Range kertatankkauksella on polttisautossa tärkeämpi asia kuin akun range sähköautossa, koska sähköautoa ei tarvitse erikseen "tankata" juuri ollenkaan. Ei siis tarvitse ajaa minnekään teboilille lotraamaan polttonesteen kanssa.
Miksi kenenkään pitää erikseen ajaa huoltoasemalle tankkaamaan, kun riittää että kääntyy ajoreitillään bensa-aseman pihaan joka yleensä on maantien vieressä. Ymmärrän siinä tapauksessa asian, jos pitää hakea esim. itärajan takaa halpaa polttoainetta.
@_Quu kirjoitti:
Minä suosittelen Teille velaksi ostaville ettette ota kovin pitkäaikaisella velalla sähköautoa, kehitys on nyt akkujenosalta vielä pahasti kesken.
Ihan sama arvonalennus koskee niitä vanheneva polttomoottoriautojakin. Ja tuossa aiemmin ketjussa tuli näytettyä että auto olisi ainakin edellisen 10v ajanjaksolla kannattanut ostaa velaksi, ja sijoittaa käteinen osakkeisiin/rahastoihin.
Range kertatankkauksella on polttisautossa tärkeämpi asia kuin akun range sähköautossa, koska sähköautoa ei tarvitse erikseen "tankata" juuri ollenkaan. Ei siis tarvitse ajaa minnekään teboilille lotraamaan polttonesteen kanssa.
Miksi kenenkään pitää erikseen ajaa huoltoasemalle tankkaamaan, kun riittää että kääntyy ajoreitillään bensa-aseman pihaan joka yleensä on maantien vieressä. Ymmärrän siinä tapauksessa asian, jos pitää hakea esim. itärajan takaa halpaa polttoainetta.
Polttonestettä on pakko ostaa jakeluasemilta. Se on sitten tuurista kiinni, oliko muutenkin menossa jonkun jakeluaseman ohi. Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua. Sähköauto on vapauttanut tankkaamisen pakolta ja mm. palelemiselta bensapistoolin kanssa.
Polttomoottoriautolla ei viitsi hypätä tankkaamassa tämän tästä. Siksi odotetaan, että mittari alkaa näyttää riittävän vajaata ennen kuin mennään tankille. Ja tankille on mentävä vaikka se ei juuri silloin sopisikaan suunnitelmiin.
Sähköauton tankkia ei kannata ajaa alarajalle ja sitten mennä lataamaan vasta, vaan vasta - eikun siis akku - kannattaa ladata aina, kun auton saa kätevästi töpseliin kiinni. Siksi sähköauton matka ei katkea juuri koskaan lataamisen takia. Pitkällä matkalla pitää pysähtyä akun lataamisen takia, mutta tuleehan taukoja pidettyä muutenkin.
Polttomoottoriauto on sidottu jakeluasemien verkostoon, sähköautoa voi tankata paljon monipuolisemmin ja silloin, kun itselle parhaiten sopii, kun kotikulmilla ajelee.
@_Quu kirjoitti:
Minä suosittelen Teille velaksi ostaville ettette ota kovin pitkäaikaisella velalla sähköautoa, kehitys on nyt akkujenosalta vielä pahasti kesken.
Minä en uskaltaisi ostaa uutta diesel-autoa.
Sähköauton voi hyvin ostaa pitkällä maksuajalla, koska ostettu auto ei siitä happane, jos uusiin tulee parempia akkuratkaisuja. Jos jää odottanaan uudesta tekniikasta seuraavaa kehitysversiota, niin se on sitten jatkuvaa odottamista.
Autorahoituksessa auto toimii velan vakuutena. Rahoitusyhtiö antaa rahoituksen sellaisilla ehdoilla, joilla se katsoo auton arvon riittävän vakuudeksi rahoituksen loppuun saakka. Toisin sanoen rahoitusehdot kuvastavat rahoitusasiantuntijoiden näkemystä markkinoiden kehittymisestä.
Jos tulee uusi mullistava akkukeksintö, se tulee käyttöön uusissa autoissa eli vain osassa automarkkinaa. Ei tämän hetkisten autojen arvo siitä tyystin romahda. Ja nyt ostetun auton käyttöarvo ei muutu mihinkään.
Ajettelepa, jos joku olisi vuonna 1925 ajatellut kuten sinä, että ei kannata ostaa vielä autoa, koska niiden kehitys on vielä pahasti kesken.....
@HybridRules kirjoitti:
Minä en uskaltaisi ostaa uutta diesel-autoa.
Miksi et? Sinun autosi arvon alennus on vuodessa saman verran kuin minulla viidessä vuodessa.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin Teslat ovat jo nyt kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan ja niin vaikuttaa olevan Volvo XC40P8, joka on ainut täyssähköauto Teslan lisäksi, jossa olen istunut.
Otetaan ominaisuuksiltaan mittakaavaksi 30 000 euron farkku-Golf ja siitä arvostetaan kohtuullisia ulkomittoja sekä sen kuljetuskapasiteettia.
Volvo, josta unohtui tavaratila, maksaa tuplasti. Tesla Model X:n hinnalla saa kolme Golfia.
Kyllä me kaikki tiedämme, että sinulla on pörssi kunnossa, mutta 95% suomalaisille jo uuden Golfin rahoittaminen on ponnistus.
Jos odotat hinnaltaan "kilpailukykyisiä", mikä taitaa tekstissäsi tarkoittaa samaa kuin "halvempi", niin et eläissäsi osta täyssähköautoa, koska käytettyjen polttisten hinnat alenevat edellä.
Hinta voi olla kalliimpikin, jos se on suhteessa niihin ominaisuuksiin, josta kuluttaja on valmis maksamaan.
Kauanko harasit vastaan kuvaputkitelkkarin vaihtamisessa taulutelevisioon vai oletko vaihtanut vieläkään?
Vanha toimii edelleen. Ostan sitten uuden, kun vanha lakkaa toimimasta. Ei taulutelkkarista yhtään parempia uutisia tule.
2000 kg nelivetomaasturiin päädytään, kun sellaisen hankkimisen pystyy rahoittamaan ja kun arvostaa turvallista ja laadukasta autoilua hyvällä kuljetuskapasiteetilla. Auton kyky liikkua huonokuntoisilla alustoilla kuuluu minun mielestäni turvalliseen ja laadukkaaseen autoiluun. Farkussa on enemmän kuljetustilaa kuin vastaavan kokoisessa maasturissa, mutta siitä puuttuu korkea maavara ja usein myös neliveto.
Tuota ajattelutapaa on kiinnostava verrata sähkö vs polttomoottori-keskusteluun.
1400 kg:n farkku on turvallisuudeltaan täysin nykyaikainen ja siinä on hyvä kuljetuskapasiteetti. Auto liikkuu huonokuntoisilla alustoilla täysin riittävästi. Toki nelivetoinen katumaasturi jää kiinni vaikeampaan paikkaan kuin etuvetoinen henkilöauto ja jos turvallisuudesta puhutan sitä kannattaakin miettiä uudestaan. Onko turvallista ajaa auto paikkaan, johon pääsee vain maasturilla ja esim. ambulanssi ei pääse.
Yleisillä teillä liikuttaessa ei sellaisia paikkoja ole vielä vastaan tullut, että ongelmia olisi. Toisaalta jos kerran 10 vuodessa joutuu katsomaan, mihin ajaa, se lienee kirkkaasti pienempi riesa kuin sähköauton toistuva latauspaikkojen tutkiminen ja reitin suunnittelu.
Etenemiskyky yli 20 cm umpihangessa on juuri sellainen ominaisuus, jota voi verrata sähköautoilun rangen riitävyyden aiheuttamaan suunnitteluun. Sinä olet valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse etukäteen miettiä, selviääkö jos tuollainen tilanne osuu kohdalle. Joku voi ajatella vastaavasti, että sähköauton range yms. lataussirkus ei ole vaivan arvoista.
@HybridRules kirjoitti:
Minä en uskaltaisi ostaa uutta diesel-autoa.
Miksi et? Sinun autosi arvon alennus on vuodessa saman verran kuin minulla viidessä vuodessa.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin Teslat ovat jo nyt kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan ja niin vaikuttaa olevan Volvo XC40P8, joka on ainut täyssähköauto Teslan lisäksi, jossa olen istunut.
Otetaan ominaisuuksiltaan mittakaavaksi 30 000 euron farkku-Golf ja siitä arvostetaan kohtuullisia ulkomittoja sekä sen kuljetuskapasiteettia.
Volvo, josta unohtui tavaratila, maksaa tuplasti. Tesla Model X:n hinnalla saa kolme Golfia.
Kyllä me kaikki tiedämme, että sinulla on pörssi kunnossa, mutta 95% suomalaisille jo uuden Golfin rahoittaminen on ponnistus.
Jos odotat hinnaltaan "kilpailukykyisiä", mikä taitaa tekstissäsi tarkoittaa samaa kuin "halvempi", niin et eläissäsi osta täyssähköautoa, koska käytettyjen polttisten hinnat alenevat edellä.
Hinta voi olla kalliimpikin, jos se on suhteessa niihin ominaisuuksiin, josta kuluttaja on valmis maksamaan.
Kauanko harasit vastaan kuvaputkitelkkarin vaihtamisessa taulutelevisioon vai oletko vaihtanut vieläkään?
Vanha toimii edelleen. Ostan sitten uuden, kun vanha lakkaa toimimasta. Ei taulutelkkarista yhtään parempia uutisia tule.
2000 kg nelivetomaasturiin päädytään, kun sellaisen hankkimisen pystyy rahoittamaan ja kun arvostaa turvallista ja laadukasta autoilua hyvällä kuljetuskapasiteetilla. Auton kyky liikkua huonokuntoisilla alustoilla kuuluu minun mielestäni turvalliseen ja laadukkaaseen autoiluun. Farkussa on enemmän kuljetustilaa kuin vastaavan kokoisessa maasturissa, mutta siitä puuttuu korkea maavara ja usein myös neliveto.
Tuota ajattelutapaa on kiinnostava verrata sähkö vs polttomoottori-keskusteluun.
1400 kg:n farkku on turvallisuudeltaan täysin nykyaikainen ja siinä on hyvä kuljetuskapasiteetti. Auto liikkuu huonokuntoisilla alustoilla täysin riittävästi. Toki nelivetoinen katumaasturi jää kiinni vaikeampaan paikkaan kuin etuvetoinen henkilöauto ja jos turvallisuudesta puhutan sitä kannattaakin miettiä uudestaan. Onko turvallista ajaa auto paikkaan, johon pääsee vain maasturilla ja esim. ambulanssi ei pääse.
Yleisillä teillä liikuttaessa ei sellaisia paikkoja ole vielä vastaan tullut, että ongelmia olisi. Toisaalta jos kerran 10 vuodessa joutuu katsomaan, mihin ajaa, se lienee kirkkaasti pienempi riesa kuin sähköauton toistuva latauspaikkojen tutkiminen ja reitin suunnittelu.
Etenemiskyky yli 20 cm umpihangessa on juuri sellainen ominaisuus, jota voi verrata sähköautoilun rangen riitävyyden aiheuttamaan suunnitteluun. Sinä olet valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse etukäteen miettiä, selviääkö jos tuollainen tilanne osuu kohdalle. Joku voi ajatella vastaavasti, että sähköauton range yms. lataussirkus ei ole vaivan arvoista.
Sähköautojen latauspaikkoja ei tarvitse toistuvasti tutkia tai suunnitella, on ne sen verran kiinteästi paikoillaan eikä niitä tule lisää mitenkään solkenaan.
Sähköauton rangehan riittää aina, latauspaikkoja voisi olla enemmän. Ihan kumminpäin asian ajattelee. Sähköauton akun kapasiteettia ei kannata käyttää tyyliin täyteen-tyhjäksi-täyteen -tyhjäksi-jne, niin kuin bensatankkia on totuttu käyttämään. Lataamisen voi järjestää niin vaivattomaksi, että akkua voi ladata usein, mutta vähän kerrallaan.
Jos koet, että sähköauto on liian kallis hankinta, niin sano se äläkä yritä löytää yleispäteviä syitä, miksi et hanki sähköautoa.
Minä en muuten olisi ostanut Teslaa markka-aikana. 200.000,- oli silloin suuruusluokka, jota suurempaa summaa en olisi voinut kuvitellakaan autoni hinnaksi. Mutta nyt euron myötä pääsen puolta pienemmällä summalla, kun ModelX maksoi alle 100.000,-. Korkoprosentti oli kohtuullinen, polttoainekuluissa tulee säästöä verrattuna varsinkin polttisautoon eikä Teslassa ole kalliita huoltoja eikä takuuehtoisia määräaikaushuoltoja ollenkaan. Vuotuiset verotkin ovat ainakin toistaiseksi pienet, joten Teslan hankkiminen rahoituksella menee samoihin hinnaltaan halvempien autojen kanssa. En osaa sanoa missä on raja ja riippuu tietysti, paljonko ajaa eli paljonko polttaisi euroja polttoaineisiin ja määräaikaishuoltoihin.
Katumaasturin hankintaa puoltaa eniten se, että sellaisen hankkinut on halunnut sellaisen auton. Eikä sitä valintaa pidä kritisoida sen enempää kuin muunlaisiakaan valintoja. Oma valinta on jokaiselle paras valinta.
@HybridRules kirjoitti:
Sen sijaan en allekirjoita sitä, että vaatimattomat 100-200km ajomatkat tekisivät sähköauton käytöstä "autoilun harrastamista".
Minä en ole väittänyt 100-200 km ajomatkoja sähköautolla autoilun harrastamiseksi.
@HybridRules kirjoitti:
Minä en uskaltaisi ostaa uutta diesel-autoa.
Miksi et? Sinun autosi arvon alennus on vuodessa saman verran kuin minulla viidessä vuodessa.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin Teslat ovat jo nyt kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan ja niin vaikuttaa olevan Volvo XC40P8, joka on ainut täyssähköauto Teslan lisäksi, jossa olen istunut.
Otetaan ominaisuuksiltaan mittakaavaksi 30 000 euron farkku-Golf ja siitä arvostetaan kohtuullisia ulkomittoja sekä sen kuljetuskapasiteettia.
Volvo, josta unohtui tavaratila, maksaa tuplasti. Tesla Model X:n hinnalla saa kolme Golfia.
Kyllä me kaikki tiedämme, että sinulla on pörssi kunnossa, mutta 95% suomalaisille jo uuden Golfin rahoittaminen on ponnistus.
Jos odotat hinnaltaan "kilpailukykyisiä", mikä taitaa tekstissäsi tarkoittaa samaa kuin "halvempi", niin et eläissäsi osta täyssähköautoa, koska käytettyjen polttisten hinnat alenevat edellä.
Hinta voi olla kalliimpikin, jos se on suhteessa niihin ominaisuuksiin, josta kuluttaja on valmis maksamaan.
Kauanko harasit vastaan kuvaputkitelkkarin vaihtamisessa taulutelevisioon vai oletko vaihtanut vieläkään?
Vanha toimii edelleen. Ostan sitten uuden, kun vanha lakkaa toimimasta. Ei taulutelkkarista yhtään parempia uutisia tule. Veitkö itse toimivan telkkarin kaatopaikalle, kun halusit uuden ja nyt puhut täällä ympäristöystävällisyydestä?
2000 kg nelivetomaasturiin päädytään, kun sellaisen hankkimisen pystyy rahoittamaan ja kun arvostaa turvallista ja laadukasta autoilua hyvällä kuljetuskapasiteetilla. Auton kyky liikkua huonokuntoisilla alustoilla kuuluu minun mielestäni turvalliseen ja laadukkaaseen autoiluun. Farkussa on enemmän kuljetustilaa kuin vastaavan kokoisessa maasturissa, mutta siitä puuttuu korkea maavara ja usein myös neliveto.
Tuota ajattelutapaa on kiinnostava verrata sähkö vs polttomoottori-keskusteluun.
1400 kg:n farkku on turvallisuudeltaan täysin nykyaikainen ja siinä on hyvä kuljetuskapasiteetti. Auto liikkuu huonokuntoisilla alustoilla täysin riittävästi. Toki nelivetoinen katumaasturi jää kiinni vaikeampaan paikkaan kuin etuvetoinen henkilöauto ja jos turvallisuudesta puhutan sitä kannattaakin miettiä uudestaan. Onko turvallista ajaa auto paikkaan, johon pääsee vain maasturilla ja esim. ambulanssi ei pääse.
Yleisillä teillä liikuttaessa ei sellaisia paikkoja ole vielä vastaan tullut, että ongelmia olisi. Toisaalta jos kerran 10 vuodessa joutuu katsomaan, mihin ajaa, se lienee kirkkaasti pienempi riesa kuin sähköauton toistuva latauspaikkojen tutkiminen ja reitin suunnittelu.
Etenemiskyky yli 20 cm umpihangessa on juuri sellainen ominaisuus, jota voi verrata sähköautoilun rangen riitävyyden aiheuttamaan suunnitteluun. Sinä olet valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse etukäteen miettiä, selviääkö jos tuollainen tilanne osuu kohdalle. Joku voi ajatella vastaavasti, että sähköauton range yms. lataussirkus ei ole vaivan arvoista.
Sähköautojen latauspaikkoja ei tarvitse toistuvasti tutkia tai suunnitella, on ne sen verran kiinteästi paikoillaan eikä niitä tule lisää mitenkään solkenaan.
Matkat pitää suunnitella.
Sähköauton rangehan riittää aina, latauspaikkoja voisi olla enemmän. Ihan kumminpäin asian ajattelee. Sähköauton akun kapasiteettia ei kannata käyttää tyyliin täyteen-tyhjäksi-täyteen -tyhjäksi-jne, niin kuin bensatankkia on totuttu käyttämään. Lataamisen voi järjestää niin vaivattomaksi, että akkua voi ladata usein, mutta vähän kerrallaan.
Eli kun latauspaikkoja on riittävästi, voi tehdä kuten TM:n toimittaja. Ottaa tavoitteeksi selviytyä vuorokaudessa Lappiin. Siis matkasta, joka kestää normaalisti 12 tuntia ja johon ei tarvita hotellimajoitusta.
Jos koet, että sähköauto on liian kallis hankinta, niin sano se äläkä yritä löytää yleispäteviä syitä, miksi et hanki sähköautoa.
Olen sata kertaa sanonut, että se on liian kallis. Olen sähköautoja kehuvilta kysynyt ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja 30 000 euron Golfille ja saanut vastaukseksi joko hiljaisuutta tai 100 000 euron Tesloja.
Mutta nyt euron myötä pääsen puolta pienemmällä summalla, kun ModelX maksoi alle 100.000,-. Korkoprosentti oli kohtuullinen, polttoainekuluissa tulee säästöä verrattuna varsinkin polttisautoon eikä Teslassa ole kalliita huoltoja eikä takuuehtoisia määräaikaushuoltoja ollenkaan.
Velaksiko tuollaisia autoja ostellaan?
Vuotuiset verotkin ovat ainakin toistaiseksi pienet, joten Teslan hankkiminen rahoituksella menee samoihin hinnaltaan halvempien autojen kanssa.
Kerrotko lisää matematiikasta, jolla saat 100 000 euron auton saman hintaiseksi kuin 50 000 euron auton?
Katumaasturin hankintaa puoltaa eniten se, että sellaisen hankkinut on halunnut sellaisen auton. Eikä sitä valintaa pidä kritisoida sen enempää kuin muunlaisiakaan valintoja. Oma valinta on jokaiselle paras valinta.
Ei valintaperusteista keskustelu ole kritisoimista. Siinä tulee esiin hyviä ja huonoja puolia eri autoista. Toki ymmärrän harmituksen, kun 30 000 euron auto hoitaa saman asian kuin 100 000 euron autokin, vaikka kiiltävälle paperille painetussa esitteessä metsäautotietä pitkin vuonon rantaan lintuja bongaamaan tarvitaankin nelivetomaasturi ja perillä puhdas auto kiiltää kilpaa auringon kanssa.
@M880 kirjoitti:
Tämän vuoden aikana on tullut 2-4kpl melkein 1000 km päiviä. Viimeisin, matka Kuusamoon, ei olisi tällaisella hyvällä (sanotaan nyt 400km rangen ja nopean latauksen, hyväksyen että talvi syö 25%) sähköautolla olisi vaatinut yhtään taukoa enempää kuin mitä pidimme nytkään.
Vuoteen mahtuu kaksi reissua Ouluun jotka eivät olisi onnistuneet millään sähköautolla yhtä vähillä tauoilla.
No hyvinhän sä olet ehtinyt kolmessa päivässä! Ei ole ihan normimatkoja useimmille. B-)
Range kertatankkauksella on polttisautossa tärkeämpi asia kuin akun range sähköautossa, koska sähköautoa ei tarvitse erikseen "tankata" juuri ollenkaan. Ei siis tarvitse ajaa minnekään teboilille lotraamaan polttonesteen kanssa.
Mutta sitä latinkia kuluu käsittääkseni myös sähköautossa? Matkastahan se riippuu, kuten polttiksessakin, joudutko itsekin piuhasolmuja selvittämään teboilien pihalla laturitolpalla, eikö?
Polttonestettä on pakko ostaa jakeluasemilta. Se on sitten tuurista kiinni, oliko muutenkin menossa jonkun jakeluaseman ohi.
Menetkö sinä sitten pyytämään sähköä satunnaisilta tienvarsitalojen asukeilta, vai? Kuinka usein niiltä saa pikasähköä, vai pyydätkö majapaikkaa tallista yön yli, kuten hevosaikoihin tehtiin, kun kauramoottoria piti ladata?
Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua.
Joku tyhmempi voisi kuvitella, että mökki voisi sijaita kuinka kaukana tahansa kotoa, niin tuo pätisi. Ja sinulla ei muka ole yhtään teboilia mökkimatkan varrella?
Sähköauto on vapauttanut tankkaamisen pakolta ja mm. palelemiselta bensapistoolin kanssa
Se on vanginnut sinut vain lataamisen pakolla. Ja ilmeisesti autosi ympärillä on aina kesä, kun yrität saada piuhaa seinästä kiinni autoosi? Ja sujuvasti unohdit sen, kuinka nopeasti se dieselin tankki tulikaan täyteen verrattuna täyteen lataamiseen, etenkin silloin kun polttiksella pääsi express-teboilille ja "taukokahvilaa" ei aina ollut samassa yhteydessä.
Polttomoottoriautolla ei viitsi hypätä tankkaamassa tämän tästä
...koska se on paljon kivempaa tämän tästä hypätä lataamassa sähköautoa?
@HybridRules:
Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua.
TM:n sivuilla olleessa jutussa "Vuorokaudessa Teslalla Helsingistä Lappiin – saa nähdä, kuinka käy?" kirjoitetaan näin:
"Lopullisessa määränpäässä on tarjolla peruslatausasemia, joissa akun saa täytettyä päivittäisiä ajoja ja kotimatkaa varten. Latausasema löytyy niin Jounin Kaupalta kuin Äkäshotellilta."
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, että auto pitää ladata latausasemalla? Laitoin saman kysymyksen ko. jutun yhteyteen, mutta kun artikkeli ei ole enää etusivulla, keskustelu on hiipunut. Hotelli ei toimittajalle ymmärrettävistä syistä kelvannut eli lienee asustellut mökissä tai rivarissa.
Äkäslompolon 15 vrk:n ennusteessa on lämpötilat -5...-20 asteessa, joten ahkerasti pitää kaupassa käydä, jos aikoo saada auton paluumatkaa varten ladattua. Missä mahtaa olla ensimmäinen taukopaikka.
Tuohon tankkausproblematiikkaan liittyen tuli mieleeni eräs juttu muutaman päivän takaa. Kotiin tullessani tankki oli lähes tyhjä, mutten viitsinyt käydä sitä enää illalla täyttämässä. Mikä taakseen jättää jne. eli aamullahan sitten piti ensimmäisenä käydä tankkaamassa.
Tulipa vaan mieleeni, että onneksi ei ollut sähköauto, jonka töpseli unohtui kytkeä.
@HybridRules:
Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua.
TM:n sivuilla olleessa jutussa "Vuorokaudessa Teslalla Helsingistä Lappiin – saa nähdä, kuinka käy?" kirjoitetaan näin:
"Lopullisessa määränpäässä on tarjolla peruslatausasemia, joissa akun saa täytettyä päivittäisiä ajoja ja kotimatkaa varten. Latausasema löytyy niin Jounin Kaupalta kuin Äkäshotellilta."
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, että auto pitää ladata latausasemalla? Laitoin saman kysymyksen ko. jutun yhteyteen, mutta kun artikkeli ei ole enää etusivulla, keskustelu on hiipunut. Hotelli ei toimittajalle ymmärrettävistä syistä kelvannut eli lienee asustellut mökissä tai rivarissa.
Äkäslompolon 15 vrk:n ennusteessa on lämpötilat -5...-20 asteessa, joten ahkerasti pitää kaupassa käydä, jos aikoo saada auton paluumatkaa varten ladattua. Missä mahtaa olla ensimmäinen taukopaikka.
Tuohon tankkausproblematiikkaan liittyen tuli mieleeni eräs juttu muutaman päivän takaa. Kotiin tullessani tankki oli lähes tyhjä, mutten viitsinyt käydä sitä enää illalla täyttämässä. Mikä taakseen jättää jne. eli aamullahan sitten piti ensimmäisenä käydä tankkaamassa.
Tulipa vaan mieleeni, että onneksi ei ollut sähköauto, jonka töpseli unohtui kytkeä.
Sähköauton olisit ladannut vaivattomasti yön yli ja lähtenyt aamulla lämpimällä autolla ilman pakkoa pistäytyä tankkaamassa.
Eli kun latauspaikkoja on riittävästi, voi tehdä kuten TM:n toimittaja. Ottaa tavoitteeksi selviytyä vuorokaudessa Lappiin. Siis matkasta, joka kestää normaalisti 12 tuntia ja johon ei tarvita hotellimajoitusta.
Jos koet, että sähköauto on liian kallis hankinta, niin sano se äläkä yritä löytää yleispäteviä syitä, miksi et hanki sähköautoa.
Olen sata kertaa sanonut, että se on liian kallis. Olen sähköautoja kehuvilta kysynyt ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja 30 000 euron Golfille ja saanut vastaukseksi joko hiljaisuutta tai 100 000 euron Tesloja.
Johan ihan tavikset ovat pitkään ajelleet sähköautoilla Helsingistä Lappiin ilman mitään seikkailua. Matka-ajat ovat tyypillisesti muutamia prosentteja polttomoottorisia pidempiä. TM:n auto-alan huippujournalisteilla tosin lienee taas jotain tosi suuria haasteita tapansa mukaan. Jotenkin koko show tuntuu tarkoitushakuiselta. Voin toki olla väärässäkin tässä, mutta olisi kyllä virkistävää edes kerran nähdä TM:ssä juttu, jossa lähdetään liikkeelle reisuuun sopivalla mallilla, mukana on toimivia maksuvälineitä, osataan käyttää arkipäiväisiä applikaatioita jne. Ehkä TM:n spesialistit voisivat lähteä jonkin sellaisen kuljettajan kyytiin, jolle nuo perusasiat eivät tuota ongelmia ja toimittajalle jäisi vain leipätyö eli jutun kirjoittaminen.
Golfille ilmeisin verrokki on ID.3. Sinulla tosin varmasti on syy hylätä tuo vaihtoehto.
Mitä paremmin meillä muilla menee, sitä ikävämpiä hänen kommenttinsa ovat. Piikittelijä peittää huonommuuden tunteitaan ivaamalla muita. Usein on niin että piikittelijä ei edes huomaa käytöstään, toisinaan se on itsetarkoitus. Piikittelijä ei siedä toisen tunnetiloja ja kontrolloi tilanteita kuittailemalla. Onhan se tosiaan turvallisempaa olla puolustuskannalla ja lytätä toinen vaikka kaiken varalta. Onkohan tuon kaiken takana kateus, taloudelliset vaikeudet, huomionhakuisuus tai kaikki nämä yhdistävänä tekijänä?
Nettikeskustelussa toisten sanomistelun vääristely on aika yleistä ja tahallinen väärinymmärtäminen on täälläkin muutaman keskustelijan kummallinen tapa viedä keskustelu täysin väärille urille. Toisaalta liian hätäiset johtopäätökset ovat nekin asiallisen keskustelun murheena. Olisi hyvä välttää asetelmaa jossa keskustelukumppani on aina väärässä sanoi se mitä hyvänsä. Tämähän tarkoittaa sitä että ymmärretään tahattomasti tai jopa tahallaan toista väärin. Hyökkääminen henkilöä vastaan tarkoittaa sitä että kritisoidaan toisen persoonaa tai ominaisuutta itse asian sijasta. Hyvään keskustelutapaan kuuluu se että vastakkaisia mielipiteitä kunnioitetaan niin ettei lähdetä laukomaan henkilökohtaisuuksia. Hyväksytään enemmän toisinajattelua eikä lähdetä heti sodanjulistuksiin omia näkökantoja julistaen
Range kertatankkauksella on polttisautossa tärkeämpi asia kuin akun range sähköautossa, koska sähköautoa ei tarvitse erikseen "tankata" juuri ollenkaan. Ei siis tarvitse ajaa minnekään teboilille lotraamaan polttonesteen kanssa.
Mutta sitä latinkia kuluu käsittääkseni myös sähköautossa? Matkastahan se riippuu, kuten polttiksessakin, joudutko itsekin piuhasolmuja selvittämään teboilien pihalla laturitolpalla, eikö?
Polttonestettä on pakko ostaa jakeluasemilta. Se on sitten tuurista kiinni, oliko muutenkin menossa jonkun jakeluaseman ohi.
Menetkö sinä sitten pyytämään sähköä satunnaisilta tienvarsitalojen asukeilta, vai? Kuinka usein niiltä saa pikasähköä, vai pyydätkö majapaikkaa tallista yön yli, kuten hevosaikoihin tehtiin, kun kauramoottoria piti ladata?
Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua.
Joku tyhmempi voisi kuvitella, että mökki voisi sijaita kuinka kaukana tahansa kotoa, niin tuo pätisi. Ja sinulla ei muka ole yhtään teboilia mökkimatkan varrella?
Sähköauto on vapauttanut tankkaamisen pakolta ja mm. palelemiselta bensapistoolin kanssa
Se on vanginnut sinut vain lataamisen pakolla. Ja ilmeisesti autosi ympärillä on aina kesä, kun yrität saada piuhaa seinästä kiinni autoosi? Ja sujuvasti unohdit sen, kuinka nopeasti se dieselin tankki tulikaan täyteen verrattuna täyteen lataamiseen, etenkin silloin kun polttiksella pääsi express-teboilille ja "taukokahvilaa" ei aina ollut samassa yhteydessä.
Polttomoottoriautolla ei viitsi hypätä tankkaamassa tämän tästä
...koska se on paljon kivempaa tämän tästä hypätä lataamassa sähköautoa?
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Mikä tuo auton ympärillä oleva kesä-juttu on? Latauskaapeli toimii kaikissa keleissä. En minä ole unohtanut kuinka nopeasti dieselin tankki tuli täyteen. Tottakai itse tankkaustapahtuma on polttiksella reilusti nopeampi myös pikalatureihin verrattuna. Polttiskuski ei ehkä osaa mieltää, että lataaminen ei vie aikaa, koska auto lataantuu itsekseen sillä välin, kun kuski oleilee/nukkuu kotona, puuhailee mökillä tai huhkii (?) työpaikalla. Tai on kaffella tai lounaalla liikenneasemalla. yms. yms.
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Kyllä velaksi eli rahoituksella ostetaan valtaosa kalliinpuoleisista autoista. Etkö Herbert ole huomannut sellaista mahdollisuutta. On olemassa oikein autohankintojen rahoittamiseen erikoistuneita rahoittajia eli autovelkayhtiöitä.
@NHB kirjoitti:
Golfille ilmeisin verrokki on ID.3. Sinulla tosin varmasti on syy hylätä tuo vaihtoehto.
Hinnat alkaen 38 000 €, jolloin saadaan pikkuauton tavaratila, eikä mahdollisuutta vetokoukkuun. Ehkä tuo riittää sinulle, joka kuitenkin valitsit pykälää suuremman korimallin polttomoottorilla. Minusta tuo on valovuoden päässä siitä, mihin Golf pystyy. Tavaratilaa 600 l, mahdollisuus kuormata tarvittaessa katton saakka, vetää 700 kg jarrutonta peräkärryä ja hintaa 29 000 €.
Kyllä velaksi eli rahoituksella ostetaan valtaosa kalliinpuoleisista autoista. Etkö Herbert ole huomannut sellaista mahdollisuutta. On olemassa oikein autohankintojen rahoittamiseen erikoistuneita rahoittajia eli autovelkayhtiöitä.
Jos auto pitäisi ostaa velaksi, niin mielummin ajaisin vanhalla ilman sitä velkaa.
Kyllä velaksi eli rahoituksella ostetaan valtaosa kalliinpuoleisista autoista. Etkö Herbert ole huomannut sellaista mahdollisuutta. On olemassa oikein autohankintojen rahoittamiseen erikoistuneita rahoittajia eli autovelkayhtiöitä.
Olen huomannut, mutta en osta autoja velaksi. Mitoitan kulutushankinnat niin, ettei velkaa tarvitse ottaa. Mutta tämä on vain minun filosofiani.
Nyt jään odottelemaan bisnesmiesten linjauksia siitä, miten 100 000 euron rahoituksella ilman omaa pääomaa tienaa auton elinkaaren aikana pörssistä hankintahinnan takaisin. Toki näin voi onnistuessaan tehdä. Minulla ei ole osaamista, eikä mahdollisuutta tällaiseen riskinottoon.
@HybridRules kirjoitti:
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Jostain syystä tällaista mahdollisuutta ei toimittaja jutussaan tarjonnut. Esillä oli vain kaupan ja hotellin latauspaikat.
@NHB kirjoitti:
Golfille ilmeisin verrokki on ID.3. Sinulla tosin varmasti on syy hylätä tuo vaihtoehto.
Hinnat alkaen 38 000 €, jolloin saadaan pikkuauton tavaratila, eikä mahdollisuutta vetokoukkuun. Ehkä tuo riittää sinulle, joka kuitenkin valitsit pykälää suuremman korimallin polttomoottorilla. Minusta tuo on valovuoden päässä siitä, mihin Golf pystyy. Tavaratilaa 600 l, mahdollisuus kuormata tarvittaessa katton saakka, vetää 700 kg jarrutonta peräkärryä ja hintaa 29 000 €.
Karvan verran vajaa 32 k€ ilmoittaa Volkkarin suomalaiset sivut halvimman version hinnaksi. 40 k€:lla saa jo ID4:n, jossa tilaa on enemmän ja koukkukin on tarjolla. Toki, jos maksimaalinen tavarankuljetuskyky on se, minkä perusteella autot arvottaa, niin ohan se farmarikorinen Golf silloin valovuosia edellä. ID 3:ssa on sitten taas omat vahvuutensa. Itselleni kummankin tilat rittävät kyllä ja vetokoukkukin oli muistaakseni ainoa varuste, jota en varustelistalta valinnut omaan luokkaa isompaan autooni. Tuohon kokoluokkaan päädyin puhtaasti mukavuusominaisuuksien ja kattavamman varustelistan ansiosta. ID 3:a kehuvat hiljaiseksi, joten se voisi sen puolesta olla mukana.
Tulipa vaan mieleeni, että onneksi ei ollut sähköauto, jonka töpseli unohtui kytkeä.
Sähköauton olisit ladannut vaivattomasti yön yli ja lähtenyt aamulla lämpimällä autolla ilman pakkoa pistäytyä tankkaamassa.
Miten lataan vaivattomasti yön yli, jos unohdan laittaa töpselin kiinni.
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
@HybridRules kirjoitti:
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Jostain syystä tällaista mahdollisuutta ei toimittaja jutussaan tarjonnut. Esillä oli vain kaupan ja hotellin latauspaikat.
Toimittajien unohdoukset eivät kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että suko-rasia on mahdollinen latauspaikka myös mökin pihalla.
@NHB kirjoitti:
Karvan verran vajaa 32 k€ ilmoittaa Volkkarin suomalaiset sivut halvimman version hinnaksi.
Karvalakkimalli pienellä akulla, jonka tuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana. Milloin lienee saatavilla Suomessa.
40 k€:lla saa jo ID4:n, jossa tilaa on enemmän ja koukkukin on tarjolla.
ID4:sta tarjosin Golfille verrokiksi, mutta kahdesta paikasta tarjottiin halvempaa ID3:sta, kun ID4 oli niin kallis. Mutta tosiaan ID4:stakin on tulossa karvalakkimalli, jossa hinta on puristettu sähköautoksi halvalta vaikuttavalle tasolle, mutta joka on ennen ollut premium-auton hinta. Nyt tuulipukukansan pitäisi noita alkaa ostella. Käytännössä käyttökelpoinen malli maksanee liki 10 000 € enemmän, harvoin tuollaiset karvalakkimallit (sähköautoista puhuttaessa normaalia pienemmällä akulla varustettuna) on suosittuja. Itsekin ostit suuren auton, vaikka pikkuauton tilat olisi riittänyt.
Toki, jos maksimaalinen tavarankuljetuskyky on se, minkä perusteella autot arvottaa, niin ohan se farmarikorinen Golf silloin valovuosia edellä.
Ei maksimaalinen, vaan sellainen, johon tuossa koko- ja hintaluokassa on totuttu. Myyntitilastojen perusteella tällaiset on hyvin suosittuja eli todennäköisesti moni muukin tällaisia ominaisuuksia arvostaa.
Itselleni kummankin tilat rittävät kyllä ja vetokoukkukin oli muistaakseni ainoa varuste, jota en varustelistalta valinnut omaan luokkaa isompaan autooni. Tuohon kokoluokkaan päädyin puhtaasti mukavuusominaisuuksien ja kattavamman varustelistan ansiosta. ID 3:a kehuvat hiljaiseksi, joten se voisi sen puolesta olla mukana.
Mutta nuo karvalakkimallit tuskin olisi sinullekaan sähköautossa realistisia vaihtoehtoja.
@NHB kirjoitti:
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
Tästä ei ehkä kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa, mutta silti oikeassa elämässä on kaikki mahdollista, vaikka keskustelupalstan virtuaalimaailmassa kaikki on täydellistä. Kun tulet perheen kanssa illalla matkalta akku puolillaan, lapset ovat väsyneitä, mutta pitää syöttää ennen nukkumaan menoa ja sitten purkaa autosta tavarat, saattaa hyvinkin yksi johto jäädä laittamatta.
Sinulla ei lapsia taida olla, joten lapsiperheen arki voi olla jäänyt vieraaksi.
Minä suosittelen Teille velaksi ostaville ettette ota kovin pitkäaikaisella velalla sähköautoa, kehitys on nyt akkujenosalta vielä pahasti kesken.
Miksi kenenkään pitää erikseen ajaa huoltoasemalle tankkaamaan, kun riittää että kääntyy ajoreitillään bensa-aseman pihaan joka yleensä on maantien vieressä. Ymmärrän siinä tapauksessa asian, jos pitää hakea esim. itärajan takaa halpaa polttoainetta.
Ihan sama arvonalennus koskee niitä vanheneva polttomoottoriautojakin. Ja tuossa aiemmin ketjussa tuli näytettyä että auto olisi ainakin edellisen 10v ajanjaksolla kannattanut ostaa velaksi, ja sijoittaa käteinen osakkeisiin/rahastoihin.
Polttonestettä on pakko ostaa jakeluasemilta. Se on sitten tuurista kiinni, oliko muutenkin menossa jonkun jakeluaseman ohi. Ei siitä niin kauan ole, kun minäkin polttiksella ajoin, ettenkö muistaisi tankkausproblematiikkaa. Mökille mennessä oli pidettävä huoli, että menovettä on myös paluumatkalle. Sähköautolla ei tarvitse energiaa kuin menomatkalle, koska perillä voi antaa auton lataantua. Sähköauto on vapauttanut tankkaamisen pakolta ja mm. palelemiselta bensapistoolin kanssa.
Polttomoottoriautolla ei viitsi hypätä tankkaamassa tämän tästä. Siksi odotetaan, että mittari alkaa näyttää riittävän vajaata ennen kuin mennään tankille. Ja tankille on mentävä vaikka se ei juuri silloin sopisikaan suunnitelmiin.
Sähköauton tankkia ei kannata ajaa alarajalle ja sitten mennä lataamaan vasta, vaan vasta - eikun siis akku - kannattaa ladata aina, kun auton saa kätevästi töpseliin kiinni. Siksi sähköauton matka ei katkea juuri koskaan lataamisen takia. Pitkällä matkalla pitää pysähtyä akun lataamisen takia, mutta tuleehan taukoja pidettyä muutenkin.
Polttomoottoriauto on sidottu jakeluasemien verkostoon, sähköautoa voi tankata paljon monipuolisemmin ja silloin, kun itselle parhaiten sopii, kun kotikulmilla ajelee.
Minä en uskaltaisi ostaa uutta diesel-autoa.
Sähköauton voi hyvin ostaa pitkällä maksuajalla, koska ostettu auto ei siitä happane, jos uusiin tulee parempia akkuratkaisuja. Jos jää odottanaan uudesta tekniikasta seuraavaa kehitysversiota, niin se on sitten jatkuvaa odottamista.
Autorahoituksessa auto toimii velan vakuutena. Rahoitusyhtiö antaa rahoituksen sellaisilla ehdoilla, joilla se katsoo auton arvon riittävän vakuudeksi rahoituksen loppuun saakka. Toisin sanoen rahoitusehdot kuvastavat rahoitusasiantuntijoiden näkemystä markkinoiden kehittymisestä.
Jos tulee uusi mullistava akkukeksintö, se tulee käyttöön uusissa autoissa eli vain osassa automarkkinaa. Ei tämän hetkisten autojen arvo siitä tyystin romahda. Ja nyt ostetun auton käyttöarvo ei muutu mihinkään.
Ajettelepa, jos joku olisi vuonna 1925 ajatellut kuten sinä, että ei kannata ostaa vielä autoa, koska niiden kehitys on vielä pahasti kesken.....
Miksi et? Sinun autosi arvon alennus on vuodessa saman verran kuin minulla viidessä vuodessa.
Otetaan ominaisuuksiltaan mittakaavaksi 30 000 euron farkku-Golf ja siitä arvostetaan kohtuullisia ulkomittoja sekä sen kuljetuskapasiteettia.
Volvo, josta unohtui tavaratila, maksaa tuplasti. Tesla Model X:n hinnalla saa kolme Golfia.
Kyllä me kaikki tiedämme, että sinulla on pörssi kunnossa, mutta 95% suomalaisille jo uuden Golfin rahoittaminen on ponnistus.
Hinta voi olla kalliimpikin, jos se on suhteessa niihin ominaisuuksiin, josta kuluttaja on valmis maksamaan.
Vanha toimii edelleen. Ostan sitten uuden, kun vanha lakkaa toimimasta. Ei taulutelkkarista yhtään parempia uutisia tule.
Tuota ajattelutapaa on kiinnostava verrata sähkö vs polttomoottori-keskusteluun.
1400 kg:n farkku on turvallisuudeltaan täysin nykyaikainen ja siinä on hyvä kuljetuskapasiteetti. Auto liikkuu huonokuntoisilla alustoilla täysin riittävästi. Toki nelivetoinen katumaasturi jää kiinni vaikeampaan paikkaan kuin etuvetoinen henkilöauto ja jos turvallisuudesta puhutan sitä kannattaakin miettiä uudestaan. Onko turvallista ajaa auto paikkaan, johon pääsee vain maasturilla ja esim. ambulanssi ei pääse.
Yleisillä teillä liikuttaessa ei sellaisia paikkoja ole vielä vastaan tullut, että ongelmia olisi. Toisaalta jos kerran 10 vuodessa joutuu katsomaan, mihin ajaa, se lienee kirkkaasti pienempi riesa kuin sähköauton toistuva latauspaikkojen tutkiminen ja reitin suunnittelu.
Etenemiskyky yli 20 cm umpihangessa on juuri sellainen ominaisuus, jota voi verrata sähköautoilun rangen riitävyyden aiheuttamaan suunnitteluun. Sinä olet valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse etukäteen miettiä, selviääkö jos tuollainen tilanne osuu kohdalle. Joku voi ajatella vastaavasti, että sähköauton range yms. lataussirkus ei ole vaivan arvoista.
Sähköautojen latauspaikkoja ei tarvitse toistuvasti tutkia tai suunnitella, on ne sen verran kiinteästi paikoillaan eikä niitä tule lisää mitenkään solkenaan.
Sähköauton rangehan riittää aina, latauspaikkoja voisi olla enemmän. Ihan kumminpäin asian ajattelee. Sähköauton akun kapasiteettia ei kannata käyttää tyyliin täyteen-tyhjäksi-täyteen -tyhjäksi-jne, niin kuin bensatankkia on totuttu käyttämään. Lataamisen voi järjestää niin vaivattomaksi, että akkua voi ladata usein, mutta vähän kerrallaan.
Jos koet, että sähköauto on liian kallis hankinta, niin sano se äläkä yritä löytää yleispäteviä syitä, miksi et hanki sähköautoa.
Minä en muuten olisi ostanut Teslaa markka-aikana. 200.000,- oli silloin suuruusluokka, jota suurempaa summaa en olisi voinut kuvitellakaan autoni hinnaksi. Mutta nyt euron myötä pääsen puolta pienemmällä summalla, kun ModelX maksoi alle 100.000,-. Korkoprosentti oli kohtuullinen, polttoainekuluissa tulee säästöä verrattuna varsinkin polttisautoon eikä Teslassa ole kalliita huoltoja eikä takuuehtoisia määräaikaushuoltoja ollenkaan. Vuotuiset verotkin ovat ainakin toistaiseksi pienet, joten Teslan hankkiminen rahoituksella menee samoihin hinnaltaan halvempien autojen kanssa. En osaa sanoa missä on raja ja riippuu tietysti, paljonko ajaa eli paljonko polttaisi euroja polttoaineisiin ja määräaikaishuoltoihin.
Katumaasturin hankintaa puoltaa eniten se, että sellaisen hankkinut on halunnut sellaisen auton. Eikä sitä valintaa pidä kritisoida sen enempää kuin muunlaisiakaan valintoja. Oma valinta on jokaiselle paras valinta.
Minä en ole väittänyt 100-200 km ajomatkoja sähköautolla autoilun harrastamiseksi.
Matkat pitää suunnitella.
Eli kun latauspaikkoja on riittävästi, voi tehdä kuten TM:n toimittaja. Ottaa tavoitteeksi selviytyä vuorokaudessa Lappiin. Siis matkasta, joka kestää normaalisti 12 tuntia ja johon ei tarvita hotellimajoitusta.
Olen sata kertaa sanonut, että se on liian kallis. Olen sähköautoja kehuvilta kysynyt ominaisuuksiltaan kilpailukykyisiä vaihtoehtoja 30 000 euron Golfille ja saanut vastaukseksi joko hiljaisuutta tai 100 000 euron Tesloja.
Velaksiko tuollaisia autoja ostellaan?
Kerrotko lisää matematiikasta, jolla saat 100 000 euron auton saman hintaiseksi kuin 50 000 euron auton?
Ei valintaperusteista keskustelu ole kritisoimista. Siinä tulee esiin hyviä ja huonoja puolia eri autoista. Toki ymmärrän harmituksen, kun 30 000 euron auto hoitaa saman asian kuin 100 000 euron autokin, vaikka kiiltävälle paperille painetussa esitteessä metsäautotietä pitkin vuonon rantaan lintuja bongaamaan tarvitaankin nelivetomaasturi ja perillä puhdas auto kiiltää kilpaa auringon kanssa.
No hyvinhän sä olet ehtinyt kolmessa päivässä! Ei ole ihan normimatkoja useimmille. B-)
@HybridRules:
Mutta sitä latinkia kuluu käsittääkseni myös sähköautossa? Matkastahan se riippuu, kuten polttiksessakin, joudutko itsekin piuhasolmuja selvittämään teboilien pihalla laturitolpalla, eikö?
Menetkö sinä sitten pyytämään sähköä satunnaisilta tienvarsitalojen asukeilta, vai? Kuinka usein niiltä saa pikasähköä, vai pyydätkö majapaikkaa tallista yön yli, kuten hevosaikoihin tehtiin, kun kauramoottoria piti ladata?
Joku tyhmempi voisi kuvitella, että mökki voisi sijaita kuinka kaukana tahansa kotoa, niin tuo pätisi. Ja sinulla ei muka ole yhtään teboilia mökkimatkan varrella?
Se on vanginnut sinut vain lataamisen pakolla. Ja ilmeisesti autosi ympärillä on aina kesä, kun yrität saada piuhaa seinästä kiinni autoosi? Ja sujuvasti unohdit sen, kuinka nopeasti se dieselin tankki tulikaan täyteen verrattuna täyteen lataamiseen, etenkin silloin kun polttiksella pääsi express-teboilille ja "taukokahvilaa" ei aina ollut samassa yhteydessä.
...koska se on paljon kivempaa tämän tästä hypätä lataamassa sähköautoa?
TM:n sivuilla olleessa jutussa "Vuorokaudessa Teslalla Helsingistä Lappiin – saa nähdä, kuinka käy?" kirjoitetaan näin:
"Lopullisessa määränpäässä on tarjolla peruslatausasemia, joissa akun saa täytettyä päivittäisiä ajoja ja kotimatkaa varten. Latausasema löytyy niin Jounin Kaupalta kuin Äkäshotellilta."
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, että auto pitää ladata latausasemalla? Laitoin saman kysymyksen ko. jutun yhteyteen, mutta kun artikkeli ei ole enää etusivulla, keskustelu on hiipunut. Hotelli ei toimittajalle ymmärrettävistä syistä kelvannut eli lienee asustellut mökissä tai rivarissa.
Äkäslompolon 15 vrk:n ennusteessa on lämpötilat -5...-20 asteessa, joten ahkerasti pitää kaupassa käydä, jos aikoo saada auton paluumatkaa varten ladattua. Missä mahtaa olla ensimmäinen taukopaikka.
Tuohon tankkausproblematiikkaan liittyen tuli mieleeni eräs juttu muutaman päivän takaa. Kotiin tullessani tankki oli lähes tyhjä, mutten viitsinyt käydä sitä enää illalla täyttämässä. Mikä taakseen jättää jne. eli aamullahan sitten piti ensimmäisenä käydä tankkaamassa.
Tulipa vaan mieleeni, että onneksi ei ollut sähköauto, jonka töpseli unohtui kytkeä.
Sähköauton olisit ladannut vaivattomasti yön yli ja lähtenyt aamulla lämpimällä autolla ilman pakkoa pistäytyä tankkaamassa.
Johan ihan tavikset ovat pitkään ajelleet sähköautoilla Helsingistä Lappiin ilman mitään seikkailua. Matka-ajat ovat tyypillisesti muutamia prosentteja polttomoottorisia pidempiä. TM:n auto-alan huippujournalisteilla tosin lienee taas jotain tosi suuria haasteita tapansa mukaan. Jotenkin koko show tuntuu tarkoitushakuiselta. Voin toki olla väärässäkin tässä, mutta olisi kyllä virkistävää edes kerran nähdä TM:ssä juttu, jossa lähdetään liikkeelle reisuuun sopivalla mallilla, mukana on toimivia maksuvälineitä, osataan käyttää arkipäiväisiä applikaatioita jne. Ehkä TM:n spesialistit voisivat lähteä jonkin sellaisen kuljettajan kyytiin, jolle nuo perusasiat eivät tuota ongelmia ja toimittajalle jäisi vain leipätyö eli jutun kirjoittaminen.
Golfille ilmeisin verrokki on ID.3. Sinulla tosin varmasti on syy hylätä tuo vaihtoehto.
Mitä paremmin meillä muilla menee, sitä ikävämpiä hänen kommenttinsa ovat. Piikittelijä peittää huonommuuden tunteitaan ivaamalla muita. Usein on niin että piikittelijä ei edes huomaa käytöstään, toisinaan se on itsetarkoitus. Piikittelijä ei siedä toisen tunnetiloja ja kontrolloi tilanteita kuittailemalla. Onhan se tosiaan turvallisempaa olla puolustuskannalla ja lytätä toinen vaikka kaiken varalta. Onkohan tuon kaiken takana kateus, taloudelliset vaikeudet, huomionhakuisuus tai kaikki nämä yhdistävänä tekijänä?
Nettikeskustelussa toisten sanomistelun vääristely on aika yleistä ja tahallinen väärinymmärtäminen on täälläkin muutaman keskustelijan kummallinen tapa viedä keskustelu täysin väärille urille. Toisaalta liian hätäiset johtopäätökset ovat nekin asiallisen keskustelun murheena. Olisi hyvä välttää asetelmaa jossa keskustelukumppani on aina väärässä sanoi se mitä hyvänsä. Tämähän tarkoittaa sitä että ymmärretään tahattomasti tai jopa tahallaan toista väärin. Hyökkääminen henkilöä vastaan tarkoittaa sitä että kritisoidaan toisen persoonaa tai ominaisuutta itse asian sijasta. Hyvään keskustelutapaan kuuluu se että vastakkaisia mielipiteitä kunnioitetaan niin ettei lähdetä laukomaan henkilökohtaisuuksia. Hyväksytään enemmän toisinajattelua eikä lähdetä heti sodanjulistuksiin omia näkökantoja julistaen
"30 000 euron Golfille"
Sähkö-Golfia ei enää edes valmisteta.
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Mikä tuo auton ympärillä oleva kesä-juttu on? Latauskaapeli toimii kaikissa keleissä. En minä ole unohtanut kuinka nopeasti dieselin tankki tuli täyteen. Tottakai itse tankkaustapahtuma on polttiksella reilusti nopeampi myös pikalatureihin verrattuna. Polttiskuski ei ehkä osaa mieltää, että lataaminen ei vie aikaa, koska auto lataantuu itsekseen sillä välin, kun kuski oleilee/nukkuu kotona, puuhailee mökillä tai huhkii (?) työpaikalla. Tai on kaffella tai lounaalla liikenneasemalla. yms. yms.
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x32A liitäntään auton oman sisäisen AC-laturin käyttämiseksi. 8A latausaika on piiiiitkä, mutta eiköhän autokin jouda seisomaan lapin lomamökin pihalla alkuillasta seuraavaan päivään.
Kyllä velaksi eli rahoituksella ostetaan valtaosa kalliinpuoleisista autoista. Etkö Herbert ole huomannut sellaista mahdollisuutta. On olemassa oikein autohankintojen rahoittamiseen erikoistuneita rahoittajia eli autovelkayhtiöitä.
Hinnat alkaen 38 000 €, jolloin saadaan pikkuauton tavaratila, eikä mahdollisuutta vetokoukkuun. Ehkä tuo riittää sinulle, joka kuitenkin valitsit pykälää suuremman korimallin polttomoottorilla. Minusta tuo on valovuoden päässä siitä, mihin Golf pystyy. Tavaratilaa 600 l, mahdollisuus kuormata tarvittaessa katton saakka, vetää 700 kg jarrutonta peräkärryä ja hintaa 29 000 €.
Jos auto pitäisi ostaa velaksi, niin mielummin ajaisin vanhalla ilman sitä velkaa.
Miten lataan vaivattomasti yön yli, jos unohdan laittaa töpselin kiinni.
Olen huomannut, mutta en osta autoja velaksi. Mitoitan kulutushankinnat niin, ettei velkaa tarvitse ottaa. Mutta tämä on vain minun filosofiani.
Nyt jään odottelemaan bisnesmiesten linjauksia siitä, miten 100 000 euron rahoituksella ilman omaa pääomaa tienaa auton elinkaaren aikana pörssistä hankintahinnan takaisin. Toki näin voi onnistuessaan tehdä. Minulla ei ole osaamista, eikä mahdollisuutta tällaiseen riskinottoon.
Jostain syystä tällaista mahdollisuutta ei toimittaja jutussaan tarjonnut. Esillä oli vain kaupan ja hotellin latauspaikat.
Karvan verran vajaa 32 k€ ilmoittaa Volkkarin suomalaiset sivut halvimman version hinnaksi. 40 k€:lla saa jo ID4:n, jossa tilaa on enemmän ja koukkukin on tarjolla. Toki, jos maksimaalinen tavarankuljetuskyky on se, minkä perusteella autot arvottaa, niin ohan se farmarikorinen Golf silloin valovuosia edellä. ID 3:ssa on sitten taas omat vahvuutensa. Itselleni kummankin tilat rittävät kyllä ja vetokoukkukin oli muistaakseni ainoa varuste, jota en varustelistalta valinnut omaan luokkaa isompaan autooni. Tuohon kokoluokkaan päädyin puhtaasti mukavuusominaisuuksien ja kattavamman varustelistan ansiosta. ID 3:a kehuvat hiljaiseksi, joten se voisi sen puolesta olla mukana.
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa laittaa kiinni autosta ulos astuessaan.
Toimittajien unohdoukset eivät kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että suko-rasia on mahdollinen latauspaikka myös mökin pihalla.
Karvalakkimalli pienellä akulla, jonka tuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana. Milloin lienee saatavilla Suomessa.
ID4:sta tarjosin Golfille verrokiksi, mutta kahdesta paikasta tarjottiin halvempaa ID3:sta, kun ID4 oli niin kallis. Mutta tosiaan ID4:stakin on tulossa karvalakkimalli, jossa hinta on puristettu sähköautoksi halvalta vaikuttavalle tasolle, mutta joka on ennen ollut premium-auton hinta. Nyt tuulipukukansan pitäisi noita alkaa ostella. Käytännössä käyttökelpoinen malli maksanee liki 10 000 € enemmän, harvoin tuollaiset karvalakkimallit (sähköautoista puhuttaessa normaalia pienemmällä akulla varustettuna) on suosittuja. Itsekin ostit suuren auton, vaikka pikkuauton tilat olisi riittänyt.
Ei maksimaalinen, vaan sellainen, johon tuossa koko- ja hintaluokassa on totuttu. Myyntitilastojen perusteella tällaiset on hyvin suosittuja eli todennäköisesti moni muukin tällaisia ominaisuuksia arvostaa.
Mutta nuo karvalakkimallit tuskin olisi sinullekaan sähköautossa realistisia vaihtoehtoja.
Estääkö sähköauto liikkeellelähdön jos latausjohto on kiinni, defalla lämmittäessä mittarikannet lentää huisin nevadaan jos ei muista irrottaa johtoa.
Tästä ei ehkä kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa, mutta silti oikeassa elämässä on kaikki mahdollista, vaikka keskustelupalstan virtuaalimaailmassa kaikki on täydellistä. Kun tulet perheen kanssa illalla matkalta akku puolillaan, lapset ovat väsyneitä, mutta pitää syöttää ennen nukkumaan menoa ja sitten purkaa autosta tavarat, saattaa hyvinkin yksi johto jäädä laittamatta.
Sinulla ei lapsia taida olla, joten lapsiperheen arki voi olla jäänyt vieraaksi.