Tilanteita liikenteessä

1260 kommenttia
1282931333442
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.

    Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.

    Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla.

    Tarkastelet väärää asiaa. En aja 140 kuten sinä, joten minua ei kiinnosta, paljonko kahden 140 ajavan turvaväli täytyy olla. Ajan 105-120 ja kun lähden ohittamaan, arvioin vaadittavan vapaan tilan vasemmalla, jotta en jää ohituksen aikaan muiden jalkoihin. Jos muut ajavat enintään 120 ja itse myös ohituksessa tuon verran (joko lähtötilanteesta alkaen tai nostan ohituksen takia nopeutta 105 -> 120), riittää suhteellisen pieni tyhjä tila vasemmalla, jotta voin turvallisesti ja muita haittaamatta sinne siirtyä. Jos sen sijaan vasemmalla ajetaan 140, riippuu toki ohitukseni pituudesta, paljonko vapaata tilaa taakseni tarvitsen, jotten ole 140 ajaville tulppana. Tänään esim. ohitin peräkärryä vetävää pakettiautoa (ajonopeus n. 100 km/h). Ohituksen aikana saavutin kolmen kuorma-auton jonon, jonka ohitin samalla kertaa. Jo tuossa ohitukselle tuli mittaa melkoisesti ja sen aikana lähtötilanteessa horisontissa 140 ajava olisi saavuttanut minut.

    Joko nyt ymmärrät?

    Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h.

    Muutaman sekunnin päähän näkee kaistanvaihtoja tehtävän päivittäin. En minäkään niitä harrasta, mutta kun vasemman ja oikean kaistan autot etenevät samaa tahtia, muutama sekunti, sanotaan nyt vaikka 120 nopeudessa 3-4 sekuntia eli 100-130 m kaistaa vaihtavan auton taakse on ihan mahdollinen ilman mitään sukeltamista. Vilkkaammassa liikenteessä rampilta olisi mahdoton liittyä, jos siihen tarvittaisiin liittyvän auton taakse pidempi kuin muutaman sekunnin turvaväli ja pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä tuollainen turvaväli on harvinaisuus. Silti kaistoja siellä vaihdellaan ja tänne kirjoittavien mukaan liikenne heidän ympärillään sujuu jatkuvasti ongelmitta.

    Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin.

    Jonoutumista alkaa ilmaantua pienemmillä liikennemäärillä, kun osa porukasta varaa puolet motarista itselleen 140 nopeuksillaan. Tarkoitatko tosiaan, ettet tätäkään ole tullut ajatelleeksi, vaikka ajokortti on ollut taskussa jo pidempään?

    Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.

    Kumma juttu, että minun 105 on julistettu täällä keskinopeudeltaan 113 olevassa liikenteesssä ongelmaksi, mutta 20 ylinopeuden vaikutusta ei edes tunnisteta tai ainakin pidetään olemattomana.

    Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.

    Riittikö yo. vastaukset?

    Ei riitä, vastaa vain yksin kertaiseen kysymykseen.

    140km/h vs. 120km/h tilantarve-ero on pieni. Turvaetäisyys on sama kuin nopeus 120m tai 140m. Juu noihin väleihin sukellataan pääkaupuseudella surutta, näköjään sinäkin pidät sitä suotavana, mutta ei se näin ole. Monta kertaa vaarallisempaa touhua kuin ylinopeus. Kriittinen etäisyys jonka alle ei ole mitään mahdollisuuksia toimia (1s) on 33 ja 38m, eroa vauhdeissa noin auton mitta. Toki 120/140 varaa tietä enemmän kun sinä, jos ajat 100kmh se on selvää mutta mitä sitten? Tie on suunniteltu noihiin korkrampiin vauhteihin. Miten nopeuden nosto 120_>140km/h varaa puolet motarista, kun lisä on hyvälläkin turvavälillä 20m ja pääkaupuseudun sstandardeilla alla 10m.

    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys. Tosin tapauksessani kaiken hoitaa aktiivinen vakionopeussäädin hyvinkin pehmeästi ja sähköä virtaa akkuun hidastuksen aikana, joten sitäkin haaskataan vain vähän. Onko sulle joku ongelma siinä että sinut joku saavuttaa ohituksen aikana vai mikä tässä on se suuri ongelma . Ei aukea?

    Ja alkuperäinen kysymys kuului, mitä aiheuteeuu sinulle kun sinut ohitetaan 120/140km/h vauhdilla? Mikä on ero?

      
  • muokattu 20.08.2024 13:52

    @Lukija33539 kirjoitti:
    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys. Tosin tapauksessani kaiken hoitaa aktiivinen vakionopeussäädin hyvinkin pehmeästi ja sähköä virtaa akkuun hidastuksen aikana, joten sitäkin haaskataan vain vähän. Onko sulle joku ongelma siinä että sinut joku saavuttaa ohituksen aikana vai mikä tässä on se suuri ongelma . Ei aukea?

    Korjaa Herbert tarvittaessa, mutta eikös tässä alunperin käsitelty sitä, miksei se wannabegolfkuski (joku sivu sitten) tyytynyt toimimaan kuten Lukija33539 kuvittelee kouluttavansa sinua tuossa tekstissään?!??

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Niin, moottoritiellä tarvitse jäädän toisen tienkäyttäjän taakse. Ohittaminen on erittäin helppoa ja riskitöntä ohituskaistan (vasemman kaistan) avulla. Ohituksen voi toistaa monta kertaa matkan aikana.

    Silti minun 105 on mielestäsi ongelmien aiheuttaja. Mistä tämä johtuu?

    Missä olen kokenut 105km/h ajavan ongelmaksi? Ei ole ongelma, aja vaan mikä on sopivalta tuntuu.

    Laskin eilen aamulla moottoritiellä ohittetavien lukumäärän, sain luvuksi 102kpl. kyllä tuohon mahtui varmasti myös 105km/h ajavia siinä missä kymmeniä rekkoja (<90kmh). Minusta ohi meni 4 autoa, josta yksi oli kieltämättä melkoinen tahvo. Kaveri tuli motarille Sipoosta ja ajoi KehäIII:lle. Hän ajoi sellaisella etäisyydellä (~10m 120..140kmh), että kortin olisi voinut kuivattaa heti piiitkäksi aikaa. Päästin kaverin heti ohi ,vaikka jonossa olinkin. Auton tuulilasi oli aivan säröillä, varmaankin johtuen tuosta erittäin lyhyestä välistä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija33539 kirjoitti:
    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys. Tosin tapauksessani kaiken hoitaa aktiivinen vakionopeussäädin hyvinkin pehmeästi ja sähköä virtaa akkuun hidastuksen aikana, joten sitäkin haaskataan vain vähän. Onko sulle joku ongelma siinä että sinut joku saavuttaa ohituksen aikana vai mikä tässä on se suuri ongelma . Ei aukea?

    Korjaa Herbert tarvittaessa, mutta eikös tässä alunperin käsitelty sitä, miksei se wannabegolfkuski (joku sivu sitten) tyytynyt toimimaan kuten Lukija33539 kuvittelee kouluttavansa sinua tuossa tekstissään?!??

    Älää sekoita, ei käsitellä wannabe golfia, kia tms. Kysymys kuuluu, ajat oikealla 105km/h tunnissa ja ohitan sinut vasemamalta 120 km/h tai 140km/h, onko 20km/h ylinopeudella väliä? Ja tarkaan ottaen mitä?

    Tarjoiltu tieheää liikennettä, poliisia, kasvanutta polttoaineekulutusta, ramppeja, 'kaistan varaamista', peräss ajamista ties mitä. Jos/kun on vaikeaa, niin ajattele case niin, että on kaksi autoa, toinen ajaa oikella kaistalla 105km/h ja toinen ajaa ohi vasenta kaistaa ajaen 140 tai 120km/h, paikkana moottoritie, lähistöllä ei ole muita tapahtumaan liittyviä.

      
  • muokattu 20.08.2024 20:16

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Älä sekoita, ei käsitellä wannabe golfia, kia tms. Kysymys kuuluu, ajat oikealla 105km/h tunnissa ja ohitan sinut vasemamalta 120 km/h tai 140km/h, onko 20km/h ylinopeudella väliä? Ja tarkaan ottaen mitä?

    No kerrotko nyt kuitenkin, miksi esität ensiksi tämän tilanteen:
    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys

    Minä nyt satun tulkitsemaan niin, että tuossa kuvauksessasi menee Herbert edellä. Tilanteessa hän olisi ohittamassa kuorma-autoa siis vasemmalla kaistalla ja sinä saat hänet kiinni. Näin minä sen ymmärsin ainakin.

    Jos kuitenkin kysyit häneltä, mitä mieltä hän oli wannabegtigolfin kuskista, joka tosiaan ajoi edellä rajoitusnopeutta ajavan kiinni, provosoitui siitä ja koukkasi lopulta ohi oikean kaistan kautta, vasemmalle palaten, niin eiköhän hän jo aloituksessa kertonut mitä mieltä siitä oli.

    Jos taasen kysyitkin kolmatta optiota: tie on ns. tyhjä sinun edessä vasemmalla kaistalla ja hänellä oikealla kaistalla, niin kyllä hän siihenkin on tainnut jo vastata. Minun tulkintani on, että "ihan sama". Mutta ei hän olisi silloin aloittanut kirjoittamaankaan aiheesta, kuten wannabegtigolfkuskista teki.

    Mistä noista vaihtoehdoista nyt sitten kysyit, niin ei ota pirukaan selvää , kuten eräs kirjoittaja tykkää tokaista.

      
  • Onpas rakas aihe tässäkin maassa.
    Variaatioita löytyy silti varmaan loputtomiin.
    Jos kaikille määrättäisiin täsmälleen saman nopeuden omaava
    koppero ja tarkkaan valvotulla nopeudella
    siitäkin tulisi varmasti joku ongelma ennen pitkää ;-)

    Ollaan tarkkana omalta osalta, ei kai siihen muuta voi sanoa.

      
  • muokattu 21.08.2024 06:33

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Niin, moottoritiellä tarvitse jäädän toisen tienkäyttäjän taakse. Ohittaminen on erittäin helppoa ja riskitöntä ohituskaistan (vasemman kaistan) avulla. Ohituksen voi toistaa monta kertaa matkan aikana.

    Silti minun 105 on mielestäsi ongelmien aiheuttaja. Mistä tämä johtuu?

    Missä olen kokenut 105km/h ajavan ongelmaksi? Ei ole ongelma, aja vaan mikä on sopivalta tuntuu.

    Ok, ehkä sekoitan sinun ja Tracktestin kommentteja tässä.

    Laskin eilen aamulla moottoritiellä ohittetavien lukumäärän, sain luvuksi 102kpl. kyllä tuohon mahtui varmasti myös 105km/h ajavia siinä missä kymmeniä rekkoja (<90kmh). Minusta ohi meni 4 autoa, josta yksi oli kieltämättä melkoinen tahvo. Kaveri tuli motarille Sipoosta ja ajoi KehäIII:lle. Hän ajoi sellaisella etäisyydellä (~10m 120..140kmh), että kortin olisi voinut kuivattaa heti piiitkäksi aikaa. Päästin kaverin heti ohi ,vaikka jonossa olinkin. Auton tuulilasi oli aivan säröillä, varmaankin johtuen tuosta erittäin lyhyestä välistä.

    Tahvolla, joka siis näin liittyi inhoamiesi häirikköjen ja hälytysajoneuvojen ryhmään, oli varmaan näkemys hyvästä liikenteestä, jota parhaillaan toteutti.

    Poliisit pysäyttivät kerran erään vanhemman herrasmiehen, joka roikkui rekan puskurissa. Oli aidosti hämmästynyt, kun hänen mielestään siinä imussa oli oikein hyvä ajaa. Itselläni oli tuolloin ollut kortti vasta joitain vuosia, silti kaverin tarinaa kuunnellessani iski epäusko. Miten alallaan menestynyt, fiksu ja vaativaa työtä tekevä voi ajatella noin. Tänne kirjoittavien taustoja en tunne, mutta ihan samoin täällä pidetään muita laittomuuksia hyvänä ajotapana.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija33539 kirjoitti:

    Älä sekoita, ei käsitellä wannabe golfia, kia tms. Kysymys kuuluu, ajat oikealla 105km/h tunnissa ja ohitan sinut vasemamalta 120 km/h tai 140km/h, onko 20km/h ylinopeudella väliä? Ja tarkaan ottaen mitä?

    No kerrotko nyt kuitenkin, miksi esität ensiksi tämän tilanteen:
    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys

    Minä nyt satun tulkitsemaan niin, että tuossa kuvauksessasi menee Herbert edellä. Tilanteessa hän olisi ohittamassa kuorma-autoa siis vasemmalla kaistalla ja sinä saat hänet kiinni. Näin minä sen ymmärsin ainakin.

    Juuri näin. Hieman nopeammalle Kiakuskillekaan ei riittänyt edes 120 yhden kuormurin ohituksen ajaksi. Hienoa, jos 539 jää riittävän etäisyyden päähän, mutta liian paljon näkee niitä ylinopeuskuskeja, joille 120 ei kelpaa.

    Jos taasen kysyitkin kolmatta optiota: tie on ns. tyhjä sinun edessä vasemmalla kaistalla ja hänellä oikealla kaistalla, niin kyllä hän siihenkin on tainnut jo vastata. Minun tulkintani on, että "ihan sama". Mutta ei hän olisi silloin aloittanut kirjoittamaankaan aiheesta, kuten wannabegtigolfkuskista teki.

    Vastaan tuohon vielä myöhemmin suoraan 539:lle.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Niin, moottoritiellä tarvitse jäädän toisen tienkäyttäjän taakse. Ohittaminen on erittäin helppoa ja riskitöntä ohituskaistan (vasemman kaistan) avulla. Ohituksen voi toistaa monta kertaa matkan aikana.

    Silti minun 105 on mielestäsi ongelmien aiheuttaja. Mistä tämä johtuu?

    Missä olen kokenut 105km/h ajavan ongelmaksi? Ei ole ongelma, aja vaan mikä on sopivalta tuntuu.

    Ok, ehkä sekoitan sinun ja Tracktestin kommentteja tässä.

    Moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten aja miten parhaaksi näet. :smile:

      1
  • @Lukija33539 kirjoitti:
    Minusta ohi meni 4 autoa, josta yksi oli kieltämättä melkoinen tahvo. Kaveri tuli motarille Sipoosta ja ajoi KehäIII:lle. Hän ajoi sellaisella etäisyydellä (~10m 120..140kmh), että kortin olisi voinut kuivattaa heti piiitkäksi aikaa. Päästin kaverin heti ohi ,vaikka jonossa olinkin. Auton tuulilasi oli aivan säröillä, varmaankin johtuen tuosta erittäin lyhyestä välistä.

    Uskon että minun ei tarvitse enää keksiä perusteluja tähän aiheeseen. Varmasti 33539 nyt omakohtaisella kokemuksellaan ymmärtää mistä ollaan keskusteltu.

    Ei minun näkemykseni mukaan olla tuomittu ketään siitä että ajaa yli 120 km/h, vaan MITEN sitä ajetaan. Järkevintä on päästää nuo narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat ihmiset menemään omaa matkaansa (provosoimalla, eli pelkällä neutraalilla autokoulun oppien mukaisella ajolla voi aiheuttaa oikealta ohittamisen lisäksi myös "brake check"-mielenosoituksen - TLL 20 § vastaisesti). Ei siis pidä lähteä miettimään sitä miksei poliisiylijohtaja Palsternakka (titteli ja nimi kuvitteellinen) tee yleiselle ilmiölle mitään.

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P20

    Itse sovellan periaatetta että voin valita ajanko 20 % pidemmällä rangella, vaiko 20 % nopeammin perille.

    Mitä kovempaa ajaa, sen enemmän kulutan, ja suhteellinen ajansäästö jää vähäisemmäksi. 150 km matka menee 120 nopeudella 1 tunti ja 15 minuuttia, 150 km nopeudella menisi tasan 1 tunti, ja ajamalla 300 km/h säästäisi vielä 30 minuuttia. Sikäli kun ei tarvitse pysähtyä tankkaamaan matkalla.

      1
  • Tänään näin maailman nopeimman Mondeon - tai ainakin Suomen nopeimman. Ei riittänyt jonossa ajo moottoritiellä , kun molemmilla kaistoilla jonoa, vaan piti ohitella puolin ja toisin ja vilkutella valoja kaikille ja roikkua perässä metrin parin päässä.

    Itse jos ajaisin noin lähellä, niin HUD vilkuttaisi koko ajan punaista merkkiä, että olet vaarallisen lähellä.

      
  • @tracktest kirjoitti Herbertille:

    Moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten aja miten parhaaksi näet

    Mistäs päin nyt tuulee?

    Suomessa moottoritiellä saa kuljettaa vain moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 70 kilometriä tunnissa. Käytännössä tämä sulkee pois niin mopot, mopoautot kuin traktoritkin. Sen sijaan Puolustusvoimain ajoneuvoja tai erikoiskuljetuksia rajoitus ei koske. Eli tuon verran on rajoitusta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti Herbertille:

    Moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten aja miten parhaaksi näet

    Mistäs päin nyt tuulee?

    Suomessa moottoritiellä saa kuljettaa vain moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 70 kilometriä tunnissa. Käytännössä tämä sulkee pois niin mopot, mopoautot kuin traktoritkin. Sen sijaan Puolustusvoimain ajoneuvoja tai erikoiskuljetuksia rajoitus ei koske. Eli tuon verran on rajoitusta.

    Kiitos tarkennuksesta! :smile:

      1
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.

    Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.

    Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla.

    Tarkastelet väärää asiaa. En aja 140 kuten sinä, joten minua ei kiinnosta, paljonko kahden 140 ajavan turvaväli täytyy olla. Ajan 105-120 ja kun lähden ohittamaan, arvioin vaadittavan vapaan tilan vasemmalla, jotta en jää ohituksen aikaan muiden jalkoihin. Jos muut ajavat enintään 120 ja itse myös ohituksessa tuon verran (joko lähtötilanteesta alkaen tai nostan ohituksen takia nopeutta 105 -> 120), riittää suhteellisen pieni tyhjä tila vasemmalla, jotta voin turvallisesti ja muita haittaamatta sinne siirtyä. Jos sen sijaan vasemmalla ajetaan 140, riippuu toki ohitukseni pituudesta, paljonko vapaata tilaa taakseni tarvitsen, jotten ole 140 ajaville tulppana. Tänään esim. ohitin peräkärryä vetävää pakettiautoa (ajonopeus n. 100 km/h). Ohituksen aikana saavutin kolmen kuorma-auton jonon, jonka ohitin samalla kertaa. Jo tuossa ohitukselle tuli mittaa melkoisesti ja sen aikana lähtötilanteessa horisontissa 140 ajava olisi saavuttanut minut.

    Joko nyt ymmärrät?

    Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h.

    Muutaman sekunnin päähän näkee kaistanvaihtoja tehtävän päivittäin. En minäkään niitä harrasta, mutta kun vasemman ja oikean kaistan autot etenevät samaa tahtia, muutama sekunti, sanotaan nyt vaikka 120 nopeudessa 3-4 sekuntia eli 100-130 m kaistaa vaihtavan auton taakse on ihan mahdollinen ilman mitään sukeltamista. Vilkkaammassa liikenteessä rampilta olisi mahdoton liittyä, jos siihen tarvittaisiin liittyvän auton taakse pidempi kuin muutaman sekunnin turvaväli ja pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteessä tuollainen turvaväli on harvinaisuus. Silti kaistoja siellä vaihdellaan ja tänne kirjoittavien mukaan liikenne heidän ympärillään sujuu jatkuvasti ongelmitta.

    Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin.

    Jonoutumista alkaa ilmaantua pienemmillä liikennemäärillä, kun osa porukasta varaa puolet motarista itselleen 140 nopeuksillaan. Tarkoitatko tosiaan, ettet tätäkään ole tullut ajatelleeksi, vaikka ajokortti on ollut taskussa jo pidempään?

    Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.

    Kumma juttu, että minun 105 on julistettu täällä keskinopeudeltaan 113 olevassa liikenteesssä ongelmaksi, mutta 20 ylinopeuden vaikutusta ei edes tunnisteta tai ainakin pidetään olemattomana.

    Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.

    Riittikö yo. vastaukset?

    Ei riitä, vastaa vain yksin kertaiseen kysymykseen.

    140km/h vs. 120km/h tilantarve-ero on pieni. Turvaetäisyys on sama kuin nopeus 120m tai 140m.

    Ei ole. Kuvitellaan vaikka 1,5 kilometrin mittainen ohitus, tällainenhan syntyy herkästi, kun vähänkin useampi auto jonossa ohitettavana. Lähden ohitukseen 120 km/h. Tulet 130 m perässäni (3 sekuntia) nopeudella 120 km/h. Molemmat saavat ajaa rauhassa ilman tunnetta jalkoihin jäämisestä tai toisen tulppaamasta liikenteestä.

    Toinen tilanne. Lähden ohitukseen nopeudella 120 km/h. Jos olet puolen kilometrin päässä minusta, jään jalkoihisi. Viet siis lähes viisinkertaisen määrän moottoritietä kuin jos ajaisin suurinta sallittua, johon minäkin voin nopeuteni ohituksissa nostaa. Käytännössä viet herkästi enemmänkin, koska odottaessani sinun menevän ohitseni, muut saavuttavat minut, eikä vasemmalla olekaan tilaa. Silloinhan joudun hidastamaan ohitettavan jonon perään.

    Puhun siis aivan eri asiasta kuin sinun 10-20 m eli et ole tullut ajatelleeksi tätä lainkaan.

    Juu noihin väleihin sukellataan pääkaupuseudella surutta, näköjään sinäkin pidät sitä suotavana, mutta ei se näin ole.

    Eli sinä et pääse pääkaupunkiseudun liikenteessä rampilta päätielle, koska tarvitset siihen pidemmän raon kuin 5-6 sekuntia? Samoin kaistan vaihto ei onnistu ilman tällaista välimatkaa?

    Jos ohitat 120km/h rekka jonoa, niin mitä sillä on väliä mikä mun nopeus on takaa tullessa. Se on minun tehtävä vähentää vauhtia 120km/h, ja pitää etäisyys.

    Aika usein näkee sitä, että nopeammalle hidastaminen ei ole ok. Joillain näyttää olevan jopa tapana kiihdyttää ja sitten mielenosoituksellisesti jarruttaa toisen perään. Paljon pienemmällä nopeuserolla kuin 20 km/h riitti Kian kuljettajalle päätökseen ohittaa oikealta. Siksi minäkin koitan pysyä noiden tieltä pois, kun en tiedä millainen tahvo ratissa on. Kian tapauksessa nopeusero oli niin pieni, etten osannut ennustaa lopputulosta.

    Eilen 200 km motarilla tarjosi taas yhden näytöksen oikealta ohittamiseen. Ajoin n. 110 ja saavutin venetraileria, joka saavutti parin rekan jonoa. Optima ohitti minut n. 120 km/h, ehkä hiukan yli. Optiman perässä tuli putkifirman pakettiauto, joka ohitti Optiman minun ja venetrailerin välissä melko ahtaasti.

    Onko sulle joku ongelma siinä että sinut joku saavuttaa ohituksen aikana vai mikä tässä on se suuri ongelma . Ei aukea?

    On. En halua kokea sitä painostusta, mitä ylinopeuskuskit hyvin herkästi tekevät.

    Ja alkuperäinen kysymys kuului, mitä aiheuteuu sinulle kun sinut ohitetaan 120/140km/h vauhdilla? Mikä on ero?

    Jos ajan oikealla ja menet menojasi, ei se haittaakaan. Liikenteessä tilanteet ei vaan pysy näin optimaalisina, etkä osaa pudottaa nopeuttasi suurimpaan sallittuun silloin, kun ylinopeutesi haittaa muuta liikennettä. Joko minua tai sitten muita.

      4
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Onko sulle joku ongelma siinä että sinut joku saavuttaa ohituksen aikana vai mikä tässä on se suuri ongelma . Ei aukea?

    On. En halua kokea sitä painostusta, mitä ylinopeuskuskit hyvin herkästi tekevät.

    No niin nyt päästiin asiaan ja ymmärän toki mistä on kysymys. Ja ei sitä käy kietäminen, että ei tuollainen laji joka ajaa kiinni persuksiin (=painostaa) ole yhtään harvinainen. Se on hyvin yleistä, ja se ei ole mitenkään ylinopeutta ajavan yksinoikeus. Näitä hinkkaajia on nopeusalueesta ja nopeudesta riippumatta. Menettely on erittäin korkeariskin touhua (=vaarallista) ja asiaan pitäisi puuttua paljon nykyistä rankemmalla kädellä.

    Omalla kokemuksella katsottuna juuri syy ei ole ylinopeus vaan täydellinen ymmärtämättömyys, mikä on oikea tilannenopeus. Tilannenopus kasvaa liian korkeaksi ajettaessa liian lähelle. Tähän ei tarvita ylinopeutta tai moottoritienopeutta. Tätä lajia on liikeellä runsaasti esim KehäI:llä. Olen ihmetellyt, miksi ei kolise vielä useammin, vaikka tuloksia näkyy. Tuo muutama kymmenen kilometriä 240km työmatkasta on ns. kokean keskitymisen pätkä ja erittäin väsyttävää. Kotiin päin menessä, kun ensimmäiset 20km iltapäivä ruuhkaliikenteessä KehäI on takana, tuntuu, että 80% matkasta on jo ajettu :smiley:

    Toki ymmärrän perustelusi, jos kaikki ajavat täsmälleen ylittämättä rajoitusta, rajoituksen mukaan ajava ei voi saada peräänsä liian lähelle autoa. Mutta toisaalta kyseinen ajattelu on teoreettinen varsinkin moottoritiellä, jossa on paljon eri nopeuksilla kulkijoita. Sama jonoa saadaan aikaan ihan laillisilla vauhdeilla, ja näitä perännuuskia-lajia löytyy myös tästä nopeurajoituksia noudattavasta joukosta. Riittää, että tuo maintsemasi 1,5km ohitus tehdään esim 100-110km/h vauhdilla 'prime-time' ikkunnassa (työmatkaliikenne), vasemmalla on hetkessä >10 auton letka, jossa osalla etäisyydet on aivan järkyttävän lyhyet, vaikka lähtötilanteessa kukaan ei aja (merkittävää) ylinopeutta.

      
  • Kun en aja ajoneuvokohtaisen rajoituksen autolla, on vaikea perustella ohitusta 110 km/h toinen auto perässäni.

    Kuten tiedetään, kuljettajien kyky nähdä nokkaansa pidemmälle ja ymmärtää syy/seuraussuhteita ja käyttää tietoa päätöksenteossa, on ehkä liian kunnianhimoista puhua puskurissa roikkumisen yhteydessä tilannenopeudesta. Kaverin ainoa päähän mahtuva ajatus on oma tavoitenopeus ja miten tämän edessä oleva tunari sen torppaa. Kun edes maalaisjärki ei riitä, tarvitaan säännöt. Nopeusrajoitusta noudattamalla poistuu heti n. 80% tällaisen kuskin generoimista ongelmista.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Kun en aja ajoneuvokohtaisen rajoituksen autolla, on vaikea perustella ohitusta 110 km/h toinen auto perässäni.

    Eli jos joku jo ohittaa 110km/h esim rekkajonoa, ja itse lähestyt ko. rekkajonoa, et siirry ohituskaistalle seuraamaan tätä 110km/h liikkuvaa autoa, koska silloin taaksesi voi ilmestyä liian lähellä ajava. Jäätkö rekan taakse? MIten estät että oikella kaistalla taaksesi ei ilmesty takapuskurin nuuskijaa jos päätä jäädää rekkajonon jatkoksi?

      
  • muokattu 21.08.2024 19:07

    Hitaamman perään menen, jos sen sopivaksi siinä tilanteessa arvioin. Vaihtoehto on jäädä odottamaan oikealle. Esim. rekkojen ohitusta jään seuraamaan oikealle, koska usein jollain henkilö- tai pakettiautonkuljettajalla ei kärsivällisyys riitä ja silloin olen mielummin eri jonossa.

    Oikealla en voi nuuskimista estää. Yleensä riski on siellä pieni, koska nämä voivat siirtyä vasemmalle. Ruuhkat tietysti eri juttu.

      
  • Kun nyt olet huomannut, miten vapaamatkustajana viet muilta tilaa ylinopeudellasi, miten tämä tieto vaikuttaa ratkaisuihisi jatkossa? Tilannenopeus turvavälin suhteen ei kumoa vaikutusta.

      
  • muokattu 22.08.2024 07:36

    Aika usein ohitan moottoritiellä kiihdyttämättä vauhtiani, jolloin ohitus voi kestää pitkäänkin - varsinkin kun ohitettavakin keksii juuri silloin kiihdyttää vauhtiaan, mutta ei se haittaa, silloin ajetaan rinnakkain. Mutta jos taakse tulee toinen auto, niin silloin kyllä painan kaasua välittämättä ylinopeudesta. Sen verran on hyvä olla joustavuutta ettei jää tientukkeeksi ohituskaistalle. Sitten tietysti, kun liikennettä on paljon, tasavauhdin ylläpitäminen ei muutenkaan enää ole mahdollista.

      
  • Tarkkaile ensin ennen karkuun lähtöä sen takana olevan Skodan maskia, ettei sillä ole sinisiä ja punaisia valolähteitä.

      2
  • muokattu 22.08.2024 09:38

    @Lukija31722 kirjoitti:

    ....jos taakse tulee toinen auto, niin silloin kyllä painan kaasua välittämättä ylinopeudesta. Sen verran on hyvä olla joustavuutta ettei jää tientukkeeksi ohituskaistalle.

    Olet siis ihannetapaus Lukija33539-tyyppiselle kuskille, joiden mielestä muut voivat joustaa ja muut ovat tientukkeena.

    Silloin kun hän ajaa siis reilua ylinopeutta. Ja vielä ihmettelee miksi se johtaa väärään tilannenopeuteen monilla, kun alkavat työntää sinunlaisiasi!

    Työntämistä voi toki olla missä tahansa tilanteessa, jossa takana tuleva haluaa ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Mutta näissä keskusteluissa painopiste on ollut moottoriteillä ajamisessa.

    Jossa jo 105km/h oikealla kaistalla on vissiin ihan kauheeta ollut jne. Tracktestillä kääntyi kelkka kummasti siitäkin aiheesta edellä.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Kun nyt olet huomannut, miten vapaamatkustajana viet muilta tilaa ylinopeudellasi, miten tämä tieto vaikuttaa ratkaisuihisi jatkossa? Tilannenopeus turvavälin suhteen ei kumoa vaikutusta.

    Juu tapasi ajatella asioita on ok, ei minulla siihen ole mitää sanottavaa. Ja teet kaikkesi ja hieman enemmänkin vältääksesi tilanteet, jotka voivat eskaloitua tälläkin kerrotuiksi näytöksiksi.

    Olen pitänyt (tai no auto pitää) siitä, että vaikka saavutankin jonkun, etäisyys ja päätöksien tekoon aika on riittävä ilman kiiirettä. Eli käytännössä esim tälläisen hitaamman ohittaessa nopeus vähenee auton hoitamana ja auto alkaa seuraamaan edellä olevaa asetettun etäisyyden päässä. Toki jos tämä vasemalla kaistalla oleva auto alkaa kiihdyttämään, oma autoni myös kiihdyttää pitäen välin (aika) samana. Jos tämä tuntuu painostukselta/epämukavalta niin enpä sille mitään mahda, arkinen asia maantiellä, olipa rajoitus mikä tahansa ja näin etäisyysvakkarin kuuluukin toimia.

    Saan niin paljon konkreettista hyötyä, että eipä taida vauhtini tippua, vaikka koetkin ajotapani häiritsevänä. Esim eilen aamun lautalle piti ehtiä seitsemäksi, nopeuden pudottaminen olisi tarkoittanut käytännössä ~30min tinkimistä muutenkin lyhyiksi jääneistä unista (5h) ja sama paluun kanssa illalla. Kotona olin puolelta yoin ja aamulla oli lähtö kuuden junalle eli taas olisi ollut ~30min nipitys unista (5½h). Toki on sanottava, että eipä tien päällä paljoa porukaa ollut aamulla 4:30..6:30 väillä, saati iltakymmen jälkeen. Keskinopeus oli aamulla 102km/h ja paluumatkalla 105km/h. Mennessä ajoin kantakaupunkin läpi ja tulessa KehäI kautta, mikä selittää nopeuseron, aikaa kuilui samat 2h 20min. Jos vauhtia tiputtaisi, edestakasaisella matkalla säätäisi arviota ~17kWh sähköä eli ~ 2€. Tässä tapauksessa akku oli täytetty kotona aurinkokenolla ja Länsisatamassa sähkön sisältävä parkki maksoi +2€ eli ladattu 91kW maksoi 2,2snt/kWh. Tällä laskulla lisäsähkö oli vajaat 40snt. Kun tuolla satausksella sai lisää unta 1h, niin en valita, toki tuo 2€ on myös aivan jees.

      
  • muokattu 22.08.2024 13:54

    @Lukija33539 kirjoitti:

    Olen pitänyt (tai no auto pitää) siitä, että vaikka saavutankin jonkun, etäisyys ja päätöksien tekoon aika on riittävä ilman kiiirettä. Eli käytännössä esim tälläisen hitaamman ohittaessa nopeus vähenee auton hoitamana.....

    Mikä tarve oli selvittää adaptiivisen vakkarin toiminta?

    .... ja auto alkaa seuraamaan edellä olevaa asetettun etäisyyden päässä. Jos tämä tuntuu p painostukselta / epämukavalta niin enpä sille mitään mahda, arkinen asia maantiellä, olipa rajoitus mikä tahansa ja näin etäisyysvakkarin kuuluukin toimia.

    No niin justiinsa. En ole todennut kenenkään tällaisesta vääntäneen yhtään mitään. Tai olevansa eri mieltä.

    Oikeastaan just päinvastoin: on keskusteltu tapauksista, joilla ei ole adaptiivista (ainakaan käytössä), tai vakkaria ollenkaan, ajetaan edellä ajava kiinni (tyypillisesti ylinopeudella) , roikutaan enempivähempi takaluukussa kiinni (provosoidutaan ja syytellään tientukoiksi tms).

    Saan niin paljon konkreettista hyötyä, että eipä taida vauhtini tippua (yms).

    Aivan loistavan upeeta!

    Mutta mitä sitten?

      1
  • muokattu 22.08.2024 14:18

    Ymmärrän, ettei 539:lle ole hitaammat ongelma. Mutta muut eivät voi mistään tietää, millainen persoona tuon auto ratissa on. Siksi itsekään en lähde ohitukseen, vaikka tunnistaisin auton olevan adaptiivisella vakkarilla varustettu. Joku tahvohan saattaa napsauttaa sen pois päältä tai ohittaa järjestelmän painamalla kaasua. Tämän takia häiriö syntyy, vaikka ylinopeuskuski ei mitään harmia kenellekään haluaisi aiheutaa.

    Itsekkyys on ihan selkeä syy jatkaa tuota ajotapaa. Pääasia, että tiedostaa ja tunnustaa sen olevan itsekkyyttä, eikä meikkaa sitä hyväksi ajotavaksi. Muutenhan jonain päivänä saattaa alkaa uskoa omiin juttuihinsa ja kuvitella itseään hyväksi kuljettajaksi.

      3
  • muokattu 22.08.2024 14:34

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Tarkkaile ensin ennen karkuun lähtöä sen takana olevan Skodan maskia, ettei sillä ole sinisiä ja punaisia valolähteitä.

    "Karkuunlähtöhän" tarkoittaa sitä, että kiihdyttää vauhtia sen verran että pääsee ohitettavan auton ohi ja voi vaihtaa kaistaa oikealle, pois takana nopeammin ajavan edestä. Enpä usko että poliisikaan siitä juuri hermostuu?

      2
  • muokattu 22.08.2024 14:48

    @Lukija31722 kirjoitti:

    "Karkuunlähtöhän" tarkoittaa sitä, että kiihdyttää vauhtia sen verran että pääsee ohitettavan auton ohi ja voi vaihtaa kaistaa oikealle, pois takana nopeammin ajavan edestä. Enpä usko että poliisikaan siitä juuri hermostuu?

    Se riippuu tasan siitä, millä nopeudella ajetaan ja mihin nopeutetaan kiihdytetään ja kuinka pitkään tämä jatkuu.

    Tämä ei kerro siis yhtään mitään oikeasti: Aika usein ohitan moottoritiellä kiihdyttämättä vauhtiani, jolloin ohitus voi kestää pitkäänkin Tuossa on spekuloitavaa kummasti, mistä tarkemmin ottaen kirjoitat.

      
  • Vaikeahan poliisin olisi selittää, miksi ajaa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä ylinopeutta. Todennäköisempää on, että siviili-Skoda on oikealla ja lähtee ohittajan ja tätä karkuun ajavan perään. Tosin puuttumiskynnys motarilla taitaa olla aika iso.

      
  • Poliisi saa ajaa virka-autolla ylinopeutta muutenkin kuin hälytysajona, kun tehtävän luonne sitä vaatii

    Tyyppiesimerkki tästä on kaaharin seuranta esimerkiksi moottoritiellä. Ensin kootaan todistusaineisto, jonka jälkeen pysäytetään esimeriksi ylinopeutta ajanut tai holtittomasti ohitellut autoilija. Tämä tapahtuu yleensä siviilimallisella partioautolla.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Poliisi saa ajaa virka-autolla ylinopeutta muutenkin kuin hälytysajona, kun tehtävän luonne sitä vaatii

    Tyyppiesimerkki tästä on kaaharin seuranta esimerkiksi moottoritiellä. Ensin kootaan todistusaineisto, jonka jälkeen pysäytetään esimeriksi ylinopeutta ajanut tai holtittomasti ohitellut autoilija. Tämä tapahtuu yleensä siviilimallisella partioautolla.

    Näin se tapahtuu, mutta nykyään tämä special squad etsiii 'pahiksia' eli tapauksia, joille rötöksen seuraamus on minimissään sakko.

    Ennen hyvään aikaan kun oli vielä liikkuva poliisi, niin tilanne oli hieman toinen. Pientä provosointiakin ja houkuttelua oli joskus aistittavissa. Kun olemassaoloa piti perustella tai oli vaan muuten hiljaista, seuraaminen ei jäänyt aina vain todisteiden keuruun asteelle. Itse en noihin ansoihin langennut, mutta pari kaveria kyllä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit