Tesla

2555 kommenttia
1777880828386
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

    Ai niin kuin halla tiputtaa satoa? IF Metall tiputtaa Teslaa? Hinnan alennuksesta kertova otsikko olisikin parempi, jos siinä lukisi, että Tesla tiputti hintaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

    Ai niin kuin halla tiputtaa satoa? IF Metall tiputtaa Teslaa? Hinnan alennuksesta kertova otsikko olisikin parempi, jos siinä lukisi, että Tesla tiputti hintaa.

    Halla pienentää satoa voi myös sanoa, mutta halla tiputtaa satoa on ihan hyvä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

    Ai niin kuin halla tiputtaa satoa? IF Metall tiputtaa Teslaa? Hinnan alennuksesta kertova otsikko olisikin parempi, jos siinä lukisi, että Tesla tiputti hintaa.

    Halla pienentää satoa voi myös sanoa, mutta halla tiputtaa satoa on ihan hyvä.

    Entä kun IF Metall tiputtaa Teslaa? Sekin on oikeastaan ihan hyvin sanottu. IF Metallhan yrittää tiputtaa Teslan. Samoin kuin Don Eloranta yrittää tiputtaa Suomen hallituksen. Kyllä Kauppalehden toimittajat ovat fiksuja.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

    Ai niin kuin halla tiputtaa satoa? IF Metall tiputtaa Teslaa? Hinnan alennuksesta kertova otsikko olisikin parempi, jos siinä lukisi, että Tesla tiputti hintaa.

    Halla pienentää satoa voi myös sanoa, mutta halla tiputtaa satoa on ihan hyvä.

    Entä kun IF Metall tiputtaa Teslaa? Sekin on oikeastaan ihan hyvin sanottu. IF Metallhan yrittää tiputtaa Teslan. Samoin kuin Don Eloranta yrittää tiputtaa Suomen hallituksen. Kyllä Kauppalehden toimittajat ovat fiksuja.

    Synonyymit eivät mene aina päällekkäin. Ja kovasti yrität ladata sanalle merkitystä ilman että se sanalle kuuluisi. En edes yritä ymmärtää mitä tuo voisi tarkoittaa, vaikka verbiä vaihtelisi. Jos tiputan kiven, en voine sanoa että rokotin kiven.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun korvaan (kuvainnollisesti) särähtää tuo otsikko. Vertaa: IF Metall rokottaa Ruotsissa Teslaa. Halla rokottaa satoa jne

    Kauppalehden otsikossa asia on ainakin epäselvästi sanottu. Pakottaa lukemaan toisenkin kerran, koska tulee ristiriitainen mielikuva. Teslahan pudottaa vapaaehtoisesti hintaa ja siitä hyötyvät kuluttajat. Jää vähän epäselväksi, mihin negatiivissävyinen sanonta "joku rokottaa jotakuta" kohdistuu. Asiassa ei ole epäselvää, mutta on otsikko vähän oudosti laadittu.

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa. Tesla on tekijä, rokottaa on verbi ja hinta on kohde. Voidaan sanoa myös Tesla tiputtaa hintaa. Yksinkertainen päälause, joka ei kerro teon vaikutuksista luonnolle, kaivosyhtiöille, pörssille eikä monelle muullekaan seikalle.

    Ai niin kuin halla tiputtaa satoa? IF Metall tiputtaa Teslaa? Hinnan alennuksesta kertova otsikko olisikin parempi, jos siinä lukisi, että Tesla tiputti hintaa.

    Halla pienentää satoa voi myös sanoa, mutta halla tiputtaa satoa on ihan hyvä.

    Entä kun IF Metall tiputtaa Teslaa? Sekin on oikeastaan ihan hyvin sanottu. IF Metallhan yrittää tiputtaa Teslan. Samoin kuin Don Eloranta yrittää tiputtaa Suomen hallituksen. Kyllä Kauppalehden toimittajat ovat fiksuja.

    Synonyymit eivät mene aina päällekkäin. Ja kovasti yrität ladata sanalle merkitystä ilman että se sanalle kuuluisi. En edes yritä ymmärtää mitä tuo voisi tarkoittaa, vaikka verbiä vaihtelisi. Jos tiputan kiven, en voine sanoa että rokotin kiven.

    Onko "rokottaa" synonyymi sanalle "tiputtaa"? Ja onhan sanalla merkitystä, kun Don Eloranta tiputtaa tai ainakin yrittää tiputtaa maan hallitusta. Ja SAK pyrkii tiputtamaan Suomen taloutta. Eikun rokottaa Suomen taloutta. Kyllä, rokottaa on pitkälti sama kuin tiputtaa. Onhan se sairaalassakin vähän sama: joitakin rokotetaan ja toisille tiputetaan ja kummassakin tapauksessa on kysymys piikittämisestä tai niin kuin komisario Kososen piripolkka-jutussa sanotaan tykittämisestä. Tesla siis tykitti Model Y:n hintoja jenkeissä.

      1
  • Suomi ajautuu syvemmälle lamaan, kun palkkojen, työttömyyskarvauksien, asumistukien ja eläkkeiden kulutusvaraa leikataan, työttömyys lisääntyy jne.
    SAK pyrkii herättämään Suomenhallitusta

      
  • muokattu 11.04.2024 15:40

    @Late1969 kirjoitti:

    Lauseenjäsennys on vaikeaa. Tesla rokottaa hintaa

    Ei se jäsennys, edelleenkään. Vaan se mitä jokin sanonta tarkoittaa. Edellä sinulle sitä on yritetty moneen otteeseen vääntää, tuon Kauppalehden otsikon kanssa.

    Halla pienentää satoa voi myös sanoa

    Eli rokottaa, jolla on sama merkitys varsinkin kun puhutaan vaikka viljelijän tuloista. Esim. halla rokottaa viljelijän tuloja kun halla vie sadon.

    halla tiputtaa satoa on ihan hyvä

    Ei ole, kun niinkään sanonta ei kuulu hallasta ja sadosta. Siitäkin huolimatta, että näin rautalangasta väännettynä osaisi yhdistääkin asiat.

    Synonyymit eivät mene aina päällekkäin.

    Nyt puhutaankin sanonnasta, ei synonyymeistä.

    En edes yritä ymmärtää mitä tuo voisi tarkoittaa, vaikka verbiä vaihtelisi. Jos tiputan kiven, en voine sanoa että rokotin kiven.

    Joo, älä yritä. Vaihtoehtoisesti yritä kovemmin ymmärtää, mistä on kyse sanonnassa "rokottaa jotakin". Lue vaikka se lainaamasi wiki uudestaan?

      1
  • Tesla joutui poikkeuksellisen pulman eteen – laskee roimasti auton hintaa

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/e0183dc2-5d16-4c76-a432-c7ee642978ba?ref=ampparit:9e7a

      
  • muokattu 12.04.2024 13:59

    Amerikkalainen sähköautonvalmistaja Tesla on joutunut poikkeuksellisen pulman eteen. Yhtiön tehdaspihat täyttyvät ennätystahtiin uunituoreista Model Y-malleista, jotka vielä hetki sitten suorastaan revittiin käsistä

    Heikentynyt kysyntä rokottaa menekkiä ja pakottaa pudottamaan mallin hintoja :smiley:

    @Topi27 kirjoitti:

    ketä löi Teslan kirveen lujaa kiveen

    Varmaan kiveä?

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    ketä löi Teslan kirveen lujaa kiveen.

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/640d4523-9280-4e3e-a52f-e2c104ce4a0f

    IF metall?

      1
  • @Topi27 kirjoitti:
    ketä löi Teslan kirveen lujaa kiveen.

    Tuossa on kaksi eri virkettä tainnut tiivistyä vahingossa yhdeksi?

      
  • Työntekijät pilasivat etunsa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010374342.html. Kuinka käy Teslalla?

      
  • Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Kerro joskus siitä asioiden jouhevasti sujumisestakin, kun moni harkitsee sähkistä. Tesla vaatii hyvät perustelut.

    Riittikö pikku-e ajokortiksi?

      
  • muokattu 21.04.2024 07:03

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Vaikuttaisi siltä, että sujui paremmin kuin ID4:lla olisi mennyt. Taisit kuitenkin ajaa ma-to, et perjantaina koska odotusajasta ei ollut mainintaa. Plussaa, että noin monta läpiajettavaa laturia, kärryn irroitus on ikävää.
    Pelkkä Tesla ei taida tuohon riittää, pitäisi valita X myös.
    Mikäs kulutus oli kärryn kanssa? Mitään vaikutusta kun kuorma päällä/tyhjä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

    Tuossa saattaa olla liioittelua, 6 latausstoppia riittää ja dieselillä tekisi saman reissun vain 8 kertaa. Mutta pelottavia ovat latausseikkailukertomukset sellaisille, joilla ei kätevää sähkistä vielä ole. Hankinta siirtyy aina eteenpäin.

      
  • muokattu 21.04.2024 10:23

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

    Tuossa saattaa olla liioittelua, 6 latausstoppia riittää ja dieselillä tekisi saman reissun vain 8 kertaa. Mutta pelottavia ovat latausseikkailukertomukset sellaisille, joilla ei kätevää sähkistä vielä ole. Hankinta siirtyy aina eteenpäin.

    Tuosta siis ei aivan selvinnyt mistä hybridrules lähti Ouluun. 740 GLE taas muistaakseni asuu "hyvin lähellä" Oulua. Oulunmatka ei siis ole sama kaikille ja välimatkan kertominen avaa lukijalle asiaa paremmin. Tietysti, kun ottaa kartan käteen ja katsoo missäpäin Suomea nuo latauspaikat ovat, pääsee aika lähelle lähtöpaikkaakin.

      2
  • muokattu 21.04.2024 11:28

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Kerro joskus siitä asioiden jouhevasti sujumisestakin, kun moni harkitsee sähkistä. Tesla vaatii hyvät perustelut.

    Riittikö pikku-e ajokortiksi?

    Minulla on sellainen käsitys, että pikku-e, jota tosin ajokorttiini ei ole merkitty, vaan siellä on BE, oikeuttaa ajamaan 3500kg+3500kg yhdistelmää. Model X saa vetää 2300kg kärryä. Asia ei liity sähköautoon sen enempää kuin polttikseenkaan. Minulla on lisäksi sellainen käsitys, että autoon saa kytkeä kärryn, jonka kokonaiskantavuus on enemmän kuin autolle sallittu vetokyky, kunhan perässä olevassa kärryssä ei ole lastattuna (kärry+kuorma) suurempaa akselikuormaa kuin autolla on sallittua vetää. Samaan aikaan käsittääkseni kuskilla täytyy olla oikeus vetää kärryn max kokonaispainon mukaista kuormaa. Eli jos ei ole pikku-e kortissa, ei saa kytkeä auton perään kärryä, jonka max kokonaispaino on yli 825kg (750kg+75kg aisapaino). Jos kirjoitan väärää tietoa, niin toivottavasti joku korjaa asian?

    Tässä Oulun keikassa asioiden juohevaa sujumista oli pikalatausasemien sijainti sopivasti nelostien varrella. Jos lähtee Helsingistä, ketjun ensimmäinen latausasema on Vierumäellä. Sekin lisäsi matkan sujuvuutta, että auton navi kertoi akun kulutuksen ja varausarvot eri latausasenilla reaaliaikaisesti pitkin matkaa luotettavasti. Lähtiessä auton navissa näkyi ensin liian optimistinen arvo Hartolan latauspysähdykselle, koska eihän auto tiennyt keskikulutusta raskaan kärryn kanssa vielä matkaan lähdettäessä. Alkumatkasta ennuste korjaantui todellisen kulutuksen mukaiseksi. Ennen Hartolan latausaseman avaamista ajoin kotoa seuraan Hirvaskankaalle saakka, mutta nyt oli kylmä ilma ja raskas kärry ja auton ennuste pelasi varman päälle. Hartolassa latauspysähdys oli navin mukaan 10min, mutta ennuste Hirvaskankaalle 30%, joten olisin varmaan voinut jättää sen pysähdyksen väliinkin. Lounasaika sattui siihen ja pidin suunnilleen puolen tunnin stopin.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Vaikuttaisi siltä, että sujui paremmin kuin ID4:lla olisi mennyt. Taisit kuitenkin ajaa ma-to, et perjantaina koska odotusajasta ei ollut mainintaa. Plussaa, että noin monta läpiajettavaa laturia, kärryn irroitus on ikävää.
    Pelkkä Tesla ei taida tuohon riittää, pitäisi valita X myös.
    Mikäs kulutus oli kärryn kanssa? Mitään vaikutusta kun kuorma päällä/tyhjä?

    Meno oli torstaina ja paluu perjantaina, mutta lähdin Oulusta takaisin jo n. klo 10. Latausasemilla ei ollut ollenkaan ruuhkia, kehtasi varata kaksi paikkaa lataukseen, kun ei saanut sellaista paikkaa, että kärry olisi jäänyt asemien "ulkopuolelle".

    Model Y:n WLTP-range on sama kuin Model X:n, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon enemmän raskas kärry vaatii energiaa suhteessa Y:n WLTP-rangeen. Y:n akku on 75kWh ja X:n 100kWh. Minulla on max lataus pudonnut 97kW-tuntiin.

    Olin ladannut akun täyteen ennen lähtöä. 17. & 18.04. lisäsin akkuun 203kWh + 177kWh ja takaisin kotona oli akussa 30%. En seurannut kulutusta matkan varrella, mutta em. arvot sain yhdestä puhelinsovelluksesta, joka kerää autosta dataa. Takaisin päin kulutus oli siis pienempi, mutta ihmekös se, koska alamäkeä koko matka🙂

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

    Nythän on niin, että polttiksella on paljon pidempi kertatankkauksen range kuin sähkiksellä kertalatausrange vaikka polttista ei ajaisikaan pisaran tiristäjä 740 GLE. Mutta mitä siitä?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

    Tuossa saattaa olla liioittelua, 6 latausstoppia riittää ja dieselillä tekisi saman reissun vain 8 kertaa. Mutta pelottavia ovat latausseikkailukertomukset sellaisille, joilla ei kätevää sähkistä vielä ole. Hankinta siirtyy aina eteenpäin.

    Tuosta siis ei aivan selvinnyt mistä hybridrules lähti Ouluun. 740 GLE taas muistaakseni asuu "hyvin lähellä" Oulua. Oulunmatka ei siis ole sama kaikille ja välimatkan kertominen avaa lukijalle asiaa paremmin. Tietysti, kun ottaa kartan käteen ja katsoo missäpäin Suomea nuo latauspaikat ovat, pääsee aika lähelle lähtöpaikkaakin.

    Lähdin Ouluun paikasta, josta Google Mapsin mukaan on matkaa sinne 585km.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Tuossa saattaa olla liioittelua, 6 latausstoppia riittää ja dieselillä tekisi saman reissun vain 8 kertaa. Mutta pelottavia ovat latausseikkailukertomukset sellaisille, joilla ei kätevää sähkistä vielä ole. Hankinta siirtyy aina eteenpäin.

    Mitäs kätevää siinä sähkössä on, vähintään kaksi poljinta ja ratti siinäkin on. Paljon painoa ja kovajousitus, ei mielestäni ole kätevyyden mitta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Vaikuttaisi siltä, että sujui paremmin kuin ID4:lla olisi mennyt. Taisit kuitenkin ajaa ma-to, et perjantaina koska odotusajasta ei ollut mainintaa. Plussaa, että noin monta läpiajettavaa laturia, kärryn irroitus on ikävää.
    Pelkkä Tesla ei taida tuohon riittää, pitäisi valita X myös.
    Mikäs kulutus oli kärryn kanssa? Mitään vaikutusta kun kuorma päällä/tyhjä?

    Meno oli torstaina ja paluu perjantaina, mutta lähdin Oulusta takaisin jo n. klo 10. Latausasemilla ei ollut ollenkaan ruuhkia, kehtasi varata kaksi paikkaa lataukseen, kun ei saanut sellaista paikkaa, että kärry olisi jäänyt asemien "ulkopuolelle".

    Model Y:n WLTP-range on sama kuin Model X:n, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon enemmän raskas kärry vaatii energiaa suhteessa Y:n WLTP-rangeen. Y:n akku on 75kWh ja X:n 100kWh. Minulla on max lataus pudonnut 97kW-tuntiin.

    Olin ladannut akun täyteen ennen lähtöä. 17. & 18.04. lisäsin akkuun 203kWh + 177kWh ja takaisin kotona oli akussa 30%. En seurannut kulutusta matkan varrella, mutta em. arvot sain yhdestä puhelinsovelluksesta, joka kerää autosta dataa. Takaisin päin kulutus oli siis pienempi, mutta ihmekös se, koska alamäkeä koko matka🙂

    Olisiko Y:n perään tuollaista kärryä saanut kytkeä lainkaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    8 latauspysähdistä siis? Arvaan, että 740 GLE olisi tehnyt dieselillään kärryn kanssa 10 Oulun reissua tankkaamatta.

    Nythän on niin, että polttiksella on paljon pidempi kertatankkauksen range kuin sähkiksellä kertalatausrange vaikka polttista ei ajaisikaan pisaran tiristäjä 740 GLE. Mutta mitä siitä?

    Yo. kommenttini ei liittynyt rangeihin vaan Oulunmatkan pituuteen. 585 km sanoo jo paljon. Meidänkin vetokoukkuautolle olisi tullut tuolla matkalla ja kuormalla väkisinkin 1 tankkaus jo mennessä ja toinen tullessa. Noin painavan kärryn vetäminen varsinkin sataa ajettaessa nostaa jo reilusti kulutusta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kävin Oulusa. Peräkärryn omapaino 300kg, kuorma 1350kg mennessä, tyhjä kärry paluumatkalla. Ulkona lämpötila nollan kieppeillä. Kotoa lähdin täydellä akulla ja sitten stoppi jokaisella Teslan latausasemalla: Hartola, Äänekoski, Kärsämäki ja vielä seuraavaa päivää varten Kempeleessä. 10 - 20 minuutin pysähdyksiä paitsi Hirvaskankaalla 50min, koska siellä on vain max 130kW latureita ja vain 4kpl eli ei useinkaan saa täyttä tehoa. Kaikilla muilla latureilla 250kW, joka on auton max latausteho. Hirvaskankaalla on sekin miinus, että kärryn joutuu irrottamaan laturilla, muut olivat läpiajettavia latureita.

    Hieno sää ajaa vaikka kylmä. Aurinkoinen sää paitsi takaisin tullessa n. 180km meni sakenevassa pyryssä ja kotiin tullessa auto sekä kärry oli tukevasti kuorrutettu jäätyneellä lumisohjolla.

    Kun hankkii sähköauton, kannattaa hankkia Tesla, niin asiat sujuu juohevasti.

    Kerro joskus siitä asioiden jouhevasti sujumisestakin, kun moni harkitsee sähkistä. Tesla vaatii hyvät perustelut.

    Riittikö pikku-e ajokortiksi?

    Minulla on sellainen käsitys, että pikku-e, jota tosin ajokorttiini ei ole merkitty, vaan siellä on BE, oikeuttaa ajamaan 3500kg+3500kg yhdistelmää. Model X saa vetää 2300kg kärryä. Asia ei liity sähköautoon sen enempää kuin polttikseenkaan. Minulla on lisäksi sellainen käsitys, että autoon saa kytkeä kärryn, jonka kokonaiskantavuus on enemmän kuin autolle sallittu vetokyky, kunhan perässä olevassa kärryssä ei ole lastattuna (kärry+kuorma) suurempaa akselikuormaa kuin autolla on sallittua vetää. Samaan aikaan käsittääkseni kuskilla täytyy olla oikeus vetää kärryn max kokonaispainon mukaista kuormaa. Eli jos ei ole pikku-e kortissa, ei saa kytkeä auton perään kärryä, jonka max kokonaispaino on yli 825kg (750kg+75kg aisapaino). Jos kirjoitan väärää tietoa, niin toivottavasti joku korjaa asian?

    Tässä Oulun keikassa asioiden juohevaa sujumista oli pikalatausasemien sijainti sopivasti nelostien varrella. Jos lähtee Helsingistä, ketjun ensimmäinen latausasema on Vierumäellä. Sekin lisäsi matkan sujuvuutta, että auton navi kertoi akun kulutuksen ja varausarvot eri latausasenilla reaaliaikaisesti pitkin matkaa luotettavasti. Lähtiessä auton navissa näkyi ensin liian optimistinen arvo Hartolan latauspysähdykselle, koska eihän auto tiennyt keskikulutusta raskaan kärryn kanssa vielä matkaan lähdettäessä. Alkumatkasta ennuste korjaantui todellisen kulutuksen mukaiseksi. Ennen Hartolan latausaseman avaamista ajoin kotoa seuraan Hirvaskankaalle saakka, mutta nyt oli kylmä ilma ja raskas kärry ja auton ennuste pelasi varman päälle. Hartolassa latauspysähdys oli navin mukaan 10min, mutta ennuste Hirvaskankaalle 30%, joten olisin varmaan voinut jättää sen pysähdyksen väliinkin. Lounasaika sattui siihen ja pidin suunnilleen puolen tunnin stopin.

    Hyvä että tiedät oman korttisi, moni ei tiedä. Siinä taitaa olla sääntönä se, että yhdistelmämassa on max 7 tonnia, vetoauto max 3,5 t eli peräkärry voi olla yli 3,5 auton ollessa kevyempi. Eikös se olisi mahdollistakin nykyisillä vetopainoilla. Pikku een alapuolella on jokin välikortti, oliko se 4,25 t, jonka kanssa sähkiksen paino voi tulla ongelmaksi, samoin kuin been kanssa. Tuon aisapainon pitäisi olla sallittua massaa, vaikka toisinkin väitetään, työnantajan koulutuksessa oli. Joka tapauksessa taitaa nuo painot kannattaa tarkistaa jokaista uutta vedettävää varten.

    Asia liittyy sekä sähkikseen että polttikseen. Jos autolla saa vetää 550 kg, kärry saa olla isompi, mutta paino pyöristä maahan 550 ja akselipaino päälle.

    https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Miten luokitellaan 825 kg perävaunu ja vaikuttaako jarrullisuus tähän?&toggle=Millä ajokortilla saan vetää 825 kg perävaunua henkilöautolla (onko riippuvainen vetoauton massasta)? &toggle=Autossani on suurin sallittu hinattava massa 550 kg. Saanko vetää 825 kg perävaunua ja millaisilla massoilla?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Yo. kommenttini ei liittynyt rangeihin vaan Oulunmatkan pituuteen. 585 km sanoo jo paljon. Meidänkin vetokoukkuautolle olisi tullut tuolla matkalla ja kuormalla väkisinkin 1 tankkaus jo mennessä ja toinen tullessa. Noin painavan kärryn vetäminen varsinkin sataa ajettaessa nostaa jo reilusti kulutusta.

    Tiukille olisi mennyt myös omalla dieselillä tankkaamatta tuollaisella yhdistelmällä, varsinkin jos on iso kuomu. En ole satasen nopeudessa testannut, kun voi käydä kortin tai ainakin lompakon päälle, mutta kyllä helposti toistakymmentä litraa menee dieseliä satasella tuollaisella yhdistelmällä. Jarruttomat pikkukärrit on sitten asia erikseen.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit