Me kaikki "tiedämme", että mitä suurempi rengas sitä vähemmän nastoja kaivataan. 13" nastattomilla luistaa mainiosti, mutta kuorma- ja linja-auton renkaissa on hyvin harvoin nastoja maitoautoa lukuunottamatta. Kosketuspinta tiehen on isommassa isompi, se voi siis löytää paremmin tarttumakohtia. Raskaassa autossa normaalivoima on suurempi. Isossa pyörässä voiman varsi pyörän navasta tiehen on pitempi. Miten noista syntyy pitoon vaikuttava kokonaisuus? Onko suuren pyörän etu voimassa myös parinkymmenen tuuman henkilöauton renkaissa?
@Late1969 kirjoitti:
Me kaikki "tiedämme", että mitä suurempi rengas sitä vähemmän nastoja kaivataan. 13" nastattomilla luistaa mainiosti, mutta kuorma- ja linja-auton renkaissa on hyvin harvoin nastoja maitoautoa lukuunottamatta. Kosketuspinta tiehen on isommassa isompi, se voi siis löytää paremmin tarttumakohtia. Raskaassa autossa normaalivoima on suurempi. Isossa pyörässä voiman varsi pyörän navasta tiehen on pitempi. Miten noista syntyy pitoon vaikuttava kokonaisuus? Onko suuren pyörän etu voimassa myös parinkymmenen tuuman henkilöauton renkaissa?
Pito syntyy kitkasta ja kitkavoima syntyy painosta. Ähfä on myy kertaa massa. Iso auto, iso paino, iso ähfä, isot renkaat. Nastat eivät lisää varsinaisesti kitkaa, vaan yrittävät takertua mekaanisesti tiehen kuin hukkkuva oljenkorteen.
@Jorma L2 kirjoitti:
1) pärjäisin varmasti itse kitkoilla, olenhan keskivertoa parempi kuski
2) perheessä kaksi lasta sai kortit viime vuosikymmenen loppupuoliskolla, autot ja renkaat piti olla kunnossa
3) vaimo sanoi kategorisesti, että hän ei sellaisella autolla aja talvella, jossa ei ole nastoja
4) kitkat suli syksystä vuodenvaihteeseen todella nopeasti, pintaa oli syksyllä allelaittohetkellä kohtuullisesti, joulukuussa renkaat oli pakko vaihtaa. Nastojen kanssa moisia yllätyksiä ei tule. Jos ajaisin kitkoilla, vaihtaisin ne todennäköisesti aina kahden talven jälkeen. Vaihdan tyypillisesti kesärenkaat kahden kesän jälkeen. Kiinarenkailla tuli vajaa 39 tkm täyteen nyt syksyllä, hankin uudet ennen kesää.
1) En epäile ettetkö pärjäisi. Ja nastat on tuoretavaraa, ja kun puhutaan nastoista, niin niitä on testivoittajia ja sitten niitä jotka eivät pärjää kärkimallien mukana. Pitäisi siis aina muistaa mainita merkki, ja onko renkaat uudet vaiko jo hieman kuluneita, tai paljon ajettuja. Näissä testeissä on ikävän harvoin verrokkina jotakin muita kuin aivan tehdasuusia tuotteita.
2) Varmasti hyvä ajatus että jos asuu seudulla missä tiet ovat jäisiä. Kesärengaskaudellakin nuorille voi kokeneempana ihmisenä muistuttaa järkevästä ajotavasta, ettei kaahaa typerällä tavalla itseään ja kavereitaan jorpakkoon, kuten jotkut tekevät. Vaikka auto olisikin kiva leikkikalu, niin ei sillä pidä liikenteessä leikkiä. "Aja järkevästi" voi olla parempi neuvo kuin "aja varovasti", toki minkä tahansa asian voi tulkita väärin tai olla välittämättä siitä.
3) Tästä onkin jo ollut mainintaa. Onko hän koskaan sanonut miksi hän haluaa ajaa nastoilla myös suolatulla tiellä vaikka ei olisikaan jäätä?
4) Tuo "treadwear" josta laitoin linkin on numero josta voi katsoa onko rengas jokin urheilumalli joka kuluu nopeasti. Muutoin taas olisi hyvä mainita oliko "kitka" esimerkiksi Michelin, vaiko jokin muu merkki. Omat renkaani ovat kotimaiset, ja ne ovat käytettynä ostetun auton alhaiseen mittarilukemaan nähden melko nopeasti kuluneet (en epäile etteivät olisi ko. autoon kuuluvat), ja ne ovat muita käyttämiäni merkkejä äänekkäämmät kitkat. Tämän toisen talven ne minulla vielä menee, sitten vaihdan uusiin toisen merkkisiin.
Kiinarenkaita en ostaisi kun tarjolla kuitenkin on EU:ssakin valmistettuja tai ainakin suunniteltuja tuotteita. Vaihtotaseen ja työllisyyden sekä EU-avustuspakettien kannalta, toisaalta en ole koskaan innostunut kommunismista kun se ei ole koskaan tuottanut sellaista yhteiskuntaa jota se lupaa sen kannattajille - DDR:stä länteen pakenevia ammuttiin kiväärillä selkään.
@Quu kirjoitti:
No minkälaisia renkaita se kommunismi tuotti teille kannattajille ?
En ole varma ketä tarkoitat mutta tuskin ne suomalaiset jotka ostaa jotain kiinalaista tavaraa, ovat kaikki kommunismin kannattajia. Kun asuin Kiinassa (3 vuotta), ruotsalaiset kollegat sanoivat, että Ruotsi on paljon kommunistisempi kuin Kiina. Kiinassa on puolue mutta ihmiset elää kyllä ihan markkinatalouden armoilla. Kerroin aiemmin, että ostin Landsail Qirin 990 kesärenkaat Volvoon, 205/55/16” - asennettuna 280€ kierros. Hiljaiset ja testien mukaan hyvä vesiliiron esto. Olivat alla 39.000km, ajo olisi ollut mahdollista vielä pätkän matkaa mutta vaihdan ensi kesäksi uudet. Hyvä ehdokas uusiksi.
Minä vältän Kiinalaisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan, nyt jos koskaan, venäjä on kylmäävä esimerkki mitä keskittäminen yhden kortin varaan antaa valtaa. Euroopan Valtiot ahneuttaan keskittää vahvojen eurooppalaisten merkkien tuotantoaan kiinaan.
@Quu kirjoitti:
Minä vältän Kiinalaisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan, nyt jos koskaan, venäjä on kylmäävä esimerkki mitä keskittäminen yhden kortin varaan antaa valtaa. Euroopan Valtiot ahneuttaan keskittää vahvojen eurooppalaisten merkkien tuotantoaan kiinaan.
Olisin sitä mieltä että nuo keskittämiset tehtiin aiemmin, nyt suunta on takaisin päin. Kiinan ilmapiiri on muuttunut, sääntely on kiristynyt ja korona aiheuttaa monenlaista valvontaa.
@Quu kirjoitti:
No minkälaisia renkaita se kommunismi tuotti teille kannattajille ?
En ole varma ketä tarkoitat
Karrettea, hänellä on kokemuksia kommunismista
Tämä taitaa olla pitkästymisen tulosta? Onhan minulla kokemusta, Neuvostoliitto oli miehittänyt Viron ja koko Baltian vielä 1980-luvulla - myös Tsekkiin tuli sotilaallinen erikoisoperaatio "Prahan keväänä" v. 1968. Omakohtaista kokemusta ei ollut, mutta 1940-luvulla kommunistit pommittivat Helsinkiä. Sodan jälkeen kommunisteilla oli Helsingin vieressä sotilastukikohta. Alkuperäisen sopimuksen mukaan vuokra-aika olisi kestänyt vuoteen 1994 saakka.
Toisaalta, ei kaupalliset pakotteet ole Kuubaa tai Pohjois-Koreaa muuttaneet poliittisesti, mutta silloin kun voi valita ostaako kommunistisen valtion tuotteita, vaiko EU-tuotteita, niin minulla ei ole vaikeuksia valita. EU:sta voi ostaa tuotteita, tai sitten Suomi lähettää verovaroillamme sinne rahaa. Mieluummin ostan kuin vain maksan.
Keskitysleireillä kuoli yli 30 miljoonaa ihmistä, vaikka natsit ovat jostakin syystä saaneet kaiken julkisuuden. Toki natsit olivat hienoissa vaatteissaan ja tehokkaine koneineen kiinnostavampia kuin rumissa vaatteissa kulkeneet köyhät jotka tappoivat eliittiä kun sellaista kohtasivat.
Väärinkäsityksiäkin esiintyy. Suomessa silloin kun oltiin Venäjän tsaarin alaisia olisi Somaliasta tuodut orjat olleet rakentamassa Helsinkiä.
"Suomen somalialainen nainen kertoo kokemastaan pöyristyttävästä rasismista. Tehostaakseen viestiään ja suuttumustaan hän kertoo Senaatintorin ympärillä olevien rakennusten olevan mustien ihmisten ilmaiseksi rakentamia ja tästä syystä mustilla ihmisillä on oikeus hajottaa nämä rakennukset."
Meni vähän ohi aiheen, mutta toisaalta kakkosautossamme on Michelinin kitkat joissa ikävästi lukee "Made in Russia", eli aina ei voi onnistua jollei vaadi nähdä tuotteita ensin.
@Quu kirjoitti:
Minä vältän Kiinalaisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan, nyt jos koskaan, venäjä on kylmäävä esimerkki mitä keskittäminen yhden kortin varaan antaa valtaa. Euroopan Valtiot ahneuttaan keskittää vahvojen eurooppalaisten merkkien tuotantoaan kiinaan.
Olisin sitä mieltä että nuo keskittämiset tehtiin aiemmin, nyt suunta on takaisin päin. Kiinan ilmapiiri on muuttunut, sääntely on kiristynyt ja korona aiheuttaa monenlaista valvontaa.
On ollut mahtava keli pyöräillä tällä viikolla! Lumisateen jälkeen kunnolliset jäätiköt joko jäisen kovana tai märkänä luistinratana ettei tarvitse kinoksessa kahlata.
Alla pyörivät Suomi Tyresin "Piikkisika" malliset nastarenkaat. Saa tulla muhkuraisille kinttupoluille näyttämään kuka vetää kitkarenkailla kovempaa. Ihan hyvin tuo Piikkisikakin toimii, vaikka takapyörän nostaminen etujarrulla jäällä tuntuukin epävarmalta. Vanhoja muistellen mielikuvani Schwalben Ice Spikerista oli vielä hurjempi, koska sen varassa tosiaan vedettiin kotikadun polannejäällä stoppieta ihan huvikseen "koska mä voin". Tosin pyöräkin oli vanhemmalla geometrialla, joka asettaa kuljettajan rähmälleen yläputken päälle etupyörää painottamaan. Ehkä takapyörä nousi vanhemman pyöränkin vuoksi paremmin?
Aiemmassa pyörässäni käyttämäni Ice Spiker oli tosin ensimmäinen kokemukseni kunnollisista jääkelin nastarenkaista, joten sen ensivaikutelmaa varmasti vahvisti tuon renkaan poikkeuksellisen varma jääpito. En tiedä, kuinka kävisi tänään molempia samana päivänä verrattaessa?
Me kaikki "tiedämme", että mitä suurempi rengas sitä vähemmän nastoja kaivataan. 13" nastattomilla luistaa mainiosti, mutta kuorma- ja linja-auton renkaissa on hyvin harvoin nastoja maitoautoa lukuunottamatta. Kosketuspinta tiehen on isommassa isompi, se voi siis löytää paremmin tarttumakohtia. Raskaassa autossa normaalivoima on suurempi. Isossa pyörässä voiman varsi pyörän navasta tiehen on pitempi. Miten noista syntyy pitoon vaikuttava kokonaisuus? Onko suuren pyörän etu voimassa myös parinkymmenen tuuman henkilöauton renkaissa?
Pito syntyy kitkasta ja kitkavoima syntyy painosta. Ähfä on myy kertaa massa. Iso auto, iso paino, iso ähfä, isot renkaat. Nastat eivät lisää varsinaisesti kitkaa, vaan yrittävät takertua mekaanisesti tiehen kuin hukkkuva oljenkorteen.
1) En epäile ettetkö pärjäisi. Ja nastat on tuoretavaraa, ja kun puhutaan nastoista, niin niitä on testivoittajia ja sitten niitä jotka eivät pärjää kärkimallien mukana. Pitäisi siis aina muistaa mainita merkki, ja onko renkaat uudet vaiko jo hieman kuluneita, tai paljon ajettuja. Näissä testeissä on ikävän harvoin verrokkina jotakin muita kuin aivan tehdasuusia tuotteita.
2) Varmasti hyvä ajatus että jos asuu seudulla missä tiet ovat jäisiä. Kesärengaskaudellakin nuorille voi kokeneempana ihmisenä muistuttaa järkevästä ajotavasta, ettei kaahaa typerällä tavalla itseään ja kavereitaan jorpakkoon, kuten jotkut tekevät. Vaikka auto olisikin kiva leikkikalu, niin ei sillä pidä liikenteessä leikkiä. "Aja järkevästi" voi olla parempi neuvo kuin "aja varovasti", toki minkä tahansa asian voi tulkita väärin tai olla välittämättä siitä.
3) Tästä onkin jo ollut mainintaa. Onko hän koskaan sanonut miksi hän haluaa ajaa nastoilla myös suolatulla tiellä vaikka ei olisikaan jäätä?
4) Tuo "treadwear" josta laitoin linkin on numero josta voi katsoa onko rengas jokin urheilumalli joka kuluu nopeasti. Muutoin taas olisi hyvä mainita oliko "kitka" esimerkiksi Michelin, vaiko jokin muu merkki. Omat renkaani ovat kotimaiset, ja ne ovat käytettynä ostetun auton alhaiseen mittarilukemaan nähden melko nopeasti kuluneet (en epäile etteivät olisi ko. autoon kuuluvat), ja ne ovat muita käyttämiäni merkkejä äänekkäämmät kitkat. Tämän toisen talven ne minulla vielä menee, sitten vaihdan uusiin toisen merkkisiin.
Kiinarenkaita en ostaisi kun tarjolla kuitenkin on EU:ssakin valmistettuja tai ainakin suunniteltuja tuotteita. Vaihtotaseen ja työllisyyden sekä EU-avustuspakettien kannalta, toisaalta en ole koskaan innostunut kommunismista kun se ei ole koskaan tuottanut sellaista yhteiskuntaa jota se lupaa sen kannattajille - DDR:stä länteen pakenevia ammuttiin kiväärillä selkään.
No minkälaisia renkaita se kommunismi tuotti teille kannattajille ?
En ole varma ketä tarkoitat mutta tuskin ne suomalaiset jotka ostaa jotain kiinalaista tavaraa, ovat kaikki kommunismin kannattajia. Kun asuin Kiinassa (3 vuotta), ruotsalaiset kollegat sanoivat, että Ruotsi on paljon kommunistisempi kuin Kiina. Kiinassa on puolue mutta ihmiset elää kyllä ihan markkinatalouden armoilla. Kerroin aiemmin, että ostin Landsail Qirin 990 kesärenkaat Volvoon, 205/55/16” - asennettuna 280€ kierros. Hiljaiset ja testien mukaan hyvä vesiliiron esto. Olivat alla 39.000km, ajo olisi ollut mahdollista vielä pätkän matkaa mutta vaihdan ensi kesäksi uudet. Hyvä ehdokas uusiksi.
Karrettea, hänellä on kokemuksia kommunismista
Minä vältän Kiinalaisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan, nyt jos koskaan, venäjä on kylmäävä esimerkki mitä keskittäminen yhden kortin varaan antaa valtaa. Euroopan Valtiot ahneuttaan keskittää vahvojen eurooppalaisten merkkien tuotantoaan kiinaan.
Olisin sitä mieltä että nuo keskittämiset tehtiin aiemmin, nyt suunta on takaisin päin. Kiinan ilmapiiri on muuttunut, sääntely on kiristynyt ja korona aiheuttaa monenlaista valvontaa.
Tämä taitaa olla pitkästymisen tulosta? Onhan minulla kokemusta, Neuvostoliitto oli miehittänyt Viron ja koko Baltian vielä 1980-luvulla - myös Tsekkiin tuli sotilaallinen erikoisoperaatio "Prahan keväänä" v. 1968. Omakohtaista kokemusta ei ollut, mutta 1940-luvulla kommunistit pommittivat Helsinkiä. Sodan jälkeen kommunisteilla oli Helsingin vieressä sotilastukikohta. Alkuperäisen sopimuksen mukaan vuokra-aika olisi kestänyt vuoteen 1994 saakka.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Porkkalan_palautus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Prahan_kevät
Viimeisimmät uutiskuvat Kiinasta näyttävät taustalla sirppiä ja vasaraa. Vaikka Venäjä joitakin vuosia sitten teki sotilaallisen erikoisoperaation Krimille, niin silti kauppa kävi, ja mm. Nokian renkaat jatkoi toimintaansa Venäjällä.
Taiwan on Kiiinan Ukraina.
https://carnegieendowment.org/2022/10/03/how-we-would-know-when-china-is-preparing-to-invade-taiwan-pub-88053
Toisaalta, ei kaupalliset pakotteet ole Kuubaa tai Pohjois-Koreaa muuttaneet poliittisesti, mutta silloin kun voi valita ostaako kommunistisen valtion tuotteita, vaiko EU-tuotteita, niin minulla ei ole vaikeuksia valita. EU:sta voi ostaa tuotteita, tai sitten Suomi lähettää verovaroillamme sinne rahaa. Mieluummin ostan kuin vain maksan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasemmistoliitto
Suomessakin on yllättävän korkea kannatus edelleen, mutta se kuuluu demokratiaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neuvostoliitto
Keskitysleireillä kuoli yli 30 miljoonaa ihmistä, vaikka natsit ovat jostakin syystä saaneet kaiken julkisuuden. Toki natsit olivat hienoissa vaatteissaan ja tehokkaine koneineen kiinnostavampia kuin rumissa vaatteissa kulkeneet köyhät jotka tappoivat eliittiä kun sellaista kohtasivat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Punaiset_khmerit
Lopulta ihmiset ovat julmia toisilleen.
Väärinkäsityksiäkin esiintyy. Suomessa silloin kun oltiin Venäjän tsaarin alaisia olisi Somaliasta tuodut orjat olleet rakentamassa Helsinkiä.
"Suomen somalialainen nainen kertoo kokemastaan pöyristyttävästä rasismista. Tehostaakseen viestiään ja suuttumustaan hän kertoo Senaatintorin ympärillä olevien rakennusten olevan mustien ihmisten ilmaiseksi rakentamia ja tästä syystä mustilla ihmisillä on oikeus hajottaa nämä rakennukset."
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkopaunio/somalit-vuosisatojen-ajan-orjakauppiaina-ja-isantina/
Meni vähän ohi aiheen, mutta toisaalta kakkosautossamme on Michelinin kitkat joissa ikävästi lukee "Made in Russia", eli aina ei voi onnistua jollei vaadi nähdä tuotteita ensin.
Niinpä, se palauttaminen onkin jo myöhäistä.
Aivan, nastarenkailla ajo.
Kade. Olen liian vanha saadakseni tuohon tyyppikoulutusta.
@Quu:
@Karrette kirjoitti:
Niin meni ja ehkä Quu tarkoitti jotakin muuta kuin wikipedia"kokemusta"....
On ollut mahtava keli pyöräillä tällä viikolla! Lumisateen jälkeen kunnolliset jäätiköt joko jäisen kovana tai märkänä luistinratana ettei tarvitse kinoksessa kahlata.
Alla pyörivät Suomi Tyresin "Piikkisika" malliset nastarenkaat. Saa tulla muhkuraisille kinttupoluille näyttämään kuka vetää kitkarenkailla kovempaa. Ihan hyvin tuo Piikkisikakin toimii, vaikka takapyörän nostaminen etujarrulla jäällä tuntuukin epävarmalta. Vanhoja muistellen mielikuvani Schwalben Ice Spikerista oli vielä hurjempi, koska sen varassa tosiaan vedettiin kotikadun polannejäällä stoppieta ihan huvikseen "koska mä voin". Tosin pyöräkin oli vanhemmalla geometrialla, joka asettaa kuljettajan rähmälleen yläputken päälle etupyörää painottamaan. Ehkä takapyörä nousi vanhemman pyöränkin vuoksi paremmin?
Aiemmassa pyörässäni käyttämäni Ice Spiker oli tosin ensimmäinen kokemukseni kunnollisista jääkelin nastarenkaista, joten sen ensivaikutelmaa varmasti vahvisti tuon renkaan poikkeuksellisen varma jääpito. En tiedä, kuinka kävisi tänään molempia samana päivänä verrattaessa?
Onhan autoihinkin olemassa jäärata-ajoihin tarkoitettuja piikkirenkaita, joissa pitoa on niin että hirvittää.
Tuossapa se nastojen pahin haitta kerrotaankin:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619
Ja älyttömän liukkaat Helsingin kivikadulla, kokemusta on.
Niin, märät tienpinnat tuhoavat huonon ja ohuen asvaltin. Päällyste ei pysy kiinni edes ajourien ulkopuolella, kuten jutun kuvasta näkyy.