. (Moottoripyöräni on tuollainen ja se on siinä rajoilla, että jaksaa ajella. Pienellä tankilla saa tankkausstressiä kuten latausahdistustakin.)
Sähkiksiä olisi hyvä ihmetellä, pallo on omistajilla/haltijoilla. Täällä taitaa teksti tulla jonkinlaisesta harrastuneisuudesta ja sähkiksiä taidetaan vain ajaa. Hyvin vähän kirjoitetaan muustakaan nykyajasta, vaikka ympäristö on täynnä tekniikkaa.
Minun kohdallani tuo johtuu siitä, etten ole mikään hätäinen auton vaihtaja. Jotain kuvastanee se, että toiseksi vanhin autonikin on ollut minulla 18 v. Miten tuossa nyt sitten vaihtaa sähköautoon, kun nykyisetkin autot tuntuvat toimivan ultraluotettavasti (vanhinta -90-lukulaista lukuun ottamatta) vuosikymmenestä toiseen eikä ole ollut tarvetta vaihtaa ylipäätään mihinkään. (Ainoastaan firman uudet autot ovat temppuilleet pakkasen takia päästönhallinnan kanssa.)
Mutta kolme lähimmistä työkavereista ajaa sähköautolla ja ympäröivän maaseudun isännät ovat hankkineet niitä oikein urakalla. Itsekin on tullut koeajettua vaikka kuinka monta mallia. Ajatuksissa on jo pitkään ollut että seuraava autoni olisi sähköauto - sitten kuin nykyisistä rupeaa olemaan liikaa vaivaa. Ensin niiden määrää kuitenkin pitäisi vähentää, kun perhe on pikkuhiljaa pienentynyt lasten kasvettua.
Vähän vettä lisää myllyyn. Itse olen ilmaissut aiemmin kiinnostukseni ostaa sähköauto, kunhan kuljetusparametrit omaava ajoneuvo tulee kohtuuhinnalla, esim. käytettynä, myyntiin. ID7 farmari on luultavasti lähellä tätä. Ilmastosyyt ei ole kolmen kärjessä auton valinnassa jos auto ei muuten täytä vaatimuksia. Ilmastosyyt edellä pitäisi hankkia polkupyörä.
Toisaalta, liekö tuuria vai mitä, mutta sähköautojen hinnat on tulleet sen verran rytinällä alas viimeisen vuoden aikana, että ihan hyvä, ettei tullut vuosi sitten hankittua. Etätöitä, paljon reissuja mökille kärryn kanssa, olisin ottanut rajusti takkiin uudehkon sähköauton kanssa. Volvoa tankkaa vuoden ajan sähköauton parin kuukauden rahoituskuluilla ja vältyn siltäkin, että joutuisin mennen tullen pysähtymään kahvittelemaan mökkimatkan varrella. Mökki on maalla, ei latauspaikkoja viimeisen 50km matkalla ennen mökille saapumista. Mökillä voi tietysti ladata vaikka aurinkosähköllä, mutta mikä olisi akun lataus% kun kärryn kanssa ajaisi VT 90km + moottoritietä 150km + 10km mäkistä ja mutkaista hiekkatietä?
Olen sujuvasti sijoittanut ylijääneet rahat, jotka ovat tuottaneet mukavasti ja parannellut lisäksi mm. kotia ja mökkiä aurinkopaneeleilla, aurinkokerääjillä yms. nykyajan jutuilla. Rahoittaja on taas vuoden hyvin palvellut Volvo, jota tankataan (5.5-6 L/100km) ja kerran vuodessa vaihdan itse öljyt ja suodattimet.
Aurinkokerääjä kiinnostaa minua oikeastaan enemmän kuin aurinkopaneeli. Voisitko kertoa omastasi vähän lisää? Ihan perusjuttuja, en ole perehtynyt.
Hyvin samoilla mennään, onneksi näissä ostoksissa on itsellä aina hitautta. Ensin pitää löytää sopiva auto, joka täyttää omat kriteerit, tämä oli pitkään päärajoite, koska pääkriteeri ei ole täyssähköinen voimalinja. Tällä kertaa tuli päädyttryä malliin, jonka arvo putoaa voimalinjasta riippumatta kiven lailla alkuun, joten 1-1½ vuoden odottaminen on sekin vuoksi ollut pakollista. Tähän päälle on osunut vielä tämä sähköautomarkkinnan lamaannus bonuksena, joka näkyy raa'asti käytettyjen hinnoissa. Hinta on nyt itselle houkutteleva ja projekti on käynnistynyt nykyisen myymiseksi. Nopeimalla aikataululla täysähköllä liikutaan jo vappuna
Avaan uuden ketjun tälle (Ilmastonmuutos) niin pysyy sähköautot laatikossaan
Sähköautoille käy kuin leipäkoneille kun alkuinnostus hiipuu
Tesla oli taas suurin BEV valmistaja Q1. Autoilun sähköistymisessä on ainakin vielä selkeä trendi, jossa on aaltoliikettä niin kuin kaikissa käppyröissä.
Selkeä trendi on, että valtioiden tukemana valmistus ja myynti sujuu. Onko jossain maassa päästy kaupalliseen toimintaan? Uusia tekniikoita pitääkin tukea ja luultavasti akkuautoilu jatkuu.
Sähköauton ostin lähinnä teknisestä mielenkiinnosta. Ja kun tuli 50 vuotta täyteen alalle opiskelemaan lähdöstä. Ei mahtunut tukiaisraameihin, mutta viis siitä. Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus.
Lyhyt kantama, mutta se on vain maan tomua. Näin on hyvä. Ja vielä ässä hihassa: erinomainen voimalinja.
Arvonalennuksen, sen nyt monia hirvittävän, sitten aikanaan kuittaavat testamenttini edunsaajat pienempinä jako-osuuksina.
Tiedä johtuuko alan valinnasta, mutta 2001 ajattelin ostaneeni viimeisen uuden polttomoottoriautoni ja seuraava olisi sähköauto jonkin 10-15 vuoden kuluttua. Osittain pätee vieläkin, vuodet ovat vain kuluneet pidemmälle. Vakavaa tarvetta uudelle henkilöautolle ei ole tullut eikä mitään henkistä pakkoa ole noussut. Eipä ole näkynyt mitään pakollista ostettavaa polttiksissakaan, mutta on pari käytettyä tullut hankittua erikoistarpeisiin. Joskus voisi kokeilla, mutta eipä innosta sitä pihaan seisomaan hankkia.