Tekniikan Maailma vertaili premium-katumaasturit

335 kommenttia
1235712
  • "Se on sinun mielipiteesi eikä se liikuta minua suuntaan taikka toiseen. Provosoinnin kyllä taidat, mutta en lähde näihin mukaan kuten ei kukaan muukaan järjissään oleva. Kumppani veikkaan että ajat vallankumouksellisella ranskalaisella autolla kuten muutkin vasemmistolaiset tai kommunistit täällä pohjantähden alla vai miten on?

    Olisit nyt ihmeessä kopioinut tämän ja vetänyt mielestäsi viiltävät analyysit päälle. Eikö kantti riitä Kumppani?"

    Oletko tracktest niin suuri idiootti ettet edes huomaa tehneesi mitään väärää ?

      
  • "Vielä kun löytyisi sellainen ajomoodi, jossa yhdityisi pieni kulutus, edes kohtuullinen normaaliin liikenteeseen riittävä suorituskyky ja päivittäisiin ajoihin riittävä käyttösäde. Nyt noista voi valita vain yhden samanaikaisesti käyttöön eli ei jatkoon. Niin olisihan sekin ihan mukavaa, jos ei tarvitsisi olla koko ajan pulassa liukkaalla kelillä."

    Sekin olisi ihan mukavaa jos BMW:n ja Mercedeksen hybridisedaneista ylipäätään löytyisi neliveto ettei talvella tarvitsisi luottaa pelkkään takavetoon.

    Melkoinen ego on muuten tällä "Saksan moppe" NHB:llä. En ole koskaan aiemmin tällä palstalla havainnut että joku kehtaa arvostella toisten konkreettisia autohankintoja. Kyllä nyt sentään jotakin häveliäisyyttä pitäisi olla. Ainoastaan patologiselta narsistilta voi odottaa tällaista käyttäytymistä.

      
  • Auton pitää antaa hyvän fiiliksen ulkonäöltään, ajo-ominaisuuksiltaan, laadultaan ja suorituskyvyltään näin ajattelen. Se on vähän kaiken kanssa samoin. Olisihan se perin ikävää ajaa autolla joka suorastaan v........ ajaa ja olisi karmeata katsella.

    Ajonvakautusjärjestelmä on yksi parhaita ominaisuuksia mitä autoon on kehitetty. Se tuo hyvällekkin kuljettajalle varmuuden siitä että järjestelmä ottaa auton haltuun jos se on ns lähdössä käsistä. Mahtava järjestelmä jota pidin aikoinani turhana kun en vielä tiennyt siitä mitään kun ei ollut kokemusta.

    Makuasioista on turha kiistellä näinhän se on. Hybridirules onneksi autossa on paljon muutakin, kuin vai tuo mainitsemasi keula on se sitten enemmän tai vähemmän mieleen tai ei.

      
  • "Oletko tracktest niin suuri idiootti ettet edes huomaa tehneesi mitään väärää ?"

    Provosoitua ei pitäisi, mutta joskus paskajauhanta provoaminen vaan yksinkertaisesti riittää. Tiedän että joskus menee yli onhan se mennyt monesti myös sinulta Derrick, et voi tätä kiistää miissään kohdin. Haluan asiallista keskustelua, mutta kun mukana on niitä jotka nauttivat vain provosoinnista ja keskustelujen sekoittamisesta niin joskus vaan on pistettävä paskanheitolle piste. Olen sellainen, että en pysty katsomaan läpi sormien vääryyttä enkä kiusaamista. Olen ollut aina tälläinen enkä muuksi muutu. Vedän vaikka ääritilanteessa väärydentekijää turpaan niin että tuntuu, mutta tuon rajan ylimeno vaatii melkoisesti joten tarkemmin en tätä nyt avaa.

    Derrick pirtin tuuletus on hyvä suorittaa aina silloin tällöin jos ymmärrät mitä tarkoitan. Trolleja ja provosoijia en katso hyvällä ja ne saisi heittää tältä palstalta ulos, oli sitten kyseessä tilaaja tai mikä hyvänsä.

      
  • Minä en muuten ottanut alun perin puheeksi autojen keulan muotoiluja. Joku moitti Volvon ulkonäköä ja siitä vain tuli mieleen, ettei bemarikaan kaksisen näköinen ole, minun mielestäni

    Koska en ole volvomies, niin voin toki myöntää Volvossakin olevan ainakin yksi puute, joka mainitaan tuossa aiemmin Quun laittamassa Volvon testijutussa: suksiluukku takapenkin selkänojassa on turhan pieni.

    Mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään,kun ajellessa käsi lepää rennosti ratilla Pilot Assistin ohjatessa autoa ja mukautuvan cruiserin säätävän nopeuden liikennevirran mukaan.

      
  • HybridRules:"Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin hybridiä jo veroedun takia."

    Eri ostajat odottavat autoltaan eri asioita. Sinä ehkä lähdet ostamaan ensisijaisesti hybridiautoa, ja joku muu voi valita ainoastaan automaattivaihteisista tai nelivetoisista tai jotain muuta heille itselleen tärkeää sellaisesta kategoriasta, jossa kilpailukykyistä hybridiä ei tunnu löytyvän.

    En ostanut ihan uutta, ja tilanne on toki muuttunut olennaisesti jo omankin valintani jälkeen. Minunkin autostani olisi ollut tarjolla myös hybridiversio E300H ja tarkastelin kyllä numeroita, mutta omalta kannaltani en vaan löytänyt hybridistä mitään etua. Itse asiassa mekaaninen 4Matic neliveto oli paljon lähempänä liipasimella siinä valinnassa.

    En silti ihmettele, jos joku ostaa E300H:n Tsadin taksiin. Tai jos itse ostan vaikkapa GS tai IS 300h:n mikäli tilan tarpeet jatkossa muuttuvat. Tai jos joku tuo ulkomailta käytetyn Opel Amperan tai vähäveroisen hybridin. Tullitilastojen mukaan tämäkin mahdollisuus on selvästi löydetty.

    Yksinkertaistettuna vastaus kysymykseesi on mallivalikoima. Kysymyksesi voi eri näkökulmasta kirjoittaa muotoon:

    "Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin manuaalia jo ajettavuuden takia"

    "Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin automaattia jo helppouden takia"

    "Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin farkkua jo tilojen takia"

    "Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin nelivetoa jo ajettavuuden takia"

    "Ihmettelen, miksi kukaan ostaa uutena muuta kuin nelivetoa jo vetovoiman takia"

    Kyse on siitä, mikä on itse kullekin valinnassa tärkeää.

      
  • HybridRules: suksiluukku takapenkin selkänojassa on turhan pieni.

    Katsopa nykyisen ahtaasta suksiluukusta moititun mallin edeltäjiä 240, 740, 940, S60, S80 niin huomaat että kyseessä on Volvon perinne.

    Hyvä silti, että suksiluukku on vakiovarusteena koska on sekin olematonta lisävarustetta parempi.

    HybridRules: Mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään
    Annetaan vain jokaisen päättää itse, mitä ominaisuuksia pitää tärkeänä.

    Meillä on suksilaatikko roikkunut tallin katossa taljoissa jo vuosia siitä lähtien kun vaihdoin edellisen (meille) epäkäytännöllisen farkkuni (meille) käytännöllisempään suksiluukulliseen sedaniin.

    En silti yritäkään yleistää käsitystä, että sedan olisi universaalisti farkkua käytännöllisempi. Mutta neljälle hiihtäjälle suksiluukullinen iso sedan voi hiihtoreissulla ollakin käytännöllisempi kuin penkkejä kaataen suksia kuljettava keskikokoinen farkku.

    HybridRules: käsi lepää rennosti ratilla Pilot Assistin ohjatessa autoa ja mukautuvan cruiserin säätävän nopeuden liikennevirran mukaan.
    Silloin kun suksiluukun olemassaolo tai koko on merkittävä asia, vaihtaisin mielelläni hiihtoretkellä tarpeettoman ja suurella todennäköisyydellä olosuhteiden vuoksi käyttökelvottoman Pilot Assistin tilalle kunnolliset kaukovalot ja V70:n suksiluukun (40/20/40 paloina kaatuvan takapenkin selkänojan)

      
  • Melkoinen ego on muuten tällä ”Saksan moppe” NHB:llä. En ole koskaan aiemmin tällä palstalla havainnut että joku kehtaa arvostella toisten konkreettisia autohankintoja. Kyllä nyt sentään jotakin häveliäisyyttä pitäisi olla. Ainoastaan patologiselta narsistilta voi odottaa tällaista käyttäytymistä.

    Sinä olet niin väsynyt suunsoittaja, että ihan sama räksytät. Palstalla onneksi on uutta verta, joka näkyy kykenevän keskustelemaan autoista. Jää vain ihmettelemään autosi pyyhkijöiden toimintaa, jos vaikka tuonkin hankalan pulman joskus selvität. En muuten sanallakaan arvostellut toisten autonhankintaa, vaan arvostelin Volvon hybridin toimintaa. Kun on tottunut täysin normaaliin ajoon riittävään sähkötehoon ja HybridRulesin havaitsemien ongelmien totaaliseen puutteeseen, niin ei tuon Volvon hybriditekniikka vain kuulosta hehkuttamisen arvoiselta. Älä edes yritä vaivata noilla asioilla päätäsi, keskitä vain kaikki paukut siihen pyyhkijään.

      
  • NHB: Niin olisihan sekin ihan mukavaa, jos ei tarvitsisi olla koko ajan pulassa liukkaalla kelillä.

    En halua osallistua kerhojenväliseen päähänlyöntikilpailuun, mutta avaatko vähön tuota ylläolevaa, kiitos?

    Mitä Volvon hybridivoimalinjan ominaisuutta pidät hankalana liukkaalla?

      
  • Niin tuo pulassa oleminen oli HybridRulesin havainto, jota en itse voi avata hänen puolestaan.

    Mutta jos oikein ymmärsin HR:n kuvauksesta, niin T8 käynnistää polttomoottorin silloin, kun sähkömoottorin pyörittämät takapyörät sutaisevat. Kun painojakaumakaan ei liene kovin optimaalinen takapyörien vetoapitoa silmällä pitäen, niin sutiminen ei vaatine kovinkaan erikoista tilannetta. Jos tuo on tosiaan noin, niin itseäni tuo kyllä häiritsisi aika tavalla liukkaalla. Sähkömoottorin vähäistäkin suorituskykyä pitäisi annostella varoen.

      
  • "Sinä olet niin väsynyt suunsoittaja, että ihan sama räksytät. Palstalla onneksi on uutta verta, joka näkyy kykenevän keskustelemaan autoista. Jää vain ihmettelemään autosi pyyhkijöiden toimintaa, jos vaikka tuonkin hankalan pulman joskus selvität. En muuten sanallakaan arvostellut toisten autonhankintaa, vaan arvostelin Volvon hybridin toimintaa. Kun on tottunut täysin normaaliin ajoon riittävään sähkötehoon ja HybridRulesin havaitsemien ongelmien totaaliseen puutteeseen, niin ei tuon Volvon hybriditekniikka vain kuulosta hehkuttamisen arvoiselta. Älä edes yritä vaivata noilla asioilla päätäsi, keskitä vain kaikki paukut siihen pyyhkijään."

    Onko joku erityisesti hehkuttanut Volvon hybriditekniikkaa tässä ketjussa ? Väite koski ainoastaan sitä että XC 60 T8 olisi voittanut testin. Kyllä kai tämä on melko selvää koska tällaisen hybridin lähtöhinta on alle 70.000 euroa. Hintansa puolesta auto siis kelpaisi testiin.

    Pidän kommenttejasi melko outoina, koska AMS:n testissä Volvon hybridivoimalinja arvioitiin selvästi parhaaksi, tai oikeastaan sen toimintaa kehuttiin.

      
  • Kerrataan nyt vielä: suunsoittajien kanssa en viitsi keskustella. Yritä kasvaa yli tuosta lapsellisesta ainaisesta suunsoittamisesta. Jos siihen et pysty, niin omapa on valintasi.

      
  • Olen lukenut kaikki asiaan vaikuttavat viestit, eikä nimimerkki HybridRules ole sanallakaan maininnut mitään pulassa olemisesta. Hyvään keskustelutyyliin ei kuulu toisten sanomisten muuntelu omien tarkoitusperien mukaiseksi.

      
  • Tuodaan keskusteluun vähän myös tekniikkaa. Volvon hybridi Pure Electric tilassa akku toimii auton ainoana energianlähteenä ja käyttää sähkömoottoria taka-akselissa siis takavetoisena. Oletustilassa joka sopii päivittäiseen käyttöön. Auto käyttää automaattisesti joko 2 litraista 4 sylinteristä Drive E moottoria tai sähkömoottoria parhaan mahdollisen kokonaiskulutuksen varmistamiseksi. AWD tila käyttää jatkuvaa nelivetoa pyydettäessä. Hybridi auton hinnasta puhutaan jatkuvasti positiiviseen sävyyn, mutta mikä jottei näin verottaja uskoo utopistisilta kuulostavat kulutuslupaukset sinisilmäisesti.

    Otin essimerkkinä tähän Volvon hybridin jottei kukaan pääse haukkumaan minua jotenkin muihin merkkkeihin nuivasti tai jopa halveeraavasti suhtautuvaksi. Derrick voikin sitten esitellä vastavuoroisesti BMW:n hybridin sieltähän löytyy kahta tapaa i8 lippulaivan ja perinteisen väliltä. Ja voihan NHB kaiken tietävänä tuoda esiin BMW:n hybridin erinomaisia ominaisuuksia jos niitä katsoo löytävänsä. Katsotaan miten käy. Koitetaan pysyä asiassa ja keskustellaan sivistyneesti vaikka se joskus tuntuukin hieman haasteelliselta.

      
  • tracktest:

    Tuodaan keskusteluun vähän myös tekniikkaa.

    ....BMW-munaskuiden lisäksi?

    Olisit nyt ihmeessä kopioinut tämän ja vetänyt mielestäsi viiltävät analyysit päälle. Eikö kantti riitä Kumppani?

    Tuo oli mahdollisesti myöhemmin tehty lisäys tekstiin, joka alunperin oli vain näin:

    Kumppani veikkaan että ajat vallankumouksellisella ranskalaisella autolla kuten muutkin vasemmistolaiset tai kommunistit täällä pohjantähden alla vai miten on?

    Minusta tuo on provosointia. Miksi sitten itse heittelet tällaista jeesustelua:
    Provosoinnin kyllä taidat, mutta en lähde näihin mukaan kuten ei kukaan muukaan järjissään oleva.

    Jos olet sitä mieltä, että makuasioista on turha kiistellä, niin miten on mahdollista, että sinä - palstan kovin poliisi tätä nykyä - kirjoittelet näin:
    Teissä Volvokuskeissa on yhteistä se, että omaa pitää kehua maasta taivaaseen ja haukkua muut merkit siinä sivussa mennen tullen kuin omastanne häpeää tuntien. Pätemisen tarve näkyy olevan ilmeinen, kun vaihtaa Volvoon.

    Minusta sinä yrität päteä BMW:n kanssa.

    Haluan asiallista keskustelua, mutta kun mukana on niitä jotka nauttivat vain provosoinnista ja keskustelujen sekoittamisesta niin joskus vaan on pistettävä paskanheitolle. Olen sellainen, että en pysty katsomaan läpi sormien vääryyttä enkä kiusaamista.

    Lopeta sitten kaksinaamaisuus, niin voit jotenkin palauttaa uskottavuuden tuohon sanomaasi! Tarkista asenteesi ja esille tuomasi näkökulmat, niin näet miten omahyväiseltä osaat kuulostaa. Pikkuinen raaputus pinnasta, niin johan se tupsahtaa esiin...

    Välillä kirjottelet tosiaan:
    Makuasioista on turha kiistellä näinhän se on.

    Ja tämä soppa lähti kuitenkin liikkeelle siitä, kun sinä kiehautit itsesi kun joku ei pitänyt BMW-munaskuista. Mieti nyt!

      
  • En näköjään osaa kirjoittaa ajatuksiani tarpeeksi selkeästi: en ole sanonut olevani pulassa liukkaalla kelillä Volvon hybridin kanssa vaan tulipa kirjoitettua omia ajatuksiani siitä, että koska yleensä lähden liikkeelle pure- tai hybridimoodilla pelkällä sähköllä, niin esim. kotipihalla, kun joudun pakittamaan pientä ylämäkeä, niin takapyörät sutaisevat jäisellä pihalla. Siitä muistuu mieleen entiset ajat, kun ajoin vajaavetoisella autolla. Nyt Volvon ajonhallinta käynnistää välittömästi etuvedon ja nelivedolla lähdetään liikkeelle. Ehtii vaan tulla tuo Deja vu kuin muistuttamaan, että nyt on ok auto alla vaikka ei olekaan jatkuvalla nelivedolla niin kuin edellinen. Lopulta oikeaa maasturia tarvitsee vain, jos aikoo todella ajaa maastossa. Pakko sinne ei ole mennä.

    TM:n testissäkin oli tuo "normikoe", että lähdetään rullilta vain yhden pyörän ollessa pitävällä pinnalla. Ja kaikki testin autot selvisivät siitä. Se riittää normiautoilijalle oikein hyvin.

    Edes (kaikki) "oikeiden maastureiden" valmistajat eivät enää tarjoa vakiona tasauspyörästöjen lukkoja vaan hoitavat asian kuten testin katumaastureissa eli pysäyttämällä sutivan pyörän jarrulla, jolloin momentti siirtyy kokonaan akselin toiselle pyörälle.

    Itse kun mietin, vaihdanko jatkuvan nelivedon Volvon hybridin voimalinjaan, niin ensin vähän epäillytti Volvon nelivedon toteutustapa, mutta loppujen lopuksi se on tällaisen tavis-kuskin käyttöön täysin ok.

    Akuston sijoittaminen kardaanitunneliin alas sen sijaan, että akut veisivät tilaa auton sisältä esim. tavaratilasta, osoittaa auton suunnittelijoilta taitoa arvottaa oikein valintoja eri vaihtoehtojen kesken.

    Volvossa ei ole kardaania eikä keskitasauspyörästöä, mutta on "näkymätön keskitasauspyörästön lukko" etu- ja takapyörien vedon välillä. Ei tarvita keskitasauspyörästöä elektronisesti säätyvällä momenttikytkimellä. Suorastaan nerokasta.

    Pure- eli eco-ajomoodista tarkennus: Pure-moodissa ajetaan pelkällä sähköllä niin kauan kuin sähkömoottorin akustossa on pistokkeella ladattua sähköä.

    Akuston kapasiteetti on 10,4kWh ja siitä n. 9,2kWh on se osuus, joka näkyy "sähkötankin mittarissa". Autossa on siis bensatankin mittari ja akun varaustason mittari.

    Sekä hybridi- että pure-moodissa auto käyttää pois tuon 9,2kWh ensin eli ajaa pelkällä sähköllä ellei kuski pyydä tehoa niin paljon, että polttomoottori pitää ottaa mukaan. Autossa pidetään siis koko ajan jemmassa n. 1kWh energiaa ja sähkömoottori on aina käytettävissä. Jos sähkömootoria käytetään esim. nelivedolla pitkän aikaa ja takaisin ladattava liike-energia ei riitä akun ylläpitämiseen, niin polttomoottorin ja vaihteiston välissä sijaitseva generaattori alkaa tuottaa sähkö tarpeen mukaan. Silloin tietysti bensan kulutus kasvaa, mutta neliveto ei hyydy. Eikä Power-moodi, jolla auto lähtee kuin raketti 407hv voimalla, vaikka painoa on sentään yli kaksi tonnia. Joku sanoi, että toisen merkkinen auto kiihtyy hyvin jo 280hv tehoilla. Good for you! Ei ota pois Volvolta mitään se tieto.

    Autohan ottaa myös talteen sähköenergiaa ja kun olet tutkaillut VolvoOnCall-sovelluksesta tilastoja, niin usein talteen otettu sähköenergia on lähes sama kuin kulutettu.

    Mittaristosta näkee, ajaako auto pelkästään sähköllä vai onko myös bensakone käynnissä. Vaikka pistokkeesta nyhdetty 9,2kWh on jo kokonaan käytetty ja sähkömittari näyttää tyhjää sähköajolle, niin silti auto ajaa pitkiä pätkiä pelkällä sähköllä käyttäen talteenotettua jemmasähköä.

    Pure-tilassa auto tekee omia säätöjään pienentääkseen energian kulutusta ja pure-tilaa voi käyttää myös bensalla ajettaessa.

    Olen huomannut,että jos hybridi-moodissa mittari näyttää esim. 30km jäljellä olevaa sähköajoa ja vaihtaa pure-moodiin, niin sähkösäde kasvaa n. 5km.

    Sanoin väärin, että en ymmärrä, miksi kukaan ostaa ei-hybridin. Täytyy lieventää ja sanoa, että ensinnäkin se koskee vain ensirekisteröintiä, koska silloin hybridiin saa runsaan varustelun selvästi pienemmällä rahalla kuin tavis-autoon. Ja toinen poikkeus on tietysti se, jos omasta suosikkiautosta ei löydy hybridiversiota.

    Olen ehdottomasti sitä mieltä, että hybridivoimalinjassa ei ole mitään huonompaa tavis-voimalinjaan nähden. Mutta etuja on. Tämän mielipiteen allekirjoitan toistaiseksi vain Volvon osalta, koska se on ainut merkki, josta minulla on kokemusta. Uskon kyllä, että sama asia toteutuu muillakin merkeillä.

      
  • Hieman täällä karkaa mopo käsistä tässä keskusteluissa. Onko mahdotonta pitää keskustelu edes hieman asiallisena ja jättää tuo sokea merkkivouhotus ja henkilöiden arvostelu hieman vähemmälle?

    Jos nyt itse tartun muutamaan kohtaan, joita jotkut mainitsivat.

    Toinen T8 Volvo-mies hehkutti ehkä hieman liikaakin, mikä ehkä ärsytti muita.

    GTmv valitti edelleen, että Volvo tehot menevät hukkaan, mutta eiväthän ne mene, koska T8 on nopeampi kuon T6 ja T8 on kaiken lisäksi Suomessa halvempi kuin T6. Volvo T8 varmasti on paljon painavampi kuin Alfa, mutta ei pelkästään hybriditekniikan vuoksi. Ja tuskin Alfa ihan yhtä nopea on kuin T8. Ja vaikka olisikin, niin Alfalla en voisi ajaa nollakulutuksella töihin.

    NBH kirjoitti nelivedosta ja sähkömoottorin suorituskyvystä ja jostain muustakin. Auton saa kytkettyä nelivetoiseksi, mutta tällöin ei tietenkään liikuta pelkällä sähköllä. Itse teen näin, jos on liukasta. No eipä ole ollut montaa kertaa liukasta tänä vuonna etelässä. Neliveto toimii muuten yllättävän hyvin, enkä huomaa liukkaalla mitään negatiivista eroa aikaisemmin ajamiini "tavallisiin" nelivetoihin. Tämä oli aluksi minulle ehkä Volvon suurin miinus GLC Mersuun verrattuna, joka olisi nelivetoinen pelkällä sähkölläkin ajettaessa.

    Sähkömoottorissa on vain 87 hv, mutta sillä pärjää aivan hyvin tavallisen kaupunki/taajamaliikenteen seassa. Jos olen jonossa, niin en voi kiihdyttää täysillä sähköllä ajaessani. Kertooko se sitten auton hyvyydestä, vai suomalaisen liikenteen hitaudesta, niin en tiedä. :) Jos moottoritielle liittyy, niin se alkaa jo käydä hermojen päälle pelkällä sähköllä.

    Jos kulutusta ajattelee, niin hybridin järkevyys riippuu tietenkin auton käytöstä. Itse voin ajaa lähes kaikki arkiajoni pelkällä sähköllä, mutta "tarvittaessa" on se reilut 400 kaakkia käytössä, joka on aika luksusta. En kuitenkaan ostanut hybridiä, olisi se ollut GLC tai tämä T8, varsinaisesti kulutuksen vuoksi, vaan samasta syystä kuin toinenkin kirjoittaja, eli auto on verotuksen vuoksi suorastaan halpa ominaisuuksiinsa verrattuna. Mitäs maksaisi lähes kaikilla herkuilla varustettu saman kokoluokan perinteinen "premiumauto", jonka suorituskyky vastaa T8 Volvoa tai edes GLC hybridiä. Audi SQ5 tulee ensimmäisenä kilpailijana mieleen....

      
  • Täytyy nostaa yksi pointti esille testistä:
    Ford on mukana Vignale-varustelullaan.

    Erittäin hyvä! Viis veisattakoon perinteisyyksistä jatkossakin!

      
  • Kiitokset HybridRulesille pitkästä kuvauksesta. Itselleni jäi kuitenkin vielä vähän epäselväksi se, että mitä tapahtuu silloi, kun Pure-tilassa takapyörät sutaisevat. Käynnistyykö polttomoottori ja jos se käynnistyy, niin kuinka pitkäksi aikaa?

    Itsekin pidän autoni hybridivoimalinjan toiminnasta, mutta on siinä selkeitä heikkouksiakin. Massaa voissa ladattavissa hybrideissä on kovin paljon, mikä vaikuttaa ajettavuuteen negatiivisesti ja kuluttaa teitä sekä renkaita. Ja kun on sekä polttomoottori- että sähköautotekniikka rakennettuna samoihin kuoriin, niin onhan se voimalinja todella kallis. Suomen autovero vähän parantaa hybridien kilpailukykyä rankaisemalla polttomoottoreita enemmän, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ladatava hybridi on hyvin kallis valmistaa.

      
  • Vastaan nyt toisen puolesta oman mielipiteeni. Ainakin hybridimoodissa neliveto käynnistyy melko nopeasti, mutta viivettä on kuitenkin sen verran, että nelivetokuskia se ärsyttää. Esimerkiksi mutkassa perä ehtii lähteä jo selvästi takavedon tyyliin alta, ennen kuin neliveto tulee mukaan. Aika nopeasti se polttis sitten taas sammuu. Pure moodilla en ole liukkaalla juuri ajellut, joten ehkä HybridRules kertoo enemmän siitä. Eiköhän se melko samoin toimi.

      
  • Kun takaveto luistaa, niin neliveto kytkeytyy eli polttomoottori käynnistyy saman tien. En ole mitannut aikaa kauanko bensokone käy, mutta sanoisin, että vajaan kilometrin matkan näillä keleillä. Kai se riippuu ulkolämpötilasta. Minulla on auto ulkona ja webasto lämmittää auton ennen liikkeelle lähtöä.

    Minä en ole mikään ekspertti vertailemaan autojen ajettavuutta. Minusta Volvo on vakaa ajettava, ei moitittavaa.

    Hybriditekniikka nostaa auton hintaa, mutta siinä Suomen verottaja ojentaa hybridin ostajalle auttavan kätensä ja rokottaa tavis-voimalinjaa sen verran enemmän, että hybridi ei enää olekaan kallis. Tai onko se nyt sitten "auttava" käsi, kun tekee toisesta kalliin j toisesta vielä kalliimman. Jos ensirekisteröintivero poistuisi kokonaan, niin kynnys hybridien ostamiseen kasvaisi kovasti.

    Toisaalta, jos ensirekisteröintivero poistuisi ja kauppiaat pitäisivät verottomat hinnat nykyisellään, niin johan autokanta muuttuisi toisen näköiseksi Suomen teillä.

    Mutta eiköhän valtio ohjaa verotuksella ihmisiä ostamaan vähäpäästöisiä autoja edelleen.

    Jos hauaa ajaa ilman, että täytyy koko ajan suunnitella, missä saa auton tankattua/ladattua, niin kyllä vielä vuosia sähkö-hybridi rules.

    Hybridiä voi käyttää myös ihan normaaliin tapaan bensaa tankkailemalla ja bensaa voi hakea vaikka kanisterilla, jos ei muista tankata. Paristojen kanssa olisi hankalampaa, ainakin tarvittaisiin isot taskut.

      
  • Jos hauaa ajaa ilman, että täytyy koko ajan suunnitella, missä saa auton tankattua/ladattua, niin kyllä vielä vuosia sähkö-hybridi rules.

    Noin siinä tapauksessa, että ajaa koko ajan pitkiä useiden satojen kilometrien siirtymiä. Tuollaiseen ajoon sähköauto on vielä haasteellinen valinta, mutta ei kyllä tuollaisella ajoprofiililla ole oikein mitään ajatusta ostaa kallista ladattavaa hybridiäkään. Itsellä suurin ero olisi sähköauton ja hybridin välillä, että nyt kun hybridiä pitää ladata 1-2 kertaa päivässä, niin sähköautoa voisi latailla esimerkikisi kerran viikossa.

      
  • Sanoisin paremminkin, että jos haluaa yleiskäyttöisen auton, niin sähkö-hybridi on hyvä. Ei tarvitse välttämättä suunnitella menojaan ja jos yllättäen pitää singahtaa matkojen päähän vaikka auto on juuri latauksessa, niin eikun piuha irti ja menoksi vaikka teboilin kautta.

    Mieluummin on niin, että jos on todennut ajavansa vain sähkökäytön säteen sallivia matkoja eikä ole tarvetta varautua pitkille matkoille tai on myös polttomoottoriauto käytettävissä vaikkapa perheen kakkosautona, niin silloin täyssähköauto lienee hyvä. Itse en halua olla jumissa lataustolpan kanssa vaan käyttäälatausta niin paljon kuin se on mahdollista. Esim öisin kotona ja päivällä työpaikalla. Rauhoittaa hermoja, kun tietää,että voi kuitenkin tarvittaessa lähteä tien päälle olipa sähkötankki tyhjä tai ei.

      
  • Tähän väliin otsikon aiheeseen liittyvä kommentti, jos sallitaan.

    Jokeri: "Testissä Ford saa pyyhkeitä ajettavuudesta ja ohjauksesta joka suhteessa, mutta väistökokeessa mennään suurimmalla nopeudella koe läpi!"

    Eiköhän ainakin osasyy Fordin ohjauksen moitteisiin löydy noista Vignale-varustuksen mukana pakkomyydyistä 20" renkaista. Nimittäin koeajossa (TM 17/2016) Titanium-varusteinen Edge sai 235/55 R19 rengastuksella kiitosta ohjauksen palautuksesta ja keskityksestä, samoin kuin ääritilannekäytöksestä. Toki ohjauksen jäykkyyttä maantieajossa moitittiin silloinkin, mutta uraherkkyydestä ei ainakaan koeajossa mainittu mitään. Vain täysjarrutuksessa moitittiin auton epämääräistä poljintuntoa ja sen sanottiin hakevan hieman suuntaansa.

      
  • NHB: "Ja Audi tarjosikin paljon muutakin lisäarvoa noihin verroikkeihin verrattuna. Audihan sai ominaisuuksista parhaat kokonaispisteet, mutta hinnat käänsivät loppujärjestyksen täsmälleen käänteiseksi ominaisuuksien paremmuusjärjestykseen nähden."

    Voitko laittaa vaikka muutamalla ranskalaisella viivalla ne asiat, joissa eroja suuntaan tai toiseen tuli? Josko noista saisi jonkinlaisen yleistyksen siitä, missä erot eri hintaisissa autoissa ovat.

    740 GLE: "Kaikkien tavaratila osoittaa jälleen kerran, että paljon kuljetustilaa tarvitsevalle samalle tekniikalle rakennettu perinteinen farkkumalli voi olla parempi vaihtoehto."

    Tätä asiaa olen ihmetellyt ja vaikka vastaavan hinta/tyyliluokan farkut otettaisiin testiin, ei tilanne yleisesti ottaen paljon paranisi. Vasta kun mennään pykälää arkisempaan kalustoon, alkaa käytännöllisyyttä löytyä. Seikka, jota minun on vaikea ymmärtää. Tilan ei pitäisi olla mistään ominaisuudesta pois ja kun kalliimpien autojen suunnitteluun ainakin pitäisi uhrata toinenkin ajatus, silti tulos on tämä. Siksi jos itse pitäisi tuollainen määrä rahaa autoon haaskata, katseet kohdistuisi ensimmäisenä Passat Alltrackiin. Tällä hetkellä Golf on huomattavasti kiinnostavampi. Sekin voittaa jokaisen testatuista kuljetuskykynsä osalta ja ero vain korostuu, kun tilat suhteutetaan ulkomittoihin. Testin katumaastureiden leveys on jo puhtaasti epäkäytännöllinen kaupungeissa ja kun pituuskin on ylemmän keskiluokan koossa ja korkeudesta vain haittaa suurimmalle osalle käyttäjiä, melko hankalaa kompromissia noissa yritetään. Golf ei ehkä ole yhtä hienostunut, mutta minulle riittävän hyvä.

    Onko iso tavaratila imagohaitta?

      
  • Taannoisessa TM:n katumaasturivertailussa (10/2005) oli ulkojäseninä mukana Lantikan Defender ja Ford Mondeon farkku, vieläpä etuvetoisena. Loppuarvostelussa Mondeo "voitti" vertailun ylivoimaisesti (ainoana viisi tähteä), vaikka maasto-ominaisuuksissa luonnollisesti jäikin hännille. Defender taas jäi ilman ainuttakaan tähteä maasto-ominaisuuksien ylivoimasta huolimatta.

    Tämäkin kertoo lähinnä siitä, että vertailuissa kannattaa ehdottomasti painottaa omia tarpeitaan. Eli jos todelliselle maastokäytölle ei ole tarvetta, ei ole välttämättä mitään järkeä ostaa "katumaasturia". Jollekin toiselle valintakriteeriksi taas riittää se, että autoon nouseminen on helpompaa, kuin autoon laskeutuminen. Mutta esim. ajo-ominaisuudet ja taloudellisuus eivät tiettävästi missään autossa parane maavaraa tai koria korottamalla. Jälkimmäisellä tavalla tila toki lisääntyy, mutta tuskin sen käyttökelpoisuus.

      
  • Itse ostin katumaasturin farkun sijaan koska:

    • vaihtelua (ensimmäinen maasturini)
    • tämän kokoluokan maasturiin on helppoa mennä sisään/ulostautua
    • Suomen tiet ovat niin surkeassa kunnossa ja joskus talven lumipöperökin saattaa yllättää, joten katumaasturin suuret renkaat, maavara ja jousitusmukavuus ovat ihan kivoja.

    En koe Volvoa millään tavoin vielä liian suurena kaupunkikäyttöönkään. Kamerat, tutkat, ym. auttavat pysäköinnissä niin paljon, että autoa on suorastaan helppoa käsitellä. Toisaalta vanha autoni oli jokseenkin saman kokoinen, vaikka ei ollutkaan maasturi.

      
  • tekstin mukaan Ford oli nopein väistökokeessa vain kevyellä kuormalla, kun lastia oli enemmän Alfa oli nopeampi, ihme ettei muuten minkäänlaisia mitattuja nopeuksia noista ole ko testissä. Jos muuten kiinnostaa noi väistökokeet/slalom niin espanjalaisia testejä löytyy youtubesta , noista näkee jotai suuntaa miten autot käyttäytyvät, tässä esim Alfa ja Audi näyttäs suorituvan nopeammin kuin Ford

    Audi Q5 2017

    Ford Edge 2016

    Jaguar F-PACE 2016

    Volvo XC60 2017

    Land Rover Discovery 2017

    Alfa Romeo Stelvio 2017

      
  • @HybridRules: kiitos kummastakin selvennyksestä, sekä Volvon sähköisen nelivedon toiminnan että hybridin valintakriteerin osalta. Kumpikin täsmennyksesi tekee järkeä.

    Mielipiteistä on turha väitellä, koska jokaisella on omansa, paitsi että näiltä osin ainakin minä olen myös kanssasi samaa mieltä.

      
  • Mikko-L: "jousitusmukavuus ovat ihan kivoja."

    Totta, mutta korin ja maavaran korottaminen ei jousitusmukavuutta paranna. Sen sijaan se aiheuttaa alustan suunnittelijoille lisää päänvaivaa.

    En koe Volvoa millään tavoin vielä liian suurena kaupunkikäyttöönkään. Kamerat, tutkat, ym. auttavat pysäköinnissä niin paljon, että autoa on suorastaan helppoa käsitellä. Toisaalta vanha autoni oli jokseenkin saman kokoinen, vaikka ei ollutkaan maasturi.

    Hyvä niin, mutta silti 1,9 m leveys on huono juttu esim. parkkipaikoilla verrattuna 10 cm kapeampiin autoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit