HSq: Moni ajaa tietämättään takavalot kiinni

464 kommenttia
1356716
  • muokattu 18.12.2023 16:06

    @740 GLE kirjoitti:

    En näe tarpeelliseksi lopettaa keskustelua niiden kesken, joita kiinnostaa oppia ajamaan paremmin.

    No sitten en minäkään näe tarpeelliseksi lopettaa keskustelua niiden kesken, joita ns. pimeät takavalot otsikon kaltaisten lehtijuttujen takia kiinnostaa.

    Kuuntelen mielelläni jos sinulla on jotain konkreettista annettavaa kuljettajilla esiin tulevien tilanteiden toimintamalleihin?

    Takavalojen päällä olemisesta tulee kuskin huolehtia ihan itse, niinhän sinä kerrot ja opetat

      
  • muokattu 18.12.2023 16:52

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onneksi autojen peräpäässä on myös punaiset heijastimet, jos sattuu niin onnettomasti että kuski törttöilee ilman takavaloja. Itse en näe juuri koskaan takavalottomia autoja olosuhteissa joissa autoa ei näe ilman takavaloja (hauska virke sinänsä). Sen sijaan takasumuvalottomia autoja näkee usein olosuhteissa jossa takavalot eivät näy. Esim. parisen viikkoa sitten ajoin kuorma-auton perässä siten että 95% ajasta en nähnyt sitä ollenkaan ja vain parissa aukeammassa kohdassa tuuli työnsi lumipöllyn sen verran syrjään että auto paljastui vähän. Olisi ollut paljon mukavampi ajaa perässä jos kuorma-auto olisi käyttänyt takasumuvaloa, joka olisi näkynyt huomattavasti paremmin. Onneksi molemmat käännyimme risteyksestä jolloin pystyin ohittamaan sen eli lyhyellä riskinotolla saavutin pitkän turvallisemman ajomatkan.

    Kuorma-autojen ja perävaunujen takalaudat on onnistuttu suunnittelemaan niin, ettei montaa kilometriä tarvitse lumista tietä olla, että perä on täysin lumessa. Siihen on pehmeä törmätä eikä mene edes perävalot rikki paksun lumikerroksen alla. Eipä taida edes hehkulampputakasumuvalo porata reikää lämmöllään. Onneksi ylhäälläkin on valot ja sivuilla. Pitkä yhdistelmä kiemurtelee sen verran, että sivun kausivalot näkyy usein.

    Eipä tuon auton perä ollut ollenkaan lumessa - ei pakkaslumi tartu mihinkään. Pakkaslumi kylläkin pöllyää varsinkin kuorma-auton perässä niin, ettei itse autoa ole mitään mahdollisuutta nähdä ilman kirkasta valoa joka edes vähän loistaa lumipöllyn läpi. Sama juttu, tosin lievenpänä, on myös henkilöautojen perässä pakkasessa lumisateessa irtolumen peittämällä tiellä - kirkas takasumuvalo paljastaa edelläajavan jo huomattavasti kauempaa. Silti sitä ainoata sumuvaloa, josta olisi todellista hyötyä eli takasumuvaloa käytetään todella harvoin ja niitä lähes hyödyttömiä eli etusumuvaloja todella usein.

    Voisin olla eri mieltä. Pakkaslumi pöllyää ja nousee oman auton takapään pienempipaineisille alueille ja tarttuu hyvin kiinni samaan tapaan kuin kura. Suojalumi roiskuu ilmaan edellä menevän auton renkaiden pumppauksella ja osuu ja tarttuu takatulevan keulaan kuten vesi.

    Asut ilmeisestikin sen verran etelässä, että et juurikaan ole ollut tekemisissä oikean pakkasessa muodostuneen puuterilumen kanssa - sellaisen, jos sitä on maassa 30 cm, voit kulkea siinä täysin kevyesti jalkoja nostelematta. Ei varmasti tartu kiinni mihinkään, ei edes itseensä, vaan on täyttä kidepölyä.

    Lokakuulta asti on tuossa ulkona ollut pakkasta enimmäkseen 15-25 astetta, kahtena päivänä oli suojaa. Puuterilunta on tuon 30 tai vähän enemmän ja juuri kuvaamasi kaltaista. On muuten kevyttä kolata.

    Ja kyllä auton perä lumeentuu, kun kirkolla käy, ja näkyy niin tapahtuvan kaikilla toisillakin. Saappaat eivät lunta mukaansa kerää kunhan vain ehtivät pinnastaan jäähtymään. Suksetkin on helppo puhdistaa, ei tarvitse jäätä yrittää irti saada. Mutta onhan tästä vielä reilu 500 km pohjoisrajalle, etten sentään pohjoisessa ole.

    Eipä se meillä tuota kummempaa ole. Lumi voi esiintyä niin monessa muodossa, että uskon että on hyvinkin voinut tarttua, varsinkin jos tiellä on ollut jonkinlaista suolauksen tapaista. Meillä päin on autojen perät olleet lumettomia pitkään eikä suolaakaan ole yritetty kylvää - paitsi nyt kun sää lämpeni.

      
  • Puuterinen pakkaslumi tarttuu auton perään, nyt pakkasten laskiessa alle viiteen pakkasasteeseen levitettiin suolaa tien pintaan. Loppuviikosta pakastuu uudelleen koko maassa näin tämä solakeitos jäätyy tien pintaan tehden tiestä erittäin liukkaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Puuterinen pakkaslumi tarttuu auton perään, nyt pakkasten laskiessa alle viiteen pakkasasteeseen levitettiin suolaa tien pintaan. Loppuviikosta pakastuu uudelleen koko maassa näin tämä solakeitos jäätyy tien pintaan tehden tiestä erittäin liukkaan.

    Meilläpäin lumi oli nyt ainakin pari viikkoa sellaista ettei se tarttunut ollenkaan, mutta kyllähän se usein tarttuu. Tiedä mistä ilmankosteudesta, lämpötilasta, kiteiden muodosta tai maagisista voimista sen tarttuvuus sitten riippuukaan.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Puuterinen pakkaslumi tarttuu auton perään, nyt pakkasten laskiessa alle viiteen pakkasasteeseen levitettiin suolaa tien pintaan. Loppuviikosta pakastuu uudelleen koko maassa näin tämä solakeitos jäätyy tien pintaan tehden tiestä erittäin liukkaan.

    Meilläpäin lumi oli nyt ainakin pari viikkoa sellaista ettei se tarttunut ollenkaan, mutta kyllähän se usein tarttuu. Tiedä mistä ilmankosteudesta, lämpötilasta, kiteiden muodosta tai maagisista voimista sen tarttuvuus sitten riippuukaan.

    Hyvin puhtaaseen autoon pakkaslumi ei tartu, mutta muutoin yleensä tarttuu. Staattista sähköä ja koheesiovoimaa voi olla mukana tarraamisessa, mutta suolaa ei tarvita. Perään kertyvä lumi on niin hentoa ja puhdasta, että on sitä itseään. Maantiepöly nousee kiinni samalla tapaa.

      
  • muokattu 22.12.2023 01:52

    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

      
  • @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Mitä sanoo aiheesta maailman vähiten luettu kirja?

      
  • @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    2001-mallisessa autossani ei ole mitään merkkivaloa parkki- tai ajovaloille, vaikka yleensä sellainen taitaa olla. Takavalot palavat, kun mittarivalot palavat. Etuvalot palavat yksin nolla-asennossa ilman, että mittareissa olisi valoa. Pitkistä ja sumuvaloista on merkkivalot.

      
  • @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

    Toki joo, ja kotonakin on siihen sopiva ikkuna. Tämä oli enemmänkin periaatteellinen mussutus siitä ettei se tieto niistä valojen palamisesta / palamattomuudesta nyt ihan itsestäänselvä ole.

    @Jokeri mitä sinä minulta kysyt, kysy sellaiselta joka on lukenut sen 🙂

      1
  • Jos osaa katsoa mittaristosta tai näyteikkunasta valojen määrän, osaa varmaan pitää katkaisijankin oikeassa asennossa.

    Meillä toisessa autossa ei tarvitse välittää asiasta. Automatiikka hoitaa asian. Toisessa autossa pitää muistaa kääntää ajovalot päälle, jotta takavalot syttyy. Tunnustan, että olen joskus jonkun matkaa ilman takavaloja ajanut ja minä sentään olen aiheesta kiinnostunut. Tosin hyvin harvoin takavalottomuudesta konkreettista riskiä aiheutuu. Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

    Toki joo, ja kotonakin on siihen sopiva ikkuna. Tämä oli enemmänkin periaatteellinen mussutus siitä ettei se tieto niistä valojen palamisesta / palamattomuudesta nyt ihan itsestäänselvä ole.

    @Jokeri mitä sinä minulta kysyt, kysy sellaiselta joka on lukenut sen 🙂

    Sori, en ole kysellyt nyt mitään.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Jos osaa katsoa mittaristosta tai näyteikkunasta valojen määrän, osaa varmaan pitää katkaisijankin oikeassa asennossa.

    Meillä toisessa autossa ei tarvitse välittää asiasta. Automatiikka hoitaa asian. Toisessa autossa pitää muistaa kääntää ajovalot päälle, jotta takavalot syttyy. Tunnustan, että olen joskus jonkun matkaa ilman takavaloja ajanut ja minä sentään olen aiheesta kiinnostunut. Tosin hyvin harvoin takavalottomuudesta konkreettista riskiä aiheutuu. Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

    Itse pidän valot lähes aina Auto-asennossa, mutta joissakin sääolosuhteissa käännän pakkovaloille. Huollossa valot lähes poikkeuksetta käännetään nolla-asentoon, joka usein kestää hetken huomata. En kai vaan opi.

    Takavalottomuutta en minäkään pidä kovin suurena riskitekijänä. Jos edellä menevää ajoneuvoa ei näe, on syy ihan muualla. Erilaisilla keskustelupalstoilla näkee yllättävänkin paljon aivan järjettömiä sanktiovaatimuksia pimeillä perillä ajaville.

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Jos osaa katsoa mittaristosta tai näyteikkunasta valojen määrän, osaa varmaan pitää katkaisijankin oikeassa asennossa.

    Meillä toisessa autossa ei tarvitse välittää asiasta. Automatiikka hoitaa asian. Toisessa autossa pitää muistaa kääntää ajovalot päälle, jotta takavalot syttyy. Tunnustan, että olen joskus jonkun matkaa ilman takavaloja ajanut ja minä sentään olen aiheesta kiinnostunut. Tosin hyvin harvoin takavalottomuudesta konkreettista riskiä aiheutuu. Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

    Itse pidän valot lähes aina Auto-asennossa, mutta joissakin sääolosuhteissa käännän pakkovaloille.

    Minä taas käännän usein auto-asennosta päivävaloasentoon, kun auto itse tykkää laittaa ajovalot päälle liiankin valoisassa ja toisinaan vielä niin että metsän kohdalle mennessä valot syttyvät ja aukealla taas sammuvat. Ärsyttävintä on että ajovalot syttyvät hämärässä autotallissa ja heti ulos ajettua sammuvat. Jos joku ei näe päivänvalossa takavalotonta autoa, niin menköön silmälääkäriin. Huonot sääolot on sitten asia erikseen, silloin tarvitaan takavalot ja toisinaan se sumuvalokin.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

    Toki joo, ja kotonakin on siihen sopiva ikkuna. Tämä oli enemmänkin periaatteellinen mussutus siitä ettei se tieto niistä valojen palamisesta / palamattomuudesta nyt ihan itsestäänselvä ole.

    @Jokeri mitä sinä minulta kysyt, kysy sellaiselta joka on lukenut sen 🙂

    Sori, en ole kysellyt nyt mitään.

    Et niin, olikin @Josef . sori siitä!

      
  • muokattu 22.12.2023 15:51

    @M880 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

    Toki joo, ja kotonakin on siihen sopiva ikkuna. Tämä oli enemmänkin periaatteellinen mussutus siitä ettei se tieto niistä valojen palamisesta / palamattomuudesta nyt ihan itsestäänselvä ole.

    @Jokeri mitä sinä minulta kysyt, kysy sellaiselta joka on lukenut sen 🙂

    Ymmärsin Skodan olevan Sinulle outo kulkine ja ajattelin, että ikkuna lienee helpompi, kuin lähteä kahlaamaan 700 sivuista ohjekirjaa.

    Sen verran on lunta taas tullut, että täytyy ryhtyä Hondamieheksi.

      
  • muokattu 22.12.2023 17:16

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Lisäksi auton starttinappula on puoliksi tarpeeton, jos laittaa käsijarrun päälle ja poistuu autosta, se "sammuu". Näin ollen minulla ei myöskään ole järkevää mahdollisuutta laittaa autoa "käyntiin" ja käydä takana katsomassa palavatko valot.

    Jostain valikkojen syövereistä asia voi toki selvitä, tai autosta poistua jotenkin siten että siinä jää virrat päälle, mutta tosielämän lopputulos on, että en tiedä mitä valoja palaa, jos palaa.

    Sopivalla paikalla oleva riittävän alas ulottuva ikkuna/näyteikkuna auttaa.

    Toki joo, ja kotonakin on siihen sopiva ikkuna. Tämä oli enemmänkin periaatteellinen mussutus siitä ettei se tieto niistä valojen palamisesta / palamattomuudesta nyt ihan itsestäänselvä ole.

    @Jokeri mitä sinä minulta kysyt, kysy sellaiselta joka on lukenut sen 🙂

    Sori, en ole kysellyt nyt mitään.

    Jos tarkistat oman kommenttisi, huomaat, että kysyit. Lyhyt muisti on etu, että älä huolestu.

    Hups, se olikin melkein saman niminen eli Josef.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Jos osaa katsoa mittaristosta tai näyteikkunasta valojen määrän, osaa varmaan pitää katkaisijankin oikeassa asennossa.

    Meillä toisessa autossa ei tarvitse välittää asiasta. Automatiikka hoitaa asian. Toisessa autossa pitää muistaa kääntää ajovalot päälle, jotta takavalot syttyy. Tunnustan, että olen joskus jonkun matkaa ilman takavaloja ajanut ja minä sentään olen aiheesta kiinnostunut. Tosin hyvin harvoin takavalottomuudesta konkreettista riskiä aiheutuu. Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

    Itse pidän valot lähes aina Auto-asennossa, mutta joissakin sääolosuhteissa käännän pakkovaloille. Huollossa valot lähes poikkeuksetta käännetään nolla-asentoon, joka usein kestää hetken huomata. En kai vaan opi.

    Takavalottomuutta en minäkään pidä kovin suurena riskitekijänä. Jos edellä menevää ajoneuvoa ei näe, on syy ihan muualla. Erilaisilla keskustelupalstoilla näkee yllättävänkin paljon aivan järjettömiä sanktiovaatimuksia pimeillä perillä ajaville.

    Jos takavalot ei pala päivävalojen kanssa, voiko siitä saada jonkun sanktion? Auton havaitsemisen kannalta on ihan sama palaako takavalot vai ei silloin, kun päivävalot riittävät edessä.

      
  • @M880 kirjoitti:
    En jaksanut lukea kaikkia tämän ketjun viestejä, mutta muistelen että joku, ehkä @740 GLE , sanoi että mittaristosta/kojelaudasta näkee mitkä valot palavat.

    Hep! _o/

    Automalleilla voi olla erojakin, mutta joitain yhteisiä piirteitä silti löytyy. Lähivalojen merkkivalo on väriltään vihreä. Jos se indikoi lähivalojen olevan päällä silloin on pakko olla valot päällä myös takana. Siniseen kaukovalon merkkivaloon pätee sama vaatimus. Jos kumpikaan näistä ei ole näkyvissä kojetaulussa, sitten sopii epäillä että ajovalot eivät ole päällä. Päivävalojen käytön näkee joissain autoissa mittarivaloista, jolloin valovalikkoa selaamattakin tietää ovatko päivävalot kytkettynä valokatkaisimen A-asennossa vai ei.

    En minä aina näitä itsekään muista, vaan toisinaan tulee tosiaan vilkaistuksi etenkin keväällä ja syksyllä mittaritauluun tarkistaakseni asian tai käsikopelolla kokeilluksi valokytkimen asentoa. Useimmiten tuo jälkimmäinen tulee tosin tehdyksi vaimon uudemmassa autossa, jonka valoautomatiikka matriisiledien kanssa toimii sen verran hyvin että sitä kehtaa käyttääkin. Ja kun automatiikka on päällä, toisinaan tulee ihmetellyksi miksi en saa kaukovaloja päälle auton mielestä kaukovaloille liian hyvin valaistulla alueella.

    Se on sitten omaa luutumistani, että käyn käpäilemässä valokytkimen ensin ja tajuan vasta sitten, että saman infon olisi saanut myös kojetaulun valosymbolin keskellä näkyvästä "A" indikaattorista automaattiasennossa.

    Koitin Skodasta ihan etsimällä etsiä jotain indikaattoria, mutta en löytänyt. Mittaristossa ei ainakaan ole, ja valokatkaisija on nappula jossa on "valojen symboli" ja lukee Auto. Minä en osaa tästä tulkita ovatko takavalot päällä vaiko eivät.

    Päivävalojen päällä olon siis tietää kyllä, mutta se pitää tosiaan selvittää muulla tavoin palavatko takavalot päivävalojen kanssa. Mutta kun tuo on kerran selvitetty, tilanne harvoin muuttuu ihan itsestään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos takavalot ei pala päivävalojen kanssa, voiko siitä saada jonkun sanktion? Auton havaitsemisen kannalta on ihan sama palaako takavalot vai ei silloin, kun päivävalot riittävät edessä.

    Takavalot saavat palaa tai olla palamatta päivävalojen kanssa.

    Tästä on vielä yksi variaatio, eli vanhan Volvon kaksilankaisilla polttimoilla toteutetut huomiovalot, jotka syttyvät ruotsalaiskonfiguraatiossa silloin kun mitään muita valoja ei ole päällä. Niiden kanssa on myös takavalot päällä.

    Joitain vastaantulijoita häiritsevät nuokin, ilmeisesti haluavat varoittaa parkkivaloiksi luulemistaan kirkkaista etunurkista. Siihen kuuluu kuitata hetkeksi parkit päälle (21 W -> 5 W) ja takaisin täysitehoisille päivävaloille vastauksena, että ei ole unohtuneet parkkivalot päälle.

    AitoSuomiAutossa mitään sekaannusta ei voi edes syntyä, koska Suomen poikkeuksellisen valoisa sijainti vaatii autoihin mahdollisuuden ajaa täysin ilman mitään valoja, jonka vuoksi jokaisessa valokatkaisimen asennossa jotain valoja päällä -kytkentä piti vaihtaa turvallisuuden vuoksi myös pimeänä ajamisen mahdollistamiseksi.

    Eli yleensä aina huollosta lähtiessä, kun koko valokatkaisimeen ei tarvinnut koskea kuin kahdesti Vuodessa Volvopäivän tasauksessa. Keväällä huomiovaloille 0-asentoon ja syksyllä pakkovaloasentoon.

    Nykyautoissa pitää sitten olla tiedossa myös valovalikon asetukset eri kulttuureihin, mutta toisaalta niitäkään ei tarvitse asetella kuin kerran uuden käytetyn Suomeen rekisteröityään. Tuolla ulkona liikkuvista Mersuista saattaa tosin joku päätellä, että ihan kaikki eivät ole rymynneet läpi tuontiautonsa valovalikoita?

      
  • Väitän, tarkistamatta asiaa nyt erikseen, että Skodassa ei mittaristossa ole mitään indikaattoria valoille. Tai no, kaukovaloille voi olla, mutta ei muuten.

    Kuskin polven kohdalla on nappula josta valojen asento valitaan, ja siinä on toki vihreä valojen symboli ja teksti "auto", ja nappulaa painelemalla se muuttuu.

    mutta se pitää tosiaan selvittää muulla tavoin palavatko takavalot päivävalojen kanssa.

    Luulin että tämä nimenomaan oli se mistä keskusteltiin?

      
  • Volkkarissa on vihreä valo, olikohan valokatkaisijassa. Mutta miin himmeä, että erottuu kunnolla vasta hämärässä.

    Veikkaan, että Skodassa on sama katkaisija.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Volkkarissa on vihreä valo, olikohan valokatkaisijassa. Mutta miin himmeä, että erottuu kunnolla vasta hämärässä.

    Veikkaan, että Skodassa on sama katkaisija.

    Voi hyvin olla. Ihan tavallinen painonappi. Kohtuullisen hyvin kyllä valaistu, mutta kuskin polven kohdalla, mittaristossa ei ole perinteistä merkkivaloa aiheesta. Kaukovaloille saattaa olla.

      
  • muokattu 23.12.2023 00:10

    @M880 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Volkkarissa on vihreä valo, olikohan valokatkaisijassa. Mutta miin himmeä, että erottuu kunnolla vasta hämärässä.

    Veikkaan, että Skodassa on sama katkaisija.

    mittaristossa ei ole perinteistä merkkivaloa aiheesta. Kaukovaloille saattaa olla.

    Kohtuullisen urbaani ajoympäristö, vuoden pimein päivä kääntyy yöhön, ja kaukovalojen tarve on osoittautunut "saattaa olla merkkivalo" asteelle. 😄
    Noh, voin ikinä Enyaqissa istumatta sanoa että kaukovalojen merkkivalo on sininen. Ja sijaitsee mittaristossa.

      
  • muokattu 23.12.2023 08:38

    @M880 kirjoitti:
    Väitän, tarkistamatta asiaa nyt erikseen, että Skodassa ei mittaristossa ole mitään indikaattoria valoille. Tai no, kaukovaloille voi olla, mutta ei muuten.

    Siinä Škodassa, millä minä ajelen, sininen lampun kuva tarkoittaa pitkiä valoja, sininen lampun kuva A-kirjaimen kanssa tarkoittaa automaattisia pitkiä valoja, valkoinen lampun kuva A-kirjaimen kanssa tarkoittaa automaattisia lyhyitä valoja ja pelkkä valkoinen lampun kuva lyhyitä valoja.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Volkkarissa on vihreä valo, olikohan valokatkaisijassa. Mutta miin himmeä, että erottuu kunnolla vasta hämärässä.

    Veikkaan, että Skodassa on sama katkaisija.

    mittaristossa ei ole perinteistä merkkivaloa aiheesta. Kaukovaloille saattaa olla.

    Kohtuullisen urbaani ajoympäristö, vuoden pimein päivä kääntyy yöhön, ja kaukovalojen tarve on osoittautunut "saattaa olla merkkivalo" asteelle. 😄
    Noh, voin ikinä Enyaqissa istumatta sanoa että kaukovalojen merkkivalo on sininen. Ja sijaitsee mittaristossa.

    No juu, olisin voinut yhtyä tähän vetoon (valon puolesta, ei vastaan) istumatta siinä.

    Olen minä 3kk aikana yhden kerran käyttänyt niitä kaukovaloja 😅

      
  • muokattu 23.12.2023 12:07

    Lainasin aloituksessa Hesarin juttua (joka olisi voinut olla asiana esillä vaikka liikenneradio-ohjelmassakin jne). Siinä toimittaja oli tarttunut aiheeseen siksi, että lukija ihmetteli minkä takia kuljettajat eivät saa takavaloja päälle silloin kun niiden kuuluu olla. Se tarkoittaa pimeää, tai erilaisia keliolosuhteita, joissa ne ovat tarpeen. Sitten on vielä sumuvalokeskustelu, mutta tavallaan erillään, vaikka tykätään nostaa esille samassa yhteydessä.

    Kiitoksia kommenteistanne, mutta kyllä minua tuohon varsinaiseen aiheeseen liittyen hämmentää tällaiset kirjoitukset:

    @Herbert kirjoitti:

    Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

    @koreileva kirjoitti:

    Takavalottomuutta en minäkään pidä kovin suurena riskitekijänä. Jos edellä menevää ajoneuvoa ei näe, on syy ihan muualla

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Jos joku ei näe päivänvalossa takavalotonta autoa, niin menköön silmälääkäriin.

    Aivan kuin ei oltaisi mietitty mitä kysyttiin ja mihin vastattiin? Hesarin jutussa ihmeteltiin sekä pimeässä, että huonossa kelissä puuttuvia takavaloja siis. Ja syyksi väitetään sitä, ettei kuskit tunne oman autonsa valojen käyttäytymistä ja automatiikan toimintaa, varmaan myöskään mittarivaloja ei tunnisteta.

    No sitten jotkut kertovat, että "minä tiedän ja osaan":

    "Itse pidän valot lähes aina Auto-asennossa, mutta joissakin sääolosuhteissa käännän pakkovaloille".... "Huonot sääolot on sitten asia erikseen, silloin tarvitaan takavalot ja toisinaan se sumuvalokin"

    No niinhän se olisi, mutta kun tuollainen ei nähtävästi onnistu kaikilta näillä avustimillakaan, tai pimeällä tai huonoissa sääoloissa. Jos homma olisi siis klaari, niin HS ei kirjoittaisi asiasta, jota lukija ihmetteli (ja vastaavia on eri medioissa ollut).

    Olen itse yrittänyt kerrata sitä, miten on tultu siihen, ettei takavalot sitten pala aina kuin pitäisi. Siihen liittyy aikojen saatossa auton valojen tekniset oletukset ja suunnilleen järjestyksessa
    a) mikään ei pala jollei sytytä ja kun sytytti niin joka nurkkaan - tilanteen mukaan, muttei valtiovallan pakottamana vaan oma-aloitteisesti
    b) ajovalot määrättiin pakollisiksi, mutta vielä piti itse muistaa laittaa ne päälle, joka nurkka syttyi kuitenkin.
    c) valot saatiin syttymään joka nurkkaan kun auton käynnisti, koska olivat pakolliset (automatiikkaa sekin)
    d) energiasäästön takia takavalot määrättiin sammutettavaksi oletuksena, ei saaneet siis olla päällä kuin vasta pimeällä tai keleistä riippuen, joten käynnistyessä vain etuvalot syttyivät ja erikseen takavalot viiksen käännöllä
    e) automatiikka kehitettiin (vaihtelevalla menestyksellä) sytyttämään valot, oletuksena eteen ja pimeällä taaksekin

    Koska edessä palaa aina joku valo, huomio- tai ajovalot, niin hämmennystä herättää juuri takavalojen palamattomuus. Väitän että tarkoittaa käytännössä silloin kun niiden olettaa palavan juuri, eikä jotenkin hassusti ihmeteltynä "kesällä auringonpaisteessa". Eihän silloin oleteta takavalojen edes palavan!

    Takavaloista kommentoidessa näytään haksahtavan siis täysin aiheen vierestä kommentoimiseenkin. Tai sitten syytetään kuskeja tyhmiksi ja osaamattomiksi. Siltikin, vaikka itse kukin varmasti muistaa aikojen alusta, ettei aina muistanut kytkeä valoja, koska pakko. Ja toisinpäin: summeri pärähti oven aukaisussa, kun ei oltu muistettu kääntää viiksestä sammutusta. Nyt eräät muistavat täyrellisen täyrellisesti käyttää valoja oikein ja auttaa automatiikkakin, jos se ei pysy perässä. Ja manuaalit on luettu viiteen kertaan, ymmärretty tosin jo 1. kierroksella. Muuthan ovat vaan svidun typeriä, eikö niin?

    Minun ehdotukseni (kertauksen kertauksena) on, että jos lainsäätäjä on osannut a) pakottaa ajovalot ylipäätään b) pakottaa takavalot pois (energiansäästönä aikaan hehkupolttimot), niin varmaan osaavat myös c) palauttaa takavalot palamaan pakollisena koska LED-valot (energiankulutus minimiä). Kun edessäkin on oltava tuikku, niin kyllä sen saa taaksekin siis.

    Näin vältytään ihmettelystä mikseivät ne pala kun kuuluvat, eikä automatiikkakaan pysy perässä (vielä). Ihmiset nyt selvästi ovat inhimillisiä. Palamattomuus voi joskus johtua jopa unohduksestakin (ei siis sama kuin osaaminen). Joskus niin simppelin kuuloisesta asiasta, kuin "maailman vähiten luetun kirjan" sivuuttamisesta vieraassa autossa. Kyllä Suomen kokoiseenkin maahan mahtuu monenlaista vipeltäjää (ja unohtajaa), joten on variaatioita muitakin. TM-palstalle osuu valiot tietysti, niin takavalojen palaminen silloin kun niiden tulisi palaa, lienee havaittu puutteelliseksi - niillä muilla.

    Jopa minä olen nähnyt sellaisia autoja umpipimeällä, eikä kyse voi olla siitä että minun pitäisi mennä optikolle! Sillä logiikalla käynti riittänee havaitsemaan autot pimeällä vaikka niissä ei palaisi etuvalotkaan? Vai mitä lie viisastelulla sitten haettukaan.

    Joten monimutkaiseen "pulmaan" olisi ihan simppeli, pakotettu ratkaisu saatavilla. Enkä usko että edes Skodassa on mitenkään poikkeavat ratkaisut, vain säännösten mukaiset ja automatiikka toimii/ei toimi, tilanteen mukaan. Joissakin autoissa takavalot saa asetuksista palamaan "aina", mutta sekin pitää ymmärtää ja sitten osata tehdäkin se asetus.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Lainasin aloituksessa Hesarin juttua (joka olisi voinut olla asiana esillä vaikka liikenneradio-ohjelmassakin jne). Siinä toimittaja oli tarttunut aiheeseen siksi, että lukija ihmetteli minkä takia kuljettajat eivät saa takavaloja päälle silloin kun niiden kuuluu olla. Se tarkoittaa pimeää, tai erilaisia keliolosuhteita, joissa ne ovat tarpeen. Sitten on vielä sumuvalokeskustelu, mutta tavallaan erillään, vaikka tykätään nostaa esille samassa yhteydessä.

    Kiitoksia kommenteistanne, mutta kyllä minua tuohon varsinaiseen aiheeseen liittyen hämmentää tällaiset kirjoitukset:

    @Herbert kirjoitti:

    Yleensä moni pahoittaa asiasta mielensä, kun näkee ensin auton ja vasta sitten, että sillä ei ole valoja.

    @koreileva kirjoitti:

    Takavalottomuutta en minäkään pidä kovin suurena riskitekijänä. Jos edellä menevää ajoneuvoa ei näe, on syy ihan muualla

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Jos joku ei näe päivänvalossa takavalotonta autoa, niin menköön silmälääkäriin.

    Aivan kuin ei oltaisi mietitty mitä kysyttiin ja mihin vastattiin? Hesarin jutussa ihmeteltiin sekä pimeässä, että huonossa kelissä puuttuvia takavaloja siis. Ja syyksi väitetään sitä, ettei kuskit tunne oman autonsa valojen käyttäytymistä ja automatiikan toimintaa, varmaan myöskään mittarivaloja ei tunnisteta.

    No sitten jotkut kertovat, että "minä tiedän ja osaan":

    "Itse pidän valot lähes aina Auto-asennossa, mutta joissakin sääolosuhteissa käännän pakkovaloille".... "Huonot sääolot on sitten asia erikseen, silloin tarvitaan takavalot ja toisinaan se sumuvalokin"

    No niinhän se olisi, mutta kun tuollainen ei nähtävästi onnistu kaikilta näillä avustimillakaan, tai pimeällä tai huonoissa sääoloissa. Jos homma olisi siis klaari, niin HS ei kirjoittaisi asiasta, jota lukija ihmetteli (ja vastaavia on eri medioissa ollut).

    Olen itse yrittänyt kerrata sitä, miten on tultu siihen, ettei takavalot sitten pala aina kuin pitäisi. Siihen liittyy aikojen saatossa auton valojen tekniset oletukset ja suunnilleen järjestyksessa
    a) mikään ei pala jollei sytytä ja kun sytytti niin joka nurkkaan - tilanteen mukaan, muttei valtiovallan pakottamana vaan oma-aloitteisesti
    b) ajovalot määrättiin pakollisiksi, mutta vielä piti itse muistaa laittaa ne päälle, joka nurkka syttyi kuitenkin.
    c) valot saatiin syttymään joka nurkkaan kun auton käynnisti, koska olivat pakolliset (automatiikkaa sekin)
    d) energiasäästön takia takavalot määrättiin sammutettavaksi oletuksena, ei saaneet siis olla päällä kuin vasta pimeällä tai keleistä riippuen, joten käynnistyessä vain etuvalot syttyivät ja erikseen takavalot viiksen käännöllä
    e) automatiikka kehitettiin (vaihtelevalla menestyksellä) sytyttämään valot, oletuksena eteen ja pimeällä taaksekin

    Koska edessä palaa aina joku valo, huomio- tai ajovalot, niin hämmennystä herättää juuri takavalojen palamattomuus. Väitän että tarkoittaa käytännössä silloin kun niiden olettaa palavan juuri, eikä jotenkin hassusti ihmeteltynä "kesällä auringonpaisteessa". Eihän silloin oleteta takavalojen edes palavan!

    Takavaloista kommentoidessa näytään haksahtavan siis täysin aiheen vierestä kommentoimiseenkin. Tai sitten syytetään kuskeja tyhmiksi ja osaamattomiksi. Siltikin, vaikka itse kukin varmasti muistaa aikojen alusta, ettei aina muistanut kytkeä valoja, koska pakko. Ja toisinpäin: summeri pärähti oven aukaisussa, kun ei oltu muistettu kääntää viiksestä sammutusta. Nyt eräät muistavat täyrellisen täyrellisesti käyttää valoja oikein ja auttaa automatiikkakin, jos se ei pysy perässä. Ja manuaalit on luettu viiteen kertaan, ymmärretty tosin jo 1. kierroksella. Muuthan ovat vaan svidun typeriä, eikö niin?

    Minun ehdotukseni (kertauksen kertauksena) on, että jos lainsäätäjä on osannut a) pakottaa ajovalot ylipäätään b) pakottaa takavalot pois (energiansäästönä aikaan hehkupolttimot), niin varmaan osaavat myös c) palauttaa takavalot palamaan pakollisena koska LED-valot (energiankulutus minimiä). Kun edessäkin on oltava tuikku, niin kyllä sen saa taaksekin siis.

    Näin vältytään ihmettelystä mikseivät ne pala kun kuuluvat, eikä automatiikkakaan pysy perässä (vielä). Ihmiset nyt selvästi ovat inhimillisiä. Palamattomuus voi joskus johtua jopa unohduksestakin (ei siis sama kuin osaaminen). Joskus niin simppelin kuuloisesta asiasta, kuin "maailman vähiten luetun kirjan" sivuuttamisesta vieraassa autossa. Kyllä Suomen kokoiseenkin maahan mahtuu monenlaista vipeltäjää (ja unohtajaa), joten on variaatioita muitakin. TM-palstalle osuu valiot tietysti, niin takavalojen palaminen silloin kun niiden tulisi palaa, lienee havaittu puutteelliseksi - niillä muilla.

    Jopa minä olen nähnyt sellaisia autoja umpipimeällä, eikä kyse voi olla siitä että minun pitäisi mennä optikolle! Sillä logiikalla käynti riittänee havaitsemaan autot pimeällä vaikka niissä ei palaisi etuvalotkaan? Vai mitä lie viisastelulla sitten haettukaan.

    Joten monimutkaiseen "pulmaan" olisi ihan simppeli, pakotettu ratkaisu saatavilla. Enkä usko että edes Skodassa on mitenkään poikkeavat ratkaisut, vain säännösten mukaiset ja automatiikka toimii/ei toimi, tilanteen mukaan. Joissakin autoissa takavalot saa asetuksista palamaan "aina", mutta sekin pitää ymmärtää ja sitten osata tehdäkin se asetus.

    Minun mielestäni yksinkertaisin ratkaisu on jättää valitukset valittamatta. Samaan suuntaan liikenteessä menevien autojen nopeusero on niin pieni, että aivan varmasti edellä olevan auton havaitsee turvallisen välimatkan päästä olipa takavalot tai ei, jos ympäristön valaistus on riittävä ajamiseen pelkillä päivävaloilla.

    Jos joku väittää näkevänsä autoja kulkevan pimeässä ilman takavaloja, niin tulee mieleen käsitteen "pimeä" tarkoittavan erilaista valaistusolosuhdetta eri ihmisille. Ennen kuin väitteeseen pimeässä ajavista takavalottomista voisi uskoa, pitäisi asiasta tehdä tutkimus. Minä en muista koskaan nähneeni pimeässä ajavaa takavalotonta autoa. Se ei tarkoita, ettenkö olisi sellaista nähnyt vaan, että en ainakaan muista.

      
  • muokattu 23.12.2023 13:43

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en muista koskaan nähneeni pimeässä ajavaa takavalotonta autoa. Se ei tarkoita, ettenkö olisi sellaista nähnyt vaan, että en ainakaan muista.

    En minäkään muista nähneeni, mutta aika usein olen vaihtanut takavalon polttimoita varsinkin tuohon vanhaan Golfiin. Jos hehkulampun polttimoita ei tarkasta ja vaihda välillä, niin sitten auto on jonkun ajan kuluttua takavaloton pimeälläkin, eikä kuski ainakaan ajaessa huomaa asiaa. Joskus aikoinaan olen saanut myös poltettua takavalon sulakkeen kun olen peruuttanut venetraileria järveen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minun mielestäni yksinkertaisin ratkaisu on jättää valitukset valittamatta. Samaan suuntaan liikenteessä menevien autojen nopeusero on niin pieni, että aivan varmasti edellä olevan auton havaitsee turvallisen välimatkan päästä olipa takavalot tai ei, jos ympäristön valaistus on riittävä ajamiseen pelkillä päivävaloilla.

    Jos joku väittää näkevänsä autoja kulkevan pimeässä ilman takavaloja, niin tulee mieleen käsitteen "pimeä" tarkoittavan erilaista valaistusolosuhdetta eri ihmisille. Ennen kuin väitteeseen pimeässä ajavista takavalottomista voisi uskoa, pitäisi asiasta tehdä tutkimus. Minä en muista koskaan nähneeni pimeässä ajavaa takavalotonta autoa. Se ei tarkoita, ettenkö olisi sellaista nähnyt vaan, että en ainakaan muista.

    Entä sumussa? Valoa voi olla paljonkin, mutta ei näkyvyyttä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit