Tilaa yhdelle. Nissanin GT-R(X) on poikkeuksellinen tulevaisuuden ajoneuvo. KUVA: JAY MCNALLY MCNALLY MULTI MEDIA
Japanilainen Nissan antoi nuorelle suunnittelijalle vapaat kädet kehittää tulevaisuuden auto vuodelle 2050.
Miltä tuntuisi ryömiä pyörien päällä kulkevaan suksiboksiin, joka kiihtyisi nollasta sataan alta aikayksikön?
Jos ajatus viehättää, Nissanilla on vastaus valmiina. Yhtiön villi konseptiauto GT-R(X) koettelee kaikkia totunnaisuuden rajoja – ja ylittää ne mennen tullen.
Jo ajokin ulkomitat haastavat vanhan maailman mallit. Pituutta härpäkkeellä on vain 2,9 metriä, säkäkorkeuden limbotessa 1,5 metrin vaiheilla… hei, pääseekö tällä parkkipuomin alta – ilmaiseksi!
Ja sitten se muotokieli. Niin, tämä kajuutta karkottaa takavasemmalle kaikki vanhan liiton autodisainerit. X-kirjainta mukaileva kuljin kun muistuttaa erehdyttävästi lelulaatikosta karannutta rakennuspalikkaa.
Mutta se mikä autoestetiikassa hävitään, se villiksi äityvässä visioinnissa voitetaan. Tämä suksiboksi sujuttelee todellakin omia latujaan.
Omalaatuisen ulkomuodon taustalla on silti visu ajatus. Se lähtee jo kuljettajan ajoasennosta, joka poikkeaa täysin totutusta.
Vekottimeen vääntäydytään vatsalleen meritähtimäiseen x-asentoon, katse ajosuuntaan tähdättynä. Suunnittelija Jaebum Choi on alun perinkin halunnut haastaa perinteisen auton mallin.
GT-R(X) kun toimii eräänlaisena ihmiskehoa myötäilevänä kuorena, joka ”vedetään ylle” baanalle lähdettäessä. Emme siis enää välttämättä puhukaan puhdasverisestä autosta, vaan mobiilista, täyssähköisestä ulkoasusta.
”Yritin sovittaa tämän mahdollisimman tarkoin ihmisen ruumiinmittoihin, aivan kuin pitäisimme autoa yllämme”, suunnittelija Choi selittää kompaktin ajokin rakennetta.
Konsepti voi suunnittelija Choin mukaan toimia jopa paremmin kuin tavanomainen itseohjautuva ajoneuvo.
Pyörät on sijoitettu tämän futuristisen palttoon kulmiin. Niiden keskiöt on suunniteltu siten, että ne jäähdyttävät ajon aikana kuumentuvia renkaita.
Kaiken kukkuraksi auton voi tarvittaessa kiepauttaa 360 asteen liikkeeseen.
Mutta todella eksoottiseksi meno karkaa, kun ujuttaudutaan ajokin kajuuttaan. Pääsy aukeaa kantta raottamalla – vähän kuin sarkofagiin kurkistaisi.
Ja katso – täältähän puuttuvat tavanomaiset istuimet tykkänään.
Lähemmin tarkasteltuna jää kaipaamaan myös kojelautaa ja hallintalaitteita. Eipä hätää, kaiken tämän korvaa erikoisvalmisteinen kypärä, jonka kuljettaja tällää päähänsä.
Nyt kivutaankin kevyesti sille kuululle nekstille levelille. Kypärä nimittäin kytkee kuljettajan ajatukset ja reaktiot ajokin älyjärjestelmiin.
Ei kun töpseli ajoneuvon etukameraan, joka alkaa välittää kuljettajan silmiin myös virtuaalisen todellisuuden elementtejä.
Ja kyllä: tämän ajokin ohjaaminen ja hallinta voisi tulevaisuudessa tapahtua ajatuksen voimalla.
”Ajattelin kehitteleväni aivan uudenlaisen laitteen, joka ei varsinaisesti ole ajoneuvo vaan tila, jossa ihminen ja kone muuttuvat yhdeksi”, Choi kertoo.
Käyttövoimista ei ole tarjolla paljoakaan yksityiskohtia. Varmaa kuitenkin on, että kärryä liikuttavat ajatusta väkevämmät voimat. Tuskin ketään yllättää, että konseptista on kaavailtu tulevaisuuden supervoimaista sähköautoa.
Tätä tuskin näemme tuotannossa. Tuollainen matala 70-luvun kori akkujen päällä ei kuulosta hyvältä idealta. Sähköautolle turhat levityksetkin toimivat ainoastaan ilmajarruina. Suomessa peräkyllillä historic-raasereista haaveilevat eivät kovin montaa sähköäautoa osta ja merkittävämpien keskusten väki ostaa muuta designia. Kuolleena syntynyt idea.
Ensi perjantai-illalle on luvattu tänne eteläänkin kohtalaisia, yli 20 asteen pakkasia. Ajattelin tehdä omaksi ilokseni jotain ajotestejä, jotta saan vähän dataa kulutuksesta noissa oloissa.
Jos on mielessä jokin testattava asia, niin saa vinkata.
En aio lähteä ajamaan minnekään satojen kilometrien päähän (ellen keksi jotain järkevää syytä), mutta suunnitelmissa oli ajaa esim 100 km moottoritietä ja katsoa keskikulutusta. Lisäksi päivällä tulee luultavasti piipahdettua toimistolla, niin saa testattua arkiajon kulutuksia.
Ei hyvää päivää mikä hupilehti tämä TM on. Jalovaara kirjoittaa: Kiinan sähköautoissa piilee karmea ympäristöpommi - "llmastonmuutos pahenee merkittävästi"
Syy tähän TM:n mukaan on se, että sähköautot muka kuluttavat polttiksia enemmän energiaa... Noin niinku miten helvetissä Tekniikan Maailma voi olla noin kujalla julkaisunsa kaikkein kuumimmasta aihepiiristä?
Toiset TM:n sankarit ajelevat sähköautolla latureiden ohi ja sen jälkeen raportoivat, kuinka range menee nolliin ja jännittää.
TM:
Suuressa osassa kehittyneistä maista sähköautot saavat energiansa puhtaista lähteistä. Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Bloombergin aihetta käsittelevässä raportissa todetaan, että Yhdysvalloissa sähköauton ympäristövaikutukset jäävät puoleen perinteisten autojen vastaavista. Niissä osissa maata, joissa sähköä tuotetaan puhtaammin, vaikutukset ovat vielä vähäisemmät.
Kiinan tarina on toisenlainen. Applied Energy -tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50 prosentia enemmän kuin polttomoottoriauto – pääasiassa energiankulutuksensa ja valmistuksensa takia. Suurimpana syynä ovat tehtaiden käyttämä saastuttava energia.
Tämä on surullinen muistutus siitä, että sähkö ei ole ”puhdasta ainetta, joka tulee töpselistä”. Sähkö on ensin tuotettava, eikä kaikkea siitä saada valitettavasti hankittua puhtaalla vesi-, aurinko- tai tuulivoimalla
Kiina on globaalisti merkittävin yksittäinen ilmaston saastuttaja, joka kattoi viime vuonna 29 % kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Kiinan päästöt ovat olleet jo usean vuoden ajan suuremmat kuin Yhdysvaltojen ja EU:n päästöt yhteensä. Samaan aikaan kun OECD-maissa päästöt supistuvat, Kiinassa ne lisääntyvät edelleen – viime vuonnakin yli 3 % edellisestä vuodesta.
Noin 80 % Kiinan hiilidioksidipäästöistä on IEA:n mukaan peräisin kivihiilestä, joka on maan tärkein energialähde.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Ensi perjantai-illalle on luvattu tänne eteläänkin kohtalaisia, yli 20 asteen pakkasia. Ajattelin tehdä omaksi ilokseni jotain ajotestejä, jotta saan vähän dataa kulutuksesta noissa oloissa.
Jos on mielessä jokin testattava asia, niin saa vinkata.
En aio lähteä ajamaan minnekään satojen kilometrien päähän (ellen keksi jotain järkevää syytä), mutta suunnitelmissa oli ajaa esim 100 km moottoritietä ja katsoa keskikulutusta. Lisäksi päivällä tulee luultavasti piipahdettua toimistolla, niin saa testattua arkiajon kulutuksia.
Minä olen nyt la&su lähtenyt kotoa 80% akulla. Pakkasta on ollut -7 ... -11. Kumpanakin päivänä olen ajanut mökille, tehnyt siellä muutaman tunnin hommia ja ajanut takaisin. Mökkimatka on edestakaisin n. 84km. Perillä olen pitänyt Climaten Dog-moodissa n. puolituntia päivän aikana, että koira sai olla vähän lämpimämmässä auton perällä. 29 pinnaa meni akusta eli 29kWh. Eilen kävin ensin torireissun ja sitten mökkireissun ja annoin koiran lämmitellä pidempään mökin pihalla autossa. Matka kaikkiaan n. 90 km ja lämmitys päällä varmaan tunnin tai vähän yli. Akusta häipyi 40kWh.
Varsinaisen ajon aikana akun varaus aleni kotonta lämpimällä autolla lähtiessä n. 10kWh (menomatka).
Dog-mode taitaa kuluttaa kohtalaisen paljon sähköä, kun pitää lämpötilan yli 20 asteen. Taisi olla jopa 23 astetta osan aikaa.
Näillä pakkasilla auton keskikulutusnäyttö ei näyttänyt ajon aikana mitenkään erityisen korkeita lukemia.
En keksi mitään erityistä testattavaa asiaa, mutta jos saat jotenkin haarukoitua ajon aikaisen kulutuksen muutosta aikaisempaan, kun autossa on 20-22 asteen lämpö päällä.
@tracktest kirjoitti:
Kiina on globaalisti merkittävin yksittäinen ilmaston saastuttaja, joka kattoi viime vuonna 29 % kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Kiinan päästöt ovat olleet jo usean vuoden ajan suuremmat kuin Yhdysvaltojen ja EU:n päästöt yhteensä. Samaan aikaan kun OECD-maissa päästöt supistuvat, Kiinassa ne lisääntyvät edelleen – viime vuonnakin yli 3 % edellisestä vuodesta.
Noin 80 % Kiinan hiilidioksidipäästöistä on IEA:n mukaan peräisin kivihiilestä, joka on maan tärkein energialähde.
Tämä on yksi näkökulma. Pitää kuitenkin muistaa että Kiina on iso ja väkirikas maa, joten on luonnollista että kokonaispäästöt ovat suuret.
Henkilöä kohden Kiina päästää, lähteestä riippuen, saman verran tai vähemmän kuin Suomi tai EU, ja merkittävästi vähemmän kuin USA.
Tilastoa vääristää se että länsimaat ovat ulkoistaneet huomattavan määrän tuotantoaan Kiinaan. Päästöt näkyvät Kiinassa, vaikka kulutus tapahtuu lännessä
Se ei toki tarkoita että Kiinan päästöjen kasvu olisi millään mittarilla hyvä asia. Siellä kuitenkin panostetaan uusiutuviin merkittävästi, ja on varsin todennäköistä että sieltä tulee paljon "green techiä" lähivuosina myös länteen.
Kivihiilellä on suuri merkitys Kiinan energiaomavaraisuudessa sekä työllisyydessä. Kiinan kansallinen energiahallinto (National Energy Administration) lievensi uusien hiilikenttien hyväksymistä koskevia rajoituksia, ja koronakriisin jälkeinen elvytyspaketti sisältää merkittäviä investointeja uusiutuvan energian lisäksi myös kivihiileen. Ajatuksena on, että kun vanhoja saastuttavimpia laitoksia voidaan lakkauttaa ja tilalle rakennetaan uusia tehokkaita laitoksia, hiilen poltosta voi tulla vähäpäästöisempää. Tässä on yksi keskeinen ero länsimaalaiseen ilmastoajatteluun, jossa usko ”puhtaan hiilen” mahdollisuuksiin on vähäisempi.
@tracktest kirjoitti:
Kiina on globaalisti merkittävin yksittäinen ilmaston saastuttaja, joka kattoi viime vuonna 29 % kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Kiinan päästöt ovat olleet jo usean vuoden ajan suuremmat kuin Yhdysvaltojen ja EU:n päästöt yhteensä. Samaan aikaan kun OECD-maissa päästöt supistuvat, Kiinassa ne lisääntyvät edelleen – viime vuonnakin yli 3 % edellisestä vuodesta.
Noin 80 % Kiinan hiilidioksidipäästöistä on IEA:n mukaan peräisin kivihiilestä, joka on maan tärkein energialähde.
Tämä on yksi näkökulma. Pitää kuitenkin muistaa että Kiina on iso ja väkirikas maa, joten on luonnollista että kokonaispäästöt ovat suuret.
Henkilöä kohden Kiina päästää, lähteestä riippuen, saman verran tai vähemmän kuin Suomi tai EU, ja merkittävästi vähemmän kuin USA.
Tilastoa vääristää se että länsimaat ovat ulkoistaneet huomattavan määrän tuotantoaan Kiinaan. Päästöt näkyvät Kiinassa, vaikka kulutus tapahtuu lännessä
Se ei toki tarkoita että Kiinan päästöjen kasvu olisi millään mittarilla hyvä asia. Siellä kuitenkin panostetaan uusiutuviin merkittävästi, ja on varsin todennäköistä että sieltä tulee paljon "green techiä" lähivuosina myös länteen.
Ja pyörittelipä Kiinan päästöjä miten tahansa, niin silti TM:n höpinät ovat taas vain karkeaa väärinymmärrystä.
Applied Energy -tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50 prosentia enemmän kuin polttomoottoriauto
Kumpaako on uskominen, tiedelehteä vaiko NHB:n mutua.
Applied Energy -tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50 prosentia enemmän kuin polttomoottoriauto
Kumpaako on uskominen, tiedelehteä vaiko NHB:n mutua.
Quu onko tullut mieleen, että autoilla yleensä ajetaan myös. Vaikka joissakin Kiinan tehtaissa valmistuspäästöt ovatkin kenties tuon 50% enemmän niin mitä enemmän niillä sähköautoilla ajetaan polttomoottorisiin nähden niin sitä päästöttömimmiksi ne käyvät savuttajiin nähden. Nythän viime syksynä esim. Tesloja tuli Kiinan tehtaalta eurooppaan ja varmaan Suomeenkin niin onhan Suomen sähköpäästöillä päästöt murto osa savuttajista.
Mietitkö yleensä yhtään mitä lausuntoja kirjoittelet.
Mietitkö yleensä yhtään mitä lausuntoja kirjoittelet.
TM:
Suuressa osassa kehittyneistä maista sähköautot saavat energiansa puhtaista lähteistä. Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Tämä on surullinen muistutus siitä, että sähkö ei ole ”puhdasta ainetta, joka tulee töpselistä”. Sähkö on ensin tuotettava, eikä kaikkea siitä saada valitettavasti hankittua puhtaalla vesi-, aurinko- tai tuulivoimalla
Mietitkö yleensä yhtään mitä lausuntoja kirjoittelet.
TM:
Suuressa osassa kehittyneistä maista sähköautot saavat energiansa puhtaista lähteistä. Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Tämä on surullinen muistutus siitä, että sähkö ei ole ”puhdasta ainetta, joka tulee töpselistä”. Sähkö on ensin tuotettava, eikä kaikkea siitä saada valitettavasti hankittua puhtaalla vesi-, aurinko- tai tuulivoimalla
TEKSTI TONI JALOVAARA
Ei päästöjä pysy kukaan miettimällä päättelemään.
Sinunkin olisi jo viimein syytä huomata se, että Jalovaara ei vain ymmärtänyt, mitä Cradle-to-gate tarkoittaa ja siksi virheellisesti väittää sähköautojen energiankulutusta suuremmaksi. Tuolla termillä viitataan päästöihin raaka-aineiden luohinnasta valmiiseen autoon tehtaan portilla. Tuohon asti sähköautot tosiaan kuluttavat enemmän energiaa, aivan kuten kaikki jo tietävätkin. Tilanne muuttuu kuitenkin sen jälkeen, ja sähköautojen elinkaaripäästöt ovat lopulta pienemmät, koska käytön aikaiset päästöt dominoivat kuviota.
@NHB kirjoitti:
Tilanne muuttuu kuitenkin sen jälkeen, ja sähköautojen elinkaaripäästöt ovat lopulta pienemmät, koska käytön aikaiset päästöt dominoivat kuviota.
Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
@NHB kirjoitti:
Tilanne muuttuu kuitenkin sen jälkeen, ja sähköautojen elinkaaripäästöt ovat lopulta pienemmät, koska käytön aikaiset päästöt dominoivat kuviota.
Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Ymmärrätkö, siis Kiinassa ladattavat.
Tuo väite on nimenomaan väärä. Se tutkimus, johon Jalovaara väitteensä perustaa, ei ota kantaa käytön aikaisiin päästöihin, vaan se ottaa kantaa vain nimensä mukaisesti autotehtaan portille asti. Jos hölynpöly maistuu sulle, niin ime toki itsesi täyteen Jalovaarafaktaa.
Ja portin jälkeenkin sähkö tuotetaan: Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan.
Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.
Hiilivoimalat
28.3.2019Päivitetty 28.3.2019
Voimala-ala lisäisi kapasiteettia reippaasti
Kiinan voimala-alan vaikutusvaltainen etujärjestö esitti tässä kuussa, että Kiina kasvattaisi hiilivoimalakapasiteettinsa 1 300 gigawattiin vuoteen 2030 mennessä.
Tämä olisi peräti 30 prosentin lisäys nykykapasiteettiin verrattuna. Lisäys olisi suurempi kuin koko Yhdysvaltain nykyinen hiilivoimalakapasiteetti.
@_Quu kirjoitti:
Ja portin jälkeenkin sähkö tuotetaan: Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan.
Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.
Maailma ja Kiina ovat yksinkertaisia, jos näin haluaa ajatella. Kiina on valtava maa, johon mahtuu paljon tekemistä. Luetellaan muutamia hiilivoimaloiden lisäksi
Kiina tuottaa yli kolmanneksen maailman tuulivoimaturbiineista
Kiina teki yli kaksi kertaa enemmän uusiutuvan energian tutkimusta kuin Yhdysvallat vuonna 2019
Kiina lisäsi aurinkoenergiaa vuonna 2019 enemmän kuin EU ja Yhdysvallat yhteensä
Kiinan offshore-tuulivoimainvestoinnit 2020 ovat suuremmat kuin koko muun maailman yhteensä.
Kiinan tuotannon avulla aurinkopaneelien hinnat ovat pudonneet yli 80% kymmenessä vuodessa
Kiinassa on suunnitteilla uusi Teslan Supercharger-tehdas, joka voi tuottaa 10 000 laturia vuodessa
Kiinassa 7% tuulivoimasta menee hukkaan huonon runkoverkon vuoksi
Tuosta offshore-tuulesta kirjoitti myös TM, kun sillä pystyttäisiin tuottamaan koko maailman sähköntuotanto. Nyt täytyy muistaa, että tuuliteknologian käyttöä koko maailmassa rajoittaa ainoastaan sähkön hinta. Kun sähkön hinta on niin alhaalla, pääomia vaativia tuulivoiman investointeja ei haluta Suomessakaan aloittaa. Kun Kiina pääsee tuotannossa samaan vauhtiin kuin aurinkopaneeleissa, hinnat laskevat nopeasti, pääomia ei tarvita enää niin paljon ja koko maailmassa tapahtuu energiajärjestelmässä liikettä nopeasti.
Kiinaa voi syyttää monesta asiasta - ennenkaikkea nopea talouskasvu aiheuttaa tarpeen kasvattaa energiantuotantoa nopeasti kaikilla tuotantomuodoilla. Kun EU ja ennenkaikkea Suomi on enemmän taantuva talous ja sähkönkulutus on pienentynyt viime vuosina, on helpompaa kääntää energiajärjestelmää moderniksi kiinalaisella uusiutuvan energian teknologialla.
Niin, Kiinassa valmistettua elektroniikkaa ja muuta tuotetta on joka taloudessa, se ei tee kuitenkaan Kiinassa valistetusta ja sillä ladattavasta sähköautosta tiedelehden raportin mukaan puhtaampaa.
Se onkin sitten oma juttunsa miten tuotettua sähköä esim. aurinkopaneelientehdas käyttää.
HS
Kiina pystyy kyllä investoimaan valtavasti uusiutuvaan energiaan, mutta sen on vaikea löytää korvaavaa työtä ja toimeentuloa savupiipputeollisuuden maakuntiin.
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
@Herbert kirjoitti:
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
Talviauto 2021-vertailussa se toivottavasti selviää.
@_Quu kirjoitti:
Ja portin jälkeenkin sähkö tuotetaan: Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan.
Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.
Hiilivoimalat
28.3.2019Päivitetty 28.3.2019
Voimala-ala lisäisi kapasiteettia reippaasti
Kiinan voimala-alan vaikutusvaltainen etujärjestö esitti tässä kuussa, että Kiina kasvattaisi hiilivoimalakapasiteettinsa 1 300 gigawattiin vuoteen 2030 mennessä.
Tämä olisi peräti 30 prosentin lisäys nykykapasiteettiin verrattuna. Lisäys olisi suurempi kuin koko Yhdysvaltain nykyinen hiilivoimalakapasiteetti.
Ne ei vissiin kovin pitkäikäisiä ole nuo hiilivoimalat, kun 2050 mennessä suurin osa pitäis olla jo kuopattuna - kun Kiinan suunniteltuihin ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää että silloin (siis v. 2050) yli 85% tuotetaan jo uusiutuvasti ydinvoimalla. https://www.hs.fi/tiede/art-2000007647922.html
Kiinassa on todellakin skarppaamisenvaraa, eikä Kiinalaiset jää nykytilaan kehityksessä, ja tilanteen kolmenkymmenvuodenpäästä, no sen näkee kuka näkee aikanaan.
@Herbert kirjoitti:
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
Talviauto 2021-vertailussa se toivottavasti selviää.
@Herbert kirjoitti:
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
Tuo laskennallinen kulutus on jo ajettu 5 asteessa. Mazdassa taitaa olla vielä lämpöpumppukin, niin ei kulutus nyt enä aivan valtavasti tuosta enää nouse. Toki äärimmäisissä olosuhteissa voi kulua mitä vain ja nopeuskin aina vaikuttaa.
Ajoikohan TM draamajatkosarjassa Teslallakin saman 260 kilometriä lataamatta ja välipysäyksessä.
Kyllä, mutta vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin hiilellä, niin energiaa sähköauto käyttää portin jälkeen vähemmän kuin polttomoottoriauto.
Ja sen energian tuotanto ja autonvalmistus akkuineen tekee sen elinkaarikulutuksen.
Herra
Petteri Taalas on Maailman ilmatieteen järjestö WMO:n pääsihteeri – kenties vaikutusvaltaisin suomalainen kansainvälisen ilmastokeskustelun näkökulmasta.
Totesi aamu TV:ssä turha taistella pikkuasioista riittää kun kaikki fossilinen polttoaineen käyttö lopetetaan kivihiili, öljy, bensa, diesel ja maakaasu niin pääsemme ilmastotavoitteeseen.
Taalas muistuttaa, että maailman hiilidioksidipäästöistä 90 prosenttia tulee kivihiilen, öljyn ja maakaasun käytöstä. Keskeistä ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on näistä fossiilisista energianlähteistä eroon pääseminen ja sen pitäisi Taalaksen mielestä olla myös ilmastokeskustelun johtava teema.
Suomessa myös turpeen käytöstä energiantuotannossa ja siirtyä uusiutuviin energiamuotoihin: tuuleen, aurinkoon, ydinvoimaan ja myös bioenergiaa voidaan tietyssä mitassa hyödyntää, listaa Taalas.
Eli autot tulevat lähitulevaisuudessa kulkemaan sähköllä käytännössä.
Kyllä, mutta vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin hiilellä, niin energiaa sähköauto käyttää portin jälkeen vähemmän kuin polttomoottoriauto.
Ja sen energian tuotanto ja autonvalmistus akkuineen tekee sen elinkaarikulutuksen.
Ei tee. TM poimi energiankulutuksen tutkimuksesta, jossa tutkittiin vain päästöjä tehtaan portille asti. Jos et tajua tuota, niin elä sitten kuplassasi. En viitsi jankata enää näin yksinkertaisesta faktasta.
Sarkofagi, suksiboksi, sähköauto? – Hullunrohkeaa konseptikärryä kuljettaa sähkö ja ohjaa ajatus
https://images.almatalent.fi/570x/https://assets.almatalent.fi/image/f41ccf44-3722-5f94-8cef-5ad14e7a517e
Tilaa yhdelle. Nissanin GT-R(X) on poikkeuksellinen tulevaisuuden ajoneuvo. KUVA: JAY MCNALLY MCNALLY MULTI MEDIA
Japanilainen Nissan antoi nuorelle suunnittelijalle vapaat kädet kehittää tulevaisuuden auto vuodelle 2050.
Miltä tuntuisi ryömiä pyörien päällä kulkevaan suksiboksiin, joka kiihtyisi nollasta sataan alta aikayksikön?
Jos ajatus viehättää, Nissanilla on vastaus valmiina. Yhtiön villi konseptiauto GT-R(X) koettelee kaikkia totunnaisuuden rajoja – ja ylittää ne mennen tullen.
Jo ajokin ulkomitat haastavat vanhan maailman mallit. Pituutta härpäkkeellä on vain 2,9 metriä, säkäkorkeuden limbotessa 1,5 metrin vaiheilla… hei, pääseekö tällä parkkipuomin alta – ilmaiseksi!
Ja sitten se muotokieli. Niin, tämä kajuutta karkottaa takavasemmalle kaikki vanhan liiton autodisainerit. X-kirjainta mukaileva kuljin kun muistuttaa erehdyttävästi lelulaatikosta karannutta rakennuspalikkaa.
Mutta se mikä autoestetiikassa hävitään, se villiksi äityvässä visioinnissa voitetaan. Tämä suksiboksi sujuttelee todellakin omia latujaan.
Omalaatuisen ulkomuodon taustalla on silti visu ajatus. Se lähtee jo kuljettajan ajoasennosta, joka poikkeaa täysin totutusta.
Vekottimeen vääntäydytään vatsalleen meritähtimäiseen x-asentoon, katse ajosuuntaan tähdättynä. Suunnittelija Jaebum Choi on alun perinkin halunnut haastaa perinteisen auton mallin.
GT-R(X) kun toimii eräänlaisena ihmiskehoa myötäilevänä kuorena, joka ”vedetään ylle” baanalle lähdettäessä. Emme siis enää välttämättä puhukaan puhdasverisestä autosta, vaan mobiilista, täyssähköisestä ulkoasusta.
”Yritin sovittaa tämän mahdollisimman tarkoin ihmisen ruumiinmittoihin, aivan kuin pitäisimme autoa yllämme”, suunnittelija Choi selittää kompaktin ajokin rakennetta.
Konsepti voi suunnittelija Choin mukaan toimia jopa paremmin kuin tavanomainen itseohjautuva ajoneuvo.
Pyörät on sijoitettu tämän futuristisen palttoon kulmiin. Niiden keskiöt on suunniteltu siten, että ne jäähdyttävät ajon aikana kuumentuvia renkaita.
Kaiken kukkuraksi auton voi tarvittaessa kiepauttaa 360 asteen liikkeeseen.
Mutta todella eksoottiseksi meno karkaa, kun ujuttaudutaan ajokin kajuuttaan. Pääsy aukeaa kantta raottamalla – vähän kuin sarkofagiin kurkistaisi.
Ja katso – täältähän puuttuvat tavanomaiset istuimet tykkänään.
Lähemmin tarkasteltuna jää kaipaamaan myös kojelautaa ja hallintalaitteita. Eipä hätää, kaiken tämän korvaa erikoisvalmisteinen kypärä, jonka kuljettaja tällää päähänsä.
Nyt kivutaankin kevyesti sille kuululle nekstille levelille. Kypärä nimittäin kytkee kuljettajan ajatukset ja reaktiot ajokin älyjärjestelmiin.
Ei kun töpseli ajoneuvon etukameraan, joka alkaa välittää kuljettajan silmiin myös virtuaalisen todellisuuden elementtejä.
Ja kyllä: tämän ajokin ohjaaminen ja hallinta voisi tulevaisuudessa tapahtua ajatuksen voimalla.
”Ajattelin kehitteleväni aivan uudenlaisen laitteen, joka ei varsinaisesti ole ajoneuvo vaan tila, jossa ihminen ja kone muuttuvat yhdeksi”, Choi kertoo.
Käyttövoimista ei ole tarjolla paljoakaan yksityiskohtia. Varmaa kuitenkin on, että kärryä liikuttavat ajatusta väkevämmät voimat. Tuskin ketään yllättää, että konseptista on kaavailtu tulevaisuuden supervoimaista sähköautoa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/64b33587-6497-4c4f-9e7e-fd59605d963d?ref=ampparit:bc84
Tätä tuskin näemme tuotannossa. Tuollainen matala 70-luvun kori akkujen päällä ei kuulosta hyvältä idealta. Sähköautolle turhat levityksetkin toimivat ainoastaan ilmajarruina. Suomessa peräkyllillä historic-raasereista haaveilevat eivät kovin montaa sähköäautoa osta ja merkittävämpien keskusten väki ostaa muuta designia. Kuolleena syntynyt idea.
Ensi perjantai-illalle on luvattu tänne eteläänkin kohtalaisia, yli 20 asteen pakkasia. Ajattelin tehdä omaksi ilokseni jotain ajotestejä, jotta saan vähän dataa kulutuksesta noissa oloissa.
Jos on mielessä jokin testattava asia, niin saa vinkata.
En aio lähteä ajamaan minnekään satojen kilometrien päähän (ellen keksi jotain järkevää syytä), mutta suunnitelmissa oli ajaa esim 100 km moottoritietä ja katsoa keskikulutusta. Lisäksi päivällä tulee luultavasti piipahdettua toimistolla, niin saa testattua arkiajon kulutuksia.
Ei hyvää päivää mikä hupilehti tämä TM on. Jalovaara kirjoittaa: Kiinan sähköautoissa piilee karmea ympäristöpommi - "llmastonmuutos pahenee merkittävästi"
Syy tähän TM:n mukaan on se, että sähköautot muka kuluttavat polttiksia enemmän energiaa... Noin niinku miten helvetissä Tekniikan Maailma voi olla noin kujalla julkaisunsa kaikkein kuumimmasta aihepiiristä?
Toiset TM:n sankarit ajelevat sähköautolla latureiden ohi ja sen jälkeen raportoivat, kuinka range menee nolliin ja jännittää.
TM:
Suuressa osassa kehittyneistä maista sähköautot saavat energiansa puhtaista lähteistä. Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Bloombergin aihetta käsittelevässä raportissa todetaan, että Yhdysvalloissa sähköauton ympäristövaikutukset jäävät puoleen perinteisten autojen vastaavista. Niissä osissa maata, joissa sähköä tuotetaan puhtaammin, vaikutukset ovat vielä vähäisemmät.
Kiinan tarina on toisenlainen. Applied Energy -tiedelehdessä julkaistun paikallisen tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettu sähköauto pahentaa kasvihuoneilmiötä 50 prosentia enemmän kuin polttomoottoriauto – pääasiassa energiankulutuksensa ja valmistuksensa takia. Suurimpana syynä ovat tehtaiden käyttämä saastuttava energia.
Tämä on surullinen muistutus siitä, että sähkö ei ole ”puhdasta ainetta, joka tulee töpselistä”. Sähkö on ensin tuotettava, eikä kaikkea siitä saada valitettavasti hankittua puhtaalla vesi-, aurinko- tai tuulivoimalla
TEKSTI TONI JALOVAARA
Kiina on globaalisti merkittävin yksittäinen ilmaston saastuttaja, joka kattoi viime vuonna 29 % kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Kiinan päästöt ovat olleet jo usean vuoden ajan suuremmat kuin Yhdysvaltojen ja EU:n päästöt yhteensä. Samaan aikaan kun OECD-maissa päästöt supistuvat, Kiinassa ne lisääntyvät edelleen – viime vuonnakin yli 3 % edellisestä vuodesta.
Noin 80 % Kiinan hiilidioksidipäästöistä on IEA:n mukaan peräisin kivihiilestä, joka on maan tärkein energialähde.
Minä olen nyt la&su lähtenyt kotoa 80% akulla. Pakkasta on ollut -7 ... -11. Kumpanakin päivänä olen ajanut mökille, tehnyt siellä muutaman tunnin hommia ja ajanut takaisin. Mökkimatka on edestakaisin n. 84km. Perillä olen pitänyt Climaten Dog-moodissa n. puolituntia päivän aikana, että koira sai olla vähän lämpimämmässä auton perällä. 29 pinnaa meni akusta eli 29kWh. Eilen kävin ensin torireissun ja sitten mökkireissun ja annoin koiran lämmitellä pidempään mökin pihalla autossa. Matka kaikkiaan n. 90 km ja lämmitys päällä varmaan tunnin tai vähän yli. Akusta häipyi 40kWh.
Varsinaisen ajon aikana akun varaus aleni kotonta lämpimällä autolla lähtiessä n. 10kWh (menomatka).
Dog-mode taitaa kuluttaa kohtalaisen paljon sähköä, kun pitää lämpötilan yli 20 asteen. Taisi olla jopa 23 astetta osan aikaa.
Näillä pakkasilla auton keskikulutusnäyttö ei näyttänyt ajon aikana mitenkään erityisen korkeita lukemia.
En keksi mitään erityistä testattavaa asiaa, mutta jos saat jotenkin haarukoitua ajon aikaisen kulutuksen muutosta aikaisempaan, kun autossa on 20-22 asteen lämpö päällä.
Tämä on yksi näkökulma. Pitää kuitenkin muistaa että Kiina on iso ja väkirikas maa, joten on luonnollista että kokonaispäästöt ovat suuret.
Henkilöä kohden Kiina päästää, lähteestä riippuen, saman verran tai vähemmän kuin Suomi tai EU, ja merkittävästi vähemmän kuin USA.
Tilastoa vääristää se että länsimaat ovat ulkoistaneet huomattavan määrän tuotantoaan Kiinaan. Päästöt näkyvät Kiinassa, vaikka kulutus tapahtuu lännessä
Se ei toki tarkoita että Kiinan päästöjen kasvu olisi millään mittarilla hyvä asia. Siellä kuitenkin panostetaan uusiutuviin merkittävästi, ja on varsin todennäköistä että sieltä tulee paljon "green techiä" lähivuosina myös länteen.
Kivihiilellä on suuri merkitys Kiinan energiaomavaraisuudessa sekä työllisyydessä. Kiinan kansallinen energiahallinto (National Energy Administration) lievensi uusien hiilikenttien hyväksymistä koskevia rajoituksia, ja koronakriisin jälkeinen elvytyspaketti sisältää merkittäviä investointeja uusiutuvan energian lisäksi myös kivihiileen. Ajatuksena on, että kun vanhoja saastuttavimpia laitoksia voidaan lakkauttaa ja tilalle rakennetaan uusia tehokkaita laitoksia, hiilen poltosta voi tulla vähäpäästöisempää. Tässä on yksi keskeinen ero länsimaalaiseen ilmastoajatteluun, jossa usko ”puhtaan hiilen” mahdollisuuksiin on vähäisempi.
Ladattava akkuauto on jo vanhanaikaista, luonnonvarat tuhoavaa tekniikkaa
Ja pyörittelipä Kiinan päästöjä miten tahansa, niin silti TM:n höpinät ovat taas vain karkeaa väärinymmärrystä.
Kumpaako on uskominen, tiedelehteä vaiko NHB:n mutua.
Quu onko tullut mieleen, että autoilla yleensä ajetaan myös. Vaikka joissakin Kiinan tehtaissa valmistuspäästöt ovatkin kenties tuon 50% enemmän niin mitä enemmän niillä sähköautoilla ajetaan polttomoottorisiin nähden niin sitä päästöttömimmiksi ne käyvät savuttajiin nähden. Nythän viime syksynä esim. Tesloja tuli Kiinan tehtaalta eurooppaan ja varmaan Suomeenkin niin onhan Suomen sähköpäästöillä päästöt murto osa savuttajista.
Mietitkö yleensä yhtään mitä lausuntoja kirjoittelet.
TM:
Suuressa osassa kehittyneistä maista sähköautot saavat energiansa puhtaista lähteistä. Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Tämä on surullinen muistutus siitä, että sähkö ei ole ”puhdasta ainetta, joka tulee töpselistä”. Sähkö on ensin tuotettava, eikä kaikkea siitä saada valitettavasti hankittua puhtaalla vesi-, aurinko- tai tuulivoimalla
TEKSTI TONI JALOVAARA
Ei päästöjä pysy kukaan miettimällä päättelemään.
https://www.maailma.net/nakokulmat/sahkoautot-yleistyvat-mutta-niiden-akkujen-tuotantoon-liittyy-suuria-ongelmia
Sinunkin olisi jo viimein syytä huomata se, että Jalovaara ei vain ymmärtänyt, mitä Cradle-to-gate tarkoittaa ja siksi virheellisesti väittää sähköautojen energiankulutusta suuremmaksi. Tuolla termillä viitataan päästöihin raaka-aineiden luohinnasta valmiiseen autoon tehtaan portilla. Tuohon asti sähköautot tosiaan kuluttavat enemmän energiaa, aivan kuten kaikki jo tietävätkin. Tilanne muuttuu kuitenkin sen jälkeen, ja sähköautojen elinkaaripäästöt ovat lopulta pienemmät, koska käytön aikaiset päästöt dominoivat kuviota.
Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Lopputulos on nurinkurinen, sillä kiinalaiset sähköautot kuluttavat elinkaarensa aikana enemmän energiaa kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottoriset ajoneuvot.
Ymmärrätkö, siis Kiinassa ladattavat.
Tuo väite on nimenomaan väärä. Se tutkimus, johon Jalovaara väitteensä perustaa, ei ota kantaa käytön aikaisiin päästöihin, vaan se ottaa kantaa vain nimensä mukaisesti autotehtaan portille asti. Jos hölynpöly maistuu sulle, niin ime toki itsesi täyteen Jalovaarafaktaa.
Ja portin jälkeenkin sähkö tuotetaan: Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan.
Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voimalahankkeiden rakentamisen. Kiinan voimala-ala esittää kapasiteetin kasvattamista edelleen.
Hiilivoimalat
28.3.2019Päivitetty 28.3.2019
Voimala-ala lisäisi kapasiteettia reippaasti
Kiinan voimala-alan vaikutusvaltainen etujärjestö esitti tässä kuussa, että Kiina kasvattaisi hiilivoimalakapasiteettinsa 1 300 gigawattiin vuoteen 2030 mennessä.
Tämä olisi peräti 30 prosentin lisäys nykykapasiteettiin verrattuna. Lisäys olisi suurempi kuin koko Yhdysvaltain nykyinen hiilivoimalakapasiteetti.
Maailma ja Kiina ovat yksinkertaisia, jos näin haluaa ajatella. Kiina on valtava maa, johon mahtuu paljon tekemistä. Luetellaan muutamia hiilivoimaloiden lisäksi
Tuosta offshore-tuulesta kirjoitti myös TM, kun sillä pystyttäisiin tuottamaan koko maailman sähköntuotanto. Nyt täytyy muistaa, että tuuliteknologian käyttöä koko maailmassa rajoittaa ainoastaan sähkön hinta. Kun sähkön hinta on niin alhaalla, pääomia vaativia tuulivoiman investointeja ei haluta Suomessakaan aloittaa. Kun Kiina pääsee tuotannossa samaan vauhtiin kuin aurinkopaneeleissa, hinnat laskevat nopeasti, pääomia ei tarvita enää niin paljon ja koko maailmassa tapahtuu energiajärjestelmässä liikettä nopeasti.
Kiinaa voi syyttää monesta asiasta - ennenkaikkea nopea talouskasvu aiheuttaa tarpeen kasvattaa energiantuotantoa nopeasti kaikilla tuotantomuodoilla. Kun EU ja ennenkaikkea Suomi on enemmän taantuva talous ja sähkönkulutus on pienentynyt viime vuosina, on helpompaa kääntää energiajärjestelmää moderniksi kiinalaisella uusiutuvan energian teknologialla.
Niin, Kiinassa valmistettua elektroniikkaa ja muuta tuotetta on joka taloudessa, se ei tee kuitenkaan Kiinassa valistetusta ja sillä ladattavasta sähköautosta tiedelehden raportin mukaan puhtaampaa.
Se onkin sitten oma juttunsa miten tuotettua sähköä esim. aurinkopaneelientehdas käyttää.
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
Talviauto 2021-vertailussa se toivottavasti selviää.
Ne ei vissiin kovin pitkäikäisiä ole nuo hiilivoimalat, kun 2050 mennessä suurin osa pitäis olla jo kuopattuna - kun Kiinan suunniteltuihin ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää että silloin (siis v. 2050) yli 85% tuotetaan jo uusiutuvasti ydinvoimalla.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000007647922.html
Kiinassa on todellakin skarppaamisenvaraa, eikä Kiinalaiset jää nykytilaan kehityksessä, ja tilanteen kolmenkymmenvuodenpäästä, no sen näkee kuka näkee aikanaan.
Kyllä, mutta vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin hiilellä, niin energiaa sähköauto käyttää portin jälkeen vähemmän kuin polttomoottoriauto.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviautovertailu-260-km-toimintamatka-ei-ole-lapihuutojuttu-isoakkuisellekaan-sahkoautolle-lapin-talvessa-osa-vertailuautoista-piiputti-jo-matkan-puolivalissa/
130km tienoille CX-30 range taisi asettua.
Tuo laskennallinen kulutus on jo ajettu 5 asteessa. Mazdassa taitaa olla vielä lämpöpumppukin, niin ei kulutus nyt enä aivan valtavasti tuosta enää nouse. Toki äärimmäisissä olosuhteissa voi kulua mitä vain ja nopeuskin aina vaikuttaa.
Ajoikohan TM draamajatkosarjassa Teslallakin saman 260 kilometriä lataamatta ja välipysäyksessä.
Ja sen energian tuotanto ja autonvalmistus akkuineen tekee sen elinkaarikulutuksen.
Herra
Petteri Taalas on Maailman ilmatieteen järjestö WMO:n pääsihteeri – kenties vaikutusvaltaisin suomalainen kansainvälisen ilmastokeskustelun näkökulmasta.
Totesi aamu TV:ssä turha taistella pikkuasioista riittää kun kaikki fossilinen polttoaineen käyttö lopetetaan kivihiili, öljy, bensa, diesel ja maakaasu niin pääsemme ilmastotavoitteeseen.
Taalas muistuttaa, että maailman hiilidioksidipäästöistä 90 prosenttia tulee kivihiilen, öljyn ja maakaasun käytöstä. Keskeistä ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on näistä fossiilisista energianlähteistä eroon pääseminen ja sen pitäisi Taalaksen mielestä olla myös ilmastokeskustelun johtava teema.
Suomessa myös turpeen käytöstä energiantuotannossa ja siirtyä uusiutuviin energiamuotoihin: tuuleen, aurinkoon, ydinvoimaan ja myös bioenergiaa voidaan tietyssä mitassa hyödyntää, listaa Taalas.
Eli autot tulevat lähitulevaisuudessa kulkemaan sähköllä käytännössä.
Ei tee. TM poimi energiankulutuksen tutkimuksesta, jossa tutkittiin vain päästöjä tehtaan portille asti. Jos et tajua tuota, niin elä sitten kuplassasi. En viitsi jankata enää näin yksinkertaisesta faktasta.