@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Niin luulisi, mutta Ford on selvästikin antamassa periksi henkilöautotuotannosta. Onko Yhdysvalloissa enää jäljellä muita kuin Mustang ja F-x50 pick-upit?
Samoin sähköauton pohjalevy ja voimalinja ostettiin VAG:lta, joka oli tietenkin valmis myymään vanhan versionsa nyt kun VW ja Skoda päivitysversiot on jo julkistettu.
Sääli. Ennen Ford teki autoja joita oli kiva ajaa. Ford ehti myös pelastaa Volvon ja Jaguarin. Nyt on viimeiset hetket rakentaa tuotekehitysosasto tai yksi itsestäänliikkuvan automobiilin luojista on vaarassa kääntyä kuoleman laaksoon.
Henkilöautotuotannosta siltä osin kun puhutaan Mondeoista ja Focuksista, mutta SUV:t jäävät edelleen mallistoon, eli meikäläisittäin henkilöautoja myydään kyllä jatkossakin.
Volkkari on kaupitellut MEB-rakennettaan muille (ainakin melkein) alusta saakka, joten en usko että tässä on kyse vanhan dumppaamisesta.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Niin luulisi, mutta Ford on selvästikin antamassa periksi henkilöautotuotannosta. Onko Yhdysvalloissa enää jäljellä muita kuin Mustang ja F-x50 pick-upit?
Samoin sähköauton pohjalevy ja voimalinja ostettiin VAG:lta, joka oli tietenkin valmis myymään vanhan versionsa nyt kun VW ja Skoda päivitysversiot on jo julkistettu.
Sääli. Ennen Ford teki autoja joita oli kiva ajaa. Ford ehti myös pelastaa Volvon ja Jaguarin. Nyt on viimeiset hetket rakentaa tuotekehitysosasto tai yksi itsestäänliikkuvan automobiilin luojista on vaarassa kääntyä kuoleman laaksoon.
Henkilöautotuotannosta siltä osin kun puhutaan Mondeoista ja Focuksista, mutta SUV:t jäävät edelleen mallistoon, eli meikäläisittäin henkilöautoja myydään kyllä jatkossakin.
Volkkari on kaupitellut MEB-rakennettaan muille (ainakin melkein) alusta saakka, joten en usko että tässä on kyse vanhan dumppaamisesta.
Siinä saattoi olla kyse uuden dumppaamisesta. Ensimmäinen sähköalusta ei varmaan vuosikymmeniä kestä, joten suuret kehityskulut pitää saada nopeasti pois. Melko perinteisiä sähköautot ovat, vaikka tekniikka on vaihtunut kokonaan. Tilaratkaisut eivät ole muuttuneet, mahtavatko muuttua ns. koskaan.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ja avolavapuolella Ford Ranger / VW Amarok (viimeisin versio). Yhteistyöllä on jo pitkät perinteet, kun ensimmäisen sukupolven Ford Galaxy ja VW Sharan olivat sisarmalleja.
@HybridRules kirjoitti:
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
Ei tuossa näy MIniäkään. Vai eikö sitä ole myyty riittävästi?
Merkkitilasto löytyy googlella 2 sekunnissa.
Mini BMW Groupin luvuissa ja ensimmäisellä kvartterilla sähkö-miniä rekisteröitiin 11kpl. Ovat oletettavasti vanhaa mallia, uuden mallin myynti alkoi vuoden vaihteessa ja ensimmäiset autot tulee piakkoin. Myös toinen sähkö-Mini sukupolvi (kaksi mallia) on kuorien alla tekniikaltaan sama auto kuin sähkö-bemari (iX1), esimmäinen sukupolvi sama kuin i3.
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
@HybridRules kirjoitti:
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
Explorer polttiksena, tai meilläkin myynnissä olleena lataushybridinä, on paljon suurempi ja hinnaltaankin tuplasti kalliimpi. En ymmärrä miksi täyssähköistä uutuutta ei voitu nimetä joksikin muuksi. Sähkö-Explorer on pohjimmiltaan VW ID.4.
@HybridRules kirjoitti:
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
Explorer polttiksena, tai meilläkin myynnissä olleena lataushybridinä, on paljon suurempi ja hinnaltaankin tuplasti kalliimpi. En ymmärrä miksi täyssähköistä uutuutta ei voitu nimetä joksikin muuksi. Sähkö-Explorer on pohjimmiltaan VW ID.4.
Olisi mielenkiintoista tietää. Samanlainen juttu Mustangin kanssa. Olen ajanut polttis-Mustangia muutamana päivänä työreissulla, kun vuokraamo tarjosi sellaisen varauksesta poiketen. Sähkö-Mustang on ihan toisen tyyppinen auto muutenkin kuin voimalinjaltaan. Ford Lightning on sentään kaimansa F150 mukaiset odotukset lunastava.
@HybridRules kirjoitti:
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
Ennen se ei ollut niin iso. Se, kuten niin moni muukin, on kasvanut vuosien kuluessa, mistä pahin esimerkki on BMW:n Mini. Kutistuminen on vain tervettä paluuta vanhaan. Mitähän jos Ministä tulisi yhtäkkiä taas mini, mitä sanottaisiin.
@HybridRules kirjoitti:
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
Ennen se ei ollut niin iso. Se, kuten niin moni muukin, on kasvanut vuosien kuluessa, mistä pahin esimerkki on BMW:n Mini. Kutistuminen on vain tervettä paluuta vanhaan. Mitähän jos Ministä tulisi yhtäkkiä taas mini, mitä sanottaisiin.
Jotta asia ei olisi noin yksinkertainen, niin USAn markkinoilla on edelleen isompi malli.
Surkeat sähköautot: https://www.is.fi/autot/art-2000010346005.html tai latauslaitteet. Kumma, ettei latauslaitteisiin ole vaadittu toimivaa tehoelektroniikkaa tai kompensointia. Voisi rakentaa laitteeseen sisään tai laittaa erillisen AHF:n (Active Harmonic Filter), joita vaikka Suomessakin valmistetaan.
@Kumppani kirjoitti:
Mites on kausirenkaiden vaihto sujunut S-autoissanne? Ei ole akkuja saatu rikki missään?
Vain yhdestä nurkasta tunkilla nostamalla sellainen on mahdollista - ainakin joissakin autoissa, sanovat.
Onko öljypohjia puhjennut polttiksissa?
Jos ei nurkka kerrallaan saa nostettua, kannattaa katsoa tunkin arvot tarkkaan. Tajuttoman painava Bahco voi riittää, jos joutuu puoli kerrallaan nostamaan. Kepoisella Biltemalla voi jo varressa tuntua, ettei kannata edes yrittää yhtä kulmaakaan.
Jos ei nurkka kerrallaan saa nostettua, kannattaa katsoa tunkin arvot tarkkaan
No kerrataan sitten, kun asia on ilmeisen uusi sinulle (vaikka olen tästä aiemminkin kysellyt kyllä palstalla).
Minulle on autoni huoltoliikkeessä huoltoneuvoja kertonut - kun keskustelimme niitä näitä hetken siinä odotellessamme - että sähköautoissa (sitä se S-auto tarkoitti) on saatu akut/akkuja vääntymään renkaanvaihdossa, kun on nostettu vain yhdestä nurkasta. On siis renkaanvaihto tullut jossakin kalliiksi, kun katsastuksessa on tullut hylsy vääntymisen takia.
Minun puolestani saa kyllä vahvistaa tai todistaa vääräksi, älkää siis ampuko viestintuojaa.
Jos ei nurkka kerrallaan saa nostettua, kannattaa katsoa tunkin arvot tarkkaan
No kerrataan sitten, kun asia on ilmeisen uusi sinulle (vaikka olen tästä aiemminkin kysellyt).
Minulle on autoni huoltoliikkeessä huoltoneuvoja kertonut - kun keskustelimme niitä näitä hetken siinä odotellessamme - että sähköautoissa on saatu akut/akkuja vääntymään renkaanvaihdossa, kun on nostettu vain yhdestä nurkasta. On siis renkaanvaihto tullut jossakin kalliiksi, kun katsastuksessa on tullut hylsy sen/niiden takia.
Jos nostaa väärästä kohtaa, hajoaa polttiskin.
Tuo vääntymisjuttu on hankala arkiajossa. Jos ajaa yhden pyörän korkealle reunakivelle, akku hajoaa jos jousitus on jäykkä? Ei auto ole niin vääntölöysä, että yhdestä kulmasta nostamalla sitä mutkalle saisi. Katsastuksessa ei taida edes olla laseria, jolla akun suoruus tarkistettaisiin, ei se sentään ole tainnut rypylle mennä. Lommoja ja muita paikallisia vaurioita katselevat.
Katsastuksessa ei taida edes olla laseria, jolla akun suoruus tarkistettaisiin, ei se sentään ole tainnut rypylle mennä. Lommoja ja muita paikallisia vaurioita katselevat
Paikallinen vaurio se on se (näkyvä) vääntymäkin. Jos niitä nyt huoltoneuvojan väitteen mukaisesti on tullut jollakin tavalla väärin tehdyn renkaanvaihdon yhteydessä.
Vaikka hänkin kertoi sen toisen käden tietona, niin ehkä noissa piireissä liikkuu tieto kuitenkin.
Tämän vuoden jutuksi hieman hämmentävä kappale artikkelin loppuosassa:
"Even though the number of electric cars has rapidly risen in the past three years, the International Energy Agency predicts that only 14% of vehicles will be electric by 2022. Furthermore, this figure is anticipated to increase by another 4% by the end of 2023."
Henkilöautotuotannosta siltä osin kun puhutaan Mondeoista ja Focuksista, mutta SUV:t jäävät edelleen mallistoon, eli meikäläisittäin henkilöautoja myydään kyllä jatkossakin.
Volkkari on kaupitellut MEB-rakennettaan muille (ainakin melkein) alusta saakka, joten en usko että tässä on kyse vanhan dumppaamisesta.
Siinä saattoi olla kyse uuden dumppaamisesta. Ensimmäinen sähköalusta ei varmaan vuosikymmeniä kestä, joten suuret kehityskulut pitää saada nopeasti pois. Melko perinteisiä sähköautot ovat, vaikka tekniikka on vaihtunut kokonaan. Tilaratkaisut eivät ole muuttuneet, mahtavatko muuttua ns. koskaan.
Ja avolavapuolella Ford Ranger / VW Amarok (viimeisin versio). Yhteistyöllä on jo pitkät perinteet, kun ensimmäisen sukupolven Ford Galaxy ja VW Sharan olivat sisarmalleja.
Merkkitilasto löytyy googlella 2 sekunnissa.
Mini BMW Groupin luvuissa ja ensimmäisellä kvartterilla sähkö-miniä rekisteröitiin 11kpl. Ovat oletettavasti vanhaa mallia, uuden mallin myynti alkoi vuoden vaihteessa ja ensimmäiset autot tulee piakkoin. Myös toinen sähkö-Mini sukupolvi (kaksi mallia) on kuorien alla tekniikaltaan sama auto kuin sähkö-bemari (iX1), esimmäinen sukupolvi sama kuin i3.
Ennen vanhaan tuollaisella myynnillä automyyja olisi kuitannut 1000 vuoden vuosipalkan.
Talous|
Sähköautot
Kiinalaisen kännykkäfirman sähköauto revittiin käsistä: lähes satatuhatta tilausta tunnissa
https://www.hs.fi/talous/art-2000010335178.html
Sähkö- vs. bensiiniauton kustannusvertailu.
https://moottori.fi/testi/vertailu-sahko-ja-bensiiniauton-kustannukset-bensabudjetista-sahkonsaastoon/
"Dieselautoja ei otettu tähän vertailuun, kun niitä ei uusina henkilöautoina enää oikein myydä, eivätkä ne tässä hintakisassa myöskään pärjäisi."
Onko sähköautot menneet dieseleiden tontille paljon ajavien autona?
Pelkkää ilmoitettua kulutusta katsoen taitavat bensa-autot olla dieseleitä edellä. Rahasta ja uskosta riippuu sitten valinta bensan ja sähkön välillä.
Eipä kovin hurjaa kestoikää lupailla sähköauton akuille tuossa.
https://seura.fi/asiat/tutkivat/seura-selvitti-sahkoauton-akku-on-kulkupelin-kallein-osa-kauan-se-kestaa-ja-paljonko-sen-korjaaminen-maksaa/
Kun 400 volttia on suurjännite, lukemisen voi lopettaa siihen.
Näin netissä äsken mainoksen sähköisestä Ford Explorerista. Muistui mieleen, että kun kävin koeajamassa Mustangin, niin myyjä mainitsi tulossa olevan Explorerin. Ihmettelen vain, että mainoksessa auto näyttää melko pieneltä ollakseen Explorer. Eikö se ole ollut isokokoinen auto ennen? Siis polttiksena.
Explorer polttiksena, tai meilläkin myynnissä olleena lataushybridinä, on paljon suurempi ja hinnaltaankin tuplasti kalliimpi. En ymmärrä miksi täyssähköistä uutuutta ei voitu nimetä joksikin muuksi. Sähkö-Explorer on pohjimmiltaan VW ID.4.
Olisi mielenkiintoista tietää. Samanlainen juttu Mustangin kanssa. Olen ajanut polttis-Mustangia muutamana päivänä työreissulla, kun vuokraamo tarjosi sellaisen varauksesta poiketen. Sähkö-Mustang on ihan toisen tyyppinen auto muutenkin kuin voimalinjaltaan. Ford Lightning on sentään kaimansa F150 mukaiset odotukset lunastava.
Ennen se ei ollut niin iso. Se, kuten niin moni muukin, on kasvanut vuosien kuluessa, mistä pahin esimerkki on BMW:n Mini. Kutistuminen on vain tervettä paluuta vanhaan. Mitähän jos Ministä tulisi yhtäkkiä taas mini, mitä sanottaisiin.
Jotta asia ei olisi noin yksinkertainen, niin USAn markkinoilla on edelleen isompi malli.
https://tekniikanmaailma.fi/ford-explorer-on-uudistunut-ja-katso-tuota-etusaleikkoa/
Surkeat sähköautot: https://www.is.fi/autot/art-2000010346005.html tai latauslaitteet. Kumma, ettei latauslaitteisiin ole vaadittu toimivaa tehoelektroniikkaa tai kompensointia. Voisi rakentaa laitteeseen sisään tai laittaa erillisen AHF:n (Active Harmonic Filter), joita vaikka Suomessakin valmistetaan.
Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi
https://moottori.fi/uutinen/porsche-odottaa-uuden-taycanin-myota-uusia-asiakkaita-automalli-noussut-porschen-myydyimmaksi-malliksi/
Täyssähköinen alle 40 000 eurolla: Taas uusi kiinalainen automerkki hämmentää eurooppalaista markkinaa
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/0afe85a4-2978-44f2-80cc-81126ee1d0e8?ref=ampparit:8ca7
Mites on kausirenkaiden vaihto sujunut S-autoissanne? Ei ole akkuja saatu rikki missään?
Vain yhdestä nurkasta tunkilla nostamalla sellainen on mahdollista - ainakin joissakin autoissa, sanovat.
Onko öljypohjia puhjennut polttiksissa?
Jos ei nurkka kerrallaan saa nostettua, kannattaa katsoa tunkin arvot tarkkaan. Tajuttoman painava Bahco voi riittää, jos joutuu puoli kerrallaan nostamaan. Kepoisella Biltemalla voi jo varressa tuntua, ettei kannata edes yrittää yhtä kulmaakaan.
@Late1969 kirjoitti:
Öhhh........... Juuei liity nyt mitenkään tähän.
No kerrataan sitten, kun asia on ilmeisen uusi sinulle (vaikka olen tästä aiemminkin kysellyt kyllä palstalla).
Minulle on autoni huoltoliikkeessä huoltoneuvoja kertonut - kun keskustelimme niitä näitä hetken siinä odotellessamme - että sähköautoissa (sitä se S-auto tarkoitti) on saatu akut/akkuja vääntymään renkaanvaihdossa, kun on nostettu vain yhdestä nurkasta. On siis renkaanvaihto tullut jossakin kalliiksi, kun katsastuksessa on tullut hylsy vääntymisen takia.
Minun puolestani saa kyllä vahvistaa tai todistaa vääräksi, älkää siis ampuko viestintuojaa.
Jos nostaa väärästä kohtaa, hajoaa polttiskin.
Tuo vääntymisjuttu on hankala arkiajossa. Jos ajaa yhden pyörän korkealle reunakivelle, akku hajoaa jos jousitus on jäykkä? Ei auto ole niin vääntölöysä, että yhdestä kulmasta nostamalla sitä mutkalle saisi. Katsastuksessa ei taida edes olla laseria, jolla akun suoruus tarkistettaisiin, ei se sentään ole tainnut rypylle mennä. Lommoja ja muita paikallisia vaurioita katselevat.
@Late1969 kirjoitti:
Öhhh........... Juuei liity nyt mitenkään tähän.
Varmaan sitäkin. Vaikka ei nyt tähän liitykään.
Paikallinen vaurio se on se (näkyvä) vääntymäkin. Jos niitä nyt huoltoneuvojan väitteen mukaisesti on tullut jollakin tavalla väärin tehdyn renkaanvaihdon yhteydessä.
Vaikka hänkin kertoi sen toisen käden tietona, niin ehkä noissa piireissä liikkuu tieto kuitenkin.
Ja löytyyhän niitä vinkkejä juuri sähköautolla ajaville ja huoltaville huomioksi - kuinkas muuten:
https://www.is.fi/autot/art-2000009169428.html
https://www.is.fi/autot/art-2000009154413.html
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilija-ala-vaihda-itse-talvirenkaita-ellet-tieda-mita-teet/
https://www.tirereview.com/ev-tire-change-vs-ice/
Onko TM uutisoinut Fordin onnettomuuden kissan kokoisella otsikolla?
https://www.teslarati.com/ford-bluecruise-engaged-fatal-tx-crash-investigators/
Ainakin pitkiä otsikoita käyttävät, jos se riittää.
Onko tyyliin: Itseajava Mustang tappoi hondakuskin?
https://www.is.fi/autot/art-2000010352492.html
Onhan tuota ennenkin näkynyt, mutta noin paljon: 409km ja 14,4 kWh/100km =58,9 kWh ja akku 51 kWh. Olikos tuohon helppo selitys?
https://hydrogen-central.com/bmw-says-goodbye-to-electric-cars-it-has-now-solved-the-problem-of-hydrogen-engines-mes/
Tammikuun juttu, ei siis 1.4.
Tämän vuoden jutuksi hieman hämmentävä kappale artikkelin loppuosassa:
"Even though the number of electric cars has rapidly risen in the past three years, the International Energy Agency predicts that only 14% of vehicles will be electric by 2022. Furthermore, this figure is anticipated to increase by another 4% by the end of 2023."
Mitä tuosta mainoslehden artikkelista olisi pitänyt oppia? Aikooko BMW siis tehdä vetymoottoreita kuten aikoi jo 1970-luvulla vai polttokennoautoja?