Anteeksi jo etukäteen. 740GLE:n kanssa joutuu ällistyttävän usein vääntämään näistä asioista, koska hän leijailee joissakin omissa sfääreissään sijoittajana, eikä osaa laskeutua peruskuluttajan arkeen enää. Ja sitten hän kehtaa väittää minulla olevan asiavirheitä, vaikka en sijoitustuottojen mahdollisuuksia ole kiistänyt niin yhtään missään. Silti hän niitä toistaa keskustelusta toiseen, eikä osaa keskittyä tähän päivään ja auton hankintaan juuri tällä viikolla. Noin tiivistettynä.
Epärealistinen toiveikkuus ja kahden dekadin suuruiset skaalaerot eivät ole totta. Puhun nuoren parin päivittäisen tupakka-askin hinnasta työuran yli, joka on 2 x 10 € päivässä 40 vuoden ajan. Indeksituotolla tuon nuoren parin tupakkalakon odotusarvo eläkeiässä on hieman yli miljoonan.
Sovitaan näin. Mutta kun auton ostosta oli puhetta, niin menee vähän pitkäksi tuo odotus. Vaikka joillakin erikoisautoilla pitkät jonontusajat olisikin.
Minä puhun S&P500 indeksituotosta josta on dataa pitkällä ajalla ja jota on myös tutkittu hyvin paljon. Kertomani tuotot siis saavuttaa aivan kuka tahansa parin tunnin opiskelulla.
Vaan kun sinun ei taaskaan pitänyt opettaa sijoittamisesta, vaan kertoa miten parhaiten saisi TÄNÄÄN ostettua autonsa nyt.
Minkä ikäisestä autosta sinä minua opetat arkielämän realiteetteihin?
Siitä et oikeastaan edes sinä maininnut yhtään mitään. Et muuta kuin että osta auto tuotoilla, joita saat osakesijoituksista. Ja minä kerroin sinulla - taas kerran - että tuotto eläkeiässä kiinnostaa tuskin ketään, kun auto pitäisi saada nyt arjen tarpeisiin. Onko sinulla jokin sokea piste tuossa kohtaa?
Mutta sovitaan, että keskimääräinen uuden auton hinta käy, eikös se ole jotakin 30k€:n paikkeilla. Jos puhutaan käytetyistä, niin kerro sinä minkä sinä laitat käteisellä, heittääkö tuosta paljoakaan. Vertailun vuoksi vaikka puolitetaan toinen esimerkki: 15k€.
Jos tiputat tonniin, niin mainitsin sen jo edellisessä kommentissani.
Säästetyt varat ovat omistajan omassa käytössä aivan milloin tahansa, pääomatulolla lisättynä.
No nyt saat kyllä sitten kertoa, miten nyt sijoittamaan aloittavan tuotoilla saa maksettua auton, jonka tarve on edelleen tänään? Em:lla summilla.
Kukaan ei väittänyt tulevia tuottoja saman arvoiseksi tällä hetkellä kädessä olevan rahan kanssa.
Ei niin, mutta miksi et millään (!) ymmärrä, että puhut joko a) omista 40 sitten aloitetun säästämisen tuotoista nyt b) 40 vuoden päästä mahdollisesti saatavilla tuloilla.
Kun se auton tarvitsee nyt, tänään.
En minä sellaista ole neuvonut. Olen useasti aiemmin kertonut ostaneeni auton puolella siihen varaamistani varoista.
Resetoi tilanne ja kuvittele aloittavasi säästäminen nyt. Mutta sinun on samalla saatava auto, em. summilla.
Jos tarvitsee auton NYT, silloin pitää olla tavalla tai toisella rahoitus käytettävissä NYT.
Aivan. Jos ei ole säästöjä, tai perintöä tai muuten vaan nettona laittaa tarvitsemaansa autoon rahaa, niin aika usein otetaan laina pankista tai myyjäfirman rahoitusyhtiöstä. Varsin tavallista Suomessa.
Tupakointi näyttää olevan useimpien tonnin autoilla ajavien resurssien rajoissa
Pitää tietysti lopettaa tupakointi ensin.
Minä ostan cashilla autojen lisäksi myös talot ja mökit
Juu, me tiedämme tuon jo vanhastaan. Ei mitään uutta. Mitä sitten?
Voidaanko luottaa siihen, että velallinen menettää maksukyvystään lainanhoitokulujen verran ja sijoittaja ansaitsee pääoman tuoton verran?
Mahdollisesti, sijoittamisen riski on aina olemassa. Mutta jos menee hyvin, niin tottakai tuottoa tulee eläkkeellä jotakin. Riippuu summasta, johon on varaa elämisen kustannusten jälkeen.
Ja autolainan lyhentämisen, kun sillä tavalla pääsee autollaan esim. kotoaan työapaikalleen ansaitsemaan, monelle se auto voi olla ratkaiseva tekijä tässä hetkessä. Ja työpäivän jälkeen vaikka viemään jälkikasvua harrastuksiin. Eikä ole mitään kiinnostusta, osaamista, tai muita resursseja rassata "tonnin ritsaa", joka potentiaalisti seisoo pihalla huoltoa vaille, joten auton olisi hyvä olla jokseenkin luotettava. Ei liene paha vaade.
Noin kalliista autosta [jotakin 30k€:n paikkeilla ehdotettu] ei voi uskottavasti vedota rahan puutteeseen esteenä selvästi halvemman hankinnalle minun tavallani
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule...
Sinulle lienee hyvin vaikeasti hahmotettava asia se, että autoa tarvitseva hyvin harva miettii sitä eläkepäiviin asti kerrytetyillä sijoitustuotoilla hankittavaksi asiaksi. Autoa tarvitaan tänään. Sinullekin varmasti tuttuja käyttötarpeita varten. Monelle riittää tietysti vaikka julkisen kk-lippukin - tai moni saa just sen hankittua.
Jos kukkarolle sopivan (mitäs muutakaan) autohankinnan jälkeen (ja muiden tarpeiden hankinnan lisäksi, kuin em. pari perusasiaa) jää sijoitettavaakin, niin asiat on oikeasti aika hyvin. Mitä sillä esim. eläkepäivillä saa riippuu osakemaailman riskeistä, kuten tiedät.
Noin kalliista autosta [jotakin 30k€:n paikkeilla ehdotettu] ei voi uskottavasti vedota rahan puutteeseen esteenä selvästi halvemman hankinnalle minun tavallani
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule...
Sinulle lienee hyvin vaikeasti hahmotettava asia se, että autoa tarvitseva hyvin harva miettii sitä eläkepäiviin asti kerrytetyillä sijoitustuotoilla hankittavaksi asiaksi. Autoa tarvitaan tänään. Sinullekin varmasti tuttuja käyttötarpeita varten. Monelle riittää tietysti vaikka julkisen kk-lippukin - tai moni saa just sen hankittua.
Jos kukkarolle sopivan (mitäs muutakaan) autohankinnan jälkeen (ja muiden tarpeiden hankinnan lisäksi, kuin em. pari perusasiaa) jää sijoitettavaakin, niin asiat on oikeasti aika hyvin. Mitä sillä esim. eläkepäivillä saa riippuu osakemaailman riskeistä, kuten tiedät.
Jos on varaa ottaa lainaa 30k€ autoon, tarkoitatko ettei vaihtoehtoisesti voi ostaa 30k€-X € autoa ja laittaa laina-aikana säästyvää X € kasvamaan vaikka sitten minimikuluiseen indeksirahastoon?
Kaikki tarvittava on sanottu jo enkä viitsi enää toistaa kun sillä joutuu vain perusteettoman ad hominem hyökkäyksen kohteeksi tavallisesta elämästä irtaantumisesta aiheettomasti syyllistettynä.
Kumppani näkee vain ongelmia mutta paperitehtaan trukkikuski ei tyytynyt yhteen miljoonaan:
Jos on varaa ottaa lainaa 30k€ autoon, tarkoitatko ettei vaihtoehtoisesti voi ostaa 30k€-X € autoa ja laittaa laina-aikana säästyvää X € kasvamaan vaikka sitten minimikuluiseen indeksirahastoon?
En tarkoita. Kategorisesti. Tarkenna muuten mitä tuo "X" sinusta tarkoittaa.
Ymmärtänet kuitenkin, että aivan aluksi - taas - olisi pitänyt kertoa lähtökohdat:
bruttotulot (kk)
nettotulot (kk)
ns. pakolliset menot (kk asumiseen ja syömiseen)
muut menot (kk, vaatteet, vakuutukset, sähkö, lämmitys.........)
Ynnä muuta sellaista kuten harrastamista
Vasta sitten voidaan katsoa
onko edes varaa autoon ja sen ylläpitoon
jos periaatteessa on, niin minkä hintaiseen, joka täyttä tarpeen
onko senkin jälkeen vielä mahdollisuutta laittaa syrjään
onko kaikilla edes kiinnostusta asiaan, vaan käyttää sen rahan elämään. Vaikka röökiin, jos katsoo tarpeelliseksi.
Nyt niitä reunaehtoja ei todellakaan kerrottu, joten kenttähän on vapaa spekuloinnille. Sinä ja 740GLE oletatte, että lähtökohdat ovat samat kuin teillä. Ei se vaan ole niin, vaan ihan pelkkä skaalauksella on merkittävä vaikutus siihen, onko (vasta!) eläkkeellä vain eläke tulona vai jopa sijoitustuloja. Voihan sitä tinkiä vaikka röökistä, mutta se voi tarkoittaa myös pelkkää hookooblöön syömistä, jotta saa rahaa eläkepäivien tuottoihin. Valintakysymyksiä.
@Lukija48689 kirjoitti:
Kaikki tarvittava on sanottu jo enkä viitsi enää toistaa kun sillä joutuu vain perusteettoman ad hominem hyökkäyksen kohteeksi tavallisesta elämästä irtaantumisesta aiheettomasti syyllistettynä.
Kumppani näkee vain ongelmia mutta paperitehtaan trukkikuski ei tyytynyt yhteen miljoonaan:
Muistan tämän trukkikuskin yllätyksen. Ehkä suurin syy tälle yllätykselle on juuri se, ettei hän koskaan käyttänyt rahaa eikä siten kenelläkään ollut varakkuudesta mitään tietoa.
Jonkun verran aiheuttaa ristiriitaisia tunteita miksi henkilö on käyttäytynyt niin kuin oli elänyt 95-vuotiaaksi.
nuoresta pitäen jokainen ansaitut markka ja euro talteen sijoituksiin
säästäväiset elintavat, ehkä nuuka ei ole liioittelua
edes itseen ei tuhlannut mitään
ei paikan päällä (tiettävästi) kun muut iloitsevat rahoista ja käyttävät niitä.
Joku voisi pyöräyttää excelillä millainen keskimääräinen korkoa korolle potti pitäisi sijoittaa joka kuukausi, että tyhjästä aloittamalla pääsisi kolmeen miljoonaan vaikka 50 vuodessa, 5% tuotolla. Olavi Pokki säästi yli 70 vuotta mutta palvelutalossa ei juuri eläkkeestä jää säästettävää ja omaisuus saattaa vaikuttaa kuluihin - eihän rahat kuitenkaan Cayman-saarilla olleet
@Kumppani kirjoitti:
Höpsistä sentään! Sinun siis ei pitänyt opettaa sijoittamisesta, vaan kertoa miten parhaiten saisi TÄNÄÄN ostettua autonsa, nyt.
Kerroin sen samassa postissa johon vastasit sitä lukematta. Kulutetaan autoon vähemmän rahaa kuin olisi mahdollista. Menetelmä skaalautuu lähes* täysin riippumatta siitä paljonko olisi mahdollista. Tämä on paras tapa ostaa auto tänään, huomenna ja ensi viikolla. Jos olet eri mieltä, perustele miksi näet parempana laittaa koko maksukykynsä maksimi lainavakuuksia myöden (if any) viimeistä lanttia myöten autoon?
ainakin 1000 € saakka.
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule....
Vastasin S&P500 viitteellä koska SINÄ ITSE KYSYIT väärän oletuksesi pohjalta sanatarkasti näin:
"Jos omiin saamisi tuottoihisi viittaat nyt, niin puhut menneestä. Aika merkittävän sivulauseen sellaisen tulisi olla vähintään."
Omia tuottojani en anna yleisohjeeksi kenellekään, koska en halua antaa ylioptimistisia odotuksia.
@740 GLE kirjoitti:
Noin kalliista autosta [jotakin 30k€:n paikkeilla ehdotettu] ei voi uskottavasti vedota rahan puutteeseen esteenä selvästi halvemman hankinnalle minun tavallani @Kumppani kirjoitti:
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule...
Pyysin sinua nimeämään kohtuullisen hintaisen auton siksi että olet syyttänyt minua jatkuvasti reaalimaailmasta irtaantumisesta. Sinä itse arvioit kohtuulliseksi hinnan joka ylittää käyttöautoni ja vanhan harrasteautoni yhteisen arvon noin kaksinkertaisesti.
Minun ei olisi ollut pakko ajaa halvalla, mutta priorisoin asiat itse tällä tavalla. Siksi ymmärrän kohtuullisen hyvin mitä sekä halvalla autoilu että kuluerien väliset valinnat merkitsevät. Vaikka nyt ajankin rehvakkaasti kymppitonnin rassilla, voisitko luottaa kokemukseeni alle 4000 € autoilla ajamisesta ja niiden ylläpidosta ettei sinun tarvitse enää valehdella etten ymmärrä, kiitos.
@Kumppani syyllisti muita ymmärryksen puutteesta:
Tai sitten on vieraantunut keskimääräisen tulotason kuluttajan mahdollisuuksista
Sinulle lienee hyvin vaikeasti hahmotettava asia
740GLE:n kanssa joutuu ällistyttävän usein vääntämään näistä asioista, koska hän leijailee joissakin omissa sfääreissään sijoittajana, eikä osaa laskeutua peruskuluttajan arkeen enää
Onko sinulla jokin sokea piste tuossa kohtaa?
miksi et millään (!) ymmärrä, että puhut joko a) omista 40 sitten aloitetun säästämisen tuotoista nyt b) 40 vuoden päästä mahdollisesti saatavilla tuloilla.
Kun se auton tarvitsee nyt, tänään.
Sanoin tämän jo edellisellä sivulla ja pari kertaa sen jälkeenkin eikä vastaus muutu miksikään vaikka haukkuisit minua lisääkin. Aiemmista säästöistä ja varallisuudesta riippumatta säästöön jää siten että ei käytä koko maksukykyään autoon (tai muihin ostoksiin).
Polkupyöräesimerkki on kuvaava. Jos ei missään vaiheessa ole aikaa pysähtyä nousemaan pyörän selkään ja kiihdyttämään vauhtia myöhemmin, sitten pitää jatkaa pyörän vieressä juoksemista. Tuleva seuraavan auton vaihdon kassakriisi ei sitten ole pyörän hitauden vika vaan oma valinta.
Toki, jos ajatellaan vain eläkepäivien tuloja, jos aikanaan on aloittanut osakesijoittamisen (S&P500 tms) Eipä muuten. Se aikajänne.
Se aikajänne on ihan eri hehtaarilla kuin kuvittelet. Katso mitä kansanedustaja ja sijoitusasiantuntija (indeksimies!) Martin Paasi on laskenut todellisella datalla.
Elleivät vanhemmat antaneet lapselleen kultalusikkaa 67 vuodessa miljoonaksi kasvavan 20.000 € sijoitussalkun muodossa, sitten vasta valmistunut nuori pari voi takoa omansa itse. He tosin tarvitsevat 40 vuoden rykäisyynsä jo 240.000 €, koska aikaa on käytettävissä vähemmän. Eläkeikää ei tarvitse odottaa ellei tahdo koska keski-iässä on valinnan vapauksia merkittävästi palkkatuloa enemmän.
Jos ei pysty säästämään, sitten joutuu ainakin asunnon ostossa maksamaan lainakorkoja. Siis täällä sinulle ehkä hieman vieraassa TODELLISESSA elämässä missä palkka ei riitä kaikkeen mitä haluaisi tai tarvitsisi.
@Lukija48689 kirjoitti:
Kaikki tarvittava on sanottu jo enkä viitsi enää toistaa kun sillä joutuu vain perusteettoman ad hominem hyökkäyksen kohteeksi tavallisesta elämästä irtaantumisesta aiheettomasti syyllistettynä.
Kumppani näkee vain ongelmia mutta paperitehtaan trukkikuski ei tyytynyt yhteen miljoonaan:
Muistan tämän trukkikuskin yllätyksen. Ehkä suurin syy tälle yllätykselle on juuri se, ettei hän koskaan käyttänyt rahaa eikä siten kenelläkään ollut varakkuudesta mitään tietoa.
Jonkun verran aiheuttaa ristiriitaisia tunteita miksi henkilö on käyttäytynyt niin kuin oli elänyt 95-vuotiaaksi.
nuoresta pitäen jokainen ansaitut markka ja euro talteen sijoituksiin
säästäväiset elintavat, ehkä nuuka ei ole liioittelua
edes itseen ei tuhlannut mitään
ei paikan päällä (tiettävästi) kun muut iloitsevat rahoista ja käyttävät niitä.
Joku voisi pyöräyttää excelillä millainen keskimääräinen korkoa korolle potti pitäisi sijoittaa joka kuukausi, että tyhjästä aloittamalla pääsisi kolmeen miljoonaan vaikka 50 vuodessa, 5% tuotolla. Olavi Pokki säästi yli 70 vuotta mutta palvelutalossa ei juuri eläkkeestä jää säästettävää ja omaisuus saattaa vaikuttaa kuluihin - eihän rahat kuitenkaan Cayman-saarilla olleet
Olaville pitää nostaa yläpeukku monestakin eri syystä.
Trukkikuskin palkasta ei riitä 3 miljoonaan tällä vuosituhannella vaikka söisi pelkkää kaurapuuroa. Hän joutui väkisinkin aloittamaan aikana, jolloin pääomatuloveron maksamista palkkatuloveron lisäksi pidettiin vielä halveksittavampana kuin nyt. Hän joutui toimimaan henkisesti täysin vastoin ajan henkeä. Ehkä siksi hänen varallisuutensa olikin muille yllätys?
Hänellä ei ollut saatavillaan kansainvälisen hajautuksen antavia pienikuluisia rahastoja, vaan hän joutui ostamaan yksittäisiä osakkeita. Sitten kun kivijalkapankkien rahastoja oli, ne olivat kuluiltaan kosmisen kalliita tähän päivään verrattuna.
Osakkeita ei voinut ostaa kesken työvuoron älypuhelimella vaan ne ostettiin keskellä päivää pankissa käyden.
Ulkomaille sijoittaminen oli käytännössä kiellettyä. Vielä 1980-luvulla tarvittiin Suomen Pankin lupa että sai viedä omaa rahaansa ulkomaille.
Olavi oli pakotettu osakepoimintaan, jossa Kumppanin virheellisesti indeksin yhteyteen kuvittelemat riskit olivat todellisia. Indeksi ei ole vielä koskaan hävinnyt 20 vuotta putkeen, mutta suurin osa yksittäisistä osakkeista häviää kaiken aikaa.
Tieto ei ollut netissä kaikkien ulottuvilla kotisohvalta. Ellei trukkikuski puhunut englantia sujuvasti, kuuluisien talousnobelistien ja professorien kirjat jäivät lukematta, jos niitä olisi edes Suomesta saanut ostaa.
Salkun kasvaessa on tietenkin myös osaaminen karttunut, mutta niin on vaikeusastekin. Olavilla ei ollut OST mahdollisuutta ja AO-tilillä korkoa korolle hidastuu kun ei voi enää sijoittaa brutto-osinkoja takaisin vaan ainoastaan verotetun nettosumman. Kun salkun arvo on 2 miljoonaa, OMXH keskiosingolla osinkopotti noin 80.000 €, ei trukkikuskin palkasta voi enää lisätä osinkoverotukseen kuluvaa 22.000 €.
Tällä strategialla tulee varmasti virheitä, eikä niitä pysty enää paikkaamaan ostamalla palkasta lisää, koska salkun ollessa 50 vuoden nettopalkan suuruinen, siihen ei palkasta säästäjä voi enää lisätä merkittävästi vuosittain.
Olavilta hyvin vedetty! En pystyisi tuohon. En uskaltaisi edes yrittää itse koko sijoitusvarallisuudellani.
Apurahojen jakaminen 50 - 100.000 € haarukassa vuosittain kuulostaa realistiselta jos pottia hallinnoidaan hyvin. Tuon saa katetuksi suunnilleen osingoilla ja arvon kasvu jää puolustamaan tuottoa inflaatiolta pitkällä ajalla.
Onhan ne isot numerot perukirjassa testamentin edunsaajien kannalta oikein mukavia, mutta miljonäärinä kuoleminen ei ole, ainakaan minulle, ollut koskaan tavoite. Pikemminkin riski. Ehkä se kertoo elämänasenteesta.
Auton vaihtoa olen taas pohdiskellut. Muutamasta hiukan ärsyttämään alkaneesta ominaisuudesta haluaisin eroon. Mutta kun ei tahdo löytyä vaatimukset täyttävää, saattaa sekin siirtyä. Erään mallin koeajon yhteydessä dealeri kertoikin, omana mielipiteenään toki, ettei sellaista alle sadalla tonnilla löydy.
Jos matkalla olivat Della, Dealer ja Jake, niin kuka oli neljäs?
Ei saa luntata.
@Yosemite J kirjoitti:
Onhan ne isot numerot perukirjassa testamentin edunsaajien kannalta oikein mukavia, mutta miljonäärinä kuoleminen ei ole, ainakaan minulle, ollut koskaan tavoite. Pikemminkin riski. Ehkä se kertoo elämänasenteesta.
En näe sitä riskinä enkä pyri vähentämään varallisuutta iän karttuessa. Oma eläke tuo mielenrauhaa lukiessa uutisia Suomen eläkevakuutusjärjestelmästä.
Kaikki on Rouvan kanssa yhdessä hankittua lähtökohtana nettovarallisuus opintolainan verran miinuksella. Olen Rouvaa vanhempi ja koko työurani reilusti häntä suurituloisempi. Olisi vastuutonta romahduttaa kaikessa rinnallani mukana olleen Rouvan tulotaso kuolemalla pois. Keskinäinen hallintaoikeustestamentti jättää suunnilleen molempien eläkesalkkujen yhteisen tulon yksin jäävän hyväksi.
Jos tarkoitit varoittaa elämän tarkoituksesta, olen täysin samaa mieltä siitä että elämää ei kannata käyttää pelkästään oman sijoituksen parantamiseen "se voittaa jolla on kuollessaan eniten"-pelissä.
Auton vaihtoa olen taas pohdiskellut. Muutamasta hiukan ärsyttämään alkaneesta ominaisuudesta haluaisin eroon. Mutta kun ei tahdo löytyä vaatimukset täyttävää, saattaa sekin siirtyä.
Samoin, pitkästä aikaa. Itse en näe dieselin ja täyssähkön välissä mitään kiinnostavaa ja patterivispilän piti olla jo hankinnassa tänä vuonna mutta heräsin viime hetkellä miettimään ostaisinko tällaista autoa muusta syystä ellei se olisi sähköauto. Enyaq ja EQB jäivät vielä toistaiseksi ostamatta ja EQE SUV on vasta putoamassa puolella uuden hinnasta myytävien toissavuoden mallien joukkoon. EQS päätyi jo siihen tasoon ja maastopyörä mitä ilmeisimmin sopii kyytiin mutta lämpöpumppu puuttuu.
Pelkkä sähkövispilä ei välttämättä antaisi minulle kovin vahvaa immuniteettia autokuumetta vastaan, joten taidankin tähdätä hopeiseen samppanjavispilään jonka tyylilajissa uskon viihtyväni paremmin. En tosin ole varma siitä KANNATTAAKO samaa sähkövispilää vatkata yhtä pitkään kuin nokilekaa jolla voi ajaa niin pitkään kuin huvittaa?
Vanhat polttomoottoriautot ovat kuin DC-3/Dakota joka lentää suoraan aktiivipalveluksesta tekniikan Hall of Fameen käymättä romuttamon kautta ja yhtään työpäivää tekniseen vikaan tuhlaamatta kun vain monttööri jaksaa vaihtaa ajoissa uusia osia vanhenevaan tekniikkaan.
Onko vanhan sähköauton kehitys samanlainen ja onko jollain jo kokemusta pitkään samalla sähköautolla?
Erään mallin koeajon yhteydessä dealeri kertoikin, omana mielipiteenään toki, ettei sellaista alle sadalla tonnilla löydy.
Jos matkalla olivat Della, Dealer ja Jake, niin kuka oli neljäs?
Ei saa luntata.
Yhden Dealerin tunnen mutta ei välttämättä puhuta samasta henkilöstä?
Auta, en ymmärrä?
Ja sähköautojen suosio vain kasvaa...
Ihmekös tuo, kun 34 c/kWh-maasta saa tuoda verotta patteriautoja puolella uuden hinnasta suomalaisella sähkön hinnalla ajettavaksi.
"It was Della and the Dealer and a dog named Jake and a cat named Kalamazoo
Left the city in a pickup truck gonna make some dreams come true..." (Hoyt Axton)
Ihmekös tuo, kun 34 c/kWh-maasta saa tuoda verotta patteriautoja puolella uuden hinnasta suomalaisella sähkön hinnalla ajettavaksi.
--740 GLE
Hyvää pohdintaa. Sähköautot ovat käytettyinäkin kalliita, joten kyllä se ensimmäinen vaatimus on että auto vastaa omia speksejä. En ymmärtänyt selittelyjä aiemmin enkä nyt: "eihän tämän nyt aivan täsmää, mutta kun se on sähköauto, niin se on paras. Oli toki pakko hyväksyä että takapenkki on ahdas, on karmittomet ikkunat tai kokoonpanon laatu on sitä ja tätä, heikot valot, kova jousitus, pieni maavara tai jotan muuta." Kyllä siinä pettymys tulee nopeasti, jos autossa on liikaa heikkoja ominaisuuksia. 4 kk ja 13tkm kokemuksella voin sanoa, että ei sähköauto sen kummempi ole, että se ihmeellisesti kattaisi puutteet, jotka ei liity voimalinjaan mitenkään.
Samalla on myönnetävä, että pelkäämäni polttomoottoriautoa lyhyempi range ei ole ollut niin suuri ongelma kuin oletin. Toki on reissuja, jossa ylimääräisiä pysähdyksiä on tehtävä, mutta toisaalta en ole vähään aikaan ajanut näin paljoa ~3000km/kk. Nopealla laturilla saa akkuun <10min pysähdyksellä tarvittavan määrä, jota usein pääsee esim kotiin tai jonnekin missä auto lautuu siten ajan kanssa. Eihän tuollanen pakollinen happihyppely kahden aikaan yöllä ole edes huono juttu, virkistää kummasti Toki talvi on tulossa, sitä ennen pitää saada 11kW kotilaturi toimimaan. Nyt on pärjätty 2kW lataustehoisella matkalaturilla, joka sopivisti on lirutellut aurinkopaneelien (max 3kW) sähköä akkuun. No talvella akku on täytettävä nopeammin halvan sähköikkunass, mikä vaati tehokkaampaa laturia.
Itse valitsin auton ladattavan hybridin ja täyssähkön väililtä, auton malli ei vallinnassa muuttunut. Iso bemari näyttää päällepäin samalta olipa voimalinja sitten mikä hyvänsä. Täytyy sanoa, että insentiivi ostaa Saksasta arvonsa puolittanut patteriauto oli merkittävä vs. samanikaiäinen paremmin arvonsa pitävä hybridi, johon vielä tässä hintaluokassa Suomi-kilpien kiinnitys maksaa jokusen tonnin peri kilpi. Hankintahinta vertailussa sähköversio oli huomattavasti halvempi kuin sama malli hybridinä, että päätin ottaa tuon range- riskin ja kokeilla. Tähän mennessä range ei ole ollut lähellekään sellainen haaste kuin alunperin mietiskelin. Säästyneet 20k€ laitoin 'sähköauton arvonalennusrahastoon", koska sähköauto pitänee arvonsa heikosti. Toinen 10k€ arvoista on tähän mennessä plussalla 66% ja toinen arpa on sitten vielä lähtökuopissa -3%. Vaikka hankkimani kärry onkin ollut vapaassa pudotuksessa hinnaltaan, niin eiköhän syöksy jatku edelleen, ei toki niin jyrkään kun eka puolitoista vuotta, sillä auton arvo olis nolla 3 vuotiaana Niin ja toki Saksasta ostettuna hinnassakin on bufferia jonkin verran, jos nettiautoon on uskominen. Mennee vielä 6..12kk ennenkuin nettiauton hintataso vastaa ostohintaa 4kk sitten Saksasssa.
Itse auto on osoittaunut jopa paremmaksi mitä ennakko-odotoukset olivat. Matka-ajossa, jota on paljon, aika vaikea on parantaa, jos mittari on ajamisen rasittavuus yli päätään. Tai no jos olisi oma kuski ja sai itse siirtyä taakse oikealle Parkkihallit on auton heikko paikka, koska auto on pitkä ja leveä. Varsinkin Helsingissä paikkaa saa hakea pitkäänkin. Lentokentän ja Eteläsataman parkkitalo ovat jo parempia varsinkin, jos ottaa latauspaikan.
En ryhdy pilkkomaan, vaan laitan aamuisia ajatuksiani tähän putkeen:
Riskillä tosiaan tarkoitin sitä, että joutuu haudassa miettimään, että jäipä se, ja sekin, hieno asia elonaikana tekemättä ja kokematta. Vaikka mahdollisuus olisi ollut.
Iän myötä olen muokannut sijoituksia defensiivisempään suuntaan. Ei ole enää tarvetta kasvattaa salkkua ja pienempikin tuotto riittää. Voi halutessaan pääomaakin syödä, kunhan huolehtii, että tulot pysyvät suurempina kuin menot.
Keskinäinen testamentti täydellä omistusoikeudella turvaa puolison aseman.
Montaa autoa en enää osta. Seuraava saattaa olla viimeinen, joten vaatimukset ovat sen mukaiset. Pituus max. 4,80, leveys 2,15 ja korkeus mieluummin yli 1,60. Maavara ”riittävä” ja neliveto. EQB ja Enyaq eivät jo aiemman koeajon perusteella jatkoon selvinneet. EQE SUV ja EQS eivät, kiitos RT:n ja SAFA:n, koon puolesta kaupunkiasunnon talliin mahdu. Myös Q6:n leveys arveluttaa. Taloyhtiökään ei ole saanut kolmeen vuoteen aikaiseksi minkäänlaista päätöstä latauspaikoista. Kodiaq oli pettymys rengasmelun osalta (TM:kin on katsonut parhaaksi lopettaa karkeamman pinnan melumittaukset – tiedän, että ne eivät ole vertailukelpoisia. Mutta kuitenkin). Bemarit raakkaa pois jo kuvien perusteella suorakulmalla suunniteltu mittaristo. Tankkiin en ala kuseskelemaan, joten diesel on myös pois kuvioista. Jälleenmyyjä- ja huoltoverkoston puuttuminen pudottaa joitain merkkejä pois. AKK:lta en lähde autoa hankkimaan, saati käytettyä Saksasta. Nykykilometreillä (<18 tkm/a) muuttuvilla kustannuksillakaan ei ole suurta merkitystä. Auton ja renkaiden painon suureneminen puhuvat rengashotellin puolesta. Verdenhopea kääntyvillä takapyörillä ja äänieristeikkunoilla on muutamine puutteineenkin tällä hetkellä vahvin ehdokas...
740 GLE: ” Olisi vastuutonta romahduttaa kaikessa rinnallani mukana olleen Rouvan tulotaso kuolemalla pois. ”
Vaimosi saa noin puolet eläkkeestäsi kun liityt pilviveikkoihin. Perinteisesti vain nainen on voinut saada miehen eläkkeestä tukea miehen kuoltua, en tiedä onko systeemi muuttunut nykyisessä tasa-arvon maailmassa.
Vai olisko toisinpäin- noita asiantuntevia korjaamoita on liian vähän, eikä kukaan tee hyväntekeväisyyttä. Se mikä edelleen hämmästyttää, on se, että käytettyjen hybridi- ja sähköautojen yhteydessä on perin harvoin akkujen testausraportit ja kuvat tai tarkastusselostus mukana. Kuluttajariitalautakunnan kautta asiointi kun ei ole kovin varma tie saada virheostoksille oikaisu.
@Lukija10412 kirjoitti:
Perustatko näkemyksesi ainoastaan Suomen markkinaan? Pitkin vuottahan on uutisoitu sähköautomyynnin suuristakin pudotuksista Euroopassa; etenkin Saksassa.
En minäkään harkitsisi sähköauton hankintaa saksalaisella 30 - 40 sentin / kWh sähkön keskihinnalla.
--740 GLE
Keskieurooppalaiselle sähköauto ei ole kovin houkutteleva edes ympäritösyistä, kun pääosa sähköstä on tuotettu hiilivoimalla.
Tosin kai sielläkin voi ostaa ekosähköä ja ajaa Suomessa tuotetulla tuulivoimalla. Vastaavasti Suomessa, jos ei osta ekosähköä, tulee käyttäneeksi puolalaista hiilisähköä!
Tosin kai sielläkin voi ostaa ekosähköä ja ajaa Suomessa tuotetulla tuulivoimalla. Vastaavasti Suomessa, jos ei osta ekosähköä, tulee käyttäneeksi puolalaista hiilisähköä!
Mistä aiot ostaa ekosähköä, kun kaikki sähkö siirtyy kuitenkin samoja linjoja pitkin?
Ihmekös tuo, kun 34 c/kWh-maasta saa tuoda verotta patteriautoja puolella uuden hinnasta suomalaisella sähkön hinnalla ajettavaksi.
--740 GLE
Hyvää pohdintaa. Sähköautot ovat käytettyinäkin kalliita, joten kyllä se ensimmäinen vaatimus on että auto vastaa omia speksejä. En ymmärtänyt selittelyjä aiemmin enkä nyt: "eihän tämän nyt aivan täsmää, mutta kun se on sähköauto, niin se on paras. Oli toki pakko hyväksyä että takapenkki on ahdas, on karmittomet ikkunat tai kokoonpanon laatu on sitä ja tätä, heikot valot, kova jousitus, pieni maavara tai jotan muuta." Kyllä siinä pettymys tulee nopeasti, jos autossa on liikaa heikkoja ominaisuuksia.
Tunnistan tämän itsessäni vaikka omasta näkökulmastani uudehkona käytettynä ostettava diesel ja sähköauto ovat Suomen kilvissä saman hintaisia. Autoni ei tarvitse olla uusi mutta lähtölaskenta alkaa pian ellei se ole minun näköiseni.
Luulin jo heittäväni kolikkoa Enyaqin ja EQB:n välillä, mutta en ilmeisesti ole vielä riittävän vanha "ei se ole kuin kulkuväline" -ajatteluun? Eikä kummankaan kuskien tarvitse ottaa herneitä nenään, koska kumpikin on omalla tavallaan aika paljon enemmänkin kuin perusautoja vaikka E-farkulla koeajolle saapuvalle wau-efekti puuttuukin.
@Yosemite J kirjoitti:
Montaa autoa en enää osta. Seuraava saattaa olla viimeinen, joten vaatimukset ovat sen mukaiset. Pituus max. 4,80, leveys 2,15 ja korkeus mieluummin yli 1,60. Maavara ”riittävä” ja neliveto. EQB ja Enyaq eivät jo aiemman koeajon perusteella jatkoon selvinneet. EQE SUV ja EQS eivät, kiitos RT:n ja SAFA:n, koon puolesta kaupunkiasunnon talliin mahdu.
Muuten sama havainto paitsi että EQE SUV ja EQS sopivat katokseen, joten ne ovat edelleen valinnassa mukana.
Sattuneesta syystä (Rouvan S213:n ilmajousi vuotaa), kalliilla monikammiojousilla taikamattokyytiä tarjoavan EQS:n kiinnostus laskee hieman lisää vaikka hinnat ovatkin lähes tasoissa ja energiatalous on isolle autolle hyvä dieselkuskin maantiepainotteisessa ajosyklissä. Eemelin takajousipalkeen vaihto Arnottin tarvikeosaan on pikku juttu monikammiojousien hintaan verrattuna. EQS:sta puuttuu myös lämpöpumppu, joten range katoaa pakkasella rajusti.
Vastaan talousiheiseen kommentiisi autorahoitus threadissa ettei sotketa tätä sähköautokeskustelua enempää.
Reuters välitti tiedon, että Ford ilmoitti tänään siirtyvänsä lyhennettyyn työviikkoon Cologne -tehtaalla Saksassa. Tehtaalla tehdään kahta EV -mallia eli Exploreria ja Capria. Ei tuo uutuuden viehätys sitten kovin pitkälle kantanut.
Alkuviikosta tuli tieto, että Stellantis sulkee kuukaudeksi Italian Mirafiori -tehtaansa. Mirafiorissa tehdään Fiat 500e -mallia, joka ei käy kaupaksi ja vielä huonommin kaupaksi meneviä Maseratin urheilumalleja .
Anteeksi jo etukäteen. 740GLE:n kanssa joutuu ällistyttävän usein vääntämään näistä asioista, koska hän leijailee joissakin omissa sfääreissään sijoittajana, eikä osaa laskeutua peruskuluttajan arkeen enää. Ja sitten hän kehtaa väittää minulla olevan asiavirheitä, vaikka en sijoitustuottojen mahdollisuuksia ole kiistänyt niin yhtään missään. Silti hän niitä toistaa keskustelusta toiseen, eikä osaa keskittyä tähän päivään ja auton hankintaan juuri tällä viikolla. Noin tiivistettynä.
@740 GLE kirjoitti:
Sovitaan näin. Mutta kun auton ostosta oli puhetta, niin menee vähän pitkäksi tuo odotus. Vaikka joillakin erikoisautoilla pitkät jonontusajat olisikin.
Vaan kun sinun ei taaskaan pitänyt opettaa sijoittamisesta, vaan kertoa miten parhaiten saisi TÄNÄÄN ostettua autonsa nyt.
Siitä et oikeastaan edes sinä maininnut yhtään mitään. Et muuta kuin että osta auto tuotoilla, joita saat osakesijoituksista. Ja minä kerroin sinulla - taas kerran - että tuotto eläkeiässä kiinnostaa tuskin ketään, kun auto pitäisi saada nyt arjen tarpeisiin. Onko sinulla jokin sokea piste tuossa kohtaa?
Mutta sovitaan, että keskimääräinen uuden auton hinta käy, eikös se ole jotakin 30k€:n paikkeilla. Jos puhutaan käytetyistä, niin kerro sinä minkä sinä laitat käteisellä, heittääkö tuosta paljoakaan. Vertailun vuoksi vaikka puolitetaan toinen esimerkki: 15k€.
Jos tiputat tonniin, niin mainitsin sen jo edellisessä kommentissani.
No nyt saat kyllä sitten kertoa, miten nyt sijoittamaan aloittavan tuotoilla saa maksettua auton, jonka tarve on edelleen tänään? Em:lla summilla.
Ei niin, mutta miksi et millään (!) ymmärrä, että puhut joko a) omista 40 sitten aloitetun säästämisen tuotoista nyt b) 40 vuoden päästä mahdollisesti saatavilla tuloilla.
Kun se auton tarvitsee nyt, tänään.
Resetoi tilanne ja kuvittele aloittavasi säästäminen nyt. Mutta sinun on samalla saatava auto, em. summilla.
Aivan. Jos ei ole säästöjä, tai perintöä tai muuten vaan nettona laittaa tarvitsemaansa autoon rahaa, niin aika usein otetaan laina pankista tai myyjäfirman rahoitusyhtiöstä. Varsin tavallista Suomessa.
Pitää tietysti lopettaa tupakointi ensin.
Juu, me tiedämme tuon jo vanhastaan. Ei mitään uutta. Mitä sitten?
Mahdollisesti, sijoittamisen riski on aina olemassa. Mutta jos menee hyvin, niin tottakai tuottoa tulee eläkkeellä jotakin. Riippuu summasta, johon on varaa elämisen kustannusten jälkeen.
Ja autolainan lyhentämisen, kun sillä tavalla pääsee autollaan esim. kotoaan työapaikalleen ansaitsemaan, monelle se auto voi olla ratkaiseva tekijä tässä hetkessä. Ja työpäivän jälkeen vaikka viemään jälkikasvua harrastuksiin. Eikä ole mitään kiinnostusta, osaamista, tai muita resursseja rassata "tonnin ritsaa", joka potentiaalisti seisoo pihalla huoltoa vaille, joten auton olisi hyvä olla jokseenkin luotettava. Ei liene paha vaade.
Kerroin jo tuossa yllä.
Noin kalliista autosta ei voi uskottavasti vedota rahan puutteeseen esteenä selvästi halvemman hankinnalle minun tavallani.
Over & out.
--740 GLE
n. <> kymppitonnin välirahalla 3v välein pysyy uudessa autossa oman elinkaaren ajan. 😜
Höpsistä sentään! Sinun siis ei pitänyt opettaa sijoittamisesta, vaan kertoa miten parhaiten saisi TÄNÄÄN ostettua autonsa, nyt.
@740 GLE kirjoitti:
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule....
Kun puhuit S&P500 indeksituotosta? Ehei kuule...
Sinulle lienee hyvin vaikeasti hahmotettava asia se, että autoa tarvitseva hyvin harva miettii sitä eläkepäiviin asti kerrytetyillä sijoitustuotoilla hankittavaksi asiaksi. Autoa tarvitaan tänään. Sinullekin varmasti tuttuja käyttötarpeita varten. Monelle riittää tietysti vaikka julkisen kk-lippukin - tai moni saa just sen hankittua.
Jos kukkarolle sopivan (mitäs muutakaan) autohankinnan jälkeen (ja muiden tarpeiden hankinnan lisäksi, kuin em. pari perusasiaa) jää sijoitettavaakin, niin asiat on oikeasti aika hyvin. Mitä sillä esim. eläkepäivillä saa riippuu osakemaailman riskeistä, kuten tiedät.
Jos on varaa ottaa lainaa 30k€ autoon, tarkoitatko ettei vaihtoehtoisesti voi ostaa 30k€-X € autoa ja laittaa laina-aikana säästyvää X € kasvamaan vaikka sitten minimikuluiseen indeksirahastoon?
Kaikki tarvittava on sanottu jo enkä viitsi enää toistaa kun sillä joutuu vain perusteettoman ad hominem hyökkäyksen kohteeksi tavallisesta elämästä irtaantumisesta aiheettomasti syyllistettynä.
Kumppani näkee vain ongelmia mutta paperitehtaan trukkikuski ei tyytynyt yhteen miljoonaan:
https://yle.fi/a/74-20119448
--740 GLE
@Lukija57294 kirjoitti:
En tarkoita. Kategorisesti. Tarkenna muuten mitä tuo "X" sinusta tarkoittaa.
Ymmärtänet kuitenkin, että aivan aluksi - taas - olisi pitänyt kertoa lähtökohdat:
Vasta sitten voidaan katsoa
Nyt niitä reunaehtoja ei todellakaan kerrottu, joten kenttähän on vapaa spekuloinnille. Sinä ja 740GLE oletatte, että lähtökohdat ovat samat kuin teillä. Ei se vaan ole niin, vaan ihan pelkkä skaalauksella on merkittävä vaikutus siihen, onko (vasta!) eläkkeellä vain eläke tulona vai jopa sijoitustuloja. Voihan sitä tinkiä vaikka röökistä, mutta se voi tarkoittaa myös pelkkää hookooblöön syömistä, jotta saa rahaa eläkepäivien tuottoihin. Valintakysymyksiä.
Eläkkeeseen vaikuttaa myös tulot, muuten.
@740 GLE kirjoitti:
Toki, jos ajatellaan vain eläkepäivien tuloja, jos aikanaan on aloittanut osakesijoittamisen (S&P500 tms) Eipä muuten. Se aikajänne.
Muistan tämän trukkikuskin yllätyksen. Ehkä suurin syy tälle yllätykselle on juuri se, ettei hän koskaan käyttänyt rahaa eikä siten kenelläkään ollut varakkuudesta mitään tietoa.
Jonkun verran aiheuttaa ristiriitaisia tunteita miksi henkilö on käyttäytynyt niin kuin oli elänyt 95-vuotiaaksi.
Joku voisi pyöräyttää excelillä millainen keskimääräinen korkoa korolle potti pitäisi sijoittaa joka kuukausi, että tyhjästä aloittamalla pääsisi kolmeen miljoonaan vaikka 50 vuodessa, 5% tuotolla. Olavi Pokki säästi yli 70 vuotta mutta palvelutalossa ei juuri eläkkeestä jää säästettävää ja omaisuus saattaa vaikuttaa kuluihin - eihän rahat kuitenkaan Cayman-saarilla olleet
Kerroin sen samassa postissa johon vastasit sitä lukematta. Kulutetaan autoon vähemmän rahaa kuin olisi mahdollista. Menetelmä skaalautuu lähes* täysin riippumatta siitä paljonko olisi mahdollista. Tämä on paras tapa ostaa auto tänään, huomenna ja ensi viikolla. Jos olet eri mieltä, perustele miksi näet parempana laittaa koko maksukykynsä maksimi lainavakuuksia myöden (if any) viimeistä lanttia myöten autoon?
Vastasin S&P500 viitteellä koska SINÄ ITSE KYSYIT väärän oletuksesi pohjalta sanatarkasti näin:
"Jos omiin saamisi tuottoihisi viittaat nyt, niin puhut menneestä. Aika merkittävän sivulauseen sellaisen tulisi olla vähintään."
Omia tuottojani en anna yleisohjeeksi kenellekään, koska en halua antaa ylioptimistisia odotuksia.
Pyysin sinua nimeämään kohtuullisen hintaisen auton siksi että olet syyttänyt minua jatkuvasti reaalimaailmasta irtaantumisesta. Sinä itse arvioit kohtuulliseksi hinnan joka ylittää käyttöautoni ja vanhan harrasteautoni yhteisen arvon noin kaksinkertaisesti.
Minun ei olisi ollut pakko ajaa halvalla, mutta priorisoin asiat itse tällä tavalla. Siksi ymmärrän kohtuullisen hyvin mitä sekä halvalla autoilu että kuluerien väliset valinnat merkitsevät. Vaikka nyt ajankin rehvakkaasti kymppitonnin rassilla, voisitko luottaa kokemukseeni alle 4000 € autoilla ajamisesta ja niiden ylläpidosta ettei sinun tarvitse enää valehdella etten ymmärrä, kiitos.
Sanoin tämän jo edellisellä sivulla ja pari kertaa sen jälkeenkin eikä vastaus muutu miksikään vaikka haukkuisit minua lisääkin. Aiemmista säästöistä ja varallisuudesta riippumatta säästöön jää siten että ei käytä koko maksukykyään autoon (tai muihin ostoksiin).
Polkupyöräesimerkki on kuvaava. Jos ei missään vaiheessa ole aikaa pysähtyä nousemaan pyörän selkään ja kiihdyttämään vauhtia myöhemmin, sitten pitää jatkaa pyörän vieressä juoksemista. Tuleva seuraavan auton vaihdon kassakriisi ei sitten ole pyörän hitauden vika vaan oma valinta.
--740 GLE
Se aikajänne on ihan eri hehtaarilla kuin kuvittelet. Katso mitä kansanedustaja ja sijoitusasiantuntija (indeksimies!) Martin Paasi on laskenut todellisella datalla.
https://www.nordnet.fi/blogi/jokaisesta-suomalaisesta-tulisi-miljonaari-jos-lapsilisat-sijoitettaisiin-osakkeisiin/
Elleivät vanhemmat antaneet lapselleen kultalusikkaa 67 vuodessa miljoonaksi kasvavan 20.000 € sijoitussalkun muodossa, sitten vasta valmistunut nuori pari voi takoa omansa itse. He tosin tarvitsevat 40 vuoden rykäisyynsä jo 240.000 €, koska aikaa on käytettävissä vähemmän. Eläkeikää ei tarvitse odottaa ellei tahdo koska keski-iässä on valinnan vapauksia merkittävästi palkkatuloa enemmän.
Jos ei pysty säästämään, sitten joutuu ainakin asunnon ostossa maksamaan lainakorkoja. Siis täällä sinulle ehkä hieman vieraassa TODELLISESSA elämässä missä palkka ei riitä kaikkeen mitä haluaisi tai tarvitsisi.
--740 GLE
Olaville pitää nostaa yläpeukku monestakin eri syystä.
Trukkikuskin palkasta ei riitä 3 miljoonaan tällä vuosituhannella vaikka söisi pelkkää kaurapuuroa. Hän joutui väkisinkin aloittamaan aikana, jolloin pääomatuloveron maksamista palkkatuloveron lisäksi pidettiin vielä halveksittavampana kuin nyt. Hän joutui toimimaan henkisesti täysin vastoin ajan henkeä. Ehkä siksi hänen varallisuutensa olikin muille yllätys?
Hänellä ei ollut saatavillaan kansainvälisen hajautuksen antavia pienikuluisia rahastoja, vaan hän joutui ostamaan yksittäisiä osakkeita. Sitten kun kivijalkapankkien rahastoja oli, ne olivat kuluiltaan kosmisen kalliita tähän päivään verrattuna.
Osakkeita ei voinut ostaa kesken työvuoron älypuhelimella vaan ne ostettiin keskellä päivää pankissa käyden.
Ulkomaille sijoittaminen oli käytännössä kiellettyä. Vielä 1980-luvulla tarvittiin Suomen Pankin lupa että sai viedä omaa rahaansa ulkomaille.
Olavi oli pakotettu osakepoimintaan, jossa Kumppanin virheellisesti indeksin yhteyteen kuvittelemat riskit olivat todellisia. Indeksi ei ole vielä koskaan hävinnyt 20 vuotta putkeen, mutta suurin osa yksittäisistä osakkeista häviää kaiken aikaa.
Tieto ei ollut netissä kaikkien ulottuvilla kotisohvalta. Ellei trukkikuski puhunut englantia sujuvasti, kuuluisien talousnobelistien ja professorien kirjat jäivät lukematta, jos niitä olisi edes Suomesta saanut ostaa.
Salkun kasvaessa on tietenkin myös osaaminen karttunut, mutta niin on vaikeusastekin. Olavilla ei ollut OST mahdollisuutta ja AO-tilillä korkoa korolle hidastuu kun ei voi enää sijoittaa brutto-osinkoja takaisin vaan ainoastaan verotetun nettosumman. Kun salkun arvo on 2 miljoonaa, OMXH keskiosingolla osinkopotti noin 80.000 €, ei trukkikuskin palkasta voi enää lisätä osinkoverotukseen kuluvaa 22.000 €.
Tällä strategialla tulee varmasti virheitä, eikä niitä pysty enää paikkaamaan ostamalla palkasta lisää, koska salkun ollessa 50 vuoden nettopalkan suuruinen, siihen ei palkasta säästäjä voi enää lisätä merkittävästi vuosittain.
Olavilta hyvin vedetty! En pystyisi tuohon. En uskaltaisi edes yrittää itse koko sijoitusvarallisuudellani.
Apurahojen jakaminen 50 - 100.000 € haarukassa vuosittain kuulostaa realistiselta jos pottia hallinnoidaan hyvin. Tuon saa katetuksi suunnilleen osingoilla ja arvon kasvu jää puolustamaan tuottoa inflaatiolta pitkällä ajalla.
--740 GLE
Onhan ne isot numerot perukirjassa testamentin edunsaajien kannalta oikein mukavia, mutta miljonäärinä kuoleminen ei ole, ainakaan minulle, ollut koskaan tavoite. Pikemminkin riski. Ehkä se kertoo elämänasenteesta.
Auton vaihtoa olen taas pohdiskellut. Muutamasta hiukan ärsyttämään alkaneesta ominaisuudesta haluaisin eroon. Mutta kun ei tahdo löytyä vaatimukset täyttävää, saattaa sekin siirtyä. Erään mallin koeajon yhteydessä dealeri kertoikin, omana mielipiteenään toki, ettei sellaista alle sadalla tonnilla löydy.
Jos matkalla olivat Della, Dealer ja Jake, niin kuka oli neljäs?
Ei saa luntata.
Ja sähköautojen suosio vain kasvaa...
Sähköautojen myynti laski EU:ssa yli 10 prosenttia – ostajat suosivat nyt hybrideitä
Kirjoittaja:
Turo Leppänen
6.9.2024
Ostajat suosivat - korjaajat ei:
https://www.tiktok.com/@kokkolanautohuolto/video/7307966177932856608?lang=fi-FI
En näe sitä riskinä enkä pyri vähentämään varallisuutta iän karttuessa. Oma eläke tuo mielenrauhaa lukiessa uutisia Suomen eläkevakuutusjärjestelmästä.
Kaikki on Rouvan kanssa yhdessä hankittua lähtökohtana nettovarallisuus opintolainan verran miinuksella. Olen Rouvaa vanhempi ja koko työurani reilusti häntä suurituloisempi. Olisi vastuutonta romahduttaa kaikessa rinnallani mukana olleen Rouvan tulotaso kuolemalla pois. Keskinäinen hallintaoikeustestamentti jättää suunnilleen molempien eläkesalkkujen yhteisen tulon yksin jäävän hyväksi.
Jos tarkoitit varoittaa elämän tarkoituksesta, olen täysin samaa mieltä siitä että elämää ei kannata käyttää pelkästään oman sijoituksen parantamiseen "se voittaa jolla on kuollessaan eniten"-pelissä.
Samoin, pitkästä aikaa. Itse en näe dieselin ja täyssähkön välissä mitään kiinnostavaa ja patterivispilän piti olla jo hankinnassa tänä vuonna mutta heräsin viime hetkellä miettimään ostaisinko tällaista autoa muusta syystä ellei se olisi sähköauto. Enyaq ja EQB jäivät vielä toistaiseksi ostamatta ja EQE SUV on vasta putoamassa puolella uuden hinnasta myytävien toissavuoden mallien joukkoon. EQS päätyi jo siihen tasoon ja maastopyörä mitä ilmeisimmin sopii kyytiin mutta lämpöpumppu puuttuu.
Pelkkä sähkövispilä ei välttämättä antaisi minulle kovin vahvaa immuniteettia autokuumetta vastaan, joten taidankin tähdätä hopeiseen samppanjavispilään jonka tyylilajissa uskon viihtyväni paremmin. En tosin ole varma siitä KANNATTAAKO samaa sähkövispilää vatkata yhtä pitkään kuin nokilekaa jolla voi ajaa niin pitkään kuin huvittaa?
Vanhat polttomoottoriautot ovat kuin DC-3/Dakota joka lentää suoraan aktiivipalveluksesta tekniikan Hall of Fameen käymättä romuttamon kautta ja yhtään työpäivää tekniseen vikaan tuhlaamatta kun vain monttööri jaksaa vaihtaa ajoissa uusia osia vanhenevaan tekniikkaan.
Onko vanhan sähköauton kehitys samanlainen ja onko jollain jo kokemusta pitkään samalla sähköautolla?
Yhden Dealerin tunnen mutta ei välttämättä puhuta samasta henkilöstä?
Auta, en ymmärrä?
Ihmekös tuo, kun 34 c/kWh-maasta saa tuoda verotta patteriautoja puolella uuden hinnasta suomalaisella sähkön hinnalla ajettavaksi.
--740 GLE
Käyttäjäkysely: kuka on ajanut samalla sähköautolla eniten ja missä ajomäärässä se vaihtui uudempaan tai missä mennään nyt jos ajot jatkuvat?
Missä tulee vaihtokriteeri jos sellaista on?
--740 GLE
"It was Della and the Dealer and a dog named Jake and a cat named Kalamazoo
Left the city in a pickup truck gonna make some dreams come true..." (Hoyt Axton)
Hyvää pohdintaa. Sähköautot ovat käytettyinäkin kalliita, joten kyllä se ensimmäinen vaatimus on että auto vastaa omia speksejä. En ymmärtänyt selittelyjä aiemmin enkä nyt: "eihän tämän nyt aivan täsmää, mutta kun se on sähköauto, niin se on paras. Oli toki pakko hyväksyä että takapenkki on ahdas, on karmittomet ikkunat tai kokoonpanon laatu on sitä ja tätä, heikot valot, kova jousitus, pieni maavara tai jotan muuta." Kyllä siinä pettymys tulee nopeasti, jos autossa on liikaa heikkoja ominaisuuksia. 4 kk ja 13tkm kokemuksella voin sanoa, että ei sähköauto sen kummempi ole, että se ihmeellisesti kattaisi puutteet, jotka ei liity voimalinjaan mitenkään.
Samalla on myönnetävä, että pelkäämäni polttomoottoriautoa lyhyempi range ei ole ollut niin suuri ongelma kuin oletin. Toki on reissuja, jossa ylimääräisiä pysähdyksiä on tehtävä, mutta toisaalta en ole vähään aikaan ajanut näin paljoa ~3000km/kk. Nopealla laturilla saa akkuun <10min pysähdyksellä tarvittavan määrä, jota usein pääsee esim kotiin tai jonnekin missä auto lautuu siten ajan kanssa. Eihän tuollanen pakollinen happihyppely kahden aikaan yöllä ole edes huono juttu, virkistää kummasti Toki talvi on tulossa, sitä ennen pitää saada 11kW kotilaturi toimimaan. Nyt on pärjätty 2kW lataustehoisella matkalaturilla, joka sopivisti on lirutellut aurinkopaneelien (max 3kW) sähköä akkuun. No talvella akku on täytettävä nopeammin halvan sähköikkunass, mikä vaati tehokkaampaa laturia.
Itse valitsin auton ladattavan hybridin ja täyssähkön väililtä, auton malli ei vallinnassa muuttunut. Iso bemari näyttää päällepäin samalta olipa voimalinja sitten mikä hyvänsä. Täytyy sanoa, että insentiivi ostaa Saksasta arvonsa puolittanut patteriauto oli merkittävä vs. samanikaiäinen paremmin arvonsa pitävä hybridi, johon vielä tässä hintaluokassa Suomi-kilpien kiinnitys maksaa jokusen tonnin peri kilpi. Hankintahinta vertailussa sähköversio oli huomattavasti halvempi kuin sama malli hybridinä, että päätin ottaa tuon range- riskin ja kokeilla. Tähän mennessä range ei ole ollut lähellekään sellainen haaste kuin alunperin mietiskelin. Säästyneet 20k€ laitoin 'sähköauton arvonalennusrahastoon", koska sähköauto pitänee arvonsa heikosti. Toinen 10k€ arvoista on tähän mennessä plussalla 66% ja toinen arpa on sitten vielä lähtökuopissa -3%. Vaikka hankkimani kärry onkin ollut vapaassa pudotuksessa hinnaltaan, niin eiköhän syöksy jatku edelleen, ei toki niin jyrkään kun eka puolitoista vuotta, sillä auton arvo olis nolla 3 vuotiaana Niin ja toki Saksasta ostettuna hinnassakin on bufferia jonkin verran, jos nettiautoon on uskominen. Mennee vielä 6..12kk ennenkuin nettiauton hintataso vastaa ostohintaa 4kk sitten Saksasssa.
Itse auto on osoittaunut jopa paremmaksi mitä ennakko-odotoukset olivat. Matka-ajossa, jota on paljon, aika vaikea on parantaa, jos mittari on ajamisen rasittavuus yli päätään. Tai no jos olisi oma kuski ja sai itse siirtyä taakse oikealle Parkkihallit on auton heikko paikka, koska auto on pitkä ja leveä. Varsinkin Helsingissä paikkaa saa hakea pitkäänkin. Lentokentän ja Eteläsataman parkkitalo ovat jo parempia varsinkin, jos ottaa latauspaikan.
En ryhdy pilkkomaan, vaan laitan aamuisia ajatuksiani tähän putkeen:
Riskillä tosiaan tarkoitin sitä, että joutuu haudassa miettimään, että jäipä se, ja sekin, hieno asia elonaikana tekemättä ja kokematta. Vaikka mahdollisuus olisi ollut.
Iän myötä olen muokannut sijoituksia defensiivisempään suuntaan. Ei ole enää tarvetta kasvattaa salkkua ja pienempikin tuotto riittää. Voi halutessaan pääomaakin syödä, kunhan huolehtii, että tulot pysyvät suurempina kuin menot.
Keskinäinen testamentti täydellä omistusoikeudella turvaa puolison aseman.
Montaa autoa en enää osta. Seuraava saattaa olla viimeinen, joten vaatimukset ovat sen mukaiset. Pituus max. 4,80, leveys 2,15 ja korkeus mieluummin yli 1,60. Maavara ”riittävä” ja neliveto. EQB ja Enyaq eivät jo aiemman koeajon perusteella jatkoon selvinneet. EQE SUV ja EQS eivät, kiitos RT:n ja SAFA:n, koon puolesta kaupunkiasunnon talliin mahdu. Myös Q6:n leveys arveluttaa. Taloyhtiökään ei ole saanut kolmeen vuoteen aikaiseksi minkäänlaista päätöstä latauspaikoista. Kodiaq oli pettymys rengasmelun osalta (TM:kin on katsonut parhaaksi lopettaa karkeamman pinnan melumittaukset – tiedän, että ne eivät ole vertailukelpoisia. Mutta kuitenkin). Bemarit raakkaa pois jo kuvien perusteella suorakulmalla suunniteltu mittaristo. Tankkiin en ala kuseskelemaan, joten diesel on myös pois kuvioista. Jälleenmyyjä- ja huoltoverkoston puuttuminen pudottaa joitain merkkejä pois. AKK:lta en lähde autoa hankkimaan, saati käytettyä Saksasta. Nykykilometreillä (<18 tkm/a) muuttuvilla kustannuksillakaan ei ole suurta merkitystä. Auton ja renkaiden painon suureneminen puhuvat rengashotellin puolesta. Verdenhopea kääntyvillä takapyörillä ja äänieristeikkunoilla on muutamine puutteineenkin tällä hetkellä vahvin ehdokas...
Kalamazoohan se neljäs oli.
Tässä on myös sijoittamiseen soveltuvaa tarinaa:
740 GLE: ” Olisi vastuutonta romahduttaa kaikessa rinnallani mukana olleen Rouvan tulotaso kuolemalla pois. ”
Vaimosi saa noin puolet eläkkeestäsi kun liityt pilviveikkoihin. Perinteisesti vain nainen on voinut saada miehen eläkkeestä tukea miehen kuoltua, en tiedä onko systeemi muuttunut nykyisessä tasa-arvon maailmassa.
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tyoelake/lesken-ja-lapsen-perhe-elake/perhe-elakelaskuri/
Vai olisko toisinpäin- noita asiantuntevia korjaamoita on liian vähän, eikä kukaan tee hyväntekeväisyyttä. Se mikä edelleen hämmästyttää, on se, että käytettyjen hybridi- ja sähköautojen yhteydessä on perin harvoin akkujen testausraportit ja kuvat tai tarkastusselostus mukana. Kuluttajariitalautakunnan kautta asiointi kun ei ole kovin varma tie saada virheostoksille oikaisu.
Inspektor
Keskieurooppalaiselle sähköauto ei ole kovin houkutteleva edes ympäritösyistä, kun pääosa sähköstä on tuotettu hiilivoimalla.
Tosin kai sielläkin voi ostaa ekosähköä ja ajaa Suomessa tuotetulla tuulivoimalla. Vastaavasti Suomessa, jos ei osta ekosähköä, tulee käyttäneeksi puolalaista hiilisähköä!
Mistä aiot ostaa ekosähköä, kun kaikki sähkö siirtyy kuitenkin samoja linjoja pitkin?
Tunnistan tämän itsessäni vaikka omasta näkökulmastani uudehkona käytettynä ostettava diesel ja sähköauto ovat Suomen kilvissä saman hintaisia. Autoni ei tarvitse olla uusi mutta lähtölaskenta alkaa pian ellei se ole minun näköiseni.
Luulin jo heittäväni kolikkoa Enyaqin ja EQB:n välillä, mutta en ilmeisesti ole vielä riittävän vanha "ei se ole kuin kulkuväline" -ajatteluun? Eikä kummankaan kuskien tarvitse ottaa herneitä nenään, koska kumpikin on omalla tavallaan aika paljon enemmänkin kuin perusautoja vaikka E-farkulla koeajolle saapuvalle wau-efekti puuttuukin.
--740 GLE
Muuten sama havainto paitsi että EQE SUV ja EQS sopivat katokseen, joten ne ovat edelleen valinnassa mukana.
Sattuneesta syystä (Rouvan S213:n ilmajousi vuotaa), kalliilla monikammiojousilla taikamattokyytiä tarjoavan EQS:n kiinnostus laskee hieman lisää vaikka hinnat ovatkin lähes tasoissa ja energiatalous on isolle autolle hyvä dieselkuskin maantiepainotteisessa ajosyklissä. Eemelin takajousipalkeen vaihto Arnottin tarvikeosaan on pikku juttu monikammiojousien hintaan verrattuna. EQS:sta puuttuu myös lämpöpumppu, joten range katoaa pakkasella rajusti.
Vastaan talousiheiseen kommentiisi autorahoitus threadissa ettei sotketa tätä sähköautokeskustelua enempää.
--740 GLE
Cybertruck palkittiin Euroopassa.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-coolest-car-golden-steering-wheel-2024-awards/
se onkin virkistävä 'uutuus' munanmallisten auton irvikuvien seassa joita ei enää erota toisistaan parkkipaikoilla.
Reuters välitti tiedon, että Ford ilmoitti tänään siirtyvänsä lyhennettyyn työviikkoon Cologne -tehtaalla Saksassa. Tehtaalla tehdään kahta EV -mallia eli Exploreria ja Capria. Ei tuo uutuuden viehätys sitten kovin pitkälle kantanut.
Alkuviikosta tuli tieto, että Stellantis sulkee kuukaudeksi Italian Mirafiori -tehtaansa. Mirafiorissa tehdään Fiat 500e -mallia, joka ei käy kaupaksi ja vielä huonommin kaupaksi meneviä Maseratin urheilumalleja .
Tarkoitit varmaankin Kölniä.