sähköautot

4173 kommenttia
1123124126128129140
  • @GeeTeeJ kirjoitti:
    Ei BMW:kään ole aina osunut napakymppiin ohjaustunnon virittämisessä. Oman F34:n huollon valmistumista odotellessani kävin koeajamassa tuolloin tuoreen G31-koppaisen viitossarjalaisen ja hämmästyin ohjauksen tunnottomuutta, joka aiheutti pientä hakemista pitkässä kaartavassa rampissa. En tiedä oliko autossa mahdollisesti lisävarusteinen muuttuvavälityksinen ohjaus, pyöränkulmat pielessä tai sopimaton rengastus, mutta oudolta se tuntui joka tapauksessa omaan silloiseen Bemariin verrattuna.

    Hyvän ohjaustunnon merkitys valkeni itselleni viimeistään parikymmentä vuotta sitten, kun etsin omaani keskikokoisten tila-autojen joukosta. Corolla Verson koeajolla säädin hetken aikaa sivupeiliä ja suunnatessani katseen jälleen tiehen huomasin auton olevan vaeltamassa kohti reunaviivaa ilman että olisin tuntenut siitä pienintäkään vihjettä näpeissäni. Tuolloin valituksi tuli Focus C-Max.

    Joskus opetettiin, että 10 vaille 2 olisi paras ote ratista. Voi se ollakin, kun kuski on valmiina kääntämään. Mutta kun toinen käsi irtoaa ratista, kääntää toinen käsi turhan helposti suuntaansa. Usein on ote jostain kuuden suunnasta paras, vaikka ajo-opettajan sen kieltääkin. Sieltä voi olla nopea ohjausliike vaikea tehdä, mutta tehostetulla ohjauksella onnistuu, jos ei ehdi yhtään kättä siirtämään.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tiedät kyllä autoista ja tekniikasta, mutta sitä en ymmärrä miksi sorrut niin usein henkilökohtaiseen ivaamiseen. Näin ei toimi kukaan muu tällä palstalla.

    Toivottavasti et ymmärtänyt virkettä "tracktest ei vain ymmärrä idioottimaisuuttaan, mutta minkäs sille voi." henkilökohtaisena ivaamisena. Anteeksipyyntöni siitä, mutta sen oli tarkoitus vain taas kerran valittaa sinun kritiikittömästä BMW-ylistyksestä. Se kääntyy osittain suoranaiseksi valehteluksi, kuten GeeTeeJ kertoo kokemuksestaan. Sinä pidät autostasi, mutta silti mielipiteesi Bemarista ei ole mikään universaali totuus.

    WTF

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Toivottavasti sinäkin voit uudelleen harkittuasi hyväksyä liukkaaksi oletettuun kaarteeseen hidastamisen siten että ajonhallinta ei huomaa mitään?

    Itse en liikenteessä aja koskaan sitten, että auto tarkoituksella siirtyy luiston puolelle. Ennakointi eli tarvitaessa hidastaminen liukkaaseen kaarteeseen on oikea tapa. Se antaa myös ajovakautusjärjestelmälle pelivaraa, täyttä typeryyttyhän se olisi ulosmitata sähköisen suojelusenkelin kyvyt jo ennakolta, Oma autoni on nelivetoinen tyhjäpainoltaan 2,5tn keijukainen, joten rajoitteet on hyvä ymmärtää mutkissa ja liukkaalla eri toten jo ennakolta. Moottorijarrutus automaatiaihteiston ansiosta on sen verran vähäistä ja jatkuvan nelivedon ansiosta jakautuu tasaisesti etu - ja taka-akselin kesken, että sillä ei autossani ole merkitystä. Muutenkin arvostan tältä osin autoa, joka ei ylimääräisiä tälläisessä tapauksessa esitä. Haitat epävakaasta käytöksestä on paljon suuremmat kuin edut, turvallisuus ja mukavuus edellä menee omat valinnat.

    Aktivinen ajaminen (ilman ajonhallintaa) tulee itselleni kyseeseen vain suljetulla alueella esim jääradalla, jolla autoa voi sitten 'pakottaa' mutkiin hyvinkin eri tavalla kuin liikenteessä. Suurta etua/kokemusta tästä ei ole liikenteeseen, koska auton käytös on kuitenkin erilaista ajohallinta aktivoituna. Enemmän haukuuskerrointa jääradan kiertämisessä on takavetoisella vanhan liiton luisupulkalla (bemari, volvo, starlet) :smile:

      2
  • @Late1969 kirjoitti:
    Joskus opetettiin, että 10 vaille 2 olisi paras ote ratista. Voi se ollakin, kun kuski on valmiina kääntämään. Mutta kun toinen käsi irtoaa ratista, kääntää toinen käsi turhan helposti suuntaansa. Usein on ote jostain kuuden suunnasta paras, vaikka ajo-opettajan sen kieltääkin. Sieltä voi olla nopea ohjausliike vaikea tehdä, mutta tehostetulla ohjauksella onnistuu, jos ei ehdi yhtään kättä siirtämään.

    Jep. Kymmentä vaille kaksi on oma otteeni esim. mutkateillä tai huonossa kelissä, mutta muuten ote muodostuu useimmiten sen mukaan miten kyynärpäät saa parhaiten tuettua.

      1
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Joskus opetettiin, että 10 vaille 2 olisi paras ote ratista. Voi se ollakin, kun kuski on valmiina kääntämään. Mutta kun toinen käsi irtoaa ratista, kääntää toinen käsi turhan helposti suuntaansa. Usein on ote jostain kuuden suunnasta paras, vaikka ajo-opettajan sen kieltääkin. Sieltä voi olla nopea ohjausliike vaikea tehdä, mutta tehostetulla ohjauksella onnistuu, jos ei ehdi yhtään kättä siirtämään.

    Jep. Kymmentä vaille kaksi on oma otteeni esim. mutkateillä tai huonossa kelissä, mutta muuten ote muodostuu useimmiten sen mukaan miten kyynärpäät saa parhaiten tuettua.

    Kaikissa ajokoulutuksissa missä viime aikoina olen ollut, opetetaan käsiä pitämään ratilla viisitoista vailla kolme asennossa.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Joskus opetettiin, että 10 vaille 2 olisi paras ote ratista. Voi se ollakin, kun kuski on valmiina kääntämään. Mutta kun toinen käsi irtoaa ratista, kääntää toinen käsi turhan helposti suuntaansa. Usein on ote jostain kuuden suunnasta paras, vaikka ajo-opettajan sen kieltääkin. Sieltä voi olla nopea ohjausliike vaikea tehdä, mutta tehostetulla ohjauksella onnistuu, jos ei ehdi yhtään kättä siirtämään.

    Jep. Kymmentä vaille kaksi on oma otteeni esim. mutkateillä tai huonossa kelissä, mutta muuten ote muodostuu useimmiten sen mukaan miten kyynärpäät saa parhaiten tuettua.

    Kaikissa ajokoulutuksissa missä viime aikoina olen ollut, opetetaan käsiä pitämään ratilla viisitoista vailla kolme asennossa.

    2000-luvun alusta BMW 5-sarjan ratti on tuolle otteelle (varttia vailla kolme) paras mahdollinen, taitaa olla oppineet saman merkin vääntäjiä.

      
  • muokattu 19.02.2024 16:45

    Eikös noiden "muhkuroiden" (jossa näkyy ompeleet) pitäisi olla sitten pois tuosta kohtaa, jollei ole ajateltu just 10-vaille-2 -asentoa?

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c11365ac-15c6-46b9-a5ff-6fdf08b59048#gallery

    Kovin ovat ylhäällä, jos "varttia-vaille-3" olisi otteelle suunniteltu? Siinä asennossa minun otteeni olisi just "puolien" yläpuolella, jossa on kumma monttu.... Onko meillä eri kellotaulu?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Eikös noiden "muhkuroiden" (jossa näkyy ompeleet) pitäisi olla sitten pois tuosta kohtaa, jollei ole ajateltu just 10-vaille-2 -asentoa?

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c11365ac-15c6-46b9-a5ff-6fdf08b59048#gallery

    Kovin ovat ylhäällä, jos "varttia-vaille-3" olisi otteelle suunniteltu? Siinä asennossa minun otteeni olisi just "puolien" yläpuolella, jossa on kumma monttu.... Onko meillä eri kellotaulu?

    Ote tulee ko ratissa niin että peukalo on tuossa kolosessa puolan ja muhkuran välissä. (Muhkuraa ei ole siis tarkoitettu oteen kohdaksi.) Muhkura estää oteen lipsahtamisen, autoahan ohjataa ratista pääasissa työntämällä.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Eikös noiden "muhkuroiden" (jossa näkyy ompeleet) pitäisi olla sitten pois tuosta kohtaa, jollei ole ajateltu just 10-vaille-2 -asentoa?

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c11365ac-15c6-46b9-a5ff-6fdf08b59048#gallery

    Kovin ovat ylhäällä, jos "varttia-vaille-3" olisi otteelle suunniteltu? Siinä asennossa minun otteeni olisi just "puolien" yläpuolella, jossa on kumma monttu.... Onko meillä eri kellotaulu?

    Se "kumma monttu" on just sun peukaloita varten tuossa varttiavaillekolme asennossa.

      4
  • https://www.bmwofcolumbia.com/bmw-5-series-tech-blog/ Eli tuota kuvan mukaista otetta tarkoitatte

      
  • Kumppani näin voit sinäkin löytää oikeat paikat käsillesi, kun koeajat BMW i5 M60 sähköautoa.

      
  • muokattu 19.02.2024 17:11

    Toimittajahan viittoilee ympäriinsä esitellessään autoa.

    Ai kuvittelit että tuo ratin muotoilu on jotenkin uniikkia Bemarille? Juuei ole.

    Onhan omassakin "muhkurat" samassa paikassa ja ihan nopeilla guugletuksilla en löytänyt poikkeamia eri automerkkien välillä. Niinkin simppeli juttu, että olen ollut 10-vaille-2 otteen kuski. Ja sama ote olisi Bemarin ratissakin siis.

    Täytyypä tänään testailla varttia-vaille-3 -otetta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Toimittajahan viittoilee ympäriinsä esitellessään autoa.

    Ai kuvittelit että tuo ratin muotoilu on jotenkin uniikkia Bemarille? Juuei ole.

    Onhan omassakin "muhkurat" samassa paikassa ja ihan nopeilla guugletuksilla en löytänyt poikkeamia eri automerkkien välillä. Niinkin simppeli juttu, että olen ollut 10-vaille-2 otteen kuski. Ja sama ote olisi Bemarin ratissakin siis.

    Täytyypä tänään testailla varttia-vaille-3 -otetta.

    Kuten sanoin, olen ajanut varttia vaille kolme otteella 2000-luvun alusta lähtien ja hyvin toimii.

      2
  • No en malttanut olla mainitsematta etten koskaan ole edes miettinyt käsienpaikkaa ajaessa, kai ne on ollut oikeassa paikassa kun näinkin pitkälle olen päässyt.
    Taidan usein ajaa yhdellä kädellä, ja toinen käsi kyynärnojassa??

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Täytyypä tänään testailla varttia-vaille-3 -otetta.

    Paremmin yltää myös niihin rattiflipuihin, jos sellaisia on ja haluaa käyttää.

      3
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Sitä en ole vielä kokeillut että jos ajonvakautuksen poistaa kokonaan ja käyttää B-asentoa niin käyttäytyykö järjestelmä eri lailla (pitää kokeilla - voi toki olla ettei salli edes tuota yhden polkimen ajoa mikäli ajonvakautus on kokonaan poistettu).

    Nyt on kokeiltu, eikä onnistu perän lukitseminen edes "DCS Off" asetuksella. B-asento pystyy päällä vaikka suojelusenkelit on kytketty pois. Toisaalta olisi omasta mielestä parempi, jos perän saisi irti myös nopealla voimapedaalin nostolla varsinkin jos ajonvakautukset on kytketty pois. Nopea nosto ikäänkuin simuloisi käsijarrua, joka mahdollistaisi jyrkemmän kääntösäteen "hairpinneissä".

      1
  • muokattu 19.02.2024 19:15

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Sitä en ole vielä kokeillut että jos ajonvakautuksen poistaa kokonaan ja käyttää B-asentoa niin käyttäytyykö järjestelmä eri lailla (pitää kokeilla - voi toki olla ettei salli edes tuota yhden polkimen ajoa mikäli ajonvakautus on kokonaan poistettu).

    Nyt on kokeiltu, eikä onnistu perän lukitseminen edes "DCS Off" asetuksella. B-asento pystyy päällä vaikka suojelusenkelit on kytketty pois. Toisaalta olisi omasta mielestä parempi, jos perän saisi irti myös nopealla voimapedaalin nostolla varsinkin jos ajonvakautukset on kytketty pois. Nopea nosto ikäänkuin simuloisi käsijarrua, joka mahdollistaisi jyrkemmän kääntösäteen "hairpinneissä".

    Ei tuo muuta tarkoita että softainssi on tehnyt työnsä hyvin ja osaamista on. Regenerointiin on ohjelmoitu luutavasti nousuramppi, jossa tilannetta 'haistellaan', ja momenttirajoitus saatavan tiedon perusteella, joten regenerointi toimii kitkarajan oikealla puolella. Sähkömoottoria pystyy helposti säätämään monta kertaa yhden kierroksen aikana halutessaan. Mikä auto on kyseessä?

      1
  • Varttia vaille kolme on myös Yoken kanssa käsien asento. Kymmentä vaille kaksi olisi aika hankala🙂

      3
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Joo, ymmärsin. Mutta kun kollegasi lukee nämä kommentit, niin mitä hän mahtaa ajatella? Kohteliaisuus on hyvä asia, mutta kaksinaamainen ei saisi olla. Eli kaikki mitä puhutaan Fabianissa, jää Fabianiin. Niin sen pitäisi mennä.

    Mitäs kaksinaamaisuutta se on, että epäilee oven sensorin olevan jäässä kun ei tule varoitusta, saatoihan se oikeasti ollakin, muuta en koko asiaan virkannut, joten olipa luottamuksellista hyvää päivää kirversvartta tarinaa. Käyt musta hieman herkällä näissä autoasioissa. Auto on vaan metalleja, muovia, mumia jne, ei näillä ole sielua......tai no ehkä italialasila autoilla on :wink:

    Ei ole hyvien tapojen mukaista naureskella kaverin autolle selän takana. Vaikka tässä tapauksessa se ei ehkä jää selän takana naureskeluksi, jos kollegasi sattuu lukemaan tätä palstaa. Pointtihan sinulla oli jutussasi, että kollegan autossa ei äänien perusteella huomannut, oliko ovi auki vai kiinni, etkä kehdannut asiaa kollegalle mainita, mutta täällä sitten kehtasit.

      
  • muokattu 19.02.2024 21:26

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei ole hyvien tapojen mukaista naureskella kaverin autolle selän takana. Vaikka tässä tapauksessa se ei ehkä jää selän takana naureskeluksi, jos kollegasi sattuu lukemaan tätä palstaa. Pointtihan sinulla oli jutussasi, että kollegan autossa ei äänien perusteella huomannut, oliko ovi auki vai kiinni, etkä kehdannut asiaa kollegalle mainita, mutta täällä sitten kehtasit.

    :neutral: sinä se et hevillä lopeta jankaamista olipa aihe mikä tahansa.

    Keksit vain lisää yhä absurdimpia juttua. Tämä on sähköautot keskustelu ja autoista mitään tietämättömän kollegani tiivistys 'nää autojen sähköjutut on täyttä skeidaa talvella' hymyilyttää kyllä vieläkin. Pätee moneen uudehkoon sähköautoonkin tänä talvena 12V akun hyydyttyä. Tämä oli tuon tarina pointti rautalangasta väänettynä. Vanhan skodan meluatasolle en ole naureskellut hetkeäkään, eipä siinä mitään huvittavaa ole, se on mitä on.

      2
  • @Tiko kirjoitti:
    Mikä auto on kyseessä?

    i4 eDrive40

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Niin, minulle riittää, että olen itse autooni tyytyväinen enkä ulkoista omaa kokemusta toisille. Siis sinä saat olla ihan vapaasti tyytyväinen omaan käsitykseesi hyvästä ohjaustunnosta. Kaveritko sinulle kertoivat millainen hyvän ohjaustunnon tulee olla?

    Mistä mättää kun testaajat ei saa tuoda kokemuksiaan julki, ja sinulta kärähtää hihat.
    He ajavat vertailussa useita merkkejä vuorotellen ristiin vaihtaen, ja siltä pohjalta arvostelu kirjoitetaan

    Tämä on aika klassinen juttu, oman auton ohjaukseen, jousitukseen, melutasoon jopa heikkoihin valoihin tottuu. Jos ei muilla autoilla aja tai matkusta niin kaikkihan on omasta mielestä aivan hyvin/erinomasiesti omassa kulkineessa, olipa sitten ominaisuus suhteessa muihin erilainen.
    Mulle kävi tämän tiimoilta hassusti, kun olin kollegan Fabian kyydissä lounaalle menossa. Hänen kiihdyttäessä isolle tielle avasin oven vauhdissa ja vetäsin sen takas kiinni. Ihmetykseni oli, kun mikään ei muuttunut, meno kuullosti edelleen siltä että ovi on auki. No en kehdannut sanoa sen enempiä, kollega totesi että eipä hänkään huomannut avoimmen oven merkkivaloa. Totesin pokkana, että oven sensori jäätynyt varmaan pohjaan, johon kollega nää autojen sähköjutut on täyttä skeidaa talvella :smiley:

    Kyllä minä tulkitsen, että naureskelet kollegan autolle tuossa. Ja vähän kollegallesikin avoimen oven merkkivalon ilmiöstä. Ei ole tarkoitus jankata, mutta sinä tässä yrität luistella asiassa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Kyllä minä tulkitsen,

    :neutral: :neutral:

      
  • Nämä kaksi automallia myyvät nyt käytettynä kuin häkä – tässä syy
    Kummassakin mainitussa mallissa akkutakuut ovat useimmiten vielä voimassa.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010224430.html

      
  • Sähköauto latoo pöytään hurjat luvut: 320 kW pikalataus ja 678 km toimintamatka

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a27c958-5f96-4286-b8b4-2e0435a4f554

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Sähköauto latoo pöytään hurjat luvut: 320 kW pikalataus ja 678 km toimintamatka

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a27c958-5f96-4286-b8b4-2e0435a4f554

    "Ehkä vieläkin vaikuttavampaa on pikalatausteho, joka yltää nyt korkeimmillaan 320 kilowattiin. Lisäksi yli 300 kilowatin latausteho on mahdollinen 5 minuutin ajan, eli kyse ei ole vain hetkellisestä piikistä."

    Vajaalla teholla voi ladata 5 min, täydellä lyhyemmän aikaa. Mikähän olisi hetkellinen piikki, sekunteja?

      
  • Tässä viimeisessä keskustelussa nousi esiin liukkaan kelin tunnistaminen liikkeelle lähtiessä, liukkauden testaus voidaan tehdä jo ensi metreillä ennen kuin ollaan pääteillä. Liukkautta voi testata jarruttamalla tai kaasulla vaarantamatta muita liikkujia, näillä toimillaa liukkaus on helppo havaita. HR kertoi ettei ole vielä tänä talvena ajanut jäisellä tiellä, eikä näin ollen ole havainnut regeneroinnin vaikutuksia omassa ajossaan. Nopeuden sovittaminen vallitseviin ajo-olosuhteisiin korostuu aina talvella. Ensi lumi yllätti autoilijat, on usein kuultu lausahdus. Tähän voidaan yhtä hyvin lisätä keskellä talvea lausahdus jäinen tie yllätti autoilijat. Sähköauton omistajat ovat tämän talven kovilla pakkasilla havainneet toimintamatkan lyhentymisen jopa puoleen luvatusta. Sähköautoiluun talvisessa säässä ja erityisesti jäisellä tiellä voidaan lisätä ominaisuus joka voi yllättää kuljettajan. Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan nopeasti kaasulta. Ilmiössä on kyse regeneroinnista eli jarrutusenergian talteenotosta. Ominaisuus tarkoittaa sitä, että sähköauto voi äkillisessä kaasun nostossa jäisellä tiellä heittää auton poikittain. Liukkailla keleillä jarrutusenergian talteenottoa kannattaa keventää tai kytkeä kokonaan pois päältä, jos se on mahdollista. On erityisen tärkeää keskustella eri asioista, koska liukkaus yllättää kuljettajat joka ikinen talvi.

      
  • muokattu 20.02.2024 13:22

    @tracktest kirjoitti:
    Liukkailla keleillä jarrutusenergian talteenottoa kannattaa keventää tai kytkeä kokonaan pois päältä, jos se on mahdollista.

    Eikös nuo kaikki kuitenkin regeneroi sikana kun painetaan jarrupoljinta? Ei kai sitä voi kytkeä pois päältä? Ja miksi pitäisikään? Itseäni ei ainakaan haittaa pätkääkään että oma auto jarruttaa pelkillä takarenkailla kevyissä jarrutuksissa - aina se kuitenkin osaa vähentää regenerointia salamannopeasti jos pito ei meinaa riittää. Ilman jarrun painamista se taas regeneroi niin kevyesti ettei maailmassa ole niin liukasta jäätä että pyörät pyrkisivät luistamaan (Paitsi että vakkarilla ajettaessa se voi regeneroida niin paljoin kun kykenee pitääkseen nopeuden alamäissä vakiona mutta uskon "ABS":n toimivan silloinkin, ei vain ole tullut sellaista tilannetta vastaan että vakkarin olisi pitänyt regeneroida niin ettei pito riitä).

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Olen itse havainnut saman ja ihmetellyt miten heikosti Mersun palautus toimi, BMW:ssä asia on ollut aina kunnossa.

    Havaintosi on täysin oikea ja jokaisen koeajamani Bemarin ohjaus antaa kuljettajalle tarkemman palautteen kuin yksikään Mersu, jolla olen ajanut. Sitten tulee vielä Citikkakuski, joka haukkuu molemmat aivan aiheestakin vakauden puutteesta.

    Paras vain valita itselle mieleisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit