Herätti ihmetystä ja kummastusta talviautovertailussa BMW:n voitto.
Jos 15 asteen pakkasessa pysähdyksen aikana jarrut jäätyy niin että liikkelle ei pääse kuin repimällä toisella autolla jarrut irti niin sehän tarkoittaa että auto on tällöin kelvoton talviautoksi !?
Juuri näin ja eräässä toisessa oven lukot reistaili
Onkohan ajettu kunnolla hangessa ennen pysäköintiä ja sulamisvesi sitten jäätynyt. Jos normiajossa kertyy lunta jarruihin ja tekee jäätymisen niin vanteiden suunnittelu mennyt pieleen.
Jos hankalalukuisesta apista luin oikein, Bemarin takaluukkukin jäätyy.
Syvästi pettyneet nollaavat talviautovertailun tuloksia, näinhän se menee. Umpihankeen ajettu auto lämpimin jarruin sulattaa lumen ja jään. 15 asteen pakkanen pitää huolen siitä, että jarrut voi tosiaan jäätyä. Normaalia talviautoilua, jäätyneille lukoille löytyy avuksi lukkosula. Tuntuu siltä, että osa on unohtanut talveen liittyvät valmistelut ja sen mitä talvi vaatii noin yleensä.
Lukkosula? Jaa-a, olisikohan joku vuosituhannen vaihteen auto, johon olisin viimeksi lukkosulaa käyttänyt. Ei meillä ainakaan pitkiin aikoihin ole kyseinen aine kuulunut normaaliin talviautoiluun.
Oletinkin jonkun tarttuvan tähän, lukkosula on hätävara. Lukkojen voitelu on toimivin ratkaisu. Ase tai lukko-öljy on valistuneiden valinta näihin ongelmiin. Lukkosula auttaa vain jäätyneen lukon sulattamiseen.
Mistä kohtaa ajattelit bemarin lukkoja voidella? Ei taida autossa perinteisiä lukkopesiä edes olla...
Oma kokemukseni on se etten ole lukkosulaa koskaan tarvinnut, koska olen pitänyt lukot hyvin voideltuna ympäri vuoden. Viisastelevalle koreilevalle voisin sanoa, jos ei ole avaimenreikää ongelma on silti olemassa.
Eipä ole tarvinnut asian kanssa pähkäillä, koska keskuslukitus on aina toiminut moitteettomasti. Oikeastaan en ole asian kanssa joutunut ongelmiin, enkä ole asiaa miettinyt. BMW 5-sarjan E60/61 oli viimeinen missä oli kuljettajan ovessa ja takaluukussa avaimenreikä. Uudemmissa malleissa ei enää avaimenreikiä ollut. Muiden automerkkien osalta ei ole tarkempia havaintoja eikä tietoja.
Samaa ihmettelin kun luin Mersun arvostelun, jossa ei ollut mitään vastaavaa ongelmaa, mutta silti sijoitettu toiseksi. Kyllä näiden ei mitattavienkin ongelmien pitäisi vaikuttaa loppuarvosteluun.
Siis eikös nuo Mersu ja BMW päätyneet tasapisteisiin ja loppuavostelussa olivat aakkosjärjestyksessä (?) - vai mitä tarkoitat tuolla että oli sijoitettu toiseksi.
Voithan sinä ajatella näin miten asian esität, testaajat tulivat tähän päätelmään joten siihen on tyytyminen. Kaikkien talviautovertailujen jälkeen alkaa sama valitus vääristä tuloksista, tässähän ei ole mitään uutta.
Saatan yhdistää sinun toiseen nimimerkkiin, mutta etkö aikaisemmissa koeajoissa ole kyseenalaistanut tm toimittajien ammattitaidon.
En ole kyseenalaistanut autotoimittajien ammattitaitoa. Makuasioiden merkitys korostuu autojen ollessa tasaväkisiä, eikä tämä liity testeihin eikä vertailuihin. Makuasiat ovat omien valintojen ja käyttötarkoituksen yhdistelmä.
Eipä ole tullut lukkopesää käytettyä sitten -80-luvun Corollan, jossa ei vielä lukot auenneet "kauko-ohjauksella". Siinäkin tosin lukot pomppasivat auki joka ovesta kerralla.
Avaimenreiän ongelma taitaa olla se, että toimiiko se kun sitä ensimmäisen kerran tarvitsee kenties vuosikymmenten käyttämättömyyden jälkeen. Joskus olen hiihtolenkillä kylmettänyt avaimen niin että olen joutunut sitä lämmittämään hetken kädessä että olen päässyt auton sisään, muttei sentään ole tarvinnut lukkopesää kokeilla.
Kuten sanoin BMW 5-sarja E60/61 oli viimeinen auto jossa oli kuljettajan ovessa ja takaluukussa avaimenreikä. Keskuslukitus oli kaikissa ajamissani 5-sarjan autoissa jo 80-luvulla. Ihmeellinen vääntö alkoi tästäkin aiheesta, mutta näinhän se tuppaa menemään.
BMW E28 taisi olla avaimesta käännettävällä keskuslukolla ja BMW E34 napista/avaimella toimivalla keskuslukolla.
Onkohan Bemari tullut vanhaksi, kun jopa pappa-autojen arkkityyppinä epämääräisenä ajettavana tunnettu E-sarjalainenkin voittaa BMW:n sen omalla alueellaan ajettavuudessa?
Kilpailijaa ivannut vanha nokkela "Freude am fahren kommt auch mit Stern" -mainos (jonka kuva-aiheessa Mercedes Actros vetää kuljetuslavetilla uusia Bemareita ensimmäisille omistajilleen) kääntyy päinvastaiseksi, kun nykyään "Freude am fahren kommt nur mit Stern".
Vaikka auto saisi paljon pisteitä muista ominaisuuksista, se pitäisi kuitenkin tiputtaa kisasta, jos auto ei ole kaikin osin vielä tällä vuosituhannella. Silloin ei ole merkillä väliä, jonkinlaiset perusvaatimukset pitää auton täyttää. Autoja ei ole tarvinnut valmistella talveen enää tällä vuosituhannella muuta kuin vuodenajan renkaat alle ja lumiharja esiin. Talviajokaan ei poikkea kesäajosta muuta kuin kelin puolesta, -20 asteeseen kaikki pysyy ihan normaalina, ainakin vähän halvemmissa autoissa.
Jos auto jäätyy parkkikselle vartissa niin siinä ei paljon hiukan parempi valokuvio tai perseenlämmitin lohduta. Voi ketuttaa melkoisesti "vuoden talviautoilijaa" siinä vaiheessa.
Näin ollen Tekniikan Maailman talviautovertailut ovat tulleet tiensä päähän. Toisinajattelijoita löytyy varmasti huomattava määrä. Tuolla poikkeavalla asenteella jota kuvaat on varmasti hauskaa kesät talvet. Suurin osa nauttii kesästä pelkkien harrastusten takia ja liittyy siihen paljon muutakin mukavaa.
Arvoa pännii oikein kunnolla. Auttaisiko rapeat ranskalaiset.
Pappa-autot ei vedä vertoja ajettavuudessa eikä missään muussakaan sporttiselle verrokille. Tähän tulokseen tulleet ovat itse liian vanhoja arvioimaan autoja keskenään. Nämä eivät ole uskonasioita ne pitää itse kokea.
Näyttää olevan BMW:n onelma. Minulla on 2019 mallinen 3-sarjalainen. Siinä jäätyvät jarrut miltei päivittäin lumipölystä. Aikaisemmissa BMW-malleissani ei moisia murheita ole ollut. Lisäksi takajarrulevyt ja -palat kuluvat vauhdikkaasti.
En ole löytänyt testin jutuista mainintaa että BMW olisi tarvinnut hinausta jäätyneistä jarruista johtuen? Vai onko jäänyt jotain huomaamatta?
Talvella omasta autosta saattaa tietyissä olosuhteissa takajarrut jämähtää jäähän, mutta kyllä ne omin voimin auki saa nytkäytettyä.
Mitä tulee takaluukun jäätymikseen, siinäkin viivat on vedetty melko suoriksi liittyen lukkoihin. Tekstin mukaan takalasilta valuva vesi voi jäätyä tiivisteeseen ja luukun vesiuraan estäen kiinni menemisen.
Jaa niin, unohdin. Etuvedoilla ei tosiaan kiilloteta teitä talvella kuten takavedoilla. Joku voi sanoa, että etuvedolla on kiva ajella, kun vetopito ei ole koko ajan hukassa. Mutta noinhan se on, ei talvella ole yhtään kivampi ajaa kuin kesällä.
Mutta tosiaanko osa ihmisistä haluaa, että talviautoilu on tappelua jäätyvien osien kanssa? Itse olen ollut tyytyväinen, että autoon pääsee valitusta ovesta ilman taikatemppuja, ei tarvitse kulkea siitä joka sattuu aukeamaan. Ajoon lähtiessä saavat kaikki pyörätkin pyöriä. Ja kun autosta poistuu, on ihan kiva ettei tarvitse muistaa olla vetämättä käsijarrua päälle ja oven saa lukkoonkin.
Monestakos rapeasta ranskalaisesta on kokemusta vai kuulitko essolla? Pari viikkoa sitten joku tracktest vaati laatua kirjoituksille.
Älä nyt sekoa, tarkoitin sitä mitä sanoin. Bon Appétit. Ranskaksi hyvää ruokahalua.
Olet parantumaton tapaus. Mene nyt hyvä ihminen ulos tuulettaan päätäsi. Olet ollut täällä yhtä soittoa aamusta saakka.
Vieläkö sakemannit tekee saippuan j.....sta
Kertooko nämä ilkkujat talviautovertailun jatkoksi omia juttujaan. Onhan tuo tarinointi melko sekopäistä, kuten tämä viimeisin antaa osoittaa (lukija23054).