@HybridRules kirjoitti:
Sinä et ole oppinut mitään koko tämän keskustelun aikana.
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Kysyit minulta, missä toimintatavoissa noudatat ikiomaa kriteeristöä niiden haitan suhteen. Juuri sitähän minä kysyin sinulta. Mistä minä voin tietää, missä määrin ajelet omien sääntöjesi mukaan. Nyt on tullut esiin vasta piittaamattomuutesi motarin vasemmalla kaistalla pysymisen suhteen. Mitä muuta olet mielessäsi kehitellyt?
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
Minulla ei ole tiedossa moottoriteiden nopeusjakauma. Epäilen, ettei se mene Gaussin käyrän mukaan, ellei käyrän asteikkoa skaalata niin epätarkaksi, että huippukohta on 80 ja 120 välinen alue.
Epäillä toki voit, mutta asia on helposti tarkistettavissa. Annapa esimerkiksi joku käyttämäsi moottoritien LAM-piste, niin tarkistan siitä nopeusjakauman.
Ota hyvä otos vaikka vt 1 Tku-Hki väliltä. En saanut sieltä ajoneuvoittain jakaumaa, ainoastaan kellonaikojen mukaan keskinopeuden.
Tässäpä kaikkien vt1 120/100 nopeusrajoitusalueen Turun suunnan LAM-pisteiden tuntikohtaisten keskinopeuksien jakauma toukokuun ajalta kaikelle ja kevyelle (ha+pa) liikenteelle, vuorokausi jaettuna kuuden tunnin pätkiin. Tämä ei ota huomioon muuttuvien rajoitusten tilaa. Sanoisin, että 105 ajava on selkeässä vähemmistössä eikä tämä kyllä kaukana gaussin käyrästä ole?
Minulla ei ole tiedossa moottoriteiden nopeusjakauma. Epäilen, ettei se mene Gaussin käyrän mukaan, ellei käyrän asteikkoa skaalata niin epätarkaksi, että huippukohta on 80 ja 120 välinen alue.
Epäillä toki voit, mutta asia on helposti tarkistettavissa. Annapa esimerkiksi joku käyttämäsi moottoritien LAM-piste, niin tarkistan siitä nopeusjakauman.
Ota hyvä otos vaikka vt 1 Tku-Hki väliltä. En saanut sieltä ajoneuvoittain jakaumaa, ainoastaan kellonaikojen mukaan keskinopeuden.
Tässäpä kaikkien vt1 120/100 nopeusrajoitusalueen Turun suunnan LAM-pisteiden tuntikohtaisten keskinopeuksien jakauma toukokuun ajalta kaikelle ja kevyelle (ha+pa) liikenteelle, vuorokausi jaettuna kuuden tunnin pätkiin. Tämä ei ota huomioon muuttuvien rajoitusten tilaa. Sanoisin, että 105 ajava on selkeässä vähemmistössä eikä tämä kyllä kaukana gaussin käyrästä ole?
Eikö gaussin käyrän ideana ole olla huipun suhteen liki symmetrinen? Yli 120 ajavia on tuskin lainkaan, mikä johtuu rajoituksesta ja käyrä on vain puolikas.
Omituisen korkeilta keskinopeudet vaikuttavat, suurin osa kuitenkin vaikuttaa ajavan noin satasta. Onkohan tilanne sama, jos tarkastellaan vain yhtä mittauspistettä?
@Herbert kirjoitti:
Huippu osuu n. 115 kohdalle eli on aika lähellä keskinopeutta 113.
Sitten voidaankin pohtia, missä kohtaa ohitustarve on vähäisin. Keskinopeudessa, mediaanissa vai niiden välillä.
Ei tarvii ohittaa kun ajaa samaa vauhtia kuin rekat, niiden määrä näyttää olevan sen verran pieni, että se ei jakaumassa juuri näy. Mutta rekkojen keskinopeus noin 85~86km/h.
@Herbert kirjoitti:
Huippu osuu n. 115 kohdalle eli on aika lähellä keskinopeutta 113.
Sitten voidaankin pohtia, missä kohtaa ohitustarve on vähäisin. Keskinopeudessa, mediaanissa vai niiden välillä.
Ei tarvii ohittaa kun ajaa samaa vauhtia kuin rekat, niiden määrä näyttää olevan sen verran pieni, että se ei jakaumassa juuri näy. Mutta rekkojen keskinopeus noin 85~86km/h.
En puhu omista ohituksista, vaan ohitusten kokonaismäärästä. Rekkojen nopeudella ajavaa ohitetaan paljon.
Eikö gaussin käyrän ideana ole olla huipun suhteen liki symmetrinen? Yli 120 ajavia on tuskin lainkaan, mikä johtuu rajoituksesta ja käyrä on vain puolikas.
No sitten olisikin Turun suunnalla melkoisa vauhtiveikkoja koko jengi, jos tunnin keskinopeudet ylittäisi 120km/h, josta nuo jakaumat on piiretty. Nuo ei siis ole yksittäisten auitojen nopeuksia.
Yli 100 mittapisteen yläpuolella jakauma on hyvinkin lähellä Gausiin käyrää. Häntä alaspäin on myös hyvin looginen, rekat ei kulje yli 90km/h ja jos/kun joku häiriö tai paljon liikennettä on nopeus tietysti laskee väkisin.
Eikö gaussin käyrän ideana ole olla huipun suhteen liki symmetrinen? Yli 120 ajavia on tuskin lainkaan, mikä johtuu rajoituksesta ja käyrä on vain puolikas.
No sitten olisikin Turun suunnalla melkoisa vauhtiveikkoja koko jengi, jos tunnin keskinopeudet ylittäisi 120km/h, josta nuo jakaumat on piiretty. Nuo ei siis ole yksittäisten auitojen nopeuksia.
Yli 100 mittapisteen yläpuolella jakauma on hyvinkin lähellä Gausiin käyrää. Häntä alaspäin on myös hyvin looginen, rekat ei kulje yli 90km/h ja jos/kun joku häiriö tai paljon liikennettä on nopeus tietysti laskee väkisin.
Juuri näin, laskennallisen tunnin keskinopeuden takana on kyseisen tunnin aikana pisteen ohittaneiden ajoneuvojen nopeusjakauma jolloin on luonnollista, ettei yli 120 ajavia siinä näy. Avoimen rajapinnan kautta olisi mahdollista saada myös viiden minuutin keskinopeus, mutta sitä ei tuon tilastohaun kautta saa.
@Herbert kirjoitti:
Huippu osuu n. 115 kohdalle eli on aika lähellä keskinopeutta 113.
Sitten voidaankin pohtia, missä kohtaa ohitustarve on vähäisin. Keskinopeudessa, mediaanissa vai niiden välillä.
Ei tarvii ohittaa kun ajaa samaa vauhtia kuin rekat, niiden määrä näyttää olevan sen verran pieni, että se ei jakaumassa juuri näy. Mutta rekkojen keskinopeus noin 85~86km/h.
En puhu omista ohituksista, vaan ohitusten kokonaismäärästä. Rekkojen nopeudella ajavaa ohitetaan paljon.
Teoriassa:valitset x-akselilta nopeus alueen jolla oletat nopeuserojen olevan niin pienet, että ohituksia ei juuri tapahdu, sitten siirrät ko. ikkunana sellaiseen paikkaan että käyrästä intgroituu suurin mahdollinen alue. Nuo autot ei sitten ohita toisiaan. Eli jakauman huippu +/- joitain km/h suuntaansa
Käytännössä: kuten tuosta kuvasta näkee, että keskinopeus vaihtelee joten ennalta määrättyä nopeutta ei ole. Tunnista 'autoniput', jotka ajaa samalla nopeudella ja liity ns. jonon jatkoksi. Koska ajan selväti nopeammin kuin nämä niput ne on helppo havaita, mutta jos/kun nopeus on sama se voi olla haastavaa, jos nopeus poikkeaa 120km/-mittarivirhe (jakauman mukaan yleisin nopeus). 'Niput' on 4-15 auton jonoja, joissa autojen välinen etäisyys on 40-100m, ajavanevat aktiivivakkari päällä sen verran hienosti etäisyydet pysyy.
@HybridRules kirjoitti:
Sinä et ole oppinut mitään koko tämän keskustelun aikana.
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Kysyit minulta, missä toimintatavoissa noudatat ikiomaa kriteeristöä niiden haitan suhteen. Juuri sitähän minä kysyin sinulta. Mistä minä voin tietää, missä määrin ajelet omien sääntöjesi mukaan. Nyt on tullut esiin vasta piittaamattomuutesi motarin vasemmalla kaistalla pysymisen suhteen. Mitä muuta olet mielessäsi kehitellyt?
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Sinä sanoit, että sinun mielestäsi vasemmalla saa ajaa vastoin liikennesääntöjä, koska se ei haittaa sinua. En minä sitä mistään päätellyt.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella. Ohitukset eivät varmaankaan "ala lisääntyä" nopeuden funktiona motarilla normaaliliikenteessä, koska rajoituksen mukaan ajavat ohittavat hitaampia riippumatta hidastelijoiden nopeudesta. Nääs, kun on se vasen kaista.
@HybridRules kirjoitti:
Tottakai se on oikeus, että saa ajaa rajoituksen mukaan, kuten on oikeus ajaa kohtuullista alinopeutta. Kumpaakaan ei ole velvollisuus tehdä. Sinulla ei nyt oikein hoksottimet pysy kirjoituksen mukana. Jonkun oikeudesta ei seuraa toisen velvollisuus. Sitä paitsi oikeudestaan voi joutua luopumaan tai joustamaan tilanteen mukaan. Maantiellä voi vaikkapa alinopeuskuski pakottaa rajoituksen mukaan ajavan joustamaan oikeudestaan, kunnes löytyy ohituspaikka.
Moni tuntuu kuvittelevan, että kun on oikeus ajaa, tuota oikeutta ei saa hitaammat loukata. Välillä näkee, kun bussi ohittaa rekkaa ja takana oikeuttaan 120 nopeuteen puolustavat suorittavat rituaalejansa.
Kun ymmärrettäisiin, että suurin sallittu nopeus on suurin sallittu, eikä henkilökohtainen oikeus ajaa merkissä osoitetun mukaista (+joidenkin mielestä poliisin puuttumiskynnyksen verran tuon yli), asennoituminen liikennettä kohtaan tervehtyisi huomattavasti.
Jos sinulla on etuajo-oikeus, muiden pitää sinua väistää. Oikeudesta pitää luopua vain, jos joku tekee virheen ja luopumisella vältetään vaaratilanne. Aivan samoin pitää suhtautua nopeusrajoitukseen. Suurimmasta sallitusta voi joutua joustamaan ilman muiden virhettä. Siksi kenelläkään ei voi olla oikeutta ajaa suurinta sallittua. On vain lupa ajaa, jos tilanne sen sallii.
Nopeuksien suhteen kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta, enkä ole kertaakaan käyttänytkään sanaa "etuajo-oikeus". Jokaisella on kuitenkin oikeus ajaa rajoitusten mukaan, etkä sinä voi vaatia muita ajamaan perässäsi alinopeutta. Tästä syystä ajotapasi aiheuttaa ohituksia.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella. Ohitukset eivät varmaankaan "ala lisääntyä" nopeuden funktiona motarilla normaaliliikenteessä, koska rajoituksen mukaan ajavat ohittavat hitaampia riippumatta hidastelijoiden nopeudesta. Nääs, kun on se vasen kaista.
Jotenkin HRn vakuuttelusta tulee mieleen Chemical Ali, jota myös Comical Aliksi kutsuttiin. Hänhän vakuutti TV:ssä, ettei Irakissa mitään amerikkalaisia joukkoja ole, kun kuvassa hänen takanaan näkyi amerikkalaisia tankkeja Baghdadissa. HR ei vain saa viestiään läpi, kun vesittää sitä itse koko ajan.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Mutta ajatko vasenta kaistaa pitkiä matkoja? Entä ajonopeuden nosto 15 km/h vaikutus turvallisuuteen?
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella.
Kaksi autoa kolmesta ohitti. Ehkä tuota voi työmatkaliikenteessä kutsua toistuvaksi ohittamiseksi. Se ei estä määrittelyä hidasteluksi, ettet tiedä muiden tieosuuden n. 15000/ajon/vrk nopeudesta mitään.
@HybridRules kirjoitti:
Sinä et ole oppinut mitään koko tämän keskustelun aikana.
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Kysyit minulta, missä toimintatavoissa noudatat ikiomaa kriteeristöä niiden haitan suhteen. Juuri sitähän minä kysyin sinulta. Mistä minä voin tietää, missä määrin ajelet omien sääntöjesi mukaan. Nyt on tullut esiin vasta piittaamattomuutesi motarin vasemmalla kaistalla pysymisen suhteen. Mitä muuta olet mielessäsi kehitellyt?
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Sinä sanoit, että sinun mielestäsi vasemmalla saa ajaa vastoin liikennesääntöjä, koska se ei haittaa sinua. En minä sitä mistään päätellyt.
Jälleen sinun pitää virkistää muistiani. Missä mahdoin sanoa, että vastoin liikennesääntöjä saa ajaa, koska se ei haittaa minua.
Edelleen odotan vastaustasi kysymykseen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
@Lukija336949 kirjoitti:
Ylikomisario Dennis Pasterstein suositteli, että tiellä saa ajaa nopeusrajoituksia hiljempaa.
Ilman muuta tiellä saa ajaa rajoituksia hiljempaa ja minäkin olen koko ajan sanonut sen olevan ok. Alinopeuskuskit kuitenkin aiheuttavat ohitustilanteita.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Mutta ajatko vasenta kaistaa pitkiä matkoja? Entä ajonopeuden nosto 15 km/h vaikutus turvallisuuteen?
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella.
Kaksi autoa kolmesta ohitti. Ehkä tuota voi työmatkaliikenteessä kutsua toistuvaksi ohittamiseksi. Se ei estä määrittelyä hidasteluksi, ettet tiedä muiden tieosuuden n. 15000/ajon/vrk nopeudesta mitään.
Ajan vasemmalla, jos on tarve. Sinä varmaan haluat kertoa, vaikuttaako ajonopeuden nosto 25km/h eli 105 -> 120 missä määrin turvallisuuteen. Viranomaiset tms. ovat määrittäneet nopeusrajoitukset, joilla kullakin tiellä on heidän mielestään riittävän turvallista ajaa. Riskihän on todennäköisyyden ja seurauksen vakavuuden tulo (siis kertolasku) ja motarilla todennäköisyys laskee vaikka vakavuus kasvaisi, joten.....
Meillähän on vain sinun sanasi liikennetilanteesta. Kirjoitatko aina, mitä tarkoitat?
@HybridRules kirjoitti:
Sinä et ole oppinut mitään koko tämän keskustelun aikana.
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Kysyit minulta, missä toimintatavoissa noudatat ikiomaa kriteeristöä niiden haitan suhteen. Juuri sitähän minä kysyin sinulta. Mistä minä voin tietää, missä määrin ajelet omien sääntöjesi mukaan. Nyt on tullut esiin vasta piittaamattomuutesi motarin vasemmalla kaistalla pysymisen suhteen. Mitä muuta olet mielessäsi kehitellyt?
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Sinä sanoit, että sinun mielestäsi vasemmalla saa ajaa vastoin liikennesääntöjä, koska se ei haittaa sinua. En minä sitä mistään päätellyt.
Jälleen sinun pitää virkistää muistiani. Missä mahdoin sanoa, että vastoin liikennesääntöjä saa ajaa, koska se ei haittaa minua.
Edelleen odotan vastaustasi kysymykseen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Kyllä sinä sanoit, ettei vasemmalla ajaminen sinun mielestäsi haittaa ketään eli sinä voit ilmeisesti päästellä vasenta kaistaa, jos siltä tuntuu? Lain säätäjä on ollut eri mieltä. Etkö itse keksi, mitä haittaa voisi olla siitä, että porukka alkaisi käyttää vasenta kaistaa kuin oikeaa? Lain säätäjä on kuitenkin sen kieltänyt, joten ei meidän edes tarvitse asiaa miettiä.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Mutta ajatko vasenta kaistaa pitkiä matkoja? Entä ajonopeuden nosto 15 km/h vaikutus turvallisuuteen?
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella.
Kaksi autoa kolmesta ohitti. Ehkä tuota voi työmatkaliikenteessä kutsua toistuvaksi ohittamiseksi. Se ei estä määrittelyä hidasteluksi, ettet tiedä muiden tieosuuden n. 15000/ajon/vrk nopeudesta mitään.
Ajan vasemmalla, jos on tarve.
Kerroit, että jotkut ajavat vasemmalla pitkiä aikoja. Onko tuo sinusta ongelma vai miksi otit asian puheeksi?
Sinä varmaan haluat kertoa, vaikuttaako ajonopeuden nosto 25km/h eli 105 -> 120 missä määrin turvallisuuteen.
Sinä sanoit, että turvallisuus paranee, kun ajetaan 120 km/h 105 sijaan. Tuo on ristiriidassa sen suhteen, mitä nopeuden muutoksen vaikutuksesta turvallisuuteen tiedetään. Jos nopeuden nosto parantaa turvallisuutta, kumoat aika monta tieteellisesti osoitettua faktaa.
Viranomaiset tms. ovat määrittäneet nopeusrajoitukset, joilla kullakin tiellä on heidän mielestään riittävän turvallista ajaa. Riskihän on todennäköisyyden ja seurauksen vakavuuden tulo (siis kertolasku) ja motarilla todennäköisyys laskee vaikka vakavuus kasvaisi, joten.....
Siis missä tilanteessa todennäköisyys laskee, mutta vakavuus kasvaa?
Meillähän on vain sinun sanasi liikennetilanteesta. Kirjoitatko aina, mitä tarkoitat?
Yritän kirjoittaa. Tuossa tilanteessa oli osallisena neljä autoa, muista en maininnut mitään. Tilastotieto aiheesta ei kelvannut, kun itse tiesit liikennetilanteen paremmin. Sitä vain hämmästelin.
Eläkkeellä oleva LP-poliisi sanoi, että ei tarvitse ajaa tolppavauhtia.
Taidan kokeilla seuraavalla matkalla ja laitan vakkariin 75km/n, koska minulla ei ole kiire.
@HybridRules kirjoitti:
Sinä et ole oppinut mitään koko tämän keskustelun aikana.
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Kysyit minulta, missä toimintatavoissa noudatat ikiomaa kriteeristöä niiden haitan suhteen. Juuri sitähän minä kysyin sinulta. Mistä minä voin tietää, missä määrin ajelet omien sääntöjesi mukaan. Nyt on tullut esiin vasta piittaamattomuutesi motarin vasemmalla kaistalla pysymisen suhteen. Mitä muuta olet mielessäsi kehitellyt?
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Sinä sanoit, että sinun mielestäsi vasemmalla saa ajaa vastoin liikennesääntöjä, koska se ei haittaa sinua. En minä sitä mistään päätellyt.
Jälleen sinun pitää virkistää muistiani. Missä mahdoin sanoa, että vastoin liikennesääntöjä saa ajaa, koska se ei haittaa minua.
Edelleen odotan vastaustasi kysymykseen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Kyllä sinä sanoit, ettei vasemmalla ajaminen sinun mielestäsi haittaa ketään eli sinä voit ilmeisesti päästellä vasenta kaistaa, jos siltä tuntuu? Lain säätäjä on ollut eri mieltä. Etkö itse keksi, mitä haittaa voisi olla siitä, että porukka alkaisi käyttää vasenta kaistaa kuin oikeaa? Lain säätäjä on kuitenkin sen kieltänyt, joten ei meidän edes tarvitse asiaa miettiä.
Sanoin, ettei haittaa minua. En sanonut, että liikennesääntöjen vastaisesti saa ajaa, koska se ei minua haittaa.
Kysyin sinulta saamatta vastausta, mitä haittaa on ajaa vasemmalla 120 km/h. Lainsäätäjä on jatkuvan ajamisen ilman ohitustarkoitusta kieltänyt, mutta itsekin sanoit ajavasi tarvittaessa pitkiä matkoja vasemmalla. Mitä haittaa tuolla aiheutat ja kenelle, jos ajonopeutesi on 120?
Positiivista on toki se, että vetoat lakiin. Ehkä jonain päivänä sama suhtautuminen ohjaa toimintaasi myös nopeusrajoitusten osalta.
@Herbert kirjoitti:
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Alinopeuskuskit ja raskas liikenne motarilla mm. aiheuttavat sen, että jotkut ajavat vasenta kaistaa pitkiä matkoja, koska eivät viitsi puikkia oikean ja vasemman kaistan välillä väistelemässä hidasta liikennettä.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Simä itse kerroit, että ajoit edelläsi liikkuvan alinopeuskuskin kanssa samaa nopeutta ja sanoit ajaneesi 105 rajoituksen ollessa 120. Ja kerroit muiden ohittaneen sinut. Ilmiselvästi hidasastelit oman kertomuksedi mukaan.
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Mutta ajatko vasenta kaistaa pitkiä matkoja? Entä ajonopeuden nosto 15 km/h vaikutus turvallisuuteen?
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella.
Kaksi autoa kolmesta ohitti. Ehkä tuota voi työmatkaliikenteessä kutsua toistuvaksi ohittamiseksi. Se ei estä määrittelyä hidasteluksi, ettet tiedä muiden tieosuuden n. 15000/ajon/vrk nopeudesta mitään.
Ajan vasemmalla, jos on tarve.
Kerroit, että jotkut ajavat vasemmalla pitkiä aikoja. Onko tuo sinusta ongelma vai miksi otit asian puheeksi?
Sinä varmaan haluat kertoa, vaikuttaako ajonopeuden nosto 25km/h eli 105 -> 120 missä määrin turvallisuuteen.
Sinä sanoit, että turvallisuus paranee, kun ajetaan 120 km/h 105 sijaan. Tuo on ristiriidassa sen suhteen, mitä nopeuden muutoksen vaikutuksesta turvallisuuteen tiedetään. Jos nopeuden nosto parantaa turvallisuutta, kumoat aika monta tieteellisesti osoitettua faktaa.
Viranomaiset tms. ovat määrittäneet nopeusrajoitukset, joilla kullakin tiellä on heidän mielestään riittävän turvallista ajaa. Riskihän on todennäköisyyden ja seurauksen vakavuuden tulo (siis kertolasku) ja motarilla todennäköisyys laskee vaikka vakavuus kasvaisi, joten.....
Siis missä tilanteessa todennäköisyys laskee, mutta vakavuus kasvaa?
Meillähän on vain sinun sanasi liikennetilanteesta. Kirjoitatko aina, mitä tarkoitat?
Yritän kirjoittaa. Tuossa tilanteessa oli osallisena neljä autoa, muista en maininnut mitään. Tilastotieto aiheesta ei kelvannut, kun itse tiesit liikennetilanteen paremmin. Sitä vain hämmästelin.
Turvallisuus ei parane sillä, että voi ajaa rajoituksen mukaan motarilla vaan siksi, että ohitustilanteet ja kaistan vaihdot vähenevät, kun ajetaan tien rajoitusten mukaan ajoneuvoilla, joilla se on mahdollista.
Moottoritie on liikenneympäristönä sellainen, että todennäköisyys onnettomuuteen on pienempi kuin monilla muilla ympäristöillä. Todennäköisyyttä voisi edelleen vähentää, kun alinopeuskuskit ajaisivat rajoitusten mukaan, mutta kyllä kaikilla on oikeus ajaa myös kohtuullisen verran alle rajoitustenkin, vaikka se hiukan onnettomuusriskiä kasvattaakin.
Sellaista tietoa ei ole olemassa, että 120 olisi turvallisempi nopeus kuin 105. Kumoat aika monta asiantuntijatietoa ympäri maailman. Se ei haittaa, kun oma ideologia puoltaa kovemman nopeuden käyttöä.
Onko muuten lain vastainen jatkuva vasemman kaistan käyttö sallittua, jos poliisi ei siihen puutu?
Olen oppinut mm. että liikenteessä on hämmästyttäviä ajattelutapoja. Esim. ylinopeus voi jonkun mielestä olla sallittua. Meneeköhän luokittelu niin, että rajoitukseen saakka on oikeus, puuttumiskynnykseen saakka sallittua ja vasta sitten kiellettyä? Toki sitäkään ei tarvitse noudattaa, jos on hyvä kuski, alla tehokas auto ja navigaattorissa kamerahälytin.
Missä ilmenee piittaamattomuuteni vasemman kaistan suhteen? Minähän ajan yleensä alle suurimman sallitun, eikä vasemmalla roikkumiseen ole tarvetta. Sinulta toki edelleen odotan vastausta siihen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Olet HR jättänyt vastaamatta muutamaan kysymykseeni.
Puhutko nyt itsestäsi?
Mikä fakta osoittaa, että ajonopeuden nosto 15 km/h (105->120) parantaa turvallisuutta?
Mikä oli liikennevirran nopeus tuossa tilanteessa eli millä nopeudella ohitusten määrä alkoi lisääntyä?
Tässäpä kaikkien vt1 120/100 nopeusrajoitusalueen Turun suunnan LAM-pisteiden tuntikohtaisten keskinopeuksien jakauma toukokuun ajalta kaikelle ja kevyelle (ha+pa) liikenteelle, vuorokausi jaettuna kuuden tunnin pätkiin. Tämä ei ota huomioon muuttuvien rajoitusten tilaa. Sanoisin, että 105 ajava on selkeässä vähemmistössä eikä tämä kyllä kaukana gaussin käyrästä ole?
Mistä sain tuon datan, itse en matetiaalia siihen löytänyt?
Entä mikä on vasemman reunan asteikko?
Näyttää myös siltä, että 120 ajavat eivät ole enemmistössä.
https://tie.digitraffic.fi/ui/tms/history/
y-akseli kertoo kullekin nopeusalueelle osuvien näytteiden määrän, tässä sama prosenttiosuuksina:
120 ajava on hyvin lähellä jakauman huippua
Huippu osuu n. 115 kohdalle eli on aika lähellä keskinopeutta 113.
Sitten voidaankin pohtia, missä kohtaa ohitustarve on vähäisin. Keskinopeudessa, mediaanissa vai niiden välillä.
Aamuyöllä kello 0-5, kyllä. Muuten huippu on haarukassa 115-118.
Eikö gaussin käyrän ideana ole olla huipun suhteen liki symmetrinen? Yli 120 ajavia on tuskin lainkaan, mikä johtuu rajoituksesta ja käyrä on vain puolikas.
Omituisen korkeilta keskinopeudet vaikuttavat, suurin osa kuitenkin vaikuttaa ajavan noin satasta. Onkohan tilanne sama, jos tarkastellaan vain yhtä mittauspistettä?
Ei tarvii ohittaa kun ajaa samaa vauhtia kuin rekat, niiden määrä näyttää olevan sen verran pieni, että se ei jakaumassa juuri näy. Mutta rekkojen keskinopeus noin 85~86km/h.
Mittarivirheen verran alle rajoituksen
En puhu omista ohituksista, vaan ohitusten kokonaismäärästä. Rekkojen nopeudella ajavaa ohitetaan paljon.
No sitten olisikin Turun suunnalla melkoisa vauhtiveikkoja koko jengi, jos tunnin keskinopeudet ylittäisi 120km/h, josta nuo jakaumat on piiretty. Nuo ei siis ole yksittäisten auitojen nopeuksia.
Yli 100 mittapisteen yläpuolella jakauma on hyvinkin lähellä Gausiin käyrää. Häntä alaspäin on myös hyvin looginen, rekat ei kulje yli 90km/h ja jos/kun joku häiriö tai paljon liikennettä on nopeus tietysti laskee väkisin.
Juuri näin, laskennallisen tunnin keskinopeuden takana on kyseisen tunnin aikana pisteen ohittaneiden ajoneuvojen nopeusjakauma jolloin on luonnollista, ettei yli 120 ajavia siinä näy. Avoimen rajapinnan kautta olisi mahdollista saada myös viiden minuutin keskinopeus, mutta sitä ei tuon tilastohaun kautta saa.
Teoriassa:valitset x-akselilta nopeus alueen jolla oletat nopeuserojen olevan niin pienet, että ohituksia ei juuri tapahdu, sitten siirrät ko. ikkunana sellaiseen paikkaan että käyrästä intgroituu suurin mahdollinen alue. Nuo autot ei sitten ohita toisiaan. Eli jakauman huippu +/- joitain km/h suuntaansa
Käytännössä: kuten tuosta kuvasta näkee, että keskinopeus vaihtelee joten ennalta määrättyä nopeutta ei ole. Tunnista 'autoniput', jotka ajaa samalla nopeudella ja liity ns. jonon jatkoksi. Koska ajan selväti nopeammin kuin nämä niput ne on helppo havaita, mutta jos/kun nopeus on sama se voi olla haastavaa, jos nopeus poikkeaa 120km/-mittarivirhe (jakauman mukaan yleisin nopeus). 'Niput' on 4-15 auton jonoja, joissa autojen välinen etäisyys on 40-100m, ajavanevat aktiivivakkari päällä sen verran hienosti etäisyydet pysyy.
Se kuitenkin kuvasta nähdään, että suurinta sallittua ajamalla ohitusten määrä ei ole minimissään eli tässä suhteessa optiminopeus on sen alapuolella.
Aktiivivakkareiden yleistyminen on tosiaan muuttanut liikennettä selvästi.
Sinä sanoit, että sinun mielestäsi vasemmalla saa ajaa vastoin liikennesääntöjä, koska se ei haittaa sinua. En minä sitä mistään päätellyt.
En puhu itsestäni vaan niistä kaikista, jotka ajavat moterilla rajoitusten mukaan. He joutuvat tietysti ajamaan vasemmalta ohi raskaan liikenteen, mutta lisäksi myös ohi alinopeuskuskien. Taas kerran sanon samalla, että eivät alinopeuskuskit ihmeemmin haittaa motarilla, mutta aiheuttavat kuitenkin ohituksia ja työntävät siis rajoituksen mukaan ajamaan pyrkiä vasemmalle kaistalle.
Enhän minä pysty tietämään, mikä liikennevirran noepus oli, kun matelit motarilla, mutta koska jouduit toistuvasti ohitetuksi, niin ajoit alinopeudella. Ohitukset eivät varmaankaan "ala lisääntyä" nopeuden funktiona motarilla normaaliliikenteessä, koska rajoituksen mukaan ajavat ohittavat hitaampia riippumatta hidastelijoiden nopeudesta. Nääs, kun on se vasen kaista.
Nopeuksien suhteen kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta, enkä ole kertaakaan käyttänytkään sanaa "etuajo-oikeus". Jokaisella on kuitenkin oikeus ajaa rajoitusten mukaan, etkä sinä voi vaatia muita ajamaan perässäsi alinopeutta. Tästä syystä ajotapasi aiheuttaa ohituksia.
Jotenkin HRn vakuuttelusta tulee mieleen Chemical Ali, jota myös Comical Aliksi kutsuttiin. Hänhän vakuutti TV:ssä, ettei Irakissa mitään amerikkalaisia joukkoja ole, kun kuvassa hänen takanaan näkyi amerikkalaisia tankkeja Baghdadissa. HR ei vain saa viestiään läpi, kun vesittää sitä itse koko ajan.
Ylikomisario Dennis Pasterstein suositteli, että tiellä saa ajaa nopeusrajoituksia hiljempaa.
Mutta ajatko vasenta kaistaa pitkiä matkoja? Entä ajonopeuden nosto 15 km/h vaikutus turvallisuuteen?
Kaksi autoa kolmesta ohitti. Ehkä tuota voi työmatkaliikenteessä kutsua toistuvaksi ohittamiseksi. Se ei estä määrittelyä hidasteluksi, ettet tiedä muiden tieosuuden n. 15000/ajon/vrk nopeudesta mitään.
Jälleen sinun pitää virkistää muistiani. Missä mahdoin sanoa, että vastoin liikennesääntöjä saa ajaa, koska se ei haittaa minua.
Edelleen odotan vastaustasi kysymykseen, keitä 120 vasemmalla ajaminen haittaa.
Ilman muuta tiellä saa ajaa rajoituksia hiljempaa ja minäkin olen koko ajan sanonut sen olevan ok. Alinopeuskuskit kuitenkin aiheuttavat ohitustilanteita.
Ajan vasemmalla, jos on tarve. Sinä varmaan haluat kertoa, vaikuttaako ajonopeuden nosto 25km/h eli 105 -> 120 missä määrin turvallisuuteen. Viranomaiset tms. ovat määrittäneet nopeusrajoitukset, joilla kullakin tiellä on heidän mielestään riittävän turvallista ajaa. Riskihän on todennäköisyyden ja seurauksen vakavuuden tulo (siis kertolasku) ja motarilla todennäköisyys laskee vaikka vakavuus kasvaisi, joten.....
Meillähän on vain sinun sanasi liikennetilanteesta. Kirjoitatko aina, mitä tarkoitat?
Kyllä sinä sanoit, ettei vasemmalla ajaminen sinun mielestäsi haittaa ketään eli sinä voit ilmeisesti päästellä vasenta kaistaa, jos siltä tuntuu? Lain säätäjä on ollut eri mieltä. Etkö itse keksi, mitä haittaa voisi olla siitä, että porukka alkaisi käyttää vasenta kaistaa kuin oikeaa? Lain säätäjä on kuitenkin sen kieltänyt, joten ei meidän edes tarvitse asiaa miettiä.
Kerroit, että jotkut ajavat vasemmalla pitkiä aikoja. Onko tuo sinusta ongelma vai miksi otit asian puheeksi?
Sinä sanoit, että turvallisuus paranee, kun ajetaan 120 km/h 105 sijaan. Tuo on ristiriidassa sen suhteen, mitä nopeuden muutoksen vaikutuksesta turvallisuuteen tiedetään. Jos nopeuden nosto parantaa turvallisuutta, kumoat aika monta tieteellisesti osoitettua faktaa.
Siis missä tilanteessa todennäköisyys laskee, mutta vakavuus kasvaa?
Yritän kirjoittaa. Tuossa tilanteessa oli osallisena neljä autoa, muista en maininnut mitään. Tilastotieto aiheesta ei kelvannut, kun itse tiesit liikennetilanteen paremmin. Sitä vain hämmästelin.
Eläkkeellä oleva LP-poliisi sanoi, että ei tarvitse ajaa tolppavauhtia.
Taidan kokeilla seuraavalla matkalla ja laitan vakkariin 75km/n, koska minulla ei ole kiire.
Sanoin, ettei haittaa minua. En sanonut, että liikennesääntöjen vastaisesti saa ajaa, koska se ei minua haittaa.
Kysyin sinulta saamatta vastausta, mitä haittaa on ajaa vasemmalla 120 km/h. Lainsäätäjä on jatkuvan ajamisen ilman ohitustarkoitusta kieltänyt, mutta itsekin sanoit ajavasi tarvittaessa pitkiä matkoja vasemmalla. Mitä haittaa tuolla aiheutat ja kenelle, jos ajonopeutesi on 120?
Positiivista on toki se, että vetoat lakiin. Ehkä jonain päivänä sama suhtautuminen ohjaa toimintaasi myös nopeusrajoitusten osalta.
Turvallisuus ei parane sillä, että voi ajaa rajoituksen mukaan motarilla vaan siksi, että ohitustilanteet ja kaistan vaihdot vähenevät, kun ajetaan tien rajoitusten mukaan ajoneuvoilla, joilla se on mahdollista.
Moottoritie on liikenneympäristönä sellainen, että todennäköisyys onnettomuuteen on pienempi kuin monilla muilla ympäristöillä. Todennäköisyyttä voisi edelleen vähentää, kun alinopeuskuskit ajaisivat rajoitusten mukaan, mutta kyllä kaikilla on oikeus ajaa myös kohtuullisen verran alle rajoitustenkin, vaikka se hiukan onnettomuusriskiä kasvattaakin.
Sellaista tietoa ei ole olemassa, että 120 olisi turvallisempi nopeus kuin 105. Kumoat aika monta asiantuntijatietoa ympäri maailman. Se ei haittaa, kun oma ideologia puoltaa kovemman nopeuden käyttöä.
Onko muuten lain vastainen jatkuva vasemman kaistan käyttö sallittua, jos poliisi ei siihen puutu?