Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1163 kommenttia
1333435363739»
  • @_Quu kirjoitti:
    1893
    ENSIMMÄISET SÄHKÖLLÄ KÄYVÄT AUTOT TULIVAT AMERIKASTA
    "Baker-Runabout" oli ensimmäisen Saksan markkinoille tuodun sähköllä kulkevan auton nimi. Auto tuli Amerikasta ja sen toi Saksaan yrityksen perustaja Adolf Müller. Akut olivat tietenkin VARTAN edeltäjän AFA:n omia.

    Sähkön käyttö autojen voimanlähteenä ulottuu kauemmaksi historiaan kuin nestemäisten polttoaineiden. Ensimmäiset sähköautot rakennettiin 1830-luvulla, mutta ne yleistyivät vasta 1880-luvulla. 1920-luvulle asti sähköautot olivat suositumpia, kuin vuonna 1885 kehitetty polttomoottoriauto.
    sähköhybriditkin jo 1800 luvulla.
    Vuonna 1896 Lohner aloitti ensimmäisenä maassaan autojen teollisen valmistuksen. Ensimmäisissä malleissa käytettiin voimanlähteinä ranskalaisvalmisteisia Pygmée-moottoreita, mutta yritys siirtyi sähköautojen valmistukseen vuonna 1898. Näitä suunnittelemaan palkattiin nuori insinööri Ferdinand Porsche. Porsche kehitti etuvetoisen Lohner-Porsche -nimellä tunnetun auton, jossa oli pyörännapoihin sijoitetut sähkömoottorit. Autoissa käytettiin myös mixte-nimistä järjestelmää, jossa sähkömoottoreita voitiin käyttää erillisen polttomoottorin ja generaattorin avulla.

      
  • Tiettävästi ensimmäisen sähköllä kulkevan auton rakensi Skotlannin Aberdeenissa asunut Robert Davidson vuonna 1837. Hänen autonsa sai käyttövoimansa rautasinkkiparistosta, jota ei voinut ladata.

      
  • Helsingin palolaitos otti vuonna 1909 käyttöön Suomen ensimmäisen sähköauton. Sähköinen paloauto oli käytössä 1920-luvun taitteeseen asti.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kumppani on siinä mielessä ainutlaatuinen tapaus että yhdestä lauseesta tämä monitaituri saa aikaiseksi kahdeksan kysymystä ja yhtä monta tulkintaa.

    Onko se parempi vai huonompi kuin se että heittelee perustelemattomia väitteitä mutu-pohjalta?

    Olen erehtyväinen ihminen kuten kaikki ihmiset joskus ovat. Oletko sinä niin pätevä ettet syyllisty koskaan mihinkään tulkintoihin joita joku ei voisi kyseenalaistaa? Pidätkö itseäsi erehtymättömänä siis täydellisenä ihmisenä?

    En toki. Itse asiassa pidän siitä jos joku kyseenalaistaa väitteeni asiallisin ja perustelluin argumentein. Se on jopa asia mihin pyrin. Hyvän keskustelun lopputulos on sellainen että siitä oppii jotain, ja oppimisen kautta kenties muuttaa mielipidettään.

    Ei niinkään mielipiteeseen sidonnainen asia mutta faktoja joita ei aina itse hallitse niistä oppiminen on voimaannuttavaa. Asiallisesti toteutettu korjaus on mukava ottaa vastaan, täälläkin on fiksuja keskustelijoita joista sinäkin voisit ottaa oppia. Tylysti heitetty viisastelu on vastenmielistä maltillisesti tehty korjaus taas parantaa keskustelun tasoa.

    Olen sanonut tämän monesti ennenkin, mutta olen hyvin vahvasti sitä mieltä että väitteet pitää pystyä perustelemaan, viimeistään kysyttäessä. Tai jos ei pysty, niin lähteä alun alkaenkin siitä että kyseessä on mielipide.

    Jos nyt puhutaan sinun ja minun keskustelutyylistä, kuten näköjään puhutaan, niin sinulla on taipumusta väittää kaikenlaista, mutta et sitten pysty perustelemaan niitä väitteittäsi. Esimerkkinä nyt vaikka ihan tuore väitteesi siitä että lataushybrideillä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa. Kun sinulta sitten kysyy asiasta, niin joko väistät kysymyksen ja/tai otat nokkiisi.

    Ja kun olen esittänyt eriävän mielpiteen, käytät termejä kuten "ihan pihalla", "ei ymmärrä mitään" , "suu vaahdossa" tai "älä opeta isääsi..." . Pidän näitä varsin vastenmielisinä ilmaisuina. Olet myös toistuvasti jättänut vastaamatta siihen mihin kokemus-, koulutus- tai osaamispohjaan väitteesi perustuvat.

    Sekoitat oman mielipiteesi ja omat yksittäiset kokemuksesi yleispäteviin faktoihin, etkä näe niissä mitään eroa. Esimerkiksi se että sinun autosi ei ole hyytynyt, ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään, ei autostasi eikä sinusta.

    Wikipedia sanoo selviytymisharhasta näin "Se voi myös johtaa sellaiseen väärään käsitykseen, että jonkin ryhmän menestyksen avain on jokin erikoinen ominaisuus sen sijaan, että kyse olisi vain sattumasta." https://fi.wikipedia.org/wiki/Selviytymisharha

    Näiden vuoksi en jaksa olla kanssasi aina niin ystävällinen ja diplomaattinen kuin olisin jonkun toisen kanssa keskustellessa. Metsä ei kuitenkaan ole vastannut sinulle lähellekään samalla tavalla kuin olet sinne huutanut.

      6
  • Joidenkin kanssa keskusteleminen on vain täysi mahdottomuus joten hae joku muu kaveriksi. Ei mulla muuta!

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toki kerran auto ei lähtenyt käyntiin oltuaan vajaan viikon lomareissun ajan pakkasessa, jonka jälkeen olin posottanut webastoa parikymmentä minuuttia. Akku oli vielä juuri vuotta aiemmin uusittu.

    Kaikesta samaa mieltä, joten peukutin, mutta tämä akun tyhjeneminen Webastolla ihmetyttää? Kuulostaa siltä, että Webaston jännitevalvonta oli väärin kalibroitu tai ei peräti lainkaan käytössä?

    Oman kokemukseni mukaan Webasto on se ensimmäinen, joka huomaa akun olevan heikohkossa hapessa ja se myös kertoo asiasta selkeästi kojetauluun jäävällä ilmoituksella lämmityksen katkaisusta jännitehälytyksen vuoksi. Tuossa tapauksessa rangaistuksena akun huonosta kunnosta on käynnistäminen ja ajamaan lähteminen kylmällä autolla.

    Kuten M880 haistelikin, käytin webastoa yleisterminä, laite oli Eberin valmistama. Ko värkin jälkiasennuksena tehnyt nyrkkipaja ei vakuuttanut työnsä laadulla, joten jotain tuollaista siinä saattoi olla takana.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kumppani on siinä mielessä ainutlaatuinen tapaus että yhdestä lauseesta tämä monitaituri saa aikaiseksi kahdeksan kysymystä ja yhtä monta tulkintaa.

    Onko se parempi vai huonompi kuin se että heittelee perustelemattomia väitteitä mutu-pohjalta?

    Olen erehtyväinen ihminen kuten kaikki ihmiset joskus ovat. Oletko sinä niin pätevä ettet syyllisty koskaan mihinkään tulkintoihin joita joku ei voisi kyseenalaistaa? Pidätkö itseäsi erehtymättömänä siis täydellisenä ihmisenä?

    En toki. Itse asiassa pidän siitä jos joku kyseenalaistaa väitteeni asiallisin ja perustelluin argumentein. Se on jopa asia mihin pyrin. Hyvän keskustelun lopputulos on sellainen että siitä oppii jotain, ja oppimisen kautta kenties muuttaa mielipidettään.

    Ei niinkään mielipiteeseen sidonnainen asia mutta faktoja joita ei aina itse hallitse niistä oppiminen on voimaannuttavaa. Asiallisesti toteutettu korjaus on mukava ottaa vastaan, täälläkin on fiksuja keskustelijoita joista sinäkin voisit ottaa oppia. Tylysti heitetty viisastelu on vastenmielistä maltillisesti tehty korjaus taas parantaa keskustelun tasoa.

    Olen sanonut tämän monesti ennenkin, mutta olen hyvin vahvasti sitä mieltä että väitteet pitää pystyä perustelemaan, viimeistään kysyttäessä. Tai jos ei pysty, niin lähteä alun alkaenkin siitä että kyseessä on mielipide.

    Jos nyt puhutaan sinun ja minun keskustelutyylistä, kuten näköjään puhutaan, niin sinulla on taipumusta väittää kaikenlaista, mutta et sitten pysty perustelemaan niitä väitteittäsi. Esimerkkinä nyt vaikka ihan tuore väitteesi siitä että lataushybrideillä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa. Kun sinulta sitten kysyy asiasta, niin joko väistät kysymyksen ja/tai otat nokkiisi.

    Ja kun olen esittänyt eriävän mielpiteen, käytät termejä kuten "ihan pihalla", "ei ymmärrä mitään" , "suu vaahdossa" tai "älä opeta isääsi..." . Pidän näitä varsin vastenmielisinä ilmaisuina. Olet myös toistuvasti jättänut vastaamatta siihen mihin kokemus-, koulutus- tai osaamispohjaan väitteesi perustuvat.

    Sekoitat oman mielipiteesi ja omat yksittäiset kokemuksesi yleispäteviin faktoihin, etkä näe niissä mitään eroa. Esimerkiksi se että sinun autosi ei ole hyytynyt, ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään, ei autostasi eikä sinusta.

    Wikipedia sanoo selviytymisharhasta näin "Se voi myös johtaa sellaiseen väärään käsitykseen, että jonkin ryhmän menestyksen avain on jokin erikoinen ominaisuus sen sijaan, että kyse olisi vain sattumasta." https://fi.wikipedia.org/wiki/Selviytymisharha

    Näiden vuoksi en jaksa olla kanssasi aina niin ystävällinen ja diplomaattinen kuin olisin jonkun toisen kanssa keskustellessa. Metsä ei kuitenkaan ole vastannut sinulle lähellekään samalla tavalla kuin olet sinne huutanut.

    Nämä "otat nokkiisi höpinäsi" ovat lapsellisia heittoja. Totesin vain en tiedä onko tutkittua tietoa siitä ajetaanko hybrideillä lyhyttä vai pitkää matkaa tai sekä että. Et taida sinäkään tietää miten asia on. Ei tarvitse vaivautua oli miten oli.

    En käytä väittämiäsi sanontoja kuten "älä opeta isääsi" nämä ovat trollien möläytyksiä. Olet kyllä taitava pistämään sanoja toisen suuhun mutta olethan henkilö joka kirjottelee somessa eri foorumeilla. Et taida juuri mitään muuta tehdä kuin päivystää päivät pitkät eri foorumeilla. En kaipaa sinun ystävällisyyksiäsi joten voit tästä lähtien jättää minut pois näistä päivittäisistä poiminnoistasi. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan, en keskustele kanssasi enää mistään joten ei mitään tähän suuntaan. Tämä pitää mennä jakeluun kerrasta.

      
  • Narsisti elää suosiosta ja huomiosta. Hän janoaa tykkäyksiä ja haalii siksi ympärilleen pinnallisia kaverisuhteita. Täällä tuntuu olevan tietyillä nimimerkeillä oma pieni faniryhmänsä vailla muuta elämää. Foorumi on paikka jossa tykkäysten määrästä näkee oman erinomaisuutensa. Sosiaalinen media tarjoaa tätä kaikkea ja on siksi narsistin pelikenttä.

    Narsisti tahtoo huomiota vaikka pahalla, jos ei saa sitä hyvällä. Hänen on pakko olla esillä. Iso osa narsistin päivästä kuluu päivitysten tekemiseen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kumppani on siinä mielessä ainutlaatuinen tapaus että yhdestä lauseesta tämä monitaituri saa aikaiseksi kahdeksan kysymystä ja yhtä monta tulkintaa.

    Onko se parempi vai huonompi kuin se että heittelee perustelemattomia väitteitä mutu-pohjalta?

    Olen erehtyväinen ihminen kuten kaikki ihmiset joskus ovat. Oletko sinä niin pätevä ettet syyllisty koskaan mihinkään tulkintoihin joita joku ei voisi kyseenalaistaa? Pidätkö itseäsi erehtymättömänä siis täydellisenä ihmisenä?

    En toki. Itse asiassa pidän siitä jos joku kyseenalaistaa väitteeni asiallisin ja perustelluin argumentein. Se on jopa asia mihin pyrin. Hyvän keskustelun lopputulos on sellainen että siitä oppii jotain, ja oppimisen kautta kenties muuttaa mielipidettään.

    Ei niinkään mielipiteeseen sidonnainen asia mutta faktoja joita ei aina itse hallitse niistä oppiminen on voimaannuttavaa. Asiallisesti toteutettu korjaus on mukava ottaa vastaan, täälläkin on fiksuja keskustelijoita joista sinäkin voisit ottaa oppia. Tylysti heitetty viisastelu on vastenmielistä maltillisesti tehty korjaus taas parantaa keskustelun tasoa.

    Olen sanonut tämän monesti ennenkin, mutta olen hyvin vahvasti sitä mieltä että väitteet pitää pystyä perustelemaan, viimeistään kysyttäessä. Tai jos ei pysty, niin lähteä alun alkaenkin siitä että kyseessä on mielipide.

    Jos nyt puhutaan sinun ja minun keskustelutyylistä, kuten näköjään puhutaan, niin sinulla on taipumusta väittää kaikenlaista, mutta et sitten pysty perustelemaan niitä väitteittäsi. Esimerkkinä nyt vaikka ihan tuore väitteesi siitä että lataushybrideillä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa. Kun sinulta sitten kysyy asiasta, niin joko väistät kysymyksen ja/tai otat nokkiisi.

    Ja kun olen esittänyt eriävän mielpiteen, käytät termejä kuten "ihan pihalla", "ei ymmärrä mitään" , "suu vaahdossa" tai "älä opeta isääsi..." . Pidän näitä varsin vastenmielisinä ilmaisuina. Olet myös toistuvasti jättänut vastaamatta siihen mihin kokemus-, koulutus- tai osaamispohjaan väitteesi perustuvat.

    Sekoitat oman mielipiteesi ja omat yksittäiset kokemuksesi yleispäteviin faktoihin, etkä näe niissä mitään eroa. Esimerkiksi se että sinun autosi ei ole hyytynyt, ei tarkoita oikeastaan yhtään mitään, ei autostasi eikä sinusta.

    Wikipedia sanoo selviytymisharhasta näin "Se voi myös johtaa sellaiseen väärään käsitykseen, että jonkin ryhmän menestyksen avain on jokin erikoinen ominaisuus sen sijaan, että kyse olisi vain sattumasta." https://fi.wikipedia.org/wiki/Selviytymisharha

    Näiden vuoksi en jaksa olla kanssasi aina niin ystävällinen ja diplomaattinen kuin olisin jonkun toisen kanssa keskustellessa. Metsä ei kuitenkaan ole vastannut sinulle lähellekään samalla tavalla kuin olet sinne huutanut.

    Nämä "otat nokkiisi höpinäsi" ovat lapsellisia heittoja. Totesin vain en tiedä onko tutkittua tietoa siitä ajetaanko hybrideillä lyhyttä vai pitkää matkaa tai sekä että. Et taida sinäkään tietää miten asia on. Ei tarvitse vaivautua oli miten oli.

    Vähän väliähän sinä kimmastut kun sinulle sanoo vastaan. Välillä vaikkei sanoisikaan.

    Yritä nyt ymmärtää edes tämä: Kun esittää väitteen, se on syytä pystyä perustelemaan, edes kysyttäessä. Minä tuppaan kysymään perusteita silloin kun joku väite kuulostaa minun korviini epätodennäköiseltä tai mutu-pohjalta heitetyltä. Ei se tarkoita että minulla olisi parempaa tietoa. Mutta kun kerran jotain väitetään, niin kai niille joku pohja on oltava? Kun et tiedä onko tietoa, niin mistä keksit väittää koko asiaa?

    Keksit tarkoitushakuisia väittämiä, ja suutut kun jäät kiinni ja ne kyseenalaistetaan.

    Siitä muuten on tutkittua tietoa. Volvon mukaan heidän lataushybrideillään ajetaan keskimäärin 43% kilometreistä sähköllä.

    Jos lähdetään siitä että näitä ladataan käytännössä joka päivä, ja akku kestää sen nelisenkymmentä kilometriä, käytännössä vähän alle, puhutaan ehkä n. 80km keskimääräisistä päivittäisistä ajosuoritteista. Se vuorostaan tarkoittaa että näillä käyttäjillä tulisi vuodessa mittariin n. 30tkm, eli varsin paljon, josta sähköajon osuus 12 900km, varsin paljon sekin.

    Sitähän tuo ei toki suoraan kerro ajetaanko niillä "pääasiassa pitkää matkaa". Tämän pohjalta veikkaisin että ne ovat "sekakäytössä", ja että niillä ajetaan varsin runsaasti, mutta silti sähkön osuus on merkittävä.

    En käytä väittämiäsi sanontoja kuten "älä opeta isääsi" nämä ovat trollien möläytyksiä. Olet kyllä taitava pistämään sanoja toisen suuhun mutta olethan henkilö joka kirjottelee somessa eri foorumeilla.

    Et tällä kertaa, mutta kesällä (juhannuksen korvilla muistaakseni) kun kinasteltiin ihan samoista asioista, käytit kyllä.

    Et taida juuri mitään muuta tehdä kuin päivystää päivät pitkät eri foorumeilla.

    No jaa, usein aika pitkiä työpäiviä, hoidan lapsia ja koitan vähän ehtiä kuntoilemaankin. Mutta kun työnsä pystyy järjestelemään varsin vapaasti, niin voi ottaa muutaman minuutin taukoja työn lomassa.

    En kaipaa sinun ystävällisyyksiäsi joten voit tästä lähtien jättää minut pois näistä päivittäisistä poiminnoistasi. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan, en keskustele kanssasi enää mistään joten ei mitään tähän suuntaan. Tämä pitää mennä jakeluun kerrasta.>

    Lienee vapaa ja itsenäinen maa tämä Suomi, ja foorumikin kaikille rekisteröityneille avoin. Kirjoitan jos haluan. Keskustelen mielelläni sinunkin kanssasi, kunhan pysyt asiallisena ja edes yrität perustella väitteesi.

      3
  • 2025 mennessä Mersu vähentää polttomoottoreita 40 prosentilla ja 2030 mennessä vähennys on jo 70 %.

    https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/mercedes-skrotar-motorer/

      
  • @▫️ kirjoitti:
    2025 mennessä Mersu vähentää polttomoottoreita 40 prosentilla ja 2030 mennessä vähennys on jo 70 %.

    https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/mercedes-skrotar-motorer/

    Tarkemmin sanottuna, vähentää erilaisten moottorien lukumäärää. Tuotantomääriin, siis myytyihin kappaleisiin artikkeli ei ottanut kantaa

      
  • muokattu 15.10.2020 18:24

    "Tarkemmin sanottuna, vähentää erilaisten moottorien lukumäärää. Tuotantomääriin, siis myytyihin kappaleisiin artikkeli ei ottanut kantaa"

    Totta, nuo prosentit viittaavat vain moottorivaihtoehtojen lukumäärään.

    Kaikkien eri toimien seurauksena Mercedeksen tuotantokustannukset laskevat noin 25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä kun vertailukohtana pidetään kustannuksia vuonna 2019.

      
  • muokattu 15.10.2020 20:45

    Miten tuon nyt haluaa tulkita. Itse ymmärsin sähkömoottoreiden korvaavan 2030 mennessä 70% moottoreista. Tosin johto lupasi myös luopua A ja B mersuista liian pienen katteen takia.

    ”Emme tavoittele sen enempää kuin johtajuutta autoalan sähköistämisessä ja digitaalisten järjestelmien kehityksessä”, Mercedes-Benzin toimitusjohtaja ja tutkimusjohtaja Markus Schäfer määrittää.

    ”Laajennamme sähköistä tuotevalikoimaamme niin, että sen osuus globaalista myynnistämme on yli 50 prosenttia vuonna 2030. Samalla investointimme polttomoottorien kehittämiseen laskevat nopeasti ja polttomoottorivaihtoehtojen lukumäärä putoaa 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.”

    https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes-satsaa-sahkoautoihin-polttomoottoriautot-hiipuvat-pois-mallistosta

    Autotodayssa
    Mercedes-Benz keskittyy autojen sähköistämiseen — polttomoottorien määrä vähenee selvästi

    https://autotoday.fi/mercedes-benz-keskittyy-autojen-sahkoistamiseen-polttomoottorien-maara-vahenee-selvasti/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mercedes-benz-keskittyy-autojen-sahkoistamiseen-polttomoottorien-maara-vahenee-selvasti

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Miten tuon nyt haluaa tulkita. Itse ymmärsin sähkömoottoreiden korvaavan 2030 mennessä 70% moottoreista. Tosin johto lupasi myös luopua A ja B mersuista liian pienen katteen takia.

    ”Emme tavoittele sen enempää kuin johtajuutta autoalan sähköistämisessä ja digitaalisten järjestelmien kehityksessä”, Mercedes-Benzin toimitusjohtaja ja tutkimusjohtaja Markus Schäfer määrittää.

    ”Laajennamme sähköistä tuotevalikoimaamme niin, että sen osuus globaalista myynnistämme on yli 50 prosenttia vuonna 2030. Samalla investointimme polttomoottorien kehittämiseen laskevat nopeasti ja polttomoottorivaihtoehtojen lukumäärä putoaa 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.”

    https://www.apu.fi/artikkelit/mercedes-satsaa-sahkoautoihin-polttomoottoriautot-hiipuvat-pois-mallistosta

    Autotodayssa
    Mercedes-Benz keskittyy autojen sähköistämiseen — polttomoottorien määrä vähenee selvästi

    https://autotoday.fi/mercedes-benz-keskittyy-autojen-sahkoistamiseen-polttomoottorien-maara-vahenee-selvasti/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mercedes-benz-keskittyy-autojen-sahkoistamiseen-polttomoottorien-maara-vahenee-selvasti

    Kyllä siinäkin puhutaan variaatioiden määrän vähentämisestä. Voi niin toki käydä myyntimäärillekin, mutta siitä ei nyt ollut mainintaa.

    Kyse on kehityskustannusten leikkaamisesta. Vähemmälläkin erilaisia polttiksia pärjää, ja tehoja voi säätää ohjelmallisesti ja/tai ahtimilla ja niiden lukumäärällä. Säästynyt kehitysraha menee sähköön.

      
  • Hienoa, jos Mersukin alkaa pikkuhiljaa heräilemään muuttuvaan maailmaan. Johtopaikka autoilun sähköistyksessä 2030 on kova tavoite, varsinkin kun mietitään kuinka pahasti takamatkalla ovat tällä hetkellä.

      
  • Talvikelien myötä voimaan astuvat myös talvinopeusrajoitukset. Aiemman turvallisuussyyn rinnalle ovat tätä nykyä tulleet myös päästönäkökulmat.­

    https://www.is.fi/autot/art-2000006681802.html

      
  • Talviset kelit ja pakkanen pitää huolen siitä että kulutus ja päästöt nousee. Pitkien etäisyyksien maassa on kuljettava aikaa varaamalla saa kelivaraa ja ennakoiden matka taittuu turvallisesti.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Hienoa, jos Mersukin alkaa pikkuhiljaa heräilemään muuttuvaan maailmaan. Johtopaikka autoilun sähköistyksessä 2030 on kova tavoite, varsinkin kun mietitään kuinka pahasti takamatkalla ovat tällä hetkellä.

    Varianttien määrä onkin tähän saakka ollut varsin suuri Mersun volyymeihin verrattuna. Nykyinen modulimoottorien voimalinjasarja olisi pitänyt ymmärtää tehdä jo aikoja sitten. Nyt on pikemminkin ongelmana kulutusnormeihin mahtuminen, joka on nykymallistolla täysi mahdottomuus. Tuo on selvästi ongelma, koska tähän astisissa sähköistyksissä on vielä turhan selvä protoilun leima hybridien tavaratilaa syövien akkupakettien, joidenkin mallien saatavuusongelmien ja yhä protoasteella olevien täyssähköisten mallien vuoksi. Tekemistä riittää lähivuosiksi, eivätkä muutkaan pysähdy odottamaan.

      1
  • Jaha Toyota yrittää myydä Miraita Suomeen. Hintakin on halvempi kuin vastaavalla sähköautolla eli Tesla MS:llä.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/a10819e1-c71c-444f-8ec2-8cda188ac323?ref=ampparit:3d69

      
  • @NHB kirjoitti:
    Jaha Toyota yrittää myydä Miraita Suomeen. Hintakin on halvempi kuin vastaavalla sähköautolla eli Tesla MS:llä.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/a10819e1-c71c-444f-8ec2-8cda188ac323?ref=ampparit:3d69

    Joo luin kanssa saman jutun ja mietin eikö metsäteollisuuden sivuvirtojen vety olisi järkevintä käyttää puunkuljetus rekkojen polttoaineeksi, jotka tankattaisiin samalla reissulla puunviennin yhteydessä, jolloin jakeluun vedylle ei tarvitsisi järjestää erillistä jakeluverkkoa. Kuulostaa hölmöltä rakentaa henkilöautoille erillinen jakeluverkosto pitkään maahan muutamalle autolle varsinkin kun raskaat ajoneuvot on kalliimpaa sähköistää.
    Power-to-X on toistaiseksi aika haihattelua.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Jaha Toyota yrittää myydä Miraita Suomeen. Hintakin on halvempi kuin vastaavalla sähköautolla eli Tesla MS:llä.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/a10819e1-c71c-444f-8ec2-8cda188ac323?ref=ampparit:3d69

    Tekstistä sain sellaisen käsityksen, että Toyotan sijasta maahantuoja yrittää sitä. Aika erikoiskäyttöön autot lie tulisivat sillä vetyä ei voi tankata juuri missään.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Aika erikoiskäyttöön autot lie tulisivat sillä vetyä ei voi tankata juuri missään.

    Maahantuoja etsii nyt kumppaneita jakeluverkostoon.

      
  • Boris Johnson täräytti pommin: Britannia kieltää uudet bensiini- ja dieselautot 2030 alkaen

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9c151ae2-c9b5-4bc5-8f2f-b6783e839186?ref=ampparit:43f0

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit