Nyt ohittajana ei ollut kaahari, vaan 722 ajoi enintään suurinta sallittua. Mikä tehtävän luonne aiheuttaa poliisille tarpeen ajaa tämä kiinni ja aiheuttaa syyn ajaa karkuun?
@Herbert kirjoitti:
Ymmärrän, ettei 539:lle ole hitaammat ongelma. Mutta muut eivät voi mistään tietää, millainen persoona tuon auto ratissa on. Siksi itsekään en lähde ohitukseen, vaikka tunnistaisin auton olevan adaptiivisella vakkarilla varustettu. Joku tahvohan saattaa napsauttaa sen pois päältä tai ohittaa järjestelmän painamalla kaasua. Tämän takia häiriö syntyy, vaikka ylinopeuskuski ei mitään harmia kenellekään haluaisi aiheutaa.
Itsekkyys on ihan selkeä syy jatkaa tuota ajotapaa. Pääasia, että tiedostaa ja tunnustaa sen olevan itsekkyyttä, eikä meikkaa sitä hyväksi ajotavaksi. Muutenhan jonain päivänä saattaa alkaa uskoa omiin juttuihinsa ja kuvitella itseään hyväksi kuljettajaksi.
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
....jos taakse tulee toinen auto, niin silloin kyllä painan kaasua välittämättä ylinopeudesta. Sen verran on hyvä olla joustavuutta ettei jää tientukkeeksi ohituskaistalle.
Olet siis ihannetapaus Lukija33539-tyyppiselle kuskille, joiden mielestä muut voivat joustaa ja muut ovat tientukkeena.
Silloin kun hän ajaa siis reilua ylinopeutta. Ja vielä ihmettelee miksi se johtaa väärään tilannenopeuteen monilla, kun alkavat työntää sinunlaisiasi!
Työntämistä voi toki olla missä tahansa tilanteessa, jossa takana tuleva haluaa ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Mutta näissä keskusteluissa painopiste on ollut moottoriteillä ajamisessa.
Jossa jo 105km/h oikealla kaistalla on vissiin ihan kauheeta ollut jne. Tracktestillä kääntyi kelkka kummasti siitäkin aiheesta edellä.
Olen aina puhunut liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puolesta ja noudatan näitä aina. Kumppani sinä sekoitat keskusteluja minkä ehdi ja olet kyllä yksi pahimmista kelkan kääntäjistä sekä hämmentäjistä näillä palstoilla.
@Herbert kirjoitti:
Ymmärrän, ettei 539:lle ole hitaammat ongelma. Mutta muut eivät voi mistään tietää, millainen persoona tuon auto ratissa on. Siksi itsekään en lähde ohitukseen, vaikka tunnistaisin auton olevan adaptiivisella vakkarilla varustettu. Joku tahvohan saattaa napsauttaa sen pois päältä tai ohittaa järjestelmän painamalla kaasua. Tämän takia häiriö syntyy, vaikka ylinopeuskuski ei mitään harmia kenellekään haluaisi aiheutaa.
Itsekkyys on ihan selkeä syy jatkaa tuota ajotapaa. Pääasia, että tiedostaa ja tunnustaa sen olevan itsekkyyttä, eikä meikkaa sitä hyväksi ajotavaksi. Muutenhan jonain päivänä saattaa alkaa uskoa omiin juttuihinsa ja kuvitella itseään hyväksi kuljettajaksi.
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
Noudatan nopeusrajoituksia.
Se nyt vaan on ihan motarin luonteeseen kuuluva juttu, että siellä ajetaan 80...120 km/h. Liikennejärjestelmä on tehty sitä varten ja se toimii ihan hyvin, kunnes joku alkaa sooloilla ja toinen syyttää sääntöjen mukaan ajavaa laittoman osapuolen ongelmista.
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
Kuten sähköautoilijat joita näkee yhä useammin. Useimmiten nuo itsekkyydet ajavat jopa reilusti alle 105km/h, vaikka silmälappusi miten näkisivät vain Herbertin....
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
Kuten sähköautoilijat joita näkee yhä useammin. Useimmiten nuo itsekkyydet ajavat jopa reilusti alle 105km/h, vaikka silmälappusi miten näkisivät vain Herbertin....
Ja sitten on luonnollisesti raskaat ajoneuvot.
Nimesin Herbertin koska näin hän kertoo ajavansa. Tiedän sähköautoilijoiden ajavan vielä hitaammin, todistin tätä kesällä useita kertoja. Yksi sähköautoilija (Tesla) ajoi Tampere Helsinki välillä reilusti alle nopeusrajoitusten ja hieman ennen Helsinkiä vauhtia oli samalla autolla noin 140 km/h, alkoi olla latauspaikka lähellä.
@Herbert kirjoitti:
Ymmärrän, ettei 539:lle ole hitaammat ongelma. Mutta muut eivät voi mistään tietää, millainen persoona tuon auto ratissa on. Siksi itsekään en lähde ohitukseen, vaikka tunnistaisin auton olevan adaptiivisella vakkarilla varustettu. Joku tahvohan saattaa napsauttaa sen pois päältä tai ohittaa järjestelmän painamalla kaasua. Tämän takia häiriö syntyy, vaikka ylinopeuskuski ei mitään harmia kenellekään haluaisi aiheutaa.
Itsekkyys on ihan selkeä syy jatkaa tuota ajotapaa. Pääasia, että tiedostaa ja tunnustaa sen olevan itsekkyyttä, eikä meikkaa sitä hyväksi ajotavaksi. Muutenhan jonain päivänä saattaa alkaa uskoa omiin juttuihinsa ja kuvitella itseään hyväksi kuljettajaksi.
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
Noudatan nopeusrajoituksia.
Se nyt vaan on ihan motarin luonteeseen kuuluva juttu, että siellä ajetaan 80...120 km/h. Liikennejärjestelmä on tehty sitä varten ja se toimii ihan hyvin, kunnes joku alkaa sooloilla ja toinen syyttää sääntöjen mukaan ajavaa laittoman osapuolen ongelmista.
Liikennevirran mukana ajaminen on sujuvuutta lisäävä keino oli nopeus sitten 80-120 km/h. Kokeile joskus miten tuo menetelmä toimii saatat yllättyä positiivisesti liikenteen sujuvuudesta. Veikkaan kyllä tarinoidesi vähenevän merkittävästi ja tilannetiedotteet siinä samalla.
Samalla mennään.... Kuten sinäkin, jolla et halua vastata aika selvään kysymykseen: miksi et kirjoita sähköautoilijoista samalla tavalla yleisesti kuten mollaat yksittäistä kuskia? Täysin normaalissa ja hyvin yleisessä - useasta syystä - liikennetilanteessa.
@Kumppani kirjoitti:
Samalla mennään.... Kuten sinäkin, jolla et halua vastata aika selvään kysymykseen: miksi et kirjoita sähköautoilijoista samalla tavalla yleisesti kuten mollaat yksittäistä kuskia? Täysin normaalissa ja hyvin yleisessä - useasta syystä - liikennetilanteessa.
Et pysy mukana, kerroin tuossa edellä sähköautoilijoista. Pyrit jatkuvasti viemään keskustelua haluamallasi tavalla, vääristellen ja hämmentäen. Outo tapa, viihdytät itseäsi ja näitä jotka sinua peukuttaa.
Joo, ja "todistit ihan sellaisen liikenteessäkin".
Mutta et täällä kaikille heille kerro tähän tapaan: Liikennevirran mukana ajaminen on sujuvuutta lisäävä keino oli nopeus sitten 80-120 km/h. Kokeilkaa joskus miten tuo menetelmä toimii, niin saatatte yllättyä positiivisesti liikenteen sujuvuudesta
Mikset? Veikkaan kyllä em. kaltaisten tarinoidesi vähenevän merkittävästi, kun tunnustat asiayhteyden. Muuten, he myös ovat osa liikennevirtaa, jos ovat autollaan liikenteessä ylipäätään.
Oletko valikoiva morkkaamisessasi? Millä perusteella? Keitä kaikkia tämä koskee: moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette? Ei ainakaan itsekästä Herbertiä vissiin....
Joo, ja "todistit ihan sellaisen liikenteessäkin".
Mutta et täällä kaikille heille kerro tähän tapaan: Liikennevirran mukana ajaminen on sujuvuutta lisäävä keino oli nopeus sitten 80-120 km/h. Kokeilkaa joskus miten tuo menetelmä toimii, niin saatatte yllättyä positiivisesti liikenteen sujuvuudesta
Mikset? Veikkaan kyllä em. kaltaisten tarinoidesi vähenevän merkittävästi.
Muuten, he myös ovat osa liikennevirtaa, jos ovat autollaan liikenteessä ylipäätään. Oletko valikoiva morkkaamisessasi? Keitä kaikkia tämä koskee: moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette?
Et todellakaan pysy mukana, tai haluat ymmärtää väärin. Teillä on nopeusrajoituksia välillä 30-120 km/h sitä tarkoitin. Koita nyt vaan selvitä ja pysyä mukana, on ikävää oikoa kaikkea moneen kertaan.
Älä selitä joutavia, vaan perustele kantasi, jota edellä kysyin.
Teillä on nopeusrajoituksia välillä 30-120 km/h sitä tarkoitin
Motareista on puhuttu monta sivua, joten turha lässyttää.
21.08.2024 07:28 kirjoitit nimenomaan näin: moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette ja hymiö perään.
@Kumppani kirjoitti:
Älä selitä joutavia, vaan perustele kantasi, joita edellä kysyin.
Teillä on nopeusrajoituksia välillä 30-120 km/h sitä tarkoitin
Motareista on puhuttu monta sivua, joten turha lässyttää.
Menisi koko päivä, jos alkaisin vastailemaan kymmeniin joutaviin kysymyksiin. Kelaat asioita sataan ja tuhanteen kertaan, jos joku lähtee leikkiin mukaan.
Ei tarvitse jatkaa kelkan vetämistä, kunhan vain vastaat turhan väistelyn sijaan. Ei tuossa ole oikeastaan kuin yksi kysymys sitä paitsi, joten johdat harhaan siinäkin.
@Herbert kirjoitti:
Ymmärrän, ettei 539:lle ole hitaammat ongelma. Mutta muut eivät voi mistään tietää, millainen persoona tuon auto ratissa on. Siksi itsekään en lähde ohitukseen, vaikka tunnistaisin auton olevan adaptiivisella vakkarilla varustettu. Joku tahvohan saattaa napsauttaa sen pois päältä tai ohittaa järjestelmän painamalla kaasua. Tämän takia häiriö syntyy, vaikka ylinopeuskuski ei mitään harmia kenellekään haluaisi aiheutaa..
Vähän tuntuu, että tämä painostaminen/perässä ajaminen on suurempi ongelma mielikuvissa kuin todellisuudessa. En todellakaan saata uskoa, että hitaammat on moottoritiellä useimmalle ohittajalle/nopeammalle onglema ja edellä menevää painostettaisiin. Mutta annas olla jos liikenne jonoutuu, niin osalla välit häviävät samoin tein vaarallisen lyhyiksi. Toki liikenteessä on mukana näitä joille edessä oleva on ongelma olipa rajoitus ja tietyyppi mikä hyvänsä, mutta useimmille lähellä ajaminen on vain paha tapa. Esim eilen ajaessani aamulla noin puoli seitsemän aikaan Helsingin kantakaupungin läpi, perässäni 1-2m päässä ajoi pakettiauto Ooperan kulmalta Länsiväylän alkuun. Pakettiautolla oli niin Runeberginkadulla kuin Mechelinkadulla mahdollisuus ajaa tyhjää toista kaistaa ohi, mutta ei niin ei. Eli kiire ei tainnut sitten olla vaan vain tapa ajaa lähellä.
Se realisoituisi aivan liian usein, joten välttelen tilannetta. Se, että suurin osa nopeista toimisi fiksusti, ei riitä. Mutta tämän keskustelun vitsinä on se, että molemmat osapuolet ymmärtävät vaikutukset ja osaavat ottaa ne huomioon ratkaisuissaan.
Toki roikkujia esiintyy muuallakin. Koen silti, että ns. tavallinen roikkuminen on eri asia kuin painostaminen. Ja ylinopeudella perään iskeytyväthän olisivat painostajia.
En usko, että kiire on todellinen syy. Ajamisen pitää tuntua vauhdikkaalta ja jos joku sen torppaa, fiilis on tärkeämpää kuin ajallinen vaikutus. Ajan lähes päivittäin työmaan läpi, jossa on normaali 50 pudotettu 30:iin. Suurin osa ajaa tuon läpi 50, vaikka välillä työntekijöitä on tien vieressä. 50 ajavat voittavat n. 5 sekuntia, mutta silti moni pyrkii minusta ohi mahdollisimman pian. Työmatkaliikenteen jonossa (2 kaistaa/suunta) tuo ei aina onnistu, joten jono tiivistyy takana, vaikken minäkään nollatoleranssilla tuossa yleensä aja.
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu motarin rajoituksesta. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääsisältö on, että Pohjantien Oulujoen pohjoispuolisella osuudella liikenteen keskinopeuskin ylittää satasen rajoituksen. Nopeimmissa kohdissa jopa keskinopeus nousee rikesakkorajalle:
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty nopeudesta riippumatta.
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty ja aivan pian kolahtaa varmasti. Tätä vapaan tilan puutetta ei voi hoitaa keskinopeudella vaan se pitää varmistaa muihin sopeutumalla.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu motarin rajoituksesta. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääsisältö on, että Pohjantien Oulujoen pohjoispuolisella osuudella liikenteen keskinopeuskin ylittää satasen rajoituksen. Nopeimmissa kohdissa jopa keskinopeus nousee rikesakkorajalle:
113 on 120 rajoitettujen teiden keskinopeus. Siellä minun 105 on saanut kritiikkiä.
En kommentoinut sinun 105 km/h vaan tätä väitettäsi, jota en edelleenkään usko:
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu tietysti siitä, millaisen nopeushaarukan lasket suurinta sallittua ajaviksi. 110-120 vai 119-120. Jokunen sivu taaksepäin eräs nimimerkki sai käsiteltyä LAM-pistedataa niin, että nopeusjakauma selvisi. Mediaaninopeus on pari kilsaa yli keskiarvon, mutta alle suurimman sallitun.
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu motarin rajoituksesta. Juttu on maksumuurin takana, mutta pääsisältö on, että Pohjantien Oulujoen pohjoispuolisella osuudella liikenteen keskinopeuskin ylittää satasen rajoituksen. Nopeimmissa kohdissa jopa keskinopeus nousee rikesakkorajalle:
113 on 120 rajoitettujen teiden keskinopeus. Siellä minun 105 on saanut kritiikkiä.
En kommentoinut sinun 105 km/h vaan tätä väitettäsi, jota en edelleenkään usko:
@Herbert kirjoitti:
Motarilla suurinta sallittua ajavat eivät ole edelleenkään enemmistössä.
Riippuu tietysti siitä, millaisen nopeushaarukan lasket suurinta sallittua ajaviksi. 110-120 vai 119-120. Jokunen sivu taaksepäin eräs nimimerkki sai käsiteltyä LAM-pistedataa niin, että nopeusjakauma selvisi. Mediaaninopeus on pari kilsaa yli keskiarvon, mutta alle suurimman sallitun.
LAM -pisteiden tunnin keskinopeuksien jakaumassa 115-120 välille osuu yli puolet liikenteestä. 105 ajava on selkeässä vähemmistössä, edustaen n. prosenttia tuosta jakaumasta. Suurin massa liikkuu 1-3 kilometriä alle rajoitusnopeuden.
Ajan lähes päivittäin työmaan läpi, jossa on normaali 50 pudotettu 30:iin. Suurin osa ajaa tuon läpi 50, vaikka välillä työntekijöitä on tien vieressä. 50 ajavat voittavat n. 5 sekuntia, mutta silti moni pyrkii minusta ohi mahdollisimman pian.
Komisario Koskisella on samansuuntaisia havaintoja.
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty ja aivan pian kolahtaa varmasti. Tätä vapaan tilan puutetta ei voi hoitaa keskinopeudella vaan se pitää varmistaa muihin sopeutumalla.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
0.49 promillen humalassa ajaminen ei ole rikos. Eikö 0.52 promillea ole aikuisten oikeasti rikos, koska se on käytännössä sama tila? Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella (kertokaa, jos tein merkittävän laskuvirheen). Ihmiset ymmärtävät edelleen heikosti sen, että liike-energia ja jarrutusmatka kasvavat nopeuden neliössä.
Kun ajat 140 km/h, viet tilaa laillisesti ajavilta. Tämä siksi, että ohitukseen 140 ajavan eteen ei voi mennä. Varaat siis pitkän pätkän vasenta kaistaa, suurinta sallittua ajaville tähän riittää muutama sekunti. Osaatko laskea, mitä tuo vaikuttaa esim. tien välityskykyyn? Lisäksi 140 oikealla vaikeutat rampilta tulevien ajamista, kun ylinopea lähestymisesi heikentää liikenteen ennakoitavuutta ja liittyjä tarvitsee enemmän vapaata kaistaa.
Sanoin tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on kyllästymisen äiti. Laitonta ajonopeutta on helppo ajaa ja pitää liikennettä silloin sujuvana, kun ei tajua tekojensa vaikutuksia.
Otapa pieni aika lisä ja mieti uudestaan, mitä kirjoitat, 120km/h ja 140km/h suhteellinen nopeus ero on pieni ja abosoluutisesti 5m/s. Laskepa siitä, kuinka monta metriä kaistaa pitää varata enemmän ko. ajonopeuksilla. Niinpä muutamia auton mittoja, aivan saivaratelua juttusi. Toisekseen et voi mennä kenenkään eteen moottoritiellä muutaman sekunnin varoajajalla tulitpa rampista tai siirryt oikealta vasemalle. Tuohan olisi aivan päätötöntä 'sukeltamista', aivan sama onko vauhtia 120 vai 140km/h. Kolmanneksi olet huolissasi tien välityskyvystä, vaikka moneen kertaan on todettu, että jos tie jonoutuu, niin sitten ajetaan hitaammin, muiden tahtiin. Moottoritien välityskykyyn vaikuttaa erityisesti vasemman kaista käyttö. Ajamalla vasemamlla hyvin pienellä nopeuserolla oikeaan kaistaan nähden yhtäjaksoisesti aiheuttaa häiriön varmasti välityskykyyn. Esim ohittamalla rekkojen letkaa 90...100km/h, moottoritielle saa jo aika väisessä liikenteessä nopeasti hyvän jonon, joka purkautuu erittäin hitaasti. Tulpan poistuessa edestä aiemmin pitkillä väleillä suurin piirtein samaan nopeutta kulkeneen autot liikkuvat sitten kassassa ohitellen toinen toisiaan, kunnes sopiva ajojärjestys löytyy ja välitä alkavat taas kasvaa.
Ymmärrän kyllä, että ennakoitavauus on tarkeä asia, mutta ei tässä puhuta sellasista nopeuseroista, että niillä olisi moottoritiellä mitään merkittävää ero. (+20km/h on aivan eri asia 120km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ennakoitavuuden näkökulmasta.) Hyvin harva pystyy sanomaan peilistä havainomalla auton nopeudesta moottoritievauhdissa tällä tarkkuudella yhtikäs mitään, molemmissa tapauksissa auto näkyy peilissä minuutteja ennenkui on kohdalla.
Kysymykseni oli, miten sinun matkantekosi häiriintyy oikealla kaistalla, jos auto menee ohitsesi 120km/h tai 140km/h, siihen et vastannut lainkaan.
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty ja aivan pian kolahtaa varmasti. Tätä vapaan tilan puutetta ei voi hoitaa keskinopeudella vaan se pitää varmistaa muihin sopeutumalla.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
0.49 promillen humalassa ajaminen ei ole rikos. Eikö 0.52 promillea ole aikuisten oikeasti rikos, koska se on käytännössä sama tila? Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella (kertokaa, jos tein merkittävän laskuvirheen). Ihmiset ymmärtävät edelleen heikosti sen, että liike-energia ja jarrutusmatka kasvavat nopeuden neliössä.
Asiassa on oleellinen ero. Tieliikennelaki ei tunne ylinopeutta, joka on enemmän kuin 20km/h vaan silloin pitää seuraamus katsoa rikoslain puolelta ja siellä taas ei tunneta ollenkaan ylinopeus-rikoksia vaan kysymykseen tulisi liikenteen vaarantaminen. Liikenne ei varmasti vaarannu yhtään enempää 141km/h nopeudella kuin 140km/h nopeudella. Tietenkin liikenteen voi vaarantaa myös 140km/h tai vaikkapa 50km/h nopeutta ajaessaan, mutta nopeus itsessään ei ole liikenteen vaarantamista.
Nyt ohittajana ei ollut kaahari, vaan 722 ajoi enintään suurinta sallittua. Mikä tehtävän luonne aiheuttaa poliisille tarpeen ajaa tämä kiinni ja aiheuttaa syyn ajaa karkuun?
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa. Mielestäni olisi ideaali tilanne yrittää edistää liikennevirtaa nopeusrajoituksia noudattamalla, hiljakseen jolkottaminen ei edistä sujuvuutta. Eri nopeudet lisäävät tilanteita eikä kukaan poikkeavasti ajava voi laske itseään ulkopuoliseksi, vaikka näin väittäisi.
Vastasin @Herbert :lle, en sulle. Eipä tuo sun syvä analyysikaan kovin vakuuta
Olen aina puhunut liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puolesta ja noudatan näitä aina. Kumppani sinä sekoitat keskusteluja minkä ehdi ja olet kyllä yksi pahimmista kelkan kääntäjistä sekä hämmentäjistä näillä palstoilla.
Noudatan nopeusrajoituksia.
Se nyt vaan on ihan motarin luonteeseen kuuluva juttu, että siellä ajetaan 80...120 km/h. Liikennejärjestelmä on tehty sitä varten ja se toimii ihan hyvin, kunnes joku alkaa sooloilla ja toinen syyttää sääntöjen mukaan ajavaa laittoman osapuolen ongelmista.
@Lukija33539 kirjoitti:
Herbertille siis.
Ei se ole syväanalyysiä, se on vain yritystä tulkita kirjoitustasi. "Syväanalalyysistäsi" vakkarin toiminnasta mm ja mitä nyt perimmältäsi ajat takaa.
@tracktest kirjoitti Herbertille:
Kuten sähköautoilijat joita näkee yhä useammin. Useimmiten nuo itsekkyydet ajavat jopa reilusti alle 105km/h, vaikka silmälappusi miten näkisivät vain Herbertin....
Ja sitten on luonnollisesti raskaat ajoneuvot.
Nimesin Herbertin koska näin hän kertoo ajavansa. Tiedän sähköautoilijoiden ajavan vielä hitaammin, todistin tätä kesällä useita kertoja. Yksi sähköautoilija (Tesla) ajoi Tampere Helsinki välillä reilusti alle nopeusrajoitusten ja hieman ennen Helsinkiä vauhtia oli samalla autolla noin 140 km/h, alkoi olla latauspaikka lähellä.
@tracktest kirjoitti:
Todella upeata!
Kyllä äiti. Alat vaan kuulostaa eräältä amerikkalaiselta (mies)presidenttikokelaalta hokemiensa kanssa.
Sinä käänsit taas kelkkasi tällä kommentilla tuossa edellä:
Itsekkyyttä sinäkin osoitat ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa
Sitä ennen - eilen - olit tätä mieltä Moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten aja miten parhaaksi näet
Ja ennen sitä, että Itsekkyyttä osoittaa ajamalla 105 km/h 120 km/h rajoitusnopeudessa
Niin, että mitä mieltä olet?
Mitä hyötyä näet siis sillä, että "syyllistät" yhtä kirjoittajaa täysin normaalista liikennesuorittamisesta - motarillakin?
Liikennevirran mukana ajaminen on sujuvuutta lisäävä keino oli nopeus sitten 80-120 km/h. Kokeile joskus miten tuo menetelmä toimii saatat yllättyä positiivisesti liikenteen sujuvuudesta. Veikkaan kyllä tarinoidesi vähenevän merkittävästi ja tilannetiedotteet siinä samalla.
Jatkat siis samalla linjalla näköjään....
Mikset oikeasti urputa täällä sähköautoilijoille, kuten yleisellä tasolla sitten kuuluisi? Kenen nilkkaan mahdat potkia sitten....
Tosin nekin noudattavat tätä ihanaa ohjettasi: Moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette
Millä linjalla sinä menet, oletko miettinyt sitä?
Samalla mennään.... Kuten sinäkin, jolla et halua vastata aika selvään kysymykseen: miksi et kirjoita sähköautoilijoista samalla tavalla yleisesti kuten mollaat yksittäistä kuskia? Täysin normaalissa ja hyvin yleisessä - useasta syystä - liikennetilanteessa.
Et pysy mukana, kerroin tuossa edellä sähköautoilijoista. Pyrit jatkuvasti viemään keskustelua haluamallasi tavalla, vääristellen ja hämmentäen. Outo tapa, viihdytät itseäsi ja näitä jotka sinua peukuttaa.
Et pysy mukana
@tracktest kirjoitti:
Joo, ja "todistit ihan sellaisen liikenteessäkin".
Mutta et täällä kaikille heille kerro tähän tapaan:
Liikennevirran mukana ajaminen on sujuvuutta lisäävä keino oli nopeus sitten 80-120 km/h. Kokeilkaa joskus miten tuo menetelmä toimii, niin saatatte yllättyä positiivisesti liikenteen sujuvuudesta
Mikset? Veikkaan kyllä em. kaltaisten tarinoidesi vähenevän merkittävästi, kun tunnustat asiayhteyden. Muuten, he myös ovat osa liikennevirtaa, jos ovat autollaan liikenteessä ylipäätään.
Oletko valikoiva morkkaamisessasi? Millä perusteella? Keitä kaikkia tämä koskee: moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette? Ei ainakaan itsekästä Herbertiä vissiin....
Et todellakaan pysy mukana, tai haluat ymmärtää väärin. Teillä on nopeusrajoituksia välillä 30-120 km/h sitä tarkoitin. Koita nyt vaan selvitä ja pysyä mukana, on ikävää oikoa kaikkea moneen kertaan.
Älä selitä joutavia, vaan perustele kantasi, jota edellä kysyin.
Motareista on puhuttu monta sivua, joten turha lässyttää.
21.08.2024 07:28 kirjoitit nimenomaan näin: moottoriteillä alinta sallittua nopeutta ei ole määritetty, joten ajakaa miten parhaaksi näette ja hymiö perään.
Menisi koko päivä, jos alkaisin vastailemaan kymmeniin joutaviin kysymyksiin. Kelaat asioita sataan ja tuhanteen kertaan, jos joku lähtee leikkiin mukaan.
Ei tarvitse jatkaa kelkan vetämistä, kunhan vain vastaat turhan väistelyn sijaan. Ei tuossa ole oikeastaan kuin yksi kysymys sitä paitsi, joten johdat harhaan siinäkin.
Vähän tuntuu, että tämä painostaminen/perässä ajaminen on suurempi ongelma mielikuvissa kuin todellisuudessa. En todellakaan saata uskoa, että hitaammat on moottoritiellä useimmalle ohittajalle/nopeammalle onglema ja edellä menevää painostettaisiin. Mutta annas olla jos liikenne jonoutuu, niin osalla välit häviävät samoin tein vaarallisen lyhyiksi. Toki liikenteessä on mukana näitä joille edessä oleva on ongelma olipa rajoitus ja tietyyppi mikä hyvänsä, mutta useimmille lähellä ajaminen on vain paha tapa. Esim eilen ajaessani aamulla noin puoli seitsemän aikaan Helsingin kantakaupungin läpi, perässäni 1-2m päässä ajoi pakettiauto Ooperan kulmalta Länsiväylän alkuun. Pakettiautolla oli niin Runeberginkadulla kuin Mechelinkadulla mahdollisuus ajaa tyhjää toista kaistaa ohi, mutta ei niin ei. Eli kiire ei tainnut sitten olla vaan vain tapa ajaa lähellä.
Se realisoituisi aivan liian usein, joten välttelen tilannetta. Se, että suurin osa nopeista toimisi fiksusti, ei riitä. Mutta tämän keskustelun vitsinä on se, että molemmat osapuolet ymmärtävät vaikutukset ja osaavat ottaa ne huomioon ratkaisuissaan.
Toki roikkujia esiintyy muuallakin. Koen silti, että ns. tavallinen roikkuminen on eri asia kuin painostaminen. Ja ylinopeudella perään iskeytyväthän olisivat painostajia.
En usko, että kiire on todellinen syy. Ajamisen pitää tuntua vauhdikkaalta ja jos joku sen torppaa, fiilis on tärkeämpää kuin ajallinen vaikutus. Ajan lähes päivittäin työmaan läpi, jossa on normaali 50 pudotettu 30:iin. Suurin osa ajaa tuon läpi 50, vaikka välillä työntekijöitä on tien vieressä. 50 ajavat voittavat n. 5 sekuntia, mutta silti moni pyrkii minusta ohi mahdollisimman pian. Työmatkaliikenteen jonossa (2 kaistaa/suunta) tuo ei aina onnistu, joten jono tiivistyy takana, vaikken minäkään nollatoleranssilla tuossa yleensä aja.
En kommentoinut sinun 105 km/h vaan tätä väitettäsi, jota en edelleenkään usko:
Tulkkaisin kommenttisi siten että vaikka 140 km/h onkin rikos, jos 120 ja 140 välinen nopeusero aiheuttaa onnettomuuden, silloin marginaalit olivat aivan liian pienet jo rajoitusnopeudellekin.
Jos 140 km/h nopeudella kolahtaa, silloin puoli sekuntia myöhemmin alkaneella jarrutuksella kolahtaa myös 120 km/h lähtönopeudesta. Törmäys tapahtuu toki pienemmällä nopeudella ja pienemmin tuhoin, mutta ellei vapaata tilaa ole edes puolen sekunnin tarkkaamattomuuteen, silloin peli on jo menetetty nopeudesta riippumatta.
--740 GLE
Motarilla 120km/h rajoituksella 140km/h ei vielä ole rikos. 141km/h on jo ylinopeussakkojen yläpuolelle eli harmaalla alueelle, koska ei sitä voi ainakaan aikuisten oikeasti sanoa liikenteen vaarantamiseksi, jos ei kerran 140km/h nopeuttakaan.
Riippuu tietysti siitä, millaisen nopeushaarukan lasket suurinta sallittua ajaviksi. 110-120 vai 119-120. Jokunen sivu taaksepäin eräs nimimerkki sai käsiteltyä LAM-pistedataa niin, että nopeusjakauma selvisi. Mediaaninopeus on pari kilsaa yli keskiarvon, mutta alle suurimman sallitun.
LAM -pisteiden tunnin keskinopeuksien jakaumassa 115-120 välille osuu yli puolet liikenteestä. 105 ajava on selkeässä vähemmistössä, edustaen n. prosenttia tuosta jakaumasta. Suurin massa liikkuu 1-3 kilometriä alle rajoitusnopeuden.
Komisario Koskisella on samansuuntaisia havaintoja.
0.49 promillen humalassa ajaminen ei ole rikos. Eikö 0.52 promillea ole aikuisten oikeasti rikos, koska se on käytännössä sama tila? Jos 120 km/h ajava törmää 50 km/h nopeudella, niin 140 km/h ajava törmää noin 90 km/h nopeudella (kertokaa, jos tein merkittävän laskuvirheen). Ihmiset ymmärtävät edelleen heikosti sen, että liike-energia ja jarrutusmatka kasvavat nopeuden neliössä.
Asiassa on oleellinen ero. Tieliikennelaki ei tunne ylinopeutta, joka on enemmän kuin 20km/h vaan silloin pitää seuraamus katsoa rikoslain puolelta ja siellä taas ei tunneta ollenkaan ylinopeus-rikoksia vaan kysymykseen tulisi liikenteen vaarantaminen. Liikenne ei varmasti vaarannu yhtään enempää 141km/h nopeudella kuin 140km/h nopeudella. Tietenkin liikenteen voi vaarantaa myös 140km/h tai vaikkapa 50km/h nopeutta ajaessaan, mutta nopeus itsessään ei ole liikenteen vaarantamista.
Nopeus on pääosassa liikenneonnettomuuksissa. Rangaistuksille on laitettu rajat, siellä on jo tarpeeksi + nopeuksia, mistä sanktiot alkaa.