Tilanteita liikenteessä

1158 kommenttia
1161719212239
  • Jossain viestiketjussa oli juttua leveäkaistatiellä ajamisesta. Koskenkylästä Kouvolaan ajelin tällaista tietä, joka tuntuu olevan hieman kapeampi kuin esim vt9 Lieto-Aura. Tämän takia pääosin ohituksissa käytetään vastaantulijoiden kaistaa.

    Pysyttelin osittain kattokuorman takia parin kuorma-auton takana, jolloin sain seurata pidempään muiden henkilöautokuskien toimintaa. Yllätys oli, miten usein lähdettiin ohittamaan ulkokurvissa luottaen siihen, ettei vastaantulijat ohita. Kaksi kuormuriahan muodostaa hyvän katveen. Aika heikkoa näytti sujuvuutta tavoittelevien kuskien riskien hallinta olevan. Hyvän tuurin ansiosta varsinaisia vaaratilanteita ei ollut.

      
  • muokattu 23.07.2024 06:52

    Teslan avustimien epäluotettavuudrsta puhutaan paljon. Itselläni kokemusta nyt yli 200 tkm VW-konsernin tuotteesta. Jonkun verran ylireagointia edessä ajavista, esim. motarin rampille poistuvaa varotaan turhan paljon. Nuo olen oppinut huomioimaan, mutta nyt tuli uusi tilanne. 80 alueella bussipysäkillä ollut henkilöauto säikäytti järjestelmän. Ei äkkijarrutusta, mutta tehokas hidastus kuitenkin. Kevyt jarrutus, jolla vakkari pois päältä ja sitten ajon jatkaminen manuaalisesti. Ei isompaa dramatiikkaa, mutta yllätys kuitenkin.

      
  • muokattu 23.07.2024 07:15

    @Herbert kirjoitti:
    Teslan avustimien epäluotettavuudrsta puhutaan paljon. Itselläni kokemusta nyt yli 200 tkm VW-konsernin tuotteesta. Jonkun verran ylireagointia edessä ajavista, esim. motarin rampille poistuvaa varotaan turhan paljon. Nuo olen oppinut huomioimaan, mutta nyt tuli uusi tilanne. 80 alueella bussipysäkillä ollut henkilöauto säikäytti järjestelmän. Ei äkkijarrutusta, mutta tehokas hidastus kuitenkin. Kevyt jarrutus, jolla vakkari pois päältä ja sitten ajon jatkaminen manuaalisesti. Ei isompaa dramatiikkaa, mutta yllätys kuitenkin.

    Minut taas Škoda on pysäyttänyt useampaan kertaan, kun olen peruuttanut liian nopeasti autotalliin - ja vielä hupaisasti takarenkaat oven kohdalle eikä perä ennen oviaukkoa. Joskus auto taasen on jumittanut peruutettaessa kun on ollut heiniä edessä, mutta noista on aina päässyt jatkamaan matkaa uudella yrityksellä. Eteenpäin ajettaessa auto on tehnyt äkkijarrutuksen kun olen ohittanut oikealle kääntymässä olleen auton liian läheltä. Tosin tuolloinkin, jos ajolinjani olisi ollut tuota autoa kohti, niin perään olisi rysähtänyt. Muuten ei ole ollut valittamista - tosin kaistavahtia tuossa ei ole.

      
  • Auton ollessa uusi koin tosiaan heinikossa peruuttaessani yllätyksen. Ratkaisu löytyi napista, jolla saa kytkettyä peruutuskameran pois päältä.

      
  • Tapahtui motarilla: Ajelin n. 105 ja taksikuski ohitti minut nätisti n. 120 km/h. Aikoi ilmeisesti palata oikealle, mutta takaa tuli toinen ohittaja reippaalla ylinopeudella. Taksikuskin ratkaisu oli pysyä vasemmalla ja ohittaa vielä toinenkin suunnilleen 105 ajava, jonka saavutti hetken kuluttua. Ylinopeutta ajava wannabegtigolf-kuskin reaktio oli odotettu eli hetki puskurissa, sitten oikealta ohi ennen 105 ajavan saavuttamista.

    Voi tietysti miettiä, kuka teki väärin. Mutta sitäkin kannattaa miettiä, miten omat ratkaisut vaikuttaa muihin. Jos toinen ei saa toimia väärin, miksi itse saa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Tapahtui motarilla: Ajelin n. 105 ja taksikuski ohitti minut nätisti n. 120 km/h. Aikoi ilmeisesti palata oikealle, mutta takaa tuli toinen ohittaja reippaalla ylinopeudella. Taksikuskin ratkaisu oli pysyä vasemmalla ja ohittaa vielä toinenkin suunnilleen 105 ajava, jonka saavutti hetken kuluttua. Ylinopeutta ajava wannabegtigolf-kuskin reaktio oli odotettu eli hetki puskurissa, sitten oikealta ohi ennen 105 ajavan saavuttamista.

    Voi tietysti miettiä, kuka teki väärin. Mutta sitäkin kannattaa miettiä, miten omat ratkaisut vaikuttaa muihin. Jos toinen ei saa toimia väärin, miksi itse saa.

    Tuossa tilanteessa saatoit olla itse tämän kaiken alullepanija ajamalla selvästi alle nopeusrajoitusten. Huomaatko itse mitään poikkeavaa omassa tekemisessä, vai haetko kaiken aikaa vikoja muista tiellä liikkujista. Tuossa tilannekuvassa ajettiin kolmea eri nopeutta saaden aikaiseksi vaaratilanteita. Herbert kuvaat tilanteita, jossa olet itse osatekijä vaarallisissa tilanteissa. Erilaisella nopeudella ajavat aiheuttavat vaaratilanteita huomaamatta omaa osuuttaan tilanteiden tekijänä. Moraalisaarnat eivät auta jos on itse mukana luomassa vaaratilanteita. Herbert olisiko tässä aika ja paikka huolelliselle itsetutkiskelulle.

      
  • Moottoritiellä ongelmallisin ryhmä koostuu niistä autoilijoista jotka eivät seuraa peileistä mitä tapahtuu. Kylkeen tunkijat ovat oikeasti vaarallinen ryhmä koska eivät katso peileihin.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Tapahtui motarilla: Ajelin n. 105 ja taksikuski ohitti minut nätisti n. 120 km/h. Aikoi ilmeisesti palata oikealle, mutta takaa tuli toinen ohittaja reippaalla ylinopeudella. Taksikuskin ratkaisu oli pysyä vasemmalla ja ohittaa vielä toinenkin suunnilleen 105 ajava, jonka saavutti hetken kuluttua. Ylinopeutta ajava wannabegtigolf-kuskin reaktio oli odotettu eli hetki puskurissa, sitten oikealta ohi ennen 105 ajavan saavuttamista.

    Voi tietysti miettiä, kuka teki väärin. Mutta sitäkin kannattaa miettiä, miten omat ratkaisut vaikuttaa muihin. Jos toinen ei saa toimia väärin, miksi itse saa.

    Tuossa tilanteessa saatoit olla itse tämän kaiken alullepanija ajamalla selvästi alle nopeusrajoitusten. Huomaatko itse mitään poikkeavaa omassa tekemisessä, vai haetko kaiken aikaa vikoja muista tiellä liikkujista. Tuossa tilannekuvassa ajettiin kolmea eri nopeutta saaden aikaiseksi vaaratilanteita. Herbert kuvaat tilanteita, jossa olet itse osatekijä vaarallisissa tilanteissa. Erilaisella nopeudella ajavat aiheuttavat vaaratilanteita huomaamatta omaa osuuttaan tilanteiden tekijänä. Moraalisaarnat eivät auta jos on itse mukana luomassa vaaratilanteita. Herbert olisiko tässä aika ja paikka huolelliselle itsetutkiskelulle.

    Eihän 105kmh nyt mikään erikoinen nopeus moottoritiellä ole, haukut kyllä väärää puuta nyt. Itsee kuulun näihin ylinopeudella liikkuviin ja ei tuossa auta kuin maltti. Ymnmärrän hyvin, että monelle vähän ajavalle taustapeiln havainnointi on vaikeaa, varsinkin etäisyyksien ja muiden autojen nopeuksien. Tässä lienee tosin kyseessä ollut ammattikuski, joka aivan varmasti tietää mitä takana tapahtuu ja hän on ollut perinteinen kotipoliisi -perseilijä. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä kiksejä nämä kavertit tästä saavat, mutta kyllä näitä tapaa säännöllisesti, todella ärsyttävää sakkia. Kotipoliiseja ja muita pöljändereitä löytyy valitettavasti niin ammattikuskeista ja muista kokeneista kuljettajista, joilla luulisi olevan järkeä. Esim rekalla yski yleisin temppu on heilauttaa autoa tien reunaan valkoisen viiivan yli, niin kesällä sieltä saa silmilleen hiekkaa ja pieniä kiviä, talvella valkoisen seinän tai loskaa. Jännä kun rekka lähtee heilumaan vasta, kun takana on ohitusta odottava auto, ehkä merkillä on väliä... Joskus tulee fiillis että olispa autossa '007-tarvikkeita' niin voisi räjäyttää ammattikuskin rekkoinen avaruuteen, siellä olisi tilaa hölmöillä. Kun kiusaajan kyytiin pääsee/joutuu, niin kyllä on vaikea olla kyydissä. Eräs tälläinen oli edesmennyt setäni, joka pakullaan ajoi koko ajan alle rajoituksen, mutta annas olla kun ohituskaista aukeni koneesta otettiin ulos se mikä lähti, jotta perässä tulleesta letkasta ei pääsisi ohi kovin moni :blush: Ja 'onnistuneen suorituken päälle hekottelut......?! Henkistä kidusta, mieluummin valitsinkin jonkun muun tavan jos mahdollista.

      
  • muokattu 31.07.2024 23:03

    @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Tapahtui motarilla: Ajelin n. 105 ja taksikuski ohitti minut nätisti n. 120 km/h. Aikoi ilmeisesti palata oikealle, mutta takaa tuli toinen ohittaja reippaalla ylinopeudella. Taksikuskin ratkaisu oli pysyä vasemmalla ja ohittaa vielä toinenkin suunnilleen 105 ajava, jonka saavutti hetken kuluttua. Ylinopeutta ajava wannabegtigolf-kuskin reaktio oli odotettu eli hetki puskurissa, sitten oikealta ohi ennen 105 ajavan saavuttamista.

    Voi tietysti miettiä, kuka teki väärin. Mutta sitäkin kannattaa miettiä, miten omat ratkaisut vaikuttaa muihin. Jos toinen ei saa toimia väärin, miksi itse saa.

    Tuossa tilanteessa saatoit olla itse tämän kaiken alullepanija ajamalla selvästi alle nopeusrajoitusten.

    Kerrotko tarkemmin, miksi 105 väljän liikenteen aikaan motarilla voisi olla ongelma? Entä miten tilanne muuttuu, jos otan kärryn perääni ja ajan suurinta sallittua?

    Huomaatko itse mitään poikkeavaa omassa tekemisessä, vai haetko kaiken aikaa vikoja muista tiellä liikkujista.

    Tässä tilanteessa en huomaa. Kerroin kahden muun kuljettajan ratkaisuista.

    Tuossa tilannekuvassa ajettiin kolmea eri nopeutta saaden aikaiseksi vaaratilanteita. Herbert kuvaat tilanteita, jossa olet itse osatekijä vaarallisissa tilanteissa. Erilaisella nopeudella ajavat aiheuttavat vaaratilanteita huomaamatta omaa osuuttaan tilanteiden tekijänä.

    Lain mukainen toiminta on peruslähtökohta, eikä sitä noudattaen olisi syntynyt minkäänlaista tilannetta. Minä olin kolmikosta ainoa, joka noudatti lakia. Taksikuskin kohdalla ollaan harmaalla alueella, edellyttikö laki paluuta oikealle vai oliko tällä lupa jatkaa vasemmalla.

    Moraalisaarnat eivät auta jos on itse mukana luomassa vaaratilanteita. Herbert olisiko tässä aika ja paikka huolelliselle itsetutkiskelulle.

    Nyt siis sinun täytyy avata sitä mekanismia, joka minun toiminnassani aiheutti ongelmia. Kovasti kiinnostaa tietää.

      4
  • muokattu 31.07.2024 23:00

    @Lukija33539 kirjoitti:
    Itsee kuulun näihin ylinopeudella liikkuviin ja ei tuossa auta kuin maltti.

    Miksi ajat ylinopeutta eli teet tietoisesti virheen, mutta et salli virheitä muille?

    Ymnmärrän hyvin, että monelle vähän ajavalle taustapeiln havainnointi on vaikeaa, varsinkin etäisyyksien ja muiden autojen nopeuksien.

    Tuo ilmenee tyypillisesti liian nopeana paluuna oikealle kaistalle. Monesti kyllä kuulee moitittavan, että joku ei katso peiliin, kun takana on nopeampi. Yllättävän vähän pyydetään nopeamman katsovan eteensä, vaikka tilanteen juurisyy on siinä.

    Tässä lienee tosin kyseessä ollut ammattikuski, joka aivan varmasti tietää mitä takana tapahtuu ja hän on ollut perinteinen kotipoliisi -perseilijä.

    Kyllä. Ohitti nätisti ilman aikomusta palata oikealle turhan aikaisin.

    En ole koskaan ymmärtänyt, mitä kiksejä nämä kavertit tästä saavat, mutta kyllä näitä tapaa säännöllisesti, todella ärsyttävää sakkia. Kotipoliiseja ja muita pöljändereitä löytyy valitettavasti niin ammattikuskeista ja muista kokeneista kuljettajista, joilla luulisi olevan järkeä. Esim rekalla yski yleisin temppu on heilauttaa autoa tien reunaan valkoisen viiivan yli, niin kesällä sieltä saa silmilleen hiekkaa ja pieniä kiviä, talvella valkoisen seinän tai loskaa. Jännä kun rekka lähtee heilumaan vasta, kun takana on ohitusta odottava auto, ehkä merkillä on väliä... Joskus tulee fiillis että olispa autossa '007-tarvikkeita' niin voisi räjäyttää ammattikuskin rekkoinen avaruuteen, siellä olisi tilaa hölmöillä.

    Et ymmärrä kotipoliiseja, mutta haaveilet olevasi tavallista kyvykkäämpi kotipoliisi. Nyt minä en ymmärrä.

    Jos epäilet, että ohituspaikan kyttäys saa aikaan kivisuihkun, kannattaa miettiä vaihtoehtoja. Ajatko ärsyttävän lähellä, mikä provosoi tuollaiseen käytökseen. Tai viekö perässä roikkuminen edessä ajavan huomiota sen verran, että tämä tekee virheitä. Rekka ei paljon vaadi, että kärry nuolaisee reunasta kivet ilmaan. Samaa ajatusta tavoittelin omassa esimerkissäni. Taksikuski selvästi provosoitui Golf-kuskin toiminnasta. Eli kannattaako välttää aiheuttamasta tilanteita, joista jotkut provosoituvat.

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Tapahtui motarilla: Ajelin n. 105 ja taksikuski ohitti minut nätisti n. 120 km/h. Aikoi ilmeisesti palata oikealle, mutta takaa tuli toinen ohittaja reippaalla ylinopeudella. Taksikuskin ratkaisu oli pysyä vasemmalla ja ohittaa vielä toinenkin suunnilleen 105 ajava, jonka saavutti hetken kuluttua. Ylinopeutta ajava wannabegtigolf-kuskin reaktio oli odotettu eli hetki puskurissa, sitten oikealta ohi ennen 105 ajavan saavuttamista.

    Voi tietysti miettiä, kuka teki väärin. Mutta sitäkin kannattaa miettiä, miten omat ratkaisut vaikuttaa muihin. Jos toinen ei saa toimia väärin, miksi itse saa.

    Tuossa tilanteessa saatoit olla itse tämän kaiken alullepanija ajamalla selvästi alle nopeusrajoitusten.

    Kerrotko tarkemmin, miksi 105 väljän liikenteen aikaan motarilla voisi olla ongelma? Entä miten tilanne muuttuu, jos otan kärryn perääni ja ajan suurinta sallittua?

    Huomaatko itse mitään poikkeavaa omassa tekemisessä, vai haetko kaiken aikaa vikoja muista tiellä liikkujista.

    Tässä tilanteessa en huomaa. Kerroin kahden muun kuljettajan ratkaisuista.

    Tuossa tilannekuvassa ajettiin kolmea eri nopeutta saaden aikaiseksi vaaratilanteita. Herbert kuvaat tilanteita, jossa olet itse osatekijä vaarallisissa tilanteissa. Erilaisella nopeudella ajavat aiheuttavat vaaratilanteita huomaamatta omaa osuuttaan tilanteiden tekijänä.

    Lain mukainen toiminta on peruslähtökohta, eikä sitä noudattaen olisi syntynyt minkäänlaista tilannetta. Minä olin kolmikosta ainoa, joka noudatti lakia. Taksikuskin kohdalla ollaan harmaalla alueella, edellyttikö laki paluuta oikealle vai oliko tällä lupa jatkaa vasemmalla.

    Moraalisaarnat eivät auta jos on itse mukana luomassa vaaratilanteita. Herbert olisiko tässä aika ja paikka huolelliselle itsetutkiskelulle.

    Nyt siis sinun täytyy avata sitä mekanismia, joka minun toiminnassani aiheutti ongelmia. Kovasti kiinnostaa tietää.

    Tarinasi alkaa muuttua, kärry perässä toiminta on lainmukaista. Liikenne on suurimmassa määrin yhteispeliä, tunsit olevasi ulkopuolinen joka toimi lain mukaan. Muut toimivat lainvastaisesti, teitä oli siinä kolme eri nopeudella ajavaa kuljettajaa et siis voinut olla ulkopuolinen vaan osa sitä. Oletettavaa oli, että et ajanut kärry perässä. Muutat kertomusta itsellesi sopivaksi, ajoit selvästi alle nopeusrajoituksen. Olet yksi tekijä tuossa kokonaisuudessa, vaikka ajat mielestäsi kuten kuuluu. Mitä enemmän ajetaan nopeusrajoitusten mukaan turvavälejä noudattaen sitä vähemmän tulee ongelmia, erilaisilla nopeuksilla ajavat aiheuttavat ongelmia tietämättään. Et tiedosta omaa osuuttasi tässä tilanteessa, vaikka ajat huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Vaaratilanteita syntyy väkisin mitä enemmän on eri nopeuksilla ajavia, tätä koitan tässä avata. Liikenteessä tarvitaan aina pelisilmää, jos vaan huomaa olevansa ongelmien aiheuttaja. Et ilmeisesti huomaa koska suljet itsesi tästä ulos todeten, että olit ainoa joka toimi oikein.

      
  • En muuta tarinaa, minulla ei ollut kärryä perässä. Kysyin, miten tilanne olisi muuttunut, jos kärry olisi ollut perässäni, kun ilman kärryä mielestäsi aiheutin ongelmia.

    En minä ota kantaa siihen, olinko ulkopuolinen vai en. Yritän vain saada selville sitä, miten 105 motarilla voi aiheuttaa ongelmia. Vielä et ole osannut siihen vastata.

    Taksikuski pääsi minusta ohitse ongelmitta, samoin Golf-kuski.

      4
  • Tuore tilanne tältä aamulta. 80-rajoitettu maantie nro xxx. Ajonopeuteni vakkarilla 80. Minut saavuttaa hiljalleen Nissankuski ja Mersukuski, näiden nopeus ehkä n. 90. Jäävät n. 2 sekunnin päähän. Lähestytään risteystä, jossa rajoitus 60. Napsautan vakkarin pois ja annan vauhdin hidastua niin, että rajoitusmerkin kohdalla nopeuteni on n. 60. Tässä vaiheessa Nissan on liimautunut aivan perääni ja Mersunkin etäisyys Nissanista kutistunut selvästi.

    Pian alkaa ryhmitysalue ja siirryn vasemmalle kääntyvien kaistalle. Nissan jatkaa suoraan, kaveri kiihdyttää reippaasti heti kun vapaa tie aukeaa. Tuon nopeus risteyksessä ainakin 80. Mersu kääntyy samaan suuntaan kuin minä.

    Miten olisi pitänyt toimia, että tilanne olisi vältetty? Minä olin se, jonka nopeusvalinnat poikkesi muista.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Moraalisaarnat eivät auta jos on itse mukana luomassa vaaratilanteita. Herbert olisiko tässä aika ja paikka huolelliselle itsetutkiskelulle.

    Mietippä ite, omaa moraaliaasi laillistanopeutta ajavia kohtaan.

      1
  • Moottoritietilanteessa muut paitsi öykkäriohittaja toimivat oikein. Hitaammin ajavat ajoivat oikealla kaistalla ja taksi ohitti suurimmalla sallitulla nopudella. Kaikki oli hyvin, kunnes öykkäri sotki kaiken. Taksi teki oikein, kun ei nöyristellyt öykkäriä. Kun ohittaessa ajaa suurinta sallittua nopeutta, pitää väistää vain hälytysajoneuvoja. Tuollaiset painostavat öykkärit pitäisi saada pois liikenteestä.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    En muuta tarinaa, minulla ei ollut kärryä perässä. Kysyin, miten tilanne olisi muuttunut, jos kärry olisi ollut perässäni, kun ilman kärryä mielestäsi aiheutin ongelmia.

    En minä ota kantaa siihen, olinko ulkopuolinen vai en. Yritän vain saada selville sitä, miten 105 motarilla voi aiheuttaa ongelmia. Vielä et ole osannut siihen vastata.

    Taksikuski pääsi minusta ohitse ongelmitta, samoin Golf-kuski.

    Kyllä alinopeuskuski generoi kuvaamasi kaltaisia tilanteita. Lain mukaan saat ajaa tuo verran alinopeutta, mutta liikenne olisi harmoonisempaa, kun ei olisi tällaisia epäjatkuvuuskohtia aiheuttavia kuskeja vaan kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan. Mutta saat tietenkin ajaa haluamallasi tavalla, sinulla on laki puolellasi.

      1
  • muokattu 01.08.2024 08:49

    @Lukija65401 kirjoitti:
    Moottoritietilanteessa muut paitsi öykkäriohittaja toimivat oikein. Hitaammin ajavat ajoivat oikealla kaistalla ja taksi ohitti suurimmalla sallitulla nopudella. Kaikki oli hyvin, kunnes öykkäri sotki kaiken. Taksi teki oikein, kun ei nöyristellyt öykkäriä. Kun ohittaessa ajaa suurinta sallittua nopeutta, pitää väistää vain hälytysajoneuvoja. Tuollaiset painostavat öykkärit pitäisi saada pois liikenteestä.

    On minutkin kerran ohitettu oikealta ja vielä tilanteessa jossa moottoritien molemmat kaistat olivat silmänkantamattomiin täynnä autoja mutta ohituskaistalla nopeus oli kuitenkin vielä 120 km/h. Riitti että minä pidin sopivan turvavälin edellä ajavaan ja oikealla kaistalla oli rako autojonossa. Eteen päästyäni ohittaja sitten taas kipuili pitkän aikaa edessäni jonossa parin metrin pässä edellä ajavasta ajaen sataakahtakymppiä muun jonon mukana.

    Ps. Onhan se mahdollista että öykkäriohittajalla on jokin "pakottava" tarve ajaa liian nopeasti - on menossa vaikka kohti synnytysosastoa ja yht'äkkiä tuleekin kiire. Tuskin hän toivoo että joku silloin tarkoituksella yrittää haitata etenemistä.

      1
  • muokattu 01.08.2024 08:55

    @HybridRules kirjoitti:

    Kyllä alinopeuskuski generoi kuvaamasi kaltaisia tilanteita.

    Sinusta on siis alinopeuskuskeja ja sitten "alinopeuskuskeja"?

    Lain mukaan saat ajaa tuo verran alinopeutta

    Edelliseen kohtaan liittyen, joidenkin on ajettava motarin rajoituksen kannalta alinopeutta!

    mutta liikenne olisi harmoonisempaa, kun ei olisi tällaisia epäjatkuvuuskohtia aiheuttavia kuskeja vaan kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan.

    Motarilla sinun kannaltasi alinopeutta ajavista todella monet ajavat rajoitustensa mukaisesti. Yritä nyt muistaa sekin.

    Mutta saat tietenkin ajaa haluamallasi tavalla, sinulla on laki puolellasi

    Generointia etenkin motarilla on todella monenlaista! Ns. laittomasti ajavilla ei ole erilaisia, saati turvallisuutta parantavia vaikutuksia. Mistä ne muka syntyisivät?

    Palaan taas siihen havaintooni, että sähköautoilijat näyttävät hyvin usein motarillakin ajavan sinun mielestäsi "alinopeutta". Sellaisella merkillä ajavat, jotka tyypillisesti polttiksella paahtaisivat ohi heilahtamalla.

    Mutta mikä on siis oikeasti ero sillä, miten Herbert ajoi ja miten em. esimerkit ajavat milloinkin (koska ajoneuvokohtainen, koska ei kiire, koska säästää energiaa jne)? En pysy sinun ja @tracktestin moraalisaarnojenne perässä tässä suhteessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    En muuta tarinaa, minulla ei ollut kärryä perässä. Kysyin, miten tilanne olisi muuttunut, jos kärry olisi ollut perässäni, kun ilman kärryä mielestäsi aiheutin ongelmia.

    En minä ota kantaa siihen, olinko ulkopuolinen vai en. Yritän vain saada selville sitä, miten 105 motarilla voi aiheuttaa ongelmia. Vielä et ole osannut siihen vastata.

    Taksikuski pääsi minusta ohitse ongelmitta, samoin Golf-kuski.

    Kyllä alinopeuskuski generoi kuvaamasi kaltaisia tilanteita. Lain mukaan saat ajaa tuo verran alinopeutta, mutta liikenne olisi harmoonisempaa, kun ei olisi tällaisia epäjatkuvuuskohtia aiheuttavia kuskeja vaan kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan. Mutta saat tietenkin ajaa haluamallasi tavalla, sinulla on laki puolellasi.

    Juuri tätä koitin avata, mutta Herbert ei sitä halunnut ymmärtää. Mitä enemmän on eri nopeuksilla ajavia kuljettajia sitä vaikeampi tuolla on ajaa hyvässä kelissä nopeusrajoitusten mukaisesti. On jotenkin vaikea ymmärtää, että juuri tämä asia on niin vaikeasti ymmärrettävä. Liikennesääntöjen noudattaminen on tärkeää, mutta nopeusrajoitusten noudattaminen tekee liikenteestä sujuvaa. Täytyy taas todeta turvavälien merkitys tässäkin keskustelussa. Ennakointi on huomattavasti helpompaa, jos me kaikki noudatamme hyväksi havaittuja metodeja. Ylinopeutta ajavat kuljettajat ja alinopeudella etenevät kuljettajat saavat vaarallisia tilanteita aikaan tahtomattaan. Herbert toteaa olevansa virheetön kuljettaja, koska ajaa lain puitteissa omaksuen olevansa kaiken ulkopuolella. Liikenteessä kaikki ovat pelureita joiden pitäisi kaikin tavoin edistää sujuvuutta eikä haitata sitä.

      
  • 110 km/h on sellainen sopiva nopeus moottoritielle, ohiteltavia on lähinnä lain mukaan hitaammin ajavat.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    110 km/h on sellainen sopiva nopeus moottoritielle, ohiteltavia on lähinnä lain mukaan hitaammin ajavat.

    Suurin osa ajaa 120 km/h mutta todellinen nopeus on 115/116 km/h. Mittarivirhettä eivät kaikki hoksaa vaan olettavat muiden ajavan ylinopeutta.

      
  • muokattu 01.08.2024 09:17

    @tracktest kirjoitti:

    Mitä enemmän on eri nopeuksilla ajavia kuljettajia sitä vaikeampi tuolla on ajaa hyvässä kelissä nopeusrajoitusten mukaisesti.

    Liikenteessä on jatkuvalla syötöllä kolmea vaihtoehtoa a) tiekohtaisten rajoitusten mukaisesti ajavia b) niiden rajoitusnopeutta alle ajavia c) niiden rajoitusnopeuden enempi tai vähempi ylittäviä kuskeja.

    On jotenkin vaikea ymmärtää, että juuri tämä asia on niin vaikeasti ymmärrettävä.

    Liikennesääntöjen noudattaminen on tärkeää, mutta nopeusrajoitusten noudattaminen tekee liikenteestä sujuvaa.

    Kerrotko ketkä noista kolmesta vaihtoehdosta eivät tuota toteuta?

    Täytyy taas todeta turvavälien merkitys tässäkin keskustelussa. Ennakointi on huomattavasti helpompaa, jos me kaikki noudatamme hyväksi havaittuja metodeja.

    Sinun täytyy käydä kertomassa tuo sille wannabegtigolf-kuskille, eikö vain? Samoin nissanmerskukuskeille siinä toisessa Herbertin esimerkissä tältä aamulta.

    Herbert toteaa olevansa virheetön kuljettaja, koska ajaa lain puitteissa omaksuen olevansa kaiken ulkopuolella.

    Tuo oli kyllä pahemman luokan paskapuhetta! Sinun ei nyt parane lähteä liikenteeseen, vireystilasi on reilusti alle 100%!

    Liikenteessä kaikki ovat pelureita joiden pitäisi kaikin tavoin edistää sujuvuutta eikä haitata sitä

    En keksi miten Herbert haittasi moottoritiellä liikenteen sujuvuutta.

    Suurin osa ajaa 120 km/h mutta todellinen nopeus on 115/116 km/h. Mittarivirhettä eivät kaikki hoksaa vaan olettavat muiden ajavan ylinopeutta

    Aika moni hoksaa kyllä mittarivirheen, mutta ei tiedä paljonko se on. Eivät siis tiedä miten tarkistaa.

    Oikeasti "ylinopeutta" ajavat tunnistaa kyllä sellainenkin kuski, kyllä ne ihan eri vauhdilla sujahtavat ohi.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija65401 kirjoitti:
    Moottoritietilanteessa muut paitsi öykkäriohittaja toimivat oikein. Hitaammin ajavat ajoivat oikealla kaistalla ja taksi ohitti suurimmalla sallitulla nopudella. Kaikki oli hyvin, kunnes öykkäri sotki kaiken. Taksi teki oikein, kun ei nöyristellyt öykkäriä. Kun ohittaessa ajaa suurinta sallittua nopeutta, pitää väistää vain hälytysajoneuvoja. Tuollaiset painostavat öykkärit pitäisi saada pois liikenteestä.

    On minutkin kerran ohitettu oikealta ja vielä tilanteessa jossa moottoritien molemmat kaistat olivat silmänkantamattomiin täynnä autoja mutta ohituskaistalla nopeus oli kuitenkin vielä 120 km/h. Riitti että minä pidin sopivan turvavälin edellä ajavaan ja oikealla kaistalla oli rako autojonossa. Eteen päästyäni ohittaja sitten taas kipuili pitkän aikaa edessäni jonossa parin metrin pässä edellä ajavasta ajaen sataakahtakymppiä muun jonon mukana.

    Ps. Onhan se mahdollista että öykkäriohittajalla on jokin "pakottava" tarve ajaa liian nopeasti - on menossa vaikka kohti synnytysosastoa ja yht'äkkiä tuleekin kiire. Tuskin hän toivoo että joku silloin tarkoituksella yrittää haitata etenemistä.

    Joo, yllättävän paljon on noita hätäsynnytykseen menijöitä. Edellisen kerran havaitsemassani öykkäriautossa oli kaksi nuorta miestä. En nähnyt, että oliko jompikumpi raskaana.

      
  • muokattu 01.08.2024 09:08

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Mitä enemmän on eri nopeuksilla ajavia kuljettajia sitä vaikeampi tuolla on ajaa hyvässä kelissä nopeusrajoitusten mukaisesti.

    Liikenteessä on jatkuvalla syötöllä kolmea vaihtoehtoa a) rajoitusten mukaisesti ajavia b) rajoitusnopeutta alle ajavia c) rajoitusnopeuden enempi tai vähempi ylittäviä kuskeja.

    On jotenkin vaikea ymmärtää, että juuri tämä asia on niin vaikeasti ymmärrettävä.

    Liikennesääntöjen noudattaminen on tärkeää, mutta nopeusrajoitusten noudattaminen tekee liikenteestä sujuvaa.

    Kerrotko ketkä noista kolmesta vaihtoehdosta eivät tuota toteuta?

    Täytyy taas todeta turvavälien merkitys tässäkin keskustelussa. Ennakointi on huomattavasti helpompaa, jos me kaikki noudatamme hyväksi havaittuja metodeja.

    Sinun täytyy käydä kertomassa tuo sille wannabegtigolf-kuskille, eikö vain? Samoin nissanmerskukuskeille siinä toisessa Herbertin esimerkissä tältä aamulta.

    Herbert toteaa olevansa virheetön kuljettaja, koska ajaa lain puitteissa omaksuen olevansa kaiken ulkopuolella.

    Tuo oli kyllä pahemman luokan paskapuhetta! Sinun ei nyt parane lähteä liikenteeseen, vireystilasi on reilusti alle 100%!

    Liikenteessä kaikki ovat pelureita joiden pitäisi kaikin tavoin edistää sujuvuutta eikä haitata sitä

    En keksi miten Herbert haittasi moottoritiellä liikenteen sujuvuutta.

    Kumppani liikenteen sujuvuus paranee huomattavasti, jos me kaikki ajamme nopeusrajoitusten mukaan ja pidämme turvaväleistä kiinni. Vireystilani on ihan hyvä, mutta lähden tuota pikaa kävelylenkille ihan hyvillä mielin. Herbertkin lisää liikenteen sujuvuutta ajamalla tikkarinopeutta aistit tapissa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    110 km/h on sellainen sopiva nopeus moottoritielle, ohitettavia on lähinnä lain mukaan hitaammin ajavat.

    Suurin osa ajaa 120 km/h mutta todellinen nopeus on 115/116 km/h. Mittarivirhettä eivät kaikki hoksaa vaan olettavat muiden ajavan ylinopeutta.

    Minä nappaan vakioon nopeuden mittarin mukaan, ihan sama onko nopeus muutaman piirun yli tai ali.

      1
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    110 km/h on sellainen sopiva nopeus moottoritielle, ohitettavia on lähinnä lain mukaan hitaammin ajavat.

    Suurin osa ajaa 120 km/h mutta todellinen nopeus on 115/116 km/h. Mittarivirhettä eivät kaikki hoksaa vaan olettavat muiden ajavan ylinopeutta.

    Minä nappaan vakioon nopeuden mittarin mukaan, ihan sama onko nopeus muutaman piirun yli tai ali.

    Oikean nopeuden selvittäminen tekee sinustakin hyvän kuljettajan. Sujuvuus paranee sinunkin panoksessasi, kun tiedät tarkasti oikean nopeutesi. Herbert voisi myös kokeilla täsmällisiä tikkarinopeuksia ja huomata samalla ongelmien vähenevän. Nyt ympärillä tapahtuu jatkuvasti ja tarinat vain tarkentuvat.

      
  • muokattu 01.08.2024 09:58

    @tracktest kirjoitti:

    liikenteen sujuvuus paranee huomattavasti, jos me kaikki ajamme nopeusrajoitusten mukaan ja pidämme turvaväleistä kiinni.

    Turvavälit on tuossa OK. Et vastannut kysymykseeni kuitenkaan, joka on se toinen puoli. Oliko liian paha?

    Herbertkin lisää liikenteen sujuvuutta ajamalla tikkarinopeutta aistit tapissa

    Kaksi eri asiaa sinänsä. Muistat sitten moittia kaikkia sähköautoilijoita (koska raskasta liikennettä ei voi edes) ohittaessasi ne motarilla, koska eivät sujuvoita liikennettä säästäessään rangea. Muista heristellä virkeänä etusormea niille, muistathan?

    Nyt ympärillä tapahtuu jatkuvasti ja tarinat vain tarkentuvat

    ?? Höpöhöpö, itse et vain pääse siihen ytimeen mitenkään, kiertelet ympärillä.

    @tracktest kirjoitti lukija336949:lle

    Oikean nopeuden selvittäminen tekee sinustakin hyvän kuljettajan. Sujuvuus paranee sinunkin panoksessasi, kun tiedät tarkasti oikean nopeutesi.

    Lipi lipi tracktest! Vai oikein "hyvän kuskin"....

    Onko hän selvittänyt? Ei hän minusta kertonut tietävänsä erotusta, se vaan oli "jompaan kumpaan suuntaan muutama piiru". Mitä se tarkoittaa sinusta? Tuolla tasolla voi ilmaista asian kaikille autoille yhdellä kertaa, höhh! Tai tarkennuksena: vain alaspäin saa heittää tietysti.

    Herbert voisi myös kokeilla täsmällisiä tikkarinopeuksia ja huomata samalla ongelmien vähenevän

    Kerro se raskaan ajoneuvon kuskille. Tai peräkärryä vetävälle. Tai rangea säästävälle sähköautoilijalle.

    Ja kerro sitten, mitä eroa on Herbertin ajamisen suhteen!

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    liikenteen sujuvuus paranee huomattavasti, jos me kaikki ajamme nopeusrajoitusten mukaan ja pidämme turvaväleistä kiinni.

    Turvavälit ovat tuossa OK. Et vastannut kysymykseeni kuitenkaan, joka on se toinen puoli. Oliko liian paha?

    Herbertkin lisää liikenteen sujuvuutta ajamalla tikkarinopeutta aistit tapissa

    Kaksi eri asiaa sinänsä. Muistat sitten moittia kaikkia sähköautoilijoita (koska raskasta liikennettä ei voi edes) ohittaessasi ne motarilla, koska eivät sujuvoita liikennettä säästäessään rangea. Muista heristellä virkeänä etusormea niille, muistathan?

    Nyt ympärillä tapahtuu jatkuvasti ja tarinat vain tarkentuvat

    ?? Höpöhöpö, itse et vain pääse siihen ytimeen mitenkään, kiertelet ympärillä.

    Kumppani aika paksua olet palstan pahin hämmentäjä, tiedoksi vaan. Et vain halua ymmärtää mitään, siinä se sinun pahin ongelmasi on.

      
  • muokattu 01.08.2024 09:55

    @tracktest kirjoitti:

    Kumppani aika paksua olet palstan pahin hämmentäjä, tiedoksi vaan. Et vain halua ymmärtää mitään, siinä se sinun pahin ongelmasi on

    Tuo on aika paksua hämmennystä, mutta hyvin tyypillinen tapasi yrittää päästä eroon kysyjästä, joka alkaa kuumottaa sinua...

    Vai onko sinulle jotenkin vielä jäänyt päälle kuvitelma, että tyhjennät jasson vastauksillasi aina?

      1
  • muokattu 01.08.2024 10:08

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    110 km/h on sellainen sopiva nopeus moottoritielle, ohitettavia on lähinnä lain mukaan hitaammin ajavat.

    Suurin osa ajaa 120 km/h mutta todellinen nopeus on 115/116 km/h. Mittarivirhettä eivät kaikki hoksaa vaan olettavat muiden ajavan ylinopeutta.

    Minä nappaan vakioon nopeuden mittarin mukaan, ihan sama onko nopeus muutaman piirun yli tai ali.

    Oikean nopeuden selvittäminen tekee sinustakin hyvän kuljettajan. Sujuvuus paranee sinunkin panoksessasi, kun tiedät tarkasti oikean nopeutesi. Herbert voisi myös kokeilla täsmällisiä tikkarinopeuksia ja huomata samalla ongelmien vähenevän. Nyt ympärillä tapahtuu jatkuvasti ja tarinat vain tarkentuvat.

    Minulla on oikeanopeus, se minkä olen mittarista valinnut.
    Etenkin jos ajatte manuaalisesti keskittyminen menee nopeuden pitämiseen mittarivirhe (mikä täytyy ensinnäkin tietää) toleranssissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit