Haluatko lähteä Suomessa tähän: Etiopian hallitus kielsi bensiiniautojen tuonnin, joten sähköautot yleistyneet polttoainepulan ja pa-hintojen nousun myötä - vaikka ovat sielläkin kalliita (voisi kuvitella, että harvojen saatavilla).
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-8/24
Geely 25 %
VAG Group 22 %
Hyundai Motors 10 %
BMW Group 10 %
Mercedes-Benz 9 %
Tesla 9 %
Toyota Motors 5 %
Renault-Nissan 3 %
Ford 2 %
BYD 2 %
Stellantis 2 %
JLR 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-9/24
Geely 23,8 %
VAG Goup 23,1 %
Hyundai Motors 10,0 %
BMW Group 9,8 %
Tesla 9,8 %
Mercedes-Benz 8,9 %
Toyota Motors 4,9 %
Renault-Nissan 3,3 %
Ford 1,9 %
BYD 1,6 %
Stellantis 1,5 %
JLR 0,9 %
Tesla parantaa vaikka on puhdas BEV valmistaja. Toki kyseessä on taas kvartterin lopun kiri. Lokakuu kertonee position paremmin. Bemarilla on vaikeuksia varmasti jakossakin, koska aika moni malli kärsii jarrusysteemin aihauttamasta toimituskiellosta.
Geely 24,8 %
VAG Group 24,5 %
Tesla 15,8 %
Hyundai Motors 10,0 %
BMW Group 7,2 %
Mercedes-Benz 6,6 %
Renault-Nissan 3,1 %
BYD 2,9 %
Toyota Motors 2,3 %
Stellantis 1,4 %
Ford 1,0 %
Täyssähköautot (BEV) 1-9/24
VAG Group 25,4 %
Geely 23,8 %
Tesla 16,9 %
Hyundai Motors 9,4 %
BMW Group 6,8 %
Mercedes-Benz 6,2 %
Nissan-Renault 3,1 %
BYD 2,7 %
Toyota Motors 2,4 %
Stellantis 1,4 %
Ford 1,2 %
Geely tippui ykköspaikalta. Muuten aika tasaista, Geely, Bemari ja Hyundai menettävät lievästi markkinaa, VAG ja Tesla ovat vastaavasti parantaneet. Ford on hieman herännyt ja voi häntä päässä ohittaa Stellantiksen ennen vuoden loppua, eroa on 20 autoa. Kun huomioi Stellantiksen koon ja merkkien paljouden, niin suoritus on kyllä käsittämättömän huono. Toyota myy yhdellä mallilla (toki kolmella eri merkillä) tuplamäärän autoja.
Myönnä nyt vain, että kuvittelit prosenttien edustavan myynnin kasvua. Menee osaltasi muuten aika noloksi
Osuudet olen laskenut trafin ensirekisteröinneistä, jotka ovat kappaleita. Mitä noloa on %-osuuksissa? Ko taulukkoa, en Suomen osalta ole löytänyt mistään. Mutta kun olet niin terävä, niin kerro ihmeessä mistä näkee suoraan yritysten osuudet? VAG.lla sama tekniika on hieman eri peltikuorissa, sama juttu Geelyllä (Volvo+Polestar), Stellatiksella myös lieta merkkejä ja autot kuorien alla samoja, Toyotalla on yksi sähköauto kolmen merkin alla: Toyota, Subaru Lexus jne
Myönnä nyt vain, että kuvittelit prosenttien edustavan myynnin kasvua. Menee osaltasi muuten aika noloksi
Osuudet olen laskenut trafin ensirekisteröinneistä, jotka ovat kappaleita. Mitä noloa on %-osuuksissa? Ko taulukkoa, en Suomen osalta ole löytänyt mistään. Mutta kun olet niin terävä, niin kerro ihmeessä mistä näkee suoraan yritysten osuudet? VAG.lla sama tekniika on hieman eri peltikuorissa, sama juttu Geelyllä (Volvo+Polestar), Stellatiksella myös lieta merkkejä ja autot kuorien alla samoja, Toyotalla on yksi sähköauto kolmen merkin alla: Toyota, Subaru Lexus jne
OK, kiitos kommentteista. Tulkitsen uudestaan: jos sähköautoja on myyty 100 niin Geelyn ja VAGgineen osuus niistä on vähän alle 50%. Edelleen kiinnostaa ne määrät, josta näkee luvut suhteutettuna henkilöautojen kokonaismyyntiin (joka oli...).
@Kumppani kirjoitti:
OK, kiitos kommentteista. Tulkitsen uudestaan: jos sähköautoja on myyty 100 niin Geelyn ja VAGgineen osuus niistä on vähän alle 50%. Edelleen kiinnostaa ne määrät, josta näkee luvut suhteutettuna henkilöautojen kokonaismyyntiin (joka oli...).
Juurihan 33539 sen tuossa sinulle kertoi, että sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna n. 27000 kpl.
Tieto tuli vähän jälkijunassa, prosenttien lisäksi kun voi kertoa yhdellä kertaa noinkin oleellisen tiedon, tai miksei muka?
Tätä konsernikohtaista markkinaosuusseurantaa olen laittanut tänne vuoden alusta, joka kuukausi. Alussa keskuteltiin nämä asiat. Kappalemääräinen (automerkkikohtainen) löytyy esim googlella ~10s, jos se kiinnostaa. Suoraan netistä löytyvien tilastojen kopioiminen tänne on turhaa. Maailmanlaajuisesti tälläinen konsernitason markkinaosuustilasto löytyy kyllä, mutta Suomen osalta ei, koska Suomi on (sähkö)autojen 'mikki hiiri'-markkina.
Tätä kyselin ihan vaan uteliaisuuttani. On niin hämäävää vieläkin, kun joillakin tuo nimimerkki muuttui numerosarjaksi.
Taitaa Kumppania kiinnostaa asia niin paljon, että pystyy ymmärtämään kuukausittain julkaistun tilaston täysin väärin: "Ei ne prosentit, vaan määrät. Jos viimeksi on myyty 4 Geelyn autoa, niin +25% on 5 autoa. Vuhuuu."
Minä oikaisin tuolta osin itseni jo ennen kuin jälkijunassa tulit mukaan. Edelleenkään en löydä kuin PROSENTTEJA aiheesta 13.10.2024 19:22, johon kommentoin.
@Kumppani kirjoitti:
Minä oikaisin tuolta osin itseni jo ennen kuin jälkijunassa tulit mukaan. Edelleenkään en löydä kuin PROSENTTEJA aiheesta 13.10.2024 19:22, johon kommentoin.
Korjasin väärinkäsityksesi heti 21:08.
Näet viestissä pelkkiä prosentteja, kun viesti päivänselvästi puhuu markkinaosuuksista:
"Geely tippui ykköspaikalta. Muuten aika tasaista, Geely, Bemari ja Hyundai menettävät lievästi markkinaa, VAG ja Tesla ovat vastaavasti parantaneet. Ford on hieman herännyt ja voi häntä päässä ohittaa Stellantiksen ennen vuoden loppua, eroa on 20 autoa. Kun huomioi Stellantiksen koon ja merkkien paljouden, niin suoritus on kyllä käsittämättömän huono. Toyota myy yhdellä mallilla (toki kolmella eri merkillä) tuplamäärän autoja"
Tuli tuossa käytyä muutama viikko sitten tuolla rapakon takana ja yllättynyt olin sähköautojen määrästä tuolla Kalifornian Bay Arealla (Nevadassa oliksin jo sitten huomattavasti hiljaisempaa täyssähkäreiden osalta vaikka kyllä niitä sielläkin silmiinpistävän paljon oli). Cybertrukkerjakin toki tuli vastaan, mutta paljon enemmän näkyi Rivianin R1T pickuppeja - lievä ihastus syntyikin tuohon, ei vaan taida ainakaan vielä olla Eurooppaan tulossa.
Tuli tuossa käytyä muutama viikko sitten tuolla rapakon takana ja yllättynyt olin sähköautojen määrästä tuolla Kalifornian Bay Arealla (Nevadassa oliksin jo sitten huomattavasti hiljaisempaa täyssähkäreiden osalta vaikka kyllä niitä sielläkin silmiinpistävän paljon oli). Cybertrukkerjakin toki tuli vastaan, mutta paljon enemmän näkyi Rivianin R1T pickuppeja - lievä ihastus syntyikin tuohon, ei vaan taida ainakaan vielä olla Eurooppaan tulossa.
Eikö Fordeja näkynyt, sehän oli ainakin Teslaratin juttujen perusteella ilmestyttyään suosittu. Minusta Rivianin keulan ilme on oudon näköinen niiden pystyssä olevien ovaalien takia. Onko ne lamput vai mitkä. Sinänsä on mukava, että Rivian ainakin näyttää tulevan toimeen firmana.
Jos tykkää perinteisestä pickupista, niin Ford on varmaan vahvoille. Mikä sinussa Rivianissa viehättää enemmän kuin Ford Ligthningissa?
Rivian on ollut myynnissä jo aika pitkään ja Cybertruck vasta aloitti.
Taidamme olla melko tasoissa Etiopian kanssa sähköautojen määrässä. Vai onkohan siellä menty jo ohi?
https://moottori.fi/uutinen/sahkoautot-ovat-syrjayttamassa-bensiiniajoneuvot-etiopian-paakaupungissa/
Haluatko lähteä Suomessa tähän: Etiopian hallitus kielsi bensiiniautojen tuonnin, joten sähköautot yleistyneet polttoainepulan ja pa-hintojen nousun myötä - vaikka ovat sielläkin kalliita (voisi kuvitella, että harvojen saatavilla).
Etiopiastako "uusi Kuuba"?
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-8/24
Geely 25 %
VAG Group 22 %
Hyundai Motors 10 %
BMW Group 10 %
Mercedes-Benz 9 %
Tesla 9 %
Toyota Motors 5 %
Renault-Nissan 3 %
Ford 2 %
BYD 2 %
Stellantis 2 %
JLR 1 %
Bemari ja Huyndai vaihtoivat paikkaa, ero on muutamia autoja. Myös Tesla ja Mersu ovat lähes tasoissa.
Täyssähköautot (BEV) 1-8/24
Geely 24,8 %
VAG Group 24,5 %
Tesla 15,8 %
Hyundai Motors 10,0 %
BMW Group 7,2 %
Mercedes-Benz 6,6 %
Renault-Nissan 3,1 %
BYD 2,9 %
Toyota Motors 2,3 %
Stellantis 1,4 %
Ford 1,0 %
Eipä juuri muutoksia. Geelyn osuus pienentynyt hieman, joten kärjessä tiukkaa.
Olin EQS (vm.’22) kyydissä ja auto teki lyhyen paniikkijarrutuksen risteyksessä jossa oli auringonpaisteen ja varjon raja. Liekö tämmöiset yleisiä?
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-9/24
Geely 23,8 %
VAG Goup 23,1 %
Hyundai Motors 10,0 %
BMW Group 9,8 %
Tesla 9,8 %
Mercedes-Benz 8,9 %
Toyota Motors 4,9 %
Renault-Nissan 3,3 %
Ford 1,9 %
BYD 1,6 %
Stellantis 1,5 %
JLR 0,9 %
Tesla parantaa vaikka on puhdas BEV valmistaja. Toki kyseessä on taas kvartterin lopun kiri. Lokakuu kertonee position paremmin. Bemarilla on vaikeuksia varmasti jakossakin, koska aika moni malli kärsii jarrusysteemin aihauttamasta toimituskiellosta.
Täyssähköautot (BEV) 1-9/24
VAG Group 25,4 %
Geely 23,8 %
Tesla 16,9 %
Hyundai Motors 9,4 %
BMW Group 6,8 %
Mercedes-Benz 6,2 %
Nissan-Renault 3,1 %
BYD 2,7 %
Toyota Motors 2,4 %
Stellantis 1,4 %
Ford 1,2 %
Geely tippui ykköspaikalta. Muuten aika tasaista, Geely, Bemari ja Hyundai menettävät lievästi markkinaa, VAG ja Tesla ovat vastaavasti parantaneet. Ford on hieman herännyt ja voi häntä päässä ohittaa Stellantiksen ennen vuoden loppua, eroa on 20 autoa. Kun huomioi Stellantiksen koon ja merkkien paljouden, niin suoritus on kyllä käsittämättömän huono. Toyota myy yhdellä mallilla (toki kolmella eri merkillä) tuplamäärän autoja.
Taidat olla @Lukija33539 vanha nimimerkki Topi...?
Ei ne prosentit, vaan määrät. Jos viimeksi on myyty 4 Geelyn autoa, niin +25% on 5 autoa. Vuhuuu...
Hyvä Kumppani, edustaisivatkohan nämä kuitenkin markkinaosuuksia…
sähköisten autojen markkina 1..9/24 on hieman alle 27000 autoa, siitä voi laskea kappaleita. Onko Topi siun kaveri vai miksi kyselet?
Myönnä nyt vain, että kuvittelit prosenttien edustavan myynnin kasvua. Menee osaltasi muuten aika noloksi
Osuudet olen laskenut trafin ensirekisteröinneistä, jotka ovat kappaleita. Mitä noloa on %-osuuksissa? Ko taulukkoa, en Suomen osalta ole löytänyt mistään. Mutta kun olet niin terävä, niin kerro ihmeessä mistä näkee suoraan yritysten osuudet? VAG.lla sama tekniika on hieman eri peltikuorissa, sama juttu Geelyllä (Volvo+Polestar), Stellatiksella myös lieta merkkejä ja autot kuorien alla samoja, Toyotalla on yksi sähköauto kolmen merkin alla: Toyota, Subaru Lexus jne
Kommenttini oli Kumppanille.
OK, kiitos kommentteista. Tulkitsen uudestaan: jos sähköautoja on myyty 100 niin Geelyn ja VAGgineen osuus niistä on vähän alle 50%. Edelleen kiinnostaa ne määrät, josta näkee luvut suhteutettuna henkilöautojen kokonaismyyntiin (joka oli...).
Juurihan 33539 sen tuossa sinulle kertoi, että sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna n. 27000 kpl.
Uusia autoja on rekisteröity 55507 kpl:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kuukausittain/2024
Ja jakauma käyttövoimittain:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Noni, hyvä! Kiitos
@Lukija33539 kirjoitti vasta 13.10.2024 22:56:
Tieto tuli vähän jälkijunassa, prosenttien lisäksi kun voi kertoa yhdellä kertaa noinkin oleellisen tiedon, tai miksei muka?
Tätä kyselin ihan vaan uteliaisuuttani. On niin hämäävää vieläkin, kun joillakin tuo nimimerkki muuttui numerosarjaksi.
Sähköautoja rekisteröitiin tuona aikana vajaa 16000, ei 27000.
Kyllä 16000kpl täyssähköautoa (BEV) ja 27000 kpl sähköistä autoa (PHEV&BEV)
Tätä konsernikohtaista markkinaosuusseurantaa olen laittanut tänne vuoden alusta, joka kuukausi. Alussa keskuteltiin nämä asiat. Kappalemääräinen (automerkkikohtainen) löytyy esim googlella ~10s, jos se kiinnostaa. Suoraan netistä löytyvien tilastojen kopioiminen tänne on turhaa. Maailmanlaajuisesti tälläinen konsernitason markkinaosuustilasto löytyy kyllä, mutta Suomen osalta ei, koska Suomi on (sähkö)autojen 'mikki hiiri'-markkina.
En ole Topi.
@Lukija33539 kirjoitti:
No onko kk-tilastosi tuominen tänne jotenkin merkittävämpää sitten?
.....mutta olet ollut joku muu kuin Lukija33539 ennen suurta uudistusta?
On, minusta tämä on kiinnostavaa, mutta ei niin kiinnostavaa että olisin valmis näkemään saman vaivan. Kiitos @Lukija33539
Taitaa Kumppania kiinnostaa asia niin paljon, että pystyy ymmärtämään kuukausittain julkaistun tilaston täysin väärin: "Ei ne prosentit, vaan määrät. Jos viimeksi on myyty 4 Geelyn autoa, niin +25% on 5 autoa. Vuhuuu."
Paljonkos myytiin sähköttömiä autoja?
@Lukija57294 kirjoitti:
Olisit voinut ukea tuo jälkeisen kommentit, ennen kuin alat viisastelemaan....
Olisit voinut lukea edeltävät kommentit ajatuksella, ennen kuin tulit viisastelemaan kasvuprosenteilla
Minä oikaisin tuolta osin itseni jo ennen kuin jälkijunassa tulit mukaan. Edelleenkään en löydä kuin PROSENTTEJA aiheesta 13.10.2024 19:22, johon kommentoin.
Korjasin väärinkäsityksesi heti 21:08.
Näet viestissä pelkkiä prosentteja, kun viesti päivänselvästi puhuu markkinaosuuksista:
"Geely tippui ykköspaikalta. Muuten aika tasaista, Geely, Bemari ja Hyundai menettävät lievästi markkinaa, VAG ja Tesla ovat vastaavasti parantaneet. Ford on hieman herännyt ja voi häntä päässä ohittaa Stellantiksen ennen vuoden loppua, eroa on 20 autoa. Kun huomioi Stellantiksen koon ja merkkien paljouden, niin suoritus on kyllä käsittämättömän huono. Toyota myy yhdellä mallilla (toki kolmella eri merkillä) tuplamäärän autoja"
Jenkkilässä 2024 kolmannen neljänneksen sähköautojen myynnin kolmen kärki oli Model Y, Model 3 ja Cybertruck.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-us-3rd-best-selling-ev-q3-2024-model-3-model-y/
Tuli tuossa käytyä muutama viikko sitten tuolla rapakon takana ja yllättynyt olin sähköautojen määrästä tuolla Kalifornian Bay Arealla (Nevadassa oliksin jo sitten huomattavasti hiljaisempaa täyssähkäreiden osalta vaikka kyllä niitä sielläkin silmiinpistävän paljon oli). Cybertrukkerjakin toki tuli vastaan, mutta paljon enemmän näkyi Rivianin R1T pickuppeja - lievä ihastus syntyikin tuohon, ei vaan taida ainakaan vielä olla Eurooppaan tulossa.
Eikö Fordeja näkynyt, sehän oli ainakin Teslaratin juttujen perusteella ilmestyttyään suosittu. Minusta Rivianin keulan ilme on oudon näköinen niiden pystyssä olevien ovaalien takia. Onko ne lamput vai mitkä. Sinänsä on mukava, että Rivian ainakin näyttää tulevan toimeen firmana.
Jos tykkää perinteisestä pickupista, niin Ford on varmaan vahvoille. Mikä sinussa Rivianissa viehättää enemmän kuin Ford Ligthningissa?
Rivian on ollut myynnissä jo aika pitkään ja Cybertruck vasta aloitti.