Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

2362 kommenttia
1535456585979
  • muokattu 30.05.2024 11:08

    @tracktest kirjoitti:

    Ei se vaikeaa ole, pitää vaan olla tarkka nopeudesta. Huolellisuus joka vaaditaan kaikilta tiellä liikkujilta. Minulla ei ole vaikeuksia pysyä sallituissa nopeuksissa vaikka auto kulkisi yli 300 km/h.

    Voi olla vaikeaa tai ei se ole vaikeaa, pitää olla vaan tarkkana? Yritä nyt päättää..

    Voidaanko tuon sinun kommenttisi perusteella päätellä, ettei homma vaan onnistu - ajoteknisesti - niillä jotka eivät mainitsemissasi sallituissa rajoissa ole pysyneet. Vaikka max. nopeus olisi mitä tahansa?

    Ei kait ihan noin suoraviivaisesti? Sittenhän kysyjä arvasi oikein: ei pitäisi myydä ns. nopeita autoja sellaisille, "jotka ei osaa". Tai niiden tulisi ymmärtää olla hankkimatta sellainen auto.

      3
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Ei se vaikeaa ole, pitää vaan olla tarkka nopeudesta. Huolellisuus joka vaaditaan kaikilta tiellä liikkujilta. Minulla ei ole vaikeuksia pysyä sallituissa nopeuksissa vaikka auto kulkisi yli 300 km/h.

    Voi olla vaikeaa tai ei se ole vaikeaa, pitää olla vaan tarkkana? Yritä nyt päättää..

    Voidaanko tuon sinun kommenttisi perusteella päätellä, ettei homma vaan onnistu - ajoteknisesti - niillä jotka eivät mainitsemissasi sallituissa rajoissa ole pysyneet. Vaikka max. nopeus olisi mitä tahansa?

    Ei kait ihan noin suoraviivaisesti? Sittenhän kysyjä arvasi oikein: ei pitäisi myydä ns. nopeita autoja sellaisille, "jotka ei osaa". Tai niiden tulisi ymmärtää olla hankkimatta sellainen auto.

    Tuskin sellainen kuljettaja ostaa nopeaa autoa joka epäilee omia kykyjään, eikä sitä voi suositella kuljettajalle joka on kykenemätön tämän auton ohjaimiin. Auto kuin auto nopeus määräytyy ratin ja istuimen välistä, joka muuta väittää valehtelee.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Ei se vaikeaa ole, pitää vaan olla tarkka nopeudesta. Huolellisuus joka vaaditaan kaikilta tiellä liikkujilta. Minulla ei ole vaikeuksia pysyä sallituissa nopeuksissa vaikka auto kulkisi yli 300 km/h.

    Voi olla vaikeaa tai ei se ole vaikeaa, pitää olla vaan tarkkana? Yritä nyt päättää..

    Voidaanko tuon sinun kommenttisi perusteella päätellä, ettei homma vaan onnistu - ajoteknisesti - niillä jotka eivät mainitsemissasi sallituissa rajoissa ole pysyneet. Vaikka max. nopeus olisi mitä tahansa?

    Ei kait ihan noin suoraviivaisesti? Sittenhän kysyjä arvasi oikein: ei pitäisi myydä ns. nopeita autoja sellaisille, "jotka ei osaa". Tai niiden tulisi ymmärtää olla hankkimatta sellainen auto.

    Tuskin sellainen kuljettaja ostaa nopeaa autoa joka epäilee omia kykyjään, eikä sitä voi suositella kuljettajalle joka on kykenemätön tämän auton ohjaimiin. Auto kuin auto nopeus määräytyy ratin ja istuimen välistä, joka muuta väittää valehtelee.

    Laidasta laitaan seilaavat perustelusi. Jos sinä pystyt ajamaan loistavasti 300 km/h kulkevalla autollasi, miksi epäilit Herbertille, että moni muu ei pysty?

    Oma lukunsa on vanhat pienitehoiset autot. Niissä kuljettaja menisi paljon kovempaa, vaikkakin rajoitusten mukaan, mutta kovakaan polkija ei pysty autoon sen tehoja enempää vauhtia saamaan.

      
  • muokattu 30.05.2024 12:16

    Keskustelu meni täysin järjettömäksi, laitat taas sanoja suuhuni. En minä mitään epäile, jokainen tietää itse mihin on kykenevä. Tapasi mollata kaikkea mitä kirjoitan tai esitän on helvetin lapsellista.

      
  • muokattu 30.05.2024 12:57

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Mitä tuohon 100->80km/h esitykseen tulee, niin näyttää kattavan kaikki leveäkaista tiet Itä-Suomessa (Porvoo-Kouvola-Lappeenranta-Lahti). . Suurimmalta osinhan rajoitus on ollut 100km/h talvellakin ko. teillä. No automaattivalvontaa (keskinopeus) lisää ja valtion kirstu kiittäää. Turvallisuuden kanssa tällä hankeella ei ole mitään tekemistä, uskotavuus on näiltä virkamiehiltä on jo mennyt ajat sitten. Olen todennut jo useampaan kertaa lukekaa Moottori-lehedestä tutkijalautakunnan raportit. Nopeusrajoitussäätöjen merkitys liikenenturvallisuuteen on mitätön. Suurimmat kuolisyyt liikenteessä ovat sairaskohtaukset, itsemurhat, vanhuus (joillakin on ajolupa vaikka ei enään pitäis olla), rattijuoppous ja järjetön kaahaaminen (nuoriso).

    Leveäkaistatiet ansaitsevatkin matalamman rajoituksen. Jos rajoitus olisi 60, sivumarginaali riittäisi turvalliseen ohitukseen, satasessa ei ja 80 voi olla myös liikaa.

    Kartassa uudet rajoitukset näkyvät pisteinä, joillain teillä pistejonoina. Tarkoittaakohan se nopeusrajoituksten tasaantumista kasikymppiin vai tuleeko taas lisää rajoitusten vaihtelua?

    Taitaa kokemus ko. teistä perustua viikonloppu liikenteeseen, jossa on HELLsinkiläiset kilpailevat kuka on ensin mökillä Saimaan rannalla ja sununtainan 'erikoiskoe' ajetaan sitten toiseen suuntaan. Tällöin näkyy tähtisuorituksia, jossa autoja on parhaimmillaan jopa viisi rinnakkain. Mutta ko. perseily ei kyllä rajoitusta alentamalla poistu, ei toki kyllä nostamallakaan, koska ongelma on aivan muualla kuin nopeudessa tai rajoituksessa. Päivisin on myös aamu- ja iltapäivätyömatkaliikenettä, mutta silloin ko. ongemia ei ole. Ja suurimman osan aikaa ko. tiellä on hyvin vähän liikennettä. Ko teitä on tullut sahattua eestaas 40 vuotta, kumulatiivisesti useita satojatuhansia kilometrejä. 80km/h ko. teille on kyllä erittäin vähän, teiden profiilit, leveys, näkyvyys sivulle on sellaisia, että 100km/h on hyvin,hyvin maltillinen

      
  • muokattu 30.05.2024 13:04

    @tracktest kirjoitti:

    Tuskin sellainen kuljettaja ostaa nopeaa autoa joka epäilee omia kykyjään, eikä sitä voi suositella kuljettajalle joka on kykenemätön tämän auton ohjaimiin.

    Käytännössä kaikilla Suomessa myytävillä henkilöautoilla pääsee reilua ylinopeutta millä tiellä tahansa. Jopa moottoritiellä. Mihin asetetaan raja ylinopeudelle, jonka ylityksen jälkeen voidaan katsoa että kuski on ollut osaamaton oman autonsa kanssa?

    Auto kuin auto, nopeus määräytyy ratin ja istuimen välistä, joka muuta väittää valehtelee

    ....mutta se "voi olla vaikeaa". Räikeimmin niitä "epäonnistumisia" todistavat ns. nopeilla autoilla ajavat, vaikka sitten 300km/h kykenevät.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.

    Siihen taitaa olla usein syynä nuukuus, eikä minuutinpäälle kiirettä. Ajamisesta voi joskus nauttia, eikä ajaa naamapunaisena tuijottamalla mittaria, meneekö nyt varmasti tasan sallittua, ettei vaan me ns. alinopeutta.

      2
  • muokattu 30.05.2024 15:49

    Onko keskustelussa mukana yhtään nuorenevia kuskeja muuten?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    Jotenkin olen huomannut satasen rajoituksen olevan vanheneville kuskeille ehkä liikaa? Mielummin ajavat hiljempaa, mikä aiheuttaa tiettyä ohituspainetta.

    Siihen taitaa olla usein syynä nuukuus, eikä minuutinpäälle kiirettä. Ajamisesta voi joskus nauttia, eikä ajaa naamapunaisena tuijottamalla mittaria, meneekö nyt varmasti tasan sallittua, ettei vaan me ns. alinopeutta.

    Ne tiet joissa nyt on satanen, ei tarvitse ihmeemmin mitään tuijotella, autoissa on jo hyvin laajalti vakkarit kuitenkin. Napsauttaa sen siihen sataseen, tai viisarin verran yli, ja nauttii matkasta kunnes rekan vuoksi pitää pudottaa sinne 88km/h.

    Eikä näillä kuskeille mitä tarkoitin mitään punoitusta muutenkaan näy, päinvastoin aika kalpeita alkavat olemaan.

    @Kumppani kirjoitti:
    Onko keskustelussa mukana yhtään nuorenevia kuskeja muuten?

    Niimpä. Ehkä tarkoitin yhä kasvavan eläkeläisten määrän suhteessa muuhun porukkaan olevan mukana päivittäisessä liikenteessä.

    Mitä tulee sakkoihin niin on niitä itsellekkin kertynyt ehkä 4 noin 35 vuoden aikana. Nuoruuden hölmöilyihin näistä menee 3, kun ei vaan kunnioittanut nopeusrajoitusta. Omien lasten myötä varsinkin oppi hiukan eri kantilta katsomaan moniakin paikkoja.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    Ne tiet joissa nyt on satanen, ei tarvitse ihmeemmin mitään tuijotella, autoissa on jo hyvin laajalti vakkarit kuitenkin. Napsauttaa sen siihen sataseen, tai viisarin verran yli, ja nauttii matkasta kunnes rekan vuoksi pitää pudottaa sinne 88km/h.

    Minä ajan pääsääntöisesti vakiolla, sinä vihjasit erääseen ikäryhmää jotka ei uskalla ajaa satasta.

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.

    Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.

    Mikä on nopea auto? Ensimmäisen autoni ilmoitettu huippunopeus oli 170. Todellisuudessa se kulki ehkä 160. Silti se oli kohtalaisen nopea aikalaisekseen. Nykyisen autoni huippunopeus on 202 ja se lienee lähellä todellisuutta. Onko se nopea ja ajaminen ei helppoa? Minusta auto on helppo ajettava.

    Nollatoleranssilla ajamisen suurin vaikeus on maltti. Aloittaako kiihdytyksen jo ennen rajoitusmerkkiä ja napsauttaako cruisen suurimpaan sallittuun vai 5 yli. Autolla ei ole tekemistä asian kanssa.

    Paljonko itse ajat nykyään ylinopeuksia?

      
  • muokattu 30.05.2024 21:26

    @_Quu kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    Ne tiet joissa nyt on satanen, ei tarvitse ihmeemmin mitään tuijotella, autoissa on jo hyvin laajalti vakkarit kuitenkin. Napsauttaa sen siihen sataseen, tai viisarin verran yli, ja nauttii matkasta kunnes rekan vuoksi pitää pudottaa sinne 88km/h.

    Minä ajan pääsääntöisesti vakiolla, sinä vihjasit erääseen ikäryhmää jotka ei uskalla ajaa satasta.

    Näin tein. Sinä vihjasit sen johtuvan pihiydestä ja "kiireen" puutteesta.

    Hetkinen. _Quu on luopunut numeroista?

      
  • Kaikilla ei olekaan kiirettä
    Tm niitä numeroita tuuppaa virallisella tilauksen sähköpostilla

      1
  • Tämä on sähköposti, millä pääsen lukemaan lehteä

      
  • Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

    Kyllä ainakin ÷8 on ok tolpan kohdalla. Minulla ei ole aikaisemmin ollut auton navia, jossa olisi peltipoliisien sijainnit ja tolppavaroitukset. On pitänyt käyttää tom-tom-sovellusta puhelimessa. Volvossa oli Heren karttasysteemit eikä siinä ollut kameratolppia, ei ainakaan hälytyksiä. Kuinka kauan sinun autossa on ollut navissa tolpat ja hälytykset?

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.

    Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.

    Mikä on nopea auto? Ensimmäisen autoni ilmoitettu huippunopeus oli 170. Todellisuudessa se kulki ehkä 160. Silti se oli kohtalaisen nopea aikalaisekseen. Nykyisen autoni huippunopeus on 202 ja se lienee lähellä todellisuutta. Onko se nopea ja ajaminen ei helppoa? Minusta auto on helppo ajettava.

    Nollatoleranssilla ajamisen suurin vaikeus on maltti. Aloittaako kiihdytyksen jo ennen rajoitusmerkkiä ja napsauttaako cruisen suurimpaan sallittuun vai 5 yli. Autolla ei ole tekemistä asian kanssa.

    Paljonko itse ajat nykyään ylinopeuksia?

    Jokainen voi määritellä nopean auton itse. Minun mielestäni nopea auto kiihtyy hyvin ja kulkee rajoittamattomasti (250 km/h) yli 300 km/h. Autot ovat pääsääntöisesti helppoja ajaa, suuri teho voi tuottaa ongelmia tottumattomille. Itse aloin ajaa autoa 12 vuotiaana ja ajan edelleen. Ylinopeuksia en aja, ohituksissa turvallinen ohitus on keskiössä. Ohitus tehdään aina mahdollisimman turvallisessa paikassa. Hyvin kiihtyvä auto helpottaa ohituksia, eikä ongelmia ole ollut.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

    Kyllä ainakin ÷8 on ok tolpan kohdalla. Minulla ei ole aikaisemmin ollut auton navia, jossa olisi peltipoliisien sijainnit ja tolppavaroitukset. On pitänyt käyttää tom-tom-sovellusta puhelimessa. Volvossa oli Heren karttasysteemit eikä siinä ollut kameratolppia, ei ainakaan hälytyksiä. Kuinka kauan sinun autossa on ollut navissa tolpat ja hälytykset?

    Minun autoni eivät tiedä mistään mitään. Mutta navissa on ollut hälytykset vuosia. Eipä niitä tosin tarvitse, kun ajan kuin saksalaiset, jotka eivät kuulemma ylitä nopeusrajoitusta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

    Kyllä ainakin ÷8 on ok tolpan kohdalla. Minulla ei ole aikaisemmin ollut auton navia, jossa olisi peltipoliisien sijainnit ja tolppavaroitukset. On pitänyt käyttää tom-tom-sovellusta puhelimessa. Volvossa oli Heren karttasysteemit eikä siinä ollut kameratolppia, ei ainakaan hälytyksiä. Kuinka kauan sinun autossa on ollut navissa tolpat ja hälytykset?

    Täh? Kyllähän Volvo varoitteli tolpista. Sitä en enää muista oliko minulla varoittelu jo niitä aiemmissa autoissa. Epävarmojen muistikuvien perusteella sanoisin että oli. Et kysynyt minulta, mutta sanoisin että 8-11 vuoden ajan on ollut tolppavaroitus, vähintään 6.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Itselläni ei ole yhtään sakkoa, mutten nollatoleranssilla aja.

    Hieno homma, muistelinkin asian olevan näin. Nopeilla autoilla se ei aina ole helppoa.

    Mikä on nopea auto? Ensimmäisen autoni ilmoitettu huippunopeus oli 170. Todellisuudessa se kulki ehkä 160. Silti se oli kohtalaisen nopea aikalaisekseen. Nykyisen autoni huippunopeus on 202 ja se lienee lähellä todellisuutta. Onko se nopea ja ajaminen ei helppoa? Minusta auto on helppo ajettava.

    Nollatoleranssilla ajamisen suurin vaikeus on maltti. Aloittaako kiihdytyksen jo ennen rajoitusmerkkiä ja napsauttaako cruisen suurimpaan sallittuun vai 5 yli. Autolla ei ole tekemistä asian kanssa.

    Paljonko itse ajat nykyään ylinopeuksia?

    Jokainen voi määritellä nopean auton itse. Minun mielestäni nopea auto kiihtyy hyvin ja kulkee rajoittamattomasti (250 km/h) yli 300 km/h. Autot ovat pääsääntöisesti helppoja ajaa, suuri teho voi tuottaa ongelmia tottumattomille. Itse aloin ajaa autoa 12 vuotiaana ja ajan edelleen. Ylinopeuksia en aja, ohituksissa turvallinen ohitus on keskiössä. Ohitus tehdään aina mahdollisimman turvallisessa paikassa. Hyvin kiihtyvä auto helpottaa ohituksia, eikä ongelmia ole ollut.

    Hyvä politiikka, mutta kannattaa käyttää ennakoivaa ohitustapaa. Ohitukseen lähdetään niin, ettei kovaa kiihdytystä tarvita ja on aikaa katsoa tilanne ennen toiselle kaistalle siirtymistä. Suomen nopeuksilla/nopeuseroilla auton kiihtyvyydellä ei ole merkitystä ohituksissa.

    Suuri teho on tärkeä autossa, pitää olla marginaalia. Onko sadan watin himmennettävä led paras lukuvalo? Siinä riittää tehoa tarvittaessa tarkempaan näkemiseen samoin kuin autossa kovaan kiihdytykseen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Ohitus tehdään aina mahdollisimman turvallisessa paikassa. Hyvin kiihtyvä auto helpottaa ohituksia, eikä ongelmia ole ollut.

    Eipä siitä kiihtyvyydestä ohituksissa ole sinulle hyötyä kun et koskaan aja ylinopeutta.
    Suomen mäkisillä ja mutkaisilla teillä on harvassa ne paikat missä matka riittää.

      3
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

    Kyllä ainakin ÷8 on ok tolpan kohdalla. Minulla ei ole aikaisemmin ollut auton navia, jossa olisi peltipoliisien sijainnit ja tolppavaroitukset. On pitänyt käyttää tom-tom-sovellusta puhelimessa. Volvossa oli Heren karttasysteemit eikä siinä ollut kameratolppia, ei ainakaan hälytyksiä. Kuinka kauan sinun autossa on ollut navissa tolpat ja hälytykset?

    Täh? Kyllähän Volvo varoitteli tolpista. Sitä en enää muista oliko minulla varoittelu jo niitä aiemmissa autoissa. Epävarmojen muistikuvien perusteella sanoisin että oli. Et kysynyt minulta, mutta sanoisin että 8-11 vuoden ajan on ollut tolppavaroitus, vähintään 6.

    Oliko noin? Sitten olen vain unohtanut. Minulla on ollut käytössä puhelimessa Tom-Tom-appi, nykyään nimeltä Amigo. Minun XC90T8:ssa navigaattorissa oli omituinen ajo-ajanennuste, enkä juurikaan käyttänyt navigaattoria, koska tärkein juttu autonavissa täällä Suomessa on saapumisaikaennuste, reitinhän tietää yleensä aina ilman naviakin. Välillä Heinola Kemi esim. ajoaikaennuste saattoi näyttää ihan järkevää lähtiessä, mutta kesken matkan aika-arvio muuttui ihan pieleen, en muista kumpaan suuntaan.

    Teslaan peltipoliisivaroitus tuli nyt ns. Spring Updaten mukana. Tuli toinenkin ominaisuus, mikä on monissa autoissa ollut jo pitkään: hands-free takaluukun avaus. Mutta toteutus on erilainen kuin mitä aiemmin olen nähnyt: kun seisoo hetken paikallaan takaluukun edessä ja puhelin taskussa, auto piippaa merkkiäänen ja avaa takaluukun. Volvossa oli sellainen perinteinen jalalla auton perän alle pyyhkäisy-systeemi, joka ei ollut 100% helppokäyttöinen. Jalka ei aina osunut anturin alueelle. Kolmas mukava uusi ominaisuus on automaattisen vaihteen vaihdon kehitys. Sen lisäksi, että auto osaa itse valita pakin, kun lähdetään vaikka parkkiruudusta, auto osaa automaattisesti vaihtaa peruutusvaihteelta eteenpäin ajoon, kun on tultu ulos parkkiruudusta. Valtaosa ohjelmapäivityksistä sisältää vain pieniä parannuksia tai debuggauksia, mutta muutaman kerran vuodessa tulee mukavia uusia ominaisuuksiakin.

      
  • Ohituskiihtyvyydessä (80-120 km/h) on edelleen isoja eroja, tämähän kertoo oikeasti auton todellisesta suorituskyvystä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ohituskiihtyvyydessä (80-120 km/h) on edelleen isoja eroja, tämähän kertoo oikeasti auton todellisesta suorituskyvystä.

    Mitä tuolla suoritat tai auto suorittaa? Ei liity ainakaan turvalliseen ohitukseen kaksikaistaisilla teillä.

      
  • muokattu 31.05.2024 08:37

    Laitetaan sitten 60-100 km/h, kelpaako tämä?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ohituskiihtyvyydessä (80-120 km/h) on edelleen isoja eroja, tämähän kertoo oikeasti auton todellisesta suorituskyvystä.

    Vaan kun sille ei ole mitään käyttöä Suomen nopeusrajoituksilla.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Ohituskiihtyvyydessä (80-120 km/h) on edelleen isoja eroja, tämähän kertoo oikeasti auton todellisesta suorituskyvystä.

    Vaan kun sille ei ole mitään käyttöä Suomen nopeusrajoituksilla.

    Laitetaan sitten 60-100 km/h, kelpaako tämä?

      
  • Suomen rajojen ulkopuolellakin on elämää. :smile:

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Peltipoliisin kohdalla ei saa ajaa kovin paljoa ylinopeutta, jos haluaa välttää maksun. Ilokseni autoni naviin tuli äskettäisessä ohjelmapäivityksessä ominaisuus, että auto antaa äänivaroituksen peltipoliisia lähestyttäessä. Kuljettajaa avustava systeemi auttaa ajamaan pykälien mukaan.

    Toisilla tuo ominaisuus on ollut jo vuosia. Nyt sinäkin opit jarruttamaan kunnolla maantievauhdissa, mieluusti 10 alle rajoituksen on turvallinen nopeus kameratolpan mittauskohdalla. Muualla saa sitten ajaa pykälien mukaan lujempaa.

    Kyllä ainakin ÷8 on ok tolpan kohdalla. Minulla ei ole aikaisemmin ollut auton navia, jossa olisi peltipoliisien sijainnit ja tolppavaroitukset. On pitänyt käyttää tom-tom-sovellusta puhelimessa. Volvossa oli Heren karttasysteemit eikä siinä ollut kameratolppia, ei ainakaan hälytyksiä. Kuinka kauan sinun autossa on ollut navissa tolpat ja hälytykset?

    Täh? Kyllähän Volvo varoitteli tolpista. Sitä en enää muista oliko minulla varoittelu jo niitä aiemmissa autoissa. Epävarmojen muistikuvien perusteella sanoisin että oli. Et kysynyt minulta, mutta sanoisin että 8-11 vuoden ajan on ollut tolppavaroitus, vähintään 6.

    Oliko noin? Sitten olen vain unohtanut. Minulla on ollut käytössä puhelimessa Tom-Tom-appi, nykyään nimeltä Amigo. Minun XC90T8:ssa navigaattorissa oli omituinen ajo-ajanennuste, enkä juurikaan käyttänyt navigaattoria, koska tärkein juttu autonavissa täällä Suomessa on saapumisaikaennuste, reitinhän tietää yleensä aina ilman naviakin. Välillä Heinola Kemi esim. ajoaikaennuste saattoi näyttää ihan järkevää lähtiessä, mutta kesken matkan aika-arvio muuttui ihan pieleen, en muista kumpaan suuntaan.

    Teslaan peltipoliisivaroitus tuli nyt ns. Spring Updaten mukana. Tuli toinenkin ominaisuus, mikä on monissa autoissa ollut jo pitkään: hands-free takaluukun avaus. Mutta toteutus on erilainen kuin mitä aiemmin olen nähnyt: kun seisoo hetken paikallaan takaluukun edessä ja puhelin taskussa, auto piippaa merkkiäänen ja avaa takaluukun. Volvossa oli sellainen perinteinen jalalla auton perän alle pyyhkäisy-systeemi, joka ei ollut 100% helppokäyttöinen. Jalka ei aina osunut anturin alueelle. Kolmas mukava uusi ominaisuus on automaattisen vaihteen vaihdon kehitys. Sen lisäksi, että auto osaa itse valita pakin, kun lähdetään vaikka parkkiruudusta, auto osaa automaattisesti vaihtaa peruutusvaihteelta eteenpäin ajoon, kun on tultu ulos parkkiruudusta. Valtaosa ohjelmapäivityksistä sisältää vain pieniä parannuksia tai debuggauksia, mutta muutaman kerran vuodessa tulee mukavia uusia ominaisuuksiakin.

    Jos tuo ominaisuus on ollut sinulla aiemmin pois päältä vanhoissa autoissasi ja ehkä Teslassakin, ja nyt se laitettiin vakiona päälle.

    Ajoaikaennuste on usein huono, kun siitä ei tiedä miten se on keksitty. Yleensä se ei taida olla mikään juuri rajoitusten mukaan koko ajan ajettu, vaan keskinopeus jää alemmas. Mutta paljonko ja miksi? Vuokra-autoilla tulee ajettua rajoitusten mukaan ja silloin tulee perille ennen ennustettua aikaa, omalla ajaen osuu paremmin kohdalleen.

    Eilen oli muuten mahtava reititys Google Mapsilla. Ajoin sen mukaan Kaarinasta Naantaliin. Se keksi, että kannattaa ajaa Kupittaalle ja siitä linja-autoaseman sivua, mutta sitäpä se ei tiennyt, että tuolla on rautatierakennustyömaa, vaikka se muulloin näyttää ruuhkat. Taisi olla kaikista hitain reitti, olisin voinut ajaa hyvin keskustan kautta tai kiertää Turun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit