Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

2446 kommenttia
1606163656682
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitt Herbertille:

    En minä sen kummemmin moiti sinun tapaasi ajaa motarilla alle rajoituksen. Tulet ohitetuksi useammin kuin, jos ajaisit rajoituksen mukaan. Se on tosiasia, jonka vain totesin.

    Tuota tuota, ihan varmuuden vuoksi: olen lukenut Hebertin vastineita ja tulkintani on, että hän ajaa rajoituksen mukaisesti, eli 80/100/120:n alueille tuota nopeutta. Saattaa käytännössä vipata +/- jonkun km:n.

    Jos sinä sitten joudut ohittamaan hänet omalla "+10":si, niin.... Eli onko sinulla joku eri käsitys?

    Ruuhkassa liikennevirran nopeus yleensä, tai ainakin usein, on alempi kuin rajoitusnopeus. Jos haluaa ajaa nopeammin kuin liikennevirran nopeus on, joutuu ohittamaan hitaampia.

    Miten niin joutuu? Liikennevirta käsittääkseni tarkoittaa useita ajoneuvoja, ei yhtä satunnaista kuskia, vai mitä? Sinä siis ohitat virran eli useita autoja. Siinä saa olla tarkkana ja toivoa, että vastaantuleva liikenne on harvaa, edellä ajavien välit pitkät, eikä tiessä liikaa mutkia, joiden taakse ei näe...

    Ja jos ajaa hitaammin kuin liikennevirta, tulee ohitetuksi useammin kuin muuten tulisi.

    Tämä taas tarkoittaisi, että se liikennevirta sitten ohittaisi sen sitä ajavan. Kunnes kaikki virran autot ohittavat sen "hitaammin" ajavan, liikennevirta ohitettavan takana ajaa sen ehdoilla, eli liikennevirran nopeus tippuu.

    Tuollainen on ihan normaalia, jos satunnainen (rajoitusnopeutta ajava) letka tavoitttaa vaikka raskaan liikenteen ajoneuvon 100:n alueella.

    Ajauduimme tähän itsestään selvyydestä kirjoittamiseen, koska et halunnut ajatella generoivasi ohituksia ajaessasi selvää alinopeutta motarilla.

    Sinä teet ylinopeudella ajamista itsestään selvyytenä. Liikennevirran käsitekin taitaa olla vähän hakusessa?

    Omasta mielestäni sanoin jo aikaisemmin, että ei minua haittaa, jos joku ajaa alle rajoituksen. Tulee vain ohitustilanteita enemmän kuin muuten tulisi.

    80:n alueella ei pitäisi haitata, jos ajoneuvon rajoitusnopeus on sama 80. Ei pitäisi olla ohitustarpeita ellei aja YLInopeutta ("+10"). Satasen alueella monikin varmaan ohittaa tilaisuuden tullen. Ja motarin kaistoilla pikku juttu, josta ei ihmeemmin numeroa väkisin tarvitse tehdä, eihän.

    Jos ohituspaikkoja ei tule niin liikennevirta (useat kuskit) sopeutuvat tilanteeseen ja liikennevirran nopeus hidastuu. Silloin liikennevirtaa voi sanoa vaikka juhannusruuhkaksi, vai mitä?

    Yhä useammin näkee sähköautoja, jotka rangea pidentääkseen varmaan ajavat sinun mielestäsi säälittävän hiljaa. Auton merkistä riippumatta, tai sitten juuri hämmentävilläkin merkeillä.

    Sinun täytyy vain nyt tottua sellaiseen tästä eteenpäin. Lisääntyvässä määrin! Se on tosiasia, jonka vain totean. Ottaako pattiin jo valmiiksi?

    Moottoritiellä on montakin eri 'liikennevirtaa' ja tietyyppi mahdollistaa sen varsin hyvin.

    100km/h rajoituksen teillä harvassa/hiljaisessa liikenteessä on myös erilaisia liikennevirtoja. 'Rekkanopeus' 85km/h tunnissa ja siihen tyytyvät perässä ajelijat, sitten toinen, joka liikuuu rajoituksen tuntumassa. 1-kaistaisella ajoradalla 100km/h rajoituksella 30-40% autoissa ajaa rajoitusta nopeammin, ja samaa luokkaa on 120km/h rajoituksen ylittävien määrä. Kuulun tähän noin 40% moraalittomaan vähemistöön. Toki eityisen syntiseksi nopeuteni tekee autoni merkki, kuten tuolta edeltä tuomion voi lukea. Tänään Kouvolasta Loviisaan edessäni koko matkan 50-100m päässä edessä ajanut Toyota Prius oli vain lipsahtanut hieman kaidalta polulta (tänään aamaull Lpr-Espoo, 230km, keskinopeus moraaliton 106,5km/h pihasta pihaan)

    80km/h alueella liikennevirta on aika homogeeninen, nopeus on selkeästi yli 80km/h. Tilastojen mukaan liikennevirran keskinopeus on 80km/h alueella 1-ajokaistaisella tiellä 82,5km/h. 60% ajaa ylinopeutta, 13% +10km/h.

    https://www.fintraffic.fi/sites/default/files/2023-04/Ajonopeudet_maanteilla_2021.pdf

    Kaikilla teillä on eri nopeuksista liikennettä. Minä on kirjoittanut siitä liikennevirrasta, joka etenee tien rajoituksen mukaisesti ja siitä näkökulmasta, että hitaammin ajavat ohitetaan, jos liikennetiheys sallii.

    En tunnista sellaista, että normaaliliikenteessä (ruuhkia lukuunottamatta) pääliikennevirta menisi alle rajoitusnopeuksien ilman syytä kuten sanllaa lumisadetä rankkaa vesisadetta, sumua, tien liukkautta jne. Luonnolisen syy ajaa alle tien rajoituksen voi olla ajoneuvotyyppi, jolla ei saa ajaa rajoitusnopeutta. Kuskin valintaan perustuva hidasliikenne aiheutuu kuskista, joka ajaa alinopeutta.

    Ohitettavaksi joutuu useammin, kun ajaa alle rajoitusten. Raskaan liikenteen kuskit joutuvat sietämään ohituksia, koska eivät saa eivätkä pysty ajamaan rajoituksen mukaisesti esim. 100km/h. Alinopeuskuskeille lisääntyvät ohituket ovat itseaiheutettu ilmiö.

      
  • muokattu 24.06.2024 15:11

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.

    Onko sinun ajamisessa johtoajatuksena pyrkimys liikenteen kannalta mahdollisimman hyvään ajotapaan? Vai moititko ainostaan minua, kun ajotapani ei mielestäsi ole hyvä?

    Tänään en aiheuttanut ohitustilanteita. Ajoin juhannusaatosta huolimatta suht rauhallista kantatietä 100 km/h (pl. risteykset yms. 80 alueet) eli suurinta sallittua. Näin edessä kolmen kuorma-auton kolonnan, olivat väristä päätellen saman firman autoja. Ajoivat nätisti riittävin turvavälein. Muutama ylinopeutta ajava ohitti minut, kun saavutin noita ja joku vielä kun olin saavuttanut ja pudottanut ajonopeuden kuorma-autojen mukaiseksi. Suurin osa ei ohittanut. Kun muutaman kymmenen kilsan kuluttua saavuimme kaupungin kohdalle, perään oli kertynyt ainakin kilometrin mittainen jono. Se oli varmaan liikennevirran nopeus ja ohitustarve autojen määrään nähden liki nolla.

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.

    Onko sinun ajamisessa johtoajatuksena pyrkimys liikenteen kannalta mahdollisimman hyvään ajotapaan? Vai moititko ainostaan minua, kun ajotapani ei mielestäsi ole hyvä?

    Tänään en aiheuttanut ohitustilanteita. Ajoin juhannusaatosta huolimatta suht rauhallista kantatietä 100 km/h (pl. risteykset yms. 80 alueet) eli suurinta sallittua. Näin edessä kolmen kuorma-auton kolonnan, olivat väristä päätellen saman firman autoja. Ajoivat nätisti riittävin turvavälein. Muutama ylinopeutta ajava ohitti minut, kun saavutin noita ja joku vielä kun olin saavuttanut ja pudottanut ajonopeuden kuorma-autojen mukaiseksi. Suurin osa ei ohittanut. Kun muutaman kymmenen kilsan kuluttua saavuimme kaupungin kohdalle, perään oli kertynyt ainakin kilometrin mittainen jono. Se oli varmaan liikennevirran nopeus ja ohitustarve autojen määrään nähden liki nolla.

    En minä sen kummemmin moiti sinun tapaasi ajaa motarilla alle rajoituksen. Tulet ohitetuksi useammin kuin, jos ajaisit rajoituksen mukaan. Se on tosiasia, jonka vain totesin.

    Rajoituksen mukaisella nopeudella tarkoitat varmaan suurinta sallittua. 105 on motarilla rajoituksen mukainen nopeus.

    Toki tulen ohitetuksi sitä useammin, mitä hitaammin ajan. Aiemmin puhuit ohitusten määrästä ja silloin pitää tarkasteluun ottaa mukaan ohitusten ja ohitetuksi tulemisen yhteismäärä. Näin sinä teitkin, mutta nyt aloit puhua jostain muusta.

    Sellaista faktaa sinulla tuskin on, että kun motarin keskinopeus on 113 km/h, 105 ajava aiheuttaisi enemmän ohituksia kuin 120 ajava? Se oli sopiva argumentti, joka tukee haluasi ajaa mahdollisimman lujaa.

    Jos haluaa ajaa nopeammin kuin liikennevirran nopeus on, joutuu ohittamaan hitaampia. Ja jos ajaa hitaammin kuin liikennevirta, tulee ohitetuksi useammin kuin muuten tulisi.

    Ajauduimme tähän itsestään selvyydestä kirjoittamiseen, koska et halunnut ajatella generoivasi ohituksia ajaessasi selvää alinopeutta motarilla.

    Ei se taida olla mikään itsestäänselvyys. Mikä on liikennevirran nopeus, kun keskinopeus on 113 km/h ja miten päädyit tulokseen, jossa 120 on optimi ohitusten minimoinnin suhteen? 63% ajoneuvoista etenee silloin tätä hitaammin.

    Omasta mielestäni sanoin jo aikaisemmin, että ei minua haittaa, jos joku ajaa alle rajoituksen. Tulee vain ohitustilanteita enemmän kuin muuten tulisi.

    Onko nyt kyse siitä, että et erota käsitteitä "liikenne" ja "HybridRules oman autonsa ratissa"? Kun ajat 120 km/h tai ehkä jopa lujempaa (yli 10 km/h ylinopeutta ajavien osuus 8% eli tuo onneton ohitustarvetta generoiva vähemmistö), sinun tarve ohitella muita vähenee sitä enemmän, mitä lujempaa muut ajavat.

      1
  • muokattu 24.06.2024 15:41

    @HybridRules kirjoitti:

    Herbert sanoi ajavansa 120km/h motarilla 105km/h. Se oli asia, jota alun perin kommentoin.

    OK. Ja sitten olet tehnyt pelkkää yleistystä hänen ajamisestaan siitä asti, kun en moista huomannut.

    Sinulla on oma logiikkasi, enkä aio jatkaa tarkemmin tästä aiheesta keskustelua.

    Kuten Herbert tuossa edellä totesi, niin sinullakin on logiikkasi. Ei tainnut kehua...

    Ja tuossa jatkoit keskustelua aiheesta kuitenkin! Logiikka se on sekin...

    Kaikilla teillä on eri nopeuksista liikennettä. Minä on kirjoittanut siitä liikennevirrasta, joka etenee tien rajoituksen mukaisesti ja siitä näkökulmasta, että hitaammin ajavat ohitetaan, jos liikennetiheys sallii.

    Ne ohittaa ketkä ohittaa. Varsinkin (reipasta) ylinopeutta säännönmukaisesti ajavat.

    En tunnista sellaista, että normaaliliikenteessä (ruuhkia lukuunottamatta) pääliikennevirta menisi alle rajoitusnopeuksien ilman syytä

    Et määrittele ensinnäkään sitä, mitä pidät "alle rajoituksen mukaisena ajamisena". Se on erittäin venyvä käsite. Väitän että sinun tapauksessasi et tunnista enää rajotuksen mukaista ajamista jonka oma jatkuva "+10km/h" aiheuttaa.

    Yhdenlaista vääristymää kenties?

    Kuskin valintaan perustuva hidasliikenne aiheutuu kuskista, joka ajaa alinopeutta.

    Sellainen sähköauton kuljettaja yhä useammin. Ei sen tarvitse olla siis traktori tai kuorma-auto tms.

    Alinopeuskuskeille lisääntyvät ohitukset ovat itseaiheutettu ilmiö.

    Mitäs jos lakkaisit kirjoittamasta "alinopeuskuskeista" ja ihan rehellisesti vaan kirjoitat "itseäsi hitaammin ajavista". Sinulla kun on se paha tapa vetää "+10", niin se vähän vääristää omaa asetelmaasi tässä väännössä.

    Vähän jää epäselväksi se, pitäisikö ohitettava jotenkin piitata asiasta? Varsinkin jos takaa tulee "+10km/h" jonka mielestä kaikki sitä hitaammin ajavat ovat kuitenkin "alinopeudella" ajavia.

    Eli kuka siis ihan itse aiheuttaa ohitustarveilmiönsä?

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    Taisit ajella +20 ja samaistat itsesi kaikkiin satasen ylittäjiin. Taitaa suurin osa kuitenkin olla niitä muutaman km/h:n yli kaahaajia ja erotut joukosta kuin valkoinen poro. Mutta hyvä kääntää keskustelu johonkin toiseen seikkaan.

    Jos erottuisin kuin valkoinen poro, tilillä pitäisi näillä ajomäärillä olla paljonkin sakkoja/virhemaksuja, mutta kun ei ole. Oma strategia on päinvastainen, pitää yllä reipasta tasaista vauhtia olematta tien nopein eli ohimenijöitä on varsinkin kesäisin joka reissulla. Toisekseen jos/kun autoja on paljon en ohita lainkaan vaan ajan jonossa muiden mukan. Kun liikenne on vilkasta jatkuva ohittaminen ei edistä matkantekoa lainkaan vaan tekee siitä vain väsyttävää, täysin turhaa touhua. Moottoritiellä taas helpointa on ajaa ns muiden mukana. Kun liikennettä on paljon, hitaasti omalla nopeudella ohittavat tahmaavat vauhdin tehokkaasti joka tapauksessa. Rentoa ko. tilanteessa ajaminen ei kyllä ole, koska nopeus seilaa melkoisessa ikkunassa, mutta sellaistahan se on maasta/maanosasta riippumatta.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.

    Onko sinun ajamisessa johtoajatuksena pyrkimys liikenteen kannalta mahdollisimman hyvään ajotapaan? Vai moititko ainostaan minua, kun ajotapani ei mielestäsi ole hyvä?

    Tänään en aiheuttanut ohitustilanteita. Ajoin juhannusaatosta huolimatta suht rauhallista kantatietä 100 km/h (pl. risteykset yms. 80 alueet) eli suurinta sallittua. Näin edessä kolmen kuorma-auton kolonnan, olivat väristä päätellen saman firman autoja. Ajoivat nätisti riittävin turvavälein. Muutama ylinopeutta ajava ohitti minut, kun saavutin noita ja joku vielä kun olin saavuttanut ja pudottanut ajonopeuden kuorma-autojen mukaiseksi. Suurin osa ei ohittanut. Kun muutaman kymmenen kilsan kuluttua saavuimme kaupungin kohdalle, perään oli kertynyt ainakin kilometrin mittainen jono. Se oli varmaan liikennevirran nopeus ja ohitustarve autojen määrään nähden liki nolla.

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuten huomaat aiheutat ohitustilanteita ja siis epäjatkuvuuskohtia liikennevirtaan ja siten lisäät todennäköisyyttä onnettomuuksille eli kasvatat riskiä. Liikenteessä olisi parempi ajatella kokonaisuutta kuin omaa välitöntä etua tai mielihalua. Alinopeus on rangaistavaa vain harvoissa tilanteissa, mutta alinopeudella ajaminen ei ole kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.

    Onko sinun ajamisessa johtoajatuksena pyrkimys liikenteen kannalta mahdollisimman hyvään ajotapaan? Vai moititko ainostaan minua, kun ajotapani ei mielestäsi ole hyvä?

    Tänään en aiheuttanut ohitustilanteita. Ajoin juhannusaatosta huolimatta suht rauhallista kantatietä 100 km/h (pl. risteykset yms. 80 alueet) eli suurinta sallittua. Näin edessä kolmen kuorma-auton kolonnan, olivat väristä päätellen saman firman autoja. Ajoivat nätisti riittävin turvavälein. Muutama ylinopeutta ajava ohitti minut, kun saavutin noita ja joku vielä kun olin saavuttanut ja pudottanut ajonopeuden kuorma-autojen mukaiseksi. Suurin osa ei ohittanut. Kun muutaman kymmenen kilsan kuluttua saavuimme kaupungin kohdalle, perään oli kertynyt ainakin kilometrin mittainen jono. Se oli varmaan liikennevirran nopeus ja ohitustarve autojen määrään nähden liki nolla.

    En minä sen kummemmin moiti sinun tapaasi ajaa motarilla alle rajoituksen. Tulet ohitetuksi useammin kuin, jos ajaisit rajoituksen mukaan. Se on tosiasia, jonka vain totesin.

    Rajoituksen mukaisella nopeudella tarkoitat varmaan suurinta sallittua. 105 on motarilla rajoituksen mukainen nopeus.

    Toki tulen ohitetuksi sitä useammin, mitä hitaammin ajan. Aiemmin puhuit ohitusten määrästä ja silloin pitää tarkasteluun ottaa mukaan ohitusten ja ohitetuksi tulemisen yhteismäärä. Näin sinä teitkin, mutta nyt aloit puhua jostain muusta.

    Sellaista faktaa sinulla tuskin on, että kun motarin keskinopeus on 113 km/h, 105 ajava aiheuttaisi enemmän ohituksia kuin 120 ajava? Se oli sopiva argumentti, joka tukee haluasi ajaa mahdollisimman lujaa.

    Jos haluaa ajaa nopeammin kuin liikennevirran nopeus on, joutuu ohittamaan hitaampia. Ja jos ajaa hitaammin kuin liikennevirta, tulee ohitetuksi useammin kuin muuten tulisi.

    Ajauduimme tähän itsestään selvyydestä kirjoittamiseen, koska et halunnut ajatella generoivasi ohituksia ajaessasi selvää alinopeutta motarilla.

    Ei se taida olla mikään itsestäänselvyys. Mikä on liikennevirran nopeus, kun keskinopeus on 113 km/h ja miten päädyit tulokseen, jossa 120 on optimi ohitusten minimoinnin suhteen? 63% ajoneuvoista etenee silloin tätä hitaammin.

    Omasta mielestäni sanoin jo aikaisemmin, että ei minua haittaa, jos joku ajaa alle rajoituksen. Tulee vain ohitustilanteita enemmän kuin muuten tulisi.

    Onko nyt kyse siitä, että et erota käsitteitä "liikenne" ja "HybridRules oman autonsa ratissa"? Kun ajat 120 km/h tai ehkä jopa lujempaa (yli 10 km/h ylinopeutta ajavien osuus 8% eli tuo onneton ohitustarvetta generoiva vähemmistö), sinun tarve ohitella muita vähenee sitä enemmän, mitä lujempaa muut ajavat.

    En ymmärrä, mikä tekisi liikennevirran nopeudesta epäselvän asian. En tarkoita mitään teoreettista spekulointia keskinopeuksilla vaan ihan reaaliaikaista tapahtumaa tien päällä. Siellä voi ajaa liikennevirran mukana tai sitä nopeammin tai sitä hitaammin. Tarkoitan siis koko ajan liikennevirtaa, joka ajaa tielle sallitulla nopeudella eikä koostu avoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaammin ajavista.

    Tilastolliset nopeudet ovat oma juttu ja reaaliaikaset nopeudet tiellä oma juttu.

    Jos ajaa rajoituksen mukaan ja toinen hidastelee, siitä seuraa ohitus sen hidastelijan takia eikä sen rajoituksen mukaan ajavan takia. Ohitusten kokonaismäärä riippuu tietysti siitä kuinka paljon tiellä on hidastelevia tai ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaasti ajavia. Rajoituksen mukaan ajaviakin ohitetaan, mutta sekin on toinen asia.

    Ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella, että ajat alinopeudella motareilla. Se on ihan ok, mutta aiheuttaa ohitustarvetta muille. Ethän voi olettaa, että sinä saisit määrittää nopeusrajoituksesta välittämättä, mikä milloinkin on oikein ja sopivaa nopeuden valinnan suhteen?

      
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Taisit ajella +20 ja samaistat itsesi kaikkiin satasen ylittäjiin. Taitaa suurin osa kuitenkin olla niitä muutaman km/h:n yli kaahaajia ja erotut joukosta kuin valkoinen poro. Mutta hyvä kääntää keskustelu johonkin toiseen seikkaan.

    Jos erottuisin kuin valkoinen poro, tilillä pitäisi näillä ajomäärillä olla paljonkin sakkoja/virhemaksuja, mutta kun ei ole. Oma strategia on päinvastainen, pitää yllä reipasta tasaista vauhtia olematta tien nopein eli ohimenijöitä on varsinkin kesäisin joka reissulla. Toisekseen jos/kun autoja on paljon en ohita lainkaan vaan ajan jonossa muiden mukan. Kun liikenne on vilkasta jatkuva ohittaminen ei edistä matkantekoa lainkaan vaan tekee siitä vain väsyttävää, täysin turhaa touhua. Moottoritiellä taas helpointa on ajaa ns muiden mukana. Kun liikennettä on paljon, hitaasti omalla nopeudella ohittavat tahmaavat vauhdin tehokkaasti joka tapauksessa. Rentoa ko. tilanteessa ajaminen ei kyllä ole, koska nopeus seilaa melkoisessa ikkunassa, mutta sellaistahan se on maasta/maanosasta riippumatta.

    Rangaistuksiin tarvittaisiin poliisia.

    Ajamisesi ei taidakaan olla kovin menevää. Yleensä jo rajoitusnopeudella suuri osa on hitaampia, mutta sinun teilläsi ajetaankin kovaa, kun yleinen keskinopeus ylittää rajoituksen.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    Ajamisesi ei taidakaan olla kovin menevää. Yleensä jo rajoitusnopeudella suuri osa on hitaampia, mutta sinun teilläsi ajetaankin kovaa, kun yleinen keskinopeus ylittää rajoituksen.

    Näin varmasti onkin. Tavoitteena on, että ajaminen ei ole menevää / näyttävää (mitä vähemmän sen parempi) vaan joutuisaa.

    Elimäellä kuutosteillä tuli kuuden jälkeen illalla vastaan kaksi moottoripyörää, Sen verran menevää ja näyttävää, että tapautumasta voi tulla kontenttia johokin päivä/iltapäivälehteen, sillä jälkimmäisessä pyörässä villkkui sekä sininen että punainen valo. Ei sinänsä mitään erikoista muuten, mutta molemmissa pyörissä kuski oli 'siköasennossa' katteen takana ja kaasu äänistä päätellen täysin auki. Koska vaihde oli luultavasti suurin mahdollinen, niin tuosta taas voi päätellä, että nopeus oli >300km/h. Tapahtuma nostanee päivän keskinopeutta jonkin verran tällä tieosuudella (jolle siis ainakin suunnitelmissa 80km/h joskus tulevaisuudessa), mikä merkitsee että mun ajot ei kohinasta pomppa näkyviin tänäänkään - tätä kai tarkoitit.

    Selvyyden vuoksi omasta mielestä sekä karkulaiselta että poliisilta aivan älyvapaavata touhua. Molemmilla harkinta pettänyt, Pyöräpoliisinkin kannattaisi rauhoittua ja aloittaa loma vaikka etuajassa. Tuolla tyylillä elämä voi jäädä lyhyeksi. Näin pyörien etuvalot peltoaukella yli kilometrin päässä ja omalla kohdalla ne olivat muutamassa sekunnissa. Pyörien väli oli ehkä 100m mutta ajallisestin humahtivat vastaan toisitaan alle sekunnin välein. Äänimaailma oli kuin Man-saarilla, jos tuttu tapahtuma jollekin. Tuossa ei kummoista tapahtumaa muussa liikenteessä tarvita, kun ainekset on vakavaan kolariin (=hengenlähtö). Esim joku lähtee ohittamaan edellä ajavaa, ja pyörä tulee takaa päälle. Tai joku kääntyy vasemmalle sivutielle, kun on töistä kotiin tulossa. Tuolla vauhdilla pyörä menee syvälle auton sisään vaikka samaan suuntaan olisivat menossa, saatikka äkkipysäys auton kylkeen. Itse väistin herroja sivuun ja hiljensin reilusti, mun kaistaahan ne molemmat ajoikin.

      
  • muokattu 24.06.2024 21:18

    @HybridRules kirjoitti Herbertille:

    Ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella, että ajat alinopeudella motareilla. Se on ihan ok, mutta aiheuttaa ohitustarvetta muille.

    Oliko, tai onko se juuri motarilla jokin erityisen iso pulma? Kun on 2 kaistaa suuntaansa, niin siellä jotkut suorastaan roikkuvat vasemmalla kaistalla! Koska voi ajaa kovempaa

    Ethän voi olettaa, että sinä saisit määrittää nopeusrajoituksesta välittämättä, mikä milloinkin on oikein ja sopivaa nopeuden valinnan suhteen?

    Keksitkö - tai tuleeko mieleen - tilanteita, joissa noin voi tapahtua (en tarkoita motaria)? Sen kuuluisan jonkun toimesta Ja se on täysin luontevaa ja normaalia.

      
  • @Lukija278740 kirjoitti:

    Elimäellä kuutosteillä tuli kuuden jälkeen illalla vastaan kaksi moottoripyörää....

    Mihin tämä varsinaisesti liittyi?

      
  • muokattu 25.06.2024 05:21

    En ymmärrä, mikä tekisi liikennevirran nopeudesta epäselvän asian. En tarkoita mitään teoreettista spekulointia keskinopeuksilla vaan ihan reaaliaikaista tapahtumaa tien päällä. Siellä voi ajaa liikennevirran mukana tai sitä nopeammin tai sitä hitaammin. Tarkoitan siis koko ajan liikennevirtaa, joka ajaa tielle sallitulla nopeudella eikä koostu avoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaammin ajavista.

    Epäsevää on se, että tiellä käytetään kaikkia ajonopeuksia 80...120 ja joku luuseriporukka vielä tuon ylikin. Liikennevirtaa ovat siis kaikki tieosuudella etenevät ajoneuvot. Millä perusteella ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaavat eivät olisi liikennevirtaa? Entä miksi suljet itsesi pois liikennevirrasta ajaessasi ylinopeutta? Määritteletkö liikennevirtaan kuuluvat seuraavaksi auton merkin tai voimanlähteen perusteella? Toki jos määrittelet rajoituksen mukaisen nopeuden olevan = suurin sallittu ja otat tarkasteluun vain nämä, silloin toki liikennevirran nopeus on 120. Mutta silloin kannattaa unohtaa puheet ohitustarpeen minimoinnista. Vai miten ohitustarvetta vähentää se, että otan kärryn perääni vs ajan ilman kärryä?

    Huomaatko, että tämä asia on itsestäänselvyys vain sinulle, koska määrittelet asiat omalla tavallasi ja eri tavoin kuin mitä sanot.

    Tilastolliset nopeudet ovat oma juttu ja reaaliaikaset nopeudet tiellä oma juttu.

    Tilastodata on kerätty ihan oikeasta liikenteestä ja sellaisesta aineistomäärästä, jota et itse saa kerättyä elämäsi aikana. Mikä oli sinun reaaliaikaista tietoa, jonka perusteella ajotapaani kritisoit?

    Jos ajaa rajoituksen mukaan ja toinen hidastelee, siitä seuraa ohitus sen hidastelijan takia eikä sen rajoituksen mukaan ajavan takia.

    Oletan, että hidastelu on nyt 105 km/h 120 alueella.

    Äsken ohitusten määrää piti minimoida ajamalla liikennevirran mukaan. Ei ole ollenkaan varmaa, että motarilla suurin sallittu minimoi ohitukset. Jos sotket asiat ja puhut itsestäsi, etkä liikenteestä, silloin tilanne on toinen.

    Ohitusten kokonaismäärä riippuu tietysti siitä kuinka paljon tiellä on hidastelevia tai ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaasti ajavia. Rajoituksen mukaan ajaviakin ohitetaan, mutta sekin on toinen asia.

    Nyt aletaan ensimmäisen kerran puhua samasta asiasta. Jos keskinopeus on 113, kuten 120 rajoituksella Suomessa keskimäärin on, jopa sinun pitää ymmärtää, ettei liukennevirran nopeus voi olla 120. Luvussa on mukana ylinopeutta ajavatkin, mutta tämä porukka voidaan sulkea pois laskuista, kun puhutaan liikenteen toimivuudesta, eikö vain. Jäljelle jää hitaammin kuin keskimäärin 113 etenevä liikenne.

    Ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella, että ajat alinopeudella motareilla. Se on ihan ok, mutta aiheuttaa ohitustarvetta muille.

    En minä puolustele. Totesin asian ja yritän kumota esittämäsi mitä mielikuvituksellisemmat syysi kritisoida nopeusvalintaani. Jankutat vain tuota samaa asiaa ohitustarpeesta ilman ainoatakaan faktapohjaista perustetta.

    Ethän voi olettaa, että sinä saisit määrittää nopeusrajoituksesta välittämättä, mikä milloinkin on oikein ja sopivaa nopeuden valinnan suhteen?

    Tietysti saan, toki nopeusrajoituksen ja muun lainsäädännön puitteissa, sehän on aivan alkeellisin perusasia liikenteessä. Onko sinulla vielä ajokorttia, jos jotain muuta luulet vai kuka puolestani sopivan ajonopeuden määrittää? Wow-efektejä hakeva lippispääkö?

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Nyt aletaan ensimmäisen kerran puhua samasta asiasta. Jos keskinopeus on 113, kuten 120 rajoituksella Suomessa keskimäärin on, jopa sinun pitää ymmärtää, ettei liukennevirran nopeus voi olla 120. Luvussa on mukana ylinopeutta ajavatkin, mutta tämä porukka voidaan sulkea pois laskuista, kun puhutaan liikenteen toimivuudesta, eikö vain. Jäljelle jää hitaammin kuin keskimäärin 113 etenevä liikenne.

    Ahaa, eli moottoritieliikenteessä ei olekaan sitä 37,9%:n joukkoa, joka ajaa ylinopeutta. Heitä ei vain ole olemassa, kuten ei ilmeisesti ole sitäkään joukkoa, joka ajaa nopeuksilla 113-120? Vai mitä tarkoitat sanoessasi "jäljelle jää hitaammin kuin 113 etenevä liikenne"?

    Onko Gaussin käyrä tuttu?

      
  • Tein testin. Ajoin n. 40 km motaria, rajoitus 120 paitsi muutama kilsa 100. Liikenne suht vähäistä. Oma ajonopeus 105 ja 100, todellinen, mittarivirhe huomioitu. Minut ohitti 120 rajoituksella 16, itse ohitin 5 autoa. Minut 120 alueella ohittaneista arviolta puolet ajoi ylinopeutta, 100 alueella tietysti kaikki.

    Johtopäätökset?

      
  • muokattu 25.06.2024 06:48

    @Lukija57294 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Nyt aletaan ensimmäisen kerran puhua samasta asiasta. Jos keskinopeus on 113, kuten 120 rajoituksella Suomessa keskimäärin on, jopa sinun pitää ymmärtää, ettei liukennevirran nopeus voi olla 120. Luvussa on mukana ylinopeutta ajavatkin, mutta tämä porukka voidaan sulkea pois laskuista, kun puhutaan liikenteen toimivuudesta, eikö vain. Jäljelle jää hitaammin kuin keskimäärin 113 etenevä liikenne.

    Ahaa, eli moottoritieliikenteessä ei olekaan sitä 37,9%:n joukkoa, joka ajaa ylinopeutta. Heitä ei vain ole olemassa, kuten ei ilmeisesti ole sitäkään joukkoa, joka ajaa nopeuksilla 113-120? Vai mitä tarkoitat sanoessasi "jäljelle jää hitaammin kuin 113 etenevä liikenne"?

    Onko Gaussin käyrä tuttu?

    Miten gaussin käyrää voi soveltaa, jos mahdolliset arvot pakotetaan jonkin rajan alle, mutta jonka voi kuitenkin ylittää?

      
  • @Herbert kirjoitti:

    En ymmärrä, mikä tekisi liikennevirran nopeudesta epäselvän asian. En tarkoita mitään teoreettista spekulointia keskinopeuksilla vaan ihan reaaliaikaista tapahtumaa tien päällä. Siellä voi ajaa liikennevirran mukana tai sitä nopeammin tai sitä hitaammin. Tarkoitan siis koko ajan liikennevirtaa, joka ajaa tielle sallitulla nopeudella eikä koostu avoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaammin ajavista.

    Epäsevää on se, että tiellä käytetään kaikkia ajonopeuksia 80...120 ja joku luuseriporukka vielä tuon ylikin. Liikennevirtaa ovat siis kaikki tieosuudella etenevät ajoneuvot. Millä perusteella ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaavat eivät olisi liikennevirtaa? Entä miksi suljet itsesi pois liikennevirrasta ajaessasi ylinopeutta? Määritteletkö liikennevirtaan kuuluvat seuraavaksi auton merkin tai voimanlähteen perusteella? Toki jos määrittelet rajoituksen mukaisen nopeuden olevan = suurin sallittu ja otat tarkasteluun vain nämä, silloin toki liikennevirran nopeus on 120. Mutta silloin kannattaa unohtaa puheet ohitustarpeen minimoinnista. Vai miten ohitustarvetta vähentää se, että otan kärryn perääni vs ajan ilman kärryä?

    Huomaatko, että tämä asia on itsestäänselvyys vain sinulle, koska määrittelet asiat omalla tavallasi ja eri tavoin kuin mitä sanot.

    Tilastolliset nopeudet ovat oma juttu ja reaaliaikaset nopeudet tiellä oma juttu.

    Tilastodata on kerätty ihan oikeasta liikenteestä ja sellaisesta aineistomäärästä, jota et itse saa kerättyä elämäsi aikana. Mikä oli sinun reaaliaikaista tietoa, jonka perusteella ajotapaani kritisoit?

    Jos ajaa rajoituksen mukaan ja toinen hidastelee, siitä seuraa ohitus sen hidastelijan takia eikä sen rajoituksen mukaan ajavan takia.

    Oletan, että hidastelu on nyt 105 km/h 120 alueella.

    Äsken ohitusten määrää piti minimoida ajamalla liikennevirran mukaan. Ei ole ollenkaan varmaa, että motarilla suurin sallittu minimoi ohitukset. Jos sotket asiat ja puhut itsestäsi, etkä liikenteestä, silloin tilanne on toinen.

    Ohitusten kokonaismäärä riippuu tietysti siitä kuinka paljon tiellä on hidastelevia tai ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaasti ajavia. Rajoituksen mukaan ajaviakin ohitetaan, mutta sekin on toinen asia.

    Nyt aletaan ensimmäisen kerran puhua samasta asiasta. Jos keskinopeus on 113, kuten 120 rajoituksella Suomessa keskimäärin on, jopa sinun pitää ymmärtää, ettei liukennevirran nopeus voi olla 120. Luvussa on mukana ylinopeutta ajavatkin, mutta tämä porukka voidaan sulkea pois laskuista, kun puhutaan liikenteen toimivuudesta, eikö vain. Jäljelle jää hitaammin kuin keskimäärin 113 etenevä liikenne.

    Ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella, että ajat alinopeudella motareilla. Se on ihan ok, mutta aiheuttaa ohitustarvetta muille.

    En minä puolustele. Totesin asian ja yritän kumota esittämäsi mitä mielikuvituksellisemmat syysi kritisoida nopeusvalintaani. Jankutat vain tuota samaa asiaa ohitustarpeesta ilman ainoatakaan faktapohjaista perustetta.

    Ethän voi olettaa, että sinä saisit määrittää nopeusrajoituksesta välittämättä, mikä milloinkin on oikein ja sopivaa nopeuden valinnan suhteen?

    Tietysti saan, toki nopeusrajoituksen ja muun lainsäädännön puitteissa, sehän on aivan alkeellisin perusasia liikenteessä. Onko sinulla vielä ajokorttia, jos jotain muuta luulet vai kuka puolestani sopivan ajonopeuden määrittää? Wow-efektejä hakeva lippispääkö?

    Saat tietysti määrittää oman nopeutesi, mutta et sitä, mikä milloinkin olisi muille liikkujille oikein ja sopivaa. Kaikilla on oikeus noudattaa nopeusrajoitusta ja alinopeuskuskit aiheuttavat turhia ohituksia..

    Ei meidän tarvitse miettiä tilastoituja nopeuksia, koska ajaessasi olet osa yhtä näytettä jossain tilastossa, mutta todellisuus sillä teon hetkellä on oleellinen eikä se, mitä asiat tilastollisesti ovat.

    Minä en ole pyrkimässä minimoimaan ohitusten määrää. Jos et haraisi vastaan sitä tosiasiaa, että alinopeutta ajamalla generoit ohituksia, voisi kirjoittamisen tästä asiasta lopettaa. Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.

    Jos haluaa ajaa alinopeutta jostain syystä, niin moottoritiellä siitä on vähiten haittaa muille, koska ohittaminen on siellä helppoa. Alinopeuskuskeja on kyllä normimaanteilläkin ja niistä on enemmän haittaa. Tietysti raskaan liikenteen nopeudella etenevä henkilöauto on helppo ohittaa maantielläkin, mutta ainahan ohitus on jonkinlainen epäjatkuvuuskohta omassa etenemisessä.

      
  • Jos ja kun moottoritielläkin ajaa 80 km/h se ei ole alinopeutta, se on sallittua nopeutta.

      4
  • muokattu 25.06.2024 09:12

    @_Quu kirjoitti:
    Jos ja kun moottoritielläkin ajaa 80 km/h se ei ole alinopeutta, se on sallittua nopeutta.

    Tarkemmin sanottua se on sallittua alinopeutta. Ylinopeutta ei sallita yhtä paljoa suhteessa nopeusrajoitukseen

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Miten gaussin käyrää voi soveltaa, jos mahdolliset arvot pakotetaan jonkin rajan alle, mutta jonka voi kuitenkin ylittää?

    Herbert varmasti kertoo miten tilastoista voidaan rajata epämiellyttävät totuudet pois.

      
  • Alinopeutta ei terminä löydy laista. Vuonna 2004 tieliikennelakiin tuotiin silloisen kansanedustaja Pertti Salovaaran (kesk.) esityksestä lisäys ”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Jos ja kun moottoritielläkin ajaa 80 km/h se ei ole alinopeutta, se on sallittua nopeutta.

    Tarkemmin sanottua se on sallittua alinopeutta. Ylinopeutta ei sallita yhtä paljoa suhteessa nopeusrajoitukseen

    Jos sillalla on 60 tonnin painorajoitus, mielestäsi sen ylittävä auto on törkeän sallitusti alipainoinen. Ylipainoakin sallitaan, mutta suhteessa vähemmän, kuitenkin 80 tonnin ajoneuvolla saa ajaa sillan yli.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Alinopeutta ei terminä löydy laista. Vuonna 2004 tieliikennelakiin tuotiin silloisen kansanedustaja Pertti Salovaaran (kesk.) esityksestä lisäys ”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

    Siinä nähdään, että lakikaan ei ole täydellinen. Onneksi ilmaisun vapautta ei Suomessa rajoiteta kovin paljoa laissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Alinopeutta ei terminä löydy laista. Vuonna 2004 tieliikennelakiin tuotiin silloisen kansanedustaja Pertti Salovaaran (kesk.) esityksestä lisäys ”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

    Alinopeus on yhtä järkevä sana kuin alipaine renkaissa.

    Aiheellisen hitaasti saa ajaa. Sähköautolla saa ajaa kahdeksaakymppiä satasen alueella, kun tarkoitus ei ole haitata toisten kulkua. Ihan kiusallaan sähköautolla ei kuitenkaan saa hidastella.

      
  • muokattu 25.06.2024 11:12

    @Lukija57294 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Miten gaussin käyrää voi soveltaa, jos mahdolliset arvot pakotetaan jonkin rajan alle, mutta jonka voi kuitenkin ylittää?

    Herbert varmasti kertoo miten tilastoista voidaan rajata epämiellyttävät totuudet pois.

    Minulla ei ole tiedossa moottoriteiden nopeusjakauma. Epäilen, ettei se mene Gaussin käyrän mukaan, ellei käyrän asteikkoa skaalata niin epätarkaksi, että huippukohta on 80 ja 120 välinen alue.

    HR halusi rajata epämiellyttävät asiat pois. Kun kyseessä oli liikenteen toimivuus, olen samaa mieltä HR:n kanssa, että ylinopeudet voidaan jättää tarkastelusta pois. Eihän voi olla niin, että ylinopeudella ajelevien takia muiden pitäisi nostaa ajonopeuksiaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Jos ja kun moottoritielläkin ajaa 80 km/h se ei ole alinopeutta, se on sallittua nopeutta.

    Tarkemmin sanottua se on sallittua alinopeutta. Ylinopeutta ei sallita yhtä paljoa suhteessa nopeusrajoitukseen

    Kaipasit faktoja. Paljonko ylinopeutta sallitaan ja missä tämä sallitun ylinopeuden suuruus on määritelty?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    En ymmärrä, mikä tekisi liikennevirran nopeudesta epäselvän asian. En tarkoita mitään teoreettista spekulointia keskinopeuksilla vaan ihan reaaliaikaista tapahtumaa tien päällä. Siellä voi ajaa liikennevirran mukana tai sitä nopeammin tai sitä hitaammin. Tarkoitan siis koko ajan liikennevirtaa, joka ajaa tielle sallitulla nopeudella eikä koostu avoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaammin ajavista.

    Epäsevää on se, että tiellä käytetään kaikkia ajonopeuksia 80...120 ja joku luuseriporukka vielä tuon ylikin. Liikennevirtaa ovat siis kaikki tieosuudella etenevät ajoneuvot. Millä perusteella ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaavat eivät olisi liikennevirtaa? Entä miksi suljet itsesi pois liikennevirrasta ajaessasi ylinopeutta? Määritteletkö liikennevirtaan kuuluvat seuraavaksi auton merkin tai voimanlähteen perusteella? Toki jos määrittelet rajoituksen mukaisen nopeuden olevan = suurin sallittu ja otat tarkasteluun vain nämä, silloin toki liikennevirran nopeus on 120. Mutta silloin kannattaa unohtaa puheet ohitustarpeen minimoinnista. Vai miten ohitustarvetta vähentää se, että otan kärryn perääni vs ajan ilman kärryä?

    Huomaatko, että tämä asia on itsestäänselvyys vain sinulle, koska määrittelet asiat omalla tavallasi ja eri tavoin kuin mitä sanot.

    Tilastolliset nopeudet ovat oma juttu ja reaaliaikaset nopeudet tiellä oma juttu.

    Tilastodata on kerätty ihan oikeasta liikenteestä ja sellaisesta aineistomäärästä, jota et itse saa kerättyä elämäsi aikana. Mikä oli sinun reaaliaikaista tietoa, jonka perusteella ajotapaani kritisoit?

    Jos ajaa rajoituksen mukaan ja toinen hidastelee, siitä seuraa ohitus sen hidastelijan takia eikä sen rajoituksen mukaan ajavan takia.

    Oletan, että hidastelu on nyt 105 km/h 120 alueella.

    Äsken ohitusten määrää piti minimoida ajamalla liikennevirran mukaan. Ei ole ollenkaan varmaa, että motarilla suurin sallittu minimoi ohitukset. Jos sotket asiat ja puhut itsestäsi, etkä liikenteestä, silloin tilanne on toinen.

    Ohitusten kokonaismäärä riippuu tietysti siitä kuinka paljon tiellä on hidastelevia tai ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia hitaasti ajavia. Rajoituksen mukaan ajaviakin ohitetaan, mutta sekin on toinen asia.

    Nyt aletaan ensimmäisen kerran puhua samasta asiasta. Jos keskinopeus on 113, kuten 120 rajoituksella Suomessa keskimäärin on, jopa sinun pitää ymmärtää, ettei liukennevirran nopeus voi olla 120. Luvussa on mukana ylinopeutta ajavatkin, mutta tämä porukka voidaan sulkea pois laskuista, kun puhutaan liikenteen toimivuudesta, eikö vain. Jäljelle jää hitaammin kuin keskimäärin 113 etenevä liikenne.

    Ei sinun ainakaan minulle tarvitse puolustella, että ajat alinopeudella motareilla. Se on ihan ok, mutta aiheuttaa ohitustarvetta muille.

    En minä puolustele. Totesin asian ja yritän kumota esittämäsi mitä mielikuvituksellisemmat syysi kritisoida nopeusvalintaani. Jankutat vain tuota samaa asiaa ohitustarpeesta ilman ainoatakaan faktapohjaista perustetta.

    Ethän voi olettaa, että sinä saisit määrittää nopeusrajoituksesta välittämättä, mikä milloinkin on oikein ja sopivaa nopeuden valinnan suhteen?

    Tietysti saan, toki nopeusrajoituksen ja muun lainsäädännön puitteissa, sehän on aivan alkeellisin perusasia liikenteessä. Onko sinulla vielä ajokorttia, jos jotain muuta luulet vai kuka puolestani sopivan ajonopeuden määrittää? Wow-efektejä hakeva lippispääkö?

    Saat tietysti määrittää oman nopeutesi, mutta et sitä, mikä milloinkin olisi muille liikkujille oikein ja sopivaa. Kaikilla on oikeus noudattaa nopeusrajoitusta ja alinopeuskuskit aiheuttavat turhia ohituksia..

    En minä muiden ajonopeutta määrääkään. Sinä minun ajonopeuttani aloit arvostella. Motarilla on isolla rahalla rakennettu toinen kaista ilman vastaantulijoita mm. siksi, että 105 ajava on äärettömän helppo ohittaa ajonopeudella 120.

    Oikeutta noudattaa rajoituksia ei ole. Se on velvollisuus. Ja rajoitus = suurin sallittu ajonopeus, joka joustaa vain suurimmasta sallitusta alaspäin.

    Huomaatko ajattelutapasi periaatteellisen virheen?

    Ei meidän tarvitse miettiä tilastoituja nopeuksia, koska ajaessasi olet osa yhtä näytettä jossain tilastossa, mutta todellisuus sillä teon hetkellä on oleellinen eikä se, mitä asiat tilastollisesti ovat.

    No kerro jo viimeinkin, mikä oli liikennevirran nopeus tilanteessa, jossa ajoin 105? Sinulla on oltava tieto, koska määrittelit sen alinopeudeksi ja sanoit sen lisäävän turhia ohituksia ja tilastodata ei kelpaa.

    Minä en ole pyrkimässä minimoimaan ohitusten määrää.

    Silti moitit minun ajonopeuttani, koska se mielestäsi lisää ohitusten määrää. Mitä järkeä jutuissasi oikein on?

    Jos et haraisi vastaan sitä tosiasiaa, että alinopeutta ajamalla generoit ohituksia, voisi kirjoittamisen tästä asiasta lopettaa.

    Tuo ns. tosiasia on vielä osoittamatta toteen.

    Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.

    Puhutko nyt itsestäsi? Toisaalta mikä ongelma on ajaa 120 pitkiä matkoja vasenta kaistaa, jos oikealle ei kannata välillä piipahtaa aloittaakseen heti uuden ohituksen? Arvaanko oikein, että vastaus on halusi ajaa ylinopeutta, jolloin 120 ajavat hidastavat sinun jouhevaa matkaasi.

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Alinopeutta ei terminä löydy laista. Vuonna 2004 tieliikennelakiin tuotiin silloisen kansanedustaja Pertti Salovaaran (kesk.) esityksestä lisäys ”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

    Siinä nähdään, että lakikaan ei ole täydellinen. Onneksi ilmaisun vapautta ei Suomessa rajoiteta kovin paljoa laissa.

    Eikä Suomessa alle nopeusraotuksen ajajia rajoiteta laissa.

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.

    Puhutko nyt itsestäsi? Toisaalta mikä ongelma on ajaa 120 pitkiä matkoja vasenta kaistaa, jos oikealle ei kannata välillä piipahtaa aloittaakseen heti uuden ohituksen? Arvaanko oikein, että vastaus on halusi ajaa ylinopeutta, jolloin 120 ajavat hidastavat sinun jouhevaa matkaasi.

    Ymmärrän @HybridRules erittäin hyvin. Hitaalla nopeudella ja pienellä nopeuserolla ohittavat tekevät vasemmalle kaistalle tulpan joka keräää nopeasti melkoisen jonon peräänsä.

    Miten itse ohitat moottoritiellä 105km/h vai 120km/h? Kerrot ajavasi 105km/h ja nyt se onkin 120km/h. Todellista 120km/h ohittava ei aja alinopeudella ja ei tee tulppaa, josta @HybridRules mainitsee. Vaikka takaa tuleva ajaisikin yliopeudella, hänelle riittää vai pieni kaasun nosto ja lailllisella nopeudella ohittanut on jo päässsyt esim rekasta ohi ja väistyy oikealla.

    Jos/kun takaa tulee nopeampi, ei oikean kaistan käyttö lienee ota sinultakaan pois ja ei se ole vaikeakaan. Mulla ainakin onnistuu siirtyminen oikealle helposti, ei se nyt niin tiukka kaarros ole viereiselle kaistalle. Ei täällä tarvii ajaa kuin Kiinassa mallijn: kaikki vasemmalla - ohitukset oikealta, ihan länsimaa Suomikin on.

      
  • muokattu 25.06.2024 15:15

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.

    Puhutko nyt itsestäsi? Toisaalta mikä ongelma on ajaa 120 pitkiä matkoja vasenta kaistaa, jos oikealle ei kannata välillä piipahtaa aloittaakseen heti uuden ohituksen? Arvaanko oikein, että vastaus on halusi ajaa ylinopeutta, jolloin 120 ajavat hidastavat sinun jouhevaa matkaasi.

    Ymmärrän @HybridRules erittäin hyvin. Hitaalla nopeudella ja pienellä nopeuserolla ohittavat tekevät vasemmalle kaistalle tulpan joka keräää nopeasti melkoisen jonon peräänsä.

    Onko 120 hidas nopeus? Sehän on suurin sallittu. Vai kuulutko sinäkin siihen porukkaan, jolla on kiire synnytyslaitokselle?

    Miten itse ohitat moottoritiellä 105km/h vai 120km/h? Kerrot ajavasi 105km/h ja nyt se onkin 120km/h.

    Käsiteltävänä olevassa tapauksessa en ohittanut. 120 liittyi siihen, että HR kauhisteli jatkuvaa vasemmalla ajamista. Kysyin, mitä ongelmaa 120 ajava vasemmalla aiheuttaa. En puhunut itsestäni, kun en yleensä aja motarilla 120, eikä tällöin ole tarve jäädä vasemmalle.

    Jos/kun takaa tulee nopeampi, ei oikean kaistan käyttö lienee ota sinultakaan pois ja ei se ole vaikeakaan. Mulla ainakin onnistuu siirtyminen oikealle helposti, ei se nyt niin tiukka kaarros ole viereiselle kaistalle. Ei täällä tarvii ajaa kuin Kiinassa mallijn: kaikki vasemmalla - ohitukset oikealta, ihan länsimaa Suomikin on.

    En ymmärrä, mihin tämä kommentti liittyy.

      
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.

    Puhutko nyt itsestäsi? Toisaalta mikä ongelma on ajaa 120 pitkiä matkoja vasenta kaistaa, jos oikealle ei kannata välillä piipahtaa aloittaakseen heti uuden ohituksen? Arvaanko oikein, että vastaus on halusi ajaa ylinopeutta, jolloin 120 ajavat hidastavat sinun jouhevaa matkaasi.

    Ymmärrän @HybridRules erittäin hyvin. Hitaalla nopeudella ja pienellä nopeuserolla ohittavat tekevät vasemmalle kaistalle tulpan joka keräää nopeasti melkoisen jonon peräänsä.

    Miten itse ohitat moottoritiellä 105km/h vai 120km/h? Kerrot ajavasi 105km/h ja nyt se onkin 120km/h. Todellista 120km/h ohittava ei aja alinopeudella ja ei tee tulppaa, josta @HybridRules mainitsee. Vaikka takaa tuleva ajaisikin yliopeudella, hänelle riittää vai pieni kaasun nosto ja lailllisella nopeudella ohittanut on jo päässsyt esim rekasta ohi ja väistyy oikealla.

    Jos/kun takaa tulee nopeampi, ei oikean kaistan käyttö lienee ota sinultakaan pois ja ei se ole vaikeakaan. Mulla ainakin onnistuu siirtyminen oikealle helposti, ei se nyt niin tiukka kaarros ole viereiselle kaistalle. Ei täällä tarvii ajaa kuin Kiinassa mallijn: kaikki vasemmalla - ohitukset oikealta, ihan länsimaa Suomikin on.

    Herbert kertoi sivulla 60 siitä mitä näki moottoritiellä, oli siis taustalla katselemassa kolmen autoilijan toimintaa. HR ja lukija ovat päätyneet siitä johtopäätökseen, että Herbert haittaa liikennettä moottoritiellä. HRlle ohittaminen on vaikeaa moottoritiellä, kun ei saa ohituskaistaa käyttää, lukijalle taas alle 120 ajavat ohittajat ovat liikaa. Kuitenkin rekkojen 85 sallitaan ja ehkä bussi saa ohittaa satavitostaan. Toisista suivaantuvat voisivat hypätä siihen bussiin.

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Jos ja kun moottoritielläkin ajaa 80 km/h se ei ole alinopeutta, se on sallittua nopeutta.

    Tarkemmin sanottua se on sallittua alinopeutta. Ylinopeutta ei sallita yhtä paljoa suhteessa nopeusrajoitukseen

    Kaipasit faktoja. Paljonko ylinopeutta sallitaan ja missä tämä sallitun ylinopeuden suuruus on määritelty?

    Se on määritelty kameratolppien asetuksissa ja poliisien käytänteissä. Empiiristen tutkimusten mukaan n. 8km/h ylitys rajoitukseen sallitaan ainakin maatienopeuksissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Alinopeutta ei terminä löydy laista. Vuonna 2004 tieliikennelakiin tuotiin silloisen kansanedustaja Pertti Salovaaran (kesk.) esityksestä lisäys ”liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

    Siinä nähdään, että lakikaan ei ole täydellinen. Onneksi ilmaisun vapautta ei Suomessa rajoiteta kovin paljoa laissa.

    Eikä Suomessa alle nopeusraotuksen ajajia rajoiteta laissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit