Päivä löpöpunkkien lopulle - kun diesel farkku ei käy kaupaksi

3 kommenttia

Sivistys saapuu savupirttiinkin ja herättää hauskoja tuntoja häviäjille.

Anna mun nauraa.
" järjetöntä kansallisomaisuuden haaskaamista"

https://www.is.fi/autot/art-2000008898642.html

– Kirjoita, että tämä on aivan järjetöntä kansallisomaisuuden haaskaamista. Hallituksen pitäisi alentaa dieselin hintaa. Nyt diesel(polttoaine) on ollut jopa kalliimpaa kuin bensa. On ihan selvää, että kukaan ei halua dieselautoa jos hinnat voivat muuttua näin päin. Inflaatio syö (rahan) arvoa ja dieselautoilijoiden omaisuuden arvo laskee samalla. Tämä on (dieselillä ajaviin kohdistuva) varkaus.

Astrasta ei myöskään ollut tullut yhtään tarjousta, vaikka auto oli ollut myytävänä jo viikkoja ja pyyntihinta oli myyjän mukaan ”Nettiauton halvin”.

SOITTOKIERROKSEN viimeisen tapauksen eli Seat Leon Sportstourerin omistajan taktiikkana oli pyrkiä muuttamaan autonsa euroiksi vaihtamalla se ensin toisenlaiseen.

– Ei näytä enää siltä, että tämä menisi (riittävällä) rahalla kaupaksi. Yritän saada (dieselmoottorisen Seatin) vaihdettua ensin vaikka välirahalla johonkin sopivaan bensiiniautoon jonka voisin myydä (rahalla) pois toivottavasti asialliseen hintaan.

Kysyimme kaikilta haastatelluilta myös siitä, näkevätkö he vielä joskus itsensä ostamassa uutta tai käytettyä dieseliä. Viidestä henkilöstä yksikään ei vastannut kysymykseen kyllä.

  
  • Kai tuo nyt oli selvää jo sillä hetkellä kun Seatin osti. Sama tilanne muiden etelä-Euroopan ja itäautojen kanssa. Muidenkin myynti varmasti takkuaa mutta on sentään toimivia pelejä niin aina voi jatkaa ajoa.

      
  • Möin dieselfarkun pois 4 vuotta sitten. Sama juttu joitakin vuosia sitten. Pyyntihinnat ovat suunnilleen samat nyt kuin se millä möin sen, eli arvonalenema on alkuun aika kova. Sitten se pysähtyy. Myy se nyt ihan liian halvalla, tai pidä se vielä muutama vuosi ja luovu siitä sopivalla rahalla.

    Kaikki eivät ole halpoja. Merkistäkin riippuu, joskus löytyy jokin mielenkiintoinen auto, mutta sitten huomaan että se on 5 vuotta liian vanha.

    Nykyinen dieseli puolitti arvonsa kolmessa vuodessa (kiitos ensiomistajalle), jonka jälkeen arvonalennus on hintapyyntöjen mukaan 1000 euroa vuodessa. Tavoite on pitää sitä vielä jonkun vuoden ajan, se on vielä silloinkin alle suomalaisen auton keski-iän.

      
  • Dieselit ovat mukavia moottoreita ajaa sillä ne eivät möykkää automaatin kanssa kaasu pohjassa niin paljoa kuin 6000 kiertävät bensakoneet, mutta kulutusero käyttämieni bensakoneiden ja dieseleiden välillä on ollut niin pieni että ei dieseliä minulle enää. Kesän aikana pitäisi tutustua jo sähkövaihtoehtoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit