Päivä löpöpunkkien lopulle - kun diesel farkku ei käy kaupaksi

364 kommenttia
179111213
  • @740 GLE kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Juuri tätä varten jotkut kaipaavat niitä rattiflipuja.

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta on oikeastaan melkein sietämätöntä lukea asioiden sekoittamista. Ei rattiflipuja tarvita...

    Olen samaa mieltä, joten voisitko lakata sekoittamasta asioita, kiitos. En minä puhunut tarpeesta (=välttämättömyydestä) vaan joidenkin kuljettajien käteväksi kokemasta hallintalaitteesta.

    Onko meillä muilla lupa hidastaa automme nopeutta haluamallamne tavalla, vastaa

    KYLLÄ tai EI

    ?

    Sivuhuomautuksena voisi toistaa mitä Karrette kirjoitti: toiset pitää huomioida liikennepelissä. Jos on toisia liikenteessä, omia hidastuksia ei saa optimoida vain omalta kannalta, yleisen turvallisuuden, sujuvuuden ja taloudellisuuden takia. Leikitään silloin kun se ei haittaa toisia. Samoin jarrujen putsaukset tehdään hiljaisella osuudella. Mutta tapa hidastaa on vapaa. vaikka tossu ovesta ulos.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Juuri tätä varten jotkut kaipaavat niitä rattiflipuja.

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta on oikeastaan melkein sietämätöntä lukea asioiden sekoittamista. Ei rattiflipuja tarvita...

    Olen samaa mieltä, joten voisitko lakata sekoittamasta asioita, kiitos. En minä puhunut tarpeesta (=välttämättömyydestä) vaan joidenkin kuljettajien käteväksi kokemasta hallintalaitteesta.

    Onko meillä muilla lupa hidastaa automme nopeutta haluamallamne tavalla, vastaa

    KYLLÄ tai EI

    ?

    KYLLÄ

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta onko kiva vaihdella ajotiloja, kun saman asian voi tehdä kaasupolkimella (Mustangissakin)?

    Eihän tuo ajotilojen jatkuva vaihtelu kivaa ole. Niissä on usein vielä monta eri asiaa niputettu samaan ajotilaan, jolloin yhden asian, vaikkapa hidastuksen säätö muuttaa samalla myös kaasupolkimen, ohjauksen tai ajonhallinnan toimintaa mitä ei haluttaisi muuttaa.

    Ajatteles, jos joku keksisi hallintalaitteen jolla rullausta voisi säätää helposti ajotilaan kajoamatta? Oisko vähän siistiä?

    Sehän on jokaisessa sähköautossa vakiona. Jotkut kutsuu sitä voimapolkimeksi, toiset vanhalla tutulla nimellä kaasupolkimeksi.

    Sinä et selvästikään ymmärrä, että sähköauton voimapolkimella säädetään sekä tehon ottamista että regenereoinnin voimakkuutta, kumpaakin portaattomasti, helposti ja luontevasti. Fliput pvat taitamattomia kuljettajia varten, joiden polttiskokemus puskee läpi ajotapahtumaan sähköautolla. Fliput on tarpeen ainoastaan, jos auton valmistaja pakottaa koskemaan niihin ohjelmoimalla auton olemaan käynnistyksessä oletuksena vapaa rullaus -tilassa.

      
  • Sori, mainitsen vaan tähän väliin ettei minun tarvitse koskea ajaessa polkimiin ollenkaan, paitsi lähdössä kaasua oikealla ja pysähdyttäessä vasemmalla jarrua.

      1
  • muokattu 26.11.2023 11:20

    @Quu kirjoitti:
    Sori, mainitsen vaan tähän väliin ettei minun tarvitse koskea ajaessa polkimiin ollenkaan, paitsi lähdössä kaasua oikealla ja pysähdyttäessä vasemmalla jarrua.

    Tarkoitatko tosiaan, että voit ajaa kumpikin jalka irti polkimilta? Onko sinulla siis käsihallintalaitteet autossa?

    Kun kerran lähtiessä ja pysähtyessä joudut koskemaan polkimiin, niin voisi päätellä, että autossasi ei ole käsihallintalaitteita (kuten invalidien autossa).

    Onko autossasi niin hienosti toimiva nopeuden säätö ja mukautuva vakkari, että se menee automaatilla kaikki mutkat, motarin rampit ja risteykset, joihin ei tarvitse liikennetilanteen takia pysähtyä? Ja markettien parkkipaikoilla joudut puuttumaan polkimiin vasta, kun auto on jo ruudussa ja törmäisi parkkihallin seinään, jos et paina jarrua? Autossasi on kaikki muu, lisäät vain ratin kääntelyt? Viksu vekotin sinulla.

      1
  • Sori, jos te keskustelitte parkkihallissa ajamisesta, minä keskityin maantieajoon ja taajamien katuliikenteeseen.

      2
  • @Quu kirjoitti:
    Sori, jos te keskustelitte parkkihallissa ajamisesta, minä keskityin maantieajoon ja taajamien katuliikenteeseen.

    Juu, ei minunkaan tarvitse koskea polkimiin kuin lähtiessä ja pysähtyessä ja tietysti siinä välissä tarpeen mukaan. Sori vaan itsellesi.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

      
  • muokattu 26.11.2023 22:05

    @Late1969 kirjoitti:
    Sivuhuomautuksena voisi toistaa mitä Karrette kirjoitti: toiset pitää huomioida liikennepelissä. Jos on toisia liikenteessä, omia hidastuksia ei saa optimoida vain omalta kannalta, yleisen turvallisuuden, sujuvuuden ja taloudellisuuden takia. Leikitään silloin kun se ei haittaa toisia. Samoin jarrujen putsaukset tehdään hiljaisella osuudella. Mutta tapa hidastaa on vapaa. vaikka tossu ovesta ulos.

    Kuten jo aiemmat postit luettuasi tiedätkin, tästä olemme samaa mieltä. Joillekin liikenteen sujuvuus on suorastaan perustelu rattiin nostetuille hallintalaitteille.

    @740 GLE kirjoitti 24.11.2023 11:07:
    Ihan sama periaate toimii missä tahansa liikenteessä, mutta vapaa tila rullailulle tietenkin riippuu taustapeilin näkymästä ettei häiritä takana tulevia.

    Rullaus lähtee vapaalla ja koska takana tuleva ajaa liian lähellä, joutuu ulosmenoramppiin ajamaan taloudellisuuden kannalta liian syvälle ja sitten joutuukin jo hidastamaan. Juuri tätä varten jotkut kaipaavat niitä rattiflipuja.

    Eihän tämä mikään ainoa mahdollisuus tarvi olla. Hyvissä autoissa on jopa neljä poljinta, joilla voi säätää hidastuvuutta ja niitäkin saa käyttää haluamallaan tavalla. Ei siinä muutama menuvalikko tai rattiflipu silti haittaa, jos joku sattuu niitä mielellään käyttämään.

    Kun käyttöliittymien suunnittelu pyrkii pois päin siitä, että kuljettaja pakotetaan johonkin yhteen määrättyyn toimintasekvenssiin, minusta on yllättävää, että joku haluaa puolustaa yhteen määrättyyn tehtaalla valittuun toimintaan pakottamista. Joo, voi sitä nopeutta säätää millä tahansa käytettävissä olevasta neljästä polkimesta, mutta jospa joku tahtoo mieluummin napsutella haluamansa ajonopeuden vaikka vakionopeussäätimellä, niin keltä se on pois? Jos ei tarvitse tätä mahdollisuutta, tekee sitten valintansa jollain muulla perusteella, vaikka mieleisensä värin jos ei muuta keksi.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Sori, mainitsen vaan tähän väliin ettei minun tarvitse koskea ajaessa polkimiin ollenkaan, paitsi lähdössä kaasua oikealla ja pysähdyttäessä vasemmalla jarrua.

    Tämä oli minullakin mielessä seuraavana argumenttina, mutta halusin vain saada tuon luvan napsutella rattiflipuja silloin kun koen sen käytännölliseksi.

      
  • Kohta meiltä yritetään kieltää vakionopeussäätimetkin, koska nopeuden säätö kaasupolkimella on vaan NIIIN paljon helpompaa. :smiley:

      2
  • @FARwd kirjoitti:
    Kohta meiltä yritetään kieltää vakionopeussäätimetkin, koska nopeuden säätö kaasupolkimella on vaan NIIIN paljon helpompaa. :smiley:

    Ajatko sinä muuten sähköautolla nykyään? Muistelen, että sinulla oli ainakin aikaisemmin plugari eli auto, jossa on automaattivaihteisto. Flipuilla varmaan on perustellummin käyttöä polttiksen automaattivaihteiston lisänä, vaikka itse en käyttänyt niitä silloinkaan. Polttiksen automaattivaihteen pakottaminen flipuilla itse haluamalleen vaihteelle on se, miksi flipuja on tehty. Sellaista asiaa ei sähköautossa ole.

      
  • muokattu 27.11.2023 00:37

    Vakionopeudensäätimellä tai automaattiohjauksella ajaminen on oma juttunsa eikä silloin nopeutta voi alentaa voimapolkimella. Nopeutta voi kyllä nostaa silloinkin voimapolkimella.

    Kuten sanoin, tottakai saa käyttää flipuja, jos haluaa. Olisi hyvä, jos kuitenkin ymmärtää, ettei niillä saavuta mitään etua voimapolkimen käyttöön nähden.

    Mikä olisi hyvä flipuauto koeajettavaksi? Mieluummin pari vaihtoehtoa, koska meillä päin ei ole esim. Bemarille jälleenmyyjää ja on pitkä matka lähimpään Bemarin koeajopaikkaan.

    Säädetäänkö flipuilla pelkästään regeneroinnin tehoa vai voiko niillä säätää myös ajonopeutta (siis ei vakkaria vaan nopeutta, kuten kaasulla tehdään)?

    Onko flipuautossa oletuksena, kun lähdetään liikkeelle, aktiivisena auton max regenerointiteho vai joku muu asetus, esim. vapaa rullaus?

    Jääkö flipuilla säädetty regenerointiteho voimaan kunnes seuraavan kerran kuski kajoaa flipuun? Olen olettanut, että flipuilla säädetään sitä regenerointitehoa, joka on päällä, kun voimapoljin nostetaan aivan ylös (vapautetaan).

    Minä näen ajotapahtuman yksinkertaistettuna näin: voimapoljinta painetaan, jotta auto saadaan kiihdytettyä haluttuun nopeuteen. Sen jälkeen pidetään "tasaista kaasua", kun ajetaan esim. motaria. Silloin sähköauton teho seilaa tehon oton ja regeneroinnin välillä ollen pääasiassa tehon oton puolella, mutta hyvin maltillisesti, kun ylläpidetään tasaista nopeutta. Kun siirrytään poistumisrampille, voimapoljinta höllätään vähän ja auton annetaan rullata vapaalla, jolloin poljin on asennossa, jossa akun ja moottoreiden välillä ei ole kuormaa. Tai sitten annetaan auton hidastaa vähän pitämällä poljin lievästi regeneroinnin puolella. Sitten täytyy hidastaa voimakkaammin ja poljinta nostetaan tarpeellinen määrä ja vähennetään nopeutta ottamalla energiaa takaisin akkuun. Hidastuksen voimakkuus säädetään polkimen asennolla ja maksimihidastus regeneroinnilla saadaan, kun poljin on ihan ylhäällä. Jos se hidastus ei riitä, painetaan jarrua.

    Minä pitäisin flipuja tarpeellisina vain, jos auton valmistaja on päätynyt ratkaisuun, että autossa on aina käynnistyksen jälkeen oletuksena heikko regenerointi aktiivisena ja flipua on pakko käyttää, jotta saa max regenin päälle.

    Turhakkeita on hyvä välttää vaikka niistä ei isoa kustannusta olisikaan. Flipu sähköautossa on vähän kuin polttiksessa olisi flipu, jolla säädetään jarrun maksimitehoa. Kuski painaa jarrun pohjaan ja sitten flipulla säätää, kuinka voimakas jarrutus on. Käänteisesti verrannollinen asia.

    GLE:n tekstistä lainaus:

    "Rullaus lähtee vapaalla ja koska takana tuleva ajaa liian lähellä, joutuu ulosmenoramppiin ajamaan taloudellisuuden kannalta liian syvälle ja sitten joutuukin jo hidastamaan. Juuri tätä varten jotkut kaipaavat niitä rattiflipuja."

    Vaikuttaa kuin GLE:llä ei olisi hallussa sähköauton voimapolkimen toiminta, koska tuossa sanotaan, että flipuja tarvitaan hidastusta varten. Tai no, sanotaan, että kaipaa. Syy kaipuuseen ei kuitenkaan voi olla hidastamisen mahdollistaminen, koska se onnistuu voimapolkimella yhtä hyvin. Ehkä fliput assosioivat jotain premium mielikuvaa, joka tulee polttismaailmasta.

    Edit: sähköauton polkimen asentoa ei tietenkään tarvitse erityisesti tarkkailla, vaan tehon otto ja regenerointi tapahtuvan luonnollisesti, kun säätää nopeutta kuten polttiksissakin. Omaa ajamista kannattaa kuitenkin sen verran tarkkailla, että käyttää voiman säätöä taloudellisesti eikä esim. nosta poljinta turhan ylös, mistä seuraa nopea hidastuminen ja sitten taas painaa kaasua, jolloin tuloksena on tarpeettoman suuri energian kulutus.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Vakionopeudensäätimellä tai automaattiohjauksella ajaminen on oma juttunsa eikä silloin nopeutta voi alentaa voimapolkimella. Nopeutta voi kyllä nostaa silloinkin voimapolkimella.

    Kuten sanoin, tottakai saa käyttää flipuja, jos haluaa. Olisi hyvä, jos kuitenkin ymmärtää, ettei niillä saavuta mitään etua voimapolkimen käyttöön nähden.

    Mikä olisi hyvä flipuauto koeajettavaksi? Mieluummin pari vaihtoehtoa, koska meillä päin ei ole esim. Bemarille jälleenmyyjää ja on pitkä matka lähimpään Bemarin koeajopaikkaan.

    Säädetäänkö flipuilla pelkästään regeneroinnin tehoa vai voiko niillä säätää myös ajonopeutta (siis ei vakkaria vaan nopeutta, kuten kaasulla tehdään)?

    Onko flipuautossa oletuksena, kun lähdetään liikkeelle, aktiivisena auton max regenerointiteho vai joku muu asetus, esim. vapaa rullaus?

    Jääkö flipuilla säädetty regenerointiteho voimaan kunnes seuraavan kerran kuski kajoaa flipuun? Olen olettanut, että flipuilla säädetään sitä regenerointitehoa, joka on päällä, kun voimapoljin nostetaan aivan ylös (vapautetaan).

    Minä näen ajotapahtuman yksinkertaistettuna näin: voimapoljinta painetaan, jotta auto saadaan kiihdytettyä haluttuun nopeuteen. Sen jälkeen pidetään "tasaista kaasua", kun ajetaan esim. motaria. Silloin sähköauton teho seilaa tehon oton ja regeneroinnin välillä ollen pääasiassa tehon oton puolella, mutta hyvin maltillisesti, kun ylläpidetään tasaista nopeutta. Kun siirrytään poistumisrampille, voimapoljinta höllätään vähän ja auton annetaan rullata vapaalla, jolloin poljin on asennossa, jossa akun ja moottoreiden välillä ei ole kuormaa. Tai sitten annetaan auton hidastaa vähän pitämällä poljin lievästi regeneroinnin puolella. Sitten täytyy hidastaa voimakkaammin ja poljinta nostetaan tarpeellinen määrä ja vähennetään nopeutta ottamalla energiaa takaisin akkuun. Hidastuksen voimakkuus säädetään polkimen asennolla ja maksimihidastus regeneroinnilla saadaan, kun poljin on ihan ylhäällä. Jos se hidastus ei riitä, painetaan jarrua.

    Minä pitäisin flipuja tarpeellisina vain, jos auton valmistaja on päätynyt ratkaisuun, että autossa on aina käynnistyksen jälkeen oletuksena heikko regenerointi aktiivisena ja flipua on pakko käyttää, jotta saa max regenin päälle.

    Turhakkeita on hyvä välttää vaikka niistä ei isoa kustannusta olisikaan. Flipu sähköautossa on vähän kuin polttiksessa olisi flipu, jolla säädetään jarrun maksimitehoa. Kuski painaa jarrun pohjaan ja sitten flipulla säätää, kuinka voimakas jarrutus on. Käänteisesti verrannollinen asia.

    GLE:n tekstistä lainaus:

    "Rullaus lähtee vapaalla ja koska takana tuleva ajaa liian lähellä, joutuu ulosmenoramppiin ajamaan taloudellisuuden kannalta liian syvälle ja sitten joutuukin jo hidastamaan. Juuri tätä varten jotkut kaipaavat niitä rattiflipuja."

    Vaikuttaa kuin GLE:llä ei olisi hallussa sähköauton voimapolkimen toimita, koska tuossa sanotaan, että flipuja tarvitaan hidastusta varten flipuja. Tai no, sanotaan, että kaipaa. Syy kaipuuseen ei kuitenkaan voi olla hidastamisen mahdollistaminen, koska se onnistuu voimapolkimella yhtä hyvin. Ehkä fliput assosioivat jotain premium mielikuvaa, joka tulee polttismaailmasta.

    🤢

      
  • muokattu 27.11.2023 00:45

    @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

    Kyllähän minä kyseisen uutisen luin, mutta epäilin siinä käytetyn terminologian oikeellisuutta, koska edellispäivänä olin lukenut tämän artikkelin:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-tilausmaarat-romahtaneet-euroopassa-kutsumme-tulevaa-kuolemanlaaksoksi/8824002#gs.1gavkk

    Etkö ole tuota nähnyt? Siinä linkissä Reutersin artikkeliin on myös ACEA:n taulukko, jossa mainitaan nimenomaan rekisteröinnit.

      
  • muokattu 27.11.2023 05:15

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

    Kyllähän minä kyseisen uutisen luin, mutta epäilin siinä käytetyn terminologian oikeellisuutta, koska edellispäivänä olin lukenut tämän artikkelin:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-tilausmaarat-romahtaneet-euroopassa-kutsumme-tulevaa-kuolemanlaaksoksi/8824002#gs.1gavkk

    Etkö ole tuota nähnyt? Siinä linkissä Reutersin artikkeliin on myös ACEA:n taulukko, jossa mainitaan nimenomaan rekisteröinnit.

    Luin kyllä ja 7 muutakin saman klikki otsikon alle tehtyä kirjoitusta viimeisimpänä Tivin hiukan pidemmän argtikkelin kuolemanlaaksosta, mutta Investigate europe, Automotive News Europe ja Jaton sivuja lukiessa ei tuollaista käsitystä saa vaan investoinneille haetaan kiivaasti uutta suuntaa halvempiin EV autoihin ja ennen kaikkea omavaraiseen akkuteollisuuteen kun n. kolmannes auton hinnasta muodostuu akuista on se iso osa liikevaihtoa. Usa sotkee kuvioita sähköistymisessä valtavilla tuillaan, eikä tee helpoksi eurooppalaisille auton valmistajille sähköistä siirtymää omavaraisuuteen. Eihän Teslan, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin EV vaikeudet tarkoita, ettei sähköautomyynti kasvaisi. Ongelmahan mainituilla on sopimaton mallisto ja/tai hintataso suurille massoille.
    Kiinalaisten EV autojen myynti on kasvanut ihan räjähtäen esim. MG 4 melkein 900% nousulla syyskuussa ja aasiasta tulee jo satoja erilaisia EV autoja, joista varmaan eurooppaankin osa tulee. Nyt näyttää VW valtavien investointien sähköautoon osuneen liian kalliiseen ryhmään unohtaen suuret massat, jotka ostavat Daciaa ei paremmuuden vaan hinnan takia. Sikäli outo arvio nuo vuodet 2024-2027 kuoleman laaksosta, että Citroen ja Renault tuovat EV jo 17 000 eurosta alkaen juurikin vuodesta 2024 alkaen. Eikä kannata unohtaa stellantiksen muita edullisempia Opeleita, Peugeotia ja kumppaneita.
    Teslan, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin valittu myydään varakkaile isolla katteella tie voi nousta hyvinkin pystyyn lyhytnäköisena strategia, joka ei tarkoita sähköautojen myyntien vähenemistä. Markkinat kyllä pakottavat muuttamaan suuntaa halvempiinkin mikäli haluaa pelissä pysyä mukana.

    Jo kymmenen vuoden sisällä löpöpunkki kuskit tuskin enää löytävät varaosia halvimpiin punkkeihinsa kun niin pieniä määriä ei kannata valmistaa niin ollaan b- varaosien varassa.

    Muutos euroopassa ei ole yksistään pakollinen vaan ehdoton vaatimus, jotta edes hiukan saadaan pelastettua nykyisestä mukavuudesta.

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

    Kyllähän minä kyseisen uutisen luin, mutta epäilin siinä käytetyn terminologian oikeellisuutta, koska edellispäivänä olin lukenut tämän artikkelin:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-tilausmaarat-romahtaneet-euroopassa-kutsumme-tulevaa-kuolemanlaaksoksi/8824002#gs.1gavkk

    Etkö ole tuota nähnyt? Siinä linkissä Reutersin artikkeliin on myös ACEA:n taulukko, jossa mainitaan nimenomaan rekisteröinnit.

    Kyllähän tämä tiedetään, mutta tulkintaan saattaa vaikuttaa se, että kuolemanlaakso on yrityksen taloudellinen termi, joka ei viittaa suoraan vaikka myyntiin. Myyntiä voi olla paljon ja se voi kasvaakin, mutta silti yritykseltä voi loppua paukut eli raha. Yrityksen tai toiminnan alkuvuosina tulojen ja menoja ajoitus heittää liikaa ja yritys voi kuolla, vaikka muutoin sen pitäisi loistaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

    Kyllähän minä kyseisen uutisen luin, mutta epäilin siinä käytetyn terminologian oikeellisuutta, koska edellispäivänä olin lukenut tämän artikkelin:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-tilausmaarat-romahtaneet-euroopassa-kutsumme-tulevaa-kuolemanlaaksoksi/8824002#gs.1gavkk

    Etkö ole tuota nähnyt? Siinä linkissä Reutersin artikkeliin on myös ACEA:n taulukko, jossa mainitaan nimenomaan rekisteröinnit.

    Kyllähän tämä tiedetään, mutta tulkintaan saattaa vaikuttaa se, että kuolemanlaakso on yrityksen taloudellinen termi, joka ei viittaa suoraan vaikka myyntiin. Myyntiä voi olla paljon ja se voi kasvaakin, mutta silti yritykseltä voi loppua paukut eli raha. Yrityksen tai toiminnan alkuvuosina tulojen ja menoja ajoitus heittää liikaa ja yritys voi kuolla, vaikka muutoin sen pitäisi loistaa.

    Kuolemanlaakso-termi ei ollut se epäselvä asia, vaan myyntien (tilaukset) ja rekisteröintien (toimitukset) erottaminen toisistaan.

      
  • muokattu 27.11.2023 10:50

    @HybridRules kirjoitti:

    Mikä olisi hyvä flipuauto koeajettavaksi? Mieluummin pari vaihtoehtoa, koska meillä päin ei ole esim. Bemarille jälleenmyyjää ja on pitkä matka lähimpään Bemarin koeajopaikkaan.

    Ei bemarin sähkäreissä ole mitään rattiflipuja tai paddleja, tai iX1 on sellanen "boost flipu", mutta mihinkään regenerointi/recupernointi tarkoitukseen ei sellaisia ole. Valikosta saa säätää haluamansa tason tai tuon adaptiivisen valinnan ja se jää käyttäjä profiiliin muistiin (profiili tallentuu autoon ja oletusarvoisesti myös avaimeen, eli auto lähtökohtaisesti asettaa sen profiilin millä avaimella autoon tullaan, ennekuin tunnistaa kuljettajan (jos toiminto päällä) - antaa myös manuaalisen profiilivalinnan jos esim. itse olen lähdössä liikkeelle rouvan avaimella). Avaimettomasta ei ole kokemusta kun ei ole sellaista ruksattuna varustelistalta.
    Ja "suunnan valitsimesta" olipa sitten klipsutin tai tikku valitaan haluttaessa "B" harrastettaessa yhdenpolkimenajoa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Vaikuttaa kuin GLE:llä ei olisi hallussa sähköauton voimapolkimen toiminta, koska tuossa sanotaan, että flipuja tarvitaan hidastusta varten. Tai no, sanotaan, että kaipaa. Syy kaipuuseen ei kuitenkaan voi olla hidastamisen mahdollistaminen, koska se onnistuu voimapolkimella yhtä hyvin.

    Voisitko nyt ihan oikeasti päättää saavatko muut hidastaa autoaan millä polkimella tai menuvalinnalla tai vaihdetangolla tai vaikka kaikkein ymmärtämättömimmät hölmöt jopa rattiflipuilla elleivät osaa ajaa kuten Teslalla kuuluu ajaa? Vai oliko aiemmin antamasi luvan ehtona kuunnella sinun nalkutustasi tyhmästä mielipiteestäni?

    Moottorijarrutuksen käyttö on ollut olennainen osa ajamistani jo yli 20 vuotta ennen Teslan perustamista, joten voit luottaa siihen, että auton käyttövoimasta riippumatta kokeilen sen vasteen erilaisiin hidastuksiin. Sähköauton koeajolla kokeilen aina myös yhden polkimen ajon, jos sellainen on tarjolla. Ellei ole, sitten kokeillaan suurin mahdollinen regenerointi sekä sinun mainitsemastasi syystä että parista muustakin syystä, joita en lähde tässä erittelemään koska rautalanka on loppumassa.

    Käyttäisin itsekin yhden polkimen ajoa todella mielelläni, jos autoni sellaisen mahdollistaisi, Sen puute on selkeästi yksi turbiiniautomaatin huonoja puolia. Pidän itsekin hieman vajaana sellaista sähköautoa, jossa yhden polkimen ajoa ei ole. Jossain muussa tilanteessa sen sijaan koen kätevämmäksi käyttää rattiflipuja ja sen kanssa sinun on vain opittava elämään vaikka se johtaakin päätelmään Teslan minun näkökulmastani vajavaisesta käyttöliitymästä. Sinä voit jättää tämän mielipiteeni omaan arvoonsa ja ajaa tyytyväisenä Teslallasi edes kaipaamatta rattiflipuja.

    Mutta lakkaa hyvä ihminen kettuilemasta minulle kuvitellen etten ymmärrä mistä on puhe. Minä ymmärrän kyllä, mutta käytän oikeuttani olla eri mieltä ja toivon sinunkin voivan hyväksyä sen.

    Ehkä fliput assosioivat jotain premium mielikuvaa, joka tulee polttismaailmasta.

    Tarkoitatko KIAa vai Skodaa?

    Omaa ajamista kannattaa kuitenkin sen verran tarkkailla, että käyttää voiman säätöä taloudellisesti eikä esim. nosta poljinta turhan ylös, mistä seuraa nopea hidastuminen ja sitten taas painaa kaasua, jolloin tuloksena on tarpeettoman suuri energian kulutus.

    Tämä oli yksi minunkin argumenteistani rattiflipujen puolesta, joten hyvä kun viimein ymmärsit. Tarpeettoman nopea hidastuminen lakkaa painamalla oikeanpuolesta rattiflipua vaikka vapauttaisit voimapolkimen kokonaan.

      3
  • @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kasvuluvut kaksinumeroisia – Sähköautot haukkasivat ison palan markkinaa Euroopassa
    Lokakuun lopuille tultaessa täyssähköautojen myynnit kasvoivat viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna peräti 53 prosentilla

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fc4517d8-126e-4eae-8059-84529d55cf57?ref=ampparit:77f8

    Viime aikoina on kovasti uutisoitu tilausmäärien puolittumisesta, joten kyseessä lienee rekisteröintimäärät.

    No jos olisit viitsinyt lukea jutun niin olisi selvinnyt Euroopassa sähköautojen myyntien kasvaneen tuon 53 %.
    Rekisteröinnit en sijaan vain 42 %;
    Sähköinen siirtymä etenee uusien autojen ensirekisteröintien perusteella vääjäämättä. Tammi–lokakuun välisenä aikana sähköisellä voimalinjalla varustettujen autojen kokonaismyynti kasvoi 42 prosentilla viime vuodesta, ACEA kertoi.

    Kyllähän minä kyseisen uutisen luin, mutta epäilin siinä käytetyn terminologian oikeellisuutta, koska edellispäivänä olin lukenut tämän artikkelin:

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-tilausmaarat-romahtaneet-euroopassa-kutsumme-tulevaa-kuolemanlaaksoksi/8824002#gs.1gavkk

    Etkö ole tuota nähnyt? Siinä linkissä Reutersin artikkeliin on myös ACEA:n taulukko, jossa mainitaan nimenomaan rekisteröinnit.

    Luin kyllä ja 7 muutakin saman klikki otsikon alle tehtyä kirjoitusta viimeisimpänä Tivin hiukan pidemmän argtikkelin kuolemanlaaksosta, mutta Investigate europe, Automotive News Europe ja Jaton sivuja lukiessa ei tuollaista käsitystä saa vaan investoinneille haetaan kiivaasti uutta suuntaa halvempiin EV autoihin ja ennen kaikkea omavaraiseen akkuteollisuuteen kun n. kolmannes auton hinnasta muodostuu akuista on se iso osa liikevaihtoa. Usa sotkee kuvioita sähköistymisessä valtavilla tuillaan, eikä tee helpoksi eurooppalaisille auton valmistajille sähköistä siirtymää omavaraisuuteen. Eihän Teslan, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin EV vaikeudet tarkoita, ettei sähköautomyynti kasvaisi. Ongelmahan mainituilla on sopimaton mallisto ja/tai hintataso suurille massoille.
    Kiinalaisten EV autojen myynti on kasvanut ihan räjähtäen esim. MG 4 melkein 900% nousulla syyskuussa ja aasiasta tulee jo satoja erilaisia EV autoja, joista varmaan eurooppaankin osa tulee. Nyt näyttää VW valtavien investointien sähköautoon osuneen liian kalliiseen ryhmään unohtaen suuret massat, jotka ostavat Daciaa ei paremmuuden vaan hinnan takia. Sikäli outo arvio nuo vuodet 2024-2027 kuoleman laaksosta, että Citroen ja Renault tuovat EV jo 17 000 eurosta alkaen juurikin vuodesta 2024 alkaen. Eikä kannata unohtaa stellantiksen muita edullisempia Opeleita, Peugeotia ja kumppaneita.
    Teslan, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin valittu myydään varakkaile isolla katteella tie voi nousta hyvinkin pystyyn lyhytnäköisena strategia, joka ei tarkoita sähköautojen myyntien vähenemistä. Markkinat kyllä pakottavat muuttamaan suuntaa halvempiinkin mikäli haluaa pelissä pysyä mukana.

    Jo kymmenen vuoden sisällä löpöpunkki kuskit tuskin enää löytävät varaosia halvimpiin punkkeihinsa kun niin pieniä määriä ei kannata valmistaa niin ollaan b- varaosien varassa.

    Muutos euroopassa ei ole yksistään pakollinen vaan ehdoton vaatimus, jotta edes hiukan saadaan pelastettua nykyisestä mukavuudesta.

    Hyvää analyysia, mutta menee hieman sivuun alkuperäisestä myyntien ja/tai rekisteröintien kehityksestä.
    Olivatko nämäkin mainitsemiasi klikkiotsikoita?

    https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautokauppa-vaipuu-kuoleman-laaksoon-vuosina-2024-2027-ennusteet-sanovat/

    https://tekniikanmaailma.fi/volkswagenin-paajohtaja-arvioi-alle-20-000-euron-sahkoauton-tulevan-vuosikymmenen-loppupuolella/?shared=1342347-6c0d5ddf-500

    "Blume (Volkswagen) arvioi, että sähköautojen kysyntään vaikuttavat tällä hetkellä negatiivisesti inflaatio, latausinfrastruktuurin puute sekä monilla alueilla vähennetyt sähköautotuet."

    Hieman pitää kalenteriakin selata vuotta 2024 pitemmälle Renaultin ja Citroenin osalta:

    "Renault ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa markkinoille täyssähköisen Twingon vuonna 2026. Stellantis-konserni puolestaan esittelee Citroen e-C3:n vuonna 2025."

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Jo kymmenen vuoden sisällä löpöpunkki kuskit tuskin enää löytävät varaosia halvimpiin punkkeihinsa kun niin pieniä määriä ei kannata valmistaa niin ollaan b- varaosien varassa.
    Muutos euroopassa ei ole yksistään pakollinen vaan ehdoton vaatimus, jotta edes hiukan saadaan pelastettua nykyisestä mukavuudesta.

    Nohnoh, sama kohtalo on 10v sähköautoilla. Se on sama kuin hullut päivät, pakko ostaa/vaihtaa
    vaikkapa matkapuhelinta kun se viimeisin päivitys ei enää tulekaan juuri tähän luuriin, pelko todellisuudesta saa ihmiset tuhlaamaan vieläkin enemmän luonnonvaroja, kuin esim ne 25 vuotta samalla löpöautolla ajavat. Ja jos se vanhan löpöauton omistaja tankkaisikin poikkeuksellisesti neste my dieseliä, pelastuisi suomi turhilta kaivoksilta ja pohjavesi olisi juotavaa vielä 100 vuodenkin päästä.. samoin täytettäisiin eu:n hiilidioksidivaateet liikenteessä heittämällä 2030 luvulla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vaikuttaa kuin GLE:llä ei olisi hallussa sähköauton voimapolkimen toiminta, koska tuossa sanotaan, että flipuja tarvitaan hidastusta varten. Tai no, sanotaan, että kaipaa. Syy kaipuuseen ei kuitenkaan voi olla hidastamisen mahdollistaminen, koska se onnistuu voimapolkimella yhtä hyvin.

    Voisitko nyt ihan oikeasti päättää saavatko muut hidastaa autoaan millä polkimella tai menuvalinnalla tai vaihdetangolla tai vaikka kaikkein ymmärtämättömimmät hölmöt jopa rattiflipuilla elleivät osaa ajaa kuten Teslalla kuuluu ajaa? Vai oliko aiemmin antamasi luvan ehtona kuunnella sinun nalkutustasi tyhmästä mielipiteestäni?

    Moottorijarrutuksen käyttö on ollut olennainen osa ajamistani jo yli 20 vuotta ennen Teslan perustamista, joten voit luottaa siihen, että auton käyttövoimasta riippumatta kokeilen sen vasteen erilaisiin hidastuksiin. Sähköauton koeajolla kokeilen aina myös yhden polkimen ajon, jos sellainen on tarjolla. Ellei ole, sitten kokeillaan suurin mahdollinen regenerointi sekä sinun mainitsemastasi syystä että parista muustakin syystä, joita en lähde tässä erittelemään koska rautalanka on loppumassa.

    Käyttäisin itsekin yhden polkimen ajoa todella mielelläni, jos autoni sellaisen mahdollistaisi, Sen puute on selkeästi yksi turbiiniautomaatin huonoja puolia. Pidän itsekin hieman vajaana sellaista sähköautoa, jossa yhden polkimen ajoa ei ole. Jossain muussa tilanteessa sen sijaan koen kätevämmäksi käyttää rattiflipuja ja sen kanssa sinun on vain opittava elämään vaikka se johtaakin päätelmään Teslan minun näkökulmastani vajavaisesta käyttöliitymästä. Sinä voit jättää tämän mielipiteeni omaan arvoonsa ja ajaa tyytyväisenä Teslallasi edes kaipaamatta rattiflipuja.

    Mutta lakkaa hyvä ihminen kettuilemasta minulle kuvitellen etten ymmärrä mistä on puhe. Minä ymmärrän kyllä, mutta käytän oikeuttani olla eri mieltä ja toivon sinunkin voivan hyväksyä sen.

    Ehkä fliput assosioivat jotain premium mielikuvaa, joka tulee polttismaailmasta.

    Tarkoitatko KIAa vai Skodaa?

    Omaa ajamista kannattaa kuitenkin sen verran tarkkailla, että käyttää voiman säätöä taloudellisesti eikä esim. nosta poljinta turhan ylös, mistä seuraa nopea hidastuminen ja sitten taas painaa kaasua, jolloin tuloksena on tarpeettoman suuri energian kulutus.

    Tämä oli yksi minunkin argumenteistani rattiflipujen puolesta, joten hyvä kun viimein ymmärsit. Tarpeettoman nopea hidastuminen lakkaa painamalla oikeanpuolesta rattiflipua vaikka vapauttaisit voimapolkimen kokonaan.

    Nytkin sinä sekoitat asioita. Tarpeettoman nopea hidastuminen lakkaa säätämällä polkimella, jos tuntuu, että vauhti hidastuu liikaa. Jos puhuisit rullaamisen ja hidastamisen ilmiöistä "teknologia riippumattomasti", en kommentoisi sitä sen kummemmin. Vielä tuossa edelläkin sanot, että pitää olla fliput, jotta tarpeettoman nopean hidastumisen voi välttää. Vaan kun ei tarvitse.

    Minulla on sellainen mielikuva, että polttismaailmassa fliput olivat ns. premiumautojen varusteita. Sähköautoon ne on halpa tehdä, joten oletan Kiassa ja Skodassa olevan sellaiset yrityksenä nostaa auton statusta premiumin suuntaan. Polttiksessa flipuilla on ihan oikeaa käyttöä, koska vaihteisto, mutta sähköautoissa ne ovat kuin kuninkaan uudet vaatteet. Tietysti valmistaja on voinut tehdä ne tarpeelliseksi käyttää, jos on ohjelmoinut auton toimimaan niin, että ilman flipun räpläämistä regenerointi on heikko ja on pakko käyttää flipua voimistaakseen sitä.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mikä olisi hyvä flipuauto koeajettavaksi? Mieluummin pari vaihtoehtoa, koska meillä päin ei ole esim. Bemarille jälleenmyyjää ja on pitkä matka lähimpään Bemarin koeajopaikkaan.

    Ei bemarin sähkäreissä ole mitään rattiflipuja tai paddleja, tai iX1 on sellanen "boost flipu", mutta mihinkään regenerointi/recupernointi tarkoitukseen ei sellaisia ole. Valikosta saa säätää haluamansa tason tai tuon adaptiivisen valinnan ja se jää käyttäjä profiiliin muistiin (profiili tallentuu autoon ja oletusarvoisesti myös avaimeen, eli auto lähtökohtaisesti asettaa sen profiilin millä avaimella autoon tullaan, ennekuin tunnistaa kuljettajan (jos toiminto päällä) - antaa myös manuaalisen profiilivalinnan jos esim. itse olen lähdössä liikkeelle rouvan avaimella). Avaimettomasta ei ole kokemusta kun ei ole sellaista ruksattuna varustelistalta.
    Ja "suunnan valitsimesta" olipa sitten klipsutin tai tikku valitaan haluttaessa "B" harrastettaessa yhdenpolkimenajoa.

    Ok. Ajattelin, kun FARwd puolusti flipuja, että bemarissa on. Mutta sitten muistelin,. että FARwd taitaa ajaa plugaria ja se onkin jo eri asia.

    Edellisessä Teslassa minulla oli kolmitasoinen säätö regenteholle, mutta en tainnut koskaan vaihdella sitä sitten, kun olin päässyt sisään sähköautolla ajoon. Se oli aina maksimilla.

      
  • Trollin avaus tuottaa täysin älyvapaata keskustelua, päättyen HR:n maailmaan eli Teslaan. HR:n elämän keskiössä pyörii vain Tesla, kuinkas muuten.

      5
  • @tracktest kirjoitti:
    Trollin avaus tuottaa täysin älyvapaata keskustelua, päättyen HR:n maailmaan eli Teslaan. HR:n elämän keskiössä pyörii vain Tesla, kuinkas muuten.

    Voisitko kenties perustella, mikä tässä regeneroinnin säätämisestä keskustelussa päättyy vain Teslaan. En tiedä montako, mutta on monia sähköautoja, joissa ei ole flipuja. Kuten ZeiMZei sanoi, sinunkaan lempparimerkissä ei ole niitä.

    Alun alkaen otin fliput silmätikuksi siksi, ettei kenellekään jäisi sellaista käsitystä, että fliput jotenkin parantaisivat regeneroinnin hallintaa sähköautossa. Tähän täytyy lisätä, että vain jos auton valmistaja on tarkoituksella tehnyt pakolliseksi käyttää flipuja, ne ovat tarpeen.

    Ajaessahan jalka on kaasulla ihan luonnostaan, joten polkimella on kaikkein kätevintä säätää myös regenerointia. Jos ei sitä heti osaa, niin kannattaa opetella.

    Täytyy tunnustaa, että ennen tätä keskustelua minäkään en kiinnittänyt huomioita regeneroinnin säätöön niin paljoa. Enkä ollut älynnyt, että voin kytkeä nykyisessäkin Teslassa vaihteen helposti N-asentoon keskinäytön laidassa olevalta vaihteen valitsimelta tai että pitämällä polkimella regeneroinnin nollassa, auto rullaa yhtä vapaasti kuin vaihde N-asennossa. Aina oppii uutta.

      
  • Voihan pyhä yksinkertaisuus. Perusteluita vielä, ei helvetissä. Jokainen tajuaa tykönään ja jos ei niin ei voi mitään.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tuumasta toimeen. Kävin tunnin verran ajelemassa nelivetoista sähkö-Mustangia.

    Ensimmäinen huomio kuskin paikalle istuessani oli, että autossa on kummallinen ohjauslaite, sellainen pyöreä kehä? 🙂

    En ala kirjoittaa selostusta omasta mielipiteestäni autosta sen tarkemmin, mutta minusta se on ihan ok auto. Kunnon tilavuus etukontissakin.

    Sattuneesta syystä testasin lähinnä ajomoodeja Whisper, Active ja Untame. Ja yhden polkimen ajoa noilla kaikilla.

    Arvostan vinkistä vaarin ottamista ja raportointia 👍

    Juttelit aikaisemmin, että Whisper-moodissa Mustang rullaa hämmästyttävän kevyesti.

    Samaa mieltä siitä ja tuli mieleen, että johtuukohan sähkärin vapaan rullauksen ominaisuus siitä, että akku tekee autossa normipolttista raskaamman ja toisekseen moottorin massa pyörii mukana rullauksessakin. Eli sähkäriin varastoituu vauhtia ylläpitävää liike-energiaa enemmän kuin vastaavan kokoiseen polttikseen, joka kuitenkin on kevyempi ja sen voimansiirto korkeintaan jarruttaa menoa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Voihan pyhä yksinkertaisuus. Perusteluita vielä, ei helvetissä. Jokainen tajuaa tykönään ja jos ei niin ei voi mitään.

    Minä pidän Teslaa oikein hyvin itselleni sopivana autona, mutta tämä hidastuvuus/regenerointiasiahan on kaikissa sähköautoissa periaatteessa sama eikä mikään Tesla-ominaisuus.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Voihan pyhä yksinkertaisuus. Perusteluita vielä, ei helvetissä. Jokainen tajuaa tykönään ja jos ei niin ei voi mitään.

    Minä pidän Teslaa oikein hyvin itselleni sopivana autona, mutta tämä hidastuvuus/regenerointiasiahan on kaikissa sähköautoissa periaatteessa sama eikä mikään Tesla-ominaisuus.

    Minäkin pidän 5-sarjaa itselleni sopivana mutta onko pakko tunkea Teslaa joka väliin. HR jos et ole vielä tajunnut, laajenna elämääsi hieman tuota autoa laajemmalle. Saatat yllättyä positiivisesti ja saada muuta sisältöä elämääsi. Olet puhunut koiran kanssa lenkkeilystä, aloita taas vaikka siitä tämä elämän avartaminen. HR Teslakin on vain tavanomainen kulkupeli.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit