Tesla

2446 kommenttia
1737476787982
  • muokattu 14.12.2023 07:38

    Teslaan uskovien kommentit ovat välillä niin todellisuuden kieltäviä, että ei voi kuin ihmetellä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010056469.html

    USAn vastaava viranomainen on sitä mieltä, että Teslassa on hengenvaarallisia piirteitä ja kommentoijien mukaan kyse on vain ohjelmiston viilauksesta, kuin ruudulle tulisi vähän ulkonäkömuutoksia. Kun ohjelmistopäivitys voidaan tehdä muualla kuin korjaamolla, mitään ei oikeastaan edes tehdä.

    Teslakaan ei oikeastaan myönnä ongelmien vakavuutta, mikä ei lisää Teslaan siirtyvien asiakkaiden määrää ja luottamusta valmistajaan.

      
  • Kuulin tänään töissä, että Tesla Y luovutus oli yllättävä. Tyttö oli kävelyttänyt lumikasan alla olleen auton luokse, kysynyt tuoreelta omistajalta, onko appi ladattu kännyyn. Kun vastaus oli joo, tyttö lähti takaisin konttorille ja toivotti onnea matkaan. Lumet pois ikkunoista ja itseopiskelua sen verran, että osasi ajaa kotiin. Mitä jos omistaja ei olisikaan ollut sinnikäs insinööri vaan ensimmäisen sähköautonsa ostanut eläkeläinen? Kuulemma hanskalokeron avauskin tehdään valikosta jonka omistaja oli lopulta oppinut kun avauskahvaa ei vain löytynyt mistään. Ehkä ne Teslan työsopimukset ei niin hyvät olekaan kun palveluhalukkuus on lähes nolla.

      
  • muokattu 14.12.2023 21:45

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuulin tänään töissä, että Tesla Y luovutus oli yllättävä. Tyttö oli kävelyttänyt lumikasan alla olleen auton luokse, kysynyt tuoreelta omistajalta, onko appi ladattu kännyyn. Kun vastaus oli joo, tyttö lähti takaisin konttorille ja toivotti onnea matkaan. Lumet pois ikkunoista ja itseopiskelua sen verran, että osasi ajaa kotiin. Mitä jos omistaja ei olisikaan ollut sinnikäs insinööri vaan ensimmäisen sähköautonsa ostanut eläkeläinen? Kuulemma hanskalokeron avauskin tehdään valikosta jonka omistaja oli lopulta oppinut kun avauskahvaa ei vain löytynyt mistään. Ehkä ne Teslan työsopimukset ei niin hyvät olekaan kun palveluhalukkuus on lähes nolla.

    Minä olen kokenut persoonakohtaisesti kaksi Model X:n luovutusta, ensin v. 2020 ja sitten vuonna 2023.

    Pitää muistaa, että Teslalla ei ole jälleenmyyjiä eikä mainontaakaan. Eikä automyyjiä. Teslan voi tilata internetistä ja se noudetaan tehtaanmyymälästä. Teslan toimintatapaa ei kannata sen tähden verrata perinteiseen automyyntitapahtumaan tai auton luovutukseen. Kun hain discot aikoinaan, niin auton kylkiäiseksi sai kummankin auton kansaa nätissä pakkauksessa vuosikertakuohuviinipullon ja tekemääni hienoa autonvalintaa mairittelevat puheet.

    Kun hain Teslan vuonna 2020, Teslan luovutustiimin jäsen esitteli auton toiminnot lyhyesti siinä Vetokuja 1 pihalla.

    Vuonna 2023 noutajaa odottavia autoja oli kenttä täynnä kiinteistön sivulla ja takana. Sain konttorin puolelta pienen lapun, johon oli kirjoitettu auton rekisterinumero ja vinkin, mistä päin auto löytyy. Hiippailin auton luokse ja koska puhelinsovellus oli ennestään tuttu aloin siinä tekemään kirjaantumista ja luokseni tuli heppu, joka kysyi tarvitaanko apua. Tuumasin, että ei, koska tunnen auton entuudestaan. Heppu meni etsimään seuraavaa autettavaa.

    Tesla toimii eri tavalla kuin perinteiset jälleenmyyjät. Asiat kuitenkin hoituvat, mutta myyntimanööverit ja asiakkaan itsetunnon pönkittämiset jäävät vähemmälle. Olisiko vähän Rokka-asennetta, näin itsepäisyyspäivän jäljiltä tulee mieleen🙂

    Hanskalokeron avaaminen ei ole valikoiden takana vaan se on yksi painike Hallintalaitteet-ikkunassa, joka aukeaa automaattisesti, kun ajo lopetetaan tai ei ole vielä aloitettu ja sen voi avata näytön alareunan painikkeella, joka on aina näkyvissä. Se on vähän kuin koti-ikkuna. Saa Hallintapainikkeet auki myös valikosta, mutta ei tarvitse siitä avata.

    Olisi tuttavasi varmaankin saanut apua, jos olisi pyytänyt. Tai odottanut hetken. Mutta en tiedä tietenkään, ehkä sattui huono päivä noudolle. Tai noutajan odotukset olivat siinä asennossa, mihin ne olivat aikaisempien auton kohdalla jääneet. Teslan henkilökunta ei ole erityisen myyntihenkistä, mutta auto itse on toistaiseksi myynyt itseään melko hyvin.

      
  • muokattu 14.12.2023 21:47

    @Late1969 kirjoitti:
    Teslaan uskovien kommentit ovat välillä niin todellisuuden kieltäviä, että ei voi kuin ihmetellä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010056469.html

    USAn vastaava viranomainen on sitä mieltä, että Teslassa on hengenvaarallisia piirteitä ja kommentoijien mukaan kyse on vain ohjelmiston viilauksesta, kuin ruudulle tulisi vähän ulkonäkömuutoksia. Kun ohjelmistopäivitys voidaan tehdä muualla kuin korjaamolla, mitään ei oikeastaan edes tehdä.

    Teslakaan ei oikeastaan myönnä ongelmien vakavuutta, mikä ei lisää Teslaan siirtyvien asiakkaiden määrää ja luottamusta valmistajaan.

    Ongelma on vakava, mutta kenellä on siihen ratkaisu? Ihmisiä on vaikea pakottaa käyttämään laitteita niin kuin niitä on tarkoitettu käytettävän. Teslaa on vaadittu lisäämään ominaisuuksia, joilla auto tunnistaa, jos kuski ei valvokaan ajamista niin kuin pitäisi. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka osaltaan valvoo kuljettajan tarkkaavaisuutta, mutta kyllä kai nuo valvonnat voi hämätä, jos kuski välttämättä haluaa. Vanhemmissa Tesloissa on vain tunnistus, että ratissa on pieni momentti, jonka auto olettaa tulevan kuskin käden painosta. Sitä ei muuten voi hämätä ainakaan enää sillä, että asettaa jonkun puntin roikkumaan rattiin. Oletan (en tiedä), että ihmisen antama momentti vaihtelee, mutta punnuksen ei, ja tästä auto tunnistaa, jos ratissa on vakiopaino. Olen kokeillut asian.

    Ainakin melkein kaikissa autossa on kaasu- ja jarrupoljin, kääntyvät etupyörät ja ratti. Käyttämällä väärin em. varusteita kuski saattaa ajaa autonsa ns. pellolle mutkassa. Tästä ei kuitenkaan nosteta uutista, että valmistaja ei ole tarpeeksi tehokkaasti estänyt kuskia töpeksimästä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Teslaan uskovien kommentit ovat välillä niin todellisuuden kieltäviä, että ei voi kuin ihmetellä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010056469.html

    USAn vastaava viranomainen on sitä mieltä, että Teslassa on hengenvaarallisia piirteitä ja kommentoijien mukaan kyse on vain ohjelmiston viilauksesta, kuin ruudulle tulisi vähän ulkonäkömuutoksia. Kun ohjelmistopäivitys voidaan tehdä muualla kuin korjaamolla, mitään ei oikeastaan edes tehdä.

    Teslakaan ei oikeastaan myönnä ongelmien vakavuutta, mikä ei lisää Teslaan siirtyvien asiakkaiden määrää ja luottamusta valmistajaan.

    Teslaratin ja NotATeslaApp sivustoilla on lisää infoa asiasta. Kyse ei ole Autopilot-ohjelmiston toiminnoista automaattiohjauksen suhteen vaan siitä, että kuskin toimintaa ei ole pystytty valvomaan tarpeeksi.

    https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-recall-in-u-s-spreads-to-canada/

    https://www.notateslaapp.com/news/1823/teslas-autopilot-recall-fixed-in-update-2023-44-30-first-look-at-new-alert-and-changes-included

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Teslaan uskovien kommentit ovat välillä niin todellisuuden kieltäviä, että ei voi kuin ihmetellä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010056469.html

    USAn vastaava viranomainen on sitä mieltä, että Teslassa on hengenvaarallisia piirteitä ja kommentoijien mukaan kyse on vain ohjelmiston viilauksesta, kuin ruudulle tulisi vähän ulkonäkömuutoksia. Kun ohjelmistopäivitys voidaan tehdä muualla kuin korjaamolla, mitään ei oikeastaan edes tehdä.

    Teslakaan ei oikeastaan myönnä ongelmien vakavuutta, mikä ei lisää Teslaan siirtyvien asiakkaiden määrää ja luottamusta valmistajaan.

    Ongelma on vakava, mutta kenellä on siihen ratkaisu? Ihmisiä on vaikea pakottaa käyttämään laitteita niin kuin niitä on tarkoitettu käytettävän. Teslaa on vaadittu lisäämään ominaisuuksia, joilla auto tunnistaa, jos kuski ei valvokaan ajamista niin kuin pitäisi. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka osaltaan valvoo kuljettajan tarkkaavaisuutta, mutta kyllä kai nuo valvonnat voi hämätä, jos kuski välttämättä haluaa. Vanhemmissa Tesloissa on vain tunnistus, että ratissa on pieni momentti, jonka auto olettaa tulevan kuskin käden painosta. Sitä ei muuten voi hämätä ainakaan enää sillä, että asettaa jonkun puntin roikkumaan rattiin. Oletan (en tiedä), että ihmisen antama momentti vaihtelee, mutta punnuksen ei, ja tästä auto tunnistaa, jos ratissa on vakiopaino. Olen kokeillut asian.

    Ainakin melkein kaikissa autossa on kaasu- ja jarrupoljin, kääntyvät etupyörät ja ratti. Käyttämällä väärin em. varusteita kuski saattaa ajaa autonsa ns. pellolle mutkassa. Tästä ei kuitenkaan nosteta uutista, että valmistaja ei ole tarpeeksi tehokkaasti estänyt kuskia töpeksimästä.

    Eilen tuli (taas) Lentoturmatutkinta 737 Maxista. Siinä oli sama asenne kuin Teslalla, kyllä ihmisen pitää keksiä vauhdissa miten tekniikka toimii. Aina kun lentäjä yritti korjata koneen nokkaa ylös, automaatio korjasi nokkaa alas. Automaatio voitti pari kertaa liian usein, kun toiminnosta ja sen pakollisesta poiskytkemisestä ei ollut lentäjille edes kerrottu ja kaksi konetta tuli alas. Ainakin yksi lento pelastui, kun kolmas ylimääräinen lentäjä huomasi jekun.

    Samaa ongelmaa on Teslassa, ihminen olettaa, että automaatio toimii, mutta olettaa väärin. Autoilijoita ei siis edes kouluteta ja silti pitäisi tietää järjestelmän toiminta. Sille ja sen osille on vielä keksitty myyviä nimiä kuten Autopilot. Ollaan aika eri tasolla kuin perinteisessä kuljettajan hölmöilyssä.

    Äkkiä en keksi miksi Teslan järjestelmiä edes kannattaisi käyttää. Nehän vain lisäävät kuljettajan rasitusta, kun koko ajan pitää miettiä mikä voi mennä pieleen ja olla valmiina puuttumaan siihen. Normaaliajossa ei tarvitse edes vemputtaa rattia kuin amerikkalaisessa elokuvassa.

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuulin tänään töissä, että Tesla Y luovutus oli yllättävä. Tyttö oli kävelyttänyt lumikasan alla olleen auton luokse, kysynyt tuoreelta omistajalta, onko appi ladattu kännyyn. Kun vastaus oli joo, tyttö lähti takaisin konttorille ja toivotti onnea matkaan. Lumet pois ikkunoista ja itseopiskelua sen verran, että osasi ajaa kotiin. Mitä jos omistaja ei olisikaan ollut sinnikäs insinööri vaan ensimmäisen sähköautonsa ostanut eläkeläinen? Kuulemma hanskalokeron avauskin tehdään valikosta jonka omistaja oli lopulta oppinut kun avauskahvaa ei vain löytynyt mistään. Ehkä ne Teslan työsopimukset ei niin hyvät olekaan kun palveluhalukkuus on lähes nolla.

    Minä olen kokenut persoonakohtaisesti kaksi Model X:n luovutusta, ensin v. 2020 ja sitten vuonna 2023.

    Pitää muistaa, että Teslalla ei ole jälleenmyyjiä eikä mainontaakaan. Eikä automyyjiä. Teslan voi tilata internetistä ja se noudetaan tehtaanmyymälästä. Teslan toimintatapaa ei kannata sen tähden verrata perinteiseen automyyntitapahtumaan tai auton luovutukseen. Kun hain discot aikoinaan, niin auton kylkiäiseksi sai kummankin auton kansaa nätissä pakkauksessa vuosikertakuohuviinipullon ja tekemääni hienoa autonvalintaa mairittelevat puheet.

    Kun hain Teslan vuonna 2020, Teslan luovutustiimin jäsen esitteli auton toiminnot lyhyesti siinä Vetokuja 1 pihalla.

    Vuonna 2023 noutajaa odottavia autoja oli kenttä täynnä kiinteistön sivulla ja takana. Sain konttorin puolelta pienen lapun, johon oli kirjoitettu auton rekisterinumero ja vinkin, mistä päin auto löytyy. Hiippailin auton luokse ja koska puhelinsovellus oli ennestään tuttu aloin siinä tekemään kirjaantumista ja luokseni tuli heppu, joka kysyi tarvitaanko apua. Tuumasin, että ei, koska tunnen auton entuudestaan. Heppu meni etsimään seuraavaa autettavaa.

    Tesla toimii eri tavalla kuin perinteiset jälleenmyyjät. Asiat kuitenkin hoituvat, mutta myyntimanööverit ja asiakkaan itsetunnon pönkittämiset jäävät vähemmälle. Olisiko vähän Rokka-asennetta, näin itsepäisyyspäivän jäljiltä tulee mieleen🙂

    Hanskalokeron avaaminen ei ole valikoiden takana vaan se on yksi painike Hallintalaitteet-ikkunassa, joka aukeaa automaattisesti, kun ajo lopetetaan tai ei ole vielä aloitettu ja sen voi avata näytön alareunan painikkeella, joka on aina näkyvissä. Se on vähän kuin koti-ikkuna. Saa Hallintapainikkeet auki myös valikosta, mutta ei tarvitse siitä avata.

    Olisi tuttavasi varmaankin saanut apua, jos olisi pyytänyt. Tai odottanut hetken. Mutta en tiedä tietenkään, ehkä sattui huono päivä noudolle. Tai noutajan odotukset olivat siinä asennossa, mihin ne olivat aikaisempien auton kohdalla jääneet. Teslan henkilökunta ei ole erityisen myyntihenkistä, mutta auto itse on toistaiseksi myynyt itseään melko hyvin.

    Jos auto on toistaiseksi myynyt itseään hyvin, vaikutelmasta puuttuu useimmilta se aiempi kokemus, ostetaan some-tietojen perusteella.
    Jos nyt jätetään korupuheet ja shampanjat väliin niin 50-150 tonnin ostoksen tehtyään asiakas saattaa odottaa, ettei ostosta tarvitse kaivaa itse lumikasasta. Autossa tuskin on edes lumiharjaa mukana. Tämäkään ostaja jonka eilen tapasin, tuskin olisi kertonut lainkaan ostokokemuksesta mutta näissä olosuhteissa halusi niin tehdä. Jenkkilässä luovutusta tuskin tehdään Suomen malliin - siellä tosin auton haku on keskitetty Floridaan, välttyy lumikasoilta - ostaja buukkaa itselleen kyydin mantereen halki Tesla shuttle bussiin.

      2
  • Pajamiehellä tuntuu olevan sanomista aiempaan rattiflipukeskusteluun liittyen. Tai siis siihen mitä seuraa kun auton hallintalaitteita käytetään television kautta. Tämä on vieläpä nelivetoinen, jossa mitään moottorijarrutuksen aiheuttamaa äkillisen hidastuvuuden ongelmaa ei edes voi ilmetä:

      3
  • muokattu 15.12.2023 14:56

    Hyvä ja hyväntuulinen video kyllä. Tuo on kyllä täysin uskomaton juttu kun oma tuota vanhanaikaisempi "itselataava" takavetohybridikin osaa hillitä regenerointia välittömästi kun takapyörät pyrkivät lipsumaan. (Voi niitä luistattaakin kun käyttää noita rattiläpyttimiä, käyttäen niillä polttomoottorin moottorijarrutusta.) Onneksi korjaus asiaan kuitenkin löytyi niin ei täytynyt siirtyä kirosanaston puolelle juttua tehdessä.

    PS. Pajamies näyttäisi kuuluvan juuri niihin sähköautoilijoihin, jolle ei sähköauto monien mielestä muka ollenkaan sovi, koska näyttäisi videoiden perusteella asuvan maatilalla jossain Pohjois-Savossa Nilsiän maaseudulla. Kattia kanssa, Pajamies ajelee sähköautolla paljon paremmin kuin moni kaupunkilainen, koska kotona on aina latauspaikka ja normaalit päiväajot hoituu aina "kotisähköllä". Samaten Pajamies ajelee talvisin paljon paremmin kitkarenkailla kuin moni rannikon asukki koska Pohjois-Savossa on yleensä kunnon talvi eikä kelit vaihtele jatkuvasti nollan molemmin puolin, jolloin kitkat ovat yhtä hyvät kuin nastarenkaatkin.

      1
  • Juuri tilatun auton manuaali on omaa mielilukemistani ja auton saadessani olen tyypillisesti varsin hyvin perillä auton ominaisuuksista ja niiden käytöstä. Erinäisiä käyttäjäryhmiä ja foorumeja seuraamalla käy pian selväksi, että taidan olla poikkeustapaus. Siihen ja Teslan omaperäisiin hallintalaitetoteutuksiin nähden pitäisin asiakkaan perehdyttämistä Teslan tapauksessa erityisen tarpeellisena.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Hyvä ja hyväntuulinen video kyllä. Tuo on kyllä täysin uskomaton juttu kun oma tuota vanhanaikaisempi "itselataava" takavetohybridikin osaa hillitä regenerointia välittömästi kun takapyörät pyrkivät lipsumaan. (Voi niitä luistattaakin kun käyttää noita rattiläpyttimiä, käyttäen niillä polttomoottorin moottorijarrutusta.) Onneksi korjaus asiaan kuitenkin löytyi niin ei täytynyt siirtyä kirosanaston puolelle juttua tehdessä.

    PS. Pajamies näyttäisi kuuluvan juuri niihin sähköautoilijoihin, jolle ei sähköauto monien mielestä muka ollenkaan sovi, koska näyttäisi videoiden perusteella asuvan maatilalla jossain Pohjois-Savossa Nilsiän maaseudulla. Kattia kanssa, Pajamies ajelee sähköautolla paljon paremmin kuin moni kaupunkilainen, koska kotona on aina latauspaikka ja normaalit päiväajot hoituu aina "kotisähköllä". Samaten Pajamies ajelee talvisin paljon paremmin kitkarenkailla kuin moni rannikon asukki koska Pohjois-Savossa on yleensä kunnon talvi eikä kelit vaihtele jatkuvasti nollan molemmin puolin, jolloin kitkat ovat yhtä hyvät kuin nastarenkaatkin.

    Pajamiehellä voi riittää "yrityssähköäkin" lataukseen. Ja jos ei riitä, näkyi olevan oikeakin auto nosturilla. Siinäkin on kevyt perä ja kaasunnosto voi laittaa luiston alulle.

    Jutussa ihmetytti se, ettei jarrutus sovi hidastukseen. Tesla vaatii yhdistelmän ajotavat, luistava peräpää oikaistaan ajamalla vetoautolla karkuun, minkä jälkeen voi yrittää vauhdin hidastamista uudelleen. Olisiko ruudulta jäänyt kuitenkin jokin asetus väärään arvoon?

      
  • @M880 kirjoitti:

    TESseissä on hyvää, mutta myös paljon huonoa. Palkkataulukot ihan ok, mutta tekstiosia pitäisi karsia isolla kädellä, ja antaa sopia niistä työpaikoilla. Lisäksi sopijaksi pitäisi käydä kuka tahansa henkilöstön valitsema edustaja, ilman pakkoa että edustaja on liittoon kuuluva luottamusmies.

    Suomessakin on sellaisia mulkvistia työnantajia, että kylää työaika ja loma-ajat on sovittava valtakunnallisesti liittojen kesken, mikään ei estä alarajan ylimeneviä osia neuvottelemasta paikallisesti kykyjä vastaaviksi.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Pajamiehellä tuntuu olevan sanomista aiempaan rattiflipukeskusteluun liittyen. Tai siis siihen mitä seuraa kun auton hallintalaitteita käytetään television kautta. Tämä on vieläpä nelivetoinen, jossa mitään moottorijarrutuksen aiheuttamaa äkillisen hidastuvuuden ongelmaa ei edes voi ilmetä:

    Mitä mahtaa tarkoittaa, että hallintalaitteita käytetään television kautta?

    Videosta voi positiivisella mielellä ottaa vastaan tiedon, että erittäin liukkaalla kannattaa käyttää maastoajoavustusta.

    Meillä ei ole ollut tilanteita, että regenerointi olisi luistattanut takapyöriä. Täytyy olla tosi liukas tienpinta, jos niin käy. Auton manuaalissakin kyllä mainitaan asiasta, joten voihan olla, että niin voi ääriliukkaalla käydä.

    Mutta jos hidastaa rauhallisesti nostamatta kaasua nopeasti kokonaan ylös, homma menee juohevasti. Ja jos joutuu hidastamaan nopeasti, niin käyttää jarrua. Liukkaalla tiellä olisi syytä ajaa normaalia hitaammin ihan jo muutenkin.

    Pajamies on tainnut ajaa liian kovalla tilannenopeudella ja joutunut hidastamaan jyrkästi keliin nähden liian kovasta nopeudesta. Tai sitten on tarvittu jotain värikkäämpää kerrottavaa, jotta on joku sisältö julkaistavaksi. Ja Tesla näyttää olevan hyvä aihe.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Hyvä ja hyväntuulinen video kyllä. Tuo on kyllä täysin uskomaton juttu kun oma tuota vanhanaikaisempi "itselataava" takavetohybridikin osaa hillitä regenerointia välittömästi kun takapyörät pyrkivät lipsumaan. (Voi niitä luistattaakin kun käyttää noita rattiläpyttimiä, käyttäen niillä polttomoottorin moottorijarrutusta.) Onneksi korjaus asiaan kuitenkin löytyi niin ei täytynyt siirtyä kirosanaston puolelle juttua tehdessä.

    PS. Pajamies näyttäisi kuuluvan juuri niihin sähköautoilijoihin, jolle ei sähköauto monien mielestä muka ollenkaan sovi, koska näyttäisi videoiden perusteella asuvan maatilalla jossain Pohjois-Savossa Nilsiän maaseudulla. Kattia kanssa, Pajamies ajelee sähköautolla paljon paremmin kuin moni kaupunkilainen, koska kotona on aina latauspaikka ja normaalit päiväajot hoituu aina "kotisähköllä". Samaten Pajamies ajelee talvisin paljon paremmin kitkarenkailla kuin moni rannikon asukki koska Pohjois-Savossa on yleensä kunnon talvi eikä kelit vaihtele jatkuvasti nollan molemmin puolin, jolloin kitkat ovat yhtä hyvät kuin nastarenkaatkin.

    Pajamiehellä voi riittää "yrityssähköäkin" lataukseen. Ja jos ei riitä, näkyi olevan oikeakin auto nosturilla. Siinäkin on kevyt perä ja kaasunnosto voi laittaa luiston alulle.

    Jutussa ihmetytti se, ettei jarrutus sovi hidastukseen. Tesla vaatii yhdistelmän ajotavat, luistava peräpää oikaistaan ajamalla vetoautolla karkuun, minkä jälkeen voi yrittää vauhdin hidastamista uudelleen. Olisiko ruudulta jäänyt kuitenkin jokin asetus väärään arvoon?

    En ymmärrä, miksi jarrut eivät sopisi hidastukseen. En tiedä, mistä löytäisin riittävän jäisen alustan, että voisin käydä kokeilemassa meidän Y:n ajamista sellaisella alustalla. Tähän asti ei ole tullut sellaista tilannetta, että kaasun vapauttaminen olisi mitenkään luistattanut takapyöriä. Minä en ole paljoa Y:llä ajanutkaan, mutta ei vaimokaan tunnista, että niin olisi käynyt. Julkaistavissa videoissa täytyy tietysti aina lisätä väriä siihen, mikä on todellisuus.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Pajamies on tainnut ajaa liian kovalla tilannenopeudella ja joutunut hidastamaan jyrkästi keliin nähden liian kovasta nopeudesta. Tai sitten on tarvittu jotain värikkäämpää kerrottavaa, jotta on joku sisältö julkaistavaksi. Ja Tesla näyttää olevan hyvä aihe.

    Ja silti Teslan ajonvakautus on hyvin puutteellinen jos päästää tuollaista tapahtumaan. Sähköauton kaasunlöysäys nyt on kuitenkin täysin eri tilanne kuin esim. manuaalivaihteisen kytkimen nosto liian pienellä vaihteella.

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuulin tänään töissä, että Tesla Y luovutus oli yllättävä. Tyttö oli kävelyttänyt lumikasan alla olleen auton luokse, kysynyt tuoreelta omistajalta, onko appi ladattu kännyyn. Kun vastaus oli joo, tyttö lähti takaisin konttorille ja toivotti onnea matkaan. Lumet pois ikkunoista ja itseopiskelua sen verran, että osasi ajaa kotiin. Mitä jos omistaja ei olisikaan ollut sinnikäs insinööri vaan ensimmäisen sähköautonsa ostanut eläkeläinen? Kuulemma hanskalokeron avauskin tehdään valikosta jonka omistaja oli lopulta oppinut kun avauskahvaa ei vain löytynyt mistään. Ehkä ne Teslan työsopimukset ei niin hyvät olekaan kun palveluhalukkuus on lähes nolla.

    Minä olen kokenut persoonakohtaisesti kaksi Model X:n luovutusta, ensin v. 2020 ja sitten vuonna 2023.

    Pitää muistaa, että Teslalla ei ole jälleenmyyjiä eikä mainontaakaan. Eikä automyyjiä. Teslan voi tilata internetistä ja se noudetaan tehtaanmyymälästä. Teslan toimintatapaa ei kannata sen tähden verrata perinteiseen automyyntitapahtumaan tai auton luovutukseen. Kun hain discot aikoinaan, niin auton kylkiäiseksi sai kummankin auton kansaa nätissä pakkauksessa vuosikertakuohuviinipullon ja tekemääni hienoa autonvalintaa mairittelevat puheet.

    Kun hain Teslan vuonna 2020, Teslan luovutustiimin jäsen esitteli auton toiminnot lyhyesti siinä Vetokuja 1 pihalla.

    Vuonna 2023 noutajaa odottavia autoja oli kenttä täynnä kiinteistön sivulla ja takana. Sain konttorin puolelta pienen lapun, johon oli kirjoitettu auton rekisterinumero ja vinkin, mistä päin auto löytyy. Hiippailin auton luokse ja koska puhelinsovellus oli ennestään tuttu aloin siinä tekemään kirjaantumista ja luokseni tuli heppu, joka kysyi tarvitaanko apua. Tuumasin, että ei, koska tunnen auton entuudestaan. Heppu meni etsimään seuraavaa autettavaa.

    Tesla toimii eri tavalla kuin perinteiset jälleenmyyjät. Asiat kuitenkin hoituvat, mutta myyntimanööverit ja asiakkaan itsetunnon pönkittämiset jäävät vähemmälle. Olisiko vähän Rokka-asennetta, näin itsepäisyyspäivän jäljiltä tulee mieleen🙂

    Hanskalokeron avaaminen ei ole valikoiden takana vaan se on yksi painike Hallintalaitteet-ikkunassa, joka aukeaa automaattisesti, kun ajo lopetetaan tai ei ole vielä aloitettu ja sen voi avata näytön alareunan painikkeella, joka on aina näkyvissä. Se on vähän kuin koti-ikkuna. Saa Hallintapainikkeet auki myös valikosta, mutta ei tarvitse siitä avata.

    Olisi tuttavasi varmaankin saanut apua, jos olisi pyytänyt. Tai odottanut hetken. Mutta en tiedä tietenkään, ehkä sattui huono päivä noudolle. Tai noutajan odotukset olivat siinä asennossa, mihin ne olivat aikaisempien auton kohdalla jääneet. Teslan henkilökunta ei ole erityisen myyntihenkistä, mutta auto itse on toistaiseksi myynyt itseään melko hyvin.

    Jos auto on toistaiseksi myynyt itseään hyvin, vaikutelmasta puuttuu useimmilta se aiempi kokemus, ostetaan some-tietojen perusteella.
    Jos nyt jätetään korupuheet ja shampanjat väliin niin 50-150 tonnin ostoksen tehtyään asiakas saattaa odottaa, ettei ostosta tarvitse kaivaa itse lumikasasta. Autossa tuskin on edes lumiharjaa mukana. Tämäkään ostaja jonka eilen tapasin, tuskin olisi kertonut lainkaan ostokokemuksesta mutta näissä olosuhteissa halusi niin tehdä. Jenkkilässä luovutusta tuskin tehdään Suomen malliin - siellä tosin auton haku on keskitetty Floridaan, välttyy lumikasoilta - ostaja buukkaa itselleen kyydin mantereen halki Tesla shuttle bussiin.

    Jos Teslan henkilökunta ei ole ehtinyt putsata autoa, niin olisivat he tietysti voineet ilmoittaa asiakkaalle, että luovutus siirtyy. Olisiko asiakas siihenkään ollut tyytyväinen, on toinen asia.

    Mikä sinun motivaatiosi muuten on marmattaa asiasta? Sinähän et kai ollut Teslaa noutamassa etkä kaiketi tiedä ihan tarkasti, miten homma oli mennyt. Että pitikö auton päältä putsata vähän lunta vai pitikö oikein urakoida auto lumikasasta esiin.

    Se on fakta, että Teslan tapa luovuttaa auto on erilainen kuin vaikkapa Volvon. Siis sillä perusteella, mitkä omat kokemukseni ovat. Minulle Teslan tapa on sopinut hyvin. Small talk saa minun puolestani jäädäkin pois.

      
  • muokattu 15.12.2023 20:34

    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

      2
  • @Quu kirjoitti:
    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Minä en osta mitään näkemättä, että turha vit....., On siinäkin liiketilassa missä teslaa nykyään esitellään minulle luovutettu uusi auto.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Minä en osta mitään näkemättä, että turha vit....., On siinäkin liiketilassa missä teslaa nykyään esitellään minulle luovutettu uusi auto.

    En minä vit...... Kyllä asiakaspalvelu, jossa asiakas on selkeästi keskiössä ja kokee itsensä tärkeäksi, tuntuu asiakkaasta mukavalta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Pajamiehellä tuntuu olevan sanomista aiempaan rattiflipukeskusteluun liittyen. Tai siis siihen mitä seuraa kun auton hallintalaitteita käytetään television kautta. Tämä on vieläpä nelivetoinen, jossa mitään moottorijarrutuksen aiheuttamaa äkillisen hidastuvuuden ongelmaa ei edes voi ilmetä:

    Mitä mahtaa tarkoittaa, että hallintalaitteita käytetään television kautta?

    Videosta voi positiivisella mielellä ottaa vastaan tiedon, että erittäin liukkaalla kannattaa käyttää maastoajoavustusta.

    Meillä ei ole ollut tilanteita, että regenerointi olisi luistattanut takapyöriä. Täytyy olla tosi liukas tienpinta, jos niin käy. Auton manuaalissakin kyllä mainitaan asiasta, joten voihan olla, että niin voi ääriliukkaalla käydä.

    No, olen minä ajanut joskus -80-luvun etuveto-Corollakin alamäkimutkassa tahattomasti kylki edellä vaikka takapyörät pyörivätkin täysin vapaasti ja moottori jarrutti etupyöriä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

      1
  • muokattu 15.12.2023 23:34

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Pajamiehellä tuntuu olevan sanomista aiempaan rattiflipukeskusteluun liittyen. Tai siis siihen mitä seuraa kun auton hallintalaitteita käytetään television kautta. Tämä on vieläpä nelivetoinen, jossa mitään moottorijarrutuksen aiheuttamaa äkillisen hidastuvuuden ongelmaa ei edes voi ilmetä:

    Mitä mahtaa tarkoittaa, että hallintalaitteita käytetään television kautta?

    Videosta voi positiivisella mielellä ottaa vastaan tiedon, että erittäin liukkaalla kannattaa käyttää maastoajoavustusta.

    Meillä ei ole ollut tilanteita, että regenerointi olisi luistattanut takapyöriä. Täytyy olla tosi liukas tienpinta, jos niin käy. Auton manuaalissakin kyllä mainitaan asiasta, joten voihan olla, että niin voi ääriliukkaalla käydä.

    No, olen minä ajanut joskus -80-luvun etuveto-Corollakin alamäkimutkassa tahattomasti kylki edellä vaikka takapyörät pyörivätkin täysin vapaasti ja moottori jarrutti etupyöriä.

    Minä en ole koskaan käynyt kokeilemassa jäällä ajamista. Kerran 80-luvun lopulla tai 90-luvun ihan alussa menin asiakaskäynnille Fiskarsin suunnalle, en muista enää firmaa. Piha oli jäinen ja hiekoittamatta. Pysäytin auton ja se alkoikin luistaa viettävällä pihalla. Kitkarenkailla olen ajanut vasta muutaman vuoden. Silloinenkin autoni oli minulle maailman paras, sillä kertaa Mazda 626. Tuli mieleen vanha juttu, kun funtsailin, missä voisi kokeilla yytä jäällä.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

    Poistin kommenttini.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

    Nykyisin ihan normisettiä tuo kotiinkuljetus, mutta siihen aikaan harvinaista. Oletan siis, että tapahtumasta on jo hyvän aikaa kulunut.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

    Se on vain kovin katoavaa tai jopa kadonnutta "kansanperinnettä" monella alalla. Aikoinaan sai automaattisia tietojenkäsittelylaitteitakin ostettua niin, että toimittaja tuli konttorille pystyttämään laitteiston, perehdytti koneeseen, neuvoi ja auttoi vielä pitkästi toimituksen jälkeenkin tarvittaessa. Olihan koneetkin tietysti kunnon tehomyllyjä. 386 prosessori ja massamuistia jopa käsittämättömät 100 megaa. Ensimmäinen CAD koneessa oli oululaisen JCAD-yhtiön ohjelmisto.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

    Varmasti on ollut unohtumaton kokemus. Kovin moni nuori pari ei pääse kokemaan moista uuden auton noutoa ja osaan ehkä hiukan kuvitella, millaista brittiläinen kohtelias asiakaspalvelu on voinut olla. On tainnut syntyä vahva side autoonkin, kun vieläkin sillä ajelet kesäisin. Ettei vaan auto ole pahoittanut mieltään, kun olet mersuja pihaan kuskaillut?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Kyllä aiemmin käytettyjä Kadetteja ja Taunuksia vaihtoautoliikkeen takapihalta kinoksesta kaivellut nuori pari tunsi itsensä kuninkaalliseksi, kun työpäivän jälkeen kiirehdimme päivän viimeisinä asiakkaina Volvon Lontoon Tourist & Diplomat Salesin liikkeeseen.

    Meitä suorastaan härnättiin kahvi- ja teetarjoilulla sekä small talkilla piinaavan pitkään kun illan viimeinen lähtijä uusi 740 GLE kiilteli kahvion lasin takana autohallissa.

    Autokin esiteltiin niin huolellisesti, että käyttöohjekirjaa ei olisi käytännössä tarvinnutkaan lukea.

    Mieleen jäänyt palvelu, vaikka myyjä varmaan tiesi, että ei meitä enää uudelleen näekään.

    Se on vain kovin katoavaa tai jopa kadonnutta "kansanperinnettä" monella alalla. Aikoinaan sai automaattisia tietojenkäsittelylaitteitakin ostettua niin, että toimittaja tuli konttorille pystyttämään laitteiston, perehdytti koneeseen, neuvoi ja auttoi vielä pitkästi toimituksen jälkeenkin tarvittaessa. Olihan koneetkin tietysti kunnon tehomyllyjä. 386 prosessori ja massamuistia jopa käsittämättömät 100 megaa. Ensimmäinen CAD koneessa oli oululaisen JCAD-yhtiön ohjelmisto.

    Pitää korjata tuon JCAD-ohjelmiston kehittäjäyhtiön nimi: se oli Jidea.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ne lukemattomat uudet autot mitä minulle on luovutettu, niin se on tapahtunut liikkeen sisätiloissa, missä tarkastetaan auto myyjänkassa ja kun olen hyväksynyt, niin sitten mennään kassalle maksamaan.
    Paitsi ensimmäinen autoni tuotiin kotia kun minä olin vielä autokoulussa enkä saanut ajaa.

    Kyllä siinä itsetunto varmaan koheni. Olit pienen hetken kuin kuningas, joka oli asiakas👍

    Minä en osta mitään näkemättä, että turha vit....., On siinäkin liiketilassa missä teslaa nykyään esitellään minulle luovutettu uusi auto.

    En minä vit...... Kyllä asiakaspalvelu, jossa asiakas on selkeästi keskiössä ja kokee itsensä tärkeäksi, tuntuu asiakkaasta mukavalta.

    Onhan se mukavaa kun kassalla näppäilee pin koodin ja tililtä lähtee yleensä viisinumeroinen donaa välirahaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit