@NHB kirjoitti:
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
Tästä ei ehkä kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa, mutta silti oikeassa elämässä on kaikki mahdollista, vaikka keskustelupalstan virtuaalimaailmassa kaikki on täydellistä. Kun tulet perheen kanssa illalla matkalta akku puolillaan, lapset ovat väsyneitä, mutta pitää syöttää ennen nukkumaan menoa ja sitten purkaa autosta tavarat, saattaa hyvinkin yksi johto jäädä laittamatta.
Sinulla ei lapsia taida olla, joten lapsiperheen arki voi olla jäänyt vieraaksi.
Minä olen vajaan 2 vuoden aikana unohtanut latausjohdon ehkä 5 kertaa, yleensä tuontyyppisissä tilanteissa, tai sitten olen ajatellut että olen vielä käymässä kaupassa illan aikana tms., mutta en sitten mennytkään. Unohdusten lisäksi on ollut saman verran kertoja kun laturilla (suko-laturi / "tilapäislaturi") on ollut joku error eikä se ole ladannut.
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Polttikset voi tankata ennen kuin ne jätetään parkkiin, joten ei niitäkään esim. kanistereista käydä täyttelemässä ikään kuin "vähän väliä".
Mikä tuo auton ympärillä oleva kesä-juttu on? Latauskaapeli toimii kaikissa keleissä.
Eli sähköauton latauskaapelia kytkettäessä saattaa kelistä riippua joutua palelemaan kuitenkin.
Polttiskuski ei ehkä osaa mieltää, että lataaminen ei vie aikaa, koska auto lataantuu itsekseen sillä välin, kun kuski oleilee/nukkuu kotona, puuhailee mökillä tai huhkii työpaikalla.
Eipä se polttoainetankkikaan itsekseen noissa tilanteissa mitenkään tyhjene, vai mitä?
Tai on kaffella tai lounaalla liikenneasemalla. yms. yms
Kuinka monella kylmäasemalla on sähkölautauspisteet? Lataaja joutuukin ohittamaan niitä aika usein matkaa suunnitellessaan ja aabeeceitä joutuu hakemaan, eikö vain?
Oletetaan, että lounaaseen menee 20 min ja +10 jos juo kahvit päälle. Sähköauton ja polttisauton "täyteen saamisen" ero on ajallisesti merkitsevä tekijä siis. Nestemuotoista täytettä saa tankkiin alle 5 minuutissa, hyvin harvoin tarvitsee jonottaakaan.
Aikaa menee siihenkin, että sähköä hakeva löytää tolpalle, tyhjentää takapaksin saadakseen piuhat pohjan luukusta ja hyvällä tuurilla lautauspisteitä on vapaana. Ehkä 2 minuuttia? Big deal ja kaikki romuttuu jos joutuu kyttämään vapautuvaa latauspaikkaa...
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Mökkikylillä on usein kylmäasema, josta saa nestemäistä. Usein siinä marketin naapurissa, josta voi ostaa ruuat samalla ennen kuin ajaa mökille.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Polttikset voi tankata ennen kuin ne jätetään parkkiin, joten ei niitäkään esim. kanistereista käydä täyttelemässä ikään kuin "vähän väliä".
Mikä tuo auton ympärillä oleva kesä-juttu on? Latauskaapeli toimii kaikissa keleissä.
Eli sähköauton latauskaapelia kytkettäessä saattaa kelistä riippua joutua palelemaan kuitenkin.
Polttiskuski ei ehkä osaa mieltää, että lataaminen ei vie aikaa, koska auto lataantuu itsekseen sillä välin, kun kuski oleilee/nukkuu kotona, puuhailee mökillä tai huhkii työpaikalla.
Eipä se polttoainetankkikaan itsekseen noissa tilanteissa mitenkään tyhjene, vai mitä?
Tai on kaffella tai lounaalla liikenneasemalla. yms. yms
Kuinka monella kylmäasemalla on sähkölautauspisteet? Lataaja joutuukin ohittamaan niitä aika usein matkaa suunnitellessaan ja aabeeceitä joutuu hakemaan, eikö vain?
Oletetaan, että lounaaseen menee 20 min ja +10 jos juo kahvit päälle. Sähköauton ja polttisauton "täyteen saamisen" ero on ajallisesti merkitsevä tekijä siis. Nestemuotoista täytettä saa tankkiin alle 5 minuutissa, hyvin harvoin tarvitsee jonottaakaan.
Aikaa menee siihenkin, että sähköä hakeva löytää tolpalle, tyhjentää takapaksin saadakseen piuhat pohjan luukusta ja hyvällä tuurilla lautauspisteitä on vapaana. Ehkä 2 minuuttia? Big deal ja kaikki romuttuu jos joutuu kyttämään vapautuvaa latauspaikkaa...
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Mökkikylillä on usein kylmäasema, josta saa nestemäistä. Usein siinä marketin naapurissa, josta voi ostaa ruuat samalla ennen kuin ajaa mökille.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Onneksi näin!
Omasta puolestani voin sanoa, että töpselin kiinnittäminen tuntuu pienemmälta vaivalta kuin tankkaaminen, teen mieluummin 10 "latausliikettä" kuin tankkaan kerran. Sitä kylmää ja viimaa tarvitsee sietää vähemmän aikaa kerrallaan. Mutta eipä näistä mitään mullistavia eroja saa aikaan, ainakaan sähköauton eduksi. Eipä tosin kovin paljon tappioksikaan, koska lataaminen on vaivana niin pieni.
@Quu. Ei ne suostu lähtemään käyntiin / liikkelle kun piuha on kiinni.
Omasta puolestani voin sanoa, että töpselin kiinnittäminen tuntuu pienemmälta vaivalta kuin tankkaaminen, teen mieluummin 10 "latausliikettä" kuin tankkaan kerran.
No kokeilepas seuraavan kerran tehdä niin.
Sitä kylmää ja viimaa tarvitsee sietää vähemmän aikaa kerrallaan.
Voi että. On se paha juttu syntyä tänne hyiseen Suomeen, vain juhannuksena on hetken aikaa lämmintä ja silleesti. Eikä aina silloinkaan. Hrrrr.....
Mutta eipä näistä mitään mullistavia eroja saa aikaan, ainakaan sähköauton eduksi.
Kovasti täällä yritetään kuitenkin muuta todistaa.
Eipä tosin kovin paljon tappioksikaan, koska lataaminen on vaivana niin pieni.
Niin, silloin kun sitä sähköä on saatavana ja niin, ettei tarvitse myöskään tuntitolkulla odotella että pääsee taas ajamaan - pahimmillaan siis.
Oi että sitä auvoa kun saa itse alle sähköauton. Sitten voi lapsenlapsille kertoa, miten joskus aiemmin joutui laittamaan sellaisesta letkusta pahanhajuista nestettä autoon. Ilman hanskoja jopa, huh. Joskus jopa talvella, vaikka autosta noustessa oli pakkastakin, siis miinuksella mittari. Siinä sitä sitten täristiin auton vieressä jopa monta minuuttia, jos piti saada se tankiksi kutsuttu säiliö täyteen. Silloin tuntui ihan kauheelta, olisi voinut vaikka vilustua ja kenkiin tuli jopa lunta pohjiin tai päälle, vai miksi sitä sanottiin. Teki vain mieli päästä äkkiä takas auton sisään lämpimään! Ja kyllä, sitä joutui tekemään vaikka sateessakin, eikä aina ollut kuravaatteita päällä edes. Kyllä se tuntui loputtoman pitkiltä ne minuutit odotella siinä että se "tankki" tuli täyteen, jopa kymmeniä litroja meni kerralla. Noniin pienokaiset....mitä...ei ihan vielä päästä lähtemään mökiltä kotiin...menkää vaikka taas uimaan....ukki lataa patteriautoa vielä pari tuntia, sitten vasta...muuten ei päästä kotiin asti.
Rauhan aikana sähköautot ovat kelpo autoja mutta sodan syttyessä polttomoottorit ovat taas arvossaan. Armeijan kaikki ajoneuvot liikkuvat polttomoottoreilla ja siihen on syynsä. Voin melkein väittää että tähän ei ole tulossa muutosta, vai onko joku toista mieltä? On asioita jotka eivät hevin muutu ja tämä on yksi niistä. Tietääkö kukaan sitä että maastoajoneuvot menevät sodan aikana valtion käyttöön, olivat omistajat siitä mitä mieltä hyvänsä.
Tietääkö kukaan sitä että maastoajoneuvot menevät sodan aikana valtion käyttöön, olivat omistajat siitä mitä mieltä hyvänsä
Noin se on ollut, eli olen kuullut kyllä, mutta päteekö edelleen?
Puolustustilalaki
21 §
Valtakunnan puolustuksen kannalta tarpeellista alusta, ilma-alusta, moottoriajoneuvoa, työkonetta tai laitetta taikka niiden omistus-, käyttö-, hallinta- tai valmistusoikeutta taikka aineetonta omaisuutta ei saa ilman valtioneuvoston lupaa siirtää ulkomaille eikä Suomessa ulkomaalaiselle, ulkomaiselle oikeushenkilölle tai muuten ulkomaiseen määräämisvaltaan, jos siirron todennäköisin syin voidaan epäillä vahingoittavan tai vaarantavan valtakunnan puolustusta.
Laki mahdollistaa ajoneuvoneuvojen pakko-otot tänäkin päivänä.
Puolustusvoimat on varautunut myös nykyään pakko-ottamaan käyttöönsä siviilipuolen käytössä olevia ajoneuvoja.
Tätä varten armeijalla on valmiina yksilöity lista, jota päivitetään säännöllisesti. Kokonaisuutena salaiselle listalle, kuuluu kuorma- ja henkilöautojen ohella muun muassa työkoneita, moottoripyöriä, moottorikelkkoja, mönkijöitä sekä veneitä.
Maastoajoneuvot ovat luonnollisesti listan kärkipäässä.
Omasta puolestani voin sanoa, että töpselin kiinnittäminen tuntuu pienemmälta vaivalta kuin tankkaaminen, teen mieluummin 10 "latausliikettä" kuin tankkaan kerran.
No kokeilepas seuraavan kerran tehdä niin.
Sitä kylmää ja viimaa tarvitsee sietää vähemmän aikaa kerrallaan.
Voi että. On se paha juttu syntyä tänne hyiseen Suomeen, vain juhannuksena on hetken aikaa lämmintä ja silleesti. Eikä aina silloinkaan. Hrrrr.....
Mutta eipä näistä mitään mullistavia eroja saa aikaan, ainakaan sähköauton eduksi.
Kovasti täällä yritetään kuitenkin muuta todistaa.
Eipä tosin kovin paljon tappioksikaan, koska lataaminen on vaivana niin pieni.
Niin, silloin kun sitä sähköä on saatavana ja niin, ettei tarvitse myöskään tuntitolkulla odotella että pääsee taas ajamaan - pahimmillaan siis.
Oi että sitä auvoa kun saa itse alle sähköauton. Sitten voi lapsenlapsille kertoa, miten joskus aiemmin joutui laittamaan sellaisesta letkusta pahanhajuista nestettä autoon. Ilman hanskoja jopa, huh. Joskus jopa talvella, vaikka autosta noustessa oli pakkastakin, siis miinuksella mittari. Siinä sitä sitten täristiin auton vieressä jopa monta minuuttia, jos piti saada se tankiksi kutsuttu säiliö täyteen. Silloin tuntui ihan kauheelta, olisi voinut vaikka vilustua ja kenkiin tuli jopa lunta pohjiin tai päälle, vai miksi sitä sanottiin. Teki vain mieli päästä äkkiä takas auton sisään lämpimään! Ja kyllä, sitä joutui tekemään vaikka sateessakin, eikä aina ollut kuravaatteita päällä edes. Kyllä se tuntui loputtoman pitkiltä ne minuutit odotella siinä että se "tankki" tuli täyteen, jopa kymmeniä litroja meni kerralla. Noniin pienokaiset....mitä...ei ihan vielä päästä lähtemään mökiltä kotiin...menkää vaikka taas uimaan....ukki lataa patteriautoa vielä pari tuntia, sitten vasta...muuten ei päästä kotiin asti.
Pitääkö antaa hammaslääkärinkin porata puuduttamatta, koska kyllähän sen nyt kestää, ettei tarvitse tulla Kumppanin pilkkaamaksi?
Pitääkö antaa hammaslääkärinkin porata puuduttamatta, koska kyllähän sen nyt kestää, ettei tarvitse tulla Kumppanin pilkkaamaksi?
Jos nuo jotenkin liittyvät toisiinsa? Ja mitä pilkkaamaksi, tuollaiseltahan te alatte pikkuhiljaa kuulostamaan kun yritätte sitä lataamisen auvoa selittää meille reppanoille, jotka emme paremmasta tiedä, höh.
@_Quu kirjoitti:
Se on kyllä sata varma että sähköautoihinkin tulee johdoton lataus, ajetaan vaan latausruutuun ja maksut etänä esim. jonkinlaisen SIM-kortin tavoin.
Hyötysuhdehan noissa on tietenkin langallista latausta heikompi ja koska siirrettävä teho on "hieman" kännykan akun latausta suurempi on myös tehohäviöllä hintansa. Mutta ei ole minulta pois, jos jonkun mielestä tuntuu hyvältä idealta asentaa tuollainen autotallinsa lattialle.
Pitääkö antaa hammaslääkärinkin porata puuduttamatta, koska kyllähän sen nyt kestää, ettei tarvitse tulla Kumppanin pilkkaamaksi?
Jos nuo jotenkin liittyvät toisiinsa? Ja mitä pilkkaamaksi, tuollaiseltahan te alatte pikkuhiljaa kuulostamaan kun yritätte sitä lataamisen auvoa selittää meille reppanoille, jotka emme paremmasta tiedä, höh.
No vähän kuulostit siltä että mukavuutta ei saisi arvostaa. Ajattelin että se kenties koskee muitakin asioita kuin tankkaamista. Ja muutenkin, jos edellisestä viestistäsi ottaa kettuilun pois, niin ei jää juuri mitään jäljelle.
Ja muutenkin, jos sanon että minä koen että lataaminen on hivenen vähemmän epämiellyttävää kuin tankkaaminen, toistot huomioiden, mutta eroa ei juurikaan ole, niin miten minä kuulun ryhmään "te" joka saarnaa lataamisen auvoisuudesta?
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Polttikset voi tankata ennen kuin ne jätetään parkkiin, joten ei niitäkään esim. kanistereista käydä täyttelemässä ikään kuin "vähän väliä".
Mikä tuo auton ympärillä oleva kesä-juttu on? Latauskaapeli toimii kaikissa keleissä.
Eli sähköauton latauskaapelia kytkettäessä saattaa kelistä riippua joutua palelemaan kuitenkin.
Polttiskuski ei ehkä osaa mieltää, että lataaminen ei vie aikaa, koska auto lataantuu itsekseen sillä välin, kun kuski oleilee/nukkuu kotona, puuhailee mökillä tai huhkii työpaikalla.
Eipä se polttoainetankkikaan itsekseen noissa tilanteissa mitenkään tyhjene, vai mitä?
Tai on kaffella tai lounaalla liikenneasemalla. yms. yms
Kuinka monella kylmäasemalla on sähkölautauspisteet? Lataaja joutuukin ohittamaan niitä aika usein matkaa suunnitellessaan ja aabeeceitä joutuu hakemaan, eikö vain?
Oletetaan, että lounaaseen menee 20 min ja +10 jos juo kahvit päälle. Sähköauton ja polttisauton "täyteen saamisen" ero on ajallisesti merkitsevä tekijä siis. Nestemuotoista täytettä saa tankkiin alle 5 minuutissa, hyvin harvoin tarvitsee jonottaakaan.
Aikaa menee siihenkin, että sähköä hakeva löytää tolpalle, tyhjentää takapaksin saadakseen piuhat pohjan luukusta ja hyvällä tuurilla lautauspisteitä on vapaana. Ehkä 2 minuuttia? Big deal ja kaikki romuttuu jos joutuu kyttämään vapautuvaa latauspaikkaa...
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Mökkikylillä on usein kylmäasema, josta saa nestemäistä. Usein siinä marketin naapurissa, josta voi ostaa ruuat samalla ennen kuin ajaa mökille.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Onneksi näin!
Kirjoitin liian epäselvästi ajatuksen siitä, että bensa-autoa ei viitsi tämän tästä käydä tankkaamassa.
Koska bensa-autoa ei viitsi tämän tästä hypätä tankkaamaan, niin siitä seuraa käytäntö, että tankin annetaan mennä melko vajaaksi ennen kuin mennään tankkaamaan. Siitä seuraa, että joutuu tankkaamaan suhteellisen paljon menovettä kerrallaan ei suhteellisen paljon rangea kerrallaan. Sähköautovastaiselle polttiskuskille tulee virheolettama, että sähköautoakin pitää aina ladata vasta, kun akun varaus on ensin kovasti laskenut. Siitä sitten taas seuraa sähköautovastaisen polttiskuskin ajatuksiin olettama, että sähköautokuski joutuu odottelemaan akun lataantumista pitkään, kun polttiskuski lorottelee menovetensä hetkessä tankkiin.
Sähköautokuskinkaan ei tarvitse hypätä tämän tästä tankkaamaan, mutta silti hän voi pitää autonsa ajoakun koko ajan hyvässä valmiudessa antamalla akun lataantua siellä, missä auto on parkissa. Ei tuitysti aina voi niin tehdä virtalähteen puuttumisen takia, mutta useimmiten pystyy.
Sähköauton lataamista ja polttomoottoriauton tankkaamista ei siis pidä verrata keskenään mittaamalla aikaa nesteen lorottamiselle ja akun tyhjästä täyteen lataamiselle.
Sähköauton ja polttomoottoriauton tankkausfilosofia on erilainen. Sähköauto on paljon mukavampi käyttää. Kokemusta on.
@NHB kirjoitti:
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
Tästä ei ehkä kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa, mutta silti oikeassa elämässä on kaikki mahdollista, vaikka keskustelupalstan virtuaalimaailmassa kaikki on täydellistä. Kun tulet perheen kanssa illalla matkalta akku puolillaan, lapset ovat väsyneitä, mutta pitää syöttää ennen nukkumaan menoa ja sitten purkaa autosta tavarat, saattaa hyvinkin yksi johto jäädä laittamatta.
Sinulla ei lapsia taida olla, joten lapsiperheen arki voi olla jäänyt vieraaksi.
Minä en enää hirveästi muista lapsiperheen arjesta, mutta tiedän kokemuksesta unohtelua voivan sattua. Kerran oltiin vaimon ja kahden lapsen kanssa kaupungilla ostoksilla ja kotiin lähdön koittaessa pakkasin lapset takapenkille, hyppäsin rattiin ja menoksi. Parin korttelin jälkeen kuului takapenkiltä: äiti unohtui. Eikun ympäri ja takaisin kauppakeskuksen ovelle kehuja kuuntelemaan....
@NHB kirjoitti:
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
Tästä ei ehkä kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa, mutta silti oikeassa elämässä on kaikki mahdollista, vaikka keskustelupalstan virtuaalimaailmassa kaikki on täydellistä. Kun tulet perheen kanssa illalla matkalta akku puolillaan, lapset ovat väsyneitä, mutta pitää syöttää ennen nukkumaan menoa ja sitten purkaa autosta tavarat, saattaa hyvinkin yksi johto jäädä laittamatta.
Sinulla ei lapsia taida olla, joten lapsiperheen arki voi olla jäänyt vieraaksi.
Tunnen itseni sen verran hyvin, että jos illalla on akku tyhjä ja aamulla tarvitaan taas rangea paljon, niin en uskalla alkaa touhuilemaan mitään ennen auton lataukseen laittamista. Siinä menee se joku muutama sekunti, niin muut toimet odottakoot sen aikaa. Oma muistini tuollaisissa asioissa on sen verran huono, etten uskalla jättää latausta muistin varaan.
No vähän kuulostit siltä että mukavuutta ei saisi arvostaa. Ajattelin että se kenties koskee muitakin asioita kuin tankkaamista. Ja muutenkin, jos edellisestä viestistäsi ottaa kettuilun pois, niin ei jää juuri mitään jäljelle.
Poista tai ole poistamatta. Enkä minä estä arvostamasta mukavuutta. Lässynlää-kirjoittelusta siitä ei vain oikein vakuutu. Kuulosta vähän siltä kuin sen yhden tv-mainoksen toimistoväki joka kertoilee karkkisuosikeistaan pikkulasten äänellä.
Ja muutenkin, jos sanon että minä koen että lataaminen on hivenen vähemmän epämiellyttävää kuin tankkaaminen, toistot huomioiden, mutta eroa ei juurikaan ole, niin miten minä kuulun ryhmään "te" joka saarnaa lataamisen auvoisuudesta?
Pelkäätkö lokeroituvasi? Tuossa on tullut vain peräkanaa niin samanoloista "mä palelen/kastun bensatankkausasemalla"-tyyppistä juttua, etten ehkä tunnistanut tarpeeksi hienovireisyyttäsi, sorry.
Lokerointi sinänsä on tyypillistä, sellaista kuin HybridRulesin kirjoittelu "sähköautovastaisista", jos karrikoi ensirakastuneen ihastumista. Who, me? Ei pidä paikkansa. Plugari voi olla seuraava veto hyvinkin, työsuhdeautona oikein potentiaali. Täyssähköt saa odottaa, täytyyhän sitä lataamisen ihanuutta harjoitella kunnolla, kun ei pääse kuin kymmeniä kilsoja kerralla, heh.
No vähän kuulostit siltä että mukavuutta ei saisi arvostaa. Ajattelin että se kenties koskee muitakin asioita kuin tankkaamista. Ja muutenkin, jos edellisestä viestistäsi ottaa kettuilun pois, niin ei jää juuri mitään jäljelle.
Poista tai ole poistamatta. Enkä minä estä arvostamasta mukavuutta. Lässynlää-kirjoittelusta siitä ei vain oikein vakuutu. Kuulosta vähän siltä kuin sen yhden tv-mainoksen toimistoväki joka kertoilee karkkisuosikeistaan pikkulasten äänellä.
Ja muutenkin, jos sanon että minä koen että lataaminen on hivenen vähemmän epämiellyttävää kuin tankkaaminen, toistot huomioiden, mutta eroa ei juurikaan ole, niin miten minä kuulun ryhmään "te" joka saarnaa lataamisen auvoisuudesta?
Pelkäätkö lokeroituvasi? Tuossa on tullut vain peräkanaa niin samanoloista "mä palelen/kastun bensatankkausasemalla"-tyyppistä juttua, etten ehkä tunnistanut tarpeeksi hienovireisyyttäsi, sorry.
Lokerointi sinänsä on tyypillistä, sellaista kuin HybridRulesin kirjoittelu "sähköautovastaisista", jos karrikoi ensirakastuneen ihastumista. Who, me? Ei pidä paikkansa. Plugari voi olla seuraava veto hyvinkin, työsuhdeautona oikein potentiaali. Täyssähköt saa odottaa, täytyyhän sitä lataamisen ihanuutta harjoitella kunnolla, kun ei pääse kuin kymmeniä kilsoja kerralla, heh.
Ladattavan hybridin käyttö vaatii todella paljon enemmän lataamista kuin täyssähköauto, jos aikoo sähköllä ajaa. Akun pienen kapasiteetin takia. Onhan jo muutama isoakkuinen ja nopealla latauksella varustettu malli, mutta ovat kalliimpia kuin Model X. Ladattavalla hybridillä pitkät matkat ei oikein onnistu sähköllä. Voi oikeasti puhua lataamisen vievän aikaa, jos aikoo kesken matkan ladata.
Joulukuu oli historiallinen kuukausi Suomessa! TM:n mutuileman dieseleiden myynnin palautumisen sijaan nähtiin ensimmäisen kerran, kuinka täyssähköautot, ladattavat hybridit ja ei-ladattavat hybridit kaikki myivät kaikki enemmän kuin dieselit. Varsinkin täyssähköautoille tuo oli kova suoritus. En olisi uskonut tätä tapahtuvaksi vielä näin aikaisin, vaikka tietenkin nyt oli motivoivat tekjät kunnossa saada pienipäästöisiä autoja kaupaksi mahdollisimman paljon. Onneksi monet valmistajat ovat löyneet dieseleiden kehityksesltä rahahanat kiinni, niin ei mene ne resurssit hukkaan.
@NHB kirjoitti:
Onneksi monet valmistajat ovat löyneet dieseleiden kehityksesltä rahahanat kiinni, niin ei mene ne resurssit hukkaan.
Mistä tuo dieselviha kumpuaa? Miksi et puhu bensamoottorien tuotekehityksen jatkamisen turmiollisuudesta tai sen huolestuttavan suuresta (3-kertainen dieseliin verrattuna) markkinaosuudesta? Siksikö, että valitsit bensamoottorin?
HR puhuu myös sähköautovastaisuudesta. Ei sellaista ole. Jokainen valitsee sen, minkä tarpeisiinsa nähden pitää sopivana. Yhdelle se on 100 000 euron sähköauto, toiselle Passatin kokoluokkaa oleva auto, vaikka pikkuauto riittäisi tilojen puolesta jne. Minäkin valitsen sähköauton, kun uskon sen olevan nykyistä parempi vaihtoehto. Todennäköisesti ajan nykyisen ensin loppuun ja sinä aikana sähköautojen kehitys etenee siihen pisteeseen poliitikkojen veropäätösten auttamana, ettei perinteinen polttomoottoriauto ole enää kilpailukykyinen valinta. Eikä kyse ole latausjohdon kytkemisen mukavuudesta 3 asteen pakkasessa luoteistuulella täyden kuun aikaan. Mutta se on sen ajan päätös, nyt elän nykyhetkeä, en tulevaisuutta. Siksi minulla ei myöskään ole tarvetta puhua mistään sähköautovastaisuudesta, kun kyse on tarveharkinnasta. Alkaa vähitellen vaikuttaa siltä, että joillain sähköautoilijoilla on halu luokitella ei-sähköautolla ajavat itseään alempaan kastiin, vaikka oma sähköautoilu-ura on hädin tuskin päässyt alkuun, omassa elämässä viedään kaatopaikalle toimivia laitteita ja ajetaan autolla säännöllisiä matkoja, jotka hoituisi hyvin pyöräilemälläkin.
@NHB kirjoitti:
Onneksi monet valmistajat ovat löyneet dieseleiden kehityksesltä rahahanat kiinni, niin ei mene ne resurssit hukkaan.
Mistä tuo dieselviha kumpuaa? Miksi et puhu bensamoottorien tuotekehityksen jatkamisen turmiollisuudesta tai sen huolestuttavan suuresta (3-kertainen dieseliin verrattuna) markkinaosuudesta? Siksikö, että valitsit bensamoottorin?
HR puhuu myös sähköautovastaisuudesta. Ei sellaista ole. Jokainen valitsee sen, minkä tarpeisiinsa nähden pitää sopivana. Alkaa vähitellen vaikuttaa siltä, että joillain sähköautoilijoilla on halu luokitella ei-sähköautolla ajavat itseään alempaan kastiin, vaikka oma sähköautoilu-ura on hädin tuskin päässyt alkuun, omassa elämässä viedään kaatopaikalle toimivia laitteita ja ajetaan autolla säännöllisiä matkoja, jotka hoituisi hyvin pyöräilemälläkin.
Siis enhän minä puhu dieselmoottoreidenkaan tuotekehityksen turmiollisuudesta tai niiden huolestuttavan suuresta markkinaosuudesta. Nuo ovat ihan vain sinun keksimiä olkiukkoja. Olkiukkojen polttelun sijaan mun mielestä on hyvä, ettei resursseja käytetä sellaisten tuotteiden kehittämiseen, joiden kysyntä romahtaa. Vähän sama kuin Nokia aikoinaan poltti valtavia summia sellaisten luurien (näennäiseen) tuotekehitykseen, joiden kysyntä suli käsiin. Mitä väärää ja turmiollista tässä mielipiteessäni mielestäsi on? Pitäisikö mielestäsi dieseleitä edelleen kehittää maksimaalisesti, vaikka niiden kysyntä sakkaa koko ajan?
Mitä tulee bensamoottoreihin, niin niillä on luonnollisesti dieseleitä pidempään kysyntää. Dieselhenkilöautothan ovat lähinnä Eurooppalainen ilmiö ja nyt tämä paikallinen ilmiö on jo saattohoidossa. Kun mulla on taas auto, niin se on sähköauto. Nyt mennään autovuokraamon valinnalla, joka on bensaa sekä etanolia polttava ottomoottori. Olen polkenut pyörällä yksittäisiä siirtymiä reiluun 200 kilometriin asti ja 1-2 tuhannen välissä olevia kuukausia. Jalankin olen kulkenut usein 10 kilometrin päivittäisiä matkoja. Kierrätykseen olen vienyt useamman maksimissaan romuraudan arvolla menevän auton, mutta ne olen pääsääntöisesti perinyt. Muiden laitteiden kanssa tämä menee pitkälti samoin. Tyypillisesti ne laitteet, joita olen ostanut, ovat sellaisia, joita ei romuteta. Tietokoneiden ja puhelimien käyttöikä tosin on mitä on, vaikka omat ostokseni niissäkin ovat olleet pitkäikäisiä.
Sähköautovastaisuus on todella yleistä. Joka puolella näkee kaikenlaisia hassuja sähköautovastaisia argumentteja, joita yhdistää lähinnä täydellinen tietämättömyys ja kokemuksen puute. Tällä kyseisellä keskustelupalstallakin on yksi ääriesimerkki tuosta.
@NHB kirjoitti:
Siis enhän minä puhu dieselmoottoreidenkaan tuotekehityksen turmiollisuudesta tai niiden huolestuttavan suuresta markkinaosuudesta. Nuo ovat ihan vain sinun keksimiä olkiukkoja.
Minä en ole väittänyt sinun sanoneen dieselin markkinaosuutta huolestuttavan suureksi tai tuotekehitystä turmiolliseksi. Olkiukot olivatkin siis sinun omiasi.
Olkiukkojen polttelun sijaan mun mielestä on hyvä, ettei resursseja käytetä sellaisten tuotteiden kehittämiseen, joiden kysyntä romahtaa.
Ok. Minusta dieselissä on potentiaalia vähintään yhtä kauan kuin bensamoottorissakin. Toki jos poliitikot ja lobbarit päättää suosia bensamoottoria ja kuluttajat seuraavat mukana, tietysti teollisuuskin tilanteeseen sopeutuu.
Sähköautovastaisuus on todella yleistä. Joka puolella näkee kaikenlaisia hassuja sähköautovastaisia argumentteja, joita yhdistää lähinnä täydellinen tietämättömyys ja kokemuksen puute. Tällä kyseisellä keskustelupalstallakin on yksi ääriesimerkki tuosta.
Tai sitten kyse on siitä, että jokainen arvostaa niitä ominaisuuksia, jouta omassa arjessa kaipaa. Kun toinen kokee toisin ja ei osaa erottaa näitä toisistaan, syntyy mielikuva toisen valintojen vastustamisesta. Minä en esim. vastusta yhdenkään sähköautoon päätyvän valintaa. Voin toki ihmetellä, mikä saa jonkun laittamaan autoon voimanlähteestä riippumatta 100 000 euroa velkarahaa. En silti vastusta sähköautoa. Jostain syystä tämäkin usein tuntuu vastustukseksi kääntyvän. Vai vastustatko sinä Toyotaa, kun ajat Volkkarilla?
Fanaattisuus on kiihkomielistä käyttäytymistä, jonkin asian kiihkomielistä puolustamista. Lievemmässä merkityksessä sanalla tarkoitetaan, että sillä kuvattu henkilö omistaa liikaa aikaa tai vaivaa tiettyyn toimintaan tai ajatteluun.
@tracktest kirjoitti:
Fanaattisuus on kiihkomielistä käyttäytymistä, jonkin asian kiihkomielistä puolustamista. Lievemmässä merkityksessä sanalla tarkoitetaan, että sillä kuvattu henkilö omistaa liikaa aikaa tai vaivaa tiettyyn toimintaan tai ajatteluun.
Palvontaan liitetään varsin monenlaisia merkityksiä. Mielenkiintoista on myös se, että monesti oma käsityksemme palvonnasta on omasta näkökulmasta katsottuna oikeampi kuin muiden.
"Minäkin valitsen sähköauton, kun uskon sen olevan nykyistä parempi vaihtoehto. Todennäköisesti ajan nykyisen ensin loppuun ja sinä aikana sähköautojen kehitys etenee siihen pisteeseen poliitikkojen veropäätösten auttamana, ettei perinteinen polttomoottoriauto ole enää kilpailukykyinen valinta. Eikä kyse ole latausjohdon kytkemisen mukavuudesta 3 asteen pakkasessa luoteistuulella täyden kuun aikaan. Mutta se on sen ajan päätös, nyt elän nykyhetkeä, en tulevaisuutta. Siksi minulla ei myöskään ole tarvetta puhua mistään sähköautovastaisuudesta, kun kyse on tarveharkinnasta."
Samansuuntaisia ajatuksia minullakin. Tämä kiivailu ihmetyttää. Onko se itseltä pois, jos jollakin on toisenlaiset ajatukset.
Sähköautoon siirryn luultavasti siinä vaiheessa, kun vaatimukset täyttävä malli löytyy ja kaupunkiasunnon autotallin latausjärjestelyt ovat kunnossa.
Olenkohan oikeassa, kun olen näkevinäni joissain kommenteissa tarpeen puolustaa omia valintoja eikä niinkään myydä omia arvoja muille? Valinnan pitää kuvastaa käyttäjänsä tarpeita, joten edes kaikkien rationaalisten valintojen ei voi kuvitellakaan päätyvän samaan lopputulokseen. Meillä kaikilla on ainakin jonkintasoinen tarve näyttää järkevältä edes omissa mielikuvissamme ja siitä tietenkin seuraa tarve puolustaa oman valinnan järkevyyttä. Tämä oman valinnan perusteleminen toiselle ei välttämättä tarkoita saman valinnan suosittelemista eri käyttötilanteeseen.
Minusta näiden keskustelujen mielenkiintoinen ja usein opettavakin osuus on kuulla havaintoja erilaisista valinnoista, joita en itse tehnyt. Niiden vertaaminen omiin havaintoihini auttaa harvoin vaihtavaa ymmärtämään mitä on tarjolla ja vähitellen tämä tajunnan laajentuminen alkaa ohjata omiakin valintoja.
Joidenkin valintojen osalta tosin päätyy helposti kiertämään kehää selkeiden kompromissien välillä. Kahden farkun jälkeen on ollut kiva ajaa autoa, jonka takalasista näkee läpi ja jonka takaluukun saa auki hakkaamatta takapuskurin päälle jäätynyttä jääkynnystä ensin irti. Mutta nyt on taas sedanin pakkaaminen nostanut kroonisesti kuraisen takalasin sietokykyä.
Autojunassa oli edessä uusi farkku-Volvo, jossa oli sähköinen takaluukku. Hienosti kopsahti luukku sähköavusteisesti autovaunun kattossa olevaan tukirautaan, kun kaveri ei muistanut luukusta ottaa kiinni ja pysäyttää avautumista. Toivottavasti ei maalit irronneet luukusta. Jossain parkkihalleissa pitää muistaa sama asia, kun katto on joidenkin ruutujen kohdalla alhaalla.
No, tämä ei millään tavalla liittynyt tämän otsikon aiheseen...
Minä olen vajaan 2 vuoden aikana unohtanut latausjohdon ehkä 5 kertaa, yleensä tuontyyppisissä tilanteissa, tai sitten olen ajatellut että olen vielä käymässä kaupassa illan aikana tms., mutta en sitten mennytkään. Unohdusten lisäksi on ollut saman verran kertoja kun laturilla (suko-laturi / "tilapäislaturi") on ollut joku error eikä se ole ladannut.
@HybridRules kirjoitti:
Polttikset voi tankata ennen kuin ne jätetään parkkiin, joten ei niitäkään esim. kanistereista käydä täyttelemässä ikään kuin "vähän väliä".
Eli sähköauton latauskaapelia kytkettäessä saattaa kelistä riippua joutua palelemaan kuitenkin.
Eipä se polttoainetankkikaan itsekseen noissa tilanteissa mitenkään tyhjene, vai mitä?
Kuinka monella kylmäasemalla on sähkölautauspisteet? Lataaja joutuukin ohittamaan niitä aika usein matkaa suunnitellessaan ja aabeeceitä joutuu hakemaan, eikö vain?
Oletetaan, että lounaaseen menee 20 min ja +10 jos juo kahvit päälle. Sähköauton ja polttisauton "täyteen saamisen" ero on ajallisesti merkitsevä tekijä siis. Nestemuotoista täytettä saa tankkiin alle 5 minuutissa, hyvin harvoin tarvitsee jonottaakaan.
Aikaa menee siihenkin, että sähköä hakeva löytää tolpalle, tyhjentää takapaksin saadakseen piuhat pohjan luukusta ja hyvällä tuurilla lautauspisteitä on vapaana. Ehkä 2 minuuttia? Big deal ja kaikki romuttuu jos joutuu kyttämään vapautuvaa latauspaikkaa...
Mökkikylillä on usein kylmäasema, josta saa nestemäistä. Usein siinä marketin naapurissa, josta voi ostaa ruuat samalla ennen kuin ajaa mökille.
Onneksi näin!
Omasta puolestani voin sanoa, että töpselin kiinnittäminen tuntuu pienemmälta vaivalta kuin tankkaaminen, teen mieluummin 10 "latausliikettä" kuin tankkaan kerran. Sitä kylmää ja viimaa tarvitsee sietää vähemmän aikaa kerrallaan. Mutta eipä näistä mitään mullistavia eroja saa aikaan, ainakaan sähköauton eduksi. Eipä tosin kovin paljon tappioksikaan, koska lataaminen on vaivana niin pieni.
@Quu. Ei ne suostu lähtemään käyntiin / liikkelle kun piuha on kiinni.
@M880 kirjoitti:
No kokeilepas seuraavan kerran tehdä niin.
Voi että. On se paha juttu syntyä tänne hyiseen Suomeen, vain juhannuksena on hetken aikaa lämmintä ja silleesti. Eikä aina silloinkaan. Hrrrr.....
Kovasti täällä yritetään kuitenkin muuta todistaa.
Niin, silloin kun sitä sähköä on saatavana ja niin, ettei tarvitse myöskään tuntitolkulla odotella että pääsee taas ajamaan - pahimmillaan siis.
Oi että sitä auvoa kun saa itse alle sähköauton. Sitten voi lapsenlapsille kertoa, miten joskus aiemmin joutui laittamaan sellaisesta letkusta pahanhajuista nestettä autoon. Ilman hanskoja jopa, huh. Joskus jopa talvella, vaikka autosta noustessa oli pakkastakin, siis miinuksella mittari. Siinä sitä sitten täristiin auton vieressä jopa monta minuuttia, jos piti saada se tankiksi kutsuttu säiliö täyteen. Silloin tuntui ihan kauheelta, olisi voinut vaikka vilustua ja kenkiin tuli jopa lunta pohjiin tai päälle, vai miksi sitä sanottiin. Teki vain mieli päästä äkkiä takas auton sisään lämpimään! Ja kyllä, sitä joutui tekemään vaikka sateessakin, eikä aina ollut kuravaatteita päällä edes. Kyllä se tuntui loputtoman pitkiltä ne minuutit odotella siinä että se "tankki" tuli täyteen, jopa kymmeniä litroja meni kerralla. Noniin pienokaiset....mitä...ei ihan vielä päästä lähtemään mökiltä kotiin...menkää vaikka taas uimaan....ukki lataa patteriautoa vielä pari tuntia, sitten vasta...muuten ei päästä kotiin asti.
Rauhan aikana sähköautot ovat kelpo autoja mutta sodan syttyessä polttomoottorit ovat taas arvossaan. Armeijan kaikki ajoneuvot liikkuvat polttomoottoreilla ja siihen on syynsä. Voin melkein väittää että tähän ei ole tulossa muutosta, vai onko joku toista mieltä? On asioita jotka eivät hevin muutu ja tämä on yksi niistä. Tietääkö kukaan sitä että maastoajoneuvot menevät sodan aikana valtion käyttöön, olivat omistajat siitä mitä mieltä hyvänsä.
@tracktest kirjoitti:
Noin se on ollut, eli olen kuullut kyllä, mutta päteekö edelleen?
Olihan ne nelivetoisia, mutta ne oli hevosia.
Puolustustilalaki
21 §
Valtakunnan puolustuksen kannalta tarpeellista alusta, ilma-alusta, moottoriajoneuvoa, työkonetta tai laitetta taikka niiden omistus-, käyttö-, hallinta- tai valmistusoikeutta taikka aineetonta omaisuutta ei saa ilman valtioneuvoston lupaa siirtää ulkomaille eikä Suomessa ulkomaalaiselle, ulkomaiselle oikeushenkilölle tai muuten ulkomaiseen määräämisvaltaan, jos siirron todennäköisin syin voidaan epäillä vahingoittavan tai vaarantavan valtakunnan puolustusta.
Laki mahdollistaa ajoneuvoneuvojen pakko-otot tänäkin päivänä.
Puolustusvoimat on varautunut myös nykyään pakko-ottamaan käyttöönsä siviilipuolen käytössä olevia ajoneuvoja.
Tätä varten armeijalla on valmiina yksilöity lista, jota päivitetään säännöllisesti. Kokonaisuutena salaiselle listalle, kuuluu kuorma- ja henkilöautojen ohella muun muassa työkoneita, moottoripyöriä, moottorikelkkoja, mönkijöitä sekä veneitä.
Maastoajoneuvot ovat luonnollisesti listan kärkipäässä.
Pitääkö antaa hammaslääkärinkin porata puuduttamatta, koska kyllähän sen nyt kestää, ettei tarvitse tulla Kumppanin pilkkaamaksi?
Se on kyllä sata varma että sähköautoihinkin tulee johdoton lataus, ajetaan vaan latausruutuun ja maksut etänä esim. jonkinlaisen SIM-kortin tavoin.
@M880 kirjoitti:
Jos nuo jotenkin liittyvät toisiinsa? Ja mitä pilkkaamaksi, tuollaiseltahan te alatte pikkuhiljaa kuulostamaan kun yritätte sitä lataamisen auvoa selittää meille reppanoille, jotka emme paremmasta tiedä, höh.
Ei tule, vaan tuli jo:
https://www.caranddriver.com/news/a20956544/bmw-to-debut-inductive-charging-on-the-530e/
Hyötysuhdehan noissa on tietenkin langallista latausta heikompi ja koska siirrettävä teho on "hieman" kännykan akun latausta suurempi on myös tehohäviöllä hintansa. Mutta ei ole minulta pois, jos jonkun mielestä tuntuu hyvältä idealta asentaa tuollainen autotallinsa lattialle.
No vähän kuulostit siltä että mukavuutta ei saisi arvostaa. Ajattelin että se kenties koskee muitakin asioita kuin tankkaamista. Ja muutenkin, jos edellisestä viestistäsi ottaa kettuilun pois, niin ei jää juuri mitään jäljelle.
Ja muutenkin, jos sanon että minä koen että lataaminen on hivenen vähemmän epämiellyttävää kuin tankkaaminen, toistot huomioiden, mutta eroa ei juurikaan ole, niin miten minä kuulun ryhmään "te" joka saarnaa lataamisen auvoisuudesta?
Minä nyt ajattelin lähinnä kauppakeskuksia ja huoltoasemia. Kenellä on autotalli niin jne. töpseli perseeseen.
Kirjoitin liian epäselvästi ajatuksen siitä, että bensa-autoa ei viitsi tämän tästä käydä tankkaamassa.
Koska bensa-autoa ei viitsi tämän tästä hypätä tankkaamaan, niin siitä seuraa käytäntö, että tankin annetaan mennä melko vajaaksi ennen kuin mennään tankkaamaan. Siitä seuraa, että joutuu tankkaamaan suhteellisen paljon menovettä kerrallaan ei suhteellisen paljon rangea kerrallaan. Sähköautovastaiselle polttiskuskille tulee virheolettama, että sähköautoakin pitää aina ladata vasta, kun akun varaus on ensin kovasti laskenut. Siitä sitten taas seuraa sähköautovastaisen polttiskuskin ajatuksiin olettama, että sähköautokuski joutuu odottelemaan akun lataantumista pitkään, kun polttiskuski lorottelee menovetensä hetkessä tankkiin.
Sähköautokuskinkaan ei tarvitse hypätä tämän tästä tankkaamaan, mutta silti hän voi pitää autonsa ajoakun koko ajan hyvässä valmiudessa antamalla akun lataantua siellä, missä auto on parkissa. Ei tuitysti aina voi niin tehdä virtalähteen puuttumisen takia, mutta useimmiten pystyy.
Sähköauton lataamista ja polttomoottoriauton tankkaamista ei siis pidä verrata keskenään mittaamalla aikaa nesteen lorottamiselle ja akun tyhjästä täyteen lataamiselle.
Sähköauton ja polttomoottoriauton tankkausfilosofia on erilainen. Sähköauto on paljon mukavampi käyttää. Kokemusta on.
Minä en enää hirveästi muista lapsiperheen arjesta, mutta tiedän kokemuksesta unohtelua voivan sattua. Kerran oltiin vaimon ja kahden lapsen kanssa kaupungilla ostoksilla ja kotiin lähdön koittaessa pakkasin lapset takapenkille, hyppäsin rattiin ja menoksi. Parin korttelin jälkeen kuului takapenkiltä: äiti unohtui. Eikun ympäri ja takaisin kauppakeskuksen ovelle kehuja kuuntelemaan....
Tunnen itseni sen verran hyvin, että jos illalla on akku tyhjä ja aamulla tarvitaan taas rangea paljon, niin en uskalla alkaa touhuilemaan mitään ennen auton lataukseen laittamista. Siinä menee se joku muutama sekunti, niin muut toimet odottakoot sen aikaa. Oma muistini tuollaisissa asioissa on sen verran huono, etten uskalla jättää latausta muistin varaan.
@M880 kirjoitti:
Poista tai ole poistamatta. Enkä minä estä arvostamasta mukavuutta. Lässynlää-kirjoittelusta siitä ei vain oikein vakuutu. Kuulosta vähän siltä kuin sen yhden tv-mainoksen toimistoväki joka kertoilee karkkisuosikeistaan pikkulasten äänellä.
Pelkäätkö lokeroituvasi? Tuossa on tullut vain peräkanaa niin samanoloista "mä palelen/kastun bensatankkausasemalla"-tyyppistä juttua, etten ehkä tunnistanut tarpeeksi hienovireisyyttäsi, sorry.
Lokerointi sinänsä on tyypillistä, sellaista kuin HybridRulesin kirjoittelu "sähköautovastaisista", jos karrikoi ensirakastuneen ihastumista. Who, me? Ei pidä paikkansa. Plugari voi olla seuraava veto hyvinkin, työsuhdeautona oikein potentiaali. Täyssähköt saa odottaa, täytyyhän sitä lataamisen ihanuutta harjoitella kunnolla, kun ei pääse kuin kymmeniä kilsoja kerralla, heh.
Ladattavan hybridin käyttö vaatii todella paljon enemmän lataamista kuin täyssähköauto, jos aikoo sähköllä ajaa. Akun pienen kapasiteetin takia. Onhan jo muutama isoakkuinen ja nopealla latauksella varustettu malli, mutta ovat kalliimpia kuin Model X. Ladattavalla hybridillä pitkät matkat ei oikein onnistu sähköllä. Voi oikeasti puhua lataamisen vievän aikaa, jos aikoo kesken matkan ladata.
Joulukuu oli historiallinen kuukausi Suomessa! TM:n mutuileman dieseleiden myynnin palautumisen sijaan nähtiin ensimmäisen kerran, kuinka täyssähköautot, ladattavat hybridit ja ei-ladattavat hybridit kaikki myivät kaikki enemmän kuin dieselit. Varsinkin täyssähköautoille tuo oli kova suoritus. En olisi uskonut tätä tapahtuvaksi vielä näin aikaisin, vaikka tietenkin nyt oli motivoivat tekjät kunnossa saada pienipäästöisiä autoja kaupaksi mahdollisimman paljon. Onneksi monet valmistajat ovat löyneet dieseleiden kehityksesltä rahahanat kiinni, niin ei mene ne resurssit hukkaan.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot?fbclid=IwAR32Twa3_Us92aM-Z-aE7VCnGSi7RZnpkOKqUtjMZAIlbzywg_rrMvW0UXc
Mistä tuo dieselviha kumpuaa? Miksi et puhu bensamoottorien tuotekehityksen jatkamisen turmiollisuudesta tai sen huolestuttavan suuresta (3-kertainen dieseliin verrattuna) markkinaosuudesta? Siksikö, että valitsit bensamoottorin?
HR puhuu myös sähköautovastaisuudesta. Ei sellaista ole. Jokainen valitsee sen, minkä tarpeisiinsa nähden pitää sopivana. Yhdelle se on 100 000 euron sähköauto, toiselle Passatin kokoluokkaa oleva auto, vaikka pikkuauto riittäisi tilojen puolesta jne. Minäkin valitsen sähköauton, kun uskon sen olevan nykyistä parempi vaihtoehto. Todennäköisesti ajan nykyisen ensin loppuun ja sinä aikana sähköautojen kehitys etenee siihen pisteeseen poliitikkojen veropäätösten auttamana, ettei perinteinen polttomoottoriauto ole enää kilpailukykyinen valinta. Eikä kyse ole latausjohdon kytkemisen mukavuudesta 3 asteen pakkasessa luoteistuulella täyden kuun aikaan. Mutta se on sen ajan päätös, nyt elän nykyhetkeä, en tulevaisuutta. Siksi minulla ei myöskään ole tarvetta puhua mistään sähköautovastaisuudesta, kun kyse on tarveharkinnasta. Alkaa vähitellen vaikuttaa siltä, että joillain sähköautoilijoilla on halu luokitella ei-sähköautolla ajavat itseään alempaan kastiin, vaikka oma sähköautoilu-ura on hädin tuskin päässyt alkuun, omassa elämässä viedään kaatopaikalle toimivia laitteita ja ajetaan autolla säännöllisiä matkoja, jotka hoituisi hyvin pyöräilemälläkin.
Siis enhän minä puhu dieselmoottoreidenkaan tuotekehityksen turmiollisuudesta tai niiden huolestuttavan suuresta markkinaosuudesta. Nuo ovat ihan vain sinun keksimiä olkiukkoja. Olkiukkojen polttelun sijaan mun mielestä on hyvä, ettei resursseja käytetä sellaisten tuotteiden kehittämiseen, joiden kysyntä romahtaa. Vähän sama kuin Nokia aikoinaan poltti valtavia summia sellaisten luurien (näennäiseen) tuotekehitykseen, joiden kysyntä suli käsiin. Mitä väärää ja turmiollista tässä mielipiteessäni mielestäsi on? Pitäisikö mielestäsi dieseleitä edelleen kehittää maksimaalisesti, vaikka niiden kysyntä sakkaa koko ajan?
Mitä tulee bensamoottoreihin, niin niillä on luonnollisesti dieseleitä pidempään kysyntää. Dieselhenkilöautothan ovat lähinnä Eurooppalainen ilmiö ja nyt tämä paikallinen ilmiö on jo saattohoidossa. Kun mulla on taas auto, niin se on sähköauto. Nyt mennään autovuokraamon valinnalla, joka on bensaa sekä etanolia polttava ottomoottori. Olen polkenut pyörällä yksittäisiä siirtymiä reiluun 200 kilometriin asti ja 1-2 tuhannen välissä olevia kuukausia. Jalankin olen kulkenut usein 10 kilometrin päivittäisiä matkoja. Kierrätykseen olen vienyt useamman maksimissaan romuraudan arvolla menevän auton, mutta ne olen pääsääntöisesti perinyt. Muiden laitteiden kanssa tämä menee pitkälti samoin. Tyypillisesti ne laitteet, joita olen ostanut, ovat sellaisia, joita ei romuteta. Tietokoneiden ja puhelimien käyttöikä tosin on mitä on, vaikka omat ostokseni niissäkin ovat olleet pitkäikäisiä.
Sähköautovastaisuus on todella yleistä. Joka puolella näkee kaikenlaisia hassuja sähköautovastaisia argumentteja, joita yhdistää lähinnä täydellinen tietämättömyys ja kokemuksen puute. Tällä kyseisellä keskustelupalstallakin on yksi ääriesimerkki tuosta.
Minä en ole väittänyt sinun sanoneen dieselin markkinaosuutta huolestuttavan suureksi tai tuotekehitystä turmiolliseksi. Olkiukot olivatkin siis sinun omiasi.
Ok. Minusta dieselissä on potentiaalia vähintään yhtä kauan kuin bensamoottorissakin. Toki jos poliitikot ja lobbarit päättää suosia bensamoottoria ja kuluttajat seuraavat mukana, tietysti teollisuuskin tilanteeseen sopeutuu.
Tai sitten kyse on siitä, että jokainen arvostaa niitä ominaisuuksia, jouta omassa arjessa kaipaa. Kun toinen kokee toisin ja ei osaa erottaa näitä toisistaan, syntyy mielikuva toisen valintojen vastustamisesta. Minä en esim. vastusta yhdenkään sähköautoon päätyvän valintaa. Voin toki ihmetellä, mikä saa jonkun laittamaan autoon voimanlähteestä riippumatta 100 000 euroa velkarahaa. En silti vastusta sähköautoa. Jostain syystä tämäkin usein tuntuu vastustukseksi kääntyvän. Vai vastustatko sinä Toyotaa, kun ajat Volkkarilla?
Fanaattisuus on kiihkomielistä käyttäytymistä, jonkin asian kiihkomielistä puolustamista. Lievemmässä merkityksessä sanalla tarkoitetaan, että sillä kuvattu henkilö omistaa liikaa aikaa tai vaivaa tiettyyn toimintaan tai ajatteluun.
Aivan niin kuin tietyn automerkin palvominen.
Palvontaan liitetään varsin monenlaisia merkityksiä. Mielenkiintoista on myös se, että monesti oma käsityksemme palvonnasta on omasta näkökulmasta katsottuna oikeampi kuin muiden.
"Minäkin valitsen sähköauton, kun uskon sen olevan nykyistä parempi vaihtoehto. Todennäköisesti ajan nykyisen ensin loppuun ja sinä aikana sähköautojen kehitys etenee siihen pisteeseen poliitikkojen veropäätösten auttamana, ettei perinteinen polttomoottoriauto ole enää kilpailukykyinen valinta. Eikä kyse ole latausjohdon kytkemisen mukavuudesta 3 asteen pakkasessa luoteistuulella täyden kuun aikaan. Mutta se on sen ajan päätös, nyt elän nykyhetkeä, en tulevaisuutta. Siksi minulla ei myöskään ole tarvetta puhua mistään sähköautovastaisuudesta, kun kyse on tarveharkinnasta."
Samansuuntaisia ajatuksia minullakin. Tämä kiivailu ihmetyttää. Onko se itseltä pois, jos jollakin on toisenlaiset ajatukset.
Sähköautoon siirryn luultavasti siinä vaiheessa, kun vaatimukset täyttävä malli löytyy ja kaupunkiasunnon autotallin latausjärjestelyt ovat kunnossa.
Olenkohan oikeassa, kun olen näkevinäni joissain kommenteissa tarpeen puolustaa omia valintoja eikä niinkään myydä omia arvoja muille? Valinnan pitää kuvastaa käyttäjänsä tarpeita, joten edes kaikkien rationaalisten valintojen ei voi kuvitellakaan päätyvän samaan lopputulokseen. Meillä kaikilla on ainakin jonkintasoinen tarve näyttää järkevältä edes omissa mielikuvissamme ja siitä tietenkin seuraa tarve puolustaa oman valinnan järkevyyttä. Tämä oman valinnan perusteleminen toiselle ei välttämättä tarkoita saman valinnan suosittelemista eri käyttötilanteeseen.
Minusta näiden keskustelujen mielenkiintoinen ja usein opettavakin osuus on kuulla havaintoja erilaisista valinnoista, joita en itse tehnyt. Niiden vertaaminen omiin havaintoihini auttaa harvoin vaihtavaa ymmärtämään mitä on tarjolla ja vähitellen tämä tajunnan laajentuminen alkaa ohjata omiakin valintoja.
Joidenkin valintojen osalta tosin päätyy helposti kiertämään kehää selkeiden kompromissien välillä. Kahden farkun jälkeen on ollut kiva ajaa autoa, jonka takalasista näkee läpi ja jonka takaluukun saa auki hakkaamatta takapuskurin päälle jäätynyttä jääkynnystä ensin irti. Mutta nyt on taas sedanin pakkaaminen nostanut kroonisesti kuraisen takalasin sietokykyä.
Autojunassa oli edessä uusi farkku-Volvo, jossa oli sähköinen takaluukku. Hienosti kopsahti luukku sähköavusteisesti autovaunun kattossa olevaan tukirautaan, kun kaveri ei muistanut luukusta ottaa kiinni ja pysäyttää avautumista. Toivottavasti ei maalit irronneet luukusta. Jossain parkkihalleissa pitää muistaa sama asia, kun katto on joidenkin ruutujen kohdalla alhaalla.
No, tämä ei millään tavalla liittynyt tämän otsikon aiheseen...