Juuri nyt: "Tämä tietää dieselmoottoreiden kuolemaa" – kova EU-päätös vei Volkswagenilta viimeisen o

213 kommenttia
123468
  • Muistan ajan, jolloin TM:ssä tuotiin esiin päivän tekniikasta parasta tietoa asiapohjalta. Silloin luin noita juttuja mielenkiinnolla ja opin niistä asioita. Minua häiritsee tuntuvasti se, että tuo on vain historiaa ja nyt keskitytään vahvistamaan kaikkia sähköautoihin liittyviä ennakkoluuloja. Tämän päivän sähköautoilutarina on taas hyvä esimerkki tuosta.

    "Ajoin Teslalla ”supernopealle” latausasemalle – Kilowattitunnin hinnaksi tuli järkyttävä 1,74 euroa"

    Järkyttävää, kammottavaa, hirveää... Tämähän on kuin suoraan sensaatiolehdistön kynästä. Hakemalla on haettu sellainen sähköauton käyttötilanne, josta saa sensaatiootsikon, mutta kukaan Teslalla ajava ei noin toimisi. Menneiden vuosikymmenien TM olisi pyrkinyt kertomaan siitä, miten sähköautoa kannattaa ladata, mutta nyt haetaan klikkauksia uutisoimalla mahdollisimman järjetöntä käyttötapaa. Miksi ei uutisoitu, kuinka Teslan omalla laturilla akut lämmitettyinä lataus toimii nopeasti ja kätevästi? Tämähän on sitä tietoa, mitä sähköautojen käyttäjät tarvitsevat.

    Tilanne on kääntynyt niin, että jos haluaa nähdä asiantuntevia ja informatiivisia juttuja, niin kannattaa unohtaa TM ja katsella vaikka Youtubesta harrastajien tekemiä esittelyitä/testejä.

      3
  • "Ajoin Teslalla ”supernopealle” latausasemalle – Kilowattitunnin hinnaksi tuli järkyttävä 1,74 euroa"
    Hyvää informaatiota sähköautojen omistajille että osaava varautua.

      2
  • muokattu 15.01.2021 18:37

    Näyttää vahvasti siltä että hieman viihdyttävämmin kerrottu tarina saa tosikot pillastumaan totaalisesti. Sähköautoilla ajavia näemmä yhdistää herkkänahkaisuus, jos pureutuu ongelmiin saa totaalisen paskamyrskyn niskaansa. Tämä on juuri sitä "pää punaisena huutamista" näin netin aikakaudella.

    Autonvalmistajat laitettiin kertarysäyksellä armottomaan prässiin päästörajojen kanssa, siitähän tämä kehitys lähti. Autonvalmistajat kehittävät rinnakkain yhä edelleen polttomoottoriautoja ja uudempaa teknologiaa, lataushybridejä ja sähköautoja. Jokaiselle jotakin mikä on hyvä asia.

    Ilmastomuutoksen hillitsemiseksi on otettu käyttöön rankaisupolitiikka verojen muodossa.
    Tämä rankaisu kohdistuu tällä hetkellä polttoaineeseen ja polttomoottoriautoihin, näyttää olevan tulevissakin kaavailuissa samalla tavalla epäoikeudenmukaisuus vallalla. Verotuksella suositaan sähköautoja ja rankaistaan polttomoottoriautoilla ajavia, oikeudenmukaisuudesta ei siis enää ole puhettakaan. Miten työssäkäyvät vähävaraisemmat pääsevät mukaan tähän, eivät mitenkään. Pitkien etäisyyksien maassa tämä on käsittämätön epäkohta josta huolta ei näytä kantavan kukaan. Tämä johtaa pahimmillaan siihen ettei osalla ole enää varaa käydä töissä omalla autolla. Päättäjien pitäisi ymmärtää se ettei osalla tämän maan kansalaisista ole varaa edes käytettyihin sähköautoihin. En tiedä onko vihreillä oikeasti tarkoitus tehdä autoilusta niin kallista ettei se voi olla enää kaikille mahdollista. Tämä tietysti keskustan avustuksella josta on tullut apupuolue tämän hallituksen toimille. Verotuksen keinoin kurjistetaan osa kansasta, eikä autoilu ole enää jokamiehen oikeus kuten se ennen oli.

      
  • Kyllähän NHB tuosta TM:n juttujen tarkoituksesta on 100 % oikeessa. En ymmärrä miksi 740:nen lietsoi tuota perus jänkkääjien toistuvaa tyhjää urputtamista. Liekö 740:n joutunut sinne pimeipään paikkaan vai joku muu mieli harmi kun välillä ihan asiallistakin tekstiä löytyy.

      1
  • muokattu 15.01.2021 21:30

    Tuo puheena oleva "Ajoin Teslalla jne" artikkelihan on ihan asiallinen. Siinä on selitetty lataamisen reunaehtoja. Eikä minun mielestäni sähköautovastaiseen tyyliin.

    Lehtijuttujen otsikot ovat aina (jo ennen internettiä) pyrkineet herättämään mielenkiintoa. Puheena olevassa tapauksessa otsikko on ihan hyvä, se herättää heti ihmettelemään, mistä on kysymys ja saa lukemaan jutun.

    Teslan latausasemilla muuten voi saada "sakkoa", jos pysäköi liian pitkäksi aikaa auton. Muistaakseni niin, että kun akku on ladattu, pitää auto siirtää tietyn ajan kuluessa tai tulee Teslatille veloitus. Tarkoitus tietysti on, ettei kukaan varaa latauspaikkaa turhaan.

    Olen käyttänyt Riihimäen ABC:llä Virran 150kW latausasemaa ja siinä ainakin oli kWh-pohjainen veloitus ensimmäisen 45minuutin ajalta. Latasin 36kWh, maksoi 8,64. Se oli marraskuussa. Tuo on minusta hyvä periaate. Auto, joka pystyy ottamaan vastaan ison tehon, saa 45min aikana ladattua aivan riittävästi eikä latauspaikka turhaan pysy varattuna yhdelle liian kauaa. Ladattavat hybridithän eivät yleensä edes pysty DC-lataukseen ja jos pystyvät niin 45min riittänee pienelle akulle vaikka auto ei pystyisikään 50kW suurempaan tehoon.

    Jossain artikkelissa sanottiin, että Teslan latausraja oli muuttunut itsestään 80% arvoon. Minun Tesla on kerran tehnyt niin. Ja se on ihan selitettykin Tesla-Suomen sivuilla. Latausasema saattaa antaa autolle ohjeen pudottaa auton latausraja-asetusta, jotta latauspaikkoja riittäisi paremmin kaikille. Lataus hidastuu akun täyttyessä eikä akkua monesti kannata ladata täydemmäksi kuin 80%, jos haluaa optimoida latausaikaa. Asetuksen voi kuitenkin autosta muuttaa uudestaan vaikka 100%, jos on edessä pitkä matka ilman latauspaikkaa. Automaattinen pudotus 80% raja-arvoon on siis vain ehdotus kuskille ja samalla pudotus tehdään automaattisesti.

    En tiedä, onko Model 3 kännykkäsovellus monipuolisempi kuinX:n, jossa ei kyllä ole mitään kummempia asetuksia lataukseen tai akun hallintaan. Puhelimessa voi käynnistää/pysäyttää latauksen ja asettaa latausrajan akulle. Esim. latausvirtaa ei voi asettaa eikä muutenkaan mitenkään hallita latausta muuten kuin, että voi valita listalta Teslan latausaseman ja lähettää sen auton naviin. Sillä ominaisuudella ei ole mitään käyttöä matkalla pohjoiseen Kaamasen tiellä, koska kätevämmin sen voi tehdä keskinäytöltä. Tosin ei löydy latausasemia kovin läheltä Kaamasen tietä.

      1
  • muokattu 15.01.2021 21:04

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuo puheena oleva "Ajoin Teslalla jne" artikkelijan on ihan asiallinen. Siinä on selitetty lataamisen reunaehtoja. Eikä minun mielestäni sähköautovastaiseen tyyliin.

    Lehtijuttujen otsikot ovat aina (jo ennen internettiä) pyrkineet herättämään mielenkiintoa. Puheena olevassa tapauksessa otsikko on ihan hyvä, se herättää heti ihmettelemään, mistä on kysymys ja saa lukemaan jutun.

    Teslan latausasemilla muuten voi saada "sakkoa", jos pysäköi liian pitkäksi aikaa auton. Muistaakseni niin, että kun akku on ladattu, pitää auto siirtää tietyn ajan kuluessa tai tulee Teslatille veloitus. Tarkoitus tietysti on, ettei kukaan varaa latauspaikkaa turhaan.

    Olen käyttänyt Riihimäen ABC:llä Virran 150kW latausasemaa ja siinä ainakin oli kWh-pohjainen veloitus ensimmäisen 45minuutin ajalta. Latasin 36kWh, maksoi 8,64. Se oli marraskuussa. Tuo on minusta hyvä periaate. Auto, joka pystyy ottamaan vastaan ison tehon, saa 45min aikana ladattua aivan riittävästi eikä latauspaikka turhaan pysy varattuna yhdelle liian kauaa. Ladattavat hybridithän eivät yleensä edes pysty DC-lataukseen ja jos pystyvät niin 45min riittänee pienelle akulle vaikka auto ei pystyisikään 50kW suurempaan tehoon.

    Jossain artikkelissa sanottiin, että Teslan latausraja oli muuttunut itsestään 80% arvoon. Minun Tesla on kerran tehnyt niin. Ja se on ihan selitettykin Tesla-Suomen sivuilla. Latausasema saattaa antaa autolle ohjeen pudottaa auton latausraja-asetusta, jotta latauspaikkoja riittäisi paremmin kaikille. Lataus hidastuu akun täyttyessä eikä akkua monesti kannata ladata täydemmäksi kuin 80%, jos haluaa optimoida latausaikaa. Asetuksen voi kuitenkin autosta muuttaa uudestaan vaikka 100%, jos on edessä pitkä matka ilman latauspaikkaa. Automaattinen pudotus 80% raja-arvoon on siis vain ehdotus kuskille ja samalla pudotus tehdään automaattisesti.

    En tiedä, onko Model 3 kännykkäsovellus monipuolisempi kuinX:n, jossa ei kyllä ole mitään kummempia asetuksia lataukseen tai akun hallintaan. Puhelimessa voi käynnistää/pysäyttää latauksen ja asettaa latausrajan akulle. Esim. latausvirtaa ei voi asettaa eikä muutenkaan mitenkään hallita latausta muuten kuin, että voi valita listalta Teslan latausaseman ja lähettää sen auton naviin. Sillä ominaisuudella ei ole mitään käyttöä matkalla pohjoiseen Kaamasen tiellä, koska kätevämmin sen voi tehdä keskinäytöltä. Tosin ei löydy latausasemia kovin läheltä Kaamasen tietä.

    HR esittää asiat ymmärrettävästi, eikä kiukuttele toimittajien seikkailujen ja viihteellisten tarinoiden jälkeen. Tästä voi antaa peukun, näitä on mukava lukea!

      2
  • muokattu 16.01.2021 01:14

    @HybridRules kirjoitti:
    Jossain artikkelissa sanottiin, että Teslan latausraja oli muuttunut itsestään 80% arvoon. Minun Tesla on kerran tehnyt niin. Ja se on ihan selitettykin Tesla-Suomen sivuilla. Latausasema saattaa antaa autolle ohjeen pudottaa auton latausraja-asetusta, jotta latauspaikkoja riittäisi paremmin kaikille.

    Tuo Superchargereilla oleva toiminto on aivan eri asia, kuin ko artikkelissa kerrottu AC-lataus hotellin pömpelistä. Tuosta asiasta on ollut aika paljon keskustelua eri Tesla-foorumeilla, eikä tietääkseni kukaan ole kertonut kohdanneensa vastaavaa, vaikka noilla käsitellään autojen "ominaisuuksia" välillä aika kärkkäästikin.

    Tietysti kaikkihan on aina mahdollista, jopa seinän läpi käveleminen.

    En tiedä, onko Model 3 kännykkäsovellus monipuolisempi kuinX:n, jossa ei kyllä ole mitään kummempia asetuksia lataukseen tai akun hallintaan. Puhelimessa voi käynnistää/pysäyttää latauksen ja asettaa latausrajan akulle. Esim. latausvirtaa ei voi asettaa eikä muutenkaan mitenkään hallita latausta muuten kuin, että voi valita listalta Teslan latausaseman ja lähettää sen auton naviin. Sillä ominaisuudella ei ole mitään käyttöä matkalla pohjoiseen Kaamasen tiellä, koska kätevämmin sen voi tehdä keskinäytöltä. Tosin ei löydy latausasemia kovin läheltä Kaamasen tietä.

    Sama äppi se on noissa kaikissa malleissa. Latausvirran säätö olisi kyllä ihan näppärä, muttei tosiaan mitenkään erityisen tärkeä. En ole muistaakseni ikinä joutunut menemään autolle virtaa säätääkseni, vaan se on saanut ladata sitä tahtia, mitä olen asettanut.

    Tiesitkö muuten, että voit myös jakaa puhelimen Google Mapsista (ja varmaan joistain muistakin sovelluksista) kohteen suoraan Teslan naviin? Tuo on erinomaisen näppärä toiminto. Tulee aina tsekattua kohde kartasta etukäteen (jo siis ihan polttisaikoinakin), jos tulee ajettua johonkin uuteen paikkaan.

      1
  • muokattu 16.01.2021 10:20

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jossain artikkelissa sanottiin, että Teslan latausraja oli muuttunut itsestään 80% arvoon. Minun Tesla on kerran tehnyt niin. Ja se on ihan selitettykin Tesla-Suomen sivuilla. Latausasema saattaa antaa autolle ohjeen pudottaa auton latausraja-asetusta, jotta latauspaikkoja riittäisi paremmin kaikille.

    Tuo Superchargereilla oleva toiminto on aivan eri asia, kuin ko artikkelissa kerrottu AC-lataus hotellin pömpelistä. Tuosta asiasta on ollut aika paljon keskustelua eri Tesla-foorumeilla, eikä tietääkseni kukaan ole kertonut kohdanneensa vastaavaa, vaikka noilla käsitellään autojen "ominaisuuksia" välillä aika kärkkäästikin.

    Tietysti kaikkihan on aina mahdollista, jopa seinän läpi käveleminen.

    En tiedä, onko Model 3 kännykkäsovellus monipuolisempi kuinX:n, jossa ei kyllä ole mitään kummempia asetuksia lataukseen tai akun hallintaan. Puhelimessa voi käynnistää/pysäyttää latauksen ja asettaa latausrajan akulle. Esim. latausvirtaa ei voi asettaa eikä muutenkaan mitenkään hallita latausta muuten kuin, että voi valita listalta Teslan latausaseman ja lähettää sen auton naviin. Sillä ominaisuudella ei ole mitään käyttöä matkalla pohjoiseen Kaamasen tiellä, koska kätevämmin sen voi tehdä keskinäytöltä. Tosin ei löydy latausasemia kovin läheltä Kaamasen tietä.

    Sama äppi se on noissa kaikissa malleissa. Latausvirran säätö olisi kyllä ihan näppärä, muttei tosiaan mitenkään erityisen tärkeä. En ole muistaakseni ikinä joutunut menemään autolle virtaa säätääkseni, vaan se on saanut ladata sitä tahtia, mitä olen asettanut.

    Tiesitkö muuten, että voit myös jakaa puhelimen Google Mapsista (ja varmaan joistain muistakin sovelluksista) kohteen suoraan Teslan naviin? Tuo on erinomaisen näppärä toiminto. Tulee aina tsekattua kohde kartasta etukäteen (jo siis ihan polttisaikoinakin), jos tulee ajettua johonkin uuteen paikkaan.

    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    Volvon kanssa tein reitit aina ensin googlemapsilla (VolvoOnCall sovelluksessa) ja lähetin autoon. Ruotsia kauempana en ole käynyt omalla autolla enkä Suomessa juurikaan tarvitse navia perille löytämisen takia. Niinpä olen katsonut matka-aikoja etukäteen PC:llä GoogleMapsin avulla. Ja autossa otan reitin naviin 99%:sti vain akun varauksen laskun seuraamisen vuoksi. Teslassa kun on Googlen Navi, niin ei ole tullut mieleen käyttää muuta kuin sitä, koska Teslan naviin on yhtä helppo antaa määränpää kuin Googlemapsissa kännyssä. Uudessa Volvossa (XC40P8) on myös kovasti kehittyneempi keskinäyttö kuin minulla oli XC90T8:ssa. On Android-pohjainen infotainment ja Google Maps.

    Tuosta tuli mieleen, että kerran ajoin Teslalla Tukholmassa Värtanille mennessä väärää kaistaa ja jouduin kaupungin toiselle puolelle kääntymään takaisin. Toisella kerralla asetin päälle sekä kännykän GogleMapsin että jätin päälle auton navin ja taas meni pieleen. Jos tulee kolmas kerta, niin sitten tiedän , miten ajan. Navit neuvoo vasemmalle kaistalle vaikka pitää ottaa kolmas vasemmalta eli vähän kuin keskikaista.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    edit: niin se kännykkäsovellus. En minä kaipaa siihen latausvirran säätöä, mutta mietin vain, että mitä siinä voisi olla, että voisi sanoa latauksen olevan hallittavissa puhelinsovelluksella monipuolisesti niin kuin NHB kirjoitti yhdessä kommentissaan. Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla. Eikä muutenkaan muuta kuin, että voi käynnistää/pysäyttää lataamisen ja asettaa latausrajan. Sitä ihmettelen, että edes ajastuksia ei voi asettaa/säätää puhelinsovelluksesta käsin, kuten esim. VovoOnCallissa voi.

    Se on hieno juttu, että vähän aikaa sitten ohjelmistopäivityksessä tuli pysäköintilämmitykseen parannus, että esilämmitys hyttiin ja akulle toimii vaikka auto ei ole kytketty lataukseen. Se on minulla normaali käytäntö, koska pyrin lataamaan työpaikalla. Aiemmin piti hytin lämmitys muistaa käynnistää aamulla sopivasti ennen lähtöä.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    En nyt varmaksi muista, mutta todennäköisesti se on noin, että viimeisin asetettu raja jää voimaan, vaikka se olisikin SC-latauksen automaattisesti asettama. Toki tuo 80% asetus tulee vain silloin jos asemalla on ruuhkaa. Kertomuksen mukaan näin ei ollut. Ja toisaalta latausrajaksi oli heillä tullut 90%, ei 80%. Tuolle ei ole mitään järjellistä selitystä.

    Joku sanoo, että tuossa kävi bugi, jota tosin tietääkseni kukaan muu ei ole vielä kokenut.
    Toinen sanoo, että kyseessä on käyttäjävirhe, eli latausrajaa ei oltu laitettu ylemmäs, tai se oli tarkoituksella jätetty alhaiseksi, jotta saadaan tarinaan vähän jännitystä. Siis vähän samaan tapaan kuin sitä haettiin ajelemalla latauspisteiden ohi, vaikka latinki oli vähissä jne. Ymmärtäähän toki tuon. Sähkärifoorumit ovat joulupyhien jälkeen täynnä tylsiä tarinoita, joissa ajettiin patteriautoilla etelästä lappiin ja takaisin ilman mitään draamaa tai jännitystä. Ei tuollaista jaksa nettikansa lukea, eikä siitä saa klikkiotsikoita.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    Tesla käyttää Googlen karttoja ja liikennedataa, mutta reittisuunnittelu on MapBox-nimisen firman tuotoksia.

    Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla.

    Jos pelkästään latauksesta puhutaan, niin onhan siinä se etu, että saat notifikaation latauksen valmistumisesta, tai voit seurata sen etenemistä. Muuta käyttöähän sillä toki on paljonkin, esim ilmastoinnin hallinta.

      
  • muokattu 16.01.2021 14:02

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    En nyt varmaksi muista, mutta todennäköisesti se on noin, että viimeisin asetettu raja jää voimaan, vaikka se olisikin SC-latauksen automaattisesti asettama. Toki tuo 80% asetus tulee vain silloin jos asemalla on ruuhkaa. Kertomuksen mukaan näin ei ollut. Ja toisaalta latausrajaksi oli heillä tullut 90%, ei 80%. Tuolle ei ole mitään järjellistä selitystä.

    Joku sanoo, että tuossa kävi bugi, jota tosin tietääkseni kukaan muu ei ole vielä kokenut.
    Toinen sanoo, että kyseessä on käyttäjävirhe, eli latausrajaa ei oltu laitettu ylemmäs, tai se oli tarkoituksella jätetty alhaiseksi, jotta saadaan tarinaan vähän jännitystä. Siis vähän samaan tapaan kuin sitä haettiin ajelemalla latauspisteiden ohi, vaikka latinki oli vähissä jne. Ymmärtäähän toki tuon. Sähkärifoorumit ovat joulupyhien jälkeen täynnä tylsiä tarinoita, joissa ajettiin patteriautoilla etelästä lappiin ja takaisin ilman mitään draamaa tai jännitystä. Ei tuollaista jaksa nettikansa lukea, eikä siitä saa klikkiotsikoita.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    Tesla käyttää Googlen karttoja ja liikennedataa, mutta reittisuunnittelu on MapBox-nimisen firman tuotoksia.

    Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla.

    Jos pelkästään latauksesta puhutaan, niin onhan siinä se etu, että saat notifikaation latauksen valmistumisesta, tai voit seurata sen etenemistä. Muuta käyttöähän sillä toki on paljonkin, esim ilmastoinnin hallinta.

    Tarkoitin puhelinsovelluksen ajon aikaista käyttöä. NHB oli sitä mieltä, että matkalla pohjoiseen olisi voinut hyödyntää puhelinsovelluksen monipuolista lataamisen hallintaa.

    Climate-osion allahan ei voi kuin käynnistää ja pysäyttää ilmastoinnin. Ei voi tehdä ajastuksia edes seuraavaksi aamuksi.

    Lataamista ei myöskään voi ajastaa puhelimella.

    Edellisen autoni sovelluksessa oli mahdollista ajastaa 8 eri lämmitysaikaa (siis kesällä jäähdytys) ja jokaiselle viikon päivälle omansa, jos halusi. Minulla oli arkipäiville (ma-pe) normiaika töihin lähdölle ja myöhäisemmät lämmitysajat lauantaille ja sunnuntaille. Ja lataamisen pystyi puhelimesta ajastamaan ja lisäksi auto muisti gps-sijainnin mukaan asetetut ajastukset. Esim. kotona ja mökillä oli eri latausajastus, jonka auto otti käyttöön, kun oli ao. sijainnissa.

    Minä pärjään ihan hyvin Teslan puhelinsovelluksella, mutta olen itsekseni ihmetellyt, että se on oudon vaatimaton ollakseen auton, joka on olevinaan ohjelmistokehityksen eturivissä. Ajopäiväkirjaakaan siitä ei saa. Ajopäiväkirja oli minulla matkalaskujen perusjuttu VolvoOnCall-aikana. Siitä sai excel taulukkona ajot ulos ja sitten PC:llä oli helppo tehdä matkalaskun erittely. Ja sai jokaiselle ajorupeamalle dataa energiankulutuksesta, alku- ja loppu kellonajat, osoitteet ja tietysti kilometrit.

    Matkalla latauksessa ollessa se on tosiaan hyvä ominaisuus, että puhelimeen saa ilmoituksen latauksen valmistumisesta ja voi myös itse katsoa, missä lataus on menossa. Olisi tylsää, jos pitäisi aina käydä autosta vilkaisemassa, että joko

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    En nyt varmaksi muista, mutta todennäköisesti se on noin, että viimeisin asetettu raja jää voimaan, vaikka se olisikin SC-latauksen automaattisesti asettama. Toki tuo 80% asetus tulee vain silloin jos asemalla on ruuhkaa. Kertomuksen mukaan näin ei ollut. Ja toisaalta latausrajaksi oli heillä tullut 90%, ei 80%. Tuolle ei ole mitään järjellistä selitystä.

    Joku sanoo, että tuossa kävi bugi, jota tosin tietääkseni kukaan muu ei ole vielä kokenut.
    Toinen sanoo, että kyseessä on käyttäjävirhe, eli latausrajaa ei oltu laitettu ylemmäs, tai se oli tarkoituksella jätetty alhaiseksi, jotta saadaan tarinaan vähän jännitystä. Siis vähän samaan tapaan kuin sitä haettiin ajelemalla latauspisteiden ohi, vaikka latinki oli vähissä jne. Ymmärtäähän toki tuon. Sähkärifoorumit ovat joulupyhien jälkeen täynnä tylsiä tarinoita, joissa ajettiin patteriautoilla etelästä lappiin ja takaisin ilman mitään draamaa tai jännitystä. Ei tuollaista jaksa nettikansa lukea, eikä siitä saa klikkiotsikoita.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    Tesla käyttää Googlen karttoja ja liikennedataa, mutta reittisuunnittelu on MapBox-nimisen firman tuotoksia.

    Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla.

    Jos pelkästään latauksesta puhutaan, niin onhan siinä se etu, että saat notifikaation latauksen valmistumisesta, tai voit seurata sen etenemistä. Muuta käyttöähän sillä toki on paljonkin, esim ilmastoinnin hallinta.

    Jos se latausraja toisaan oli 90%, niin eiköhän se ole käyttäjämoka. Liukukytkin on jäänyt väärään kohtaan epähuomiossa tai on unohtunut kuitata asetus tms. Tottumattomalle käyttäjälle käy noita laitteiden "itsekseen tekemiä virheita" asiassa kuin asiassa. On tarkoittanut tehdä jotain, mutta on mennyt jokin pieleen.

    TM:n testaajat joko tekeytyvät perusjampoiksi uuden asian kanssa tai sitten ovat sellaisia oikeasti.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    En nyt varmaksi muista, mutta todennäköisesti se on noin, että viimeisin asetettu raja jää voimaan, vaikka se olisikin SC-latauksen automaattisesti asettama. Toki tuo 80% asetus tulee vain silloin jos asemalla on ruuhkaa. Kertomuksen mukaan näin ei ollut. Ja toisaalta latausrajaksi oli heillä tullut 90%, ei 80%. Tuolle ei ole mitään järjellistä selitystä.

    Joku sanoo, että tuossa kävi bugi, jota tosin tietääkseni kukaan muu ei ole vielä kokenut.
    Toinen sanoo, että kyseessä on käyttäjävirhe, eli latausrajaa ei oltu laitettu ylemmäs, tai se oli tarkoituksella jätetty alhaiseksi, jotta saadaan tarinaan vähän jännitystä. Siis vähän samaan tapaan kuin sitä haettiin ajelemalla latauspisteiden ohi, vaikka latinki oli vähissä jne. Ymmärtäähän toki tuon. Sähkärifoorumit ovat joulupyhien jälkeen täynnä tylsiä tarinoita, joissa ajettiin patteriautoilla etelästä lappiin ja takaisin ilman mitään draamaa tai jännitystä. Ei tuollaista jaksa nettikansa lukea, eikä siitä saa klikkiotsikoita.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    Tesla käyttää Googlen karttoja ja liikennedataa, mutta reittisuunnittelu on MapBox-nimisen firman tuotoksia.

    Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla.

    Jos pelkästään latauksesta puhutaan, niin onhan siinä se etu, että saat notifikaation latauksen valmistumisesta, tai voit seurata sen etenemistä. Muuta käyttöähän sillä toki on paljonkin, esim ilmastoinnin hallinta.

    Tarkoitin puhelinsovelluksen ajon aikaista käyttöä. NHB oli sitä mieltä, että matkalla pohjoiseen olisi voinut hyödyntää puhelinsovelluksen monipuolista lataamisen hallintaa.

    En kyllä tunnista tuota väitettä omakseni.

      
  • muokattu 16.01.2021 17:01

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta jääkö se 80% asetus päälle? TM:n testeissä tavis polttiskuski ottaa käyttöön sähköauton ja tulee "keltanokkakommelluksia". Ajattelin, että ovat käyneet lataamassa supechargerilla, joka on pudottanut latausrajan 80%:iin eikä team TM huomannut sitä sen jälkeenkään. Olettaisin, että autoon jää viimeksi käytetty raja voimaan eli superlaturin peukaloima arvokin ellei sitä erikseen vaihda joksikin muuksi?

    En nyt varmaksi muista, mutta todennäköisesti se on noin, että viimeisin asetettu raja jää voimaan, vaikka se olisikin SC-latauksen automaattisesti asettama. Toki tuo 80% asetus tulee vain silloin jos asemalla on ruuhkaa. Kertomuksen mukaan näin ei ollut. Ja toisaalta latausrajaksi oli heillä tullut 90%, ei 80%. Tuolle ei ole mitään järjellistä selitystä.

    Joku sanoo, että tuossa kävi bugi, jota tosin tietääkseni kukaan muu ei ole vielä kokenut.
    Toinen sanoo, että kyseessä on käyttäjävirhe, eli latausrajaa ei oltu laitettu ylemmäs, tai se oli tarkoituksella jätetty alhaiseksi, jotta saadaan tarinaan vähän jännitystä. Siis vähän samaan tapaan kuin sitä haettiin ajelemalla latauspisteiden ohi, vaikka latinki oli vähissä jne. Ymmärtäähän toki tuon. Sähkärifoorumit ovat joulupyhien jälkeen täynnä tylsiä tarinoita, joissa ajettiin patteriautoilla etelästä lappiin ja takaisin ilman mitään draamaa tai jännitystä. Ei tuollaista jaksa nettikansa lukea, eikä siitä saa klikkiotsikoita.

    No, sillä toisella kerralla ajoin pois kaupungin läpi menevältä tieltä jo keskikaupungilla ja ajattelin, että navien kanssa löydän nopeamman reitin takaisin. Kaksi kertaa tuli tilanne, että auton navi käski kääntyä vasemmalle ja puhelimen oikealle?? Kummassakin on kuitenkin Google kartat ja asetus etsiä nopein reitti. Puhelimen mukaan sitten suunnistin, koska sen kanssa on tullut ajeltua ulkomailla.

    Tesla käyttää Googlen karttoja ja liikennedataa, mutta reittisuunnittelu on MapBox-nimisen firman tuotoksia.

    Minun mielestäni puhelinsovelluksella ei ole mitään hyötykäyttöä silloin, kun jo ollaan matkalla.

    Jos pelkästään latauksesta puhutaan, niin onhan siinä se etu, että saat notifikaation latauksen valmistumisesta, tai voit seurata sen etenemistä. Muuta käyttöähän sillä toki on paljonkin, esim ilmastoinnin hallinta.

    Tarkoitin puhelinsovelluksen ajon aikaista käyttöä. NHB oli sitä mieltä, että matkalla pohjoiseen olisi voinut hyödyntää puhelinsovelluksen monipuolista lataamisen hallintaa.

    En kyllä tunnista tuota väitettä omakseni.

    En minäkään näköjään muistanut sitä kovin tarkasti. Mutta tätä kommenttia ajattelin:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Latauksen raja-arvon säätäminen käy ainakin minulla luontevammin autossa. Mutta se on tietysti makuasia.

    Musk on yhdessä tviitissään luvannut auton naviin ominaisuuden, että siihen saisi asetettua välietappeja, kun nyt näkyy vain määränpää. Mutta ei ole asia toteutunut vielä viimeisen puolen vuoden aikana.

    Nyt Teslan navissa näkyy akun varauksen ennuste vain määränpäähän. Jos määränpää on akun riittävyyden ulkopuolella, näytössä näkyy miinusmerkkinen varaus.

    A Better Route Plannerista saa apua tähän. Se ensinnäkin näyttää kaikki latausasemat, joista saa suodatettua näkyviin ne tyypit (esim. vain CCS), jotka haluaa. Tesla sovellus näyttää vain Teslan asemat. ABRP myös ehdottaa pysähdykset lataamista varten. Se sovellus TM:n olisi kannattanut ottaa käyttöön. Se ei edes maksa mitään. ABRP ilmoittaa kauanko missäkin paikassa pitää ladata, jotta pääse seuraavaan etappiin. Sovellukseen voi syöttää auton keskikulutuksen, jonka on nähnyt ajaessaan. Sovelluksen voi antaa käyttää auton reaaliaikaista dataakin, mutta talvikeliin varautuminen voisi toimia parhaiten antamalla jonkun isohkon keskikulutuksen ja välttää sillä pulaan joutuminen.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Edit: Välietapit naviin olisi sen tähden käyttökelpinen, että nyt navi näyttää vain lyhimmän reitin, joten jos on tarve koukata jotain muuta kautta, niin autosta ei saa kulutusarviota siihen. Sillä on merkitystä välilaatamisten kannalta (missä ladata ja kuinka kauan).

      2
  • muokattu 16.01.2021 18:04

    @HybridRules kirjoitti:
    Climate-osion allahan ei voi kuin käynnistää ja pysäyttää ilmastoinnin. Ei voi tehdä ajastuksia edes seuraavaksi aamuksi.

    Lataamista ei myöskään voi ajastaa puhelimella.

    Climatesta voi myös säätää tuulilasin, ratin ja penkkien lämmityksen. Latauksen aloituksen voi käynnistää puhelimesta. Letku kiinni, latausraja alle nykyisen varausasteen ja sitten myöhemmin säätää puhelimesta haluttuun (nykytilaa korkeampaan) tasoon, jolloin lataus alkaa. Ok, kikkailua. Olen kyllä ihan samaa mieltä, että nimenomaan tuohon latauksenhallintaan olisi hyvä saada joitain lisätoimintoja kännysovellukseen, mutta toisaalta en käytä noita ajastuksia yms autostakaan käytännössä ikinä, joten minulle henk koht hyöty olisi vähäinen.

    Minä pärjään ihan hyvin Teslan puhelinsovelluksella, mutta olen itsekseni ihmetellyt, että se on oudon vaatimaton ollakseen auton, joka on olevinaan ohjelmistokehityksen eturivissä. Ajopäiväkirjaakaan siitä ei saa.

    Jep. Onneksi asiaan löytyy apua ottamalla jokin 3. osapuolen palvelu käyttöön. Näitähän on esim TeslaFi, Stats for Tesla, Teslamate jne. Jotkut näistä ovat maksullisia, osa ilmaisia. Noilla saa hyvinkin tarkkaa dataa ajoistaan, mm ajopäiväkirjan, sekä tietysti latauksista yms.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Lähtökohtaisesti tuollaista pitkää käyttötestiä ajaessa TM:n kuuluisi mielestäni tutustua auton toimintoihin syvällisesti. Kuinka esim. arvostellaan tuon appin toiminnot ja toimivuus, jos sitä ei edes viitsitä ottaa käyttöön? Appi olisi ollut aivan ratkaisevassa roolissa TM:n lähtiessä Oulusta. Heti heräämisen jälkeen akun lataustilan olisi voinut tarkastaa appilla ja kytkeä lämmityksen uudestaan päälle appin näyttäessä vajaata. Tämä tuntuisi jopa hyvin luonnolliselta, jos näitä mystisiä "itsestään" muuttuneita latausrajoja olisi ollut ennenkin. Näin olisi ajeltu Rovaniemelle täysin ongelmitta. No olisihan sitä toki voinut pikaisesti ladatakin matkan varrella, mutta siitäkään ei olisi sensaatiolööppiä voinut luoda.

    En käyttäisi myöskään esilämmityksen käynnistämistä appilla minään minimaalisena toimintona. Sehän on juuri kätevää monesti. Ei tarvitse yrittää arvailla etukäteen lähteöaikaa tai aikatauluttaa menojaan, kun lämmityksen voi käynnistää vähän ennen autoon menoa. Tämä on vieläpä nopeaa, kätevää ja onnistuu myös suljetuissa tiloissa. Tästä voisi kirjoittaa ihan hyvin jutun talviautoilun iloista sähköautolla, mutta sekään ei sovi julkaisun linjaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

      3
  • muokattu 16.01.2021 19:14

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Lähtökohtaisesti tuollaista pitkää käyttötestiä ajaessa TM:n kuuluisi mielestäni tutustua auton toimintoihin syvällisesti. Kuinka esim. arvostellaan tuon appin toiminnot ja toimivuus, jos sitä ei edes viitsitä ottaa käyttöön? Appi olisi ollut aivan ratkaisevassa roolissa TM:n lähtiessä Oulusta. Heti heräämisen jälkeen akun lataustilan olisi voinut tarkastaa appilla ja kytkeä lämmityksen uudestaan päälle appin näyttäessä vajaata. Tämä tuntuisi jopa hyvin luonnolliselta, jos näitä mystisiä "itsestään" muuttuneita latausrajoja olisi ollut ennenkin. Näin olisi ajeltu Rovaniemelle täysin ongelmitta. No olisihan sitä toki voinut pikaisesti ladatakin matkan varrella, mutta siitäkään ei olisi sensaatiolööppiä voinut luoda.

    En käyttäisi myöskään esilämmityksen käynnistämistä appilla minään minimaalisena toimintona. Sehän on juuri kätevää monesti. Ei tarvitse yrittää arvailla etukäteen lähteöaikaa tai aikatauluttaa menojaan, kun lämmityksen voi käynnistää vähän ennen autoon menoa. Tämä on vieläpä nopeaa, kätevää ja onnistuu myös suljetuissa tiloissa. Tästä voisi kirjoittaa ihan hyvin jutun talviautoilun iloista sähköautolla, mutta sekään ei sovi julkaisun linjaan.

    Tottakai on hyödyllistä, että lämmityksen voi käynnistää puhelimella saman tien, mutta vaatimaton toimintohan se on, kun ei voi appia muuhun käyttää, esim. ajastusten tekemiseen. Ei tarvitsisi arvailla etukäteen, milloin käynnistää lataamisen, jos sen voisi puhelimesta ajastaa, sitten kun tietää tarkemmin. Jossain hotellissa lataaminen kestää tunteja, joten on pakko ennakoida lähtönsä, jos aikoo saada ytyä akkuun. Nyt on mentävä autoon virittelemään lähtöaikaa eli se pitää tietää jo autoa parkkeeratessaan.

    Mutta sinä tietysti tiedät tämän paremmin.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

    Esim. aamiaisen aikana ei montaa kWh:ta saa ladattua ellei auto ole pikalaturissa kiinni, mitä hotelleissa ai ainakaan yleensä ole. Minä en ole sanonut, etteikö olisi kätevää saada lämmitys käynnistettyä puhelimesta, mutta se on vain niin vaatimaton ominaisuus, että voisi odottaa enemmänkin. Vielä parempi olisi, että lähtöajan voisi ajastaa puhelimella eikä pelkästään autosta.

    Latauksen keskeytyshälytys on ihan hyödyllinen kyllä.

    Nythän on niin, että kaikki ominaisuudet, mitä Tesla-sovelluksessa on, ovat ihan hyviä. Kokonaisuutena sovelluksessa olisi paljon kehitettävää latauksen ja lämmityksen hallinnan osalta. Ja se ajopäiväkirja olisi hyödyllinen.

      1
  • muokattu 16.01.2021 19:44

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

    Esim. aamiaisen aikana ei montaa kWh:ta saa ladattua ellei auto ole pikalaturissa kiinni, mitä hotelleissa ai ainakaan yleensä ole. Minä en ole sanonut, etteikö olisi kätevää saada lämmitys käynnistettyä puhelimesta, mutta se on vain niin vaatimaton ominaisuus, että voisi odottaa enemmänkin. Vielä parempi olisi, että lähtöajan voisi ajastaa puhelimella eikä pelkästään autosta.

    Latauksen keskeytyshälytys on ihan hyödyllinen kyllä.

    Nythän on niin, että kaikki ominaisuudet, mitä Tesla-sovelluksessa on, ovat ihan hyviä. Kokonaisuutena sovelluksessa olisi paljon kehitettävää latauksen ja lämmityksen hallinnan osalta. Ja se ajopäiväkirja olisi hyödyllinen.

    Lisäys: kun auton lataa hotellissa yön yli, ei ole tarpeen tietää lähtöaikaa tarkasti. Voihan sen ajastaa niin, että auto on varmasti valmis ajoissa. Esim. voi miettiä kauanko on tarpeen nukkua, katsoa sen mukaan lähtöaika ja asettaa ajastin siihen. Hölmöä vain että lähtöaika pitää joko miettiä jo autoa parkkeeratessa hotellin pihaan tai sitten käydä erikseen ajastamassa myöhemmin.

    En minä kyllä käytä puhelinsovellusta juuri ollenkaan matkoilla, ei sitä tarvitse mihinkään välttämättä. Lämmityksen käynnistäminen ennalta taitaa olla ainoa toimenpide, mitä puhelimella teen. Esim. töistä lähtiessä käynnistän lämmityksen etukäteen. Ja hotellilla aamupalalla yms. Dog-modeakaan ei voi puhelimella kytkeä eikä hälytystä kytkeä pois. Tänään viimeksi piti kääntyä takaisin autolle marketin ovelta, kun jäi koira auton perälle, hälytys asetuksista päälle, enkä muistanut dog-modea. Koira ei aktivoinut hälytystä, mutta olisi melko varmasti niin tehnyt, kun olin kaupassa.

    Teslalla matkan tekemistä varten puhelinsovellus ei ole mikään must. Ilmankin pärjää ihan hyvin.

    Toinen lisäys: jos ajatellaan, että lataus on keskeytynyt, kun varaus on vaikkapa 90%, ei aamiaisen aikana saa juuri mitään lisää akkuun, koska auto ottaa vastaan latausta vain pienellä teholla lähes täyteen akkuun. Olen joskus katsonut lataustehon muutosta ja se putoaa jopa 3kW tasolle, kun akku on yli 90% varauksessa. Jos lataus keskeytyy yöllä ja aamulla pitää jatkaa, niin peli on aika lailla menetetty, jos matka-aikaa haluaa minimoida.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Lähtökohtaisesti tuollaista pitkää käyttötestiä ajaessa TM:n kuuluisi mielestäni tutustua auton toimintoihin syvällisesti. Kuinka esim. arvostellaan tuon appin toiminnot ja toimivuus, jos sitä ei edes viitsitä ottaa käyttöön? Appi olisi ollut aivan ratkaisevassa roolissa TM:n lähtiessä Oulusta. Heti heräämisen jälkeen akun lataustilan olisi voinut tarkastaa appilla ja kytkeä lämmityksen uudestaan päälle appin näyttäessä vajaata. Tämä tuntuisi jopa hyvin luonnolliselta, jos näitä mystisiä "itsestään" muuttuneita latausrajoja olisi ollut ennenkin. Näin olisi ajeltu Rovaniemelle täysin ongelmitta. No olisihan sitä toki voinut pikaisesti ladatakin matkan varrella, mutta siitäkään ei olisi sensaatiolööppiä voinut luoda.

    En käyttäisi myöskään esilämmityksen käynnistämistä appilla minään minimaalisena toimintona. Sehän on juuri kätevää monesti. Ei tarvitse yrittää arvailla etukäteen lähteöaikaa tai aikatauluttaa menojaan, kun lämmityksen voi käynnistää vähän ennen autoon menoa. Tämä on vieläpä nopeaa, kätevää ja onnistuu myös suljetuissa tiloissa. Tästä voisi kirjoittaa ihan hyvin jutun talviautoilun iloista sähköautolla, mutta sekään ei sovi julkaisun linjaan.

    Tottakai on hyödyllistä, että lämmityksen voi käynnistää puhelimella saman tien, mutta vaatimaton toimintohan se on, kun ei voi appia muuhun käyttää, esim. ajastusten tekemiseen. Ei tarvitsisi arvailla etukäteen, milloin käynnistää lataamisen, jos sen voisi puhelimesta ajastaa, sitten kun tietää tarkemmin. Jossain hotellissa lataaminen kestää tunteja, joten on pakko ennakoida lähtönsä, jos aikoo saada ytyä akkuun. Nyt on mentävä autoon virittelemään lähtöaikaa eli se pitää tietää jo autoa parkkeeratessaan.

    Mutta sinä tietysti tiedät tämän paremmin.

    Miksi yrität vetää tähän mukaan tuolalista vastakkainasettulua? En minä ole kirjoittanut mitään noista asioista, mistä minua nyt sarkastisesti nälvit. Tuon sijaan kirjoitan siitä, että TM:n olisi mielestäni kestotesteissään ehdottomasti testattava myös autojen puhelinsovellukset. Siihen ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä, että onko sovellus sinun tai minun mielestä vaaatimaton vai olennainen. Esmierkiksi edellisen autoni sovelluksen toimivuus on epäluotettava, mutta Teslan sovellus on ymmärtääkseni hyvin vakaa. Noiden lataus- ja lämmitystoimintojen lisäksi olen Teslan sovelluksen olevan myös avaintoiminnon kannalta välttämätön. Onko sinun mielestäsi parempi jättää kaikki sovellukseen liittyvä testaamatta?

      
  • NHBNHB
    muokattu 16.01.2021 20:04

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

    Esim. aamiaisen aikana ei montaa kWh:ta saa ladattua ellei auto ole pikalaturissa kiinni, mitä hotelleissa ai ainakaan yleensä ole. Minä en ole sanonut, etteikö olisi kätevää saada lämmitys käynnistettyä puhelimesta, mutta se on vain niin vaatimaton ominaisuus, että voisi odottaa enemmänkin. Vielä parempi olisi, että lähtöajan voisi ajastaa puhelimella eikä pelkästään autosta.

    Latauksen keskeytyshälytys on ihan hyödyllinen kyllä.

    Nythän on niin, että kaikki ominaisuudet, mitä Tesla-sovelluksessa on, ovat ihan hyviä. Kokonaisuutena sovelluksessa olisi paljon kehitettävää latauksen ja lämmityksen hallinnan osalta. Ja se ajopäiväkirja olisi hyödyllinen.

    Jos mielestäsi kehitettävää on, niin eikö tämä olisi syytä tutkia ja tuoda esiin kestotestissä?

    Aamutoimien ja aamiaisen aikana TM olisi ehtinyt saamaan olennaisesti enemmän sähköä ja lämpöä mukaan hotellin 11 kilowatin laturista. Seuraavalle suunnitellulle latauspisteelle olisi päästy ongelmitta ja pesulenkkikään ei olisi aiheuttanut jännittäviä hetkiä. Nyt akku oli vajaa ja varmaan myös turhan viileä.

    Minä ajattelen, että TM:lle sopisi hyvin tiedon jakaminen uudesta tekniikasta. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus esitellä Teslan sovelluksen toimintoja tai vaikka sitten toimintojen mitättömyyttä, mutta sen sijaan ei vaivauduttu edes lataamaan koko appia. Nämä ovat varmasti asioita, jotka eivät ole kovin tuttuja lukijakunnalle, kun ne näyttävät olevat musta aukko TM:n kokeneille toimittajillekin. Mielestäni myös Ruuhkamiehen pointti tästä on osuva: jos lähdetään likkeelle ajatuksella testata sitä, että päästäänkö vuorokaudessa Saariselälle, niin sovellus antaa suoraan tuohon tavoitteeseen liittyviä avaimia.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:
    Olen joskus katsonut lataustehon muutosta ja se putoaa jopa 3kW tasolle, kun akku on yli 90% varauksessa.

    Putoaako regenerointikin samalle tasolle?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Lähtökohtaisesti tuollaista pitkää käyttötestiä ajaessa TM:n kuuluisi mielestäni tutustua auton toimintoihin syvällisesti. Kuinka esim. arvostellaan tuon appin toiminnot ja toimivuus, jos sitä ei edes viitsitä ottaa käyttöön? Appi olisi ollut aivan ratkaisevassa roolissa TM:n lähtiessä Oulusta. Heti heräämisen jälkeen akun lataustilan olisi voinut tarkastaa appilla ja kytkeä lämmityksen uudestaan päälle appin näyttäessä vajaata. Tämä tuntuisi jopa hyvin luonnolliselta, jos näitä mystisiä "itsestään" muuttuneita latausrajoja olisi ollut ennenkin. Näin olisi ajeltu Rovaniemelle täysin ongelmitta. No olisihan sitä toki voinut pikaisesti ladatakin matkan varrella, mutta siitäkään ei olisi sensaatiolööppiä voinut luoda.

    En käyttäisi myöskään esilämmityksen käynnistämistä appilla minään minimaalisena toimintona. Sehän on juuri kätevää monesti. Ei tarvitse yrittää arvailla etukäteen lähteöaikaa tai aikatauluttaa menojaan, kun lämmityksen voi käynnistää vähän ennen autoon menoa. Tämä on vieläpä nopeaa, kätevää ja onnistuu myös suljetuissa tiloissa. Tästä voisi kirjoittaa ihan hyvin jutun talviautoilun iloista sähköautolla, mutta sekään ei sovi julkaisun linjaan.

    Tottakai on hyödyllistä, että lämmityksen voi käynnistää puhelimella saman tien, mutta vaatimaton toimintohan se on, kun ei voi appia muuhun käyttää, esim. ajastusten tekemiseen. Ei tarvitsisi arvailla etukäteen, milloin käynnistää lataamisen, jos sen voisi puhelimesta ajastaa, sitten kun tietää tarkemmin. Jossain hotellissa lataaminen kestää tunteja, joten on pakko ennakoida lähtönsä, jos aikoo saada ytyä akkuun. Nyt on mentävä autoon virittelemään lähtöaikaa eli se pitää tietää jo autoa parkkeeratessaan.

    Mutta sinä tietysti tiedät tämän paremmin.

    Miksi yrität vetää tähän mukaan tuolalista vastakkainasettulua? En minä ole kirjoittanut mitään noista asioista, mistä minua nyt sarkastisesti nälvit. Tuon sijaan kirjoitan siitä, että TM:n olisi mielestäni kestotesteissään ehdottomasti testattava myös autojen puhelinsovellukset. Siihen ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä, että onko sovellus sinun tai minun mielestä vaaatimaton vai olennainen. Esmierkiksi edellisen autoni sovelluksen toimivuus on epäluotettava, mutta Teslan sovellus on ymmärtääkseni hyvin vakaa. Noiden lataus- ja lämmitystoimintojen lisäksi olen Teslan sovelluksen olevan myös avaintoiminnon kannalta välttämätön. Onko sinun mielestäsi parempi jättää kaikki sovellukseen liittyvä testaamatta?

    Voihan sovelluksenkin tietenkin testata ja arvostella, mutta ei se lapin matkan tekemisen kannalta ole tarpeen.

    Mistä sen tietää, vaikka TM vielä käsittelee jutussaan puhelinsovelluksenkin. Ja hyvä olisi, jos käsittelee. Onhan se tietenkin osa auton ominaisuuksia.

    Mitä tarkoitat avaintoiminnolla? Vai oliko niin, että Model 3:ssa ei ole avainpalikkaa ollenkaan? Minullahan on sellainen Model X:n pienoismallinen kauko-ohjainavain Key-Fob. Puhelinta voi käyttää avaimena myös X:ssä eli sen Key-Fobin voi jättää vaikka kotiin. Silloin tietysti täytyy olla Tesla-sovellus puhelimessa, mutta sen avaimen kanssa toimiessa puhelinsovellusta ei välttämättä tarvitse.

    Kaikki, mikä Teslan puhelinsovelluksessa on, on plussaa ja hienoa, että sellainen sovellus on. Mutta kun olen käyttänyt VolvoOnCall-sovellusta, niin koen Teslan sovelluksen kaipaavan vielä parantelua enkä siksi nostaisi sitä kovin merkittäväksi osaksi Teslan ominaisuuksia. Petrattavaa on kovasti, mutta ei se tee tyhjäksi, mitä siinä jo on. Lapinmatkaa puhelinsovellus ei yksinään siivittäisi. Lataamiset voi sössiä ihan yhtä hyvin olipa puhelinsovellus käytössä tai ei.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    Lataamiset voi sössiä ihan yhtä hyvin olipa puhelinsovellus käytössä tai ei.

    No kyllä online monitorointi antaa aika tavalla avaimia sössimisen välttämiseen. Tässä kyseisessä sössisimisessäkin etu olisi ollut ilmeinen.

      1
  • muokattu 16.01.2021 20:38

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Jep. Onneksi asiaan löytyy apua ottamalla jokin 3. osapuolen palvelu käyttöön. Näitähän on esim TeslaFi, Stats for Tesla, Teslamate jne. Jotkut näistä ovat maksullisia, osa ilmaisia. Noilla saa hyvinkin tarkkaa dataa ajoistaan, mm ajopäiväkirjan, sekä tietysti latauksista yms.

    Oletko itse käyttänyt jotain noista 3. osapuolen sovelluksista? Pohdiskelin kerran TeslaFI:n käyttöä, mutta arvelluttaa antaa auton tunnukset sinne. Nehän hakisivat tiedot Teslan serveriltä. Ja minusta ne 3.osapuolen reittitallennukset eivät oikein palvele ajopäiväkirjakäyttöä.

    Olen antanut olla Googlen TimeLinen tallentamassa liikkeitäni ja sieltä olen ottanut kilometrit ja kellonajat. Ottaisin mielelläni Teslasovellukseen ajopäiväkirjaominaisuuden, mutta en halua sotkea 3. osapuolta asiaan. Ominaisuus olisi kiva, mutta ilmankin pärjää.

    Mietin tässä näiden juttujen takia, että miksi oikeastaan hommasin Model X:n.

    Ylivoimaisesti tärkein syy on, että Tesla on uskottavin täyssähköauto, mitä tiedän. Siis akun koko ja sähköllä ajamiseen liittyvät asia, mm. energian kulutuksen ennusteet ja seuranta ajon aikana. Tuntuu turvalliselta ajaa, kun akun varaustilasta on koko ajan hyvä käsitys. Siis erityisesti pitkää matkaa ajaessa.

    Toiseksi tärkein syy oli itse auto: sen avara tuntu kuskin paikalla, todella hyvä ajotuntuma, erinomainen kiihtyvyys, neliveto, korkea ja säädettävä maavara jne. sekä hyvät tavaratilat.

    Kolmanneksi minua viehätti takaovien toteutus. Ehkä ne joskus tuntuvat vähän hitailta ja pysäköintihalleissa hankalilta, mutta vastapainoksi ne avaavat tosi hyvän pääsyn takapenkeille eivätkä ole auton sivulla kulkua/lastaamista haittaamassa.

    Automaattiset ovet, gps-paikannusmuisti maavaran korkeussäädöissä yms. yms.

    Jos joku ominaisuus on vähän "short", niin puhelinsovellus.

    Pakkaskelien suhteen ajattelin jo autoa hankkiessa, että jos ongelmia on, niin kuitenkin hyvin rajallisen ajan vuodesta ja sen kestän. Olen erittäin tyytyväinen autoon vaikka joskus huonojakin puolia otan puheeksi.

      1
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

    Esim. aamiaisen aikana ei montaa kWh:ta saa ladattua ellei auto ole pikalaturissa kiinni, mitä hotelleissa ai ainakaan yleensä ole. Minä en ole sanonut, etteikö olisi kätevää saada lämmitys käynnistettyä puhelimesta, mutta se on vain niin vaatimaton ominaisuus, että voisi odottaa enemmänkin. Vielä parempi olisi, että lähtöajan voisi ajastaa puhelimella eikä pelkästään autosta.

    Latauksen keskeytyshälytys on ihan hyödyllinen kyllä.

    Nythän on niin, että kaikki ominaisuudet, mitä Tesla-sovelluksessa on, ovat ihan hyviä. Kokonaisuutena sovelluksessa olisi paljon kehitettävää latauksen ja lämmityksen hallinnan osalta. Ja se ajopäiväkirja olisi hyödyllinen.

    Jos mielestäsi kehitettävää on, niin eikö tämä olisi syytä tutkia ja tuoda esiin kestotestissä?

    Aamutoimien ja aamiaisen aikana TM olisi ehtinyt saamaan olennaisesti enemmän sähköä ja lämpöä mukaan hotellin 11 kilowatin laturista. Seuraavalle suunnitellulle latauspisteelle olisi päästy ongelmitta ja pesulenkkikään ei olisi aiheuttanut jännittäviä hetkiä. Nyt akku oli vajaa ja varmaan myös turhan viileä.

    Minä ajattelen, että TM:lle sopisi hyvin tiedon jakaminen uudesta tekniikasta. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus esitellä Teslan sovelluksen toimintoja tai vaikka sitten toimintojen mitättömyyttä, mutta sen sijaan ei vaivauduttu edes lataamaan koko appia. Nämä ovat varmasti asioita, jotka eivät ole kovin tuttuja lukijakunnalle, kun ne näyttävät olevat musta aukko TM:n kokeneille toimittajillekin. Mielestäni myös Ruuhkamiehen pointti tästä on osuva: jos lähdetään likkeelle ajatuksella testata sitä, että päästäänkö vuorokaudessa Saariselälle, niin sovellus antaa suoraan tuohon tavoitteeseen liittyviä avaimia.

    Luulen, että ABRP-sovelluksella olisi saanut paremmat eväät Saariselän reitille, koska se näyttää kaikki mahdolliset laturit matkalla auttaa suunittelemaan, missä ladataan ja kuinka kauan. Sovellukselle voi antaa oman Teslan tunnukset ja sovellus käyttää silloin auton reaaliaikaista dataa esim. akun varaustason suhteen. Ja auton tyypillisen energian kulutuksen sekä myös reaaliaikaisen keskikulutuksen.

    En sano, etteikö Teslan sovellusta kannattaisi ladata, tottakai kannattaa. Jos TM:n testituloksesta tulee paha mieli, ei sovellus tulosta varmaankaan olisi muuttanut.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen.


    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Olen eri mieltä. Sovelluksen kautta voi tsekata latauksen etenemisen ja esimerkiksi tuo hotellissa käynyt kämmi olisi jäänyt väliin (siis sillä oletuksella, ettei se ollut tarkoituksellista), kun auton olisi voinut laittaa aamulla lataamaan akkua lisää esim aamiaisen aikana. Lisäksi erityisesti jos ajatuksena on ajaa talvella Lappiin kelloa vastaan, niin on hyödyllistä, että voi laittaa etänä auton lämpiämään valmiiksi, kun se on vielä piuhassa kiinni. Merkittävä hyöty on myös siitä, että saa puhelimeen notifikaation, jos lataus on jostain syystä keskeytynyt ennenaikaisesti. Notifikaatiot toimivat kyllä ihan kaikilla latureilla.

    Esim. aamiaisen aikana ei montaa kWh:ta saa ladattua ellei auto ole pikalaturissa kiinni, mitä hotelleissa ai ainakaan yleensä ole. Minä en ole sanonut, etteikö olisi kätevää saada lämmitys käynnistettyä puhelimesta, mutta se on vain niin vaatimaton ominaisuus, että voisi odottaa enemmänkin. Vielä parempi olisi, että lähtöajan voisi ajastaa puhelimella eikä pelkästään autosta.

    Latauksen keskeytyshälytys on ihan hyödyllinen kyllä.

    Nythän on niin, että kaikki ominaisuudet, mitä Tesla-sovelluksessa on, ovat ihan hyviä. Kokonaisuutena sovelluksessa olisi paljon kehitettävää latauksen ja lämmityksen hallinnan osalta. Ja se ajopäiväkirja olisi hyödyllinen.

    Jos mielestäsi kehitettävää on, niin eikö tämä olisi syytä tutkia ja tuoda esiin kestotestissä?

    Aamutoimien ja aamiaisen aikana TM olisi ehtinyt saamaan olennaisesti enemmän sähköä ja lämpöä mukaan hotellin 11 kilowatin laturista. Seuraavalle suunnitellulle latauspisteelle olisi päästy ongelmitta ja pesulenkkikään ei olisi aiheuttanut jännittäviä hetkiä. Nyt akku oli vajaa ja varmaan myös turhan viileä.

    Minä ajattelen, että TM:lle sopisi hyvin tiedon jakaminen uudesta tekniikasta. Tässä olisi ollut hyvä tilaisuus esitellä Teslan sovelluksen toimintoja tai vaikka sitten toimintojen mitättömyyttä, mutta sen sijaan ei vaivauduttu edes lataamaan koko appia. Nämä ovat varmasti asioita, jotka eivät ole kovin tuttuja lukijakunnalle, kun ne näyttävät olevat musta aukko TM:n kokeneille toimittajillekin. Mielestäni myös Ruuhkamiehen pointti tästä on osuva: jos lähdetään likkeelle ajatuksella testata sitä, että päästäänkö vuorokaudessa Saariselälle, niin sovellus antaa suoraan tuohon tavoitteeseen liittyviä avaimia.

    Luulen, että ABRP-sovelluksella olisi saanut paremmat eväät Saariselän reitille, koska se näyttää kaikki mahdolliset laturit matkalla auttaa suunittelemaan, missä ladataan ja kuinka kauan. Sovellukselle voi antaa oman Teslan tunnukset ja sovellus käyttää silloin auton reaaliaikaista dataa esim. akun varaustason suhteen. Ja auton tyypillisen energian kulutuksen sekä myös reaaliaikaisen keskikulutuksen.

    En sano, etteikö Teslan sovellusta kannattaisi ladata, tottakai kannattaa. Jos TM:n testituloksesta tulee paha mieli, ei sovellus tulosta varmaankaan olisi muuttanut.

    ABRP voi hyvinkin antaa ainakin tuossa reitin ja latauspaikkojen suunnittelussa paremmat eväät, mutta valmistajan oma sovellus lienee kuitenkin erityisasemassa. Jos oikein kunnolla ottaa tehtäväkseen tiedonjaon, niin näitä molempia olisi syytä testaja ja kertoa niiden eroista.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Lataamiset voi sössiä ihan yhtä hyvin olipa puhelinsovellus käytössä tai ei.

    No kyllä online monitorointi antaa aika tavalla avaimia sössimisen välttämiseen. Tässä kyseisessä sössisimisessäkin etu olisi ollut ilmeinen.

    Mitä tarkoitat online monitoroinnilla tässä yhteydessä? Kun auton jättää lataukseen, auton näytöllä näkyy info, mihin aikaan lataus on valmis. Tai vaihtoehtoisesti voi asettaa kellonajan, jolloin auton tulee olla ladattu ja lämmitetty. Mitä siinä sen enempää monitoroimaan. Ajon aikana taas info on näytössä koko ajan. Jos vilkuilee puhelimesta latauksen edistymistä, niin ei siitä mitään apua ole. Jos tekninen vika keskeyttää lataamisen, niin minkä sille voi tehdä?

    Minulla on jonkinlainen aavistus, tarvitseeko puhelinsovellusta käyttää vai ei. Joillekin ihmisille puhelin on kasvanut kiinni käteen ja sitten vikuillaan sieltä kaikenlaista, mutta auto kyllä lataantuu itsekseen eikä sitä voi nopeuttaa puhelimen avulla. Latausrajan asetuksen varmasti tarkistaa jo latauksen alussa, jos on pitkälle matkalle tarkoitus lähteä. Tuon rajan muuttaminenon käytännössä ainut asia, minkä sovelluksella voisi tehdä latauksen käynnitämisen lisäksi. Mutta lataushan käynnistyy heti, kun latauskaapelin kytkee ellei ajastinta ole asetettu. Jos tumpeloi asettamalla väärän ajan, niin yhtä hyvin asian voi unohtaa katsoa puhelimesta, josta kyllä näkisi, että aika on väärä, mutta autolle pitäisi hipsiä muuttamaan asetus.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    NHB: "Teslan käyttämisessä suuressa roolissa on puhelinsovellus, jonka kautta voi hallinnoida/monitoroida esim. lataustilaa ja esilämmitystä. Melko kummallista, että pitkää käyttötestiä ajavat toimittajat eivät viitsi ottaa käyttöön tuota sovellusta, joka mahdollistaa mm. nuo olennaiset toiminnot. Miten auto voidaan arvostella, kun sen toimintoja ei edes käytetä?"

    Tuo oli sähköautoketjussa. Puhelinsovellus ei ole kovin suuressa roolissa eikä sen käyttäminen olisi noihin TM kokemuksiin matkalla pohjoiseen vaikuttanut, luulen. Esimerkiksi latauksen ja esilämmityksen ajastaminen tehdään autossa eikä puhelinsovelluksessa. Että ei puhelinsovelluksen kautta voi hallinnoida lataustilaa ja esilämmitystä kuin ihan minimalistisesti kytkemällä päälle/pois ja säätämällä latauksen raja-arvoa. Esimerkiksi akun varaustason riittävyys määränpäähän tai akun varauksen aleneminen matkan aikana näkyvät vain auton näytöltä.

    Olen sitä mieltä, että testiajoa varten ei ole ollenkaan tarpeen ottaa käyttöön Teslan puhelinsovellusta ellei halua testata sitäkin. Ainut hyöty olisi saada puhelimeen ilmoitus lataamisen valmistumisesta, kun istuu vaikka ABC:llä odottamassa lataantumista. Ja sekin taitaisi toimia vain Teslan latureilla. Testitilanteessa voisi ihan yhtä hyvin juoda kaffet omaan tahtiin ja saapastella autoon istumaan ja odottaa siinä, jos lataus vielä olisi kesken.

    Lähtökohtaisesti tuollaista pitkää käyttötestiä ajaessa TM:n kuuluisi mielestäni tutustua auton toimintoihin syvällisesti. Kuinka esim. arvostellaan tuon appin toiminnot ja toimivuus, jos sitä ei edes viitsitä ottaa käyttöön? Appi olisi ollut aivan ratkaisevassa roolissa TM:n lähtiessä Oulusta. Heti heräämisen jälkeen akun lataustilan olisi voinut tarkastaa appilla ja kytkeä lämmityksen uudestaan päälle appin näyttäessä vajaata. Tämä tuntuisi jopa hyvin luonnolliselta, jos näitä mystisiä "itsestään" muuttuneita latausrajoja olisi ollut ennenkin. Näin olisi ajeltu Rovaniemelle täysin ongelmitta. No olisihan sitä toki voinut pikaisesti ladatakin matkan varrella, mutta siitäkään ei olisi sensaatiolööppiä voinut luoda.

    En käyttäisi myöskään esilämmityksen käynnistämistä appilla minään minimaalisena toimintona. Sehän on juuri kätevää monesti. Ei tarvitse yrittää arvailla etukäteen lähteöaikaa tai aikatauluttaa menojaan, kun lämmityksen voi käynnistää vähän ennen autoon menoa. Tämä on vieläpä nopeaa, kätevää ja onnistuu myös suljetuissa tiloissa. Tästä voisi kirjoittaa ihan hyvin jutun talviautoilun iloista sähköautolla, mutta sekään ei sovi julkaisun linjaan.

    Tottakai on hyödyllistä, että lämmityksen voi käynnistää puhelimella saman tien, mutta vaatimaton toimintohan se on, kun ei voi appia muuhun käyttää, esim. ajastusten tekemiseen. Ei tarvitsisi arvailla etukäteen, milloin käynnistää lataamisen, jos sen voisi puhelimesta ajastaa, sitten kun tietää tarkemmin. Jossain hotellissa lataaminen kestää tunteja, joten on pakko ennakoida lähtönsä, jos aikoo saada ytyä akkuun. Nyt on mentävä autoon virittelemään lähtöaikaa eli se pitää tietää jo autoa parkkeeratessaan.

    Mutta sinä tietysti tiedät tämän paremmin.

    Miksi yrität vetää tähän mukaan tuolalista vastakkainasettulua? En minä ole kirjoittanut mitään noista asioista, mistä minua nyt sarkastisesti nälvit. Tuon sijaan kirjoitan siitä, että TM:n olisi mielestäni kestotesteissään ehdottomasti testattava myös autojen puhelinsovellukset. Siihen ei pitäisi olla mitään merkitystä sillä, että onko sovellus sinun tai minun mielestä vaaatimaton vai olennainen. Esmierkiksi edellisen autoni sovelluksen toimivuus on epäluotettava, mutta Teslan sovellus on ymmärtääkseni hyvin vakaa. Noiden lataus- ja lämmitystoimintojen lisäksi olen Teslan sovelluksen olevan myös avaintoiminnon kannalta välttämätön. Onko sinun mielestäsi parempi jättää kaikki sovellukseen liittyvä testaamatta?

    Mitä tarkoitat avaintoiminnolla? Vai oliko niin, että Model 3:ssa ei ole avainpalikkaa ollenkaan? Minullahan on sellainen Model X:n pienoismallinen kauko-ohjainavain Key-Fob. Puhelinta voi käyttää avaimena myös X:ssä eli sen Key-Fobin voi jättää vaikka kotiin. Silloin tietysti täytyy olla Tesla-sovellus puhelimessa, mutta sen avaimen kanssa toimiessa puhelinsovellusta ei välttämättä tarvitse.

    Tarkoitan juuri tuota mahdollisuutta käyttää puhelinta avaimena.

      
  • muokattu 16.01.2021 21:58

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Olen joskus katsonut lataustehon muutosta ja se putoaa jopa 3kW tasolle, kun akku on yli 90% varauksessa.

    Putoaako regenerointikin samalle tasolle?

    Ei varmaankaan putoa, en kyllä osaa asiasta muuta sanoa kuin, että "moottorijarrutus" toimii ihan samantuntuisesti, jos akun varaus on 90% tai alle. En lataa yli 90%, jos en ole lähdössä pitkälle reissulle, mutta 90% tulee ladattua silloin tällöin. Useimmiten 80%.

    Kylmällä akulla (kylmällä ilmalla) ei myöskään regeneroi ainakaan täysillä.

    Auton enrgianäyttö ilmoittaa keltaisilla katkoviivoilla, jos regenerointi on rajoitettu johonkin tehoon. Joskus jo alkusyksystä oli satunnaisesti rajoitettu liikkeelle lähtiessä kunnes akku lämpeni.

    Kun olen ladannut akun 100% varaukseen pitkälle matkalle lähtiessä, niin silloin huomaa hyvin regeneroinnin puuttumisen. Mutta en ole koskaan kiinnittänyt huomiota, missä vaiheessa regenerointi taas alkaa toimia.

    En kyllä tiedä, mikä on max regenerointiteho. Mitarissa on 50kW suurin lukuarvo, mutta en ole kiinnittänyt huomiota, mihin teho nousee enimmillään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit