Päivä löpöpunkkien lopulle - kun diesel farkku ei käy kaupaksi

32 kommenttia
«1

Sivistys saapuu savupirttiinkin ja herättää hauskoja tuntoja häviäjille.

Anna mun nauraa.
" järjetöntä kansallisomaisuuden haaskaamista"

https://www.is.fi/autot/art-2000008898642.html

– Kirjoita, että tämä on aivan järjetöntä kansallisomaisuuden haaskaamista. Hallituksen pitäisi alentaa dieselin hintaa. Nyt diesel(polttoaine) on ollut jopa kalliimpaa kuin bensa. On ihan selvää, että kukaan ei halua dieselautoa jos hinnat voivat muuttua näin päin. Inflaatio syö (rahan) arvoa ja dieselautoilijoiden omaisuuden arvo laskee samalla. Tämä on (dieselillä ajaviin kohdistuva) varkaus.

Astrasta ei myöskään ollut tullut yhtään tarjousta, vaikka auto oli ollut myytävänä jo viikkoja ja pyyntihinta oli myyjän mukaan ”Nettiauton halvin”.

SOITTOKIERROKSEN viimeisen tapauksen eli Seat Leon Sportstourerin omistajan taktiikkana oli pyrkiä muuttamaan autonsa euroiksi vaihtamalla se ensin toisenlaiseen.

– Ei näytä enää siltä, että tämä menisi (riittävällä) rahalla kaupaksi. Yritän saada (dieselmoottorisen Seatin) vaihdettua ensin vaikka välirahalla johonkin sopivaan bensiiniautoon jonka voisin myydä (rahalla) pois toivottavasti asialliseen hintaan.

Kysyimme kaikilta haastatelluilta myös siitä, näkevätkö he vielä joskus itsensä ostamassa uutta tai käytettyä dieseliä. Viidestä henkilöstä yksikään ei vastannut kysymykseen kyllä.

  
  • Kai tuo nyt oli selvää jo sillä hetkellä kun Seatin osti. Sama tilanne muiden etelä-Euroopan ja itäautojen kanssa. Muidenkin myynti varmasti takkuaa mutta on sentään toimivia pelejä niin aina voi jatkaa ajoa.

      
  • Möin dieselfarkun pois 4 vuotta sitten. Sama juttu joitakin vuosia sitten. Pyyntihinnat ovat suunnilleen samat nyt kuin se millä möin sen, eli arvonalenema on alkuun aika kova. Sitten se pysähtyy. Myy se nyt ihan liian halvalla, tai pidä se vielä muutama vuosi ja luovu siitä sopivalla rahalla.

    Kaikki eivät ole halpoja. Merkistäkin riippuu, joskus löytyy jokin mielenkiintoinen auto, mutta sitten huomaan että se on 5 vuotta liian vanha.

    Nykyinen dieseli puolitti arvonsa kolmessa vuodessa (kiitos ensiomistajalle), jonka jälkeen arvonalennus on hintapyyntöjen mukaan 1000 euroa vuodessa. Tavoite on pitää sitä vielä jonkun vuoden ajan, se on vielä silloinkin alle suomalaisen auton keski-iän.

      
  • Dieselit ovat mukavia moottoreita ajaa sillä ne eivät möykkää automaatin kanssa kaasu pohjassa niin paljoa kuin 6000 kiertävät bensakoneet, mutta kulutusero käyttämieni bensakoneiden ja dieseleiden välillä on ollut niin pieni että ei dieseliä minulle enää. Kesän aikana pitäisi tutustua jo sähkövaihtoehtoihin.

      
  • 3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

      
  • muokattu 09.08.2022 13:15

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    Opelilta löytyy Corsassa 1.3 CDTi ecoflex ja Kialta 1.1l CRDi (joka taitaa löytyä myös Hyundaista), noilla vois ehkä päästä jos ei nopeus nouse liian kovaksi. Itsellä Euro6 disukka varustettuna SCR:llä ja aika varovasti saa ajella että alle 6l/100km pääsee (toki neliveto vaikkei olekaan mikään jääkaappipakastin, vaan ihan farkkukorinen yksilö). Sekalaisessa pyörityksessä menee sen 7l/100km talvella enemmän. Toki en ole muutenkaan se letkan vetäjä.
    NEDC arvot tuolle ovat 5.1/5.7/6.6 (maantie/yhdistetty/kaupunki).

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    Opelilta löytyy Corsassa 1.3 CDTi ecoflex ja Kialta 1.1l CRDi (joka taitaa löytyä myös Hyundaista), noilla vois ehkä päästä jos ei nopeus nouse liian kovaksi. Itsellä Euro6 disukka varustettuna SCR:llä ja aika varovasti saa ajella että alle 6l/100km pääsee (toki neliveto vaikkei olekaan mikään jääkaappipakastin, vaan ihan farkkukorinen yksilö). Sekalaisessa pyörityksessä menee sen 7l/100km talvella enemmän. Toki en ole muutenkaan se letkan vetäjä.
    NEDC arvot tuolle ovat 5.1/5.7/6.6 (maantie/yhdistetty/kaupunki).

    Ihan samansuuntaisia lukemia vie TDI-DSG dieselfarkku minullakin, kun ajot sillä tosiaan ovat sekalaista pyöritystä. Pitkässä matka-ajossa voi joskus kuitenkin päästä jopa viiden alle.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

    Okei, premium-autossa kulutuskin on premiumia. Škodaan laitetaan samat osat mutta kulutus säädetään ei-premiumiksi.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

    Hyvin ajettu - onnittelut. Etenkin tuo lyhyen matkan keskikulutus on poikkeuksellisen alhainen.

    Oletko seurannut tankkikirjasta vuosikeskiarvoa näiden yksittäisten eri olosuhteissa havaittujen lukemien lisäksi?

      
  • Tilannehan on kääntymässä jo päinvastaiseksi, kun sähkön hinnan teoreettinen yläraja 40 senttiä / kWh on jo saavuttettu ja sähköä kannattaisi hetkittäin tehdä jo dieselilläkin.

    Sen ylittävällä hinnalla verkosta ostettavan sähkön hinta häviää jo tupaöljyllä käyvälle dieselaggregaatillekin 1.60 € litrahinnalla (2.5 litraa tunnissa 10 kW aggregaatilla).

      1
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

    Oletko paljastanut aiemmin, mistä Audista on kyse ja mikä kone? Me käytiin viikonloppuna mökillä, tankki täyteen edellisenä päivänä. Matkaan kuuluu noin 250 km moottoritietä (VT25 - Tampere ja takaisin) jota ajettiin liikenteen mukana sitä 120km/h ja koko reitti oli mutkineen reilut 500km (osa reitistä on mutkaista hiekkatietä joka ei kulutusta ainakaan laske). Tankkasin auton pian reissun jälkeen kun sattui diesel-tarjous (lopullinen hinta alle 2 euroa S-kortilla ;) ) ja laskimella laskettuna kulutus oli 4.7 L/100km - auto siis F11 520d, ajettu 250 tkm.

      
  • muokattu 17.08.2022 08:02

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    3,3L/100km (3,9L/100 pitkä) , alemmas ei ole mennyt, maksakoon vaikka 2,5€ niin ei ole
    merkitystä. Saman mallin bensa autro aivan samassa ajossa 5,2L/100km (5,5L/100 pitkä).

    35-40c/kw (20kw*0,35=7€/100km) paitsi suomalainen sähköautoilija ajaa
    tippahaalarit päällä että pääsee kuuteentoista, ja se yksi id kuski hesasta ;)

    jatkan dieselillä ajoa.

    Mistä noita supertaloudellisia dieseleitä oikein löytyy? (ei ainakaan kannata väittää, että VW-yhtymän 2,0 l 150 tai 200 heppaiset dieselit kulkisivat lähellekään noilla lukemilla, sillä niistä on omaa kokemusta.)

    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

    Oletko paljastanut aiemmin, mistä Audista on kyse ja mikä kone? Me käytiin viikonloppuna mökillä, tankki täyteen edellisenä päivänä. Matkaan kuuluu noin 250 km moottoritietä (VT25 - Tampere ja takaisin) jota ajettiin liikenteen mukana sitä 120km/h ja koko reitti oli mutkineen reilut 500km (osa reitistä on mutkaista hiekkatietä joka ei kulutusta ainakaan laske). Tankkasin auton pian reissun jälkeen kun sattui diesel-tarjous (lopullinen hinta alle 2 euroa S-kortilla ;) ) ja laskimella laskettuna kulutus oli 4.7 L/100km - auto siis F11 520d, ajettu 250 tkm.

    Minä arvaan, että kyseisessä Audissa ei ole 150 hp 2,0 TDI-DSG etuvetoisessa farmarikorissa vuodelta 2015, sillä se vie tuon 4,7 l/100 km kesäisessä poutasäisessä leppoisassa matka-ajossa jo ilman sitä 120 moottoritietä ja soratietä.

      
  • Teoriassa ainakin "pisaralla pisimmälle" Audi A1 1.6TDi pääsee tuohon, kun NEDC kulutus on:
    Kaupunki: 4.3 l/100km
    Maantie: 3.1 l/100km
    Yhdistetty: 3.5 l/100km

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:
    audi, nyt ilmastointi päällä kesähelteillä kaupungissa 3,6-3,7 joka päivä, jos ajaa turhaa pumpaten (kiihdytellen jonojen ohi jne) niin menee jo 4,2-4,5 ja lyhyessä kaupunkipyörityksessä (alle 2km) menee 4,5.5,5. perusajossa kuorma päällä menee joka ikinen ajo maantiellä 3,7. ps. en aja alinopeutta :)

    Hyvin ajettu - onnittelut. Etenkin tuo lyhyen matkan keskikulutus on poikkeuksellisen alhainen.

    Oletko seurannut tankkikirjasta vuosikeskiarvoa näiden yksittäisten eri olosuhteissa havaittujen lukemien lisäksi?

    Liian vähän ajokilometrejä takana tällä autolla, ehkäpä vuoden päästä on parempaa kokemusta.

      
  • Hyvin on ajettu, kun Spritmonitorissa vastaavien keskikulutus on 5,99 ja ylivoimaisesti paraskin suoritus on 4,15. Kaksi kevytkenkäisintä on päässyt alle vitosella, mutta heidän jälkeen noustaankin melkein heti 5,5 luokkaan.

      
  • muokattu 23.08.2022 19:36

    Mitähän kulutuslukemaa kannattaa uskoa?
    Lukemat omasta takavetohybridistä:
    Pitkän ajan lukema 5,0
    Tämä tankillinen tähän mennessä 5,4
    Viimeisin ajomatka 4,3
    NEDC 4,2
    WLTP 5,6
    Oma ilmoitus netissä "kyllä vähän vie 3,5, no ei vaiskaan"

    Itse kallistuisin WLTP:n kannalle.

      
  • Peugeotin asiakastilauksista jo lähes 80 prosenttia on ladattavia autoja, mikä on selvästi edellä autotuojien ennustetta koko alalle vuodelle 2022, todetaan Peugeotin tiedotteessa.

    Sähköisen siirtymän voimakkuus on ollut todella nopeaa. Ilmiö ei välttämättä vielä heti heijastu autojen ensirekisteröinneissä, sillä koko alalla on isoja toimitusrajoituksia, etenkin täyssähköautoissa.

    Peugeotin voimakas työ ladattavien autojen eteen on tuonut konkreettista tulosta.
    Peugeotin henkilöautomallistossa ladattava versio on saatavilla seuraavista malleista: 208, 2008, 308, 3008, 508 ja Rifter.

    Katso tästä muita Peugeot-juttuja.

    Elokuun lopulla 2022 Peugeotin tilauskannan autoista peräti 77 prosenttia sähköistettyjä autoja. Polttomoottorilla kulkevia henkilöautoja on siis vain 23 prosenttia Peugeotin tilauskannasta. Ladattavista autoista yli puolet on täyssähköisiä.

    – Peugeotin tilauskanta on ennätyskorkealla, mikä tietysti on kova suoritus. Olemme selvästi edellä ennusteita henkilöautojen sähköistymisessä. Autoala on ennustanut, että henkilöautojen ensirekisteröinneistä vuonna 2030 noin 75 prosenttia olisi ladattavia autoja. Tilauskantamme jo nyt vuonna 2022 on tätä lukua edellä, kertoo tiedotteessa Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle.

    https://autotoday.fi/ladattavat-autot-yleistyvat-odotettua-nopeammin/

      
  • VW lopettaa polttomoottoriautojen myynnin Norjassa jo reilun vuoden päästä
    23.8.202214:28päivitetty 23.8.202214:28

    Sähköllä. Vuoden 2024 alusta lähtien Norjassa myydään ainoastaan täyssähköisiä uusia Volkswageneita.
    Tänä vuonna yli 80 prosenttia Norjassa myydyistä Volkswageneista on ollut täyssähköisiä.

    Volkswagen lopettaa uusien bensa- ja dieselautojen myynnin Norjassa 1.1.2024. Tämän jälkeen maahan tuodaan ainoastaan täyssähköisiä VW-merkin henkilöautoja, kertoo Volkswagenin paikallinen maahantuoja Tek.no-sivuston mukaan.

    Volkswagen loikkaa Norjassa täyssähkömerkiksi kaksi vuotta ennen maan viranomaisten asettamaa tavoitetta. Sen mukaan Norjassa myytäisiin vuoden 2025 loppuun mennessä ainoastaan paikallispäästöttömiä autoja, mikä tarkoittaa käytännössä täyssähköisiä malleja.

    image

    VW:n ykkönen. Suosituin Volkswagen-malli Norjassa tänä vuonna on ollut ID.4.KUVA: JARI KAINULAINEN
    Norjassa on tänä vuonna rekisteröity 8 500 Volkswagenia. Niistä yli 80 prosenttia eli hieman yli 6 900 kappaletta on täyssähköautoja. Suosituin malli on ID.4 yli 5 400 autolla.

    Vielä ei ole tietoa, seuraavatko muut Volkswagen-konsernin merkit emobrändin päätöstä. VW:n muita merkkejä ovat esimerkiksi Audi, Škoda ja Seat.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/aae0da71-e388-45b6-ab98-3f773c7f2b60?ref=ampparit:2f3e

      
  • Uusista henkilöautoista vuoden rekisteröidyin täyssähköautomerkki on K-Auton edustama Volkswagen 776 rekisteröidyllä autolla**, kun tarkastellaan rekisteröintitilastoja heinäkuun loppuun saakka.

    – Kesä 2022 on ehdottomasti kaikkien aikojen sähköautokesä Suomessa. Toki autokannan uudistumisen ja sitä kautta tieliikenteen päästöjen vähentämisen matka on pitkä, sillä onhan autokantamme yksi Euroopan vanhimmista. Tämän kesän aikana tehdyistä K-Auton asiakastilauksista jo miltei puolet on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautoissa kasvua viime kesään verrattuna on yli 30 %. Suomalaiset ovat selkeästi ottaneet omakseen Volkswagenin täyssähköautomalliston, joka on jälleen Suomen ostetuin sähköautomerkki uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa, Keskon autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen kiteyttää tiedotteessa.

    https://autotoday.fi/tana-vuonna-on-kaikkien-aikojen-sahkoautokesa/

      
  • Norjaan tämä VW strategia on varmasti täysin oikea. Nyt pitäisi sitten kääriä hihat ja laittaa autojen valmistus kunnolla käyntiin. Auto tilauksesta asiakkaalle max 4 kk, ei "mahdollisesti ensi vuonna". Jos toimitusaika venyy, pitää luvata jotain kompensaatiota. Leasing-asiakkaan painajainen, soppari päättyy toukokuussa, kilometrit alkaa olla täynnä, uusi auto ei tulekaan kesäkuussa, viivästyy kuukaudella, eikun kahdella, ei sittenkään.. tulee ehkä jouluksi, tuo Volvosi pois kun kilometrit on jo tapissa, me annetaan sinulle Kia odotusajaksi.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Hyvin on ajettu, kun Spritmonitorissa vastaavien keskikulutus on 5,99 ja ylivoimaisesti paraskin suoritus on 4,15. Kaksi kevytkenkäisintä on päässyt alle vitosella, mutta heidän jälkeen noustaankin melkein heti 5,5 luokkaan.

    jaa, nyt vahingossa ajoin MY dieselin pistokkeelle, ja aluksai näytti pari päivää 4,2 (yht. 35km) ja nyt alkoi muuttua alle 4 lukemiin seka ajossa, noin 3,7 tänään hieman viileämmällä aamukelillä...
    n.28L = 745km nyt toteutunut muutama about 60€ tankillinen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Tilannehan on kääntymässä jo päinvastaiseksi, kun sähkön hinnan teoreettinen yläraja 40 senttiä / kWh on jo saavuttettu ja sähköä kannattaisi hetkittäin tehdä jo dieselilläkin.

    Sen ylittävällä hinnalla verkosta ostettavan sähkön hinta häviää jo tupaöljyllä käyvälle dieselaggregaatillekin 1.60 € litrahinnalla (2.5 litraa tunnissa 10 kW aggregaatilla).

    1 litra polttoöljyä = n.10 kWh
    Dieselmoottorin hyötysuhde n. 40%
    -> Dieselmoottorin akselienergia 4 kWh/litra pö.
    Generaattorin hyötysuhde n. 90%
    -> Sähköenergia 3,6 kWh/l pö
    polttoöljyn hinta 1,97 (30.8.2022 tebskulla) c/l

    Dieselsähköenergian hinta (1,97 c/l)/(3,6 kWh/l)
    = 54c/kWh

      
  • Verkkolehti ETN kertoo, että lataushybridien suosio Euroopassa vähenee reilusti.

    Jutun mukaan täyssähköisten myynnin kasvu jatkuu, mutta lataushybridien suosio sen sijaan romahtaa.

    https://autotoday.fi/etn-lataushybridien-suosio-romahtaa/

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Hyvin on ajettu, kun Spritmonitorissa vastaavien keskikulutus on 5,99 ja ylivoimaisesti paraskin suoritus on 4,15. Kaksi kevytkenkäisintä on päässyt alle vitosella, mutta heidän jälkeen noustaankin melkein heti 5,5 luokkaan.

    jaa, nyt vahingossa ajoin MY dieselin pistokkeelle, ja aluksai näytti pari päivää 4,2 (yht. 35km) ja nyt alkoi muuttua alle 4 lukemiin seka ajossa, noin 3,7 tänään hieman viileämmällä aamukelillä...
    n.28L = 745km nyt toteutunut muutama about 60€ tankillinen.

    Vehicle 772336 ajaa aika lailla samoihin lukemiin. on samanlainen autokin ;)

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Verkkolehti ETN kertoo, että lataushybridien suosio Euroopassa vähenee reilusti.

    Jutun mukaan täyssähköisten myynnin kasvu jatkuu, mutta lataushybridien suosio sen sijaan romahtaa.

    https://autotoday.fi/etn-lataushybridien-suosio-romahtaa/

    Syykin on ihan selvä. PHEV ei enää makseta useiden tuhansien hankintatukea, jonka saa siis useissa maissa nykyään vaan täyssähköille.

      1
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Tilannehan on kääntymässä jo päinvastaiseksi, kun sähkön hinnan teoreettinen yläraja 40 senttiä / kWh on jo saavuttettu ja sähköä kannattaisi hetkittäin tehdä jo dieselilläkin.

    Sen ylittävällä hinnalla verkosta ostettavan sähkön hinta häviää jo tupaöljyllä käyvälle dieselaggregaatillekin 1.60 € litrahinnalla (2.5 litraa tunnissa 10 kW aggregaatilla).

    1 litra polttoöljyä = n.10 kWh
    Dieselmoottorin hyötysuhde n. 40%
    -> Dieselmoottorin akselienergia 4 kWh/litra pö.
    Generaattorin hyötysuhde n. 90%
    -> Sähköenergia 3,6 kWh/l pö
    polttoöljyn hinta 1,97 (30.8.2022 tebskulla) c/l

    Dieselsähköenergian hinta (1,97 c/l)/(3,6 kWh/l)
    = 54c/kWh

    Minä en teoretisoinut, vaan laskin tällaisella 2.5 litraa tunnissa kuluttavalla aggregaatilla. En tunne koko härveliä lainkaan, joten tätä ei voi pitää ostosuosituksena. Tämä on ainoastaan laskentani pohjalla olevan esimerkkilaite, eikä minulla ole perusteltua syytä epäillä sen olemassaoloa. Sitä sen sijaan epäilen, että pidempään käyttöön saattaisi joutua hankkimaan järeämmän ja kalliimman laitteen, jonka hankintakustannus muodostaa näkyvän osan energiakustannuksesta:
    https://webshop.industriacenter.fi/product/850/diesel-aggregaatti-100kw-15000-te-xl-c-sdmo

    Öljyn hinta on ehtinyt nousta aiemmin 1.6 € hinnalla laskemastani ja on nyt minun kotonani 1.74 € litralta:

    https://www.neste.fi/lammitysoljytilaus

    Aiemmin laskemallani hinnalla 10 kWh polttoaine tosiaan maksoi 4 €. Nyt uudella hinnalla se maksaa 4.35 €. Nopeasti on noussut öljyn hinta.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Verkkolehti ETN kertoo, että lataushybridien suosio Euroopassa vähenee reilusti.

    Tämä on ikävä juttu, voi pahus! Olin jo varautunut hankkimaan viimeisen dieselini jälkeen seuraavaksi täyssähköisen ilman mitään hybridivirityksiä. Jätin silti tuohon oletukseeni varauman, joka nyt on valitettavasti lähtenyt toteutumaan. Eli voin hyväksyä pitkän kantaman hybridin, jos niistä tulee niin epäsuosittuja, että saan ostaan sellaisen muiden mielestä epäkuranttina tuotteena törkeän halvalla.

    Pakkohan se on valitettavasti ottaa huomioon, jos mieleisen auton ostohinnasta saa edes puolet pois.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit